Miljø- og Planlægningsudvalget 2007-08 (2. samling)
KOM (2007) 0856
Offentligt
605350_0001.png
KLIMA- OG ENERGIMINISTERIET
MINISTEREN
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J nr.
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 3392 2800
Folketingets Europaudvalg har i brev af 3. oktober 2008 stillet følgende
spørgsmål 1, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 1:
Ministeren bedes - i forlængelse Europaudvalgets møde den 30. september -
oversende en oversigt over de ændringsforslag, som er stillet i Europa-
Parlamentet til forslaget om en forordning om CO2-emissioner fra biler (KOM
(2007) 856), og ministeren bedes give en vurdering af disse ændringsforslag.
Svar:
Jeg vedlægger notat fra Energistyrelsen med oversigt over de væsentligste æn-
dringsforslag, som er stillet af Europa-Parlamentets Miljøudvalg til forord-
ningsforslaget om CO2-emissioner fra biler.
For så vidt angår min vurdering af ændringsforslagene, vil jeg tage udgangs-
punkt i de væsentligste ændringsforslag, men ligeledes de elementer, som blev
afvist af udvalget til trods for ordførerens anbefaling.
Jeg bifalder Europa-Parlamentets Miljøudvalgs ønske om at indarbejde en
langsigtet målsætning. Det har vi fra dansk side gjort os til talsmand for i ar-
bejdet i Rådet. Det er vigtigt, at vi klart signalerer, at det på længere sigt ikke er
gjort med målsætningen om 130 g CO2/km og vi har fra begyndelsen argumen-
teret for, at vi i 2020 højest skal ligge på 100 g. CO2/km, så personbiler også
leverer et mærkbart bidrag til transportsektorens CO2-reduktioner.
Fra dansk side ser vi også positivt på, at Europa-Parlamentets Miljøudvalg ikke
har udskudt forslagets ikrafttræden til trods for, at ordføreren forslog dette.
Man har tidligere forsøgt at få branchen til at reducere CO2-udledningen gen-
nem frivillige aftaler, men det blev ikke efterlevet af branchen. Så bilindustrien
har haft god tid til at forberede sig på, at der ville komme en mere bindende re-
gulering i forhold til bilers CO2-udledning.
Ordføreren forsøgte også at reducere afgiftsstørrelsen ved overtrædelserne. Her
har vi i forhandlingerne i Rådet argumenteret for, at afgifterne skulle have en
sådan størrelse, at de tilskyndede fabrikanterne til at overholde loftet. Derfor er
det glædeligt, at Europa-Parlamentets Miljøudvalg heller ikke på dette punkt
har forsøgt at svække forslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Sammenfattende har jeg derfor sympati for de overordnede signaler, som Eu-
ropa-Parlamentets Miljøudvalg nu har sendt.
Side 2/2