Europaudvalget 2006-07
2801 - konkurrenceevne Bilag 2
Offentligt
Notat
Samlenotat til Folketingets Europaudvalg med henblik på møde i Rådet
(Konkurrenceevne – industri, indre marked, forskning) den 21. –22. maj
2007
Forskningsdelen
Punkt 10: Europæisk rumpolitik – Europæisk rumprogram
- Forberedelse af Rumrådet (før Rumrådet)
- Vedtagelse af Rådsresolution (efter Rumrådet)
Punkt 11: Kommissionens forslag om artikel 169-initiativer
- Rapport fra Kommissionen om status
- Udveksling af synspunkter
Punkt 12: Kommissionens Grønbog ”Relancering af Det
Europæiske Forskningsrum – en ny horisont og
de næste skridt”
KOM(2007) 161 af 4. april 2007
- Rapport fra Kommissionen om status
- Udveksling af synspunkter
side 2
side 6
7. maj 2007
Forsknings- og
side 8
Innovationsstyrelsen
Bredgade 40
1260 København K
Telefon
Telefax
E-post
Netsted
3544 6200
3544 6201
[email protected]
www.fist.dk
Punkt 13: Kommissionens meddelelse “Videnoverførsel mellem
side 12
universiteterne og erhvervslivet” og det tyske formand-
skabs initiativ vedr. et Intellectual Property Rights Charta
KOM(2007) 182 af 4. april 2007
- Rapport fra Kommissionen om status
- Udveksling af synspunkter og vedtagelse af konklusioner
Punkt 14: Forskningsinfrastrukturer i Det Europæiske
Forskningsrum (ESFRI)
- Udveksling af synspunkter
- Rådskonklusioner
Punkt 15: Forslag til en forordning fra Europaparlamentet
og Rådet om etablering af Det Europæiske Institut for
Teknologi (EIT)
- Rapport fra Kommissionen om status
side 19
CVR-nr.
Sagsbehandler
Niels Hovgaard Steffensen
Telefon
Telefax
E-post
3544 6274
3544 6201
[email protected]
Sagsnr.
Dok nr.
Side
07-017465
182698
1/30
side 22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Punkt 10: Europæisk rumpolitik – Europæisk rumprogram
- Forberedelse af Rumrådet (før Rumrådet)
- Vedtagelse af Rådsresolution (efter Rumrådet)
1.
Resumé
Hovedpunkterne på dagsordenen for Rumrådet er en resolution om en europæisk
rumpolitik og information fra EU-formandskabet om GMES (et fælles klima- og
miljøovervågningsprogram mellem EU og ESA).
I resolutionsteksten om en europæisk rumpolitik anerkender parterne, at rumfart
og rumforskning er et centralt og strategisk vigtigt område for Europa. Selvstæn-
dig og pålidelig adgang til rummet er blevet et kritisk element i et moderne sam-
funds infrastruktur. Udover at rumbaseret teknologi er en forudsætning for næ-
sten al moderne kommunikation, bidrager rumfart til den videnskabelige forståel-
se af vores oprindelse, vores økosystem, vores nære solsystem og universet. En-
delig indgår rumfart i forbindelse med politikområder, som miljø-, landbrugs-,
udenrigs-, sikkerheds-, humanitær- og udviklingspolitik. Endelig vil resolutionen
forlænge den eksisterende rammeaftale mellem EU og ESA med yderligere fire år
til 2013.
2.
Baggrund
I de senere år er relationen mellem ESA (”European Space Agency”) og EU ble-
vet udbygget. Konkret har dette blandt andet udmøntet sig i en Rammeaftale mel-
lem EU og ESA fra maj 2004. Aftalen fastlægger en række formål og områder for
samarbejde, specielt udvikling af en europæisk rumpolitik, som kan sammenkob-
le EU´s efterspørgsel på tjenesteydelser og anvendelsen af rumteknologier til
gennemførelse af dets politikker med den ekspertise, som ESA råder over.
På foranledning af Rammeaftalen har der indtil nu været afholdt tre møder i det
såkaldte Rumråd, der består af ESA-ministrene og forskningsministrene fra EU-
medlemslandene. På de tre foregående møder har man på et overordnet plan af-
stukket linierne for en europæisk rumpolitik, herunder rollefordelingen mellem
EU og ESA.
Det første møde i Rumrådet blev afholdt den 25. november 2004, hvor dels Kon-
kurrenceevnerådet, dels ESA’s Råd vedtog et sæt rådskonklusioner om en europæ-
isk rumpolitik til vedtagelse i løbet af 2005.
På det andet møde i Rumrådet den 7. juni 2005 godkendtes et sæt konkrete ret-
ningslinier for udarbejdelse af en europæisk rumpolitik.
Ved det tredje møde i Rumrådet den 28. november 2005 godkendtes en række
konklusioner vedrørende GMES (Global
Monitoring
for
Environment
and
Secu-
rity), som er et fælles klima- og miljøovervågningsprogram mellem EU og ESA.
Desuden forelå en status fra det fælles EU/ESA-sekretariat om udarbejdelsen af
en europæisk rumpolitik og om omfanget af relaterede nationale rumprogrammer
og endelig en række retningslinier for Europas internationale samarbejde med
andre rumnationer.
3.
Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
2/30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
372929_0003.png
4.
Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5.
Forberedelse af Rumrådet (før Rumrådet) og godkendelse af
resolution
Efter forberedelsen i Konkurrenceevnerådet forventes det, at mødet i Konkurren-
ceevnerådet vil blive hævet, hvorefter Rumrådet (bestående af EU- og ESA-
ministre) vil træde sammen - reelt for at gøre plads til ESA-landene Norge og
Schweiz.
Der er to hovedpunkter på dagsordenen for Rumrådet:
-
En resolution om en europæisk rumpolitik
-
Information fra EU-formandskabet om GMES.
En resolution om en europæisk rumpolitik
Hovedformålet med Rumrådet er at anbefale en resolutionstekst om en europæisk
rumpolitik til EU-konkurrenceevnerådet og ESA-ministerådet, som er de to par-
ters beslutningsdygtige organer. Resolutionsteksten er udarbejdet af det tyske
EU-formandskab og det hollandske ESA-formandskab i fællesskab og derefter
diskuteret i en række arbejdsgrupper og i ESA’s råd.
Kommissionens meddelelse om en europæisk rumpolitik, som er udarbejdet i en
fælles EU/ESA-arbejdsgruppe benævnt ’The High Level Space Policy Group’,
danner baggrund for resolutionsteksten.
I resolutionsteksten og i meddelelsen om en europæiske rumpolitik anerkender
parterne, at rumfart og rumforskning er et centralt og strategisk vigtigt område
for Europa. Selvstændig og pålidelig adgang til rummet er blevet et kritisk ele-
ment i et moderne samfunds infrastruktur. Udover at rumbaseret teknologi er en
forudsætning for næsten al moderne kommunikation, bidrager rumfart til den
videnskabelige forståelse af vores oprindelse, vores økosystem, vores nære solsy-
stem og universet. Endelig indgår rumfart i forbindelse med politikområder, som
miljø-, landbrugs-, udenrigs-, sikkerheds-, humanitær- og udviklingspolitik.
Den europæiske rumfart er presset i den globale konkurrence, hvor nye rummag-
ter som Kina og Indien og gamle rummagter som USA og Rusland alle investerer
massivt i rumfart og rumteknologier. Såfremt Europa skal kunne opretholde en
konkurrencedygtighed og et teknologisk niveau, der sikrer pålidelig og uaf-
hængig adgang til rummet, skal Europa udarbejde en politik til at understøtte
udviklingen.
Den Europæiske Rumpolitik skal sikre medlemmerne af ESA og EU de fornødne
værktøjer til at øge koordineringen af deres aktiviteter og programmer, definere
en mere præcis rollefordeling mellem parterne samt skabe den nødvendige flek-
sible ramme for Fællesskabets investeringer i rummet. Rammeaftalen mellem EU
og ESA samt de fælles projekter Galileo og GMES er de første skridt i den ret-
ning.
Endelig vil resolutionen forlænge den eksisterende rammeaftale mellem EU og
ESA med yderligere fire år til 2013.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
3/30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
372929_0004.png
Information fra EU-formandskabet om GMES
Indledningsvis gøres opmærksom på, at GMES indgår i Kommissionens liste over
mulige Joint Technology Initiatives.
Den 17. april afholdt det tyske EU-formandskab en GMES konference. Fokus var
på nødvendigheden af at skabe nogle rammer, der kan sikre en bæredygtig og stabil
drift af GMES.
Hovedtalerne var EU-Kommissionens vice-præsident Verheugen og den tyske
transportminister Tiefensee. Verheugen understregede Kommissionens opbakning
til GMES, som vil muliggøre effektive beslutninger inden for miljø, sikkerhed,
landbrug, fiskeri, humanitære indsatser og katastrofehjælp mv. Tiefensee lagde for
sit vedkommende vægt på, at GMES kan spille en vigtig rolle i realiseringen af
Lissabon-strategien.
Konferencen mundede ud i en handlingsplan ”The Munich Roadmap”, som be-
kræfter målet om, at de tre første GMES-tjenester skal gå i drift senest ved udgan-
gen af 2008. Disse tre tjenester er havovervågning, monitorering af landanvendel-
ser og en nødtjeneste. I denne sammenhæng fastlægges det, at Kommissionen se-
nest ved udgangen af 2008 skal præsentere et forslag til en bæredygtig finansiel og
styringsmæssig ramme for GMES på langt sigt. Endvidere indeholder handlings-
planen en erklæring om, at der senest i 2012 skal foreligge en plan for, hvorledes
der på sigt kan sikres tilgængelighed af rumbaserede data, dvs. en plan for investe-
ring i GMES-satelitter.
I øvrigt skal det bemærkes, at det tidligere østrigske EU-formandskab (januar - juni
2006) holdt en lignende GMES-formandskabskonference, og at det portugisiske
formandskab, der overtager efter Tyskland, planlægger en tilsvarende konference.
Godkendelse af resolutionsteksten (efter Rumrådet)
Efter Rumrådets møde træder Konkurrenceevnerådet og ESA-ministerrådet
sammen for hver for sig på EU- og ESA-niveau at godkende resolutionsteksten
anbefalet af Rumrådet.
6.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8.
Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet
Ikke relevant.
9.
Høring
Resolutionen
har været behandlet i
EF-Specialudvalget for forskning.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
4/30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Resolution om Europæisk rumpolitik
Regeringen støtter forslaget til resolutionstekst og mener, at den giver et godt
afsæt til fortsat samarbejde mellem ESA og EU.
GMES
Regeringen lægger vægt på, at der i styringsmekanismen for GMES bliver plads til
en dialog med såvel europæiske som nationale brugere af systemet for at sikre den
fortsatte relevans for brugerne.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Udkastet til resolutionsteksten har været behandlet på en række møder i en fælles
EU/ESA arbejdsgruppe benævnt ’The High Level Space Policy Group’ samt i
ESA’s råd. Forhandlingerne har særligt gået på, hvor tæt og formelt samarbejdet
mellem ESA og EU-Kommissionen skal være. Det vil sige en diskussion mellem
på den ene side fortalere for et stadigt tættere samarbejde, der på sigt kunne ende
med en formel relation mellem ESA og EU, og fortalere for en bevarelse og ud-
bygning af det nuværende tætte samarbejde mellem to selvstændige aktører. Der
forventes at være generel støtte til udkastet til rådsresolution.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Resolutionen har ikke tidligere været forelagt for Europaudvalget.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
5/30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Punkt 11: Kommissionens forslag om artikel 169-initiativer
- Rapport fra Kommissionen om status
- Udveksling af synspunkter
1.
Resumé
Artikel 169-initiativer giver Unionen mulighed for at yde finansiel støtte til et
forskningsprogram etableret af flere medlemslande. Med Rådets beslutning om
særprogrammer til gennemførelse af 7. Rammeprogram for Forskning er der
foreslået yderligere fire artikel 169-initiativer. Kommissionen redegjorde i efter-
året 2006 for status for implementering af de 4 initiativer og vil på Rådsmødet
orientere mundtligt om den nuværende status.
2.
Baggrund
Det 7. Rammeprogram for Forskning, Teknologisk udvikling og Demonstration
(FP7) udmærker sig i forhold til tidligere rammeprogrammer ved en markant sats-
ning på store strategiske initiativer. De væsentligste er Europæiske Teknologiske
Platforme, Fælles Teknologi Initiativer (JTI), ERA-NET/ERA-NET+ og Artikel
169-initiativer. Førstnævnte initiativer fokuserer overordnet på at forøge Europas
industrielle forskningsaktiviteter og de sidstnævnte på koordineringen og integrati-
onen af nationale forskningsprogrammer.
Initiativer oprettet efter Artikel 169 i Traktaten for den Europæiske Union giver
Unionen mulighed for at yde finansiel støtte til et program etableret af flere med-
lemslande, herunder deltage i de organisatoriske strukturer, der er nødvendige for
at implementere initiativet. Initiativerne indebærer mere end ren koordination af
programmer, eftersom de deltagende lande søger en integration af de forsknings-
og innovationsfaglige, administrative og finansieringsmæssige aspekter af det fæl-
les program.
Kriterierne for at etablere et artikel-169 initiativ er blandt andet, at der er tale om
emner af stor interesse for fællesskabet, og emner som falder i tråd med den tema-
tiske prioritering inden for rammeprogrammet for forskning og udvikling. Der skal
endvidere være tale om deltagelse fra et tilstrækkeligt antal medlemslande til at
opnå en integration af forskningsområdet samt medfinansiering fra både Unionen
og de respektive EU-medlemslande.
Under 6. rammeprogram traf Rådet og Europa-parlamentet i 2003 beslutning om at
etablere det første artikel 169-initiativ i form af ”European and Developing Coun-
tries Clinical Trials Partnership” (EDCTP). Med Rådets beslutning om særpro-
grammer til gennemførelse af FP7 er der foreslået yderligere fire artikel 169-
initiativer om henholdsvis:
- Østersøforskning (BONUS).
- IT-støtte til fremme af princippet "længst muligt i eget hjem" (”Ambient Assi-
sted Living” – AAL).
- Metrologi (EMPR) (videnskab om mål og vægt).
- Forskningsintensive SMV'er (Eurostars).
Kommissionen har i efteråret 2006 fremlagt en statusrapport for implementering af
de 4 initiativer og på baggrund af rapporten og det tyske formandskabs udmeldin-
ger ventes det, at de to initiativer "længst muligt i eget hjem" (AAL) og Forsk-
ningsintensive SMV'er (Eurostars) vil være de første, som Kommissionen stiller
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
6/30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
forslag om. Der er ikke efterfølgende offentliggjort statusrapporter på 169-
initiativerne.
Der er fra dansk side engagement i alle de nævnte artikel 169-initiativer. Rådet
for Teknologi og Innovation har besluttet at støtte dansk engagement i initiativer-
ne "Eurostars", "AAL", og "EMPR" med mellem 2,2 og 5 mio. kr. om året frem
til 2013. Forskningsrådet for Natur og Univers støtter det fjerde initiativ vedrø-
rende Østersøforskning. Forsknings- og Innovationsstyrelsen har endvidere tidli-
gere medfinansieret Serum Instituttets deltagelse i EDCTP.
3.
Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4.
Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
Forsknings- og
5.
Formål og indhold
Der foreligger ingen statusrapport fra Kommissionen. Det forventes, at Kommis-
sionen alene orienterer mundtligt om status på Rådsmødet.
6.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8.
Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet
Ikke relevant.
9.
Høring
Sagen
har været behandlet i
EF-Specialudvalget for forskning.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er generelt positiv over for, at nationale programmer gensidig åbnes
og gennemføres på en koordineret måde. Det bør nøje overvejes, hvorledes tilret-
telæggelsen af 169-initiativer fremover bør tilrettelægges.
Regeringen tager Kommissionens status på Rådsmødet til efterretning.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Videre overvejelser om gennemførelsen af 169-aktiviteter beror på et udspil fra
Kommissionen. Der er endnu ikke kendt, hvorledes landene forholder sig til de
nye initiativer.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Europaudvalget.
Innovationsstyrelsen
Side
7/30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Punkt 12: Kommissionens Grønbog ”Relancering af Det Europæiske
Forskningsrum – en ny horisont og de næste skridt”
KOM(2007) 161 af 4. april 2007
- Rapport fra Kommissionen om status
- Udveksling af synspunkter
1.
Resumé
Med Grønbogen genovervejer Kommissionen konceptet om Det Europæiske Forsk-
ningsrum (ERA) i lyset af den tiltagende globalisering og de nye videnskabelige og
teknologiske magtcentre, primært Kina og Indien.
Kommissionen mener ikke, at det eksisterende forskningsrums fundament er på
plads endnu, hvorfor det yderligere skal konsolideres for at imødegå den fortsatte
fragmentering af den offentlige forskning og bibeholde og tiltrække private FoU-
investeringer i Europa.
Forsknings- og
Grønbogen er bygget op om seks hovedelementer, der strukturerer Kommissionens
perspektiver på den fremtidige udvikling af Det Europæiske Forskningsrum.
Inden for hvert hovedelement rejses en række konkrete spørgsmål (i alt 30) om,
hvorledes Det Europæiske Forskningsrum kan intensiveres og udvides, så det fuldt
ud bidrager til den fornyede Lissabon-strategi.
2.
Baggrund
Kommissionen lancerede i januar 2000 et nyt grundlag for det europæiske sam-
arbejde med meddelelsen om Det Europæiske Forskningsrum. Formålet var at
bringe det europæiske samarbejde videre, end det specifikt fremgår af traktaten,
og medvirke til, at det europæiske samarbejde i højere grad omfatter koordinering
og integration af nationale forsknings- og innovationsaktiviteter.
På Det Europæiske Råds møde i Lissabon marts 2000 støttede stats- og rege-
ringscheferne fuldt ud projektet som et centralt led i opbygningen af et vidensam-
fund i Europa.
Det Europæiske Forskningsrum består af et ”indre marked” for forskning, hvor
forskere, teknologier og viden skal kunne bevæge sig frit, en effektiv europæisk
koordinering af forskningsaktiviteter, -programmer og -politikker samt initiativer
udført og finansieret på europæisk plan.
Siden vedtagelsen i 2000 er en lang række tiltag sat i søen for at skabe Det Euro-
pæiske Forskningsrum.
Med Grønbogen tager Kommissionen konceptet om Det Europæiske Forsknings-
rum op til overvejelse ud fra en betragtning om, at forskningsrummets fundament
endnu ikke er på plads, og fremlægger sine idéer om et europæisk forskningsrum,
der kan maksimere udbyttet af Europas videnressourcer.
Kommissionen forventer en række uformelle drøftelser af Grønbogen i Rådet samt
nationale konsultationer. Fra 1. maj 2007 til slutningen af august 2007 vil der være
offentlige konsultationer på Kommissionens hjemmeside, og der vil blive afholdt
Innovationsstyrelsen
Side
8/30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
en konference under det portugisiske formandskab. I 2008 vil Kommissionen frem-
sætte konkrete forslag om Det Europæiske Forskningsrum.
3.
Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4.
Nærhedsprincippet
Der er lagt op til, at der skal ske et samarbejde mellem Kommissionen og med-
lemslandene om en række initiativer i forbindelse med en revision og videreud-
vikling af Det Europæiske Forskningsrum. Grønborgen anses for at være i over-
ensstemmelse med nærhedsprincippet.
5.
Formål og indhold
Med Grønbogen genovervejer Kommissionen konceptet om Det Europæiske
Forskningsrum i lyset af den tiltagende globalisering og de nye videnskabelige og
teknologiske magtcentre, primært Kina og Indien.
Meget er nået med opbygningen af Det Europæiske Forskningsrum siden princip-
pet blev stadfæstet på Det Europæiske Råds Lissabon-møde i 2000. Det Europæi-
ske Forskningsråd er etableret. Det Europæiske Institut for Teknologi (EIT) er
under forberedelse, og den europæiske forskning vil blive samordnet bedre i kraft
af de europæiske teknologiplatforme og de 72 oprettede ERA-net. Via Lissabon-
processen har man desuden opstillet nationale mål for forskning og udvikling.
Kommissionen konstaterer dog, at det europæiske forskningsrums fundament end-
nu ikke er på plads. Det skal yderligere konsolideres for at imødegå den fortsatte
fragmentering af den offentlige forskning og bibeholde og tiltrække private FoU-
investeringer i Europa
Grønbogen er bygget op om seks hovedelementer, der strukturerer Kommissionens
perspektiver på den fremtidige udvikling af Det Europæiske Forskningsrum.
Inden for hvert hovedelement rejses en række konkrete spørgsmål (i alt 30) om,
hvorledes Det Europæiske Forskningsrum kan intensiveres og udvides, så det fuldt
ud bidrager til den fornyede Lissabon-strategi.
De seks hovedelementer er:
a)
Tilstrækkelig udveksling af kompetente forskere
med stor mobilitet
mellem institutioner, fag, sektorer og lande.
b)
Forskningsinfrastrukturer i verdensklasse,
dvs. store forskningsanlæg,
som er tilgængelige for forskerhold fra hele Europa og verden, ikke mindst
i kraft af nye generationer af elektronisk kommunikationsinfrastruktur.
c)
Fremragende forskningsinstitutioner,
der effektivt engagerer sig i sam-
arbejde og partnerskaber mellem den offentlige og den private sektor. De
skal fungere som centrum i forsknings- og innovationsklynger, der omfat-
ter virtuelle forskningsmiljøer. Sådanne klynger og miljøer vil som oftest
være specialiseret på tværfaglige områder og tiltrække en kritisk masse af
menneskelige og økonomiske ressourcer.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
9/30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
372929_0010.png
d)
Effektiv videndeling,
især mellem offentlig forskning og erhvervslivet,
foruden med offentligheden i almindelighed.
e)
Grundigt koordinerede forskningsprogrammer og satsningsområder,
herunder et betydeligt omfang af offentlige forskningsinvesteringer, der er
programlagt i fællesskab på europæisk plan efter en fælles prioritering,
med samordnet gennemførelse og fælles evaluering.
f)
Åbning af det europæiske forskningsrum for hele verden
med særlig
vægt på nabolande og med et kraftigt engagement i behandlingen af de
globale udfordringer sammen med Europas partnere.
Det er meningen, at det ud fra de seks hovedelementer skal drøftes, hvorledes Det
Europæiske Forskningsrum kan styrkes og derved blive i stand til dels at møde de
udfordringer, som Europa står over for i en global verden, og dels at medvirke til at
realisere målsætningerne i Lissabon-strategien.
6.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet
Grønbogen har i sig selv ikke konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkono-
mien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9.
Høring
Grønbogen har været behandlet i EF-Specialudvalget for forskning. Der fremkom
følgende bemærkninger:
Rektorkollegiet finder det af stor værdi, at Kommissionen nu igen sætter fokus på
ERA. Nogle af Kommissionens bemærkninger er dog ret upræcist formuleret
(f.eks. når der skrives: ”National and regional research funding … remains largely
uncoordinated”). Det er uklart, hvad målsætningen med sådanne formuleringer er,
og kollegiet finder det derfor nødvendigt at påpege, at det vil være uhensigtsmæs-
sigt at foretage en top-down styring af forskningen fra EU over den nationale
forskning og ud til universiteterne og deres institutter. Hvis planen derimod er at
sikre øget gennemsigtighed og dialog, er forslaget naturligvis positivt, og vi kan
støtte det. Derfor er Rektorkollegiet også meget enig i Kommissionens bemærk-
ninger om, at universiteterne først kan udleve deres fulde potentiale, når de gives
øget autonomi. Rektorkollegiet støtter i høj grad, at der på såvel EU-niveau som
nationalt niveau arbejdes med at fremme universitetsledelsernes handlerum. I den
sammenhæng må det påpeges, at kommissionens bemærkninger om mangel på
kritisk masse ikke kan siges at gælde for det danske forskningssystem efter fusio-
nerne.
8.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
10/30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionen opfordrer i Grønbogen medlemslandene til at igangsætte en bred
debat. Forsknings- og Innovationsstyrelsen vil snarest iværksætte en national
høringsproces om Grønbogen.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er positivt indstillet over for ideen om, at konceptet om Det Europæi-
ske Forskningsrum nu revideres og videreudvikles og bifalder Kommissionens
forslag om at gennemføre en åben proces og debat om Grønbogen.
Regeringen kan støtte de fremlagte tanker om excellence i forbindelse med frem-
bringelsen af fremragende forskningsinstitutioner i Europa og investeringer i
forskningsinfrastrukturer. Begge overvejelser understøtter konkret regeringens
globaliseringsstrategi. Regeringen opfordrer til, at EU-medlemslandene arbejder
for at udvikle nationale handlingsplaner og strategier for forskningsinfrastruktur,
så der sikres en bedre koordinering på nationalt og internationalt plan.
Regeringen er fortsat positiv over for, at nationale programmer gensidig åbnes og
gennemføres på en koordineret måde. Det må imidlertid forudsættes, at det sker
på områder med fælles interesser og giver de nationale programmer en øget
værdi. Koordinationen af forskningsprogrammer forudsætter fælles principper for
bedømmelse, kvalitetssikring og fælles evaluering. Regeringen vil derfor opfor-
dre til, at EU-medlemslandene søger at udvikle sådanne principper ved hjælp af
den åbne koordinationsmetode (”Open Method of Coordination”).
Regeringen er positivt indstillet over for udviklingen af mobilitetsmekanismer,
der kan fremme et ”indre marked” for forskning, hvor forskere, teknologier og
viden kan bevæge sig frit.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det må forventes, at der generelt er velvilje over for Kommissionens initiativ.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
11/30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Punkt 13: Kommissionens meddelelse “Videnoverførsel mellem
universiteterne og erhvervslivet” og det tyske formandskabs
initiativ vedr. et Intellectual Property Rights Charta
KOM(2007) 182 af 4. april 2007
- Rapport fra Kommissionen om status
- Udveksling af synspunkter og vedtagelse af konklusioner
1.
Resumé
EU-Kommissionen lanceret et 10-punkts-program med henblik på at fremme
innovation som et hovedaktiv i EU's økonomi. Et af områderne i strategien er
behovet for en forbedring af videnoverførsel mellem offentlige forskningsinstitu-
tioner og tredjepart, herunder industrien og samfundsorganisationer. Meddelel-
sen er en reaktion på dette behov og fremlægger en række indstillinger til med-
lemslandene. Der fremsættes ideer til, hvordan medlemslandene og Fællesskabet
i fællesskab kan overvinde de eksisterende hindringer. I tilknytning til meddelel-
sen har Kommissionen udarbejdet et arbejdsdokument om frivillige retningslinier
for universiteter og andre forskningsinstitutioner for at forbedre deres forbindel-
ser med industrien i Europa.
2.
Baggrund
Samarbejde inden for forskning og teknologisk udvikling og videnoverførsel
mellem offentlige forskningsinstitutioner og industrien udgør en af svaghederne
ved det europæiske forsknings- og innovationssystem.
Et række medlemslande har taget værdifulde initiativer på disse områder, men de
har været begrænset til nationale formål. Resultatet er, at gældende regler og
praksis i Europa er fragmenteret og mangler en transnational dimension.
For at skabe et fælles grundlag for transnational forsknings- og teknologisamar-
bejde mellem universiteterne og industrien er der behov for at nå frem til ensarte-
de regler og praksis i Europa.
Med det formål først og fremmest at forbedre videnoverførsel mellem offentlige
forskningsinstitutioner og tredjepart, herunder industrien og samfundsorganisati-
oner, har Kommissionen fremlagt nærværende meddelelse.
3.
Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4.
Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5.
Formål og indhold
EU-Kommissionen lanceret et 10-punkts-program med henblik på at fremme
innovation som et hovedaktiv i EU's økonomi. Et af områderne i strategien er
behovet for en forbedring af videnoverførsel mellem offentlige forskningsinstitu-
tioner og tredjepart, herunder industrien og samfundsorganisationer. Meddelelsen
er en reaktion på dette behov og fremlægger en række indstillinger til medlems-
landene. Der fremsættes ideer til, hvordan medlemslandene og Fællesskabet i
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
12/30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
fællesskab kan overvinde de eksisterende hindringer. I tilknytning til meddelel-
sen har Kommissionen udarbejdet et arbejdsdokument om frivillige retningslinier
for universiteter og andre forskningsinstitutioner for at forbedre deres forbindel-
ser med industrien i Europa.
Formålet med meddelelsen er først og fremmest at forbedre videnoverførsel mel-
lem offentlige forskningsinstitutioner og tredjepart, herunder industrien og sam-
fundsorganisationer. Det skal ses i lyset af globaliseringen og videnoverførslens
betydning for Europas konkurrenceevne. En række initiativer er allerede igangsat
i medlemslandene, men de har ofte et nationalt perspektiv og tager ikke viden-
overførslens transnationale dimension op. Der er derfor behov for interaktioner
på forsknings- og udviklingsområdet mellem universiteterne og industrien i Eu-
ropa.
Der bør skabes betingelser for en succesrig videnoverførsel. I den forbindelse
peger Kommissionen bl.a. på, at det er nødvendigt, at det personale, som arbejder
med dette område, besidder en lang række kompetencer for at udføre deres opga-
ver effektivt. Det er langt fra altid tilfældet. Kommissionen undersøger, hvordan
problemerne kan afhjælpes i nært samarbejde med medlemslandene.
Behovet for at publicere og gøre resultater frit tilgængelige ses ofte som uforene-
ligt med industriens behov for at holde information fortrolig og beskyttet af intel-
lektuel ejendomsret som f.eks. patenter. Erfaringen viser imidlertid, at fremme af
innovation og spredning af ny viden er mulig, forudsat at spørgsmål om intellek-
tuel ejendomsret behandles professionelt. Der er allerede igangsat en række initi-
ativer, og Kommissionen finder, at medlemslandene bør spille en rolle i forbin-
delse med udviklingen og gennemførelsen af sådanne initiativer samt aktivt støtte
dem.
Efter Kommissionens mening er etableringen af det Europæiske Institut for Tek-
nologi (EIT) et godt eksempel på, hvordan EU kan inspirere til forandringer og
fremskynde processerne vedr. videnoverførsel i eksisterende institutionerne samt
øge deres forbindelser til industrien – som en integreret del af strategien for at
styrke Europas innovationskapacitet. Kommissionen forventer, at drøftelserne i
Rådet og Europa-Parlamentet vil være afsluttede i 2007, og at EIT vil blive ope-
rationelt fra 2008.
Bestræbelser på at sætte offentlige forskningsinstitutioner i stand til at udvikle
mere virkningsfulde forbindelser til industrien, især til de små og mellemstore
virksomheder, har været centrum i Fællesskabets samarbejdsaktiviteter med hen-
blik på at gennemføre 3% målet for EU’s vækst- og beskæftigelsesstrategi. Disse
aktiviteter er foregået i regi af CREST (Committee for Scientific and Technical
Research). Formålet er at benytte den åbne koordinationsmetode, en samarbejds-
metode, som primært er baseret på udveksling af information og ”best practice”.
De relevante initiativer bør inkluderes i den næste generation af nationale re-
formprogrammer (2008-2011).
Kommissionen lægger også op til at øge samarbejdet mellem forskningsinstituti-
oner og små og mellemstore virksomheder. Medlemslandene opfordres til at bru-
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
13/30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
372929_0014.png
ge forskellige mekanismer for at fremme aktiviteter, der kan sikre videnoverfør-
sel.
Hvad angår finansiel støtte til videnoverførselsaktiviteter nævnes en række in-
strumenter, heriblandt EU’s rammeprogrammer for forskning og teknologisk
udvikling, Rammeprogrammet for konkurrenceevne og innovation (CIP) samt the
European Regional Development Fund (ERDF), som benyttes til at støtte bl.a.
forskerparker
De analyser, som præsenteres i Kommissionens meddelelse, vil være udgangs-
punktet for drøftelser om en fælles europæisk ramme for videnoverførsel med
henblik på at skabe et fælles grundlag og et mere sammenhængende landskab for
videnoverførsel. Samarbejdet mellem medlandslandene og Fællesskabet vil fort-
sætte i forbindelse med Lissabon-strategien for vækst og beskæftigelse. Med-
lemslandenes større politikinitiativer på dette område bør afspejles i de nationale
reformprogrammer. Udveksling af ”good practice” vil fortsat blive fremmet af
Kommissionen.
6.
Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke nogen udtalelse fra Europa-Parlamentet.
7.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Dette vil blive vurderet nærmere.
Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet
Dette vil blive vurderet i den videre proces.
9.
Høring
Sagen har været behandlet i EF-Specialudvalget for forskning. Der fremkom føl-
gende bemærkninger:
Rektorkollegiet bemærker sig, at der tages initiativ til at styrke samarbejde mel-
lem forskningsinstitutioner og erhvervsliv. De danske universiteter støtter en
indsats for at fremme sådant samarbejde. Kollegiet bemærker med tilfredshed, at
Kommissionen i sine Voluntary Guidelines anerkender, at sådanne samarbejder
ikke kan forventes at føre til store indtægter for universiteterne. Rektorkollegiet
har ikke – som følge af den korte høringsfrist – haft mulighed for at foretage en
juridisk vurdering af Kommissionens materiale, herunder forslaget til Voluntary
Guidelines. Kollegiet er dog tilfreds med at kunne konstatere, at Kommissionen
som baggrundsmateriale blandt andet har anvendt Rektorkollegiet og Dansk In-
dustris publikation ”Kontakter, kontrakter og kodeks for samarbejde”. Rektorkol-
legiet minder desuden om, at dette emne behandles i det såkaldte Schlüter-
udvalg.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens meddelelse velkommen og tilslutter sig dens
konklusioner. Regeringen er generelt positiv over for nye, frivillige retningslinier
for universiteter og andre forskningsinstitutioner.
8.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
14/30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Da der endnu ikke har været nogen substansdrøftelse af meddelelsen, er det ikke
muligt at sige noget om andre landes holdninger.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Europaudvalget.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
15/30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det tyske formandskabs initiativ vedr. et Intellectual Property Rights
Charta
1.
Resumé
Det tyske formandskab har til det uformelle rådsmøde i Würzburg den 26.-27.
april 2007 stillet forslag om, at Rådet lader udarbejde et fælles EU charter for
håndtering af immaterielle rettigheder fra den offentlige forskning (IP Charter).
Et sådant charter skal have til formål at øge den generelle bevågenhed om kom-
merciel udnyttelse af immaterielle rettigheder (IPR) fra den offentlige forskning
og skabe en fælles referenceramme for god praksis på tværs af medlemslandene.
IP-chartret vil herunder skulle adressere emner såsom:

Håndtering og rettighedsbeskyttelse af opfindelser fra forskningen

IPR som led i aftaler om offentligt-privat forskningssamarbejde

Effektiv organisering af institutionernes teknologioverførsel

Opmærksomhedsskabelse blandt forskere om betydningen af IPR

Metoder og incitamenter til fremme af kommercialisering
Der er med forslaget lagt op til, at et fælles europæisk IP-charter skal samle og
integrere allerede eksisterende vejledninger mv. - mere end der er lagt op til nye
anbefalinger.
2.
Baggrund
Som baggrund for forslaget anføres, at der i de enkelte medlemslande er meget
forskellig praksis for regulering og håndtering af immaterielle rettigheder fra
forskningen. Kommissionen har på denne baggrund støttet en række initiativer,
som hver for sig har resulteret i en række nyttige kortlægninger og vejledninger.
Herunder har Kommissionen udsendt en meddelelse om videnoverførsel mellem
forskning og industri med tilhørende arbejdsdokument, se ovenfor. Indtrykket er
imidlertid, at kendskabet til de foreliggende rapporter og vejledninger ikke er
tilstrækkeligt udbredt og ikke har nået de politiske beslutningstagere. Et fælles
europæisk IP-charter skal derfor bidrage til en skærpet politisk opmærksomhed
og prioritering af området.
3.
Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4.
Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5.
Formål og indhold
Det tyske formandskab har til det uformelle rådsmøde i Würzburg den 26.-27.
april 2007 stillet forslag om, at Rådet lader udarbejde et fælles EU charter for
håndtering af immaterielle rettigheder fra den offentlige forskning (IP Charter).
Et sådant charter skal have til formål at øge den generelle bevågenhed om kom-
merciel udnyttelse af immaterielle rettigheder (IPR) fra den offentlige forskning
og skabe en fælles referenceramme for god praksis på tværs af medlemslandene.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
16/30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
372929_0017.png
IP-chartret vil herunder skulle adressere emner såsom:

Håndtering og rettighedsbeskyttelse af opfindelser fra forskningen

IPR som led i aftaler om offentligt-privat forskningssamarbejde

Effektiv organisering af institutionernes teknologioverførsel

Opmærksomhedsskabelse blandt forskere om betydningen af IPR

Metoder og incitamenter til fremme af kommercialisering
Som baggrund for forslaget anføres, at der i de enkelte medlemslande er meget
forskellig praksis for regulering og håndtering af immaterielle rettigheder fra
forskningen. Kommissionen har på denne baggrund støttet en række initiativer,
som hver for sig har resulteret i en række nyttige kortlægninger og vejledninger.
Herunder har Kommissionen udsendt en meddelelse om videnoverførsel mellem
forskning og industri med tilhørende vejledning, jf. ovenfor. Indtrykket er imid-
lertid, at kendskabet til de foreliggende rapporter og vejledninger ikke er til-
strækkeligt udbredt og ikke har nået de politiske beslutningstagere. Et fælles eu-
ropæisk IP-charter skal derfor bidrage til en skærpet politisk opmærksomhed og
prioritering af området.
IP-chartret skal ikke være bindende for medlemslandene, men have karakter af
en frivillig vejledning. Inspirationen til denne model er hentet i det europæiske
charter for forskere fra 2005, som rummer et fælles adfærdskodeks for ansættelse
af forskere.
Der er med forslaget lagt op til, at et fælles europæisk IP-charter skal samle og
integrere allerede eksisterende vejledninger mv. - mere end der er lagt op til nye
anbefalinger. Den forventede effekt af chartret vil derfor primært være af pæda-
gogisk karakter; dels en politisk signalværdi ift. relevante beslutningstagere, dels
en øget synliggørelse over for institutioner, virksomheder og organisationer.
Et IP-charter som foreslået vil politisk kunne signalere:

at kommercialisering og teknologioverførsel er en legitim og nødvendig
del af moderne universiteters opgave - og ikke skal betragtes som indi-
rekte statsstøtte og konkurrenceforvridning

at en blød, frivillig tilnærmelse af medlemslandenes praksis på området
er at foretrække frem for en obligatorisk regelharmonisering.
Hvad angår synliggørelse over for virksomheder og institutioner er det i praksis
et åbent spørgsmål, om et EU-charter vil have større gennemslagskraft end de
allerede foreliggende rapporter og vejledninger. De første danske erfaringer med
det i 2005 vedtagne EU-charter for forskere tyder på en meget begrænset udbre-
delse.
På indholdssiden er det vurderingen, at Danmark i vid udstrækning vil leve op
til og præge de principper for god praksis, som et IP-charter måtte opstille. Her-
under vil det aktuelle globaliseringsinitiativ med IPR-modelaftaler mv. (Johan
Schlüter-udvalget) formentlig kunne tjene til inspiration for andre. Det største
forbedringspotentiale må således forventes at ligge hos en række af de nye med-
lemslande, som endnu har begrænset erfaring på området.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
17/30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
372929_0018.png
6.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om formandskabets papir.
7.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Spørgsmålet vil blive vurderet i den videre proces.
8.
Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet
Spørgsmålet vil blive vurderet i den videre proces.
9.
Høring
Sagen har været behandlet i EF-Specialudvalget for forskning. Der fremkom føl-
gende bemærkninger:
HTS Handel, Transport og Service kan støtte det tyske formandskabs forslag om
udarbejdelse af et fælles EU-charter for håndtering af immaterielle rettigheder fra
den offentlige forskning (IP Charter), herunder særligt charterets formål om at øge
den generelle bevågenhed om kommerciel udnyttelse af immaterielle rettigheder
(IPR) fra den offentlige forskning og skabelsen af en fælles referenceramme for
god praksis på tværs af medlemslandene. HTS lægger vægt på, at deltagelse i IP-
charteret ikke skal være bindende for medlemslandene. HTS støtter således prin-
cippet om frivillighed, som det fremlagte forslag fra det tyske formandskab også
lægger op til.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen deler den opfattelse, at kommercialisering og teknologioverførsel er
en legitim og nødvendig del af universiteternes virke og er enig i, at der er behov
for en indbyrdes tilnærmelse af medlemslandenes praksis på dette felt, men at
dette nødvendigvis må ske via frivillig koordination – og ikke ved obligatorisk
regelharmonisering.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Da der endnu ikke har været nogen substansdrøftelse af meddelelsen, er det ikke
muligt at sige noget om andre landes holdninger.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Europaudvalget.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
18/30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Punkt 14: Forskningsinfrastrukturer i Det Europæiske Forskningsrum
(ESFRI)
- Udveksling af synspunkter
- Rådskonklusioner
1.
Resumé
Rådet (konkurrenceevne) opfordrede i 2004 ”European Strategy Forum on Re-
search Infrastructures”(ESFRI) til at udarbejde en roadmap for fremtidige inve-
steringer i forskningsinfrastruktur af pan-europæisk interesse. Rapporten blev
offentliggjort oktober 2006, og der indeholder i alt 35 forslag til forskningsinfra-
strukturer. Det tyske EU-formandskab har udarbejdet et udkast til rådskonklusi-
oner i lyset af ESFRI’s rapport.
2.
Baggrund
European Strategy Forum on Research Infrastructures (ESFRI) er et forum, hvor
repræsentanter for EU-landene, de associerede lande samt Kommissionen mødes
for at drøfte emner relateret til forskningsinfrastruktur af europæisk betydning.
ESFRI’s formål er at støtte en sammenhængende og strategibaseret tilgang til
forskningsinfrastruktur i Europa samt at fungere som fødselshjælper for internatio-
nale forhandlinger om konkrete initiativer.
Rådet (konkurrenceevne) opfordrede på sit møde den 25.-26. november 2004 ES-
FRI til at udarbejde en europæisk, strategisk roadmap på forskningsinfrastruktur-
området. I de forløbne 2 år har omkring 1000 europæiske eksperter på alle fagom-
råder været involveret i denne proces. Den 19. oktober 2006 offentliggjorde ESFRI
sin rapport omfattende i alt 35 projekter. Det er tanken, at ESFRI regelmæssigt vil
ajourføre listen.
Efter lanceringen af rapporten er det op til de enkelte lande at vurdere deres inte-
resser for de enkelte infrastrukturprojekter og i givet fald indgå i efterfølgende
multilaterale forhandlinger om eventuel realisering. Rapporten skal således betrag-
tes som en kvalificeret ønskeliste med henblik på at styrke den europæiske forsk-
ningskapacitet.
Det forventes ikke, at Kommissionen vil fremsætte forslag om etablering af forsk-
ningsinfrastrukturer. Kommissionen kan imidlertid spille en faciliterende rolle, idet
der af det syvende rammeprogram - særprogrammet for
Kapaciteter
- kan ydes
mindre tilskud til at forberede projekter, der indgår i ESFRI’s rapport. Formålet
med dette tilskud vil være at modne et infrastrukturprojekt juridisk og finansielt,
således at der i givet fald kan træffes endelige internationale aftaler.
Forsknings- og Innovationsstyrelsen sendte i november 2006 rapporten i høring
blandt forskningsinstitutioner, forskningsråd og offentlige forskningsfonde. Hø-
ringen viste, at den brede interesse samler sig om ca. 10 af de 35 forslag. Disse
forslag fordeler sig på hovedparten af de videnskabelige hovedområder.
I forbindelse med den politiske aftale om udmøntning af globaliseringspuljen og
opfølgning på velfærdsaftalen er etableret en særlig pulje på 600 mio. kr., der i
2007-2009 skal bruges til investeringer i forskningsinfrastruktur. Puljen skal støt-
te investeringer af national, strategisk betydning og af en sådan størrelse, at
forskningsinfrastrukturen som hovedregel udnyttes af flere institutioner i fælles-
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
19/30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
372929_0020.png
skab. Videnskabsministeren udmønter midlerne efter rådgivning fra Koordinati-
onsudvalget for forskning. Støtten vil kunne gives til etablering af større, nationa-
le forskningsinfrastrukturer, dansk medlemskab/deltagelse i større, internationale
forskningsinfrastrukturer og forprojekter. Der er frist den 9. maj 2007 for indsen-
delse af interessetilkendegivelser og ansøgninger om forprojekter. Det forventes,
at flere interessetilkendegivelser/ansøgninger vil omhandle projekter fra ESFRI-
rapporten. Desuden vil en dansk plan (roadmap) for investeringer i forskningsin-
frastruktur blive udarbejdet i det kommende år.
3.
Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4.
Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5.
Formål og indhold
Det tyske EU-formandskab har udarbejdet et udkast til rådskonklusioner i lyset af
ESFRI’s rapport.
Hovedindholdet i udkastet er, at Rådet:
- anbefaler ESFRI jævnligt at opdatere rapporten.
- understreger vigtigheden af, at realiseringen af forskningsinfrastrukturer på-
begyndes, herunder bl.a. projekter i ESFRI’s rapport.
- opfordrer medlemslandene til dels at udvikle eller styrke nationale hand-
lingsplaner/strategier for forskningsinfrastrukturer og udarbejde langsigtede
investeringsplaner, dels at koordinere kommende aktiviteter på området i ly-
set af ESFRI’s rapport.
- opfordrer medlemslandene til at starte en dialog om etableringen af grupper
af medlemslande, der vil være interesserede i at samarbejde om konstruktio-
nen og driften af projekter i ESFRI’s rapport.
6.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8.
Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet
Rådskonklusionerne har ikke i sig selv konsekvenser for statsfinanserne mv. Så-
fremt Danmark beslutter sig for at deltage i internationale infrastrukturprojekter
kan det selvsagt få statsfinansielle konsekvenser.
9.
Høring
Sagen har været behandlet i EF-Specialudvalget for forskning. Der fremkom føl-
gende bemærkninger:
Rektorkollegiet finder det fornuftigt, at man fra ministerielt hold har medvirket til
at udforme en road map for forskningsinfrastrukturinvesteringer i Europa. Kolle-
giet finder det også fornuftigt, at man søger at sammentænke den europæiske
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
20/30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
road map med de danske forhold. Rektorkollegiet skal dog opfordre til, at denne
danske road map ikke kommer til at stå alene, når Globaliseringspuljens midler
til forskningsinfrastruktur skal fordeles, idet institutionernes indmeldinger til den
europæiske road map fokuserede på behov på tværnationalt plan. Således er der
nationale behov, som Koordinationsudvalget for Forskning også bør have in
mente, når infrastrukturpuljen skal fordeles.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter konklusionerne, herunder ikke mindst opfordringen til at med-
lemslandene arbejder for at udvikle nationale handlingsplaner og strategier, så
der sikres en bedre koordinering på nationalt og internationalt plan.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generel enighed om udkast til rådskonklusioner. Størst diskussion har
været om betoningen af ESFRI’s rolle i konklusionerne.
Forsknings- og
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Europaudvalget.
Innovationsstyrelsen
Side
21/30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Punkt 15: Forslag til en forordning fra Europaparlamentet og Rådet om
etablering af Det Europæiske Institut for Teknologi (EIT)
- Rapport fra Kommissionen om status
1.
Resumé
Den 22. februar 2006 fremlagde Kommissionen en meddelelse med forslag om at
etablere et Europæisk Institut for Teknologi med MIT som forbillede. Den 8. juni
fremlagde Kommissionen endnu en meddelelse, som var en konkretisering af med-
delelsen fra februar. Det Europæiske Råd støttede forslaget på møderne i marts og
juni 2006. Derefter udsendte Kommissionen sit forslag til forordning af 18. okto-
ber om etablering af Det Europæiske Institut for Teknologi (EIT) KOM(2006) 604.
Forslaget har efterfølgende været detailbehandlet under det tyske formandskab i en
ad hoc gruppe nedsat af Rådet.
Forsknings- og
Et kompromisforslag fra det tyske formandskab har siden 30. marts dannet grund-
lag for forhandlingerne. Det tyske formandskabs kompromisforslag opererer med
en etablering i to trin, hvor første trin består i en etablering af EIT med en begræn-
set administration. EIT skal kun oprette to vidensamfund (VIS) inden for højt prio-
riterede områder. Når erfaringerne hermed foreligger, skal der tages fornyet stil-
ling til videreførelsen af EIT med oprettelsen af flere VIS på basis af en langsigtet
strategi.
Danmark har i et brev fra videnskabsministeren til det tyske formandskab den 26.
april givet udtryk for en positiv holdning til kompromisforslaget som grundlag for
de fortsatte forhandlinger frem til rådsmødet den 25. – 26. juni 2007.
2.
Baggrund
I februar 2005 fremsatte EU-Kommissionens formand Barrosso ideen om etable-
ring af et europæisk institut for teknologi (EIT), som en del af midtvejsevaluerin-
gen af Lissabon-strategien. EIT skulle ses som et af elementerne i en vidtspæn-
dende strategi for at mobilisere viden og innovation som en nøgle til vækst og
beskæftigelse. Det skulle være et konkret udtryk for en EU forpligtelse til at ska-
be et miljø, hvor der lægges stor vægt på innovation og ekspertise på højt niveau
i EU.
Målsætningen med EIT er at skabe netværk, der er åbne for alle medlemsstaterne
med det formål at skabe den sammenhæng på europæisk plan mellem videregå-
ende uddannelse, forskning og innovation, som mangler på nuværende tidspunkt.
Instituttet skal ses i sammenhæng med andre aktioner, herunder det 7. ramme-
program, der forbedrer netværk og synergieffekter mellem de bedste forsknings-
og innovationsmiljøer i Europa. Kommissionen lægger endvidere op til, at Det
Europæiske Forskningsråd bør spille en fremtrædende rolle.
Udgangspunktet vil være at etablere netværk, som med tiden skal udvikles til at
blive et EIT baseret på regulære integrerede partnerskaber.
Finansieringen forventes at komme fra EU, EU’s medlemslande og fra virksom-
hederne.
Innovationsstyrelsen
Side
22/30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.
Hjemmelsgrundlag
Forslagets hjemmel er traktatens artikel 157 (3) og artikel 251 som tillader Rådet
at beslutte specifikke skridt med henblik på at iværksætte en bedre udnyttelse af
det industrielle potentiale inden for innovation, forskning og teknologisk udvik-
ling, samt finansforordningens artikel 185.
4.
Nærhedsprincippet
Forslaget vedrører etableringen af en EU-institution, som har til opgave at med-
virke til en overordnet koordinering af nationale aktiviteter vedr. uddannelse,
forskning og innovation. Denne opgave kan ikke løses nationalt, og forslaget
anses derfor at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
5.
Formål og indhold
Formålet med etableringen af et EIT er at fremme en samordnet indsats for at
styrke Europas evne til at udnytte de tre elementer, som et konkurrencedygtigt,
videnbaseret samfund skal bygge på (uddannelse, forskning og innovation), og til
at forbedre den europæiske konkurrenceevne. EIT ses som en del af en integreret
strategi, hvor der fokuseres på uddannelse, forskning og innovation for at nå Lis-
sabon-målene.
EIT vil også tilstræbe at opbygge en global anerkendelse og stille et attraktivt
miljø til rådighed for de bedste talenter i verden.
EIT’s struktur og ledelse
EIT skal være en institution, som udpeger og støtter europæiske ”Viden og Inno-
vationssamfund” (VIS), bestående af integrerede partnerskaber med deltagere fra
universiteter, forskningsorganisationer og erhvervslivet på højeste niveau inden
for specifikke områder af forskning, uddannelse og innovation. EIT behandler
forslag om etablering af VIS, udvælger de bedste og bevilger en delfinansiering
inden for de økonomiske rammer.
Det foreslås, at EIT ledes af en bestyrelse for en selvstyrende, fleksibel, effektiv
og operationel organisation med ca. 60 ansatte, som udfører støttefunktioner.
Bestyrelsen fastlægger de vigtigste tematiske områder, der skal arbejdes indenfor,
og udvælger, opretter, overvåger og evaluerer VIS, samt træffer beslutning om
EIT's overordnede budget og fordeling af midler til VIS.
Sammensætningen af bestyrelsen bør sikre en ligelig fordeling af medlemmer
med erfaring fra henholdsvis den videnskabelige sektor og erhvervslivet. Med-
lemmerne skal udpeges personligt uden nogen form for repræsentativ funktion.
Opgaverne, dvs. forskningen, innovationen og undervisningen af postgraduate-
studerende, skal udføres af VIS. Et VIS vil således blive meget mere end et net-
værk: et videns- og innovationssamfund (VIS) vil blive et integreret partnerskab,
som har påtaget sig at nå en række strategiske mål, der fastlægges af EIT’s besty-
relse.
VIS skal være partnerskaber bestående af fremragende grupper fra universiteter,
erhvervslivet og forskningssektoren, som skal have en dagsorden for uddannelse,
forskning og innovation med en mellemlang til lang tidshorisont (7-15 år) inden
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
23/30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
for et bredt, strategisk tværfagligt område. De skal have den kritiske masse, som
er nødvendig for at få betydning på verdensplan og samle den fragmenterede
ekspertise, der findes i Europa. Efter EIT’s etablering i 2008 forventes de første
VIS etableret i 2010-11.
VIS bør udvælges på grundlag af en proces, som er både top-down og bottom-up.
Efter udvælgelsen skal hvert enkelt VIS fastsætte sin egen operationelle struktur
inden for de overordnede rammer, der er fastsat af bestyrelsen. Omfanget af VIS
selvstændighed og ansvar bør fastlægges af bestyrelsen, men de bør dog have en
betydelig grad af selvstændighed og den størst mulige fleksibilitet i deres interne
organisation og forvaltningen af deres økonomiske, menneskelige og fysiske
ressourcer.
Det er hensigten, at innovation frem for den traditionelle teknologioverførsel i
slutfasen skal være omdrejningspunktet for arbejdet vedrørende de tre elementer,
som et VIS skal bygge på. For at opnå dette bør erhvervsekspertise integreres i
alle aspekter af forskningen og uddannelsen. Erhvervslivet kan bidrage direkte til
forskning og uddannelse med forskere og ledelsesmetoder. Forskellige undervis-
ningsprogrammer kunne omfatte moduler vedrørende forvaltning inden for inno-
vation og kurser i iværksætterkultur.
Menneskelige ressourcer og ansættelsesforhold
EIT skal beskæftige et meget begrænset antal medarbejdere, anslået maksimalt
60, når organisationen er fuldt udbygget.
Der forventes indtil 2013 oprettet 6 VIS, som hver skal have af størrelsesordenen
1.000 medarbejdere, når de er fuldt etablerede. Fordelingen på medarbejdergrup-
per forventes at blive ca. 10% akademikere, 30% forskere og 60% teknisk-
administrative.
EIT skal kunne tiltrække de bedste menneskelige ressourcer til VIS og placere
dem i effektive grupper.
Forskere, undervisere og ansatte, der beskæftiger sig med innovation eller tekno-
logioverførsel, skal kunne udlånes til og ansættes af EIT f.eks. ved direkte ansæt-
telse, udstationering, løs tilknytning eller i midlertidige stillinger.
Akademiske grader og eksamensbeviser
Det forventes, at det i de fleste tilfælde vil være universitetspartnerne, der tildeler
akademiske grader, men nogle medlemsstater kunne ønske at bemyndige andre
VIS-partnere eller VIS denne ret. Medlemsstaterne vil samarbejde om at aner-
kende EIT akademiske grader og diplomer og EIT vil søge at understøtte denne
proces. Det vil give en synlig bekræftelse af EIT's status og et incitament for
studerende og forskere til at deltage i dets programmer. EIT skal være en tiltræk-
ningskraft for de bedste hjerner i hele verden.
Styrkelse af videndeling og samarbejde
EIT’s bevillinger til VIS betyder, at de deltagende universiteter og forskningscen-
tre kan gennemføre et mere omfattende arbejde hurtigere, end det ellers ville
have været tilfældet. Det tætte partnerskab inden for et VIS og integrationen af
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
24/30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
erhvervslivet skal muliggøre en mere effektiv deling af viden og anvendelse heraf
i forbindelse med innovation. EIT vil kunne stille supplerende finansielle res-
sourcer til rådighed til opbygningen af infrastrukturkapacitet.
På områder præget af høj risiko og usikkerhed kan virksomheder tilskyndes til at
investere og deltage direkte i en tidligere fase af forskningen, end de ellers ville
gøre, eller til at investere i områder, hvor målene er mere langsigtede og præget
af spekulation. Samtidig vil VIS uddannelsesaktiviteter sætte virksomhederne i
stand til at bidrage til de studerendes uddannelse og gøre deres viden mere rele-
vant for en erhvervskarriere eller etablering af egen virksomhed.
Hvis erhvervslivet får større indflydelse på VIS dagsorden, vil det sikre, at forsk-
ningsresultaterne bliver relevante for erhvervslivet, og støtte udviklingen af nye
forretningsmuligheder. Små og mellemstore virksomheder kan opnå fordele i
form af en større humankapital, etablerings- og spin-off-muligheder, klyngeakti-
viteter, lettere adgang til venturekapital samt bedre udnyttelse af intellektuelle
ejendomsrettigheder.
Finansiering
EIT og VIS vil blive finansieret fra en kombination af kilder:
-
Fra det budget Kommissionen allokerer til EIT, fra strukturfondene, fra det
7. rammeprogram, fra livslang læring-programmet og fra konkurrenceevne-
og innovationsprogrammet.
-
Medlemsstater, regionale eller lokale myndigheder.
-
Virksomheder, venture kapitalfonde, banker, Den Europæiske Investerings-
bank (EIB).
-
Indtægter fra salg af intellektuelle rettigheder.
-
Indtægter fra donationer til EIT.
En væsentlig del af investeringerne i forbedring af forskningsfaciliteter til brug
for VIS kunne tilvejebringes gennem direkte bevillinger fra medlemsstaterne,
regionale eller lokale myndigheder eller fra lån, herunder fra EIB.
En stigende del af EIT's indtægter forventes på lang sigt at bestå af indtægter fra
kontrakter vedrørende forsknings- og uddannelsesaktiviteter.
Den samlede finansiering af EIT og VIS for perioden 2007-13 anslås til 2.367,1
mio. euro, hvoraf 308,7 mio. euro foreslås taget fra uallokerede midler i den in-
ter-institutionelle aftale om EU's budget for 2007-2013.
Hvis erfaringerne viser, at det ikke kan lade sig gøre at tilvejebringe den nødven-
dige finansiering, vil der i tide blive fremsat forslag om de nødvendige tilpasnin-
ger.
Globale perspektiver
En af EIT's målsætninger er at tiltrække studerende og forskere fra hele verden.
Kun ved at opnå et godt omdømme på verdensplan vil det være i stand til at til-
trække studerende og forskere fra hele Europa og fra lande uden for EU. Det vil
både være en målestok for succes og give EU en mulighed at udnytte ikke EU-
borgeres kvalifikationer – en fremgangsmåde, der ligner den i USA. EIT bør dog
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
25/30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
være opmærksom på nødvendigheden af at undgå at udløse hjerneflugt fra mindre
udviklede lande og i stedet fremme forskning og innovation i tredjelande gennem
passende forbindelser.
Sammenhæng med andre EU-aktiviteter
EIT skal kunne indgå som en del af en samordnet indsats for at styrke mulighe-
derne for på forsknings-, uddannelses- og innovationsområderne at bidrage til
opfyldelse af Lissabon-målene. I modsætning til andre EU-initiativer planlægges
EIT som et permanent organ, altså en aktør på vidensområdet og ikke en støtte-
mekanisme. Det vil integrere de tre elementer, som VIS skal bygge på, og aktivt
skabe sammenhæng mellem disse tre elementer for at opnå synergieffekter mel-
lem dem. Der lægges navnlig op til at støtte strategisk forskning, som er rettet
mod problemløsning og uddannelse af studerende inden for områder af særlig
stor betydning for erhvervslivet.
Bestyrelsen forventes at etablere en struktureret dialog med Det Europæiske
Forskningsråd. Der kunne etableres en tilsvarende dialog med de ansvarlige for
andre EU-initiativer som f.eks. de europæiske teknologiplatforme, de fælles tek-
nologiinitiativer og ekspertisenettene med henblik på at sætte bestyrelsen i stand
til at formulere sin egen politik og gøre den sammenhængende og præget af sy-
nergieffekter. På det operationelle plan bør partnerskaberne i alle faser (fra udar-
bejdelsen af deres ansøgning om at blive VIS og fastlæggelsen af deres målsæt-
ninger til gennemførelsen efter udvælgelsen) opfordres til at udvikle samarbejde
vedrørende eksisterende projekter og udnytte resultaterne og bedste praksis fra
disse.
6.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om det foreliggende forslag.
7.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Punktet er ikke relevant.
Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet
Oprettelsen af EIT vil indebære nye udgifter for EU’s budget på 308,7 mio. euro
i 2007-2013 (løbende priser), hvoraf Danmarks finansieringsandel udgør ca. 2%,
svarende til ca. 50 mio. kr. Hertil kommer midler, der kan bevilges fra allerede
vedtagne EU-programmer.
Kommissionen har endnu ikke fremlagt et revideret budget, der er baseret på den
reducerede udgave af EIT.
Da forslaget lægger op til, at medlemslandene eventuelt kan bidrage med nationa-
le midler, vil forslaget kunne medføre nationale statsfinansielle konsekvenser.
Det er ikke på nuværende tidspunkt muligt at opgøre størrelsen af en eventuel
udgift.
9.
Høring
Forslaget har været udsendt til høring hos medlemmerne af EF-Specialudvalget
for forskning. Der er fremsendt følgende høringssvar:
8.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
26/30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
372929_0027.png
Akademikernes Centralorganisation (AC)
AC er positiv over for idéen om etablering af EIT, men finder, at der ikke fore-
ligger et tilstrækkelig præcist beslutningsgrundlag.
Særlig finder AC det - i tråd med regeringens holdning i øvrigt - nødvendigt at
tage forbehold for en stillingtagen til finansieringen af instituttet, idet AC fortsat
finder det afgørende, at oprettelsen af EIT sker med et nyt finansieringsgrundlag,
således at finansieringen af instituttets aktiviteter ikke medfører reduktioner i
medlemsstaternes eller EU's forskningsprogrammer. I den præsenterede forord-
ning foreligger der ikke en finansieringsplan eller en overbevisende analyse af
finansieringsmulighederne, som sandsynliggør, at dette vi være muligt.
AC finder det positivt, at der med forslaget lægges op til en model for organise-
ring af instituttets aktiviteter, hvor selve EIT-enheden er forholdsvis lille, mens
de fleste opgaver varetages af tværfaglige forskningsnetværk (de såkaldte VIS-
partnerskaber) med adgang til at fastsætte egen organisering og beslutningsstruk-
tur. Beskrivelsen af den centrale organisering og beslutningsstruktur forekommer
dog fortsat meget overfladisk, og AC savner en præcisering af ledelseskapacitet
og ledelseskompetencer, så det bliver tydeligere, hvordan der kan skabes fælles
engagement og identitet i en netværksstruktur byggende på adskilte partnerska-
ber.
AC finder også, at der fortsat mangler en afklaring af, hvilke fagområder, der vil
kunne indgå i de tværfaglige forskningsnetværk. Der må en relativt bred definiti-
on af teknologi til, hvis instituttet skal kunne favne de fagområder, der er nød-
vendige for at skabe innovationer i et vidensamfund. Det vil være meget uhen-
sigtsmæssigt, hvis EIT foretager en snæver satsning på teknologisk forskning og
uddannelse i traditionel forstand - både set i markeds- og samfundsperspektiv.
Der må således også satses på at udvikle synergien mellem teknik, samfundsvi-
denskab og humaniora.
Arbejdsgiver- og erhvervsorganisationen HTS-A
HTS-A finder det positivt, at EU fortsætter arbejdet med at samordne indsatsen
for en styrkelse af Europas kompetencer inden for uddannelse, forskning og in-
novation med sigte på et mere konkurrencedygtigt og videnbaseret samfund.
En styrket forskningsindsats på EU-niveau er af stor betydning for arbejdet med
at styrke medlemslandenes globale konkurrenceevne i forhold til økonomier og
samfund i stærk udvikling i fx Asien og USA.
Instituttets tætte relationer til erhvervslivet vil være afgørende for, at områderne
uddannelse, forskning og innovation kan fungere som en katalysator for virk-
somhedernes øgede beskæftigelse, vækst og konkurrenceevne.
HTS-A finder, at der - henset til den samlede service- og transportsektors
betydning på EU-niveau og i de enkelte medlemslande - bør satses målrettet på
udvikling af særskilte partnerskaber inden for blandt andet service, handel, trans-
port og logistik.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
27/30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
372929_0028.png
C3 ledelse og økonomi
Med netværksetablering og -udvikling som model for en væsentlig del af den
fremtidige verdensøkonomi, vil det være naturligt i europæisk regi at understøtte
de stadigt mere intensive fælles initiativer med en spændvidde fra eksempelvis
Airbus projektet og automobilindustriens udviklingsfællesskaber til små lokale
innovationsmiljøer med tilknytningsmuligheder til en enhed som European Insti-
tute of Technology (EIT). Udvikling af tilsvarende tilknytningsmuligheder til
eksempelvis CERN vil også være relevante.
Europæisk placering i den fremtidige verdensøkonomi vil stille forstærkede og
nye paradigmekrav i tillæg til de traditionelle samarbejder mellem teknologi og
erhvervsøkonomi. EIT aktivitetsporteføljen bør således tilføres transdisciplinære
og multikulturelle elementer samtidig med at der også fokuseres på service-
sektoren.
Der opfordres til at skabe et momentum mellem videnskaberne TEK-SAMF-
HUM, med humaniora som intensiveret indsatsfelt i tillæg til de traditionelle
synergier mellem teknologi og erhvervsøkonomi.
Beskrivelsen af EIT's struktur og ledelse opbygget omkring viden og innovati-
onssamfund (VIS) indeholder risici for utilstrækkelig ledelseskapacitet. Der fore-
slås etableret en konstruktion med forstærkede ledelsesforhold til sikring af ud-
vikling og vedligehold af hensigtsmæssig engagement og identitet.
Håndteringen af menneskelige ressourcer og ansættelsesforhold indeholder væ-
sentlige elementer for modernisering og reform af karriere- og funktionsforhold
for forskere, undervisere og medarbejdere generelt. EIT har på disse felter mulig-
hed for fra starten at udvikle fremadrettede incentive elementer, hvor der specielt
kan fokuseres på de professionelle funktionsforhold som nøgle-områder.
Handelshøjskole / Business School sektoren indeholder naturlige platforme for
udvikling af tværkulturelle og transdisciplinære kompetencefelter. Det anbefales
derfor at denne sektor repræsenteres i EIT's ledelsesstruktur, politisk såvel som
operationelt, og dermed deltager i udviklingen af stærkest mulige ledelses-
processer og strukturer.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
28/30
Den Kgl. Veterinær- og Landbohøjskole (KVL)
KVL tilslutter sig den foreslåede positive danske holdning til forslaget om etable-
ring af et EIT, men understreger alvoren i, at finansieringen ikke er på plads.
Hvis målsætningen for EIT om at skabe et forskningsinitiativ med global gen-
nemslagskraft skal opnås, forudsætter det, at der skal kunne skabes et troværdigt
grundlag for overordentligt ambitiøse og dermed risikable forskningssatsninger.
Samspillet mellem forskningsprocessens forskellige aktører, fra grundforskning
til produkt, skabes i en dynamisk proces, hvor der både skal være en høj grad af
sikkerhed for et gensidigt udbytte og en høj grad af handlefrihed inden for fælles
satsning. Skabes der for store afhængigheder, f.eks. i forhold til at skulle skaffe
ekstern finansiering undervejs, mindskes aktørernes interesse for at gå ind i alt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
372929_0029.png
for store og måske usikre satsninger - det gælder både de centrale forskere og de
virksomheder, der ønskes inddraget. Ikke mindst ønsket om at tiltrække verdens
førende forskere er helt afhængig af, at EIT kan tilbyde bedre økonomiske ram-
mer, end det der ellers tilbydes.
EIT's målsætning kan ikke nås på selv mellemlangt sigt, for det tager rigtig lang
tid at opbygge en anerkendt og slagkraftig forskningsinstitution. Glipper det i
første omgang, fordi der ikke kan skabes tilstrækkelig fremdrift og resultater,
lider EU et betydeligt prestigetab, som desværre vil kunne få afsmittende effekt
på hele det europæiske forskningsmiljø.
KVL finder det afgørende for realiseringen af EIT, at spørgsmålet om finansie-
ringen afklares, og at midlerne hertil ikke tages fra andre initiativer.
KVL foreslår, at EIT placeres i Danmark for at kunne bidrage til et løft af dansk
forskning og branding af Danmark som et af verdens førende vidensamfund.
Landsorganisationen i Danmark (LO)
LO ser positivt på, at der etableres et Europæisk forum, der kan koordinere og
finansiere et samarbejde mellem eksisterende videncentre. Det er dog vigtigt, at
det sker i forbindelse med en ny, øremærket bevilling, som ikke medfører reduk-
tion i eksisterende forskningsmidler.
Der er flere steder en række uafklarede spørgsmål, og LO kan støtte indstillingen
om at arbejde videre med at få konkretiseret dem.
Det foreslås, at instituttet skal ledes af en (lille) bestyrelse fra forsknings- og
erhvervslivet, der er udpeget i deres personlige egenskab. LO skal opfordre til, at
der kommer både danskere og repræsentanter fra lønmodtagere med i bestyrelsen.
Rektorkollegiet
Rektorkollegiet har en skeptisk holdning til forslaget om etablering af EIT, men
deler Kommissionens bekymring for Europas evne til at omsætte sin fremragende
forskning til konkurrencedygtig innovation. Det findes dog ikke godtgjort, at det
foreslåede store og centraliserede projekt kan organiseres og finansieres på en
måde, der vil være hensigtsmæssig i forhold til de mekanismer, der nationalt og
regionalt skaber grobund for en velforankret og robust innovation og foran-
dringskultur.
10. Regeringens holdning
Regeringen ser positivt på den grundlæggende idé om at forstærke netværksdan-
nelsen mellem de førende europæiske universiteter, forskningsinstitutioner og
erhvervsvirksomheder med henblik på at styrke sammenhængen mellem uddan-
nelse, forskning og innovation.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er en generel positiv holdning til forslaget, men flere lande har stillet
spørgsmål til forskellige dele af forslaget, herunder finansieringen. Enkelte lande
har udtrykt ønske om at være værtsland for EIT.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
29/30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det er vurderingen, at et flertal af landene vil kunne tilslutte sig kompromisfor-
slaget om, at EIT i en første fase begrænses til at etablere to vidensamfund (VIS).
Der er dog et antal lande, der ønsker en yderligere præcisering af kompromisfor-
slagets realisering.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Kommissionens forslag til forordning af 18. oktober om etablering af Det Euro-
pæiske Institut for Teknologi (EIT) KOM(2006) 604 blev forelagt Folketingets
Europaudvalg i forbindelse med samråd i udvalget den 1. december 2006.
Meddelelsen af 22. februar 2006 (KOM(2006) 77) blev forelagt Folketingets
Europaudvalg med henblik på forhandlingsoplæg den 3.marts 2006 forud for
Rådsmødet (Konkurrenceevne) den 13. marts 2006. Udvalget har modtaget sup-
plerende samlenotat af 24. februar 2006. Om meddelelsen af 8. juni 2006
KOM(2006) 276 har Folketingets Europaudvalg modtaget grundnotat af 28. au-
gust 2006 samt revideret grundnotat af 25. oktober 2006.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
30/30