Retsudvalget 2007
KOM (2007) 0837
Offentligt
1447840_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 20.12.2007
KOM(2007) 837 endelig
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om testning af anden generation af Schengen-informationssystemet (SIS II)
(forelagt af Kommissionen)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447840_0002.png
BEGRUNDELSE
1) B
AGGRUNDEN FOR FORSLAGET
110
Begrundelse og formål
Ved forordning (EF) nr. 2424/2001 og afgørelse 2001/886/RIA pålagde Rådet Kommissionen
at udvikle anden generation af Schengen-informationssystemet (SIS II).
Formålet med dette forslag og et forslag til Rådets forordning vedrørende samme emne er at
fastsætte bestemmelser vedrørende de test, der skal vise, at SIS II kan fungere i overens-
stemmelse med de tekniske og funktionelle krav, der er fastsat i SIS II-retsinstrumenterne, og
de ikke-funktionelle krav såsom robusthed, tilgængelighed og ydeevne.
120
Generel baggrund
På grundlag af to SIS II-retsinstrumenter
1
vedrørende udviklingen af SIS II blev der i medfør
af den forskriftsprocedure, der er omhandlet i artikel 6 i Rådets afgørelse 2001/886/RIA,
udarbejdet et udkast til foranstaltninger:
"Artikel 4:
De foranstaltninger, der er nødvendige for udviklingen af SIS II, for så vidt angår
følgende spørgsmål, træffes efter forskriftsproceduren:
c) tekniske aspekter med alvorlige finansielle konsekvenser for medlemsstaternes budgetter
eller med alvorlige tekniske konsekvenser for medlemsstaternes nationale systemer".
Der er meget få elementer i forbindelse med et it-projekt, der er er så dyre og tidskrævende
som testning. Testningen af SIS II er et vigtigt teknisk aspekt med betydelige omkostninger
og tekniske konsekvenser for medlemsstaterne. Kommissionen er derfor forpligtet til at
fremsætte forslag til komitologiafgørelser i overensstemmelse med forskriftsproceduren.
Da SIS II-komitologiudvalget ikke afgav en positiv udtalelse om forslaget til henholdsvis
beslutning og afgørelse vedrørende testning, er Kommissionen nødt til hurtigt at forelægge
Rådet et forslag vedrørende de foranstaltninger, der skal træffes, og informere Europa-
Parlamentet herom.
Gældende bestemmelser på det område, forslaget vedrører
- Rådets forordning (EF) nr. 2424/2001 af 6. december 2001 om udviklingen af anden
generation af Schengen-informationssystemet (SIS II), ændret ved Rådets forordning
1988/2006 af 21. december 2006.
- Rådets afgørelse 2001/886/RIA af 6. december 2001 om udviklingen af anden generation af
Schengen-informationssystemet (SIS II), ændret ved Rådets afgørelse 2006/1007/RIA.
1
Rådets forordning (EF) nr. 2424/2001 af 6. december 2001 om udviklingen af anden generation af
Schengen-informationssystemet (SIS II) og Rådets afgørelse 2001/886/RIA af 6. december 2001 om
udviklingen af anden generation af Schengen-informationssystemet (SIS II), ændret ved henholdsvis
Rådets forordning (EF) nr. 1988/2006 og Rådets afgørelse 2006/1007/RIA.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447840_0003.png
- Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1987/2006 af 20. december 2006 om
oprettelse, drift og brug af anden generation af Schengen-informationssystemet (SIS II).
- Rådets afgørelse 2007/533/RIA af 12. juni 2007 om oprettelse, drift og brug af anden
generation af Schengen-informationssystemet (SIS II).
- Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1986/2006 af 20. december 2006 om
adgang til anden generation af Schengen-informationssystemet (SIS II) for de tjenester i
medlemsstaterne, der har ansvaret for udstedelse af registreringsattester for motorkøretøjer.
- Rådets beslutning 2007/170/EF og Rådets afgørelse 2007/171/EF af 16. marts 2007 om
fastsættelse af netværkskravene til Schengen II-informationssystemet.
Overensstemmelse med andre EU-politikker og -mål
Ikke relevant.
2) H
ØRING AF BERØRTE PARTER OG KONSEKVENSANALYSE
Høring af interesserede parter
Høringsmetoder, hovedmålgrupper og respondenternes overordnede profil
Rådets formandskab og medlemsstaternes repræsentanter blev hørt inden for rammerne af
SIS II-udvalget.
Da SIS II-udvalget afgav en negativ udtalelse, har der fundet drøftelser sted med det
nuværende og det kommende formandskab samt med medlemsstater, der blev inviteret af det
nuværende formandskab.
Sammenfatning af svarene og af, hvordan der er taget hensyn til dem
Ved fremlæggelsen af dette forslag tog Kommissionen hensyn til resultatet af drøftelserne
med formandskabet og med andre medlemsstater, der var inviteret af formandskabet.
Ekspertbistand
Medlemsstaternes eksperter blev i vid udstrækning hørt, og der blev gennemført tre runder
med mulighed for at fremsætte skriftlige bemærkninger. De aftalte ændringer er medtaget i
dokumenterne.
Efter SIS II-udvalgets negative udtalelse ændrede Kommissionen sit forslag for i højere grad
at tage hensyn til medlemsstaternes synspunkter.
230
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447840_0004.png
Konsekvensanalyse
Der kræves ikke en konsekvensanalyse i forbindelse med dette forslag til Rådets afgørelse,
som ikke er medtaget i Kommissionens arbejdsprogram for 2007. Fremsættelsen af dette
forslag følger af bestemmelserne i artikel 6, stk. 5, i Rådets afgørelse 2001/886/RIA af
6. december 2001 om udviklingen af anden generation af Schengen-informationssystemet
(SIS II).
3) F
ORSLAGETS RETLIGE ASPEKTER
Resumé af forslaget
Formålet med forslaget er at fastsætte, hvordan SIS II-testene skal gennemføres for derved at
vurdere, om SIS II kan fungere i overensstemmelse med de tekniske og funktionelle krav, der
er fastsat i SIS II-retsinstrumenterne, og de ikke-funktionelle krav såsom robusthed,
tilgængelighed og ydeevne.
Retsgrundlag
Udkastet til afgørelse har hjemmel i Rådets afgørelse (EF) nr. 2001/886/RIA
2
af 6. december
2001 om udvikling af anden generation af Schengen-informationssystemet (SIS II), særlig
artikel 4, litra c), og artikel 6, stk. 6.
Subsidiaritetsprincippet
Målene for den foreslåede foranstaltning, nemlig at fastsætte bestemmelser for SIS II-testene,
kan ikke opfyldes af medlemsstaterne enkeltvis.
SIS II-systemet er nødvendigt til gennemførelsen af EU’s fælles politikker.
Forslagene er derfor i overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet.
Proportionalitetsprincippet
Dette forslag er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet, fordi medlemsstaterne er
kompetente for så vidt angår gennemførelsen af de nationale SIS II-systemer.
2
EFT L 328 af 13.12.2001, s. 1.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Reguleringsmiddel/-form
Foreslåede instrumenter: En rådsforordning og en rådsafgørelse med henblik på forhold, der
falder ind under henholdsvis traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab og
traktaten om Den Europæiske Union.
Rådet kan vedtage afgørelser med formål, der er i overensstemmelse med målene i afsnit VI i
traktaten om Den Europæiske Union, eksklusive en indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes love og retlige bestemmelser. Andre retsinstrumenter ville ikke være
hensigtsmæssige for at nå målet.
4) B
UDGETMÆSSIGE KONSEKVENSER
Gennemførelsen af SIS II-testene vil ikke kræve supplerende finansielle midler ud over dem,
der allerede er afsat i det foreløbige budgetforslag for 2008.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447840_0006.png
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om testning af anden generation af Schengen-informationssystemet (SIS II)
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Union,
under henvisning til Rådets afgørelse (EF) nr. 2001/886/RIA
3
af 6. december 2001 om
udvikling af anden generation af Schengen-informationssystemet (SIS II), særlig artikel 4,
litra c), og artikel 6, stk. 6,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
4
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Kommissionen har i medfør af Rådets forordning (EF) nr. 2424/2001
5
og Rådets
afgørelse 2001/886/RIA
6
af 6. december 2001 om udviklingen af anden generation af
Schengen-informationssystemet (SIS II) fået pålagt at udvikle anden generation af
Schengen-informationssystemet (SIS II). Netværkskravene til udviklingen af SIS II er
fastsat i Kommissionens beslutning 2007/170/EF
7
og Kommissionens afgørelse
2007/171/EF
8
.
I Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1987/2006
9
og Rådets afgørelse
2007/533/RIA af 12. juni 2007
10
er der fastsat bestemmelser om oprettelsen, driften og
brugen af anden generation af Schengen-informationssystemet (SIS II).
Det er nødvendigt at gennemføre test for at vurdere, om SIS II kan fungere i
overensstemmelse med de tekniske og funktionelle krav som defineret i SIS II-
retsinstrumenterne.
I forbindelse med testene vurderes også en række ikke-funktionelle krav såsom
robusthed, tilgængelighed og ydeevne.
Det er nødvendigt for Kommissionen at teste, at det centrale SIS II-system kan kobles
til medlemsstaternes nationale systemer, mens medlemsstater, der deltager i SIS 1+,
(2)
(3)
(4)
(5)
3
4
5
6
7
8
9
10
EFT L 328 af 13.12.2001, s. 1.
EUT C […] af […], s. […].
EFT L 328 af 13.12.2001, s. 4.
EFT L 328 af 13.12.2001, s. 1.
EUT L 79 af 20.3.2007, s. 20.
EUT L 79 af 20.3.2007, s. 29.
EUT L 381 af 28.12.2006, s. 4.
EUT L 205 af 7.8.2007, s. 63.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447840_0007.png
bør træffe de nødvendige tekniske foranstaltninger for at behandle SIS II-data og
udveksle supplerende oplysninger.
(6)
(7)
(8)
Det er nødvendigt yderligere at præcisere de opgaver, der skal udføres i forbindelse
med Kommissionens og medlemsstaternes færdiggørelse af SIS II-testene.
Det er nødvendigt at fastsætte kravene for fastlæggelsen, udviklingen og anvendelsen
af testspecifikationerne, og hvorledes testene skal godkendes.
Det udvalg, der bistår Kommissionen under udviklingen, og som er omhandlet i
artikel 6 i Rådets afgørelse 2001/886/RIA, har ikke afgivet en positiv udtalelse om
Kommissionens udkast til foranstaltninger. I overensstemmelse med artikel 6, stk. 5, i
Rådets afgørelse 2001/886/RIA forelagde Kommissionen derfor Rådet et forslag til de
foranstaltninger, der skal træffes, og informerede Europa-Parlamentet herom.
Det Forenede Kongerige deltager i denne afgørelse i overensstemmelse med artikel 5 i
protokollen om integration af Schengen-reglerne i Den Europæiske Union, der er
knyttet som bilag til EU-traktaten og EF-traktaten, og artikel 8, stk. 2, i Rådets
afgørelse 2000/365/EF af 29. maj 2000 om anmodningen fra Det Forenede Kongerige
og Nordirland om at deltage i visse bestemmelser i Schengen-reglerne
11
.
Irland deltager i denne afgørelse, jf. artikel 5 i protokollen om integration af Schengen-
reglerne i Den Europæiske Union, der er knyttet som bilag til EU-traktaten og EF-
traktaten, og artikel 5, stk. 1, og artikel 6, stk. 2, i Rådets afgørelse 2002/192/EF af
28. februar 2002 om anmodningen fra Irland om at deltage i visse bestemmelser i
Schengen-reglerne
12
.
Denne afgørelse udgør en retsakt, der bygger på eller på anden måde har tilknytning til
Schengen-reglerne, jf. artikel 4, stk. 2, i tiltrædelsesakten fra 2005.
For så vidt angår Island og Norge, udgør denne afgørelse en videreudvikling af
Schengen-reglerne som omhandlet i den aftale, Rådet for Den Europæiske Union har
indgået med Republikken Island og Kongeriget Norge om disse to staters associering i
gennemførelsen, anvendelsen og udviklingen af Schengen-reglerne, som falder inden
for det område, der er nævnt i artikel 1, litra G, i Rådets afgørelse 1999/437/EF af
17. maj 1999 om visse gennemførelsesbestemmelser til denne aftale
13
.
For så vidt angår Schweiz, udgør denne afgørelse en videreudvikling af
bestemmelserne i Schengen-reglerne som omhandlet i den aftale, Den Europæiske
Union, Det Europæiske Fællesskab og Det Schweiziske Forbund har indgået om
associering af Det Schweiziske Forbund i gennemførelsen, anvendelsen og
videreudviklingen af Schengen-reglerne, som falder inden for det område, der er
omhandlet i artikel 1, litra G, i Rådets afgørelse 1999/437/EF sammenholdt med
artikel 4, stk. 1, i Rådets afgørelse 2004/849/EF om undertegnelse, på EU's vegne, af
og midlertidig anvendelse af visse bestemmelser i den aftale
14
-
(9)
(10)
(11)
(12)
(13)
11
12
13
14
EFT L 131 af 1.6.2000, s. 43.
EFT L 64 af 7.3.2002, s. 20.
EFT L 176 af 10.7.1999, s. 31.
EUT L 368 af 15.12.2004, s. 26.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE:
Artikel 1
Specifikationerne for SIS II-testene, navnlig deres omfang og formål, kravene hertil og
processerne i forbindelse hermed, er fastsat i bilaget.
Artikel 2
Denne afgørelse træder i kraft på tredjedagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske
Unions Tidende.
Udfærdiget i Bruxelles, den
[…]
På Rådets vegne
[…]
Formand
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447840_0009.png
BILAG
1.
O
MFANGET AF
SIS II-
TESTENE
SIS II-testene skal vise, at det centrale SIS II-system (CS-SIS), SIS II-kommunikations-
infrastrukturen og grænsefladerne til de nationale SIS II-systemer (N.SIS II) kan fungere i
overensstemmelse med de tekniske og funktionelle krav, der er fastsat i SIS II-
retsinstrumenterne.
SIS II-testene skal desuden vise, at SIS II kan fungere i overensstemmelse med ikke-
funktionelle krav såsom robusthed, tilgængelighed og ydeevne.
2.
P
ROCES
,
OMFANG OG TILRETTELÆGGELSE AF
SIS II-
TESTENE
I det følgende beskrives testsekvensen, testenes formål og omfang samt tilrettelæggelsen af
dem.
Første testfase vedrører testning af SIS II-kommunikationsinfrastrukturens konnektivitet og
belastningsevne.
Anden testfase vedrører testning af det centrale SIS II-system uden N.SIS II.
Tredje testfase vedrører testning af det centrale SIS II-system med nogle N.SIS II og testning
af hvert nationalt systems overholdelse af specifikationerne i referenceudgaven af dokumentet
om grænsefladekontrol.
Den rådgivende testgruppe
15
, som SIS II-udvalget nedsatte, er kompetent til at rapportere om
resultaterne af testene. Den rådgivende testgruppe indkredser, kategoriserer og beskriver alle
problemer, den finder, og foreslår mulige løsninger. Kommissionens tjenestegrene og
medlemsstaternes eksperter tilvejebringer alle nødvendige oplysninger, således at den
rådgivende testgruppe kan udføre sin opgave.
2.1.
Testdokumentation
Kommissionen fastsætter detaljerede specifikationer for testene. Den stiller udkastet til og de
endelige testspecifikationer samt bestemmelserne for forvaltning og koordinering af testene
efter en tidsplan, der aftales med medlemsstaternes eksperter, til rådighed for
medlemsstaterne.
2.2.
Koordinering af testene
Kommissionen koordinerer alle test i testdokumentationen. Med henblik herpå arbejder
Kommissionen tæt sammen med den rådgivende testgruppe, der består af Kommissionens
repræsentanter og medlemsstaternes eksperter. Den rådgivende testgruppe kan høre ad hoc-
eksperter.
15
Den rådgivende testgruppe, der blev nedsat den 27.4.2007 i henhold til artikel 7 i SIS II-udvalgets
forretningsorden, rapporterer til SIS II-udvalget efter gennemførelsen af hver test for at bistå med at
udarbejde en afgørelse i forbindelse med en tilfredsstillende afslutning af SIS II-testene.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Den rådgivende testgruppe holder regelmæssigt møde, ser navnlig nærmere på spørgsmål
vedrørende planlægningen og timingen af testene og foreslår løsninger til eventuelle
problemer, der opstår under gennemførelsen af testene.
2.3.
Gennemførelse af testene
Kommissionen gennemfører testene sammen med de involverede medlemsstater på grundlag
af testspecifikationerne og i overensstemmelse med den tidsplan, som Kommissionen og
medlemsstaternes eksperter er enedes om, og viser, hvorvidt testresultaterne svarer til de
forventede resultater i henhold til testspecifikationerne.
For så vidt angår N.SIS II-overensstemmelsestesten er hver medlemsstat med støtte fra
Kommissionen ansvarlig for gennemførelsen af testene og sikring af, at dette sker
gnidningsløst inden for den aftalte tidsplan.
2.4.
Godkendelse af testene
Den rådgivende testgruppe rapporterer om resultaterne af testene til SIS II-udvalget. Den
rådgivende testgruppe indkredser, kategoriserer og beskriver alle problemer, den finder, og
foreslår mulige løsninger. Kommissionens tjenestegrene og medlemsstaternes eksperter
tilvejebringer alle nødvendige oplysninger, således at den rådgivende testgruppe kan udføre
sin opgave.
Kommissionen godkender resultaterne af SIS II-testene. Når testene i testdokumentationen
opdeles i særskilte faser, skal Kommissionen informere medlemsstaterne om resultaterne af
hver fase, før den efterfølgende fase indledes.
Ved godkendelsen af N.SIS II-overensstemmelsestestene skal der tages hensyn til en rapport
udarbejdet af en ekspert, der udpeges af medlemsstaterne; rapporten skal indeholde en
detaljeret analyse af testresultaterne og konklusionerne for så vidt angår godkendelsen af
medlemsstaternes nationale systemer.
2.5.
Testning af kommunikationsinfrastrukturen
Formålet med denne test er at vise, at SIS II-kommunikationsinfrastrukturen frem til den
ensartede nationale grænseflade (NI-SIS) kan fungere i overensstemmelse med kravene i
Kommissionens beslutning 2007/170/EF og Kommissionens afgørelse 2007/171/EF. Testen
omfatter testning af SIS II-kommunikationsinfrastrukturens konnektivitet og belastningsevne
mellem CS-SIS og hver NI-SIS, mellem den centrale enhed og backuppen af den centrale
enhed samt de lokale nationale grænsefladers (LNI) og, når det er relevant, backuppen af de
lokale nationale grænsefladers (BLNI) belastningsevne.
2.6.
Det centrale SIS II-system og nationale overensstemmelsestest
Formålet med hele rækken af test af det centrale SIS II-system er at teste, om systemet
opfylder de funktionelle og ikke-funktionelle specifikationer, der er fastsat i referenceudgaven
af dokumentet om grænsefladekontrol og de detaljerede tekniske specifikationer.
Formålet med N.SIS II-overensstemmelsestesten er at sikre, at hvert N.SIS II er kompatibelt
med CS-SIS og at kontrollere de nationale systemers overensstemmelse med
referenceudgaven af dokumentet om grænsefladekontrol og de detaljerede tekniske
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
specifikationer. Overensstemmelsestestene for N.SIS II kan løbe parallelt med testene af det
centrale SIS II-system.
Efter en tilfredsstillende gennemførelse af SIS II-testene informerer Kommissionen
medlemsstaternes eksperter inden for rammerne af SIS II-udvalget om, at resultaterne af
testningen af kommunikationsinfrastrukturen og af det centrale SIS II-system er som fastsat i
testspecifikationerne.
Efter en tilfredsstillende afslutning af SIS II-testene skaber Kommissionen migrationsmiljøet
for det centrale SIS II. Det skal være stabilt og egnet til migrationen.
3.
AF DOKUMENTET OM GRÆNSEFLADEKONTROL OG DE
DETALJEREDE TEKNISKE SPECIFIKATIONER FOR TESTNING
R
EFERENCEUDGAVEN
Det centrale SIS II-system og de nationale systemer (N.SIS II) skal testes efter samme
specifikationer i alle medlemsstater.
I de tekniske specifikationer, Kommissionen udarbejder, fastsættes de funktionelle og ikke-
funktionelle specifikationer til det centrale SIS II-system.
I referenceudgaven af dokumentet om grænsefladekontrol, som Kommissionen udarbejder,
defineres grænsefladen mellem det centrale SIS II-system og de nationale systemer. Det skal
indeholde de tekniske specifikationer for interaktionerne mellem systemerne for så vidt angår
dataelementer og overførte beskeder, anvendte protokoller samt begivenhedernes timing og
rækkefølge.
Specifikationerne som fastsat i de detaljerede tekniske specifikationer og dokumentet om
grænsefladekontrol skal være stabile i et givent tidsrum, og timingen af ajourføringen af
begge systemer skal fastsættes i en frigivelsesplan, hvori referenceudgaven for en given
testfase fastsættes.
Problemer, der findes under testkampagnerne, skal rapporteres, analyseres og løses i
overensstemmelse med en frigivelsesplan og en tilknyttet plan for forvaltning af ændringer.
Frigivelsesplanen og den tilknyttede plan for forvaltning af ændringer fastsættes af
Kommissionen under hensyntagen til udtalelserne fra medlemsstaternes eksperter.
4.
E
RKLÆRING OM TILFREDSSTILLENDE RESULTATER AF
SIS II-
TESTENE
Efter en tilfredsstillende gennemførelse af alle ovenfor beskrevne testfaser opfylder SIS II de
tekniske og funktionelle krav, der er baseret på SIS II-retsinstrumenterne. Den række af
anvendelsesmåder og testscenarier, der er fastsat for alle test, skal sikre en tilstrækkelig
dækning af alle mulige scenarier.
SIS II-testene skal sikre, at Kommissionen har truffet de nødvendige tekniske foranstaltninger
til, at det centrale SIS II-system kan kobles til de pågældende medlemsstaters N.SIS II.
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447840_0012.png
Efter hele rækken af test erklærer Kommissionen i overensstemmelse med det mandat, der er
givet den
16
, at der med tilfredsstillende resultat er gennemført en samlet test af SIS II.
Kommissionens erklæring om et tilfredsstillende resultat af SIS II-testene, der henvises til
ovenfor, påvirker ikke Rådets forberedende organers efterfølgende godkendelse af de
foreslåede testresultater af en omfattende SIS II-test
17
.
For at lette denne proces skal Kommissionen regelmæssigt holde Rådets forberedende organer
ajour med, hvor langt projektet er nået, og fremlægge specifikke oplysninger om resultaterne
af testene, herunder de tilknyttede drøftelser med medlemsstaternes eksperter, der finder sted
inden for rammerne af SIS II-udvalget.
Kommissionen og medlemsstaterne skal inden for rammerne af deres respektive beføjelser,
navnlig det mandat
18
, Kommissionen har fået, tilrettelægge eventuelle supplerende test eller
foranstaltninger, der er nødvendige for at sikre, at Rådets forberedende organers
godkendelsesprocedure kan gennemføres.
16
17
18
Rådets forordning (EF) nr. 2424/2001 og Rådets afgørelse 2001/886/RIA af 6. december 2001 om
udviklingen af anden generation af Schengen-informationssystemet (SIS II), som ændret.
Som beskrevet i artikel 55, stk. 3, litra c), i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 1987/2006 af 20. december 2006 om oprettelse, drift og brug af anden generation af Schengen-
informationssystemet (SIS II) og artikel 71, stk. 3, litra c), i Rådets afgørelse 2007/533/RIA af 12. juni
2007 om oprettelse, drift og brug af anden generation af Schengen-informationssystemet (SIS II).
Rådets forordning (EF) nr. 2424/2001 og Rådets afgørelse 2001/886/RIA af 6. december 2001 om
udviklingen af anden generation af Schengen-informationssystemet (SIS II), som ændret.
DA
12
DA