Europaudvalget 2006-07
2799+2800 - almindelige anl.
Offentligt
1453597_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
9471/1/07 REV 1 (Presse 103)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2800. samling i Rådet
Almindelige anliggender og eksterne forbindelser
Eksterne forbindelser
Bruxelles, den 14.-15. juni 2007
Formand
Frank-Walter STEINMEIER
Tysklands forbundsudenrigsminister
Heidemarie WIECZOREK-ZEUL
Tysklands forbundsminister for økonomisk samarbejde og
udvikling
*
Nogle punkter vedrørende eksterne forbindelser blev vedtaget uden debat på 2799. samling i
Rådet (almindelige anliggender) (9470/07).
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 8239 / 6319
Fa x: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
9471/1/07 REV 1 (Presse 103)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453597_0002.png
14.-15.V.2007
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet forlængede visumrestriktionerne over for visse personer i
Usbekistan
for en periode på seks
måneder.
Rådet godkendte udkastene til afgørelser med henblik på at give mulighed for yderligere finansiel
støtte på 40 mio. EUR til Den Afrikanske Unions mission i
Sudan/Darfur
(AMIS) og skabe et
retsgrundlag for yderligere bilaterale bidrag fra medlemsstaterne.
Rådet foretog sin halvårlige gennemgang af udviklingen i
den europæiske sikkerheds- og for-
svarspolitik
(ESFP) under tilstedeværelse af forsvarsministrene, idet det:
hilste aftalerne om ESFP-politimissionen i Afghanistan (EUPOL Afghanistan) og om
ESFP-politimissionen for reform af sikkerhedssektoren i Den Demokratiske Republik
Congo (EUPOL RD Congo) velkommen;
med tilfredshed noterede sig de fremskridt, der er gjort med gennemførelsen af den kvalita-
tive tilgang til kapacitetsplanlægning, som der opfordres til i det overordnede mål for 2010;
hilste fremskridtene med hensyn til EU's kampgrupper velkommen, navnlig medlemssta-
ternes bekræftede tilsagn og yderligere tilbud, der gør det muligt at fuldføre kampgruppe-
planen op til første halvdel af 2010;
så med tilfredshed på godkendelsen fra Styringskomitéen på forsvarsministerplan under
Det Europæiske Forsvarsagentur (EDA) af strategien for det europæiske forsvars teknolo-
giske og industrielle basis (EDTIB);
pålagde GS/HR at forelægge en rapport med henstillinger vedrørende manglerne i forbin-
delse med EU's Militærstabs evne til at planlægge EU-ledede operationer på strategisk
niveau, som Rådet skal overveje på samlingen i november 2007;
vedtog henstillinger og en handlingsplan med henblik på styrkelse af partnerskabet mellem
Afrika og EU i forbindelse med afrikanske kapaciteter til forebyggelse, styring og løsning af
konflikter.
Rådet foretog også sin halvårlige gennemgang af udviklingsspørgsmål med deltagelse af udvik-
lingsministrene og vedtog konklusioner bl.a. med retningslinjer for forhandling af
økonomiske
partnerskabsaftaler
med AVS-staterne (Afrika, Vestindien og Stillehavet).
9471/1/07 REV 1 (Presse 103)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453597_0003.png
14.-15.V.2007
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
SORTEHAVSOMRÅDET -
Rådets konklusioner
........................................................................... 8
FORBEREDELSE AF TOPMØDET MELLEM EU OG RUSLAND ............................................. 9
USBEKISTAN -
Rådets konklusioner
........................................................................................... 10
SUDAN ........................................................................................................................................ 12
SOMALIA -
Rådets konklusioner
................................................................................................. 13
IRAK -
Rådets konklusioner
......................................................................................................... 14
MELLEMØSTEN......................................................................................................................... 15
MORATORIUM FOR DØDSSTRAF........................................................................................... 16
DET VESTLIGE BALKAN -
Rådets konklusioner
....................................................................... 17
IRAN ............................................................................................................................................ 18
LIBYEN ....................................................................................................................................... 19
DEN EUROPÆISKE SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK –
Rådets konklusioner
............ 20
UDVIKLINGSSAMARBEJDE .................................................................................................... 29
Sammendrag af drøftelserne om udviklingsspørgsmål ................................................................... 29
Økonomiske Partnerskabsaftaler (ØPA) ........................................................................................ 32
Handelsrelateret bistand ................................................................................................................ 34
Udviklingsfinansiering .................................................................................................................. 35
Udviklingsbistandens effektivitet .................................................................................................. 37
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til Presse-
tjenesten.
9471/1/07 REV 1 (Presse 103)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.-15.V.2007
EVENTUELT ............................................................................................................................... 39
Partnerskab mellem EU og Afrika................................................................................................. 39
Bæredygtig forvaltning af skove i Den Demokratiske Republik Congo ......................................... 40
Ratifikation af den reviderede AVS-EU-partnerskabsaftale ........................................................... 40
MØDER I TILKNYTNING TIL SAMLINGEN I RÅDET ........................................................... 41
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
Se pressemeddelelsen fra samlingen i Rådet (almindelige anliggender) 9470/07
9471/1/07 REV 1 (Presse 103)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453597_0005.png
14.-15.V.2007
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
André FLAHAUT
Armand DE DECKER
Didier DONFUT
Bulgarien:
Ivailo KALFIN
Vesselin BLIZNAKOV
Den Tjekkiske Republik:
Karel SCHWARZENBERG
Martin BARTÁK
Danmark:
Søren Gade JENSEN
ULLA TØRNÆS
Michael ZILMER-JOHNS
Tyskland:
Frank-Walter STEINMEIER
Franz-Josef JUNG
Heidemarie WIECZOREK-ZEUL
Estland:
Urmas PAET
Jaak AAVIKSOO
Irland:
Bobby McDONAGH
Michael HOWARD
Ronan MURPHY
Grækenland:
Dora BAKOYANNI
Evangelos MEIMARAKIS
Yannis VALINAKIS
Theodoros SKYLAKAKIS
Spanien:
Forsvarsminister
Minister for udviklingssamarbejde
Statssekretær for Europaspørgsmål under udenrigsministe-
riet
Vicepremierminister og udenrigsminister
Forsvarsminister
Udenrigsminister
Første viceforsvarsminister
Forsvarsminister
Minister for udviklingsbistand
Statssekretær for udenrigs- og sikkerhedspolitik , EU-
politik og EU-koordination
Forbundsudenrigsminister
Forbundsforsvarsminister
Forbundsminister for økonomisk samarbejde og udvikling
Udenrigsminister
Forsvarsminister
Fast repræsentant
Generalsekretær, Forsvarsministeriet
Generaldirektør, udviklingssamarbejde, Udenrigsministe-
riet
Udenrigsminister
Forsvarsminister
Generalsekretær for internationale økonomiske forbindel-
ser
Generalsekretær for internationale økonomiske forbindel-
ser og udviklingssamarbejde, Udenrigsministeriet
Udenrigs- og samarbejdsminister
Forsvarsminister
Generalsekretær, det spanske agentur for internationalt
samarbejde
Forsvarsminister
Fast repræsentant
Vicepremierminister, udenrigsminister
Forsvarsminister
Fast repræsentant
Statssekretær, Forsvarsministeriet
Miguel Ángel MORATINOS
José Antonio ALONSO SUÁREZ
Juan Pablo de LAIGLESIA
Frankrig:
Michèle ALLIOT-MARIE
Pierre SELLAL
Italien:
Massimo D'ALEMA
Arturo PARISI
Cypern:
Nicholas EMILIOU
Petros KAREKLAS
9471/1/07 REV 1 (Presse 103)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453597_0006.png
14.-15.V.2007
Letland:
Artis PABRIKS
Imants LIE IS
Maija MANIKA
Litauen:
Petras VAITIEKŪNAS
Juozas OLEKAS
Laimonas TALAT-KELPŠA
Luxembourg:
Jean ASSELBORN
Jean-Louis SCHILTZ
Ungarn:
Kinga GÖNCZ
Imre SZEKERES
Lászió VÁRKONYI
Malta:
Michael FRENDO
Anthony ABELA
Nederlandene:
Maxime VERHAGEN
Eimert van MIDDELKOOP
Albert Gerard KOENDERS
Østrig:
Ursula PLASSNIK
Norbert DARABOS
Polen:
Anna El bieta FOTYGA
Aleksander SZCZYGŁO
Portugal:
Luís AMADO
Nuno SEVERIANO TEIXEIRA
Rumænien:
Adrian CIOROIANU
Teodor MELEŞCANU
Slovenien:
Dimitrij RUPEL
Karl Viktor ERJAVEC
Slovakiet:
Ján KUBIŠ
František KAŠICKÝ
Finland:
Ilkka KANERVA
Astrid THORS
Jyri HÄKÄMIES
Paavo VÄYRYNEN
Sverige:
Carl BILDT
Cecilia MALMSTRÖM
Mikael ODENBERG
Gunilla CARLSSON
Udenrigsminister
Ambassadør, repræsentant i Den Udenrigs- og Sikker-
hedspolitiske Komité
Vicestatssekretær, økonomiske forbindelser og udvik-
lingssamarbejdspolitik, Udenrigsministeriet
Udenrigsminister
Forsvarsminister
Vicestatssekretær for udvikling, Udenrigsministeriet
Vicepremierminister, samt udenrigs- og indvandrings
minister
Minister for samarbejde og humanitær bistand, kommuni-
kationsminister
Udenrigsminister
Forsvarsminister
Statssekretær, Udenrigsministeriet
Udenrigsminister
Statssekretær, premierministerens kontor
Udenrigsminister
Forsvarsminister
Minister for udviklingssamarbejde
Forbundsudenrigsminister
Forbundsforsvarsminister
Udenrigsminister
Forsvarsminister
Ministro de Estado, udenrigsminister
Forsvarsminister
Udenrigsminister
Forsvarsminister
Udenrigsminister
Forsvarsminister
Udenrigsminister
Forsvarsminister
Udenrigsminister
Migrations- og Europaminister
Forsvarsminister
Minister for udenrigshandel og udvikling
Udenrigsminister
Europaminister
Forsvarsminister
Minister for udviklingsbistand
9471/1/07 REV 1 (Presse 103)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453597_0007.png
14.-15.V.2007
Det Forenede Kongerige:
Margaret BECKETT
Lord DRAYSON
Minister for udenrigs- og Commonwealth-spørgsmål
Statssekretær og minister for forsvarets materielforsyning
Kommissionen:
Olli REHN
Benita FERRERO-WALDNER
Peter MANDELSON
Medlem
Medlem
Medlem
Generalsekretariatet for Rådet:
Javier SOLANA
Generalsekretær/højststående repræsentant for FUSP
9471/1/07 REV 1 (Presse 103)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453597_0008.png
14.-15.V.2007
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
SORTEHAVSOMRÅDET -
Rådets konklusioner
Rådet havde en kort udveksling af synspunkter om Kommissionens meddelelse om et nyt initiativ
til regionalt samarbejde for Sortehavsområdet.
Det vedtog følgende konklusioner:
"Rådet hilste Kommissionens meddelelse "Sortehavssynergien – Nyt initiativ til regionalt samar-
bejde" velkommen. Rådet understregede, at efter de to Sortehavsstater Bulgariens og Rumæniens
tiltrædelse har EU endnu større interesse i at fremme stabiliteten og velstanden i Sortehavsområdet.
Rådet så frem til at gennemgå meddelelsen nærmere og opfordrede de kommende formandskaber
og Kommissionen til at fortsætte arbejdet med et stærkere og sammenhængende EU-engagement
med og i Sortehavsområdet, især inden for rammerne af en styrket europæisk naboskabspolitik og
med udgangspunkt i synergierne med regionale organer og initiativer. Formålet bør være at intensi-
vere det regionale samarbejde i sektorer af grænseoverskridende relevans såsom energi, miljø,
transport, telekommunikation, videnskab og teknologi samt frihed, sikkerhed og retfærdighed såvel
som demokrati, fremme af menneskerettighederne, overholdelse af folkeretten og civilsamfunds-
samarbejde.
I betragtning af Sortehavsområdets strategiske betydning for EU opfordrer Rådet Kommissionen til
at tage udviklingen af Sortehavssynergiinitiativet op til revision i første halvår af 2008 som grund-
lag for Rådets yderligere overvejelser om engagementet over for regionen som helhed."
9471/1/07 REV 1 (Presse 103)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453597_0009.png
14.-15.V.2007
FORBEREDELSE AF TOPMØDET MELLEM EU OG RUSLAND
Rådet havde en udveksling af synspunkter om forberedelserne af topmødet mellem EU og Rusland,
der afholdes den 18. maj i Volzjskij Utes i nærheden af Samara (Rusland).
Det ventes, at der på topmødet vil blive gjort status over forbindelserne mellem EU og Rusland, og
aktuelle internationale spørgsmål, blandt andet Kosovo, Iran og Mellemøsten vil også blive behand-
let. Problemerne i forbindelse med indledningen af forhandlingerne om en ny aftale mellem EU og
Rusland vil være på dagsordenen ligesom vigtige spørgsmål såsom energi, klimaændringer,
Ruslands tiltrædelse af WTO, investeringsklimaet, gennemførelse af aftaler om visumlempelse og
tilbagetagelse, menneskerettigheder, demokrati og retsstatsprincippet samt samarbejde inden for
videnskab, uddannelse og kultur.
Andre spørgsmål, som Rådet fremhævede, var energisikkerhed og den nuværende situation vedrø-
rende forbindelserne mellem Estland og Rusland.
9471/1/07 REV 1 (Presse 103)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453597_0010.png
14.-15.V.2007
USBEKISTAN -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog en fælles holdning vedrørende forlængelsen af visumrestriktionerne over for otte
usbekiske embedsmænd. Disse restriktioner blev indført efter begivenhederne i Audidjan i
maj 2005. Restriktionerne vil blive taget op til fornyet overvejelse efter seks måneder, på samme
tidspunkt som våbenembargoen mod Usbekistan.
EU og Usbekistan afholdt den første runde i dialogen om menneskerettigheder den 8. og 9. maj i
Tasjkent, efter at der i begyndelsen af april var blevet afholdt endnu en runde i ekspertdrøftelserne
om begivenhederne i Audidjan. EU-restriktionerne med hensyn til tekniske møder blev ophævet i
november.
Rådet vedtog også følgende konklusioner.
"1.
2.
Rådet er stadig alvorligt bekymret over menneskerettighedssituationen i Usbekistan.
Rådet har med stor bekymring erfaret, at der er afsagt fængselsstraffe mod menneskeret-
tighedsforkæmperne Umida Niazova og Gulbahor Turaeva. Det har noteret sig den ændre-
de dom mod Umida Niazova den 8. maj og hendes løsladelse. Rådet opfordrer de usbeki-
ske myndigheder til at løslade Gulbahor Turaeva og andre tilbageholdte menneskerettig-
hedsforkæmpere og til at ophæve begrænsningerne i Umida Niazovas bevægelsesfrihed.
Rådet opfordrer Usbekistan til fuldt ud at opfylde sine tilsagn om at anvende de internatio-
nale menneskerettighedsstandarder.
Rådet hilser velkommen, at Usbekistan har bekræftet, at et fuldt samarbejde med ICRC vil
blive genoptaget snart, og forventer en hurtig gennemførelse.
EU gentager sin vilje til at føre en omfattende og regelmæssig dialog med Usbekistan om
menneskerettigheder. I den forbindelse hilser Rådet velkommen, at den første runde i en
menneskerettighedsdialog mellem EU og Usbekistan fandt sted i Tasjkent den
8.-9. maj 2007. Det sætter pris på, at Usbekistan er rede til at gå ind i denne dialog. EU ser
frem til, at den fortsætter på en åben og konstruktiv måde med henblik på at nå til konkrete
og holdbare resultater.
3.
4.
9471/1/07 REV 1 (Presse 103)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.-15.V.2007
5.
Rådet hilser også velkommen, at anden runde af forhandlinger på ekspertniveau om begi-
venhederne i Audidjan fandt sted i Tasjkent den 2.-3. april 2007. Rådet minder dog om sin
holdning som tilkendegivet i tidligere rådskonklusioner.
Rådet minder om sin fælles holdning af 13. november 2006, der ophæver restriktionerne på
tekniske møder og forlænger våbenembargoen med yderligere 12 måneder og visum-
restriktionerne med yderligere seks måneder. Rådet besluttede at forlænge visumrestriktio-
nerne for de personer, der er opført på listen i bilaget til den relevante fælles holdning, med
yderligere seks måneder.
Rådet besluttede at revidere disse foranstaltninger løbende på grundlag af kriterierne i tid-
ligere rådskonklusioner og under hensyntagen til den usbekiske regerings tiltag på menne-
skerettighedsområdet, bl.a. resultaterne af menneskerettighedsdialogen. Rådet opfordrer
kraftigt Usbekistan til fuldt ud at opfylde sine internationale forpligtelser vedrørende men-
neskerettigheder, retsstat og grundlæggende frihedsrettigheder, og er rede til at overveje at
ophæve restriktionerne, hvis den usbekiske regering træffer konstruktive foranstaltninger
på dette område."
6.
7.
9471/1/07 REV 1 (Presse 103)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453597_0012.png
14.-15.V.2007
SUDAN
Rådet gennemgik situationen i Darfur-området i Sudan og gjorde status over den seneste udvikling,
navnlig for så vidt angår finansieringen af Den Afrikanske Unions mission i Sudan (AMIS).
Det godkendte uden drøftelser et udkast til afgørelse om tilførsel af kapital til fredsfaciliteten for
Afrika, idet der anvendes en del af reserven under 9. Europæiske Udviklingsfond, hvilket skulle
give mulighed for at bevilge yderligere 40 mio. EUR til AMIS. Det vedtog også et udkast til afgø-
relse om at skabe det nødvendige retsgrundlag for, at EU's medlemsstater kan yde frivillige bilatera-
le bidrag til støtte for målsætningerne i fredsfaciliteten. Afgørelserne ventes at blive vedtaget af
AVS-EU-Ministerrådet på samlingen den 25. maj i Bruxelles.
Forsvarsministrene behandlede også spørgsmålet om støtte til AMIS under deres frokostmøde.
9471/1/07 REV 1 (Presse 103)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453597_0013.png
14.-15.V.2007
SOMALIA -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"1.
Rådet er fortsat bekymret over situationen i Somalia. Det giver navnlig udtryk for sin for-
færdelse over den humanitære situation i Mogadishu og i andre dele af det sydlige og det
centrale Somalia og den interne fordrivelse af hundrede tusinder af mennesker, der har be-
grænset adgang til livreddende nødhjælp. Rådet gentager, at alle parter har pligt til at over-
holde den humanitære folkeret, og opfordrer indtrængende de somaliske myndigheder til at
gøre deres yderste for at fjerne alle hindringer for, at bistands- og humanitære nødhjælps-
arbejdere frit kan rejse ind i og rundt i landet. Det opfordrer de internationale donorer til at
yde større bistand til det humanitære arbejde og genopbygningsarbejdet og den omgivende
region til at hjælpe med at fremme ydelsen af bistand over grænserne til Somalia. Rådet
anerkender de bestræbelser, som civilsamfundets aktører har gjort for at afbøde den huma-
nitære krise. EU vil optrappe den presserende humanitære bistand til befolkningen, herun-
der også til de internt fordrevne.
Rådet hilser samtalerne mellem den føderale overgangsregering (TFG), Etiopien og
Hawiya-ledelsen velkommen. Rådet opfordrer alle parter til fortsat at udvise tilbagehol-
denhed og til at konsolidere indstillingen af fjendtlighederne og således bane vejen for
komplette våbenhvile arrangementer, herunder mekanismer for afvæbning, demobilisering
og reintegration. EU er parat til at bistå med denne proces, hvis der er ønske herom.
Rådet fordømmer alle parters magtanvendelse og understreger, at Somalias problemer kun
kan løses med politiske midler, der bygger på det føderale overgangscharter. EU gentager,
at der er behov for en reel politisk proces som beskrevet i FN's Sikkerhedsråds resoluti-
on 1744 (2007). EU retter navnlig atter en indtrængende appel til de føderale overgangsin-
stitutioner om at deltage i en dialog, som er inklusiv, meningsfuld og konsensuspræget, og
som inddrager alle dele i det somaliske samfund. Rådet forventer, at de føderale over-
gangsinstitutioner indkalder den nationale forsoningskongres (NRC) snarest muligt. Det
gentager, at det er rede til at støtte kongressen finansielt og på anden måde, under forud-
sætning af, at TFG sørger for en inklusiv og gennemsigtig proces.
Rådet bekræfter på ny sin støtte til Den Afrikanske Unions mission i Somalia (AMISOM),
der skaber betingelserne for en stabilisering af landet og en snarlig tilbagetrækning af de
etiopiske styrker. EU har givet tilsagn om at støtte AMISOMs planlægnings- og operati-
onskapacitet, herunder den potentielle udvikling af dens rolle i overvågning og kontrol af
en våbenhvile. Det opfordrer alle somaliske aktører til at samarbejde med AMISOM for at
bidrage til at nå disse mål. Rådet minder om EU's og medlemsstaternes økonomiske og
planlægningsmæssige støtte til AMISOM og opfordrer alle internationale parter til at yde
yderligere økonomisk, logistisk og teknisk støtte til AMISOM og opfordrer de afrikanske
lande, der stiller styrker til rådighed, til at deployere dem så hurtigt som muligt."
2.
3.
4.
9471/1/07 REV 1 (Presse 103)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453597_0014.png
14.-15.V.2007
IRAK -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"1.
Rådet ser med stor tilfredshed på de vellykkede Irak-konferencer, der fandt sted i Sharm El
Sheikh den 3.-4. maj 2007 med meget bred international deltagelse. Det lykønsker alle de
parter, der har arbejdet hårdt for at få konferencerne til at lykkes, især værtslandet Egypten.
Resultaterne af konferencerne er opmuntrende og vil forhåbentlig bidrage til at forbedre
situationen i Irak.
Rådet påskønner de ambitiøse forpligtelser, som den irakiske regering har indgået i den
internationale aftale med Irak, der blev godkendt den 3. maj, med hensyn til fremme af
reformer på det politiske, sikkerhedsmæssige, økonomiske og sociale område. Opfyldelsen
af disse forpligtelser vil få afgørende betydning for udviklingen af samarbejdet mellem
Irak og alle dets internationale partnere. Fremskridt hen imod disse mål vil bidrage til at
fremme EU's engagement i Irak yderligere. Rådet understreger sin påskønnelse af FN's
fortsatte bistand til Irak, bl.a. under aftaleprocessen.
Rådet ser med tilfredshed på ministerkonferencen mellem Iraks nabolande med internatio-
nal deltagelse, bl.a. EU. Det internationale samfund og især staterne i regionen har et
ansvar for at støtte og fremme den vanskelige nationale forsonings- og stabiliseringsproces
i Irak og hindre indblanding udefra, der kan underminere denne proces. Rådet udtrykker
håb om, at konferencen giver anledning til en langsigtet regional tillidsskabende proces
gennem dialog og samarbejde. Det fremhæver i den forbindelse betydningen af en effektiv
og resultatorienteret opfølgningsmekanisme, bl.a. hurtig indkaldelse af de aftalte arbejds-
grupper vedrørende sikkerhed, flygtninge og energi. Den Europæiske Union er rede til at
yde bistand og ekspertise i denne proces."
2.
3.
9471/1/07 REV 1 (Presse 103)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453597_0015.png
14.-15.V.2007
MELLEMØSTEN
Ministrene havde under frokosten en udveksling af synspunkter med hensyn til fredsprocessen i
Mellemøsten som forberedelse af deres møde med Den Arabiske Liga.
Under et fælles uformelt møde i tilknytning til Rådets samling mødte de for første gang en delegati-
on fra Den Arabiske Liga, der bestod af ligaens generalsekretær, udenrigsministrene for Saudi
Arabien, Jordan, Marokko, Libanon, Syrien, Den Palæstinensiske Myndighed og Qatar samt en re-
præsentant fra Egypten. Delegationen fra Den Arabiske Liga præsenterede det arabiske fredsinitia-
tiv for EU's udenrigsministre. Efter en drøftelse blev begge parter enige om at følge mødet op ved
fortsat at samarbejde med henblik på at støtte indsatsen for at opnå en løsning på konflikten mellem
Israel og Palæstina og styrke samarbejdet mellem EU og Den Arabiske Liga.
På samlingen den 23. april hilste Rådet det arabiske fredsinitiativ, der blev bekræftet i erklæringen
fra Den Arabiske Ligas topmøde den 29. marts i Riyadh, velkommen, støttede det som et vigtigt
element i forbindelse med fremme af fredsprocessen i Mellemøsten og gav udtryk for, at EU er rede
til at arbejde tæt sammen med Den Arabiske Liga.
9471/1/07 REV 1 (Presse 103)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453597_0016.png
14.-15.V.2007
MORATORIUM FOR DØDSSTRAF
Under frokosten vendte ministrene tilbage til de igangværende aktiviteter, der tager sigte på bringe
spørgsmålet om afskaffelse af dødsstraffen op i FN's fora, idet EU vil sørge for, at spørgsmålet står
højt på både EU's og den internationale dagsorden. Rådet vil vende tilbage til dette spørgsmål på
samlingen i juni efter nøje at have udforsket mulighederne for at genoptage overvejelserne af dette
vigtige spørgsmål i FN's Generalforsamling.
EU går aktivt ind for afskaffelse af dødsstraf på grundlag af de retningslinjer, der blev opstillet i
1998.
9471/1/07 REV 1 (Presse 103)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453597_0017.png
14.-15.V.2007
DET VESTLIGE BALKAN -
Rådets konklusioner
Ministrene drøftede situationen i Serbien efter den seneste aftale om dannelse af en regering bestå-
ende af demokratiske partier. Formandskabet udtrykte håb om, at parlamentet den 15. maj vil give
sit samtykke til regeringen, der forventes at handle effektivt og begynde arbejdet med de nødvendi-
ge reformer. Det oplyste, at EU står fast ved sit tilsagn om Serbiens europæiske perspektiv, som
kom til udtryk i Rådets konklusioner af 12. februar 2007.
Rådet vedtog også følgende konklusioner om regionalt samarbejde i det vestlige Balkan:
"Rådet så med tilfredshed på resultaterne af mødet i Det Regionale Panel under stabilitetspagten og
ministermødet og topmødet i den sydøsteuropæiske samarbejdsproces (SEECP), der fandt sted den
10.-11. maj 2007 i Zagreb. Rådet så med tilfredshed på de beslutninger, der blev truffet, og som
viser, at landene i den sydøsteuropæiske region er fast besluttet på gradvis at påtage sig ejerskabet
til og ansvaret for det regionale samarbejde. Det bekræftede på ny, at Den Europæiske Union er vil-
lig til sammen med andre donorer og partnere fortsat at deltage i den kommende gennemførelse af
den trinvise udvikling af stabilitetspagten i Det Regionale Samarbejdsråds regi som en mere regio-
nalt ejet, strømlinet og effektiv regional samarbejdsramme baseret på den godkendte statut for sam-
arbejdsrådet. Rådet mindede om, at regionalt samarbejde er en af forudsætningerne for gennemfø-
relsen af det europæiske perspektiv inden for rammerne af stabiliserings- og associeringsprocessen.
Rådet lykønskede den nyudnævnte generalsekretær for Det Regionale Samarbejdsråd, Hidajet
Biščević, og byen Sarajevo med dens udvælgelse som hovedsæde for samarbejdsrådets sekretariat.
Det understregede betydningen af at holde tempoet i omlægningsprocessen og opfordrede i den for-
bindelse alle interessenter til at fortsætte deres indsats. Rådet opfordrede navnlig den særlige koor-
dinator for stabilitetspagten, den nye generalsekretær og det kommende bulgarske formandskab for
SEECP til at sikre en glat og rettidig endelig overdragelse af de nye strukturer, der skal finde sted i
februar 2008."
9471/1/07 REV 1 (Presse 103)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453597_0018.png
14.-15.V.2007
IRAN
Ministrene drøftede kort forbindelserne med Iran og det iranske atomprogram, blandt andet på bag-
grund af den højtstående repræsentant Javier Solanas møde med den iranske sikkerhedsrådgiver Ali
Larijani den 25. april og med henblik på eventuelle yderligere kontakter.
9471/1/07 REV 1 (Presse 103)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453597_0019.png
14.-15.V.2007
LIBYEN
Under frokosten drøftede ministrene på ny sagen om de fem bulgarske sygeplejersker og den palæ-
stinensiske læge, der er dømt til døden ved den libyske straffedomstol i en fornyet retssag, og den
fortsatte indsats for at nå frem til et retfærdigt og positivt resultat. Rådet vil fortsat følge sagen nøje
og om nødvendigt vende tilbage til den.
9471/1/07 REV 1 (Presse 103)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453597_0020.png
14.-15.V.2007
DEN EUROPÆISKE SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK –
Rådets konklusioner
Rådet foretog sin halvårlige gennemgang af udviklingen i den europæiske sikkerheds- og forsvars-
politik (ESFP) under tilstedeværelse af forsvarsministrene.
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Militære kapaciteter
1.
Rådet noterede sig med tilfredshed de fremskridt, der er gjort med gennemførelsen af den
kvalitative tilgang til kapacitetsplanlægning, som der opfordres til i det overordnede mål
(HLG) for 2010.
Rådet noterede sig vurderingen af medlemsstaternes bidrag til styrkekataloget 07 som
endnu et vigtigt skridt i HLG 2010-processen. Det hilste de yderligere bidrag velkommen,
der blev tilbudt af medlemsstaterne i lyset af de kapacitetsmangler, der var identificeret
som et resultat af vurderingen.
Rådet noterede sig endvidere, at evalueringsmetoden er blevet endeligt udformet. Den vil
danne grundlag for den evalueringsproces, hvor indvirkningerne af de tilbageværende
kapacitetsmangler som identificeret i vurderingen vil blive analyseret med henblik på en
evaluering af de deraf følgende potentielle operationelle risici.
Rådet opfordrede alle berørte parter til at yde den nødvendige indsats for at fuldføre evalu-
eringsprocessen inden for det forventede tidsrum og sikre den endelige udformning af
fremskridtskataloget med henblik på forelæggelse på AGEX-samlingen i november 2007.
Dette katalog skal indeholde en generel vurdering af de militære EU-kapaciteter, der er
nødvendige for at opfylde behovene i behovskataloget. Fremskridtskataloget skal i denne
forbindelse kortlægge alle militære mangler, kategorisere dem efter deres mulige indvirk-
ninger på ESFP-operationer (potentiel operationel risiko) og danne grundlag for mangel-
styring og fremtidig kapacitetsudvikling.
Rådet noterede sig den samlede fremskridtsrapport om militære kapaciteter. For så vidt
angår den europæiske kapacitetshandlingsplan noterede Rådet sig, at ECAP-projektgrup-
pernes migration inden for Det Europæiske Forsvarsagenturs processer var blevet tilende-
bragt, og så frem til en mulig vej frem med hensyn til fremtiden for de tilbageværende
ECAP-projektgrupper.
2.
3.
4.
5.
9471/1/07 REV 1 (Presse 103)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.-15.V.2007
6.
Rådet hilste det tætte samarbejde mellem EU's Militærkomité og Det Europæiske
Forsvarsagentur (EDA) velkommen, navnlig i arbejdet i de integrerede udviklingshold og
projektholdene samt i udviklingen af kapacitetsudviklingsplanen.
Rådet hilste det fortsatte samarbejde mellem EU og NATO velkommen. EU-NATO-
Kapacitetsgruppen har fortsat været et forum for udveksling af oplysninger om udviklingen
af de militære kapaciteter i EU og NATO, når behovene overlapper hinanden. Alle EU-
medlemsstater blev orienteret om disse spørgsmål.
Rådet noterede sig arbejdet med informationsudvekslingskravene, herunder en metodologi,
som Den Udenrigs- og Sikkerhedspolitiske Komité havde noteret sig i februar 2007, og
som tager sigte på at definere operationelle krav til informationsudvekslingen mellem
samtlige enheder, både civile og militære, der kan samarbejde til støtte for ESFP-operatio-
ner med henblik på en bred tilgang. Rådet så frem til fastlæggelsen af et aftalt informa-
tionsudvekslingskrav, der vil skabe et referencepunkt, ud fra hvilket aktiviteterne i EU's
netværksstøttede kapacitet (NEC) kan opbygges.
Rådet noterede sig med tilfredshed, at EU's operationscenter er nået op på operativ kapaci-
tet og giver EU en ekstra kapacitet til at planlægge og gennemføre en selvstændig EU-
militær operation, navnlig hvor der kræves en fælles civil-militær reaktion, og der ikke er
fastlagt et nationalt hovedkvarter, når der er truffet beslutning om en sådan operation.
7.
8.
9.
Hurtig reaktion
10.
Rådet noterede sig med tilfredshed, at EU den 1. januar 2007 opnåede fuld operativ kapaci-
tet til at gennemføre to hurtige reaktionsoperationer i kampgruppestørrelse og desuden
være i stand til at lancere to sådanne operationer næsten samtidig. Rådet så med tilfredshed
på medlemsstaternes indsats for at tilvejebringe en multinational maritim taskgruppe for at
muliggøre støtte med kort varsel til deres EU-kampgrupper. Rådet hilste det vellykkede
resultat af den halvårlige kampgruppekoordineringskonference den 3. maj velkommen,
navnlig medlemsstaternes bekræftede tilsagn og yderligere tilbud, der gør det muligt at
fuldføre kampgruppeplanen op til første halvdel af 2010.
9471/1/07 REV 1 (Presse 103)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.-15.V.2007
11.
Rådet noterede det igangværende arbejde med en eventuel revision af EU's koncept for
hurtig militær reaktion på grundlag af et oplæg fra formandskabstrioen (Tyskland, Portugal
og Slovenien) i et fælles perspektiv og under hensyn til den brede tilgang til krisestyring,
idet det lagde vægt på EU's ambitionsniveau som fastlagt i HLG 2010-processen. Dette op-
læg sigter mod at udvikle procedurer for hurtigt at kunne generere styrker fra styrkekatalo-
get 2007 og yderligere frivillige styrkebidrag fra medlemsstaterne. Dette arbejde, der skal
være afsluttet i midten af 2008, vil tage behørigt hensyn til resultaterne af initiativet vedrø-
rende en hurtig luftvåbensreaktion og konceptet vedrørende hurtig reaktion til søs, der bør
være færdigudviklet senest i midten af 2007. Rådet så med tilfredshed på de første work-
shops om undersøgelsen af initiativet vedrørende en hurtig luftvåbensreaktion i ESFP, der
blev afholdt i første halvår af 2007, herunder en eventuel mekanisme, der muliggør en hur-
tig generering af de (luftvåbens)ressourcer, der er opført i behovskataloget 2005. Det note-
rede sig, at medlemsstaterne kan tilbyde yderligere frivillige bidrag. Rådet så frem til yder-
ligere finpudsning af kapacitetspakkerne i behovskataloget for at gøre det muligt for med-
lemsstaterne at tilbyde interoperable delkomponenter til en operation. Med hensyn til den
maritime dimension i ESFP hilste Rådet undersøgelsen af den maritime dimension, som
noteret af EUMC i december 2006, velkommen.
Det Europæiske Forsvarsagentur
12.
13.
Rådet noterede sig den rapport, som agenturets leder har forelagt om agenturets aktiviteter.
Rådet noterede sig med tilfredshed fremskridtene i udviklingen af de tre mere langsigtede
strategier:
Kapacitetsudviklingsplanen, baseret på HLG 2010-processen og den langsigtede
vision, med en mere præcis analyse af de fremtidige kapacitetsbehov med henblik på
fastlæggelse af prioriteter for kapacitetsforbedringer og tilvejebringelse af mulighe-
der for at forene ressourcerne og samarbejde.
En strategi for det europæiske forsvars teknologiske og industrielle basis (EDTIB)
med to strenge, der forløber planmæssigt: Identifikation af nøgleteknologier for
Europa og fastlæggelse af politikker. [Rådet hilste godkendelsen af EDTIB-
strategien velkommen tillige med prioriteringen af tilsagnet fra Styringskomitéen på
forsvarsministerplan den 14. maj om de første skridt.]
En første europæisk strategi for forsvarsforskning og -teknologi med henblik på
fremlæggelsen af et første udkast til dokument på mødet i Styringskomitéen i efter-
året 2007.
9471/1/07 REV 1 (Presse 103)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.-15.V.2007
14.
I forbindelse med kapacitetsudviklingsplanen noterede Rådet sig især udviklingen af en
metodologi, der skal vedtages i juni 2007, så frem til fastlæggelsen af en køreplan og
fremhævede det nødvendige tætte samarbejde mellem EUMC og EDA.
Rådet hilste den vellykkede gennemførelse af adfærdskodeksen for offentlige indkøb på
forsvarsområdet og adfærdskodeksen for forsyningskæden velkommen. I den forbindelse
noterede Rådet sig med tilfredshed opførelsen på den elektroniske opslagstavle af kon-
traktmuligheder, som medlemsstaternes forsvarsministerier tilbyder leverandører på deres
territorier, og siden 29. marts annoncering af business-to-business-kontraktmuligheder.
Rådet hilste det velkommen, at Ungarn har besluttet at tilslutte sig den mellemstatslige
ordning for offentlige indkøb på forsvarsområdet den 1. juli 2007.
Rådet hilste undertegnelsen af programaftalen om det fælles investeringsprogram for for-
svars forskning og -teknologi vedrørende styrkebeskyttelse velkommen. Det hilste det sti-
gende antal ad hoc-projekter under EDA velkommen, bl.a. på området software-defineret
radio.
15.
16.
Forestående civile missioner
17.
Rådet hilste fremskridtene i planlægningen af nye civile krisestyringsmissioner velkom-
men og udtrykte sin anerkendelse af resultaterne af de forskellige igangværende missioner.
Rådet hilste aftalerne om ESFP-politimissionen i Afghanistan (EUPOL Afghanistan) og
om ESFP-politimissionen for reform af sikkerhedssektoren i Den Demokratiske Republik
Congo (EUPOL RD Congo) velkommen.
Rådet noterede sig også fremskridtene i planlægningen med bistand fra EU-planlægnings
grupper (EUPT Kosovo) af en eventuel ESFP-mission i Kosovo på retsstatsområdet efter
en aftale om Kosovos status.
18.
19.
9471/1/07 REV 1 (Presse 103)
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.-15.V.2007
Bosnien-Hercegovina (Operation Althea)
20.
Rådet behandlede den igangværende omstrukturering af Eufor i Bosnien-Hercegovina, som
er progressiv, men reversibel indtil udgangen af august 2007. Når Eufor i sommeren 2007
er omstruktureret, vil den bestå af ca. 2 500 mand på stedet med opbakning af over-the-
horizon-reserver uden for operationsområdet, der er parate til at reagere på eventuelle sik-
kerhedsproblemer i hele landet og skabe ro. Samarbejdet med NATO vedrørende operation
Althea vil fortsætte.
Rådet gentog, at EU som en del af sit overordnede engagement i Bosnien-Hercegovina vil
opretholde en militær tilstedeværelse i landet så længe det er nødvendigt for at bidrage til
opretholdelsen af sikre omgivelser.
21.
Indvundne erfaringer - EUFOR RD Congo
22.
Rådet udtrykte tilfredshed med afslutningen af første fase i processen vedrørende indvund-
ne erfaringer efter den vellykkede EU-ledede operation i Congo i 2006. Det noterede sig
navnlig indkredsningen af mangler i forbindelse med evnen til at gennemføre tilstrækkelig
detaljeret tidlig planlægning, bl.a. for at give medlemsstaterne mulighed for at vurderes
deres potentielle styrkebidrag og tilvejebringe passende ekspertise under beslutningspro-
cessen. Rådet anmodede generalsekretæren/den højtstående repræsentant om at behandle
manglerne i forbindelse med EU's Militærstabs evne til at planlægge EU-ledede operatio-
ner på strategisk niveau og om at fremlægge en rapport med eventuelle henstillinger, som
Rådet kan overveje på samlingen i november 2007.
Afrikanske kapaciteter til forebyggelse, styring og løsning af konflikter
23.
Rådet bekræftede på ny, at det lægger stor vægt på samarbejdet med de afrikanske partnere
om at forebygge, styre og løse konflikter, og understregede sit ønske om, at samarbejdet ud
vikles yderligere i forbindelse med det forestående topmøde mellem EU og Afrika.
Rådet konstaterede med tilfredshed, at flere konkrete forslag var blevet indkredset i tæt
samarbejde med de afrikanske partnere og i samordning med de øvrige berørte partnere og
navnlig FN med henblik på støtte til udviklingen af den afrikanske freds- og sikkerheds-
arkitektur med særlig fokus på at gøre den afrikanske beredskabsstyrke (ASF) operationel
og styrke AU's og subregionale organisationers institutionelle kapaciteter.
24.
9471/1/07 REV 1 (Presse 103)
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.-15.V.2007
25.
Rådet vedtog PSC's (Den Udenrigs- og Sikkerhedspolitiske Komités) henstillinger og
handlingsplan med henblik på styrkelse af partnerskabet mellem Afrika og EU i forbindel-
se med afrikanske kapaciteter til forebyggelse, styring og løsning af konflikter (8551/2/07
REV 2). Rådet ser frem til hurtig gennemførelse af handlingsplanen, herunder udviklingen
af RECAMP, så det bliver et europæisk instrument, bl.a. med henblik på at støtte AU's
operationelle certificering af ASF på kontinentalt plan. Rådet opfordrede også medlemssta-
terne til at stille andre nationale programmer til rådighed, både i Afrika og i Europa, til
støtte for udviklingen af ASF. Rådet fremhævede, at det er vigtigt at udvikle valgmulighe-
der for løsninger på lang sigt vedrørende finansiering af og operationel støtte til afrikanske
fredsstøtteoperationer.
Reform af sikkerhedssektoren i Den Demokratiske Republik Congo
26.
Rådet var enigt om, at fremskridt med reform af sikkerhedssektoren fortsat er en nøglefak-
tor for konsolideringen af sikkerheden og stabiliteten i Congo.
Rådet noterede sig med tilfredshed, at ESFP-missionen EUSEC RD Congo efter indsættel-
sen af den nyvalgte regering i februar 2007 fortsat yder rådgivning og bistand til myndig-
hederne i Congo i forbindelse med integreringen af soldater fra tidligere grupper og refor-
men af de congolesiske væbnede styrker, herunder med hensyn til respekten for de interna-
tionale menneskerettighedsstandarder. Rådet noterede sig med tilfredshed fremskridtene i
betalingsprocesprojektet og mindede om vedtagelsen af foranstaltninger med henblik på
styrkelse på kort sigt af EUSEC RD Congo. Rådet noterede sig forberedelserne til yderli-
gere styrkelse og udvidelse af missionens mandat og så med tilfredshed på aftalen om en
ny civil mission vedrørende reform af politiet, EUPOL RD Congo, og fastholdt mulighe-
den for en eventuel samlet ESFP-mission vedrørende reform af sikkerhedssektoren i 2008.
Rådet understregede, at samarbejde med andre internationale aktører, især FN, vedrørende
reform af sikkerhedssektoren er af allerstørste vigtighed. Det erindrede om, at Den Euro-
pæiske Union er rede til at påtage sig en koordinerende rolle i den internationale indsats for
reform af sikkerhedssektoren i tæt samarbejde med De Forenede Nationer til støtte for de
congolesiske myndigheder på dette område.
27.
28.
9471/1/07 REV 1 (Presse 103)
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.-15.V.2007
Sudan/Darfur
29.
Rådet bekræftede på ny EU's igangværende støtte til Den Afrikanske Unions mission i
Darfur-området i Sudan, AMIS, herunder gennem medlemsstaternes løbende bidrag med
militær og civil politiekspertbistand og essentiel strategisk lufttransport samt meget betyde-
lig finansiel støtte fra Den Europæiske Udviklingsfond (EUF) og individuelle medlemssta-
ter. Det opfordrede på ny indtrængende andre internationale partnere til at yde lignende
støtte.
Rådet udtrykte tilfredshed med AU's og FN's igangværende indsats for i fællesskab at øge
AMIS-missionens kapaciteter, især med aftalen mellem den sudanesiske regering, Den
Afrikanske Union og FN om den tunge støttepakke, herunder angrebshelikoptere, og under
stregede det kritiske behov for, at FN tilvejebringer denne støtte. Det noterede sig, at det
haster med at gennemføre aftalen med henblik på overgangen til en fuld AU/FN hybrid-
mission i Darfur.
30.
Menneskerettigheder og ligestilling
31.
Rådet erindrede om sine konklusioner af 13. november og 11. december 2006 og udtrykte
tilfredshed med, at menneskerettigheds- og ligestillingsspørgsmål er begyndt at blive med-
taget systematisk i planlægningen og udførelsen af alle ESFP-operationer, og efterfølgende
evalueret i de erfaringsbaserede evalueringsprocesser. Det understregede vigtigheden af
menneskerettigheder og kønsmainstreaming og opfordrede til en forstærket indsats, især
med henblik på at opnå mere konkrete fremskridt i marken på dette område.
Rådet opfordrede også til tættere samarbejde om disse spørgsmål med EU's særlige repræ-
sentanter, hvis mandater nu indeholder specifikke bestemmelser med henblik på tackling af
menneskerettigheds- og ligestillingsspørgsmål. Rådet erindrede om sin opfordring til med-
lemsstaterne i denne forbindelse om at udnævne flere kvindelige kandidater til ledende stil-
linger inden for FUSP/ESFP, herunder til særlige repræsentanter for Den Europæiske Uni-
on.
Rådet så med tilfredshed på det første uddannelseskursus i ligestillingsspørgsmål og ESFP,
der var arrangeret af Ungarn med støtte fra formandskabet, og opfordrede til, at kurset bli-
ver standardiseret og indarbejdet i det årlige EU-uddannelsesprogram på ESFP-området.
Rådet gentog sit synspunkt om, at der også skal lægges vægt på missionsspecifik uddan-
nelse på dette område.
32.
33.
9471/1/07 REV 1 (Presse 103)
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.-15.V.2007
Uddannelsesaktiviteter på ESFP-området
34.
Rådet noterede sig den fortsatte indsats for så vidt angår uddannelse på ESFP-området og
godkendte resultaterne af evalueringen af uddannelsesaktiviteterne i den endelige uddan-
nelsesrapport for 2007. Det så frem til yderligere arbejde vedrørende uddannelse på de om-
råder, hvor der er konstateret mangler.
Rådet noterede sig endvidere den almindelige årsberetning for 2007 om aktiviteterne i Det
Europæiske Sikkerheds- og Forsvarsakademi (ESDC) og den vellykkede afslutning af det
andet ESFP-kursus på højt niveau og af ESFP-orienteringskurser.
Rådet hilste med tilfredshed, at på det militære område er kataloget over fælles uddannel-
sesfaciliteter i EU nu blevet udarbejdet og aktiveret på Rådets websted.
Rådet noterede sig, at mange medlemsstater aktivt deltog i Det Europæiske Fællesskabs-
projekt vedrørende uddannelse i civile aspekter af krisestyring, og anså det for et meget
værdifuldt yderligere element i den forstand, at det skaber et europæisk forum for udveks-
ling af synspunkter og bedste praksis inden for EU's civile krisestyring.
35.
36.
37.
Øvelser
38.
Rådet understregede vigtigheden af EU's militærøvelse (MILEX 07), der finder sted fra
den 7. til den 15. juni 2007. Denne kommandostationsøvelse vil fokusere på centrale mili-
tære aspekter af krisestyring. Under denne øvelse vil EU's operationscenter blive aktiveret
for første gang. MILEX 07 vil koncentrere sig om samspillet mellem EU's operationscenter
i Bruxelles og et EU-styrkehovedkvarter (FHQ), som Sverige står for.
Rådet mindede om, hvor stor betydning det i overensstemmelse med EU's øvelsespolitik
tillægger planlægning og gennemførelse af regelmæssige krisestyringsøvelser, bl.a. sam-
men med NATO og med deltagelse af alle EU's medlemsstater.
39.
9471/1/07 REV 1 (Presse 103)
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.-15.V.2007
Samarbejde mellem EU og FN
40.
Rådet fremhævede, at den nylige operation EUFOR RD Congo til støtte for MONUC
under valgprocessen i Congo igen viste EU's beredskab og evne til gennem konkret hand-
ling at støtte FN's indsats for at sikre fred og stabilitet og til at gå ind i et tæt samarbejde
med FN på alle niveauer.
Rådet hilste desuden den fortsatte tætte koordination mellem EU og FN til støtte for AU's
mission i Darfur, Sudan (AMIS) velkommen, herunder den igangværende implementering
af FN's støttepakke til AMIS.
Rådet understregede, at EU er fast besluttet på yderligere at styrke samarbejdet med FN
om krisestyring, navnlig på grundlag af de hidtidige erfaringer.
I denne forbindelse så Rådet med tilfredshed på formandskabets ESFP-seminar om militæ-
re aspekter af samarbejdet mellem EU og FN om krisestyringsoperationer i lyset af
EUFOR RD Congo, der blev afholdt den 19.-21. marts 2007 i Berlin, og opfordrede de
kompetente råds organer til at overveje dets vigtigste anbefalinger."
41.
42.
43.
9471/1/07 REV 1 (Presse 103)
28
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453597_0029.png
14.-15.V.2007
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Sammendrag af drøftelserne om udviklingsspørgsmål
Rådet behandlede en række beslægtede spørgsmål vedrørende handel, udvikling og udviklings-
finansiering, nemlig: forhandling af økonomiske partnerskabsaftaler med AVS-landene, handels-
relateret bistand, udviklingsfinansiering og effektiviteten af udviklingsbistanden.
Det tog yderligere skridt til at gennemføre de banebrydende principper om udviklingssamarbejde,
som blev vedtaget i 2005.
Hvad angår de økonomiske partnerskabsaftaler (ØPA), bekræftede Rådet sit ønske om, at forhand-
lingerne skal være afsluttet til tiden. Rådet mindede om, at det har tiltro til disse instrumenter som
udviklingsinstrumenter, støttede bestemmelser om handel, der kan forbedre AVS-landenes adgang
til EU's marked. Med hensyn til EU's adgang til AVS-markederne mener Rådet, at der skal være så
meget fleksibilitet som muligt vedrørende udelukkelse af produkter, beskyttelsesklausuler og lange
overgangsperioder. Rådet fremhævede betydningen af at udvikle regional integration i de seks be-
rørte AVS-regioner. Det fælles AVS-EF-Ministerråd vil på mødet den 25. maj i Bruxelles se på,
hvilke fremskridt der er gjort i forhandlingerne.
Rådet nåede også til enighed om de væsentligste elementer, der inden årets udgang skal tages med i
en fælles strategi for handelsrelateret bistand. Strategien vil tage hensyn til de behov, der er et resul-
tat af ØPA'erne. EU har allerede for hvert år frem til 2010 forpligtet sig til at yde 2 mia. EUR til
handelsrelateret bistand til udviklingslande. Den fremtidige strategi vil vise, hvilken andel af disse
midler der vil være tilgængelig for AVS-landene, idet det ikke må glemmes, at AVS-landene skal
vurdere deres egne behov og fastlægge deres prioriteter.
Handelsrelateret bistand er en del af EU's tilsagn om at øge den statslige udviklingsbistand (ODA).
Rådet drøftede en årsrapport fra Kommissionen om de fremskridt, der er gjort med at opfylde de
ODA-forpligtelser, som blev bebudet i 2005. EU ydede 48 mia. EUR - et rekordbeløb - til udvik-
lingssamarbejde i 2006 og overskred således sit mål. En del af dette beløb gik til væsentlig støtte og
bistand til visse lande under unikke omstændigheder (såsom gældslettelse og støtte til genopbyg-
ning efter tsunamien). Rådet erkendte, at der er brug for yderligere bestræbelser, hvis der fortsat
skal opnås stærke resultater.
9471/1/07 REV 1 (Presse 103)
29
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.-15.V.2007
EU's udviklingspolitik fokuserer i lige stort omfang på bistandens
kvalitet
og
effektivitet.
EU har
både på internationalt plan og internt afgivet tilsagn om at forbedre disse aspekter af sin politik.
Rådet blev enig om en adfærdskodeks, der skal anvendes af medlemsstaterne og Kommissionen om
"komplementaritet
og arbejdsdeling".
Dette vil gradvist ændre mønstret for bistanden, og dermed
forbedre dens indvirkning på fattigdomsbekæmpelse og nedbringelse af transaktionsomkostninger,
der ingen positive virkninger har for udviklingsindsatsen.
Rådet nåede også uden drøftelse til enighed om en række tekster vedrørende:
Gennemførelse af 10. Europæiske Udviklingsfond
Ligestilling mellem kønnene
Manglen på sundhedspersonale i udviklingslandene
Energisamarbejde mellem Europa og Afrika
Forberedelse af mødet i det fælles AVS-EU-Ministerråd den 25. maj, nærmere bestemt:
udkast til dagsorden
omfordeling af midler fra 9. Europæiske Udviklingsfond, herunder 45 mio. EUR til
fredsfaciliteten for Afrika, hvoraf 40 mio. skal tilføres Den Afrikanske Unions missi-
on i Sudan (se
punktet på dagsordenen om Sudan)
et bidrag på 36 mio. EUR til Somalia
en afgørelse, der sætter EU-medlemsstaterne i stand til at yde frivillige bidrag til Den
Europæiske Udviklingsfond med henblik på yderligere genopfyldning af fredsfacili-
teten for Afrika (også til AU's mission i Sudan)
en erklæring om tørke og ørkendannelse.
Der henvises til pressemeddelelsen om samlingen i Rådet (almindelige anliggender) for nærmere
oplysninger om disse afgørelser.
9471/1/07 REV 1 (Presse 103)
30
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.-15.V.2007
Rådet mindede også om de konklusioner, der for nylig er blevet vedtaget om hiv/aids (7225/07).
Disse konklusioner vedrører helt nye spørgsmål som f.eks. feminiseringen af hiv/aids-pandemien,
sammenhængen mellem hiv/aids og politikker for seksuel og reproduktiv sundhed, adgangen til
præventionsmuligheder for kvinder, forbindelsen mellem uddannelse og aids, børns særlige sårbar-
hed i forbindelse med hiv/aids og den kritiske mangel på sundhedspersonale i udviklingslandene.
Under punktet "eventuelt" noterede Rådet sig oplysninger om
bæredygtig forvaltning af skove i Den Demokratiske Republik Congo
ratificering af den reviderede partnerskabsaftale mellem AVS og EU og en intern aftale om
10. Europæiske Udviklingsfond
forberedelser af et partnerskab mellem EU og Afrika.
Over middagen den 14. maj drøftede ministrene udviklingen i Madagaskar og Afghanistan.
9471/1/07 REV 1 (Presse 103)
31
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.-15.V.2007
Økonomiske Partnerskabsaftaler (ØPA)
Rådet noterede sig de igangværende forhandlinger om økonomiske partnerskabsaftaler med grup-
pen af AVS-stater og -regioner (Afrika, Vestindien, Stillehavet).
Forhandlingerne, der har nået et afgørende stade, sigter mod at udskifte de handelspræferencer for
AVS-staterne, som er fastsat i Cotonou-aftalen, med økonomiske partnerskabsaftaler (ØPA) inden
årets udgang, da disse handelspræferencer ikke kan forenes med Verdenshandelsorganisationens
regler. EU's og AVS-staternes partnerskabsaftale blev undertegnet i Cotonou i juni 2000, og i den
forpligtede parterne sig til at gennemføre forhandlinger om ØPA'er, der er forenelige med WTO,
inden WTO's undtagelse udløber den 31. december 2007. Kommissionen fører forhandlingerne på
EU's vegne på grundlag af et mandat fra Rådet.
På et møde i Bruxelles den 25. maj vil det fælles AVS-EF-Ministerråd behandle fremskridtene i for-
handlingerne. Rådet vedtog konklusioner med henblik herpå.
Rådet bekræftede atter sit engagement i de igangværende forhandlinger med seks AVS-regioner.
ØPA'erne sigter som udviklingsinstrumenter mod at understøtte bæredygtig udvikling og mindske
fattigdom. Rådet bekræftede betydningen af at afslutte forhandlingerne til tiden.
Rådet fremhævede, at ØPA'erne bør støtte regional integration i de seks regioner, herunder regiona-
le landbrugsmarkeder. Det opfordrede AVS-staterne til at gennemføre de nødvendige reformer på
regionalt plan og dermed styrke grundlaget for aftalerne. ØPA'erne vil liberalisere handelen, så
AVS-staterne får told- og kvotefri adgang til EU's marked efter visse overgangsperioder med sær-
behandling for et begrænset antal meget følsomme varer. Siden 2001 og indtil nu har denne ind-
rømmelse kun stået til rådighed for 40 af de 78 AVS-stater, der anerkendes som hørende til de
mindst udviklede lande. Rådet anerkendte behovet for forbedrede oprindelsesregler, således at
AVS-staterne kan drage fuld fordel af den forbedrede adgang til EU's marked.
Rådet anerkendte, at EU's adgang til AVS-markederne skal ske gradvist og forvaltes omhyggeligt,
og at fleksibilitet til gavn for AVS-staterne (udelukkelse af produkter, lange overgangsperioder og
beskyttelsesforanstaltninger) skal være forenelige med WTO's regler.
9471/1/07 REV 1 (Presse 103)
32
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453597_0033.png
14.-15.V.2007
Rådet anerkendte AVS-staternes ret til at afgøre, hvilke politikker vedrørende deres udvikling der
tjener dem bedst, og fandt, at ØPA'erne bør indeholde bestemmelser om handel med tjenesteydel-
ser, investeringer og andre handelsrelaterede områder, fordi de bidrager til vækst og konkurrence-
evne. Det understregede, at EU ikke vil forfølge særlige interesser med hensyn til markedsadgang.
Det udtrykte støtte til indarbejdelsen af sociale og miljømæssige bestemmelser i ØPA'erne med
henblik på at mindske fattigdommen, forbedre levevilkårene og fremme bæredygtig udvikling.
EU har forpligtet sig til frem til 2010 at yde 2 mia. EUR om året i handelsrelateret bistand til udvik-
lingslande. Der vil i den forbindelse inden årets udgang blive vedtaget en EU-strategi om handels-
relateret bistand. Strategien skal sikre, at en væsentlig andel af disse midler går til AVS-staterne i
overensstemmelse med de politiske afgørelser, som træffes af AVS-staterne selv. Strategien vil også
behandle bredere handelsrelaterede spørgsmål såsom produktionskapacitet og handelsrelateret
infrastruktur.
Rådets konklusioner om ØPA'erne er knyttet til de konklusioner, der er vedtaget om handelsrelate-
ret bistand.
Endelig mindede Rådet om, at ØPA'erne vil blive styret og forvaltet via særlige institutioner. Hver
ØPA-region får et fælles ØPA-råd, hvor AVS-lande og -regioner, EU-medlemsstater og Europa-
Kommissionen vil blive repræsenteret. Hvert ØPA-råd får et fælles gennemførelsesudvalg og refe-
rerer til det fælles AVS-EU-Ministerråd.
Link til den fulde ordlyd af Rådets konklusioner (9560/07):
http://register.consilium.europa.eu/pdf/dk/07/st09/st09560.da07.pdf
9471/1/07 REV 1 (Presse 103)
33
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.-15.V.2007
Handelsrelateret bistand
Rådet nåede til enighed om de centrale komponenter i en EU-strategi for handelsrelateret bistand
der skal sætte alle udviklingslande, navnlig de mindst udviklede, i stand til bedre at tilpasse sig ver-
denshandelssystemet og anvende handel mere effektivt til fattigdomsudryddelse inden for rammer-
ne af en bæredygtig udvikling.
I december 2005 gav EU tilsagn om kollektivt at øge sin handelsrelateret bistand til udviklingslande
til 2 mia. EUR om året fra 2010, hvoraf 1 mia. EUR skal være fællesskabsbistand og 1 mia. EUR
bilateral bistand fra medlemsstaterne. Dette tilsagn om bistandens volumen blev i oktober 2006
fulgt op af en beslutning i Rådet om at udarbejde en EU-strategi for handelsrelateret bistand.
På baggrund heraf vedtog Rådet et sæt konklusioner.
Rådet bekræftede, at strategien vil vise EU's samlede andel af den handelsrelaterede bistand, der
står til rådighed for de behov, som AVS-partnerne (Afrika, Vestindien og Stillehavet) har priorite-
ret. Det var enigt om, at der i strategien skal tages hensyn til AVS-staternes særlige behov i forbin-
delse med de økonomiske partnerskabsaftaler (ØPA), der skal indgås med gruppen af AVS-stater og
-regioner inden årets udgang.
Rådet nåede til enighed om fire centrale komponenter i den kommende strategi for handelsrelateret
bistand. For at sikre, at EU's finansielle tilsagn om handelsrelateret støtte bliver indfriet, vil med-
lemsstaterne og Kommissionen senere i år aftale en fælles EU-strategi for handelsrelateret bistand
med prioriterede aktioner på kort og mellemlang sigt. Komponenterne er følgende:
en forøgelse af det samlede volumen af EU's handelsrelaterede bistand til det niveau, der er
givet tilsagn om
fokus på, hvordan handelsrelateret bistand kan føre til bæredygtig fattigdomsbekæmpelse
overvågning og rapportering
større effektivitet.
9471/1/07 REV 1 (Presse 103)
34
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453597_0035.png
14.-15.V.2007
Rådets konklusioner om handelsrelateret bistand er knyttet til konklusioner, der er vedtaget om
ØPA og udviklingsfinansiering.
Links:
Kommissionens meddelelse
(8390/07 + ADD 1):
http://register.consilium.europa.eu/pdf/dk/07/st08/st08390.da07.pdf
http://register.consilium.europa.eu/pdf/en/07/st08/st08390-ad01.en07.pdf
Den fulde ordlyd af Rådets konklusioner
(9555/07):
http://register.consilium.europa.eu/pdf/dk/07/st09/st09555.da07.pdf
Udviklingsfinansiering
Under frokosten så ministrene på indfrielsen af de løfter, som EU og medlemsstaterne har givet med
hensyn til at forøge deres statslige udviklingsbistand.
Forud for FN-konferencen i Monterrey i 2002 gav EU tilsagn om udviklingsfinansiering og udvik-
lingsbistandens effektivitet. Hvert år offentliggør Kommissionen en rapport om fremskridtene med
at opfylde disse tilsagn.
Rådet vedtog konklusioner om Kommissionens fremskridtsrapport for 2007 og fremhævede, at EU
havde opfyldt sit overordnede tilsagn om at forøge bistanden i 2006, men at der skulle gøres en
yderligere indsats for at nå de næste mål.
I 2005 gav EU tilsagn om at bruge 0,39% af sin bruttonationalindkomst (BNI) på udviklingsbistand
i 2006, 0,56% i 2010 og 0,7% i 2015.
Rådet noterede sig med tilfredshed, at EU kollektivt og før tid var nået ud over sit første skelsætten-
de mål. I 2006 nåede EU op på 0,42% af BNI (mål: 0,39%) med et rekordstort beløb på
48 mia. EUR svarende til hen ved 1 mia. EUR om ugen. Denne bistandsindsats svarer til omkring
100 EUR om året for hver EU-borger og 40 EUR for hver indbygger i udviklingslandene, der lever
for under en dollar om dagen. Og som lovet i 2005 modtager Afrika mindst halvdelen af EU's
bistand.
9471/1/07 REV 1 (Presse 103)
35
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453597_0036.png
14.-15.V.2007
Rådet noterede sig, at særforanstaltninger såsom gældslettelse og bistanden til genopbygning efter
tsunamien har bidraget til det rekordhøje beløb, og at disse foranstaltninger har givet mulighed for,
at de nationale budgetter i højere grad kan målrettes mod udvikling i de pågældende lande og mod
at bidrage til en økonomiske stabilisering. Da der er tale om engangsforanstaltninger, skal der gøres
en yderligere indsats for at holde kursen mod Monterrey-tilsagnene.
Rådet bekræftede, at det er vigtigt, at der gøres fremskridt med hensyn til både
kvantiteten
og
kvali-
teten
af udviklingsfinansieringen under hensyn til de tætte forbindelser mellem den lovede optrap-
ning af bistanden og
effektiviteten af denne.
Rådets konklusioner om udviklingsfinansiering er knyttet til konklusioner, der er vedtaget om
bistandseffektivitet ved hjælp af
"komplementaritet og arbejdsdeling"
og om
"handelsrelateret
bistand".
Konklusionerne vedrører også andre Monterrey-tilsagn, nemlig innovative finansieringskilder,
gældsreduktion, afdæmpning af udefra kommende chokvirkninger, afbinding af bistand, reform af
det internationale finansielle system og internationale offentlige goder.
Links:
Kommissionens meddelelse og årsberetning (8340/07
og 8451/07 + ADD 1):
http://register.consilium.europa.eu/pdf/dk/07/st08/st08340.da07.pdf
http://register.consilium.europa.eu/pdf/dk/07/st08/st08451.da07.pdf
http://register.consilium.europa.eu/pdf/en/07/st08/st08451-ad01.en07.pdf
Den fulde ordlyd af Rådets konklusioner (9556/07):
http://register.consilium.europa.eu/pdf/dk/07/st09/st09556.da07.pdf
9471/1/07 REV 1 (Presse 103)
36
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.-15.V.2007
Udviklingsbistandens effektivitet
Rådet drøftede udviklingsbistandens effektivitet for så vidt angår "komplementaritet
og arbejds-
deling",
det vil sige komplementariteten i bistandsaktiviteterne og opgavefordelingen mellem med-
lemsstaterne.
EU har givet tilsagn om at forbedre både omfanget og effektiviteten af udviklingsbistanden, både
internationalt på FN's konference i Monterrey i 2002, og internt inden for "den
europæiske konsen-
sus om udviklingspolitik",
som EU vedtog i 2005. I 2006 nåede Rådet til enighed om generelle prin-
cipper som et første skridt mod konkrete tiltag, der sigter mod at forbedre den samlede indvirkning
af bistanden på udviklingsmålene, bekæmpe fattigdom og nedbringe de transaktionsomkostninger,
der ikke har nogen positiv indvirkning på udviklingsindsatsen.
Rådet vedtog konklusioner om en frivillig adfærdskodeks, der skal anvendes øjeblikkeligt og grad-
vist af medlemsstaterne og Kommissionen, idet der bygges på eksisterende systemer.
Rådet var enigt om, at komplementariteten i donoraktionerne sammen med en bedre arbejdsdeling
blandt donorer vil styrke partnerlandenes ejerskab til tiltag samt deres kapacitet til at overtage
ansvar for koordinering af donoraktiviteter. Der var enighed om, at EU globalt skal være drivkraften
bag denne indsats og at tilgangen skal være åben for alle donorer.
Vedrørende de tre dimensioner af arbejdsdelingen:
"komplementaritet internt i landet": adfærdskodeksen anbefaler, at donorlande begrænser
deres aktiviteter til tre sektorer i hvert partnerland
"komplementaritet på tværs af lande": adfærdskodeksen anbefaler, at donorer tackler
ubalancer mellem lande, der er relativt forsømte for så vidt angår bistandsprogrammer -
som f.eks. skrøbelige stater - og lande, der er relativt begunstigede af bistandsprogrammer
"komplementaritet på tværs af sektorer": adfærdskodeksen anbefaler, at donorer analyserer
deres stærke sider og komparative fordele for at vejlede den fremtidige politik.
9471/1/07 REV 1 (Presse 103)
37
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453597_0038.png
14.-15.V.2007
Adfærdskodeksen opstiller yderligere principper for spørgsmål som f.eks., hvordan frigjorte res-
sourcer kan omlægges, og hvordan ledende donorer kan koordinere alle donoraktiviteter inden for
en bestemt sektor. Den fastlægger, at EU-donorer bør sigte mod et langsigtet engagement (på fem
til syv år) inden for en bestemt sektor. Den lægger ligeledes op til, at en donor kan indlede et dele-
geret samarbejde/partnerskab med andre donorer med bemyndigelse til at handle med hensyn til at
forvalte midler eller føre en sektorpolitisk dialog med partnerregeringen.
Ved gennemførelsen af adfærdskodeksen, der vil blive suppleret med de første erfaringer på områ-
det, vil EU også fremme brede drøftelser med partnerlande og andre donorer om
komplementaritet
og arbejdsdeling.
Resultatet af disse drøftelser vil indgå i partnerskabet under OECD's Komité for
Udviklingsbistand og et forum på højt niveau vedrørende bistandseffektivitet, der skal finde sted i
Accra i 2008.
Links:
Kommissionens meddelelse:
(7124/07 + ADD 1):
http://register.consilium.europa.eu/pdf/dk/07/st07/st07124.da07.pdf
http://register.consilium.europa.eu/pdf/en/07/st07/st07124-ad01.en07.pdf
Den fulde ordlyd af Rådets konklusioner
(9558/07):
http://register.consilium.europa.eu/pdf/en/07/st09/st09558.en07.pdf:
9471/1/07 REV 1 (Presse 103)
38
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453597_0039.png
14.-15.V.2007
EVENTUELT
Ministrene påhørte indlæg
fra den rumænske delegation om ukrainske planer om at åbne Bystroe-kanalen i Donau-
deltaet
fra den ungarske delegation om et fælles visumansøgningscenter i Chisinau (Moldova).
Partnerskab mellem EU og Afrika
Rådet blev orienteret af formandskabet om forberedelsen af et partnerskab mellem EU og Afrika,
der vil danne grundlag for og udgøre en fælles vision for forbindelserne mellem EU og Afrika i de
kommende år.
I tilknytning til samlingen i Rådet mødtes EU-trojkaen med repræsentanter fra Den Afrikanske
Union for at drøfte det arbejde, der er gennemført, og de næste skridt, der skal tages.
Målet er at etablere partnerskabet på et topmøde mellem EU og Afrika, som skal afholdes i slutnin-
gen af året i Lissabon. Der bliver følgende fire overordnede mål:
at styrke det politiske partnerskab mellem EU og Afrika ved at arbejde med spørgsmål af
fælles interesse
at fremme fred, sikkerhed, udvikling, menneskerettigheder og regional og kontinental inte-
gration i Afrika
i fællesskab at tage fat på globale udfordringer
at fremme et bredt baseret og vidtfavnende menneskecentreret partnerskab.
Arbejdet med partnerskabet er en opfølgning af Det Europæiske Råds vedtagelse i december 2005
af en strategi for Afrika indtil 1015. På et ministertrojkamøde i december 2005 i Bamako udtrykte
de afrikanske partnere ønske om, at der etableres en fælles strategi.
9471/1/07 REV 1 (Presse 103)
39
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.-15.V.2007
Bæredygtig forvaltning af skove i Den Demokratiske Republik Congo
Rådet blev orienteret af den belgiske delegation om det internationale samfunds rolle i forbindelse
med de udfordringer, som bæredygtig forvaltning af skovene i Den Demokratiske Republik Congo
repræsenterer.
Ratifikation af den reviderede AVS-EU-partnerskabsaftale
Rådet blev orienteret af Kommissionen om status i forbindelse med ratifikationen af den reviderede
AVS-EU-partnerskabsaftale og en intern EU-aftale om 10. Europæiske Udviklingsfond.
9471/1/07 REV 1 (Presse 103)
40
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453597_0041.png
14.-15.V.2007
MØDER I TILKNYTNING TIL SAMLINGEN I RÅDET
Følgende møder blev afholdt i tilknytning til Rådets samling:
Mandag den 14. maj 2007
Det Europæiske Forsvarsagenturs styringskomité
møde med repræsentanter for Den Arabiske Liga
forsvarsministrenes trojkamøde med Norge, Tyrkiet, Island, Kroatien og Den Tidligere
Jugoslaviske Republik Makedonien
trojkamøde på ministerplan med Sydafrika
Tirsdag den 15. maj 2007
trojkamøde om Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EØS)
møde i EØS-Rådet
trojkamøde på ministerplan med Den Afrikanske Union
9471/1/07 REV 1 (Presse 103)
41
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453597_0042.png
14.-15.V.2007
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
Se pressemeddelelsen fra samlingen i Rådet (almindelige anliggender) 9470/07
9471/1/07 REV 1 (Presse 103)
42
DA