Europaudvalget 2006-07
2813 - økofin
Offentligt
1453609_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
11464/07 (Presse 160)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2813. samling i Rådet
Økonomi og finans
Bruxelles, den 10. juli 2007
Formand
Fernando TEIXEIRA DOS SANTOS
Ministro de Estado, Portugals finansminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 6083 / 6319
Fa x: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
11464/07 (Presse 160)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453609_0002.png
10.VII.2007
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet vedtog beslutninger, der tillader
Cypern og Malta at indføre euroen fra den 1. januar 2008,
og som fastsætter omregningskurserne for det cypriotiske pund og den maltesiske lira over for
euroen. Disse beslutninger vil betyde, at euroområdet udvides fra 13 til 15 medlemsstater.
Ministrene nåede til bred enighed om Dominique Strauss-Kahns kandidatur til stillingen som
IMF's administrerende direktør,
efter at Rodrigo Rato er trådt tilbage.
Rådet vedtog en beslutning om konstatering af, at
Den Tjekkiske Republik
ikke har opfyldt Rådets
henstilling om foranstaltninger, der er påkrævede for at bringe Den Tjekkiske Republiks offentlige
underskud ned under EU’s maksimumstærskel på 3% af BNP. Det besluttede, at det ikke på nuvæ-
rende tidspunkt er nødvendigt at foretage sig yderligere med hensyn til
Ungarn
som opfølgning af
Rådets seneste henstilling, men bekræftede, at det fortsat er nødvendigt nøje at overvåge situationen
med et uforholdsmæssigt stort underskud i Ungarn.
Rådet vedtog også konklusioner om ledelses- og finansieringsspørgsmål i forbindelse med Interna-
tional
Accounting Standards
Board.
11464/07 (Presse 160)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453609_0003.png
10.VII.2007
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FORMANDSKABETS ARBEJDSPROGRAM .............................................................................. 7
STABILITETS- OG KONVERGENSPROGRAMMER ................................................................. 8
Østrig og Den Tjekkiske Republik .................................................................................................. 8
PROCEDUREN I FORBINDELSE MED UFORHOLDSMÆSSIGT STORE UNDERSKUD........ 9
Den Tjekkiske Republik.................................................................................................................. 9
Ungarn............................................................................................................................................ 9
CYPERNS OG MALTAS INDFØRELSE AF EUROEN.............................................................. 11
DE OFFENTLIGE FINANSER INDEN FOR RAMMERNE AF STABILITETS- OG
VÆKSTPAGTEN......................................................................................................................... 12
REGNSKABSSTANDARDER - LEDELSE OG FINANSIERING AF IASB............................... 13
GALILEO-SATELITNAVIGATIONSSYSTEMET - DE FINANSIELLE ASPEKTER ............... 15
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING................................................................. 16
Eurogruppen ................................................................................................................................. 16
Morgenmadsmøde mellem ministrene om den økonomiske situation............................................. 16
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMI OG FINANS
Moms - Østrig - Grænseoverskridende kraftværk .............................................................................................17
DEN FÆLLES UDENRIGS- OG SIKKERHEDSPOLITIK
1
Georgien/Sydossetien ......................................................................................................................................17
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til Presse-
tjenesten.
11464/07 (Presse 160)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.VII.2007
BESKÆFTIGELSE
Retningslinjer for beskæftigelsespolitikker *....................................................................................................18
FORSKNING
Aftale med Israel om videnskabeligt og teknisk samarbejde .............................................................................18
ENERGI
Konventionen om fysisk beskyttelse af nukleare materialer og nukleare anlæg *...............................................18
FISKERI
Importkontingenter for fiskevarer*...................................................................................................................19
Udnyttelse af fiskeressourcerne........................................................................................................................19
Fiskeriaftale med Kiribati ................................................................................................................................19
BESKIKKELSER
Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg..............................................................................................20
11464/07 (Presse 160)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453609_0005.png
10.VII.2007
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Didier REYNDERS
Bulgarien
Plamen Vassilev ORESHARSKI
Den Tjekkiske Republik:
Miroslav KALOUSEK
Danmark:
Claus GRUBE
Tyskland:
Peer STEINBRÜCK
Estland:
Ivari PADAR
Irland:
Brian COWEN
Grækenland:
Georgios ALOGOSKOUFIS
Spanien:
Pedro SOLBES MIRA
Frankrig:
Christine LAGARDE
Italien:
Tommaso PADOA SCHIOPPA
Cypern:
Michalis SARRIS
Letland:
Oskars SPURDZI Š
Litauen:
Mr Rimantas ŠAD�½IUS
Luxembourg:
Jean-Claude JUNCKER
Ungarn:
János VERES
Malta:
Lawrence GONZI
Nederlandene:
Wouter Jacob BOS
Østrig:
Wilhelm MOLTERER
Polen:
Marta GAJĘCKA
Portugal:
Fernando TEIXEIRA DOS SANTOS
Rumænien
Varujan VOSGANIAN
Slovenien:
Andrej BAJUK
Vicepremierminister og finansminister
Finansminister
Finansminister
Fast repræsentant
Forbundsfinansminister
Finansminister
Finansminister
Økonomi- og finansminister
Anden viceministerpræsident samt økonomi- og
finansminister
Økonomi-, finans- og beskæftigelsesminister
Økonomi- og finansminister
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Premierminister, ministre d'Etat og finansminister
Finansminister
Premierminister, finansminister
Vicepremierminister, finansminister
Vicekansler og forbundsfinansminister
Understatssekretær, Finansministeriet
Ministro de Estado, finansminister
Økonomi- og handelsminister
Finansminister
11464/07 (Presse 160)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453609_0006.png
10.VII.2007
Slovakiet:
Peter KA�½IMÍR
Finland:
Eikka KOSONEN
Sverige:
Anders BORG
Det Forenede Kongerige:
Alistair DARLING
Kommissionen:
Joaquín ALMUNIA
Statssekretær, Finansministeriet
Fast repræsentant
Finansminister
Finansminister
Medlem
Andre deltagere:
Lucas PAPADEMOS
Philippe MAYSTADT
Xavier MUSCA
Joe GRICE
Næstformand for Den Europæiske Centralbank
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Formand for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
11464/07 (Presse 160)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453609_0007.png
10.VII.2007
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FORMANDSKABETS ARBEJDSPROGRAM
Rådet noterede sig det portugisiske formandskabs forelæggelse af arbejdsprogrammet for det øko-
nomiske og finansielle område for den portugisiske formandskabsperiode fra juli til december 2007
(11314/07).
Rådet udvekslede synspunkter.
I arbejdsprogrammet lægges der vægt på følgende spørgsmål:
økonomisk politik: navnlig udvidelse af euroområdet, gennemførelse af stabilitets- og vækstpag-
ten, forbedring af kvaliteten af de offentlige finanser, Lissabon-strategien for beskæftigelse og
vækst og midtvejsrevisionen af det europæiske vækstinitiativ
EU’s initiativ til
bedre regulering,
der skal styrke den europæiske konkurrenceevne
fuld gennemførelse af EU’s indre marked, især med hensyn til beskatning og integrering af de
finansielle markeder
EU’s budget for 2008.
11464/07 (Presse 160)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453609_0008.png
10.VII.2007
STABILITETS- OG KONVERGENSPROGRAMMER
Østrig og Den Tjekkiske Republik
Rådet vedtog udtalelser vedrørende den årlige opdatering
-
-
af Østrigs stabilitetsprogram
af Den Tjekkiske Republiks konvergensprogram.
Vedtagelsen af disse udtalelser afslutter den seneste cyklus af årlige opdateringer af medlemsstater-
nes stabilitets- og konvergensprogrammer; Rådet behandlede tyve programmer i februar og fem i
marts.
I henhold til EU's stabilitets- og vækstpagt skal medlemsstater, der anvender møntenheden euro,
forelægge stabilitetsprogrammer, og lande, der ikke deltager i den fælles valuta, skal forelægge
konvergensprogrammer. Formålet er at sikre sunde offentlige finanser som et middel til at styrke
forudsætningerne for prisstabilitet og vedvarende og beskæftigelsesskabende vækst.
Ifølge pagten skal programmerne omfatte medlemsstatens mellemfristede målsætning for det natio-
nale budget, hovedantagelserne vedrørende den forventede økonomiske udvikling og vigtige øko-
nomiske variabler, en beskrivelse af budgetforanstaltninger og andre økonomisk-politiske foran-
staltninger og en analyse af, hvordan ændringer i antagelser vil påvirke budget- og gældsstillingen.
11464/07 (Presse 160)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453609_0009.png
10.VII.2007
PROCEDUREN I FORBINDELSE MED UFORHOLDSMÆSSIGT STORE UNDERSKUD
Den Tjekkiske Republik
Rådet vedtog en beslutning i henhold til traktatens artikel 104, stk. 8, om konstatering af, at Den
Tjekkiske Republik ikke har opfyldt en henstilling fremsat af Rådet om de foranstaltninger, der skal
træffes for at bringe landets offentlige underskud ned under den maksimumstærskel på 3% af brut-
tonationalproduktet (BNP), der er fastsat i EU’s stabilitets- og vækstpagt.
Proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud blev indledt over for Den
Tjekkiske Republik som følge af et offentligt underskud på 12,9% af BNP i 2003 (6,6%, hvis en
større engangsforanstaltning i relation til statsgarantier ikke medregnes).
I Rådets henstilling, der blev vedtaget i juli 2004 i henhold til traktatens artikel 104, stk. 7, blev der
anvist foranstaltninger til at korrigere underskuddet senest i 2008, og underskudsmålene blev fastsat
til 5,3% af BNP for 2004, 4,7% for 2005, 3,8% for 2006 og 3,3% for 2007.
I januar 2005 tilsluttede Rådet sig Kommissionens vurdering, som gik ud på, at Den Tjekkiske
Republik havde taget effektive skridt til at gennemføre foranstaltninger til at nå underskudsmålet
for 2005.
Den nye tjekkiske regerings opdaterede konvergensprogram, der blev forelagt den 15. marts 2007,
efter at der var afholdt valg i juni 2006, opererer imidlertid med underskudsfremskrivninger på
4,0% af BNP for 2007, 3,5% for 2008 og 3,2% for 2009, hvilket vil sige, at 3%-tærskelen ikke nås,
hverken i 2008 eller 2009. Og det højere underskud i 2007, der hovedsagelig skyldes stigninger i de
sociale udgifter, skal ses på baggrund af lavere underskud i perioden 2004-2006 end forudset i
Rådets henstilling og langt bedre forventet vækst end forudset, da henstillingen blev fremsat.
Ungarn
Rådet behandlede en meddelelse fra Kommissionen med en vurdering af de skridt, Ungarn har truf-
fet som følge af Rådets seneste henstilling om foranstaltninger, der skal træffes for at bringe landets
offentlige underskud ned under den maksimumstærskel på 3% af bruttonationalproduktet (BNP),
der er fastsat i EU’s stabilitets- og vækstpagt.
Rådet delte Kommissionens synspunkt, som gik ud på, at den ungarske regering ud fra de forelig-
gende oplysninger indtil videre har handlet i overensstemmelse med henstillingen, og at der ikke i
øjeblikket er behov for yderligere tiltag under proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store
underskud.
11464/07 (Presse 160)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453609_0010.png
10.VII.2007
Rådet har tre gange fremsat henstillinger til Ungarn i henhold til traktatens artikel 104, stk. 7, om
korrektion af landets uforholdsmæssigt store underskud, nemlig i juli 2004, i marts 2005 og i okto-
ber 2006. Og det har to gange - i januar 2005 og november 2006 - vedtaget beslutninger i henhold
til artikel 104, stk. 8, om konstatering af, at der endnu ikke var taget effektive skridt.
De foranstaltninger, der er omhandlet i traktatens artikel 104, stk. 9 og 11, finder ikke anvendelse
for Ungarn, da landet ikke er medlem af euroområdet.
I Rådets henstilling fra oktober 2006 blev der anvist foranstaltninger til at korrigere underskuddet
senest i 2009, et år senere end tidligere forudset, og underskudsmålene blev fastsat til 10,1% af
BNP for 2006, 6,8% for 2007, 4,3% for 2008 og 3,2% for 2009
1
. Henstillingen gav Ungarn en frist
til den 10. april 2007 til at tage effektive skridt til at nå underskudsmålene for 2006 og 2007.
Den 26. april fremsendte de ungarske myndigheder en situationsrapport.
Rådet vil sammen med Kommissionen fortsat nøje overvåge budgetudviklingen i Ungarn for at sik-
re, at der fortsat træffes passende foranstaltninger.
1
Selv om underskudsmålet for 2009 overstiger 3% af BNP, vil der blive taget hensyn til pen-
sionsreformer, når der skal træffes beslutning om ophævelse af proceduren.
10
11464/07 (Presse 160)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453609_0011.png
10.VII.2007
CYPERNS OG MALTAS INDFØRELSE AF EUROEN
Rådet vedtog:
– beslutninger, der tillader Cypern og Malta at indføre euroen som national valuta fra 1. janu-
ar 2008
– forordninger, der fastsætter faste omregningskurser for det cypriotiske pund og den maltesiske
lira i forhold til euroen og ændrer forordning (EF) nr. 2866/98 tilsvarende
– forordninger, der tilpasser visse tekniske bestemmelser vedrørende indførelsen af euroen og
ændrer forordning (EF) nr. 974/98.
Beslutningerne vil betyde, at euroområdet udvides til 15 medlemsstater fra 1. januar 2008. Cypern
og Malta vil udstede eurosedler og -mønter, samtidig med at de indfører euroen.
Omregningskurserne er fastsat til 0,585274 cypriotiske pund til én euro og 0,4293 maltesiske lira til
én euro, hvilket svarer til de to valutaers nuværende centralkurser inden for EU’s ERM II-
valutakursmekanisme.
Rådet opfordrede Cypern og Malta til at videreføre de relevante politikker for at sikre, at de får
størst muligt udbytte af deres indførelse af euroen, navnlig med hensyn til stram finanspolitik, struk-
turreformer og opretholdelse af deres økonomiers konkurrenceevne.
Tretten af EU's 27 medlemsstater anvender for øjeblikket euroen som deres valuta: Belgien,
Tyskland, Grækenland, Spanien, Frankrig, Irland, Italien, Luxembourg, Nederlandene, Østrig,
Portugal, Slovenien og Finland. Der blev indført eurosedler og -mønter i tolv af disse lande den
1. januar 2002 og i Slovenien den 1. januar 2007.
11464/07 (Presse 160)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453609_0012.png
10.VII.2007
DE OFFENTLIGE FINANSER INDEN FOR RAMMERNE AF STABILITETS- OG
VÆKSTPAGTEN
Rådet noterede sig Kommissionens forelæggelse af en årsrapport om udviklingen i medlemsstater-
nes offentlige finanser inden for rammerne af EU’s stabilitets- og vækstpagt
(11037/07).
Rådet hav-
de en udveksling af synspunkter, der navnlig drejede sig om midlerne til at få pagtens præventive
del til at fungere mere effektivt.
Formålet med stabilitets- og vækstpagten er at sikre sunde offentlige finanser som et middel til at
styrke forudsætningerne for prisstabilitet og vedvarende vækst inden for EU’s økonomiske og mo-
netære union. I 2005 blev pagten revideret, hvilket gav større fleksibilitet og et stærkere økonomisk
grundlag.
Den reviderede pagt lægger mere vægt på budgetkonsolidering i økonomisk gode tider, så med-
lemsstaterne får mulighed for at skabe det fornødne råderum med henblik på mindre gunstige perio-
der.
I Kommissionens rapport fremhæves det, at procedurerne i forbindelse med uforholdsmæssigt store
underskud gennemføres uden problemer, men der konstateres også en række afvigelser fra de politi-
ske regler, der er fastsat i den præventive del af stabilitets- og vækstpagten. Betænkelighederne ved-
rører navnlig de utilstrækkelige finanspolitiske konsolideringsbestræbelser i medlemsstater, der
endnu ikke har opfyldt deres mellemfristede budgetmålsætning på trods af de nuværende gunstige
økonomiske forhold. I nogle tilfælde anvendes uventede stigninger i skatteindtægterne delvis til at
finansiere stigninger i de offentlige udgifter, hvilket rejser tvivl om, hvorvidt den igangværende fi-
nanspolitiske konsolidering er af permanent karakter.
Kommissionen fremsætter forslag med det formål at få stabilitets- og vækstpagtens præventive del
til at fungere mere effektivt.
Rådet erkendte behovet for at forbedre effektiviteten af den præventive del. Det opfordrede Det
Økonomiske og Finansielle Udvalg til at behandle Kommissionens forslag og udarbejde udkast til
konklusioner, som Rådet kan vedtage på samlingen den 9. oktober.
11464/07 (Presse 160)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453609_0013.png
10.VII.2007
REGNSKABSSTANDARDER - LEDELSE OG FINANSIERING AF IASB
Rådet blev orienteret af Kommissionen om det igangværende arbejde med hensyn til ledelse og fi-
nansiering af International Accounting Standards Board og noterede sig Kommissionens arbejdsdo-
kument om dette emne
(10727/07).
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet understreger betydningen af International Financial Reporting Standards (IFRS) for EU's
finansielle markeder. Stærk ledelse og stabil finansiering af International Accounting Standards
Board (IASB) og International Accounting Standards Committee Foundation (IASCF) er af afgø-
rende betydning for Den Europæiske Union.
På samlingen den 11. juli 2006 vedtog Rådet konklusioner om finansieringen af International
Accounting Standards Board (IASB). Rådet så med tilfredshed på den private sektors igangværende
bestræbelser på at skabe en bredt baseret frivillig finansieringsordning for IASB. ECOFIN-Rådet
fremhævede endvidere betydningen af forbedringer i IASB's ledelsesstruktur og opfordrede Kom-
missionen og Det Økonomiske og Finansielle Udvalg til at følge arbejdet i IASB og regelmæssigt
aflægge rapport til Rådet om de konkrete fremskridt, der gøres med disse spørgsmål.
Rådet noterer sig, at der ifølge de to fremskridtsrapporter, som Kommissionen har udarbejdet, er
sket forbedringer i IASB's og IASCF's ledelsesstruktur. Rådet bekræfter konklusionerne fra ju-
li 2006 og anerkender de resultater, som IASB og IASCF har opnået, men ser samtidig gerne, at
man arbejder videre på følgende områder:
– gennemførelse af de foranstaltninger, der er besluttet for at forbedre IASB's ledelsesstruktur gen-
nem en passende arbejdsplan
– der skal i IASB's arbejde med standarder og fortolkninger tages fuldt hensyn til bemærkningerne
fra rundbordskonferencen om konsekvent anvendelse af IFRS i EU
– IASB bør udføre strenge forudgående konsekvensanalyser vedrørende nye standarder og efter-
følgende analyser af, hvordan udstedte standarder og fortolkninger virker og fungerer, for at sik-
re at deres mål er nået, og at de giver brugerne relevante oplysninger
– medlemsstaterne og Europa-Parlamentet bør på et tidligt stadium regelmæssigt orienteres af
medlemmer af IASB om, at de agter at udstede nye standarder, og af bestyrelsesmedlemmerne
om udviklingen i IASCF på ledelsesområdet
– IASCF bør gå hurtigt frem med gennemgangen af Standard Advisory Council's (SAC) arbejds-
metoder og give det en mere fremtrædende rolle.
11464/07 (Presse 160)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.VII.2007
Rådet fremhæver endvidere fortsat betydningen/nødvendigheden af:
– at IASB sørger for fuld gennemsigtighed på alle trin af processen med at skabe konvergens mel-
lem de internationale regnskabsstandarder under hensyn til alle interessenters synspunkter
– geografisk afbalanceret repræsentation i alle vigtige udvalg i IASB's og IASCF's struktur
– at sikre, at interessenterne er passende repræsenteret i ledelsesorganerne i IASC Foundation,
IASB og International Financial Reporting Interpretations Committee (IFRIC), så der tilføres
yderligere teknisk ekspertise.
Rådet er generelt tilfreds med IASCF's bestræbelser på at stille stabil og sikker finansiering til rå-
dighed for IASB's struktur. Rådet finder dog, at følgende foranstaltninger er nødvendige for at gøre
yderligere fremskridt:
– der bør ud fra klare finansielle behov tilstræbes en bred international base af bidragydere, der
også omfatter mindre jurisdiktioner
– der bør tages kontakt med erhvervslivet på europæisk og nationalt plan og andre relevante orga-
nisationer for at støtte den private sektors bestræbelser på at skabe en bredt baseret frivillig fi-
nansieringsordning
– det skal godtgøres, at andre egne af verden bidrager ligeligt til finansieringsordningen
– der skal vedtages regler for regelmæssig evaluering af, hvordan den fremtidige finansieringsord-
ning fungerer med henblik på at sikre dens effektivitet og stabilitet.
Rådet opfordrer Kommissionen og Det Økonomiske og Finansielle Udvalg til fortsat at følge
spørgsmålene vedrørende IASB og IASCF og regelmæssigt aflægge rapport til Rådet om udviklin-
gen i ledelsen og finansieringen af IASB og IASCF."
11464/07 (Presse 160)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453609_0015.png
10.VII.2007
GALILEO-SATELITNAVIGATIONSSYSTEMET - DE FINANSIELLE ASPEKTER
Rådet havde en udveksling af synspunkter vedrørende eventuel yderligere offentlig finansiering af
Galileo, EU’s globale satellitnavigationssystem.
Flere delegationer gav udtryk for, at de er imod ændringer af EU's nuværende finansielle ramme
med det formål at skaffe yderligere finansiering.
På samlingen den 6.-8. juni 2007 anmodede Rådet (transport, telekommunikation og energi) om de-
taljerede alternative forslag til finansiering af Galileo
(10126/07).
Det forventes, at Kommissionen
til september forelægger et forslag vedrørende den fortsatte forvaltning af projektet.
Galileo, der blev iværksat i 2001, er efterhånden fem år forsinket i forhold til den oprindelige tids-
plan og står i øjeblikket over for en række problemer, der navnlig vedrører industriens styring af
programmet og overførsel af risiko til den private sektor.
TTE-Rådet udtrykte støtte til, at Galileo-systemet etableres inden udgangen af 2012, dog med for-
behold af de afgørelser, der skal træffes til efteråret, og erkendte, at dette vil kræve yderligere of-
fentlige midler.
11464/07 (Presse 160)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453609_0016.png
10.VII.2007
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING
Eurogruppen
Ministrene fra medlemsstaterne i euroområdet deltog i et møde i Eurogruppen den 9. juli.
Morgenmadsmøde mellem ministrene om den økonomiske situation
Ministrene holdt et morgenmadsmøde for at drøfte den økonomiske situation i EU på baggrund af
Kommissionens vurdering. Formanden for Eurogruppen orienterede om gruppens møde den 9. juli.
Ministrene nåede til enighed om at støtte den tidligere franske finansminister Dominique Strauss-
Kahns kandidatur til stillingen som administrerende direktør for Den Internationale Valutafond, ef-
ter at Rodrigo Rato er trådt tilbage.
o
o
o
Over frokosten drøftede ministrene Den Internationale Valutafonds kvoter og Klems-databasen ved-
rørende medlemsstaternes økonomiske statistikker.
11464/07 (Presse 160)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453609_0017.png
10.VII.2007
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMI OG FINANS
Moms - Østrig - Grænseoverskridende kraftværk
Rådet vedtog en beslutning, der bemyndiger Østrig til at indgå en aftale med Schweiz om afgifter
ved indførsel af varer i forbindelse med et grænseoverskridende kraftværk
(11019/07).
Beslutningen indebærer en afvigelse fra de fælles EU-regler om merværdiafgift (moms).
Østrig bemyndiges til at indgå en bilateral aftale vedrørende indførsel af varer med henblik på opfø-
relse, vedligeholdelse og fornyelse af det grænseoverskridende kraftværk over floden Inn mellem
Prutz (Østrig) og Tschlin (Schweiz).
I henhold til aftalen pålægges varer, der indføres fra Schweiz til Østrig af afgiftspligtige personer
med fuld fradragsret, ikke merværdiafgift, således at der kan opnås en tilsvarende indrømmelse fra
Schweiz for varer indført fra Østrig til Schweiz.
DEN FÆLLES UDENRIGS- OG SIKKERHEDSPOLITIK
Georgien/Sydossetien
Rådet vedtog en fælles aktion om forlængelse indtil udgangen af 2007 af fælles aktion
2006/439/FUSP med et yderligere bidrag fra EU til bilæggelse af konflikten i Georgien/Sydossetien
(10667/07).
I henhold til fælles aktion 2006/439/FUSP blev der bevilget 140 000 EUR til OSCE til finansiering
af møder i den fælles kontrolkommission og afholdelse af konferencer og til dækning af visse udgif-
ter til driften af to sekretariater indtil den 30. juni 2007.
På grundlag af vurderingen fra en OSCE-mission i Georgien og anbefalingerne fra EU’s særlige
repræsentant for Sydkaukasus og fra Kommissionen videreføres EU's bidrag indtil den
31. december 2007.
11464/07 (Presse 160)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453609_0018.png
10.VII.2007
BESKÆFTIGELSE
Retningslinjer for beskæftigelsespolitikker*
Rådet vedtog en beslutning om retningslinjer for medlemsstaternes beskæftigelsespolitikker der be-
tyder, at de retningslinjer, der er fastsat i beslutning 2005/600/EF, opretholdes for 2007
(10237/07
+ 11242/07 ADD 1).
Målene for retningslinjerne er fuld beskæftigelse, kvalitet i arbejdet, arbejdsproduktivitet og social
samhørighed, hvilket kommer til udtryk i klare prioriteter: få flere folk i beskæftigelse, øge arbejds-
udbuddet og modernisere de sociale beskyttelsessystemer, forbedre arbejdstageres og virksomhe-
ders omstillingsevne og øge investeringen i menneskelig kapital gennem bedre uddannelse og fær-
digheder.
Den næste gennemgribende revision af de integrerede retningslinjer (retningslinjerne for beskæfti-
gelsen og de overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker) skal gennemføres i 2008.
FORSKNING
Aftale med Israel om videnskabeligt og teknisk samarbejde
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse til undertegnelse af aftalen om videnskabeligt og tek-
nisk samarbejde med Israel, som derved associeres med EU’s syvende rammeprogram for forsk-
ning, teknologisk udvikling og demonstration
(10424/07 + COR 1).
Formålet med aftalen er at udvide det videnskabelige og tekniske samarbejde med Israel og give
mulighed for, at Israel integreres yderligere i det europæiske forskningsrum. Aftalen vil finde an-
vendelse midlertidigt fra 1. januar 2007 i afventen af den endelige indgåelse på et senere tidspunkt.
Undertegnelsesceremonien skal finde sted den 16. juli i Bruxelles.
ENERGI
Konventionen om fysisk beskyttelse af nukleare materialer og nukleare anlæg*
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse af, at Det Europæiske Atomenergifællesskab (Euratom)
tiltræder konventionen om fysisk beskyttelse af nukleare materialer og nukleare anlæg
(10341/07).
11464/07 (Presse 160)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453609_0019.png
10.VII.2007
Konventionen blev vedtaget i 1979 og trådte i kraft i 1987. Pr. 27. juni 2006 var 118 stater og Fæl-
lesskabet, herunder alle dets medlemsstater, parter i konventionen.
FISKERI
Importkontingenter for fiskevarer*
Rådet vedtog en forordning om delvis eller hel suspension af importtold ved indførsel af visse fi-
skevarer
(10886/3/07 + 11066/07 ADD1 + ADD2).
Forordningen indfører en ordning for perioden 2007-2009, der svarer til ordningen for perioden
2004-2006, under hensyntagen til EU’s forsyningsbehov.
Udnyttelse af fiskeressourcerne
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning 2371/2002 om bevarelse og bæredygtig ud-
nyttelse af fiskeressourcerne som led i EU’s fælles fiskeripolitik
(9746/07).
Formålet med forordningen er at tilpasse EU’s fiskerflåde for at forbedre sikkerheden, arbejdsvilkå-
rene, hygiejnen og produktkvaliteten og øge energieffektiviteten. Ændringerne går ud på:
at gøre det muligt at overføre 4% af den tonnage, der er skrottet med offentlig støtte, til nye eller
bestående fartøjer for at forbedre sikkerheden, hygiejnen, arbejdsvilkårene og produktkvaliteten
om bord
at reducere motoreffekten i forbindelse med udskiftning af en motor med offentlig støtte.
Fiskeriaftale med Kiribati
Rådet vedtog en afgørelse om indgåelse af en aftale med Republikken Kiribati om midlertidig an-
vendelse af en protokol om fiskerimuligheder for EU-fartøjer i kiribatiske farvande i perioden
16. september 2006 - 15. september 2012
(9283/07).
11464/07 (Presse 160)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453609_0020.png
10.VII.2007
De fiskerimuligheder, der er fastsat i protokollen, fordeles således:
– notfartøjer: Spanien og Frankrig (henholdsvis 73% og 27% af de disponible licenser)
– langlinefartøjer: Portugal og Spanien (seks fartøjer hver).
I henhold til aftalen betaler EU en årlig ydelse på 416 000 EUR svarende til en referencemængde på
6 400 t pr. år, plus 62 400 EUR pr. år til initiativer til støtte for Kiribatis fiskeripolitik.
BESKIKKELSER
Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
Rådet vedtog en afgørelse om at beskikke Pedro Raúl NARRO SÁNCHEZ som medlem af Det
Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg som efterfølger for Pedro BARATO TRIGUERO for
den resterende del af dennes mandatperiode, dvs. indtil den 20. september 2010.
11464/07 (Presse 160)
20
DA