Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
KOM (2007) 0717
Offentligt
413935_0001.png
NOTITS
Til:
CC:
Fra:
Emne:
Udviklingsministeren
J.nr.:
Bilag:
400.E.16.ACP.1-5.
Udviklingspolitisk kontor
Dato:
18. december 2007
Besvarelse af samrådsspørgsmål
A og B fra Folketingets Europaudvalg
om forhandlingerne om økonomiske
partnerskabsaftaler (EPA) med AVS-landene.
I et kommende samråd ønskes en drøftelse af følgende spørgsmål:
KOM (2007) 0717
Forslag til Rådets forordning om anvendelse af de ordninger for varer med oprindelse i
bestemte lande i gruppen af stater i Afrika, Vestindien og Stillehavet (AVS), der er fastlagt i
aftaler om indgåelse af økonomiske partnerskabsaftaler eller i aftaler, som fører til indgåelse af
økonomiske partnerskabsaftaler.
Spørgsmål A
Ministeren bedes redegøre for, hvorvidt og hvordan de foreløbige aftaler med nogle AVS-
lande, der søges indgået, er dækket ind af og i overensstemmelse med mandatet af 15. maj 1998
og vedtagelse af V 41 af 25. januar. Endvidere bedes ministeren oplyse, om der er fortilfælde,
hvor et 9 år gammelt mandat bruges frem for at indhente et nyt mandat?
Spørgsmål B
Ministeren bedes oplyse, hvad der præcist sker den 1. januar 2008 i forhold til de lande, der
hverken har lavet en EPA-aftale, en foreløbig aftale eller er et LDC-land, herunder om disse
lande skal til at betale told?
Jeg vil starte med samrådsspørgsmål B. Der er indgået nye aftaler i
forhandlingerne med AVS-landene.
kom (2007) 0717 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet den 19. december 2007, til udenrigsministeren, kopi til udviklingsministeren
2
Spørgsmål B.
Det har vist sig, at det har været svært at indgå fuldstændige EPA-aftaler
med alle AVS-lande indenfor den fastsatte frist med årets udgang, hvor
undtagelsen i WTO – waiveren – udløber. Der forhandles fortsat mellem
Kommissionen og visse AVS-lande. Det er således fortsat noget usikkert,
hvordan den helt endelige forhandlingssituation vil være ved årets udgang,
men der kan gives en rimelig god oversigt. Bortset fra forhandlingerne
med AVS-landene i Vestindien har forhandlingerne på det seneste været
koncentreret om at indgå aftaler om varehandel. Der er ifølge oplysninger
fra Europakommissionen indtil nu indgået aftaler om varehandel med
følgende AVS-lande:
Botswana, Burundi, Cameroun, Comoerne, Elfenbenskysten, Fiji, Ghana,
Kenya, Lesotho, Madagaskar, Mauritius, Mozambique, Namibia, Papua
New Guinea, Rwanda, Seychellerne, Swaziland, Tanzania, Uganda og
Zimbabwe.
Hertil kommer, at Kommissionen har oplyst, at der er underskrevet mere
omfangsrige aftaler – det vil sige også om tjenesteydelser – med AVS-
landene i Vestindien. Det er Antigua og Barbuda, Bahama-øerne,
Barbados, Belize, Den Domenikanske Republik, Dominica, Grenada,
Gyuana, Haiti, Jamaica, St. Kitts og Nevis, St. Lucia, St. Vincent og
Grenadinerne, Surinam samt Trinidad og Tobago.
- 2-
kom (2007) 0717 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet den 19. december 2007, til udenrigsministeren, kopi til udviklingsministeren
413935_0003.png
3
Eksport til EU fra disse lande vil derfor blive omfattet af
markedsforordningen, der skal gælde for visse AVS-lande fra den 1.
januar 2008. Det indebærer, at disse AVS-lande vil have
markedsadgangsvilkår i EU, der svarer til ”Alt undtagen våben”
toldpræferencerne. Det vil sige told- og kvotefri markedsadgang for alle
varer med undtagelse af våben og med overgangsordninger for ris og
sukker.
Eksporten af varer fra EU til de AVS-lande, som jeg har nævnt, der har
indgået en vareaftale, er ikke omfattet af markedsforordningen. AVS-
landenes forpligtelser til at liberalisere samhandelen og afvikle told på
eksportvarer fra EU varierer i de indgåede aftaler. AVS-landene skal selv
etablere regler til opfyldelse af de indgåede aftaler. Toldafviklingen vil i de
fleste tilfælde skulle finde sted i etaper. Der er overgangsordninger på op
til 15-25 år for visse varer og undtagelse for særligt følsomme varer. Den
endelige toldafvikling varierer fra 80,5% til 97,5%.
Inden jeg nævner de AVS-lande, som der ikke er indgået aftaler med, vil
jeg gerne generelt sige, at som udgangspunkt er deres situation forskellig
efter den 1. januar. Det afhænger af, om de er mindst udviklede eller ikke
mindst udviklede. Og samtidig endnu engang erindre om, at der stadig
forhandles med visse lande.
De mindst udviklede AVS-lande har fortsat mulighed for at være
begunstiget af ”Alt undtagen våben” toldpræferencerne, hvor der ikke
- 3-
kom (2007) 0717 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet den 19. december 2007, til udenrigsministeren, kopi til udviklingsministeren
413935_0004.png
4
stilles krav om gensidighed - det vil sige, at de ikke skal afvikle told på
import fra EU - og hvor der sikres dem toldfri adgang til EU’s marked for
alle varer undtaget våben, dog med overgangsordninger for ris og sukker.
De AVS-lande, der ikke er mindst udviklede, og som ikke har indgået en
EPA aftale, vil som hovedregel være henvist til at være omfattet af EU
almindelige generelle toldpræferencer. De er mindre favorable end
handelsregimet under Cotonou-aftalen.
Der forhandles som sagt fortsat med nogle AVS-lande, men situationen i de
seks forhandlingsgrupper synes at kunne beskrives på følgende måde:
I Vestindien er der som nævnt indgået EPA-aftaler med alle AVS-lande.
I det sydlige Afrika er der indgået foreløbige vareaftaler med samtlige
lande med undtagelse af Angola og Sydafrika. Angola vil som mindst
udviklet land fortsat kunne være begunstiget af ”Alt undtagen Våben”
toldpræferencerne. Fortsatte forhandlinger kan ikke udelukkes. Sydafrika
kan fortsætte med at være begunstiget af den gældende handelsaftale
mellem EU og Sydafrika. Kommissionens formand, Barosso, tilkendegav
imidlertid under EU-Afrika topmødet overfor den sydafrikanske
præsident Mbeki, at være rede til nye forhandlinger i det nye år.
I det østlige og sydlige Afrika er der ikke indgået aftaler med Djibouti,
Eritrea, Etiopien, Malawi, Somalia, Sudan og Zambia. Alle disse lande er
- 4-
kom (2007) 0717 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet den 19. december 2007, til udenrigsministeren, kopi til udviklingsministeren
5
mindst udviklede. De vil derfor fortsat være omfattet af ”Alt undtagen
Våben” toldpræferencerne.
I Centralafrika er der indgået aftale med Cameroun. Der forhandles
fortsat med Gabon. De mindst udviklede lande: Den Centralafrikanske
republik, Den demokratiske republik Congo, Sao Tomé og Principe, Tchad
samt Ækvatorialguinea vil fortsat være begunstiget af ”Alt undtagen
Våben” toldpræferencerne. Congo-Brazzaville og Gabon, der ikke er
mindst udviklede, vil i givet fald blive overført til almindelige
toldpræferencer – GSP.
I Vestafrika er der indtil nu kun indgået aftaler med Elfenbenskysten og
Ghana. Det vil sige, at følgende mindst udviklede lande fortsat vil være
begunstiget af ”Alt undtagen Våben” toldpræferencerne: Benin, Burkina
Fasso, Gambia, Guinea Bissau, Liberia, Mali, Mauritanien, Niger, Senegal,
Sierra Leone og Togo. De Kapverdiske Øer, der den 1. januar 2008
ophører med at være mindst udviklede, vil i en særlig overgangsordning
fortsat være begunstiget af ”Alt undtagen våben” toldpræferencerne indtil
den 1. januar 2011. Tilbage vil så være Nigeria, som ikke er mindst
udviklet, og hvor der ikke er fremskridt i forhandlingerne. Nigeria vil blive
omfattet af de generelle toldpræferencer - GSP.
I Stillehavsområdet er der ikke indgået aftaler med følgende mindst
udviklede lande: Kiribati, Salomon –øerne, Samoa, Vanuatu og Østtimor
(Timor Leste). Disse lande vil fortsat være begunstiget af ”Alt undtagen
- 5-
kom (2007) 0717 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet den 19. december 2007, til udenrigsministeren, kopi til udviklingsministeren
6
Våben” toldpræferencerne. Blandt de ikke mindst udviklede lande er der
indgået aftaler med Fiji og Papua Ny Guinea. Der er derimod ikke indgået
aftaler med Cook-øerne, Marshall-øerne, Nauru, Niue, Palau, Tonga og
Tuvalu. Disse lande, der har en mere begrænset eksport til EU, vil blive
omfattet af de generelle toldpræferencer GSP.
Der er således indtil nu indgået i alt 35 aftaler med AVS-lande. Heraf er 20
aftaler om varehandel. 9 af de mindst udviklede AVS-lande har indgået
aftaler. 32 mindst udviklede AVS-lande forbliver omfattet af ”Alt
undtagen Våben” toldpræferencerne. De Kapverdiske Øer fortsætter også
under denne ordning til den 1. januar 2011.
Nigeria, Congo-Brazzaville, Gabon, og Stillehavs-østaterne Cook-øerne,
Marshall-øerne, Nauru, Niue, Palau, Tonga og Tuvalu, i alt 10 lande, vil
blive omfattet af de almindelige toldpræferencer.
Sydafrika fortsætter med den særlige aftale, landet allerede har med EU.
Der synes at være mulighed for fortsatte forhandlinger med Gabon om
vareaftaler. De syv østater i Stillehavet har som nævnt en begrænset
eksport til EU. Tilbage er altså i givet fald, at det især er Nigeria og Congo-
Brazzaville, der toldmæssigt stilles ringere fra den 1. januar. En stor del af
eksporten fra Nigeria er imidlertid olie, hvor der ikke vil være nogen
forskel. Der vil fortsat være toldfrihed. Nigeria har anmodet om at få de
- 6-
kom (2007) 0717 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet den 19. december 2007, til udenrigsministeren, kopi til udviklingsministeren
7
særlige toldpræferencer GSP+, også selv om Nigeria ikke har indgået alle
de særlige internationale aftaler, der kan berettige til det.
Skulle der blive indgået aftaler med flere lande inden årsskiftet og skulle
formaliteterne ikke blive klaret, så disse lande i en kort tid skulle komme
til at betale told ved eksport til EU, vil regeringen sammen med andre
ligesindede EU-medlemslande arbejde for en beslutning om, at tolden
betales tilbage.
Spørgsmål A.
Som nævnt i det skriftlige svar på spørgsmål 8 fra Europaudvalget er EPA
forhandlingerne en udmøntning af bestemmelserne i Cotonou-aftalen, der
blev indgået mellem AVS-landene og EU. Forhandlingsdirektiverne for
denne aftale – herunder handelsspørgsmålene – blev forelagt for
Folketinget Europaudvalg med henblik på forhandlingsoplæg på mødet
den 15. maj 1998. Udvalget blev holdt orienteret om forhandlingerne om
Cotonou-aftalen frem til forhandlingsresultatet senest forud for mødet i
Rådet (udenrigsministre) den 24.-25. januar 2000. Folketingets samtykke
til Danmarks ratifikation af Cotonou-aftalen blev givet den 30. maj 2001. I
fortsættelse heraf blev Folketingets Europaudvalg orienteret om forslaget
til mandat til forhandlingerne med AVS-landene forud for mødet i Rådet
(udenrigsministre) den 13. maj 2002. Folketingsvedtagelse V 41, hvori
- 7-
kom (2007) 0717 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet den 19. december 2007, til udenrigsministeren, kopi til udviklingsministeren
8
regeringen bl.a. opfordres til at arbejde for visse retningslinier i
forhandlingerne mellem AVS-landene og EU, blev vedtaget den 24. januar
2007.
Forhandlingerne med AVS-lande fortsætter også udover 2007.
Markedsforordningen skal afbøde virkningerne af, at undtagelsen i WTO
ophører, og sikre at de AVS-lande, der har indgået aftaler med EU, rent
faktisk også får de rettigheder på EU markedet, som de har forhandlet sig
frem til. På baggrund af den omfattende løbende inddragelse af
Folketinget blev det skønnet, at der ikke var tale om et nyt forslag af
vidtgående rækkevidde.
Jeg vil ikke begynde med at sammenligne med eventuelle andre sager. Jeg
vil gerne understrege, at det er indholdet af forhandlingsoplægget, der er
det væsentlige - ikke datoen. Det har gennem hele forløbet været klart, at
der skulle indgås aftaler om et nyt handelsarrangement for yderligere at
integrere AVS-landene i verdenshandelen på ligeværdige vilkår indenfor
en rimelig overgangsperiode og under hensyntagen til AVS-landenes
udviklingsgrad. Der kan naturligvis ikke indgås aftaler uden at EU også
opfylder sin del. Det er det, der foreløbig sker med forordningen om
markedsadgang for AVS-lande.
Hvad angår de foreløbige aftalers overensstemmelse med
Folketingsvedtagelse V41 fra januar 2007, så indgik det i et af
spørgsmålene fra udvalget i sidste uge, som jeg besvarede i mandags.
- 8-
kom (2007) 0717 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet den 19. december 2007, til udenrigsministeren, kopi til udviklingsministeren
9
Af min besvarelse fremgik det, at V41 bidrager til at fastlægge den danske
holdning til EPA-forhandlingerne med AVS-landene. Hovedelementerne
er, at regeringen skal arbejde for, at aftalerne skal være udviklingsvenlige,
og at EU skal tilbyde told- og kvotefri markedsadgang.
Oprindelsesreglerne til EU skal lempes, EU skal øge sin udviklingsbistand
til støtte for EPA-processen, og reduktion af told og afgifter skal ske i et
statsfinansielt ansvarligt tempo. Og endelig, at handelsrelaterede
spørgsmål og tjenesteydelser kun indgår i aftalerne, såfremt AVS-landene
ønsker dette, og at det tjener deres udvikling.
Danmarks har i forhandlingerne være i front med udviklingsorienterede
holdninger. V 41 er blevet afspejlet i rådskonklusioner om EPA-aftalerne
fra maj og november måned 2007, og på det uformelle EU-
udviklingsministermøde i Bonn i marts 2007, hvor der var deltagelse af
AVS-lande, var mit indlæg baseret på retningslinierne i V 41.
De aftaler, der er indgået med AVS-lande, afspejler efter min mening
folketingsvedtagelsen. Disse AVS-lande er tilbudt told- og kvotefri
markedsadgang i EU for alt undtagen våben dog med overgangsordninger
for ris og sukker. I markedsforordningen indgår endvidere mere lempelige
oprindelsesregler. Derudover er der i de enkelte vare- og EPA-aftaler lange
overgangsordninger for AVS-landene for toldafvikling og undtagelser for
særligt følsomme varer. Den endelige toldafvikling er for nogle af aftalerne
ned til 80,5 %.
- 9-
kom (2007) 0717 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet den 19. december 2007, til udenrigsministeren, kopi til udviklingsministeren
10
Fra dansk side førte jeg an på det uformelle udviklingsministermøde på
Madeira i september 2007 med budskabet om, at der var behov for mere
tid til at færdiggøre forhandlingerne. Kommissionen valgte derefter en to-
trins tilgang, hvor man forsøger at færdigforhandle foreløbige aftaler om
markedsadgang for varer inden udløbet af WTO-fristen den 31. december
2007, mens man for de fleste aftalers vedkommende afventer forhandlinger
om tjenesteydelser.
Danmark har fortløbende arbejdet for en løsning, hvor den mindre gruppe
af ikke mindst udviklede AVS-lande, som ikke på nuværende tidspunkt ser
sig i stand til at indgå i økonomiske partnerskabsaftaler, ikke i deres
markedsadgang til EU ville blive stillet ringere end da EPA-
forhandlingerne påbegyndte.
I forhandlingerne inden for EU viste det sig ikke muligt at opnå
tilstrækkelig tilslutning til en sådan løsning, der samtidigt er WTO-
medholdelig. På rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne
forbindelser) den 10. december 2007 afgav Danmark sammen med tre
andre medlemslande en erklæring, hvori Kommissionen blev opfordret til
både at udvise fleksibilitet med henblik på at søge at indgå vareaftaler
inden udgangen af 2007 med AVS-lande, som der endnu ikke var indgået
aftaler med, og undgå at nogen AVS-lande bliver ringere stillet fra den 1.
januar 2008.
UDV
10
- -