Miljø- og Planlægningsudvalget 2007-08 (2. samling)
KOM (2007) 0856
Offentligt
605924_0001.png
N O T AT
28. oktober 2008
J.nr.
Ref. LAN/LHO
Side 1/3
Udfaldet af afstemningen i Europa- Parlamentets Miljøudvalg om forslaget om en for-
ordning om CO2-emissioner fra biler
Energistyrelsen har den 13. oktober 2008 fået oversendt den rapport, som blev vedtaget i Eu-
ropa-Parlamentets Miljøudvalg den 25. september 2008. Rapporten foreligger endnu ikke i en
dansk udgave. Dette notat tager derfor udgangspunkt i den engelske udgave af rapporten.
Rapporten til Europa-Parlamentets Miljøudvalg er udarbejdet af det italienske medlem af Eu-
ropa-Parlamentet Giudo Sacconi (De Europæiske Socialdemokraters Gruppe). Afstemningen
var oprindelig planlagt til at finde sted tidligere på efteråret, men blev udskudt, da ordføreren
ikke forventede at kunne samle flertal for rapporten.
Afstemning den 25. september 2008 viste, at der trods udskydelsen ikke kunne samles flertal
for flere centrale dele af rapporten.
Rapporten i sin vedtagne form indeholder 49 ændringsforslag til Europa-Kommissionens for-
ordningsforslag, hvoraf 15 knytter sig til forslagets præambel.
Blandt ændringsforslag til forordningens artikler kan nævnes, at:
Forslagets hjemmel ændres fra traktatens artikel 95 om bestemmelser for det indre
marked til traktatens artikel 175 om miljøbeskyttelse.
Den overordnede målsætning på 120 g CO2/km skal nås inden 2012. Dette indebærer,
at nærværende forordningsforslag, hvis målsætning er på 130 g CO2/km, skal supple-
res med tiltag, der kan levere de sidste 10 g CO2 inden 2012. Samtidig fastholdes
ikrafttrædelsesdatoen i overensstemmelse med EU-Kommissionens forslag.
Der fastsættes et langsigtet mål på 95 g CO2/km fra 2020.
Anvendelsen af vægt til at definere hvilke personbiler, der skal omfattes af regulerin-
gen, skal udgå.
Køretøjer til rullestolsbrugere og køretøjer til sociale formål undtages reguleringen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Bilfabrikanten kan ved sin rapportering om emissioner fra nye biler tælle lav-
emissionskøretøjer, der udleder mindre end 50 g CO/km, med en faktor 4 i 2012.
Såfremt 30 % af tankstationerne i et medlemsland hvor bilen er registreret kan levere
alternativ brændstof, der opfylder bæredygtighedskriterierne i det kommende VE-
direktiv, skal disse køretøjers emissionsloft reduceres med 20 % - dog maksimalt 25 g
CO2/km.
Medlemsstaten rapporterer salg af nye biler på månedsbasis frem for årligt, som fore-
slået i forordningsforslaget.
Oplysninger om nyregistrerede køretøjer, der oversendes fra medlemsstaterne til EU-
Kommissionen skal verificeres af en certificeret auditør.
Bilfabrikanternes mulighed for at gøre indsigelser mod EU-Kommissionens beregnin-
ger forlænges fra 2 til 3 måneder, og EU-Kommissionens frist for at af- eller bekræfte
et eventuelt ændret beregningsgrundlag afkortes med 6 måneder.
Medlemsstaten skal oplyse Europa-Parlamentet om, hvilken national myndighed der
er udpeget til at indsamle og oversende oplysninger om nyregistrerede køretøjer til
EU-Kommissionen. Med det oprindelige forslag er det alene EU-Kommissionen, der
skal oplyses om, hvem der er udpeget som myndighed.
Afgiftsprovenuet til EU-budgettet skal øremærkes til forskning og udvikling inden for
CO2-reducerende tiltag for køretøjer
Underleverandører til bilfabrikanter, der tegner sig for under 10.000 køretøjer, kan
omfattes af en undtagelse i lighed med bilfabrikanter, der leverer under 10.000 køretø-
jer.
Ved fastsættelsen af reduktionsmålet for bilfabrikanter, der producerer færre end
10.000 køretøjer, skal der tages højde for fabrikantens tekniske muligheder og jf. Eu-
ropa-Parlamentet ligeledes fabrikantens økonomiske formåen m.v.
Såfremt en bilfabrikant, der producerer under 10.000 køretøjer, ikke efterlever målet
kan EU-Kommissionen pålægge fabrikanten at betale en afgift efter de bestemmelser,
der gælder for producenter, der ikke er omfattet af undtagelsen. Kommissionens op-
rindelige forslag indebar alene, at man kunne tilbagekalde tilsagnet om undtagelse.
Såfremt en bilfabrikant omfattes af forslagets undtagelsesbestemmelser, eller undta-
gelsen bliver tilbagekaldt, skal oplysninger herom være offentligt tilgængelige.
Som led i undtagelsesbestemmelserne kan en bilproducent søge om at reducere sit
CO2-udslip med 25 % frem for alene at få fastsat et reduktionsmål af EU-
Kommissionen.
I det omfang test cyklusser for køretøjerne ikke tager højde for emissionsreduktioner
ved brug af grøn teknologi, kan disse teknologier efter nærmere fastsatte regler indgå i
Side 2/3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
opgørelsen af køretøjernes faktiske CO2-udledning.
EU-Kommissionen skal løbende opdatere faktorerne, der indgår i beregningen af
CO2-emissionsloftet, således at de afspejler den gennemsnitlige vægt af bilerne.
EU-Kommissionen skal fremsætte forslag, der skal sikre, at målemetoder af bilers
CO2 udledning bedre reflektere den faktiske kørsel og afspejler CO2-besparelse ved
anvendelse af grøn teknologi.
EU-Kommissionen skal sikre, at alle biler uanset vægt er omfattet af forordningen fra
2015.
EU-Kommissionen skal senest ved udgangen af december 2014 fremsætte et forslag,
som fastlægger et gennemsnitligt emissionsloft for nye køretøjer fra 2020 på 95 g
CO2/km.
EU-Kommissionen skal inden 2014 foretage en vurdering af mulighederne for brugen
af bilens fodaftryk i forslaget.
Krav om oplysninger til offentligheden omhandlende mærkning af køretøjer m.v. skal
alene reguleres i eksisterende fællesskabslovgivning og ikke i nærværende forord-
ningsforslag. Kommissionens forslag indebar i den fremsatte form, at forordningen
også kunne sætte supplerende krav til den eksisterende regulering af mærkning af biler
m.v.
Fra 2012 skal køretøjer, der skal typegodkendes være monteret med monitor for
brændstofforbrug.
I det omfang køretøjer kan køre på både benzin og gas, skal medlemslandene tage ud-
gangspunkt i CO2-emissionen ved kørsel på gas.
Side 3/3