Europaudvalget 2006-07, Forsvarsudvalget 2006-07, Udenrigsudvalget 2006-07, Det Udenrigspolitiske Nævn 2006-07
2779+2780 - almindelige anl. Bilag 1, FOU Alm.del Bilag 79, URU Alm.del Bilag 101, UPN Alm.del Bilag 51
Offentligt
344388_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Nordgruppen
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 30. januar 2007
Rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser)
den 12.-13. februar 2007
Samlenotat
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 8.-9. marts 2007:
- Kommenteret dagsorden
2. Det vestlige Balkan
3. Mellemøsten
4. Iran
5. (Evt.) Sudan
6. (Evt.) Somalia
7. Afghanistan
8. WTO/ Doha-runden
9. GPA/Public Procurement
10. Eventuelt
(side 2)
(side 4)
(side 6)
(side 8)
(side 11)
(side 13)
(side 15)
(side 17)
(side 19)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
344388_0002.png
2
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 8.-9. marts 2007:
-
Kommenteret dagsorden
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
1. Resumé
Formandskabet ventes at præsentere et udkast til kommenteret dagsorden for mødet i Det Europæiske Råd
den 8.-9. marts 2007. Et første udkast ventes modtaget i forbindelse med Coreper II’s drøftelse heraf den 7.
februar. Forårstopmødet vil sædvanen tro have Lissabon-strategien på dagsordenen, hvor man vil drøfte status
for strategien og dens implementering, ikke mindst med afsæt i Kommissionens Fremskridtsrapport. Det
primære fokus for drøftelserne på topmødet ventes at være på klima og energi.
2. Baggrund
Mødet i Det Europæiske Råd den 8.-9. marts 2007 er et ordinært møde. I henhold til gæl-
dende praksis forbereder Rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) Det Eu-
ropæiske Råds møder.
3. Hjemmelsgrundlag
Der er ikke redegjort for hjemmelsgrundlaget i denne sammenhæng, da der ikke er tale om
stillingtagen til konkrete lovgivningsforslag.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formandskabet ventes at præsentere et udkast til kommenteret dagsorden for mødet i Det
Europæiske Råd den 8.-9. marts 2007. Et første udkast ventes modtaget i forbindelse med
Coreper II’s drøftelse heraf den 7. februar.
Forårstopmødet vil sædvanen tro have Lissabon-strategien på dagsordenen, hvor man vil
drøfte status for strategien og dens implementering, ikke mindst med afsæt i Kommissionens
Fremskridtsrapport. Formandskabet forventes at ville arbejde for relativt korte og fokusere-
de konklusioner. Der forventes bidrag til konklusionerne for Det Europæiske Råd fra en
række rådsformationer. Foruden GAERC drejer det sig om ECOFIN, Energi, EPSCO,
Konkurrenceevne, Miljø, Transport, Uddannelse og Ungdom. Det primære fokus for drøf-
telserne på topmødet ventes at være på klima og energi.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen har ingen direkte konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet. En fortsat gennemførelse af reformpolitikken vil imidlertid have betydeli-
ge positive effekter for både dansk og europæisk økonomi.
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
Lissabon-strategien drøftes løbende i Kontaktudvalget for Lissabon-strategien, hvor en bred
kreds af interesseorganisationer og ministerier er repræsenteret.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen forventer at kunne tage formandskabets orientering om den kommenterede
dagsorden til efterretning. Man har fra dansk side hilst Kommissionens Fremskridtsrapport
velkommen og er enig i behovet for, at forårstopmødet særligt fokuserer på energi og klima.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre landes holdninger kendes ikke på nuværende tidspunkt. Kommissionens Fremskridts-
rapport er generelt blevet hilst velkommen, ligesom der generelt er opbakning til, at topmø-
det særligt vil fokusere på energi og klima.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Kommissionens Frem-
skridtsrapport blev forelagt til Folketingets Europaudvalgs orientering i forbindelse med
Rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 22.-23. januar 2007.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
344388_0004.png
4
2. Det vestlige Balkan
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der ventes vedtaget rådskonklusioner for det vestlige Balkan. Fokus forventes at være på Serbien og Kosovo
med deltagelse af FN’s særlige statusmægler, Martti Ahtisaari.
2. Baggrund
Parlamentsvalget i Serbien den 21. januar var ifølge ODIHR frie og retfærdige og levede ge-
nerelt op til internationale standarder. Selve valgdagen forløb i fred og ro, herunder også i
Kosovo. Stemmeprocenten var med 60,5% høj for Serbien. De formelle konsultationer om
dannelse af en ny regering begyndte den 29. januar. De demokratiske reformpartier opnåede
ved valget et flertal af mandater og har derfor mulighed for at danne en koalitionsregering
med flertal bag sig. I EU er der enighed om at tilskynde de demokratiske reformkræfter til at
samarbejde.
FN’s statusforhandler, Martti Ahtisaari, forventes at præsentere sit status udkast for parterne
meget snart. Ahtisaari er inviteret til at deltage i rådsmødet m.h.p. at orientere om statuspro-
cessen.
Uanset Kosovos fremtidige status vil der være behov for en international tilstedeværelse i
Kosovo efter status. EU vil få en hovedrolle og er i fuld gang med at forberede den fremti-
dige, internationale civile tilstedeværelse, forkortet ICO (International Civilian Offi-
ce). Samtidig er EU's civile mission inden for politi og retsvæsen ligeledes under forberedel-
se.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der ventes vedtaget rådskonklusioner vedrørende det vestlige Balkan. Rådet ventes generelt
at understrege Serbiens europæiske perspektiv, herunder bekræfte EU’s vilje til en snarlig
genoptagelse af forhandlingerne om en Stabiliserings- og Associeringsaftale med Serbien, når
Serbien opfylder EU’s krav. Vedr. Kosovo ventes Rådet at bekræfte sin fulde støtte til sta-
tusforhandler Ahtisaari og dennes plan for status.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfunds-
økonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side venter man at kunne støtte rådskonklusionerne med det forudsete indhold.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel enighed om synspunkter, som svarer til de danske.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Spørgsmålet om udviklingen i landene på Det vestlige Balkan har senest været forelagt Fol-
ketingets Europaudvalg til orientering forud for rådsmødet (almindelige anliggender og eks-
terne forbindelser) den 22.-23. januar 2007.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
344388_0006.png
6
3. Mellemøsten
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet forventes at drøfte situationen i Mellemøsten. Der forventes vedtaget rådskonklusioner.
2. Baggrund
Situationen i den israelsk-palæstinensiske konflikt er aktuelt præget af små, men positive
skridt i den rigtige retning (premierminister Olmerts møde med Præsident Abbas den 23.
december 2006, våbenhvile i Gaza, der overordnet betragtet fortsat håndhæves, israelsk
overførsel af 100 mio. USD af de tilbageholdte palæstinensiske moms- og toldmidler, for-
ventninger om et uformelt trilateralt møde mellem Olmert, Abbas og Rice i løbet af februar).
Der forventes afholdt kvartetmøde i Washington den 2. februar 2007. Derudover domineres
udviklingen af palæstinensernes optrappede interne magtkampe og varierende rygter om en
national samlingsregering overfor Præsident Abbas’ opfordring til afholdelse af nyvalg (men
uden endnu at fastsætte en dato herfor). Præsident Abbas’ møde med Hamas’ eksterne leder,
Khaled Meshal, i Damaskus den 21. januar 2007 synes ikke at have ført til konkrete resulta-
ter.
Libanon er fortsat præget af stor nervøsitet og ustabilitet. Premierminister Sinioras regering
fik solid international politisk og finansiel opbakning på Paris III donorkonferencen den 25.
januar 2007, men er under voldsomt pres fra oppositionen, der med demonstrationer og
blokader presser på for en regeringsrokade, der reelt kan give oppositionen vetoret over vis-
se beslutninger.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet forventes at drøfte situationen i Mellemøsten og EU’s muligheder for i lyset af resulta-
tet af kvartetmødet den 2. februar 2007 at bidrage til og fremme den politiske proces mod en
forhandlet løsning med udgangspunkt i Køreplanen for Fred og med en to-stats-løsning som
det endelige mål.
Drøftelser om Libanon forventes at fokusere på opfølgning af Paris III-donorkonferencen
den 25. januar 2007 og den spændte indenrigspolitiske situation i landet samt på opfølgnin-
gen og gennemførelsen af sikkerhedsrådsresolution 1701(2006) og EU’s muligheder for at
bidrage hertil.
Der forventes vedtaget rådskonklusioner.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
6. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte konkrete skridt fra EU’s side, som vil kunne bistå parterne i regionen
med at fremme fredsprocessen og en udvikling til støtte for et fredeligt og stabilt Libanon.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige EU lande ventes at dele vurderingen af situationen og ønsket om en aktiv indsats
fra EU’s side i den videre proces.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europavalg til orientering forud for rådsmø-
det (almindelige anliggender og eksterne relationer) den 22.-23. januar 2007.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
344388_0008.png
8
4. Iran
KOM-dokument foreligger ikke.
Revideret udgave af samlenotat forud for rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den
22.-23. januar 2007. Nye afsnit er markeret med en streg i margenen.
1. Resumé
Rådet ventes at gennemføre den flere gange udsatte bredere drøftelse af EU’s forhold til Iran. Der
forudses i
udgangspunktet ikke vedtagelse af rådskonklusioner.
Drøftelsen ventes at have fokus på tre temaer 1)
atomsagen, 2) menneskerettigheder og 3) Irans regionale rolle.
2. Baggrund
Atomsagen
Rådet har løbende drøftet sagen om det iranske atomprogram, herunder senest på rådsmø-
det (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 22.-23. januar 2007. Rådet vedtog
konklusioner, der udtrykte tilfredshed med den enstemmige vedtagelse af Sikkerhedsrådsre-
solution 1737 og de deri indeholdte sanktioner.
Resolution 1737 pålægger Iran at indstille alle uranberigelses-, oparbejdnings- og tungtvands-
aktiviteter og at samarbejde fuldt ud med IAEA. Resolutionen indfører sanktioner efter FN-
Pagtens VII, artikel 41, rettet mod sådanne aktiviteter samt mod iranske aktiviteter til udvik-
ling af fremførelsesmidler til atomvåben. Alle FN-lande skal inden 60 dage rapportere til en
under Sikkerhedsrådet etableret sanktionskomité om de skridt, der er taget til at gennemføre
resolutionen. IAEA skal ligeledes inden 60 dage rapportere om Irans efterlevelse af resoluti-
onen. Manglende efterlevelse kan føre til vedtagelse af yderligere sanktioner. Såfremt IAEA
derimod kan verificere, at Iran har suspenderet de nævnte aktiviteter, suspenderes også im-
plementeringen af sanktionerne, med henblik på genoptagelse af forhandlinger med Iran.
Sanktionerne kan afsluttes ved en Sikkerhedsrådsbeslutning om, at Iran fuldt ud har efterle-
vet alle IAEA’s og Sikkerhedsrådets krav.
Menneskerettigheder
Menneskerettighedssituationen i Iran er fortsat alvorlig og under forværring. EU's menne-
skerettighedsdialog med Iran har reelt været suspenderet siden 2004. Senest aflyste Iran med
kort varsel det planlagte dialogmøde i december 2006. Det er ligeledes fortsat vanskeligt at få
de iranske myndigheder i tale i forhold til de konkrete sager, der løbende bliver rejst fra eu-
ropæisk side.
Irans regionale rolle
Udviklingen i regionen har medført, at Iran indtager en stadig mere central rolle i regionen,
hvilket bl.a. har givet anledning til bekymring blandt de arabiske lande. I lyset af udviklingen
har flere medlemslande påpeget behovet for konstruktivt at engagere Iran i forhold til regio-
nen, såvel i Mellemøsten og Golfen som i Afghanistan.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
344388_0009.png
9
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der ventes en bred drøftelse med fokus på en tilpasning af EU optionskatalog over for Iran.
Der forudses ikke vedtagelse af rådskonklusioner.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter en bredere drøftelse af forholdet til Iran.
Regeringen finder, at EU’s målsætning i atomsagen fortsat må være en fuldstændig og verifi-
cerbar iransk efterlevelse af IAEA’s og Sikkerhedsrådets vedtagelser, herunder garanti for det
iranske atomprograms udelukkende civile karakter. I den forbindelse tillægges suspension af
iranske uranberigelsesrelaterede aktiviteter afgørende betydning. Såfremt man fra iransk side
fastholder sin afvisning af at efterleve IAEA’s og Sikkerhedsrådets resolutioner, forudses
forslag om yderligere restriktive tiltag i Sikkerhedsrådet i overensstemmelse med resolution
1737 og/eller eventuelt i EU-regi. I givet fald finder regeringen det vigtigt, at også eventuelle
yderligere tiltag vedtages med størst mulig enighed, herunder at den hidtidige enighed i EU-
kredsen fastholdes.
På menneskerettighedsområdet synes dialogvejen at have yderst begrænsede muligheder for
indeværende. Bestræbelserne må dog fortsættes, og den iranske befolkning må gøres bekendt
med EU’s bekymring over situationen.
Hvad angår Irans regionale rolle er regeringen positiv over for en drøftelse af, hvordan Iran
konstruktivt kan engageres i forhold til regionen. En evt. inddragelse af Iran skal naturligvis
ske inden for rammerne af de beslutninger, der er truffet i FN, herunder vedrørende Irans
atomprogram.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes tilsvarende holdninger i de øvrige EU-lande.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europavalg til orientering forud for rådsmø-
det (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 22.-23. januar 2007.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
344388_0011.png
11
5. (Evt.) Sudan
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådets drøftelse af Sudan forventes at fokusere på situationen i Darfur
, herunder finansiering af den Afrikan-
ske Unions fredsstyrke i Darfur (AMIS) samt EU initiativer til at støtte gennemførelsen af fredsaftalen samt imple-
mentering af FN/AU-hybridstyrken.
2. Baggrund
FN har påbegyndt gennemførelsen af sin plan i 3 faser for en styrkelse af den fredsbevaren-
de operation i Darfur. Den første fase, en mindre støttepakke fra FN til den Afrikanske
Unions fredsbevarende mission i Darfur (AMIS) bestående af 186 civile og militære rådgive-
re, er under gennemførelse og de første rådgivere er ankommet til Darfur. FN er ligeledes i
gang med rekruttering til og gennemførelsen af fase 2 bestående af en større støttepakke om-
fattende ca. 2.250 militærfolk, 750 polititjenestemænd og 1.000 civile eksperter. Det er pla-
nen, at den endelige AU/FN hybridstyrke skal nå en størrelse på 17.000 militærfolk og 3.000
polititjenestemænd. Tidsplanen for gennemførelsen af de tre faser afhænger dels af udviklin-
gen i Darfur, dels af processen for styrkegenerering og rekruttering af de nødvendige eksper-
ter.
FN finansierer støttepakkerne og hybridstyrken, men indtil denne kan være på plads, vareta-
ges den fredsbevarende operation af AMIS. Den Afrikanske Union (AU) har i november
2006 forlænget AMIS med 6 måneder indtil 1. juli 2007 under forudsætning af ekstern finan-
siering. En forlængelse af finansieringen af AMIS med et halvt år fra januar til juni 2007 vil
koste euro 102 mio. med et uændret styrkeniveau. AU savner fortsat midler til at finansiere
AMIS i hele perioden. EU har siden 2004 støttet AMIS med 242 mio. euro. Kommissionen
har i januar 2007 meddelt, at der ikke er flere penge inden for de nuværende rammer til at
bidrage med yderligere støtte til AMIS. Derfor undersøges muligheden for at oprette en EU-
fund, der kan koordinere bidrag fra medlemsstaterne. Medlemsstaterne har indtil videre indi-
viduelt støttet AMIS med ca. 130 mio. euro.
3. Hjemmelsgrundlag
Der er ikke redegjort for hjemmelsgrundlaget i denne sammenhæng, da der ikke er tale om
stillingtagen til konkrete lovgivningsforslag.
4. Nærhedsprincippet
Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da der ikke er tale om
stillingtagen til konkrete lovgivningsforslag.
5. Formål og indhold
Statusdrøftelse af den aktuelle situation i Darfur-regionen, herunder AMIS’ finansiering i
overgangsperioden samt EU initiativer til at støtte gennemførelsen af fredsaftalen samt im-
plementering af AU/FN-hybridstyrken.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen forventes ikke umiddelbart at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Drøftelsen af Sudan forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet. EU har siden 2004 ydet støtte for
357 mio. euro til den humanitære krise i Darfur og 242 mio. euro til AMIS. Danmark betaler
ca. 2 procent af EU's udgifter.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen vil under drøftelserne i Rådet, med udgangspunkt i den seneste udvikling, foku-
sere på at sikre, at EU fortsat aktivt bidrager til at afhjælpe den humanitære situation samt til
bestræbelserne på at fremme fredsprocessen, herunder at sikre at Sudans regering samarbej-
der med FN i forhold til indsættelsen af AU/FN hybridstyrken.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger bred enighed om behovet for aktiv støtte til fredsbestræbelserne i Darfur. Der
er generelt opbakning til et tæt samarbejde med andre internationale organisationer om støt-
te til AU’s indsats samt til gennemførelsen af FN’s plan i tre faser.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europavalg til orientering forud for rådsmø-
det (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 22.-23. januar 2007.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
344388_0013.png
13
6. (Evt.) Somalia
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådets drøftelse af Somalia forventes at fokusere på
EU støtte til den Afrikanske Unions fredsstøtteopera-
tion i Somalia (AMISOM) og
overgangsinstitutionernes tiltag med henblik på
gennemførelse af en natio-
nal forsoningsproces i landet.
2. Baggrund
Overgangsregeringen i Somalia har givet udtryk for vilje til dialog med lokale ledere i de tid-
ligere domstolskontrollerede provinser, men indførelsen af undtagelsestilstand, parlamentets
afsættelse af parlamentsformanden og en kortvarig lukning af tre radiostationer har skabt
bekymring for, om den nationale forsoningsproces vil blive gennemført. Etiopien har gen-
nemført en begrænset tilbagetrækning af etiopiske styrker fra enkelte dele af Somalia.
Den Afrikanske Union arbejder i øjeblikket på at få sammensat styrkebidrag fra de afrikan-
ske lande til en international fredsstøtteoperation i Somalia (AMISOM). Styrken på ca. 8.000
mand skal bidrage til sikkerheden i Somalia og skabe grundlag for, at de etiopiske styrker, der
fortsat befinder sig i landet, kan trækkes ud snarest muligt.
EU har på rådsmøde den 22.-23. januar 2007 bekræftet, at man er parat til at yde 15 mio.
euro fra den Afrikanske Fredsfacilitet i støtte til AMISOM, når de nødvendig betingelser er
opfyldt, herunder FN godkendelse af missionen. EU har fra 2002-2007 under den 8. og 9.
Europæiske Udviklingsfond ydet mere end 200 mio. euro i bistand til Somalia.
3. Hjemmelsgrundlag
Der er ikke redegjort for hjemmelsgrundlaget i denne sammenhæng, da der ikke er tale om
stillingtagen til konkrete lovgivningsforslag.
4. Nærhedsprincippet
Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da der ikke er tale om
stillingtagen til konkrete lovgivningsforslag.
5. Formål og indhold
Statusdrøftelse af den aktuelle situation og udvikling i Somalia, herunder
sikkerhedssituatio-
nen samt rammebetingelserne for en bistandsindsats.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen forventes ikke umiddelbart at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Drøftelsen af Somalia forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen vil under drøftelserne i Rådet fokusere på at sikre, at EU yder støtte til en snarlig
indsættelse af AMISOM og samtidig fastholder krav om gennemførelsen af en inklusiv poli-
tisk forsoningsproces, der inddrager alle relevante parter.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige EU lande ventes at dele ønsket om en aktiv indsats, herunder indsættelsen af en
fredsstøtteoperation og støtte til den politiske dialog mellem overgangsregeringen og rele-
vante parter.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europavalg til orientering forud for rådsmø-
det (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 22.-23. januar 2007.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
344388_0015.png
15
7. Afghanistan
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte rammerne for den forventede civile ESDP-mission i Afghanistan, herunder godkende
krisestyringskonceptet. Der ventes vedtaget rådskonklusioner.
2. Baggrund
Efter talebanstyrets fald i 2002 har det internationale samfund bl.a. støttet genopbygningen
af en civil politistyrke i Afghanistan. Trods betydelige fremskridt udestår fortsat en væsentlig
indsats, førend den afghanske politistyrke har opnået den nødvendige kapacitet. På rådsmø-
det den 13.-14. november 2006 var der enighed om at udsende en fact-finding mission til
Afghanistan med henblik på at forberede grundlaget for en beslutning om at iværksætte en
civil ESDP-mission.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevante.
5. Formål og indhold
Konturerne af en civil ESDP-mission til Afghanistan med fokus på politiområdet er nu ved
at tegne sig. Der forventes en politimission på omkring 160 politifolk samt et mindre antal
juridiske rådgivere med henblik på koordination med øvrige dele af retssystemet. Mandatet
for missionen ventes at fokusere på udformning af en overordnet strategi for det internatio-
nale samfunds støtte til reformen af afghansk politi samt rådgivning, træning og monitore-
ring. Missionen ventes at være til stede på centralt, regionalt og provinsielt niveau. Et centralt
element i planlægningen er sikkerhedsaspekterne, hvor der forudses et tæt samarbejde med
NATO, evt. gennem placering af politirådgivere i PRT’erne (Provincial Reconstruction Te-
ams).
På rådsmødet forventes vedtagelse af krisestyringskonceptet for missionen samt enighed om
at fortsætte forberedelserne.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes at have konsekvenser for statsfinanserne gennem indvirkningen på EU’s
budget. Udsendelsen af en ESDP-mission vil blive finansieret over de dertil afsatte midler på
EU-budgettet (FUSP) for 2007. Størrelsen af udgiften vil først kunne fastlægges mere præ-
cist på et senere tidspunkt i planlægningsprocessen. Et meget foreløbigt skøn for udgifterne
for 2007 er ca. 38 mio. euro. Danmark betaler ca. 2 % af EU’s udgifter.
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt initiativer til styrkelse af EU’s civile engagement i Afghanistan,
og Danmark har aktivt støttet iværksættelse af en civil ESDP-mission.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes generel støtte til et øget civilt EU-engagement i Afghanistan, herunder til en
ESDP-mission.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europavalg til orientering forud for rådsmø-
det (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 11.-12. december 2006.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
344388_0017.png
17
8. WTO/ Doha-runden
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
Frankrig har anmodet om en bredere statusdrøftelse af Doha-runden. Det franske ønske aktualiseres af
positive signaler fra et uformelt handelsministermøde i margin af World Economic Forum i Davos 24.-28.
januar, hvor en række centrale WTO-medlemmer erklærede, at Doha Udviklingsrunden skulle føres til en
positiv afslutning.
2. Baggrund
Efter suspensionen af forhandlingerne i Doha-runden i juli 2006 har fokus været rettet på
bilaterale kontakter mellem de væsentligste parter (primært EU og USA samt Brasilien, men
også bl.a. Indien, Kina, Japan og Australien). Dette førte i november 2006 til en såkaldt ”soft
resumption” af WTO-forhandlingerne.
Siden nytår er der kommet fornyet momentum, ikke mindst i kraft af tætte kontakter mellem
EU og USA og især det demonstrerede politiske engagement i opnåelse af et positivt resul-
tat. Generelt er der hermed skabt en betydeligt bedre stemning omkring forhandlingerne og
skabt forventninger om, at det trods alt vil være muligt at nå et resultat i indeværende år.
Konkret er der imidlertid ikke fremkommet oplysninger om resultater eller fremskridt, og
der er ikke basis for at tale om noget forhandlingsgennembrud. Status er, at EU/US taler
sammen i en langsommelig, men konstruktiv og nyttig proces, hvor der gøres små, gradvise
fremskridt. Det er formentlig netop denne uformelle dialog mellem EU og USA, som har
foranlediget det franske ønske om GAERC-drøftelse af WTO, idet man fra fransk side øn-
sker fuldt indseende med Kommissionens forvaltning af forhandlingsmandatet. Parallelt med
EU-USA dialogen har Kommissionen også bilaterale kontakter til andre, specielt Brasilien.
I forbindelse med World Economic Summit i Davos 24.-28. januar synes der at være opstået
yderligere momentum, dog uden at der var tale om et egentligt forhandlingsgennembrud.
Men positive politiske signaler i Davos fra en række centrale aktører vil muligvis bevirke, at
WTO´s generaldirektør Pascal Lamy finder grundlag for at genoptage de formelle forhand-
linger.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der ventes en bred meningsudveksling vedr. Doha-runden og mulighederne for at genoplive
denne. Det forventes, at Frankrig – med støtte af de mere handelsprotektionistiske med-
lemsstater – vil presse på for, at Kommissionens forhandlingsmandat tolkes så snævert som
overhovedet muligt og at EU ikke giver yderligere indrømmelser i den kommende kritiske
fase.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18
6. Europa-Parlamentet udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Såfremt det måtte lykkes at genstarte Doha-
runden, og såfremt denne måtte blive ført til en positiv afslutning, forventes et resultat heraf
at være øget global samhandel, som generelt vil gavne dansk økonomi.
9. Høring
De franske overvejelser har ikke været i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark arbejder fortsat for at nå en positiv afslutning på Doha Udviklingsrunden. Det er
derfor Danmarks holdning, at EU fortsat både bør være og skal ses som aktiv på den multi-
laterale front. Af særlig vigtighed er det, at USA og Kommissionen har nære kontakter på
alle niveauer, ikke mindst efter de positive signaler fra Davos-mødet. Danmark arbejder
endvidere grundlæggende for, at Kommissionen under de rette forhandlingsomstændigheder
går til det yderste af mandatet m.h.p. at sikre et gennembrud og et positivt resultat af Run-
den.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at især de nordlige liberale EU-lande vil støtte Kommissionens aktive linie,
herunder i forhold til USA, samt udtrykke tillid til Kommissionens forvaltning af forhand-
lingsmandatet.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg.
Udviklingen i Doha-runden har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orien-
tering, herunder senest forud for rådsmøder (almindelige anliggender og eksterne forbindel-
ser) den 30.-31. januar 2006, 20.-21. marts 2006, 10.-11. april 2006, 12.-13. juni og den 29.
juni 2006.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
344388_0019.png
19
9. GPA/Public Procurement
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Frankrig har anmodet om en drøftelse af offentlige udbud i forbindelse med de igangværende forhandlinger i
WTO om aftalen om offentlige udbud (GPA).
2. Baggrund
Frankrig har i det sidste års tid i forskellige EU-fora søgt at vinde tilslutning til et forslag om
positiv særbehandling af SMV’er i forbindelse med offentlige udbud. Frankrig ønsker nu at
fremme sagen i forbindelse med de igangværende forhandlinger i WTO-regi om GPA-
aftalen (uden for Doha-runden). Frankrig og Italien har derfor fremlagt et fælles udkast til
konklusioner, der skal drøftes på rådsmødet.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Med et forslag om, at der indføjes en passus i GPA-aftalen, der gør det muligt at give positiv
særbehandling for SMV’er i forbindelse med offentlige udbud, sigter Frankrig efter, at EU
skal give SMV’er – uanset nationalitet – samme muligheder, som man gør i USA. Det kræver
i første omgang, at der i GPA-aftalen introduceres en favorisering (”set aside”) af SMV’erne.
Det skal så efterfølgende overvejes, om og hvordan et eventuelt tilsvarende præferentielt
arrangement for SMV’er i EU-regi skal se ud.
Den eksisterende EU-lovgivning tillader ikke generelle eller sektorspecifikke bestemmelser,
der indebærer, at en større andel af de offentlige udbudskontrakter kan reserveres til SMV’er.
I USA har man med vedtagelsen af ”The Small Business Act” indført minimumsprocentsat-
ser for direkte kontrakter (23%) eller underkontrakter, der skal indgås med små virksomhe-
der for udbuddet af varer og tjenesteydelser. I tilknytning hertil har man bl.a. besluttet at
reservere alle små kontrakter til SMV’er og tildele en andel af FoU-kontrakterne til SMV’er
gennem det såkaldte ”Small Business Innovation Research” program.
Det forventes, at Frankrig og Italien vil presse på for at opnå tilslutning til et konklusionsud-
kast, som de to lande har fremlagt i fællesskab.
6. Europa-Parlamentet udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Det franske forslag har ikke været i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Det franske forslag om at få indføjet en passus i GPA-aftalen, der gør det muligt at give po-
sitiv særbehandling for SMV’er i forbindelse med offentlige udbud, bør som udgangspunkt
ikke støttes fra dansk side. Ganske vist vil SMV-kvoter holde en mindre del af erhvervslivet i
Danmark uden for end i lande, hvor en større del af erhvervslivet er organiseret i store en-
heder, men et krav om fortrinsstilling til bestemt typer af tilbudsgivere vil pr. definition være
konkurrencebegrænsende.
Hertil kommer, at en fortrinsstilling for SMV’er kan hæmme virksomhedernes incitament til
at blive større og mere konkurrencedygtige. Når man ser på hensynet til at skabe mest mulig
konkurrence om offentlige kontrakter – hvordan ordregivere får ”mest for pengene” – må
man derfor forholde sig skeptisk til det franske forslag.
Danmark kan derfor ikke støtte det af Frankrig og Italien fremlagte konklusionsudkast.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Kommissionen synes ikke at være begejstret for det franske forslag om positiv særbehand-
ling af SMV’er i forbindelse med offentlige udbud. Under forhandlingerne om de nye ud-
budsdirektiver modsatte Kommissionen sig da også et græsk forslag om at give SMV’er eks-
tra points ved sammenligningen af tilbud. Da sagen blev rejst på ECOFIN-mødet i maj, var
hollænderne ligeledes tøvende overfor de franske ideer. De pegede på, at de kunne blive ud-
giftskrævende for den offentlige sektor.
I et brev til Kommissæren for DG Indre Marked og Tjenesteydelser af 17. ds. har den briti-
ske minister for handel, investering og udenlandske anliggender udtrykt stærk bekymring
over det franske forslag om positiv særbehandling af SMV’er i forbindelse med offentlige
udbud. Efter britisk opfattelse er forslaget i modstrid med EU-lovgivningen og formentlig
også traktatens princip om ikke-diskrimination. Efter britisk opfattelse består der en reel risi-
ko for, at et præferentielt arrangement som det af Frankrig foreslåede vil have en markeds-
forvridende effekt og begrænse EU’s konkurrencedygtighed. Fremsættelsen af et sådant for-
slag vil ligeledes sende et forkert signal til omverdenen på et tidspunkt, hvor der er behov
for, at EU spiller en nøglerolle som fortaler for frihandel, nedbrydelse af handelsbarrierer og
liberaliseringer i DDA-processen og i forhold til de nye bilaterale frihandelsaftaler, som
Kommissionen skal i gang med at forhandle på plads.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.