Europaudvalget 2006-07
2812 - Miljø Bilag 3
Offentligt
385116_0001.png
Til
Miljøminister Connie Hedegaard
cc.
Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg
Folketingets Energiudvalg
Folketingets Europaudvalg
Miljøbevægelsen NOAH
Nørrebrogade 39
2200 København N
Tlf. 35361212
Fax. 35361217
[email protected]
www.noah.dk
København, den 26. juni 2007
NOAH-Energi og Klima opfordrer Regeringen til at stramme den danske holdning til EU’s
CO2-kvotehandelssystem, ETS, ved Rådsmødet (miljø) torsdag den 28. juni 2007
Regeringen bør modsætte sig,
at geologisk lagring af CO2 (CCS) kan inkluderes i ETS
at lagring af CO2 i jord og skov (sinks) kan inkluderes i ETS,
og at gratistildelingen af kvoter fortsætter.
EU’s kvotehandelssystem, som står over for en revision, er på dagsordenen på Rådsmødet (miljø) den
28. juni 2007. I anledning af Rådsmødet har Miljøministeriet sendt et samlenotat med udkast til den
danske holdning til Folketingets Europaudvalg.
Notatet indeholder bl.a. en gennemgang af ETS. Det var også et af emnerne på miljøspecialudvalgets
møde den 6. juni 2007.
CCS (indfangning og oplagring af CO2 fra kraftværker mv.)
NOAH tog ved EU miljøspecialudvalgets møde afstand fra at inkludere CCS i kvotehandelssystemet.
Der mangler grundlæggende en diskussion i Danmark om hvorvidt det overhovedet er ønskeligt at
lukke op for et teknologisk fix som CCS.
Regeringen er nu tilsyneladende parat til at acceptere CCS under forudsætning af, at ”teknologiens
miljømæssige integritet og det juridiske ansvar er fuldt afklaret, samt at CCS ikke tilsidesætter indsatsen
for vedvarende energi og energieffektivisering.”
Efter NOAH’s mening vil en satsning på CCS
i sig selv
tilsidesætte indsatsen for vedvarende energi og
energieffektivisering, idet de samfundsmæssige investeringer til CCS vil blive enorme - i
størrelsesordenen 4-6 mia. kr. per anlæg. Det vil gå ud over udviklingen af de vedvarende
energiteknologier.
Det er også helt usikkert, om den deponerede CO2 reelt vil forblive der, hvor man vælger at pumpe det
hen. Der vil blive tale om storskalaforsøg, der grundlæggende strider mod EU´s og Danmarks erklærede
miljøpolitik om, at miljøproblemerne skal løses ved kilden og ikke ved fortynding og deponering.
Miljøbevægelsen NOAH
er medlem af
Friends of the Earth International
(FoE-I), som er verdens største sammenslutning af
miljøorganisationer med medlemmer i 73 lande.
Kun en organisation i hvert land kan være medlem. I Danmark er det Miljøbevægelsen NOAH.
På europæisk plan er 30 af organisationerne samlet i
Friends of the Earth Europe
(FoEE)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
385116_0002.png
Det juridiske ansvar for hvem der skal betale, hvis noget går galt, er ligeledes helt åbent.
Hvis CCS inkluderes, vil der blive tale om rene foræringer eller subsidier til kraftværker og
medfølgende konkurrenceforvridning i forhold til VE-teknologierne. Samtidig vil det være et klart
signal til energiselskaberne om, at de ikke behøver at investere i energibesparelser og vedvarende
energi, men kan fortsætte med at udvinde og bruge fossil energi, så længe den findes. Der er desuden
grund til at frygte, at EU herefter vil gå ind for, at CCS kan blive anerkendt som et virkemiddel i Clean
Development Mechanism (CDM).
1
Gratistildeling af CO2-kvoter
På specialudvalgsmødet var alle fire repræsenterede miljøorganisationer samt 3F modstandere af at
tildele gratis kvoter til den forurenende industri.
Miljøbevægelsen NOAH har altid været modstandere af kvotehandelssystemet som sådan. Tildeling af
gratis kvoter til f.eks. nye kulkraftværker understreger yderligere kvotehandelssystemets svaghed. Et
mindstekrav bør derfor være, at alle kvoter bortauktioneres.
Gratistildeling af CO2-kvoter fører til flere kulværker – stik imod hensigten med systemet. Det fremgår
af en
arbejdsrapport (nr. 23)
udarbejdet for Miljøstyrelsen. Investeringer i ny kapacitet vil skifte fra gas
og vedvarende energi til kul med en
øgning
af CO2-emissioner i størrelsesordenen 40 mio. ton pr. år til
følge. (Kun i Norden og Tyskland). CO2-kvoter er til dato blevet foræret til nye kraftværksprojekter
som reelle økonomiske tilskud.
Med forslaget som det foreligger vil den overvejende del af kvoterne blive tildelt gratis. Den danske
regering tilslutter sig dette på trods af bivirkningerne.
2
Lagring af CO2 i jord og skov
Regeringen støtter ”som udgangspunkt” også, at lagring af CO2 i jord og skov (såkaldte
sinks)
godkendes som virkemidler i ETS. NOAH mener, at dette er helt uacceptabelt og uklogt set i forhold til
miljøet såvel som de internationale klimaforhandlinger.
1
NOAH mener, at CCS har en lang række negative konsekvenser; jf. fx vores henvendelse til Folketingets Miljø- og
Planlægningsudvalg den 13. februar 2006 netop vedrørende CCS i CDM. (Bilag 1).
2
Regeringen siger ganske vist, at
”tildeling af gratiskvoter bør reduceres betydeligt til fordel for obligatoriske
minimumssatser for bortauktionering, som er en enkel, fair og omkostningseffektiv metode til fordeling af kvoter
frem for uddeling af gratiskvoter, samt modvirker ”windfall” profitter (utilsigtede profitter som følge af tildeling
af gratis kvoter)”,
men man siger også, at der er behov for, at
”der i kvotesystemet sker en øget harmonisering og
gennemsigtighed af tildelingskriterier mhp. at reducere eventuel konkurrenceforvridning som følge af
kvotesystemet, herunder sikre det rette miljømæssige incitament samt harmonisering af tildeling af kvoter ved
etablering af nye installationer,”
Side 2 af 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det vil være forbundet med store problemer at monitorere, om der reelt er sket et optag af kulstof i
jorden. Det skyldes først og fremmest den store naturlige variation, der findes i jordens kulstofindhold,
variation som følge af prøvetagning og målemetoder, samt at den årlige tilvækst i kulstofindholdet er
meget lille i forhold til den variable baggrund. Det vil derfor kræve måleserier over mange år samt
mange prøver fra den enkelte lokalitet at afgøre, om der reelt er sket en ophobning af kulstof i jorden,
der kan berettige en tildeling af kvoter. Allokeringsplanernes perioder skal være korte af hensyn til det
samlede systems dynamik, men kvoter tildelt som følge af sinks vil aldrig kunne verificeres inden for
den enkelte allokeringsperiode.
Lagring af CO2 i jord er også en flygtig foranstaltning, hvor gevinsten let kan sættes over styr, hvis
arealanvendelsen ændres på ny, eller der igen skiftes til mere intensive landbrugsmetoder. Skove, der
har udløst CO2-kvoter, kan brænde på et øjeblik og frigive årtiers opsamling af CO2. Det vil kræve
store omkostninger og et kæmpe bureaukrati at kontrollere kulstofpuljerne i jord og skov.
Ydermere er den videnskabelige basis for at regne med CO2-optag i vegetation og jord specielt i
tempererede områder yderst usikker. De nyeste videnskabelige resultater siger således, at de stigende
temperaturer og længere perioder med tørke betyder, at planternes CO2-optag er på vej ned, og at denne
tendens sandsynligvis vil fortsætte.
Vi frygter, at resultatet meget sandsynligt kan blive, at landbruget og skovbruget tildeles en række
meget ”usikre” kvoter som følge af løfter om ændret arealanvendelse eller mindre intensiv
jordbehandling, der formodes at føre til øget optag af kulstof i jord og planter, og at disse ”usikre”
kvoter kan sælges i ETS til f.eks. kraftværker, der vil omsætte kvoterne til en stensikker udledning af
CO2 ved forbrænding af kul, olie eller gas.
Såfremt EU vedtager sinks som lovlige virkemidler under ETS, åbner man en ladeport i de
internationale klimaforhandlinger, hvor netop sinks har været et stort stridsemne i forbindelse med
fastlæggelse af, hvilke projekttyper der skal være lovlige under CDM.
Høring
NOAH beklager, at behandlingen på specialudvalgets møde ikke har sat sig spor i Samlenotatet, idet
indholdet er helt uændret fra før til efter mødet.
for
NOAH’s Energi- og Klimagruppe
Kim Ejlertsen og Palle Bendsen
Bilag:
CO2-lagring ad bagdøren. Henvendelse fra NOAH til Folketingets Miljø- og
Planlægningsudvalg.
Side 3 af 3