Europaudvalget 2006-07, Det Udenrigspolitiske Nævn 2006-07
2775+2776 - Almindelige anl. Bilag 2, UPN Alm.del Bilag 45
Offentligt
Supplerende samlenotat vedr. dagsordenspunkt 9 – rådsmøde (almindelige anliggender og
eksterne forbindelser) den 22.-23. januar 2007 -
Ekstern energipolitik
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet skal drøfte den eksterne dimension af EU's energipolitik. Drøftelsen ventes at tage udgangspunkt i
Kommissionens energiredegørelse. Drøftelsen forventes at være et input til forårstopmødet i marts, hvor der skal
vedtages en handlingsplan for en EU energipolitik.
2. Baggrund
På forårstopmødet i marts forventes stats- og regeringscheferne at vedtage en handlingsplan for
en EU energipolitik, hvor energipolitikkens eksterne dimension vil udgøre ét element ud af
flere. Handlingsplanen vil blive udarbejdet på baggrund af Kommissionens energiredegørelse,
som blev offentliggjort den 10. januar 2007. Drøftelsen på GAERC må forventes at udgøre et
input til drøftelserne på forårstopmødet, hvad angår energipolitikkens eksterne dimension.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formålet er at give Rådet for Generelle Anliggender og Eksterne Relationer mulighed for at
byde ind i forhold til den drøftelse af en EU energipolitik, der skal finde sted på
forårstopmødet i marts.
Drøftelsen vil finde sted indenfor rammerne af de principper for en ekstern energipolitik, som
Det Europæiske Råd gav sin tilslutning til på dets møder i henholdsvis juni og december 2006.
En ekstern energipolitik vil bygge på principperne om kohærens, koordination, stabilitet, dialog
og gensidigt samarbejde med udgangspunkt i energipolitikkens mål om bæredygtighed,
forsyningssikkerhed og konkurrenceevne.
I Kommissionens energiredegørelse understeges det, at energi bør være en central del af alle
EU’s eksterne relationer, fordi energi er en nøglefaktor for geopolitisk sikkerhed og økonomisk
stabilitet, social udvikling og for bekæmpelse af klimaforandringerne. Det indebærer relationer
til 3.lande som geografisk er mere omfattende og som i sit indhold går videre end i dag.
Kommissionen understreger behovet for, at EU i eksterne energipolitiske relationer taler med
én stemme. De Strategiske Energi Oversigter (Strategic Energy Reviews) vil give rammerne for
drøftelserne af de eksterne relationer i EU's institutioner. EU bør være den drivende kraft i
udformningen af internationale aftaler, herunder udviklingen af Energichartertraktaten og post-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kyoto klima-aftalen. Fællesskabets energi relationer med nabolande er fundamentet for
europæisk sikkerhed og stabilitet. EU skal derfor have som mål at opbygge et bredt netværk
med nabolandene. Kommissionen foreslår ligeledes, at dialogen med udbydere af energi skal
styrkes. EU skal desuden udvikle brugen af finansielle instrumenter (gennem European
Investment Bank (EIB) og European Bank for Reconstruction and Development (EBRD)) for
at øge EU’s energiforsyningssikkerhed. EU skal også arbejde for bedre investeringsbeskyttelse i
internationale energiprojekter. EU skal fortsat udvikle samarbejdet og energirelationerne med
store energiforbrugende lande, særligt gennem Det Internationale Energiagentur og G8.
Endelig skal EU fremme ikke-spredning og nuklear sikkerhed.
Kommissionen foreslår desuden, at der i EU's udviklingsstøtte lægges mere vægt på energi og
EU især forstærker indsatsen for at fremme bæredygtig og sikker energiforsyning og –forbrug.
Kommissionen foreslår, at EU tilbyder Afrikas fattige lande med ringe el-forsyning decentrale
anlæg til udnyttelse af vedvarende energi, således at afhængigheden af fossile brændsler og
kostbare transmissionsledninger undgås. Til dette formål bør midler i EU's
udviklingsprogrammer nyttiggøres.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Drøftelsen vil ikke i sig selv have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet. Evt. senere konkret opfølgning må dog forventes at have
positiv betydning i forhold til energipolitikkens tre målsætninger om forsyningssikkerhed,
konkurrenceevne og bæredygtighed
9. Høring
Sagen sendes ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark kan overordnet støtte Kommissionens tilgang til de eksterne energirelationer som
beskrevet i energiredegørelsen, herunder større vægt på energi i udviklingssamarbejdet. Dansk
holdning bygger på det danske EU-indspil til en samlet energipolitik for Europa, som blev
støttet af et bredt politisk flertal den 13. oktober 2006. Det danske EU indspil læger særlig vægt
på følgende aspekter:
En sammenhængende til gang til de interne og eksterne energiudfordringer, så vel
politisk som institutionelt. Centrale prioriteter som velfungerende markeder,
diversificering, energieffektivisering, vedvarende energi, udvikling af nye og bedre
energiteknologier samt klimaindsats må systematisk indgå i EU’s dialog med tredjelande,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
såvel producent- som forbrugerlande. Markedsprincippernes udbredelse vil samtidig
modvirke den geo-strategiske politisering af energiområdet;
Fremme af kampen mod de globale klimaforandringer bl.a. ved fokus på reduktion af
CO2-udledninger og andre miljøskadelige stoffer, jf. konklusionerne fra Det Europæiske
Råd om opnåelse af 2-grader målsætningen;
Styrkelse af EU’s tilgang til og samarbejde med Rusland med Energicharteret som
referencepunkt, EU’s naboer indenfor rammerne af Naboskabspolitikken, især med
vægt på energieffektivitet, samt til Kaukasus og Centralasien og samarbejdet i
Østersøregionen;
Styrket samarbejde med centrale producent- og transitlande, særlig i Mellemøsten, Afrika
og Latinamerika;
Styrket samarbejde med centrale forbrugerlande, særligt Kina, Indien, Japan og USA.
Styrket og systematisk inddragelse af relevante europæiske økonomiske/kommercielle
aktører i dialogen med tredjelande med henblik på at fremme og udbrede miljøvenlige
og energieffektive løsninger og teknologier;
Styrkelse af de internationale energiorganisationer.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel tilslutning til Kommissionens tilgang til de eksterne relationer, som det
fremgår af energiredegørelsen.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.