Europaudvalget 2006-07
2805 - Transport, tele og energi
Offentligt
1453602_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
10456/07 (Presse 133)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2805. samling i Rådet
Transport, telekommunikation og energi
Luxembourg, den 6.-8. juni 2007
Formand
Michael GLOS
Tysklands forbundsminister for økonomi og teknologi
Wolfgang TIEFENSEE
Tysklands forbundsminister for transport, anlægsarbejder og
byudvikling
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 9776 / 6319
Fa x: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
10456/07 (Presse 133)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453602_0002.png
6.-8.VI.2007
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet havde en orienterende drøftelse om de vigtigste spørgsmål vedrørende det indre marked for
gas og elektricitet.
Rådet nåede til politisk enighed om følgende forslag:
et udkast til forordning om
taksterne for roaming
et udkast til direktiv om et
trafikovervågnings- og trafikinformationssystem
i Fællesskabet
et udkast til direktiv om
havnestatskontrol
et udkast til direktiv om principperne for
undersøgelser af ulykker
i søtransportsektoren
et udkast til forordning om ændring af forordning om oprettelse af et
europæisk
luftfartssikkerhedsagentur.
Rådet vedtog en resolution om
Galileo-programmet.
Rådet vedtog endvidere konklusioner om:
i2010 - Årsrapport om informationssamfundet, 2007
Europæisk
energistrategi
på transportområdet
EU's holdning vedrørende inddragelse af luftfarten i den europæiske
emissionshandelsordning,
der skal fastlægges på ICAO's forsamling i september 2007.
Rådet vedtog uden debat en afgørelse om ændring af ordningen for
egne indtægter
til finansiering
af EU's almindelige budget.
10456/07 (Presse 133)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453602_0003.png
6.-8.VI.2007
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 6
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
ENERGI ......................................................................................................................................... 9
Markedet for gas og elektricitet ....................................................................................................... 9
Internationale forbindelser på energiområdet................................................................................. 10
TELEKOMMUNIKATION OG POSTANLIGGENDER.............................................................. 11
Roaming på offentlige mobiltelefonnet ......................................................................................... 11
Radiofrekvensbaseret identifikation i Europa ................................................................................ 12
Det indre marked for posttjenester i Fællesskabet.......................................................................... 13
i2010 - Årsrapport om informationssamfundet, 2007 -
Rådets konklusioner
.................................. 14
TRANSPORT ............................................................................................................................... 15
Søfartssikkerhed............................................................................................................................ 15
Trafikovervågnings- og trafikinformationssystem for skibsfarten......................................................................15
Havnestatskontrol............................................................................................................................................16
Erstatningsansvar ved ulykker i forbindelse med passagerskibsfart ...................................................................17
Undersøgelser af ulykker i søtransportsektoren ................................................................................................18
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
10456/07 (Presse 133)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453602_0004.png
6.-8.VI.2007
Europæisk datacenter for langtrækkende identificering og sporing af skibe (LRIT)...........................................19
Konvention om en kodeks for linjekonferencer ............................................................................. 20
GALILEO - Rådets konklusioner .................................................................................................. 21
Europæisk energistrategi på transportområdet -
Rådets konklusioner.............................................
22
Indlandstransport af farligt gods.................................................................................................... 23
Interoperabilitet i Fællesskabets jernbanesystem ........................................................................... 24
Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur .................................................................................. 25
Driften af lufttransporttjenester i Fællesskabet .............................................................................. 26
Europæisk lufttrafikstyringssystem (SESAR) -
Rådets resolution..................................................
27
Inddragelse af luftfarten i handelen med emissioner -
Rådets konklusioner....................................
28
EVENTUELT ............................................................................................................................... 29
EU-policyworkshop om udvikling af offshore vindkraft ...................................................................................29
Evaluering af Det Europæiske Agentur for Net- og Informationssikkerhed .......................................................29
Ratificering af internationale søfartskonventioner.............................................................................................29
Tredje jernbanepakke – resultater af forligsproceduren med Europa-Parlamentet ..............................................29
Kompensation til passagerer ved boardingafvisning eller forsinkelser...............................................................29
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
TRANSPORT
Konventionen om søfarendes arbejdsstandarder ...............................................................................................30
EF's tiltrædelse af Beograd-konventionen.........................................................................................................30
Udvidelse af de vigtigste transeuropæiske transportakser til nabolandene -
Rådets konklusioner........................30
EKSTERNE FORBINDELSER
Somalia...........................................................................................................................................................31
Aftalen mellem EF og Rusland om et multilateralt atom- og miljøprogram .......................................................31
BUDGET
EU-budgettet - Ordningen med egne indtægter.................................................................................................32
10456/07 (Presse 133)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.-8.VI.2007
KRISESTYRING
Samarbejdet mellem FN og EU om krisestyring...............................................................................................32
UDNÆVNELSER
Det Europæiske Kemikalieagentur ...................................................................................................................33
10456/07 (Presse 133)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453602_0006.png
6.-8.VI.2007
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Renaat LANDUYT
Marc VERWILGHEN
Bulgarien:
Petar MUTAFCHIEV
Galina TOSHEVA
Den Tjekkiske Republik:
Aleš ŘEBÍČEK
Martin TLAPA
Danmark:
Flemming HANSEN
Helge SANDER
Tyskland:
Wolfgang TIEFENSEE
Michael GLOS
Jörg HENNERKES
Joachim WUERMELING
Estland:
Juhan PARTS
Irland:
John BROWNE
Grækenland:
Mihail-Georgios LIAPIS
Manolis KEFALOGIANNIS
Anastasios NERATZIS
Spanien:
Magdalena ÁLVAREZ ARZA
Frankrig:
Alain JUPPÉ
Jean-Louis BORLOO
Dominique BUSSEREAU
Italien:
Alessandro BIANCHI
Paolo GENTILONI
Sergio D'ANTONI
Cypern:
Haris THRASSOU
Letland:
Ainārs ŠLESERS
Jurijs STRODS
Litauen:
Vytas NAVICKAS
Alminas MAČIULIS
Minister for mobilitet
Økonomiminister og minister for energi, udenrigshandel
og videnskabspolitik
Transportminister
Viceminister for økonomi og energi
Transportminister
Viceminister for industri og handel
Trafik- og energiminister
Minister for videnskab, teknologi og udvikling
Forbundsminister for transport, anlægsarbejder og
byudvikling
Forbundsminister for økonomi og teknologi
Statssekretær, Forbundsministeriet for Transport,
Anlægsarbejder og Byudvikling
Statssekretær, Forbundsministeriet for Økonomi og
Teknologi
Økonomi- og kommunikationsminister
Viceminister, Landbrugs- og Fødevareministeriet, med
særligt ansvar for skovbrug
Trafik- og kommunikationsminister
Minister for handelsflåden
Statssekretær for udvikling
Minister for infrastruktur og transport
Minister for økologi, bæredygtig planlægning og
udvikling
Økonomi-, finans- og beskæftigelsesminister
Statssekretær med ansvar for transport, Ministeriet for
Økologi, Bæredygtig planlægning og Udvikling
Trafikminister
Kommunikationsminister
Statssekretær for økonomisk udvikling
Minister for kommunikation og offentlige arbejder
Transportminister
Økonomiminister
Økonomiminister
Statssekretær, transport og kommunikationsministeriet
10456/07 (Presse 133)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453602_0007.png
6.-8.VI.2007
Luxembourg:
Lucien LUX
Jeannot KRECKÉ
Jean-Louis SCHILTZ
Ungarn:
Balázs FELSMANN
Malta:
Ninu ZAMMIT
Censu GALEA
Nederlandene:
Camiel EURLINGS
Frank HEEMSKERK
Østrig:
Werner FAYMANN
Christine MAREK
Polen:
Jerzy POLACZEK
Piotr Grzegorz WOŹNIAK
Rafal WIECHECKI
Portugal:
Mário LINO
Manuel PINHO
Rumænien:
Ludovic ORBAN
Varujan VOSGANIAN
Balint Marton PORCSALMI
Slovenien:
Andrej VIZJAK
Peter VERLIČ
Slovakiet:
�½ubomír VÁ�½NY
�½ubomír JAHNÁTEK
Finland:
Suvi LINDÉN
Sverige:
Åsa TORSTENSSON
Det Forenede Kongerige:
Stephen LADYMANR
Margaret HODGE
Peter TRUSCOTT
Miljøminister og transportminister
Minister for økonomi og udenrigshandel og sportsminister
Minister for samarbejde og humanitær bistand,
kommunikationsminister samt forsvarsminister
Statssekretær (med særligt ansvarsområde), Økonomi- og
Transportministeriet
Minister for ressourcer og infrastruktur
Minister for konkurrenceevne og kommunikation
Minister for transport, offentlige arbejder og
vandforvaltning
Statssekretær for økonomiske spørgsmål (i international
sammenhæng: minister for udenrigshandel)
Forbundsminister for transport, innovation og teknologi
Statssekretær, Forbundsministeriet for Økonomi og
Arbejde
Transportminister
Økonomiminister
Minister for maritim økonomi
Minister for offentlige arbejder, transport og
kommunikation
Økonomi- og innovationsminister
Transportminister
Økonomi- og handelsminister
Statssekretær, Ministeriet for kommunikation og
informationsteknologi
Økonomiminister
Statssekretær, Transportministeriet
Minister for transport, postvæsen og telekommunikation
Økonomiminister
Kommunikationsminister
Infrastrukturminister
Transportminister
Viceminister for industri og regionerne
Statssekretær, Energiministeriet
Kommissionen:
Jacques BARROT
Viviane REDING
Neelie KROES
Charlie MCCREEVY
Næstformand
Medlem
Medlem
Medlem
10456/07 (Presse 133)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.-8.VI.2007
Andris PIEBALGS
Medlem
10456/07 (Presse 133)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453602_0009.png
6.-8.VI.2007
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
ENERGI
Markedet for gas og elektricitet
Rådet havde en orienterende drøftelse om de vigtigste spørgsmål (adskillelse, effektiv regulering,
hensigtsmæssige investeringer i infrastruktur og samarbejde mellem netværksoperatører) på det
indre marked for gas og elektricitet, som tog afsæt i et spørgeskema fra det tyske formandskab
(9905/07).
Det Europæiske Råds handlingsplan (2007-2009) "energipolitik for Europa", der blev vedtaget i
marts 2007, identificerer prioriteterne for tiltag med hensyn til disse spørgsmål (7224/07).
Debatten vil være nyttig for Kommissionens forberedelse af lovgivningspakken om det indre
marked, der forventes forelagt i løbet af efteråret.
Før Rådet gik ind i debatten, var det blevet underrettet om resultatet af mødet i Det Pentalaterale
Energiforum (det vestlige Centraleuropa), som fandt sted den 6. juni, og om aftalememorandummet
om sammenkobling og forsyningssikkerhed i det vestlige Centraleuropa, der blev undertegnet i
forbindelse hermed.
10456/07 (Presse 133)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.-8.VI.2007
Internationale forbindelser på energiområdet
Rådet noterede sig formandskabets og kommissionsmedlem Andris Piebalgs' orientering om de
begivenheder og udviklinger med hensyn til internationale forbindelser, der er sket under det tyske
formandskab, eller som vil finde sted i nær fremtid (9489/07). Denne orientering omfattede bl.a.
forbindelserne med USA, Rusland, OPEC, energifællesskabet, Afrika, Brasilien, Tyrkiet og Norge
såvel som begivenheder relateret til energieffektivitet og iværksættelsen af EU-netværket af
energisikkerhedskorrespondenter.
10456/07 (Presse 133)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453602_0011.png
6.-8.VI.2007
TELEKOMMUNIKATION OG POSTANLIGGENDER
Roaming på offentlige mobiltelefonnet
Idet Rådet godkendte resultatet af Europa-Parlamentets førstebehandling, der blev vedtaget den
23. maj 2007, nåede det til politisk enighed om et forslag til en forordning om roaming på offentlige
mobiltelefonnet i Fællesskabet og om ændring af direktiv 2002/21/EF om fælles
rammebestemmelser for elektroniske kommunikationsnet og tjenester (10094/07).
Efter jurist-lingvisternes endelige gennemgang skal forordningen vedtages den 25. juni 2007 og
offentliggøres i EU-Tidende inden udgangen af juni. Den træder i kraft dagen efter
offentliggørelsen.
Formålet med forordningen er at sikre, at brugerne af offentlige mobiltelefonnet under rejse i
Fællesskabet ikke betaler for høje takster for roamingtjenester, når de foretager eller modtager
mobiltelefonopkald. Forordningen fastsætter regler for de takster, som mobiloperatørerne må
opkræve for levering af internationale roamingtjenester for taletelefoniopkald med oprindelse og
terminering i Fællesskabet.
Flere oplysninger findes i pressemeddelelse 10492/07.
10456/07 (Presse 133)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453602_0012.png
6.-8.VI.2007
Radiofrekvensbaseret identifikation i Europa
Rådet udvekslede synspunkter om radiofrekvensbaseret identifikation
1
(RFID) på grundlag af et
spørgeskema fra formandskabet (9903/07).
Rådet var enigt om, at der er stort potentiale for EU's konkurrence og vækst i denne nye teknologi,
men at der skal findes en afbalanceret tilgang mellem udviklingen af teknologien og spørgsmålet
om privatlivets fred og databeskyttelse.
Den 15. marts 2007 vedtog Kommissionen meddelelsen "Radiofrekvensbaseret identifikation
(RFID) i Europa: elementer til en politisk ramme" (7544/07+ADD
1),
der bygger på resultaterne af
en offentlig høring om RFID's rolle i et moderne informationssamfund. Meddelelsen indeholder
forslag til en række opfølgende skridt til, hvordan man kan overvinde barriererne for en udvidelse af
udbyttet til gavn for samfundet og økonomien og samtidig træffe de nødvendige forholdsregler
inden for privatsfære, sundhed og miljø.
Den aktuelle udvikling peger i retning af, at RFID-markedet vil vokse hurtigt de næste 10 år. Det vil
skabe mange nye muligheder for erhvervslivet og samfundet, men der er en række politiske og
sociale spørgsmål, der skal tages hensyn til først, specielt på områderne privatlivets fred, sikkerhed,
teknologisk pålidelighed og international kompatibilitet. Med den bredere anvendelse bliver det
afgørende, at RFID indføres under regulerede former, der giver borgerne et effektivt værn om de
grundlæggende værdier, sundhed, databeskyttelse og privatlivets fred. RFID anses også for at være
en mulighed for en ny fase i informationssamfundets udvikling, en fase, der ofte går under
betegnelsen "tingenes internet", hvor internettet ikke kun forbinder computere og
kommunikationsterminaler, men i princippet alle de ting, vi omgiver os med i dagligdagen.
Det tyske formandskab vil sammen med Europa-Kommissionen tilrettelægge en konference om
"RFID: Mod et tingenes internet", som skal afholdes den 25.-26. juni 2007 i Berlin. Formålet med
konferencen er at indkredse politiske tilgange og begreber på europæisk og internationalt plan.
Det kommende portugisiske formandskab vil afholde en konference på højt plan om RFID den
15.-16. november 2007 i Lissabon.
1
En teknik, der muliggør automatisk identifikation og datafangst ved brug af radiofrekvenser.
Det iøjnefaldende ved denne teknologi er, at enhver genstand eller for den sags skyld ethvert
dyr eller menneske kan udstyres med en mikrochip, der indeholder en entydig
identitetsmarkør og andre oplysninger, som kan aflæses trådløst. Forbundet med databaser
og kommunikationsnet, f.eks. internettet, giver denne teknologi store muligheder for at
levere nye tjenester og applikationer i alle mulige situationer.
12
10456/07 (Presse 133)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.-8.VI.2007
Det indre marked for posttjenester i Fællesskabet
Rådet noterede sig en fremskridtsrapport (9906/07) om et forslag til direktiv om ændring af det
nuværende postdirektiv 97/67/EF med henblik på fuld realisering af det indre marked for
posttjenester i Fællesskabet.
Ministrene havde også en uformel udveksling af synspunkter om de vigtigste uafklarede spørgsmål
under deres frokost på grundlag af en note fra formandskabet (9946/07).
Det tekniske arbejde i Rådets forberedende organer fortsætter i forbindelse med de kommende
interinstitutionelle drøftelser med Europa-Parlamentet (fælles beslutningsprocedure).
Kommissionen vedtog sit forslag i oktober 2006 (14357/06+ADD
1, ADD 2).
Forslaget har til
formål at indføre et indre marked for posttjenester ved at afskaffe ene- og særrettigheder i
postsektoren og bekræfte tidsplanen for markedsåbning som fastlagt i det nuværende direktiv, sikre
alle brugere i alle EU-lande et fælles mål af tjenester, der er omfattet af befordringspligt, og
fastsætte harmoniserede principper for reguleringen af postsektoren på et åbent marked; forslaget
sigter derudover mod at mindske alle hindringer for, at det indre marked kan fungere.
Det tyske formandskabs rapport gør status over de store fremskridt, der indtil nu er gjort med
centrale spørgsmål som det fælles mål, nemlig at sikre et højt kvalitetsniveau for de ydelser, der er
omfattet af befordringspligt, principperne for udpegning af befordringspligtige virksomheder,
reglerne for at udstede bevillinger til leverandører af posttjenester, oplysninger om
forsyningspligten, adgang til den postale infrastruktur og tjenester, takstprincipper og
gennemskuelige regnskaber og sikring af klageadgang for brugere og leverandører af posttjenester.
Derudover indkredser den de vigtigste uafklarede spørgsmål, der skal behandles de kommende
måneder under det portugisiske formandskab.
Europa-Parlamentet forventes at vedtage sin førstebehandlingsudtalelse i juli 2007.
10456/07 (Presse 133)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453602_0014.png
6.-8.VI.2007
i2010 - Årsrapport om informationssamfundet, 2007 -
Rådets konklusioner
Se den fulde tekst til konklusionerne i (9955/07):
http://register.consilium.europa.eu/pdf/dk/07/st09/st09955.da07.pdf
10456/07 (Presse 133)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453602_0015.png
6.-8.VI.2007
TRANSPORT
Søfartssikkerhed
Trafikovervågnings- og trafikinformationssystem for skibsfarten
Rådet nåede til enstemmig politisk enighed om et forslag til direktiv om ændring af direktiv
2002/59/EF
1
om oprettelse af et trafikovervågnings- og trafikinformationssystem for skibsfarten i
Fællesskabet (9924/07).
Rådet vil vedtage sin fælles holdning på en af de kommende samlinger efter færdigbehandlingen af
teksten og fremsende den til Europa-Parlamentet til andenbehandling inden for rammerne af den
fælles beslutningsprocedure.
Kommissionen forelagde forslaget i december 2005 som led i tredje pakke til forbedring af
sikkerheden til søs (5171/06).
2
Udkastet til direktiv tager navnlig sigte på at indføre supplerende foranstaltninger med henblik på
øget sikkerhed for søfarten og bedre miljøbeskyttelse og på at harmonisere medlemsstaternes
gennemførelse af nødområdeplanerne.
1
2
EFT L 208 af 5.8.2002, s. 10.
Den 23. november 2005 vedtog Kommissionen en pakke med syv lovgivningsforslag, der
skal styrke søtransportsikkerheden i Europa ved hjælp af bedre forebyggelse af ulykker og
efterforskning og udvidet kontrol af fartøjernes kvalitet. Pakken indeholder følgende forslag:
- et forslag til direktiv om opfyldelse af kravene til flagstater (6843/06)
- et forslag til direktiv om fælles regler og standarder for organisationer, der udfører
inspektion og syn af skibe, og for søfartsmyndighedernes aktiviteter i forbindelse dermed
(omarbejdet) (5912/06)
- et forslag til direktiv om ændring af direktiv 2002/59/EF om oprettelse af et
trafikovervågnings- og trafikinformationssystem for skibsfarten i Fællesskabet (5171/06)
- et forslag til direktiv om de grundlæggende principper for undersøgelser af ulykker i
søtransportsektoren og om ændring af direktiv 1999/35/EF og 2002/59/EF (6436/06)
- et forslag til direktiv om rederes erstatningsansvar og om finansiel garanti (5907/06)
- et forslag til direktiv om havnestatskontrol (5632/06)
- et forslag til forordning om transportørers erstatningsansvar ved ulykker under
passagertransport ad søvejen og indre vandveje (6827/06).
15
10456/07 (Presse 133)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.-8.VI.2007
Den tekst, som Rådet er nået til enighed om, adskiller sig på enkelte områder fra teksten til den
generelle indstilling, der blev opnået enighed om i juni 2006 (10042/06, s. 43). Der blev udarbejdet
nogle nye betragtninger i lyset af den generelle indstilling, og nogle af Europa-Parlamentets
ændringer, som Rådet kunne acceptere, blev indsat i teksten. Den tekst, der blev opnået politisk
enighed om, tager sigte på:
at øge sikkerheden for fiskerfartøjer med en længde overalt på over 15 meter, idet de skal
udstyres med automatiske identifikationssystemer (AIS)
at fastsætte specifikke foranstaltninger med henblik på at øge sikkerheden til søs i forbindelse
med issejlads
at fastsætte regler for at modtage et skib med behov for hjælp i eller nægte det adgang til et
nødområde
at forbedre overvågningen af skibe gennem informationsudvekslingssystemet SafeSeaNet.
Europa-Parlamentet vedtog sin førstebehandlingsudtalelse den 25. april 2007 (8724/07, s. 69).
Havnestatskontrol
Rådet nåede til politisk enighed om et forslag til direktiv om havnestatskontrol (9366/07).
Den maltesiske delegation meddelte, at den ville afholde sig fra at stemme. Kommissionen
erklærede, at den ikke kunne tilslutte sig den tekst, der er opnået enighed om i Rådet.
Rådet vil vedtage sin fælles holdning på en af de kommende samlinger efter færdigbehandlingen af
teksten og fremsende den til Europa-Parlamentet til andenbehandling inden for rammerne af den
fælles beslutningsprocedure.
Forslaget blev sendt til Rådet i januar 2006 (5632/06). Det er et af syv forslag i Kommissionens
tredje pakke til forbedring af sikkerheden til søs, og har til formål at omarbejde de successive
ændringer til direktiv 95/21/EF om havnestatskontrol til en konsolideret tekst samt at forenkle eller
ændre visse bestemmelser med henblik på at styrke effektiviteten og kvaliteten af havnestatens
inspektioner af skibe.
Den tekst, ministrene nåede til enighed om, indeholder nogle få, navnlig redaktionelle ændringer til
den generelle indstilling, som Rådet vedtog i december 2006.
10456/07 (Presse 133)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.-8.VI.2007
Den tekst, der blev opnået enighed om, indfører en ny inspektionsordning, der har til formål at
sikre, at så mange inspektioner som muligt udføres af medlemsstaterne, og at disse inspektioner
anvendes på skibe, der anløber deres havne eller ligger for anker i områder, der hører under havnens
jurisdiktion.
Inspektionerne skal fokusere på substandardfartøjer, der skal kontrolleres oftere, mens byrden lettes
for fartøjer af høj kvalitet. Den ultimative foranstaltning mod substandardskibe, hvis præstationer
bl.a. vurderes i forhold til flagstatens præstationer, er, at der nedlægges et tidsubstemt
adgangsforbud mod disse skibes adgang til medlemsstaternes havne. Dette tidsubestemte
adgangsforbud kan hæves efter 36 måneder og kun, hvis visse betingelser er opfyldt.
Den nye inspektionsordning vil udgøre en rimelig del af den overordnede inspektionsforpligtelse og
samtidige tage hensyn til særlige omstændigheder gennem fleksibilitetsordningerne for
obligatoriske inspektioner. Medlemsstaterne får lov til at forbigå en lille procentdel af
inspektionerne, nemlig inspektioner af 5% af skibe med højrisikoprofil og 10% af andre skibe. De
skal dog fokusere specielt på skibe, der sjældent anløber Fællesskabets havne. Endvidere kan
medlemsstaterne under særlige forhold udsætte inspektionen med 15 dage.
For at gennemførelsen af den nye komplekse ordning kan ske uden problemer, fastsættes der i den
tekst, som Rådet er nået til enighed om, en gennemførelsesperiode på 36 måneder, efter hvilken alle
medlemsstater vil bringe direktivet i anvendelse på den samme dag.
Europa-Parlamentet vedtog sin førstebehandlingsudtalelse den 25. april 2007 (8724/07, s. 25).
Erstatningsansvar ved ulykker i forbindelse med passagerskibsfart
Rådet noterede sig en statusrapport om et forslag til forordning om transportørers erstatningsansvar
ved ulykker under passagertransport ad søvejen og indre vandveje (9548/07).
Kommissionen fremsendte sit forslag (6827/06) til Rådet i februar 2006 som en del af tredje
søfartspakke.
Udkastet til forordning tager sigte på at fastsætte en fællesskabsordning for ensartet
erstatningsansvar i forbindelse med befordring af passagerer ad søvejen og indre vandveje. Med
sigte herpå indarbejder forordningen Athen-konventionen af 2002 om søtransport af passagerer og
deres bagage i fællesskabslovgivningen. Forslaget udvider desuden Athen-konventionens
anvendelsesområde til også at omfatte søtransport i de enkelte medlemsstater samt international og
indenlandsk transport ad indre vandveje.
10456/07 (Presse 133)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.-8.VI.2007
Det tyske formandskabs rapport gør status over de hidtidige drøftelser i Rådets organer og
indkredser de vigtigste uafklarede spørgsmål, der skal behandles i de kommende måneder. Det
videre arbejde i Rådets organer vil navnlig fokusere på en afgrænsning af anvendelsesområdet for
forordningen, anvendelsen af internationale konventioner om global begrænsning af
erstatningsansvar sideløbende med Athen-konventionen, udskydelsen af forordningens
ikrafttrædelse i forbindelse med transport ad søvejen inden for en enkelt medlemsstat og tilpasning
af forordningen, hvis Athen-konventionen og/eller IMO's retningslinjer ændres.
Europa-Parlamentet vedtog sin førstebehandlingsudtalelse den 25. april 2007
(8724/07, s. 97).
Undersøgelser af ulykker i søtransportsektoren
Rådet nåede til politisk enighed om et forslag til direktiv om de grundlæggende principper for
undersøgelser af ulykker i søtransportsektoren og om ændring af direktiv 1999/35/EF og
2002/59/EF
(9930/07).
Rådet vil vedtage sin fælles holdning på en af de kommende samlinger efter færdigbehandlingen af
teksten og fremsende den til Europa-Parlamentet til andenbehandling inden for rammerne af den
fælles beslutningsprocedure.
Kommissionen sendte sit forslag til Rådet i februar 2006
(6436/06).
Formålet med udkastet til direktiv er at forbedre sikkerheden til søs ved at udarbejde retningslinjer
om tekniske undersøgelser på EF-plan, som skal gennemføres efter ulykker og hændelser til søs.
Medlemsstaterne skal sikre, at disse sikkerhedsundersøgelser ikke tager sigte på at fastslå det civile
eller strafferetlige ansvar, men på at fastlægge omstændighederne ved og årsagerne til ulykker og
hændelser til søs for at drage flest mulige erfaringer heraf. Forslaget tager hensyn til
bestemmelserne i IMO-koden vedrørende undersøgelse af ulykker og hændelser til søs og den
igangværende revision heraf.
Sammenlignet med Kommissionens forslag, som fastsætter pligt til obligatoriske
sikkerhedsundersøgelser for meget alvorlige ulykker og hændelser og alvorlige ulykker og
hændelser til søs, opererer den tekst, Rådet har vedtaget, kun med obligatoriske efterforskninger i
forbindelse med meget alvorlige ulykker og hændelser. Undersøgelsesinstansen træffer afgørelse
om, hvorvidt der skal gennemføres en sikkerhedsundersøgelse i forbindelse med andre ulykker og
hændelser til søs, idet der ved afgørelsen tages hensyn til, hvor alvorlig ulykken eller hændelsen er,
og hvilke erfaringer der kan drages heraf. Desuden udvider den tekst, der blev opnået politisk
enighed om, direktivets anvendelsesområde, da det vil finde anvendelse på ulykker og hændelser til
søs, der vedrører fiskerfartøjer med en længde på over 15 meter og ikke 24 meter som foreslået af
Kommissionen. Den afspejler også nogle af Europa-Parlamentets ændringer, som Rådet kan
acceptere.
10456/07 (Presse 133)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.-8.VI.2007
Europa-Parlamentet vedtog sin førstebehandlingsudtalelse den 25. april 2007 (8724/07,
s. 90).
Europæisk datacenter for langtrækkende identificering og sporing af skibe (LRIT)
Rådet havde en orienterende drøftelse om etableringen af et europæisk datacenter for langtrækkende
identificering og sporing af skibe (LRIT).
I maj 2006 vedtog Den Internationale Søfartsorganisation (IMO) ændringer til den internationale
konvention om sikkerhed for menneskeliv på søen (SOLAS), der indførte krav om langtrækkende
identificering og sporing af skibe, og som tages i brug inden den 31. december 2008. Formålet med
LRIT-systemet er en global identificering og sporing af skibe. Ifølge SOLAS skal hver
kontraherende part beslutte, hvilket datacenter - det være sig nationalt, regionalt/kooperativt eller
internationalt - skibe, der fører dens flag, skal indsende LRIT-rapporter til.
På det kommende møde i IMO's Komité for Sikkerhed på Søen den 3.-12. oktober 2007 skulle
medlemsstaterne og Kommissionen kunne bekræfte over for IMO, at de har til hensigt at etablere et
regionalt europæisk LRIT-datacenter.
Rådet gav udtryk for bred støtte til princippet om etablering af et regionalt europæisk LRIT-
datacenter. Det anmodede Kommissionen om at forelægge flere uddybende oplysninger om
tekniske, juridiske og finansieringsmæssige spørgsmål, så EU kan indtage en fast holdning på
mødet i IMO's Komité for Sikkerhed på Søen i oktober 2007.
10456/07 (Presse 133)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453602_0020.png
6.-8.VI.2007
Konvention om en kodeks for linjekonferencer
I afventen af vedtagelsen af Europa-Parlamentets førstebehandlingsudtalelse nåede Rådet med
enstemmighed til en generel indstilling vedrørende et forslag til forordning om ophævelse af Rådets
forordning (EØF) nr. 954/79 om medlemsstaternes ratifikation eller tiltrædelse af De Forenede
Nationers konvention om en kodeks for linjekonferencer (9802/07).
Kommissionen forelagde sit forslag i januar 2007 (7234/07). Forordning (EØF) nr. 954/79 tager
sigte på at anvende traktatens princip om fri udveksling af tjenesteydelser på EU's
søtransportindustri og sikre, at konkurrencereglerne overholdes. Af hensyn til den retlige
sammenhæng bør ophævelsen af denne forordning træde i kraft ved udgangen af den toårige
overgangsperiode, der er fastsat i Rådets forordning (EF) nr. 1419/2006
1
, dvs. den 18. oktober 2008.
Ved udgangen af denne overgangsperiode vil shippingkonferencer ikke længere være tilladt i fart
til/fra medlemsstaternes havne. Medlemsstaterne vil derfor ikke længere kunne ratificere eller
tiltræde De Forenede Nationers konvention om en kodeks for linjekonferencer.
Europa-Parlamentets førstebehandlingsudtalelse forventes vedtaget i september 2007.
1
Forordning (EF) nr. 1419/2006 om ophævelse af forordning (EØF) nr. 4056/86 om
fastsættelse af de nærmere retningslinjer for anvendelsen af traktatens artikel 85 og 86 på
søtransport og ændring af forordning (EF) nr. 1/2003 med henblik på udvidelse af dens
anvendelsesområde til at omfatte cabotagesejlads og international trampfart.
20
10456/07 (Presse 133)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453602_0021.png
6.-8.VI.2007
GALILEO - Rådets konklusioner
Se den fulde tekst til resolutionen på (10126/07):
http://register.consilium.europa.eu/pdf/dk/07/st10/st10126.da07.pdf
10456/07 (Presse 133)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453602_0022.png
6.-8.VI.2007
Europæisk energistrategi på transportområdet -
Rådets konklusioner
Se den fulde tekst til resolutionen på (9943/1/07):
http://register.consilium.europa.eu/pdf/dk/07/st09/st09943-re01.da07.pdf
10456/07 (Presse 133)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453602_0023.png
6.-8.VI.2007
Indlandstransport af farligt gods
Rådet nåede til enighed om en generel indstilling til et forslag til direktiv om indlandstransport af
farligt gods i afventen af Europa-Parlamentets vedtagelse af sin førstebehandlingsudtalelse
(9445/07).
Kommissionen forelagde Rådet forslaget i december 2006 (5080/07). Formålet med forslaget er at
sikre en ensartet anvendelse af sikkerhedsregler og et højt sikkerhedsniveau for nationale og
internationale transporter. Udkastet til direktiv opdaterer de gældende fire direktiver
1
og to
kommissionsbeslutninger om transport af farligt gods, idet det integrerer dem i én retsakt og
udvider anvendelsesområdet for EU's regler til ikke kun at dække transport ad vej og med jernbane,
men også transport ad indre vandveje. Forslaget omsætter de gældende regler for international
transport til fællesskabslovgivning og udvider anvendelsen af internationale regler til også at
omfatte national transport.
Sammenlignet med Kommissionens forslag fritager den tekst, som Rådet er nået til enighed om,
medlemsstater, der ikke har noget jernbanesystem, fra forpligtelsen til at omsætte og implementere
dette direktiv med hensyn til jernbanetransport. Det giver også medlemsstater, der ikke har nogen
indre vandveje, eller hvis indre vandveje ikke er forbundet med indre vandveje i andre
medlemsstater, mulighed for ikke at anvende direktivet for så vidt angår transport af farligt gods ad
indre vandveje. Det fastsætter også en overgangsperiode på op til to år for anvendelsen af
bestemmelserne i dette direktiv for så vidt angår indre vandveje for at give tilstrækkelig tid til
tilpasningen af de nationale bestemmelser, indførelsen af retlige rammer og uddannelsen af
personale.
Direktivet vil yderligere øge sikkerheden ved transport af farligt gods for alle tre
indlandstransportformer, støtte miljøbeskyttelsen og lette transporten af farligt gods og det indre
marked for transportørerne ved at harmonisere transportbetingelserne; det giver desuden et godt
eksempel på forenkling af lovgivningen og for bedre regulering.
Europa-Parlamentet forventes at vedtage sin førstebehandlingsudtalelse i september 2007.
1
Direktiv 94/55/EF om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om transport
af farligt gods ad vej; direktiv 96/49/EF om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes
lovgivning om jernbanebefordring af farligt gods; direktiv 96/35/EF om udpegelse af og
faglige kvalifikationer for sikkerhedsrådgivere for transport med jernbane eller ad vej eller
indre vandveje af farligt gods; og direktiv 2007/18/EF om minimumseksamenskravene for
sikkerhedsrådgivere i forbindelse med transport af farligt gods med jernbane eller ad vej
eller indre vandveje
.
23
10456/07 (Presse 133)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.-8.VI.2007
Interoperabilitet i Fællesskabets jernbanesystem
Rådet noterede sig en fremskridtsrapport (9608/1/07) om et sæt forslag om gensidig accept af
rullende jernbanemateriel.
Rådet støttede den retning, som drøftelserne om gensidig accept har taget i Rådets organer, navnlig
hvad angår beslutningen om at koncentrere alle godkendelsesbestemmelser i direktivet om
interoperabilitet.
Kommissionen sendte sit forslag til Rådet i december 2006 (17038/06). Den gensidige accept tager
sigte på at fremme og fremskynde nationale procedurer for rullende jernbanemateriels
bevægelighed på hele det europæiske jernbanenet. Jernbaneselskaberne og jernbaneindustrierne vil
få gavn af, at man reducerer omkostningerne og den tid, der går med at opnå godkendelse for hele
EU. Dette vil bidrage til stimulere jernbanemarkedet.
Situationen i dag er, at rullende materiel, der er godkendt i en medlemsstat, ikke automatisk
godkendes i en anden medlemsstat. Før der gives godkendelse, kan en medlemsstat opstille
supplerende krav, navnlig med hensyn til sikkerhed, og forlange yderligere kontrol af
kompatibiliteten med sin egen infrastruktur. Denne praksis medfører høje omkostninger for
producenter, der skal ansøge om godkendelse i hver af de medlemsstater, hvor de ønsker at indsætte
deres rullende materiel, og gør det vanskeligere og dyrere for jernbaneselskaberne at indkøbe nyt
materiel.
Hvis den gensidige accept fremmes gennem en mere systematisk anvendelse af princippet om
gensidig anerkendelse af nationale godkendelsesprocedurer og harmonisering af visse
bestemmelser, kan man reducere det tidsrum, der er nødvendigt for at opnå godkendelse i alle
medlemsstaterne, med 30-50% og omkostningerne i forbindelse med opnåelsen af denne
godkendelse med 50% for brugte lokomotiver og med 70% for nye lokomotiver. Dette svarer til
besparelser på 0,8 mio. EUR for hvert enkelt lokomotiv.
Det tyske formandskab har til hensigt at fortsætte arbejdet i juni med henblik på at gøre yderligere
fremskridt med hensyn til forslagene om gensidig accept.
10456/07 (Presse 133)
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.-8.VI.2007
Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur
Rådet nåede til politisk enighed om et forslag til forordning om ændring af forordning (EF) nr.
1592/2002 om fælles regler for civil luftfart og om oprettelse af et europæisk
luftfartssikkerhedsagentur
(9915/07).
Rådet vil vedtage sin fælles holdning på en kommende samling efter den endelige udformning af
teksten og fremsende den til Europa-Parlamentet til andenbehandling som led i den fælles
beslutningsprocedure.
Kommissionens forslag
(14903/05)
blev forelagt for TTE-Rådet den 5. december 2005. Det har til
formål at indføre nye ansvarsområder under Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur.
Agenturet fik i henhold til forordning (EF) nr. 1592/2002 certificerings- og regelfastsættelsesansvar
med hensyn til luftdygtighed. Kommissionens forslag tilsigter at tillægge agenturet nye
ansvarsområder, især ansvar for certificering af flyvebesætninger, flyveoperationer og tilsyn med
tredjelandes luftfartøjer i Fællesskabet.
I forhold til teksten til den generelle indstilling, der blev fastlagt i december 2006, tages der i den
tekst, Rådet er nået til enighed om, hensyn til de nye komitologiregler, der blev vedtaget i juli 2006,
og den indbefatter også nogle af Europa-Parlamentets førstebehandlingsændringer, som Rådet har
accepteret fuldt ud.
Den tekst, Rådet er nået til enighed om, ændrer Kommissionens forslag med hensyn til navnlig
følgende spørgsmål: væsentlige krav til certificering, operationer og tredjelandes luftfartøjer,
vurderingsorganer, nye certificeringsopgaver til agenturet samt regelfastsættelse og ledelse.
10456/07 (Presse 133)
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.-8.VI.2007
Driften af lufttransporttjenester i Fællesskabet
Rådet nåede frem til en generel indstilling til forslaget til forordning om fælles regler for driften af
lufttransporttjenester i Fællesskabet i afventen af Europa-Parlamentets vedtagelse af
førstebehandlingsudtalelsen
(9812/07).
Kommissionens forslag blev vedtaget i juli 2006
(11829/06).
Det sigter mod at konsolidere og
rationalisere indholdet i de gældende forordninger om udstedelse af licenser til luftfartsselskaber,
friheden til at udføre trafikflyvninger i Fællesskabet og prisfastsættelsen for sådanne
trafikflyvninger.
Forslaget indfører også strengere krav til luftfartsselskabernes økonomiske styrke og wet-leasing af
luftfartøjer (udførelse af en trafikflyvning med et luftfartøj og en besætning, der tilhører et andet
selskab). Desuden præciseres reglerne om forpligtelse til offentlig tjeneste vedrørende luftruter,
uoverensstemmelserne mellem det interne luftfartsmarked og tjenesterne til tredjelande fjernes, og
reglerne om fordeling af trafik på lufthavne, der dækker samme by eller bygruppe, forenkles.
Endelig styrker forslaget prisgennemsigtigheden for flybilletpriser og rater, der tilbydes passagerer
og fragtkunder.
Den tekst, der er opnået enighed om, omfatter flere ændringer af Kommissionens forslag, som
navnlig vedrører følgende spørgsmål: definitioner, navnlig tilføjelse af en definition af
"hovedvirksomhed", krav til EF-luftfartsselskabernes brug af leasing, finansielle krav til udstedelse
og fortsat gyldighed af en licens, trafikflyvning inden for Fællesskabet samt bestemmelserne om
prisfastsættelse og reglerne om prisgennemsigtighed.
Europa-Parlamentets førstebehandlingsudtalelse forventes at blive vedtaget i juli 2007.
10456/07 (Presse 133)
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453602_0027.png
6.-8.VI.2007
Europæisk lufttrafikstyringssystem (SESAR) -
Rådets resolution
Se den fulde tekst til resolutionen på (9769/07):
http://register.consilium.europa.eu/pdf/dk/07/st09/st09769.da07.pdf
10456/07 (Presse 133)
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453602_0028.png
6.-8.VI.2007
Inddragelse af luftfarten i handelen med emissioner -
Rådets konklusioner
Se den fulde tekst til konklusionerne på (9791/07):
http://register.consilium.europa.eu/pdf/dk/07/st09/st09791.da07.pdf
10456/07 (Presse 133)
28
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453602_0029.png
6.-8.VI.2007
EVENTUELT
EU-policyworkshop om udvikling af offshore vindkraft
Formandskabet rapporterede til Rådet om denne konference, der fandt sted i februar i Berlin, og om
den erklæring, som blev vedtaget i den forbindelse.
Evaluering af Det Europæiske Agentur for Net- og Informationssikkerhed
Rådet noterede sig Kommissionens orientering om sin meddelelse om evaluering af Det Europæiske
Agentur for Net- og Informationssikkerhed
(10340/07)
(ENISA) og de nødvendige
opfølgningsforanstaltninger.
Ratificering af internationale søfartskonventioner
Kommissionen orienterede Rådet om situationen med hensyn til medlemsstaternes ratificering af
internationale søfartskonventioner
(9788/07).
Flere delegationer gav supplerende oplysninger om
situationen med hensyn til ratificeringen af ovennævnte konventioner.
Tredje jernbanepakke – resultater af forligsproceduren med Europa-Parlamentet
Rådet noterede sig oplysningerne fra formandskabet om resultatet af mødet den 5. juni 2007 mellem
Parlamentet og Rådet i Forligsudvalget om tredje jernbanepakke.
Kompensation til passagerer ved boardingafvisning eller forsinkelser
Rådet noterede sig Kommissionens orientering om sin meddelelse om anvendelsen og resultaterne
af forordning (EF) nr. 261/2004 om fælles bestemmelser om kompensation og bistand til
luftfartspassagerer ved boardingafvisning og ved aflysning eller lange forsinkelser
(8708/07).
10456/07 (Presse 133)
29
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453602_0030.png
6.-8.VI.2007
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
TRANSPORT
Konventionen om søfarendes arbejdsstandarder
Rådet vedtog en beslutning om bemyndigelse af medlemsstaterne til i Det Europæiske Fællesskabs
interesse at ratificere Den Internationale Arbejdsorganisations (ILO's) konvention om søfarendes
arbejdsstandarder.
Konventionen om søfarendes arbejdsstandarder blev vedtaget i februar 2006 på søfartsdelen af
ILO’s internationale arbejdskonference. Konventionen er et væsentligt bidrag til skibsfartssektoren
på internationalt plan, fordi den fremmer rimelige leve- og arbejdsvilkår for søfarende og mere lige
konkurrencevilkår for transportører og skibsredere.
Medlemsstaterne opfordres til at ratificere konventionen inden den 31. december 2010.
EF's tiltrædelse af Beograd-konventionen
Rådet bemyndigede Kommissionen til at forhandle betingelserne og ordningerne for EF's tiltrædelse
af Beograd-konventionen med Donaukommissionen.
Donaukommissionen er en mellemstatslig organisation, der har haft hjemsted i Budapest (Ungarn)
siden 1954, og som udfører de opgaver, der er fastsat i konventionen om sejlads på Donau,
undertegnet i august 1948 i Beograd. Den består af følgende medlemsstater: Tyskland, Østrig,
Bulgarien, Kroatien, Ungarn, Moldova, Rumænien, Rusland, Slovakiet, Ukraine, Serbien og
Montenegro.
Udvidelse af de vigtigste transeuropæiske transportakser til nabolandene -
Rådets
konklusioner
Se den fuldstændige tekst til konklusionerne i (9314/07):
http://register.consilium.europa.eu/pdf/dk/07/st09/st09314.da07.pdf
10456/07 (Presse 133)
30
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453602_0031.png
6.-8.VI.2007
EKSTERNE FORBINDELSER
Somalia
Rådet vedtog:
– fælles holdning om ændring af fælles holdning 2002/960/FUSP om restriktive foranstaltninger
over for Somalia
(9722/07).
Ved FN's Sikkerhedsråds resolution 1744(2007) blev der indført yderligere undtagelser fra de
restriktive foranstaltninger, der blev indført ved UNSCR 733(1992), hvilket gjorde det nødvendigt
at ændre Rådets fælles holdning 2002/960/FUSP. Fælles holdning 2002/960/FUSP indfører en
embargo mod eksport af våben, ammunition og militært udstyr til Somalia og forbyder levering af
teknisk rådgivning, finansiel og anden bistand samt oplæring i forbindelse med militær virksomhed
i Somalia. De nye undtagelser vedrører den i UNSCR 1744 omhandlede mission og institutioner i
sikkerhedssektoren, jf. resolutionen,
og
– Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 147/2003 om visse restriktive
foranstaltninger over for Somalia (9727/07).
Det har været nødvendigt at ændre forordning (EF) nr. 147/2003, der gennemfører forbuddet mod at
levere teknisk og finansiel bistand i forbindelse med militær virksomhed i Somalia i
fællesskabsretten, for at bringe undtagelserne fra de restriktive foranstaltninger i overensstemmelse
med UNSCR 1744(2007).
Aftalen mellem EF og Rusland om et multilateralt atom- og miljøprogram
Rådet vedtog en beslutning om bemyndigelse til indgåelse af en rammeaftale om et multilateralt
atom- og miljøprogram i Rusland og af protokollen om erstatningskrav, sagsanlæg og erstatning til
denne aftale.
I rammeaftalen fastlægges en multilateral lovramme for nuklear-relaterede projekter, som vestlige
lande gennemfører i Nordvestrusland, og sigtet med protokollen er at finde en løsning på
spørgsmålene om erstatningsansvar i forbindelse med aktiviteter, der gennemføres i denne
sammenhæng.
10456/07 (Presse 133)
31
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453602_0032.png
6.-8.VI.2007
Rammeaftalen er udformet med henblik på at gøre det lettere at gennemføre projekter, som skal løse
problemer vedrørende radioaktivt affald og brugt kernebrændsel og skrottede atomdrevne ubåde og
isbrydere i Den Russiske Føderation.
BUDGET
EU-budgettet - Ordningen med egne indtægter
Rådet vedtog en afgørelse om ordningen for De Europæiske Fællesskabers egne indtægter.
Afgørelsen gennemfører - med tilbagevirkende kraft fra 1. januar 2007 - konklusionerne fra Det
Europæiske Råd i december 2005 for så vidt angår EU's budgetramme for 2007-2013, hvormed der
indføres tilpasninger for at ajourføre den eksisterende afgørelse om egne indtægter. Disse vedrører
især budgetkorrektionsmekanismen til fordel for Det Forenede Kongerige, der fortsat gælder fuldt
ud for alle udgifter, undtagen for medlemsstater, der har tiltrådt EU efter den 30. april 2004.
KRISESTYRING
Samarbejdet mellem FN og EU om krisestyring
Rådet godkendte en fælles erklæring om samarbejdet mellem FN og EU inden for krisestyring, som
skal undertegnes af EU-formandskabet og FN's generalsekretær i tilknytning til G8-mødet den
6.-8. juni i Heiligendamm (Tyskland)
(10310/07+COR 1).
Erklæringen supplerer den fælles erklæring fra september 2003 om samarbejdet mellem FN og EU
inden for krisestyring
(12730/03).
10456/07 (Presse 133)
32
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453602_0033.png
6.-8.VI.2007
UDNÆVNELSER
Det Europæiske Kemikalieagentur
Rådet vedtog en afgørelse om udnævnelse fra den 1. juni 2007 af 27 medlemmer af Det Europæiske
Kemikalieagenturs bestyrelse.
Den 18. december 2006 vedtog Rådet forordning 1907/2006 om registrering, vurdering og
godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH) og om oprettelse af et europæisk
kemikalieagentur
(offentliggjort i EU-Tidende L 396 af 30.12.2006
1
).
REACH-forordningen trådte i
kraft den 1. juni 2007.
Det nye Europæiske Kemikalieagentur er baseret i Helsingfors (Finland) og bliver fuldt operationelt
den 1. juni 2008.
1
Berigtiget version i EUT L 136 af 29.5.2007.
33
10456/07 (Presse 133)
DA