Europaudvalget 2006-07
Det Europæiske Råd 8-9/3-07 Bilag 9
Offentligt
355448_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
Bruxelles, den 9. marts 2007
(OR. en)
7224/07
CONCL 1
FØLGESKRIVELSE
fra:
formandskabet
til:
delegationerne
Vedr.:
DET EUROPÆISKE RÅD
DEN 8.-9. MARTS 2007 I BRUXELLES
FORMANDSKABETS KONKLUSIONER
Hermed følger til delegationerne formandskabets konklusioner fra Det Europæiske Råd den
8.-9. marts 2007 i Bruxelles.
________________________
7224/07
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
355448_0002.png
Formandskabets konklusioner - den 8.-9. marts 2007 i Bruxelles
Forud for mødet gav den nye formand for Europa-Parlamentet, Hans-Gert Pöttering, en redegørel-
se, hvorefter der fandt en udveksling af synspunkter sted.
o
o
o
Europa - succes gennem samarbejde
Europa oplever i øjeblikket et økonomisk opsving, og reformerne begynder at give sig udslag i
vækst og arbejdspladser. Denne positive udvikling bør udnyttes til at sætte tempoet op i modernise-
ringen af Europa og den europæiske økonomi og dermed hjælpe EU til at opnå et højere velstands-
niveau, yderligere jobskabelse og større social sammenhængskraft. EU er fast besluttet på at udfor-
me såvel sin interne som sin eksterne politik i overensstemmelse med sine værdier i en globaliseret
verden til gavn for EU's borgere.
På baggrund af de væsentlige fremskridt, der hidtil er gjort i gennemførelsen af målene i den forny-
ede Lissabon-strategi for vækst og beskæftigelse, og for at tage de mest presserende udfordringer
op, opfordrer Det Europæiske Råd medlemsstaterne og EU-institutionerne til at fortsætte deres ind-
sats for at
styrke det indre marked og konkurrenceevnen, skabe bedre rammebetingelser for innovation
og større investeringer i forskning og udvikling, fremme kvalitetsbeskæftigelse og forbedre
den sociale sammenhængskraft
styrke dagsordenen for bedre regulering med henblik på at skabe et mere dynamisk erhvervs-
miljø
udvikle en bæredygtig integreret europæisk klima- og energipolitik.
7224/07
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
355448_0003.png
Formandskabets konklusioner - den 8.-9. marts 2007 i Bruxelles
I.
Lissabon-strategien for vækst og beskæftigelse
1.
Den fornyede Lissabon-strategi for vækst og beskæftigelse begynder at give resultater. Den
bidrager til det gunstige generelle økonomiske opsving, således som det kan ses af de aktuelle
økonomiske prognoser: en forventet vækstrate på 2,7% i 2007 og en forventet positiv udvik-
ling på arbejdsmarkederne med syv millioner nye arbejdspladser i perioden 2007-2008, der
kan føre til en potentiel stigning i beskæftigelsesfrekvensen fra lige under 64% i 2005 til
næsten 66% i 2008 samt en faldende arbejdsløshedsprocent. De positive udviklinger i den
økonomiske sektor, beskæftigelsessektoren og den sociale sektor forstærker hinanden.
2.
Der er gjort en lovende begyndelse i gennemførelsen af medlemsstaternes nationale reform-
programmer og Fællesskabets Lissabon-program, som blev fremlagt i efteråret 2005. Som
fremhævet i Kommissionens årlige statusrapport 2007 gør medlemsstaterne en reel indsats for
at sætte skub i reformerne, selv om resultaterne varierer fra den ene medlemsstat til den anden
og fra det ene politikområde til det andet. Samhørighedspolitikken bidrager også til at nå
Lissabon-målene.
3.
Medlemsstaterne er fast besluttet på til fulde at udnytte den stadig bedre generelle økonomi-
ske situation til at øge reformtempoet og således yderligere forbedre Europas globale konkur-
rencestilling. For at styrke disse bestræbelser giver Det Europæiske Råd sin tilslutning til lan-
despecifikke henstillinger om økonomiske politikker og beskæftigelsespolitikker for med-
lemsstaterne og euroområdet, hvis medlemsstater bør sikre en effektiv politikkoordinering. Af
hensyn til forberedelsen af den næste treårige cyklus i den fornyede Lissabon-strategi opfor-
drer Det Europæiske Råd Kommissionen til at forelægge en interimsrapport i efteråret 2007
med henblik på dens forslag til integrerede retningslinjer for vækst og beskæftigelse (2008-
2011). Endvidere opfordrer Det Europæiske Råd medlemsstaterne til at forelægge deres nati-
onale rapporter om gennemførelsen af de nationale reformprogrammer rettidigt.
7224/07
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
355448_0004.png
Formandskabets konklusioner - den 8.-9. marts 2007 i Bruxelles
4.
Det Europæiske Råd fremhæver betydningen af at udveksle bedste praksis som led i den mul-
tilaterale overvågning og opfordrer til øget samarbejde mellem Lissabon-koordinatorerne. Det
bekræfter vigtigheden af, at civilsamfundet, arbejdsmarkedets parter, regionerne og de lokale
myndigheder, som alle er nøglefaktorer i opfyldelsen af strategiens mål, får en større følelse
af ejerskab. I denne forbindelse bør der gøres en yderligere indsats for at forbedre kommuni-
kationen. Det Europæiske Råd fremhæver konklusionerne fra det sociale trepartstopmøde den
8. marts 2007 med hensyn til den centrale rolle, som arbejdsmarkedets parter spiller, og
understreger nødvendigheden af, at de fortsat bidrager aktivt til at nå Lissabon-målene.
Vækst- og stabilitetsorienterede finansielle og økonomiske politikker
5.
Det er nødvendigt at gennemføre sunde og afbalancerede finanspolitikker, der især opfylder
medlemsstaternes budgetmål på mellemlang sigt, samt yderligere strukturreformer for at sik-
re, at Den Europæiske Økonomiske og Monetære Union og den europæiske økonomi som
helhed bliver en succes på lang sigt.
6.
Medlemsstaterne vil fortsætte deres bestræbelser på at gennemføre strukturreformer og yder-
ligere konsolidere deres offentlige budgetter i overensstemmelse med den reviderede stabili-
tets- og vækstpagt. De offentlige finansers holdbarhed på lang sigt bør sikres ved at gennem-
føre yderligere reformer af pensionssystemerne og sundhedsvæsenet, ved at mindske den of-
fentlige gæld og ved at øge både beskæftigelsesfrekvensen og produktiviteten. Kvaliteten af
de offentlige finanser skal forbedres ved at anvende midlerne mere produktivt og effektivt,
ved at omlægge de offentlige udgifter til gavn for foranstaltninger, der fremmer produktivitet
og innovation, og ved at styrke humankapitalen med henblik på at øge økonomiens langsigte-
de vækstpotentiale.
7224/07
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
355448_0005.png
Formandskabets konklusioner - den 8.-9. marts 2007 i Bruxelles
Styrkelse af det indre marked og Europas konkurrenceevne
7.
Et velfungerende indre marked er stadig kernen i Lissabon-dagsordenen for vækst og beskæf-
tigelse. Med udgangspunkt i de udfordringer og muligheder, som globaliseringen indebærer,
understreger Det Europæiske Råd vigtigheden af at få det indre marked til at fungere endnu
bedre for at reagere på nye økonomiske realiteter. Det Europæiske Råd minder om betydnin-
gen af yderligere at styrke forbrugernes og erhvervslivets tillid til det indre marked. Det Euro-
pæiske Råd noterer sig de visioner for det indre marked, som Kommissionen har opstillet i sin
foreløbige rapport, og opfordrer Kommissionen til at fremlægge en ambitiøs og omfattende
revision af det indre marked så hurtigt som muligt i andet halvår af 2007. Det opfordrer Rådet
til at foretage sin gennemgang hurtigst muligt. Der bør lægges særlig vægt på at øge SMV'er-
nes potentiale, bl.a. i den kulturelle og den kreative sektor, på baggrund af deres rolle som
drivkraft for vækst, jobskabelse og innovation.
8.
Styrkelsen af de fire friheder inden for det indre marked vil forstærke Den Europæiske Unions
internationale konkurrenceevne. Det Europæiske Råd understreger vigtigheden af Kommissi-
onens initiativ til at give nye impulser til det indre marked for varer ved at styrke den gensidi-
ge anerkendelse og ved at forbedre dets måde at fungere på i det harmoniserede område, sam-
tidig med at der sikres et højt sikkerheds- og forbrugerbeskyttelsesniveau. Det anmoder Rådet
om hurtigt at træffe afgørelse om de foreslåede foranstaltninger. Det nyligt vedtagne service-
direktiv er et vigtigt værktøj til at frigøre den europæiske servicesektors fulde potentiale. En
fuldstændig, sammenhængende, rettidig og konsekvent gennemførelse af bestemmelserne i
servicedirektivet bør prioriteres højt. Det Europæiske Råd understreger, at et fuldt ud funk-
tionsdygtigt og sammenkoblet indre marked for gas og elektricitet, yderligere integrering af
de europæiske finansielle markeder, navnlig ved at fjerne hindringerne for indførelsen af et
fælles betalingsområde, samt yderligere liberalisering af markederne for posttjenester, samti-
dig med at finansieringen af effektive befordringspligtydelser sikres, vil være vigtige skridt på
vejen til at nå dette mål. Alt bør sættes ind på at nå til en vellykket afslutning af lovgivnings-
processen med hensyn til nedsættelse af roamingtaksterne inden udgangen af første halvår af
2007.
7224/07
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
355448_0006.png
Formandskabets konklusioner - den 8.-9. marts 2007 i Bruxelles
9.
Klare og sammenhængende EU-regler er en forudsætning for et velfungerende indre marked
ligesom rettidig og korrekt implementering af høj kvalitet af fællesskabslovgivningen og ef-
fektiv anvendelse og håndhævelse af de fælles regler. Medlemsstaterne har gjort vigtige frem-
skridt hen imod opfyldelsen af målet på 1,5% for implementeringsunderskuddet. Det Europæ-
iske Råd tilskynder dem til at fortsætte indsatsen for gradvis at nedsætte underskuddet yderli-
gere til 1% senest i 2009, samtidig med at det understreger vigtigheden af at nå til enighed om
passende implementeringsfrister.
10.
Det Europæiske Råd finder, at det er af allerstørste vigtighed for både den europæiske øko-
nomis vækst- og beskæftigelsesperspektiver og udviklingen, at det multilaterale handelssy-
stem på basis af WTO opretholdes og styrkes. Det understreger behovet for en ambitiøs, afba-
lanceret og samlet aftale om Doha-udviklingsdagsordenen og opfordrer de vigtigste partnere
til at udvise samme konstruktive engagement, så forhandlingerne kan afsluttes med et vellyk-
ket resultat. Samtidig bør der på basis af WTO-platformen hurtigt arbejdes på bilaterale og
regionale frihandelsaftaler med relevante partnere.
11.
Med henblik på topmødet mellem USA og EU i april 2007 understreger Det Europæiske Råd
betydningen af de transatlantiske økonomiske forbindelser, der bør styrkes ved hjælp af et nyt
transatlantisk økonomisk partnerskab, som forstærker engagementet i det økonomiske initia-
tiv, der blev lanceret på 2005-topmødet. Heri vil der blive fokuseret på forbedring af den lov-
givningsmæssige konvergens på forskellige områder, koordinering af indsatsen for at beskytte
intellektuelle ejendomsrettigheder og uddybelse af samarbejdet på energi- og miljøområdet
med henblik på at øge EU's og USA's internationale konkurrenceevne.
12.
Endvidere understreger Det Europæiske Råd betydningen af at forbedre de europæiske virk-
somheders reelle markedsadgang, især til hurtigt voksende nye markeder. Beskyttelsen af
intellektuelle ejendomsrettigheder og kampen mod forfalskning og piratkopiering må intensi-
veres på internationalt plan. Kommissionen opfordres til at tage passende initiativer til at ud-
vikle og udbrede europæiske standarder hurtigere som reaktion på de krav, som hurtigt vok-
sende innovative og videnbaserede markeder stiller. Den opfordres også til sammen med med-
lemsstaterne at undersøge, hvordan den multilaterale disciplin i forbindelse med statsstøtte
kan styrkes og udbygges yderligere set i relation til den eksterne konkurrenceevne.
7224/07
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
355448_0007.png
Formandskabets konklusioner - den 8.-9. marts 2007 i Bruxelles
Styrkelse af innovation, forskning og uddannelse
13.
Medlemsstaterne er fast besluttet på at forbedre rammebetingelserne for innovation, såsom
konkurrencedygtige markeder, og på at mobilisere yderligere midler til forsknings-, udvik-
lings- og innovationsaktiviteter. Det Europæiske Råd gentager betydningen af, at 3% af BNP
anvendes til forskning og udvikling senest i 2010. Det understreger behovet for at optimere
synergien mellem Fællesskabets programmer, forbedre udmøntningen af forskningsresultater i
innovative produkter og tjenester og sikre en passende udveksling af viden mellem alle part-
nere. Det opfordrer også Kommissionen til at forelægge anbefalinger til retningslinjer for
samarbejde og teknologioverførsel mellem den offentlige forskning og erhvervslivet og til at
prioritere fremlæggelsen af sine strategier for intellektuelle ejendomsrettigheder og patenter.
14.
Det Europæiske Råd opfordrer Kommissionen og medlemsstaterne til at sætte fart i gennem-
førelsen af den innovationspolitiske strategi. Investering i fremtidige teknologier er et afgø-
rende bidrag til at sikre Europas konkurrenceevne på førende markeder. I denne forbindelse
opfordres Kommissionen til at fremlægge forslag til fælles teknologiinitiativer i udvalgte sek-
torer af strategisk betydning. Den opfordres desuden til at fremsætte forslag til initiativer
baseret på artikel 169 med henblik på Fællesskabets deltagelse i FTU-programmer (forskning
og teknologisk udvikling), som flere medlemsstater har iværksat, så de mest fremskredne i
begge tilfælde kan lanceres i 2007. Det Europæiske Råd understreger, at fremragende menne-
skelige ressourcer og fremme af "hjernecirkulation" er af afgørende betydning. Det understre-
ger den vigtige rolle, som det nyligt oprettede Europæiske Forskningsråd har i denne forbin-
delse.
15.
Uddannelse og erhvervsuddannelse er en forudsætning for et tilfredsstillende samspil mellem
vidensamfundets tre elementer (uddannelse - forskning - innovation) og spiller en central rolle
med hensyn til at fremme vækst og beskæftigelse. Der er gjort gode fremskridt i gennemførel-
sen af arbejdsprogrammet for uddannelse og erhvervsuddannelse 2010 i løbet af de seneste
12 måneder. Medlemsstaterne er fast besluttet på at fortsætte reformerne og gennemføre
arbejdsprogrammet fuldt ud, især ved at modernisere de højere uddannelser, sikre attraktive
erhvervsuddannelser og andre uddannelser af høj kvalitet og gennemføre nationale strategier
for livslang læring.
7224/07
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
355448_0008.png
Formandskabets konklusioner - den 8.-9. marts 2007 i Bruxelles
16.
Det Europæiske Råd anmoder Rådet og Europa-Parlamentet om at afslutte den detaljerede
behandling af Kommissionens forslag om et europæisk teknologisk institut i første halvår af
2007, så der kan træffes afgørelse inden årets udgang.
17.
Miljøteknologi og miljøinnovation bidrager til at nå målene i Lissabon-strategien for vækst og
beskæftigelse, bl.a. bekæmpelse af klimaændringer. Medlemsstaterne er fast besluttet på at
fremme miljøinnovationer gennem en ambitiøs tilgang ved at drage fuld fordel af de førende
markeder på områder som bæredygtige og sikre low carbon-teknologier, vedvarende energi
samt energi- og ressourceeffektivitet. Det Europæiske Råd opfordrer Kommissionen til at
fremsætte forslag til en integreret strategi for fremme af miljøinnovation i begyndelsen af
2008.
Fremme af beskæftigelsen og modernisering og styrkelse af den europæiske sociale
model
18.
Det Europæiske Råd understreger på baggrund af den positive udvikling på medlemsstaternes
arbejdsmarkeder betydningen af "godt arbejde" og de underliggende principper, dvs. arbejds-
tagernes rettigheder og medbestemmelse, lige muligheder, beskyttelse af sikkerheden og
sundheden på arbejdspladsen og en familievenlig tilrettelæggelse af arbejdet. Det Europæiske
Råd ser frem til drøftelsen om Kommissionens meddelelse om flexicurity, der skulle kunne
bidrage til udarbejdelsen af en række forskellige løsningsmuligheder for flexicurity, så der
kan findes det rigtige policy mix, der er skræddersyet til arbejdsmarkedets behov, herunder
øget arbejdsmarkedsdeltagelse. En styrket livscyklusstrategi med hensyn til arbejde er også
nødvendig for at forbedre adgangen til arbejdsmarkedet og fremme et længere arbejdsliv og
faglig mobilitet i løbet af livscyklussen.
7224/07
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
355448_0009.png
Formandskabets konklusioner - den 8.-9. marts 2007 i Bruxelles
19.
Det Europæiske Råd bekræfter på ny, at det er nødvendigt at styrke den økonomiske og socia-
le sammenhængskraft i hele EU, og understreger den centrale rolle, som arbejdsmarkedets
parter spiller. Det Europæiske Råd fremhæver betydningen af EU's sociale dimension. Det
minder i den forbindelse om traktatens sociale bestemmelser og især om målene om fremme
af beskæftigelsen og forbedring af leve- og arbejdsvilkårene for herigennem at muliggøre en
udjævning af disse vilkår på et stadig stigende niveau. For at sikre EU-borgernes fortsatte
støtte til europæisk integration understreger Det Europæiske Råd, at der bør tages bedre hen-
syn til medlemsstaternes fælles sociale målsætninger i Lissabon-dagsordenen. I den forbindel-
se hilser Det Europæiske Råd den fælles beskæftigelsesrapport og den fælles rapport om soci-
al beskyttelse og social integration velkommen. For at styrke den sociale sammenhængskraft
understreger Det Europæiske Råd nødvendigheden af at bekæmpe fattigdom og social udstø-
delse, navnlig børnefattigdom, og af at give alle børn lige muligheder. Der bør lægges mere
vægt på aktiv inddragelse, dvs. sikre alle et passende minimum af midler, samtidig med at det
skal kunne betale sig at arbejde. Kommissionens statusrapport om den sociale virkelighed
skulle give yderligere input til drøftelserne om sociale spørgsmål.
20.
Demografiske ændringer stiller medlemsstaterne over for et komplekst sæt af indbyrdes for-
bundne udfordringer. Oprettelsen af en "alliance for familier" skal fungere som en platform
for udveksling mellem medlemsstaterne af synspunkter og viden om familievenlige politikker
såvel som god praksis. Medlemsstaterne vil fortsat videreudvikle politikker, der fremmer lige
muligheder for mænd og kvinder, samt politikker, der fremmer unges rolle - bl.a. med fokus
på deres overgang fra skole til arbejdsliv - samt ældres og lavtuddannedes rolle som aktive
deltagere i økonomien og på arbejdsmarkedet, så deres potentiale for at bidrage til den øko-
nomiske og sociale udvikling i vore samfund kan udnyttes fuldt ud.
7224/07
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
355448_0010.png
Formandskabets konklusioner - den 8.-9. marts 2007 i Bruxelles
II.
Bedre regulering
21.
Bedre regulering er fortsat et vigtigt instrument, som bidrager til den politik, der føres for at
styrke konkurrenceevnen og støtte en holdbar vækst og beskæftigelsen. Det Europæiske Råd
fremhæver, at der i 2006 blev gjort gode fremskridt med hensyn til at forbedre de lovgiv-
ningsmæssige rammer, og det hilser Kommissionens handlingsprogram for reduktion af ad-
ministrative byrder i EU velkommen. Det understreger, at det er nødvendigt med en yderlige-
re indsats for at konsolidere og bygge videre på de hidtidige resultater.
22.
Det Europæiske Råd opfordrer Kommissionen til regelmæssigt at ajourføre sit
forenklings-
program.
Det understreger vigtigheden af at opnå konkrete resultater på dette område uden at
anfægte reguleringens politiske målsætninger og under hensyntagen til gældende fællesskabs-
ret og anmoder Rådet om at lægge særlig vægt på forenklingsforslag, som det betragter som
en prioritet.
23.
Der er gjort betydelige fremskridt med hensyn til
bedre lovgivning.
Evalueringen af Kom-
missionens konsekvensanalysesystem vil bidrage til at identificere yderligere forbedringer,
blandt andet ved at der tages større hensyn til aspekter, der er relevante for den eksterne kon-
kurrenceevne som en del af søjlen vedrørende økonomiske konsekvenser. Med henblik på at
forbedre kvaliteten af konsekvensanalysesystemet yderligere finder Det Europæiske Råd, at
Kommissionens nedsættelse af et konsekvensanalyseudvalg er et vigtigt skridt. Det Europæ-
iske Råd understreger nødvendigheden af, at Rådet og Europa-Parlamentet gør øget brug af
konsekvensanalyser. Det Europæiske Råd vil i foråret 2008 på grundlag af en gennemgang
foretaget af Kommissionen overveje, om der er behov for yderligere foranstaltninger under
hensyn til de forskellige valgmuligheder, herunder en gruppe af uafhængige eksperter, der
skal rådgive institutionerne om deres arbejde hen imod bedre regulering.
7224/07
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
355448_0011.png
Formandskabets konklusioner - den 8.-9. marts 2007 i Bruxelles
24.
Det Europæiske Råd understreger, at
reduktion af de administrative byrder
er en vigtig
foranstaltning for at stimulere Europas økonomi, især på grund af dens indvirkning på SMV'-
erne. Der er behov for en kraftig fælles indsats, hvis de administrative byrder i EU skal redu-
ceres væsentligt. Det Europæiske Råd er derfor enigt om, at de administrative byrder som føl-
ge af EU-lovgivningen skal være reduceret med 25% senest i 2012. Under hensyntagen til de
forskellige udgangspositioner og traditioner opfordrer Det Europæiske Råd medlemsstaterne
til at fastsætte deres egne nationale mål med et tilsvarende ambitionsniveau inden for deres
kompetenceområder senest i 2008.
25.
Det Europæiske Råd opfordrer på den baggrund Kommissionen til at iværksætte handlings-
programmet for reduktion af de administrative byrder med bistand fra medlemsstaterne, er
enigt om, at målingen af de administrative omkostninger ved fællesskabslovgivningen bør be-
gynde på de prioriterede områder, som Kommissionen har foreslået, og anmoder Rådet og
Europa-Parlamentet om at give særlig prioritet til de øjeblikkelige tiltag, som angives i hand-
lingsprogrammet, så snart Kommissionen har fremlagt de relevante forslag, således at disse
tiltag kan vedtages snarest muligt i 2007. Det Europæiske Råd støtter, at Kommissionen som
et pilotprojekt agter at nedsætte et uafhængigt ekspertudvalg, der skal bistå Kommissionen og
medlemsstaterne med gennemførelsen af handlingsplanen for reduktion af de administrative
byrder.
26.
Det Europæiske Råd anmoder Rådet om at gøre status over fremskridtene vedrørende alle
aspekter af bedre regulering en gang om året.
III. En integreret klima- og energipolitik
27.
Udfordringerne i forbindelse med klimaændringerne skal tackles effektivt og hurtigt. De sene-
ste undersøgelser på dette område har bidraget til en voksende bevidsthed og viden om de
langsigtede følger, bl.a. følgerne for den globale økonomiske udvikling, og har fremhævet
behovet for beslutsom og omgående handling. Det Europæiske Råd understreger, at det er af
afgørende betydning at nå det strategiske mål om at begrænse den globale gennemsnitlige
temperaturstigning til højst 2 °C over det førindustrielle niveau.
7224/07
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
355448_0012.png
Formandskabets konklusioner - den 8.-9. marts 2007 i Bruxelles
28.
Da energiproduktion og energianvendelse er hovedkilderne til drivhusgasemissioner, er der
behov for en integreret klima- og energipolitisk strategi for at nå dette mål. Integrationen bør
opnås på basis af gensidig støtte. På den baggrund vil energipolitikken for Europa (EPE) for-
følge nedennævnte tre mål under fuld respekt for medlemsstaternes valg af energimix og su-
verænitet over primære energikilder og understøttet af en ånd af solidaritet mellem medlems-
staterne:
at øge forsyningssikkerheden
at sikre de europæiske økonomiers konkurrenceevne og disponibel energi til overkom-
melige priser
at fremme miljømæssig bæredygtighed og bekæmpe klimaændringer.
Klimabeskyttelse
29.
Det Europæiske Råd fremhæver EU's førende rolle i den internationale klimabeskyttelse. Det
understreger, at en kollektiv international indsats vil være afgørende for en effektiv, virk-
ningsfuld og hensigtsmæssig reaktion af det nødvendige omfang til imødegåelse af udfordrin-
gerne i forbindelse med klimaændringerne. Til det formål er det nødvendigt, at der på FN's
internationale klimakonference, der begynder i slutningen af 2007 og afsluttes senest i 2009,
indledes forhandlinger om en global og samlet aftale for tiden efter 2012, der bør bygge på og
udvide Kyoto-protokollens arkitektur og skabe en fair og fleksibel ramme for den bredest mu-
lige deltagelse. Det Europæiske Råd tilslutter sig i denne forbindelse de elementer, som Rådet
(miljø) på samlingen den 20. februar 2007 indkredsede som væsentlige dele af en effektiv og
hensigtsmæssig ramme for tiden efter 2012, og som bl.a. omfatter udvikling af en fælles visi-
on for at nå det ultimative mål for FN's rammekonvention om klimaændringer, styrkelse og
udvidelse af de globale CO
2
-markeder, udvikling, udbredelse og overførsel af den nødvendige
teknologi til reduktion af emissionerne, hensigtsmæssige tilpasningsforanstaltninger til at
tackle virkningerne af klimaændringerne, en indsats over for skovrydning og en indsats over
for emissioner fra den internationale luftfart og søtransport. Alle lande bør opfordres til at bi-
drage til bestræbelserne inden for denne ramme i overensstemmelse med deres differentierede
ansvar og respektive kapaciteter.
7224/07
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
355448_0013.png
Formandskabets konklusioner - den 8.-9. marts 2007 i Bruxelles
30.
Det Europæiske Råd bekræfter på ny, at absolutte emissionsreduktionsforpligtelser er ryg-
raden i et globalt CO
2
-marked. Industrilandene bør fortsætte med at føre an ved at forpligte
sig til en kollektiv reduktion af deres drivhusgasemissioner i størrelsesordenen 30% frem til
2020 i forhold til 1990. De bør i den forbindelse også forpligte sig til en kollektiv reduktion af
deres emissioner med 60-80% frem til 2050 i forhold til 1990.
31.
I den forbindelse giver Det Europæiske Råd sin tilslutning til en EU-målsætning om senest i
2020 at have opnået en reduktion af drivhusgasemissionerne på 30% i forhold til 1990 som
EU's bidrag til en global og samlet aftale for tiden efter 2012, under forudsætning af at andre
industrilande forpligter sig til lignende emissionsreduktioner, og at de økonomisk mere udvik-
lede udviklingslande forpligter sig til at yde et passende bidrag i overensstemmelse med deres
ansvar og respektive kapaciteter. Det opfordrer disse lande til at komme med forslag til deres
bidrag til aftalen for tiden efter 2012.
32.
Det Europæiske Råd understreger, at EU er forpligtet på at omdanne Europa til en yderst
energieffektiv økonomi med lave drivhusgasemissioner, og beslutter, at EU - i afventning af
en global og samlet aftale for tiden efter 2012 og med forbehold af EU's position i internatio-
nale forhandlinger - skal påtage sig en fast ensidig forpligtelse til en reduktion af drivhusgas-
emissionerne på mindst 20% frem til 2020 i forhold til 1990.
33.
Det Europæiske Råd beslutter, at det er nødvendigt med en differentieret tilgang til medlems-
staternes bidrag, der afspejler retfærdighed og gennemsigtighed og samtidig tager hensyn til
nationale forhold og de relevante basisår for den første forpligtelsesperiode under Kyoto-
protokollen. Det anerkender, at gennemførelsen af disse mål vil blive baseret på fællesskabs-
politikker og på en aftale om den interne byrdefordeling, og opfordrer Kommissionen til i tæt
samarbejde med medlemsstaterne omgående at indlede en teknisk analyse af kriterier, herun-
der socioøkonomiske parametre og andre relevante og sammenlignelige parametre, som skal
danne grundlag for videre indgående drøftelser. I betragtning af den energiintensive sektors
store betydning understreger Det Europæiske Råd, at det er nødvendigt at træffe omkost-
ningseffektive foranstaltninger for at forbedre sådanne europæiske industriers konkurrence-
evne såvel som deres miljøpåvirkning.
7224/07
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
355448_0014.png
Formandskabets konklusioner - den 8.-9. marts 2007 i Bruxelles
34.
Det Europæiske Råd bemærker, at udviklingslandenes andel af drivhusgasemissionerne stiger,
og at det er nødvendigt, at disse lande løser problemet med stigningen i emissionerne ved at
reducere deres økonomiske udviklings emissionsintensitet i tråd med det generelle princip om
fælles, men differentieret ansvar og respektive kapaciteter. Det Europæiske Råd er rede til at
fortsætte og yderligere forstærke sin støtte til udviklingslandene i deres bestræbelser på at
mindske deres sårbarhed og tilpasse sig klimaændringerne.
35.
Da handel med emissionsrettigheder spiller en central rolle i EU's langsigtede strategi til re-
duktion af drivhusgasemissionerne, opfordrer Det Europæiske Råd Kommissionen til at gen-
nemgå EU's emissionshandelsordning i god tid med henblik på at øge ordningens gennemsig-
tighed og styrke og udvide dens anvendelsesområde og til som led i revisionen af denne ord-
ning at overveje en eventuel udvidelse af dens anvendelsesområde til at omfatte arealanven-
delse, ændringer i arealanvendelse og skovbrug samt overfladetransport.
Det Europæiske Råd understreger, at det er nødvendigt med en effektiv, sikker og bæredygtig
europæisk transportpolitik. Det er i den forbindelse vigtigt at træffe foranstaltninger til at øge
det europæiske transportsystems miljøpræstationer. Det Europæiske Råd noterer sig, at Kom-
missionen er i gang med at vurdere de eksterne omkostninger ved transport og deres internali-
sering.
Energipolitik
36.
Den globale opvarmning og behovet for at garantere forsyningssikkerheden og øge erhvervs-
livets konkurrenceevne gør det i stigende grad nødvendigt og presserende, at EU indfører en
integreret energipolitik, der kombinerer en indsats på europæisk plan og medlemsstatsplan.
Som en milepæl i indførelsen af en energipolitik for Europa (EPE) og som springbræt for den
videre indsats vedtager Det Europæiske Råd en omfattende energihandlingsplan for perioden
2007-2009 (bilag I), der bygger på Kommissionens meddelelse om en energipolitik for
Europa. Det Europæiske Råd bemærker, at medlemsstaternes valg af energimix kan få konse-
kvenser for energisituationen i andre medlemsstater og for EU's evne til at nå EPE's tre mål.
7224/07
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
355448_0015.png
Formandskabets konklusioner - den 8.-9. marts 2007 i Bruxelles
37.
Handlingsplanen indeholder en beskrivelse af, hvordan der kan gøres markante fremskridt hen
imod et velfungerende og fuldt gennemført indre marked for gas og elektricitet i EU og et
bedre sammenkoblet og integreret marked. Den omhandler udpegelse af EU-koordinatorer for
fire prioriterede projekter af europæisk interesse. Den behandler også det vigtige spørgsmål
om sikkerhed i energiforsyningen og reaktionen på potentielle kriser. Med hensyn til forsy-
ningssikkerheden understreger Det Europæiske Råd vigtigheden af at gøre fuld brug af de
foreliggende instrumenter for at forbedre EU's bilaterale samarbejde med alle leverandører og
sikre pålidelige energistrømme til EU. Den indeholder klare retningslinjer for en effektiv
international energipolitik, hvor EU taler med én stemme. Den fastsætter meget ambitiøse
kvantitative mål for energieffektivitet, vedvarende energi og brug af biobrændstoffer og op-
fordrer til en europæisk strategisk energiteknologiplan, der bl.a. omfatter miljøforsvarlig CO
2
-
opsamling og -lagring, som Det Europæiske Råd skal behandle på sit forårsmøde i 2008.
38.
Det Europæiske Råd tilskynder alle berørte parter til at arbejde hurtigt og beslutsomt videre
for at gennemføre alle elementerne i handlingsplanen i overensstemmelse med dens bestem-
melser og betingelser. Det opfordrer navnlig Kommissionen til så hurtigt som muligt at fore-
lægge de forslag, som der anmodes om i handlingsplanen.
Opfølgning
39.
I lyset af den integrerede tilgang til klima- og energipolitikken vil energihandlingsplanen lø-
bende blive taget op til revision i forbindelse med Det Europæiske Råds årlige gennemgang af
de fremskridt, der er gjort, og de resultater, der er opnået i gennemførelsen af EU's energi- og
klimaændringspolitikker. Kommissionen opfordres til at fremlægge en ajourført strategisk
energiredegørelse i begyndelsen af 2009, der skal danne grundlag for den nye energihand-
lingsplan fra 2010, som Det Europæiske Råd skal vedtage på sit forårsmøde i 2010.
7224/07
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
355448_0016.png
Formandskabets konklusioner - den 8.-9. marts 2007 i Bruxelles
IV. Internationale forbindelser
40.
Det Europæiske Råd bekræfter på ny den strategiske betydning af topmødet mellem EU og
Afrika i andet halvår af 2007. Det påskønner, at det kommende portugisiske formandskab er
rede til at være vært for dette topmøde i Lissabon i december 2007.
41.
Det Europæiske Råd hilste velkommen, at der den 8. februar i Mekka blev indgået en aftale
om dannelsen af en national palæstinensisk samlingsregering. Det anerkender Saudi-Arabiens
og de arabiske lederes rolle i opnåelsen af palæstinensisk forsoning. EU er rede til at samar-
bejde med en legitim palæstinensisk regering, der vedtager en platform, som afspejler Kvar-
tettens principper. Det opfordrer Kvartetten til at fortsætte sin aktive medvirken til fredspro-
cessen i Mellemøsten.
42.
Det Europæiske Råd minder om, at det er fast besluttet på at styrke Libanons suverænitet, ter-
ritoriale integritet og uafhængighed. Det gentager sin opfordring til en fuldstændig og hurtig
gennemførelse af resolution 1701 og alle andre relevante resolutioner fra Sikkerhedsrådet. Det
gentager sin støtte til oprettelsen af den særlige domstol for Libanon i overensstemmelse med
FN's Sikkerhedsråds resolution 1664 og tilskynder alle medlemmer af det internationale sam-
fund til at bidrage med deres støtte. Det værdsætter alle konstruktive internationale mæglings-
bestræbelser, navnlig fra Den Arabiske Ligas generalsekretærs og Saudi-Arabiens side, med
henblik på en løsning på den nuværende politiske krise i Libanon. Det understreger nødven-
digheden af at gennemføre de tilsagn, der blev givet på den internationale Paris III-
konference.
________________________
7224/07
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
355448_0017.png
Formandskabets konklusioner - den 8.-9. marts 2007 i Bruxelles
BILAG I
DET EUROPÆISKE RÅDS HANDLINGSPLAN (2007-2009)
EN ENERGIPOLITIK FOR EUROPA (EPE)
Handlingsplanen omfatter følgende prioriterede tiltag, hvoraf nogle kan bidrage til mere end et af
EPE's tre mål. Nye foranstaltninger bør tage hensyn til principperne om bedre regulering, især for så
vidt angår konsekvensanalyser.
I.
1.
Det indre marked for gas og elektricitet
Det Europæiske Råd noterer sig Kommissionens rapport om det indre marked og den endelige
rapport efter sektorundersøgelsen af markederne for gas og elektricitet med henblik på at øge
konkurrencen, sikre en effektiv regulering og tilskynde til investeringer, der kan gavne for-
brugerne, og:
bekræfter, at for at nå dette mål er det første skridt, som det er forpligtet på, at sørge for,
at gældende lovgivning om det indre marked i tilknytning til åbningen af gas- og elek-
tricitetsmarkederne gennemføres rettidigt og fuldt ud, både efter lovgivningens bogstav
og dens ånd, eftersom der endnu ikke er opnået et ægte konkurrencepræget, sammen-
koblet og fælles indre marked for energi i hele Europa, som vil få væsentlige fordele for
konkurrenceevnen og EU's forbrugere samt øge forsyningssikkerheden
bemærker, at der er et samspil mellem investeringsbeslutninger og udviklingen af regel-
sættet, og mener derfor, at fremtidige foranstaltninger, der påvirker det indre marked,
skal udformes og gennemføres på en sådan måde, at der tilvejebringes positive ramme-
betingelser for de stærkt påkrævede investeringer
tager hensyn til de karakteristiske træk ved gas- og elektricitetssektorerne og ved de
nationale og regionale markeder og er enigt om, at der er behov for:
en effektiv adskillelse af forsynings- og produktionsaktiviteter fra operationer på
nettet (unbundling) baseret på netoperationssystemer, der drives uafhængigt og er
passende reguleret, og som sikrer lige og åben adgang til transportinfrastrukturer
og uafhængige beslutninger om infrastrukturinvesteringer
yderligere harmonisering af beføjelser og styrkelse af de nationale energiregulato-
rers uafhængighed
7224/07
BILAG I
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
355448_0018.png
Formandskabets konklusioner - den 8.-9. marts 2007 i Bruxelles
oprettelse af en uafhængig ordning, så nationale regulatorer kan samarbejde og
træffe afgørelse om vigtige grænseoverskridende spørgsmål
oprettelse af en ny fællesskabsordning for transmissionssystemoperatører, der skal
forbedre koordineringen af nettets drift og dets sikkerhed på grundlag af eksiste-
rende samarbejdspraksis
et mere effektivt og integreret system for grænseoverskridende handel med elek-
tricitet og drift af nettet, herunder udarbejdelse af tekniske standarder
forøgelse af konkurrencen og forsyningssikkerheden ved at lette integrationen af
nye kraftværker i alle medlemsstaters elektricitetsnet og ved navnlig at tilskynde
nye virksomheder til at deltage på markedet
relevante investeringssignaler, som bidrager til en effektiv og mere sikker drift af
transmissionsnettet
øget gennemsigtighed i operationerne på energimarkedet
bedre forbrugerbeskyttelse, f.eks. ved udarbejdelse af et energikundecharter.
Desuden opfordrer Det Europæiske Råd Kommissionen til:
i god tid inden samlingen i Rådet (energi) i juni at præcisere nærmere, hvilke cen-
trale foranstaltninger der påtænkes, og hvilke konsekvenser de vil få
sammen med medlemsstaterne at udarbejde prognoser på mellemlang og lang sigt
for udbuddet af og efterspørgslen efter gas og elektricitet og at kortlægge de sup-
plerende investeringer, der er nødvendige for at dække EU's strategiske behov
at vurdere, hvilken indvirkning vertikalt integrerede energiselskaber fra tredjelan-
de vil få på det indre marked, og hvordan princippet om gensidighed kan gennem-
føres
at vurdere adgangen til oplagring af gas i EU.
Det Europæiske Råd opfordrer Kommissionen til at fremlægge relevante forslag, bl.a. ved ud-
vikling af gældende lovgivning, hvor det er muligt.
2.
Det Europæiske Råd bekræfter, at det er nødvendigt at forbedre den grænseoverskridende
regionale udveksling og fremskynde udviklingen af det regionale energisamarbejde og samti-
dig tage udfordringerne i forbindelse med energimarkeder i udkantsområder op og lette inte-
grationen af de regionale energimarkeder i EU's indre marked og dets videreudvikling, navn-
lig ved hjælp af sammenkobling, idet der tages hensyn til integrationen af vedvarende energi-
kilder på land såvel som på havet, og:
7224/07
BILAG I
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
355448_0019.png
Formandskabets konklusioner - den 8.-9. marts 2007 i Bruxelles
hilser velkommen, at Kommissionen som et første skridt i det nødvendige omfang i
henhold til artikel 10 i beslutning 1364/2006/EF agter at udpege EU-koordinatorer for at
fremskynde de mest afgørende prioriterede projekter af europæisk interesse
1
; det be-
mærker dog, at der er brug for nye projekter for at opnå passende sammenkobling, især
af isolerede energimarkeder, og anmoder de berørte medlemsstater om at være nået op
på en sammenkoblingskapacitet for elektricitet og gas på mindst 10% i 2010. Til det
formål bør de berørte medlemsstater intensivere deres bilaterale samarbejde, f.eks. ved
at udarbejde passende retningslinjer
opfordrer Kommissionen til at fremlægge forslag, der sigter mod at strømline godken-
delsesprocedurerne.
II.
3.
Forsyningssikkerhed
For at bidrage til forsyningssikkerheden i en ånd af solidaritet mellem medlemsstaterne, navn-
lig for det tilfælde, at der opstår en krise i energiforsyningen, understreger Det Europæiske
Råd:
at det er nødvendigt at øge forsyningssikkerheden, både for EU som helhed og for de
enkelte medlemsstater, ved hjælp af:
effektiv diversificering af energikilder og transportruter, hvilket også vil bidrage
til et mere konkurrencedygtigt indre marked for energi
udvikling af mere effektive kriseberedskabsmekanismer på grundlag af gensidigt
samarbejde og navnlig eksisterende ordninger, idet der skal overvejes en bred vif-
te af valgmuligheder efter en omhyggelig vurdering af de eksisterende midler, un-
der hensyn til, at det er medlemsstaterne, der har det primære ansvar for den in-
denlandske efterspørgsel, og under passende anvendelse af den varslingskapacitet,
som findes i netværket af energisikkerhedskorrespondenter
forbedring af oliedataenes gennemsigtighed og gennemgang af EU's olieforsy-
ningsinfrastruktur og olieoplagringsordninger, som supplerer IEA's kriseordning,
især med hensyn til disponibilitet i tilfælde af en krise
en grundig analyse af disponibiliteten af og omkostningerne ved gasoplagrings-
anlæg i EU
en vurdering af, hvilke konsekvenser den nuværende og den potentielle energi-
import og betingelserne i forbindelse med de forbundne net vil få for de enkelte
medlemsstaters forsyningssikkerhed
oprettelse af et energiobservatorium i Kommissionen.
1
De prioriterede projekter af europæisk interesse er nævnt i Europa-Parlamentets og Rådets
beslutning 1364/2006/EF. Med hensyn til koordinatorer, og uden at det berører eventuelt
senere udpegelser, noterer Rådet sig, at Kommissionen i sin meddelelse overvejer følgende
projekter: højspændingsforbindelsen mellem Tyskland, Polen og Litauen, forbindelser til hav-
vindmølleparker i Nordeuropa, elforbindelser mellem Frankrig og Spanien samt Nabucco-
rørledningen, der skal føre gas fra Det Kaspiske Hav til Centraleuropa.
18
7224/07
BILAG I
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
355448_0020.png
Formandskabets konklusioner - den 8.-9. marts 2007 i Bruxelles
III. International energipolitik
4.
Udviklingen af en fælles tilgang til den eksterne energipolitik skal fremskyndes og bør omfat-
te dialoger og partnerskaber mellem forbrugere og producenter, mellem forbrugere indbyrdes
og mellem forbrugere og transitlande, bl.a. via organisationer som OPEC. Det Europæiske
Råd understreger derfor, at følgende elementer er afgørende i bestræbelserne på i højere grad
at få EU til at tale med én stemme til støtte for de tre energipolitiske mål:
forhandling og endelig udformning af en opfølgningsaftale til partnerskabs- og samar-
bejdsaftalen med Rusland, navnlig i forbindelse med energispørgsmål
1
intensivering af EU's forbindelser med Centralasien, området omkring Det Kaspiske
Hav og Sortehavsområdet med henblik på yderligere at diversificere kilder og ruter
styrkelse af opbygningen af partnerskab og samarbejde i de bilaterale energidialoger
med USA samt med Kina, Indien, Brasilien og andre vækstøkonomier med fokus på
mindskelse af drivhusgasserne, energieffektivitet, vedvarende energikilder og lav-
emissionsteknologier, især CO
2
-opsamling og -lagring
sikring af gennemførelsen af energifællesskabstraktaten med henblik på at udvikle den
yderligere og eventuelt udvide den til at omfatte Norge, Tyrkiet, Ukraine og Moldova
fuld udnyttelse af de instrumenter, der er til rådighed inden for den europæiske nabo-
skabspolitik
forbedring af energiforbindelserne med Algeriet, Egypten og andre producentlande i
Machrak- og Maghreb-området
2
etablering af en særlig dialog med de afrikanske lande om energi og brug af Fællesska-
bets instrumenter til at fremme især decentrale vedvarende energikilder og mere gene-
relt forbedre energitilgængeligheden og bæredygtigheden i regionen samt energiinfra-
strukturer af fælles interesse
fremme af adgangen til energi inden for rammerne af FN's Kommission for Bæredygtig
Udvikling.
1
2
Denne affattelse foregriber ikke igangværende drøftelser om forhandlingsmandatet for op-
følgningsaftalen til partnerskabs- og samarbejdsaftalen.
Under hensyntagen til AGEX-konklusionerne af 22. januar 2007 (5463/07).
19
7224/07
BILAG I
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
355448_0021.png
Formandskabets konklusioner - den 8.-9. marts 2007 i Bruxelles
IV.
5.
Energieffektivitet og vedvarende energi
Det Europæiske Råd er klar over den voksende energiefterspørgsel og de stigende energipri-
ser samt over fordelene ved en kraftig og hurtig fælles international indsats mod klima-
ændringer, er overbevist om, at en væsentlig udvikling i energieffektiviteten og i vedvarende
energi vil øge energisikkerheden, bremse den forventede stigning i energipriserne og mindske
drivhusgasemissionerne i overensstemmelse med EU's ambitioner for perioden efter 2012, og
understreger, at energibesparelsesmålet og målene for vedvarende energi og biobrændstoffer
som omhandlet i det efterfølgende bør nås på en sådan måde, at indsatsen og fordelene deles
rimeligt og retfærdigt mellem samtlige medlemsstater under hensyntagen til de forskellige
nationale forhold, udgangspunkter og potentialer.
6.
Det er på den baggrund, at Det Europæiske Råd:
understreger, at det er nødvendigt at forbedre energieffektiviteten i EU med henblik på
at nå målet om at spare 20% på EU's energiforbrug i forhold til 2020-prognoserne i
Kommissionens grønbog om energieffektivitet og at udnytte de nationale handlingspla-
ner for energieffektivitet til det formål
opfordrer til en grundig og hurtig gennemførelse af de fem ambitiøse hovedprioriteter,
der fremhæves i Rådets konklusioner af 23. november 2006
1
om Kommissionens hand-
lingsplan for energieffektivitet, og som vedrører energieffektiv transport, dynamiske
mindstenormer for effektiviteten af energiforbrugende udstyr, energiforbrugeres adfærd
med hensyn til energieffektivitet og energibesparelser, energiteknologi og -innovation
og energibesparelser i bygninger
opfordrer Kommissionen til hurtigt at fremlægge forslag med det formål at få vedtaget
strengere energieffektivitetsnormer for kontor- og gadebelysning senest i 2008 og for
glødelamper og andre former for belysning i private husholdninger senest i 2009
hilser velkommen, at Kommissionen i 2007 agter at fremlægge et forslag til en ny inter-
national aftale om energieffektivitet med henblik på fælles globale bestræbelser på at
fremme energieffektiviteten under hensyntagen til, at en sådan aftale bør supplere EU's
energieffektivitetspolitik
støtter brugen af internationale forhandlinger til at tilskynde til bæredygtige produkti-
onsmetoder og til at fremme den internationale handel med miljørigtige og energieffek-
tive varer og tjenesteydelser
opfordrer til en snarlig gennemgang af EF-retningslinjerne for statsstøtte til miljøbeskyt-
telse og andre relevante EF-instrumenter, der kan give incitamenter, idet målet er, at de i
højere grad skal støtte Fællesskabets energi- og klimaændringsmål.
1
Dok. 15210/06.
20
7224/07
BILAG I
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
355448_0022.png
Formandskabets konklusioner - den 8.-9. marts 2007 i Bruxelles
7.
Det Europæiske Råd bekræfter Fællesskabets langsigtede engagement i udviklingen af vedva-
rende energi i hele EU efter 2010, understreger, at alle typer vedvarende energi, når de anven-
des omkostningseffektivt, bidrager til både forsyningssikkerhed, konkurrenceevne og bære-
dygtighed, og er overbevist om, at det er af altafgørende betydning at sende et klart signal til
industri, investorer, innovatører og forskere. Af disse grunde godkender det følgende mål un-
der hensyntagen til de forskellige individuelle forhold, udgangspunkter og potentialer:
et bindende mål om, at vedvarende energi senest i 2020 skal udgøre 20% af EU's sam-
lede energiforbrug
et bindende minimumsmål på 10%, som alle medlemsstaterne skal nå, for biobrændstof-
fers andel af det samlede forbrug af benzin og diesel til transport i EU senest i 2020, idet
dette mål skal nås på en omkostningseffektiv måde. Det er hensigtsmæssigt med et bin-
dende mål under forudsætning af, at produktionen er bæredygtig, at det bliver muligt at
få andengenerationsbiobrændstof i handelen, og at direktivet om brændstofkvalitet æn-
dres i overensstemmelse hermed, så der tillades passende blandingsniveauer.
Ud af de samlede mål for vedvarende energi bør der udledes differentierede, samlede nationa-
le mål med fuld deltagelse af medlemsstaterne under behørig hensyntagen til en retfærdig og
hensigtsmæssig tildeling på baggrund af de forskellige nationale udgangspunkter og potentia-
ler, herunder den nuværende anvendelsesgrad af vedvarende energi og energimix (jf. punkt 10
og 11); under forudsætning af, at minimumsmålet for biobrændstof nås i hver medlemsstat,
bør det overlades til medlemsstaterne at fastsætte nationale mål for hver enkelt specifik sektor
for vedvarende energi (elektricitet, opvarmning og køling, biobrændstof).
For at disse mål kan nås, opfordrer Det Europæiske Råd:
til en overordnet sammenhængende ramme for vedvarende energi, der kan etableres på
basis af et kommissionsforslag i 2007 om et nyt samlet direktiv om anvendelsen af alle
vedvarende energikilder. Forslaget bør være på linje med anden fællesskabslovgivning
og kan indeholde bestemmelser om:
=
medlemsstaternes samlede nationale mål
=
nationale handlingsplaner med sektormål og de foranstaltninger, der skal til for at
opfylde dem, og
=
kriterier og bestemmelser, der skal sikre bæredygtig produktion og anvendelse af
bioenergi og forhindre konflikter mellem de forskellige anvendelser af biomasse
til en grundig og hurtig gennemførelse af de foranstaltninger, der er fremhævet i Rådets
konklusioner fra juni 2006
1
om Kommissionens handlingsplan for biomasse, navnlig
med hensyn til demonstrationsprojekter vedrørende andengenerationsbiobrændstof
1
Dok. 9669/06.
21
7224/07
BILAG I
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
355448_0023.png
Formandskabets konklusioner - den 8.-9. marts 2007 i Bruxelles
Kommissionen til at analysere det potentiale, der ligger i grænseoverskridende synergier
i hele EU og i sammenkoblinger, så det samlede mål for vedvarende energi kan nås, og
problemerne for lande og regioner, der i vid udstrækning er isoleret fra EU's energimar-
ked, dermed kan løses
Kommissionen til at samarbejde med medlemsstaterne om at udbygge den vedvarende
energi, f.eks. via et udvidet forum for vedvarende energi, og fremme udveksling af
bedste praksis.
8.
Det Europæiske Råd understreger, at handel med emissionsrettigheder skal spille en central
rolle i EU's langsigtede målsætninger om at mindske drivhusgasemissionerne, og fremhæver,
at Kommissionens gennemgang af EU's emissionshandelsordning har stor betydning for en
forbedret EU-emissionshandelsordning, der skal være et markedsbaseret og omkostnings-
effektivt middel til at mindske emissionerne med minimale omkostninger - også når der er
tale om energiintensive industrier - og til at yde et væsentligt bidrag til EU's overordnede mål.
V.
9.
Energiteknologier
Det Europæiske Råd erkender, at der er behov for at styrke energiforskningen, navnlig med
henblik på at øge bæredygtig energis og navnlig vedvarende energis og low carbon-
teknologiers konkurrenceevne samt videreudvikle energieffektive teknologier, og hilser vel-
kommen, at Kommissionen agter at fremlægge en europæisk strategisk energiteknologiplan i
løbet af 2007, som senest skal drøftes på Det Europæiske Råds forårsmøde i 2008.
10.
Det Europæiske Råd er klar over de enorme mulige globale fordele ved en bæredygtig anven-
delse af fossile brændstoffer og:
fremhæver betydningen af væsentlige forbedringer i elproduktionseffektiviteten og rene
fossile brændstofteknologier
opfordrer indtrængende medlemsstaterne og Kommissionen til at arbejde for at styrke
FoU og udarbejde den tekniske, økonomiske og lovgivningsmæssige ramme, der kræ-
ves for at bringe en miljøforsvarlig CO
2
-opsamling og -lagring i anvendelse på nye fos-
silt fyrede kraftværker, hvis det er muligt senest i 2020
hilser velkommen, at Kommissionen agter at oprette en mekanisme, der i perioden frem
til 2015 stimulerer til opførelsen og driften af op til 12 fossilt fyrede demonstrations-
anlæg med bæredygtig teknologi til kommerciel elproduktion.
7224/07
BILAG I
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
355448_0024.png
Formandskabets konklusioner - den 8.-9. marts 2007 i Bruxelles
11.
Det Europæiske Råd minder om, at EPE fuldt ud vil respektere medlemsstaternes valg af
energimix og:
noterer sig Kommissionens vurdering af, hvordan kernekraften kan bidrage til at imøde-
komme de stigende bekymringer i forbindelse med energiforsyningssikkerheden og re-
duktionen af CO
2
-udledningen, samtidig med at det sikres, at nuklear sikkerhed og sik-
kerhedskontrol får en fremtrædende rolle i beslutningsprocessen
bekræfter, at det er op til den enkelte medlemsstat at afgøre, om den vil anvende kerne-
kraft, og understreger, at dette skal ske under stadig forbedring af den nukleare sikker-
hed og af håndteringen af radioaktivt affald, hvorfor det
støtter FoU i affaldshåndtering, navnlig under syvende rammeprogram for forsk-
ning
kan forestille sig, at der nedsættes en gruppe på højt plan vedrørende nuklear sik-
kerhed og affaldshåndtering
foreslår, at der finder en bred debat sted blandt alle relevante interessenter om mulig-
heder og risici i forbindelse med kernekraft.
________________________
7224/07
BILAG I
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
355448_0025.png
Formandskabets konklusioner - den 8.-9. marts 2007 i Bruxelles
BILAG II
LISTE OVER DOKUMENTER FORELAGT FOR DET EUROPÆISKE RÅD
1.
LISSABON-STRATEGIEN FOR VÆKST OG BESKÆFTIGELSE
Meddelelse fra Kommissionen til Det Europæiske Råds Forårsmøde - Gennemførelsen af den
fornyede Lissabon-strategi for vækst og beskæftigelse - "Et gennemførelsesår" (DEL I-IV)
5074/07 + ADD 1 + ADD 2 + ADD 3 (en) [KOM(2006) 816]
Henstilling med henblik på Rådets henstilling om ajourføringen i 2007 af de overordnede ret-
ningslinjer for medlemsstaternes og Fællesskabets økonomiske politikker og gennemførelsen
af medlemsstaternes beskæftigelsespolitikker
6881/07
Dokument om nøglespørgsmål fra Økofin-Rådet til Det Europæiske Råds forårsmøde i 2007
6862/07
Dokument om nøglespørgsmål – Bidrag fra Rådet (konkurrenceevne) til Det Europæiske
Råds forårsmøde 2007
6560/07
Centrale budskaber fra EPSCO-Rådet til Det Europæiske Råds forårsmøde
6705/07
Centrale budskaber til Det Europæiske Råds forårsmøde på det uddannelsespolitiske område
5625/07
Centrale budskaber til Det Europæiske Råd på forårsmødet på det ungdomspolitiske område
5841/07
Rådets konklusioner om transportsektorens bidrag til Lissabon-strategien
5804/07
Fælles beskæftigelsesrapport 2006/2007
6706/07
Fælles rapport om social sikring og social integration 2007
6694/07 + ADD 1
Beretning fra Kommissionen om ligestilling mellem kønnene - 2007
6205/07 [KOM(2007) 49]
7224/07
BILAG II
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
355448_0026.png
Formandskabets konklusioner - den 8.-9. marts 2007 i Bruxelles
Kommissionens meddelelse: "Status over den sociale virkelighed"
Midtvejsrapport til Det Europæiske Råds forårsmøde i 2007
6855/07
Kommissionens meddelelse: "Et indre marked for borgerne"
Situationsrapport til Det Europæiske Råds forårsmøde i 2007
6181/07 [KOM(2007) 60]
2.
BEDRE REGULERING
En strategisk gennemgang af programmet for bedre lovgivning i Den Europæiske Union
15510/06 [KOM(2006) 689]
Handlingsprogram for reduktion af administrative byrder i EU
5924/07 + ADD 1 + ADD 2 [KOM(2007) 23]
Bidrag fra Økofin-Rådet til Det Europæiske Råds forårsmøde 2007
– Rådets konklusioner
6874/07
3.
KLIMA- OG ENERGIPOLITIK
Kommissionens meddelelse: "En energipolitik for Europa"
5282/07 [KOM(2007) 1]
Kommissionens meddelelse: "Begrænsning af den globale opvarmning til 2° C
Vejen frem for 2020 og derefter"
5422/07 + ADD 1 + ADD 2 [KOM(2007) 2]
Bidrag fra Rådet (energi) til Det Europæiske Råds forårsmøde i 2007
Rådets konklusioner
6453/07
EU's mål for den videre udvikling af den internationale klimaordning efter 2012
Konklusioner fra Rådet (miljø)
6621/07
Dokument om nøglespørgsmål - bidrag fra Rådet (miljø) til Det Europæiske Råds forårs-
møde 2007
6629/07
________________________
7224/07
BILAG II
25
DA