Europaudvalget 2006-07
2803 – beskæftigelse m.v. Bilag 2
Offentligt
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Den 14. maj 2007
Samlenotat
for
rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse)
den 30. – 31. maj - sundhedspunkterne
Side
13.
Rådskonklusioner om fremme af sundhed gennem sund ernæring
og fysisk aktivitet
- Vedtagelse
2
14.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om lægemidler til
avanceret terapi og om ændring af direktiv 2001/83/EF og forordning (EF)
726/2004
KOM(2005)567
- Politisk enighed
4
Rådskonklusioner om bekæmpelse af HIV/AIDS i EU og EU’s nabolande
- Politisk drøftelse (åben debat)
- Vedtagelse
15
Rådskonklusioner om patientmobilitet og sundhedstjenesteydelser
i det indre marked
- Politisk drøftelse (åben debat)
- Vedtagelse
Rådshenstillling om forebyggelse af personskader og ulykker
KOM(2006)329
- Vedtagelse
Kommissionens grønbog ”Mod et Europa uden tobaksrøg - politiske
valgmuligheder på EU-plan”
KOM(2007)27
- Politisk drøftelse (åben debat)
Forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 93/109/EF af 6.
december 1993, for så vidt angår nærmere regler for valgret og
valgbarhed ved valg til Europa-Parlamentet for unionsborgere, der har
bopæl i en medlemsstat, hvor de ikke er statsborgere
KOM(2006)791
15.
16.
18
17.
21
18.
24
19.
28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
375555_0002.png
Dagsordenspunkt 13: Rådskonklusioner om fremme af sundhed gennem sund ernæ-
ring og fysisk aktivitet
- Vedtagelse
Nyt notat
1. Indledning
Det tyske formandskab har haft særligt fokus på problematikker vedrørende svær
overvægt og fysisk inaktivitet og forskellige livsstilssygdomme som f.eks. type 2 diabe-
tes og hjerte/kar sygdomme. Formandskabet har i den forbindelse afholdt en konferen-
ce i Badenweiler den 25-27. februar 2007 under overskriften ”Prevention of Health.
Nutrition and Physical Activity – A Key to Healthy Living”.
Formandskabet har fremlagt udkast til rådskonklusioner om fremme af sundhed gen-
nem sund ernæring og fysisk aktivitet med henblik på vedtagelse på rådsmødet (be-
skæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 30. - 31. maj 2007.
2. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
3. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
4. Formål og indhold
Det nuværende formandskab har haft særligt fokus på problematikker vedrørende
svær overvægt og fysisk inaktivitet og forskellige livsstilssygdomme som f.eks. type 2
diabetes og hjerte/kar sygdomme. Formandskabet har i den forbindelse afholdt en kon-
ference i Badenweiler den 25-27. februar 2007 under overskriften ”Prevention of
Health. Nutrition and Physical Activity – A Key to Healthy Living”.
Formandskabet har med udgangspunkt i konferencen den 25.-27. februar 2007 frem-
lagt et udkast til rådskonklusioner om fremme af sundhed gennem sund ernæring og
fysisk aktivitet.
Udkastet til rådskonklusioner skal endvidere ses i sammenhæng med WHO-charteret
”European Charter on Counteracting Obesity”, der blev vedtaget på ministerkonferen-
cen i Istanbul den 15-17. november 2006.
I udkastet til rådskonklusioner opfordres medlemslandene til:
at reducere antallet af overvægtige og svært overvægtige i særdeleshed blandt
børn i tråd med målene i memorandummet fra konferencen i Badenweiler og
WHO-charteret ”European Charter on Counteracting Obesity”
at forbedre sundhedsfremme, sund kost og fysisk aktivitet på alle niveauer og i
alle sektorer for politisk beslutningstagning og implementering – f.eks. landbrug,
miljø, uddannelse og byplanlægning
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
at støtte opbygningen af miljøer, hvor sunde valg favoriseres og træffes let af
alle samfundets grupper med særlig fokus på børn, unge og udsatte grupper
at fremme sunde kostvaner og muligheden for fysisk aktivitet i blandt andet
børnehaver, skoler og dagligdagen generelt
at lægge vægt på baggrundsfaktorer som f.eks. alder, køn, socioøkonomisk
status og uddannelse i alle oplysningsinitiativer for derigennem at reducere
uligheder
at støtte forskning, som søger at afdække de faktorer som fører til svær over-
vægt, herunder metoder til fremme af en sund livsstil, som tager sociokulturelle
faktorer i betragtning, samt
at evaluere tilgængeligheden til målgrupperne og effekten af gennemførte initia-
tiver, så langsigtede adfærdsmæssige forandringer sikres – herunder er det
nødvendigt, at valide og sammenlignelig data stilles til rådighed på nationalt og
europæisk niveau uden, at dette medfører unødige byrder.
Kommissionen opfordres i rådskonklusionerne bl.a. til:
at fortsætte fremme strategier og foranstaltninger, der er baseret på sund ernæ-
ring og fysisk aktivitet, inden for rammerne af 2. EF-handlingsprogram for sund-
hed,
at bibeholde i sin kommende Hvidbog om kost, fysisk aktivitet og sundhed fokus
på forebyggelse af svær overvægt og andre vigtige kroniske og ikke-
smitsomme sygdomme gennem en sammenhængende strategi for sund kost
og fysisk aktivitet,
at inkludere fysisk aktivitet som en af determinanterne for sundhed i den kom-
mende Grønbog om Urban transport,
at styrke medlemslandenes inddragelse i arbejdet i den såkaldte European
Platform on Diet, Physical Activity and Health med henblik på at fremme ud-
vekslingen af god praksis, samt
at understrege sammenhængen imellem sport, fysisk aktivitet, byplanlægning,
transport og sundhed i sin kommende Hvidbog om sport i Europa.
5. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
6. Konsekvenser
Forslaget har ingen umiddelbare statsfinansielle konsekvenser, administrative konse-
kvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU's budget. Herudover vurderes for-
slaget ikke at medføre økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
7. Høring
Der er ikke gennemført høring.
8. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen værdsætter det tyske formandskabs prioritering af ernæring, fysisk aktivitet
og forebyggelse og bekæmpelse af overvægt.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
375555_0004.png
Regeringen vil kunne tilslutte sig udkastet til rådskonklusioner.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være generel tilslutning til rådskonklusionerne.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Europaudvalget.
Dagsordenspunkt 14: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
lægemidler til avanceret terapi og om ændring af direktiv 2001/83/EF og forordning
(EF) nr. 726/2004 KOM(2005) 567
- Politisk enighed
Revideret notat
Resumé:
Kommissionen har fremsat et forslag til forordning om godkendelse og over-
vågning af lægemidler til avanceret terapi med henblik på at indføre en harmoniseret
og overordnet regulering af sådanne lægemidler. Forslaget berører ikke medlemssta-
ternes eventuelle forbud mod at anvende bestemte typer af celler fra mennesker eller
dyr eller nationale bestemmelser, der på anden måde har til hensigt at begrænse salg,
levering eller anvendelse af sådanne celler.
Sagen er sat på dagsordenen for rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og
forbrugerbeskyttelse) den 30.-31. maj 2007 med henblik på politisk enighed. Formand-
skabet søger således at indgå en aftale med Europa-Parlamentet i forbindelse med
førstebehandlingen af forslaget med henblik på endelig vedtagelse i løbet af sommeren
2007.
1. Indledning og baggrund
Kommissionen har den 16. november 2005 fremsat et forslag til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning om lægemidler til avanceret terapi og om ændring af direktiv
2001/83/EF og forordning (EF) nr. 726/2004 (KOM (2005) 567endelig).
2. Hjemmelsgrundlag og beslutningsprocedure
Forordningsforslaget er fremsat under henvisning til traktaten om oprettelse af det eu-
ropæiske fællesskab, særlig artikel 95, og vedtagelse af forslaget skal ske med kvalifi-
ceret flertal efter reglerne om fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet, jf. arti-
kel 251.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. Formål og indhold
Kommissionens forslag har følgende hovedmålsætninger:
at sikre et højt sundhedsbeskyttelsesniveau for de patienter i EU, der behand-
les med lægemidler til avanceret terapi,
at harmonisere markedsadgangen og at få det indre marked til at fungere bedre
ved at etablere et skræddersyet og fuldstændigt regelsæt for godkendelse og
overvågning (herunder efter godkendelse) af lægemidler til avanceret terapi,
at styrke konkurrenceevnen hos de europæiske virksomheder, der arbejder på
dette område, og
at skabe overordnet retssikkerhed, samtidig med at der på teknisk plan sikres
tilstrækkelig fleksibilitet, således at der kan holdes trit med udviklingen inden for
videnskab og teknologi.
Kommissionens forslag til forordning sigter derfor mod at indføre en fælles og specifik
ordning for godkendelse og overvågning af lægemidler til avanceret terapi, dvs. læge-
midler til genterapi, lægemidler til somatisk celleterapi og lægemidler, der er fremstillet
ud fra manipuleret væv. Et lægemiddel fremstillet ud fra manipuleret væv kan indehol-
de celler eller væv af human eller animalsk oprindelse eller begge dele.
Med forslaget udvides princippet om obligatorisk central markedsføringstilladelse, der
allerede i dag gælder for lægemidler til genterapi og lægemidler til somatisk celleterapi,
således at proceduren fremover også vil være obligatorisk for lægemidler fremstillet ud
fra manipuleret væv. Lægemidler til avanceret terapi vil herefter alene kunne markeds-
føres i EU, hvis Kommissionen har udstedt en markedsføringstilladelse til lægemidler-
ne på baggrund af en videnskabelig vurdering foretaget af Det Europæiske Lægemid-
delagentur.
Formålet hermed er at sikre, at det indre marked inden for bioteknologi kommer til at
fungere effektivt, og at virksomhederne får mulighed for at få direkte adgang til fælles-
skabsmarkedet.
Et andet væsentligt element i forordningsforslaget er forslaget om at oprette et nyt sag-
kyndigt udvalg – Udvalget for Avancerede Terapier (CAT) – i Det Europæiske Læge-
middelagenturs regi. Udvalget skal bistå ved vurderingen af data om lægemidler til
avanceret terapi i forbindelse med behandlingen af ansøgninger om markedsføringstil-
ladelse til sådanne lægemidler.
Forslaget indeholder bl.a. specifikke bestemmelser om følgende:
Forordningsforslagets anvendelsesområde og definition af begreberne ”læge-
middel til avanceret terapi”, ”lægemiddel fremstillet ud fra manipuleret væv”,
”celler eller væv, der er manipuleret” og ”kombineret lægemiddel til avanceret
terapi”, jf. artikel 1 og 2.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det fremgår i den forbindelse, at der med forslaget sigtes mod en regulering af
alle lægemidler til avanceret terapi, der falder ind under den generelle fælles-
skabslovgivning om lægemidler som fastlagt ved direktiv 2001/83/EF.
Forslaget omfatter således alene de lægemidler til avanceret terapi, som skal
markedsføres i medlemsstaterne, og som enten er fremstillet industrielt eller
fremstillet under anvendelse af en industriel proces. Lægemidler til avanceret
terapi, som fuldt ud fremstilles og anvendes på et sygehus til den enkelte pati-
ent efter lægens anvisning, er derimod ikke omfattet af forslaget.
Det fremgår endvidere af forslaget, at den foreslåede regulering ikke berører
medlemsstaternes eventuelle forbud mod at anvende bestemte typer af celler
fra mennesker eller dyr eller nationale bestemmelser, der på anden måde har til
hensigt at begrænse salg, levering eller anvendelse af sådanne celler.
Krav til donation, udtagning og testning af humane væv og celler, der indgår
ved fremstillingen af lægemidler til avanceret terapi, idet der henvises til krave-
ne i direktiv 2004/23/EF(vævsdirektivet), jf. artikel 3.
Krav til kliniske forsøg med lægemidler fremstillet ud fra manipuleret væv, hvor-
efter de gældende bestemmelser i direktiv 2001/20/EF om kliniske forsøg med
lægemidler til genterapi og lægemidler somatisk celleterapi finder anvendelse
på lægemidler fremstillet ud fra manipuleret væv, jf. artikel 4.
Fremstilling af lægemidler til avanceret terapi, hvorefter lægemidler til avanceret
terapi skal fremstilles i overensstemmelse med bestemmelserne i direktiv
2004/94/EF om principper og retningslinjer for god fremstillingspraksis for hu-
manmedicinske lægemidler og testpræparater til human brug. Det fremgår end-
videre af forslaget, at der skal fastlægges specifikke retningslinjer for lægemid-
ler til avanceret terapi, så den særlige karakter af deres fremstillingsproces af-
spejles på behørig vis, jf. artikel 5.
Procedure for vurdering af lægemidler til avanceret terapi, hvorefter Det Euro-
pæiske Lægemiddelagenturs udvalg for humanmedicinske lægemidler (CHMP)
i forbindelse med udarbejdelsen af sine videnskabelige udtalelser skal foretage
en høring af et kommende nyt udvalg for avancerede terapier, jf. artikel 9.
Procedure for vurdering af såkaldte kombinerede lægemidler, der er lægemidler
til avanceret terapi, hvori der som en integreret del indgår en eller flere former
for medicinsk udstyr. Sådanne lægemidler vil ifølge forslaget skulle vurderes i
sin helhed af Lægemiddelagenturet. Såfremt udstyret allerede er blevet vurde-
ret af et bemyndiget organ i henhold til direktiv 93/43/EØF eller direktiv
90/385/EØF, vil agenturet være forpligtet til at tage hensyn til resultaterne af
denne vurdering i sin vurdering af det pågældende lægemiddel, jf. artikel 10.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Særlige krav til udformning af produktresumé, emballage og indlægsseddel,
idet Kommissionen løbende vil kunne ændre disse krav i henhold til den såkald-
te forskriftsprocedure med henblik på at tilpasse dem til den videnskabelige og
tekniske udvikling, jf. artikel 11-14.
Oprettelse af risikostyringsprogrammer med henblik på at identificere, forebyg-
ge eller minimere risici i tilknytning til lægemidler til avanceret terapi, der vurde-
res at udgøre en særlig risiko, og hvor særlig overvågning efter markedsførin-
gen derfor skønnes nødvendig, jf. artikel 15.
Krav til sporbarhed, der skal sikre, at det enkelte lægemiddel og dets råvarer,
herunder alle stoffer, der kommer i kontakt med de væv og celler, det måtte in-
deholde, kan spores fra kilden og til det sygehus, den institution eller private
praksis, hvor lægemidlet anvendes, og i de mellemliggende led, dvs. fremstil-
ling, emballering og transport. Indehaveren af markedsføringstilladelse for det
pågældende lægemiddel vil være forpligtet til at opbevare disse data i mindst
30 år. Endvidere vil det sygehus, den institution eller private praksis, hvor læ-
gemidlets anvendes, være forpligtet til at etablere og opretholde et system, der
sikrer, at hvert lægemiddel kan spores til den patient, som er blevet behandlet
med lægemidlet, og omvendt. Hvis lægemidlet indeholder humane celler og
væv, kræves det, at sporbarhedssystemerne supplerer og er kompatible med
de sporbarhedssystemer, som er oprettet i henhold til artikel 8 og 14 i direktiv
2004/23/EF (for så vidt angår humane væv og celler bortset fra blodceller) og
artikel 14 og 24 i direktiv 2002/98/EF (for så vidt angår humane blodceller), jf.
artikel 16.
Virksomheders adgang til videnskabelig rådgivning fra Lægemiddelagenturet,
idet gebyret for en sådan rådgivning nedsættes med 90 pct., når der er tale om
lægemidler til avanceret terapi, sammenholdt med traditionelle lægemidler, jf.
artikel 17.
Adgang for små og mellemstore virksomheder, der udvikler lægemidler til avan-
ceret terapi, til at indgive alle kvalitetsdata og eventuelle ikke-kliniske data til
Lægemiddelagenturet med henblik på at modtage en videnskabelig vurdering
og certificering af disse data, inden en ansøgning om markedsføringstilladelse
til det pågældende lægemiddel indgives, jf. artikel 19.
Oprettelse af Udvalget for Avancerede Terapier under Lægemiddelagenturet, jf.
artikel 20-21 og 23, i erkendelse af, at der er behov for en særlig sagkundskab
for at vurdere lægemidler til avanceret terapi. Det foreslås derfor at nedsætte et
udvalg, der samler den bedst tilgængelige sagkundskab inden for EU, og som i
sin sammensætning afspejler de relevante videnskabelige områder inden for
bl.a. genterapi, celleterapi, vævsmanipulering, medicinsk udstyr, lægemiddel-
overvågning og etik. Det foreslås endvidere, at patientforeninger og læger med
videnskabelig erfaring med lægemidler til avanceret terapi repræsenteres i ud-
valget. Lægemiddelagenturets udvalg for Humanmedicinske Lægemidler
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(CHMP) vil efter en nærmere fastlagt procedure skulle rådføre sig med Udval-
get for Avancerede Terapier (CAT) i forbindelse med dette udvalgs vurdering af
lægemidler til avanceret terapi.
Mindre (konsekvens)ændringer i forordning (EF) 726/2004 og direktiv
2001/83/EF
4. Nærhedsprincippet
Det fremgår af Kommissionens begrundelse for forslagets fremsættelse, at den regule-
ring, der findes for lægemidler til avanceret terapi, er ufuldstændig. Mens produkter til
genterapi og somatisk celleterapi er klassificeret som lægemidler og derfor reguleret
som lægemidler i EU, er manipulerede vævsprodukter ikke omfattet af EU-lovgivning.
Der anvendes for tiden forskellige nationale fremgangsmåder med hensyn til den retli-
ge klassificering og godkendelse af manipulerede vævsprodukter, hvilket hæmmer den
frie bevægelighed for manipulerede vævsprodukter i EU og patienternes adgang til
disse innovative behandlinger.
Det er på den baggrund Kommissionens opfattelse, at der er behov for at lade samtlige
avancerede terapier indgå i en enkelt, integreret ramme, hvor der fuldt ud tages hensyn
til deres videnskabelige og tekniske kendetegn og de særlige forhold, der gør sig gæl-
dende for de – i økonomisk henseende – berørte aktører.
Set i lyset af erfaringerne med den eksisterende lægemiddellovgivning i EU er det end-
videre Kommissionens vurdering, at det ikke er sandsynligt, at man i EU kan løse de
folkesundhedsmæssige problemer, der knytter sig til lægemidler til avanceret terapi,
særlig lægemidler fremstillet ud fra manipuleret væv, før der bliver fastlagt specifikke
lovgivningsmæssige rammer.
En aktion fra EU’s side giver ligeledes efter Kommissionens opfattelse de bedste mu-
ligheder for at udnytte de midler, der i EU-lovgivningen (særlig i lægemiddelsektoren)
findes for at gennemføre det indre marked. Hertil kommer, at godkendelse af og ad-
gang til innovative terapier er et spørgsmål, der berører hele Europa. Medlemsstaterne
vil dog komme til at spille en vigtig rolle for opfyldelsen af forslagets målsætninger.
Forslaget har således til formål at harmonisere området for lægemidler til avanceret
terapi, da den eksisterende fællesskabslovgivning og de supplerende nationale foran-
staltninger har vist sig at være utilstrækkelige.
Som anført i regeringens nærhedsnotat af 14. december 2005, finder regeringen, at
nærhedsprincippet må anses for overholdt. Regeringen er således enig med Kommis-
sionen i, at der er behov for EU-regulering af området for manipulerede vævsprodukter,
ligesom det findes hensigtsmæssigt at lade samtlige lægemidler til avanceret terapi
være omfattet af en enkelt og integreret lovgivningsramme.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
375555_0009.png
Fælles regler for lægemidler til avanceret terapi vil efter regeringens opfattelse sikre et
højt sundhedsbeskyttelsesniveau for patienter i EU, som behandles med sådanne læ-
gemidler, ligesom fælles regler vil medvirke til, at adgang til markedet for lægemidler til
avanceret terapi vil kunne opnås på lige vilkår for de europæiske virksomheder, der
beskæftiger sig hermed.
5. Udtalelse fra Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet afgav sin udtalelse ved 1. læsning den 25. april 2007.
Parlamentet fremsatte i den forbindelse en række ændringsforslag til Kommissionens
oprindelige forslag.
Parlamentet har bl.a. foreslået, at levedygtighed anvendes som hovedkriterium ved
fastlæggelsen af forordningens anvendelsesområde. Produkter, der indeholder leve-
dygtige væv eller celler, vil således efter Parlamentets ændringsforslag altid være om-
fattet af lægemiddelreguleringen, herunder forordningen om lægemidler til avanceret
terapi
Parlamentet har endvidere foreslået, at produkter, der kun indeholder ikke-levedygtige
væv eller celler, ikke skal være omfattet af forordningen af lægemidler til avanceret
terapi, hvis disse ikke primært har en farmakologisk, immunologisk eller metabolisk
virkemåde.
For så vidt angår vurderingen af de såkaldte kombinerede lægemidler til avanceret
terapi har Parlamentet foreslået, at Lægemiddelagenturets Udvalg for Humanmedicin-
ske Lægemidler (CHMP) – uden at foretage en revurdering – skal lægge den vurdering
af kvaliteten af produktets medicinske udstyr, der er foretaget af et bemyndiget organ,
til grund (cf. Kommissionens forslag, hvor udvalget blot skal ”tage hensyn” til det be-
myndigede organs vurdering). – Er kvaliteten af det kombinerede produkts medicinske
udstyr ikke forinden vurderet af et bemyndiget organ, skal CHMP efter Parlamentets
forslag anmode et bemyndiget organ om en vurdering af, om produktets medicinske
udstyr opfylder de gældende krav for medicinsk udstyr, medmindre de to medlemmer
af Udvalget for Avancerede Terapier, som er eksperter på området for medicinsk ud-
styr, konkret vurderer, at dette ikke er nødvendigt.
Herudover har Parlamentet foreslået en række ændringer til Kommissionens forslag til
en bestemmelse, hvorefter hospitaler under visse – særlige – omstændigheder kan
fremstille lægemidler til avanceret terapi uden produktgodkendelse (markedsføringstil-
ladelse).
Parlamentet har ligeledes foreslået, at Kommissionens forslag om generelt at nedsætte
gebyret for virksomheders adgang til videnskabelig rådgivning fra Lægemiddelagentu-
ret, med 90 pct., når der er tale om lægemidler til avanceret terapi, alene skal omfatte
små og mellemstore virksomheder. I forlængelse heraf har Parlamentet foreslået, at
gebyret for videnskabelig rådgivning nedsættes med 65 pct. i forhold til andre (større)
virksomheder.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
375555_0010.png
Endelig har Parlamentet foreslået, at gebyret for markedsføringstilladelse mv. reduce-
res med 50 pct. i forhold til ansøgere, der enten er hospitaler eller små og mellemstore
virksomheder, under forudsætning af, at ansøgeren kan bevise, at EU har en særlig
offentlig sundhedsinteresse (”particular
public health interest”)
i lægemidlet. Denne
foreslåede gebyrnedsættelse skal efter forslaget alene gives i en overgangsperiode på
3 år fra forordningens anvendelsestidspunkt (dog 4 år for så vidt angår lægemidler
fremstillet ud fra manipuleret væv).
6. Gældende danske regler og forslagets konsekvenser herfor
Der er i den gældende forordning (EF) nr. 726/2004 fastlagt krav om obligatorisk cen-
tral markedsføringstilladelse til lægemidler til genterapi og lægemidler til somatisk celle-
terapi, hvoraf de nærmere krav til lægemidlernes kvalitets, sikkerhed og effekt er fast-
lagt i direktiv 2001/83/EF.
Foruden krav til selve lægemidlet stilles der ligeledes krav om, at de virksomheder,
som deltager i fremstillingen eller på anden måde håndterer lægemidlerne, har opnået
en særlig godkendelse fra medlemsstaternes kompetente myndigheder. Dette skal
sikre, at lægemidlerne fremstilles og håndteres i overensstemmelse med principperne
om god fremstillingspraksis og god distributionspraksis.
Der stilles endvidere efter forordning (EF) 726/2004 krav om, at de kliniske forsøg på
mennesker, som udføres for at dokumentere lægemidlets effekt, er udført i overens-
stemmelse med særlige principper for god klinisk praksis fastlagt ved direktiv
2001/20/EF. Endelig er der i forordningen fastsat bestemmelser om overvågning af
lægemidlerne efter markedsføringens påbegyndelse i form af bl.a. krav om kontrol og
tilsyn med lægemiddelhåndterende virksomheder, indberetning af bivirkninger og etab-
lering af såkaldte risikostyringsprogrammer for lægemidler, der vurderes at udgøre en
særlig risiko.
For så vidt angår lægemidler, der indeholder levende genmodificerede organismer, vil
der endvidere skulle foretages en miljøvurdering efter principperne i Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2001/18/EF af 12. marts 2001 (udsætningsdirektivet),
som er gennemført i dansk ret ved en ændring af lov om miljø og genteknologi.
Der findes ingen specifik lovgivning om lægemidler, der er fremstillet ud fra manipule-
rede væv, men Lægemiddelstyrelsen har i enkelte konkrete tilfælde anset sådanne
produkter for omfattet af bestemmelserne i lov om lægemidler.
En vedtaget forordning om lægemidler til avanceret terapi vil være umiddelbart gæl-
dende i Danmark.
Forordningen vil ikke berøre national lovgivning, herunder beslutninger truffet af natio-
nale parlamenter, der forbyder eller begrænser anvendelsen af en særlig type humane
eller animalske celler eller salg, levering eller anvendelse af lægemidler baseret på
sådanne celler.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
National lovgivning, der eksempelvis forbyder xenotransplantation, vil derfor kunne
opretholdes efter forordningens ikrafttræden.
Folketinget vedtog den 30. januar 2001, at der ikke må udføres forsøg og behandling af
mennesker med levende animalske celler og væv (xenotransplantation), før der åbnes
adgang hertil fra de centrale sundhedsmyndigheder, herunder Den Centrale Viden-
skabsetiske Komité, og før der er taget stilling til de faglige og etiske problemer, der
rejser sig i forbindelse med disse teknikker.
Forbuddet efter folketingsbeslutningen vil som nævnt ovenfor ikke blive berørt som
følge af forordningens ikrafttræden.
Lov om lægemidler indeholder hjemmel til at sanktionere overtrædelser af EF-
forordninger om lægemidler og lægemiddelvirksomheder, hvilket således også vil gæl-
de i forhold til overtrædelser af den foreslåede forordning om lægemidler til avanceret
terapi.
Lov om lægemidler indeholder ligeledes hjemmel til at fastsætte regler om betaling
(gebyr) for Lægemiddelstyrelsens udgifter i forbindelse med godkendelse og tilsyn med
virksomheder, herunder virksomheder, der håndterer lægemidler fremstillet ud fra ma-
nipuleret væv, og som udfører kliniske forsøg med sådanne lægemidler.
Der vil således alene være behov for enkelte ændringer af lov om lægemidler.
7. Konsekvenser
Økonomiske og administrative konsekvenser
Som nævnt ovenfor følger det af forordningsforslaget, at lægemidler til avanceret terapi
fremover vil skulle godkendes efter en central procedure. I den forbindelse foreslås
oprettet et nyt sagkyndigt udvalg under Det Europæiske Lægemiddelagentur. Udvalget
vil skulle bistå lægemiddelagenturet med videnskabelig rådgivning af virksomheder og
med vurdering af lægemidler til avanceret terapi i forbindelse med ansøgninger om
markedsføringstilladelser m.v.
Det Europæiske Lægemiddelagenturs udgifter hertil vil som udgangspunkt være gebyr-
finansieret. Med forordningen foreslås det dog, at der i en overgangsperiode vil være
tale om gebyrer, som ikke er fuldt ud omkostningsdækkende. Gebyrerne forslås redu-
ceret med henblik på at støtte væksten i en sektor under udvikling for herved at under-
støtte udviklingen af nye lægemidler og behandlinger for patienterne.
Kommissionen skønner, at de reducerede gebyrer i perioden 2008 til 2010 vil medføre
en samlet underfinansiering på 3,8 mio. euro, svarende til ca. 28,5 mio. kr. for perioden
2008 - 2010. Underfinansieringen vil skulle dækkes via EU’s budgetbidrag til lægemid-
delagenturet i perioden 2008 – 2012. Den danske budgetandel vil i forbindelse udgøre
ca. 2 pct., hvilket svarer til, at den danske stat skal bidrage med i alt ca. 570.000 kr.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
fordelt over perioden 2008 - 2010. Fra 2011 og fremefter forventes Lægemiddelagentu-
rets udgifter at være fuldt ud dækket af gebyrordningen.
Staten vil derudover få et øget ressourceforbrug som følge af, at Lægemiddelstyrelsen
pålægges meropgaver i forbindelse med autorisation og tilsyn med virksomheder, der
producerer lægemidler til avanceret terapi. Lægemiddelstyrelsen vil endvidere få mer-
udgifter som følge af aktiviteter i forbindelse med godkendelse af ansøgninger om klini-
ske afprøvninger af lægemidler til avanceret terapi.
Det konkrete ressourceforbrug i forbindelse med disse opgaver vil afhænge af antallet
af virksomheder, der producerer lægemidler til avanceret terapi. Det vurderes, at denne
del af industrien er i vækst. Det skønnes på den baggrund, at de årlige udgifter i forbin-
delse med ovennævnte opgaver vil fordobles i perioden fra 2008 til 2011 – fra ca. 0,3
mio. kr. i 2008 til ca. 0,7 mio. kr. i 2011.
Lægemiddelstyrelsens udgifter til lægemidler til avanceret terapi forventes dog dækket
af gebyrer som det er tilfældet på det øvrige lægemiddelområde.
Forslaget forventes således at medføre begrænsede merudgifter for det offentlige.
Sundhedsbeskyttelse
Forordningsforslaget forventes at indebære, at patienternes sikre adgang til behandling
med lægemidler til avanceret terapi forbedres.
Forslaget indeholder således bestemmelser for vurdering og godkendelse af lægemid-
ler til avanceret terapi.
Der lægges endvidere op til en intensiveret forskningsindsats på området for lægemid-
ler til avanceret terapi, herunder ved at lette virksomheders adgang til videnskabelig
rådgivning fra Lægemiddelagenturet, idet gebyret for en sådan rådgivning nedsættes
med 90 pct., når der er tale om lægemidler til avanceret terapi, sammenholdt med tra-
ditionelle lægemidler, og ved at der fra Lægemiddelagenturets side tilbydes tidlig certi-
ficering af kvalitetsmæssige og ikke-kliniske sikkerhedsdata, uafhængigt af om der er
indgivet ansøgning om markedsføringstilladelse, når der er tale om små og mellemsto-
re virksomheder, der udvikler lægemidler til avanceret terapi.
8. Høring
Forslaget har i perioden fra den 9. til den 23. december 2005 været i høring hos føl-
gende myndigheder og organisationer mv.:
Amtsrådsforeningen, Brancheforeningen af Farmaceutiske Industrivirksomheder i
Danmark (BFID), Danmarks Apotekerforening, Danmarks Farmaceutiske Højskole,
Dansk Farmaceutforening, Dansk Handel og Service, Dansk Hæmatologisk Selskab,
Dansk Industri, Dansk Karkirurgisk Selskab, Dansk Kirurgisk Selskab, Dansk Knogle-
medicinsk Selskab (DKMS), Dansk Medicin Industri (DMI), Dansk Medicinsk Selskab,
Dansk Mikrokirurgisk Selskab, Dansk Neurokirurgisk Selskab, Dansk Ortopædisk Sel-
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
375555_0013.png
skab, Dansk Selskab for Intern Medicin (DSIM), Dansk Selskab for Klinisk Immunologi
(DSKI), Dansk Selskab for Obstetrik og Gynækologi (DSOG), Dansk Selskab for Pla-
stik- og Rekonstruktionskirurgi, Dansk Standard, Dansk Sygeplejeråd, Dansk Tandlæ-
geforening, Dansk Teknologisk Institut, Dansk Transplantations Selskab, Datatilsynet,
De Samvirkende Invalideorganisationer, Den Almindelige Danske Lægeforening, Den
Danske Klub for Centralsterilisering og Sygehushygiejne, Den Centrale Videnskabseti-
ske Komité, Det Etiske Råd, Diabetesforeningen, Farmakonomforeningen, Forbruger-
rådet, Foreningen af Medicingrossister (MEGROS), Frederiksberg Kommune, Han-
delskammeret, Helsebranchens Leverandørforening, Hovedstadens Sygehusfælles-
skab, Industriforeningen for Generiske Lægemidler (IGL), Kommunernes Landsfor-
ening (KL), Kræftens Bekæmpelse, Københavns Kommune, Københavns Universitet,
Lægemiddelindustriforeningen (LIF), Medicoindustrien, Parallelimportørforeningen af
Lægemidler, Patientforum, Syddansk Universitet, Tandlægernes Nye Landsforening og
Aarhus Universitet.
Danmarks Apotekerforening, Industriforeningen for Generiske Lægemidler og Forenin-
gen af Medicingrossister (MEGROS) har meddelt, at man ikke har bemærkninger til
forslaget, mens H:S Direktionen ikke har haft mulighed for at gennemgå forslaget i de-
taljer inden for den angivne frist og derfor ikke har principielle kommentarer til forslaget.
Forbrugerrådet har meddelt, at man af ressourcemæssige årsager ikke har mulighed
for at forholde sig til forslaget.
Dansk Farmaceutforening ser positivt på indholdet af forordningsforslaget og finder det
værdifuldt, at manipulerede vævsprodukter nu omfattes af fællesskabslovgivningen.
Foreningen finder det ligeledes positivt, at der i forhold til lægemidler til avanceret tera-
pi stilles krav om etablering af risikostyringssystemer og sporbarhed. Foreningen vil
dog gerne indgå i drøftelser af, hvorvidt det på længere sigt vil være hensigtsmæssigt
udelukkende at godkende lægemidler til avanceret terapi efter den centrale procedure,
idet man peger på, at de nationale myndigheder med tiden må forventes at opnå yder-
ligere fortrolighed og ekspertise inden for dette område.
Dansk Sygeplejeråd finder det positivt, at de avancerede terapier nu bliver omfattet af
europæisk regulering, og at der er foretaget et grundigt forberedelsesarbejde med ind-
dragelse af relevante høringsparter. Foreningen hæfter sig bl.a. ved, at forslaget ikke
berører den nationale lovgivning om anvendelse af humane eller animalske celler, her-
under stamceller. For så vidt angår kravene om sporbarhed finder foreningen, at der
behov for ensartede standarder på området og opfordrer i den forbindelse til, at Læ-
gemiddelstyrelsen samarbejder med Den Danske Kvalitetsmodel, så avanceret terapi
indgår eksplicit i kvalitetsmodellen. Endelig støtter foreningen forslaget om at oprette et
udvalg for avancerede terapier til at rådgive Udvalget for Humanmedicinske Lægemid-
ler.
Den Almindelige Danske Lægeforening finder det positivt, at der tages initiativ til at
regulere området og produkterne inden for den avancerede terapi, herunder de mani-
pulerede vævsprodukter. Foreningen understreger samtidig, at hensynet til industriens
interesser og konkurrenceevne aldrig må tilsidesætte hensynet til sikringen af lægemid-
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
375555_0014.png
lernes kvalitet, sikkerhed og effekt. Foreningen finder endvidere, at det som led i de
kommende forhandlinger om forslaget bl.a. bør sikres, at stamcelleforskning og -
behandling forbliver et nationalt anliggende, og at der sættes fokus på at sikre patien-
ternes legitime rettigheder, idet man henviser til, at forskningen på området primært
vedrører små patientgrupper.
De Samvirkende Invalideorganisationer hilser forslaget om at indføre regler om avan-
ceret terapi velkomment og finder, at en god og sikker regulering på området er nød-
vendig. Organisationen er desuden tilfreds med, at patientforeninger efter forslaget vil
blive repræsenteret i Udvalget for Avancerede Terapier.
Det Frie Forskningsråd finder området for avanceret terapi meget vigtigt og påskønner
derfor, at der nu er taget initiativ til at fastlægge retningslinjer for godkendelse af læ-
gemidler til avanceret terapi. Det er endvidere Rådets vurdering, at forordningen er
dækkende, og at både tekniske og etiske problemstillinger er beskrevet på en balance-
ret måde. Rådet tilslutter sig forslagets hovedelementer og fremhæver bl.a. forslaget
om at samle særlig fagkundskab i bedømmelsen af lægemidler til avanceret terapi og
de foreslåede krav til opfølgning og risikovurdering. Endelig noterer Rådet sig med til-
fredshed, at forslaget ikke ses at medføre nye begrænsninger for forskningen på om-
rådet.
Kræftens Bekæmpelse finder, at avanceret terapi er et vigtigt område, og at det er væ-
sentligt at regulere området for at sikre patienterne adgang til nyudviklede behandlinger
og for at beskytte patienterne mod uønskede virkninger. Foreningen finder det desuden
positivt, at et af formålene med forslaget er at skabe et incitament til yderligere forsk-
ning og udvikling, idet man peger på, at der er et stort behov for forskning i avancerede
terapier – ikke mindst til behandling af kræftpatienter. Foreningen finder det endvidere
væsentligt at sikre, at nye terapier også bliver omfattet af forslaget og finder i den for-
bindelse, at det er ønskeligt at foretage en vurdering af forordningens virkning allerede
efter et par år. Endelig udtrykker foreningen bekymring for, at forslaget om at inddrage
flere forskellige udvalg i forbindelse med vurderingen af lægemidler til avanceret terapi
vil gøre det vanskeligt at nå en beslutning, og at processen vil blive meget kompliceret
og tidskrævende.
Medicoindustrien finder det glædeligt, at der tages initiativ til at regulere dette område,
idet man fra den europæiske medicoindustri længe har efterlyst fælleseuropæiske reg-
ler. Organisationen er imidlertid bekymret over, at man med forslaget har valgt at læg-
ge sig tæt op ad den eksisterende lægemiddelregulering, idet man finder, at lægemid-
ler til avanceret terapi er helt unikke produkter, der fortjener deres egne godkendelses-
ordning, og at mange af produkterne minder mere om medicinsk udstyr end om læge-
midler.
Amtsrådsforeningen har påpeget, at forslaget bl.a. indeholder en ny godkendelsesord-
ning, som må forventes at fordyre administration, indkøb og anvendelse af lægemidler
til avanceret terapi, og at foreningen forventer kompensation i henhold til reglerne om
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
375555_0015.png
Det Udvidede Totalbalanceprincip (DUT) i det omfang, forslaget får udgiftsdrivende
virkning.
Datatilsynet har om forholdet til persondataloven bemærket, at det forudsættes, at lo-
ven vil blive iagttaget i forbindelse med behandling af personoplysninger i Danmark,
herunder videregivelse af sådanne oplysninger til bl.a. Kommissionen, andre medlems-
lande, Lægemiddelagenturet og dettes udvalg eller i forbindelse med offentliggørelse af
sådanne oplysninger. Tilsynet har endvidere anbefalet, at det i forbindelse med den
videre behandling af forslaget nærmere overvejes, med hvilken hjemmel i persondata-
loven de påtænkte behandlinger kan ske. Hvis der med forordningen etableres selv-
stændig hjemmel til behandling af personoplysninger, bør der efter Datatilsynets opfat-
telse fremsættes ønske om at få forholdet til databeskyttelsesdirektivet (direktiv
95/46/EF) belyst nærmere f.eks. af Kommissionen eller ved at den ekspertgruppe, der
er nedsat i medfør af databeskyttelsesdirektivets artikel 29, konsulteres.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er enig i, at der er behov for at indføre en godkendelsesordning for læge-
midler, der er fremstillet ud fra manipuleret væv. Regeringen finder det endvidere hen-
sigtsmæssigt at lade samtlige lægemidler til avanceret terapi være omfattet af en en-
kelt og integreret lovgivningsramme.
10. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige medlemslande er generelt positivt indstillet over for forslaget.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen blev forelagt for Folketingets Europaudvalg med henblik på forhandlingsoplæg
den 16. marts 2007.
Dagsordenspunkt 15: Rådskonklusioner om bekæmpelse af HIV/AIDS i EU og EU’s
nabolande
- Politisk drøftelse (åben debat)
- Vedtagelse
Revideret notat
1. Indledning og baggrund
Som opfølgning på en konference den 23.-24. februar 2004 i Dublin om HIV/AIDS i
Europa og Centralasien fremlagde Kommissionen i september måned 2004 et arbejds-
papir vedrørende indsatsen mod HIV/AIDS i EU og EU’s nabolande. Arbejdspapiret
blev præsenteret ved en konference den 17. september 2004 i Vilnius om bekæmpelse
af HIV/AIDS i Europa og nabolande. Begge konferencer blev afsluttet med vedtagelse
af erklæringer, der fastslår nødvendigheden af stærkt lederskab, fokus på forebyggel-
se, bekæmpelse af stigmatisering, diskriminering af mennesker med HIV/AIDS, opbyg-
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ning af effektive partnerskaber og befæstelse af EU’s kapacitet med hensyn til effektiv
bekæmpelse af spredningen af HIV/AIDS.
Kommissionens arbejdspapir indeholdt en redegørelse for den epidemiologiske udvik-
ling og situation i EU’s medlemslande og nabolande, de bedste metoder til bekæmpel-
se af epidemien samt forslag om, hvorledes henholdsvis ”Dublin”- og ”Vilnius”-
erklæringen bedst føres ud i livet. Papiret tog primært sigte på indsatsen i EU-landene,
men styrkelse af samarbejdet med EU’s nabolande udgjorde dog et centralt element.
Rådet vedtog på sit møde (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttel-
se) den 2.-3. juni 2005 et sæt rådskonklusioner. Heri blev medlemslandene bl.a. opfor-
dret til at fortsætte arbejdet med at vedligeholde og udvikle de indsatsområder, som er
beskrevet i Kommissionens arbejdspapir og til at fortsætte det tætte samarbejde med
Kommissionen og relevante internationale organisationer og agenturer om planlægning
og indgåelse af bilaterale aktioner i naboskabssammenhæng og vedrørende politikud-
vikling.
Kommissionens arbejdspapir blev den 15. december 2005 fulgt op af en meddelelse
fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet om bekæmpelse af HIV/AIDS i EU
og EU’s nabolande i perioden 2006 – 2009 (KOM(2005)654). Meddelelsen var baseret
på de principper og prioriteringer, som blev fremlagt i Kommissionens arbejdspapir fra
2004, og beskriver målene for indsatsen indtil udgangen af 2009.
De overordnede mål, som er i tråd med Dublin- og Vilnius-erklæringerne, er:
Inddragelse af civilsamfundet,
Overvågning – Koordineres p.t. af EuroHIV-overvågningsnetværket og fra 2008
af Det Europæiske Center for forebyggelse af og kontrol med Sygdomme,
Forebyggelse af nye HIV-infektioner – intensiveret forebyggende indsats i den
brede befolkning og for særlige grupper som unge, kvinder, stiknarkomaner,
mænd, der dyrker sex med mænd, prostituerede, indsatte i fængslerne samt
indvandrere og omrejsende personer),
Frivillig rådgivning og testning, behandling, pleje og støtte,
HIV/AIDS forskning og
Naboskab
Rådet drøftede med udgangspunkt i Kommissionens meddelelse bekæmpelse af
HIV/AIDS ved rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttel-
se) den 1.-2. juni 2006.
Det tyske formandskab afholdt den 12.-13. marts 2007 en konference i Bremen - ”Re-
sponsibility and Partnership – Together Against HIV/AIDS”. Formålet med konferencen
var at fortsætte og udvikle de resultater, som kom ud af konferencerne i Dublin og Vil-
nius i 2004 med vægt på betydningen af samarbejdet mellem regeringer og det civile
samfund i deres fælles bekæmpelse af HIV/AIDS.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Formandskabet har med udgangspunkt i konferencen den 12.-13. marts 2007 fremlagt
et udkast til rådskonklusioner om bekæmpelse af HIV/AIDS i EU og EU’s nabolande
med henblik på vedtagelse ved rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og
forbrugerbeskyttelse) den 30. - 31. maj 2007. Der er samtidig lagt op til, at Rådet på
grundlag af et oplæg fra formandskabet bl.a. skal udveksle erfaringer og idéer om,
hvorledes civilsamfundet bedst inddrages i forebyggelse og bekæmpelse af HIV/AIDS.
2. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
3. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
4. Formål og indhold
Formandskabet har fremlagt udkast til rådskonklusioner om bekæmpelse af HIV/AIDS i
EU og EU’s nabolande.
I konklusionerne opfordres medlemslandene bl.a. til:
at tilvejebringe politisk lederskab på nationalt, europæisk og internationalt ni-
veau og i det hele leve op til internationale forpligtelser, herunder Dublin-, Vilni-
us- og Bremen-deklarationerne
at garantere og fremme menneskerettigheder, inklusiv bekæmpelse af diskrimi-
nation og stigmatisering af udsatte grupper, specielt HIV-smittede og de, der er
mest berørt af epidemien i EU og dets nabolande
at virke for universel adgang til forebyggelse og omfattende skadesreduktion,
inklusiv nåleudveksling, som et centralt punkt i en vellykket HIV indsats med
henblik på blandt andet at lindre de skadelige virkninger af HIV/AIDS
at værne om sikkerheden ved blod og blodprodukter
at udveksle bedste praksis på området
at fremme screening og behandlingsmetoder med henblik på så vidt muligt at
reducere mor til barn smitte
at fremme seksualundervisning, information og rådgivning om sikker sex og
kondombrug, især blandt unge
at involvere relevante parter i processen, især sundhedspersoner, organisatio-
ner af HIV-smittede, andre grupper repræsenterende det civile samfund, udsat-
te grupper, WHO, UNAIDS, ECDC, EMCDDA såvel som den private sektor
at give HIV/AIDS opmærksomhed i de nationale forskningsprogrammer og
at samarbejde med henblik på at sikre adgang til økonomisk overkommelig me-
dicin
Kommissionen opfordres bl.a. til,
at implementere handlingsplanen om bekæmpelse af HIV/AIDS i EU og EU’s
nabolande 2006-2009
at fremme HIV/AIDS forebyggelse, diagnostisering, behandling og omsorg i alle
Fællesskabets handlingsprogrammer inklusiv sundhedsaspekter
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
375555_0018.png
at fremme udveksling af bedste praksis på forebyggelsesområdet ved at støtte
en mekanisme til opsamling af eksempler på god praksis, og
at involvere repræsentanter for det civile samfund.
5. Udtalelse fra Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
6. Konsekvenser
Forslaget har ingen umiddelbare statsfinansielle konsekvenser, administrative konse-
kvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU's budget. Herudover vurderes for-
slaget ikke at medføre økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
7. Høring
Der er ikke gennemført høring.
8. Regeringens foreløbige generelle holdning
Man kan fra dansk side støtte rådskonklusionerne om bekæmpelse af HIV/AIDS i EU
og EU’s nabolande. De indeholdte strategier, mål og foreslåede indsatser ligger helt på
linje med den danske AIDS-politik og de tanker og prioriteringer, der er udtrykt i Sund-
hedsstyrelsens rammeplan om prioritering og strategi for forebyggelse af HIV, andre
seksuelt overførbare infektioner og uønskede graviditeter i Danmark.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være bred tilslutning til udkastet til rådskonklusioner.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Bekæmpelse af HIV/AIDS i EU og EU’s nabolande har senest været forelagt for Folke-
tingets Europaudvalg i forbindelse med rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sund-
hed og forbrugerbeskyttelse) den 1.-2. juni 2006.
_____________________________________________________________________
Dagsordenspunkt 16: Patientmobilitet og sundhedstjenesteydelser i det indre marked
- Politisk drøftelse og vedtagelse af rådskonklusioner (åben debat)________________
Nyt notat
1. Indledning og baggrund
Den frie bevægelighed af sundhedstjenesteydelser i det indre marked - patientmobilitet
– har i en længere årrække optrådt på dagsordenen i EU. EF-Domstolen har ved en
række domme om såvel hospitals- som ikke-hospitalsbehandling fastslået, at borgerne
under visse nærmere betingelser har adgang til betalt behandling i andre medlemslan-
de.
Spørgsmålet om patientmobilitet og samarbejdet mellem de nationale sundhedsvæse-
ner har også været i politisk spil i EU ikke mindst i forbindelse med forhandlingerne om
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
forslaget til direktiv om tjenesteydelser i det indre marked (servicedirektivet), og sund-
hedsministrene har ved flere lejligheder drøftet patientmobilitet og det fremtidige sam-
arbejde mellem de nationale sundhedsvæsener.
Rådet vedtog ved rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbe-
skyttelse) den 1.-2. juni 2006 et sæt rådskonklusioner om fælles værdier og principper i
de europæiske sundhedssystemer. Formålet hermed var primært at sende et politisk
signal til Kommissionen om, at de principper og værdier, der er fælles for medlemslan-
denes sundhedssystemer, bør respekteres og bevares i forbindelse med Kommissio-
nens fremtidige initiativer på området. Rådet mindede ved samme lejlighed om med-
lemslandenes nationale kompetence i forhold til organisation og levering af sundheds-
ydelser og medicinsk behandling og om de fælles principper for medlemslandenes
sundhedssystemer – universalitet, lige adgang og solidaritet. Endelig tilkendegav Rå-
det med konklusionerne, at regler om adgang til betalt behandling i andre medlemslan-
de bør fastsættes ved politiske beslutninger.
Kommissionen lancerede den 26. september 2006 en offentlig høring om sundhedstje-
nesteydelser i det indre marked mv. med henblik på udarbejdelse og fremsættelse af
forslag i 2007 (SEC(2006)1195/4). Formålet med høringen - og på sigt introduktion af
EU-regler om patientmobilitet ved, at tjenestemodtageren, tjenesteyderen eller tjene-
steydelsen bevæger sig og samarbejde mellem medlemslandenes sundhedsvæsener
– er for det første at få tilvejebragt klare retlige rammer for adgang til behandling i an-
dre medlemslande og for det at få identificeret områder, hvor fællesskabshandling kan
bibringe medlemslandenes egne tiltag på sundhedsområdet merværdi. Den danske
regering afgav sit høringssvar den 12. februar 2007.
I forbindelse med det uformelle ministermøde (sundhedsministre) den 20. april 2007
offentliggjorde Kommissionen et resumé af de i alt 279 modtagne høringssvar fra med-
lemslandenes regeringer, regionale myndigheder, internationale og nationale interes-
seorganisationer, fagforeninger og universiteter m.fl. Det tyske formandskab fremlagde
ved samme lejlighed i samarbejde med det kommende portugisiske og slovenske for-
mandskab et papir ”Notes of the Trio Presidency” om de videre overvejelser om det
fremtidige samarbejde på sundhedsområdet i EU.
Det tyske formandskab har fremlagt et udkast til rådskonklusioner om en fællesskabs-
ramme for patientmobilitet og sundhedstjenesteydelser i det indre marked med Kom-
missionens resumé af de indkomne høringssvar samt formandskabernes noter som
bilag.
Udkastet til rådskonklusioner med bilag er sat på dagsordenen for rådsmødet (beskæf-
tigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 30.-31. maj 2007 med hen-
blik på vedtagelse.
2. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
4. Formål og indhold
Det tyske formandskab har med henblik på rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik,
sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 30.-31. maj 2007 fremlagt et udkast til rådskon-
klusioner om en fællesskabsramme for patientmobilitet og sundhedstjenesteydelser i
det indre marked med Kommissionens resumé af de modtagne høringssvar samt for-
mandskabernes noter som bilag.
I udkastet til rådskonklusioner erindrer Rådet om rådskonklusionerne om fælles værdi-
er og principper i de europæiske sundhedssystemer af 2. juni 2006, idet Rådet samti-
dig hilser høringssvarene på Kommissionens offentlige høring samt Kommissionens
resume heraf velkommen. Endelig opfordrer Rådet til, at Kommissionen i sine videre
overvejelser tager medlemslandenes høringssvar samt formandskabernes noter i be-
tragtning, idet Kommisisonen endvidere opfordres til at fremsætte forslag så hurtigt
som muligt.
Udkastet til rådskonklusioner med bilag skal ses i lyset af den igangværende politiske
proces i EU vedrørende det fremtidige samarbejde på sundhedsområdet, herunder
patientmobilitet og samarbejde mellem medlemslandenes sundhedsvæsener. På bag-
grund af den offentlige høring om Fællesskabets indsats på sundhedsområdet ventes
Kommissionen i løbet af 2007 at fremsætte et eller flere forslag herom. Det primære
sigte med rådskonklusionerne og de dertil hørende bilag er at sende et politisk signal til
Kommissionen om Rådets engagement.
5. Høring
Sagen har ikke været i høring.
6. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
7. Konsekvenser
Sagen har ingen lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfundsøkonomiske konse-
kvenser eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Det forventes, at Kommissionen på baggrund af høringen om Fællesskabets indsats på
sundhedsområdet vil fremsætte et eller flere forslag vedrørende patientmobilitet og
samarbejde mellem medlemslandenes sundhedssystemer. Konsekvenserne heraf,
herunder de konsekvenser sådanne forslag vil kunne få for statsfinanserne, vil blive
vurderet, når forslagene er fremsat.
8. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder det positivt, at Rådet markerer sit engagement i processen og de
videre overvejelser og derfor vil kunne tilslutte sig udkastet til rådskonklusioner.
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
375555_0021.png
9. Forventninger til andre landes holdninger
De øvrige medlemslande ventes at tilslutte sig udkastet til rådskonklusioner.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Grundnotat om Kommissionens meddelelse om ”Høring om Fællesskabets indsats
vedrørende sundhedssektoren” (SEC(2006)1195/4) blev oversendt til udvalget den 13.
november 2006.
_____________________________________________________________________
Dagsordenspunkt 17: Rådshenstilling om forebyggelse af personskader og ulykker
- Vedtagelse___________________________________________________________
Nyt notat
1. Indledning og baggrund
Kommissionen fremlagde den 23. juni 2006 en meddelelse til Europa-Parlamentet og
Rådet om aktioner for et sikrere Europa (KOM(2006)328). Formålet med meddelelsen,
der fokuserer på forebyggelse af ulykker og personskader i Europa ved hjælp af folke-
sundhedsaktioner, er at tilvejebringe de nødvendige strategiske rammer for at kunne
bistå medlemslandene med at prioritere aktioner med henblik på reduktion af antallet af
ulykker og personskader.
Meddelelsen indeholder en EF-handlingsplan, der tager sigte på at tilvejebringe et
fællesskabsgrundlag med henblik på at hjælpe medlemslandene til at gøre personska-
der til en mindre byrde. Målsætningen er at reducere dødeligheden og sygeligheden
som følge af personskader og ulykker, og at sikre at Fællesskabet bliver et sikrere sted
at bo.
Væsentlige elementer i handlingsplanen er at kortlægge problemernes omfang, rappor-
tere om risikofaktorer, anbefale primær forebyggelse, formidle dokumentationsbasere-
de strategier, udbygge den faglige kapacitet til at rådgive risikoudsatte personer, stå i
spidsen for nationale handlingsplaner og informere offentligheden om farer og sikker-
hedsforanstaltninger. Som et væsentlig led i handlingsplanen vil Kommissionen udvikle
et EF-informationssystem om ulykker og personskader. Derudover er det sigtet at etab-
lere et EF-system til udveksling af informationer om virkningsfulde forebyggelsesforan-
staltninger.
Kommissionen indkredser syv områder, inden for hvilke der foreslås intensiveret fore-
byggelse af ulykker og fremme af sikkerheden. Disse er:
Børns og teenageres sikkerhed
Ældre medborgeres sikkerhed
Bløde trafikanters sikkerhed
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forebyggelse af sportsskader
Forebyggelse af skader forårsaget af varer og tjenesteydelser
Forebyggelse af selvpåført skade
Forebyggelse af vold mellem mennesker
Kommissionen fremlagde i tilknytning til meddelelsen et forslag til Rådets henstilling
om forebyggelse af personskader og fremme af sikkerhed (KOM(2006)329).
Forslaget til henstilling er sat på dagsordenen for rådsmødet (beskæftigelse, socialpoli-
tik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 30.-31. maj 2007 med henblik på vedtagelse.
2. Hjemmelsgrundlag
Forslaget til henstilling er fremsat med henvisning til artikel 152, stk. 4, i traktaten om
det europæiske fællesskab.
3. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
4. Formål og indhold
Formålet med forslaget til henstilling er at reducere hyppigheden af personskader og
ulykker i medlemslandene gennem større fokus på forebyggelse og fremme af sikker-
hed samt øget samarbejde og informationsudveksling i EU. Der lægges således op til,
at medlemslandene skal udveksle oplysninger om antallet og arten af personskader og
ulykker samt erfaringer med hensyn til bedste praksis.
I forslaget til henstillingen opfordres medlemslandene bl.a. til:
at udnytte eksisterende data om ulykker bedre og hvor det er hensigtsmæssigt
at udvikle repræsentative instrumenter til overvågning og rapportering af per-
sonskader med henblik på at opnå sammenlignelig information, overvåge udvik-
lingen i risikoen for personskader og effekten af forebyggende foranstaltninger
over tid og vurdere behovet for at tage yderligere initiativer med henblik på sik-
kerhed i forbindelse med varer og tjenesteydelser,
at indføre nationale planer eller lignende foranstaltninger for forebyggelse af
ulykker og personskader, inkluderende fremme af sikkerhed. Planerne eller lig-
nende foranstaltninger bør iværksætte og fremme tværministerielt og internati-
onalt samarbejde og effektivt anvende de finansielle ressourcer, der er til rådig-
hed for forebyggende foranstaltninger og fremme sikkerhed. Der bør i planer el-
ler lignende foranstaltninger særligt lægges vægt på kønsmæssige aspekter og
sårbare grupper som fx børn, ældre, handicappede, bløde trafikanter og speciel
hensyntagen til sportsskader og fritidsulykker forårsaget af varer og tjeneste-
ydelser, vold og selvpåført skade, og
at arbejde for, at forebyggelse af personskader og fremme af sikkerhed indføres
i skoler og i uddannelsen af personale i sundhedssektoren og af andre faggrup-
per, således at disse grupper kan fungere som kompetente rådgivere inden for
forebyggelse af personskader.
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionen opfordres bl.a. til:
at indsamle, analysere og videreformidle data fra medlemslandene om person-
skader og ulykker baseret på medlemslandenes nationale overvågningssyste-
mer,
at fremme udvekslingen af oplysninger om bedste praksis og andre foranstalt-
ninger vedrørende skadesforebyggelse gennem indsamling og videreformidling
af oplysninger fra medlemslandene, og
at fremme fællesskabsaktioner indenfor rammerne af bl.a. Folkesundhedsprog-
rammet med henblik på at reducere hyppigheden af personskader og ulykker i
EU.
Forslaget til henstilling er sat på dagsordenen for rådsmødet (beskæftigelse, socialpoli-
tik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 30.-31. maj 2007 med henblik på vedtagelse.
5. Høring
Forslaget til Rådets henstilling har ikke været i høring.
6. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet afgav udtalelse den 12. december 2006, idet Parlamentet fremsat-
te en række ændringsforslag til rådshenstillingen.
Parlamentet fremsatte bl.a. forslag om at fremhæve behovet for at overveje sammen-
hængen mellem indtagelse af alkohol og narkotika og forekomsten af personskader og
ulykker, samt at fremhæve vold mod kvinder og børn som en årsag til personskader.
Derudover understregede Parlamentet behovet for en bredspektret og tværsektoriel
tilgang til forebyggelse af personskader og ulykker samt inddragelse af civilsamfundet
og andre relevante parter.
En række af de pågældende ændringsforslag er blevet imødekommet i det foreliggen-
de forslag til henstilling.
7. Konsekvenser
Forslaget til henstilling har ingen lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller administra-
tive konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU's budget. Herudover
vurderes forslaget ikke at medføre økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
8. Regeringens foreløbige holdning
Regeringen vil kunne tilslutte sig forslaget til rådshenstillingen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være tilslutning til forslaget til rådshenstilling.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
375555_0024.png
_____________________________________________________________________
Dagsordenspunkt 18: Kommissionens grønbog ”Mod et Europa uden tobaksrøg –
politiske valgmuligheder på EU-plan”
KOM(2007)27
- Politisk drøftelse_______________________________________________________
Nyt notat
1. Resumé
Kommissionen lancerede den 30. januar 2007 en offentlig høring om fremme af et røg-
frit Europa. Høringen, der har form af en grønbog med titlen ” Mod et Europa uden to-
baksrøg – politiske handlemuligheder på EU-plan”, har til formål at afdække medlems-
landenes og andre parters synspunkter med hensyn til, hvorledes røgfri miljøer i Euro-
pa bedst kan fremmes. Høringsfristen er den 1. juni 2007.
2. Indledning og baggrund
Kommissionen lancerede den 30. januar 2007 en offentlig høring vedrørende fremme
af røgfri miljøer i Europa. I høringen, der har form af en grønbog med titlen ”Mod et
Europa uden tobaksrøg – politiske valgmuligheder på EU-plan” (COM(2007)27), be-
skriver Kommissionen sundhedsmæssige og økonomiske konsekvenser af passiv ryg-
ning, offentlighedens holdning til passiv rygning og rygeforbud, eksisterende foranstalt-
ninger med henblik på fremme af røgfri miljøer truffet på nationalt niveau og EU-niveau
samt fordele og ulemper ved forskellige tilgange til fremme af røgfri miljøer. Formålet
med høringen er at afdække medlemslandenes og andre parters synspunkter med
hensyn til, hvorledes røgfri miljøer i Europa bedst vil kunne fremmes. Høringsfristen er
den 1. juni 2007.
Grønbogen er sat på dagsordenen for rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sund-
hed og forbrugerbeskyttelse) den 30.-31. maj 2007 med henblik på politisk drøftelse.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formålet med den offentlige høring er at afdække medlemslandenes og andre interes-
serede parters synspunkter med hensyn til, hvilke skridt det vil være hensigtsmæssigt
at tage på EU-niveau med henblik på at fremme røgfri miljøer i Europa. Kommissionen
efterspørger således både synspunkter med hensyn til ambitionsniveauet og med hen-
syn til hvilke midler, der vurderes som bedst egnede til at fremme den valgte politik.
Høringsfristen er den 1. juni 2007.
I grønbogen redegør Kommissionen for de sundhedsskadelige konsekvenser af passiv
rygning. Det anføres bl.a., at passiv rygning forårsager mere end 79.000 dødsfald pr.
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
år i medlemslandene, ligesom passiv rygning forårsager hjerte-karsygdomme og ånde-
drætssygdomme. Der peges samtidig på, at passiv rygning især er skadeligt for spæd-
børn og børn, ligesom passiv rygning i forhold til gravide kvinder kan føre til lavere fød-
selsvægt, fosterdød og for tidlig fødsel. Fremme af røgfri miljøer vil således være gavn-
lig for folkesundheden. Det vil ikke blot gælde for så vidt angår konsekvenserne af pas-
siv rygning, men også for så vidt angår aktiv rygning, idet initiativer med henblik på
fremme af røgfri miljøer vurderes at ville bidrage til en reduktion af antallet af aktive
rygere.
Om de økonomiske konsekvenser af passiv rygning angiver Kommissionen, at disse
udmønter sig i form af udgifter til behandling for tobaksrelaterede sygdomme samt an-
dre samfundsøkonomiske udgifter til bl.a. pensioner mv. på grund af uarbejdsdygtighed
og et lavere skatteprovenu. Hertil kommer de økonomiske tab i den private sektor som
følge af lavere produktivitet blandt ansatte på grund af rygepauser og sygefravær.
Den forventede forbedrede folkesundhed som følge af fremme af røgfri miljøer vil i
henhold til grønbogen således kunne indebære en betydelig økonomisk positiv effekt.
Det medgives dog også, at fremme af røgfrie miljøer vil kunne have utilsigtede økono-
miske konsekvenser i form af et lavere afgiftsprovenu som følge af faldende salg af
tobak samt økonomiske tab for tobaksindustrien og fald i antallet af beskæftigede i
denne sektor.
Om den offentlige holdning til passiv og aktiv rygning peger Kommissionen på, at der
synes at være stor folkelig opbakning til politikker med sigte på at reducere passiv ryg-
ning, ligesom flertallet af borgerne i medlemslandene er klar over, at passiv rygning er
sundhedsfarlig. Undersøgelser viser tillige, at støtten til røgfri politikker er størst i de
medlemslande, der har introduceret rygeforbud i restaurations- og forlystelsesbran-
chen. Dette viser efter Kommissionens opfattelse, at støtten til sådanne politikker stiger
frem mod og endog efter gennemførelse af de pågældende politikker. Samtidig bevir-
ker sådanne politikker, at borgerne bliver mere opmærksomme på farerne ved såvel
aktiv som passiv rygning, hvilket på sigt ventes bl.a. at ville føre til reduktion i antallet af
aktive rygere.
I grønbogen gør Kommissionen endvidere status over den eksisterende regulering i de
enkelte medlemslande og på EU-plan, der tager sigte på fremme af røgfri miljøer. For
så vidt angår medlemslandene er det Kommissionens vurdering, at der er en klar ten-
dens til introduktion af røgfri miljøer i medlemslandene. Omfanget og karakteren af
tiltagene i medlemslandene er imidlertid meget forskellige og spænder således over
rygeforbud i lukkede lokaler med offentlig adgang og på alle arbejdspladser, til rygefor-
bud med undtagelser eksempelvis i form af mulighed for etablering af særlige rygefaci-
liteter på arbejdspladser, overgangsordninger for restaurations- og forlystelsesbran-
chen samt specifikke undtagelser for eksempelvis cigar- og pibeklubber. Hovedparten
af medlemslandene har indført rygeforbud på større offentlige steder så som hospita-
ler, uddannelsesinstitutioner, offentlige transportmidler mv.
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Karakteren af de nationale tiltag i medlemsstatsniveau spænder også vidt. Nogle lande
anvender frivillige tiltag, f.eks. i form af i frivillige aftaler, medens andre lande anvender
lovgivning, hvor overtrædelse af rygeforbudet er strafsanktioneret. De nationale tiltag er
i flere medlemslandene suppleret af tiltag på regionalt og/eller lokalt niveau.
På EU-plan er spørgsmålet om røgfri miljøer behandlet i en række resolutioner og hen-
stillinger, der ikke er retligt bindende. En række direktiver om sundhed og sikkerhed på
arbejdspladsen vedrører også spørgsmål om passiv rygning på arbejdspladsen.
Herefter gennemgår Kommissionen fordele og ulemper i forhold til rygeforbud med
større eller mindre rækkevidde. Det mest vidtrækkende forbud vil bestå i et fuldstæn-
digt rygeforbud i alle lukkede lokaler med offentlig adgang, herunder også offentlige
transportmidler, samt indendørsarbejdspladser. Et forbud af denne karakter ville kunne
suppleres med forbud mod rygning på udendørs arealer, hvor folk befinder sig tæt på
hinanden. Det gælder bl.a. ved indgange til bygninger, togperroner, busstoppesteder,
sportsstadioner og koncertsteder. Begrænsede undtagelser ville tillige kunne overvejes
i forhold til lokaliteter, hvor folk opholder sig dagligt. Det kunne eksempelvis være ple-
jehjem og fængsler.
Et mindre vidtrækkende forbud vil efter Kommissionens opfattelse bestå i et totalt ryge-
forbud i alle lukkede lokaler med offentlig adgang og indendørs arbejdspladser kombi-
neret med undtagelser for særligt udvalgte lokaliteter så som restaurations- og forly-
stelsesbranchen. En sådan tilgang vil kunne kombineres med krav om særlige rygerum
med udluftning.
Det anføres derudover, at rygeforbud bør kombineres med supplerende tiltag på såvel
EU-niveau som nationalt niveau. Sådanne supplerende tiltag, der vil kunne bestå i of-
fentlige anti-rygekampagner, vil efter Kommissionens vurdering medvirke til at sikre et
positivt resultat af indsatsen med henblik på at fremme røgfri miljøer.
Det er Kommissionens vurdering, at et totalt forbud mod rygning i lukkede lokaler med
offentlig adgang og på arbejdspladser kombineret med begrænsede undtagelser vil
være til størst gavn for folkesundheden sammenlignet med et mindre vidtrækkende
forbud. Imidlertid peger Kommissionens dog også på, at et så vidtrækkende forbud
sandsynligvis vil blive mødt med modstand i en række medlemslande, og derfor vil
kunne vise sig vanskeligt at gennemføre.
Med hensyn til et mindre vidtrækkende rygeforbud er det Kommissionens vurdering, at
det vil være mindre effektivt i forhold til folkesundheden end et fuldstændigt forbud, idet
det imidlertid forventes at kunne opnå mere støtte i medlemslandene. Et forbud af den-
ne art vil i øvrigt ikke afholde de medlemslande, der måtte ønske det, fra at indføre
eller opretholde mere strikse rygeforbud.
Udover at efterspørge synspunkter med hensyn til omfanget af initiativer for at fremme
røgfri miljøer i Europa ønsker Kommissionen tillige at indhente synspunkter om hvilke
skridt på fællesskabsniveau, der vil være mest hensigtsmæssige med henblik på den
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
bedst mulige gennemførelse af den valgte målsætning – dvs. hvorledes EU bedst kan
bidrage til gennemførelse af rygeforbud med mere eller mindre begrænsede undtagel-
ser. Blandt midlerne til rådighed med henblik på at opnå røgfri miljøer opregner Kom-
missionen opretholdelse af status quo, frivillige foranstaltninger, åben koordination og
udveksling af erfaringer og bedste praksis mellem medlemslandene til henstillinger fra
Kommissionen eller Rådet og bindende EU-lovgivning.
Kommissionen vil efter udløbet af høringsfristen den 1. maj 2007 analysere de mod-
tagne høringssvar med henblik på udarbejdelse af en rapport med hovedresultaterne af
høringen. Herefter vil Kommissionen overveje eventuelle yderligere tiltag.
Grønbogen er sat på dagsordenen for rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sund-
hed og forbrugerbeskyttelse) den 30.-31. maj 2007 med henblik på politisk drøftelse.
Formandskabet har således lagt op til, at ministrene udveksler synspunkter om, hvor-
ledes røgfri miljøer bedst fremmes, herunder hvilke foranstaltninger, der bør træffes på
henholdsvis nationalt og europæisk niveau.
6. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig, fordi der ikke er tale om forslag til lovgivning.
7. Lovgivningsmæssige konsekvenser
Der er tale om en høring, der ikke indeholder forslag til retsakter. Høringen har derfor
ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Konsekvenser
Der er tale om en høring, der ikke indeholder forslag til retsakter. Høringen har derfor
ingen statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller administrative konsekvenser eller
konsekvenser for EU’s budget.
9. Høring
Grønbogen er blevet sendt i høring hos Astma-Allergi Forbundet, Danmarks Lungefor-
ening, Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, Forbrugerrådet, Hjerteforenin-
gen, Kræftens Bekæmpelse, Landsforeningen Røgfrit Miljø, Netværket af Forebyggen-
de Sygehuse i Danmark, Philip Morris, Sund By Netværket og Tobaksindustrien.
Høringsfristen er den 21. maj 2007, idet høringsparterne samtidig er blevet orienteret
om, at der er tale om en offentlig høring med mulighed for at sende bidrag direkte til
Kommissionen.
10. Generelle forventninger til andre medlemslandes holdninger
Regeringen har ikke kendskab til offentligt kendte holdninger til grønbogen i andre
medlemslande.
11. Regeringens foreløbige generelle holdning
Efter regeringens opfattelse er det positivt, at Kommissionen med grønbogen iværk-
sætter en offentlig debat om fremme af røgfri miljøer i Europa. Regeringen finder sam-
27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
375555_0028.png
tidig, at der i grønbogen rejses en række relevante og aktuelle spørgsmål med hensyn
til fremme af røgfri miljøer.
Regeringens holdning til anvendelsesområdet for initiativer vedrørende forbud mod
rygning afspejler sig i lovforslag L 191 om røgfri miljøer, der p.t. er under udvalgsbe-
handling i Folketinget. Det betyder, at regeringen foretrækker den mere lempelige til-
gang, der er beskrevet i afsnit IV, og som konkret indebærer et generelt rygeforbud på
arbejdspladser, i det offentlige rum, i transportmidler og på serveringssteder med en
række muligheder for undtagelser.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Grundnotat er oversendt til Europaudvalget den 17. april 2007.
_____________________________________________________________________
Dagsordenspunkt 19: Kommissionens forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv
93/109/EF af 6. december 1993, for så vidt angår nærmere regler for valgret og valg-
barhed ved valg til Europa-Parlamentet for unionsborgere, der har bopæl i en med-
lemsstat, hvor de ikke er statsborgere
KOM(2006)791_________________________________________________________
Nyt notat
1. Resume
Forslaget har til formål at gøre det lettere for unionsborgere at udøve deres valgret og
dermed opnå større valgdeltagelse ved valg til Europa-Parlamentet samt gøre det enk-
lere for unionsborgere at stille op til valg til Europa-Parlamentet i en anden medlems-
stat. Direktivet vil fortsat også have til formål at hindre borgere i at stemme eller opstille
i mere end et land, idet det på baggrund af erfaringerne med de hidtidige bestemmel-
ser foreslås at erstatte forpligtelsen til at udveksle oplysninger med mindre belastende
foranstaltninger og samtidig indføre de nødvendige garantier og restriktioner.
Forslaget forventes vedtaget på et kommende rådsmøde.
2. Indledning og baggrund
Kommissionen har den 12. december 2006 fremsat forslag til Rådets direktiv om æn-
dring af direktiv 93/109/EF af 6. december 1993 for så vidt angår nærmere regler for
valgret og valgbarhed ved valg til Europa-Parlamentet for unionsborgere, der har bo-
pæl i en medlemsstat, hvor de ikke er statsborgere (KOM(2006)791).
Baggrunden for forslaget er, at en rapport udarbejdet af kommissionen om anvendelse
af direktiv 93/109/EF ved valget til Europa-Parlamentet i 2004 har vist, at der er behov
for at ændre visse bestemmelser i direktivet.
28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
375555_0029.png
Kommissionen anfører som baggrund for forslaget, at systemet med udveksling af op-
lysninger mellem medlemsstaterne om, hvilke personer der ønsker at stemme eller
stille op til valg til Europa-Parlamentet i et andet land end vedkommendes hjemland, er
administrativt belastende for medlemsstaterne og mangler driftsikkerhed og effektivitet.
Kommissionen anfører samtidig, at problemerne med den nuværende udveksling af
informationer kun kan overvindes ved at harmonisere reglerne for optagelse på de na-
tionale valglister, hvilket ikke vurderes at stå i forhold til det tilstræbte mål. Kommissio-
nen foreslår på den baggrund, at den eksisterende informationsudveksling mellem
medlemsstaterne afskaffes samtidig med, at der fastholdes et krav for borgerne til at
fremlægge en erklæring, hvori vælgeren eller den valgbare forpligter sig til kun at ud-
øve sin valgret eller valgbarhed i bopælslandet. For at undgå dobbelt stemmeafgivelse,
dobbeltkandidatur og udøvelse af valgret eller valgbarhed efter fortabelse heraf bør
bopælslandene endvidere træffe de nødvendige foranstaltninger og fastsætte passen-
de sanktioner for overtrædelser af direktivets bestemmelser.
Ifølge forslaget kan det være problematisk for en unionsborger, der ønsker at opstille
som kandidat i et andet land end hjemlandet, at fremskaffe den krævede attest om, at
denne ikke har mistet sin valgbarhed i hjemlandet. Kommissionen ønsker derfor med
forslaget at gøre det enklere for en unionsborger at stille op til valg til Europa-
Parlamentet ved, at kravet til kandidaterne om at fremlægge denne attest ophæves og
erstattes af en erklæring om, at vedkommende ikke har fortabt sin valgbarhed i sit
hjemland, hvis indhold bopælslandet skal anmode hjemlandet om at bekræfte.
Forslaget forventes vedtaget på et kommende rådsmøde.
3. Retsgrundlag
Forslaget er fremsat under henvisning til traktaten om oprettelsen af Det Europæiske
Fællesskab, særlig artikel 19, stk. 2.
4. Nærhedsprincippet
Kommissionen har anført, at på grund af problemets transnationale karakter kan de
problemer, der er blevet fremhævet i forbindelse med gennemførelsen af direktivet, kun
løses ved en ændring heraf
Regeringen kan tilslutte sig Kommissionens bemærkninger.
5. Formål og indhold
Forslaget indebærer en ændring af direktivets artikel 6 således, at bopælslandet for-
pligtes til ved henvendelse til hjemlandet at forsikre sig om, at en unionsborger, der har
tilkendegivet ønske om at udøve sin valgbarhed i landet, ikke ved en civil- eller straffe-
retlig afgørelse har fortabt denne ret i hjemlandet. Samtidig udgår direktivets artikel 10,
stk. 2, hvilket medfører, at en unionsborger, der ønsker at anmelde sig som kandidat i
bopælslandet, fremover ikke skal fremlægge en attest fra sit hjemland om, at vedkom-
mende ikke har fortabt sin valgbarhed. En person, der ønsker at stille op som kandidat,
vil ved anmeldelsen af sit kandidatur fremover alene skulle afgive en erklæring om, at
29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
375555_0030.png
vedkommende ikke har fortabt sin valgbarhed i sit hjemland, jf. forslaget til direktivets
artikel 10, stk. 1, litra d).
Bopælslandets kontrol efter artikel 6 skal ifølge forslaget ske ved, at bopælslandet
fremsender den nævnte erklæring til hjemlandet. Det foreslås endvidere, at hjemlandet
forpligtes til i samme øjemed at fremsende de fornødne og normalt foreliggende oplys-
ninger fra hjemlandet på behørig vis og inden for en rimelig frist. Disse oplysninger må
kun omfatte angivelser, som er absolut nødvendige for gennemførelsen af denne arti-
kel, ligesom oplysningerne ikke må anvendes til andet formål. Hvis oplysningerne fra
hjemlandet afkræfter erklæringens indhold, skal bopælslandet ifølge forslaget træffe de
nødvendige foranstaltninger til at forhindre den pågældende i at lade sig opstille.
Endelig foreslås det, at hjemlandet på behørig vis og inden for en rimelig frist kan til-
sende bopælslandet alle oplysninger, der er nødvendige for gennemførelsen af artikel
6.
Det foreslås endvidere at afskaffe den hidtidige forpligtelse i direktivets artikel 13, hvor-
efter bopælslandet på grundlag af de formelle erklæringer efter artikel 9 (valgret) og
artikel 10 (valgbarhed) om, at en udenlandsk unionsborger ønskede at udøve sin valg-
ret eller sin ret til at lade sig vælge i bopælslandet, skulle sende disse til hjemlandet, for
at sidstnævnte kunne træffe de nødvendige foranstaltninger til at hindre, at dets stats-
borgere afgiver stemme eller opstiller i mere end et land.
For også fremover at sikre, at statsborgere ikke afgiver stemme eller opstiller til valg i
mere end et land, foreslås en ny bestemmelse i artikel 13, hvorefter medlemslandene
forpligtes til at anvende effektive og afskrækkende sanktioner, der skal stå i rimeligt
forhold til afgivelse af en urigtig erklæring. Bopælslandet forpligtes således til at træffe
de nødvendige foranstaltninger med henblik på at sanktionere afgivelse af urigtige op-
lysninger efter de i artikel 9, stk. 2, og artikel 10, stk. 1, nævnte erklæringer
Endelig foreslås det, at direktivets artikel 16 ændres således, at det pålægges Kom-
missionen på grundlag af medlemsstaternes oplysninger at aflægge rapport til Europa-
Parlamentet og Rådet om anvendelsen af dette direktiv ved valget til Europa-
Parlamentet i 2009, eventuelt ledsaget af et forslag til ændring af dette direktiv. Rap-
porten skal især vedrøre anvendelsen af artikel 4 og 13 med henblik på at måle om-
fanget af eventuel dobbelt stemmeafgivelse og dobbeltkandidatur. I den forbindelse
foreslås det, at medlemsstaterne skal samarbejde om efter valget at kontrollere even-
tuelle forekomster af dobbelt stemmeafgivelse og dobbeltkandidatur. Denne kontrol
kan målrettes mod situationer, hvor der er stor sandsynlighed for dobbelt stemmeafgi-
velse eller dobbeltkandidatur.
Efter forslaget skal direktivet være implementeret i medlemsstaterne senest den 30.
juni 2008.
6. Udtalelse fra Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.
30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
375555_0031.png
7. Gældende dansk ret
Direktivet er gennemført primært i lovbekendtgørelse nr. 52 af 2. februar 2004 om valg
af danske medlemmer til Europa-Parlamentet.
8. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget til ændring af direktivet vil have lovgivningsmæssige konsekvenser for så vidt
angår lov om valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet, jf. lovbekendtgørelse
nr. 52 af 2. februar 2004, hvor bestemmelsen om, at en person skal slettes af valgli-
sten, såfremt indenrigsministeren modtager underretning om, at pågældende er opta-
get på valglisten i et af de øvrige medlemsstater (§ 14, stk. 4 og 5), bestemmelsen om
afgivelse af meddelelse til hjemlandet om, hvilke personer der optages på valgliste
(lovens § 14 a, stk. 3), og bestemmelserne om afgivelse af valgbarhedsattest ved ind-
levering af kandidatliste (lovens § 19 a, stk. 2, og § 23, stk. 3) skal ændres i overens-
stemmelse med forslaget. Endvidere vil der skulle indsættes bestemmelser om indhen-
telse af oplysninger fra hjemlandet om eventuelt tab af valgbarhed samt besvarelse af
lignende anmodninger herom fra andre medlemslande.
For så vidt angår forslaget om, at der skal fastsættes sanktioner for overtrædelse af
direktivet, opfylder Danmark umiddelbart dette, idet der i lovens § 47 er fastsat sanktio-
ner i form af bødestraf for at afgive stemme eller at opstille som kandidat både ved valg
i Danmark til Europa-Parlamentet og i en af de øvrige medlemsstater.
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have bebyrdende statsfinansielle konsekvenser, idet der
efter den nugældende ordning udveksles oplysninger mellem medlemsstaterne om
alle, der ønsker at stemme og stille op, hvor der efter forslaget fremover primært skal
indhentes oplysninger i hjemlandet om eventuel tab af valgbarhed for de personer, der
ønsker at stille op som kandidater til valget, samt besvare lignende anmodninger her-
om fra andre medlemslande.
9. Høring
Forslaget har ikke været sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er principielt positivt indstillet overfor forslaget.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Regeringen er ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget fra andre lan-
de.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Grundnotat er oversendt til udvalget den 14. februar 2007.
31