Europaudvalget 2006-07
2782 – transport, tele og energi
Offentligt
1453580_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
6271/07 (Presse 24)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2782. samling i Rådet
Transport, telekommunikation og energi
Bruxelles, den 15. februar 2007
Formand
Michael GLOS
Tysklands forbundsminister for økonomi og teknologi
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 6219 / 6319
Fa x: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
6271/07 (Presse 24)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453580_0002.png
15.II.2007
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet vedtog konklusioner om en energipolitik for Europa, der fremhæver prioriteterne i perio-
den 2007-2009. Disse konklusioner er energiministrenes bidrag til Det Europæiske Råds næste
forårsmøde, der finder sted den 8.-9. marts 2007 i Bruxelles.
6271/07 (Presse 24)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453580_0003.png
15.II.2007
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
ENERGI FOR EUROPA ................................................................................................................ 6
Kommissionens præsentation.............................................................................................................................6
Orienterende drøftelse .......................................................................................................................................6
Rådets konklusioner om en energipolitik for Europa ..........................................................................................7
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
INGEN
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til Presse-
tjenesten.
6271/07 (Presse 24)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453580_0004.png
15.II.2007
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Marc VERWILGHEN
Bulgarien:
Rumen OVCHAROV
Den Tjekkiske Republik:
Martin
ŘÍMAN
Danmark:
Flemming HANSEN
Tyskland:
Michael GLOS
Joachim WUERMELING
Estland:
Tiit NABER
Irland:
Noel DEMPSEY
Grækenland:
Dimitrios SIUFAS
Spanien:
Joan CLOS I MATHEU
Frankrig:
François LOOS
Italien:
Pier Luigi BERSANI
Cypern:
George CHACALLI
Letland:
Jurijs STRODS
Litauen:
Vytas NAVICKAS
Luxembourg:
Jeannot KRECKÉ
Ungarn:
Balázs FELSMANN
Malta:
Ninu ZAMMIT
Nederlandene:
Peter KOK
Østrig:
Martin BARTENSTEIN
Polen:
Piotr Grzegorz WOŹNIAK
Økonomiminister og minister for energi, udenrigshandel
og videnskabspolitik
Økonomi- og energiminister
Industri- og handelsminister
Trafik- og energiminister
Forbundsminister for økonomi og teknologi
Statssekretær, Forbundsministeriet for Økonomi og Tek-
nologi
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for kommunikation, den marine sektor og natur-
ressourcer
Minister for udviklingsspørgsmål
Minister for industri, turisme og handel
Viceminister med ansvar for industrispørgsmål
Minister for økonomisk udvikling
Stedfortrædende fast repræsentant
Økonomiminister
Økonomiminister
Minister for økonomi og udenrigshandel samt sportsmini-
ster
Statssekretær (med særligt ansvarsområde), Økonomi- og
Transportministeriet
Minister for ressourcer og infrastruktur
Stedfortrædende fast repræsentant
Forbundsminister for økonomi og arbejde
Økonomiminister
6271/07 (Presse 24)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453580_0005.png
15.II.2007
Portugal:
António José DE CASTRO GUERRA
Rumænien:
Varujan VOSGANIAN
Slovenien:
Andrej VIZJAK
Slovakiet:
�½ubomír
JAHNÀTEK
Finland:
Mauri PEKKARINEN
Sverige:
Ola ALTERÅ
Det Forenede Kongerige:
Peter TRUSCOTT
Statssekretær under ministeren, med ansvar for industri og
innovation
Minister for økonomi og handel
Økonomiminister
Økonomiminister
Handels- og industriminister
Statssekretær, Erhvervsministeriet
Statssekretær for energi
Kommissionen:
Neelie KROES
Andris PIEBALGS
Medlem
Medlem
6271/07 (Presse 24)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453580_0006.png
15.II.2007
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
ENERGI FOR EUROPA
Kommissionens præsentation
Rådet noterede sig kommissær Andris Piebalgs præsentation af meddelelsen "En energipolitipolitik
for Europa" og handlingsplanen herfor
(5282/07).
Kommissær Piebalgs forelagde også en første pakke med konkrete foranstaltninger til udvikling af
handlingsplanen
1
. Hans præsentation blev suppleret af kommissæren for konkurrence, Neelie
Kroes, der redegjorde for resultaterne af en undersøgelse af konkurrencen i Europas gas- og elsekto-
rer.
Som svar på Det Europæiske Råds opfordring og prioriteter (konklusioner fra marts 2006,
7775/06)
vedtog Kommissionen den 10. januar en såkaldt energipakke. Denne energipakke består af EU's
første strategiske energiredegørelse og et udkast til handlingsplan for energipolitikken i Europa.
Denne strategiske energiredegørelse suppleres af dybtgående rapporter om alle de centrale energi-
politiske spørgsmål, herunder vedvarende energi, det indre gas- og elmarked, bæredygtig elproduk-
tion fra fossile brændstoffer, kernekraft, teknologi og infrastrukturer. Den handlingsplan for energi-
effektivitet, som Kommissionen vedtog den 19. oktober 2006, indgår ligeledes i handlingsplanen.
Kommissionens meddelelse "
Begrænsning af klimaændringen til 2°C – policy muligheder for EU
og verden frem til 2020 og derefter"
supplerer den strategiske redegørelse.
Orienterende drøftelse
Rådet havde en orienterende drøftelse på grundlag af et spørgeskema fra formandskabet
(6136/07),
der satte fokus på visse prioritetsområder, der behandles i energipakken vedrørende det indre mar-
ked og energimæssig bæredygtighed.
1
En rapport om medlemsstaternes gennemførelse af det indre marked for gas og elektrici-
tet
En plan for hovedopgaverne i sammenkoblingen af medlemsstaternes el- og gasnet
Forslag om fremme af bæredygtig elproduktion fra fossile brændstoffer
En køreplan og andre initiativer til fremme af vedvarende energi, navnlig biobrændstof-
fer til transport
Et arbejdsdokument om en fremtidig strategisk teknologiplan for Europas energi.
6
6271/07 (Presse 24)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15.II.2007
Rådets konklusioner om en energipolitik for Europa
Rådet vedtog følgende konklusioner som sit bidrag til Det Europæiske Råds næste forårsmøde (8.-
9. marts 2007), der forventes at vedtage en prioriteret handlingsplan for en energipolitik for Europa:
"I.
1.
Indledning
Rådet hilser den energipakke velkommen, som Kommissionen har fremlagt, navnlig med-
delelsen af 10. januar 2007 til Europa-Parlamentet og Rådet med titlen "En energipolitik
for Europa", og hilser det også velkommen, at Kommissionen agter at fremlægge en ny
strategisk energiredegørelse hvert andet år. Rådet minder om EU's strategiske mål med
hensyn til klimaændringer, som sigter mod at begrænse den globale gennemsnitlige tempe-
raturstigning til højst 2 °C over det førindustrielle niveau. Rådet støtter derfor de ambitiøse
generelle EU-mål for reduktion af drivhusgasemissioner frem til 2020, da de er en central
bestanddel i den globale indsats, der er nødvendig for at opfylde dette mål med hensyn til
klimaændringer under hensyn til nationale forhold. Rådet erkender, at virkningerne af de
farlige klimaændringer, der skyldes øgede drivhusgasemissioner, vil få alvorlige følger,
bl.a. for den globale økonomiske udvikling, og understreger derfor behovet for en integre-
ret klima- og energipolitik, der støtter hinanden indbyrdes. Kommissionens forslag til en
handlingsplan for en energipolitik i Europa (EPE) for de kommende tre år er et omfattende
bidrag til at opfylde de prioriteter, som Det Europæiske Råd fastsatte i den henseende i
2006, og et fremragende grundlag for at demonstrere Den Europæiske Unions lederskab.
Rådet noterer sig den beslutning, som Europa-Parlamentet vedtog den 14. december 2006
om en europæisk energistrategi: bæredygtighed, konkurrenceevne og forsyningssikkerhed.
Rådet bekræfter, at EPE på en afbalanceret måde bør bidrage til at nå følgende tre mål un-
der fuld hensyntagen til medlemsstaternes valg af energimix og deres suverænitet over kil-
der til primærenergi:
øge forsyningssikkerheden
sikre de europæiske økonomiers konkurrenceevne og disponibel energi til overkomme-
lige priser
fremme miljømæssig bæredygtighed.
2.
3.
6271/07 (Presse 24)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453580_0008.png
15.II.2007
Rådet noterer sig, at medlemsstaternes valg af energimix kan få konsekvenser for energisi-
tuationen i andre medlemsstater, navnlig på enhedsmarkederne for gas og elektricitet. Rå-
det erkender, at gennemførelsen af handlingsplanen kræver massive investeringer og et
forudsigeligt og sammenhængende regelsystem.
4.
Det er på den baggrund, at Rådet fremhæver følgende prioriteter, som skal godkendes af
Det Europæiske Råd på forårsmødet i 2007, når det vedtager handlingsplanen, idet det be-
mærker, at nogle af disse prioriterede initiativer kan bidrage til at nå mere end et af de tre
mål, der er omhandlet i punkt 3, og idet det understreger, at de nye foranstaltninger bør ta-
ge hensyn til principperne om bedre regulering, især for så vidt angår konsekvensanalyser.
Energieffektivitet og vedvarende energi
Rådet er klar over den voksende efterspørgsel efter energi og de stigende energipriser samt
over fordelene ved en stærk og hurtig fælles international indsats mod klimaændringer, er
overbevist om, at en væsentlig udvikling i energieffektiviteten og i vedvarende energi vil
øge energisikkerheden, bremse den forventede stigning i energipriserne og mindske driv-
husgasemissionerne i overensstemmelse med EU's ambitioner for perioden efter 2012, og
understreger, at besparelsespotentialet og -målene for vedvarende energi og biobrændstof-
fer som omhandlet i det efterfølgende bør nås på en måde, så indsatsen og fordelene deles
rimeligt og retfærdigt mellem samtlige medlemsstater under hensyntagen til forskellige na-
tionale forhold, udgangspunkter og potentiale.
På den baggrund skal Rådet:
indtrængende opfordre medlemsstaterne til at realisere EU's energibesparelsespoten-
tiale på 20% i forhold til prognoserne for 2020, således som Kommissionen anslår i
sin grønbog om energieffektivitet, og udnytte de nationale handlingsplaner for ener-
gieffektivitet med henblik herpå
opfordre til en grundig og hurtig gennemførelse af de ambitiøse fem vigtigste priori-
teter, der fremhæves i Rådets konklusioner af 23. november 2006
1
om Kommissio-
nens handlingsplan for energieffektivitet, og som vedrører energieffektiv transport,
dynamiske mindstenormer for effektiviteten af energiforbrugende udstyr, energifor-
brugeres adfærd med hensyn til energieffektivitet og energibesparelser, energitekno-
logi, innovationer og energibesparelser i bygninger
hilse det velkommen, at Kommissionen i 2007 agter at fremlægge et forslag til en ny
international aftale om energieffektivitet med henblik på at udvikle fælles globale
initiativer til fremme af energieffektivitet under hensyntagen til, at en sådan aftale
bør supplere EU's energieffektivitetspolitik
II.
5.
6.
1
15210/06.
8
6271/07 (Presse 24)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15.II.2007
støtte brugen af internationale forhandlinger til at tilskynde til bæredygtige produkti-
onsmetoder og til at fremme den internationale handel med miljørigtige og energief-
fektive varer og tjenester
opfordre til en snarlig gennemgang af EF-retningslinjerne for statsstøtte til miljøbe-
skyttelse og andre relevante EF-instrumenter, der kan give incitamenter, idet målet
er, at de i højere grad skal støtte Fællesskabets mål for energi og klimaændringer.
7.
Rådet bekræfter Fællesskabets langsigtede engagement i udviklingen af vedvarende energi
i hele EU efter 2010, understreger, at alle typer vedvarende energi, når de anvendes om-
kostningseffektivt, bidrager til både forsyningssikkerhed, konkurrenceevne og bæredygtig-
hed, og er overbevist om, at det er af afgørende betydning at sende et klart signal til indu-
stri, investorer, opfindere og forskere. Af disse grunde godkender Rådet følgende mål un-
der hensyntagen til forskellige individuelle forhold, udgangspunkter og potentialer:
et mål om, at vedvarende energi inden 2020 skal udgøre 20% af EU's samlede ener-
giforbrug
et bindende minimumsmål, som alle medlemsstater skal nå, om at biobrændsel i
2020 skal udgøre 10% af EU's samlede forbrug af benzin og diesel til transportfor-
mål, og om, at gennemførelsen skal ske på en omkostningseffektiv måde. Det er hen-
sigtsmæssigt med et bindende mål under forudsætning af, at produktionen er bære-
dygtig, at det bliver muligt at få andengenerationsbiobrændstof i handelen, og at di-
rektivet om brændstofkvalitet ændres i overensstemmelse hermed, så der tillades pas-
sende blandingsniveauer.
Ud fra de samlede mål for vedvarende energi bør der med fuld deltagelse af medlemssta-
terne udarbejdes differentierede samlede nationale mål, således at det med forbehold af, at
minimumsmålet for biobrændsel nås i hver medlemsstat, er medlemsstaterne selv, der træf-
fer afgørelse om de nationale mål for den enkelte specifikke sektor for vedvarende energi
(elektricitet, opvarmning og køling, biobrændstof).
For at nå disse mål skal Rådet:
slå til lyd for en overordnet sammenhængende ramme for vedvarende energi, der kan
etableres på basis af det forslag, som Kommissionen fremsætter i 2007 om et nyt
samlet direktiv om anvendelsen af alle vedvarende energikilder. Forslaget bør være
på linje med anden fællesskabslovgivning og kan indeholde bestemmelser om:
medlemsstaternes samlede nationale mål
6271/07 (Presse 24)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453580_0010.png
15.II.2007
nationale handlingsplaner, der indeholder sektormål og de foranstaltninger, der
skal til for at opfylde dem, og
kriterier og bestemmelser, der skal sikre bæredygtig produktion og anvendelse
af bioenergi og forhindre konflikter mellem de forskellige anvendelser af bio-
masse
opfordre til en grundig og hurtig gennemførelse af de foranstaltninger, der fremhæ-
ves i Rådets konklusioner fra juni 2006
1
om Kommissionens handlingsplan for bio-
masse, navnlig med hensyn til demonstrationsprojekter vedrørende andengenera-
tionsbiobrændstof.
8.
Rådet understreger, at handel med emissionsrettigheder bør passe ind i EU's langsigtede
målsætninger, som er at mindske drivhusgasemissionerne, og fremhæver, at Kommissio-
nens gennemgang af EU's ordning for handel med emissioner har stor betydning for en
forbedret EU-ordning for handel med emissioner, som er et markedsbaseret og omkost-
ningseffektivt middel til at mindske emissionerne med minimale omkostninger - også med
hensyn til energiintensive industrier - og til at yde et væsentligt bidrag til EU's overordnede
mål.
III. Det indre marked for gas og elektricitet
9.
Rådet noterer sig Kommissionens rapport om det indre marked og den endelige rapport om
sektorundersøgelsen af markederne for gas og elektricitet med henblik på at øge konkur-
rencen, sikre en effektiv regulering og tilskynde til investeringer, der kan gavne forbruger-
ne, og:
bekræfter, at for at nå dette mål er det første skridt, som Rådet vil tage, at sørge for,
at gældende lovgivning om det indre marked i tilknytning til åbningen af gas- og
elektricitetsmarkederne gennemføres rettidigt og fuldt ud, både efter lovgivningens
bogstav og dens ånd, eftersom der endnu ikke er opnået et ægte konkurrencepræget,
sammenkoblet og fælles indre marked for energi i EU, som vil få væsentlige fordele
for konkurrenceevne og EU's forbrugere samt øge forsyningssikkerheden
noterer sig samspillet mellem investeringsbeslutninger og udviklingen af regelsættet,
og mener derfor, at fremtidige foranstaltninger, der påvirker det indre marked, skal
udformes og gennemføres på en måde, så de udgør en positiv ramme for de stærkt
påkrævede investeringer
opfordrer Kommissionen til at udarbejde foranstaltninger, der tager hensyn til de
særlige træk ved gas- og elektricitetssektorerne og ved de nationale og regionale
markeder, og som, om muligt under anvendelse af gældende lovgivning, sikrer:
1
9669/06.
10
6271/07 (Presse 24)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15.II.2007
effektiv adskillelse af forsynings- og produktionsaktiviteter fra operationer på nettet
(adskillelse) baseret på netoperationssystemer, der drives uafhængigt og er passende re-
guleret, og som sikrer lige og åben adgang til transportinfrastrukturer og uafhængige be-
slutninger om infrastrukturinvesteringer
yderligere harmonisering af beføjelser og styrkelse af de nationale energiregulatorers
uafhængighed
oprettelse af en uafhængig ordning for nationale regulatorer med henblik på at samar-
bejde og træffe afgørelse om vigtige grænseoverskridende spørgsmål
oprettelse af en ny fællesskabsordning for transmissionssystemoperatører, som skal for-
bedre koordineringen af nettets drift og dets sikkerhed på grundlag af eksisterende prak-
sis
et mere effektivt og integreret system for handel med elektricitet over grænser og drift
af nettet, herunder udarbejdelse af tekniske standarder
forøgelse af konkurrence og forsyningssikkerhed ved at fremme integrationen af nye
kraftværker i alle medlemsstaters elektricitetsnet og ved navnlig at tilskynde nye virk-
somheder til at deltage på markedet
relevante investeringssignaler, som bidrager til en mere effektiv og sikker drift af
transmissionsnettet
øget gennemsigtighed i operationerne på energimarkedet
bedre forbrugerbeskyttelse, f.eks. ved udarbejdelsen af et energikundecharter.
Desuden opfordrer Rådet Kommissionen til:
i god tid inden samlingen i Rådet (energi) i juni yderligere at præcisere, hvilke centrale
foranstaltninger der påtænkes, og hvilke konsekvenser de får
sammen med medlemsstaterne at udarbejde prognoser på mellemlang og lang sigt for
udbuddet af og efterspørgslen efter gas og elektricitet og at kortlægge de supplerende
investeringer, der er nødvendige for at dække EU's strategiske behov
6271/07 (Presse 24)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453580_0012.png
15.II.2007
at vurdere, hvilken indvirkning vertikalt integrerede energiselskaber fra tredjelande får
på det indre marked, og hvordan princippet om gensidighed kan gennemføres
at vurdere adgangen til oplagring af gas i EU.
10.
Rådet bekræfter behovet for en forbedret grænseoverskridende regional udveksling og for
at fremskynde udviklingen af det regionale energisamarbejde, samtidig med at det tager
udfordringerne på energimarkeder i udkantsområder op og fremmer integrationen af de re-
gionale energimarkeder i EU's indre marked og dets videreudvikling, navnlig ved hjælp af
sammenkobling, idet der tages hensyn til integrationen af vedvarende energikilder både på
land og på havet, og:
udtrykker tilfredshed med, at Kommissionen som et første skridt i det nødvendige
omfang i henhold til artikel 10 i beslutning 1364/2006/EF agter at udnævne EU-
koordinatorer for at fremskynde de mest afgørende prioriterede projekter af europæ-
isk interesse
1
; det bemærker dog, at der er brug for nye projekter for at opnå passen-
de sammenkobling, især af isolerede energimarkeder, og anmoder de berørte med-
lemsstater om at opnå en sammenkoblingskapacitet for elektricitet og gas på mindst
10% i 2010
opfordrer Kommissionen til at fremlægge forslag, der sigter mod at strømline god-
kendelsesprocedurerne.
IV.
11.
Forsyningssikkerhed
For som et led i solidariteten mellem medlemsstaterne at bidrage til forsyningssikkerheden,
navnlig i tilfælde af en krise i energiforsyningen, skal Rådet:
understrege behovet for at øge forsyningssikkerheden, såvel for EU under ét som for
de enkelte medlemsstater ved hjælp af:
effektiv diversificering af energikilder og transportruter, der også vil bidrage til et mere
konkurrencepræget indre marked for energi
1
Prioriterede projekter af europæisk interesse er omhandlet i Europa-Parlamentets og Rådets
beslutning 1364/2006/EF. Med hensyn til koordinatorer, og uden at det berører eventuelt se-
nere udpegninger, noterer Rådet sig, at Kommissionen i sin meddelelse overvejer følgende
projekter: højspændingsforbindelsen mellem Tyskland, Polen og Litauen, forbindelser til
havvindmølleparker i Nordeuropa, elforbindelser mellem Frankrig og Spanien samt
Nabucco-rørledningen, der skal føre gas fra Det Kaspiske Hav til Centraleuropa.
12
6271/07 (Presse 24)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15.II.2007
udvikling af mere effektive kriseberedskabsmekanismer på grundlag af gensidigt sam-
arbejde og navnlig eksisterende ordninger, idet der overvejes en bred vifte af valgmu-
ligheder efter en omhyggelig vurdering af de eksisterende midler, under hensyn til, at
det er medlemsstaterne, der har det primære ansvar for den indenlandske efterspørgsel,
og med hensigtsmæssig brug af den varslingskapacitet, som findes i netværket af ener-
gisikkerhedskorrespondenter
forbedring af oliedataenes gennemsigtighed og gennemgang af EU's olieforsyningsin-
frastruktur og ordninger til oplagring af olie, som supplerer IEA's kriseordning, især
med hensyn til tilgængelighed i tilfælde af en krise
en grundig analyse af tilgængeligheden af og omkostningerne ved anlæg til oplagring af
gas i EU
en vurdering af, hvilke konsekvenser den nuværende og den potentielle energiimport og
betingelserne i forbindelse med de forbundne net får for de enkelte medlemsstaters for-
syningssikkerhed
oprettelse af et energiobservatorium i Kommissionen.
V.
12.
Energiteknologier
Rådet erkender behovet for at styrke energiforskningen, navnlig med henblik på at frem-
skynde de bæredygtige energiformers, navnlig vedvarende energis, og lav CO2-teknologis
konkurrenceevne samt udvikle energieffektive teknologier, og:
udtrykker tilfredshed med, at Kommissionen agter at fremlægge en strategisk energi-
teknologiplan for EU i løbet af 2007, som senest skal drøftes på forårsmødet i Det
Europæiske Råd i 2008.
13.
Rådet er klar over de enorme mulige globale fordele ved en bæredygtig anvendelse af fos-
sile brændstoffer, og det:
understreger betydningen af væsentlige forbedringer i elproduktionseffektiviteten og
rene fossile brændstofteknologier
opfordrer indtrængende medlemsstaterne og Kommissionen til at samarbejde om at
styrke FoU og udarbejde den tekniske, økonomiske og lovgivningsmæssige ramme,
der kræves for at bringe en miljøforsvarlig CO2-opsamling og -lagring på markedet,
hvis det er muligt inden 2020
ser med tilfredshed på, at Kommissionen agter at udforme en mekanisme, der i peri-
oden frem til 2015 kan stimulere til opførelse og drift af op til 12 fossilt fyrede de-
monstrationsanlæg med bæredygtig teknologi til elproduktion i industriel målestok.
6271/07 (Presse 24)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453580_0014.png
15.II.2007
14.
Rådet minder om, at EPE fuldt ud vil respektere medlemsstaternes valg af energimix, og
det:
noterer sig Kommissionens vurdering af kernekraftens bidrag
bekræfter, at det er op til den enkelte medlemsstat at afgøre, om den skal anvende
kernekraft, og understreger, at dette skal ske under stadig forbedring af den nukleare
sikkerhed og af håndteringen af radioaktivt affald, og derfor
støtter det FoU i affaldshåndtering, navnlig under syvende rammeprogram for forskning
kan det overveje nedsættelsen af en gruppe på højt plan om nuklear sikkerhed og af-
faldshåndtering.
VI.
15.
International energipolitik
Udviklingen af en fælles tilgang til den eksterne energipolitik bør fremskyndes, og dialog
og partnerskaber mellem forbrugere og producenter, forbrugere og andre forbrugere samt
forbrugere og transitlande bør indgå, bl.a. via organisationer som OPEC. Rådet skal derfor:
understrege, at følgende elementer er afgørende i bestræbelserne på at videreudvikle
EU's "enkeltstemme" til støtte for de tre mål for energipolitikken:
forhandling og endelig udformning af opfølgningsaftalen til partnerskabs- og samar-
bejdsaftalen med Rusland, navnlig i forbindelse med energispørgsmål
1
intensivering af EU's forbindelser med regionerne i Centralasien og omkring Det
Kaspiske Hav og Sortehavet med henblik på yderligere at diversificere kilder og ruter
styrkelse af partnerskab og udbygning af samarbejde i de bilaterale energidialoger med
USA, samt med Kina, Indien og andre vækstøkonomier, idet der fokuseres på mindskel-
se af drivhusgasser, energieffektivitet samt på vedvarende energikilder og lavemis-
sionsteknologier, især CO2-opsamling og -lagring
1
Denne affattelse berører ikke igangværende drøftelser om forhandlingsmandatet for opfølg-
ningsaftalen til partnerskabs- og samarbejdsaftalen.
14
6271/07 (Presse 24)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453580_0015.png
15.II.2007
sikring af gennemførelsen af energifællesskabstraktaten med henblik på at udvikle den
yderligere og eventuelt udvide den til at omfatte Norge, Tyrkiet, Ukraine og Moldova
fuld udnyttelse af de instrumenter, der står til rådighed under den europæiske nabo-
skabspolitik
forbedring af energiforbindelserne med Algeriet, Egypten og andre producentlande i
Machrak- og Maghreb-området
1
etablering af en særlig dialog med de afrikanske lande om energi og brug af Fællesska-
bets instrumenter til at forbedre især decentraliserede vedvarende energikilder og mere
generelt forbedre energitilgængeligheden og bæredygtigheden i regionen samt energiin-
frastrukturer af fælles interesse
fremme af adgang til energi inden for rammerne af FN's Kommission for Bæredygtig
Udvikling."
1
Under hensyntagen til konklusionerne fra Rådet (AGEX) af 22. januar 2007 (5463/07).
15
6271/07 (Presse 24)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453580_0016.png
15.II.2007
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
INGEN
6271/07 (Presse 24)
16
DA