Europaudvalget 2006-07
2801 - konkurrenceevne
Offentligt
1453598_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
9671/07 (Presse 108)
PRESSEMEDDELELSE
2801. samling i Rådet
Konkurrenceevne (det indre marked, industri og forskning)
Bruxelles, den 21.-22. maj 2007
Formand
Michael GLOS
Tysklands forbundsminister for økonomi og teknologi
Brigitte ZYPRIES
Tysklands forbundsjustitsminister
Annette SCHAVAN
Tysklands forbundsminister for uddannelse og forskning
Peter HINTZE
Tysklands statssekretær, Forbundsministeriet for Økonomi
og Teknologi
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 6715/6219 / 6319
Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
9671/07 (Presse 108)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453598_0002.png
21.-22.V.2007
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet nåede til politisk enighed om et direktiv om
forbrugerkreditaftaler.
Rådet vedtog konklusioner om
industripolitik.
Rådet vedtog en resolution om
den europæiske rumpolitik,
der blev godkendt på det fjerde møde i
Rumrådet.
Rådet vedtog også konklusioner om forskningsinfrastrukturer i
det europæiske forskningsrum.
9671/07 (Presse 108)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453598_0003.png
21.-22.V.2007
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
BEDRE REGULERING ................................................................................................................. 7
FRIE VAREBEVÆGELSER .......................................................................................................... 8
Gensidig anerkendelse .................................................................................................................... 8
Revision af den "nye metode" ......................................................................................................... 9
INDUSTRIPOLITIK -
Rådets konklusioner
.................................................................................. 10
EU'S STRATEGI FOR FORBRUGERPOLITIKKEN................................................................... 23
FORBRUGERKREDITAFTALER ............................................................................................... 24
DEN EUROPÆISKE RUMPOLITIK ........................................................................................... 27
ET EUROPÆISK TEKNOLOGISK INSTITUT ........................................................................... 37
FÆLLES TEKNOLOGIINITIATIVER ........................................................................................ 38
DET EUROPÆISKE FORSKNINGSRUM................................................................................... 39
INFRASTRUKTURER I EFR ...................................................................................................... 39
EVENTUELT ............................................................................................................................... 42
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
DET INDRE MARKED
De finansielle overslag for Kontoret for Harmonisering i det Indre Marked -
Rådets konklusioner
....................44
STATISTIK
1
Virksomhedsregistre til statistiske formål*.......................................................................................................46
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til Presse-
tjenesten.
9671/07 (Presse 108)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21.-22.V.2007
DEN FÆLLES UDENRIGS- OG SIKKERHEDSPOLITIK
Årsrapport om den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik..................................................................................47
EKSTERNE FORBINDELSER
Associeringsaftalen med Chile.........................................................................................................................48
HANDELSPOLITIK
Det Blandede Udvalg EU-Mexico - Begrebet "produkter med oprindelsesstatus"..............................................48
LANDBRUG
Sortering af råtræ.............................................................................................................................................48
FISKERI
Godtgørelsesordning for EU's fjernområder .....................................................................................................49
MILJØ
Life+ * ............................................................................................................................................................50
ÅBENHED
Aktindsigt .......................................................................................................................................................50
9671/07 (Presse 108)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453598_0005.png
21.-22.V.2007
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Marc VERWILGHEN
Fientje MOERMAN
Økonomiminister og minister for energi, udenrigshandel
og videnskabspolitik
Viceministerpræsident i den flamske regering og flamsk
minister for økonomi, virksomheder, videnskab, innovati-
on og udenrigshandel
Viceminister for økonomi og energi
Vicepremierminister og minister for undervisning og
videnskab
Viceminister for industri og handel
Viceminister for uddannelse, ungdom og sport med ansvar
for afdelingen for europæisk integration og internationale
forbindelser
Økonomi- og erhvervsminister
Minister for videnskab, teknologi og udvikling
Forbundsminister for økonomi og teknologi
Forbundsjustitsminister
Forbundsminister for uddannelse og forskning
Minister for videnskab, forskning og kunst, delstaten
Baden-Württemberg
Statssekretær, Forbundsministeriet for Økonomi og Tek-
nologi
Økonomi- og kommunikationsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Generalsekretær
Generalsekretær
Undervisnings- og videnskabsminister
Statssekretær for spørgsmål vedrørende Den Europæiske
Union
Statssekretær, Ministeriet for Europaspørgsmål
Minister for videregående uddannelse og forskning
Minister uden portefølje med ansvar for Europapolitik og
international samhandel
Universitets- og forskningsminister
Minister for handel, industri og turisme
Økonomiminister
Uddannelses- og videnskabsminister
Økonomiminister
Viceminister for uddannelse og videnskab
Bulgarien:
Nina RADEVA
Daniel VALTJEV
Den Tjekkiske Republik:
Martin TLAPA
Marek MORA
Danmark:
Bendt BENDTSEN
Helge SANDER
Tyskland:
Michael GLOS
Brigitte ZYPRIES
Annette SCHAVAN
Peter FRANKENBERG
Peter HINTZE
Estland:
Juhan PARTS
Irland:
Kenneth THOMPSON
Grækenland:
Ioannis TSOUKALAS
Spyros PAPADOPOULOS
Spanien:
Mercedes CABRERA CALVO-SOTELO
Alberto NAVARRO GONZÁLEZ
Frankrig:
Jean-Pierre JOUYET
Valérie PECRESSE
Italien:
Emma BONINO
Fabio MUSSI
Cypern:
Antonis MICHAELIDES
Letland:
Jurijs STRODS
Baiba RIV�½A
Litauen:
Vytas NAVICKAS
Virginija BŪDIEN
9671/07 (Presse 108)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453598_0006.png
21.-22.V.2007
Luxembourg:
Jeannot KRECKÉ
François BILTGEN
Minister for økonomi og udenrigshandel samt sportsmini-
ster
Arbejds- og beskæftigelsesminister, minister for kultur,
videregående uddannelse og forskning samt minister for
trossamfund
Statssekretær (med særligt ansvarsområde), Økonomi- og
Transportministeriet
Statssekretær (med særligt ansvarsområde), Social- og
Arbejdsministeriet
Minister for konkurrenceevne og kommunikation
Økonomiminister
Forbundsminister for økonomi og arbejde
Forbundsminister for videnskab og forskning
Forbundsminister for sociale spørgsmål og forbrugerbe-
skyttelse
Statssekretær, Forbundsministeriet for Transport, Innova-
tion og Teknologi
Økonomiminister
Statssekretær, Ministeriet for Videnskab og Videregående
Uddannelse
Viceøkonomiminister, understatssekretær, Økonomimini-
steriet
Økonomi- og innovationsminister
Minister for videnskab, teknologi og videregående uddan-
nelse
Statssekretær, Økonomi- og Handelsministeriet
Statssekretær for forskning, formand for den nationale
myndighed for videnskabelig forskning, Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Økonomiminister
Minister for videregående uddannelser, videnskab og
teknologi
Statssekretær, Uddannelsesministeriet
Statssekretær, Økonomiministeriet
Handels- og industriminister
Erhvervsminister, vicestatsminister
Statssekretær, Erhvervsministeriet
Statssekretær under handelsministeren
Viceenergiminister
Ungarn:
Géza EGYED
László HERCZOG
Malta:
Censu GALEA
Nederlandene:
Maria Josephina Arnoldina van der HOEVEN
Østrig:
Martin BARTENSTEIN
Johannes HAHN
Erwin BUCHINGER
Christa KRANZL
Polen:
Piotr Grzegorz WOZNIAK
Stefan JURGA
Marcin KOROLEC
Portugal:
Manuel PINHO
José MARIANO GAGO
Rumænien:
Eugen TAPU NAZARE
Anton ANTON
Slovenien:
Andrej VIZJAK
Jure ZUPAN
Slovakiet:
Jozef HABÁNIK
Ivan RYBÁRIK
Finland:
Mauri PEKKARINEN
Sverige:
Maud OLOFSSON
Göran HÄGGLUND
Hans JEPPSON
Det Forenede Kongerige:
Malcolm WICKS
Kommissionen:
Günter VERHEUGEN
Janez POTOČNIK
Meglena KUNEVA
Næstformand
Medlem
Medlem
9671/07 (Presse 108)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453598_0007.png
21.-22.V.2007
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
BEDRE REGULERING
Rådet noterede sig en situationsrapport fra formandskabet om dagsordenen for bedre regulering
(9164/07).
Dagsordenen for bedre regulering tager sigte på at forbedre kvaliteten og udformningen af de lov-
givningsmæssige rammer for at styrke EU's konkurrenceevne. Den omfatter foreløbig forenkling af
lovtekster, reduktion af de administrative byrder og forberedelse og gennemgang af konsekvensana-
lyser af de fleste lovgivningsforslag.
Siden den sidste situationsrapport i december 2006 er der takket være det tyske formandskabs initia-
tiver i samarbejde med Kommissionen sket en positiv udvikling på mange områder. Det drejer sig
bl.a. om vedtagelsen og igangsættelsen på Det Europæiske Råds forårsmøde i 2007 af handlings-
planen for reduktion af de administrative byrder
1
, der omfatter et tilsagn om at reducere de admini-
strative byrder som følge af EU-lovgivningen med 25% senest i 2012.
1
Se konklusionerne fra Det Europæiske Råds forårsmøde i 2007 (7224/07, punkt 21-26) og
Kommissionens meddelelse (5924/07).
7
9671/07 (Presse 108)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453598_0008.png
21.-22.V.2007
FRIE VAREBEVÆGELSER
Gensidig anerkendelse
Under en offentlig debat noterede Rådet sig en rapport fra formandskabet om et udkast til forord-
ning
1
om procedurer for anvendelsen af visse nationale tekniske forskrifter på produkter, der mar-
kedsføres lovligt i en anden medlemsstat ("gensidig anerkendelse").
Formålet med forslaget er at fjerne hindringer for de frie varebevægelser ved at løse nogle af pro-
blemerne med gennemførelsen af "princippet om gensidig anerkendelse" på det ikke-harmoniserede
vareområde. Princippet om gensidig anerkendelse indebærer, at bestemmelsesmedlemsstaterne ikke
kan forbyde salg på deres områder af produkter, der markedsføres lovligt i en anden medlemsstat,
og som ikke er omfattet af fællesskabsharmonisering.
Dette udkast til forordning fastsætter navnlig den procedure, som de nationale myndigheder skal
følge, når de vil indføre en national teknisk forskrift (dvs. når gensidig anerkendelse af en eller an-
den grund undlades). Det flytter også bevisbyrden fra den erhvervsdrivende til administrationen og
bestemmer, at der skal oprettes produktkontaktpunkter i medlemsstaterne, hvis hovedopgave er at
give oplysninger om de gældende tekniske forskrifter eller at henvise den pågældende til de kompe-
tente myndigheder/organisationer.
I det tyske formandskabs rapport gøres der status over de hidtidige fremskridt, og det anføres, hvil-
ke udestående spørgsmål der først og fremmest skal behandles i de kommende måneder. Formand-
skabet noterer sig, at der er opnået bred enighed om flere vigtige bestemmelser. Samtidig er en ræk-
ke spørgsmål stadig åbne og vil kræve en yderligere indgående behandling og overvejelse.
1
Når dette forslag vedtages, skal Rådets beslutning nr. 3052/95/EF om indførelse af en ord-
ning for gensidig information om nationale foranstaltninger, der fraviger princippet om frie
varebevægelser inden for Fællesskabet (EFT L 321 af 30.12.1995, s. 1) ophæves.
8
9671/07 (Presse 108)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21.-22.V.2007
Revision af den "nye metode"
Under en offentlig debat noterede Rådet sig en fremskridtsrapport fra formandskabet om
et udkast til forordning om krav til akkreditering, markedstilsyn og kontrol med produkter, der
indføres på fællesskabets marked
et udkast til afgørelse om fælles rammer for markedsføring af produkter.
Formålet med disse forslag er at revidere, ajourføre og skærpe den "nye metode", der blev indført i
1980'erne. Den "nye metode" indførte et system, hvorefter Kommissionen kan give anerkendte eu-
ropæiske standardiseringsorganisationer mandat til at udarbejde tekniske specifikationer. Processen
giver Kommissionen mulighed for at kontrollere de europæiske standarder, der udarbejdes, både før
og efter vedtagelsen. Der er dog identificeret en række mangler, og Kommissionen har foreslået en
revision af systemet.
Udkastet til forordning fastsætter navnlig en generel ramme for akkreditering på nationalt og euro-
pæiske plan og har til formål at sikre, at markedstilsyn gennemføres på konsekvent vis over hele
EU. Forslaget til afgørelse om fælles rammer for markedsføring af produkter skal fastsætte fælles
principper og referencebestemmelser for revisionen af sektorlovgivningen.
9671/07 (Presse 108)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453598_0010.png
21.-22.V.2007
INDUSTRIPOLITIK -
Rådets konklusioner
Rådet havde en orienterende drøftelse og vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
1.
SOM HENVISER til Kommissionens
meddelelse
om en integreret industripolitisk strategi
af 5. oktober 2005
1
; SOM HENVISER til sine konklusioner om industripolitik
2
og om in-
novationspolitik
3
; SOM HENVISER til konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde
den 8.-9. marts 2007;
UNDERSTREGER den store betydning, et stærkt og dynamisk
industrielt grundlag
har for
en høj velstand og et højt beskæftigelsesniveau i Europa; BEKRÆFTER derfor den vigtige
rolle, som
industripolitikken
spiller for opnåelse af målene i Lissabon-dagsordenen;
PEGER i den forbindelse PÅ det aktuelle økonomiske opsving, som i høj grad er drevet af
væksten i den industrielle produktion og de dertil knyttede serviceydelser til virksomhe-
derne, erhvervsinvesteringer og vareeksport;
NOTERER SIG med tilfredshed, at de industripolitiske initiativer, der er taget på
fælles-
skabsplan,
som de fremgår af den seneste meddelelse om industripolitik, er skredet godt
frem og har givet gode erfaringer med henblik på det fremtidige arbejde; FINDER, at de
udfordringer, globaliseringen frembyder, nødvendiggør en yderligere indsats for at styrke
konkurrenceevnen, så Europas industri fortsat kan udnytte de muligheder, der ligger i de
voksende internationale markeder, vokse på bæredygtig vis, øge sit beskæftigelsesniveau
og samtidig tage hensyn til sociale og miljømæssige mål og problemer med klimaændrin-
gerne; OPFORDRER
medlemsstaterne
til at træffe de nødvendige foranstaltninger som
supplement til fællesskabsinitiativerne som led i de nationale reformdagsordener;
UNDERSTREGER, at de varierende vilkår i de forskellige industrielle sektorer og de for-
skellige industrielle strukturer i medlemsstaterne lægger op til en differentieret politisk
indsats; STØTTER Kommissionens
integrerede industripolitiske strategi,
hvor der er en
forbindelse mellem horisontale og sektorspecifikke initiativer;
2.
3.
4.
1
2
3
Meddelelse fra Kommissionen om gennemførelse af Fællesskabets Lissabon-program: Poli-
tiske rammer til styrkelse af fremstillingsindustrien i EU - mod en mere integreret industri-
politisk strategi, 13143/05; KOM (2005) 474 endelig.
8799/06.
6253/06.
10
9671/07 (Presse 108)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453598_0011.png
21.-22.V.2007
5.
OPFORDRER Kommissionen til at gennemføre konklusionerne fra Det Europæiske Råds
møde den 8.-9. marts 2007 rettidigt og i den forbindelse tage hensyn til følgende faktorer,
der har betydning for industriens konkurrenceevne:
Miljø-, energi og industripolitikkerne
kræver en integreret strategi for at nå de ambitiøse
mål, bl.a. for så vidt angår problematikken omkring klimaændringer, og bør støtte hin-
anden gensidigt. I de kommende år vil der i stigende grad skulle udvikles egnede initia-
tiver, der bidrager til at sikre sammenhæng; mulighederne for dobbeltgevinst vil skulle
indkredses, ligesom der vil skulle findes løsninger, der kan sikre de europæiske virk-
somheders internationale konkurrenceevne og fremme bæredygtige, miljøvenlige og
sikre teknologiers og produkters indtrængen på de europæiske og de globale markeder.
Kommissionen opfordres til at forelægge passende forslag under hensyn til arbejdet i
Ekspertgruppen på Højt Niveau om Konkurrenceevne, Energi og Miljø
1
.
Der skal gøres afgørende fremskridt med dagsordenen for
bedre regulering,
og samtidig
skal der bibeholdes en tæt sammenhæng med sektorspecifikke initiativer. Som et bidrag
til arbejdet med lovgivningsmæssig forenkling bør analyser af de reguleringsmæssige
rammer baseret på erfaringerne med arbejdet i CARS 21-ekspertgruppen om bilindustri-
en også tages i betragtning med henblik på andre sektorer. I forbindelse med den videre
udvikling af ordningen med konsekvensanalyser skal internationale realitetstjek ligele-
des tages i betragtning.
Der skal gives fornyet fremdrift til det
indre marked
for varer og samtidig sikres et højt
sikkerhedsniveau og beskyttelse af miljø, forbrugere og sundhed ved en mere effektiv
håndhævelse af princippet om gensidig anerkendelse og ved forbedring af mekanismer
og regler på det harmoniserede område.
Foruden en styrkelse af det
multilaterale handelssystem
på grundlag af WTO's og EU's
prioriterede mål for afslutning af Doha-runden med et ambitiøst og afbalanceret resultat
på samtlige forhandlingsområder bør der ske hurtige fremskridt med bilaterale og regio-
nale frihandelsaftaler, så europæiske virksomheder sikres lige vilkår; markedsadgangen
for europæiske virksomheder til især hurtigt voksende nye markeder skal forbedres.
1
Denne gruppe blev nedsat af Kommissionen i slutningen af 2005.
11
9671/07 (Presse 108)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21.-22.V.2007
Hvad angår
forskning, udvikling og innovation
skal komplementariteten og synergien
mellem de forskellige europæiske støtteprogrammer sikres. Innovationsstrategien bør
videreføres for at sikre Europas konkurrenceevne, navnlig på de meget dynamiske mar-
keder. Investeringer i mere lovende teknologier, herunder energibesparende, vedvarende
og andre miljøvenlige teknologier, vil være et afgørende bidrag på dette område.
6.
FINDER, at der er behov for yderligere indsats, og:
OPFORDRER derfor Kommissionen til - på baggrund af innovationens betydning og
vigtigheden af en effektiv
beskyttelse af intellektuelle ejendomsrettigheder
- at foreslå
en integreret strategi for bedre anvendelse og beskyttelse af intellektuelle ejendomsret-
tigheder og for bekæmpelse af efterligninger og fremstilling af piratudgaver af produk-
ter i forbindelse med handel, innovation, standardisering og patentpolitikker samt inden
for rammerne af det transatlantiske økonomiske partnerskab.
ANMODER Kommissionen om at udvikle en sammenhængende politisk tilgang for så
vidt angår
råvareforsyninger
til industrien, herunder på alle relevante politikområder
(politikker vedrørende udenrigsspørgsmål, handel, miljø, udvikling, forskning og inno-
vation) og identificere passende foranstaltninger til en omkostningseffektiv, pålidelig og
miljøvenlig adgang til og udnyttelse af naturressourcerne, sekundære råstoffer og gen-
brugsaffald, navnlig for så vidt angår markeder i tredjelande.
OPFORDRER i lyset af de igangværende strukturelle ændringer og det stigende behov
for kvalificeret arbejdskraft i flere sektorer Kommissionen og medlemsstaterne til inden
for deres respektive kompetenceområder at gøre en indsats for at få et tilstrækkeligt ud-
bud af kvalificeret arbejdskraft og i forbindelse hermed at tage hensyn både til forbed-
ringen af
sektorrelaterede kvalifikationer og kvalifikationer på tværs af sektorerne
og
den nødvendige omstillingsevne; i den forbindelse er livslang læring altafgørende;
HILSER det VELKOMMEN, at Kommissionen agter at vedtage en meddelelse om en
langsigtet strategi for e-færdigheder, og HAR TIL HENSIGT at gennemgå den inden
udgangen af 2007.
9671/07 (Presse 108)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453598_0013.png
21.-22.V.2007
OPFORDRER Kommissionen og de europæiske standardiseringsorganisationer til at
tage del i revisionen af den europæiske standardiseringsordning for at forbedre dens
åbenhed, effektivitet og responsivitet over for opstående behov i industrien.
7.
SER MED TILFREDSHED på de positive resultater af sektorinitiativerne inden for bilin-
dustri, bioteknologi, skibsbygning
1
og ikt, der for nylig er blevet forelagt af Kommissio-
nen; OPFORDRER Kommissionen til på grundlag af en systematisk analyse af de industri-
elle sektorers og industrirelaterede tjenesteydelsers konkurrenceevne at forelægge de be-
budede sektorspecifikke og horisontale initiativer og om nødvendigt forelægge nye indu-
stripolitiske initiativer;
HILSER det VELKOMMEN, at Kommissionen har til hensigt at aflægge en samlet rapport
i en ny meddelelse om industripolitik om resultaterne af de horisontale og de sektorspeci-
fikke initiativer og tage nye initiativer, der tager hensyn til rammebetingelserne, der har
ændret sig siden 2005.
8.
1
Meddelelse fra Kommissionen: En konkurrencevenlig lovramme for automobiler i det
21. århundrede, Kommissionens holdning til den endelige rapport fra CARS 21-
ekspertgruppen - Et bidrag til EU's strategi for vækst og beskæftigelse - 5746/07; meddelel-
se fra Kommissionen om midtvejsevaluering af strategien for biovidenskab og bioteknologi
- 8343/07 + ADD1; Kommissionens arbejdsdokument: Statusrapport om LeaderSHIP 2015-
initiativet - 9130/07 + ADD1; Kommissionens arbejdsdokument - Opfølgning af henstillin-
gerne fra taskforcen vedrørende ikt-sektorens konkurrenceevne og indførelse af ikt -
8691/07 + ADD 1.
13
9671/07 (Presse 108)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453598_0014.png
21.-22.V.2007
For så vidt angår bilindustrien:
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION, SOM HENVISER TIL Kommissionens meddelelse
om en konkurrencevenlig lovramme for automobiler i det 21. århundrede (CARS 21) af 13. fe-
bruar 2007
1
; SOM HENVISER TIL sine konklusioner om en energipolitik for Europa af 15. fe-
bruar 2007
2
om transportsektorens bidrag til Lissabon-strategien af 19. februar 2007
3
; SOM
HENVISER TIL Det Europæiske Råds konklusioner af 8.-9. marts 2007 og Det Europæiske Råds
handlingsplan (2007-2009) - en energipolitik for Europa (EPE), der er nævnt i bilaget til disse kon-
klusioner; konklusionerne indeholder bl.a. et engagement på klima- og energiområdet og opfordrer
til et energieffektivt og miljømæssigt bæredygtigt transportsystem, ligesom de fastsætter et binden-
de minimumsmål på 10%, som alle medlemsstaterne skal nå, for biobrændstoffers andel af det sam-
lede forbrug af benzin og diesel til transport i EU i 2020, idet dette mål skal nås på en omkostnings-
effektiv måde;
9.
UNDERSTREGER den enorme betydning, som EU's bilindustri har for vækst, beskæfti-
gelse og velstand i Europa, der ikke kan tages for givet, men kræver en yderligere indsats
for at få styrket dens internationale konkurrenceevne;
UNDERSTREGER, at værdikæden i EU's bilindustri skaber ca. 12 mio. jobs, herunder
fabrikanter, leverandører, service- og værkstedsmarkedet, der ofte består af små og mel-
lemstore virksomheder, og også skaber jobs i andre sektorer, inden for bl.a. forskning og
udvikling, innovation, tjenesteydelser og handel;
NOTERER SIG, at udfordringerne i forbindelse med køretøjers miljø- og sikkerhedspræ-
stationer bliver stadig større, og at den internationale konkurrence i bilindustrien bliver
stadig mere intens; den heraf følgende stigning i omkostningspresset for fabrikanter og re-
servedelsleverandører kan føre til strukturændringer og svække EU's stilling som produkti-
onssted;
UNDERSTREGER behovet for at formulere rammebetingelserne for EU's bilindustri, så
den kan klare sig i den øgede konkurrence på verdensmarkedet, og for at undgå at bebyrde
den unødigt med lovgivningsmæssige foranstaltninger og sikre, at de giver EU's virksom-
heder mulighed for at blive førende inden for nye innovative teknologier;
10.
11.
12.
1
2
3
5746/07 COMPET 23 ECO 13 ENV 55 ENT 11 TRANS 22 ENER 41 RECH 24
- KOM(2007) 22 endelig.
6271/07 (Presse 24).
6044/07 (Presse 19).
14
9671/07 (Presse 108)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21.-22.V.2007
13.
BETRAGTER anbefalingerne i den endelige rapport fra CARS 21-ekspertgruppen som et
godt udgangspunkt for at nå dette mål; SER MED TILFREDSHED PÅ Kommissionens
meddelelse om CARS 21-rapporten og opfordrer den til hurtigt og konsekvent at gennem-
føre forslagene og initiativerne deri med henblik på at forbedre de lovgivningsmæssige
rammer for EU's bilindustri, når der er foretaget en konsekvensanalyse med henblik på at
nå så langt som muligt med gennemførelsen inden midtvejsevalueringen i 2009;
OPFORDRER Kommissionen til at opprioritere de forslag og initiativer, der kan forventes
at have den største effekt på forbedringen af EU's lovgivningsmæssige rammer for bilindu-
strien og navnlig med hensyn til sikring af dens internationale konkurrenceevne også for så
vidt angår initiativer på områderne miljøbeskyttelse og trafiksikkerhed;
UNDERSTREGER betydningen af stabile, langsigtede, forholdsmæssige, sammenhæn-
gende og konsekvente reguleringsmæssige rammer for en vellykket udvikling af EU's bil-
industri og OPFORDRER Kommissionen til at integrere principperne om bedre regulering
udarbejdet af CARS 21-ekspertgruppen i Fællesskabets politikker:
vedtagelse af en integreret strategi, der inddrager alle interessenter, med henblik på ud-
vikling og gennemførelse af foranstaltninger til håndtering af miljømæssige og sikker-
hedsmæssige udfordringer
lovgivningsmæssige foranstaltninger vedrørende politikker om biler skal træffes på et
langsigtet og teknologisk neutralt grundlag
alle relevante interessenter skal konsulteres på et tidligt stadium og bredt om alle initia-
tiver og lovgivningsforslag, der berører bilsektoren, og resultaterne skal på passende vis
afspejles i beslutningstagningen;
grundige konsekvensvurderinger af alle nye forslag skal forelægges på et tidligt stadi-
um. Rammebetingelserne for EU's bilindustri skal som en del af en nøje analyse af kon-
kurrenceevnen også sammenlignes med rammebetingelserne i de vigtigste konkurreren-
de lande
forskellige forbrugergrupper bør fortsat have adgang til nye køretøjer, hvis forbedringer
på miljø- og sikkerhedsområdet skal nås gennem konstant fornyelse af bilparken
programmet for forenkling af de reguleringsmæssige rammer skal fortsat gennemføres
hurtigt med fokus på bilsektorens behov.
14.
15.
9671/07 (Presse 108)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21.-22.V.2007
16.
STØTTER Kommissionens forslag om at lette den administrative byrde for bilfabrikanter-
ne ved at erstatte EU-direktiver med FN/ECE-regulativer og ved at indføre instrumenter
som prøvning i producentregi og virtuel prøvning under nøje kontrol fra de typegodken-
dende myndigheder;
FREMHÆVER forslaget til et nyt rammedirektiv om typegodkendelse af motorkøretøjer
som en hensigtsmæssig foranstaltning til yderligere forbedring af det indre markeds effek-
tivitet; PEGER PÅ den igangværende gennemgang af forslaget til et direktiv om retlig be-
skyttelse af mønstre, der indeholder bestemmelser om reservedele;
UNDERSTREGER det bidrag, Fællesskabets finansielle instrumenter (bl.a. Den Europæi-
ske Investeringsbank og strukturfondene) kan yde som supplement til strukturelle ændrin-
ger i bilsektoren, og HENSTILLER, at de anvendes målrettet og i overensstemmelse med
de gældende regler for disse instrumenter;
OPFORDRER Kommissionen til i forbindelse med bilaterale frihandelsaftaler at give lan-
de med et stort markedspotentiale forrang, sikre gensidighed, vurdere virkningerne af så-
danne aftaler, sikre, at ikke-toldmæssige handelshindringer afskaffes, bekæmpe konkur-
rencebegrænsende adfærd i tredjelande, der skader EU's bilindustri, og garantere effektiv
beskyttelse af intellektuelle ejendomsrettigheder;
OPFORDRER Kommissionen til inden for rammerne af syvende rammeprogram for forsk-
ning at intensivere indsatsen for at fremme innovative og højeffektive fremdriftsteknologi-
er og -systemer, alternative brændstoffer og intelligente og sikre motorkøretøjer samt til i
tide at rette indsatsen mod de bedste teknologier og fremtidige teknologier med lav eller
slet ingen CO
2
-emission;
STØTTER de foranstaltninger, som Kommissionen har foreslået, for at forbedre sikkerhe-
den på de europæiske veje på grundlag af en integreret strategi; OPFORDRER Kommissi-
onen, medlemsstaterne og andre interessenter til at gennemføre disse foranstaltninger med
henblik på at indfri Fællesskabets målsætninger på en omkostningseffektiv måde;
OPFORDRER Kommissionen til at forelægge et forslag om Euro 6-emissionsgrænse-
værdier for tunge erhvervskøretøjer inden årets udgang for at give bilindustrien tilstrække-
lig tid til at gennemføre det;
STØTTER en integreret strategi som foreslået af Kommissionen for begrænsning af CO
2
-
udslippet fra motorkøretøjer; UNDERSTREGER, at alle aktører må yde en indsats for at
reducere emissioner, der skader klimaet, og UNDERSTREGER muligheden for en regule-
ringsmæssig ramme, der er omkostningseffektiv, sikrer mobilitet til en overkommelig pris
og bevarer bilindustriens konkurrenceevne på globalt plan;
17.
18.
19.
20.
21.
22.
23.
9671/07 (Presse 108)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453598_0017.png
21.-22.V.2007
24.
OPFORDRER Kommissionen til at udarbejde de planlagte rammer for, hvordan målet for
gennemsnitlige CO
2
-emissioner fra bilparken af nye biler solgt i EU nås, på grundlag af en
indgående konsekvensanalyse på en måde, der i konkurrencehenseende er så neutral som
mulig, og som er socialt retfærdig og bæredygtig. Den bør udformes på en måde, der sik-
rer, at fabrikanterne fortsat bestræber sig på at gøre hele deres køretøjsproduktion mere
miljøvenlig på en omkostningseffektiv måde;
OPFORDRER medlemsstaterne og, når det er relevant, Kommissionen til i forbindelse
med udviklingen af en CO
2
-strategi for bilsektoren at undersøge, i hvilken udstrækning
man - foruden de muligheder bilindustrien har for at reducere CO
2
-udslippet, og de mulig-
heder, der er på biobrændstofområdet - også kan fremme bidrag fra andre aktører på såvel
efterspørgsels- som udbudssiden eller fra andre foranstaltninger (f.eks.CO
2
-baserede mo-
torkøretøjsafgifter og andre skattemæssige foranstaltninger, trafikinfrastruktur og -forvalt-
ning, køreadfærd, fornyelse af bilparken, fremme anvendelsen af offentlig transport;
OPFORDRER Kommissionen til i samarbejde med medlemsstaterne og interessenterne at
gennemføre de foranstaltninger, der er omhandlet i CARS 21-meddelelsen, for at give bil-
industrien den forudsigelighed og planlægningsmæssige sikkerhed, der er nødvendig i for-
hold til den lange produktionstid; OPFORDRER Kommissionen til at ajourføre sin lang-
sigtede køreplan under hensyntagen til resultaterne af midtvejsevalueringen i 2009.
25.
26.
For så vidt angår biovidenskab og den bioteknologiske sektor:
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION MINDER OM, at den europæiske strategi for biovi-
denskab og bioteknologi
1
har til formål at lette udviklingen af bioteknologiske anvendelser og ud-
gør et vigtigt skridt i retning af en konkurrencedygtig og bæredygtig europæisk videnbaseret bioø-
konomi i overensstemmelse med målene i den fornyede Lissabon-strategi;
ERKENDER, at biovidenskab og bioteknologi er rigtige muliggørende teknologier med afgørende
betydning for mange økonomiske sektorer, således som det er dokumenteret i
Bio4EU-
undersøgelsen
2
; de øger Europas konkurrenceevne generelt og muliggør hurtigere forandringer og
medvirker dermed til moderniseringen af Europas industri;
1
2
EFT C 55 af 2.3.2002, s. 3.
Bio4EU-undersøgelsen findes på
http://bio4eu.jrc.es.
17
9671/07 (Presse 108)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453598_0018.png
21.-22.V.2007
ERKENDER, at biovidenskab og bioteknologi er altafgørende for opdagelse og udvikling af diag-
noser, lægemidler, vacciner og avancerede terapier, der har stor betydning for de europæiske borge-
res livskvalitet, den europæiske sundhedssektors konkurrenceevne og håndteringen af globale sund-
hedsspørgsmål;
ANERKENDER det potentiale, biovidenskab og bioteknologi frembyder for økoeffektiv innovati-
on, navnlig i sektorer inden for fødevarer, ernæring, kemiske produkter, papir og papirmasse, teks-
tilvarer og energi;
NOTERER SIG, at Europas bioteknologiindustri fortrinsvis består af SMV'er og har behov for fa-
vorable rammebetingelser og højt kvalificerede menneskelige ressourcer for at forbedre sin vækst
og innovationskapacitet;
NOTERER SIG, at øget anvendelse af viden inden for bioteknologi afhænger af samfundets og
markedets accept;
27.
HILSER Kommissionens meddelelse om midtvejsevaluering af strategien for biovidenskab
og bioteknologi
1
VELKOMMEN og tilslutter sig de brede linjer i dens analyse; MINDER i
den forbindelse om betydningen af en integreret strategi, der retter sig mod de økonomiske,
samfundsmæssige og miljømæssige spørgsmål, den omfatter; UNDERSTREGER den of-
fentlige sektors rolle, navnlig som drivkraft for innovation;
STØTTER Kommissionens forslag om at udarbejde en harmoniseret og omkostningseffek-
tiv indsamling af data og statistikker med henblik på overvågning af de økonomiske, socia-
le og miljømæssige konsekvenser af biovidenskab og bioteknologi, så man sikrer en in-
formeret samfundsdebat og et bedre samarbejde mellem alle de involverede aktører;
TILSLUTTER SIG Kommissionens forslag om udvikling af ordninger, der fremmer bio-
baserede anvendelser, herunder bioenergi, bl.a. ved at fremme etablering af integrerede pi-
lotanlæg, der kan demonstrere sådanne anvendelsers potentiale og lette deres overgang til
markedet; OPFORDRER Kommissionen til at foreslå yderligere skridt med henblik på op-
rettelse af førende markeder og andre foranstaltninger, hvormed markedsefterspørgslen ef-
ter økoeffektive, biobaserede produkter kan øges, så biobaserede produkters positive kon-
sekvenser for miljøet kan udnyttes;
HILSER det VELKOMMEN, at syvende rammeprogram for forskning og udvikling kom-
mer til at spille en vigtig rolle i opbygningen af en europæisk videnbaseret bioøkonomi,
der således vil fremme europæisk biovidenskabs og bioteknologis konkurrenceevne og bæ-
redygtighed; SER MED TILFREDSHED PÅ, at Kommissionen agter at fremsætte forslag
om oprettelse af fælles teknologiinitiativer, der bl.a. omfatter anvendelsesområder for bio-
teknologi;
28.
29.
30.
1
8343/07 + ADD 1.
18
9671/07 (Presse 108)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453598_0019.png
21.-22.V.2007
31.
STØTTER Kommissionens forslag om at fremme konkurrenceevnen, især for SMV'er, ved
en indsats for videnoverførsel fra videnskabsbasen til industrien; overveje specifikke inci-
tamenter for unge innovative virksomheder; lette adgangen til finansiering; fremme anven-
delsen af offentlige midler, der kan fungere som løftestang for mere privat medfinansiering
i forbindelse med forskning og innovation; og støtte integreringen af bioteknologiske klyn-
ger og regionale netværk;
UNDERSTREGER, at moderne bioteknologi har et betydeligt økonomisk og miljømæssigt
potentiale for europæisk land- og skovbrug, herunder for nonfood- og nonfeed-anvendel-
ser, som f.eks. industriel forarbejdning og molekylært landbrug, forudsat at disse kan an-
vendes sikkert i forhold til miljøet og menneskers sundhed, på grundlag af resultaterne af
solide videnskabelige undersøgelser, på en økonomisk levedygtig og forsvarlig måde og
under hensyntagen til forbrugernes ret til at foretage et informeret valg og alle landbrugs-
produktionsmetoder;
STØTTER Kommissionens strategi for forbedring af gennemførelsen af lovgivningen og
forbedring af politikkoordinationen, navnlig for så vidt angår tværgående spørgsmål;
OPMUNTRER Kommissionen og medlemsstaterne til at styrke de eksisterende netværker
med henblik på at overvåge og sikre en konsekvent gennemførelse af strategien og tackle
reguleringsmæssige hindringer for konkurrenceevnen;
APPELLERER til medlemsstaterne om, at de engagerer sig og bidrager aktivt til gennem-
førelsen af den refokuserede handlingsplan for biovidenskab og bioteknologi og gennemfø-
rer foranstaltninger i tide, hvor de kan spille en central rolle;
OPFORDRER Kommissionen til at aflægge rapport om, hvilke fremskridt der gøres med
den refokuserede handlingsplan for biovidenskab og bioteknologi.
32.
33.
34.
35.
For så vidt angår informations- og kommunikationsteknologisektoren:
36.
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION NOTERER SIG rapporten og anbefalingerne
fra ikt-taskforcen, der blev offentliggjort den 27. november 2006, og Kommissionens ar-
bejdsdokument
1
vedrørende opfølgning af rapportens anbefalinger inden for rammerne af
industripolitikken;
ERKENDER betydningen af ikt-sektoren for vækst, konkurrenceevne og for yderligere og
vellykket udvikling af et inklusivt informationssamfund i Europa og BEMÆRKER med in-
teresse den seneste udvikling inden for næste generations netværk, interoperabilitet, øget
forbrugertillid til det digitale miljø, sektorspecifikke e-business støttepolitikker og med-
lemsstaternes indsats på områderne innovation, investering og finansiering;
37.
1
8691/07+ ADD 1 - SEK(2007) 526.
19
9671/07 (Presse 108)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453598_0020.png
21.-22.V.2007
38.
OPFORDRER Kommissionen og medlemsstaterne til at fortsætte deres indsats for at
fremme iværksætterånd og tilknyttede kompetencer, udvikle en langsigtet strategi for e-
færdigheder med henblik på forbedring af konkurrenceevne, beskæftigelsesegnethed og
livslang læring og støtte SMV'ernes anvendelse af e-business praksisser, herunder udveks-
ling af erfaringer og god praksis, via det europæiske e-business støttenetværk (eBSN);
NOTERER SIG i den forbindelse betydningen af støtteprogrammet for ikt-politik under
programmet for konkurrenceevne og innovation;
FASTHOLDER sin holdning om, at konsolideringen af det indre marked for ikt og viden-
intensive tjenesteydelser kræver særlig opmærksomhed; og HILSER det således
VELKOMMEN, at Kommissionen er i gang med en revision af de reguleringsmæssige
rammer for elektronisk kommunikation og har planer om en revision af bestemmelserne
om forsyningspligtydelserne i forbindelse med i2010;
OPFORDRER Kommissionen til sammen med de europæiske standardiseringsorganisatio-
ner og alle andre interessenter at gå videre med revisionen af den europæiske standardise-
ringsordning for ikt for at fremme dens åbenhed, effektivitet og responsivitet over for op-
stående behov i industrien og samfundet;
ERKENDER, at ikt er en central drivkraft og understøttende faktor for innovation, og
OPFORDRER i fuld overensstemmelse med konklusionerne fra 2006 om strategiske prio-
riteter for innovation på EU-plan
1
til hurtig udvikling af en ny strategi for intellektuelle og
industrielle ejendomsrettigheder og opfølgning af de strategier, der er under udvikling med
hensyn til offentlige indkøb, FTI (fælles teknologiinitiativer) og førende markeder, med
henblik på at fjerne flaskehalse og realisere potentialet for ikt-sektorens konkurrenceevne.
39.
40.
41.
For så vidt angår skibsbygningssektoren:
42.
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION NOTERER SIG, at
europæisk skibsbygning
har udviklet sig til at være en moderne og konkurrencedygtig industriel gren, der også i
mange forsynings- og servicesektorer virker som drivkraft for vækst og beskæftigelse i
mange dele af Fællesskabet;
UNDERSTREGER imidlertid, at den globale opbygning af produktionskapacitet, navnlig i
Asien, og den forventede stigning i konkurrenceintensiteten på skibsbygningsmarkederne
verden over betyder, at der skal gøres en særlig indsats - i overensstemmelse med konkur-
rencereglerne - for at styrke
konkurrenceevnen
og tackle de
strukturelle ændringer;
1
16253/06.
20
9671/07 (Presse 108)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453598_0021.png
21.-22.V.2007
43.
UNDERSTREGER, at Kommissionens
meddelelse
om LeaderSHIP 2015-initiativet
1
, der
er et eksempel i kraft af sin nye, integrerende strategi for andre sektorinitiativer, giver pas-
sende politiske rammer for en indsats;
SER MED TILFREDSHED PÅ Kommissions fremskridtsrapport
2
om gennemførelsen af
anbefalingerne i LeaderSHIP 2015 og de videre skridt, der er påtænkt heri;
44.
OPFORDRER Kommission til i betragtning af de konkurrenceforvridende forhold at un-
dersøge alle muligheder for at skabe
lige vilkår,
f.eks. bilaterale frihandelsaftaler, aftaler i
OECD-regi eller i andre internationale organisationers regi samt initiativer til beskyttelse
af de intellektuelle ejendomsrettigheder;
ANERKENDER den betydning, som en tilbagebetalingsgarantiordning kan have for den
europæiske skibsbygningsindustris konkurrenceevne;
OPFORDRER derfor Kommissionen til i samarbejde med Den Europæiske Investerings-
bank at undersøge muligheden for at fremsætte et forslag om oprettelse af et europæisk sy-
stem for
opfyldelsesgarantier i forbindelse med skibsfinansiering,
der kan fungere parallelt
med nationale garantifonde;
46.
NOTERER SIG, at Kommissionen har til hensigt at forelægge en pakke vedrørende et in-
dre marked for forsvarsprodukter i efteråret 2007, der også kan have stor betydning for
rammebetingelserne for orlogsskibsbyggeri;
OPFORDRER Kommissionen til i lyset af betydningen af
forskning, udvikling og innova-
tion
for europæisk værftsindustris konkurrenceevne at intensivere fortsættelsen af de nuvæ-
rende aktiviteter både inden for rammerne af syvende rammeprogram for forskning (navn-
lig teknologiplatformene "waterborne TP") og for så vidt angår sektorspecifikke instru-
menter, samt sikre en god koordination af bistandsprogrammerne;
ANMODER medlemsstaterne om virkningsfuld gennemførelse af instrumenterne til
frem-
me af forskning, udvikling og innovation inden for skibsbygning
i deres nationale pro-
grammer, når det er relevant; OPFORDRER skibsbygningsindustrien til at anvende disse
instrumenter systematisk og således styrke den innovative kapacitet;
45.
47.
1
2
Dok. 15288/03
-
Kommissionens meddelelse "LeaderSHIP 2015" KOM(2003) 717 endelig
.
Dok. 9130/07 +ADD1- KOM (2007) 220 endelig.
21
9671/07 (Presse 108)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21.-22.V.2007
48.
NOTERER SIG med henblik på at sikre adgang til en veluddannet arbejdsstyrke det
igangværende arbejde i Udvalget for den Sociale Dialog om fremtidige uddannelses- og
ansættelseskrav og OPFORDRER Kommissionen til at tage hensyn til dette arbejde i alle
nye initiativer inden for området maritime færdigheder;
OPFORDRER skibsbygningsindustrien til fortsat at forbedre den maritime økonomis mil-
jøvenlighed gennem innovative produkter og på den måde udnytte markedsmulighederne
ved at indtage en pionerrolle på verdensplan;
HILSER bestræbelserne på at fremme sødygtige og miljøvenlige skibe VELKOMMEN,
navnlig for så vidt angår internationale aftaler om minimumsstandarder;
UNDERSTREGER, at der skal tages behørigt hensyn til fremstillingsindustriens krav i for-
muleringen af de tekniske bestemmelser (herunder IMO)."
49.
9671/07 (Presse 108)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453598_0023.png
21.-22.V.2007
EU'S STRATEGI FOR FORBRUGERPOLITIKKEN
Rådet noterede sig oplysninger fra formandskabet om EU's strategi for forbrugerpolitikken for
2007-2013 og udvekslede kort synspunkter med Meglena Kuneva, kommissær med ansvar for for-
brugerbeskyttelse.
Den 16. marts 2007 vedtog Kommissionen en meddelelse om "EU's strategi for forbrugerpolitikken
2007-2013: Stærke forbrugere, højere forbrugervelfærd og effektiv forbrugerbeskyttelse"
(7503/07).
Som reaktion på denne meddelelse har Rådets interne organer under det tyske formandskabs ledelse
udarbejdet et udkast til Rådets resolution, der vil blive forelagt for Rådet (beskæftigelse, socialpoli-
tik, sundhed og forbrugerpolitik) på samlingen den 30.-31. maj med henblik på vedtagelse.
9671/07 (Presse 108)
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453598_0024.png
21.-22.V.2007
FORBRUGERKREDITAFTALER
Rådet nåede under offentlig forhandling til politisk enighed med kvalificeret flertal
1
om Kommissi-
onens ændrede forslag til direktiv om forbrugerkreditaftaler
(13193/05).
Rådet vil vedtage sin fælles
holdning på en af de kommende samlinger efter færdigbehandling af teksten og fremsende den til
Europa-Parlamentet til andenbehandling inden for rammerne af den fælles beslutningsprocedure.
Det reviderede direktiv har til formål at harmonisere visse aspekter af medlemsstaternes love og
administrative bestemmelser om aftaler om forbrugerkredit.
Det nugældende forbrugerkreditdirektiv (87/102/EØF) bygger på minimumharmonisering. Siden
vedtagelsen har medlemsstaterne vedtaget foranstaltninger, der går ud over direktivets bestemmel-
ser i forskellig grad alt efter behovene på nationalt plan. Disse forskelle i national lovgivning be-
tragtes som en hindring for det indre marked. Kommissionen foreslog derfor i september 2002 et
direktiv med henblik på fuld harmonisering. På baggrund af Europa-Parlamentets førstebehand-
lingsudtalelse fra april 2004 forelagde Kommissionen et ændret forslag i oktober 2004, der ikke
indeholdt en samlet tekst, og en yderligere tekst i oktober 2005.
Rådet nåede til enighed om en kompromispakke forelagt af formandskabet, der bevarer den ekstra
fordel, som denne lovgivningstekst indebærer for det indre marked og forbrugerbeskyttelsen. For-
handlingerne i Rådet har fokuseret på følgende fem hovedområder:
1)
standardoplysninger ved re-
klame,
2)
oplysninger forud for aftaleindgåelsen og aftaleoplysninger, der skal indarbejdes i kredit-
aftaler,
3)
fortrydelsesret,
4)
førtidig tilbagebetaling og kreditgiverens ret til kompensation og
5)
beregning af de årlige omkostninger i procent.
Nøgleelementerne i Rådets aftale er følgende:
1
Den nederlandske og den græske delegation stemte imod, og den belgiske og luxembourgske
delegation undlod at stemme.
24
9671/07 (Presse 108)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453598_0025.png
21.-22.V.2007
Oplysninger forud for aftaleindgåelsen og aftaleoplysninger
Et af de vigtigste formål med udkastet til direktiv er, at forbrugerne på grundlag af oplysninger for-
ud for aftaleindgåelsen og aftaleoplysninger bør kunne træffe en informeret beslutning om indgåel-
sen af en kreditaftale. Kompromisløsningen ligger i en bedre strukturering af oplysningerne forud
for aftaleindgåelsen og aftaleoplysningerne. Med hensyn til oplysningerne forud for aftaleindgåel-
sen bør der udarbejdes en standardformular i alle EU's medlemsstater. Denne standardisering vil
gøre det lettere for forbrugerne at sammenligne de forskellige tilbud.
Fortrydelsesret
Forbrugeren har som generelt princip en frist på fjorten kalenderdage til at fortryde kreditaftalen og
skal ikke give nogen begrundelse. Teksten præciserer desuden betingelserne for at udøve denne ret.
Rådet har indført en ny bestemmelse for at klarlægge forbindelsen mellem denne ret og andre direk-
tiver.
Førtidig tilbagebetaling
Direktiv 87/102/EØF
1
fastsætter en ret til førtidig betaling, men ingen ret til kompensation for kre-
ditgiveren i så tilfælde. Kommissionen medtog kreditgiverens ret til kompensation i tilfælde af før-
tidig tilbagebetaling i sit forslag.
Rådets kompromistekst giver kreditgiveren en begrænset ret til kompensation for førtidig tilbagebe-
taling af en kredit (0,5% eller 1% af det kreditbeløb, der tilbagebetales før tiden). Denne kompensa-
tion bør imidlertid kun gælde for en fastforrentet kredit, og kun når referencerenten er lavere på
tidspunktet for den førtidige tilbagebetaling, end da kreditaftalen blev indgået. Referencerenten de-
fineres nu i kompromisteksten som den rente, Den Europæiske Centralbank eller medlemsstaternes
centralbanker har anvendt i deres seneste primære markedsoperation. Endvidere får medlemsstater-
ne ret til at fastsætte, at kreditgiveren kun kan kræve kompensationen for førtidig tilbagebetaling,
hvis den førtidige tilbagebetaling inden for et tidsrum af tolv måneder overstiger en tærskel, som
medlemsstaterne har fastsat. Ved fastsættelse af tærsklen, der ikke bør være højere end
10 000 EUR, tager medlemsstaterne f.eks. hensyn til den gennemsnitlige forbrugerkredit på deres
marked.
1
EFT L 42 af 12.2.1987, s. 48.
25
9671/07 (Presse 108)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21.-22.V.2007
Angivelse af årlige omkostninger i procent
Ifølge artikel 9 (oplysninger, der skal angives i kreditaftalen) er kreditgiverne nu forpligtede til at
angive de årlige omkostninger i procent. I artikel 4 (oplysninger ved reklame) og 6 (oplysninger
forud for indgåelse af aftalen) kræves det, at både debitorrenten plus omkostninger og de årlige om-
kostninger i procent angives (ud fra den antagelse, at kassekredittens løbetid er henholdsvis syv
dage og tre måneder).
Underretning af Kommissionen om nationale foranstaltninger
For at sikre større gennemskuelighed og bedre information til forbrugerne og kreditgiverne er der
indsat en ny artikel. Ifølge denne skal medlemsstaterne underrette Kommissionen om de nationale
foranstaltninger, som de træffer, hvis de gør brug af et af de reguleringsmæssige valg, der er fastsat
i udkastet til direktiv. Kommissionen offentliggør sådanne oplysninger.
9671/07 (Presse 108)
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453598_0027.png
21.-22.V.2007
DEN EUROPÆISKE RUMPOLITIK
Det fjerde møde i Rumrådet
1
blev afholdt mellem EU-Rådet og Rådet for Den Europæiske Rumor-
ganisation (ESA).
Peter Hintze, statssekretær i det tyske Forbundsministerium for Økonomi og Teknologi og formand
for EU-Rådet, og Maria Van Der Hoeven, Nederlandenes økonomiminister og formand for ESA-
Rådet, varetog sammen formandskabet. Günther Verheugen, næstformand i Europa-Kommissionen,
og Jean-Jacques Dordain, generaldirektør for ESA, deltog også
2
.
Efter en udveksling af synspunkter og Rumrådets godkendelse af teksten blev følgende resolution
3
vedtaget:
"RÅDET,
DER HENVISER TIL rammeaftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og Den Europæiske
Rumorganisation, der trådte i kraft i maj 2004, og det øgede samarbejde mellem de to parter,
DER ERINDRER OM retningslinjerne fra Rumrådets møder den 25. november 2004, den
7. juni 2005 og den 28. november 2005,
DER ERINDRER OM de afgørelser, der blev truffet af ESA-Rådet på ministerplan i 2005, og om
vedtagelsen af Det Europæiske Fællesskabs syvende rammeprogram i 2006, der indebærer en lang-
sigtet forpligtelse til at støtte udviklingen af GMES-rumkomponenten samt GMES-dataadgang,
DER HENVISER TIL den ramme, som De Forenede Nationers traktat om det ydre rum udgør,
1
2
3
En aftale mellem EU og ESA, der har været gældende siden 2004, danner et fælles grundlag
for udvikling af en europæisk rumpolitik. Ifølge aftalen skal der regelmæssigt holdes fælles
og samtidige møder i EU og ESA på ministerplan i Rumrådet for at koordinere og lette sam-
arbejdsaktiviteterne.
Kommissionen og generaldirektøren for ESA fremlagde den 26. april et fælles dokument om
den europæiske rumpolitik
(9052/07).
Resolutionen blev godkendt af Rumrådet og formelt vedtaget af begge organisationer efter
deres respektive interne regler.
27
9671/07 (Presse 108)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453598_0028.png
21.-22.V.2007
I
Vision for Europa og generel strategi
FREMHÆVER, at rumsektoren er et strategisk aktiv, der bidrager til Europas uafhængighed, sik-
kerhed og velstand samt til Europas rolle i verden, og ANERKENDER rumaktiviteternes nuværen-
de og potentielle bidrag til Lissabon-strategien for vækst og beskæftigelse, idet de stiller muliggø-
rende teknologier og tjenester til rådighed for det fremspirende europæiske vidensamfund og bidra-
ger til den europæiske sammenhængskraft,
UNDERSTREGER, at rumbaserede systemer kan levere unikke bidrag til den generelle forsknings-
indsats og til applikationer, der svarer til de europæiske politikker og mål; ANERKENDER, at ud-
forskningen af rummet bidrager til at besvare vidtrækkende spørgsmål om livets oprindelse og evo-
lution i universet samt om de grundlæggende fysiske love,
UNDERSTREGER, at rummet udgør et væsentligt element i den europæiske strategi for bæredyg-
tig udvikling og er relevant for den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik, idet det støtter målene
herfor ved at skaffe vital information om kritiske globale emner såsom klimaændringer
1
og humani-
tær bistand,
ANERKENDER, at Europa derfor ikke kan tillade sig ikke at sikre fordelene ved rummet for sine
borgere og politikker, og at Europas rumpolitik vil sætte Europa i stand til fortsat at udvikle rumin-
frastrukturer og -applikationer i verdensklasse og udnytte disse bedst muligt, så Europa fortsat kan
være en vigtig aktør, løse globale problemer og forbedre livskvaliteten,
UNDERSTREGER, at alle Europas rumaktiviteter bidrager til målene og fuldt ud overholder prin-
cipperne i FN's traktat om det ydre rum, især:
udforskning og udnyttelse af det ydre rum til gavn for og i alle landes interesse og aner-
kendelse af, at det ydre rum skal være hele menneskehedens virkefelt
udnyttelse af det ydre rum til udelukkende fredelige formål
fremme af internationalt samarbejde i udforskningen og udnyttelsen af det ydre rum
samt af Europas støtte til de igangværende bestræbelser i FN's Komité for Fredelig Udnyttelse af
det Ydre Rum (CUPUOS) for at mindske og forebygge rumaffald,
1
Jf. den nylige rapport fra FN's Mellemstatslige Panel om Klimaændringer og det væsentlige
bidrag, rumbaserede informationssystemer i den forbindelse kan yde for vores planets frem-
tid.
28
9671/07 (Presse 108)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21.-22.V.2007
ANERKENDER, at rumaktiviteter kan inspirere og tiltrække unge til videnskabs- og ingeniørfag,
FREMHÆVER den hurtige vækst på markederne for satellitbaseret navigation og satellitbaserede
telekommunikationsapplikationer,
UNDERSTREGER, at Europa er blandt de førende rumfartsaktører i verden og stadig er engageret i
at bevare sin position gennem et styrket samarbejde både inden for Europa og internationalt,
1.
SER MED TILFREDSHED PÅ OG STØTTER dokumentet om den europæiske rumpoli-
tik, der er forelagt som et forslag fra ESA's generaldirektør og som en meddelelse fra
Europa-Kommissionen, som et næste skridt i retning af udformningen af en koordineret og
effektiv europæisk rumfartsindsats til gavn for de europæiske borgere,
NOTERER SIG de "foreløbige elementer" i det europæiske rumprogram, der er knyttet til
den europæiske rumpolitik som et strategisk planlægningsredskab, og som omfatter alle
større rumaktiviteter i Europa og derved støtter en optimering af de offentlige ressourcer
og kompetencer i forbindelse med afgørelser om og gennemførelse af rumpolitikken,
OPFORDRER medlemsstaterne til fortsat at støtte europæiske mål og programmer på eu-
ropæisk plan, bl.a. med deres nationale programmer og aktiviteter, når det er hensigtsmæs-
sigt, for derved at sikre effektivitet og komplementaritet i den europæiske indsats,
OPFORDRER Europa-Kommissionen, ESA's generaldirektør og medlemsstaterne til inden
for rammeaftalen at overvåge og evaluere gennemførelsen af den europæiske rumpolitik,
II
A.
5.
Yderligere foranstaltninger - programmer og gennemførelse
2.
3.
4.
APPLIKATIONER
SER MED TILFREDSHED PÅ ESA's og Den Europæiske Unions fælles indsats for at
gennemføre store brugerorienterede initiativer såsom GMES og Galileo samt på den be-
gyndende indsats med henblik på øget udvikling og udnyttelse af rumrelaterede integrerede
applikationer, herunder især satellitkommunikationstjenester,
9671/07 (Presse 108)
29
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21.-22.V.2007
SER MED TILFREDSHED PÅ Europa-Kommissionens arbejde for yderligere at samle en
brugerdreven institutionel efterspørgsel i Europa, der tager sit udspring i Den Europæiske
Unions politikker,
OPFORDRER TIL indførelsen af regelmæssige uafhængige kvalitets- og omkostningsef-
fektivitetsvurderinger af de store brugerorienterede rumbaserede initiativer, der skal omfat-
te brugere og medlemsstater, med det formål at validere de overordnede systemers og deres
tjenesters kvalitet, relevans og omkostningseffektivitet i den operationelle fase for yderli-
gere at styrke den brugerorienterede tilgang,
6.
ANERKENDER den strategiske værdi af bæredygtighed for GMES og BEKRÆFTER PÅ
NY målet om, at GMES skal være operationel og autonom inden udgangen af 2008, samt
UNDERSTREGER, at Europa-Kommissionen på et passende tidspunkt og i fuldt samråd
med medlemsstaterne og ESA må foreslå følgende ordninger for GMES:
i.
ii.
iii.
finansiering, herunder fremme af brugerfinansiering
operationelle infrastrukturer, og
effektiv forvaltning, så GMES bliver fuldt operationel og sikrer bæredygtige tjene-
ster, der svarer til identificerede brugerbehov.
HILSER de initiativer VELKOMMEN, der er taget under det østrigske og det tyske EU-
formandskab for at fremme den europæiske jordobservationstjeneste GMES (f.eks. Graz-
dialogen og München-køreplanen)
HILSER forslaget om, at Europa-Kommissionen forbereder den operationelle fase af
GMES, VELKOMMEN
BEKRÆFTER PÅ NY, at GMES i videst muligt omfang vil udnytte de eksisterende kapa-
citeter på europæisk og nationalt plan, der skal supplere hinanden.
7.
STØTTER de europæiske institutioners, ESA's og den europæiske industris fælles bestræ-
belser på i de kommende år at etablere et kommercielt bæredygtigt globalt civilt navigati-
onssatellitsystem under europæisk civil kontrol,
9671/07 (Presse 108)
30
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21.-22.V.2007
B.
8.
SIKKERHED OG FORSVAR
ANERKENDER, at rumteknologier ofte er fælles for civile og forsvarspolitiske applikati-
oner, og at Europa ved en brugerdrevet tilgang kan forbedre koordineringen mellem for-
svarspolitiske og civile rumprogrammer og især søge at opnå synergier på sikkerhedsom-
rådet, samtidig med at begge sektorers specifikke krav og de uafhængige beslutningskom-
petencer og finansieringsordninger respekteres,
BEKRÆFTER, at der bør etableres en struktureret dialog med medlemsstaternes kompe-
tente organer og inden for EU's anden og tredje søjle og Det Europæiske Forsvarsagentur
med henblik på en optimering af synergierne mellem alle aspekter af den europæiske rum-
politik inden for rammerne af den eksisterende kompetencefordeling.
ANERKENDER, at militære brugere skal anvende Galileo eller GMES under overholdelse
af princippet om, at disse systemer er civile systemer under civil kontrol, og at eventuelle
ændringer af disse principper derfor vil kræve en gennemgang inden for rammerne af af-
snit V i TEU, især artikel 17 og 23, og inden for rammerne af ESA-konventionen.
C.
9.
ADGANG TIL RUMMET
UNDERSTREGER, at det er af vital betydning for Europa, at der bevares en uafhængig,
pålidelig og omkostningseffektiv adgang til rummet på overkommelige vilkår som under-
streget i rammeaftalen mellem EF og ESA og i resolutionen om den europæiske løfteraket-
sektors udvikling, der blev vedtaget af ESA-Rådet på ministerplan i 2005, idet en kritisk
masse af løfteraketaktiviteter er en forudsætning for denne sektors levedygtighed,
ANERKENDER, at Europa bør udnytte de aktiver på løfteraketområdet, der er under dets
kontrol, på en sammenhængende måde,
OPFORDRER ESA's generaldirektør til at sikre fortsat udvikling og koordinering af de eu-
ropæiske teknologiske kapaciteter af hensyn til den europæiske løfteraketsektors langsigte-
de konkurrenceevne med det formål at bevare og øge tilstedeværelsen på det kommercielle
marked.
9671/07 (Presse 108)
31
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21.-22.V.2007
D.
10.
INTERNATIONAL RUMSTATION OG UDFORSKNING AF RUMMET
UNDERSTREGER den politiske og videnskabelige betydning af den internationale rum-
station (ISS) samt af udforskningen af rummet og BEKRÆFTER PÅ NY det fortsatte
stærke og fælles europæiske engagement for så vidt angår de ISS-bidrag, som ESA og
medlemsstaterne har forpligtet sig til,
OPFORDRER de internationale partnere i ISS til at fortsætte deres støtte for at sikre, at
målene for ISS-partnerskabet bevares i deres helhed, og UNDERSTREGER, at kontinuite-
ten i et sådant partnerskab er et aktiv for fremtidige udforskningsbestræbelser,
TILSKYNDER TIL udnyttelsen af ISS med henblik på forskning og udvikling inden for
Det Europæiske Fællesskabs rammeprogram for forskning,
UNDERSTREGER vigtigheden af en proaktiv deltagelse fra ESA's side i udarbejdelsen af
fremtidige internationale udforskningsprogrammer med det formål at sikre Europa en be-
tydelig målrettet og koordineret rolle heri.
E.
11.
VIDENSKAB OG TEKNOLOGI
UNDERSTREGER målet om at bevare videnskabelige programmer i verdensklasse og en
klar førende rolle for Europa på udvalgte områder, der kan bidrage til opbygningen af det
europæiske forskningsrum,
ANERKENDER, at de eksisterende kombinerede europæiske kompetencer og bestræbel-
ser, især inden for rammerne af ESA, sætter Europa i stand til at gennemføre de mest ud-
fordrende opgaver med succes og til at nå det højeste niveau inden for opdagelser og inno-
vation i den globale sammenhæng,
OPFORDRER Europa-Kommissionen, ESA og medlemsstaterne til at stimulere uddannel-
sesprogrammer i Europa.
FREMHÆVER vigtigheden af innovation og teknologisk udvikling også for industriens
konkurrenceevne og dens produkters og tjenesters kommercielle succes,
9671/07 (Presse 108)
32
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21.-22.V.2007
UNDERSTREGER nødvendigheden af en målrettet tilgang til udviklingen af strategiske
komponenter med fokus på udvalgte kritiske komponenter, i forbindelse med hvilke den
europæiske industri ikke må blive afhængig af internationale leverandører, med henblik på
at opnå den optimale balance mellem teknologisk uafhængighed, strategisk samarbejde
med internationale partnere og tiltro til markedskræfterne.
F.
12.
GOVERNANCE
VÆRDSÆTTER, at ESA i mere end 30 år har været en effektiv struktur for europæisk
samarbejde om fælles rumprojekter, der dog kunne trænge til mere fleksibilitet og nogen
udvikling, og NOTERER SIG, at ESA's uafhængighed og pålidelighed takket være med-
lemsstaternes øgede støtte bidrager til Europas stadig større rolle gennem en succesrig ud-
vikling af den europæiske rumsektor og til den europæiske rumbranches stærke position på
verdensmarkederne,
BEKRÆFTER PÅ NY Den Europæiske Unions, ESA's og medlemsstaternes rolle og an-
svar som nævnt i retningslinjerne fra andet møde i Rumrådet. OPFORDRER på grundlag
af denne rolle og for at udnytte ESA's erfaringer og institutionelle ramme Europa-
Kommissionen til at trække på ESA's forvaltning og tekniske ekspertise i forbindelse med
forvaltningen af EF-finansierede F&U-ruminfrastrukturprogrammer, hvor ESA koordine-
rer de relevante agenturer og enheder i Europa,
Denne rolle for ESA bør også omfatte:
– støtte til Europa-Kommissionen som teknisk ekspert i forbindelse med udformningen af
EF-initiativer omfattende rumrelaterede aktiviteter og relevante arbejdsprogrammer og i
forbindelse med udvælgelsen og tilsynet med relevante ordremodtagere
– ESA-forvaltning af Det Europæiske Fællesskabs rumrelaterede aktiviteter i overens-
stemmelse med Det Europæiske Fællesskabs regler
OPFORDRER medlemsstaterne til under ESA's koordinering og i tilfælde af større EF-
aktiviteter i tæt samarbejde med Europa-Kommissionen:
9671/07 (Presse 108)
33
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21.-22.V.2007
– at levere den bedst mulige ekspertise for europæiske rumprogrammer (såsom GMES'
rumkomponent, udforskningsprogrammer og programmer for fremtidige løfteraketter)
– at øge synergien mellem nationale bidrag og ESA- og EF-bidrag til disse programmer,
hvilket gradvis skal føre til en integreret programtilgang, der samtidig respekterer den
nationale suverænitet,
STØTTER rammeaftalens fortsættelse efter 2008 som grundlag for samarbejdet mellem
Det Europæiske Fællesskab og ESA, dog således at rammeaftalen og gennemførelsen af
den om nødvendigt jævnligt skal vurderes og forbedres, og OPFORDRER - på baggrund af
opfordringen i retningslinjerne fra Rumrådets andet møde til en bred vurdering af mulige
omkostningseffektive scenarier med henblik på en bedre organisering af rumaktiviteterne i
Europa - medlemsstaterne, Europa-Kommissionen og ESA's generaldirektør til at finde
mulige forbedringer af dette samarbejde, så retningslinjerne fra Rumrådets andet møde kan
udmøntes i mere operationelle og praktiske ordninger, især med hensyn til de spørgsmål,
der er opregnet i bilag 1,
13.
ANERKENDER EUMETSAT's værdifulde bidrag til det europæiske rumprogram, og
OPFORDRER EUMETSAT til fortsat at deltage som observatør i fremtidige møder i
Rumrådet.
INDUSTRIPOLITIK
ANERKENDER, at ESA har en fleksibel og effektiv industripolitik baseret på omkost-
ningseffektivitet, konkurrenceevne, en rimelig fordeling af aktiviteter og udbud, der sikrer
tilstrækkelig industrikapacitet, global konkurrenceevne og en høj grad af konkurrence in-
den for Europa med henblik på et effektivt europæisk samarbejde om fælles rumprojekter
og derved danner grundlag for en vellykket udvikling af rummet i Europa,
UNDERSTREGER i den forbindelse navnlig den politiske og økonomiske dimension af
ESA's "fair return"-princip og vigtigheden af at vurdere og forbedre gennemførelsen af
"fair return"-princippet, når det er nødvendigt, med henblik på de fremtidige udfordringer,
industrien står over for for at forblive konkurrencedygtig i et foranderligt globalt miljø,
samtidig med at medlemsstaternes motivation til at investere i rummet bevares og eventuelt
øges.
G.
14.
9671/07 (Presse 108)
34
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453598_0035.png
21.-22.V.2007
15.
FREMHÆVER SMV'ers og leverandørindustriens afgørende rolle med hensyn til innova-
tion og udforskning af nye markedsmuligheder,
OPFORDRER Europa-Kommissionen til at udforme passende instrumenter og finansie-
ringsordninger for EF-tiltag på rumfartsområdet, der især omfatter de spørgsmål, der er op-
regnet i bilag 2, under hensyn til rumsektorens særlige forhold, behovet for at styrke dens
generelle og dens industris konkurrenceevne og nødvendigheden af en afbalanceret indu-
stristruktur.
INTERNATIONALE FORBINDELSER
OPFORDRER Europa-Kommissionen, ESA's generaldirektør og medlemsstaterne til at
udforme og gennemføre en fælles strategi og etablere en koordinationsmekanisme for de
internationale forbindelser. Denne strategi bør være forenelig med medlemsstaternes akti-
viteter og tage sigte på at styrke Europas rolle på det globale rumfartsområde og udnytte
det internationale samarbejde især for så vidt angår de spørgsmål, der er opregnet i bilag 3.
GENNEMFØRELSE
OPFORDRER Europa-Kommissionen og ESA's generaldirektør til at foreslå en plan for
gennemførelsen af den europæiske rumpolitik for at indføre en proces med regelmæssig
overvågning og fastlæggelse af prioriteter, bl.a. under hensyn til punkterne i bilagene.
16.
H.
17.
I.
18.
Bilag 1
1.
Nøglespørgsmål med henblik på at udmønte retningslinjerne fra Rumrådets andet
møde i mere operationelle og praktiske ordninger:
udformning af finansielle instrumenter, der er egnede til en effektiv gennemførelse af
rumprojekter
identificering af slutbrugere af GMES-tjenester og deres behov; udvikling af et integre-
ret og tilpasset udbud, der også omfatter det regionale og lokale plan
fastlæggelse af betingelserne for, at satellitter tilhørende medlemsstaterne og deres data
og tjenester kan stilles til rådighed for GMES; behandling af de nationale programmers
bidrag til EU-initiativer, herunder især GMES.
9671/07 (Presse 108)
35
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21.-22.V.2007
Bilag 2
2.
Nøglespørgsmål, der skal overvejes ved gennemførelsen af instrumenter og finansie-
ringsordninger for EF-tiltag:
udvikling af en sammenhængende datapolitik - herunder dataadgang og prisfastsættelse
- der fremmer en hurtig udvikling af sektoren for rumtjenester
tilskyndelse til nye finansieringsordninger, såsom offentlige - private partnerskaber på
markedet for rumapplikationer og -tjenester, bl.a. ved offentlig støtte til F&U
tilvejebringelse af passende foranstaltninger til støtte for teknologisk innovation, herun-
der "lead market"-initiativer, offentlige indkøb og støtte til leverandører og små og mel-
lemstore virksomheder og industrier.
Bilag 3
3.
Nøglespørgsmål, der skal overvejes ved udviklingen af en strategi for internationale
forbindelser:
forbedring af europæiske rumprodukters og -tjenesters adgang til tredjemarkeder
nedbringelse af omkostningerne i forbindelse med indkøb af rumsystemer ved målrettet
udnyttelse af internationalt samarbejde
sætte Europa i stand til at deltage i ambitiøse programmer, hvis omkostninger er for sto-
re for de enkelte rummagter
tiltrække internationale partnere til europæisk udformede programmer, jf. Galileo, og
styrke de europæiske bidrag til globale initiativer, jf. GMES
fuld udnyttelse af rumsystemers potentiale i forbindelse med bæredygtig udvikling,
f.eks. ved støtte til udviklingslande, især Afrika."
9671/07 (Presse 108)
36
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453598_0037.png
21.-22.V.2007
ET EUROPÆISK TEKNOLOGISK INSTITUT
Rådet noterede sig en mundtlig rapport fra formandskabet og udvekslede synspunkter om et udkast
til forordning om oprettelse af et europæisk teknologisk institut. Det pålagde Rådets forberedende
organer at fortsætte med at fremme arbejdet med henblik på at nå til enighed om en generel indstil-
ling
1
på Rådets samling den 25.-26. juni.
Ministrenes debat fandt sted på grundlag af en kompromistekst fra formandskabet
(9444/07)
og
drejede sig især om følgende udestående spørgsmål:
idéen om en tilgang i to faser, hvorefter der i første fase som en begyndelse oprettes et begrænset
antal videns- og innovationsfællesskaber (VIF), og der udvikles flere VIF i den anden fase efter
evaluering af instituttets virksomhed
finansieringskilder. I kompromisteksten anføres et vejledende budget på 308,7 mio. EUR til gen-
nemførelse af instituttet i en periode på seks år fra 2008, hvilket svarer til beløbet i Kommissio-
nens forslag
(14871/2/06)
graden af instituttets og VIF's autonomi med hensyn til drift og gennemførelse.
I kompromisteksten overvejes det at lade universiteter og højere uddannelsesinstitutioner, der delta-
ger i VIF, anvende instituttets mærke på anerkendte eksamensbeviser.
Instituttet skal drive sin virksomhed gennem VIF, der er partnerskaber mellem den private sektor,
forskningssektoren og fremragende grupper fra forskningsmiljøer og universiteter.
I overensstemmelse med den fælles beslutningsprocedure arbejder Europa-Parlamentet parallelt
med henblik på at afgive en førstebehandlingsudtalelse.
På det sidste forårsmøde bad Det Europæiske Råd Parlamentet og Rådet om at afslutte behandlin-
gen af forslaget til et europæisk teknologisk institut i første halvdel af 2007, så der kan træffes afgø-
relse inde årets udgang.
1
Der fastlægges en "generel indstilling", når der er bred enighed om substansen i en kommende
retsakt, selv om den kræver en yderligere finpudsning, før der kan opnås politisk enighed.
37
9671/07 (Presse 108)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453598_0038.png
21.-22.V.2007
FÆLLES TEKNOLOGIINITIATIVER
Rådet påhørte Kommissionens præsentation af forslag til de første to fælles teknologiinitiativer
(FTI) inden for europæisk forskning i indlejrede computersystemer ("Artemis") og innovative læ-
gemidler ("IMI")
(9685/07 og 9686/07).
Begge initiativer, der blev fremlagt den 15. maj, vil blive gennemført via fællesforetagender, der
oprettes ved rådsforordninger i henhold til EF-traktatens artikel 171. Forordningsudkastene vil blive
gennemgået under det næste EU-formandskab med henblik på vedtagelse og efterfølgende gennem-
førelse i begyndelsen af 2008.
FTI er et nyt instrument, der er oprettet ved syvende forskningsrammeprogram (2007-2013) på
grundlag af offentlig-private partnerskaber mellem erhvervslivet, forskningssektoren og offentlige
myndigheder.
Nye FTI inden for nanoelektronik, "clean sky" og hydrogen og brændselsceller forventes at følge
efter.
9671/07 (Presse 108)
38
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453598_0039.png
21.-22.V.2007
DET EUROPÆISKE FORSKNINGSRUM
Rådet udvekslede synspunkter om nye perspektiver på det europæiske forskningsrum (EFR).
Debatten fokuserede på de vigtigste aspekter af den grønbog, som Kommissionen fremlagde i
april 2007
(8322/07 + ADD 1).
EU's forskningsministre bekræftede de centrale spørgsmål, der blev drøftet i april på det uformelle
rådsmøde i Würzburg (Tyskland), bl.a. behovet for at forbedre arbejdsforholdene inden for forsk-
ningen, nye infrastrukturer i den europæiske forskning samt moderne grundforskning som en afgø-
rende værdi i den fremtidige innovation.
EFR-konceptet kombinerer et europæisk indre marked for forskning med fri bevægelighed for for-
skere, teknologi og viden, en effektiv koordinering af nationale og regionale forskningsaktiviteter,
-programmer og -politikker på europæisk plan og initiativer, der gennemføres og finansieres på eu-
ropæisk plan.
Grønbogen rejser en række spørgsmål om, hvordan EFR kan uddybes og udvides, således at det
bidrager fuldt ud til Lissabon-strategien for skabelse af vækst og beskæftigelse i EU.
Der er indledt en offentlig høring på grundlag af grønbogen med henblik på at udarbejde konkrete
initiativer senere på året til forelæggelse i 2008.
INFRASTRUKTURER I EFR
Rådet udvekslede synspunkter om forskningsinfrastrukturer i EFR og vedtog følgende konklusio-
ner:
9671/07 (Presse 108)
39
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453598_0040.png
21.-22.V.2007
"RÅDET,
SOM MINDER OM sine resolutioner om "oprettelse af et europæisk område for forskning og inno-
vation" af 15. juni 2000
1
, "oprettelsen af det europæiske område for forskning og innovation" af
16. november 2000
2
og "investering i forskning med henblik på europæisk vækst og konkurrence-
evne" af 22. september 2003
3
samt om sine konklusioner af 27. juni 2001 om "infrastrukturer i det
europæiske forskningsrum"
4
og af 25. og 26. november 2004 med titlen "EU's fremtidige politik til
støtte for forskning"
5
og Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 1982/2006/EF af 18. decem-
ber 2006 om Det Europæiske Fællesskabs syvende rammeprogram for forskning, teknologisk ud-
vikling og demonstration (2007-2013)
6
1.
ANERKENDER det fortræffelige arbejde, som Det Europæiske Strategiforum for Forsk-
ningsinfrastrukturer (ESFRI) har udført med at udvikle en første europæisk køreplan for
nye forskningsinfrastrukturer af paneuropæisk interesse, der skal opgraderes i betydeligt
omfang
7
, på grundlag af et mandat fra Rådet fra november 2004; ANBEFALER, at ESFRI
ajourfører denne køreplan regelmæssigt for at tage højde for den hurtige udvikling i de vi-
denskabelige og teknologiske behov; HILSER den støtte som katalysator VELKOMMEN,
der i syvende forskningsrammeprogram er forudset for den forberedende fase af de euro-
pæiske forskningsinfrastrukturer, især projekterne i ESFRI's køreplan
NOTERER SIG, at Europas vigtigste globale partnere investerer stærkt i moderne omfat-
tende forskningsinfrastrukturer; UNDERSTREGER betydningen af at indlede gennemfø-
relsen af projekter som dem i ESFRI's køreplan
OPFORDRER medlemsstaterne til at udvikle eller styrke deres nationale køreplaner og
strategier for forskningsinfrastrukturer, at udvikle langsigtede planer for investeringerne og
at samordne deres fremtidige aktiviteter indbyrdes, under hensyn til de af ESFRI foreslåe-
de retningslinjer, hvilket medfører stordriftsfordele og giver mulighed for en mere effektiv
udvikling og anvendelse af forskningskapacitet inden for det europæiske forskningsrum;
BEMÆRKER, at ikke alle forskningsområder i Europa er lige godt struktureret og organi-
seret; OPFORDRER de forskersamfund, der er mindre godt struktureret, til at integrere sig
yderligere og være mere proaktive på europæisk plan
2.
3.
1
2
3
4
5
6
7
EFT C 205 af 19.7.2000, s. 1.
EFT C 374 af 28.12.2000, s. 1.
EUT C 250 af 18.10.2003, s. 2.
9932/01 (Presse 243).
14687/04 (Presse 323).
EUT L 412 af 30.12.2006, s. 1.
"ESFRI, European Roadmap for Research Infrastructures, Report 2006, Luxembourg" (EU's
Publikationskontor) 2006.
40
9671/07 (Presse 108)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21.-22.V.2007
4.
OPFORDRER medlemsstaterne til at lette dialogen med henblik på at danne stærke grup-
per af medlemsstater med variabel geometri, der er interesseret i fælles udarbejdning og
drift af projekterne i ESFRI's køreplan, og til at udnytte de europæiske konferencer om
forskningsinfrastrukturer, især fjerde europæiske konference om forskningsinfrastrukturer,
der skal finde sted i juni 2007 i Hamborg
NOTERER SIG det potentiale, som finansielle instrumenter som f.eks. finansieringsfacili-
teten for risikodeling (RSFF) og strukturfondene har til at supplere de regionale, nationale
eller europæiske fonde i forbindelse med gennemførelse af projekter inden for forsknings-
infrastrukturer; UNDERSTREGER betydningen af at udvikle synergier mellem disse for-
skellige finansieringskilder og opfordrer Kommissionen til at fremme disse synergier
NOTERER SIG, at adgang til forskningsinfrastrukturer og specialiserede tjenester fortsat
er en prioritet for forskersamfundet i Europa; UNDERSTREGER behovet for fortsat at fo-
kusere på disse aktiviteter under hele RP7's varighed
ERKENDER, at nogle af infrastrukturerne i ESFRI's køreplan har en global dimension, og
OPFORDRER Kommissionen og medlemsstaterne til at undersøge muligheden for interna-
tionalt samarbejde med de vigtigste globale aktører i relevante fora."
5.
6.
7.
9671/07 (Presse 108)
41
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453598_0042.png
21.-22.V.2007
EVENTUELT
Rådet noterede sig oplysninger om
resultatet af det uformelle ministermøde i Würzburg om "det indre marked i en global kon-
kurrencesituation"
status over forslaget til direktiv om forbedring af effektiviteten af klageprocedurerne i for-
bindelse med indgåelse af offentlige kontrakter
forslaget til direktiv om ændring af direktiv 2003/87/EF, så det medtager luftfartsvirksom-
hed i ordningen for handel med drivhusgasemissioner inden for Fællesskabet
forslaget til direktiv om indførelse af bestemmelser om nominelle mængder for færdigpak-
kede produkter
den europæiske konference om innovation og markedsadgang via standardisering
(26.-27. marts i Berlin)
fjerde europæiske konference om håndværk (16.-17. april i Stuttgart)
(9095/07)
den europæiske konference om turisme (15.-16. maj i Berlin/Potsdam)
GMES-konferencen (global miljø- og sikkerhedsovervågning) (17. april i München)
Forberedelse af mødet mellem Euromeds undervisnings- og forskningsministre (18. ju-
ni 2007 i Kairo)
det kommende forslag til forordning om et globalt harmoniseret system til klassificering og
mærkning af kemikalier
virkningen af forslaget til forordning om lovvalgsregler for kontraktlige forpligtelser
(ROM I)
(9670/07)
Polens forslag om at afholde udstillingen EXPO 2012 i Wroclaw
(9552/07)
9671/07 (Presse 108)
42
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21.-22.V.2007
Milanos kandidatur som vært for Expo 2015 med temaet "Feeding the Planet, Energy for
Life"
(9738/07)
det kommende formandskabs arbejdsprogram
Kommissionens forslag om artikel 169-tiltag.
9671/07 (Presse 108)
43
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453598_0044.png
21.-22.V.2007
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
DET INDRE MARKED
De finansielle overslag for Kontoret for Harmonisering i det Indre Marked -
Rådets konklusi-
oner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
1.
NOTERER SIG Kommissionens meddelelse til Europa-Parlamentet og Rådet "De finan-
sielle overslag for Kontoret for Harmonisering i det Indre Marked (varemærker og de-
sign)"
1
UNDERSTREGER, at oprettelsen af Kontoret for Harmonisering i det Indre Marked (va-
remærker og design)
2
er blevet en stor succes; OHIM har, siden det påbegyndte sit virke i
1996, i væsentlig grad bidraget til at styrke Den Europæiske Unions konkurrenceevne; EF-
varemærkets succes har over for erhvervslivet vist nytten af varemærkerettigheder for hele
Fællesskabet, der administreres og tildeles på effektiv vis, kan håndhæves effektivt og gi-
ver retssikkerhed for alle interessenter i hele Europa
NOTERER SIG, at OHIM's arbejde er blevet særdeles vel modtaget af alle interessenter;
som følge heraf har antallet af ansøgninger om varemærker og registreringer oversteget de
mest optimistiske forventninger; OHIM har haft årlige budgetoverskud, som ved udgangen
af 2006 førte til, at de akkumulerede kontantreserver oversteg 200 mio. EUR, selv om ge-
byrerne blev sat ned med virkning fra 2005;
UNDERSTREGER, at den høje kvalitet af OHIM's arbejde, der bidrager til interessenter-
nes brede accept, ikke kan tages for givet, og at der må udfoldes yderligere bestræbelser på
at bevare og endog forbedre OHIM's resultater, og NOTERER SIG behovet for EF-
databaser over varemærker og design
MINDER om, at forordningen kræver, at indtægter og udgifter i OHIM's budget skal ba-
lancere, og om, at de gebyrer, som OHIM opkræver, fastsættes på et niveau, så det sikres,
at de deraf afledte indtægter i princippet er store nok til, at kontorets budget er i balance
2.
3.
4.
5.
1
2
5390/07 PI 1.
I det følgende benævnt "OHIM".
44
9671/07 (Presse 108)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21.-22.V.2007
6.
ERKENDER, at mindre gebyrer kan lette brugernes, herunder SMV'ers adgang til Fælles-
skabets varemærkeordning, og UNDERSTREGER, at de akkumulerede gebyrer, som bru-
gerne betaler, ikke i uforholdsmæssig grad bør overstige de samlede omkostninger ved
Fællesskabets varemærkeordning
MINDER OM, at tanken med Fællesskabets varemærkeordning er, at den skal eksistere
side om side med medlemsstaterne nationale varemærkeordninger, som fortsat er nødven-
dige for de virksomheder, der ikke ønsker, at deres varemærker skal beskyttes på fælles-
skabsniveau
NOTERER SIG betydningen af det supplerende arbejde i medlemsstaternes nationale va-
remærkemyndigheder og OPFORDRER OHIM til at udvide sit samarbejde med de natio-
nale myndigheder, da det medvirker til, at Fællesskabets varemærkeordning generelt fun-
gerer godt
ERKENDER, at det nu er mere end ti år siden, at forordningen om EF-varemærket blev
indført og OHIM oprettet, og UNDERSTREGER ud fra principperne om bedre lovgivning,
at der er behov for at foretage en samlet vurdering af, hvordan Fællesskabets varemærke-
ordning fungerer
OPFORDRER Kommissionen til:
straks at foreslå en nedsættelse af de gebyrer, som OHIM opkræver, navnlig geby-
rerne for ansøgning, registrering og fornyelse af EF-varemærker; forslaget bør ledsa-
ges af en omfattende konsekvensanalyse
at påbegynde arbejdet med en omfattende undersøgelse af, hvordan Fællesskabets
varemærkeordning generelt fungerer, og afslutte den hurtigst muligt; i alle fremtidige
drøftelser om gebyrpolitikken bør der tages hensyn til resultaterne af denne undersø-
gelse.
7.
8.
9.
10.
Undersøgelsen bør navnlig:
analysere brugen af visse kriterier, der kan lette yderligere tilpasninger af gebyrer for
EF-varemærket, og hvordan de kan anvendes i udvalgsproceduren; disse kriterier bør
især bidrage til, at OHIM's budget holdes i balance på langt sigt, at der sikres en kon-
stant høj kvalitet i OHIM's resultater, og at der tages hensyn til OHIM's samarbejde
med medlemsstaternes varemærkekontorer; kriterierne bør overholde forsigtigheds-
princippet og princippet om forsvarlig økonomisk forvaltning; disse kriterier bør
desuden sikre, at gebyrsystemet er pålideligt og gennemsigtigt for brugerne, og de
fremtidige tilpasninger heraf er forudsigelige
9671/07 (Presse 108)
45
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453598_0046.png
21.-22.V.2007
evaluere den nuværende ramme for samarbejdet mellem OHIM og de nationale va-
remærkekontorer med henblik på at intensivere og udvide de nuværende samarbejds-
instrumenter under hensyn til Fællesskabets varemærkeordnings generelle funktion
undersøge, hvilke instrumenter der kan finansiere dette samarbejde, herunder opret-
telsen af en samarbejdsfond, om nødvendigt ved en ændring af forordning (EF)
nr. 40/94
vurdere sameksistensen mellem Fællesskabets varemærkeordning og nationale vare-
mærker, herunder de territoriale krav om reel brug af EF-varemærker
evaluere de virkninger, som Fællesskabets varemærkeordning har for de nationale
varemærkeordningernes generelle funktion, samt de nationale varemærkekontorers
bidrag til Fællesskabets varemærkeordnings generelle funktion
evaluere virkningerne af de nylige reformer
evaluere de virkninger, som Fællesskabets varemærkeordning har for brugerne, især
SMV'er og nyetablerede virksomheder, og især med hensyn til konkurrenceevne og
innovation."
STATISTIK
Virksomhedsregistre til statistiske formål*
Rådet vedtog en fælles holdning vedrørende et udkast til forordning om ajourføring af EU-reglerne
om virksomhedsregistre til statistiske formål
(7656/07 + ADD 1 og 9011/07 ADD 1).
Den fælles
holdning vil blive fremsendt til Europa-Parlamentet som led i den fælles beslutningsprocedure.
Hovedformålene med forordningsudkastet er følgende:
en obligatorisk registrering af alle de foretagender, deres lokale enheder og de tilsvarende
retlige enheder, som udøver økonomiske aktiviteter, der bidrager til bruttonationalproduk-
tet, og
dækning af alle økonomiske relationer og grupper af foretagender og udveksling af data
om multinationale grupper og deres dertil knyttede enheder mellem EU-medlemsstaterne
og Kommissionen (Eurostat).
9671/07 (Presse 108)
46
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453598_0047.png
21.-22.V.2007
Desuden tager forslaget sigte på en harmonisering mellem alle medlemsstaterne ved indførelse af en
fælles metode.
Forordningsudkastet, der ajourfører den gældende forordning om virksomhedsregistre fra 1993,
tager hensyn til de krav, der er opstået i de senere år som følge af
globaliseringen af økonomien, der har gjort det nødvendigt at indsamle data om grupper af fore-
tagender
integreringen af de forskellige sektorers aktiviteter
udviklingen af det indre marked, der kræver bedre statistisk sammenlignelighed.
DEN FÆLLES UDENRIGS- OG SIKKERHEDSPOLITIK
Årsrapport om den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik
Rådet godkendte en årsrapport, der skal forelægges for Europa-Parlamentet, om de vigtigste aspek-
ter og de principielle valg inden for EU's fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik (FUSP) med de fi-
nansielle virkninger for EU's almindelige budget
(6992/1/07).
Rapporten beskriver FUSP-aktiviteterne (inkl. fælles holdninger, fælles aktioner og gennemførel-
sesafgørelser), men omhandler også andre områder og medtager også perspektiver for kommende
foranstaltninger.
De fuldstændige oversigter over FUSP-instrumenter (erklæringer, demarcher, rapporter fra missi-
onschefer og politiske dialogmøder) offentliggøres i et særskilt dokument, der udsendes to gange
om året. Oplysningerne for 2006 findes i 6233/07.
Følgende oplysninger vedrørende FUSP-anliggender findes på Rådets websted
(http://consilium.europa.eu): fortegnelse over FUSP-retsakter, erklæringer, oplysninger om EU's
særlige repræsentanter, tidsplanen for FUSP-aktiviteter, bl.a. politiske dialogmøder med tredjelan-
de, samt grundteksterne om EU's militærstrukturer.
9671/07 (Presse 108)
47
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453598_0048.png
21.-22.V.2007
EKSTERNE FORBINDELSER
Associeringsaftalen med Chile
Rådet vedtog en afgørelse om den holdning, Fællesskabet skal indtage i Associeringsudvalget EU-
Chile vedrørende opstilling af en liste over voldgiftsmænd i henhold til associeringsaftalen EU-
Chile.
HANDELSPOLITIK
Det Blandede Udvalg EU-Mexico - Begrebet "produkter med oprindelsesstatus"
Rådet godkendte den holdning, Fællesskabets skal indtage i Det Blandede Udvalg EU-Mexico om
et bilag til afgørelse nr. 2/2000 truffet af Det Fælles Råd EF-Mexico om definition af begrebet
"produkter med oprindelsesstatus" og metoder for administrativt samarbejde.
Bilag III til afgørelsen vil blive ændret for at tage hensyn til ændringerne i oprindelsesreglerne for
produkter med oprindelse i EU's og Mexicos område.
LANDBRUG
Sortering af råtræ
Rådet vedtog en beslutning om ophævelse af Rådets direktiv 68/89/EØF om indbyrdes tilnærmelse
af medlemsstaternes lovgivninger om sortering af råtræ med virkning fra den 31. december 2008
(PE-CONS 3605/07).
9671/07 (Presse 108)
48
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453598_0049.png
21.-22.V.2007
Direktiv 68/89/EØF ophæves, da de i direktiv 68/89/EØF
1
fastsatte metoder til opmåling og sorte-
ring afviger fra de metoder, der for nærværende normalt anvendes i forbindelse med transaktioner
mellem virksomheder i skovbrugssektoren og træ- og papirindustrien, og anses for ikke at være
tilpasset markedssituationen. Efter den 31. december 2008 kan angivelsen "EØF-sorteret" derfor
ikke længere anvendes i forbindelse med markedsføringen.
FISKERI
Godtgørelsesordning for EU's fjernområder
Rådet vedtog en forordning om forlængelse indtil 2013 af godtgørelsesordningen for fiskevarer fra
EU's fjernområder med henblik på at opretholde deres konkurrenceevne med tilsvarende produkter
fra andre fællesskabsområder.
Forordningen skal videreføre foranstaltningerne til godtgørelse af meromkostninger ved afsætning
af visse fiskevarer fra Azorerne, Madeira, De Kanariske Øer, Guyana og Réunion for perioden
2007-2013.
Godtgørelsesordningen blev oprindelig indført i 1992 for at kompensere for yderligere vanskelighe-
der ved afsætning af fiskevarer fra disse områder, hovedsagelig på grund af transportomkostninger-
ne til det europæiske fastland.
Den samlede godtgørelse pr. år må ikke overstige 4,2 mio. EUR for Azorerne og Madeira,
5,8 mio. EUR for De Kanariske Øer og 4,8 mio. EUR for Fransk Guyana og Réunion.
1
EFT L 32 af 6.2.1968, s. 12.
49
9671/07 (Presse 108)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453598_0050.png
21.-22.V.2007
Godtgørelsen ydes i overensstemmelse med den fælles fiskeripolitiks regler til producenter, ejere og
aktører, der har meromkostninger ved afsætning af fiskevarer var disse områder.
Hver berørt medlemsstat opstiller for sine områder en liste over, hvilke fiskevarer og hvilken
mængde heraf der kan ydes godtgørelse for.
MILJØ
Life+ *
Den 14. maj 2007 vedtog Rådet ved skriftlig procedure den tekst, der er godkendt i Forligsudvalget,
til forordningen om det finansielle instrument for miljøet (Life+)
(PE-CONS 3611/07).
Nærmere oplysninger findes i
8017/07.
ÅBENHED
Aktindsigt
Rådet vedtog svaret på genfremsat begæring 10/c/01/07, idet den danske, tyske og portugisiske de-
legation stemte imod
(9127/07).
9671/07 (Presse 108)
50
DA