Europaudvalget 2006-07
2801 - konkurrenceevne Bilag 5
Offentligt
Notat
Samlenotat til Folketingets Europaudvalg med henblik på møde i Rå-
det (Konkurrenceevne – industri, indre marked, forskning)
den 21. –22. maj 2007
Forskningsdelen
Supplerende dagsordenspunkter
Punkt 16: Kommissionens forslag om en forordning om etableringen af
Artemis fællesforetagendet med henblik på at iværksætte et
fælles teknologiinitiativ om indlejrede computer-systemer
(ARTEMIS)
KOM-dokument foreligger ikke
- Præsentation fra Kommissionen
14. maj 2007
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Bredgade 40
1260 København K
Telefon
Telefax
3544 6200
3544 6201
[email protected]
www.fist.dk
1991 8440
Punkt 17: Kommissionens forslag om en forordning om etableringen af
fællesforetagendet for et fælles teknologiinitiativ om innovativ
medicin
KOM-dokument foreligger ikke
- Præsentation fra Kommissionen
E-post
Netsted
CVR-nr.
Forskningspolitisk center
Niels Hovgaard Steffensen
Telefon
Telefax
E-post
35 44 62 74
35 44 62 01
[email protected]
Sagsnr.
Dok nr.
Side
07-017465
188539
1/7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Punkt 16: Kommissionens forslag om en forordning om etableringen af
Artemis fællesforetagendet med henblik på at iværksætte et fælles
teknologiinitiativ om indlejrede computer-systemer
(ARTEMIS)
KOM-dokument foreligger ikke
- Præsentation fra Kommissionen
1.
Resumé
Det 7. rammeprogram for Forskning, Teknologisk udvikling og Demonstration
udmærker sig ved en markant satsning på store strategiske initiativer, hvor indu-
stri og forskning går sammen om at udforme den fælles europæiske strategi inden
for en række forskningsområder
Et nyt initiativ er EU's fælles teknologiinitiativer (JTI). Kommissionen forventes
at godkende forslag om etableringen af et fælles teknologiinitiativ for indlejrede
computer-systemer medio maj 2007 og orienterer om forslaget på Rådsmødet den
21.-22. maj 2007.
2.
Baggrund
EU's fælles teknologiinitiativer (JTI) er et nyt instrument i EU's politik for at
fremme forskning og teknologisk udvikling.
De fælles teknologiinitiativer kendetegner en helt ny måde at tildele europæisk
industri betydelig indflydelse på EU's forskningspolitik gennem industridrevne,
offentlig-private partnerskaber. JTI’erne er karakteriserede ved, at især industri-
en, og i et vist omfang forskningsmiljøerne, er mere direkte involverede i ud-
formningen og udmøntningen af programmerne end i de traditionelle rammepro-
gramaktiviteter.
Hensigten er, at de styrende organer (fællesforetagendet), som vil være drevet af
industri-konsortiet bag den konkrete JTI, selv skal stå for forvaltningen af strate-
gisk forskningsdagsorden og tilhørende bevilling. JTI’ernes primære opgaver er i
første omgang derfor at definere et arbejdsprogram for det pågældende forsk-
ningsområde, udarbejde opslag til at udmønte arbejdsprogrammet og forsknings-
strategien, samt at evaluere og udvælge projekter til støtte.
Det forudses, at en del af indsatsen i 7. rammeprograms særprogrammer vil blive
udmøntet igennem JTI’er.
Gennem fælles teknologiinitiativer mobiliseres en kombination af forskellige pri-
vate og offentlige, europæiske og nationale finansieringsformer og -kilder. Denne
finansiering kan antage forskellige former og mobiliseres gennem forskellige
mekanismer, herunder bl.a. støtte fra rammeprogrammet.
Initiativerne udspringer hovedsagelig af arbejdet i EU's europæiske teknologi-
platforme, og kan betragtes som en overbygning på de få teknologiplatforme, der
er nået til et stadie, hvor betydelige offentlige og private investeringer er nødven-
dige for at føre platformens strategiske forskningsdagsorden ud i livet.
2
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
EU-Kommissionen har tidligere meddelt, at man planlægger at foreslå JTI’ere
inden for følgende seks områder:
- Aeronautics and Air Transport (Clean Sky)
- Embedded Computing Systems (ARTEMIS)
- Global Monitoring for Environment and Security (GMES)
- Hydrogen and Fuels Cells
- Innovative Medicines Initiative (IMI)
- Nanoelectronics Technologies 2020 (ENIAC)
Kommissionen forventes at godkende forslag om ARTEMIS og IMI den 15. maj
2007.
I almene termer betyder indlejrede computer-systemer regnekraft (intelligens) al-
le mulige andre steder end i den traditionelle computer, for eksempel i mobiltele-
foner og biler.
Forsknings- og
Fællesskabets finansielle bidrag til fællesforetagendet ARTEMIS for den tiårige
periode frem til 2017 forventes på baggrund af udmeldinger i forhandlingsfasen
af være på op til 420 millioner euro. Fællesskabsmidlerne tages fra temaet "In-
formations- og kommunikationsteknologi (IKT)" under særprogrammet "Samar-
bejde".
3.
Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4.
Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5.
Formål og indhold
Kommissionen meddelte på COREPER den 14. maj 2007, at man forventer at
kunne vedtage forslaget om etableringen af Artemis fællesforetagendet den 15.
maj 2007. Et forslag foreligger derfor ikke på nuværende tidspunkt.
Det forventes, at Kommissionen orienterer mundtligt om forslaget på Rådsmødet.
6.
Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke nogen udtalelse fra Europa-Parlamentet.
7.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8.
Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet
Gennem fælles teknologiinitiativer mobiliseres en kombination af forskellige pri-
vate og offentlige, europæiske og nationale finansieringsformer og -kilder. Denne
finansiering kan antage forskellige former og mobiliseres gennem forskellige
mekanismer, herunder bl.a. støtte fra rammeprogrammet.
Kommissionen ventes at lægge op til en fællesskabsfinansiering på 420 mio. eu-
ro. Danmark finansierer ca. 2 pct. af EU’s budget svarende til ca. 63 mio. kr.
Innovationsstyrelsen
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det må derudover forventes, at lande der ønsker at medvirke aktivt i Artemis og-
så skal skyde midler ind fra offentlig side. Beslutter Danmark at deltage aktivt i
initiativet, kan det selvsagt få statsfinansielle konsekvenser. Det er ikke på nuvæ-
rende tidspunkt muligt at opgøre størrelsen af en eventuel udgift.
9.
Høring
Sagen har endnu ikke været behandlet i EF-Specialudvalget for forskning.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen tilslutter sig initiativet om at forøge Europas industrielle forsknings-
aktiviteter og kan tilslutte sig, at Kommissionen som et af de to første JTI’er
fremlægger forslag om ARTEMIS.
Det bør efter Kommissionens fremlæggelse af forslaget nøje overvejes, hvorledes
Danmark skal forholde sig til den konkrete tilrettelæggelse af fællesforetagendet.
Forsknings- og
Regeringen tager Kommissionens status på Rådsmødet til efterretning.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Videre overvejelser om forslaget beror på et udspil fra Kommissionen. Det er
endnu ikke kendt, hvorledes landene forholder sig til forslaget.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Europaudvalget.
Innovationsstyrelsen
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Punkt 17: Kommissionens forslag om en forordning om etableringen af
fællesforetagendet for et fælles teknologiinitiativ om innovativ
medicin
KOM-dokument foreligger ikke
- Præsentation fra Kommissionen
1.
Resumé
Det 7. rammeprogram for Forskning, Teknologisk udvikling og Demonstration
udmærker sig ved en markant satsning på store strategiske initiativer, hvor industri
og forskning går sammen om at udforme den fælles europæiske strategi inden for
en række forskningsområder
Et nyt initiativ er EU's fælles teknologiinitiativer (JTI). Kommissionen forventes
at godkende forslag om etableringen af et fælles teknologiinitiativ for innovativ
medicin medio maj 2007 og orienterer om forslaget på Rådsmødet den 21.-22.
maj 2007.
2.
Baggrund
EU's fælles teknologiinitiativer (JTI) er et nyt instrument i EU's politik for at
fremme forskning og teknologisk udvikling.
De fælles teknologiinitiativer kendetegner en helt ny måde at tildele europæisk
industri betydelig indflydelse på EU's forskningspolitik gennem industridrevne,
offentlig-private partnerskaber. JTI’erne er karakteriserede ved, at især industri-
en, og i et vist omfang forskningsmiljøerne, er mere direkte involverede i ud-
formningen og udmøntningen af programmerne end i de traditionelle rammepro-
gramaktiviteter.
Hensigten er, at de styrende organer (fællesforetagendet), som vil være drevet af
industri-konsortiet bag den konkrete JTI, selv skal stå for forvaltningen af strate-
gisk forskningsdagsorden og tilhørende bevilling. JTI’ernes primære opgaver er i
første omgang derfor at definere et arbejdsprogram for det pågældende forsk-
ningsområde, udarbejde opslag til at udmønte arbejdsprogrammet og forsknings-
strategien, samt at evaluere og udvælge projekter til støtte.
Det forudses, at en del af indsatsen i 7. rammeprograms særprogrammer vil blive
udmøntet igennem JTI’er.
Gennem fælles teknologiinitiativer mobiliseres en kombination af forskellige pri-
vate og offentlige, europæiske og nationale finansieringsformer og -kilder. Denne
finansiering kan antage forskellige former og mobiliseres gennem forskellige
mekanismer, herunder bl.a. støtte fra rammeprogrammet.
Initiativerne udspringer hovedsagelig af arbejdet i EU's europæiske teknologi-
platforme, og kan betragtes som en overbygning på de få teknologiplatforme, der
er nået til et stadie, hvor betydelige offentlige og private investeringer er nødven-
dige for at føre platformens strategiske forskningsdagsorden ud i livet.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
EU-Kommissionen har tidligere meddelt, at man planlægger at foreslå JTI’ere
inden for følgende seks områder:
- Aeronautics and Air Transport (Clean Sky)
- Embedded Computing Systems (ARTEMIS)
- Global Monitoring for Environment and Security (GMES)
- Hydrogen and Fuels Cells
- Innovative Medicines Initiative (IMI)
- Nanoelectronics Technologies 2020 (ENIAC)
Kommissionen forventes at godkende forslag om ARTEMIS og IMI den 15. maj
2007.
IMI skal accelerere udviklingen af mere sikker og effektiv medicin.
Det samlede budget for fællesforetagendet IMI for den tiårige periode frem til
2017 forventes på baggrund af udmeldinger i forhandlingsfasen af være 2 milli-
arder euro. Heraf forventes fællesskabet at skulle bidrage med 1 milliard euro fra
budgetmidlerne til temaet "Sundhed" under særprogrammet "Samarbejde".
3.
Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4.
Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5.
Formål og indhold
Kommissionen meddelte på COREPER den 14. maj 2007, at man forventer at
kunne vedtage forslaget om etableringen af IMI fællesforetagendet den 15. maj
2007. Et forslag foreligger derfor ikke på nuværende tidspunkt.
Det forventes, at Kommissionen orienterer mundtligt om forslaget på Rådsmødet.
6.
Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke nogen udtalelse fra Europa-Parlamentet.
7.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet
Gennem fælles teknologiinitiativer mobiliseres en kombination af forskellige pri-
vate og offentlige, europæiske og nationale finansieringsformer og -kilder. Denne
finansiering kan antage forskellige former og mobiliseres gennem forskellige
mekanismer, herunder bl.a. støtte fra rammeprogrammet.
Kommissionen ventes at lægge op til en fællesskabsfinansiering på 1 milliard eu-
ro. Danmark finansierer ca. 2 pct. af EU’s budget svarende til ca. 150 mio. kr.
Der forventes ikke krav om national statslig medfinansiering. Eventuelle statsfi-
nansielle konsekvenser vil blive vurderet i den videre proces.
8.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9.
Høring
Sagen har ikke været behandlet i EF-Specialudvalget for forskning.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen tilslutter sig initiativet om at forøge Europas industrielle forsknings-
aktiviteter og kan tilslutte sig, at Kommissionen som et af de to første JTI’er
fremlægger forslag om IMI.
Det bør efter Kommissionens fremlæggelse af forslaget nøje overvejes, hvorledes
Danmark skal forholde sig til den konkrete tilrettelæggelse af fællesforetagendet.
Regeringen tager Kommissionens status på Rådsmødet til efterretning.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De videre overvejelser om forslaget beror på et udspil fra Kommissionen. Det er
endnu ikke kendt, hvorledes landene forholder sig til forslaget.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Europaudvalget.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
7