Miljø- og Planlægningsudvalget 2007
KOM (2007) 0856
Offentligt
1447858_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 19.12.2007
KOM(2007) 856 endelig
2007/0297 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om fastsættelse af præstationsnormer for nye personbilers emissioner inden for
Fællesskabets integrerede tilgang til at nedbringe CO2-emissionerne fra personbiler og
lette erhvervskøretøjer
(forelagt af Kommissionen)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447858_0002.png
BEGRUNDELSE
1) B
AGGRUNDEN FOR FORSLAGET
110
Begrundelse og formål
Det indre marked omfatter et område uden indre grænser, hvor den frie bevægelighed
for varer, personer, tjenesteydelser og kapital bør sikres.
Ifølge De Forenede Nationers rammekonvention om klimaændringer, som blev
godkendt på Det Europæiske Fællesskabs vegne ved Rådets afgørelse 94/69/EF af 15.
december 1994 om indgåelse af De Forenede Nationers rammekonvention om klima-
ændringer
1
, skal alle parterne opstille og gennemføre nationale og i givet fald regionale
programmer for foranstaltninger til at imødegå klimaændringerne. I januar 2007
foreslog Kommissionen, at EU inden for rammerne af internationale forhandlinger
forfølger målsætningen om senest i 2020 at opnå en 30 % reduktion af drivhusgas-
emissionerne fra de udviklede lande (set i forhold til 1990-niveauet), og at EU bør
påtage sig en fast ensidig forpligtelse til at gennemføre mindst en 20 % reduktion af
drivhusgasemissionerne senest i 2020 (set i forhold til 1990-niveauet)
2
. Rådet og
Europa-Parlamentet gav deres tilslutning til denne målsætning.
Disse forpligtelser indebærer bl.a., at alle medlemsstater må nedbringe emissionerne
fra personbiler i betydelig grad. Biler spiller en vigtig rolle i mange europæeres
hverdag, og bilindustrien er en betydelig kilde til beskæftigelse og vækst i mange EU-
regioner. Biltrafikken påvirker også klimaændringerne i betydelig grad. Personbil-
trafikken tegner sig for ca. 12 % af alle EU-emissioner af kuldioxid (CO
2
), som er den
væsentligste drivhusgas. Forbedringer af bilmotorteknologien, især hvad angår
brændstoføkonomien, har resulteret i en forbedring af brændstoføkonomien på 12,4 %
mellem 1995 og 2004. Forbedringerne af brændstoføkonomien er imidlertid udlignet -
hovedsageligt af stigningen i efterspørgslen efter transport og større motorkøretøjer.
Selv om EU som helhed har nedbragt sine emissioner af drivhusgasser med ca. 5 % i
perioden 1990-2004, og emissionerne er faldet i andre sektorer end transport, er
CO
2
-emissioner fra vejtransport øget med 26 %. Trods betydelige forbedringer i
køretøjsteknologi, navnlig hvad angår brændstoføkonomi, der også indebærer lavere
CO
2
-emissioner, er efterspørgslen efter transport og større køretøjer steget, og
fremskridtene er utilstrækkelige til at opfylde fællesskabsmålet om gennemsnitlige
emissioner på 120 g CO
2
/km for bilparken af nye personbiler.
Formålet med dette forslag er at sikre et velfungerende indre marked for personbiler
ved at fastsætte harmoniserede regler for at begrænse bilparken af nye bilers
gennemsnitlige emissioner til 130 g CO
2
/km i 2012. Uden en sådan harmonisering er
der risiko for, at det indre marked vil fungere dårligere som følge af unilaterale tiltag
fra medlemsstaternes side med henblik på at forbedre personbilers brændstoføkonomi
og nedbringe CO
2
-emissionerne. Dette udgør en del af en integreret tilgang og vil blive
suppleret med foranstaltninger for at opnå en yderligere reduktion på 10 g CO
2
/km og
derigennem opfylde fællesskabsmålet om 120 g CO
2
/km, således som det er fastlagt i
1
2
EFT L 33 af 7.2.1994, s. 11.
KOM(2007) 2.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
meddelelsen KOM(2007) 19.
Med vedtagelsen af fællesskabsmål for CO
2
-emissioner fra nye personbiler forebygges
en fragmentering af det indre marked, der kunne opstå med vedtagelsen af uensartede
foranstaltninger på medlemsstatsniveau. Med fællesskabsmål skabes der et mere
sikkert grundlag for fabrikanternes planlægning og større fleksibilitet med henblik på at
opfylde kravet om at nedbringe CO
2
-emissioner, end det ville være tilfældet med sær-
skilte nationale reduktionsmål. Ved fastlæggelsen af emissionsnormer er det væsentligt
at tage hensyn til indflydelsen på markedet og fabrikanternes konkurrenceevne,
tilskyndelsen til at innovere og nedbringe energiforbruget. Det er ved fastsættelsen af
sådanne normer også væsentligt at give automobilfabrikanterne et sikkert grundlag for
deres planlægning.
Sigtet med denne forordning er at skabe incitamenter for automobilindustrien til at
investere i nye teknologier. Forordningen fremmer aktivt miljøinnovation og tager
hensyn til den fremtidige teknologiske udvikling. Dermed forbedres det europæiske
erhvervslivs konkurrenceevne, og der skabes flere arbejdspladser af høj kvalitet.
120
Generel baggrund
Kommissionen vedtog sin første fællesskabsstrategi for nedbringelse af CO
2
-emissio-
nerne fra personbiler i 1995. Denne strategi hviler på tre grundpiller: frivillige tilsagn
fra automobilfabrikanterne om at nedbringe emissionerne, bedre forbrugeroplysninger
og fremme af biler med god brændstoføkonomi via fiskale foranstaltninger. I 1998
påtog Foreningen af Europæiske Automobilfabrikanter sig at nedbringe de gennem-
snitlige emissioner fra nye solgte biler til 140 g CO
2
/km senest i 2008, og i 1999 påtog
den japanske og den koreanske forening af automobilfabrikanter sig en lignende
forpligtelse til at nedbringe de gennemsnitlige emissioner fra nye solgte biler til 140 g
CO
2
/km senest i 2009.
Den 7. februar 2007 vedtog Kommissionen to parallelle meddelelser: en meddelelse
om resultater af revisionen af Fællesskabets strategi for nedbringelse af CO
2
-emissio-
nerne fra personbiler og lette erhvervskøretøjer og en meddelelse om en konkurrence-
venlig lovramme for automobiler i det 21. århundrede - CARS 21 ("meddelelserne").
Det blev i meddelelserne understreget, at selvom der var sket fremskridt med hensyn til
opfyldelsen af målet om 140 g CO
2
/km i 2008/9, vil fællesskabsmålet om gennem-
snitlige emissioner fra bilparken af nye biler på 120 g CO
2
/km ikke opfyldes i 2012,
medmindre der indføres yderligere foranstaltninger. I meddelelserne blev det derfor fo-
reslået at vedtage en integreret tilgang for at opfylde fællesskabsmålet og bekendtgjort,
at Kommissionen vil foreslå en lovramme for at opfylde fællesskabsmålet ved at
fokusere på obligatoriske CO
2
–emissionsreduktioner for at nå målet på 130 g CO
2
/km
for den nye gennemsnitsbil ved hjælp af forbedringer af bilmotorteknologien og en y-
derligere reduktion på 10 g CO
2
/km eller tilsvarende, hvis teknisk nødvendigt, gennem
andre teknologiske forbedringer og gennem en øget anvendelse af biobrændstoffer.
I meddelelserne blev det understreget, at lovrammen for gennemførelsen af de
gennemsnitlige emissionsmål for bilparken af nye biler bør sikre konkurrencemæssigt
upartiske og socialt acceptable reduktionsmål, som er rimelige for alle Europas
forskellige automobilfabrikanter, og som gør det muligt at undgå unødig konkurrence-
forvridning mellem automobilfabrikanterne. Lovrammen skal være forenelig med det
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
overordnede mål om at nå EU's Kyoto-mål.
In maj 2007 støttede Rådet (konkurrenceevne) "en integreret strategi som foreslået af
Kommissionen for begrænsning af CO
2
-udslippet fra motorkøretøjer" og understre-
gede, "at alle aktører må yde en indsats for at reducere emissioner, der skader klimaet,"
og at "muligheden for en reguleringsmæssig ramme, der er omkostningseffektiv, sikrer
mobilitet til en overkommelig pris og bevarer bilindustriens konkurrenceevne på
globalt plan". I juni 2007 henstillede Rådet (Miljø) "indtrængende til Kommissionen, at
den så hurtigt som muligt og inden udgangen af 2007 forelægger en lovgivningsramme
til nedbringelse af CO
2
-emissioner fra biler (…)"
Disse to rådssammensætninger opfordrede i lighed med Rådet (Transport) i juni 2007
"Kommissionen til at udforme de planlagte rammer for opnåelse af målet for
gennemsnitlige CO
2
-emissioner fra bilparken af nye biler solgt i EU på grundlag af en
omhyggelig konsekvensvurdering på en måde, der ud fra et konkurrencesynspunkt er
så upartisk som muligt, og som er socialt retfærdig og bæredygtig. Disse rammer bør
kunne sikre, at alle fabrikanter intensiverer deres indsats for at gøre hele deres
produktion mere miljøvenlig på en omkostningseffektiv måde".
Europa-Parlamentet så i sin beslutning af 24. oktober 2007 med tilfredshed på
Kommissionens plan om at fremsætte forslag til lovgivning, og det foreslog, at der med
virkning fra 2011 fastsættes bindende emissionsmål, så det alene ved hjælp af tekniske
forbedringer af køretøjerne sikres, at den gennemsnitlige emission for bilparken af nye
biler ikke overstiger 125 g CO
2
/km i 2015. Europa-Parlamentet anbefalede, at
reduktionsmålene skulle defineres ved en grænseværdi, som bygger på et fodaftryk
(akselafstand gange sporvidde). Europa-Parlamentet insisterede også på, at der bør
tages skridt til at opfylde mere langsigtede mål: bilparken af nye biler bør gennemsnit-
ligt ikke overstige 95 g CO
2
/km fra 2020 og muligvis 70 g CO
2
/km fra 2025 med
forbehold af, at Kommissionen senest i 2016 bekræfter målene eller tager dem op til
fornyet behandling.
Forbrugernes adfærd påvirker de samlede emissioner fra personbiler. Der bør
tilvejebringes oplysninger til forbrugerne om, hvorvidt nye personbiler opfylder de
emissionsmål, der er fastsat ved denne forordning. Kommissionen vil vedtage et
ændringsforslag for at gøre direktiv 1999/94/EF om brændstoføkonomimærkning mere
effektivt. Afgifter på personbiler er også et virkningsfuldt instrument, hvormed forbru-
gernes købsbeslutninger kan påvirkes. Differentierede afgifter som støtte til indførelsen
på markedet af brændstoføkonomiske biler med lav CO
2
-udledning kunne fremme
opfyldelsen af Fællesskabets mål. Kommissionen har fremsat et forslag til Rådets
direktiv om afgifter på personbiler (KOM(2005) 261 endelig), der åbner for denne
mulighed med et krav om, at afgiften skal differentieres på grundlag af den enkelte bils
CO
2
-emissioner, idet det CO
2
-baserede element i provenuet stiger fra femogtyve til
halvtreds procent.
I midtvejsevalueringen af Europa-Kommissionens hvidbog fra 2001 om transportpoli-
tikken (KOM(2006) 314) stadfæstedes målene vedrørende miljøbeskyttelse og energi-
forsyningssikkerhed, og CO
2
-emissioner blev fremhævet som en af udfordringerne.
130
Gældende bestemmelser på det område, forslaget vedrører
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447858_0005.png
Kommissionens henstilling 1999/125/EF om nedbringelse af CO
2
-emissioner fra
personbiler, http://ec.europa.eu/environment/co2/99125/da.pdf.
Kommissionens henstilling 2000/303/EF om nedbringelse af CO
2
-emissionen fra
personbiler (KAMA), http://ec.europa.eu/environment/co2/00303/da.pdf.
Kommissionens henstilling 2000/304/EF om nedbringelse af CO
2
-emissionen fra
personbiler (JAMA), http://ec.europa.eu/environment/co2/00304/da.pdf.
Europa-Parlamentets og Rådets beslutning nr. 1753/2000/EF om en overvågnings-
mekanisme for de gennemsnitlige specifikke CO
2
-emissioner fra nye personbiler
http://ec.europa.eu/environment/co2/001753/001753_da.pdf.
140
Overensstemmelse med andre EU-politikker og -mål
Forslaget er i overensstemmelse med Lissabon-strategiens tre søjler, idet strengere krav
til CO
2
-emissioner og brændstoføkonomi bør fremme udviklingen og anvendelsen af
nye miljøteknologier, som på sigt forventes at fremme teknologier med høj merværdi,
eksport af teknologier og køretøjer til nye markeder med olieknaphed og højt
kvalificerede arbejdspladser i Europa.
Med forslaget bidrages der også til den nye strategi for bæredygtig udvikling, som Det
Europæiske Råd vedtog i juni 2006, idet den bidrager til en mere bæredygtig mobilitet.
En mere bæredygtig transport gør det lettere at opfylde andre mål i relation til en
bæredygtig udvikling. Denne sammenhæng er særlig udtalt mellem transportrelaterede
klimaændringer, folkesundhed, bevarelse af naturressourcer og energiforbrug.
2) H
ØRING AF INTERESSEREDE PARTER OG KONSEKVENSANALYSE
211
Høring af interesserede parter
Høringsmetoder, hovedmålgrupper og respondenternes overordnede profil
Til støtte for de tidligere meddelelser tilrettelagde Kommissionen en første offentlig
høringsrunde i 2005-2006 via en internethøring. Denne blev suppleret af en særlig
arbejdsgruppe, som blev nedsat under det europæiske klimaændringsprogram. Derud-
over granskede CARS 21-ekspertgruppen miljøpolitikkens og CO
2
-emissionernes rolle
som led i opstillingen af en integreret politisk helhedsramme for automobilsektoren.
På grundlag af dette arbejde blev de følgende yderligere høringer foretaget sammen
med en ekstern undersøgelse af mulige lovinitiativer med henblik på at nedbringe CO
2
-
emissionerne fra personbiler og lette erhvervskøretøjer:
-
I perioden 5. maj - 15. juli 2007 er der gennemført en online offentlig høring på
Internettet med henblik på at indsamle synspunkter fra alle interessenter og offentlig-
heden angående gennemførelsen af den reviderede strategi for CO
2
og motorkøretøjer.
-
Som supplement til denne internethøring tilrettelagde Kommissionen en
offentlig høring den 11. juli 2007, hvor de interessenter, som berøres direkte af den
kommende lovgivning (automobilindustrien, leverandører, ikke-statslige organisationer
på miljøområdet, arbejdsmarkedets parter og forbrugere) havde mulighed for at
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447858_0006.png
fremlægge deres holdninger.
212
Sammenfatning af svarene, og hvordan de indgår i gennemgangen
De oplysninger, der er indsamlet som led i interessenthøringen, er taget i betragtning
ved udformningen af den foreslåede ordning. Nærmere oplysninger om, hvordan dette
er gjort, er anført i konsekvensanalyserapporten, der ledsager dette forslag.
213
Kommissionen modtog 2 390 svar på den internethøring, som er udført mellem maj og
juli
2007.
Resultaterne
findes
adressen:
http://ec.europa.eu/reducing_co2_emissions_from_cars/index_da.htm, og de er
sammen med den fulde rapport om den offentlige høring sammenfattet i bilaget til den
konsekvensanalyse, der ledsager forslaget.
Ekspertbistand
221
Relevante videnskabelige områder/eksperter
(1) Ekspertise fra automobilindustrien, herunder fabrikanter og (2) modellerings-
ekspertise fra eksterne konsulenter (bilag I til konsekvensanalysen, som ledsager dette
forslag, indeholder nærmere oplysninger om referencedokumenter og betragtninger
over modelleringsrammen).
222
Metodologi
Modellering med formelle matematiske modeller og beregninger baseret på statistiske
data.
223
De vigtigste organisationer/eksperter, der er blevet hørt
Offentlige myndigheder, erhvervs- og handelssammenslutninger, miljøorganisationer,
forbrugerorganisationer og eksterne konsulenter.
2241
Sammendrag af den rådgivning, der er modtaget og anvendt
De eksterne konsulenters rådgivning er anvendt til at vurdere følgerne af de forskellige
politiske valgmuligheder med hensyn til opfyldelsen af målene i forslaget. Disse
muligheder og deres følger beskrives i konsekvensanalysen, som ledsager dette forslag.
Midler til at gøre eksperternes resultater offentligt tilgængelige
Resultatet af den undersøgelse, der er udført til støtte for konsekvensanalysen, og andet
tidligere arbejde i den sammenhæng vil blive offentliggjort på følgende websteder:
http://ec.europa.eu/environment/co2/co2_studies.htm
http://ec.europa.eu/enterprise/automotive/index_en.htm
225
226
230
Konsekvensanalyse
I forbindelse med konsekvensanalysen blev følgende tre hovedmuligheder overvejet:
Som første mulighed blev det overvejet at fastsætte samme grænseværdi for CO
2
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447858_0007.png
emissioner for hver fabrikant for gennemsnittet af dennes bilpark af nye personbiler i
2012, dvs. det gennemsnitlige mål for emissioner på 130 g CO
2
/km.
Som en anden mulighed blev det overvejet at definere den CO
2
-værdi, et givet
motorkøretøj skal opfylde, som en lineær afbildning af dens "nytteværdi" (masse eller
fodaftryk = akselafstand gange sporvidde) således at gennemsnittet af nye personbiler i
2012 opfylder målet på 130 g CO
2
/km.
Den tredje og sidste mulighed, der blev overvejet, gik ud på at pålægge fabrikanter at
levere en samling af procentvise reduktioner svarende til den reduktion, der skal til for
at opfylde målet på 130 g CO
2
/km i 2012 sammenlignet med situationen i 2006.
For alle tre muligheder er der set nærmere på fleksibilitetsmekanismer, herunder en
gennemsnitsberegning af bilparken, sammenlægning i pooler og handel internt mellem
fabrikanterne. Der er også set nærmere på forskellige overholdelsesmekanismer. De
potentielle økonomiske, sociale og miljømæssige konsekvenser er gransket udførligt.
231
En grundig evaluering af mulighederne er foretaget i den konsekvensanalyse, som
ledsager forslaget, og som vil blive offentliggjort på følgende internetadresser:
og
http://ec.europa.eu/environment/co2/co2_home.htm
http://ec.europa.eu/enterprise/automotive/index_en.htm.
3)
FORSLAGETS RETLIGE ASPEKTER
305
Resumé af forslaget
Med forslaget tilsigtes det at sikre et velfungerende indre marked for personbiler ved at
sikre, at nye personbilers gennemsnitlige specifikke emissioner i Fællesskabet ikke
overstiger 130 g CO
2
/km fra og med 2012.
Forslaget rummer følgende centrale aspekter:
- Forslaget finder anvendelse på M1-motorkøretøjer (personbiler).
- I forslaget fastsættes mål for specifikke CO
2
-emissioner fra nye personbiler i
Fællesskabet som funktion af deres masse.
- I forslaget fastsættes bindende mål for specifikke CO
2
-emissioner fra personbiler fra
og med 2012. Målene gælder for de gennemsnitlige specifikke CO
2
-emissioner i g/km
for nye personbiler for hver fabrikant, der er registreret i EU, i hvert kalenderår.
Fabrikanterne kan danne en pool med henblik på at opfylde deres mål. Når to eller flere
fabrikanter danner en pool, behandles denne, som om den var én fabrikant ved
konstateringen af, om målene er opfyldt.
- Medlemsstaterne pålægges at indsamle data om de nye biler, der registreres på deres
område, og rapportere disse data til Kommissionen, så denne kan bedømme, om
målene er opfyldt.
- Opfylder en fabrikant ikke sit mål, pålægges vedkommende at betale en afgift for
emissionsoverskridelsen for hvert kalenderår fra og med 2012. Afgiften beregnes ved
at multiplicere det antal g CO
2
/km, som fabrikanten har overskredet sit mål med, med
antallet af registrerede nye biler og med det pågældende års afgift for emissions-
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
overskridelse. Afgiften for emissionsoverskridelse fastsættes til 20 EUR for emissioner
i 2012, 35 EUR for emissioner i 2013, 60 EUR for emissioner i 2014 og 95 EUR for
emissioner i 2015 og hvert efterfølgende år.
- Målene i forordningen er opstillet på grundlag af den aktuelt bedste tilgængelige
viden bl.a. om bilparkens sandsynlige udvikling fra nu af og frem til 2012 med hensyn
til autonom vægtforøgelse.
310
Retsgrundlag
EF-traktatens artikel 95 er det hensigtsmæssige retsgrundlag, fordi der er behov for at
sikre lige konkurrencevilkår for alle økonomiske aktører i det indre marked og
samtidig sikre et højt sundheds- og miljøbeskyttelsesniveau.
320
Subsidiaritetsprincippet
Subsidiaritetsprincippet finder anvendelse, da forslaget ikke hører ind under
Fællesskabets enekompetence.
Forslagets mål kan ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af medlemsstaterne af følgende
grunde:
321
Det må undgås, at der opstår nye hindringer for det indre marked, klimaændringerne er
i sagens natur grænseoverskridende, og der er betydelige forskelle i de nationale
gennemsnitlige specifikke CO
2
-emissioner fra nye personbiler: overvågningen af nye
bilers gennemsnitlige CO
2
-emissioner viser, at emissionerne fra de nationale bilparker
af nye biler varierer fra medlemsstat til medlemsstat (i 2006 udledte den gennemsnit-
lige nye bil solgt i Portugal 144 g CO
2
/km, sammenlignet med 187 g CO
2
/km i
Sverige), og deraf følger, at medlemsstaterne ikke er i stand til at gennemføre nationale
foranstaltninger således, at det bliver muligt at nå et EU-gennemsnit på 130 g CO
2
/km.
Målene i forslaget vil bedre kunne opfyldes med en indsats på fællesskabsniveau af
følgende årsager:
324
Harmonisering af indsatsen til reduktion af personbilers klimapåvirkning kan bedst
opnås gennem lovgivning på fællesskabsniveau. Med vedtagelsen af mål for CO
2
-
emissioner fra biler på fællesskabsniveau forebygges en fragmentering af det indre
marked, og fabrikanterne gives mere fleksibilitet til at gennemføre den påkrævede
CO
2
-reduktion for hele deres nye bilpark i Fællesskabet, i stedet for at der fastsættes
specifikke strategier for specifikke nationale reduktionsmål.
Fællesskabet har længe haft et mål om at nedbringe de gennemsnitlige CO
2
-emissioner
fra nye biler i Fællesskabet, og Rådet og Europa-Parlamentet har opfordret
Kommissionen til at forelægge lovforslag til dette formål.
327
Dette forslags anvendelsesområde er begrænset til at fastsætte fabrikanternes mål for at
begrænse nye bilers gennemsnitlige emissioner til 130 g CO
2
/km uden at pålægge
supplerende foranstaltninger (krav til reklame og fiskale incitamenter), som
medlemsstaterne kunne indføre, og som kunne bidrage til det overordnede mål om at
nedbringe CO
2
–emissioner fra biler, skønt de ikke i sig selv ville være tilstrækkelige til
at opfylde målet på 130 g CO
2
/km.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forslaget er derfor i overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet.
Proportionalitetsprincippet
Forslaget er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet af følgende årsager:
331
Det går ikke længere end nødvendigt for at opfylde målsætningerne om at sikre et
velfungerende indre marked og garantere et højt miljøbeskyttelsesniveau.
Forslaget står i et rimeligt forhold til EU's overordnede mål om at nå EU's Kyoto-mål
og indeholder konkurrenceneutrale og socialt acceptable reduktionsmål, som er
rimelige for alle Europas forskellige automobilfabrikanter, og som gør det muligt at
undgå unødig konkurrenceforvridning mellem automobilfabrikanterne.
332
Forslaget vil bygge på en allerede eksisterende overvågningsordning, som tidligere er
oprettet for at følge op på gennemførelsen af strategien for CO
2
og motorkøretøjer.
Reguleringsmiddel
341
Foreslået reguleringsmiddel: forordning.
Andre retlige instrumenter ville ikke være hensigtsmæssige af følgende grunde:
Forordningen indføres, efter at de frivillige forpligtelser, som erhvervslivet påtog sig,
er blevet vurderet som utilstrækkelige til at skabe yderligere fremskridt inden for den
reviderede strategi for CO
2
og motorkøretøjer (en lovramme til gennemførelse af den
integrerede tilgang).
Anvendelsen af en forordning anses for hensigtsmæssig med hensyn til at skabe
sikkerhed for overholdelse, samtidig med at den ikke kræver gennemførelse i
medlemsstaternes lovgivning. Fællesskabsmålet gælder Fællesskabet som helhed. Det
er derfor nødvendigt at sikre, at der anvendes en ensartet tilgang i alle medlemsstater.
Der er desuden behov for en harmoniseret tilgang for at undgå konkurrenceforvridning,
som kunne påvirke det indre marked.
4) B
UDGETMÆSSIGE KONSEKVENSER
342
401
Efter vedtagelsen vil gennemførelse af forslaget kræve ressourcer på EU-niveau til at
sikre en passende overvågning af fabrikanternes præstationer i forhold til deres CO
2
-
reduktionsmål og om nødvendigt pålægge en afgift, som vil indgå i EU's almindelige
budget, for emissionsoverskridelsen i henhold til lovgivningen.
5) Y
DERLIGERE OPLYSNINGER
Ophævelse af gældende retsforskrifter
Vedtagelse af forslaget vil indebære ophævelse af eksisterende lovgivning.
Fornyet gennemgang/revision/udløbsklausul
Der indgår en revisionsklausul i forslaget.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde
Den foreslåede retsakt vedrører et EØS-anliggende og bør derfor omfatte hele Det
Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447858_0011.png
2007/0297 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om fastsættelse af præstationsnormer for nye personbilers emissioner inden for
Fællesskabets integrerede tilgang til at nedbringe CO
2
-emissionerne fra personbiler og
lette erhvervskøretøjer
(EØS-relevant tekst)
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 95,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
3
,
under henvisning til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
4
,
under henvisning til udtalelse fra Regionsudvalget
5
,
efter proceduren i traktatens artikel 251
6
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Formålet med denne forordning er at fastsætte præstationsnormer for emissioner fra
nye personbiler, der registreres i Fællesskabet, for at sikre et velfungerende indre
marked og tilvejebringe en del af Fællesskabets integrerede tilgang med henblik på at
nedbringe CO
2
-emissionerne fra personbiler og lette erhvervskøretøjer.
Det indre marked omfatter et område uden indre grænser, hvor den frie bevægelighed
for varer, personer, tjenesteydelser og kapital må sikres. Fællesskabet har etableret et
velfungerende indre marked for automobilsektoren, hvilket har skabt et solidt grundlag
for en uhindret samhandel med automobilprodukter inden for Fællesskabet. Målene
for CO
2
-emissioner bør harmoniseres for at undgå uensartede krav i de forskellige
medlemsstater, bevare resultaterne med hensyn til det indre marked, sikre personbilers
frie bevægelighed inden for Fællesskabet og sikre et højt miljøbeskyttelsesniveau.
Ifølge De Forenede Nationers rammekonvention om klimaændringer, som blev
godkendt på Det Europæiske Fællesskabs vegne ved Rådets afgørelse 94/69/EF af 15.
december 1994 om indgåelse af De Forenede Nationers rammekonvention om
klimaændringer
7
, skal alle parterne opstille og gennemføre nationale og i givet fald
(2)
(3)
3
4
5
6
7
EUT C […] af […], s. […].
EUT C […] af […], s. […].
EUT C […] af […], s. […].
EUT C […] af […], s. […].
EFT L 33 af 7.2.1994, s. 11.
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447858_0012.png
regionale programmer for foranstaltninger til at imødegå klimaændringerne. I januar
2007 foreslog Kommissionen, at EU inden for rammerne af internationale forhandlin-
ger forfølger målsætningen om senest i 2020 at opnå en 30 % reduktion af drivhusgas-
emissionerne fra de udviklede lande (set i forhold til 1990-niveauet), og at EU bør
påtage sig en fast ensidig forpligtelse til at gennemføre mindst en 20 % reduktion af
drivhusgasemissionerne senest i 2020 (set i forhold til 1990-niveauet)
8
. Rådet og
Europa-Parlamentet gav deres tilslutning til denne målsætning.
(4)
Disse forpligtelser indebærer bl.a., at alle medlemsstater må nedbringe emissionerne
fra personbiler i betydelig grad. For at de nødvendige betydelige emissionsreduktioner
kan opnås, bør der gennemføres politikker og foranstaltninger på medlemsstats- og
fællesskabsniveau i alle Fællesskabets økonomiske sektorer og ikke kun i industri- og
energisektoren. Vejtransportsektoren tegner sig for det næststørste bidrag til
forureningen med drivhusgasser i EU, og sektorens emissioner er stadig stigende. Hvis
vejtransportsektorens klimapåvirkninger fortsætter med at vokse, vil det i høj grad
undergrave andre sektorers reduktioner til bekæmpelse af klimaændringerne.
Med vedtagelsen af fællesskabsmål for nye personbilers CO
2
-emissioner forebygges
en fragmentering af det indre marked, der kunne opstå med vedtagelsen af uensartede
foranstaltninger på medlemsstatsniveau. Med fællesskabsmål skabes der et mere
sikkert grundlag for fabrikanternes planlægning og større fleksibilitet med henblik på
at opfylde kravet om at nedbringe CO
2
-emissioner, end det ville være tilfældet med
særskilte nationale reduktionsmål. Ved fastlæggelsen af emissionsnormer er det
væsentligt at tage hensyn til deres indflydelse på markedet og fabrikanternes
konkurrenceevne, de direkte og indirekte omkostninger, som påføres erhvervslivet, og
de fordele, der opstår i form af tilskyndelse til at innovere og nedbringe
energiforbruget.
Denne forordning bygger på en veletableret proces for måling og overvågning af
automobilfabrikanternes CO
2
-emissioner på europæisk plan i overensstemmelse med
Europa-Parlamentets og Rådets beslutning nr. 1753/2000/EF om en overvågnings-
mekanisme for de gennemsnitlige specifikke CO
2
-emissioner fra nye personbiler
9
, og
det er væsentligt, at kravene om nedbringelse af CO
2
-emissioner fortsat skaber forud-
sigelighed i hele Fællesskabet og et sikkert grundlag for fabrikanternes planlægning
for hele deres bilpark af nye biler i Fællesskabet.
Kommissionen vedtog en fællesskabsstrategi for nedbringelse af CO
2
-emissionerne fra
personbiler i 1995
10
. Denne strategi hviler på tre grundpiller: frivillige tilsagn fra
automobilfabrikanterne om at nedbringe emissionerne, bedre forbrugeroplysninger og
fremme af biler med god brændstoføkonomi via fiskale foranstaltninger.
I 1998 påtog Foreningen af Europæiske Automobilfabrikanter (ACEA) sig at
nedbringe de gennemsnitlige emissioner fra nye solgte biler til 140 g CO
2
/km senest i
2008, og i 1999 påtog den japanske forening af automobilfabrikanter (JAMA) og den
koreanske forening af automobilfabrikanter (KAMA) sig en forpligtelse til at
nedbringe de gennemsnitlige emissioner fra nye solgte biler til 140 g CO
2
/km senest i
(5)
(6)
(7)
(8)
8
9
10
KOM(2007) 2.
EFT L 202 af 10.8.2000, s. 1.
KOM(95) 689 endelig.
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447858_0013.png
2009. Disse tilsagn blev anerkendt i Kommissionens henstilling 1999/125/EF om
nedbringelse af CO
2
-emissioner fra personbiler
11
(ACEA); Kommissionens henstilling
2000/303/EF om nedbringelse af CO
2
-emissionen fra personbiler (KAMA)
12
og
Kommissionens henstilling 2000/304/EF om nedbringelse af CO
2
-emissionen fra
personbiler (JAMA)
13
.
(9)
Den 7. februar 2007 vedtog Kommissionen to parallelle meddelelser: en meddelelse
om resultaterne af revisionen af Fællesskabets strategi for nedbringelse af CO
2
-
emissionerne fra personbiler og lette erhvervskøretøjer
14
og en meddelelse om en
konkurrencevenlig lovramme for automobiler i det 21. århundrede - CARS 21
15
. Det
blev i meddelelserne understreget, at selvom der var sket fremskridt med hensyn til
opfyldelsen af målet om 140 g CO
2
/km i 2008/2009, vil fællesskabsmålet om 120 g
CO
2
/km ikke opfyldes i 2012, medmindre der vedtages yderligere foranstaltninger.
Der blev i meddelelserne foreslået en integreret tilgang for senest i 2012 at nå
fællesskabsmålet på 120 g CO
2
/km, og det blev bekendtgjort, at Kommissionen vil
foreslå en lovramme for at nå fællesskabsmålet ved at fokusere på obligatoriske CO
2
-
emissionsreduktioner for at opfylde emissionsmålet på gennemsnitligt 130 g CO
2
/km
for bilparken af nye biler ved hjælp af forbedringer af bilmotorteknologien. På linje
med fremgangsmåden, som blev benyttet i forbindelse med fabrikanternes frivillige
tilsagn, omfatter denne de elementer, der inddrages ved målingen af personbilers CO
2
-
emissioner i henhold til forordning (EF) nr. 715/2007 af 20. juni 2007 om typegod-
kendelse af motorkøretøjer med hensyn til emissioner fra lette personbiler og lette
erhvervskøretøjer (Euro 5 og Euro 6) og om adgang til reparations- og
vedligeholdelsesinformationer om køretøjer
16
. En yderligere reduktion på 10 g
CO
2
/km eller tilsvarende, hvis teknisk nødvendigt, opnås gennem andre teknologiske
forbedringer og gennem en øget anvendelse af biobrændstoffer. Dertil kommer, at
forbrugernes adfærd påvirker personbilers samlede emissioner, og der bør derfor
tilvejebringes oplysninger til forbrugerne om, hvorvidt nye personbiler opfylder de
emissionsmål, der er fastsat ved denne forordning.
Lovrammen for gennemførelsen af de gennemsnitlige emissionsmål for bilparken af
nye biler bør sikre konkurrencemæssigt upartiske og socialt acceptable reduktionsmål,
som er rimelige for alle Europas forskellige automobilfabrikanter, og som gør det
muligt at undgå unødig konkurrenceforvridning mellem automobilfabrikanterne.
Lovrammen bør kunne forenes med det overordnede mål om at nå EU's Kyoto-mål og
suppleres af mere brugsrelaterede instrumenter, f.eks. differentierede bil- og
energiafgifter.
For at opretholde diversiteten på bilmarkedet og dettes evne til at imødekomme
forskellige forbrugerbehov bør CO
2
-målene for personbiler fastsættes som en lineær
funktion af bilernes nytte. Den mest egnede parameter til at beskrive denne nytte er
massen, dels fordi den skaber en tilfredsstillende sammenhæng med de nuværende
emissioner, og den vil derfor føre til mere realistiske og konkurrencemæssigt upartiske
(10)
(11)
(12)
11
12
13
14
15
16
K(1999) 107, EFT L 40 af 13.2.1999. s. 49.
K(2000) 803, EFT L 100 af 20.4.2000, s. 55.
K(2000) 801, EFT L 100 af 20.4.2000, s. 57.
KOM(2007) 19 endelig.
KOM(2007) 22 endelig.
EUT L 171 af 29.6.2007, s. 1.
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447858_0014.png
mål, og dels fordi der er let adgang til data om masse. Data for den alternative
nytteparameter fodaftryk (akselafstand gange sporvidde) bør dog indsamles for at lette
mere langsigtede evalueringer af den nyttebaserede tilgang. Ved opstillingen af målene
bør der tages hensyn til den fremskrevne udvikling mht. nye bilers masse frem til
2012, og det bør undgås at skabe potentielt uhensigtsmæssige incitamenter til at øge
motorkøretøjernes masse for at opnå et deraf følgende lempeligere CO
2
-reduktions-
mål. Den mulige fremtidige udvikling med hensyn til autonome masseforøgelser af
køretøjer, der fremstilles af fabrikanterne og sælges på EU-markedet, bør derfor tages i
betragtning ved fastsættelsen af målene for 2012. Endelig bør differentiering af målene
tilskynde til emissionsreduktioner i alle bilkategorier, men dog anerkendes det, at der
kan opnås relativt større reduktioner for tungere køretøjer.
(13)
Sigtet med denne forordning er at skabe incitamenter for automobilindustrien til at
investere i nye teknologier. Forordningen fremmer aktivt miljøinnovation og tager
hensyn til den fremtidige teknologiske udvikling. Dermed forbedres det europæiske
erhvervslivs konkurrenceevne, og der skabes flere arbejdspladser af høj kvalitet.
Af hensyn til sammenhængen med tilgangen inden for Kommissionens strategi for
CO
2
og motorkøretøjer, navnlig hvad angår de frivillige aftaler, som bilfabrikanternes
sammenslutninger har påtaget sig, bør målene anvendes for nye personbiler, som
registreres i Fællesskabet for første gang, og som, bortset fra en begrænset periode
med henblik på at undgå misbrug, ikke tidligere er registreret uden for Fællesskabet.
I Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2007/46/EF af 5. september 2007 om
fastlæggelse af en ramme for godkendelse af motorkøretøjer og påhængskøretøjer der-
til samt af systemer, komponenter og separate tekniske enheder til sådanne køretøjer
17
etableres en harmoniseret ramme med administrative bestemmelser og almene tekni-
ske krav vedrørende godkendelse af alle nye køretøjer inden for dets anvendelses-
område. Den enhed, der er ansvarlig for efterlevelsen af denne forordning, bør være
den samme som den enhed, der er ansvarlig for alle aspekter af typegodken-
delsesprocessen i overensstemmelse med denne forordning og for sikring af
produktionens overensstemmelse.
Køretøjer til særlig brug, der er underkastet specifikke krav i forbindelse med
typegodkendelse, herunder visse specialbyggede køretøjer, som er udformet specifikt
til erhvervsformål til befordring af kørestolsbrugere i køretøjet i overensstemmelse
med fællesskabets politik om hjælp til handicappede, bør udelukkes fra forordningens
anvendelsesområde.
Fabrikanterne bør have fleksibilitet til at beslutte, hvordan de opfylder deres mål i
medfør af denne forordning, og de bør kunne udligne emissionerne over deres bilpark
af nye biler i stedet for at skulle opfylde CO
2
-mål for hver enkelt bil. Fabrikanterne
bør derfor pålægges at sikre, at de gennemsnitlige specifikke CO
2
-emissioner fra alle
nye personbiler, som registreres i Fællesskabet, og som de bærer ansvaret for, ikke
overstiger gennemsnittet af emissionsmålene for disse biler.
Med henblik på at skabe fleksibilitet for fabrikanterne kan de aftale at danne en pool
på et åbent, gennemsigtigt og ikke-diskriminerende grundlag for at opfylde deres mål i
(14)
(15)
(16)
(17)
(18)
17
EUT L 263 af 9.10.2007, s. 1.
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447858_0015.png
henhold til dette forslag. En aftale om at danne en pool bør ikke overstige fem år, men
den kan forlænges. Når fabrikanter danner en pool, anses de for at have opfyldt deres
mål i henhold til denne forordning, når poolens gennemsnitlige emissioner under ét
ikke overstiger poolens emissionsmål.
(19)
(20)
Der er behov for en robust overholdelsesmekanisme for at sikre, at målene i denne
forordning opfyldes.
Nye personbilers specifikke emissioner af kuldioxid måles på et harmoniseret
grundlag i Fællesskabet efter metoden i forordning (EF) nr. 715/2007. For at minimere
den administrative byrde ved ordningen bør opfyldelsen af ordningen måles på
grundlag af data om registreringer af nye biler i Fællesskabet, som medlemsstaterne
indsamler og rapporterer til Kommissionen. Af hensyn til sammenhængen i de data,
der anvendes til at vurdere opfyldelsen, bør reglerne for indsamling og rapportering af
disse data så vidt muligt harmoniseres.
I direktiv 2007/46/EF er det fastsat, at fabrikanten leverer en typeattest, der skal
ledsage hver ny personbil, og at medlemsstaterne kun må tillade registrering og
ibrugtagning af en ny personbil, hvis den ledsages af en gyldig typeattest. Data, som
medlemsstaterne indsamler, bør være i overensstemmelse med den typeattest, som
fabrikanten udsteder for personbilen.
Fabrikantens opfyldelse af målene i denne forordning bør vurderes på fællesskabs-
niveau. Fabrikanter, hvis gennemsnitlige specifikke CO
2
-emissioner overstiger
grænserne i denne forordning, bør pålægges en afgift for emissionsoverskridelsen for
hvert kalenderår fra og med 2012. Afgiftens størrelse bør afhænge af, i hvor høj grad
fabrikanterne overskrider deres mål. Den bør vokse med tiden. For at skabe et
tilstrækkeligt incitament til at træffe foranstaltninger for at nedbringe de specifikke
CO
2
-emissioner fra personbiler bør afgiften afspejle de teknologiske omkostninger.
Afgifterne for emissionsoverskridelser bør betragtes som indtægter, der indgår i Den
Europæiske Unions almindelige budget.
Denne forordning
konkurrenceregler.
anfægter
ikke
den
fulde
anvendelse
af
Fællesskabets
(21)
(22)
(23)
(24)
I betragtning af den prioritet, der tillægges nedbringelsen af CO
2
-emissioner, bør
gennemførelsen af forordningen på Fællesskabsniveau støttes af Fællesskabets
eksisterende finansielle instrument for miljøet (Life+) i overensstemmelse med de
gældende regler og betingelser i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
614/2007 af 23. maj 2007 om det finansielle instrument for miljøet (Life+)
18
.
De nødvendige foranstaltninger til gennemførelse af denne forordning bør vedtages i
overensstemmelse med Rådets afgørelse 1999/468/EF af 28. juni 1999 om fastsættelse
af de nærmere vilkår for udøvelsen af de gennemførelsesbeføjelser, der tillægges
Kommissionen
19
.
Kommissionen bør bl.a. have beføjelse til at ændre kravene til overvågning og
rapportering i lyset af de erfaringer, der opnås ved anvendelsen af denne forordning,
EUT L 149 af 9.6.2007, s. 1.
EFT L 184 af 17.7.1999, s. 23. Ændret ved afgørelse 2006/512/EF (EUT L 200 af 22.7.2006, s. 11).
(25)
(26)
18
19
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
fastlægge metoder til opkrævning af afgifter for emissionsoverskridelser og vedtage
detaljerede bestemmelser til forbedring af den særlige undtagelsesbestemmelse for
uafhængige fabrikanter med lav produktionsvolumen. Da der er tale om generelle
foranstaltninger, der har til formål at ændre ikke-væsentlige bestemmelser i
forordningen eller at supplere den ved at tilføje nye, ikke-væsentlige bestemmelser,
bør de vedtages efter forskriftsproceduren med kontrol i artikel 5a i afgørelse
1999/468/EF.
(27)
(28)
Afgørelse 1753/2000/EF bør ophæves af hensyn til forenkling og juridisk klarhed.
Da målet for den påtænkte handling ikke kan opfyldes af medlemsstaterne hver for sig
og derfor, på grund af den påtænkte handlings omfang og virkninger, bedre kan gen-
nemføres på fællesskabsplan, kan Fællesskabet træffe foranstaltninger i overensstem-
melse med subsidiaritetsprincippet i traktatens artikel 5. I overensstemmelse med
proportionalitetsprincippet, jf. nævnte artikel, går denne forordning ikke ud over, hvad
der er nødvendigt for at nå dette mål -
UDSTEDT FØLGENDE FORORDNING:
Artikel 1
Emne og mål
I denne forordning fastsættes præstationsmål for nye personbilers CO
2
-emissioner med
henblik på at sikre et velfungerende indre marked og opfylde EU's overordnede mål om, at
bilparken af nye biler gennemsnitligt bør opnå emissioner på 120 g CO
2
/km. I forordningen
fastsættes nye personbilers gennemsnitlige CO
2
-emissioner til 130 g CO
2
/km ved hjælp af
forbedringer af bilmotorteknologien, og disse måles i overensstemmelse med forordning (EF)
nr. 715/2007 og gennemførelsesforanstaltninger hertil. Denne forordning vil blive suppleret
med foranstaltninger for at opnå en reduktion på 10 g CO
2
/km inden for Fællesskabets
integrerede tilgang.
Artikel 2
Anvendelsesområde
1.
Denne forordning finder anvendelse på motorkøretøjer i klasse M
1
, jf. bilag II til
direktiv 2007/46/EF, med en referencemasse på højst 2 610 kg og køretøjer, for
hvilke typegodkendelsen er udvidet efter artikel 2, stk. 2, i forordning (EF) nr.
715/2007 ("personbiler"), som er registreret i Fællesskabet for første gang, og som
ikke tidligere er registreret uden for Fællesskabet ("nye personbiler").
En tidligere registrering uden for Fællesskabet mindre end tre måneder før
registreringen i Fællesskabet tages ikke i betragtning.
Den finder ikke anvendelse på "køretøjer til særlig anvendelse", jf. punkt 5 i bilag II
til direktiv 2007/46/EF.
2.
3.
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447858_0017.png
Artikel 3
Definitioner
1.
I denne forordning forstås ved:
a)
"gennemsnitlige specifikke CO
2
-emissioner" i relation til en fabrikant: de
gennemsnitlige specifikke CO
2
-emissioner fra alle nye personbiler, som
fabrikanten har fremstillet
"typeattest": den attest, der er nævnt i artikel 18 i direktiv 2007/46/EF
20
"fabrikant": en person eller organisation, som over for den godkendende
myndighed er ansvarlig for alle aspekter af EF-typegodkendelsesproceduren, jf.
direktiv 2007/46/EF, og for produktionens overensstemmelse
"masse": massen af bilen med karrosseri i køreklar stand som anført på
typeattesten og defineret i punkt 2.6 i bilag I til direktiv 2007/46/EF
"specifikke CO2-emissioner": en personbils CO2-emissioner målt i overens-
stemmelse med forordning (EF) nr. 715/2007 og specificeret som CO
2
-
emission (kombineret) på typeattesten
"specifikt emissionsmål" i relation til en fabrikant: gennemsnittet af de
specifikke CO
2
-emissioner, der er tilladt ifølge bilag I, for hver ny personbil,
som fabrikanten har fremstillet eller, hvis fabrikanten har fået tildelt en
undtagelsesbestemmelse efter artikel 9, de specifikke CO
2
-emissioner, der er
tilladt ifølge denne undtagelsesbestemmelse.
b)
c)
d)
e)
f)
2.
I denne forordning anses fabrikanter for at være sammenhørende, hvis de er
sammenhørende virksomheder. Ved "sammenhørende virksomheder" forstås:
a)
virksomheder, hvor en part i en aftale mellem en eller flere virksomheder
direkte eller indirekte:
i)
ii)
kan udøve mere end halvdelen af stemmerettighederne eller
kan udpege mere end halvdelen af medlemmerne i tilsynsorganet,
bestyrelsen eller i de organer, som retligt repræsenterer den anden
virksomhed eller
har ret til at lede virksomhedens forretninger
iii)
b)
c)
virksomheder, som direkte eller indirekte har de i litra a) omhandlede
rettigheder eller beføjelser over for en part i en sådan aftale
virksomheder, hvori en virksomhed som omhandlet i litra b) direkte eller
indirekte har de i litra a) omhandlede rettigheder eller beføjelser
20
EUT L 263 af 9.10.2007, s. 1.
DA
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
d)
virksomheder, hvor en part i en sådan aftale sammen med en eller flere af de i
litra a), b) eller c) omhandlede virksomheder, eller hvori to eller flere af
sidstnævnte virksomheder i fællesskab har de i litra a) omhandlede rettigheder
eller beføjelser
virksomheder, hvori de i litra a) omhandlede rettigheder eller beføjelser
indehaves i fællesskab af:
i)
ii)
parter i en sådan aftale eller deres respektive sammenhørende
virksomheder, jf. litra a) til d), eller
en eller flere parter i en sådan aftale eller en eller flere af deres
sammenhørende virksomheder, jf. litra a) til d), og en eller flere
tredjeparter.
Artikel 4
Specifikke emissionsmål
e)
For kalenderåret, der påbegyndes den 1. januar 2012, og hvert efterfølgende kalenderår sikrer
hver personbilsfabrikant, at dennes gennemsnitlige specifikke CO
2
-emissioner ikke overskri-
der vedkommendes specifikke emissionsmål, som fastsat i bilag I eller, hvis fabrikanten har
fået tildelt en undtagelsesbestemmelse efter artikel 9, som fastsat i denne
undtagelsesbestemmelse.
Artikel 5
Pool-dannelse
1.
2.
Fabrikanter, som ikke har fået tildelt en undtagelsesbestemmelse efter artikel 9, kan
danne en pool med henblik på at opfylde deres forpligtelser i medfør af artikel 4.
En aftale om at danne en pool kan gælde for et eller flere kalenderår, når hver aftales
samlede varighed ikke overstiger fem kalenderår, og aftalen skal indgås senest den
31. december i det første kalenderår, hvori emissionerne sammenlægges i poolen.
Fabrikanter, der danner en pool, forelægger Kommissionen følgende oplysninger:
a)
b)
det angives, hvilke fabrikanter der deltager i poolen
en af fabrikanterne udpeges som forvalter af poolen, og forvalteren er
kontaktpunkt for poolen og vil være ansvarlig for at indbetale eventuelle
afgifter for emissionsoverskridelser, der måtte blive pålagt i overensstemmelse
med artikel 7, og
det dokumenteres, at forvalteren af poolen vil være i stand til at opfylde
forpligtelserne i litra b).
c)
3.
4.
Opfylder den foreslåede forvalter af poolen ikke kravene i stk. 2, litra c), underretter
Kommissionen fabrikanterne herom.
Fabrikanterne i en pool informerer i fællesskab Kommissionen om enhver ændring
med hensyn til forvalter af poolen eller dens finansielle status, for så vidt ændringen
DA
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
kan påvirke dens evne til at opfylde kravene i stk. 2, litra c), samt eventuelle
ændringer med hensyn til medlemskab eller opløsning af poolen.
5.
Fabrikanter kan indgå pool-ordninger, når deres aftaler er i overensstemmelse med
traktatens artikel 81 og 82, og når aftalerne gør det muligt for fabrikanter, der
anmoder om medlemskab af poolen, at deltage på åbne, gennemsigtige, ikke-
diskriminerende og forretningsmæssigt rimelige vilkår. Uden at indskrænke den
almene gyldighed af EU's konkurrenceregler for sådanne pools sikrer alle
medlemmer af en pool blandt andet, at der ikke deles andre data eller udveksles
andre oplysninger inden for rammerne af deres pool-ordning end følgende
oplysninger:
i) de gennemsnitlige specifikke CO
2
-emissioner
ii) det specifikke emissionsmål
iii) det samlede antal registrerede køretøjer.
6.
7.
Stk. 5 finder ikke anvendelse, når alle fabrikanter i poolen er sammenhørende
virksomheder.
Medmindre der foretages en underretning i henhold til stk. 3, anses fabrikanterne i en
pool, som Kommissionen har fået forelagt oplysninger om, for at være én fabrikant i
denne forordnings forstand.
Artikel 6
Overvågning og rapportering af gennemsnitlige emissioner
1.
For det år, der påbegyndes den 1. januar 2010, og hvert efterfølgende år registrerer
hver medlemsstat oplysninger om hver ny personbil, som registreres på dens område,
jf. del A i bilag II.
Senest den 28. februar 2011 og hvert efterfølgende år fastlægger medlemsstaten de
oplysninger, der er specificeret i del B i bilag II, for det foregående kalenderår og
forelægger Kommissionen disse. Data skal forelægges i overensstemmelse med det
format, der er specificeret i del C i bilag II.
Efter Kommissionens anmodning forelægger en medlemsstat også det fulde
datamateriale, der er indsamlet i medfør af stk. 1.
Kommissionen fører et centralt register over de data, som medlemsstaterne har
rapporteret i medfør af denne artikel, og senest den 30. juni 2011 og hvert
efterfølgende år foretager den følgende foreløbige beregning for hver fabrikant:
a)
b)
c)
de gennemsnitlige specifikke CO
2
-emissioner i Fællesskabet i det foregående
kalenderår
de specifikke emissionsmål i det foregående kalenderår og
forskellen mellem de gennemsnitlige specifikke CO
2
-emissioner i det
foregående kalenderår og de specifikke emissionsmål for samme år.
2.
3.
4.
DA
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionen underretter hver fabrikant om sin foreløbige beregning for denne
fabrikant. Underretningen skal indeholde data for hver medlemsstat om antallet af
registrerede nye personbiler og deres specifikke CO
2
-emissioner.
Registeret skal være offentligt tilgængelig.
5.
Fabrikanterne kan inden to måneder efter underretningen om den foreløbige bereg-
ning, jf. stk. 4, underrette Kommissionen om eventuelle fejl i dataene med angivelse
af, i hvilken medlemsstat fejlen efter fabrikantens mening er sket.
Kommissionen ser nærmere på eventuelle underretninger fra fabrikanterne og senest
den 30. september enten stadfæster, eller ændrer og stadfæster, den de foreløbige
beregninger, jf. stk. 4.
6.
Skønner Kommissionen på grundlag af beregningerne i stk. 5, at en fabrikants
gennemsnitlige specifikke CO
2
-emissioner i kalenderåret 2010 eller 2011 overskrider
dennes specifikke emissionsmål for samme år, underretter Kommissionen
fabrikanten herom.
Medlemsstaterne udpeger en kompetent myndighed, som står for indsamlingen og
meddelelsen af overvågningsdata i overensstemmelse med denne forordning, og
oplyser Kommissionen om den udpegede kompetente myndighed senest 6 måneder
efter denne forordnings ikrafttræden.
Kommissionen kan efter proceduren i artikel 12, stk. 2, vedtage detaljerede regler om
overvågning og rapportering af data i medfør af denne artikel og om anvendelsen af
bilag II.
Kommissionen kan ændre bilag II i lyset af de erfaringer, der gøres i forbindelse med
anvendelsen af denne forordning. Fastsættelsen af disse foranstaltninger, der har til
formål at ændre ikke-væsentlige bestemmelser i forordningen, vedtages efter
forskriftsproceduren med kontrol i artikel 12, stk. 3.
Artikel 7
Afgift for emissionsoverskridelse
1.
Overstiger en fabrikants gennemsnitlige specifikke CO
2
-emissioner for hvert
kalenderår fra og med 2012 dennes specifikke emissionsmål for samme år, pålægger
Kommissionen fabrikanten, eller forvalteren af poolen, hvis det drejer sig om en
pool, en afgift for emissionsoverskridelsen.
Afgiften for den i stk. l nævnte emissionsoverskridelse beregnes efter følgende
formel:
Emissionsoverskridelse x antal nye personbiler x afgift for emissionsoverskridelse,
jf. stk. 3,
hvor:
7.
8.
2.
DA
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
"emissionsoverskridelse": det positive antal g/km, med hvilket fabrikantens gennem-
snitlige specifikke CO
2
-emissioner overskred dennes specifikke emissionsmål i
kalenderåret afrundet til nærmeste tre decimaler, og
"antal nye personbiler": det antal nye personbiler, som fabrikanten har fremstillet, og
som er registreret i det pågældende år.
3.
Afgiften for emissionsoverskridelsen fastsættes til:
a)
b)
c)
d)
4.
20 EUR i forbindelse med emissionsoverskridelser i kalenderåret 2012
35 EUR i forbindelse med emissionsoverskridelser i kalenderåret 2013
60 EUR i forbindelse med emissionsoverskridelser i kalenderåret 2014 og
95 EUR i forbindelse med emissionsoverskridelser i kalenderåret 2015 og
efterfølgende kalenderår.
Kommissionen fastsætter metoder til opkrævning af afgifter for emissions-
overskridelser i henhold til stk. 1.
Fastsættelsen af disse foranstaltninger, der har til formål at ændre ikke-væsentlige
bestemmelser i forordningen ved at supplere denne, vedtages efter forskrifts-
proceduren med kontrol i artikel 12, stk. 3.
5.
Afgifterne for emissionsoverskridelser betragtes som indtægter, der indgår i Den
Europæiske Unions almindelige budget.
Artikel 8
Offentliggørelse af fabrikanternes præstationer
1.
Senest den 31. oktober 2011 og hvert efterfølgende år offentliggør Kommissionen en
liste, hvor følgende angives for hver fabrikant:
a)
b)
c)
d)
fabrikantens specifikke emissionsmål for det foregående kalenderår
fabrikantens gennemsnitlige specifikke CO
2
-emissioner i det foregående
kalenderår
forskellen mellem fabrikantens gennemsnitlige specifikke CO
2
-emissioner i det
foregående kalenderår og dennes specifikke emissionsmål i samme år og
de gennemsnitlige specifikke CO
2
-emissioner for alle nye personbiler i
Fællesskabet i det foregående kalenderår.
2.
Fra den 31. oktober 2013 anføres det også i den liste, som offentliggøres i henhold til
stk. 1, hvorvidt fabrikanten har levet op til kravene i artikel 4 for så vidt angår det
foregående kalenderår.
DA
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 9
Særlig undtagelsesbestemmelse for uafhængige fabrikanter med lav
produktionsvolumen
3.
En ansøgning om en undtagelsesbestemmelse fra det specifikke emissionsmål, der
beregnes i overensstemmelse med bilag I, kan indgives af en fabrikant, som:
a)
b)
4.
er ansvarlig for færre end 10 000 nye personbiler, der registreres i Fælles-
skabet, for hvert kalenderår og
ikke hører sammen med en anden fabrikant.
Der kan ansøges om en undtagelsesbestemmelse, jf. stk. 1, i en periode på højst fem
kalenderår. En ansøgning, der forelægges Kommissionen, skal indeholde:
a)
b)
c)
d)
fabrikantens navn og navnet på en kontaktperson
dokumentation for, at fabrikanten kan komme i betragtning til en undtagelses-
bestemmelse, jf. stk. 1
nærmere oplysninger om de personbiler, som fabrikanten fremstiller, herunder
disse personbilers masse og specifikke CO
2
–emissioner, og
et specifikt emissionsmål, der er i overensstemmelse med reduktions-
potentialet, herunder det teknologiske potentiale til at nedbringe de specifikke
CO
2
-emissioner.
5.
Finder Kommissionen det godtgjort, at fabrikanten er berettiget til en undtagelses-
bestemmelse efter stk. 1, og at fabrikantens forslag til specifikt emissionsmål er i
overensstemmelse med reduktionspotentialet, herunder det teknologiske potentiale til
at nedbringe de specifikke CO
2
-emissioner, indrømmer Kommissionen fabrikanten
en undtagelsesbestemmelse. Undtagelsesbestemmelsen gælder fra den 1. januar i det
år, der følger ansøgningen.
En fabrikant, der har opnået en undtagelsesbestemmelse i overensstemmelse med
denne artikel, underretter øjeblikkeligt Kommissionen om ændringer, som påvirker
eller kunne påvirke fabrikantens berettigelse til en undtagelsesbestemmelse.
Hvis Kommissionen på grundlag af en underretning, jf. stk. 4, eller på anden måde
finder det godtgjort, at en fabrikant ikke længere er berettiget til undtagelses-
bestemmelsen, tilbagekalder Kommissionen undtagelsesbestemmelsen med virkning
fra den 1. januar i det følgende kalenderår, og den underretter fabrikanten herom.
Hvis fabrikanten efter Kommissionens opfattelse ikke efterlever sit program til ned-
bringelse af de specifikke CO
2
–emissioner, jf. dennes ansøgning, kan Kommissionen
tilbagekalde undtagelsesbestemmelsen.
Kommissionen kan vedtage nærmere bestemmelser om gennemførelsen af stk. 1 til
6, herunder fortolkningen af kriterierne for indrømmelse af en undtagelses-
bestemmelse, indholdet af ansøgninger og om indholdet og vurderingen af
programmer til nedbringelse af de specifikke CO
2
–emissioner.
6.
7.
8.
9.
DA
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Fastsættelsen af disse foranstaltninger, der har til formål at ændre ikke-væsentlige
bestemmelser i forordningen ved at supplere denne, vedtages efter forskrifts-
proceduren med kontrol i artikel 12, stk. 3.
Artikel 10
Gennemgang og rapportering
1.
I 2010 forelægger Kommissionen Europa-Parlamentet og Rådet en rapport med en
gennemgang af fremskridtene for så vidt angår gennemførelsen af Fællesskabets
integrerede tilgang for at nedbringe personbilers og lette erhvervskøretøjers CO
2
-
emissioner.
I 2010 vurderer Kommissionen på grundlag af de data, der er rapporteret i medfør af
beslutning nr. 1753/2000/EF, om der mellem 2006 og 2009 er sket en ændring i nye
personbilers masse større end eller mindre end 0.
Er der sket en ændring i nye personbilers masse, ændres tallet for den autonome
masseforøgelse i bilag I til gennemsnittet af de årlige ændringer i massen mellem
kalenderåret 2006 til 2009.
En sådan ændring, der har til formål at ændre ikke-væsentlige bestemmelser i
forordningen, vedtages efter forskriftsproceduren med kontrol i artikel 12, stk. 3.
3.
Kommissionen vil gennemgå den teknologiske udvikling med henblik på i givet fald
at ændre bestemmelserne i forordning (EF) nr. 715/2007 om typegodkendelse af
motorkøretøjer.
Artikel 11
Forbrugerinformation
Fra 1. januar 2010 sikrer fabrikanterne, at det angives på mærkning, opslag eller i salgs-
fremmende materiale af den art, der er omhandlet i artikel 3, 5 og 6 i direktiv 1999/94/EF, i
hvilket omfang den tilbudte personbils specifikke CO
2
-emissioner afviger fra dennes
specifikke emissionsmål i henhold til bilag I.
Artikel 12
Udvalg
1.
2.
Kommissionen bistås af det udvalg, der er nedsat ved artikel 8 i beslutning
93/389/EØF.
Når der henvises til dette stykke, anvendes artikel 5 og 7 i afgørelse 1999/468/EF, jf.
dennes artikel 8.
Fristen i artikel 5, stk. 6, i afgørelse 1999/468/EF fastsættes til tre måneder.
3.
Når der henvises til dette stykke, anvendes artikel 5a, stk. 1-4, og artikel 7 i afgørelse
1999/468/EF, jf. dennes artikel 8.
2.
DA
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 13
Fællesskabsfinansiering
Gennemførelsen af forordningen på Fællesskabsniveau støttes af Fællesskabets eksisterende
finansielle instrument for miljøet (Life+) i overensstemmelse med de gældende regler og
betingelser i forordning (EF) nr. 614/2007.
Artikel 14
Ophævelse
Beslutning nr. 1753/2000/EF ophæves med virkning fra den 1. januar 2010.
Artikel 4, 9 og 10 i beslutningen forbliver i kraft, indtil Kommissionen har forelagt Europa-
Parlamentet en rapport om overvågningsdata for kalenderåret 2009.
Artikel 15
Ikrafttræden
Denne forordning træder i kraft på tredjedagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske
Unions Tidende.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den.[…]
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
[…]
På Rådets vegne
Formand
[…]
DA
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447858_0025.png
BILAG I
SPECIFIKKE CO
2
-EMISSIONSMÅL
1.
For hver ny personbil fastsættes de tilladte specifikke CO
2
-emissioner målt i g/km i
overensstemmelse med følgende formel:
Tilladte specifikke CO
2
–emissioner = 130 + a × (M – M
0
)
hvor:
M = køretøjets masse i kilogram (kg)
M
0
= 1289,0 × f
f = (1 + AMI)
6
Autonom masseforøgelse (AMI) = 0 %
a = 0,0457
2.
Det specifikke emissionsmål for en fabrikant i et kalenderår beregnes som
gennemsnittet af de tilladte specifikke emissioner for hver ny personbil, som
vedkommende har fremstillet i dette kalenderår.
DA
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447858_0026.png
BILAG II
OVERVÅGNING OG RAPPORTERING AF EMISSIONER
DEL A – Indsamling af data om nye personbiler og fastsættelse af oplysninger om
overvågning af CO
2
1.
For det år, der påbegyndes den 1. januar 2010, og hvert efterfølgende år registrerer
medlemsstaterne følgende oplysninger om hver ny personbil, der registreres på deres
område:
(a)
(b)
(c)
(d)
(e)
(f)
2.
fabrikanten
dens type, variant og version
dens specifikke CO
2
-emissioner (g/km)
dens masse (kg)
dens akselafstand (mm) og
dens sporvidde (mm).
De i stk. 1 nævnte oplysninger tages fra den pågældende personbils typeattest. Hvis
der på typeattesten er specificeret både en mindste og største masse for en personbil,
anvender medlemsstaterne alene den største masse med henblik på anvendelsen af
denne forordning.
For det år, der påbegyndes den 1. januar 2010, og hvert efterfølgende år fastlægger
medlemsstaterne efter metoderne i del B opdelt på fabrikant:
(g)
(h)
(i)
(j)
det samlede antal nye personbiler, der registreres på deres område
de gennemsnitlige specifikke CO
2
-emissioner, jf. stk. 7 i del B i dette bilag
den gennemsnitlige masse, jf. stk. 8 i del B i dette bilag
for hver variant af hver version af hver type ny personbil:
i)
ii)
iii)
iv)
det samlede antal nye personbiler, der er registreret på deres område, jf.
stk. 7 i del B i dette bilag
de specifikke CO
2
-emissioner
massen
bilens fodaftryk, jf. stk. 9 i del B til dette bilag.
3.
DA
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447858_0027.png
DEL B – Metode til fastsættelse af oplysninger om overvågning af CO
2
for nye personbiler
1.
Overvågningsoplysninger, som medlemsstaterne skal tilvejebringe i henhold til stk. 3
i del A, skal fastlægges i overensstemmelse med metoden i denne del.
Antal registrerede nye personbiler (N).
2.
Medlemsstaterne skal fastslå antallet af registrerede nye personbiler på deres område
i det pågældende overvågningsår,
N.
Nye personbilers gennemsnitlige specifikke CO
2
-emissioner (S
ave
)
3.
De gennemsnitlige specifikke CO
2
-emissioner for alle nye personbiler, som er
registreret for første gang inden for en medlemsstats område i overvågningsåret
(S
ave
), beregnes ved at dividere summen af hver enkelt ny personbils specifikke CO
2
-
emissioner,
S,
med antallet af nye personbiler,
N.
S
ave
= (1/
N)
×
Σ
S
Nye personbilers gennemsnitlige masse
Den gennemsnitlige masse for alle personbiler, som er registreret for første gang
inden for en medlemsstats område i overvågningsåret (M
,ave
), beregnes ved at
dividere summen af hver enkelt ny personbils masse,
M,
med antallet af nye
personbiler,
N.
M
ave
= (1/
N)
×
Σ
M
Nye personbilers fordeling på varianter
4.
For hver variant af hver version af hver type af ny personbil registreres antallet af
nyregistrerede personbiler, køretøjernes masse, de specifikke CO
2
–emissioner og
bilens fodaftryk.
Fodaftryk
En bils fodaftryk beregnes ved at multiplicere bilens akselafstand med dens
sporvidde.
DA
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447858_0028.png
DEL C – Format til brug ved indsendelse af data
1.
For hver fabrikant og hvert år rapporterer medlemsstaterne de data, der er beskrevet i
stk. 3 i del A, i de følgende formater:
Aggregerede data:
År:
Samlet antal
registrerede
nye
personbiler
Gennemsnitlig
e specifikke
CO
2
-
emissioner
(g/km)
Gennem
snitlig
masse
(kg)
Fabrikant
Gennemsnitligt
fodaftryk (m
²
)
(Fabrikant 1)
(Fabrikant 2)
I alt for alle
fabrikanter
Udførlige data opdelt på fabrikanter:
År
Fabrikant
(Navn på
fabrikant
1)
(Navn på
fabrikant
1)
(Navn på
fabrikant
1)
(Navn på
fabrikant
1)
(Navn på
fabrikant
1)
(Navn på
fabrikant
1)
(Navn på
fabrikant
1)
(Navn på
fabrikant
1)
Type
bil
(navn
type
1)
(navn
type
1)
(navn
type
1)
(navn
type
1)
(navn
type
2)
(navn
type
2)
(navn
type
2)
(navn
type
2)
Version
(navn på
version
1)
(navn på
version
1)
(navn på
version
2)
(navn på
version
2)
(navn på
version
1)
(navn på
version
1)
(navn på
version
2)
(navn på
version
2)
Variant
(navn
variant
1)
(navn
variant
2)
(navn
variant
1)
(navn
variant
2)
(navn
variant
1)
(navn
variant
2)
(navn
variant
1)
(navn
variant
2)
Fabrikat
Handelsnavn
Registreringer
i alt
Specifikke
CO
2
-
emissioner
(g/km)
Masse
(kg)
Fodaftryk
(m
²
)
År
1
År
1
År
1
År
1
År
1
År
1
År
1
År
1
DA
28
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447858_0029.png
År
1
År
1
År
1
År
1
År
1
(Navn på
fabrikant
1)
(Navn på
fabrikant
1)
(Navn på
fabrikant
1)
(Navn på
fabrikant
1)
(Navn på
fabrikant
1)
DA
29
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447858_0030.png
FINANSIERINGSOVERSIGT TIL FORSLAGET
1.
FORSLAGETS BETEGNELSE
Forslag til Europa-parlamentets og Rådets forordning med henblik på at
nedbringe CO
2
-emissioner fra personbiler
2.
ABM/ABB-RAMME:
Politikområder og dermed forbundne aktiviteter:
0703 – Gennemførelse af miljøpolitikken
3.
3.1.
BUDGETPOSTER
Budgetposternes nummer og tekst (aktionsposter og dermed forbundne poster
vedrørende teknisk og administrativ bistand (tidl. BA-poster)):
07 01 04 01: LIFE+ (finansielt instrument for miljøet — 2007 til 2013) — udgifter til
administrativ forvaltning – udgiftsområde 2
07 03 07: LIFE+ (finansielt instrument for miljøet — 2007 til 2013) —
udgiftsområde 2
3.2.
Foranstaltningens varighed og finansielle virkninger:
Foranstaltningen (Europa-Parlamentets og Rådets forordning med henblik på at
nedbringe CO
2
-emissioner fra personbiler) forventes at træde i kraft i 2010. I
perioden 2010 – 2013 dækkes driftsudgifterne af det finansielle instrument LIFE +.
3.3.
Budgetoplysninger:
Bidrag fra
ansøgerlande
Udgiftsområ
de i de
finansielle
overslag
Nr. 2
Nr. 2
Budgetpost
Udgifternes art
Nye
EFTA-bidrag
07 01 04 01
07 03 07
IOU
IOU
IOB
21
Opdelte/
NEJ
NEJ
NEJ
NEJ
JA
JA
21
Ikke-opdelte bevillinger, i det følgende benævnt IOB.
DA
30
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447858_0031.png
4.
4.1.
4.1.1.
OVERSIGT OVER RESSOURCER
Finansielle ressourcer
Sammenfatning af forpligtelsesbevillinger (FB) og betalingsbevillinger (BB)
i mio. EUR (3 decimaler)
Udgifternes art
Sektion
nr.
2010
2011
2012
2013
2014
2015
og ff.
I ALT
Driftsudgifter
22
Forpligtelsesbevillinger
(FB)
Betalingsbevillinger (BB)
8.1.
a
b
0,400
0,240
0,200
0,200
0,200
0,240
0,300
0,260
0,300
0,280
0,300
0,480
1,700
1,700
Administrative udgifter inden for referencebeløbet
23
Teknisk og administrativ
bistand (IOB)
8.2.4.
c
-
-
-
-
-
-
-
SAMLET REFERENCEBELØB
Forpligtelsesbevillinger
Betalingsbevillinger
a+c
b+c
0,400
0,240
0,200
0,200
0,200
0,240
0,300
0,260
0,300
0,280
0,300
0,480
1,700
1,700
Administrative udgifter, der ikke er medtaget i referencebeløbet
24
Personaleressourcer
og
dermed forbundne udgifter
(IOB)
Administrative
udgifter,
undtagen udgifter til perso-
naleressourcer og dermed
forbundne udgifter, ikke
medtaget i referencebeløbet
(IOB)
0,351
8.2.5.
d
0,125
8.2.6.
e
0,095
0,065
0,068
0,068
0,068
0,489
0,351
0,351
0,585
0,585
0,585
2,808
Samlede anslåede finansielle omkostninger ved foranstaltningen
FB I ALT, inkl. udgifter til
personaleressourcer
BB I ALT, inkl. udgifter til
personaleressourcer
a+c
+d+
e
b+c
+d+
e
0,876
0,646
0,616
0,953
0,953
0,953
4,997
0,716
0,646
0,656
0,913
0,933
1,133
4,997
22
23
24
Udgifter, som ikke henhører under kapitel xx 01 i det pågældende afsnit xx .
Udgifter inden for artikel xx 01 04 i afsnit xx.
Udgifter inden for kapitel xx 01, som ikke henhører under artikel xx 01 04 eller xx 01 05.
DA
31
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447858_0032.png
Samfinansiering
Hvis forslaget indebærer samfinansiering med medlemsstaterne eller med andre
organer (oplys hvilke), angives der et skøn i tabellen nedenfor over beløbet for denne
samfinansiering (der kan indsættes flere rækker, hvis der forventes samfinansiering
med flere organer):
i mio. EUR (3 decimaler)
Samfinansierende organ
År n
……………………
FB
I
ALT,
samfinansiering
inkl.
f
a+c
+d+
e+f
n+1
n+2
n+3
n+4
n+5
og ff.
I ALT
4.1.2.
Forenelighed med den finansielle programmering
Forslaget er foreneligt med den gældende finansielle programmering frem til
2013.
Forslaget kræver omprogrammering af det relevante udgiftsområde i de
finansielle overslag.
Forslaget kan kræve anvendelse af bestemmelserne i den interinstitutionelle
aftale
25
(dvs. fleksibilitetsinstrumentet eller revision af de finansielle overslag).
4.1.3.
Finansielle virkninger for indtægtssiden
Forslaget har ingen indflydelse på indtægterne
Forslaget har finansielle virkninger - virkningerne for indtægterne er som
følger:
i mio. EUR (1 decimal)
Forud
for
foranst
altning
en [År
n -1]
Efter foranstaltningen
Budgetpost
Indtægter
[År n] [n+1]
[n+2]
[n+3]
[n+4]
[n+5]
26
a) Indtægter i absolutte tal
b) Ændringer i indtægterne
Δ
25
26
Jf. punkt 19 og 24 i den interinstitutionelle aftale.
Indsæt flere kolonner, hvis foranstaltningen varer længere end 6 år.
DA
32
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447858_0033.png
Forordningen er udformet således, at den vil sikre maksimal opfyldelse fra alle fabrikanter, og
der forventes som følge heraf ingen indtægter i form af afgifter for emissionsoverskridelser,
jf. artikel 7. Men i det tilfælde, at gennemførelsen af denne artikels bestemmelser skaber
indtægter, vil disse indgå i EU's almindelige budget. I konsekvensanalysen, der ledsager dette
forslag, angives intervaller af potentielle afgifter for emissionsoverskridelser, som alt i alt
kunne blive skyldige i tilfælde af manglende efterlevelse.
4.2.
Personaleressourcer (fuldtidsækvivalenter) (inkl. tjenestemænd, midlertidigt
ansatte og eksternt personale) – jf. oversigten under punkt 8.2.1.
Årlige behov
2010
3
2011
3
2012
3
2013
5
2014
5
2015
og ff.
5
Personaleressourcer i alt
5.
5.1.
SÆRLIGE FORHOLD OG MÅL
Behov, der skal dækkes på kort eller lang sigt
Det overordnede mål for denne forordning er at begrænse bilparken af nye bilers
gennemsnitlige emissioner til 130 g CO
2
/km i 2012. Dette er en del af en integreret
tilgang og vil blive suppleret med foranstaltninger for at opnå en yderligere reduktion
på 10 g CO
2
/km og dermed opfylde fællesskabsmålet om 120 g CO
2
/km, jf.
Kommissionens meddelelse om en revideret strategi for CO
2
og motorkøretøjer af
7. februar 2007 (KOM(2007) 19).
5.2.
Merværdien af Fællesskabets engagement og forslagets sammenhæng med
andre finansielle instrumenter og eventuel synergi
Fællesskabet har længe haft et mål om at nedbringe de gennemsnitlige CO
2
-emis-
sioner fra nye biler i Fællesskabet, og Rådet og Europa-Parlamentet har opfordret
Kommissionen til at forelægge lovforslag til dette formål. Forslagets mål kan ikke i
tilstrækkelig grad opfyldes af medlemsstaterne, fordi det må undgås, at der opstår
nye hindringer for det indre marked, klimaændringerne er i sagens natur grænseover-
skridende, og der er betydelige forskelle i de aktuelle nationale gennemsnitlige
specifikke CO
2
-emissioner fra nye personbiler. Desuden vil vedtagelsen af mål for
CO
2
-emissioner fra biler på fællesskabsniveau give fabrikanterne mere fleksibilitet til
at gennemføre den påkrævede CO
2
-reduktion for hele deres nye bilpark i
Fællesskabet, i stedet for at der fastsættes specifikke strategier for specifikke
nationale reduktionsmål.
5.3.
Forslagets mål, forventede resultater og relevante indikatorer i forbindelse med
ABM-rammen
Med meddelelsen forfølges følgende generelle målsætninger:
-
Der sikres et højt miljøbeskyttelsesniveau i Den Europæiske Union og bidrages
til at opfylde EU's Kyoto-mål.
DA
33
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-
EU's energiforsyningssikkerhed forbedres.
-
Den europæiske automobilindustris konkurrenceevne fremmes, og der
tilskyndes til forskning i teknologier vedrørende brændstoføkonomi.
Det specifikke mål for forslaget er at mindske følgerne af klimaændringerne og
forbedre personbilers brændstoføkonomi ved at begrænse den gennemsnitlige
emissionsværdi til 130 g CO
2
/km for nye solgte biler. Denne gennemsnitlige
emissionsværdi vil være den indikator, som gennemførelsen af forslaget vil blive
holdt op imod.
5.4.
Gennemførelsesmetode (vejledende)
Central forvaltning
direkte af Kommissionen
indirekte ved delegation til:
forvaltningsorganer
organer oprettet af
finansforordningen
Fællesskaberne,
jf.
artikel
185
i
nationale offentlige organer eller public service-organer
Fælles eller decentral forvaltning
med medlemsstater
med tredjelande
Fælles forvaltning med internationale organisationer (angiv nærmere)
Relevante bemærkninger:
6.
6.1.
OVERVÅGNING OG EVALUERING
Overvågningssystem
Forslaget vil bygge på en allerede eksisterende overvågningsordning, som tidligere er oprettet
for at følge gennemførelsen af strategien for CO
2
og motorkøretøjer. Det bygger på data, som
medlemsstaterne rapporterer til Kommissionen angående registreringen af nye biler og deres
karakteristika, herunder specifikke CO
2
-emissioner.
Kontrakter, der undertegnes af Kommissionen med henblik på gennemførelse af direktivet,
skal indeholde bestemmelser om overvågning og finanskontrol udøvet af Kommissionen
(eller dennes befuldmægtigede repræsentant) og om Revisionsrettens revision, om nødvendigt
på stedet.
DA
34
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.2.
6.2.1.
Evaluering
Forudgående evaluering
Jf. konsekvensanalysen, der er knyttet til dette forslag i form af et arbejdsdokument
fra Kommissionen. Virkningerne af de foreslåede foranstaltninger er vurderet ud fra
en økonomisk, social og miljømæssig synsvinkel.
6.2.2.
6.2.3.
Forholdsregler truffet efter en midtvejsevaluering eller efterfølgende evaluering
(erfaringer fra tidligere tilsvarende foranstaltninger)
Vilkårene for og hyppigheden af fremtidige evalueringer
Foranstaltningen vil blive gennemgået i overensstemmelse med artikel 10.
7.
F
ORHOLDSEREGLER MOD SVIG
Fuldstændig overholdelse af de interne kontrolstandarder nr. 14, 15, 16, 18, 19, 20 og 21 og af
principperne i Rådets forordning (EF, Euratom) nr. 1605/2002 om finansforordningen
vedrørende De Europæiske Fællesskabers almindelige budget.
Kommissionen sikrer i forbindelse med gennemførelsen af aktiviteter, der finansieres i
henhold til dette forslag, at Fællesskabets økonomiske interesser beskyttes gennem
forholdsregler mod svig, korruption og andre ulovligheder, gennem effektiv kontrol og
gennem inddrivelse af uretmæssigt eller ulovligt udbetalte beløb samt, hvis der konstateres
uregelmæssigheder, gennem sanktioner, der skal være effektive, stå i forhold til
overtrædelsens omfang og have en afskrækkende virkning, i overensstemmelse med Rådets
forordning (Euratom, EF) nr. 2988/95 og Rådets forordning (Euratom, EF) nr. 2185/96 samt
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1073/1999.
For at forebygge svig i forbindelse med gennemførelsen af artikel 7 er der fastsat et robust
overvågnings- og rapporteringssystem i artikel 6 og det tilhørende bilag II. Endvidere er det i
artikel 6, stk. 8, fastsat, at Kommissionen kan vedtage retningslinjer for overvågning og
rapportering, som medlemsstaterne vil skulle overholde.
DA
35
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447858_0036.png
8.
8.1.
RESSOURCER
Finansielle omkostninger i forbindelse med forslagets mål
Forpligtelsesbevillinger i mio. EUR (3 decimaler)
Beskrivelse
af
mål,
foranstaltninger og output
Type output
Gen.
snit.
omk
ostn.
År 2010
Antal
output
Samle
de
omko
stning
er
År 2011
Antal
output
Samle
de
omko
stning
er
År 2012
Antal
output
Samle
de
omko
stning
er
År 2013
Antal
output
Samle
de
omko
stning
er
År 2014
Antal
output
Samle
de
omko
stning
er
År 2015 og ff.
Antal
output
Samle
de
omko
stning
er
I ALT
Antal
output
Samle
de
omko
stning
er
OPERATIONELT
MÅL
NR. 1 – gennemførelse af et
rapporterings-
og
overvågningssystem
Foranstaltning
1
indsamling og analyse af
data
Gennemgang af ændringer i
nye personbilers masse
(artikel 10)
Indsamling og analyse af
modtagne data - centralt
dataregister
SAMLEDE
OMKOSTNINGER
Undersøgelse
0,20
1
0,200
1
0,20
Service- og IT-
system
0,20
1
0,200
1
0,200
1
0,200
1
0,300
1
0,300
1
0,300
6
1,500
0,400
0,200
0,200
0,300
0,300
0,300
1,700
DA
36
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447858_0037.png
8.2.
8.2.1.
Administrative udgifter
Personaleressourcer – antal og type
Stillingstyper
Personale til forvaltning af foranstaltningen med brug af eksisterende og/eller
yderligere ressourcer (antal
stillinger/fuldtidsækvivalenter)
2010
Tjenestemæn
d eller
midlertidigt
ansatte
27
(XX
01 01)
Personale,
finansieres
28
XX 01 02
A*/AD
B*,
C*/AST
2
1
2011
2
1
2012
2
1
2013
4
1
2014
4
1
2015
4
1
over
der
art.
Andet personale
29
, der
finansieres over art. XX
01 04/05
3
3
3
5
5
5
I ALT
8.2.2.
Opgavebeskrivelse
I de første år (2010-2012) vil de vigtigste opgaver under aktionen bestå i en
konsolidering af overvågningsordningen ved at vejlede medlemsstaterne og bygge på
medlemsstaternes tidligere overvågningsaktiviteter, som er fastlagt ved beslutning nr.
1753/2000/EF (ophæves ved denne forordning). Udover vejledningen om
overvågningen vil Kommissionen skulle føre et centralt register over de rapporterede
data, underrette bilfabrikanterne om medlemsstaternes rapporterede oplysninger
vedrørende dem, offentliggøre data og fra og med 2011 offentliggøre en årlig
overvågningsrapport. Derudover vil der fra og med 2013 skulle foretages en
opkrævning af afgifter for emissionsoverskridelser.
8.2.3.
Kilder til personaleressourcer (vedtægtsomfattede)
Stillinger, der i øjeblikket er afsat til forvaltningen af programmet, og som skal
erstattes eller forlænges
Stillinger, der er forhåndsallokeret i forbindelse med APS/FBF-proceduren for
år n
27
28
29
Udgifter, der IKKE er medtaget i referencebeløbet.
Udgifter, der IKKE er medtaget i referencebeløbet.
Udgifter, der er medtaget i referencebeløbet.
DA
37
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Stillinger, hvorom der skal ansøges i forbindelse med den næste APS/FBF-
procedure
Stillinger, som skal omfordeles under anvendelse af eksisterende ressourcer
inden for den pågældende tjeneste (intern omfordeling)
Stillinger, der er nødvendige i år n, men ikke forudset i APS/FBF-proceduren
for det pågældende år
DA
38
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447858_0039.png
8.2.4.
Andre administrative udgifter, der er medtaget i referencebeløbet (XX 01 04/05 –
udgifter til administrativ forvaltning)
i mio. EUR (3 decimaler)
Budgetpost
(nummer og betegnelse)
1 Teknisk og administrativ bistand
(herunder personaleudgifter)
Forvaltningsorganer
30
Anden teknisk og administrativ bistand
-
intern
-
ekstern
År
2010
År
2011
År
2012
År
2013
År
2014
År
2015
og ff.
I ALT
0
Teknisk og administrativ bistand i alt
0
0
0
0
0
0
8.2.5.
Udgifter til personaleressourcer og dermed forbundne udgifter, der ikke er medtaget
i referencebeløbet
i mio. EUR (3 decimaler)
Arten af personaleressourcer
2010
2011
2012
2013
2014
2015 og
ff.
Tjenestemænd og midlertidigt
ansatte (XX 01 01)
Personale finansieret over
artikel
XX
01
02
(hjælpeansatte,
nationale
eksperter,
kontraktansatte
osv.)
(oplys budgetpost)
Samlede
udgifter
til
personaleressourcer
og
dermed forbundne udgifter
(IKKE
medtaget
i
referencebeløbet)
0,351
0,351
0,351
0,585
0,585
0,585
0,351
0,351
0,351
0,585
0,585
0,585
30
Der skal henvises til den specifikke finansieringsoversigt for det eller de pågældende
forvaltningsorganer.
DA
39
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447858_0040.png
Beregning –
tjenestemænd og midlertidigt ansatte
Der henvises om fornødent til punkt 8.2.1.
Standardløn til 1 tjenestemand eller midlertidig ansat, jf. punkt 8.2.1, er 0,117 mio. EUR.
Beregning–
personale, der finansieres over art. XX 01 02
Der henvises om fornødent til punkt 8.2.1.
8.2.6. Andre administrative udgifter, der ikke er medtaget i referencebeløbet
i mio. EUR (3 decimaler)
2010
XX 01 02 11 01 – Tjenesterejser
XX 01 02 11 02 – Møder og konferencer
XX 01 02 11 03 - Udvalg
31
2011
0,005
0,030
0,060
2012
0,005
0,030
0,030
2013
0,008
0,030
0,030
2014
0,008
0,030
0,030
2015
og ff.
0,008
0,030
0,030
2010 -
2015
0,039
0,210
0,240
0,005
0,060
0,060
XX 01 02 11 04 – Undersøgelser og høringer
XX 01 02 11 05 - Informationssystemer
2 Andre forvaltningsudgifter i alt (XX
01 02 11)
3 Andre udgifter af administrativ karakter
(
angiv hvilke, herunder budgetpost
)
Administrative udgifter i alt, undtagen
udgifter til personaleressourcer og
dermed forbundne udgifter (IKKE
medtaget i referencebeløbet)
0,125
0,095
0,065
0,068
0,068
0,068
0,489
Beregning –
Andre administrative udgifter, der ikke er medtaget i referencebeløbet
Fra 2010 til 2012: 5 årlige tjenesterejser til 1 000 EUR pr. tjenesterejse. Fra og med 2013: 8
årlige tjenesterejser.
Møder i det forskriftsudvalg, der nedsættes ved forordningen (enhedsomkostning:
30 000 EUR pr. møde), forventes afholdt to gange årligt i de to første år og en gang årligt
31
Oplys, hvilken type udvalg det drejer sig om, og hvilken gruppe det tilhører.
DA
40
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447858_0041.png
derefter.
Ekspertmøder om specifikke emner vedrørende gennemførelsen af forordningen (enheds-
omkostning: 30 000 EUR pr. møde), forventes afholdt to gange i 2010 og en gang årligt
derefter.
De nødvendige personalemæssige og administrative ressourcer vil blive dækket via den
tildeling, som kan ydes til det ansvarlige GD inden for rammerne af de årlige
tildelingsprocedurer i lyset af de budgetmæssige begrænsninger.
DA
41
DA