Europaudvalget 2006-07
2786 - beskæftigelse m.v. Bilag 2
Offentligt
345610_0001.png
Supplerende samlenotat
Socialministeriet
(Ligestillingsafdelingen)
Beskæftigelsesministeriet
Arbejdstilsynet
LMN/RMH
JAIC
Rådsmøde for beskæftigelse og sociale anliggender den 22. februar 2007
Følgende punkt er tilføjet på dagsordenen under punkt 1 om forberedelse af
forårstopmødet, jf. tidligere udsendt samlenotat af 30. januar 2007:
1. Forberedelse af forårstopmødet
e) Meddelelse fra Kommissionen til DER: Implementering af den re-
viderede Lissabon-strategi for vækst og beskæftigelse: ”Et år med
gennemførelse”
(KOM(2006) 816)
2. februar 2007
Sag nr. 7113-0015
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
s. 2/6
Ad e) Meddelelse fra Kommissionen til DER: Implementering af den reviderede
Lissabonstrategi for vækst og beskæftigelse: ”Et år med gennemførelse”
(KOM(2006) 816)
Nyt notat
1. Resumé
Kommissionen har den 12. december 2006 fremlagt sin årlige rapport om
fremskridt med Lissabon-strategien. Overordnet vurderes det, at der er sket
vigtige fremskridt med landenes reformprocesser, om end der fortsat er nogen
vej til 2010-målene i strategien. Der er også væsentlige forskelle i landenes
reformiver. Kommissionen fremhæver, at den forholdsvis gunstige konjunk-
tursituation bør udnyttes til videre implementering af de nationale reformpro-
grammer. Rapporten indeholder Kommissionens bud på landespecifikke an-
befalinger/henstillinger som supplement til de integrerede retningslinjer.
Kommissionens vurdering af den danske reformproces er generelt meget po-
sitiv med fremhævelse af dens omfattende, integrerede og inddragende karak-
ter. Særligt aftalerne om velfærdsreformer roses.
2. Baggrund
I forbindelse med midtvejsevalueringen af Lissabon-strategien besluttede Det
Europæiske Råd i marts 2005 at iværksætte en treårig cyklus for at forbedre
implementeringen af strategien (den nuværende cyklus går fra 2005 til 2008).
Som udgangspunkt for denne cyklus og med grundlag i Det Europæiske Råds
konklusioner vedtog Rådet et sæt ”integrerede retningslinjer”. Disse udgøres
af de overordnede økonomisk-politiske retningslinier (BEPG) samt retnings-
linjerne for beskæftigelsen (EG), som blev integreret til i alt 24 retningslinjer.
På basis af disse retningslinjer har landene udarbejdet nationale reformpro-
grammer (NRP) ud fra deres specifikke situationer og behov. Reformpro-
grammerne blev tilsendt Kommissionen i efteråret 2005 og udgør grundlaget
for gensidig overvågning og erfaringsudveksling mellem medlemslandene
samt for Kommissionens årlige evaluering i fremskridtsrapporten om Lissa-
bonstrategien. På baggrund af Kommissionens fremskridtsrapport vil Det Eu-
ropæiske Råd hvert år gøre status for implementeringen af strategien og iden-
tificere de områder, der kræver større fælles opmærksomhed.
Kommissionens fremskridtsrapport og forberedelsen af forårstopmødet vil
også være på dagsordenen for en række andre rådsformationer.
3. Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. Formål og indhold
Kommissionens overordnede vurdering
Kommissionen anlægger generelt en positiv vurdering af fremskridt med Lis-
sabon-strategien. Mange reformer er gennemført, og de begynder at vise re-
sultater. Særligt identificerer rapporten væsentlige fremskridt med bedre regu-
lering og tilvejebringelse af et gunstigere erhvervsklima samt fremme af
forskning, udvikling og innovation. Implementeringsrapporterne tyder ifølge
Kommissionen på, at landene i højere grad anlægger en mere integreret til-
gang, hvor makroøkonomiske politikker og strukturelle reformer er gensidigt
forstærkende.
Der er imidlertid store forskelle på dybden og hastigheden i landenes reform-
processer. Og trods fremskridtene er der fortsat behov for at øge momentum i
landenes reformimplementering, hvis Lissabon-strategiens 2010-mål skal nås.
I den forbindelse fremhæves den pt. gunstige konjunktursituation som et
”window of opportunity” for videre fremskridt. Særligt er der behov for styr-
ket indsats inden for bl.a. finanspolitisk holdbarhed og arbejdsmarkedsreform.
Kommissionens vurdering af fremdriften på områderne makroøkonomi, be-
skæftigelsespolitik og fremdriften med Fællesskabets Lissabon-program samt
på de fire prioritetsområder fra forårstopmødet 2006, herunder ”Større omstil-
lingsparathed på arbejdsmarkedet baseret på Flexicurity”, behandles nedenfor.
Det er Kommissionens overordnede vurdering, at der er behov for øget ind-
sats inden for alle fire prioritetsområder, herunder i forhold til de særlige tiltag
til implementering inden udgangen af 2007.
Den makroøkonomiske dimension
Den positive udvikling i EU-økonomierne over de seneste par år vurderes –
med forsigtighed – delvist at kunne henregnes til effekten af strukturreformer.
Blandt andet har en række lande med udsigt til aldrende befolkninger og be-
tydelige udfordringer i forhold til at sikre finanspolitisk holdbarhed konsoli-
deret deres offentlige finanser og gennemført reformer af pensions- og sund-
hedssystemer – en proces forstærket af Stabilitets- og Vækstpagten. Der er
dog fortsat et betydeligt behov for øget indsats for at sikre holdbare offentlige
finanser.
Beskæftigelsesdimensionen
Strukturelle forbedringer på arbejdsmarkederne i EU vurderes at være en del
af forklaringen på den gradvise forbedring i relation til beskæftigelses- og le-
dighedsudvikling de senere år. Særligt vurderes pensions- og sundhedsrefor-
mer at have bidraget væsentligt til de store observerede stigninger i erhvervs-
frekvensen for ældre aldersgrupper. Reformer vurderes også at have bidraget
til en aftagende trend i den strukturelle ledighed over de seneste 5 år. EU er
imidlertid fortsat et stykke fra at opnå 2010-målene for beskæftigelsesfre-
kvensen totalt (70 pct.). Kommissionen fremhæver blandt andet behov for
yderligere tiltag til at mindske tidlig afgang fra uddannelsessystemet, tilveje-
bringelse af børnepasningsmuligheder samt skabelse af reelle jobmuligheder
for ældre. Medlemslandene viser en betydelig interesse for ”flexicurity”, men
mere fokus bør ifølge Kommissionen rettes på at fremme livslang læring,
modernisere lovgivning for beskæftigelsesbeskyttelse (jobbeskyttelse) samt
s. 3/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
reformere overførselssystemer. Sidstnævnte bør også i højere grad anvendes
til at øge incitamenterne til at arbejde, hvor landene hidtil primært har fokuse-
ret på lavere skat på arbejdsindkomst.
Fremdrift med Fællesskabets Lissabonprogram
Kommissionen anfører, at den har gennemført 75 pct. af de annoncerede til-
tag. Af succeser nævnes blandt andet vedtagelsen af servicedirektivet og nye
rammer for statsstøtte til forskning, udvikling og innovation samt aftale om
det 7. rammeprogram for forskning og teknologisk udvikling. En række væ-
sentlige forslag til EU-love er imidlertid fortsat til behandling i Europa-
parlamentet og Rådet.
Fremdrift inden for de fire prioritetsområder
Kommissionen vurderer, at der er behov for at øge indsatsen inden for de fire
prioritetsområder fra forårstopmødet 2006, herunder i forhold til de særlige
tiltag til implementering inden udgangen af 2007. De oplistede initiativer i
rapporten er hovedsagelig en gentagelse af tidligere formulerede initiativer.
Områderne er:
Flere investeringer i viden og innovation.
Frigørelse af erhvervspotentialet, særligt i små og mellemstore virk-
somheder.
Energi og klimaændringer.
Større omstillingsparathed på arbejdsmarkederne baseret på flexicuri-
ty: Kommissionen vil efter konsultation med arbejdsmarkedets parter
fremlægge en meddelelse om flexicurity medio 2007 med henblik på
at opnå enighed om nogle fælles principper i EU inden udgangen af
2007. Medlemslandene skal samtidig og inden udgangen af 2007:
-
sikre at unge, der har forladt skolen og er ledige, inden 6 mdr.
får tilbudt et job, en læreplads, yderligere træning eller andre
foranstaltninger til fremme af beskæftigelsesevnen (fra 2010
inden 4. mdr. som vedtaget af Det Europæiske Råd i foråret
2006).
forøge udbudet af børnepasning af god kvalitet, og som er til
at betale i overensstemmelse med medlemslandenes egne mål-
sætninger.
tilvejebringe målrettede incitamenter med henblik på at for-
længe arbejdslivet og forøge deltagelsen i træning blandt ar-
bejdstagere over 45 år.
s. 4/6
-
-
Ejerskab af Lissabon-strategien
Kommissionen vurderer, at der er behov for at styrke ejerskabet i medlems-
landene frem mod næste treårige periode for Lissabon-strategien, der igang-
sættes i 2008. Endvidere skal medlemslandene fortsat udveksle erfaringer og
identificere ”best practices”.
Kommissionens forslag til landespecifikke anbefalinger
I forlængelse af den nye 3-årige cyklus i Lissabon-strategien har Kommissio-
nen ikke fremlagt forslag til nye integrerede retningslinjer (som udgøres af de
overordnede økonomisk-politiske retningslinjer og beskæftigelsesretningslin-
jerne). Som opfølgning på de landespecifikke vurderinger i sidste års frem-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
skridtsrapport har Kommissionen imidlertid i år udarbejdet deciderede lande-
specifikke anbefalinger/henstillinger, som supplement til de integrerede ret-
ningslinjer.
De landespecifikke anbefalinger fremgår i konklusionsteksten for hver lande-
vurdering og afspejler Kommissionens vurdering af, hvor der for det enkelte
land ligger særlige udfordringer og er behov for en øget indsats for at håndte-
re disse. Konklusionsteksten omfatter desuden en overordnet bedømmelse af
landenes reformfremskridt og udpeger en række fokusområder for landenes
videre reformarbejde. Kommissionen har indstillet, at den samlede konklusi-
onstekst for hvert land tiltrædes på DER som supplement til de integrerede
retningslinjer.
Seks lande er tildelt topkarakter, herunder Danmark, og for disse lande har
Kommissionen ikke foreslået landespecifikke anbefalinger. Kommissionens
forslag til nye landespecifikke anbefalinger for de øvrige lande er – på linje
med tidligere landespecifikke anbefalinger – generelt bredt formulerede, såle-
des at der inden for de enkelte områder er frihed for landene i den praktiske
politikimplementering.
Landeanbefalingerne er særligt fokuseret på forbedringer af uddannelses- og
træningssystemer. Mere end halvdelen af EU-landene får således anbefalinger
knyttet til dette område, herunder særligt fremme af livslang læring. En række
andre anbefalingsområder med tilknytning til arbejdsmarkedet er også frem-
herskende, blandt andet reformer af skatte- og overførselssystemer, moderni-
sering af jobbeskyttelsesregler samt styrket aktiv arbejdsmarkedspolitik. For-
bedring af finanspolitisk holdbarhed, styrket forskning og udvikling samt for-
bedring af konkurrencen på produkt- og servicemarkeder figurerer også i an-
befalingerne for en lang række lande.
Kommissionen har for alle lande angivet en række fokusområder for fremti-
dige reformtiltag. Disse er generelt lige så bredt formulerede som anbefalin-
gerne og angives af Kommissionen som potentielle fremtidige anbefalinger.
Kommissionens vurdering af den danske implementeringsrapport
Kommissionen konklusion vedrørende Danmark peger bl.a. på, at der gøres
meget store fremskridt i gennemførelsen af 2005-reformprogrammet og kon-
klusionerne fra Det Europæiske Råd i marts 2006. Danmark har med Vel-
færdsforliget især styrket reformerne med hensyn til makroøkonomien og be-
skæftigelsespolitikken. Danmarks særlige styrke fremhæves at være reform-
strategiens integrerede og brede tilgang, hvilket, Kommissionen mener, udgør
et ”benchmark” for andre medlemslande. Kommissionen fremhæver endvide-
re bl.a. Danmarks kombination af initiativerne, herunder initiativer med mel-
lem og lang sigte, flexicurity samt bestræbelserne på at skabe et større udbud
af arbejdskraft. Kommissionen mener, at det fremover vil være vigtigt for
Danmark at fokusere på initiativer, der bl.a. kan øge arbejdskraftudbudet i pe-
rioden frem til 2015, herunder for ældre arbejdstagere og indvandrere samt
initiativer, der styrker de eksisterende og målrettede initiativer i uddannelses-
sektoren, således at flere bl.a. får en højere eller videregående uddannelse,
hvis de eksisterende tiltag viser sig utilstrækkelige.
s. 5/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet og be-
skyttelsesniveauet
Kommissionens årsrapport om fremskridt for Lissabonstrategien har ikke i sig
selv konsekvenser på disse områder. En fortsat gennemførelse af reformpoli-
tikken vil imidlertid have betydelige positive effekter for både dansk og euro-
pæisk økonomi.
9. Høring
Sagen forudses ikke sendt i høring. Lissabonstrategien drøftes løbende i Kon-
taktudvalget for Lissabonstrategien, hvor en bred kreds af interesseorganisati-
oner og ministerier er repræsenteret. Der afholdes møder i udvalget frem mod
forårstopmødet.
Arbejdsmarkedets parter i EU-specialudvalget for Arbejdsmarkedet og Socia-
le er blevet orienteret om sagen ved et møde den 2. februar 2007.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens fremskridtsrapport velkommen og noterer
sig med tilfredshed den meget positive vurdering af implementeringen af
Danmarks Nationale Reformprogram (NRP). Regeringen finder det positivt, at
Kommissionen helt overvejende fokuserer på implementering og fremskridt
mod eksisterende målsætninger, og den deler vurderingen af vigtigheden af at
udnytte de aktuelle gunstige konjunkturforhold til at øge momentum i refor-
mer. Endvidere finder regeringen det positivt, at Kommissionen har valgt at
fremlægge forslag til bredt formulerede landespecifikke anbefalinger, som sik-
rer udstrakt rum for medlemsstaterne til at fastsætte de konkrete initiativer og
ændringer i politikken i overensstemmelse med de faktiske muligheder og be-
hov i det enkelte medlemsland.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre landes detaljerede holdninger til Fremskridtsrapporten kendes endnu
kun i begrænset omfang, men rapporten hilses generelt velkommen.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg forud for mødet
i ECOFIN den 30. januar 2007.
s. 6/6