Europaudvalget 2006-07
2811 - Konkurrenceevne
Offentligt
1453607_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
11155/07 (Presse 151)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2811. samling i Rådet
Konkurrenceevne (det indre marked, industri og forskning)
Luxembourg, den 25. juni 2007
Formand
Annette Schavan
Tysklands forbundsminister for uddannelse og forskning
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281
/ 6319
Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
11155/07 (Presse 151)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453607_0002.png
25.VI.2007
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet nåede til enighed om en generel indstilling til et udkast til forordning om oprettelse af
Det
Europæiske Teknologiske Institut.
Rådet vedtog konklusioner om
vidensoverførsel
og anvendelse af
intellektuel ejendomsret
i det eu-
ropæiske forskningsrum samt om koordination mellem Fællesskabets
finansieringsinstrumenter
for forskning.
Rådet vedtog uden debat:
-
-
-
en forordning om reduktion af
roamingtakster for mobiltelefoner
i EU
en politisk aftale, der tager sigte på at modernisere
EU's toldkodeks
en resolution om en ny strategi for
sundhed og sikkerhed på arbejdspladsen
for 2007-2012.
11155/07 (Presse 151)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453607_0003.png
25.VI.2007
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
DET EUROPÆISKE TEKNOLOGISKE INSTITUT...................................................................... 7
DET EUROPÆISKE FORSKNINGSRUM..................................................................................... 9
VIDENSOVERFØRSEL -
Rådets konklusioner
............................................................................ 10
KOORDINERET ANVENDELSE AF FÆLLESSKABETS
FINANSIERINGSINSTRUMENTER FOR FORSKNING -
Rådets konklusioner.........................
12
EVENTUELT ............................................................................................................................... 14
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
FORSKNING
Aftale om videnskabeligt og teknologisk samarbejde med Schweiz ..................................................................15
TOLDUNION
Fællesskabets toldkodeks.................................................................................................................................15
Toldkontingenter for landbrugs-, fiskeri- og industriprodukter..........................................................................16
Verdenshandelsorganisationen*.......................................................................................................................16
DEN FÆLLES UDENRIGS- OG SIKKERHEDSPOLITIK
Zimbabwe - Restriktive foranstaltninger ..........................................................................................................16
Liberia - Restriktive foranstaltninger................................................................................................................17
ØKONOMI og FINANS
1
Beskatning af indtægter fra opsparing -
Rådets konklusioner
............................................................................17
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til Presse-
tjenesten.
11155/07 (Presse 151)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25.VI.2007
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Den Europæiske Fond for Integration af Tredjelandsstatsborgere (2007-2013)..................................................18
Finansielle bestemmelser vedrørende Schengen-informationssystemet (C.SIS) .................................................18
Sirene-håndbogen - Schengen-konventionen ....................................................................................................18
TELEKOMMUNIKATION
Roamingtakster ...............................................................................................................................................19
TRANSPORT
Aftale om lufttrafik med Jordan .......................................................................................................................19
Eftermontering af spejle på tunge lastvogne .....................................................................................................20
MILJØ
Luftkvalitet *...................................................................................................................................................21
ENERGI
Forbindelserne med Korea ...............................................................................................................................22
SOCIALPOLITIK
Fællesskabsstrategi for sundhed og sikkerhed på arbejdspladsen (2007-2012) - Rådets konklusioner.................22
FISKERI
Referenceniveauer for fiskerflåderne - dispensation til Bulgarien og Rumænien ...............................................32
GENNEMSIGTIGHED
Aktindsigt .......................................................................................................................................................33
11155/07 (Presse 151)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453607_0005.png
25.VI.2007
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Fientje MOERMAN
Viceministerpræsident i den flamske regering og flamsk
minister for økonomi, virksomheder, videnskab, innovati-
on og udenrigshandel
Stedfortrædende fast repræsentant
Viceminister for uddannelse
Statssekretær, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og
Udvikling
Forbundsminister for uddannelse og forskning
Statssekretær, Forbundsministeriet for Uddannelse og
Forskning
Statssekretær under forbundsministeren for uddannelse og
forskning, medlem af Forbundsdagen
Uddannelses- og videnskabsminister
Minister for erhvervspolitik, handel og beskæftigelse
Generalsekretær
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær, Ministeriet for Udenrigsanliggender og
Europaspørgsmål
Stedfortrædende fast repræsæentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Uddannelses- og videnskabsminister
Viceminister for uddannelse og videnskab
Statssekretær for forbindelserne med Parlamentet, statsse-
kretær for landbrug, vinavl og landdistriktudvikling samt
statssekretær for kultur, videregående uddannelse og
forskning
Statssekretær (med særligt ansvarsområde), Økonomi- og
Transportministeriet
Minister for konkurrenceevne og kommunikation
Økonomiminister
Bulgarien:
Roussi IVANOV
Den Tjekkiske Republik:
Pavel KOMAREK
Danmark:
Uffe Toudal PEDERSEN
Tyskland:
Annette SCHAVAN
Frieder MEYER-KRAHMER
Thomas RACHEL
Estland:
Tõnis LUKAS
Irland:
Micheál MARTIN
Grækenland:
Ioannis TSOUKALAS
Spanien:
Cristóbal GONZÁLEZ -ALLER
Frankrig:
Jean-Pierre JOUYET
Italien:
Vincenzo GRASSI
Cypern:
George CHACALLI
Letland:
Baiba RIV�½A
Litauen:
Virginija BŪDIEN
Luxembourg:
Octavie MODERT
Ungarn:
Géza EGYED
Malta:
Censu GALEA
Nederlandene:
Maria Josephina Arnoldina van der HOEVEN
11155/07 (Presse 151)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453607_0006.png
25.VI.2007
Østrig:
Johannes HAHN
Christa KRANZL
Polen:
Olaf GAJL
Portugal:
José MARIANO GAGO
Rumænien:
Anton ANTON
Forbundsminister for videnskab og forskning
Statssekretær, Forbundsministeriet for Transport, Innova-
tion og Teknologi
Understatssekretær, Ministeriet for Videnskab og Videre-
gående Uddannelse
Minister for videnskab, teknologi og videregående uddan-
nelse
Statssekretær for forskning, formand for den nationale
myndighed for videnskabelig forskning, Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Minister for videregående uddannelser, videnskab og tek-
nologi
Vicepremierminister og uddannelsesminister
Handels- og industriminister
Statssekretær, Erhvervsministeriet
Viceminister for videnskab og innovation
Slovenien:
Jure ZUPAN
Slovakiet:
Ján MIKOLAJ
Finland:
Mauri PEKKARINEN
Sverige:
Göran HÄGGLUND
Det Forenede Kongerige:
Malcolm WICKS
Kommissionen:
Janez POTOČNIK
Jàn FIGE�½
Medlem
Medlem
11155/07 (Presse 151)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453607_0007.png
25.VI.2007
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
DET EUROPÆISKE TEKNOLOGISKE INSTITUT
Rådet udvekslede synspunkter og nåede til enighed om en generel indstilling
1
til et udkast til for-
ordning om oprettelse af Det Europæiske Teknologiske Institut (ETI) (11058/07)
Debatten fandt sted under en offentlig forhandling på basis af en kompromistekst, som formandska-
bet havde udarbejdet med det formål at nå til enighed med Europa-Parlamentet under førstebehand-
lingen under det kommende EU-formandskab.
I henhold til aftalen er finansieringsrammen for gennemførelsen af ETI i en periode på seks år, som
løber fra den 1. januar 2008, fastsat til 308,7 mio. EUR.
Den generelle indstilling afspejler idéen om en tilgang i to faser, hvor der i første fase som en be-
gyndelse oprettes to eller tre videns- og innovationsfællesskaber (VIF'er), og hvor der i anden fase
udvikles flere VIF'er og en langsigtet strategi for ETI efter en evaluering af instituttets virksomhed.
Ved valget af de første VIF'er vil der blive taget hensyn til prioriterede EU-politikker som vedva-
rende energi og klimaændringer.
Instituttet skal drive sin virksomhed gennem VIF'erne, der er partnerskaber mellem den private sek-
tor, forskningssektoren og førende ekspertgrupper fra forskningsmiljøer og universiteter. De vil
spille en enestående rolle i det europæiske forskningsrum, idet de kombinerer alle sider af "videns-
trekanten" (uddannelse, forskning og innovation), og på den måde vil de gøre det muligt hurtigt at
omsætte de nyeste resultater af den førende grundforskning til nye teknologier og dermed opnå et
innovationsgemmenbrud på markedet.
Denne aftale giver såvel ETI som VIF'erne en høj grad af autonomi hvad angår drift og gennemfø-
relse. Samtidig vil Europa-Parlamentet og Rådet fremlægge langsigtede strategiske politikretnings-
linjer og vedtage en strategisk innovationsdagsorden for instituttets fremtidige aktiviteter.
1
Der fastlægges en "generel indstilling", når der er bred enighed om substansen i en retsakt,
selv om der kræves yderligere finjustering, før der kan opnås politisk enighed.
7
11155/07 (Presse 151)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25.VI.2007
Aftalen anerkender også princippet om ikke-forskelsbehandling hvad angår ETI's fremtidige sprog-
ordning.
Den 22. juni 2007 noterede Det Europæiske Råd sig, at arbejdet med ETI skrider godt frem. Det
opfordrede Rådet til på samlingen den 25. juni at nå frem til en generel indstilling til denne forord-
ning, herunder passende finansiering i overensstemmelse med Fællesskabets budgetprocedurer, så
Rådet og Europa-Parlamentet kan træffe deres endelige beslutning inden udgangen af 2007.
11155/07 (Presse 151)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453607_0009.png
25.VI.2007
DET EUROPÆISKE FORSKNINGSRUM
Rådet udvekslede synspunkter om nye perspektiver på det europæiske forskningsrum (EFR).
Med udgangspunkt i et spørgeskema, som formandskabet havde udarbejdet (10153/07), drøftede
delegationerne følgende aspekter af Kommissionens grønbog "Nye perspektiver på det europæiske
forskningsrum":
Styrkelse af forskningsinstitutioner. Grønbogen fastslår, at universiteter og offentlige forsk-
ningsorganisationer står over for større og større udfordringer med hensyn til finansiering og or-
ganisering. De fleste har ikke tilstrækkelig kritisk masse og har vanskeligt ved at opfylde for-
ventningerne med de ressourcer, de har til rådighed.
Vidensdeling. Grønbogen plæderer for en bedre deling og udnyttelse af viden overalt i Europa
ved yderligere at åbne for adgangen til viden.
EFR's internationale dimension. Grønbogen foreslår, at det internationale videnskabelige og tek-
nologiske samarbejde bør bidrage mere effektivt til EU's udenrigspolitiske hovedmål.
Grønbogen (8322/07
+ADD 1)
blev offentliggjort i april 2007, og forskningsministrene beskæftige-
de sig med følgende aspekter på deres seneste samling den 22. maj 2007: de prioriteter, der nævnes
i grønbogen, arbejdsdelingen mellem nationalt plan og EU-plan, den moderne grundforsknings rolle
og betydning for EFR samt perspektiver for gennemførelsen af en køreplan for europæiske forsk-
ningsinfrastrukturer.
På mødet den 21.-22. juni 2007 opfordrede Det Europæiske Råd Kommissionen til i begyndelsen af
2008 at forelægge initiativer til opfølgning af grønbogen om EFR.
EFR-konceptet kombinerer et europæisk "indre marked" for forskning med fri bevægelighed for
forskere, teknologi og viden, en effektiv koordinering på europæisk plan af nationale og regionale
forskningsaktiviteter, -programmer og -politikker samt initiativer, der gennemføres og finansieres
på europæisk plan.
EFR blev præsenteret første gang i januar 2000 (5643/00) og er efterfølgende blevet gennemført lidt
efter lidt via EU's rammeprogrammer for forskning.
11155/07 (Presse 151)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453607_0010.png
25.VI.2007
VIDENSOVERFØRSEL -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET,
DER HENVISER til Rådets resolutioner af 15. juni 2000 om oprettelse af et europæisk område for
forskning og innovation
1
, af 16. november 2000 om oprettelsen af det europæiske område for forsk-
ning og innovation
2
, af 22. september 2003 om investering i forskning med henblik på europæisk
vækst og konkurrenceevne
3
og formandskabets konklusioner af 25.-26. november 2004 med titlen
"EU's fremtidige politik til støtte for forskning
4
og af 4. december 2006 med titlen "En bredt funde-
ret innovationsstrategi: strategiske prioriteter for innovation på EU-plan"
5
;
DER MINDER OM, at det er af afgørende betydning for EU's konkurrenceevne at omsætte forsk-
ningens resultater i en mere vellykket innovation, at en korrekt håndtering af intellektuel ejendoms-
ret, der stammer fra offentligt finansierede universiteter og forskningsinstitutter i et europæisk og
internationalt samarbejde, er en afgørende forudsætning for at opnå en sådan succes , at globalise-
ringens hastige udvikling gør det nødvendigt at forebygge vidensflugt, at EU er nødt til at skabe en
fælles forståelse og en fælles adfærdskodeks på disse områder, og at en konkret beskrivelse af god
praksis vil skabe de nødvendige rammebetingelser for at forbedre samarbejdet mellem forskerne og
erhvervslivet;
1.
UDTRYKKER TILFREDSHED med Kommissionens meddelelse "Bedre vidensformid-
ling mellem forskningsinstitutioner og erhvervsliv over hele Europa: Ja til åben innovation
- Gennemførelse af Lissabon-strategien"
6
og de dertil knyttede "frivillige retningslinjer for
universiteter og andre forskningsinstitutioner med det formål at forbedre deres forbindelser
med erhvervslivet over hele Europa"; UDTRYKKER TILFREDSHED med høringen om
Kommissionens grønbog "Nye perspektiver på det europæiske forskningsrum"
7
;
1
2
3
4
5
6
7
EFT C 205 af 19.7.2000, s. 1-3.
EFT C 205 af 19.7.2000, s. 1-3.
EUT C 250 af 18.10.2003, s. 2-3.
14687/04 (Presse 323).
15717/06 (Presse 337).
8323/07 EDUC 67 RECH 100 COMPET 93.
8322/07 RECH 99.
10
11155/07 (Presse 151)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453607_0011.png
25.VI.2007
2.
ANERKENDER den mulighed, som de foreslåede politiske retningslinjer giver, og beho-
vet for en fælles europæisk forståelse af vidensoverførsel med henblik på at forbedre
i)
ii)
udnyttelsen af offentligt finansierede forskningsresultater og
FoU-samarbejdet mellem forskningsinstitutionerne og erhvervslivet i form af et fri-
villigt charter;
3.
UDTRYKKER i denne forbindelse TILFREDSHED med det arbejde, der hidtil er blevet
udført af medlemsstaterne i Crest og af vigtige samarbejdspartnere;
UDTRYKKER TILFREDSHED med formandskabets initiativ til at fremme en proces med
henblik på at få etableret et frivilligt charter for anvendelsen af intellektuel ejendomsret fra
offentlige forskningsinstitutioner
1
, som fik bred tilslutning på konkurrenceevneministrenes
uformelle møde den 26.-27. april 2007 i Würzburg i Tyskland;
OPFORDRER Kommissionen til at udarbejde et sådant europæisk charter på baggrund af
en struktureret dialog med de interesserede parter, med udgangspunkt i de politiske ret-
ningslinjer om vidensdeling, som Kommissionen har udstukket, og under hensyntagen til
initiativer i medlemsstaterne og høringen om grønbogen om det europæiske forskningsom-
råde, i form af en henstilling til de offentlige myndigheder og retningslinjer for de interes-
serede parter. Dette skulle kunne forbedre EU's konkurrenceevne i kraft af en bedre udnyt-
telse af knowhow og forebyggelse af vidensflugt. Desuden opfordres Kommissionen til at
forelægge forslag til en bæredygtig forbedring af det internationale forskningssamarbejde
gennem overførsel af relevant viden. Chartret om intellektuel ejendomsret bør i lighed med
det europæiske charter for forskere henvende sig til alle relevante beslutningstagere, og det
bør være frivilligt."
4.
5.
1
8534/07 RECH 103 EDUC 69 COMPET 98.
11
11155/07 (Presse 151)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453607_0012.png
25.VI.2007
KOORDINERET ANVENDELSE AF FÆLLESSKABETS
FINANSIERINGSINSTRUMENTER FOR FORSKNING -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET,
1.
SOM HENVISER TIL sin resolution af 28. september 1995 om Crest, hvori det definerer
mandatet for Crest som Det Europæiske Fællesskabs rådgivende organ på højt plan vedrø-
rende strategiske spørgsmål inden for forskningspolitik, der bistår både Kommissionen og
Rådet
1
,
SOM ANERKENDER betydningen af at forbedre synergierne og komplementariteten mel-
lem brede fællesskabsfinansieringsprogrammer, herunder inden for forsknings- og innova-
tionspolitik samt regionalpolitik, i lyset af deres respektive målsætninger,
SOM i denne forbindelse NOTERER SIG konklusionerne fra Det Europæiske Råds for-
årsmøde 2007, navnlig vedrørende en styrkelse af innovation, forskning og uddannelse
2
,
SOM ANERKENDER Crest's væsentlige indsats med hensyn til at analysere mulighederne
for at koordinere anvendelsen af forskningsrammeprogrammet og strukturfondene bedre
med henblik på at støtte F&U, HILSER MED TILFREDSHED de retningslinjer og de
14 henstillinger, der blev vedtaget på 314. møde i Crest den 7. maj 2007
3
,
2.
3.
4.
1
2
3
EFT C 264 af 11.10.1995, s. 4-5.
EFT C 264 af 11.10.1995, s. 4-5.
CREST 1203/07.
12
11155/07 (Presse 151)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25.VI.2007
5.
MINDER OM de seks prioriterede områder, der fastlægges i Crest's retningslinjer:
– udvikle strategier for forskning, teknologisk udvikling og innovation (FTUI) og styrke
governance
– styrke og udvikle grundlaget for FTUI
– udvikle FTUI-ekspertise
– udbygge F&U-samarbejdet på europæisk og internationalt plan
– forbedre udnyttelsen og den økonomiske og sociale nyttiggørelse af F&U-resultater
– forbedre kommunikation og information,
6.
UNDERSTREGER betydningen af, at kommunikationen mellem de aktører, der er invol-
veret i tiltag i forbindelse med rammeprogrammerne og strukturfondene, forbedres, og at
informationen om de muligheder, det enkelte instrument indeholder, bliver bedre, let til-
gængelig og målrettet,
OPFORDRER medlemsstaterne til at gennemføre retningslinjerne på nationalt og regionalt
plan på frivillig basis; TILSKYNDER beslutningstagerne til at formidle dem bredt inden
for deres ansvarsområde; HILSER VELKOMMEN, at Kommissionen har til hensigt at fo-
relægge en meddelelse om konkurrencedygtige europæiske regioner gennem forskning og
udvikling,
STØTTER tanken om, at den dynamik, som vedtagelsen af syvende rammeprogram har
skabt, bør udnyttes, og at emnet fortjener at blive drøftet yderligere og fulgt op på europæ-
isk, nationalt og regionalt plan, f.eks. inden for rammerne af kvalificerede organer som
Crest, COCOF, EURAB, med inddragelse af Regionsudvalget og eksperter inden for regi-
onalpolitik, forskning og innovation; UNDERSTREGER, at det er særlig vigtigt, at udvik-
lingen af FTUI-strategier drøftes yderligere og følges op, og at governance og udviklingen
af FTUI-ekspertise styrkes i denne sammenhæng; HAR TIL HENSIGT at komme tilbage
til dette emne i lyset af nye udviklinger."
7.
8.
11155/07 (Presse 151)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453607_0014.png
25.VI.2007
EVENTUELT
Rådet noterede sig oplysninger om følgende:
Kommissionens forelæggelse af et udkast til forordning om det fælles teknologiinitiativ "Clean
Sky" (10148/07)
et udkast til forordning om det fælles teknologiinitiativ "ENIAC" om nanoelektronik
et udkast til beslutning om Fællesskabets deltagelse i et forsknings- og udviklingsprogram, der
har til formål at forbedre ældres livskvalitet gennem brug af ny informations- og kommunikati-
onsteknologi, og som gennemføres af en række forskellige medlemsstater (10959/07)
forberedelser til kommende forslag fra Kommissionen om artikel 169-initiativet Euro STARS
resultatet af første Euro-Middelhavs-ministerkonference om uddannelse og forskning
(18. juni 2007 i Cairo, Egypten) (10154/07)
status over udkastet til direktiv for så vidt angår restriktioner for markedsføringen af visse måle-
instrumenter med indhold af kviksølv
det kommende portugisiske formandskabs arbejdsprogram vedrørende EU's konkurrenceevne.
11155/07 (Presse 151)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453607_0015.png
25.VI.2007
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
FORSKNING
Aftale om videnskabeligt og teknologisk samarbejde med Schweiz
Rådet vedtog en afgørelse om undertegnelse af aftalen om videnskabeligt og teknologisk samarbej-
de med Schweiz med henblik på at inddrage dette land i EU's syvende rammeprogram for forskning
og udvikling (10421/07).
Formålet med aftalen er at udvide det videnskabelige og teknologiske samarbejde med Schweiz og
bidrage til yderligere at integrere dette land i det europæiske forskningsrum. Aftalen finder midler-
tidig anvendelse fra 1. januar 2007 i afventning af endelig indgåelse på et senere tidspunkt.
Annette Schavan, Tysklands forbundsminister for uddannelse og forskning og fungerende formand
for Rådet for Den Europæiske Union, Janez Potečcnik, kommissær for videnskab og forskning, og
Pascal Couchepin, schweizisk forbundsråd, undertegnede aftalen i dag i tilknytning til Rådets sam-
ling.
TOLDUNION
Fællesskabets toldkodeks
Rådet nåede til politisk enighed om et udkast til forordning om modernisering af EF- toldkodeksen
(10911/07).
Formålet med udkastet til forordning, som tager sigte på at gennemføre Lissabon-programmet om
vækst og jobskabelse i EU, er at erstatte den eksisterende fællesskabstoldkodeks, der stammer fra
1992, med henblik på at tilpasse den til ændringerne i den internationale handelssektor.
11155/07 (Presse 151)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453607_0016.png
25.VI.2007
Den moderniserede kodeks behandler spørgsmål om kravene til det elektroniske miljø, forenkling af
toldbestemmelserne og toldmyndighedernes ændrede opgaver. Den tager sigte på at forenkle lov-
givningen og de administrative procedurer såvel fra toldmyndighedernes som fra erhvervslivets
synspunkt.
(Flere oplysninger i pressemeddelelse 11021/07).
Toldkontingenter for landbrugs-, fiskeri- og industriprodukter
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning 2505/96 om åbning og forvaltning af auto-
nome fællesskabstoldkontingenter for visse landbrugs- og industriprodukter (9825/07).
Rådet vedtog også en forordning om ændring af forordning 1255/96 om midlertidig suspension af
den fælles toldtarifs autonome toldsatser for visse industri-, landbrugs- og fiskeriprodukter
(9826/07).
Verdenshandelsorganisationen*
Rådet vedtog en afgørelse, der skal give Fællesskabet midlertidige rettigheder og forpligtelser i
Verdenshandelsorganisationen i afventning af Fællesskabets endelige tiltrædelse af organisationen
(10764/1/07
+ 10766/07 ADD 1).
DEN FÆLLES UDENRIGS- OG SIKKERHEDSPOLITIK
Zimbabwe - Restriktive foranstaltninger
Rådet vedtog en afgørelse om ændring af listen over personer fra Zimbabwe, der er omfattet af re-
striktive foranstaltninger (9521/07).
Afgørelsen gennemfører fælles holdning 2004/161/FUSP, der indefryser midler og indfører visum-
forbud i EU over for personer, som er involveret i aktiviteter, der alvorligt undergraver demokrati,
respekt for menneskerettighederne og retsstatsforhold i Zimbabwe.
11155/07 (Presse 151)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453607_0017.png
25.VI.2007
I forbindelse med den brutalitet, som Zimbabwes regering for nylig har udvist over for oppositio-
nens tilhængere, og den specifikke rolle, som politiet har spillet i disse begivenheder, tilføjes nav-
nene på vicepolitichefen, der leder ordenspolitiet, og den ledende vicepolitichef med kommando
over Harare .
Liberia - Restriktive foranstaltninger
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning (EF) nr. 234/2004 om visse restriktive foran-
staltninger over for Liberia (9862/1/07).
I forlængelse af vedtagelsen af De Forenede Nationers Sikkerhedsråds resolution 1753 (2007) om
ophævelse af forbuddet mod import af uslebne diamanter fra Liberia ophæver forordningen be-
stemmelserne i forordning 234/2004 om dette forbud med tilbagevirkende kraft fra 27. april 2007.
ØKONOMI og FINANS
Beskatning af indtægter fra opsparing -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet udtrykker tilfredshed med de to arbejdsdokumenter af 22. maj 2007 fra Kommissionens tje-
nestegrene om de funktionelle og tekniske specifikationer for udveksling af oplysninger efter direk-
tiv 2003/48/EF. Disse specifikationer, som er blevet udarbejdet med hjælp fra medlemsstaternes
eksperter i Kommissionens Arbejdsgruppe vedrørende Administrativt Samarbejde om Direkte Be-
skatning, tager sigte på gennemførelse af den reviderede udgave af standardformatet fra og med
2008 for dermed at gøre det lettere at udveksle oplysninger om beskatning af indtægter fra opspa-
ring mellem medlemsstaterne.
Rådet erkender, at gennemførelsen af det reviderede standardformat for udveksling af oplysninger i
den form, Rådet vedtog den 12. december 2005, vil sikre den korrekte anvendelse af artikel 4,
stk. 2, og artikel 9 i direktiv 2003/48/EF, der foreskriver automatisk informationsudveksling om
rentebetalinger, når denne skal finde anvendelse.
11155/07 (Presse 151)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453607_0018.png
25.VI.2007
Rådet bekræfter sin enighed om de funktionelle og tekniske specifikationer til gennemførelse af det
reviderede standardformat fra og med 2008 i henholdsvis dok. 9786/07 FISC 80 og 9785/07
FISC 79 og om brug af CCN-Mail 2 som kanal for udvekslingen af oplysninger efter 2007, idet det
noterer sig Kommissionens erklæring i dok. 15306/05."
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Den Europæiske Fond for Integration af Tredjelandsstatsborgere (2007-2013)
Rådet vedtog en beslutning om oprettelse af Den Europæiske Fond for Integration af Tredjelands-
statsborgere for perioden 2007-2013 som en del af det generelle program om solidaritet og forvalt-
ning af migrationsstrømme (16923/06).
Fondens generelle mål er at støtte medlemsstaternes indsats for at gøre det muligt for tredjelands-
statsborgere med forskellig økonomisk, social, kulturel, religiøs, sproglig og etnisk baggrund at op-
fylde betingelserne for ophold og lette deres integration i de europæiske samfund.
Finansielle bestemmelser vedrørende Schengen-informationssystemet (C.SIS)
Rådet vedtog en afgørelse om tilpasning af finansieringsordningen vedrørende udgifterne i forbin-
delse med anlæg og drift af den tekniske støttefunktion for Schengen-informationssystemet (C.SIS)
for 2007 (9950/07).
Sirene-håndbogen - Schengen-konventionen
Rådet vedtog en afgørelse om afklassificering af visse dele af Sirene-håndbogen, der er vedtaget af
Schengen-Eksekutivkomitéen, som er nedsat ved Schengen-konventionen af 1990 (9952/07).
"Sirene" er akronym for Supplementary Information Request at the National Entries (anmodning
om supplerende oplysninger ved det nationale grænseovergangssted).
11155/07 (Presse 151)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453607_0019.png
25.VI.2007
TELEKOMMUNIKATION
Roamingtakster
Rådet vedtog en forordning om roaming på offentlige mobiltelefonnet i Fællesskabet og om æn-
dring af direktiv 2002/21/EF om fælles rammebestemmelser for elektroniske kommunikationsnet og
-tjenester (PE-CONS
3624/07).
Forordningen offentliggøres i EU-Tidende den 29. juni 2007. Den træder i kraft dagen efter offent-
liggørelsen.
Formålet med forordningen er at sikre, at brugerne af offentlige mobiltelefonnet under rejse i Fæl-
lesskabet ikke betaler for høje takster for roamingtjenester, når de foretager eller modtager mobilte-
lefonopkald.
(Flere oplysninger om forordningens bestemmelser findes i pressemeddelelse 10492/07.)
TRANSPORT
Aftale om lufttrafik med Jordan
Rådet vedtog en afgørelse om undertegnelse og midlertidig anvendelse af en aftale mellem EU og
Jordan om visse aspekter af lufttrafik.
Aftalen er resultatet af forhandlinger under et mandat, som bemyndiger Kommissionen til at føre
forhandlinger med alle tredjelande med henblik på at bringe medlemsstaternes gældende bilaterale
luftfartsaftaler med disse lande i overensstemmelse med fællesskabslovgivningen.
11155/07 (Presse 151)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25.VI.2007
Eftermontering af spejle på tunge lastvogne
Rådet vedtog et direktiv om eftermontering af spejle på tunge lastvogne, som er indregistreret i Fæl-
lesskabet (PE-CONS
3620/07).
Direktivet finder anvendelse på lastvogne, som er indregistreret efter den 1. januar 2000. Medlems-
staterne skal omskrive og gennemføre direktivet senest den 31. marts 2009.
Direktivet har til formål at beskytte bløde trafikanter som fodgængere, cyklister og motorcyklister,
der er særlig udsatte for den fare, der opstår i forbindelse med den blinde vinkel, som lastvogne har
i passagersiden.
Kommissionen anslår, at eftermontering af blindvinkelspejle på de eksisterende tunge last-vogne vil
kunne redde mere end 1 200 menneskeliv på de europæiske veje fra nu af og frem til 2020. Udgif-
terne til eftermontering af spejle vil på indeværende tidspunkt i princippet ikke udgøre nogen meget
stor økonomisk byrde og skønnes at beløbe sig til mellem 100 og 150 EUR.
Det foreslåede direktiv er en midlertidig foranstaltning, der tager sigte på at forbedre det indirekte
udsyn fra eksisterende tunge lastvogne. I henhold til direktiv 2003/97/EF er anvendelsen af forbed-
rede spejle på nye lastvogne obligatorisk fra 2006/2007. Ifølge dette direktiv skal nye tunge er-
hvervskøretøjer på over 3,5 t være udstyret med blindvinkelspejle fra 2007. De eksisterende tunge
lastvogne bliver imidlertid ikke omfattet af denne lovgivningsmæssige foranstaltning. Det betyder,
at direktiv 2003/97/EF ikke finder anvendelse på 5 mio. tunge lastvogne, der i dag er i brug i Det
Europæiske Fællesskab. Kommissionen har derfor foreslået at eftermontere spejle på den eksiste-
rende vognpark af tunge lastvogne.
11155/07 (Presse 151)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453607_0021.png
25.VI.2007
MILJØ
Luftkvalitet*
Rådet vedtog med kvalificeret flertal
1
en fælles holdning om udkastet til direktiv om luftkvaliteten
og renere luft i Europa (16477/06,
10388/07 ADD 1 REV 2)
Teksten sendes til Europa-Parlamentet til andenbehandling inden for rammerne af den fælles be-
slutningsprocedure.
Formålet med udkastet til direktiv er at konsolidere den eksisterende lovgivning om luftkvaliteten i
et enkelt direktiv, idet der indføres to nye elementer:
bestemmelser om fine partikler (PM
2,5
) for at indarbejde de seneste sundhedsmæssige og viden-
skabelige fremskridt
mulighed for tidsbegrænsede undtagelser fra grænseværdierne; sådanne undtagelser kan kun ind-
rømmes på strenge betingelser, og medlemsstaterne skal udarbejde særlige luftkvalitetsplaner og
træffe passende foranstaltninger for at sikre, at de overholder direktivet
Den fælles holdning indarbejder følgende ændringer i Kommissionens forslag:
en ikke-bindende målværdi for PM
2,5
i 2010, der skal erstattes med en bindende grænseværdi i
2015 (25µg/m3 for både målværdi og grænseværdi)
muligheden for at udskyde opfyldelsen af grænseværdien for PM
10
indtil tre år efter dette direk-
tivs ikrafttræden
1
Den nederlandske og den polske delegation stemte imod, og den svenske delegation undlod
at stemme.
21
11155/07 (Presse 151)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453607_0022.png
25.VI.2007
muligheden for at udskyde fristerne for nitrogendioxid (NO2 ) og benzen med højst fem år (indtil
den 1. januar 2015)
princippet om, at grænseværdier bør finde anvendelse overalt, dog således at det på visse steder
ikke bør vurderes, om grænseværdierne er overholdt.
Rådet accepterede halvdelen af de ændringer, som Europa-Parlamentet foreslog i forbindelse med
førstebehandlingen
1
ENERGI
Forbindelserne med Korea
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at føre forhandlinger om fornyel-
se af aftalen mellem Det Europæiske Atomenergifællesskab (Euratom) og Den Koreanske Halvøs
Energiudviklingsorganisation (KEDO).
SOCIALPOLITIK
Fællesskabsstrategi for sundhed og sikkerhed på arbejdspladsen (2007-2012) - Rådets kon-
klusioner
Rådet vedtog følgende resolution:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
der henviser til Kommissionens meddelelse af 21. februar 2007 om højere kvalitet og produktivitet i
arbejdet: en ny fællesskabsstrategi for sundhed og sikkerhed på arbejdspladsen 2007-2012, der er et
af punkterne på den europæiske sociale dagsorden, og
1
3189/06.
22
11155/07 (Presse 151)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25.VI.2007
som tager følgende i betragtning:
(1)
(2)
Artikel 137 i traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab har ført til vedtagelse
af et betydeligt fællesskabslovgivningskorpus om sundhed og sikkerhed på arbejdspladsen.
Kvalitet i arbejdet har ikke alene en betydelig menneskelig dimension, men også en øko-
nomisk dimension, og medlemsstaterne har i forbindelse med Lissabon-strategien aner-
kendt, at politikken vedrørende sundhed og sikkerhed yder et vigtigt bidrag til økonomisk
vækst og beskæftigelse.
Den europæiske sociale model bygger på en velfungerende økonomi, et højt niveau for so-
cial beskyttelse og uddannelse samt en social dialog og omfatter således en forbedring af
beskæftigelseskvaliteten, navnlig med hensyn til sundhed og sikkerhed på arbejdspladsen.
Den Europæiske Union skal forbedre virksomhedernes konkurrenceevne på baggrund af de
igangværende demografiske ændringer under hensyntagen til konklusionerne fra Det Eu-
ropæiske Råd i Stockholm den 23. og 24. marts 2001, Det Europæiske Råd i Barcelona den
15. og 16. marts 2002 og Det Europæiske Råd i Bruxelles den 8. og 9. marts 2007.
Den nye fællesskabsstrategi for sundhed og sikkerhed på arbejdspladsen (2007-2012), i det
følgende benævnt "fællesskabsstrategien", bør fremme yderligere fremskridt ved at bygge
videre på den dynamik, der er blevet skabt af den foregående fællesskabsstrategi for sund-
hed og sikkerhed på arbejdspladsen (2002-2006), der var baseret på en samlet tilgang til
trivsel på arbejdspladsen og førte til relancerede forebyggelsespolitikker og væsentlige for-
bedringer.
Gennemførelse af den eksisterende lovgivning er fortsat en af de vigtigste forpligtelser for
samtlige medlemsstater med henblik på at fremme indførelsen af et sundt og sikkert ar-
bejdsmiljø.
Antallet af arbejdsulykker og incidensen af erhvervssygdomme, der varierer fra medlems-
stat til medlemsstat, er stadig for højt i absolutte tal inden for visse sektorer og for nogle
kategorier af arbejdstagere, og det er derfor vigtigt, at den nye strategi afbøder på denne si-
tuation,
(3)
(4)
(5)
(6)
(7)
11155/07 (Presse 151)
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25.VI.2007
HAR VEDTAGET FØLGENDE RESOLUTION:
I.
1.
Rådet noterer sig, at Kommissionen er af den opfattelse, at de berørte parter, hvis der skal
opnås et vedvarende, holdbart og konsekvent fald i antallet af arbejdsulykker og erhvervs-
sygdomme, skal forfølge en række mål, herunder:
a)
b)
større vægt på gennemførelse af fællesskabslovgivningen
støtte til overholdelse af fællesskabslovgivningen, især i sektorer og virksomheder,
der anses for risikoområder, og for de mest udsatte kategorier af arbejdstagere
tilpasning af de retlige rammer til ændringer i arbejdslivet og forenkling af dem
fremme af udviklingen og gennemførelsen af nationale strategier
skabelse af en generel kultur, der lægger vægt på sygdomsforebyggelse og forebyg-
gelse af risici ved at fremme adfærdsændringer blandt arbejdstagerne og samtidig til-
skynde arbejdsgiverne til en positiv holdning til sundhed
udarbejdelse af metoder til identifikation og evaluering af nye potentielle risici
vurdering af gennemførelsen af denne strategi
fremme af sundhed og sikkerhed internationalt.
c)
d)
e)
f)
g)
h)
2.
Rådet noterer sig, at Kommissionen er af den opfattelse, at det for at nå disse mål er nød-
vendigt at videreudvikle en samlet tilgang, hvor der tages hensyn til følgende indsatsområ-
der:
11155/07 (Presse 151)
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25.VI.2007
a)
De nationale strategier bør som prioritet tage sigte på gennemførelse af en række in-
strumenter, der sikrer en høj grad af overholdelse af lovgivningen, navnlig i SMV'er
og højrisikosektorer:
udbredelse af god praksis på lokalt niveau
erhvervsuddannelse og uddannelse
udformning af enkle redskaber og retningslinjer
bedre adgang til forebyggelsestjenester af høj kvalitet
tilstrækkelige finansielle og personalemæssige ressourcer til arbejdstilsynet
anvendelse af økonomiske incitamenter på nationalt plan og på fællesskabs-
plan.
Disse strategier bør, hvor det er relevant og i overensstemmelse med nationale prioriteter
og forhold, især omfatte demografiske ændringer, helbredskontrollens forebyggende virk-
ning, revalidering og reintegrering af arbejdstagere, bedre og mere effektiv håndhævelse
og større sammenhæng mellem politikkerne.
b)
De nationale strategier bør søge at fastsætte kvantificerbare mål for nedbringelse af
incidensen af arbejdsulykker og erhvervssygdomme for relevante kategorier af ar-
bejdstagere, virksomhedstyper og/eller sektorer.
Forbedring af de administrative og institutionelle lovgivningsrammer vil fortsat være
en vigtig prioritet på nationalt plan og på fællesskabsplan, og evaluering spiller en
vigtig rolle i den forbindelse.
Der skal skabes større sammenhæng mellem de relevante politikker, såsom politik-
kerne vedrørende folkesundhed og beskæftigelse, og politikkerne for sundhed og sik-
kerhed på arbejdspladsen.
c)
d)
11155/07 (Presse 151)
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25.VI.2007
e)
Nye og eksisterende risici på arbejdspladsen gør det nødvendigt med mere forskning
på bl.a. følgende områder:
psykosociale spørgsmål og muskel- og knoglelidelser
farlige stoffer, risici i forbindelse med reproduktion og risici forårsaget af ny
teknologi, f.eks. nanoteknologi
risici som følge af nye former for arbejdstilrettelæggelse og
arbejdsmiljøledelse
passende hensyntagen til kønsaspekterne.
f)
Arbejdspladserne må indrettes på en sådan måde, at arbejdstagernes beskæftigelses-
egnethed sikres gennem hele arbejdslivet. Samtidig bør arbejdspladserne tilpasses de
individuelle behov hos ældre og handicappede arbejdstagere.
Det er nødvendigt at fremme ændringer af adfærdsmønstrene med hensyn til sikker-
hed og sundhed på arbejdspladsen på alle uddannelsesniveauer og på alle områder.
Det er nødvendigt at videreudvikle nye instrumenter, som skal anvendes til at måle
de fremskridt, der er gjort, og den indsats, der er ydet af samtlige aktører på nationalt
og europæisk plan, navnlig ved anvendelse af resultattavler.
Det er nødvendigt at intensivere det internationale samarbejde og fortsat arbejde ak-
tivt sammen med Den Internationale Arbejdsorganisation (ILO), Verdenssundheds-
organisationen (WHO) og andre internationale organisationer.
g)
h)
i)
11155/07 (Presse 151)
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25.VI.2007
II.
Rådet:
1.
hilser Kommissionens meddelelse om en ny fællesskabsstrategi for sundhed og sikkerhed
på arbejdspladsen (2007-2012) velkommen,
finder, at denne meddelelse fastlægger en værdifuld ramme for en videre effektiv gennem-
førelse på fællesskabsplan af artikel 137 i EF-traktaten,
deler Kommissionens opfattelse af, at sundhed og sikkerhed på arbejdspladsen ikke alene
sikrer arbejdstagernes liv og sundhed og øger deres motivation, men samtidig spiller en af-
gørende rolle i forbindelse med at styrke virksomhedernes konkurrenceevne og produktivi-
tet og bidrage til de sociale sikringsordningers holdbarhed, da det medfører et fald i de so-
ciale og økonomiske omkostninger ved arbejdsulykker og sygdom,
understreger, at kollektive beskyttelsesforanstaltninger og bekæmpelse af risici ved kilden
er grundlæggende principper for forebyggelse,
tager i betragtning, at fællesskabspolitikken vedrørende sundhed og sikkerhed på arbejds-
pladsen, der er baseret på en samlet tilgang til trivsel på arbejdspladsen, bør have til formål
at sikre et vedvarende, holdbart og konsekvent fald i antallet af arbejdsulykker og er-
hvervssygdomme,
støtter Kommissionens målsætning om at søge at reducere incidensen af arbejdsulykker på
fællesskabsplan med 25% under hensyntagen til medlemsstaternes erfaringer, forhold og
muligheder,
fremhæver, at det er nødvendigt at:
a)
anerkende betydningen af godt arbejde og de underliggende principper herfor, dvs.
arbejdstagernes rettigheder og medbestemmelse, lige muligheder, beskyttelse af sik-
kerhed og sundhed på arbejdspladsen og familievenlig tilrettelæggelse af arbejdet
2.
3.
4.
5.
6.
7.
11155/07 (Presse 151)
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25.VI.2007
b)
tage hensyn til nye udfordringer, såsom de demografiske ændringer og arbejdsstyr-
kens stigende alder, nye beskæftigelsestendenser og nye og stigende migrations-
strømme til Europa og inden for Europa
sikre moderne og effektive lovgivningsmæssige rammer for sundhed og sikkerhed på
arbejdspladsen,
sikre en korrekt gennemførelse af fællesskabslovgivningen,
forenkle fællesskabslovgivningen uden at det går ud over det nuværende be-
skyttelsesniveau,
tilpasse fællesskabslovgivningen til ændringerne på arbejdspladsen
c)
d)
øge bevidstheden blandt de berørte parter om, at det er nødvendigt med revalidering
og reintegrering af arbejdstagere, der er udelukket fra arbejdsmarkedet i en længere
periode på grund af en arbejdsulykke, en erhvervssygdom eller et handicap
udfolde en yderligere indsats, herunder med økonomiske incitamenter, for at udløse
holdningsændringer med henblik på en mere inddragende og integreret forvaltning af
arbejdsmiljø og sikkerhed i virksomhederne
opfordre Det Europæiske Arbejdsmiljøagentur til at fremme udveksling af oplysnin-
ger og god praksis og til, via sit risikoovervågningscenter, at samle oplysninger af
høj kvalitet om specifikke udfordringer. Der bør lægges større vægt på socioøkono-
miske tendenser og påvirkninger i bred forstand,
e)
f)
8.
opfordrer medlemsstaterne til:
a)
at udvikle og gennemføre sammenhængende nationale sikkerheds- og sundhedsstra-
tegier tilpasset de nationale forhold i samarbejde med arbejdsmarkedets parter, og,
hvor det er relevant, i den forbindelse fastsætte kvantificerbare mål for yderligere
nedbringelse af antallet af arbejdsulykker og incidensen af erhvervssygdomme, især i
de sektorer, hvor tallene herfor ligger over gennemsnittet
11155/07 (Presse 151)
28
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25.VI.2007
b)
at give de nationale sociale beskyttelsessystemer og de nationale sundhedsvæsener,
alt efter omstændighederne, en mere aktiv rolle med hensyn til forbedret forebyggel-
se samt revalidering og reintegrering af arbejdstagere
at overveje at udnytte det potentiale, som fællesskabsprogrammet for beskæftigelse
og social solidaritet (Progress), Den Europæiske Socialfond og andre fællesskabs-
fonde har til at fremme fællesskabsstrategien
at tilskynde de nationale forskningscentre til at udveksle oplysninger og samarbejde
om deres programmer på nationalt og europæisk plan med fokus på problemløsning
og hurtig formidling af resultaterne til virksomhederne, navnlig SMV'erne
at højne bevidstheden ved at forbedre arbejdstagernes oplysning, uddannelse og del-
tagelse give klare retningslinjer, navnlig for små virksomheder, og analysere og for-
midle eksempler på god praksis, navnlig gennem etablering af netværk mellem de
involverede parter på lokalt plan
at fremme en systematisk strategi for trivsel på arbejdspladsen gennem initiativer
med henblik på kvalitet i arbejdet især ved at integrere sundhed og sikkerhed, livs-
lang læring og kønsaspektet i virksomhedsledelse og på alle uddannelsesniveauer
at sikre bedre og mere effektiv håndhævelse i samtlige medlemsstater og træffe pas-
sende foranstaltninger for at sikre tilstrækkelige ressourcer til arbejdstilsynene
i endnu højere grad at gennemføre ILO's globale strategi for sundhed og sikkerhed på
arbejdspladsen, som blev vedtaget i 2003, med alle egnede midler
i særlig grad at være opmærksom på nye tendenser på arbejdsmarkedet, såsom udvik-
lingen i antallet af selvstændige, outsourcing underleverancer, vandrende og udstati-
onerede arbejdstagere,
c)
d)
e)
f)
g)
h)
i)
11155/07 (Presse 151)
29
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25.VI.2007
9.
opfordrer Kommissionen til:
a)
at fremme sikkerhed og sundhed på arbejdspladsen ved at tage passende skridt til at
foretage ændringer i arbejdslivet
at sikre et bedre samarbejde med og mellem de forskellige organisationer og udvalg,
som f.eks. Det Rådgivende Udvalg for Sikkerhed og Sundhed på Arbejdspladsen,
Udvalget af Arbejdstilsynschefer, Det Europæiske Arbejdsmiljøagentur og Det Eu-
ropæiske Institut til Forbedring af Leve- og Arbejdsvilkår og at tage hensyn til de op-
lysninger, disse organisationer fremkommer med, og disse udvalgs synspunkter ved
udformningen af nye politikker og lovgivning på dette område
fortsat at overvåge og støtte gennemførelsen af lovgivningen i alle medlemsstaterne
i samarbejde med Det Rådgivende Udvalg for Sikkerhed og Sundhed på Arbejds-
pladsen og arbejdsmarkedets parter at udarbejde vejledninger for anvendelse af di-
rektiverne, især med henblik på SMV'erne
at forbedre koordineringen med andre fællesskabspolitikker, navnlig vedrørende
fremstilling og markedsføring af arbejdsudstyr og kemikalier og vedrørende folke-
sundhed, uddannelse og bekæmpelse af forskelsbehandling
at tilskynde til udveksling af synspunkter og erfaringer vedrørende de nationale stra-
tegier i Det Rådgivende Udvalg for Sikkerhed og Sundhed på Arbejdspladsen
b)
c)
d)
e)
f)
11155/07 (Presse 151)
30
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453607_0031.png
25.VI.2007
g)
gennem støtte til Det Rådgivende Udvalg for Sikkerhed og Sundhed på Arbejdsplad-
sen at forbedre gennemførelsen af artikel 7 i Rådets direktiv 89/391/EØF af
12. juni 1989 om iværksættelse af foranstaltninger til forbedring af arbejdstagernes
sikkerhed og sundhed under arbejdet
1
hvad angår kvalitet, dækning og adgang til fo-
rebyggelsestjenester
at udarbejde fælles metoder til evaluering af direktiverne om sundhed og sikkerhed
på arbejdspladsen i tæt samarbejde med Det Rådgivende Udvalg for Sikkerhed og
Sundhed på Arbejdspladsen og øge indsatsen for yderligere at forbedre og forenkle
de administrative og lovgivningsmæssige rammer, idet der tages hensyn til det mål,
som Det Europæiske Råd drøftede på mødet i Bruxelles den 8. og 9. marts 2007, og
Kommissionens arbejde med at reducere de administrative byrder, uden dermed at
forringe det nuværende beskyttelsesniveau, og der lægges passende vægt på mikro-
firmaers behov i forbindelse med denne lovgivnings gennemførelse
at sikre, at ny lovgivning, der fremlægges under denne strategi, overholder princip-
perne for bedre regulering understreget af Det Europæiske Råd i Bruxelles den 8. og
9. marts, og således følges op af en effektiv konsekvensanalyse, hvor det er relevant
i samarbejde med Det Rådgivende Udvalg for Sikkerhed og Sundhed på Arbejds-
pladsen at undersøge vilkårene for samarbejde mellem arbejdsgivere, når der på en
og samme arbejdsplads findes flere niveauer af underentrepriser
at samarbejde med lovgivningsmyndighederne om etablering af et passende europæ-
isk statistisk system for sikkerhed og sundhed på arbejdspladsen, som tager hensyn
til de forskellige nationale systemer og undgår at pålægge yderligere administrative
byrder,
h)
i)
j)
k)
1
EFT nr. L 183 af 29.6.1989, s. 1. Ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 1882/2003 (EUT L 284 af 31.10.2003, s. 1).
31
11155/07 (Presse 151)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453607_0032.png
25.VI.2007
10.
opfordrer arbejdsmarkedets parter til:
a)
at udforme initiativer inden for rammerne af den sociale sektordialog og sikre, at ar-
bejdstagernes repræsentanter får bedre mulighed for at deltage i den systematiske
styring af erhvervsrisici
at spille en aktiv rolle med hensyn til at overføre de grundlæggende principper i den-
ne nye strategi til europæisk, nationalt og regionalt plan samt til den enkelte virk-
somhed
at samarbejde aktivt med de enkelte landes myndigheder om udvikling og gennemfø-
relse af nationale sundheds- og sikkerhedsstrategier
på arbejdspladsen at fremme og udbrede den korrekte anvendelse af principperne for
forebyggelse af erhvervsrisici
at fortsætte forhandlingerne om forebyggelse af vold og chikane på arbejdspladsen
og tage hensyn til evalueringen af gennemførelsen af rammeaftalen på europæisk ni-
veau om stress på arbejdspladsen
både på nationalt plan og på fællesskabsplan at forbedre den tekniske bistand til og
uddannelsen af såvel arbejdstagerrepræsentanter med ansvar for sundhed og sikker-
hed som arbejdsgivere, navnlig SMV'er."
b)
c)
d)
e)
f)
FISKERI
Referenceniveauer for fiskerflåderne - dispensation til Bulgarien og Rumænien
Rådet vedtog en forordning om dispensation til Bulgarien og Rumænien fra visse bestemmelser i
forordning (EF) nr. 2371/2002 vedrørende referenceniveauerne for fiskerflåderne (9022/07).
11155/07 (Presse 151)
32
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453607_0033.png
25.VI.2007
I henhold til artikel 12 i Rådets forordning (EF) nr. 2371/2002 af 20. december 2002 om bevarelse
og bæredygtig udnyttelse af fiskeressourcerne som led i den fælles fiskeripolitik skal der fastsættes
referenceniveauer for medlemsstaternes flåder som summen af målene i det flerårige udviklings-
program for 1997-2002 for hver fartøjskategori.
Da Bulgarien og Rumænien ikke har nogen mål svarende til den pågældende referenceperiode, gi-
ves disse to nye medlemsstater dispensation fra at anvende denne bestemmelse.
Forordningen finder anvendelse fra 1. januar 2007.
GENNEMSIGTIGHED
Aktindsigt
Rådet vedtog svaret på genfremsat begæring 11/c/02/07 (10079/07).
11155/07 (Presse 151)
33
DA