Europaudvalget 2006-07
2782 – transport, tele og energi Bilag 1
Offentligt
345603_0001.png
Udkast
DEPARTEMENTET
Dato
J. nr.
1. februar 2007
121-18
EU- og Luftfartskontoret
Steen Jonssen
Telefon 33 92 34 01
[email protected]
Samlenotat til Rådsmødet (Transport, Telekommunikation og
Energi) den 15. februar 2007. Vedrørende konklusioner fra Rådet
(transport) angående Lissabon-strategien
(Dagsordenens punkt 2)
Resumé:
Det følgende er et input fra Transportrådet til brug for Det Europæiske Råds
drøftelse af Lissabon- processen. Teksten følger Lissabon-processens fire ho-
vedområder (viden og innovation, realisering af virksomheders potentiale,
klima og strategi samt beskæftigelse). I teksten beskrives transportområdets
relevans for de fire hovedområder.
1. Formål og indhold
I lyset af transportområdets betydning for Lissabon-processen ønsker for-
mandskabet at bidrage til Det Europæiske Råds møde den 8.-9. marts 2007
med et sæt rådskonklusioner herom.
Formandskabet har derfor fremlagt et udkast til sådanne rådskonklusioner.
Konklusionsudkastet tager udgangspunkt i Lissabon-processens fire hovedom-
råder (viden og innovation, realisering af virksomheders potentiale, klima og
strategi samt beskæftigelse).
Konklusionsudkastet indeholder følgende hovedpunkter:
a) Investere mere i viden og innovation
Rådet understreger betydningen af fremskridt for det europæiske satellitnavi-
gationssystem Galileo. Galileo er et innovativt industrielt program, som vil væ-
re af stor betydning for transportsystemerne i Europa og for Europas teknolo-
giske position i den internationale konkurrence.
Rådet understreger betydningen af en rettidig start for programmet for lufttra-
fikstyring SESAR.
Rådet støtter udviklingen af policy-initiativer vedrørende anvendelse af intelli-
gente transportsystemer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
345603_0002.png
b) Udvikle industriens potentiale, særligt SMV’er
I overensstemmelse med principperne om ’bedre regulering’ understreger Rå-
det, at Fællesskabet kun skal lovgive, hvor det er nødvendigt, og opfordrer
medlemslandene til effektivt at gennemføre og håndhæve den eksisterende EU-
lovgivning på transportområdet
Rådet anerkender, at en adækvat fysisk og virtuel infrastruktur, der forbinder
det indre marked, er en afgørende forudsætning for udviklingen af en videnba-
seret økonomi. Rådet opfordrer Fællesskabet og medlemslandene til at opprio-
ritere investeringerne i infrastruktur af europæisk interesse, navnlig de 30
transeuropæiske prioritetsprojekter på transportområdet. Rådet opfordrer
Kommissionen til i fremtidige tiltag på havneområdet at foreslå klare bestem-
melser vedrørende økonomisk gennemsigtighed og statsstøtte.
Rådet anerkender, at globaliseringen af produktionen og tilsvarende forsy-
ningskæder øger behovet for avancerede logistiske løsninger og støtter derfor
Kommissionens intention om at forberede en europæisk handlingsplan for
godstransportlogistik.
Rådet anerkender behovet for at fortsætte processen med at åbne markedet for
person- og godstransport med jernbane på basis af yderligere fællesskabslov-
givning og øget interoperabilitet
Rådet understreger, at søtransport har en nøglerolle i relation til at opnå bære-
dygtig mobilitet i Europa og at forbinde Europa med den globale økonomi. Rå-
det opfordrer Kommissionen til at arbejde for yderligere forenkling og strømli-
ning af det eksisterende regelværk og procedurer for short sea shipping. Rådet
understreger betydningen af at tage hensyn til internationale aftaler i den vide-
re udvikling af Fællesskabets lovgivningsmæssige ramme.
Rådet hilser Kommissionens initiativ til at udarbejde yderligere forslag på basis
af meddelelsen om fremme af transport ad indre vandveje (NAIADES) vel-
kommen.
c) Større tilpasning af arbejdsmarkedet og færdigheder
Rådet anerkender, at gennemførelse og håndhævelse af den eksisterende lov-
givning om kvalifikationer og arbejdsforhold er af afgørende betydning.
Rådet anerkender, at der er behov for yderligere bestræbelser på at forbedre
uddannelsen og motivere unge mennesker til at arbejde i transportsektoren.
Rådet opfordrer arbejdsmarkedets parter til at arbejde for implementering af
ILO (2006) konventionen vedrørende standarder for maritime arbejdsforhold i
fællesskabslovgivningen.
Side 2/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
345603_0003.png
Side 3/4
d) Energi og klimaforandring
På baggrund af, at transportsektoren tegner sig for 71 % af olieforbruget i EU,
støtter Rådet en transportpolitik, der sigter på reducere energiforbruget og for-
ureningen.
I denne sammenhæng understreger Rådet som et første skridt behovet for for-
bedringer i motoreffektivitet, øget brug af bæredygtigt biobrændstof og indfø-
relse af innovative motor- og brændstofteknologier på det europæiske marked
Rådet
understreger behovet for at færdiggøre ’Global Monitoring for En-
vironment and Security (GMES) i 2008
Rådet anerkender, at afgiftssystemer kan bidrage til at finansiere infrastruktur
og optimere transport.
Rådet opfordrer Kommissionen til at undersøge, hvorledes prisen for at anven-
de forskellige transportformer bedre kunne afspejle de samfundsmæssige om-
kostninger. Rådet noterer, at Kommissionen senest den 10. juni 2008 vil præ-
sentere en generel, transparent og omfattende model for vurderingen af ekster-
ne omkostninger, som kan tjene som grundlag for fremtidige beregninger af in-
frastrukturafgifter, ledsaget af en konsekvensvurdering af internalisering af
eksterne omkostninger for alle transportformer. Rådet påpeger, at ethvert af-
giftsinitiativ bør tage hensyn til den samlede byrde af skatter og afgifter for de
involverede.
Rådet anerkender, at luftfartsindustrien i lyset af den stigende vækst i luftfar-
ten må leve op udfordringerne vedr. yderligere reduktion i CO
2
-emissioner.
Rådet (transport) vil følge forslaget fra 20. december 2006 vedr. luftfartsekto-
rens omfattelse af handel med CO
2
-emissioner med stor interesse, idet opgaven
er at finde måder for reduktion af CO
2
-emissioner, uden at det går ud over den
europæiske luftfartsektors konkurrenceevne, idet luftfarten er afgørende for
Europas konkurrenceevne på globalt niveau.
2. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Ikke relevant
3. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
4. Høring
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
345603_0004.png
Konklusionsudkastet har været sendt i høring i relevante ministerier, der ikke
har haft bemærkninger hertil.
5. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
6. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske, miljømæssige og andre
konsekvenser
Konklusionsudkastet skønnes ikke at have sådanne konsekvenser.
7. Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er den danske holdning, at målet er, at der på fællesskabsniveau skabes et
sammenhængende, effektivt og bæredygtigt transportsystem, hvor den enkelte
transportform optimeres og spiller sin rolle i det samlede transportsystem.
Danmark støtter overordnet et skifte til mere miljøvenlige transportformer,
hvor det er muligt, samtidig med at der tages hensyn til økonomi og effektivitet.
De miljømæssige målsætninger bør i denne sammenhæng være ambitiøse.
Der er behov for en bred og fleksibel tilgang, hvis man skal nå målet om et ef-
fektivt transportsystem, der muliggør en høj grad af mobilitet for borgere og
virksomheder i EU samtidig med, at der tages hensyn til miljøet samt vækst og
beskæftigelse.
Det er regeringens holdning, at alle transportformer, herunder vejtransport,
bør optimeres, med henblik på at udnytte den enkelte transportforms fordele
og muligheder og således at den enkelte transportform bidrager til en bæredyg-
tig udvikling. I mange tilfælde er vejtransport den transportform, der bedst op-
fylder små og mellemstore virksomheders transportbehov.
Danmark er overordnet enig i, at afgiftsinstrumentet i visse tilfælde kan være et
velegnet styringsinstrument. Danmark er imidlertid imod, at et afgiftsprovenu
øremærkes til særlige formål, f.eks. etablering og vedligeholdelse af infrastruk-
tur.
7. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Konklusionsudkastet har i en første version været drøftet i Rådets transportar-
bejdsgruppe. Der forventes enighed blandt medlemsstaterne om Rådskonklu-
sionerne.
Side 4/4