Europaudvalget 2006-07, Udenrigsudvalget 2006-07, Det Udenrigspolitiske Nævn 2006-07
2775+2776 - Almindelige anl. Bilag 1, URU Alm.del Bilag 86, UPN Alm.del Bilag 44
Offentligt
338852_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Nordgruppen
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 11. januar 2007
Rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser)
den 22.-23. januar 2007
Samlenotat
1.
Lissabon-strategien: Præsentation af Kommissionens årlige
fremskridtsrapport
2. Forslag til meddelelse fra Rådet og Europa-Parlamentet om styrkelse af den
europæiske naboskabspolitik
3. Det vestlige Balkan
4. Mellemøsten
5. Iran
6. (Evt.) Irak
7. Sudan
8. Libyen
(side 2)
(side 8)
(side 11)
(side 13)
(side 15)
(side 18)
(side 20)
(side 22)
(side 24)
(side 25)
9. Ekstern energipolitik
10. Forhandlinger om økonomisk partnerskabsaftale mellem Kommissionen og
SADC (Southern African Development Community)
11. Eventuelt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
338852_0002.png
2
1. Lissabon-strategien: Præsentation af Kommissionens årlige fremskridtsrapport
KOM (2006) 0816
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionen ventes på rådsmødet at præsentere sin årlige Fremskridtsrapport for Lissabon-strategien.
Kommissionens Fremskridtsrapport af 12. december 2006 vil danne grundlag for drøftelserne om Lissabon-
strategien på forårstopmødet den 8.-9. marts 2007. Kommissionen finder overordnet set, at den relancerede
Lissabon-strategi nu begynder at levere resultater. Der er fremkommet håndgribelige beviser på, at gennemfør-
te reformer leverer kvantificerbare resultater, og at en fuld gennemførelse af strategien på både EU-plan og på
nationalt plan potentielt ville give store fremskridt indenfor vækst og beskæftigelse. Kommissionen påpeger, at
udfordringen aktuelt er at udnytte den relativt gunstige økonomiske situation til at gennemføre yderligere,
ambitiøse reformer. Rapporten indeholder dels en generel evaluering, dels en landespecifik evaluering af, hvor-
dan det er gået med gennemførelsen af de Nationale Reformprogrammer (NRP), der blev udarbejdet sidste
år. For første gang fremsætter Kommissionen landespecifikke anbefalinger til de medlemslande, hvor imple-
menteringen af NRP’erne ikke har været tilfredsstillende, eller hvor der er særlige problemer at tage sig i agt.
Danmark har ingen anbefalinger modtaget.
2. Baggrund
Som led i den relancerede Lissabon-strategi udsender Kommissionen årligt en Fremskridts-
rapport om det forgange års reformarbejde på både fællesskabsplan og i medlemslandene.
Baggrunden for Kommissionens rapport er en evaluering af de Nationale Reformprogram-
mer (NRP) samt Fællesskabets Lissabon-program. Fremskridtsrapporten danner grundlag
for drøftelserne om Lissabon-strategien på forårstopmødet den 8.-9. marts 2007.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rapporten med undertitlen ”Et år med gode resultater” er opdelt i en hoveddel, hvor
Kommissionen fremsætter sine hovedbudskaber og generelle evaluering, hvortil kommer de
landespecifikke evalueringer i separate kapitler. Rapporten suppleres af et Annex, som uddy-
ber hovedbudskaberne og evalueringen fra rapportens hoveddel samt forsyner denne med
supplerende faktuelt materiale til underbygning. Beskæftigelsesafsnittet i dette Annex udgør
desuden udkastet til den fælles beskæftigelsesrapport.
Nedenfor gennemgås et udvalg af hovedbudskaberne indenfor de overordnede afsnit.
På fællesskabsplanet påpeges det, at Kommissionen har gennemført 75% af sit handlings-
program som præsenteret i Fællesskabets Lissabon-program. Der er dog stadigt behov for en
fokuseret fælles indsats for at opnå enighed om de endnu udestående sager, såsom forslaget
om øget mulighed for at medbringe pensioner med henblik på større mobilitet for arbejdere,
mere effektive transport- og energimarkeder, et intellektuelt ejendomsrettighedssystem m.fl.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
338852_0003.png
3
På det nationale plan vedr. gennemførelsen af NRP finder Kommissionen, at medlemslan-
dene gør en seriøs indsats for at gennemføre reformer, og at nationale parlamenter og inte-
ressenter involveres i stadigt højere grad.
For så vidt angår den makro-økonomiske dimension, påpeger Kommissionen, at EU’s aktu-
elle økonomiske formåen er bedre, end den har været i årevis. Den økonomiske vækst for
2006 forventes at nå omkring 2,8% (i forhold til 1,7% i 2005) samt at ligge på omkring 2,5%
i 2007 og 2008. Fremgangen skyldes til dels favorable konjunkturudviklinger, men vurderes –
med forsigtighed – til dels også at være konsekvensen af forudgående strukturreformer, bud-
getkonsolidering og et større fokus på behovet for at sikre stabile, holdbare offentlige finan-
ser i lyset af den aldrende befolkning, hvilket også er hjulpet på vej af den reformerede Stabi-
litets- og Vækstpagt. Endelig vurderes udvidelsen også at have bidraget positivt til dynamik-
ken i EU’s økonomi. For første gang siden 2002 stiger gælden i forhold til BNP ikke mere i
EU25. En række lande har gennemført pensions- og sundhedsreformer. Der er dog fortsat
stort behov for, at enkelte medlemslande forbedrer finanspolitisk holdbarhed.
For så vidt angår den mikro-økonomiske dimension, påpeger Kommissionen, at alle med-
lemslande nu har sat sig et nationalt mål for investeringer i forskning og udvikling (F&U).
Hvis disse mål realiseres, vil EU nå et samlet niveau for investeringer i F&U på 2,6% af BNP
i 2010 (i forhold til 1,9% i 2005). Det er mindre end det horisontale mål på 3 % af BNP,
men Kommissionen fremhæver, at det væsentlige er at omsætte F&U investeringer til nye
produkter og serviceydelser, hvilket bl.a. afhænger af de rette rammebetingelser for innovati-
on. Navnlig fremhæves behovet for bedre samarbejde mellem erhvervsliv og forskningsinsti-
tutioner, modernisering af højere uddannelsesinstitutioner, effektiv markedskonkurrence og
lave barrierer for markedsadgang. Kommissionen konstaterer, at der ikke er sket nogen sær-
lig nedbringelse af statsstøtte, om end en større andel nu har horisontal karakter. Mange
medlemslande er begyndt at implementere de beslutninger, der blev vedtaget på forårstop-
mødet 2006 med henblik på ”frigørelse af erhvervslivets, navnlig SMV’erne, potentiale”. Der
er dog fortsat behov for gennemførelse af mere effektiv konkurrence og for styrket imple-
mentering af EU-lovgivning indenfor sektorer så som energi, transport, telekommunikation,
tjenesteydelser og offentlig indkøb. Situationen for bedre regulering er generelt positiv. Der
er gjort betydelige fremskridt indenfor vurdering og reducering af administrative byrder og
for konsekvensvurderinger. Endeligt er det positivt, at flere lande nu anerkender problemer-
ne med klimaforandring og biodiversitet. Der er dog fortsat behov for en styrket indsats for
at nå målsætningerne om elektricitet fra bæredygtige energikilder, for at opfylde Kyoto-
målsætningerne og for yderligere tiltag for emissionsreduktioner.
For så vidt angår beskæftigelsesdimensionen, ses en gradvis stigning i beskæftigelsen, bl.a.
som en konsekvens af, at flere kvinder og ældre er kommet i arbejde. Strukturelle forbedrin-
ger på arbejdsmarkederne i EU vurderes at være en del af forklaringen. Reformer vurderes
også at have bidraget til en aftagende trend i den strukturelle ledighed over de seneste 5 år.
Det forventes, at der i EU skabes omkring 7 mio. nye jobs i perioden 2006-2008, hvilket vil
øge beskæftigelsesraten fra 64% i 2005 til 66% i 2008, mens arbejdsløsheden vil falde fra
mere end 9% i 2004 til 7,3% i 2008. Der er dog fortsat behov for øget beskæftigelse særligt
indenfor kategorierne unge, ældre, minoriteter og indvandrere fra tredjelande. Også på lige-
stillingsområdet er der fortsat behov for en øget indsats. Medlemslandene viser en betydelig
interesse for ”flexicurity”, men gennemfører oftest kun dele af modellens elementer. Der er
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
338852_0004.png
4
bl.a. kun begrænsede fremskridt indenfor modernisering af lovgivning om jobbeskyttelse og
understøttelsessystemerne samt indenfor strategier for livslang læring.
En væsentlig succes i de senere år mener Kommissionen kan tilskrives de nye retningslinier
for samhørighedspolitikken, herunder at landenes programmer herfor er i overensstemmelse
med Lissabon-strategiens prioriteringer og NRP’erne.
På denne baggrund vurderer Kommissionen generelt, at NRP’erne har fået en lovende start.
Effekten af reformarbejdet kan spores i væksttallene, og den relancerede Lissabon-strategi
begynder at levere resultater. Der er dog stor variation i medlemslandenes reform tempo,
intensitet og engagement. Et centralt budskab fra Kommissionen er, at den relativt gunstige
konjunktursituation skal udnyttes til at fortsætte og styrke reformarbejdet.
Kommissionen har i år valgt at give et varieret antal landespecifikke anbefalinger til de med-
lemslande, som Kommissionen finder har brug for gode råd i gennemførelsen af deres NRP.
Kommissionen gør også opmærksom på, inden for hvilke områder de enkelte lande har brug
for at gøre særlig fremskridt i 2007. Danmark har ligesom Estland, Finland, Irland, Luxem-
bourg og Sverige ingen anbefalinger modtaget.
Endvidere finder Kommissionen, at de fire prioritetsområder fra forårstopmødet 2006 bør
udgøre en integreret del af de årlige implementeringsrapporter. Kommissionen gennemgår
den overordnede status for og angiver fremtidige handlinger for de fire områder:
1) Øgede investeringer i viden og innovation,
Kommissionen minder om, at allokeringen af flere midler til F&U skal gå hånd i hånd med
etablering af de rette rammebetingelser til at støtte innovation, herunder moderniserede hø-
jere uddannelsesinstitutioner og stærke forbindelser mellem erhvervsliv, universiteter og
forskningscentre. Der skal desuden arbejdes videre med EU’s innovationsstrategi, hvor der
skal udarbejdes konkrete køreplaner på de enkelte områder. Opfølgning vil desuden ske i
forhold til Fælles Teknologiinitiativer, Det Europæiske Institut for Teknologi, intellektuelle
ejendomsret, standarder, førende markeder (”lead markets”) og offentlig indkøb.
2) Frigørelse af erhvervslivets potentiale, særligt for SMV’er,
Der skal især følges op på målsætningerne om at reducere de administrative byrder for virk-
somheder (25% i 2012), hvor der i første omgang skal fokuseres på skatte- og momslovgiv-
ning, statistik, landbrug, fødevaredeklarering, transport- og fiskerilovgivning. Der skal desu-
den sikres større konkurrence inden for en række sektorer, og Kommissionen vil på bag-
grund af nye analyser søge at identificere mulige barrierer herfor. Kommissionen vil endvide-
re nøje følge den nationale iværksættelse af tjenesteydelsesdirektivet.
3) Bedre tilpasning af arbejdsmarkederne baseret på ”flexicurity”,
Kommissionen fremhæver ”flexicurity”-konceptet som et af de mest lovende. Kommissio-
nen vil midt 2007 fremlægge en meddelelse om flexicurity for at opnå enighed om nogle fæl-
les principper i EU. Medlemslandene skal i 2007 endvidere 1) sikre unge, der forlader skolen
tidligt, enten et arbejde, en læreplads, anden uddannelse eller andre beskæftigelsesmulighe-
der, 2) styrke børnepasningsmulighederne, 3) fremme mulighederne for at forlænge arbejds-
livet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
338852_0005.png
5
4) Energi og klimaforandringer.
Kommissionen finder, at Det Europæiske Råd på forårstopmødet 2007 bør dedikere den
overvejende del af sine drøftelser til energi og klima. Kommissionens strategiske energirede-
gørelse og en meddelelse om klimaudfordringerne, der begge fremlægges i januar d.å., vil
skabe grundlaget for topmødets drøftelse af emnerne.
Blandt de oplistede initiativer – som hovedsagelig er en gentagelse af tidligere formulerede
initiativer – er der i rapporten kun formuleret én ny kvantitativ målsætning, nemlig forslaget
om reduktion af de administrative byrder med 25 pct. frem til 2012. I forlængelse af Lahti-
topmødet er også forslaget om etablering af ”lead markets” inkluderet. Hertil kommer det
parallelle arbejde med nye målsætninger på energi- og klimaområdet, jf. Kommissionens ud-
spil hertil.
Endelig påpeges det af Kommissionen, at der er behov for, at ejerskabet i medlemslandene
styrkes – både i regeringerne, i de nationale parlamenter og i civilsamfundet – frem mod næ-
ste treårige periode for Lissabon-strategien, der igangsættes i 2008. Endvidere skal medlems-
landene fortsætte med at udveksle erfaringer og best practices, bl.a. i form af de nyligt igang-
satte Lissabon-seminarer i medlemslandene (det første fandt sted i Lissabon den 6. oktober
2006, og det næste forventes at finde sted i København i foråret 2007). Rumænien og Bulga-
rien inviteres til at præsentere sine første NRP på forårstopmødet 2007.
I forlængelse af den nye 3-årige cyklus i Lissabon-strategien har Kommissionen ikke fremlagt
forslag til nye horisontale integrerede retningslinjer (IG – som udgøres af de overordnede
økonomisk-politiske retningslinjer, BEPG, og beskæftigelsesretningslinjerne, EG). Men som
opfølgning på de landespecifikke vurderinger i sidste års fremskridtsrapport har Kommissi-
onen i år udarbejdet landespecifikke anbefalinger som supplement til IG’erne.
De landespecifikke anbefalinger fremgår i konklusionsteksten for hver landevurdering og
afspejler Kommissionens vurdering af, hvor der for det enkelte land ligger særlige udfordrin-
ger og er behov for øget indsats til håndtering af disse. Konklusionsteksten omfatter desu-
den en overordnet bedømmelse af landenes reformfremskridt og udpeger en række fokus-
områder for landenes videre reformarbejde. Kommissionen har indstillet, at den samlede
konklusionstekst for hvert land tiltrædes på DER som supplement til IG’erne.
Den overordnede bedømmelse af fremskridt med implementering af de nationale reform-
programmer er formuleret som ”meget gode fremskridt”, ”gode fremskridt”, ”nogle gode
fremskridt”, ”fremskridt” og ”begrænsede fremskridt”. Seks lande er som nævnt tildelt top-
karakter, herunder Danmark. Kommissionens forslag til nye landespecifikke anbefalinger for
de øvrige lande er – på linje med tidligere landespecifikke anbefalinger – generelt bredt for-
mulerede, således at der inden for de enkelte områder er frihed for landene i den praktiske
politikimplementering.
Landeanbefalingerne er særligt fokuseret på forbedringer af uddannelses- og træningssyste-
mer. Mere end halvdelen af EU-landene får således anbefalinger knyttet til dette område,
herunder særligt fremme af livslang læring. En række andre anbefalingsområder med tilknyt-
ning til arbejdsmarkedet er også fremherskende, blandt andet reformer af skatte- og overfør-
selssystemer, modernisering af jobbeskyttelsesregler samt styrket aktiv arbejdsmarkedspoli-
tik. Forbedring af finanspolitisk holdbarhed, styrket forskning og udvikling samt forbedring
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
338852_0006.png
6
af konkurrencen på produkt- og servicemarkeder figurerer også i anbefalingerne for en lang
række lande.
Kommissionen har for alle lande angivet en række fokusområder for fremtidige reformtiltag.
Disse er generelt lige så bredt formulerede som anbefalingerne og angives af Kommissionen
som potentielle fremtidige anbefalinger.
Afslutningsvis inviterer Kommissionen Det Europæiske Råd til på sit forårstopmøde:
At give sin tilslutning til de politiske retningslinier for reformfremskridt, inklusiv de
landespecifikke anbefalinger.
At opfordre medlemslandene til at implementere sine Nationale Reformprogrammer
og at afrapportere herom pr. 15. oktober 2007.
At opfordre medlemslandene til at øge indsatsen hvor nødvendigt for ved udgangen
af 2007 at have leveret resultater for de prioriterede indsatsområder fra forårstopmø-
det 2007. Endvidere invitere Det Europæiske Råd til at vedtage de i Fremskridtsrap-
porten yderligere foreslåede handlinger indenfor de fire indsatsområder.
At instruere Rådet og invitere Parlamentet til at prioritere gennemførelsen af det ude-
stående lovgivningsarbejde i Fællesskabets Lissabon-program.
Kommissionens vurdering af Danmarks reformarbejde er meget positiv. Kommissionen
konkluderer, at der gøres meget store fremskridt i gennemførelsen af 2006-
reformprogrammet og konklusionerne fra Det Europæiske Råd i marts 2006. Danmark har
med velfærdsforliget især styrket reformerne mht. makro-økonomien og beskæftigelsespoli-
tikken. Der er endvidere gjort fremskridt mht. de mikro-økonomiske politikker, herunder at
skabe større konkurrence. Danmarks særlige styrke fremhæves at være reformstrategiens
integrerede og brede tilgang, hvilket Kommissionen mener udgør et ”benchmark” for andre
medlemslande. Kommissionen fremhæver desuden kombinationen af initiativer, der har mel-
lem og lang sigt; flexicurity og bestræbelserne på at skabe et større udbud af arbejdskraft; den
overordnede marko-økonomiske strategi der skal skabe bæredygtige offentlige finanser, her-
under via overskud på det offentlige budget og reduktion af udenlandsgælden.
Kommissionen mener, at det fremover vil være vigtigt for Danmark at fokusere på initiati-
ver, der kan øge arbejdskraftudbudet i perioden frem til 2015, herunder for ældre arbejdsta-
gere og indvandrere. Initiativerne på konkurrenceområdet skal desuden følges nøje, så de
nye muligheder for myndighederne udnyttes fuldt ud. Der bør også gennemføres flere tiltag,
således at elektricitets- og gasmarkederne fungerer optimalt; identificere flere initiativer for
politikker, der kan reducere CO2-emissioner; styrke de eksisterende og målrettede initiativer
i uddannelsessektoren, således at flere bl.a. får en højere eller videregående uddannelse.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Rapporten har ikke i sig selv konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Rapporten er ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens Fremskridtsrapport, som generelt er holdt i en optimistisk
tone, velkommen og noterer sig med tilfredshed den meget positive vurdering af implemen-
teringen af Danmarks NRP. Regeringen finder det positivt, at Kommissionen fokuserer på
implementering og fremskridt mod eksisterende målsætninger. Regeringen deler vurderingen
af vigtigheden af at udnytte de aktuelle gunstige konjunkturforhold til at øge momentum i
reformer. Regeringen støtter også fremhævelsen af, at det væsentlige er at få omsat resulta-
terne fra F&U til innovationer mhp. markedsførelse, og at dette kræver gode rammebetingel-
ser for innovation. Endvidere finder regeringen det positivt, at Kommissionen nu har valgt
at fremlægge forslag til bredt formulerede landespecifikke anbefalinger med fleksibilitet for
medlemsstaterne i den praktiske politikimplementering. Det vil kunne styrke Lissabon-
strategien og landenes reformarbejde via mere sammenlignelige evalueringer, benchmarking
og mere effektiv peer pressure. Man er enig i behovet for, at energi og klima får særlig stor
opmærksomhed på forårstopmødet.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes generelt, at medlemslandene tager Fremskridtsrapporten til efterretning, selv-
om flere lande har været modstræbende over for Kommissionens ønske om at formulere
landespecifikke anbefalinger
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
338852_0008.png
8
2. Forslag til meddelelse fra Rådet og Europa-Parlamentet om styrkelse af den
europæiske naboskabspolitik
KOM (2006) 0726
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionen fremlagde den 4. december 2006 forslag til meddelelse om styrkelse af den europæiske nabo-
skabspolitik. Der er tale om udvikling af en vision, snarere end en detaljeret politik på nuværende tidspunkt.
Det Europæiske Råd i december 2006 gav kommende formandskaber til opgave at arbejde videre med nabo-
skabspolitikken. Der ventes en formandskabsrapport, som følger op på Kommissionens forslag til Det Euro-
pæiske Råd i juni 2007.
2. Baggrund
Med EU-udvidelsen i 2002 opstod der behov for en ny sammenhængende EU-politik over-
for EU’s nye naboer mod Øst såvel som EU’s gamle naboer i Syd. Formålet med Nabo-
skabspolitikken er at fremme demokratiske og økonomiske reformer, bæredygtig udvikling
og handel med henblik på at sikre stabilitet og vækst langs EU’s grænser.
Naboskabspolitikken spænder bredt, geografisk og politisk, og omfatter både de nye nabo-
lande mod Øst (Ukraine, Moldova og Belarus), det sydlige Kaukasus (Georgien, Armenien
og Azerbajdjan) og landene omkring Middelhavet (Algeriet, Egypten, Israel, Jordan, Liba-
non, Marokko, De palæstinensiske Selvstyreområder, Syrien og Tunesien). EU og landene
omkring Middelhavet har også et tæt og veludviklet samarbejde i Barcelona-processen, som
ENP bygger videre på. EU’s forhold til de østlige naboer er knapt så udviklede som forbin-
delserne til de sydlige Middelhavslande og EU’s Naboskabspolitik er således også en mulig-
hed for at videreudvikle og styrke forholdet til naboerne i Øst. Naboskabspolitikken vil blive
videreudviklet i dialog med partnerlandene for derved at sikre gensidigt ejerskab til ENP.
På Det Europæiske Råds møde den 15.-16. juni 2006 blev der på dansk foranledning vedta-
get konklusioner med omtale af Naboskabspolitikken. I konklusionerne lægges vægt på EU's
vilje til at styrke og yderligere udvikle naboskabspolitikken.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der ventes en præsentation fra Kommissionen, men ingen substansdrøftelse. Formålet med
Kommissionens forslag til meddelelse af den 4. december 2006 er at styrke den europæiske
naboskabspolitik.
Skræddersyede handlingsplaner.
Kommissionen lægger op til, at mere skræddersyede
handlingsplaner for de enkelte lande vil sikre, at redskaberne i ENP-værktøjskassen vil kunne
udnyttes mere målrettet og realistisk, og at de enkelte nabolande vil føle større ejerskab i for-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
hold til de enkelte initiativer i handlingsplanerne. Ifølge Kommissionen skal EU endvidere i
højere grad kunne benytte sig af konditionalitet. Herigennem vil konkrete reformfremskridt
som noget nyt også kunne belønnes hurtigt i form af øget økonomisk støtte. Kommissionen
understreger, at den europæiske naboskabspolitik er adskilt fra EU’s udvidelsesproces.
Økonomisk samarbejde bliver en hovedhjørnesten i et reformeret ENP.
Kommissio-
nen lægger op til, at de lande, som er klar hertil, i første omgang vil blive tilbudt et ’dybt og
omfattende’ frihandelsområde med betydelig markedsadgang. Et ’dybt’ frihandelsområde
indebærer tilnærmelse til en del af det Indre Markeds regler, mens et ’omfattende’ frihan-
delsområde omhandler alle former for økonomisk samarbejde (ikke kun de traditionelle in-
dustrivarer men typisk også tjenesteydelser, landbrugsprodukter etc). Herunder vil EU bidra-
ge til at kapacitetsopbygge relevante administrative strukturer i naboskabslandene. Kommis-
sionen håber, at alle nabolande med tiden inddrages under fælles normer og mekanismer til
løsning af handelskonflikter i et Naboskabs Økonomisk Område.
Øget økonomisk støtte til naboskabslandene.
I forbindelse med vedtagelsen af de finan-
sielle perspektiver 2007-2013 blev det vedtaget at øge budgettet for naboskabslandene og at
skabe et samlet finansielt instrument til støtte for hele Naboskabspolitikken (Europæisk Na-
bo- og Partnerskabsinstrument, ENPI). Endvidere blev naboskabsinstrument pr. 2007 øget
med ca. 30% mens det eksterne lånemandat under EIB for de østlige ENP-lande blev øget
med over 60%. Midlerne for perioden 2007-13 forventes i alt at udgøre ca. 11 mia. euro. Det
nye instrument ventes at være mere fleksibelt og understøtte prioriteterne i ENP handlings-
planerne. Desuden er det foreslået, at der etableres en investeringsfacilitet under naboskabs-
instrumentet, hvor EU's og medlemslandenes bidrag vil kunne pooles og udløse yderligere
investeringslån fra de internationale finansielle institutioner. Hensigten er, at naboskabsin-
strument skal give større frihed til at tilpasse støtten til nye politikudviklinger i nabolandene
end de hidtidige finansieringsinstrumenter, hvilket skal gøre EU-støtten mere effektiv.
Facilitering og etablering af folk-til-folk kontakter.
Kommissionen lægger op til øgede
folk-til-folk kontakter som et centralt element i at skabe bedre forståelse mellem befolknin-
gerne og et solidt fundament for globaliseringen. Som eksempel er studenterudveksling, ud-
veksling mellem forskere og mellem kommuner samt business-to-business kontakter. De
øgede kontakter skal hjælpe kapacitetsopbygningen i nabolandene.
Mobilitet og håndtering af migration.
Kommissionen foreslår, at der bliver lettere visum-
adgang for grupper fra naboskabslandene med lovligt ophold i EU. Dette skal kombineres
med øget brug af tilbagetagelsesaftaler og samarbejde om grænsekontrol for at mindske ille-
gal indvandring.
Styrket politisk samarbejde, mere aktivistisk rolle for EU i nærområdet.
Ifølge Kom-
missionen vil EU kunne styrke sin position politisk ved i højere grad at inddrage sine øko-
nomiske midler i en bredere dialog med nabolandene. En stærkere EU udenrigs- og sikker-
hedspolitik starter naturligt i EU's naboskabslande, hvor ustabilitet kan få meget direkte be-
tydning for EU.
Konkrete samarbejdsområder, tematisk tilgang.
Kommissionen lægger endvidere op til
et dybere samarbejde på en række områder på tværs af landegrænser bl.a. vedrørende energi,
transport, forskning og miljø.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10
Øget regionalt samarbejde.
Et øget regionalt samarbejde vil ifølge Kommissionen være
specielt relevant i forhold til Sortehavet og Middelhavet. Der vil kunne blive tale om cross-
border aktiviteter inden for miljø, transport, maritim sikkerhed, økonomisk samarbejde, tu-
risme og socio-kulturelle udvekslinger.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget har ikke konsekvenser for dansk ret.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Forslaget vurderes ikke at have konsekvenser for samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet.
9. Høring
Forslaget skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Kommissionens forslag til meddelelse ligger godt i forlængelse af regeringens udmeldinger
om, hvordan naboskabspolitikken bør styrkes. Regeringens anser forslaget for at være ambi-
tiøst og langsigtet og støtter, at økonomi og handel skal have en central placering i den styr-
kede naboskabspolitik. Endvidere ser regeringen positivt på Kommissionens forslag til at
fremme etablering af folk-til-folk kontakter som et centralt element til at skabe bedre forstå-
else mellem befolkningerne.
Regeringen noterer sig samtidig, at Danmark i forbindelse med liberalisering af tjenesteydel-
ser skal være opmærksom på adgangen for tredjelandsstatsborgere til at tage midlertidigt op-
hold i Danmark. Regeringen lægger vægt på, at det fortsat er medlemsstaterne, der afgør an-
tallet af indvandrere, der gives opholds- og arbejdstilladelse her i landet, og at det er erhvers-
og beskæftigelsesmæssige hensyn, der skal kunne begrunde arbejdskraftindvandring.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være generel opbakning til forslaget i Rådet. Der ventes dog en løbende
drøftelse af balancen mellem EU’s naboer i Syd og Øst.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
338852_0011.png
11
3. Det vestlige Balkan
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der ventes vedtaget rådskonklusioner for det vestlige Balkan. Fokus forventes at være på Serbien efter par-
lamentsvalget den 21. januar 2007.
2. Baggrund
Parlamentsvalget i Serbien den 21. januar 2007 blev udskrevet i fælles forståelse mellem de to
største reformorienterede partier under ledelse af premierminister Kostunica og præsident
Tadic. Der er tale om et væsentligt valg, idet det nye serbiske parlament og regering vil stå
over for en række store udfordringer, herunder især spørgsmålet om Kosovos fremtidige
status, men også landets fortsatte tilnærmelse til EU og NATO vil være på dagsordenen.
Præsident Tadic har som den eneste toppolitiker stået fast på en pro-europæisk linie. Valg-
kampen er først nu for alvor ved at tage fart. I EU arbejdes der på at synliggøre og konkreti-
sere Serbiens europæiske perspektiv med henblik på at støtte de pro-europæiske kræfter. Det
Europæiske Råd fremhævede i december 2006, at Serbien fortsat er velkomment i EU og
opfordrede den serbiske regering til at styrke indsatsen for at leve op til de nødvendige for-
udsætninger for EU-medlemskab.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der ventes vedtaget rådskonklusioner vedrørende det vestlige Balkan. Rådet ventes generelt
at understrege Serbiens europæiske perspektiv, herunder bekræfte EU’s vilje til en snarlig
genoptagelse af forhandlingerne om en Stabiliserings- og Associeringsaftale med Serbien, når
Serbien er rede til det. Samtidig ventes Rådet at opfordre den kommende serbiske regering til
at styrke indsatsen for at leve op til EU’s krav til Serbiens EU-tilnærmelse.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfunds-
økonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side venter man at kunne støtte rådskonklusionerne med det forudsete indhold.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel enighed om synspunkter, som svarer til de danske.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europavalg til orientering forud for rådsmø-
det (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 11.-12. december 2006.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
338852_0013.png
13
4. Mellemøsten
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet forventes at drøfte situationen i Mellemøsten. Der vil muligvis blive vedtaget rådskonklusioner.
2. Baggrund
Situationen i den israelsk-palæstinensiske konflikt er trods visse positive signaler (premiermi-
nister Olmerts møde med Præsident Abbas, våbenhvile i Gaza, der overordnet betragtet
fortsat håndhæves) præget af fastlåsning. Derudover domineres udviklingen af palæstinen-
sernes fortsatte interne magtkampe og konstante rygter om snarlig enighed om en national
samlingsregering overfor Præsident Abbas’ opfordring til at afholde nyvalg (men uden endnu
at fastsætte en dato herfor).
Libanon er fortsat præget af stor nervøsitet og ustabilitet. Premierminister Sinioras regering
er under voldsomt pres fra oppositionen, der med massive demonstrationer i ryggen presser
på for en regeringsrokade, der reelt kan give oppositionen vetoret over visse beslutninger.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet forventes at drøfte situationen i Mellemøsten og EU’s muligheder for at fremme en
politisk proces mod en forhandlet løsning med udgangspunkt i Køreplanen for Fred og med
en to-stats-løsning som det endelige mål.
Drøftelserne om Libanon forventes at fokusere på den spændte indenrigspolitiske situation i
landet samt på opfølgningen og gennemførelsen af sikkerhedsrådsresolution 1701 (2006) og
EU’s muligheder for at bidrage hertil.
Der vil muligvis blive vedtaget rådskonklusioner.
6. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte konkrete skridt fra EU’s side, som vil kunne bistå parterne i regionen
med at fremme fredsprocessen.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige EU lande ventes at dele vurderingen af situationen og ønsket om en aktiv indsats
fra EU’s side i den videre proces.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europavalg til orientering forud for rådsmø-
det (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 11.-12. december 2006.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
338852_0015.png
15
5. Iran
KOM-dokument foreligger ikke.
Revideret udgave af samlenotat forud for rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den
22.-23. januar 2007. Nye afsnit er markeret med en streg i margenen.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte status i sagen om det iranske atomprogram efter FN’s Sikkerhedsråds vedtagelse af
resolution 1737 den 23. december 2006. Mulighed for, at Rådet tager hul på en bredere drøftelse af EU’s
forhold til Iran som led i en revurdering af EU’s optioner over for Iran.
2. Baggrund
Rådet har løbende drøftet sagen om det iranske atomprogram, herunder senest på rådsmø-
det (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 11.-12. december 2006.
Styrelsesrådet for Det Internationale Atomenergiagentur (IAEA) besluttede ved to resoluti-
oner i henholdsvis september 2005 og februar 2006 at rapportere sagen om det iranske
atomprogram til FN’s Sikkerhedsråd.
I juni 2006 opnåedes enighed mellem EU, USA, Kina og Rusland om et forhandlingsudspil
til Iran. Under forudsætning af fuld iransk efterlevelse af IAEA’s og Sikkerhedsrådets vedta-
gelser, herunder kravet om suspension af iranske uranberigelsesaktiviteter, blev Iran tilbudt
forhandlinger bl.a. om international støtte til udvikling af et civilt atomprogram, herunder
opførelsen af en letvandsatomreaktor samt forsyning af brændsel, under fuld international
kontrol og uden egen iransk uranberigelse. Herudover indgår forslag om samarbejde på ikke-
nukleare områder. Forhandlingsudspillet blev den 6. juni 2006 præsenteret i Teheran af EU’s
Høje Repræsentant, Javier Solana.
På baggrund af Irans manglende vilje til at engagere sig konstruktivt i forhandlingsudspillet,
herunder acceptere en suspension af iransk uranberigelsesaktivitet, genoptog Sikkerhedsrådet
sagen og vedtog den 31. juli 2006 resolution 1696. Under henvisning til Pagtens artikel 40
under kapitel VII opfordredes Iran til omgående at efterleve IAEA’s og Sikkerhedsrådets
tidligere vedtagelser for at etablere den nødvendige tillid og afklare udestående spørgsmål
vedrørende Irans atomaktiviteter. Sikkerhedsrådet krævede derudover eksplicit, at Iran su-
spenderede samtlige aktiviteter relateret til uranberigelse og oparbejdning, herunder også til
forsknings- og udviklingsbrug. Sikkerhedsrådet erklærede sig parat til at vedtage tiltag mod
Iran på grundlag af artikel 41 under kapitel VII, såfremt resolutionen ikke blev efterlevet. Af
statusrapporter fra IAEA’s generaldirektør, senest den 14. november 2006, fremgår, at Iran
ikke har efterlevet resolution 1696, herunder kravet om suspension af uranberigelse.
Iran afgav den 22. august 2006 et formelt svar på forhandlingsudspillet. Solanas efterfølgen-
de bestræbelser på at afklare uklarheder i svaret, navnlig i det afgørende spørgsmål om su-
spension, førte dog ikke til et resultat.
Under rådsdrøftelsen den 16.-17. oktober 2006 vedtoges konklusioner, som fastslog, at Irans
manglende efterlevelse af Resolution 1696 ikke havde levnet EU nogen anden mulighed end
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
338852_0016.png
16
at støtte konsultationer om foranstaltninger i Sikkerhedsrådet efter FN-Pagtens artikel 41.
Det understregedes samtidig, at døren til forhandlinger på basis af pakkeudspillet fortsat stod
åben. Det Europæiske Råd støttede den 15. december 2006 ligeledes bestræbelserne på at
opnå enighed om en ny resolution indeholdende sanktioner i Sikkerhedsrådet.
Sikkerhedsrådet vedtog den 23. december 2006 i enstemmighed resolution 1737, der pålæg-
ger Iran at indstille alle uranberigelses-, oparbejdnings- og tungtvandsaktiviteter og at samar-
bejde fuldt ud med IAEA. Resolutionen indfører sanktioner efter FN-Pagtens VII, artikel
41, rettet mod sådanne aktiviteter samt mod iranske aktiviteter til udvikling af fremførelses-
midler til atomvåben. Alle FN-lande skal inden 60 dage rapportere til en under Sikkerheds-
rådet etableret sanktionskomité om de skridt, der er taget til at gennemføre resolutionen.
IAEA skal ligeledes inden 60 dage rapportere om Irans efterlevelse af resolutionen. Mang-
lende efterlevelse kan føre til vedtagelse af yderligere sanktioner. Såfremt IAEA derimod kan
verificere, at Iran har suspenderet de nævnte aktiviteter, suspenderes også implementeringen
af sanktionerne, med henblik på genoptagelse af forhandlinger med Iran. Sanktionerne kan
afsluttes ved en Sikkerhedsrådsbeslutning om, at Iran fuldt ud har efterlevet alle IAEA’s og
Sikkerhedsrådets krav.
Menneskerettigheder og civilsamfund
Menneskerettighedssituationen i Iran er fortsat alvorlig og under forværring. EU’s menne-
skerettighedsdialog med Iran har reelt været suspenderet siden 2004. Senest aflyste Iran med
kort varsel det planlagte dialogmøde i december 2006 med henvisning til EU-støtte til et ca-
nadisk resolutionsforslag i FN’s 3. udvalg om menneskerettighedskrænkelser i Iran. Det er
ligeledes fortsat vanskeligt at få de iranske myndigheder i tale i forhold til de konkrete sager,
der er blevet rejst fra europæisk side.
Irans regionale rolle
Udviklingen i regionen har medført, at Iran indtager en stadig mere central rolle. På denne
baggrund ventes mulighed for en bredere drøftelse af Irans rolle.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der ventes en drøftelse af den seneste udvikling i atomsagen, herunder navnlig af den en-
stemmige vedtagelse i Sikkerhedsrådet af resolution 1737 og behovet for gennemførelse her-
af. Der vil muligvis blive vedtaget rådskonklusioner til støtte for resolutionen. EU ventes i
2007 at revurdere sin politik over for Iran. Der er mulighed for, at en bredere drøftelse af
EU’s forhold til Iran påbegyndes.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
338852_0017.png
17
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder, at EU’s målsætning i atomsagen fortsat må være en fuldstændig og verifi-
cerbar iransk efterlevelse af IAEA’s og Sikkerhedsrådets vedtagelser, herunder garanti for det
iranske atomprograms udelukkende civile karakter. I den forbindelse tillægges suspension af
iranske uranberigelsesrelaterede aktiviteter afgørende betydning. Såfremt man fra iransk side
fastholder sin afvisning af at efterleve IAEA’s og Sikkerhedsrådets resolutioner, forudses
forslag om yderligere restriktive tiltag i Sikkerhedsrådet i overensstemmelse med resolution
1737 og/eller evt. i EU-regi. I givet fald finder regeringen det vigtigt, at også eventuelle yder-
ligere tiltag vedtages med størst mulig enighed, herunder at den hidtidige enighed i EU-
kredsen fastholdes.
Regeringen støtter en bredere drøftelse af forholdet til Iran, herunder landets regionale rolle.
På menneskerettighedsområdet synes dialogvejen at have yderst begrænsede muligheder for
indeværende. Bestræbelserne skal dog fortsættes. Imidlertid bør der også udvikles nye optio-
ner, herunder stærkere brug af Public Diplomacy, så den iranske befolkning er bekendt med
EU's bekymring over situationen. Konkrete sager bør fortsat tages op, ligesom resolutioner i
FN fortsat skal benyttes. Fra dansk side støttes en drøftelse af, hvordan Iran konstruktivt
kan inddrages i forhold til en løsning af regionens konflikter, uden at der slækkes på det in-
ternationale samfunds krav til landet.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes tilsvarende holdninger i de øvrige EU-lande.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europavalg til orientering forud for rådsmø-
det (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 11.-12. december 2006.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
338852_0018.png
18
6. (Evt.) Irak
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
Der forventes en bred drøftelse af situation i Irak på rådsmødet, men også mulighed for at Irak tages af dags-
ordenen.
2. Baggrund
Sikkerhedssituationen i Irak er fortsat alvorlig og de civile tabstal er høje.
EU’s samlede engagement i Irak er under udbygning. Der er i efteråret 2005 undertegnet en
fælles erklæring om gennemførelse af en politisk dialog mellem EU og Irak. EU-
kommissionens kontor i Bagdad har været fuldt operationsdygtigt siden juli 2006. Desuden
er EU fortsat engageret i Iraks genopbygning, herunder retssikkerhed og respekt for menne-
skerettigheder via EUJUST LEX-retsstatsmissionen, hvis mandat er blevet udvidet og for-
længet med yderligere 18 måneder (1. juli 2006 – 31. december 2007). På rådsmødet (almin-
delige anliggender og eksterne forbindelser) den 20.-21. marts 2006 besluttede Rådet at be-
myndige EU-kommissionen til at åbne forhandlinger om en handels- og samarbejdsaftale
med Irak (TCA). Forhandlingerne med den irakiske regering blev påbegyndt den 20. novem-
ber 2006.
Der foregår på irakisk initiativ konsultationer vedrørende udformningen af en Iraq Compact.
EU står som en af de største donorer, og har deltaget i forberedelsesgruppen. Det endelige
Compact-dokument ventes præsenteret inden for kort tid efter fremlæggelse og debat i det
irakiske parlament. En konference, hvor Compact-dokumentet underskrives, ventes afholdt
primo 2007. Det primære fokus er økonomisk udvikling, dog inddrages politiske og sikker-
hedsmæssige spørgsmål som nødvendige forudsætninger herfor. Compacten er udformet
som en femårig strategi for reformer og genopbygning af Irak. Der er for nærværende ikke
tale om at finde yderligere midler end de allerede besluttede tiltag og programmer.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
På rådsmødet forventes en bred drøftelse af situationen i Irak. Dog også mulighed for at
Irak tages af dagsordenen.
6. Europa-Parlamentet udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Drøftelserne på dette rådsmøde ventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, sam-
fundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side støtter man generelt et styrket EU-engagement, herunder videreførelsen af
den politiske dialog mellem EU og Irak. Danmark finder, at EU fortsat bør yde støtte til Irak
for at sikre opretholdelse af retssikkerhed og respekt for menneskerettigheder. Danmark
støtter EU’s aktive engagement i konsultationerne om etableringen af Iraq Compact.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er støtte til det nuværende EU-engagement i Irak.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere være forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for råds-
mødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 14.-15. september 2006.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
338852_0020.png
20
7. Sudan
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådets drøftelse af Sudan forventes at fokusere på situationen i Darfur
, herunder forholdet til nabolandene,
finansiering af den Afrikanske Unions fredsstyrke i Darfur (AMIS) samt implementering af FN/AU-
hybridstyrken.
2. Baggrund
Sudans præsident Bashir har i brev til FN’s generalsekretær den 23. december 2006 accepte-
ret FN’s plan i tre faser, herunder AU/FN-hybridstyrken. Den første fase - en mindre støt-
tepakke fra FN til den Afrikanske Unions fredsbevarende mission i Darfur (AMIS) beståen-
de af ca. 60 civile rådgivere - er under gennemførelse og de første rådgivere er ankommet til
Darfur. FN er ligeledes i gang med rekruttering til og gennemførelsen af fase 2 bestående af
en større støttepakke og logistisk støtte til AMIS. For så vidt angår fase 3 (delt AU/FN-
kommando over styrken) har man fra FN’s side accepteret, at 'force commander' udpeges af
den Afrikanske Union, men i konsultation med FN. Bashir har ønsket en nyvurdering af den
nødvendige styrkestørrelse i Darfur, og har anbefalet, at der udsendes en opfølgende
AU/FN-mission til at se på dette. FN har afvist dette under henvisning til, at man allerede
har vurderet behovet til at være 17.000. Tidsplanen for gennemførelsen af de tre faser af-
hænger dels af udviklingen i Darfur, dels af processen for styrkegenerering og rekruttering af
de nødvendige eksperter. De videre skridt for indsættelsen af styrken blev drøftet i FN’s Sik-
kerhedsråd den 10. januar 2007.
EU har i december forlænget EU’s støttemission til AMIS indtil juli 2007. Denne indbefatter
i øjeblikket 26 militærpersoner og 26 politifolk, der er udsendt af EU som rådgivere til
AMIS.
EU har siden 2004 samlet ydet støtte for 357 mio. euro til den humanitære krise i Darfur.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Statusdrøftelse af den aktuelle situation i Darfur-regionen, herunder forholdet til nabolande-
ne, AMIS’ finansiering i overgangsperioden samt implementering af AU/FN-hybridstyrken.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen forventes ikke umiddelbart at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Drøftelsen af Sudan forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet. EU har siden 2004 ydet støtte for
357 mio. euro til den humanitære krise i Darfur. Forlængelsen af EU's støttemission
i Sudan til april 2007 afholdes indenfor det afsatte budget i 2006. Finansiering af støttemissi-
on fra april 2007 til juli 2007 vil skulle drøftes på et senere tidspunkt. EU's FUSP-budget er i
2007 samlet på ca. 159 mio. euro. Danmark betaler ca. 2 procent af EU's udgifter.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen vil under drøftelserne i Rådet, med udgangspunkt i den seneste udvikling, foku-
sere på at sikre, at EU fortsat aktivt bidrager til at afhjælpe den humanitære situation samt til
bestræbelserne på at fremme fredsprocessen, herunder at sikre at Sudans regering samarbej-
der med FN i forhold til indsættelsen af AU/FN hybridstyrken.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger bred enighed om behovet for aktiv støtte til fredsbestræbelserne i Darfur. Der
er generelt opbakning til et tæt samarbejde med andre internationale organisationer om støt-
te til AU’s indsats samt til gennemførelsen af FN’s plan i tre faser.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europavalg til orientering forud for rådsmø-
det (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 16.-17. oktober 2006.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
338852_0022.png
22
8. Libyen
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet forventes at vedtage rådskonklusioner vedrørende dødsdommen den 19. december 2006 i Libyen over
fem bulgarske sygeplejersker og en palæstinensisk læge.
2. Baggrund
I maj 2004 blev fem bulgarske sygeplejersker og en palæstinensisk læge fundet skyldige i at
have smittet mere end 400 børn med HIV - alene baseret på tilståelser angiveligt fremkom-
met under tortur - og dømt til døden. Den 19. december 2006 stadfæstede retten i Tripoli
dødsdommene - en afgørelse, som forsvarsadvokaterne straks gav udtryk for ville blive anket
til Højesteret. Den formelle anke forventes indgivet snarest. Uklart hvornår sagen vil komme
for Højesteret. Hvis også Højesteret stadfæster dommen, vil sagen skulle drøftes af det ni
mands ”Supreme Judicial Council”, hvis formand er justitsministeren. ”Supreme Judicial
Council” kan både stadfæste, modificere eller annullere Højesterets afgørelse.
EU formandskabet har i en udtalelse af 19. december 2006 fordømt dødsdommen. Samtidig
understregede formandskabet, at EU var imod dødsstraf, og at formandskabet forventede at
højesteret vil sikre en retfærdig, lige og humanitær løsning på sagen.
Siden 2004 har EU finansielt bidraget til at bekæmpe udbredelsen af AIDS i Libyen med
”Benghazi AIDS Action Plan”. Handlingsplanen er finansieret af EU Kommissionen og
frivillige bidrag, herunder fra en række medlemslande. Til stor bulgarsk tilfredshed vedtog
EU i marts 2006 fase 2 af planen. Til fase 1 og 2 er der blevet afsat 1. mio. euro til hver af
faserne. Fase 3 er netop blevet igangsat, men denne gang er der for indeværende indsamlet
500.000 euro en beløbsstørrelse man gerne ser forøget fra bulgarsk side. Midlerne i hand-
lingsplanen afsættes til teknisk og medicinsk assistance til hospitalet i Benghazi. Fra dansk
side støtter man handlingsplanen, men har ikke bidraget finansielt til fase 1 eller 2.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet forventes at vedtage rådskonklusioner vedrørende dødsdommen den 19. december
2006 i Libyen over fem bulgarske sygeplejersker og en palæstinensisk læge.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
23
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen forventes ikke umiddelbart at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Drøftelsen af dødsdommen over bulgarske sygeplejersker i Libyen forventes ikke umiddel-
bart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttel-
sesniveauet.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen vil under drøftelserne i Rådet fokusere på at sikre, at EU fortsat aktivt bidrager
til at finde en løsning, der bidrager til at finde en retfærdig og humanitær løsning på sagen.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at være bred enighed om, at EU skal arbejde for en løsning der bidrager til en
retfærdig og humanitær løsning.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europavalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
338852_0024.png
24
9. Ekstern energipolitik
Materiale følger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
338852_0025.png
25
10. Forhandlinger om økonomisk partnerskabsaftale mellem Kommissionen og
SADC (Southern African Development Community)
KOM (2006) 0673
Nyt notat.
1. Resumé
Som led i forhandlingerne mellem udviklingslandene i Afrika, Vestindien og Stillehavet (AVS-landene) og
EU om økonomiske partnerskabsaftaler (EPA) forventes Rådet at imødekomme en anmodning fra AVS-
landene i det sydlige Afrika (SADC), om at Sydafrika kan deltage i forhandlingerne om en regional øko-
nomisk partnerskabsaftale mellem AVS-landene i det sydlige Afrika (SADC) og EU.
2. Baggrund
Forhandlingerne mellem Fællesskabet og SADC om en økonomisk partnerskabsaftale, som
begyndte i juli 2004, blev suspenderede på teknisk niveau i 2005, da begge sider indså, at der
ikke ville kunne opnås en levedygtig regional integrationsproces i det sydlige Afrika uden at
kende konsekvenserne for samhandelen af TDCA-aftalen (Trade, Development and Coope-
ration Agreement) mellem Fællesskabet og Sydafrika. I den kontekst foreslog SADC den 7.
marts 2006 at samkøre TDCA-processen og EC-SADC EPA-processen i én forhandlings-
proces. Sydafrika har hidtil været observatør i forhandlingerne om en økonomisk partner-
skabsaftale mellem AVS-landene i det sydlige Afrika og EU.
3. Hjemmelsgrundlag
Forslaget er baseret på TEF art. 133.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Som opfølgning på forslaget fremsat af SADC EPA-forhandlingsgruppen den 7. marts 2006
har Europa-Kommissionen stillet forslag om, at Sydafrika bliver inviteret til at blive medlem
af den gruppe af AVS-lande, der forhandler en regional økonomisk partnerskabsaftale med
EU for det sydlige Afrika. Under forudsætning af, at en EPA bliver forhandlet færdigt med
denne gruppe af AVS-lande, inklusiv Sydafrika, vil EPA’en erstatte den eksisterende aftale
mellem Sydafrika og EU (TDCA). Pga. af Sydafrikas relativt store konkurrencedygtighed
indeholder forslaget bestemmelser om at bevare separate handelsregler for Sydafrika hvad
angår eksport til EU. Markedsadgangsregler for handel mellem EU og Sydafrika vil blive
forhandlet på basis af de gældende regler i TDCA-aftalen og vil blive baseret på en komplet
analyse af den potentielle virkning på EU's økonomi.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
26
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Forslaget skønnes ikke at have statsfinansielle konsekvenser. Forslaget skønnes ej heller at
have konsekvenser for miljøet eller beskyttelsesniveauet. Skulle Sydafrika som led i forhand-
lingerne eller på et senere tidspunkt opnå yderligere toldnedsættelser end i dag, vil en forrin-
gelse af toldindtægterne kunne følge heraf.
9. Høring
Sagen er ikke sendt til høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens opfattelse, at man ikke bør udelukke Sydafrika fra at deltage i forhandlin-
gerne om en regional partnerskabsaftale mellem AVS-landene og EU, og på længere sigt at
få samme vilkår som de andre AVS-lande. Sydafrika udgør imidlertid en udfordring for de
omkringliggende lande i regionen, som er betydeligt ringere stillet i konkurrencemæssig hen-
seende. På den baggrund arbejdes der fra dansk side på et resultat, hvorved Sydafrika gradvis
integreres i SADC EPA-regionen på en måde, der er fordelagtig for alle de involverede AVS-
lande.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU’s medlemslande har som udgangspunkt været generelt imødekommende overfor forsla-
get, idet Kommissionen dog er anmodet om nærmere oplysninger om konsekvenserne for
de øvrige AVS-lande i regionen.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.