Europaudvalget 2006-07, Forsvarsudvalget 2006-07, Udenrigsudvalget 2006-07, Det Udenrigspolitiske Nævn 2006-07
2795+2796 Almindelige anl. Bilag 1, FOU Alm.del Bilag 115, URU Alm.del Bilag 152, UPN Alm.del Bilag 78
Offentligt
364239_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Nordgruppen
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 12. april 2007
Rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser)
den 23.-24. april 2007
Samlenotat
1. Det vestlige Balkan
2. Mellemøsten
3. Centralasien-strategi
4. Sudan
5. Iran
6. (Evt.) WTO/Doha-runden
7. EU-USA topmøde den 30. april 2007
8. Golf Cooperation Council (GCC)
9. Afghanistan
10. Forlængelse af EU’s fælles holdning over for Burma og evt. rådskonklusioner
(side 2)
(side 4)
(side 6)
(side 8)
(side 10)
(side 12)
(side 14)
(side 16)
(side 18)
(side 20)
11. Forhandlingsmandat vedr. forhandling af associeringsaftale med Centralamerika
(Costa Rica, El Salvador, Guatemala, Honduras, Nicaragua og Panama)
(side 22)
12. Forhandlingsmandat vedr. forhandling af associeringsaftale med Andin-
landene (Bolivia, Colombia, Ecuador og Peru)
13. Åbning af forhandlinger om frihandelsaftaler med ASEAN-landene,
Indien og Korea
14. Eventuelt
(side 24)
(side 26)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
364239_0002.png
2
1. Det vestlige Balkan
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der ventes vedtaget rådskonklusioner for det vestlige Balkan. Fokus forventes at være på Serbien og Kosovo.
2. Baggrund
Der er efter parlamentsvalget den 21. januar 2007 endnu ikke en regering på plads i Serbien. Der
er enighed i EU om at genoptage forhandlingerne om en SA-aftale, når en ny serbisk regering
demonstrerer vilje til samarbejde med det internationale tribunal (ICTY).
FN’s statusforhandler, Martti Ahtisaari, oversendte den 26. marts 2007 sit statusforslag til FN’s
Sikkerhedsråd, der har påbegyndt forhandlingerne om Kosovos status.
Uanset Kosovos fremtidige status vil der være behov for en international tilstedeværelse i Koso-
vo. EU vil få en hovedrolle og er i fuld gang med at forberede den fremtidige, internationale civi-
le tilstedeværelse, forkortet ICO (International Civilian Office). Den fremtidige internationale
civile repræsentant (ICR) ventes dels at være repræsentant for det internationale samfund, dels
være EU’s særlige repræsentant i Kosovo (EUSR).
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet ventes at gentage, at Serbien har et europæisk perspektiv og bekræfte EU’s vilje til en snar-
lig genoptagelse af forhandlingerne om en Stabiliserings- og Associeringsaftale med Serbien, når
Serbien er rede til det. Vedrørende Kosovo ventes Rådet at give sin støtte til FN’s Sikkerheds-
råds bestræbelser på at finde en løsning på basis af Ahtisaaris statusforslag. Rådet ventes desuden
at bekræfte, at EU spiller en betydelig rolle i gennemførelsen af statusaftalen.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfunds-
økonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side venter man at kunne støtte rådskonklusionerne med det forudsete indhold.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel enighed om synspunkter, som svarer til de danske.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Spørgsmålet om udviklingen i landene på det vestlige Balkan har senest været forelagt Folketin-
gets Europaudvalg til orientering forud for rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne for-
bindelser) den 5.-6. marts 2007.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
364239_0004.png
4
2. Mellemøsten
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet forventes at drøfte situationen i Mellemøsten. Der bliver muligvis vedtaget rådskonklusioner.
2. Baggrund
Situationen i den israelsk-palæstinensiske konflikt er aktuelt præget af fornyet amerikansk enga-
gement (gentagne besøg i regionen af USA’s udenrigsminister), et tilsvarende øget aktivitetsni-
veau i Mellemøstkvartetten samt senest den Arabiske Ligas topmøde i Riyadh den 28.-29. marts
2007, hvor Ligaen bekræftede det arabiske fredsinitiativ overfor Israel, oprindeligt vedtaget af
den Arabiske Liga i Beirut i 2002. Efter Mekka-aftalen af 8. februar 2007 blev der den 17. marts
2007 etableret en palæstinensisk national samlingsregering med deltagelse af de to vigtigste palæ-
stinensiske fraktioner, Fatah og Hamas.
Situationen i Libanon er fortsat uafklaret og præget af stor nervøsitet og ustabilitet. Premiermini-
ster Sinioras regering fik solid international politisk og finansiel opbakning på Paris III donor-
konferencen den 25. januar 2007, men er under voldsomt pres fra oppositionen, der med de-
monstrationer og blokader presser på for en regeringsrokade, der reelt kan give oppositionen
vetoret over visse beslutninger.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet forventes at drøfte situationen i Mellemøsten og EU’s muligheder for i lyset af den seneste
udvikling at bidrage til at fremme den politiske proces mod en forhandlet løsning med udgangs-
punkt i Køreplanen for Fred og med en to-stats-løsning som det endelige mål.
Der bliver muligvis vedtaget rådskonklusioner.
6. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet.
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomi-
en, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte konkrete skridt fra EU’s side, som vil kunne bistå parterne i regionen med
at fremme fredsprocessen.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige EU-lande ventes at dele vurderingen af situationen og ønsket om en aktiv indsats fra
EU’s side i den videre proces.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europavalg til orientering forud for rådsmødet
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 5.-6. marts 2007.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
364239_0006.png
6
3. Centralasien-strategi
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der ventes en første indledende drøftelse om Centralasien-strategien.
2. Baggrund
Formandskabet har ønsket at opprioritere EU's forbindelser til Centralasien. Der sigtes mod at
udarbejde en EU-strategi for regionen på Det Europæiske Råd i juni, jf. konklusionerne fra Det
Europæiske Råd i december 2006. Formandskabet, Den Særlige Repræsentant Morel samt
Kommissionen vil på et senere tidspunkt fremlægge et egentligt udkast til strategi.
EU's troika på udenrigsministerniveau havde den 28. marts 2007 konsultationer med de fem cen-
tralasiatiske lande i Astana i Kazakhstan. Reaktionerne fra de centralasiatiske lande på EU's fore-
løbige overvejelser vil danne grundlag for Rådets første drøftelse af hovedelementer i EU's stra-
tegi.
EU's foreløbige overvejelser i forhold til strategien går på at forstærke samarbejdet med Central-
asien inden for følgende områder: god regeringsførelse, demokrati, menneskerettigheder, retsstat,
uddannelse og træning, samt handel og økonomisk udvikling, herunder på energi- og miljøområ-
det.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet ventes at have en første drøftelse af EU's foreløbige overvejelser om hovedelementerne i
en kommende EU-strategi i forhold til Centralasien. Drøftelsen vil være et skridt på vejen til
etablering af en EU-strategi for Centralasien, som forventes vedtaget på Det Europæiske Råd i
juni. Drøftelsen på rådsmødet ventes at koncentrere sig om EU's strategiske interesser i Central-
asien, og hvordan EU bedst kan påvirke udviklingen i regionen.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfunds-
økonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side støtter man op om at udbygge EU’s forhold til Central Asien, herunder udarbej-
delsen af en Central Asien-strategi.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generel enighed om at opprioritere forholdet mellem Central Asien og EU.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
364239_0008.png
8
4. Sudan
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådets drøftelse af Sudan forventes at fokusere på den humanitære situation i Darfur og Sudans regerings samar-
bejde med FN omkring styrkelsen af den fredsbevarende operation i Darfur. FN’s særlige udsending til Sudan
Jan Eliasson ventes at deltage i mødet for at orientere om den politiske proces.
2. Baggrund
Præsident Bashir har den 6. marts 2007 besvaret FN’s generalsekretærs brev af 24. januar 2007
angående FN’s plan i tre faser for en styrkelse af den fredsbevarende mission i Darfur. I brevet
sættes der spørgsmålstegn ved væsentlige dele af Addis-aftalen fra november 2006 vedrørende en
styrkelse af den Afrikanske Unions Mission i Sudan (AMIS), herunder særligt FN komponenten i
planens fase 2 (større støttepakke omfattende ca. 2.250 militærfolk, 750 polititjenestemænd og
1.000 civile eksperter) samt kommandostrukturen i forbindelse med fase 3 (en AU-FN hybrid-
styrken på op mod 17.000 militærfolk og 3.000 polititjenestemænd).
FN’s generalsekretær arbejder i øjeblikket på at få Sudans regering til at acceptere FN planen og
har senest drøftet den med præsident Bashir i forbindelse med den Arabiske Ligas møde i Riyadh
den 29. marts. Den Afrikanske Unions kommissionsformand Alpha Oumar Konaré og FN’s
særlige udsending Jan Eliasson ventes at komme til New York den 16.-17. april 2007, hvor emnet
vil blive drøftet i Sikkerhedsrådet. Der kan således forventes forøget pres på Sudans regering i
Sikkerhedsrådet, ligesom bl.a. EU’s bestræbelser på at udbygge samarbejdet med især afrikanske
lande ventes intensiveret.
Situationen i Darfur er præget af udbredt lovløshed og sammenstød mellem lokale stammer.
Styrker med tilknytning til oprørsgruppen SLM/Minawi, der har underskrevet Darfur-
fredsaftalen, menes at stå bag drab på to nigerianske og fem senegalesiske AMIS-soldater hhv.
den 5. marts og den 1. april 2007. Angrebene vanskeliggør det fredsbevarende arbejde og Rwan-
da, der bidrager med et troppebidrag på ca. 2.000 mand, har truet med at trække sit kontingent
ud, hvis ikke missionen styrkes finansielt og logistisk. Sikkerhedssituationen og de gentagne
overgreb vanskeliggør fortsat de humanitære hjælpeorganisationers arbejde i Darfur. Det anslås,
at mere end 2,2 mio. mennesker i Darfur er internt fordrevne og afhængige af hjælp udefra.
FN finansierer støttepakkerne og hybridstyrken, men indtil denne kan være på plads, varetages
den fredsbevarende operation af den Afrikanske Union. Der er i forbindelse med rådsmødet den
5.-6. marts 2007 truffet beslutning om omallokeringen af ubrugte midler i den 9. EUF (ca. 45
mio. euro) til den Afrikanske Fredsfacilitet med henblik på udbetaling til AMIS.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
5. Formål og indhold
Rådet ventes at drøfte den aktuelle situation i Darfur-regionen, herunder tiltag for at sikre gen-
nemførelsen af fredsaftalen samt implementering af FN’s plan for styrkelsen af den fredsbeva-
rende mission i Darfur.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen forventes ikke umiddelbart at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Drøftelsen af Sudan forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, sam-
fundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet. EU har siden 2004 ydet støtte for 357 mio.
euro til den humanitære krise i Darfur og 242 mio. euro til AMIS. EU ventes snarest at vedtage
bevilling for finansiering af forlængelsen af EU’s støttemission i Sudan i perioden 1. maj til 30.
juni 2007. Udgiften til forlængelsen er endnu ikke fastlagt, men ventes finansieret over EU's
FUSP-budget, der i 2007 samlet er på ca. 159 mio. euro. Danmark betaler ca. 2 procent af EU's
udgifter.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen vil under drøftelserne i Rådet arbejde for, at EU fortsat aktivt bidrager til bestræbel-
serne på at fremme den politisk dialog, og at EU dels er klar til at lægge pres på Sudans regering
og udbygge samarbejdet med afrikanske lande, dels er klar til yderligere tiltag, såfremt Sudans
regering fortsat ikke udviser langt højere grad af samarbejdsvillighed med FN i forhold til styr-
kelsen af den fredsbevarende mission i Darfur.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger bred enighed om behovet for aktiv støtte til fredsbestræbelserne i Darfur og fast-
holdelse af FN’s plan i tre faser.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europavalg til orientering forud for rådsmødet
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 5.-6. marts 2007.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
364239_0010.png
10
5. Iran
KOM-dokument foreligger ikke
Revideret udgave af samlenotat forud for rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 5.-6.
marts 2007. Nye afsnit er markeret med en streg i margenen.
1. Resumé
Status og perspektiver i sagen om det iranske atomprogram ventes at stå centralt. Der forudses vedtaget rådskon-
klusioner.
2. Baggrund
Atomsagen
Rådet har løbende drøftet sagen om det iranske atomprogram, senest på rådsmødet (almindelige
anliggender og eksterne forbindelser) den 5.-6. marts 2007. Rådet vedtog den 27. februar 2007
fælles holdning 2007/140/FUSP vedrørende restriktive foranstaltninger mod Iran til implemen-
tering af Sikkerhedsrådsresolution 1737. Som følge af den nye Sikkerhedsrådsresolution 1747
forhandles der for tiden om en ny fælles holdning, der dermed vil implementere 1747 og de
skærpede sanktioner indeholdt heri. Den nye fælles holdning forventes vedtaget af EU’s uden-
rigsministre på rådsmødet den 23. april 2007. Der pågår endvidere forhandlinger om en EU-
forordning til implementering af Sikkerhedsrådsresolution 1737, som EU’s udenrigsministre lige-
ledes forventes at vedtage på rådsmødet den 23. april 2007.
Resolution 1737 af 23. december 2006 pålagde Iran at indstille alle uranberigelses-, oparbejd-
nings- og tungtvandsaktiviteter og at samarbejde fuldt ud med IAEA. Resolutionen indførte
sanktioner (herunder vedr. eksportkontrol, finansielle indefrysninger og rejserestriktioner) efter
FN-Pagtens VII, artikel 41, rettet mod sådanne aktiviteter samt mod iranske aktiviteter til udvik-
ling af fremførelsesmidler til atomvåben. Alle FN-lande pålagdes endvidere inden 60 dage at rap-
portere til en under Sikkerhedsrådet etableret sanktionskomité om gennemførelsen af resolutio-
nen, hvilket Danmark gjorde inden fristens udløb. IAEA’s Generaldirektør pålagdes ligeledes
inden 60 dage at rapportere om Irans efterlevelse af resolutionen. Generaldirektøren fastslog den
23. februar 2007, at Iran ikke havde efterlevet Sikkerhedsrådets resolution: Iran har ikke suspen-
deret sine uranberigelsesaktiviteter. Derudover er landets samarbejde med IAEA fortsat util-
fredsstillende.
Resolution 1747, der blev vedtaget i enstemmighed den 25. marts 2007, indebærer en række
stramninger af sanktionerne i resolution 1737. Desuden indføres en embargo mod salg af våben
fra Iran og visse begrænsninger vedr. konventionel våbeneksport til Iran, og regeringer og inter-
nationale finansielle institutioner opfordres til at afholde sig fra ny finansiel bistand og långivning
til den iranske regering. IAEA’s Generaldirektør skal atter rapportere om Irans efterlevelse af
resolutionen inden 60 dage. Manglende efterlevelse kan ifølge resolutionen føre til vedtagelse af
yderligere sanktioner. Såfremt IAEA derimod kan verificere, at Iran har suspenderet de nævnte
aktiviteter, suspenderes også implementeringen af sanktionerne, med henblik på genoptagelse af
forhandlinger med Iran. Sanktionerne kan afsluttes ved en Sikkerhedsrådsbeslutning om, at Iran
fuldt ud har efterlevet alle IAEA’s og Sikkerhedsrådets krav.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
364239_0011.png
11
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet forventes at drøfte status og perspektiver i sagen om det iranske atomprogram. Der forud-
ses vedtaget rådskonklusioner.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomi-
en, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder, at EU’s målsætning i atomsagen fortsat må være en fuldstændig og verificer-
bar iransk efterlevelse af IAEA’s og Sikkerhedsrådets vedtagelser, herunder garanti for det iran-
ske atomprograms udelukkende civile karakter. I den forbindelse tillægges suspension af iranske
uranberigelsesrelaterede aktiviteter afgørende betydning. Såfremt man fra iransk side fastholder
sin afvisning af at efterleve IAEA’s og Sikkerhedsrådets resolutioner, forudses forslag om yderli-
gere restriktive tiltag i overensstemmelse med resolution 1747.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes tilsvarende holdninger i de øvrige EU-lande.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europavalg til orientering forud for rådsmødet
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 5.-6. marts 2007
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
364239_0012.png
12
6. (Evt.) WTO/ Doha-runden
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
1. Resumé
EU-kommissionen ventes på mødet at orientere om status for forhandlingerne i Doha Udviklingsrunden, herun-
der med hensyn til bestræbelserne på at nå til et gennembrud for en samlet overordnet pakke.
2. Baggrund
Doha Udviklingsrunden blev i juli 2006 suspenderet efter at toneangivende WTO medlemmer
var kørt fast. Der var efter sommerferien bestræbelser på at genstarte forhandlingerne, herunder
gennem uformelle møder og bilaterale kontakter. Det blev i november 2006 besluttet at genstarte
det tekniske arbejde i WTO’s forhandlingsgrupper med henblik på langsomt at genstarte for-
handlingerne.
I slutningen af januar mødtes toneangivende WTO medlemmer i Davos. De sendte herfra posi-
tive signaler om mulighederne for at opnå en aftale. Det var på den baggrund, at medlemslande-
ne primo februar 2007 støttede WTO’s generaldirektør Lamy’s forslag om at genoptage forhand-
lingerne.
Især EU, Brasilien, Japan, New Zealand og Australien har siden søgt at skabe nyt momentum i
forhandlingerne. For det første gennem politisk dialog på de højeste niveauer. For det andet ved
på teknisk niveau at tydeliggøre forhandlingspositioner og fleksibilitet heri.
Det forlyder, at den såkaldte G4 kreds – EU, USA, Brasilien og Indien – søger at nå til enighed
om en overordnet forhandlingspakke. Målet er at færdiggøre denne pakke i april-maj med hen-
blik på derefter at udbrede forhandlingerne til en bredere kreds. Da den amerikanske præsidents
handelsbemyndigelse udløber ultimo juni, kræves forinden tilstrækkelig forhandlingsfremgang til,
at enighed om de overordnede rammer for et samlet resultat bliver mulig inden sommerpausen
til august. Lamy forventes i givet fald at indkalde til et møde i WTO’s Generelle Råd, hvor der
eventuelt vil være deltagelse af ministre.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der ventes en orientering om status for forhandlingerne fra EU-kommissionen.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet.
Det er vanskeligt at forudsige de økonomiske konsekvenser af en afslutning på Doha-Runden, da
dette afhænger af indholdet af det endelige resultat. Overordnet set forventes det, at såfremt de
globale WTO-forhandlinger om handelsliberalisering afsluttes med en samlet aftale, der nedsæt-
ter told- og andre barrierer samt skaber mere gennemsigtige regler for samhandel, vil det få posi-
tive konsekvenser for samfundsøkonomien. Dette skyldes primært forventningerne til øget sam-
handel, med deraf afledte effekter i form af øget beskæftigelse, lavere forbrugerpriser m.v.
F.s.v.a. de statsfinansielle konsekvenser forventes disse primært at ske via EU-budgettet. Dels vil
nedsatte toldsatser betyde lavere egne indtægter til EU-budgettet. Dette vil dog muligvis modvir-
kes af øget handel. Dels vil en aftale på landbrugsområdet have betydning for fordelingen af
udgifterne til EU's landbrugspolitik, f.eks. i forbindelse med udfasningen af eksportrestitutioner.
De endelige effekter kendes dog først, når aftale og modaliteter er fastlagt.
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring.
Handelspolitisk Specialudvalg samt organisationer og NGO'er har løbende drøftelser indenfor
rammerne af Beach Club-samarbejdet.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side venter man at tage Kommissionens orientering til efterretning.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være bred opbakning til Kommissionen, om end det ikke kan udelukkes at en-
kelte lande vil benytte lejligheden til at indskærpe, at Kommissionen bør holde sig indenfor sit
forhandlingsmandat.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for rådsmøde
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 12.-13. februar 2007.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
364239_0014.png
14
7. EU-USA topmøde den 30. april 2007
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
1. Resumé
Der ventes en redegørelse for status i forberedelserne til EU/USA-topmødet i Washington den 30. april 2007.
2. Baggrund
I den formelle ramme for EU/USA-samarbejdet (the New Transatlantic Agenda, NTA) forudses
afholdelse af årlige topmøder i troika-regi i skiftevis EU og USA. I år finder topmødet sted i
Washington den 30. april 2007. Det transatlantiske forhold er gennem de senere år blevet grad-
vist udvidet og styrket. Det er forventningen at denne udvikling vil blive forsat i forbindelse med
kommende topmøde.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincip
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Forberedelsen af EU/USA-topmødet påbegyndtes ved Tysklands overtagelse af formandskabet i
begyndelsen af året. På det foreløbige grundlag er der lagt op til en drøftelse på topmødet af
navnlig følgende temaer:
En styrkelse af den transatlantiske økonomi
Dialogen om klima- og energispørgsmål
Imødegåelse af udenrigspolitiske og sikkerhedspolitiske udfordringer
Fra EU’s side arbejdes der for så operative og fremadrettede tekster inden for de forskellige om-
råder som muligt.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høre.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomi-
en, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen arbejder aktivt for en styrkelse af det transatlantiske samarbejde, herunder i
EU/USA-regi. Med henblik på at kunne præge forberedelsen af EU/USA-topmødet, har man
fra dansk side ganske tidligt spillet særlige danske synspunkter ind i processen. De danske indspil
har især fokuseret på at skabe fremdrift i det transatlantiske økonomiske samarbejde og i dialo-
gen med USA om energi og klima. De danske synspunkter er reflekteret på tilfredsstillende vis i
de foreliggende tekstudkast.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er blandt EU-landene et bredt ønske om at styrke samarbejdet med USA.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
364239_0016.png
16
8. Golf Cooperation Council (GCC)
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Forhandlingssituationen fortsat uafklaret. Det er usikkert om – og i givet fald hvornår – en aftale vil kunne
indgås.
2. Baggrund
På EU-GCC-udenrigsministermødet den 15. maj 2006 i Bruxelles var der enighed mellem par-
terne om, at forhandlingerne om en frihandelsaftale skulle afsluttes inden udgangen af 2006. Der
var en række problemer, som det ikke havde været muligt at finde løsninger på op til og under
udenrigsministermødet. Det blev derfor aftalt, at forhandlingerne skulle fortsættes. Under et EU-
GCC-regionaldirektørmøde den 27. februar 2007 kunne det konstateres, at der var sket væsentli-
ge fremskridt i de tekniske forhandlinger, men der var fortsat enkelte uløste problemer, som ef-
terlod nogen usikkerhed med hensyn til, om det ville lykkes at færdigforhandle en frihandelsaftale
(Free Trade Agreement) til EU-GCC-udenrigsministermødet den 8. maj 2007. Det forventes, at
handelskommissær Mandelson vil afrapportere fra de seneste drøftelser vedr. frihandelsaftalen.
3. Hjemmelsgrundlag
Der er ikke redegjort for hjemmelsgrundlaget i denne sammenhæng, da der ikke er tale om stil-
lingtagen til konkrete lovgivningsforslag.
4. Nærhedsprincippet
Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da der ikke er tale om stilling-
tagen til konkrete lovgivningsforslag.
5. Formål og indhold
Formandskabet har ikke oplyst nærmere om, hvad man ønsker at drøfte.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Ikke relevant.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark arbejder for et tættere samarbejde mellem EU og GCC, herunder i form af indgåelsen
af en frihandelsaftale tillige med EU-tiltag med henblik på at støtte GCC-landenes egne bestræ-
belser for reformer og moderniseringer.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der har været nogen fremgang i forhandlingerne, men der mangler fortsat enighed om oprindel-
sesregler, markedsadgang for industrivarer, tjenesteydelser og etablering samt investeringer.
Vanskeligste punkter er investeringer og tjenesteydelser, der skal forhandles land for land. Speci-
elt teksten om Kuwait er vanskelig på investeringsområdet på grund af manglende intern lovgiv-
ning. Det er Kommissionens vurdering, at man ikke når at blive færdig til det berammede mini-
stermøde med GCC den 8.maj 2007. Medlemslandene støtter gennemgående Kommissionen
med den holdning, at substans kommer før tid.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere være forelagt for Folketingets Europaudvalg til orientering forud for rådsmø-
de (almindelig anliggender og eksterne forbindelser) den 12.-13. juni 2006.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
364239_0018.png
18
9. Afghanistan
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at godkende operationskonceptet for den civile ESDP-mission i Afghanistan.
2. Baggrund
Efter Talebanstyrets fald i 2002 har det internationale samfund bl.a. støttet genopbygningen af en
civil politistyrke i Afghanistan. Trods en række fremskridt udestår fortsat en væsentlig indsats,
førend den afghanske politistyrke har opnået den nødvendige kapacitet. På rådsmødet den 12.-
13. februar 2007 besluttede medlemsstaterne at udsende en civil ESDP-mission til Afghanistan.
Samtidig blev de overordnede rammer for missionen vedtaget.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Beslutningen om at udsende en civil ESDP-mission til Afghanistan med fokus på politiområdet
ligger nu fast. Der forventes en politimission på omkring 160 politifolk samt et mindre antal juri-
diske rådgivere med henblik på koordination med øvrige dele af retssystemet. Mandatet for mis-
sionen ventes at fokusere på udformning af en overordnet strategi for det internationale sam-
funds støtte til reformen af afghansk politi samt rådgivning, træning og monitorering. Missionen
ventes at være til stede på centralt, regionalt og provinsielt niveau. Et centralt element i planlæg-
ningen er sikkerhedsaspekterne, hvor der forudses et tæt samarbejde med NATO, evt. gennem
placering af politirådgivere i PRT’erne (Provincial Reconstruction Teams).
På rådsmødet forventes vedtagelse af operationskonceptet for missionen.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Sagen forventes at have konsekvenser for statsfinanserne gennem indvirkningen på EU’s budget.
Udsendelsen af en ESDP-mission vil blive finansieret over de dertil afsatte midler på EU-
budgettet (FUSP) for 2007. Størrelsen af udgiften vil først kunne fastlægges mere præcist på et
senere tidspunkt i planlægningsprocessen. Et meget foreløbigt skøn for udgifterne for 2007 er ca.
38 mio. euro. EU’s FUSP-budget er i 2007 samlet på ca. 159 mio. euro. Danmark betaler ca. 2 %
af EU’s udgifter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt initiativer til styrkelse af EU’s civile engagement i Afghanistan, og
Danmark har aktivt støttet iværksættelse af en civil ESDP-mission.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes generel støtte til et højt civilt EU-engagement i Afghanistan, herunder til en ESDP-
mission.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg forud for rådsmøde (almindelige
anliggender og eksterne forbindelser) den 12.-13. februar 2007.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
364239_0020.png
20
10. Forlængelse af EU’s Fælles Holdning over for Burma
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
EU’s Fælles Holdning over for Burma udløber den 30. april 2007. Den Fælles Holdning vil blive forlænget med
yderligere 12 måneder. Der kan i forbindelse hermed eventuelt blive tale om en teknisk justering af de to bilag,
som er knyttet til den Fælles Holdning. Endvidere drøftes muligheden for eventuelle rådskonklusioner i forbindelse
med forlængelsen af den Fælles Holdning.
2. Baggrund
EU’s Fælles Holdning over for Burma blev iværksat i 1996. Den nuværende Fælles Holdning fra
30. april 2006 udløber den 30. april 2007.
3. Hjemmelsgrundlag
Den Fælles Holdning: Traktaten om Den Europæiske Union, artikel 15.
Forordningen: Traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, artikel 60 og 301.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet vil tage stilling til en forlængelse af den nuværende Fælles Holdning.
6. Europa-Parlamentet udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen forventes ikke umiddelbart at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Forslaget forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkono-
mien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
EU's Fælles Holdning omfatter målrettede sanktioner over for militærregimet. I oktober 2004
strammede EU sine sanktioner over for militærregimet. For ikke at ramme den almindelige be-
folkning åbnedes samtidig for en styrket bistand på bl.a. uddannelses- og sundhedsområdet. Den
Fælles Holdning er baseret på reciprocitet, hvor EU reagerer proportionalt på fremskridt eller
tilbageskridt. Da der ikke er sket fremskridt på demokrati- og menneskerettighedsområdet i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21
Burma i det seneste år bør den Fælles Holdning forlænges. Evt. rådskonklusioner, der understøt-
ter forlængelsen af den Fælles Holdning, vil ligeledes kunne støttes fra dansk side.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes enighed om at forlænge den Fælles Holdning.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for rådsmøde
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 10.-11. april 2006.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
364239_0022.png
22
11. Forhandlingsmandat vedrørende forhandling af associeringsaftale med Centralame-
rika (Costa Rica, El Salvador, Guatemala, Honduras, Nicaragua og Panama)
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at godkende forhandlingsmandat vedrørende en associeringsaftale med Centralamerika (Costa Rica,
El Salvador, Guatemala, Honduras, Nicaragua og Panama). Forhandlingsmandatet fastlægger rammerne for
forhandlingerne på EU-siden.
2. Baggrund
I 1993 blev det nuværende centralamerikanske integrationssystem oprettet. Det består af tre en-
heder: den centralamerikanske ret, det centralamerikanske parlament, den centralamerikanske
domstol, samt en række sekretariater og specialiserede institutioner. EU har ydet og yder forsat
en væsentlig økonomisk støtte til den centralamerikanske integration.
Rammen for samarbejdet mellem EU og Centralamerika er for indeværende en rammeaftale fra
1993, der fokuserer på temaer som menneskerettigheder, demokrati, økonomiske udvikling, fo-
rebyggelse af naturkatastrofer og regional integration. I 2003 underskrev EU og Centralamerika
en aftale om politisk dialog og samarbejde med henblik på at styrke relationerne mellem de to
regioner samt skabe forhold, hvorunder en associerings-aftale kunne blive forhandlet. Det er
planen, at den fremtidige associeringsaftale skal erstatte de tidligere indgåede aftaler.
3. Hjemmelsgrundlag
Hjemmelsgrundlaget er TEF artikel 310 sammenholdt med 300(2) og 300(3).
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Hovedformålene med indgåelse af en associeringsaftale med de centralamerikanske lande er:
-
-
Konsolidere de eksisterende relationer mellem de to regioner og udvikle potentialer og
fælles fordele ved et samarbejde
Udvikle et politisk partnerskab baseret på respekt for og fremme af menneskerettigheder,
demokrati og god regeringsførelse, samt bekæmpelse af korruption, herunder fremme af
disse fælles værdier internationalt
Styrke de centralamerikanske landes demokratiske og økonomiske udvikling ved at styrke
forbindelserne mellem de to regioner samt bidrage til landenes integration i verdensøko-
nomien
Gennem øget samarbejde styrke den politiske, sociale og økonomiske stabilitet i de cen-
tralamerikanske lande, herunder fremme fattigdomsbekæmpelse, arbejdstageres rettighe-
der, mere lige adgang til sociale serviceydelser samt bæredygtig udvikling
Fastlægge betingelserne for den gradvise etablering af et frihandelsområde mellem de to
regioner
-
-
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
23
-
Fremme den regionale integration samt fredelig konfliktløsning mellem de centralameri-
kanske lande.
Associeringsaftalen vil indeholde følgende overordnede kapitler:
A.
B.
C.
D.
E.
F.
G.
Præambel
Politisk dialog
Handel
Samarbejde
Generelle bestemmelser
Institutionelle rammer
Andre bestemmelser (særligt juridiske definitioner i forhold til aftalen).
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres vedrørende forhandlingsnotatet, men forventes hørt, når
udkastet til den egentlige aftale foreligger.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen forventes ikke umiddelbart at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Forslaget har ingen væsentlige konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Forhandlingsmandatet har været i høring i Handelspolitisk Specialudvalg.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter, at der åbnes forhandlinger med de mellemamerikanske lande om indgåelse af
en associeringsaftale mellem disse lande og EU. Associeringsaftalen vurderes at kunne medvirke
til yderligere at styrke relationerne mellem EU og de mellemamerikanske lande, medvirke til at
sikre den fortsatte demokratiske, sociale og økonomiske udvikling i Mellemamerika samt bidrage
til at styrke den fortsatte regionale integration.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er bred enighed blandt EU medlemslandene om at åbne forhandlinger med de centralameri-
kanske lande om en associeringsaftale, der omfatter styrkelse af samarbejdet på en række områ-
der, herunder frihandel.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
364239_0024.png
24
12. Forhandlingsmandat vedrørende forhandling af associeringsaftale med Andin-
landene (Bolivia, Colombia, Ecuador og Peru)
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at godkende forhandlingsmandat vedrørende en associeringsaftale med Andin-fællesskabet (Bolivia,
Colombia, Ecuador og Peru). Forhandlingsmandatet fastlægger rammerne for forhandlingerne på EU-siden.
2. Baggrund
Andin-fællesskabet blev stiftet i 1969 og består i dag af Bolivia, Colombia, Ecuador og Peru. Der
er primært tale om et frihandelsområde, hvor der dog stadig udestår en række ikke-toldmæssige
barrierer for samhandlen mellem landene.
I 2003 underskrev EU og Andin-fællesskabet en aftale om politisk dialog og samarbejde bl.a.
med henblik på skabe forhold, hvorunder en associerings-aftale på længere sigt kunne blive for-
handlet. Denne aftale skulle afløse rammeaftalen om samarbejde fra 1993. Det er hensigten, at
den kommende associeringsaftale skal erstatte de tidligere indgåede aftaler.
3. Hjemmelsgrundlag
Hjemmelsgrundlaget er TEF artikel 310 sammenholdt med 300(2) og 300(3).
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Hovedformålene med indgåelse af en associeringsaftale med Andin-landene er:
-
-
Konsolidere de eksisterende relationer mellem de to regioner og udvikle potentialer og
fælles fordele ved et samarbejde
Udvikle et politisk partnerskab baseret på respekt for og fremme af menneskerettigheder,
demokrati og god regeringsførelse, samt bekæmpelse af korruption, herunder fremme af
disse fælles værdier internationalt
Styrke Andin-landenes demokratiske og økonomiske udvikling ved at styrke forbindelser-
ne mellem de to regioner samt bidrage til landenes integration i verdensøkonomien
Gennem øget samarbejde styrke den politiske, sociale og økonomiske stabilitet i Andin-
landene, herunder fremme fattigdomsbekæmpelse, arbejdstageres rettigheder, mere lige
adgang til sociale serviceydelser samt bæredygtig udvikling
Fastlægge betingelserne for den gradvise etablering af et frihandelsområde mellem de to
regioner
Fremme den regionale integration samt fredelig konfliktløsning mellem Andin-
fællesskabets medlemslande.
-
-
-
-
Associeringsaftalen vil indeholde følgende overordnede kapitler:
H. Præambel
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25
I.
J.
K.
L.
M.
N.
Politisk dialog
Handel
Samarbejde
Generelle bestemmelser
Institutionelle rammer
Andre bestemmelser (særligt juridiske definitioner i forhold til aftalen).
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres vedrørende forhandlingsnotatet, men forventes hørt, når
udkastet til den egentlige aftale foreligger.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen forventes ikke umiddelbart at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Forslaget har ingen væsentlige konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Forhandlingsmandatet har været hørt i Handelspolitisk Specialudvalg.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter, at der åbnes forhandlinger med Andin-landene om indgåelse af en associe-
ringsaftale mellem disse lande og EU. Associeringsaftalen vurderes at kunne medvirke til yderli-
gere at styrke relationerne mellem EU og Andin-landene, medvirke til at sikre den fortsatte de-
mokratiske, sociale og økonomiske udvikling i Andin-regionen samt bidrage til at styrke Andin-
fællesskabets fortsatte regionale integration.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er bred enighed blandt EU medlemslandene om at åbne forhandlinger med Andin-
fællesskabet om en associeringsaftale, der omfatter styrkelse af samarbejdet på en række områder,
herunder frihandel.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
364239_0026.png
26
13. Åbning af forhandlinger om frihandelsaftaler med ASEAN-landene, Indien og Korea
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionen rettede i begyndelsen af december 2006 henstilling til Rådet om indledning af forhandlinger med
henholdsvis ASEAN-landene (herunder Indonesien, Thailand, Filippinerne, Vietnam, Brunei, Malaysia og
Singapore), Indien og Korea med henblik på indgåelse af frihandelsaftaler. Der ventes at blive vedtaget forhand-
lingsmandater og rådskonklusioner, hvormed Kommissionen bemyndiges til at åbne forhandlingerne.
2. Baggrund
Kommissionen offentliggjorde primo oktober 2006 strategien
”Global Europe”
som et led i be-
stræbelserne på at styrke EU’s eksterne konkurrenceevne. Det fastslås i strategien, at det multila-
terale spor i WTO og de igangværende forhandlinger i Doha Udviklingsrunden fortsat skal være
EU’s førsteprioritet som den bedst egnede ramme for et regelbaseret globalt handelssystem.
Kommissionen har i forlængelse heraf rettet henstilling til Rådet om at blive bemyndiget til at
indlede forhandlinger med ASEAN-landene, Indien og Sydkorea om indgåelse af frihandelsafta-
ler (FTA’er). Disse FTA´er skal skabe dybere markedsåbning og mere præcise regler end det, der
p.t. eksisterer multilateralt i WTO. Aftalerne vil dermed udgøre et WTO-foreneligt supplement
til de multilaterale handelsforhandlinger.
I forbindelse med lande-/regionsvalget for indgåelse af nye FTA’er lægges primært vægt på øko-
nomiske kriterier. Fokus har således været på markedspotentialet – aktuel størrelse og forventet
vækst – samt eksisterende beskyttelsesniveau i forhold til EU, herunder told og ikke-tarifære hin-
dringer. Kommissionen har i valget af markeder endvidere skelet til, hvilke lande/regioner USA
og andre konkurrenter på den globale markedsplads forhandler med for derved at imødegå en
udhuling af europæisk konkurrenceevne.
Der lægges op til omfattende FTA´er med henblik på øget markedsadgang for varer og tjeneste-
ydelser. FTA´erne er således fortrinsvist kommercielle, men der tilstræbes etableret en klar juri-
disk og institutionel forbindelse til tidligere eller kommende politiske partnerskabsaftaler med de
respektive lande. Denne sammenkobling sker for at sikre sammenhæng i EU’s eksterne politik.
F.s.v.a. ASEAN-landene lægges der op til, at forhandlingerne med de mindst udviklede lande
Laos og Cambodia udskydes til senere efter konsultation med de øvrige ASEAN-lande. Burma
vil hverken indgå i forhandlingerne eller nyde godt af aftalen, med mindre der sker væsentlige og
grundlæggende ændringer i de politiske forhold.
3. Hjemmelsgrundlag
Tildeling af forhandlingsmandat til indgåelse af en ren frihandelsaftale har hjemmel i EF-
traktatens artikel 133, stk. 3. Der stiles mod en blandet aftale med Fællesskabet og Medlemssta-
terne som aftalepartnere på europæisk side. Både forhandlingsmandat og endelig aftale skal der-
for vedtages med enstemmighed.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet skønnes ikke at være relevante.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
27
5. Formål og indhold
Der ventes vedtagelse af rådskonklusioner, hvormed Kommissionen bemyndiges til at igangsætte
forhandlinger om frihandelsaftaler med henholdsvis ASEAN-landene, Indien og Korea.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget berører ikke dansk ret.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
En udmøntning af mandaterne - i form af frihandelsaftaler - forventes at få positive samfunds-
økonomiske konsekvenser, i form af øget samhandel, med deraf afledte effekter i form af øget
beskæftigelse, lavere forbrugspriser m.m. Konsekvenserne lader sig dog vanskeligt kvantificere
på nuværende tidspunkt, da indholdet af eventuelle endelige aftaler ikke kendes.
F.s.v.a. de statsfinansielle konsekvenser forventes disse primært at ske via EU-budgettet. Isoleret
set vil nedsatte toldsatser betyde lavere egne indtægter til EU-budgettet, som i nogen grad vil
kunne modvirkes af øget handel.
Hverken mandaterne eller frihandelsaftalerne, som forhandlingerne skal munde ud i, forventes
umiddelbart at have konsekvenser for miljøet eller beskyttelsesniveauet. Udmøntningen af afta-
lernes bestemmelser på området for bæredygtig udvikling kan dog på sigt have positive konse-
kvenser for miljøet og beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Mandatudkastene har været i høring i Handelspolitisk Specialudvalg.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark har været positivt indstillet overfor Kommissionens forslag, men har påpeget nødven-
digheden af at sikre, at udviklingsaspektet får en fremtrædende placering i forhandlingerne. Det
kan bl.a. ske ved at tage højde for eventuel præferenceerosion (udhulingen af den adgang nogle
af verdens fattigste lande har til markeder i den rige verden) samt ved at stille krav til forhand-
lingspartnere om at give større markedsadgang for produkter fra de mindst udviklede lande.
Det har for Danmark også været vigtigt at sikre etableringen af en klar juridisk og institutionel
sammenkædning mellem frihandelsaftalerne og de respektive politiske partnerskabsaftaler med
Indien, Sydkorea og landene i ASEAN-gruppen med henblik på at opretholde kohærensen i
EU's politikker.
Danmark har endvidere betonet vigtigheden af, at hensyn til bæredygtig udvikling – økonomisk,
socialt og miljømæssigt – indgår i forhandlingerne, således at en endelige aftale kommer til at
udgøre et reelt og kvalitativt bidrag til fortsat bæredygtig udvikling. Aftalerne skal således bl.a.
indeholde bestemmelser til fremme af overholdelse og en effektiv gennemførelse af internatio-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28
nalt vedtagne standarder på det arbejdsmæssige område, herunder bidrage til at fremme anstæn-
digt arbejde gennem effektiv gennemførelse af grundlæggende ILO standarder.
Fra dansk side kan man støtte rådskonklusionerne til igangsættelse af forhandlingerne.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes enighed om rådskonklusionerne.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Udkast til mandater er i fortrolig form oversendt til Folketingets Europaudvalg den 9. februar
2007.