Europaudvalget 2006-07
2802 – uddannelse m.v. Bilag 2
Offentligt
372947_0001.png
Den internationale enhed
Vester Voldgade 123
1552 København V.
Tlf. 3392 5600
Fax 3395 5411
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Samlenotat til møde i Rådet (uddannelse, ungdom og kultur) den
24 - 25. maj 2007
Uddannelse
3.
Forslag til rådsresolution om en sammenhængende ramme for
indikatorer og benchmarks for monitorering af fremskridt vedrø-
rende Lissabon målsætningerne inden for uddannelse og er-
hvervsuddannelse (side 2)
- vedtagelse
- orientering fra Kommissionen om meddelelsen ”En sammenhængende ram-
me af indikatorer og benchmarks for monitorering af fremskridt vedrørende
Lissabon målsætninger inden for uddannelse og erhvervsuddannelse”,
KOM(2007) 61
- orientering fra Kommissionens om meddelelsen ”En ramme for den europæ-
iske statistiske undersøgelse om sprogkompetencer”, KOM(2007) 184.
4.
Vidensbaseret politikudvikling inden for uddannelsesområdet
(side 10)
- udveksling af synspunkter
8. maj 2007
Sags nr.:
144.864.021
Ungdom
5.
Forslag til resolution vedtaget af Rådet, og repræsentanter for
medlemsstaternes regeringer forsamlet i Rådet, om ”Etablering af
lige muligheder for alle unge – fuld deltagelse i samfundslivet”
(side 13)
- vedtagelse
6.
Forslag til konklusioner vedtaget af Rådet, og repræsentanter for
medlemsstaternes regeringer forsamlet i Rådet, om de fremtidige
perspektiver for europæisk samarbejde på ungdomsområdet
(side 16)
- vedtagelse samt udveksling af synspunkter
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
372947_0002.png
2
3. Forslag til rådsresolution om en sammenhængende ramme
for indikatorer og benchmarks for monitorering af frem-
skridt vedrørende Lissabon målsætningerne inden for ud-
dannelse og erhvervsuddannelse
- vedtagelse
- orientering fra Kommissionen om meddelelsen ”En sammenhængende ramme
af indikatorer og benchmarks for monitorering af fremskridt vedrørende Lis-
sabon målsætninger inden for uddannelse og erhvervsuddannelse”,
KOM(2007) 61
- orientering fra Kommissionens om meddelelsen ”En ramme for den europæi-
ske statistiske undersøgelse om sprogkompetencer”, KOM(2007) 184.
1. Resumé
Rådet ønsker, at Rådet vedtager en resolution om udviklingen af en sammenhængende
ramme for indikatorer og benchmarks for monitorering af fremskridt vedrørende Lis-
sabon målsætningerne inden for uddannelse og erhvervsuddannelse. Der er tale om en
ramme, som successivt vil blive udfyldt, når de rette betingelser er til stede. Kommissio-
nen vil kort præsentere de to meddelelser for Rådet.
2. Baggrund.
Der er gradvist siden 2003 blevet arbejdet hen mod udviklingen af et
bedre grundlag for vurdering af, hvorledes det går med gennemførelsen
af målsætningerne for arbejdsprogrammet ”Uddannelse og erhvervsud-
dannelse 2010”. Der blev i 2005 identificeret 5 benchmarks på området,
og der samarbejdes med OECD og andre internationale organisationer
om at styrke det statistiske grundlag. Kommissionens to meddelelser skal
ses som elementer i denne proces.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Efter dansk opfattelse er resolutionen i overensstemmelse med nærheds-
princippet.
5. Formål og indhold
A.
Meddelelse fra Kommissionen om ”En sammenhængende ramme af
indikatorer og benchmarks for monitorering af fremskridt vedrørende
Lissabon målsætninger inden for uddannelse og erhvervsuddannelse”,
KOM(2007) 61
Kommissionen anvender i dag 29 indikatorer og fem benchmarks til at
måle fremskridt vedrørende Lissabon målsætninger inden for uddannelse
og erhvervsuddannelse. Kommissionen ser et behov for at identificere
en ny ramme, der fuldt ud reflekterer de politiske prioriteter inden for
arbejdsprogrammet ”Uddannelse og erhvervsuddannelse 2010”. Der er i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
372947_0003.png
3
meddelelsen identificeret følgende otte politikområder inden for strategi-
en:
1. Forbedre lighed inden for uddannelse og erhvervsuddannelse
2. Fremme effektivitet i uddannelse og erhvervsuddannelse
3. Gøre livslang læring en realitet
4. Nøglekompetencer hos yngre mennesker
5. Modernisere skoleuddannelse
6. Modernisere erhvervsuddannelse (Københavner processen)
7. Modernisere videregående uddannelse (Bologna processen)
8. Beskæftigelsesdygtighed
Kommissionen foreslår, at der anvendes tyve indikatorer til at beskrive
og følge udviklingen på de nævnte otte områder. De tyve indikatorer er:
1. Deltagelse i før-skole uddannelse
2. Specialundervisning (special needs education)
3. Frafald
4. Færdigheder i læsning, matematik og naturfag
5. Sprogkompetencer
6. IKT færdigheder
7. Demokratisk kompetence (civic skills)
8. At lære at lære
9. Gennemførelse af ungdomsuddannelser
10. Skoleledelse
11. Skolen som et mangeartet lokalt lærecenter
12. Faglig udvikling af lærere og andre undervisere (trainers)
13. Lagdeling i uddannelses- og erhvervsuddannelsessystemer
14. Gennemførelse af videregående uddannelser
15. Tværnational studentermobilitet inden for videregående uddannel-
se
16. Voksnes deltagelse i livslang læring
17. Voksnes færdigheder
18. Befolkningens uddannelsesniveau.
19. Investeringer i uddannelse og erhvervsuddannelse
20. Udbytte af uddannelse og erhvervsuddannelse.
Ni af disse indikatorer eksisterer allerede, mens elleve er under udvikling,
heraf nogle i samarbejde med andre internationale organisationer som
OECD.
I meddelelsens konklusioner inviteres Rådet til at tilslutte sig den foreslå-
ede ramme, at yde fuld støtte til fortsat udvikling af de nye indikatorer i
rammen, og at samarbejde om udviklingen af dataindsamlingen til Det
Europæiske Statistiske System gennem de relevante statistiske arbejds-
grupper.
Medlemslandene opfordres til at deltage fuldt ud i statistiske undersøgel-
ser, der bygger på de nye indikatorer i rammen samt at samarbejde om at
sikre implementeringen af sådanne undersøgelser.
Kommissionen vil arbejde videre med udviklingen af ramme og rappor-
tere tilbage til Rådet, når der er grundlag herfor.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
372947_0004.png
4
---o0o---
B.
Meddelelse fra Kommissionens om ”En ramme for den europæiske sta-
tistiske undersøgelse om sprogkompetencer”, KOM(2007) 184.
Det Europæiske Råd opfordrede på sit møde i marts 2002 i Barcelona til,
at der sker en ”forbedring af beherskelsen af grundlæggende færdigheder,
navnlig ved meget tidligt at undervise børn i mindst to fremmedsprog
(fastlæggelse af en indikator for sprogkundskaber i 2003)”
1
.
Kommissionen behandlede i sin meddelelse ”Den europæiske indikator
for sprogkompetence” (KOM(2005) 356) problemstillingen vedrørende
etablering af en sådan indikator. I Rådet konklusioner af 18. - 19. maj
2006 (2006/C 172/1) opfordres Kommissionen til at arbejde videre med
de udestående tekniske og metodiske spørgsmål. Det blev understreget,
at medlemsstaterne ikke må pålægges unødige administrative og finan-
sielle byrder.
Kommissionen blev desuden anmodet om at aflægge skriftlig rapport til
Rådet inden udgangen af 2006 om, hvordan arbejdet skrider frem, og i
givet fald om eventuelle udestående spørgsmål.
I meddelelsen angiver Kommissionen, at man vil være i stand til at gen-
nemføre den første statistiske undersøgelse om sprogkompetencer i før-
ste halvår af 2009.
Formålet med undersøgelsen vil være at skaffe medlemslandene, politi-
ske beslutningstagere, lærere m.v. pålidelige og sammenlignelige data om
fremmedsprogskompetencer i EU. Undersøgelsen sigter mod at tilveje-
bringe viden om unges flersproglighed, om god praksis og gode resulta-
ter samt om fremskridt i forhold til målsætningen om forbedring af
fremmedsprogsindlæring.
Kommissionen anfører, at rammen for den statistiske undersøgelse vil
være følgende:
Sprogfærdigheder, der skal testes
I den første dataindsamlingsrunde vil der blive gennemført test af tre
sprogfærdigheder: læsekompetence, lyttekompetence og skriftlig kompe-
tence. I efterfølgende undersøgelser vil talefærdighed også blive testet.
Sprog, der skal testes
Blandt de fem sprog, der undervises mest i, vælges det første og andet
mest underviste sprog i medlemslandene. For lande, der ønsker at teste
andre sprog, stilles undersøgelsesværktøjet til rådighed.
Referenceramme
1
Formandskabets konklusioner, Barcelona 15. – 16. marts 2002, punkt 44.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
372947_0005.png
5
Det formodes, at test bedst kan gennemføres på ISCED 2 og ISCED 3
niveau (folkeskolens sluttrin og ungdomsuddannelse)
Øvrig dataindsamling
Der vil blive udarbejdet spørgeskemaer til studerende, lærere, skoleledere
og regeringer.
Undersøgelsens omfang
Undersøgelsen vil respektere generelle videnskabelige standarder for
dataindsamling i internationale statistiske undersøgelser. Det vil være en
målsætning at fremskaffe pålidelige og sammenlignelige resultater med
det mindst mulige udvalg af elever.
Test instrumenter
Der vil blive anvendt både computerbaserede test og papir og blyant test
Udgifter til implementering af undersøgelsen
De europæiske udgifter vil blive afholdt af EU mens de nationale udgif-
ter skal afholdes af medlemslandene. Kommissionen anfører, at ved en
vurdering af de nationale udgifter, kan medlemslandene som et udgangs-
punkt forvente et udgiftsniveau, der ligger på linie med andre internatio-
nale statistiske undersøgelser som PISA og TIMSS. Ydermere, anføres
det, kan denne undersøgelse blive dyrere som følge af en meget høj
kompleksitet.
National organisering
De deltagende lande skal sikre, at den nødvendige organisatoriske struk-
tur er til rådighed for gennemførelsen af undersøgelsen.
Implementering af undersøgelsen
Kommissionen forventer, at der kan gennemføres test og pilotundersø-
gelse i foråret 2008. Selve undersøgelsen ønsker Kommissionen gennem-
ført i første halvår af 2009.
---o0o---
C.
Med resolutionen vil man bidrage til styrkelse af kvaliteten af det euro-
pæiske statistiske system, og sideløbende vil man styrke samarbejdet med
andre internationale organisationer, der er aktive på dette område med
henblik på både at forbedre internationale data og deres sammenlignelig-
hed og at undgå duplikering. Endvidere vil et sådant samarbejde kunne
tilvejebringe data, som det ikke er muligt at finde inden for det europæi-
ske statistiske system.
Identifikation, definering og implementering af en sammenhængende
ramme for indikatorer og benchmarks er en løbende proces. Der er
enighed om, at udviklingen af nye indikatorer skal ske med fuld respekt
for medlemsstaternes ansvar for organisering af deres uddannelsessy-
stem, samt at der ikke må være unødvendige administrative eller finan-
sielle byrder for de organisationer og institutioner, der berøres.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Resolutionen bygger i høj grad på Kommissionens meddelelse om ”En
sammenhængende ramme for indikatorer og benchmarks for monitore-
ring af fremskridt inden for Lissabon-strategiens målsætninger på ud-
dannelses- og erhvervsuddannelsesområdet”.
I udkastet til resolution er der identificeret 16 nøgleindikatorer, som
Kommissionen opfordres til at arbejde videre med. De 16 indikatorer er
inddelt i fire grupper:
A.
Fuldt ud anvende følgende otte indikatorer, der bygger på eksiste-
rende data, og som allerede er defineret:
deltagelse i før-skole uddannelse
frafald
færdigheder i læsning, matematik og naturfag
gennemførelse af ungdomsuddannelser
gennemførelse af videregående uddannelser
voksnes deltagelse i livslang læring
tværnational studentermobilitet inden for videregående ud-
dannelse
befolkningens uddannelsesniveau.
For følgende tre indikatorer, der bygger på eksisterende data, men
endnu ikke kan siges at være endeligt defineret, skal Kommissionen
fremsende yderligere materiale til Rådet, herunder deres komposi-
tion, datagrundlag, omkostninger og andre relevante tekniske spe-
cifikationer:
specialundervisning (special needs education)
IKT færdigheder
investeringer i uddannelse og erhvervsuddannelse.
For følgende tre indikatorer, der er under udvikling med andre
internationale organisationer, skal Kommissionen forsætte udvik-
lingen og rapportere tilbage til Rådet, særligt om deltagelse af EU
medlemslande og om dækningen af EU's statistiske behov:
demokratisk kompetence (civic skills)
voksnes færdigheder
faglig udvikling af lærere og undervisere.
For følgende to indikatorer, som stadig er i en udviklingsproces, og
som skal baseres på nye statistiske EU undersøgelser, skal Kom-
missionen yderligere undersøge sagen og rapportere tilbage til Rå-
det:
sprogkompetencer
at lære at lære.
B.
C.
D.
Før der iværksættes nye statistiske undersøgelser i relation til de indikato-
rer, der er nævnt under punkterne C og D, skal Kommissionen fremsen-
de relevante rapporter til Rådet. Disse skal omhandle følgende aspekter:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
372947_0007.png
7
den politiske relevans for indikatorerne
en detaljeret teknisk specifikation af hvert forslag til ny statistisk
undersøgelse
tilgængelighed og relevans af eksisterende data på nationalt ni-
veau
sammenligneligheden af data
en tidsplan for det udviklingsarbejde, der skal foretages
en vurdering af behovet for infrastruktur for både et udviklings-
arbejde og den efterfølgende dataindsamling, herunder en vurde-
ring af udgiftsniveauet på både fællesskabsplan og i medlemslan-
dene
en passende ledelses- og støttestruktur, der gør medlemslandene i
stand til at deltage i både det metodiske og udviklingsmæssige ar-
bejde.
Endelig opfordres Rådet og Kommissionen til at samarbejde tæt om det
videre arbejde, herunder at arbejde for en målsætning om, at indikatorer-
ne i rammen dækker alle medlemslande.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomi-
en, miljøet eller beskyttelsesniveauet
Meddelelserne samt forslaget til resolution har ikke i sig selv væsentlige
statsfinansielle konsekvenser, administrative konsekvenser for det offent-
lige eller konsekvenser for EU’s budget. Dersom regeringen beslutter sig
for at iværksætte en eller flere statistiske undersøgelser, vil dette medføre
medudgifter, der i givet fald vil blive afholdt inden for ministeriets ram-
mer.
9. Høring
Forslaget har været drøftet på et møde den 3. maj 2007 i EU-
specialudvalget vedrørende uddannelse. Der fremkom her følgende be-
mærkninger:
I relation til studentermobilitet nævnte Organisationen for Handelssko-
lernes Ledelser (HFI), at det fra CIRIUS forlyder, at det er vanskeligt at
få data, og at der dermed kan være problemer med validiteten. HFI ud-
trykte endvidere bekymring for udviklingen i forbindelse med andet
fremmedsprog, idet det var tydeligt, at sprogkundskaberne på handels-
skolerne var faldende. HFI ville gerne se nogle tal.
Dansk Arbejdsgiverforening (DA) fandt, at diverse råd og udvalg udefra
bør inddrages og have indflydelse, så det ikke bare bliver et rent ministe-
rielt anliggende.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
372947_0008.png
8
Landsorganisationen i Danmark (LO) syntes, det så fornuftigt ud – både
fra Kommissionens og den danske regerings side (vidensgrundlaget),
men man bør vurdere indsatsen i forhold til udbyttet. På VEU-feltet
foreligger der statistik.
Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) bemærkede, at skal brugen af
indikatorer støtte debatten om fortsat udvikling af uddannelsesområdet,
så er det vigtigt at man investerer i en fortsat udvikling af nye indikatorer.
Fx er det i relation til IKT færdigheder vigtigt at kunne måle, hvordan
computere anvendes i undervisningen.
Danske Lærerorganisationer International (DLI) gav udtryk for, at det er
et problem, at vi ikke ved, hvad der skal måles. De angivne data skal væ-
re sammenlignelige på tværs af uddannelser og ”kulturer”. Desuden var
det en meget udgiftskrævende opgave, hvorfor det også var vigtigt at
finde en balance. Med hensyn til indikatorerne på lærere ville DLI endvi-
dere gerne se, hvordan lærerne er rustede til det globaliserede samfund.
Undervisningsministeriet nævnte, at der er en sammenhæng mellem in-
dikatorer og evidensbaseret uddannelsespolitik. Regeringen har taget
initiativ til en styrket indsats på voksen- og efteruddannelsesområdet, og
der vil blive fulgt op på reformen.
Kommunernes Landsforening (KL) henviste i forbindelse med indikato-
ren ”faglig udvikling af lærere og undervisere” til, at det kunne være
svært at få opgjort data om læreres og underviseres faglige udvikling.
Undervisningsministeriet nævnte, at man skal arbejde videre med dette
samt i øvrigt samarbejde med OECD.
Akademikernes Centralorganisation (AC) synes, det er godt at få nogle
tal på bordet, og ligeledes er diskussionerne om problemerne vigtige.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
For så vidt angår Kommissionens meddelelse om en sammenhængende
ramme af indikatorer og benchmarks for monitorering af fremskridt
vedrørende Lissabon målsætninger inden for uddannelse og erhvervsud-
dannelse finder regeringen, at det er fornuftigt at arbejde hen mod etab-
lering af en samlet ramme. Kommissionens forslag skønnes imidlertid at
være for omfattende og ambitiøse.
For så vidt angår meddelelsen fra Kommissionens om en ramme for den
europæiske statistiske undersøgelse om sprogkompetencer finder rege-
ringen, at der er tale om et yderst ambitiøst projekt, hvor forholdet mel-
lem omkostninger og nytteværdi må overvejes meget nøje.
For så vidt angår udkastet til rådsresolution er regeringen enig i, at en
gradvis udvikling af arbejdet med indikatorer og benchmarks vil være til
stor nytte. Bedre muligheder for at sammenligne resultater og metoder
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
blandt EU's medlemslande vil give mulighed for at styrke de gensidige
læringsprocesser.
Regeringen finder samtidig, at det er en proces, der skal gennemføres
over en årrække, og at medlemslandene får mulighed for at deltage i nye
statistiske undersøgelser ud fra en vurdering af forholdet mellem politi-
ske ønsker og relevans sammenholdt med omkostningsniveauet og be-
lastningen i uddannelsessystemet.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at alle medlemsstater kan støtte udkastet til rådsresoluti-
on.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
372947_0010.png
10
4.
Vidensbaseret politikudvikling inden for uddannelsesområ-
det
- udveksling af synspunkter
1. Resumé
Formandskabet ønsker, at Rådet tager en debat om vidensbaseret politikudvikling
inden for uddannelsesområdet. Til styring af debatten har formandskabet stillet to
spørgsmål.
2. Baggrund.
Det tyske formandskab har som en del af sit program ønsket at lægge
vægt på en debat om udviklingen af vidensbaseret politikformulering
inden for uddannelsesområdet. Bl.a. har man med udgangspunkt i et
forskningsperspektiv ønsket at sætte fokus på det videnskabelig grundlag
for vidensbaseret politikformulering på uddannelsesområdet
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formandskabet henviser til, at der er behov for at opfordre til etablering
af en evalueringskultur og til at udvikle vidensbaseret uddannelsespolitik
og praksis som grundlag for større effektivitet og lighed i uddannelsessy-
stemet.
Kommissionen har endvidere til hensigt at støtte medlemslandene i ud-
veksling af god praksis i form af peer-learning aktiviteter, og man plan-
lægger at vedtage en meddelelse i juli 2007 om, hvordan det kommende
samarbejde på dette område kan gennemføres.
Den stigende interesse for dette område er ligeledes knyttet til arbejdet
med at etablere en sammenhængende ramme for indikatorer og bench-
marks. Et bedre statistisk grundlag vil - alt andet lige - give bedre grund-
lag for politiske beslutninger.
Formandskabet fremhæver, at der ifølge flere OECD rapporter er føl-
gende nøgleudfordringer i forhold til at forbedre forbindelsen mellem
forskning, politik og praksis:
Etablering: Sammenlignet med andre politikområder, f.eks. socialpolitik
og beskæftigelsespolitik, har uddannelsesforskning i øjeblikket en mere
begrænset effekt på politikudvikling. Dette skyldes til en vis grad, at der
ikke anvendes så store ressourcer til denne forskning, samt at der ofte
rejses tvivl om dens relevans og kvalitet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
372947_0011.png
11
Spredning: I de fleste medlemslande er uddannelsesforskning ofte van-
skelig at få adgang til og ofte ikke umiddelbart forståelig. Der kan også
være tale om, at der ikke er nok fora for samarbejde mellem forskere,
policymakers og folk, der arbejder i uddannelsessystemet. En tættere
forbindelse mellem forskning, politik, praktik og evaluering er nødven-
dig. Dette kan, som det allerede er ved at ske i nogle medlemslande, fo-
regår ved etablering af partnerskaber, kommunikationsnetværk og mæg-
ler- agenturer.
Anvendelse: Policymakers og folk, der arbejder i uddannelsessystemet,
har ofte ikke mulighed for at bruge uddannelsesforskning effektivt i de-
res arbejde. Tilsvarende har folk, der arbejder i uddannelsessystemet, ofte
ikke mulighed for at dele deres egne faglige erfaringer med forskere og
andre kolleger og derved øge vidensbasen. Dette problem kunne bl.a.
imødegås ved at bygge partnerskaber mellem de forskellige miljøer.
Formandskabet har på denne baggrund opstillet følgende spørgsmål:
1.
Hvilke initiativer kunne medlemslandene iværksætte:
a) for yderligere at udvikle deres kapacitet i relation til relevant og
brugbar uddannelsesforskning?
b) for at forstærke brugen af forskning og anden viden i uddan-
nelsespolitik og praktik?
Hvilke initiativer kunne støttes på EU niveau?
2.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomi-
en, miljøet eller beskyttelsesniveauet
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administra-
tive konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU´s budget.
9. Høring
Forslaget har været drøftet på et møde den 3. maj 2007 i EU-
specialudvalget vedrørende uddannelse. Punktet blev på mødet drøftet i
sammenhæng med punkt 3, hvorfor bemærkningerne til dette punkt også
er relevante her. Der fremkom desuden følgende bemærkninger:
LO kunne i papiret se mange fornuftige initiativer, men LO var mere
tilbageholdende med hensyn til evaluering etc.: Hvordan virker reformer?
Hvordan bliver de mere policy-orienterede? LO så gerne et samspil mel-
lem de involverede aktører og ministeriet, samt at der bør afsættes pas-
sende ressourcer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
372947_0012.png
12
Danske Studerendes Fællesråd (DSF) så ligeledes gerne aktørerne på
banen. Hvordan vil man bruge ”advisory boards” og de forskellige
”stakeholders”?
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter, at der arbejdes med udvikling af en vidensbaseret
politikudvikling på uddannelsesområdet. Dette ligger i forlængelse af
arbejdet med at udvikle en evalueringskultur – en feed-back kultur. Rege-
ringens konsekvente initiativer som opfølgning på PISA resultaterne
understøtter dette.
Det er endvidere et område, der har været behandlet i OECD regi, hvor
man netop har besluttet at gå videre med et mindre studie. Fra dansk
side arbejder vi i samarbejde med det nederlandske undervisningsmini-
sterium på at lave et pilotprojekt, der kan forelægges Kommissionen med
henblik på medfinansiering.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at alle medlemsstater kan støtte formandskabets forslag til
debat.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13
5.
Forslag til resolution vedtaget af Rådet, og repræsentanter for
medlemsstaternes regeringer forsamlet i Rådet, om ”Etable-
ring af lige muligheder for alle unge – fuld deltagelse i sam-
fundslivet”
- vedtagelse
1. Resumé
Gennem vedtagelsen af en Rådsresolution ønsker formandskabet at øge medlemssta-
ternes og Kommissionens og de unges fælles indsats i arbejdet med at skabe lige mulig-
heder for alle unge og styrke deres aktive deltagelse i samfundslivet.
2. Baggrund.
Som led i implementeringen af ”Det Europæiske År for lige Muligheder
for alle 2007” ønsker det tyske formandskab også at sætte fokus på unges
lige muligheder og aktive deltagelse i samfundslivet.
På ungdomsområdet koordinerer Tyskland, Portugal og Slovenien de tre
landes samarbejde under overskriften ”Social og erhvervsmæssig integra-
tion af unge.” Tyskland har valgt at gøre ”lige muligheder for og social
integration af alle unge” til et centralt tema. Her ønsker man især større
fokus på unge, der er dårligt stillede som følge af deres socioøkonomiske
omstændigheder og på en aktiv indsats og engagement fra de unge selv.
Social og erhvervsmæssig integration af unge er endvidere et vigtigt ind-
satsområde i det nye program ”Aktive Unge 2007-2013.” Som led heri er
der udarbejdet en strategi med vægt på bl.a. at sikre svage unge andel i og
glæde af de aktiviteter, der bliver iværksat under programmet.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Efter dansk opfattelse er resolutionen i overensstemmelse med nærheds-
princippet.
5. Formål og indhold
Formålet med resolutionen er at give unge bedre muligheder – og mere
ansvar – for aktiv deltagelse i samfundslivet.
Dette ligger i direkte forlængelse af vedtagelsen af den Europæiske Ung-
domspagt i 2005 og bidrager yderligere til implementeringen heraf. Her
har de europæiske ungdomsministre fremhævet fire temaer som særligt
væsentlige:
1. Overgangen mellem skole og erhverv
2. Individuelle tiltag er nødvendige for at sikre integrationen
3. Brugen af lokale og regionale strategier med samme formål
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14
4. En mere synlig ungdomsdimension i implementeringen af Lissa-
bon-processen.
Resolutionsforslaget opfordrer medlemsstaterne og Kommissionen til at
bidrage til den strukturerede dialog med de unge på alle niveauer. Det
kan fx ske ved:
I samarbejde med arbejdsmarkedets parter at videreudvikle en
fleksibel model – ”flexicurity” – for unges adgang til arbejdsmar-
kedet med det formål at modvirke arbejdsløsheden blandt unge
og dårlige arbejdsbetingelser,
understrege betydningen af inden for den åbne koordinationsme-
tode at sætte fokus på implementeringen af Ungdomspagtens fire
indsatsområder under overskriften ”unges aktive medborger-
skab”:
1. Deltagelse i samfundslivet i bred forstand
2. Tilstrækkelig information til unge om relevante aktiviteter
m.v.
3. Frivillige aktiviteter, og
4. Større viden om og forståelse af unge.
udnytte mulighederne i det nye program ”Aktive Unge 2007-
2013” fuldt ud,
udvide mulighederne for unges uformelle og ikke-formelle læring
i forlængelse af Rådets Resolution af 19. maj 2006,
invitere unge til at deltage i forberedelsen af Det Europæiske År
for Interkulturel Dialog 2008,
fremme betydningen af idræt og kultur som midler til social inte-
gration af unge og bekæmpelse af diskrimination,
styrke ungdomsdimensionen og den sociale inklusion ved im-
plementeringen af Lissabon-processens målsætninger,
fremme udviklingen af lokale og regionale strategier som led i
implementeringen af Ungdomspagten med inddragelse af alle re-
levante aktører på ungdomsområdet for derigennem at forbedre
unges levevilkår både uddannelsesmæssigt, erhvervsmæssigt og i
privatlivet,
fremme ungdomsdimensionen inden for andre relevante sektorer
af samfundslivet (uddannelse, økonomi, beskæftigelse, kultur,
familie- og socialpolitik m.m.),
lægge særlig vægt på øgede muligheder for svage unges deltagelse
i samfundslivet,
gøre brug af ressourcerne i Den Europæiske Socialfond, hvor det
er relevant for implementeringen af Den europæiske Ungdoms-
pagt.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Spørgsmålet er ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
372947_0015.png
15
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomi-
en, miljøet eller beskyttelsesniveauet
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administra-
tive konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU's budget.
9. Høring
Forslaget har været drøftet på et møde i EU-specialudvalget vedrørende
uddannelse den 3. maj 2007. Der fremkom følgende synspunkter:
DLI henviste til, at der i resolutionsudkastet var anvendt begrebet ”flexi-
curity”. DLI spurgte, hvad dette betyder i denne sammenhæng, hvortil
Undervisningsministeriet svarede, at der her tænkes på smidige beskæfti-
gelsesmuligheder.
DA sagde, at ”flexicurity” intet har med løn at gøre, men at vi er ”flek-
sible”.
AC anførte, at der i almindelig er svært at få udenlandske samarbejdskol-
leger til at se det fornuftige i ”flexicurity” tankegangen
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark støtter formandskabets forslag.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at alle medlemsstater kan støtte formandskabets forslag.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16
6
Forslag til konklusioner vedtaget af Rådet, og repræsentan-
ter for medlemsstaternes regeringer forsamlet i Rådet, om de
fremtidige perspektiver for europæisk samarbejde på ung-
domsområdet.
- vedtagelse samt udveksling af synspunkter
1. Resumé
Formandskabet ønsker en drøftelse og efterfølgende vedtagelse af et sæt rådskonklusio-
ner om de fremtidige perspektiver for det europæiske ungdomspolitiske samarbejde. Til
brug herfor har formandskabet udarbejdet tre spørgsmål.
2. Baggrund.
På rådsmødet den 16. februar 2007 fremlagde det tyske formandskab i
samarbejde med de kommende portugisiske og slovenske formandskaber
et refleksionspapir om de fremtidige perspektiver for europæisk ung-
domspolitik.
På baggrund af ministrenes drøftelser på mødet ønsker formandskabet
nu vedtaget et sæt rådskonklusioner om emnet som indledning til en
refleksionsproces over de næste 10 års politik på ungdomsområdet. Man
ønsker at gøre en slags ”midtvejsstatus”, siden den åbne koordinations-
metode blev introduceret på ungdomsområdet i 2002, og inden en evalu-
ering heraf efter beslutning i Rådet skal finde sted i 2009.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Efter dansk opfattelse er konklusionen i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
5. Formål og indhold
Konklusionsudkastet fremhæver den åbne koordinationsmetode og Den
Europæiske Ungdomspagt fra 2005 som udgangspunkter for diskussio-
nen. Pagten fokuserer på fire områder som særligt vigtige for unges ”ak-
tive medborgerskab:”
1. Deltagelse i samfundslivet i bred forstand
2. Tilstrækkelig information til unge om relevante aktiviteter m.v.
3. Frivillige aktiviteter, og
4. Større viden om og forståelse af unge.
Samtidig understreges betydningen af vedtagelsen af det nye program
Aktive Unge 2007-2013 som et vigtigt instrument i processen med at
fremme den ”strukturerede dialog” med de unge med det formål at øge
deres aktive deltagelse i samfundslivet på alle niveauer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17
På den baggrund ønsker formandskabet gennem konklusionsudkastet at
sætte særlig fokus på, at den fremtidige indsats på europæisk og nationalt
plan bør sigte mod en forbedring af unges sociale og erhvervsmæssige
integration ved at:
give alle unge bedre muligheder for at erhverve de nødvendige
færdigheder og kompetencer,
sikre bedre og mere fleksibel overgang mellem uddannelse og
beskæftigelse (”flexicurity”),
fremme unges ”entreprenørskab”,
forbedre unges levevilkår i multikulturelle samfund,
fremme unges respekt for menneskerettigheder og værdier som
tolerance, gensidig respekt, forskellighed og solidaritet så vel
som at bekæmpe alle former for diskrimination,
fremme mulighederne for en sund livsstil hos unge,
fremme unges betingelser for et lykkeligt familie- og privatliv,
forbedre unges socio-økonomiske livsbetingelser både i byen og
på landet,
tilstræbe udvikling af tværsektorielle politikker og en ”strukture-
ret dialog” med de unge for at nå disse mål,
regelmæssigt at indsamle og afrapportere data om unges livsvil-
kår og livsbetingelser med respekt for den åbne koordinations-
metode,
forbedre kontinuitet, sammenhæng og gennemsigtighed i de
ungdomspolitiske dagsordener ved tilrettelæggelsen af de frem-
tidige 18-måneders formandskabsperioder,
sikre udveksling af gode eksempler på tværs af landegrænserne
på både lokalt og regionalt plan med særlig vægt på ”peer lear-
ning”-aktiviteter og på udarbejdelsen af et sæt vejledende ret-
ningslinier for godt samarbejde på ungdomsområdet.
På baggrund af de fremhævede forslag til indsatsområder inviteres mini-
strene til at diskutere følgende tre spørgsmål:
1. Hvordan kan man i en rapport bedst, dvs. mest fremadrettet
beskrive europæiske unges generelle situation, det europæi-
ske samarbejde og den fremtidige udvikling på ungdomsom-
rådet - og hvem bør involveres i udarbejdelsen af rapporten?
2. Hvordan fremmer vi udvekslingen af erfaringer om arbejdet
med ungdomsspørgsmål på lokalt og regionalt plan? – Og
hvordan bør rollefordelingen mellem europæiske, nationale
og lokale aktører og de unge være?
3. Hvordan kan ungdomsministrene i Rådet bedst fremme dis-
kussionen om de fremtidige perspektiver for det europæiske
samarbejde på ungdomsområdet?
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Spørgsmålet er ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomi-
en, miljøet eller beskyttelsesniveauet
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administra-
tive konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU's budget.
9. Høring
Punktet har været drøftet på et møde den 3. maj 2007 i EU-specialudval-
get vedrørende uddannelse. Der fremkom ingen bemærkninger til dette
punkt på mødet.
10. Regeringens generelle foreløbige holdning
Regeringens holdning er uændret i forhold til diskussionen på rådsmødet
den 16. februar 2007.
Regeringen støtter det nuværende arbejde på ungdomsområdet, som
både består af konkret støtte til en bred vifte af ungdomsaktiviteter via
det nye Ungdomsprogram og et mere policyrettet analysearbejde baseret
på Hvidbogen om Unge fra 2002 ved hjælp af den åbne koordinations-
metode. Ungdomspagten, der primært retter sig mod sektorpolitikker
som uddannelse, beskæftigelse og sociale forhold, er et integreret led i de
nationale reformprogrammer, hvorfor den primære opfølgning herpå
sker gennem de koordinerede nationale rapporter.
Fra dansk side ser man gerne en udvikling af samarbejdet på fællesskabs-
niveau, dersom dette sker på frivilligt grundlag og med udgangspunkt i
konkrete nationale behov. Regeringen kan derfor støtte, at aktiviteter,
der understøtter dette, iværksættes, f.eks. ved etablering af en række om-
råder (clusters), der kan danne basis for udveksling af best practice lan-
dene imellem.
Regeringen finder imidlertid ikke, at der bør etableres en ny særlig koor-
dineret indsats af Rådet (ungdomsområdet) på fællesskabsniveau i for-
hold til Ungdomspagten og Lissabon-strategien, da dette skønnes at ville
etablere et nyt unødigt bureaukratisk niveau.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at alle medlemsstater vil kunne tilslutte sig formandska-
bets oplæg til debat og udkastet til rådskonklusioner. Der er ikke på nu-
værende tidspunkt klarhed over de enkelte landes holdning til de frem-
lagte spørgsmål.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til oriente-
ring forud for rådsmødet (uddannelse, ungdom og kultur) den 16. febru-
ar 2007.