Europaudvalget 2006-07
2783 - uddannelse m.v. Bilag 1
Offentligt
345168_0001.png
Den internationale enhed
Vester Voldgade 123
1552 København V.
Tlf. 3392 5600
Fax 3395 5411
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Samlenotat til møde i Rådet (uddannelse, ungdom og kultur) den
16. februar 2007
31. januar 2007
Sags nr.:
082.452.021
Uddannelse
1.
Bidrag fra Rådet (uddannelsesområdet) til forårstopmødet i Det
Europæiske Råd (side 2)
(Kom (2006) 0816)
- nøglebudskaber til forårstopmødet i Det Europæiske Råd
2.
Efter 2010 – udvikling af arbejdsprogrammet ”Uddannelse og
erhvervsuddannelse 2010” (side 7)
- udveksling af synspunkter
Ungdom
3.
Bidrag fra Rådet (ungdomsområdet) til forårstopmødet i Det
Europæiske Råd om implementering af Den Europæiske Ung-
domspagt (side 10)
(Kom (2006) 0816)
- nøglebudskaber til forårstopmødet i Det Europæiske Råd
4.
Refleksionspapir om de fremtidige perspektiver for europæisk
ungdomspolitik (side 14)
- udveksling af synspunkter
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
345168_0002.png
2
1.
Bidrag fra Rådet (uddannelsesområdet) til forårstopmødet i
Det Europæiske Råd
(Kom (2006) 0816)
- nøglebudskaber til forårstopmødet i Det Europæiske Råd
1. Resumé
Rådet agter at vedtage nogle nøglebudskaber til forårstopmødet i Det Europæiske
Råd om uddannelsesområdets resultater i 2006 samt prioriteter for den kommende
periode.
2. Baggrund.
Som led i den relancerede Lissabon-strategi udsender Kommissionen
årligt en Fremskridtsrapport om det forgangne års reformarbejde på bå-
de fællesskabsplan og i medlemslandene. Baggrunden for Kommissio-
nens rapport er en evaluering af de Nationale Reformprogrammer (NRP)
samt Fællesskabets Lissabon-program. Fremskridtsrapporten danner
grundlag for drøftelserne om Lissabon-strategien på forårstopmødet den
8.-9. marts 2007.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Kommissionen finder overordnet set, at den relancerede Lissabon-
strategi nu begynder at levere resultater. Der er fremkommet håndgribe-
lige beviser på, at gennemførte reformer leverer kvantificerbare resulta-
ter, og at en fuld gennemførelse af strategien på både EU-plan og på
nationalt plan potentielt ville give store fremskridt inden for vækst og
beskæftigelse. Kommissionen påpeger, at udfordringen aktuelt er at ud-
nytte den relativt gunstige økonomiske situation til at gennemføre yderli-
gere, ambitiøse reformer. Rapporten indeholder dels en generel evalue-
ring, dels en landespecifik evaluering af, hvordan det er gået med gen-
nemførelsen af de Nationale Reformprogrammer (NRP), der blev udar-
bejdet sidste år. For første gang fremsætter Kommissionen landespeci-
fikke anbefalinger til de medlemslande, hvor implementeringen af
NRP’erne ikke har været tilfredsstillende, eller hvor der er særlige pro-
blemer at tage sig i agt for. Danmark har ingen anbefalinger modtaget.
Kommissionen finder, at de fire prioritetsområder fra forårstopmødet
2006 fortsat bør udgøre en integreret del af de årlige implementerings-
rapporter. Det drejer sig om:
1) Øgede investeringer i viden og innovation,
2) Frigørelse af erhvervslivets potentiale, særligt for SMV’er,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
345168_0003.png
3
3) Bedre tilpasning af arbejdsmarkederne baseret på ”flexicurity”,
4) Energi og klimaforandringer.
I den landespecifikke del er Kommissionens vurdering af Danmarks
reformarbejde meget positiv. Kommissionen konkluderer, at der gøres
meget store fremskridt i gennemførelsen af 2006-reformprogrammet og
konklusionerne fra Det Europæiske Råd i marts 2006. Det fremhæves, at
Danmark med velfærdsforliget især har styrket reformerne med hensyn
til makro-økonomien og beskæftigelsespolitikken.
Der er endvidere gjort fremskridt med hensyn til de mikro-økonomiske
politikker, herunder at skabe større konkurrence. Danmarks særlige styr-
ke fremhæves at være reformstrategiens integrerede og brede tilgang,
hvilket efter Kommissionens mening udgør et ”benchmark” for andre
medlemslande. Kommissionen fremhæver desuden en række andre ini-
tiativer, herunder flexicurity og bestræbelserne på at skabe et større ud-
bud af arbejdskraft og den overordnede makro-økonomiske strategi, der
skal skabe bæredygtige offentlige finanser, herunder via overskud på det
offentlige budget og reduktion af udenlandsgælden.
For så vidt angår uddannelsesområdet specifikt får Danmark meget pæne
ord med på vejen. Der fremhæves bl.a. følgende:
Velfærdsaftalen og globaliseringspakken har haft stor betydning
for forbedring af kvaliteten i uddannelsessystemet, herunder:
- en styrkelse af den grundlæggende uddannelse og erhvervs-
uddannelse
- et grundlag for en stigning i gennemførelsesprocenterne in-
den for både erhvervsuddannelserne og de videregående ud-
dannelser,
- anvendelse af efter- og videreuddannelse som et instrument i
den aktive beskæftigelsespolitik,
- en styrket indsats for livslang læring i samarbejde med ar-
bejdsmarkedets parter i gennem reformer af erhvervsuddan-
nelserne og arbejdsmarkedsuddannelserne.
Der er udviklet aktiviteter til styrkelse af uddannelse som iværk-
sætter,
Innovationsområdet generelt og samarbejdet mellem den offent-
lige og den private sektor er blevet styrket, herunder også i for-
hold til styringen af de videregående uddannelser
En række initiativer er taget med henblik på at forbedre grund-
uddannelsen og ungdomsuddannelserne (primary and secondary
education), herunder:
- anvendelse af flere tests
- forbedret læreruddannelse
- en handlingsplan med henblik på at forbedre læsefærdighe-
derne
- styrkelse af erhvervsuddannelserne med henblik på at få flere
elever igennem
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
-
iværksættelse af en række foranstaltninger med henblik på at
øge antallet af studerende inden for de videregående uddan-
nelser.
Kommissionen bemærker dog også, at Danmark skal holde øje med om
de allerede eksisterende målrettede foranstaltninger til forbedring af
grundskolen og ungdomsuddannelserne (primary and secondary educati-
on) og antallet af elever og studerende i henholdsvis erhvervsuddannel-
serne og de videregående uddannelser er tilstrækkelige til at nå de ambi-
tiøse mål.
---o0o---
I udkastet til nøglebudskaber redegøres der først for de vigtigste resulta-
ter inden for uddannelsesområdet i 2006, herunder bl.a.:
vedtagelsen af programmet for livslang læring
henstillingen om nøglekompetencer for livslang læring
det europæiske kvalitetscharter for mobilitet
rådskonklusioner om effektivitet og lighed
rådskonklusioner om de fremtidige prioriteter for et forstærket
europæisk samarbejde om erhvervsuddannelse
rådskonklusioner om en europæisk sprogindikator samt
fremskridt vedrørende udviklingen af en europæisk kvalifikati-
onsnøgle.
Dernæst anføres følgende budskab:
”Uddannelse og erhvervsuddannelse er forudsætninger for en velfunge-
rende videnstrekant (uddannelse – forskning – innovation). De spiller en
nøglerolle som dynamo for vækst og jobskabelse samt sikrer lige mulig-
heder og social samhørighed for alle borgere. De nationale reformpro-
grammer indikerer, at en lovende udvikling er enten undervejs eller un-
der forberedelse i mange medlemsstater. Der er imidlertid behov for
mere grundlæggende bestræbelser for at fremme reformer samt imple-
mentere arbejdsprogrammet ”Uddannelse og erhvervsuddannelse 2010”
fuldt ud. Sammenhængende strategier for livslang læring baseret på ef-
fektivitet og lighed mangler stadig at blive iværksat i de fleste medlems-
lande. For at tilvejebringe et bredt grundlag af færdigheder, der skal un-
derstøtte Europas kapacitet for excellence og innovation, er der behov
for at fremskynde reformer, der yderligere styrker uddannelsessystemets
forskellige niveauer. I særdeleshed bør der arbejdes med modernisering
af de videregående uddannelser og sikres høj kvalitet og attraktiv er-
hvervsuddannelse.
Investeringer i uddannelse og erhvervsuddannelse er afgørende for Eu-
ropas fremtid. Samtidig kræver uddannelsespolitik og -praktik en stærk
vidensbase. Der er behov for at udvikle en evalueringskultur og fremme
yderligere forskning. Hertil kommer, at de muligheder, der tilvejebringes
af strukturfondene og programmet for livslang læring, skal udnyttes fuldt
ud.”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
345168_0005.png
5
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomi-
en, miljøet eller beskyttelsesniveauet
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administra-
tive konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU´s budget.
9. Høring
Forslaget har været drøftet på et møde den 31. januar 2007 i EU-
specialudvalget vedrørende uddannelse.
Der fremkom her følgende bemærkninger:
Rektorkollegiet fandt, at der mangler sammenhæng mellem ungdomsud-
dannelserne, de korte videregående uddannelser og universitetsniveauet
med hensyn til merit. Der synes ikke at være den store fleksibilitet på
meritområdet, hvorfor det kunne være ønskværdigt med nogle standardi-
serede meritregler.
Landsorganisationen i Danmark (LO) efterlyste arbejdskraftens mobili-
tet. Uddannelse bør understøtte mobilitet; der mangler opfølgning på
mobilitetsspørgsmålet; hvad er status for det fælleseuropæiske samarbej-
de? Mere håndgribelige tiltag ville være ønskeligt.
Dansk Industri (DI) understøttede LO’s synspunkt og nævnte endvidere,
at der skulle være større fokus på sammenhængen mellem de erhvervs-
rettede uddannelser på alle niveauer og arbejdsmarkedet. DI var også
enig med Rektorkollegiet med hensyn til meritspørgsmålet.
Organisationen for Handelsskolernes Ledelser (HFI) var glad for kvalifi-
kationsnøglen på KVU-området. Nøglen gjorde det nemmere at få merit
ved partner-institutioner.
Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF) ville ligeledes
gerne støtte mobilitetstemaet. EUROPASS er en af mulighederne. FTF
fandt det vigtigt med en vurdering af forcerne og barriererne ved mobili-
tet. Hvorledes understøtter uddannelsessystemet arbejdsmarkedsoriente-
ringen i andre EU-lande?
Akademikernes Centralorganisation (AC) tilkendegav, at uddannelserne
skal matche arbejdsmarkedets behov. Men det er ikke altid lige nemt at
forudse behovet. Et eksempel herpå er den markante stigning på arabi-
ske studier. Som led i en vækststrategi kunne man også overveje ikke kun
at målrette teknologien og ph.d.-studerende mod større virksomheder
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
345168_0006.png
6
men også medtænke de små og mellemstore virksomheder samt
”mikro”-virksomheder.
Danske Lærerorganisationer International (DLI) gav udtryk for, at papi-
ret havde mange pæne hensigter men på et for løst grundlag. For eksem-
pel er test i folkeskolen på ingen måde udtryk for en kvalitetsforbedring.
Med hensyn til cluster aktiviteter (tematisk samarbejde om udvikling af
god praksis) havde mange lande meldt sig til for meget, hvilket vil gå ud
over indholdet. I stedet for burde landene vælge 1-2 temaer og så fordy-
be sig i dem. Det er vigtigt, at reformerne virker.
Rektorkollegiet fandt dialogen med erhvervslivet rigtig: Hvordan udvik-
ler uddannelserne sig, og hvordan gør arbejdsmarkedet. Rektorkollegiet
ønskede også, at man så på hele innovationspørgsmålet (fra KVU-
området til lange videregående uddannelser).
FTF nævnte, at man som en mulighed kunne indføre praktik i uddannel-
sen – også på de videregående uddannelser. Dette ville skabe bedre
sammenhæng og mulighed for erfaringsudveksling.
HFI fandt ideen med praktik i de videregående erhvervsrettede uddan-
nelser god.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringens hilser Kommissionens fremskridtsrapport, som generelt er
holdt i en optimistisk tone, velkommen og noterer sig med tilfredshed
den meget positive vurdering på implementeringen af Danmarks Ratio-
nale Reformprogram. Regeringen finder det positivt, at Kommissionen
fokuserer på implementering og fremskridt mod eksisterende målsætnin-
ger. Regeringen deler vurderingen af at udnytte de aktuelle gunstige kon-
junkturforhold til at øge momentum i reformer.
Som det fremgår af den specifikke landeevaluering, er Danmark på ud-
dannelsesområdet godt placeret i forhold til de udfordringer, som EU
står overfor. Både Velfærdsaftalen, globaliseringspakken og øvrige ud-
dannelsespolitiske initiativer har bidraget til denne situation.
Regeringen kan støtte, at det europæiske samarbejde, der er baseret på
frivillighed og behov, fortsat udvikles med henblik på at styrke gensidige
læreprocesser.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
På grundlag af de foreløbige drøftelser forventes det, at medlemslandene
vil stille sig positivt med hensyn til udformningen af det konkrete bidrag
til forårstopmødet i Det Europæiske Råd.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
2.
Efter 2010 – udvikling af arbejdsprogrammet ”Uddannelse
og erhvervsuddannelse 2010”
- udveksling af synspunkter
1. Resumé
Formandskabet ønsker, at Rådet tager en første drøftelse af, hvilke uddannelsespoliti-
ske prioriteter, der skal arbejdes med efter 2010. Til styring af debatten har formand-
skabet stillet tre spørgsmål.
2. Baggrund.
Med udgangspunkt i konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde i
Lissabon i marts 2000 definerede Rådet et arbejdsprogram, ”Uddannelse
og erhvervsuddannelse 2010”, der skulle hjælpe medlemsstaterne med at
fokusere deres uddannelsespolitiske initiativer i forhold til Lissabon-
strategiens målsætninger. Formandskabet ønsker, at Rådet begynder at
drøfte, hvorledes dette arbejde videreføres efter 2010.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet har defineret tre overordnede mål for det europæiske samarbejde
inden for rammerne af Lissabon-strategien. Det er:
1. at forbedre kvaliteten og effektiviteten af de europæiske uddan-
nelses- og erhvervsuddannelsessystemer,
2. at sikre adgangen til uddannelses- og erhvervsuddannelsessyste-
merne for alle,
3. at gøre uddannelse og erhvervsuddannelsessystemerne mere åbne
over for omverdenen.
For at nå disse mål har Rådet defineret 13 specifikke målsætninger, der
dækker uddannelses- og erhvervsuddannelsessystemernes forskellige
områder og niveauer med henblik på at gøre livslang læring til en realitet.
Formandskabet ønsker at påbegynde en refleksionsproces angående fort-
sættelse af dette arbejde efter 2010. Til at styre debatten har formandska-
bet udarbejdet følgende spørgsmål:
1. Hvorledes opfatter ministrene den rolle, som arbejdsprogrammet
”Uddannelse og erhvervsuddannelse 2010” har i forhold til Lis-
sabon-strategien?
2. Hvorledes kan arbejdsprogrammets gennemslag blive yderligere
styrket på fællesskabs niveau og i medlemsstaterne med henblik
på at styrke kvaliteten af uddannelses- og erhvervsuddannelsessy-
stemerne?
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
345168_0008.png
8
3. Hvilke nye udfordringer og emner bør processen rette sig imod
efter 2010?
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomi-
en, miljøet eller beskyttelsesniveauet
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administra-
tive konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU´s budget.
9. Høring
Forslaget har været drøftet på et møde den 31. januar 2007 i EU-
specialudvalget vedrørende uddannelse.
Der fremkom her følgende bemærkninger:
Rektorkollegiet fandt, at der mangler sammenhæng mellem ungdomsud-
dannelserne, de korte videregående uddannelser og universitetsniveauet
med hensyn til merit. Der synes ikke at være den store fleksibilitet på
meritområdet, hvorfor det kunne være ønskværdigt med nogle standardi-
serede meritregler.
Landsorganisationen i Danmark (LO) efterlyste arbejdskraftens mobili-
tet. Uddannelse bør understøtte mobilitet; der mangler opfølgning på
mobilitetsspørgsmålet; hvad er status for det fælleseuropæiske samarbej-
de? Mere håndgribelige tiltag ville være ønskeligt.
Dansk Industri (DI) understøttede LO’s synspunkt og nævnte endvidere,
at der skulle være større fokus på sammenhængen mellem de erhvervs-
rettede uddannelser på alle niveauer og arbejdsmarkedet. DI var også
enig med Rektorkollegiet med hensyn til meritspørgsmålet.
Organisationen for Handelsskolernes Ledelser (HFI) var glad for kvalifi-
kationsnøglen på KVU-området. Nøglen gjorde det nemmere at få merit
ved partner-institutioner.
Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF) ville ligeledes
gerne støtte mobilitetstemaet. EUROPASS er en af mulighederne. FTF
fandt det vigtigt med en vurdering af forcerne og barriererne ved mobili-
tet. Hvorledes understøtter uddannelsessystemet arbejdsmarkedsoriente-
ringen i andre EU-lande?
Akademikernes Centralorganisation (AC) tilkendegav, at uddannelserne
skal matche arbejdsmarkedets behov. Men det er ikke altid lige nemt at
forudse behovet. Et eksempel herpå er den markante stigning på arabi-
ske studier. Som led i en vækststrategi kunne man også overveje ikke kun
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
345168_0009.png
9
at målrette teknologien og ph.d.-studerende mod større virksomheder
men også medtænke de små og mellemstore virksomheder samt
”mikro”-virksomheder.
Danske Lærerorganisationer International (DLI) gav udtryk for, at papi-
ret havde mange pæne hensigter men på et for løst grundlag. For eksem-
pel er test i folkeskolen på ingen måde udtryk for en kvalitetsforbedring.
Med hensyn til cluster aktiviteter (tematisk samarbejde om udvikling af
god praksis) havde mange lande meldt sig til for meget, hvilket vil gå ud
over indholdet. I stedet for burde landene vælge 1-2 temaer og så fordy-
be sig i dem. Det er vigtigt, at reformerne virker.
Rektorkollegiet fandt dialogen med erhvervslivet rigtig: Hvordan udvik-
ler uddannelserne sig, og hvordan gør arbejdsmarkedet. Rektorkollegiet
ønskede også, at man så på hele innovationspørgsmålet (fra KVU-
området til lange videregående uddannelser).
FTF nævnte, at man som en mulighed kunne indføre praktik i uddannel-
sen – også på de videregående uddannelser. Dette ville skabe bedre
sammenhæng og mulighed for erfaringsudveksling.
HFI fandt ideen med praktik i de videregående erhvervsrettede uddan-
nelser god.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen lægger stor vægt på den rolle, som et styrket uddannelses- og
erhvervsuddannelsessystem har for sikring af den langsigtede vækst, be-
skæftigelse og konkurrenceevne. Det europæiske uddannelsessamarbejde
er i denne forbindelse et vigtigt element i form af udvikling af gensidige
inspirations- og læreprocesser. Regeringen kan derfor støtte, at der gen-
nemføres en debat med udgangspunkt i formandskabets spørgsmål.
11. Generelle forventninger til andre landes holdning
Det forventes, at alle medlemsstater kan støtte formandskabets forslag til
debat. Der foreligger ikke på nuværende tidspunkt nærmere oplysninger
om medlemslandenes holdninger til de fremlagte spørgsmål.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
345168_0010.png
10
3.
Det Europæiske Råd om implementering af Den Europæiske
Ungdomspagt
(Kom (2006) 0816)
- nøglebudskaber til forårstopmødet i Det Europæiske Råd
1. Resumé
Rådet agter at vedtage nogle nøglebudskaber til forårstopmødet i Det Europæiske
Råd om implementeringen af Ungdomspagten.
2. Baggrund.
Som led i den relancerede Lissabon-strategi udsender Kommissionen
årligt en Fremskridtsrapport om det forgangne års reformarbejde på bå-
de fællesskabsplan og i medlemslandene. Baggrunden for Kommissio-
nens rapport er en evaluering af de Nationale Reformprogrammer (NRP)
samt Fællesskabets Lissabon-program. Fremskridtsrapporten danner
grundlag for drøftelserne om Lissabon-strategien på forårstopmødet den
8. - 9. marts 2007.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Kommissionen finder overordnet set, at den relancerede Lissabon-
strategi nu begynder at levere resultater. Der er fremkommet håndgribe-
lige beviser på, at gennemførte reformer leverer kvantificerbare resulta-
ter, og at en fuld gennemførelse af strategien på både EU-plan og på
nationalt plan potentielt ville give store fremskridt inden for vækst og
beskæftigelse. Kommissionen påpeger, at udfordringen aktuelt er at ud-
nytte den relativt gunstige økonomiske situation til at gennemføre yderli-
gere, ambitiøse reformer. Rapporten indeholder dels en generel evalue-
ring, dels en landespecifik evaluering af, hvordan det er gået med gen-
nemførelsen af de Nationale Reformprogrammer (NRP), der blev udar-
bejdet sidste år. For første gang fremsætter Kommissionen landespeci-
fikke anbefalinger til de medlemslande, hvor implementeringen af
NRP’erne ikke har været tilfredsstillende, eller hvor der er særlige pro-
blemer at tage sig i agt for. Danmark har ingen anbefalinger modtaget.
Kommissionen finder, at de fire prioritetsområder fra forårstopmødet
2006 fortsat bør udgøre en integreret del af de årlige implementerings-
rapporter. Det drejer sig om:
1) Øgede investeringer i viden og innovation,
2) Frigørelse af erhvervslivets potentiale, særligt for SMV’er,
3) Bedre tilpasning af arbejdsmarkederne baseret på ”flexicurity”,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
345168_0011.png
11
4) Energi og klimaforandringer.
I den landespecifikke del er Kommissionens vurdering af Danmarks
reformarbejde meget positiv. Kommissionen konkluderer, at der gøres
meget store fremskridt i gennemførelsen af 2006-reformprogrammet og
konklusionerne fra Det Europæiske Råd i marts 2006. Det fremhæves, at
Danmark med velfærdsforliget især har styrket reformerne med hensyn
til makro-økonomien og beskæftigelsespolitikken.
Der er endvidere gjort fremskridt med hensyn til de mikro-økonomiske
politikker, herunder at skabe større konkurrence. Danmarks særlige styr-
ke fremhæves at være reformstrategiens integrerede og brede tilgang,
hvilket efter Kommissionens mening udgør et ”benchmark” for andre
medlemslande. Kommissionen fremhæver desuden en række andre ini-
tiativer, herunder flexicurity og bestræbelserne på at skabe et større ud-
bud af arbejdskraft og den overordnede marko-økonomiske strategi, der
skal skabe bæredygtige offentlige finanser, herunder via overskud på det
offentlige budget og reduktion af udenlandsgælden.
Kommissionen redegør ikke specifikt for udviklingen af Ungdomspag-
ten, men indirekte berøres denne via de uddannelsesmæssige og beskæf-
tigelsesmæssige iniativer
---o0o---
I udkastet til nøglebudskaber har Rådet indledningsvist analyseret frem-
skridt vedrørende implementeringen af Ungdomspagten i 2006. Der an-
føres her bl.a., at:
vedrørende beskæftigelsessituationen ser unge i gennemsnit ud til
at få mindre fordel af forbedringerne end voksne, herunder i sær-
lig grad unge, der forlader skolen uden en kompetencegivende
uddannelse,
der ofte er et mismatch mellem udbud fra uddannelses- og er-
hvervsuddannelsessystemerne og efterspørgsel på arbejdsmarke-
det,
der er utilstrækkelig opmærksomhed på unge med sociale, øko-
nomiske eller personlige problemer.
Det anføres dog, at der er foretaget en række aktioner, men at disse sam-
let set ikke har været tilstrækkelige. Af positive fremskridt nævnes bl.a.,
at:
der er taget skridt, der skal reducere frafald i uddannelserne gen-
nem kvalitetsforbedringer, styrkelse af grunduddannelserne og
erhvervsuddannelserne og fremme af uddannelse som iværksæt-
tere,
der er opnået positive resultater ved anvendelse af lærlingeforløb,
hvor unge skifter mellem uddannelse og praktik,
beskæftigelsespolitikkerne i nogle tilfælde har fokuseret på unge
med dårligere forudsætninger; endvidere er deres vejlednings- og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
345168_0012.png
12
rådgivningssystemer blevet forbedret, samt foranstaltninger styr-
ket i forhold til børnepasningsordninger m.v.
Rådet fremhæver fire nøglebudskaber i forhold til udviklingen af Ung-
domspagten:
1. Særlig opmærksomhed bør rettes mod unge i overgangen mellem
skole, erhvervsuddannelse og beskæftigelse.
2. Brugen af lokale og regionale strategier for implementering af
Ungdomspagten spiller en vigtig rolle for sikring af kvalitetsfor-
anstaltninger rettet mod bedre social og faglig integration.
3. Behov for individuelt rettede foranstaltninger for at sikre alle un-
ge lige muligheder for social og faglig integration.
4. Lissabon-strategien har behov for en mere synlig ungdomsdi-
mension for at forbedre social og faglig social integration af un-
ge.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomi-
en, miljøet eller beskyttelsesniveauet
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administra-
tive konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU´s budget.
9. Høring
Forslaget har været drøftet på et møde den 31. januar 2007 i EU-
specialudvalget vedrørende uddannelse.
Der fremkom her følgende bemærkninger:
Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF) var glad for den store fokus på ung-
domsområdet. Men det bredt dækkende papir ville have en større effekt,
hvis man kiggede mere helhedsorienteret på området, fx målsætningen
om, at 95 % af de unge skal gennemføre en ungdomsuddannelse.
Med hensyn til kommunalreformen i Danmark gav DUF udtryk for, at
man var opmærksom på, at ungdomsområdet kunne blive ”glemt” i
storkommunerne.
DLI bemærkede, at et af fokusområderne (benchmarks i Lissabonstrate-
gien) på ungdomsområdet er ”svage unge”. Dette må ikke drukne i al det
andet.
Rektorkollegiet fandt ikke papiret særligt ambitiøst og dynamisk. Det
bærer ikke præg af at ville se langt ud i fremtiden: Hvad er det for et ar-
bejdsmarked, vi taler om? Hvordan forholder man sig til udbud og efter-
spørgsel efter kvalificeret arbejdskraft i en stadig meget globaliseret ver-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
345168_0013.png
13
den, herunder hvordan tiltrækkes og fastholdes højt uddannet arbejds-
kraft. Generelt er det vigtigt, at de unge inddrages i disse spørgsmål.
DUF nævnte, at man i European Youth Forum løbende tager sådanne
spørgsmål op. DUF ville gerne komme med nogle bud på fremtidige
tiltag på ungdomsområdet.
AC ønskede clusters om, hvordan vi kan skabe vækst.
FTF ønskede indstillingen blødt lidt op: De unge burde selv være med til
at definere, hvad det skal indeholde.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Som det fremgår af den specifikke landeevaluering er Danmark godt
placeret i forhold til de udfordringer, som EU står over for i relation til
udviklingen af muligheder for unge. Både Velfærdsaftalen, globalise-
ringspakken og øvrige beskæftigelses- og uddannelsespolitiske initiativer
har bidraget til denne situation.
Regeringen finder, at den nuværende implementering af Ungdomspagten
gennem de nationale reformprogrammer er rigtig, da der produceres
konkrete resultater.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at alle medlemsstater kan støtte formandskabets forslag.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14
4.
Reflektionspapir om de fremtidige perspektiver for europæ-
isk ungdomspolitik
- udveksling af synspunkter.
1. Resumé
Formandskabet ønsker en drøftelse af principper og perspektiver for de kommende års
ungdomspolitik på fællesskabsniveau. Til brug herfor har formandskabet udarbejdet
to spørgsmål.
2. Baggrund.
Det tyske formandskab ønsker – i samarbejde med de kommende portu-
gisiske og slovenske formandskaber - at drøfte principper og perspekti-
ver for en fremtidig ungdomspolitik på europæisk plan. Anledningen er,
at man ønsker at gøre en slags ”midtvejsstatus”, siden den åbne koordi-
nationsmetode blev introduceret i 2002, og inden en evaluering heraf
efter beslutning i Rådet skal finde sted i 2009.
Med udgangspunkt heri og på baggrund af den åbne koordinationsmeto-
des anvendelse også på ungdomsområdet vil det tyske formandskab der-
for påbegynde en refleksionsproces over de næste 10 års politik på ung-
domsområdet.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formålet med diskussionen er at overveje og reflektere over, hvordan
det eksisterende samarbejde på ungdomsområdet kan styrkes, specielt
hvad angår emner med relation til Den Europæiske Ungdomspagt. Den-
ne fokuserer på fire områder som særligt vigtige for unges ”aktive med-
borgerskab:”
1. Deltagelse i samfundslivet i bred forstand
2. Tilstrækkelig information til unge om relevante aktiviteter m.v.
3. Frivillige aktiviteter, og
4. Større viden om og forståelse af unge.
Det nuværende og de to kommende formandskaber varetages af Tysk-
land, Portugal og Slovenien. De tre lande har som led i den nye ”trilogi-
konstruktion” lanceret et fælles arbejdsprogram for de næste 18 måne-
der. Her ønsker de inden for ungdomspolitikken at sætte større fokus på
følgende overskifter:
Sammenhæng
Konsekvens
Effektivitet
Synlighed.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15
Ved gennemførelsen af denne proces bør der lægges særlig vægt på føl-
gende principper:
a) En ”tvær-sektorial” tilgang for at sikre politisk fokus på området
b) Samarbejde herom mellem alle relevante parter i civilsamfundet
c) Fremme af den strukturerede dialog med unge og deres aktive
deltagelse heri, specielt hvad angår ”svage” unge
d) En ”forebyggelses-” frem for en ”helbredelses-tilgang” til ung-
domspolitik-området
e) Så tæt som mulig kontakt til det lokale niveau og udnyttelse af
viden, erfaring og best practice.
Den Europæiske Ungdomspagt fra år 2005 ses som repræsenterende en
horisontal politik-tilgang til gavn for de unge. Inden for denne er social
og erhvervsmæssig integration, bedre livskvalitet, bedre uddannelse og
bedre harmoni mellem unges erhvervsmæssige og private liv centrale
områder, som tilsammen dækker hele ungdomslivets spektrum. En for-
stærket implementering af Ungdomspagten i medlemsstaterne er derfor
et centralt element for de europæiske ungdomsministre og for alle rele-
vante aktører på ungdomsområdet i øvrigt.
På ungdomsområdet har de tre landes samarbejde som centralt tema
”Social og erhvervsmæssig integration af unge.” De har her fastlagt føl-
gende overskrifter på deres respektive prioriteringer af emner inden for
den fremtidige europæiske ungdomspolitik:
1. Tyskland: Lige muligheder for og social integration af alle unge.
Udgangspunktet her er ikke mindst Det Europæiske År for Lige
Muligheder for Alle 2007 og et ønske om større fokus på unge,
der er dårligt stillede som følge af deres socio-økonomiske om-
stændigheder.
2. Portugal: Social og erhvervsmæssig integration via anerkendelse
af unges frivillige aktiviteter samt mobilisering af unges iværksæt-
terkompetencer.
3. Slovenien: Lige muligheder for unge til at leve og arbejde i et
åbent multikulturelt samfund.
De tre lande finder, at ungdomsministrene bør spille en central rolle i
denne horisontale politikudvikling i tæt samarbejde med Kommissionen,
og at det bør ske ud fra følgende tilgange:
a) Styrke sammenhængen i det europæiske ungdomssamarbejde
gennem individuelle aktioner med udgangspunkt i Ungdomspag-
ten
b) Udvikle langtidsholdbare mekanismer for udveksling af oplys-
ninger mellem medlemsstaterne inklusive lokale niveauer og lo-
kale implementeringsstrategier og tvær-sektoriale netværkssamar-
bejder
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16
c) Foretage fælles konsultationer mellem ungdomsministrene og
ungdomspolitiske aktører om de politiske beslutningsprocesser
med relation til unges livsvilkår
d) Fremskaffe relevant statistik om unges livsvilkår
e) Sørge for, at Kommissionen også inddrager en ungdoms-specifik
vinkel i vurderingen af de nationale reformprogrammer i relation
til henholdsvis Lissabon-strategien og de nationale strategier for
social beskyttelse og inklusion
f) Styrke en effektiv anvendelse af den åbne koordinationsmetode
også på ungdomsområdet ved at understrege forbindelsen til im-
plementeringen af Ungdomspagten.
De tre lande ønsker med baggrund heri at udstrække de tematiske dis-
kussioner over de kommende år til bl.a. følgende temaer:
a)
b)
c)
d)
e)
Børns velbefindende
Sundhed
Færdigheder og disses anerkendelse, lige muligheder
Unges opvækst i strukturelt svage regioner
Overgange til arbejdsmarkedet og balancen mellem unges liv er-
hvervsmæssigt og privat
f) Unges bidrag til samfundslivet i form af aktivt medborgerskab
g) Fremme af gensidig forståelse i de multikulturelle samfund
h) Demografi og relationer på tværs af generationerne.
De europæiske ungdomsministre bør spille en central rolle i skabelsen af
en mere holistisk tilgang til en europæisk politik på ungdomsområdet til
gavn for de unge selv. En sådan politik bør have til formål at sikre, at
især unge, som trues af social eksklusion – af regionale, sociale, demogra-
fiske, etniske eller sundhedsmæssige årsager – får større udbytte af den
fremtidige politik.
Formålet med diskussionerne er at bidrage til forberedelsen af Det Eu-
ropæiske Råds møde i maj 2007 og samtidig til den kommende evalue-
ringsproces i 2009 og derved hjælpe med til at udvikle perspektiver for
den fremtidige politik.
Ministrene inviteres på baggrund heraf til at diskutere følgende to
spørgsmål:
1. Hvilken form for langtidsholdbare målsætninger bør udvikles
inden for rammerne af det europæiske ungdomssamarbejde for
at fremme udveksling og koordinering mellem medlemsstaterne,
inklusive de lokale niveauer, med det formål at styrke implemen-
teringen af Den Europæiske Ungdomspagt yderligere?
2. Hvilke fælles værktøjer kan være nyttige for at styrke det euro-
pæiske ungdomsministerråds og andre relevante politiske aktø-
rers aktive deltagelse i politiske diskussioner og beslutningspro-
cesser på ungdomsområdet? Og hvilke temaer skal disse værktø-
jer have fokus på?
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
345168_0017.png
17
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Spørgsmålet er ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomi-
en, miljøet eller beskyttelsesniveauet
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administra-
tive konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU's budget.
9. Høring
Punktet har været drøftet på et møde den 31. januar 2007 i EU-
specialudvalget vedrørende uddannelse.
Der fremkom følgende bemærkninger:
Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF) var glad for den store fokus på ung-
domsområdet. Men det bredt dækkende papir ville have en større effekt,
hvis man kiggede mere helhedsorienteret på området, fx målsætningen
om, at 95 % af de unge skal gennemføre en ungdomsuddannelse.
Med hensyn til kommunalreformen i Danmark gav DUF udtryk for, at
man var opmærksom på, at ungdomsområdet kunne blive ”glemt” i
storkommunerne.
DLI bemærkede, at et af fokusområderne (benchmarks i Lissabonstrate-
gien) på ungdomsområdet er ”svage unge”. Dette må ikke drukne i al det
andet.
Rektorkollegiet fandt ikke papiret særligt ambitiøst og dynamisk. Det
bærer ikke præg af at ville se langt ud i fremtiden: Hvad er det for et ar-
bejdsmarked, vi taler om? Hvordan forholder man sig til udbud og efter-
spørgsel efter kvalificeret arbejdskraft i en stadig meget globaliseret ver-
den, herunder hvordan tiltrækkes og fastholdes højt uddannet arbejds-
kraft. Generelt er det vigtigt, at de unge inddrages i disse spørgsmål.
DUF nævnte, at man i European Youth Forum løbende tager sådanne
spørgsmål op. DUF ville gerne komme med nogle bud på fremtidige
tiltag på ungdomsområdet.
AC ønskede clusters om, hvordan vi kan skabe vækst.
FTF ønskede indstillingen blødt lidt op: De unge burde selv være med til
at definere, hvad det skal indeholde.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter det nuværende arbejde på ungdomsområdet, som
både består af konkret støtte til en bred vifte af ungdomsaktiviteter via
det nye Ungdomsprogram og fra 2002 et mere policy-rettet analysearbej-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18
de baseret på Hvidbogen om Unge ved hjælp af den åbne koordinati-
onsmetode. Ungdomspagten, der primært retter sig mod sektorpolitikker
som uddannelse, beskæftigelse og sociale forhold, er et integreret led i de
nationale reformprogrammer, hvorfor den primære opfølgning herpå
sker gennem de koordinerede nationale rapporter.
Fra dansk side ser man gerne en udvikling af samarbejdet på fællesskabs-
niveau, hvis dette sker på frivilligt grundlag og med udgangspunkt i kon-
krete nationale behov. Regeringen kan derfor støtte, at der iværksættes
aktiviteter, der understøtter dette, f.eks. ved etablering af en række områ-
der (clusters), der kan danne basis for udveksling af best practice landene
imellem.
11. Forhandlingssituationen
Det forventes, at alle medlemsstater vil kunne tilslutte sig formand-
skabets oplæg til debat. Der foreligger ikke på nuværende tidspunkt
nærmere oplysninger om medlemslandenes holdninger til de fremlagte
spørgsmål.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.