Europaudvalget 2006-07
2786 - beskæftigelse m.v.
Offentligt
1453584_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
6226/07 (Presse 23)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2786. samling i Rådet
Beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik
Bruxelles, den 22. februar 2007
Formand
Franz MÜNTEFERING
Tysklands viceforbundskansler samt forbundsminister for ar-
bejds- og socialspørgsmål
Ursula VAN DER LEYEN
Tysklands forbundsminister for familie-, ældre-, kvinde- og
ungdomsspørgsmål
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 8716 / 6319
Fa x: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
6226/07 (Presse 23)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453584_0002.png
22.II.2007
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet vedtog de centrale budskaber vedrørende beskæftigelse, socialpolitik og ligestilling, der skal
afspejles i konklusionerne fra Det Europæiske Råds forårsmøde.
Rådet vedtog afgørelser om Det Europæiske Fællesskabs holdning til udkast til regulativer fra De
Forenede Nationers Økonomiske Kommission for Europa om godkendelse af:
opdelingsanordninger til beskyttelse af personerne i køretøjer mod bagageforskydning,
leveret som ikke-originalt udstyr til køretøjer
motorkøretøjer for så vidt angår førerens fremadrettede synsfelt.
6226/07 (Presse 23)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453584_0003.png
22.II.2007
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅDS FORÅRSMØDE............................................ 7
Centrale budskaber ............................................................................................................................................7
Den fælles beskæftigelsesrapport og den fælles rapport om social sikring og social integration
(2006/2007).....................................................................................................................................................11
Rådets henstilling om ajourføringen i 2007 af de overordnede retningslinjer for medlemsstaternes og
Fællesskabets økonomiske politikker og gennemførelsen af medlemsstaternes beskæftigelsespolitikker............13
Kommissionens meddelelse "Gennemførelsen af den fornyede Lissabon-strategi for vækst og
beskæftigelse - "Et gennemførelsesår""............................................................................................................14
Kommissionens 2007-beretning om ligestilling mellem kønnene......................................................................15
Forberedelse af det sociale trepartstopmøde .....................................................................................................16
MULIGHEDER OG UDFORDRINGER I DE DEMOGRAFISKE FORANDRINGER I
EUROPA ...................................................................................................................................... 17
EVENTUELT ............................................................................................................................... 25
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
SUNDHED
Udvalget for Sundhedssikkerhed −
Rådets konklusioner...................................................................................26
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Passagerlister...................................................................................................................................................29
DET INDRE MARKED
1
Motorkøretøjer − Beskyttelse af passagerer − Synsfelt .....................................................................................29
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til Presse-
tjenesten.
6226/07 (Presse 23)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22.II.2007
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE SAMARBEJDSOMRÅDE
Island − Handel med landbrugsprodukter .........................................................................................................30
HANDELSPOLITIK
Aftale med Canada − EU's udvidelse ...............................................................................................................30
Antidumping − Asiatiske lande − Polyethylenterephthalat................................................................................30
6226/07 (Presse 23)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453584_0005.png
22.II.2007
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Louis MOURAUX
Bulgarien:
Emilia MASLAROVA
Den Tjekkiske Republik:
Petr NEČAS
Danmark:
Jeppe TRANHOLM MIKKELSEN
Tyskland:
Franz MÜNTEFERING
Ursula VON DER LEYEN
Gerd ANDRES
Gerd HOOFE
Estland:
Jaak AAB
Irland:
Tony KILLEEN
Stedfortrædende fast repræsentant
Arbejds- og socialminister
Vicepremierminister samt arbejds- og socialminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Viceforbundskansler samt forbundsminister for arbejds-
og socialspørgsmål
Forbundsminister for familie-, ældre-, kvinde- og ung-
domsspørgsmål
Statssekretær under forbundsministeren for arbejds- og
socialspørgsmål, medlem af Forbundsdagen
Statssekretær, Forbundsministeriet for Familie-, Ældre-,
Kvinde- og Ungdomsspørgsmål
Socialminister
Viceminister, Ministeriet for Erhvervspolitik, Handel og
Beskæftigelse, med særligt ansvar for arbejdsspørgsmål,
herunder erhvervsuddannelse
Minister for beskæftigelse og social sikring
Arbejds- og socialminister
Minister for beskæftigelse i den selvstyrende region Anda-
lusien
Viceminister med ansvar for beskæftigelse, arbejde og
unges integration på arbejdsmarkedet
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Social- og arbejdsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær, Social- og Arbejdsministeriet
Statssekretær for ældrespørgsmål og lokal sundhedspleje,
Ministeriet for Sundhed, Ældrespørgsmål og Lokal Sund-
hedspleje
Grækenland:
Savvas TSITOURIDIS
Spanien:
Jesús CALDERA SÁNCHEZ-CAPITÁN
Antonio FERNÁNDEZ
Frankrig:
Gérard LARCHER
Italien:
Alessandro PIGNATTI
Cypern:
George CHACALLI
Letland:
Lelde LICE-LICITE
Litauen:
Vilija BLINKEVIČIŪT
Luxembourg:
Georges FRIEDEN
Ungarn:
Gábor CSIZMÁR
Malta:
Helen D'AMATO
6226/07 (Presse 23)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453584_0006.png
22.II.2007
Nederlandene:
Peter W. KOK
Østrig:
Christine MAREK
Polen:
Anna KALATA
Portugal:
José VIEIRA DA SILVA
Rumænien:
Gheorghe BARBU
Slovenien:
Marjeta COTMAN
Slovakiet:
Juraj NOCLAR
Finland:
Tuula HAATAINEN
Sverige:
Sven Otto LITTORIN
Det Forenede Kongerige:
James PLASKITT
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær, Forbundsministeriet for Social Sikkerhed,
Generationsspørgsmål og Forbrugerbeskyttelse
Arbejds- og socialminister
Arbejdsminister og minister for social solidaritet
Minister for arbejde, social solidaritet og familiespørgsmål
Arbejds-, familie- og socialminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Social- og sundhedsminister
Arbejdsmarkedsminister
Statssekretær, Arbejds- og Pensionsministeriet
Kommissionen:
Vladimir ŠPIDLA
Medlem
6226/07 (Presse 23)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453584_0007.png
22.II.2007
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅDS FORÅRSMØDE
Centrale budskaber
Rådet havde en bred orienterende debat med henblik på at færdigbearbejde sit bidrag (centrale
bud-
skaber)
til Det Europæiske Råds forårsmøde om beskæftigelse, socialpolitik og lige muligheder.
Debatten var især baseret på følgende dokumenter:
Kommissionens meddelelse "Gennemførelsen af den fornyede Lissabon-strategi for vækst og
beskæftigelse - "Et gennemførelsesår"" (5074/07)
udkastet til fælles beskæftigelsesrapport 2006/2007
(6076/07)
udkastet til fælles rapport om social sikring og social integration
(6097/07)
Kommissionens henstilling til Rådets henstilling om ajourføringen i 2007 af de brede retnings-
linjer for medlemsstaternes og Fællesskabets økonomiske politikker og gennemførelsen af med-
lemsstaternes beskæftigelsespolitikker
(6465/07)
Kommissionens beretning om ligestilling mellem kønnene - 2007 (6205/07).
Ved afslutningen af debatten konkluderede formanden, at alle ministrene til fulde støtter dokumen-
tet med centrale budskaber til Det Europæiske Råd, der er udarbejdet af Beskæftigelsesudvalget og
Udvalget for Social Beskyttelse i fællesskab.
Han bemærkede endvidere, at der er generel konsensus om, at det er nødvendigt at gøre den sociale
dimension mere synlig i Fællesskabets indsats, og at man bør holde sig dette for øje, når anden fase
af strategien for vækst og beskæftigelse indledes i 2008. Der blev især lagt vægt på betydningen af
social samhørighed med fokus på at bryde det mønster, at fattigdom går i arv fra generation til gene-
ration. Arbejdsmarkedsparternes og ngo'ernes rolle med hensyn til at fremme social samhørighed
blev også understreget.
Rådet vedtog følgende centrale budskaber, der skal afspejles i konklusionerne fra Det Europæiske
Råds forårsmøde:
6226/07 (Presse 23)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453584_0008.png
22.II.2007
"Krav om resultater
1.
Den tostrengede strategi med partnerskab og politikreform, der ligger til grund for Lissa-
bon-strategien for vækst og beskæftigelse,
viser sin positive indvirkning
på arbejdsmar-
kedets resultater. Strategiens integrerede natur fremmer politikreform vedrørende tværgå-
ende spørgsmål og fælles respons. Målsætningerne om at styrke konkurrenceevnen, øge
beskæftigelsen og forbedre den sociale sammenhængskraft er lige vigtige, indbyrdes for-
bundne og støtter hinanden gensidigt.
Da der imidlertid stadig er akut behov for at afhjælpe det problem, at 17 millioner europæ-
ere fortsat er arbejdsløse, og for at skabe 20 millioner nye job,
er det nødvendigt at ind-
hente et betragteligt efterslæb med hensyn til resultater.
For at opfylde Lissabon-
målsætningerne må der gøres yderligere fremskridt med hensyn til at løse problemerne
vedrørende globalisering og demografisk aldring. Der må tages mere hensyn til medlems-
staternes fælles sociale og arbejdsmarkedsmæssige målsætninger inden for rammerne af
Lissabon-dagsordenen med henblik på en afgørende indsats for at udrydde social udstødel-
se og fattigdom. De gunstige økonomiske perspektiver
åbner mulighed for
at udbygge re-
former og fortsætte moderniseringen af den europæiske sociale model for at sikre, at den er
tilstrækkelig og bæredygtig, og samtidig tage behørigt hensyn til integration af ligestil-
lingsaspektet. Arbejdsmarkedets parter og civilsamfundet spiller en central rolle.
For at kunne gå videre med den strukturelle forbedring af beskæftigelsesresultaterne bør
medlemsstaterne satse mere på flexicurity som en metode til at fremme tilpasning og lette
overgangssituationer, en livscyklusbaseret tilgang til arbejde, muligheder for personer, der
befinder sig i udkanten af arbejdsmarkedet, samt investering i menneskelig kapital. De lan-
despecifikke henstillinger vil bidrage til, at der opnås reelle resultater på dette område. For
yderligere at styrke den sociale sammenhængskraft bør medlemsstaterne lægge særlig vægt
på at gennemføre omfattende politikker til bekæmpelse af børnefattigdom, fremme af aktiv
inddragelse og modernisering af pensionsordningerne og af sundhedssystemerne og lang-
tidsplejesystemerne.
2.
3.
Bedre fungerende arbejdsmarkeder
4.
Øget beskæftigelse og produktivitet forudsætter bedre fungerende arbejdsmarkeder og kva-
litet i arbejdet. Dette kræver omfattende politikker, som tilskynder de inaktive til at søge ud
på arbejdsmarkedet og øger det samlede antal arbejdstimer, der præsteres i økonomien,
som belønner arbejde inden for rammerne af moderne sociale sikringssystemer, og som let-
ter omstrukturering og forbedrer arbejdstagernes tilpasningsevne og udvikling af kvalifika-
tioner.
Flexicurity
bør lette overgangene mellem forskellige stadier i arbejdslivet. De interne og
eksterne komponenter af flexicurity bør gensidigt styrke hinanden, så modernisering af ar-
bejdsretten, investering i uddannelse og aktive arbejdsmarkeder samt sikring af tilstrække-
lig social beskyttelse og indkomstgaranti kan ske samtidig som led i en smidig tilrettelæg-
gelse af arbejdet. Flexicurity bør også bidrage til en indsats mod social usikkerhed, mindre
segmentering af arbejdsmarkedet og bekæmpelse af sort arbejde. I den forbindelse spiller
arbejdsmarkedets parter en vigtig rolle. Kommissionens meddelelse om flexicurity bør
spille en vigtig rolle i udarbejdelsen af en række løsningsmuligheder for flexicurity, så der
kan findes det rigtige policymix, der passer til arbejdsmarkedets behov.
5.
6226/07 (Presse 23)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453584_0009.png
22.II.2007
6.
En styrket
livscyklusstrategi med hensyn til arbejde
bør forbedre adgangen til arbejds-
markedet og fremme et længere arbejdsliv og faglig mobilitet i løbet af denne livscyklus.
Dette bør omfatte en hurtig forbedring af unges situation på arbejdsmarkedet som led i
gennemførelsen af den europæiske ungdomspagt, flere incitamenter til aktiv aldring og for-
længelse af arbejdslivet samt gennemførelse af den europæiske ligestillingspagt med hen-
blik på at øge kvindernes deltagelse på arbejdsmarkedet. Der skal gøres en større indsats
for at skabe balance mellem arbejds- og familieliv for både kvinder og mænd.
Der bør tages behørigt hensyn til
personer, der befinder sig i udkanten af
arbejdsmarke-
det, for at undgå, at nogen lades tilbage. Ved hjælp af passende incitamenter bør det til-
stræbes at gøre arbejde mere attraktivt end overførselsindkomster, således at det sikres, at
det kan betale sig at arbejde og at finde nyt arbejde. En velafbalanceret strategi kan desu-
den omfatte individuelt tilrettelagte foranstaltninger, passende mindsteløn eller målrettede
nedsættelser af skatten på arbejde og tilvejebringelse af gode betingelser for skabelse af
kvalitetsjob. Der bør gøres mere for at skabe muligheder for de lavtuddannede, f.eks. ved
at udvikle markedet for personlige tjenesteydelser.
For at opfylde målsætningen om flere og bedre job er det nødvendigt at
investere
effektivt
i menneskelig kapital,
og der må ske et gennembrud med hensyn til livslang læring. Be-
tingelsen for at få fuldt udbytte af innovation er, at der sideløbende hermed finder en læ-
ring sted. I denne forbindelse er det vigtigt at anerkende ikke-formel og uformel uddannel-
se.
Økonomisk migration er et nyopdukket emne i relation til arbejdsmarkedet og kan mulig-
vis være relevant med hensyn til at afhjælpe mangelen på arbejdskraft.
7.
8.
9.
Styrkelse af social sammenhængskraft og modernisering af social beskyttelse
10.
Den integrerede åbne koordinationsmetode begynder at gøre sig mere gældende i praksis.
Med udgangspunkt i resultaterne i den fælles rapport om social sikring og social integrati-
on 2007 bør medlemsstaterne og Kommissionen nu undersøge mulighederne for
yderlige-
re at integrere processen og gøre den synlig,
forbedre styringen og den iboende gensidi-
ge læring. De første planer vedrørende sundhedspleje og langtidspleje viser, at også disse
områder er velegnede til udveksling af politikker.
Der skal lægges vægt på at
bekæmpe børnefattigdom
og på at give alle børn lige mulig-
heder. Hvis det skal lykkes, vil det kræve, at der udvikles omfattende strategier, der be-
handler problemets forskellige aspekter, som f.eks. kvalitetsuddannelse, lave husstandsind-
tægter og forældrenes beskæftigelsesstatus, utilstrækkelig adgang til tjenesteydelser af høj
kvalitet, herunder anstændige boligforhold, samt ofte utilstrækkelig anerkendelse af børns
rettigheder.
11.
6226/07 (Presse 23)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22.II.2007
12.
Aktiv inddragelse
er et virksomt middel til at fremme integrationen socialt og på arbejds-
markedet, idet individuel støtte til integration på arbejdsmarkedet kombineres med udvik-
ling af kvalifikationer og lettilgængelige sociale tjenesteydelser af høj kvalitet. For at und-
gå, at personer, der ikke kan arbejde, bliver udstødt endnu mere, bør der lægges mere vægt
på at sikre, at minimumsressourcerne når op på et passende niveau for alle, dog under hen-
syn til, at det skal kunne betale sig at arbejde. Bekæmpelse af social udstødelse af migran-
ter og etniske minoriteter kræver, at man hjælper personer, der er uddannelsesmæssigt dår-
ligt stillede, og udvikler sprogkundskaber, men også, at man bekæmper forskelsbehandling
og fremmer lige muligheder.
I forbindelse med en
modernisering af pensionsordningerne
bør der tages større hensyn
til nye arbejdsformer og afbrydelser i karrieren. Man bør nøje overvåge reformernes virk-
ninger med hensyn til pensionens tilstrækkelighed for at beskytte ældre borgere (især ældre
kvinder) mod fattigdom, sikre en tilstrækkelig levestandard, undgå et uforudset pres på de
offentlige finanser og fastholde borgernes tillid. Arbejdsmarkedsrelaterede og private pen-
sionsordninger bør sikre bred dækning og undgå at skabe hindringer for mobiliteten både
inden for og på tværs af medlemsstaterne.
Trods Europas tilsagn om at sikre alle adgang til
sundhedspleje og langtidspleje
af høj
kvalitet er der stadig betydelige uligheder. En mere effektiv anvendelse af ressourcerne er
en afgørende faktor for at gøre sundhedssystemerne bæredygtige uden at opgive standar-
derne for høj kvalitet samt for at sikre tilstrækkelig dækning af hele befolkningen. Befolk-
ningens aldring betyder, at nogle lande må reformere deres langtidsplejesystemer, som skal
tildeles passende ressourcer samt sikres et holdbart finansielt grundlag. Plussumsstrategier
kunne omfatte en forbedret koordinering mellem sundhedspleje og sociale tjenesteydelser,
forebyggelse og fremme af sund livsstil samt støtte til uformelt plejepersonale og udnyttel-
se af ny teknologi for at hjælpe folk til at blive længst muligt i eget hjem.
I forbindelse med det tyske formandskabs initiativ til en europæisk "alliance for familier"
fremhæves betydningen af at styrke udvekslingen af synspunkter og viden vedrørende fa-
milierelaterede politikker."
13.
14.
15.
6226/07 (Presse 23)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453584_0011.png
22.II.2007
Den fælles beskæftigelsesrapport og den fælles rapport om social sikring og social integra-
tion (2006/2007)
Rådet vedtog de fælles rapporter for 2007 fra Kommissionen og Rådet om henholdsvis beskæftigel-
se og social sikring og social integration og besluttede at sende dem til Det Europæiske Råd på for-
årsmødet.
De to rapporter, der vil blive forelagt på Det Europæiske Råds forårsmøde, gør status over de frem-
skridt, der er gjort, og ser på, hvad der stadig skal gøres for at nå målene for Lissabon-strategien for
vækst og beskæftigelse.
Det er meningen, at den fælles beskæftigelsesrapport skal bidrage til Det Europæiske Råds konklu-
sioner, som beskæftigelsesdelen af 2007-retningslinjerne vil blive baseret på
1
. Den vurderer den
beskæftigelsespolitiske del af de nationale reformprogrammer og kommer ind på følgende spørgs-
mål:
Fremskridtene i gennemførelsen af målene for den europæiske beskæftigelsesstrategi
fuld beskæftigelse
kvalitet og produktivitet på arbejdspladsen
social og territorial samhørighed.
1
Under overskriften "beskæftigelse" fastsættes det i traktatens artikel 125, at medlemsstaterne
og Fællesskabet skal arbejde på at udvikle en samordnet strategi for beskæftigelse, og det
fastsættes også, hvilke mål der skal nås. Den fælles beskæftigelsesrapport, henstillingerne til
medlemsstaterne og de årlige beskæftigelsesretningslinjer er alle en del af den europæiske
beskæftigelsesstrategi (EBS), der blev lanceret på Det Europæiske Råds møde i november
1997 i Luxembourg. Den årlige EBS-procedure er fastlagt i traktatens artikel 128: Det Euro-
pæiske Råd skal hvert år på grundlag af en
fælles årsrapport fra Rådet og Kommissionen
overveje beskæftigelsessituationen i Fællesskabet og vedtage konklusioner herom. På grund-
lag af disse konklusioner fastlægger Rådet hvert år
retningslinjer,
som medlemsstaterne skal
tage hensyn til i deres beskæftigelsespolitikker. Medlemsstaterne skal forelægge Rådet og
Kommissionen
årlige nationale reformprogrammer
om de vigtigste foranstaltninger, der er
truffet på baggrund af disse retningslinjer. På grundlag af disse programmer foretager Rådet
hvert år en gennemgang af gennemførelsen af medlemsstaternes beskæftigelsespolitikker, og
det kan rette
henstillinger
til medlemsstaterne. På grundlag af resultaterne af denne gennem-
gang skal Rådet og Kommissionen endvidere forelægge Det Europæiske Råd en
fælles års-
rapport
om beskæftigelsessituationen i Fællesskabet. EBS er siden 1997 blevet styrket af de
initiativer, der er blevet taget på Det Europæiske Råds forårsmøder. Inden for rammerne af
den treårige cyklus har EBS for øjeblikket tre generelle mål: fuld beskæftigelse, kvalitet og
produktivitet på arbejdspladsen samt rummelige arbejdsmarkeder.
11
6226/07 (Presse 23)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22.II.2007
Gennemførelse af de prioriterede tiltag
få flere personer i beskæftigelse og fastholde dem på arbejdsmarkedet, øge udbuddet
af arbejdskraft og modernisere de sociale sikringsordninger
forbedre arbejdstagernes og virksomhedernes omstillingsevne
øge investeringerne i menneskelig kapital gennem bedre uddannelse og kvalifikatio-
ner.
Den fælles rapport om social sikring og social integration er baseret på medlemsstaternes rapporter
til Kommissionen efter den åbne koordinationsmetode og omfatter social integration, pensioner
samt sundhedspleje og langtidspleje. Den kommer ind på følgende emner:
generelle spørgsmål vedrørende politikkerne for social sikring og social integration
de vigtigste udfordringer på
de
forskellige områder, der dækkes af den åbne koordinationsmeto-
de.
6226/07 (Presse 23)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453584_0013.png
22.II.2007
Rådets henstilling om ajourføringen i 2007 af de overordnede retningslinjer for medlems-
staternes og Fællesskabets økonomiske politikker og gennemførelsen af medlemsstaternes
beskæftigelsespolitikker
Rådet nåede til politisk enighed om den samlede 2007-rådshenstilling med henblik på en formel
vedtagelse på en kommende samling i Rådet efter godkendelse på Det Europæiske Råds møde. På
grund af henstillingens økonomiske dimension vil den også blive forelagt for Økofin-Rådet med
henblik på politisk enighed.
Lissabon-strategien blev strømlinet i 2005. Der blev fastsat nye governance-strukturer med en klar
opdeling af beføjelserne mellem Fællesskabet og de nationale niveauer. Som led heri har medlems-
staterne udarbejdet treårige nationale reformprogrammer.
Det Europæiske Råd hilste på sit forårsmøde i 2006 Kommissionens evaluering af de nationale re-
formprogrammer velkommen og anmodede medlemsstaterne om at gennemføre dem energisk. Det
identificerede også fire prioriterede områder: øgede investeringer i viden og uddannelse, frigørelse
af erhvervslivets, navnlig SMV'ernes, potentiale, øgede beskæftigelsesmuligheder for prioriterede
kategorier og en integreret energipolitik for Europa. På hvert af disse områder vedtog det en række
specifikke tiltag, som det opfordrede medlemsstaterne til at gennemføre inden udgangen af 2007.
I oktober 2006 forelagde medlemsstaterne deres første rapporter om gennemførelsen af deres natio-
nale reformprogrammer. På grundlag af disse rapporter har Kommissionen udarbejdet sin årlige
statusrapport 2007
1
. Den indeholder en detaljeret vurdering af de fremskridt, der er gjort, og tager
hensyn til Rådets arbejde med udvalgte emner.
Med henblik på at fortsætte en sammenhængende og integreret gennemførelse af Lissabon-
strategien for vækst og beskæftigelse fremlagde Kommissionen udkast til landespecifikke henstil-
linger vedrørende økonomiske politikker og beskæftigelse inden for rammerne af et enkelt instru-
ment, der også afspejler den integrerede struktur i de nationale reformprogrammer og gennemførel-
sesrapporterne herom. Den er af den opfattelse, at brugen af dette instrument vil hjælpe med til at
styrke det partnerskab mellem Kommissionen, de andre EU-institutioner og medlemsstaterne, der
danner grundlag for den fornyede strategi.
De foreslåede henstillinger vedrører specielt de spørgsmål, som Kommissionen i sin årlige status-
rapport 2006 opfordrede medlemsstaterne til at lægge særlig vægt på. Kommissionen pegede også
på en række vigtige spørgsmål, hvor der skal holdes nøje øje med fremskridtene i 2007.
Rådet noterede sig endvidere:
1
KOM(2006) 816, del I.
13
6226/07 (Presse 23)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22.II.2007
Kommissionens meddelelse "Gennemførelsen af den fornyede Lissabon-strategi for vækst
og beskæftigelse - "Et gennemførelsesår""
Kommissionen præsenterede sin årlige statusrapport om de nationale reformprogrammer, der er
tænkt som det centrale input til konklusionerne fra Det Europæiske Råds forårsmøde.
Del I i rapporten "Et
gennemførelsesår"
vurderer processen med udarbejdelsen af nationale reform-
programmer og peger på en række vigtige initiativer, der skal vedtages af Det Europæiske Råd, med
henvisning til de fire politikområder, der blev fastsat på Det Europæiske Råds forårsmøde i 2006:
øgede investeringer i viden og innovation, frigørelse af erhvervslivets, navnlig SMV'ernes, potentia-
le, mere tilpasningsdygtige arbejdsmarkeder baseret på flexicurity samt energi og klimaændringer.
Del II "Landespecifikke
kapitler"
indeholder en detaljeret vurdering af de nationale reformpro-
grammer med fokus på deres stærke sider såvel som på de områder, hvor medlemsstaterne skal re-
videre og ajourføre dem.
6226/07 (Presse 23)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22.II.2007
Kommissionens 2007-beretning om ligestilling mellem kønnene
Kommissionen har forelagt sin årlige beretning om ligestilling mellem kønnene som ønsket af Det
Europæiske Råd i foråret 2003. De prioriterede områder for indsatsen i 2007 er:
fjernelse af uligheder på arbejdsmarkedet
fremme af en bedre balance mellem mænd og kvinder i fordelingen af opgaver i privat- og fami-
lielivet
støtte til ligestillingspolitikker i driften af strukturfondene
effektiv gennemførelse af lovgivningen.
6226/07 (Presse 23)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453584_0016.png
22.II.2007
Forberedelse af det sociale trepartstopmøde
Som led i forberedelsen af Det Europæiske Råds forårsmøde briefede formandskabet tillige Rådet
om forberedelsen af det sociale trepartstopmøde om vækst og beskæftigelse, der afholdes i Bru-
xelles den 8. marts, forud for forårsmødet.
Hovedpunktet på dagsordenen for dette års møde er bæredygtighed i Europa i dets konkurrencedi-
mension, sociale dimension og miljødimension. En række af de prioriterede tiltag, der foreslås i
Kommissionens årlige statusrapport "Et
gennemførelsesår",
vil kræve et aktivt bidrag fra arbejds-
markedets parter.
Der skal gøres yderligere fremskridt på tiltagsområderne viden og innovation, tilpasningsevne og
flexicurity og bedre lovgivning/integreret konsekvensvurdering.
Det sociale trepartstopmøde om vækst og beskæftigelse, der blev indført ved afgørelse
2003/174/EF
1
, skal sikre vedvarende social dialog mellem Rådet, Kommissionen og arbejdsmarke-
dets parter på højeste niveau.
Trioen (det nuværende og de to kommende formandskaber) bestående af stats- og regeringscheferne
og beskæftigelsesministrene, Kommissionens formand, kommissæren med ansvar for sociale anlig-
gender og arbejdsmarkedsforhold og arbejdsmarkedsparternes delegationer mødes hvert år før Det
Europæiske Råds forårsmøde for at se nærmere på elementerne i den relancerede Lissabon-strategi
for vækst og beskæftigelse.
1
EUT L 70 af 14.3.2003, s. 31.
16
6226/07 (Presse 23)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453584_0017.png
22.II.2007
MULIGHEDER OG UDFORDRINGER I DE DEMOGRAFISKE FORANDRINGER I
EUROPA
Rådet udvekslede synspunkter om
struktureringen af den europæiske debat om demografiske for-
andringer (5799/07)
og vedtog resolutionen nedenfor.
Efter forelæggelsen af Kommissionens meddelelse "Den demografiske udvikling i Europa – En
udfordring, men også en chance" (14114/06) i oktober 2006 søger formandskabet at skabe momen-
tum på europæisk plan for at tackle de historiske forandringer i EU-befolkningernes struktur. Disse
forandringer omfatter den hurtige stigning i antallet af mennesker i pensionsalderen med alt, hvad
dette indebærer for mange medlemsstaters pensionskasser, samt faldet i fødselstallet og dermed på
længere sigt i befolkningen i den erhvervsaktive alder, hvilket har betydelige sociale og økonomiske
virkninger. I betragtning af, hvor hurtigt disse forandringer foregår, er der ingen tid at spilde.
Debatten drejede sig om, hvordan de eksisterende strukturer kan støtte medlemsstaterne i deres be-
stræbelser på at tackle de udfordringer og muligheder, de står over for, og om muligheden for ud-
vikling af en flerårig tilgang til dette spørgsmål med inddragelse af de kommende formandskaber.
Udvekslingen af synspunkter fokuserede især på følgende spørgsmål (5799/07):
Udgør Lissabon-strategien og den åbne koordinationsmetode en tilstrækkelig ramme for støtte til
medlemsstaternes bestræbelser på at imødegå demografiske forandringer, eller bør der fastlæg-
ges supplerende målsætninger, mål og arbejdsmetoder med henblik på at lette overvågning og
udveksling af erfaringer på EU-plan?
Bør der udvikles en flerårig tilgang til håndtering af spørgsmål i tilknytning til demografiske
forandringer?
Er nedenstående prioritetsliste relevant som forberedelse af eventuelle drøftelser vedrørende
demografiske forandringer i EPSCO-Rådet?
Vil det være nyttigt at vurdere, hvilke fremskridt medlemsstaterne har gjort i forbindelse med
spørgsmålet om demografiske forandringer, i Kommissionens fremtidige årlige statusrapporter?
Alle delegationer uden undtagelse hilste en sådan debat om demografiske forandringer og mulighe-
der på rådsniveau velkommen.
Det store flertal af delegationerne var enige om, at Lissabon-strategien og den åbne koordinations-
metode skal danne ramme om medlemsstaternes indsats, og at der ikke bør oprettes nye strukturer.
De mente, at man snarere bør øge koordineringen mellem de eksisterende strukturer, herunder rap-
porteringsmekanismerne.
6226/07 (Presse 23)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22.II.2007
De fleste delegationer kunne tilslutte sig en flerårig tilgang og støttede det tyske, portugisiske og
slovenske formandskabs fælles program.
Delegationerne støttede endvidere prioriteterne i formandskabets dokument:
aldring: ældres bidrag til økonomisk vækst, beskæftigelse og social udvikling
udnyttelse af offentlige politikker, social dialog og virksomhedernes sociale ansvar med henblik
på familievenlighed: en faktor i forbindelse med placering af virksomhederne og familiernes
mobilitet
menneskelig kapital: fremme af de fordele, som veluddannede og højtuddannede kvinder på ar-
bejdspladsen giver, og af en højere beskæftigelsesfrekvens blandt ældre
adgang til plejeydelser af høj kvalitet for både børn og ældre
forening af arbejds- og privatliv, herunder fleksibel tilrettelæggelse af arbejdstiden og pasnings-
ansvar for børn og ældre
migration: bedre muligheder for personer med indvandrerbaggrund, navnlig børn og unge
styrkelse af såvel solidariteten mellem generationerne som alle aldersgruppers sociale og kultu-
relle engagement
demografiske forandringers betydning både for den lokale og regionale infrastruktur og for soci-
al samhørighed.
En række medlemsstater støttede også formandskabets initiativ vedrørende en alliance for familier
og fremhævede betydningen af familievenlige politikker til fremme af et højere fødselstal.
Ved afslutningen af debatten vedtog Rådet følgende resolution om ældres bidrag til økonomisk og
social udvikling:
6226/07 (Presse 23)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453584_0019.png
22.II.2007
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION OG REPRÆSENTANTERNE FOR MEDLEMS-
STATERNES REGERINGER, FORSAMLET I RÅDET,
(1)
SOM MINDER OM, at Europa er inde i en proces med betydelige demografiske foran-
dringer, som det for nylig blev understreget af Kommissionen i dens meddelelse: "Den
demografiske udvikling i Europa – En udfordring, men også en chance", dateret den
12. oktober 2006
1
,
SOM MINDER OM, at virkeliggørelse af målene i den fornyede Lissabon-strategi for
vækst og beskæftigelse og i den fornyede EU-strategi for bæredygtig udvikling, gennem en
omfattende blanding af politiske tiltag, såvel på EU-plan som på nationalt, regionalt og lo-
kalt plan, begge vil yde et centralt bidrag til imødegåelse af følgerne af de demografiske
forandringer og øge livskvaliteten for alle EU's borgere, sådan som det blev understreget af
Det Europæiske Råd i marts 2006
2
,
SOM MINDER OM den internationale Madrid-handlingsplan for ældre, der blev vedtaget i
april 2002 på FN's anden Verdenskonference for Ældre
3
, og hvori det som et hovedmål for
udvikling bl.a. anerkendes, at mennesker, når de bliver ældre, bør kunne deltage aktivt i det
økonomiske, sociale, kulturelle og politiske liv i deres samfund,
SOM MINDER OM Berlin-ministererklæringen af 11. september 2002 med overskriften
"Et samfund for alle aldersgrupper i UNECE-regionen"
4
, der understregede, at ældre yder
et væsentligt bidrag til samfundet og derfor skal sættes i stand til at deltage fuldt ud i alle
livets aspekter, ved at aldringsaspektet inddrages på alle politikområder,
SOM MINDER OM udtalelsen fra Udvalget for Social Beskyttelse om Kommissionens
meddelelse: "Den demografiske udvikling i Europa − en udfordring, men også en chance"
5
,
hvori det påpeges, at demografiske forandringer vil påvirke alle aspekter af den europæiske
sociale model, og at det er afgørende at opretholde den sociale sammenhængskraft, hvis
Europa skal vende den demografiske udfordring til en chance,
(2)
(2a)
(3)
(3a)
1
2
3
4
5
14114/06 [KOM (2006) 571 endelig].
7775/1/06 REV 1 CONCL 1, punkt 73.
FN's rapport fra anden Verdenskonference for Ældre den 8.-12. april 2002 i Madrid
A/CONF.179/9.
http://daccessdds.un.org/doc/UNDOC/GEN/N02/397/51/PDF/N0239751.pdf?OpenElement
De Forenede Nationers Økonomiske og Sociale Råd – Den Økonomiske Kommission for
Europa – ECE/AC.23/2002/3Rev.2; 11. september 2002.
15140/06, som EPSCO-Rådet tilsluttede sig på samlingen den 30. november-1. decem-
ber 2006.
19
6226/07 (Presse 23)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453584_0020.png
22.II.2007
(4)
SOM MINDER OM, at demografiske forandringer kan have meget forskellige strukturelle
og regionale konsekvenser, og at det er nødvendigt at tage hensyn til disse forskelle ved
iværksættelsen af foranstaltninger,
SOM HENVISER TIL 18-måneders-programmet for det tyske, portugisiske og slovenske
formandskab, godkendt af Rådet den 11. december 2006
1
, der beskriver de demografiske
forandringer som et vigtigt spørgsmål i de nærmeste år, hvor en indsats er påkrævet på en
række politikområder, og som understreger, at ældres bidrag til den økonomiske og sociale
udvikling bør være et af fokuspunkterne i den overordnede strategi, der skal udformes i de
kommende år,
SOM MINDER OM, at mobiliseringen af ældres fulde potentiale er et vigtigt modtræk
mod demografiske forandringer, men den bør imidlertid ses som led i en samlet strategi,
der omfatter de fem politikområder, der er fremhævet i Kommissionens meddelelse om
Europas demografiske fremtid. Denne meddelelse understreger betydningen af bedre be-
tingelser for Europas demografiske fornyelse, nødvendigheden af at højne beskæftigelses-
niveauet og øge produktiviteten, de potentielle muligheder i lovlig indvandring og betyd-
ningen af sunde offentlige finanser,
SOM MINDER OM, at EU's demografiske forandringer kræver yderligere bestræbelser for
at give mænd og kvinder mulighed for at få det ønskede antal børn uden at skulle ofre de-
res karriere, idet man fremmer ligestilling mellem kønnene og gør det lettere at forene ar-
bejde, familie og privatliv, under hensyntagen til fædrenes rolle,
SOM MINDER OM, at aldersgruppen over 50 er den del af befolkningen, der vokser hur-
tigst i samtlige EU-medlemsstater, både i absolutte tal og som andel af den samlede be-
folkning, og det er her, efterkrigstidens babyboom-generation allerede befinder sig,
(5)
(5a)
(5b)
(6)
FREMHÆVER:
0.
at ældre bør betragtes som aktive deltagere i samfundet, der har nogle ressourcer og et po-
tentiale, der er til gavn for samfundet som helhed. Samfundet har behov for deres viden,
knowhow og bidrag, og de må derfor ikke marginaliseres
at ældre yder nyttige bidrag til samfundet, til styrkelse af samhørigheden mellem generati-
onerne og til udvikling af civilsamfundet, hvilket ikke nødvendigvis kommer til udtryk i
rent økonomisk forstand. Hertil hører deres sociale og kulturelle engagement og deres fa-
miliemæssige aktiviteter
0a.
1
16541/06.
20
6226/07 (Presse 23)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22.II.2007
0b.
at ældre mænd og kvinder er en heterogen gruppe med forskellige evner og behov afhæn-
gigt af den enkeltes alder, særlige sociale, kulturelle og økonomiske forhold samt helbred,
og at der skal tages hensyn til denne forskellighed, når ældre mænd og kvinders potentiale
skal mobiliseres eller deres behov tilgodeses, i en ånd af social samhørighed og solidaritet
mellem generationerne
at befolkningens stigende aldring ikke kun er en udfordring, men også byder på muligheder
for at forbedre den europæiske økonomis konkurrenceevne og innovationsevne og for at
fremme vækst og beskæftigelse
at imødekommelse af ældres behov ved at gøre særlige varer og tjenesteydelser tilgængeli-
ge for at forbedre deres livskvalitet udgør nye økonomiske muligheder ("det grå guld"), der
bør udnyttes for at øge den økonomiske vækst og skabe nye job
at ældre arbejdstageres fortsatte deltagelse i arbejdslivet kan yde et værdifuldt bidrag til at
forbedre den nationale økonomis resultater og produktivitet, hvilket igen er til gavn for alle
dele af samfundet. Dette kræver aktiv aldersstyring og arbejdspladsudvikling, forbedring af
trivslen på arbejdspladsen, bevarelse af arbejdstagernes sundhed og arbejdsevne, sikring af
lige adgang til forskellige sundheds- og socialydelser af høj kvalitet og opdatering af ældre
medarbejderes færdigheder gennem tilskyndelse til livslang læring
[...]
at ældre arbejdstageres viden og erfaring ofte undervurderes, selv om arbejdshold og virk-
somheder med en blandet aldersfordeling ofte opviser fremragende arbejdsresultater; for-
højelsen af den gennemsnitlige pensionsalder kan derfor ventes at have en positiv økono-
misk virkning
at ældre bør tilskyndes til at forblive i beskæftigelse og tilbydes fortsatte beskæftigelses-
muligheder samt muligheder for frivilligt arbejde. Det er derfor vigtigt at forbedre incita-
menter, fjerne hindringer for den enkelte, f.eks. skatteordninger og sociale sikringsordnin-
ger, og udvikle beskæftigelses- og socialpolitikker, der tager hensyn til de udfordringer,
aldring medfører
at regeringerne ikke kan være alene om at fremme beskæftigelsespolitikker for ældre; for
at fremme beskæftigelsen af ældre må de samarbejde med arbejdsmarkedets parter og støt-
tes af erhvervslivet
[...]
1.
2.
3.
4.
5.
5a.
5b.
6.
6226/07 (Presse 23)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22.II.2007
7.
at en positiv opfattelse af aldring og ældre er yderst vigtig for deres fuldstændige sociale,
kulturelle og økonomiske integration og deltagelse såvel som for social samhørighed i al-
mindelighed.
at sygdomsforebyggelse, fremme af en sund livsstil samt livslang læring sætter de ældre i
stand til at bevare deres selvstændighed og bidrage i længere tid til samfundets udvikling.
7a.
FINDER DET NØDVENDIGT, på baggrund af den gradvise stigning i EU-borgernes forventede
levetid og i overensstemmelse med målene i Lissabon-strategien for vækst og beskæftigelse om at
øge beskæftigelsesfrekvensen for ældre arbejdstagere (aldersgruppen 55-64 år) til 50 procent, at der
sættes kraftigt ind på at fremme ældres aktive deltagelse på arbejdsmarkedet. FINDER DET samti-
dig NØDVENDIGT, at bevidstheden om ældres økonomiske potentiale som forbrugere styrkes som
led i gennemførelsen af Lissabon-strategien, og at udviklingen af seniormarkedet derfor fremmes.
OPFORDRER KOMMISSIONEN TIL:
1.
fortsat at observere og analysere de demografiske forandringsprocesser og – som bebudet i
dens meddelelse af 12. oktober 2006 – at rapportere om tilpasningen af de økonomiske og
sociale strukturer til ældres behov i 2008
fortsat at arbejde med mulighederne og udfordringerne i de demografiske forandringer på
horisontal basis, således at de mulige bidrag på alle politikområder kan tages i betragtning
ved udarbejdelsen af handlingsmuligheder
at betragte det første forum om Europas demografiske fremtid, der afholdtes den 30.-
31. oktober 2006 i Bruxelles, som et udgangspunkt for en struktureret og bæredygtig dia-
log både i og mellem medlemsstaterne og til at støtte relevante fora også på nationalt, regi-
onalt og lokalt plan og derved fremme den nødvendige udveksling af erfaringer med hånd-
tering af følgerne af demografiske forandringer
at træffe foranstaltninger, der sætter den planlagte ekspertgruppe på højt plan i stand til
hurtigt at indlede sit arbejde med de demografiske spørgsmål og til at opstille sine priorite-
ter i et arbejdsprogram
at støtte Udvalget for Social Beskyttelse og Beskæftigelsesudvalget i deres arbejde med
spørgsmål vedrørende mulighederne og udfordringerne i de demografiske forandringer og
til at tilskynde til et konstruktivt samarbejde mellem dem og ekspertgruppen på højt plan
2.
3.
4.
5.
6226/07 (Presse 23)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22.II.2007
6.
at tage hensyn til den voksende og diversificerede efterspørgsel efter varer og tjenesteydel-
ser til ældre i syvende rammeprogram for forskning for at fremme udviklingen på dette
område og derved øge Europas chancer for at blive et førende eksempel på markedet for
"det grå guld"
at drage omsorg for, at der på grundlag af mulighederne i EU's strukturfonde ydes passen-
de finansiel støtte til lokale, regionale og nationale initiativer til tilpasning til og positiv
håndtering af de demografiske forandringer
at udarbejde forslag til udveksling af god praksis på ældrepolitikområdet, navnlig inden for
frivillig inddragelse af ældre.
7.
8.
OPFORDRER MEDLEMSSTATERNE TIL:
1.
at imødekomme behovene i et aldrende samfund og skabe egnede rammebetingelser for
åbning af nye markeder i forbindelse med "det grå guld" for bedre at udnytte mulighederne
for økonomisk vækst. Dette omfatter navnlig udvikling af innovative tilgange til aktivite-
ter, der afspejler forskellige regionale og nationale vilkår, og til hvilke der bør anvendes fi-
nansiel støtte fra EU's strukturfonde
bedre at udvikle og udnytte de ældres potentiale til at bidrage til den generelle trivsel i
samfundet, og til at øge mulighederne for ældres aktive deltagelse. Dette bør især ske ved
at undgå stereotype opfattelser og fremme et positivt image i den offentlige opinion af æl-
dre, idet de værdsættes som partnere med mange års erfaring, betydelig økonomisk styrke
og værdifulde erhvervskvalifikationer. Dette vil kunne opnås ved at arbejde sammen med
arbejdsmarkedets parter og interessenter inden for økonomi, videnskab, civilsamfund, me-
dier og politik
at lette adgangen til viden og erfaring, der er opnået i forbindelse med håndteringen af føl-
gerne af demografiske forandringer, især til relevante undersøgelser og innovative tilgange,
og således lette erfaringsudvekslingen på europæisk plan; her kan medlemsstaterne navnlig
anvende erfaringerne fra Det Europæiske Institut til Forbedring af Leve- og Arbejdsvilkå-
rene
at etablere partnerskaber, for eksempel med industrien, brancheorganisationer og handels-
kamre og med ældreorganisationer med henblik på at tilskynde til udvikling af varer og
tjenesteydelser til "det grå guld"
2.
3.
4.
6226/07 (Presse 23)
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22.II.2007
5.
at støtte initiativer på alle niveauer, som fremmer solidaritet mellem generationerne ved at
tilskynde til ældres aktive deltagelse i samfundet; oprettelse af netværk og udveksling af
erfaringer i forbindelse med sådanne initiativer bør støttes med henblik på at øge disses
udbredelse og effektivitet
på grundlag af Kommissionens meddelelse og i lyset af resultaterne af det første forum om
Europas demografiske fremtid at indlede, fremme og støtte en bred diskussion i handlings-
orienterede fora om den demografiske udvikling på nationalt, regionalt og lokalt plan. Så-
danne fora bør fremme en konstruktiv dialog mellem repræsentanter for politik, økonomi,
videnskab og ældre under hensyntagen til internationale erfaringer. Relevante resultater
heraf bør derefter tages op til overvejelse i kommende demografiske fora på EU-plan."
6.
6226/07 (Presse 23)
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453584_0025.png
22.II.2007
EVENTUELT
Formændene for Beskæftigelsesudvalget og Udvalget for Social Beskyttelse informerede Rådet om
udvalgenes arbejdsprogrammer for 2007.
Kommissionen præsenterede sin meddelelse om en ny fællesskabsstrategi for sundhed og sikkerhed
på arbejdspladsen (2007-2013) for Rådet.
6226/07 (Presse 23)
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453584_0026.png
22.II.2007
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
SUNDHED
Udvalget for Sundhedssikkerhed −
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION −
1.
ANERKENDER, at selv om sundhedssikkerhed og pandemisk beredskabsplanlægning
primært henhører under medlemsstaternes kompetence, og politiske afgørelser om bered-
skab og planlægning træffes af medlemsstaterne, er det nødvendigt at styrke koordinerin-
gen af de nationale foranstaltninger og forbedre informationsdelingen og kommunikatio-
nen på europæisk niveau;
NOTERER, at det er vigtigt at sikre en effektiv reaktion og et højt operationelt bered-
skabsniveau med hensyn til kemiske, biologiske, radiologiske og nukleare (CBRN) trusler
og udbrud af pandemier;
HENVISER TIL Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 2119/98/EF om oprettelse af
et net til epidemiologisk overvågning af og kontrol med overførbare sygdomme i Fælles-
skabet
1
;
HENVISER TIL Rådets konklusioner af 2. juni 2004 om planlægning af Fællesskabets
beredskab over for influenzapandemier
2
;
NOTERER SIG Kommissionens meddelelse om midlertidig forlængelse og udvidelse af
Udvalget for Sundhedssikkerheds mandat indtil en kommende generel revision af de struk-
turer, der beskæftiger sig med sundhedstrusler på EU-plan
3
;
ERINDRER OM, at sundhedsministrene og kommissæren for sundhed og forbrugerbeskyt-
telse i 2001 oprettede Udvalget for Sundhedssikkerhed som et uformelt samarbejds- og ko-
ordineringsorgan, og at det har mandat til:
at udveksle oplysninger om sundhedsrelaterede trusler fra terrorhandlinger eller ud-
sætning af biologiske agenser eller andre stoffer med det formål at skade sundheden
2.
3.
4.
5.
6.
1
2
3
EFT L 268 af 3.10.1998, s. 1.
9507/04 (Presse 163).
15561/06 SAN 244.
26
6226/07 (Presse 23)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453584_0027.png
22.II.2007
at dele oplysninger og erfaringer om beredskabs- og indsatsplaner og krisestyrings-
strategier
at kunne kommunikere hurtigt i tilfælde af sundhedsrelaterede kriser
at rådgive sundhedsministrene og Europa-Kommissionen om beredskab og indsats
samt om koordinering af beredskabsplanlægningen på EU-plan
at deltage i og koordinere medlemsstaternes og Europa-Kommissionens sundhedsre-
laterede kriseindsats og
at lette og støtte koordinerings- og samarbejdsbestræbelser og -initiativer på EU-plan
og medvirke og bidrage til disses gennemførelse på nationalt plan;
7.
GIVER SIN TILSLUTNING TIL
at Kommissionen og sundhedsministrene midlertidigt forlænger Udvalget for Sund-
hedssikkerheds mandat som omhandlet ovenfor, idet det også skal dække influenza-
pandemier og generel beredskabs- og indsatsplanlægning;
en revision af Udvalget for Sundhedssikkerheds mandat som led i den generelle revi-
sion af de strukturer, der beskæftiger sig med sundhedstrusler på EU-plan, under alle
omstændigheder senest to år efter at rapporten om de resultater, der er opnået af Det
Europæiske Center for Sygdomskontrol og -forebyggelse (EDCD), er blevet forelagt
for Europa-Parlamentet og Rådet, jf. artikel 31 i Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning (EF) nr. 851/2005 af 21. april 2004
1
;
8.
OPFORDRER MEDLEMSSTATERNE TIL:
aktivt at støtte arbejdet i Udvalget for Sundhedssikkerhed
at sørge for den nødvendige opfølgning på nationalt plan af de spørgsmål, der rejses i
Udvalget for Sundhedssikkerhed;
9.
OPFORDRER MEDLEMSSTATERNE OG KOMMISSIONEN TIL:
1
EUT L 142 af 30.4.2004, s. 1.
27
6226/07 (Presse 23)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453584_0028.png
22.II.2007
at holde hinanden underrettet om udviklingen, herunder navnlig at sikre hurtig in-
formation i en sundhedsrelateret krise
at fortsætte samarbejdet med de relevante internationale og mellemstatslige organisa-
tioner, navnlig Verdenssundhedsorganisationen
at lette teknisk bistand på et operationelt og multisektoralt strategisk plan
at arbejde hen imod koordinering og interoperabilitet af deres beredskabs- og ind-
satsplanlægning og deres gennemførelse af det internationale sundhedsregulativ
at befordre regelmæssige møder i Udvalget for Sundhedssikkerhed på højt plan og
med passende sikkerhedsgodkendelse, jf. Rådets afgørelse 2001/264/EF af
19. marts 2001 om vedtagelse af Rådets sikkerhedsforskrifter
1
, på grundlag af de
procedureregler, som Udvalget for Sundhedssikkerhed har godkendt, og
at forberede og deltage i fælles evalueringer;
10.
OPFORDRER KOMMISSIONEN TIL:
at sikre, at Rådet fuldt ud og regelmæssigt informeres og høres om det igangværende
arbejde i Udvalget for Sundhedssikkerhed
løbende at se på den rolle, der spilles af det net, der er oprettet ved beslutning
nr. 2119/98/EF, og vurdere den rolle, som Det Europæiske Lægemiddelagentur og
EDCD spiller på dette område
i det omfang det er nødvendigt, at fremsætte forslag om en langsigtet løsning for
Fællesskabets ramme for sundhedssikkerhed, der tager hensyn til strukturerne i alle
passende sektorer for at sikre, at arbejdet fortsætter i det mest relevante forum, for-
hindre overlapning og støtte et effektivt samarbejde på tværs af sektorerne."
1
EFT L 101 af 11.3.2001, s. 1.
28
6226/07 (Presse 23)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453584_0029.png
22.II.2007
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Passagerlister
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse til at indlede forhandlinger om en aftale mellem EU og
USA om anvendelse af passagerlister (PNR-data) med henblik på at forhindre og bekæmpe terro-
risme og dermed forbunden kriminalitet og anden alvorlig grænseoverskridende kriminalitet, her-
under organiseret kriminalitet.
DET INDRE MARKED
Motorkøretøjer − Beskyttelse af passagerer − Synsfelt
Rådet vedtog afgørelser om Det Europæiske Fællesskabs holdning til udkast til regulativer fra De
Forenede Nationers Økonomiske Kommission for Europa (UNECE) om godkendelse af:
opdelingsanordninger til beskyttelse af personerne i køretøjer mod bagageforskydning,
leveret som ikke-originalt udstyr til køretøjer
(11523/06)
motorkøretøjer for så vidt angår førerens fremadrettede synsfelt
(11522/06).
Fællesskabet agter at stemme for udkastene til regulativer på et kommende møde i UNECE's Ver-
densforum for Harmonisering af Køretøjsforskrifter.
Hovedformålet med UNECE-regulativerne er at fastsætte harmoniserede tekniske forskrifter, så det
undgås, at der opstår tekniske hindringer for samhandelen med motorkøretøjer mellem de kontrahe-
rende parter, samtidig med at der opnås en høj grad af sikkerhed og miljøbeskyttelse.
Europa-Parlamentet afgav samstemmende udtalelse om begge afgørelser den 1. februar 2007.
6226/07 (Presse 23)
29
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453584_0030.png
22.II.2007
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE SAMARBEJDSOMRÅDE
Island − Handel med landbrugsprodukter
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse af en aftale med Island om yderligere handelspræferen-
cer for landbrugsprodukter (6017/07).
Aftalen er resultatet af bilaterale forhandlinger på grundlag af artikel 19 i aftalen om Det Europæi-
ske Økonomiske Samarbejdsområde, hvorefter de kontraherende parter skal fortsætte deres bestræ-
belser på at opnå en gradvis liberalisering af deres samhandel med landbrugsprodukter.
HANDELSPOLITIK
Aftale med Canada − EU's udvidelse
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse af indgåelsen af en aftale med Canada i henhold til den
almindelige overenskomst om told og udenrigshandel (GATT) med hensyn til ændring af indrøm-
melserne på de ti nye medlemsstaters lister i tilslutning til deres tiltrædelse af EU (15655/2/06).
Rådet vedtog også en forordning om gennemførelse af aftalen for så vidt angår ændringerne i for-
ordning nr. 2658/87 om told- og statistiknomenklaturen og EU's fælles toldtarif (15656/1/06).
Antidumping − Asiatiske lande − Polyethylenterephthalat
Rådet vedtog to forordninger om indførelse af
en endelig udligningstold på importen af polyethylenterephthalat (PET) med oprindelse i In-
dien efter en udløbsundersøgelse i henhold til artikel 18 i forordning 2026/97 (5722/07) og
en endelig antidumpingtold på importen af visse typer PET med oprindelse i Indien, Indonesi-
en, Malaysia, Republikken Korea, Thailand og Taiwan efter en udløbsundersøgelse og en del-
vis interimsundersøgelse i henhold til artikel 11 i forordning nr. 384/96 (5719/1/07).
6226/07 (Presse 23)
30
DA