Europaudvalget 2006-07
2785 - miljø Bilag 4
Offentligt
352992_0001.png
NOTAT
J.nr. DEP 311-00006
Ref.
EU-koordinationen
Internationalt område
Redegørelse til Folketinget for rådsmøde (miljø), den 20. februar
2007
1. Udkast til rådets konklusioner vedrørende Klimaændringer
EU’s mål for den videre udvikling af det internationale klimaregime efter 2012
Rådet vedtog konklusioner om EU’s strategi for indsatsen mod klimaændring. For-
manden kunne konstatere, at alle medlemsstater kunne godkende formandskabets
forslag om et 30 % mål for CO2 reduktion i 2020 som EU’s bidrag til en global aftale
og at ingen medlemsstater modsatte sig formandskabets forslag om en ubetinget for-
pligtelse for EU til at reducere emissionerne af drivhusgasser med mindst 20 % i 2020
i forhold til 1990. En række medlemsstater udtrykte forbehold overfor forslaget om en
ubetinget EU reduktionsforpligtelse på 20 % i 2020, og foreslog i stedet en formule-
ring, der angiver at EU ”overvejer” at påtage sig en forpligtelse. To medlemsstater –
herunder Danmark - anbefalede, at EU reducerer med 30 % i 2020 og Danmark til-
kendegav, at hvis man skulle acceptere formandskabets forslag, kunne man ikke ac-
ceptere en udvanding af teksten.
Danmark fremhævede det væsentlige i at koblingen til virkemidlerne i fællesskabets
klima- og energipakker var blevet præciseret til både at gælde for 20 % og 30 % må-
let.
Formanden konstaterede, at der var tilslutning til formandskabets kompromisforslag
om byrdefordelingskriterier. En række medlemsstater havde insisteret på, at konkrete
kriterier for byrdefordelingen skulle nævnes i konklusionerne, mens andre lande –
herunder Danmark – havde understreget, at specifikke kriterier ikke bør omtales i
rådskonklusionerne, da byrdefordelingen er en meget kompliceret sag, som bør hånd-
teres i en efterfølgende proces. Danmark tilkendegav, at såfremt formandskabet øn-
skede at medtage specifikke kriterier i rådets konklusioner, ville det være afgørende
for Danmark, at man også henviser til medlemslandenes hidtidige indsats.
I kompromisforslaget fjernes de specifikke kriterier og erstattes med en anerkendelse
af, at gennemførelsen af reduktionsmålene vil blive baseret på fællesskabspolitikker
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
og en aftalt intern byrdefordeling, og Kommissionen anmodes om i tæt samarbejde
med medlemsstaterne at påbegynde en teknisk analyse af kriterier herunder socio-
økonomiske parametre og andre relevante og sammenlignelige parametre, som kan
danne grundlag for en grundig diskussion.
2. Input til det Europæiske Råds forårstopmøde (den 8.-9. marts 2007)
Rådet vedtog konklusioner efter at formandskabet havde oplyst, at de ville blive bragt i
overensstemmelse med henholdsvis klimakonklusionerne og med rådskonklusionerne
fra energirådet. Formandskabet ville dog forbeholde sig ret til at bringe spørgsmålet
om bindende/vejledende mål for vedvarende energi op på det Europæiske Råds for-
årstopmøde.
En række medlemslande havde givet udtryk for stærk modstand mod at formandska-
bets forslag til konklusioner indeholder en eksplicit
bindende
målsætning på 20 % for
vedvarende energi, og havde henvist til at energirådet på sit møde den 15. februar ik-
ke havde taget stilling til spørgsmålet om hvorvidt målsætningen skal være bindende
eller vejledende.
Sammen med en række andre medlemslande, støttede Danmark et bindende mål på
20 %, og Danmark påpegede at bindende målsætninger er nødvendige for at sikre
sammenhæng med de vedtagne klimamålsætninger under det første dagsordens-
punkt.
2
3. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om medregning af luftfart i
EU kvotehandelssystemet
Rådet havde en politisk drøftelse af forslaget, der viste fuld tilslutning til forslagets in-
tentioner. Der var bred støtte til et ønske om at kravene til luftfarten træder i kraft sam-
tidig for henholdsvis tredjelandes fly og for EU fly. Mens synspunkter var modsatrette-
de for så vidt angår dels tidspunkt for ikrafttrædelse, dels behovet for en regulering af
flytrafikkens udledning af andre drivhusgasser end CO2. Kommissionen oplyste, at
den vil se på NOx emissioner inden udgangen af 2008. En række lande fremhævede
behovet for at forslaget tager højde for fjernere liggende egne, hvor der ikke er alter-
nativer til flytrafik.
I drøftelsen gjorde Danmark gældende, at alle landinger fra europæiske lufthavne bør
inddrages fra begyndelsen, at der er behov for en indsats overfor andre drivhusgasser
end CO2, samt at det bør fremgå af forslaget at en stigende andel af kvoterne skal
bortauktioneres. Kun Sverige støttede synspunktet om øget auktionering.
4. Kommissionens temastrategi for bæredygtig anvendelse af pesticider
Rådet vedtog konklusionerne. Danmark tilkendegav tilfredshed med, at det konstate-
res, at der er behov for specifikke foranstaltninger til at beskytte overfladevand og
grundvand mod forurening med pesticider. Danmark fremhævede desuden, at man
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
gerne havde set at rådskonklusionerne havde efterlyst en forpligtelse for medlemslan-
dene til at fastsætte kvantitative målsætninger for reduktion af pesticidanvendelsen.
5. Forslag til Rådets beslutning om et midlertidigt forbud mod brug og salg i Un-
garn af genetisk modificeret majs (Zea mays L. linje MON 810), som udtrykker Bt
cryIA(b) genet, i henhold til udsætningsdirektivet
Formandskabet konstaterede, at der var kvalificeret flertal mod Kommissionens for-
slag, og Rådet vedtog med kvalificeret flertal en rådsbeslutning om begrundelsen for
at afvise Kommissionens forslag. Danmark stemte imod Kommissionens forslag og
støttede rådsbeslutningen.
6. Forslag til Rådets beslutning om markedsføring i medfør af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2001/18/EF af en nellike (Dianthus caryophyllus
L., linie 123.2.38), der er genetisk modificeret med henblik på farveændring
Formandskabet konstaterede, at der hverken var kvalificeret flertal for eller imod
Kommissionens forslag og at forslaget således vil gå tilbage til Kommissionen til ved-
tagelse.
Danmark tilkendegav, at man kunne støtte forslaget, idet der ikke forelå miljø- eller
sundhedsmæssige betænkeligheder, men påpegede samtidig at et GMO produkt,
som en blå nellike vanskeligt kan siges at have nogen samfundsmæssig nytteværdi,
og derfor ikke var med til at fremme befolkningernes forståelse for og accept af bio-
teknologien.
7. Kommissionens Temastrategi for jordbundsbeskyttelse samt forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets rammedirektiv om beskyttelse af jordbunden og om
ændring af direktiv 2004/35 (direktiv om miljøansvar)
Rådet havde en politisk drøftelse af forslaget. En lang række medlemslande støttede
Kommissionens forslag til rammedirektiv. Flere medlemslande problematiserede ved-
tagelse af bindende regler og stillede spørgsmål ved om rammedirektivet er den rigti-
ge tilgang. Blandt de kritiske lande pegede flere på, at der er behov for at se nærmere
på samspillet med øvrig EU-lovgivning.
8. Meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet: Resultatet af
revisionen af Fællesskabets strategi for nedbringelse af CO2-emissioner fra bi-
ler
Rådet havde en første politisk drøftelse af forslaget. Der var generel tilslutning til be-
hovet for bindende regler med henblik på nedbringelse af CO2-emissioner fra biler. En
række medlemslande støttede den foreslåede målsætning. To medlemslande – her-
under Danmark - mente at målsætningen ikke var ambitiøs nok. Danmark påpegede
at kravet om 130 g CO2/km i 2012 er for uambitiøs, da de bedste bilmærker var under
140 g CO2/km allerede i 2005. Danmark gjorde desuden gældende, at reduktionen af
CO2 udledning som udgangspunkt bør ske gennem forbedret motorteknologi. Dan-
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
mark efterlyste herudover et konkret og langsigtet mål, som ikke bør være højere end
100g CO2/km i 2020.
4