Europaudvalget 2006-07
2805 - Transport, tele og energi Bilag 8
Offentligt
384429_0001.png
Udkast
NOTAT
DEPARTEMENTET
Dato
18 . juni 2007
J. nr.
121-22
EU- og Luftfartskontoret
Andreas Færgemann
Telefon 33 92 33 59
[email protected]
Referat af Rådsmødet (transport, telekommunikation og
energi) den 6.-8. juni 2007
Dagsordenspunkt 3 Indre energimarked
a) Meddelelse: Udsigt for det indre marked for el og gas
b) Sektorundersøgelse af gas og elmarkederne
c) Plan for hovedopgaverne i sammenkoblingen af forsyningsnet
politisk drøftelse
Hovedpunktet under energidelen af Rådsmødet var en orienterende debat om
det indre energimarked. Som ventet var spørgsmålet om ejermæssig adskillelse
(”unbundling”) det helt afgørende tema for alle medlemslandene.
Der blev gennemført en bordrunde, der dog ikke afslørede markante forskyd-
ninger i de grundlæggende positioner i forhold til forårstopmødet i marts. Med-
lemslandene er fortsat delt i to lejre i dette spørgsmål. 13-14 lande synes at
kunne støtte ejermæssig adskillelse på transmissionsniveau. Enkelte af disse
lande støttede dog kun ejermæssig adskillelse i elsektoren. 12 lande kunne fort-
sat ikke støtte ejermæssig adskillelse, men tendensen synes generelt at gå i ret-
ning af ejermæssig adskillelse.
Bortset fra et par lande var der ikke opbakning til på nuværende tidspunkt at
kræve ejermæssig adskillelse også på distributionsniveau. Bordrunden afsløre-
de desuden et voksende pres for, at el og gas skal behandles forskelligt. De an-
dre hovedspørgsmål om mekanismer til regulering af grænseoverskridende
handel, investeringer i infrastruktur og tættere samarbejde på EU-niveau mel-
lem transmissionssystemoperatører synes der at være mere konsensus om.
Dagsordenspunkt 4 Internationale relationer på energiområdet
Kommissionen ved Energikommissær Piebalgs gav en orientering om status for
EU’s arbejde med eksterne energirelationer. Orienteringen, som omfattede
emnerne EU-USA, EU, Rusland, EU-OPEC, energieffektivitet, Energifællesska-
bet og EU-Afrika, svarede i store træk til indholdet i baggrundsdokumentet til
rådsmødet (9489/07).
Fra kommissærens orientering kan fremhæves, at han betegnede erklæringen
fra EU-USA topmødet som den mest ambitiøse, EU har indgået med et tredje-
land. Kommissæren fornemmede en stærkt stigende interesse for klima og kvo-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
384429_0002.png
tehandelssystemet i kongressen og senatet og mente, at der i USA er en betyde-
lig ændring på vej i mere positiv retning.
Ideen om en international aftale om energieffektivisering var blevet drøftet på
en G8-konference om energieffektivitet i april og på FN’s Komité for Bæredyg-
tig Udvikling (CSD). Der er stadig nogle G8-lande, der ikke har accepteret ide-
en. Kommissionen vil dog arbejde videre med ideen og understregede desuden,
at den ikke forudser en dominerende rolle til sig selv. Aftalen bør efter Kom-
missionens opfattelse knyttes til Gleneagles-dialogen med Det Internationale
Energiagentur, IEA, som sekretariat.
Kommissionens orientering gav ikke anledning til indlæg fra medlemslandenes
side.
Side 2/5
Dagsordenspunkt 7 Postforslaget
Der blev på Rådsmødet fremlagt en fremskridtsrapport og Formanden meddel-
te, at selve drøftelsen af de to spørgsmål til ministrene ville finde sted under
ministerfrokosten. Drøftelserne under frokosten viste, at et stort antal lande
hælder i retning af at udskyde implementeringsfristen et par år i forhold til
2009 som er det år, der anføres i forslaget . Den portugisiske minister oplyste i
forbindelse med sin takketale til formanden, at det portugisiske formandskab
vil fortsætte behandlingen af postforslaget, idet han endvidere udtrykte håb
om, det det vil lykkes at nå til enighed med Europa-Parlamentet.
Dagsordenspunkt 11 Galileo
Formanden redegjorde for baggrunden for det fremlagte udkast til rådsresolu-
tion, og understregede vigtigheden af, at der snarest fremlægges et forslag til
finansiering af Galileo projektet i lyset af oplysningerne i Kommissionens med-
delelse, således at der kan arbejdes videre med finansieringsspørgsmålet i de
kommende måneder. Formanden nævnte desuden, at det vil være vigtigt, at der
lægges en god strategi for indkøb af leverancerne til projektet, idet der bør byg-
ges på det arbejde, der allerede er udført. Til slut appellerede formanden til de-
legationerne om ikke at genåbne formandskabets tekstforslag til rådsresoluti-
on.
Transportkommissær Barrot redegjorde for hovedindholdet af Kommissionens
meddelelse af 16. maj 2007. Hvad angår finansieringen sagde han, at merudgif-
ten på 2,4 mia. euro i virkeligheden er et ret beskedent beløb i betragtning af, at
det årlige Fællesskabsbudget er på 106 mia. euro. Endvidere gjorde han op-
mærksom på, at merudgiften først og fremmest er en fremrykning af udgifter,
som ellers ville være faldet i årene efter den nuværende periode af finansielle
perspektiver. Kommissionen vil leve fuldt og helt op til rådsresolutionen, og vil
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
384429_0003.png
derfor umiddelbart efter sommerferien fremlægge det ønskede yderligere ma-
teriale til belysning af omkostninger m.v. ved projektet.
Flere lande udtalte, at Galileo har potentialet til at blive et meget vigtigt pro-
jekt, men udtrykte at man nøje må vurdere fordele og omkostninger, og hvis
vurderingerne ikke falder positivt ud, kan det være, at man bør stoppe projek-
tet.
En række lande tog ordet, og det fremgik, at landene kunne tilslutte sig rådsre-
solutionen.
Danmark kunne også tilslutte sig udkastet til rådsresolution, og understregede i
den forbindelse vigtigheden af, at der tilgår Rådet et fuldstændigt beslutnings-
grundlag, der giver reel mulighed for at vurdere fordele og ulemper ved de for-
skellige modeller. Videre mente Danmark, at det vil være nødvendigt og hen-
sigtsmæssigt, at Kommissionen også beskriver konsekvenserne af helt at stoppe
projektet. Hvad angår finansieringen bør merudgifterne begrænses mest muligt
og holdes inden for rammerne af de finansielle perspektiver for 2007-2013.
Formanden konkluderede, at der var tilslutning til udkastet til rådsresolution.
Han understregede, at det er klart, at Galileo projektet befinder sig i en krise,
og det er ikke uden videre er givet, at der kan findes en tilfredsstillende løsning
til at videreføre det. Det vil dog være helt afgørende, at der træffes en beslut-
ning senest ved udgangen af 2007.
Kommissionen bemærkede, at det også er vigtigt, at der snarest findes en løs-
ning på styringen af Galileo projektet. Der er for nylig foretaget en meningsmå-
ling af kendskabet til Galileo i medlemslandene, der viser, at en stor procentdel
af borgerne faktisk har hørt om Galileo.
Dagsordenspunkt 12 Rådskonklusioner om en energistrategi for
transport
Der var tilslutning til rådskonklusionerne, idet Tjekkiet og Slovakiet afgav en
ensidig erklæring om behovet for at tage hensyn til diversiteten i den europæi-
ske bilindustri.
I debatten nævntes bl.a. behovet for ambitiøse standarder for motorernes
brændstofforbrug Flere lande nævnte også, at alternative transportformer til
vejtransport bør søges fremmet, herunder maritim transport. Ligeledes omtal-
tes behovet for at inkludere luftfart i systemet med handel med emissioner.
Formanden konkluderede, at også de kommende formandskaber bør arbejde
videre med spørgsmålet om, hvordan transporten kan bidrage til løsning af ud-
fordringerne på klimaområdet, og hvordan man balancerer mellem dette og
hensynet til at sikre mobiliteten.
Side 3/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
384429_0004.png
Side 4/5
Dagsordenspunkt 13 Direktivforslag om transport af farligt gods
Der var tilslutning til forslaget til generel indstilling.
Dagsordenspunkt 14 Direktivforslag om interoperabilitet af jernba-
nesystemer
Formanden beklagede, at det ikke var lykkedes at få forslaget frem til generel
indstilling på dette rådsmøde. Det tyske formandskab vil dog arbejde videre
med forslaget i håbet om, at det vil lykkes at få løst de sidste udeståender under
portugisisk formandskab.
Dagsordenspunkt 15 Forslag til forordning om det europæiske agen-
tur for luftfartssikkerhed (EASA)
Rådet vedtog Fælles holdning til forslaget. Kommissionen fremførte, at der bør
søges opnået enighed med Parlamentet i 2. læsning.
Dagsordenspunkt 16 Forslag til forordning om revision af 3. luft-
fartspakke
Der blev der opnået enighed om en fælles erklæring fra Medlemslandene og
Kommissionen om samarbejdet om 3. landes adgang til det indre marked for
luftfarten.
Formanden konstaterede, at der var opnået generel indstilling til forslaget, og
Kommissionen oplyste, at det er forventningen, at Parlamentet vil vedtage sin
første læsning i begyndelsen af juli.
Dagsordenspunkt 17 Rådsresolution om oprettelse af Sesar Fælles-
foretagendet
Det var tilslutning til udkastet til rådsresolution. Kommissionen oplyste, at den
vil rapportere regelmæssigt til Rådet om Sesar projektet, og næste gang i marts
2008.
Dagsordenspunkt 18 Rådsresolution om EU´s tilkendegivelser om
inklusion af luftfart i systemet med handel med emissioner på ICAO
Generalforsamlingen i september 2007
Der var tilslutning til udkastet til rådskonklusioner.
Dagsordenspunkt 19 eventuelt: - Arbejdsprogram for det portugisi-
ske formandskab
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
384429_0005.png
Den portugisiske minister sagde, at man bl.a. vil prioritere følgende sager:
lufthavnspakken, herunder spørgsmålet om kapacitet i lufthavnene
det forsatte arbejde med 3. luftfartspakke
afslutning af arbejdet med forslaget om luftfartssikkerhed (securi-
ty)
mandater til Kommissionen til at forhandle globale luftfartsaftaler
med 3. lande
koordination forud for ICAO møder
Galileo – som man vil give sin fulde opmærksomhed
interoperabilitet i jernbanesystemerne samt forslag om sikkerhed i
jernbanemateriel
fortsætte arbejdet med en handlingsplan for transportlogistik
den kommende Grønbog om bymæssig transport
de nye forenklingsforslag om adgang til markedet for godstrans-
port m.v.
klimaspørgsmål og Lissabon processen i relation til transport.
Side 5/5