Europaudvalget 2006-07
2814 - økofin Bilag 1
Offentligt
384595_0001.png
Samlenotat vedr. Kommissionens foreløbige budgetforslag for
2008
1. Resumé
Kommissionen har fremlagt sit foreløbige forslag til EU’s budget for 2008. Forslaget indebærer
et niveau for forpligtelsesbevillingerne på 129,2 mia. euro, hvilket svarer til 1,03 pct. af EU’s
BNI. I forhold til budgettet for 2007 er der tale om en stigning på 2,0 pct. i løbende priser.
Betalingsbevillingerne er i Kommissionens forslag fastsat til 121,6 mia. euro, hvilket svarer til
0,97 pct. af BNI. Der er tale om en stigning i løbende priser på 5,3 pct. fra 2007 til 2008.
Rådet (ECOFIN) afholder sin 1. læsning af budgetforslaget den 13. juli 2007.
2. Baggrund
Kommissionen har fremlagt sit foreløbige forslag til EU’s budget for 2008. For-
slaget førstebehandles af ECOFIN den 13. juli 2007 - den såkaldte første læsning.
Rådets anden læsning vil finde sted i november.
Det foreløbige forslag til EU’s budget for 2008 er fastlagt ud aftalen om de finan-
sielle perspektiver – den såkaldte Interinstitutionelle aftale (IIA’en) - og de heri
indeholdte udgiftslofter (finansielle perspektiver) for perioden 2007-2013.
3. Hjemmelsgrundlaget
Traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særligt artikel 272.
4. Nærhedsprincippet
Da der er tale om et forslag i relation til EU’s budget, kan det kun behandles på
EU-niveau. Forslaget er derfor i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
5. Formål og indhold
Kommissionens forslag til EU’s 2008-budget er opsummeret i tabel 1.
Tabel 1. Kommissionens forslag til EU’s budget for 2008
Budget 2007
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
1)
1a. Konkurrenceevne for vækst og
beskæftigelse
Reserve vedr. globaliseringsfonden
6)
Margen til loftet
1b. Samhørighed for vækst og be-
skæftigelse
Margen til loftet
2. Forvaltning af naturressourcer
Margen til loftet
3. Borgerskab, frihed, sikkerhed og
retfærdighed
Margen til loftet
4. EU som en global partner
Margen til loftet
5. Administration
Margen til loftet
6. Kompensationer
Margen til loftet
2)
8. juni 2007
Loftet for
2008
Forslag for
2008
Forskel
2007-2008
Forskel pct.
2007-2008
8.868
500
50
45.487
0
56.250
2.101
1.271
27
6.812
0
6.942
173
445
0
9.847
9.770
500
77
3)
46.878
11
56.276
2.524
1.290
72
6.911
330
4)
7.336
121
5)
207
0
903
0
9,6
0
46.889
58.800
1.391
26
3,1
0,0
1.362
7.002
7.380
207
18
99
393
-238
1,4
1,5
5,7
-53,5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
384595_0002.png
2
Forpligtelser, i alt
Margen til loftet
Betalingsbevillinger, i alt
Margen til loftet
Betalingsbevillinger, pct. af BNI
126.575
1.616
115.497
8.368
0,96 pct.
131.487
129.481
1,04 pct.
129.167
3.136
121.582
8.215
0,97 pct.
2.592
6.085
2,0
5,3
Anm. Difference i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.
1) Forpligtelsesbevillinger er udtryk for de tilsagn, som EU kan afgive i et givet budgetår, mens betalingsbevillinger er udtryk for de faktiske
udbetalinger, EU kan foretage i et givet budgetår.
2) Omfatter vedtaget budget inkl. efterfølgende ændringsforslag nr. 1 samt foreløbige forslag til ændringsforslag nr. 2 og 4.
3) Marginen for kategori 1a tager ikke højde for de 500 mio. euro, som er afsat til Globaliseringsfonden.
4) Marginen for kategori 4 inkluderer ikke de 239,2 mio. euro, der er afsat til nødhjæpsreserven.
5) Margenen er udregnet inkl. et beløb på 77 mio. euro fra personalets bidrag til pensionsordning.
6) Globaliseringsfonden finansieres af uforbrugte midler fra foregående budgetår.
De samlede udgiftslofter for EU i 2008, som blev fastsat i aftalen om de finansiel-
le perspektiver, udgør 131,5 mia. euro i forpligtelsesbevillinger og 129,5 mia. euro
i betalingsbevillinger,
jf. tabel 1 ovenfor.
Kommissionens budgetforslag for 2008 indebærer forpligtelsesbevillinger for
129,2 mia. euro, svarende til 1,03 pct. af EU’s BNI. I forhold til budgettet for
2007 er der tale om en stigning på 2,0 pct. i løbende priser. Forslaget til udgiftsni-
veauet i de enkelte kategorier er inden for de udgiftslofter i de enkelte kategorier,
som er fastlagt i de finansielle perspektiver. Der er for forpligtelser en samlet mar-
gen på 3,1 mia. euro eller ca. 2,4 pct.
For så vidt angår betalingsbevillingerne udgør disse i Kommissionens forslag
121,6 mia. euro, hvilket svarer til 0,97 pct. af BNI. Der er tale om en stigning i
løbende priser på 5,3 pct. fra 2007 til 2008.
Kommissionen præsenterer også sit udkast til 2008-budgettet i overensstemmelse
med principperne for aktivitetsbaseret budgettering. Dette indebærer, at budgettet
opdeles på aktivitetsområder, som går på tværs af udgiftskategorierne,
jf. bilag 1.
I henhold til aftalen om de finansielle perspektiver kan der ikke flyttes midler fra
én udgiftskategori til en anden. Forhandlingerne mellem Rådet og Parlamentet om
EU’s budget for 2008 vedrører således fordelingen af midlerne
inden for
de enkelte
udgiftskategorier samt hvilken margen i forhold til udgiftslofterne, som skal efter-
lades til uforudsete udgifter.
Samlet for alle udgiftskategorier findes der dog det såkaldte fleksibilitetsinstru-
ment, som giver mulighed for at anvende yderligere op til 200 mio. euro på tværs
af udgiftskategorierne. Kommissionen har ikke i sit budgetforslag for 2008 fore-
slået, at fleksibilitetsinstrumentet skal anvendes i 2008.
I forbindelse med vedtagelsen af de finansielle perspektiver er det endvidere be-
sluttet at nødhjælpsreserven (maksimal ramme på 221 mio. euro årligt i 2004-
priser, svarende til 239,2 mio. euro i 2008) finansieres uden for de finansielle per-
spektiver, hvilket også fortsat er tilfældet for solidaritetsfonden (maksimal ramme
på 1 mia. euro årligt).
Endelig er der oprettet en globaliseringsfond, som skal kunne yde tidsbegrænset
støtte til omstilling og opkvalificering af arbejdstagere ramt af massefyringer forår-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
384595_0003.png
3
saget af ændringer i verdenshandelen. Fonden skal finansieres af uforbrugte mid-
ler under budgettet (via uforbrugt margin fra det foregående budgetår og/eller
annullerede forpligtelsesbevillinger fra de foregående to budgetår) op til 500 mio.
euro årligt.
Budgetforhandlingerne vedrører ikke selve grundlaget for de såkaldte obligatoriske
udgifter, hvor udbetalingerne sker i henhold til vedtagne retsakter. Rådet og Parlamen-
tet er således gensidigt forpligtet i den interinstitutionelle aftale til at indbudgettere
obligatoriske udgifter på budgettet. Et vigtigt element i budgetforhandlingerne er dog
at sikre, at der sker en retvisende, realistisk budgettering af de obligatoriske udgifter.
2.1. Uddybning af de enkelte udgiftskategorier
Udgiftskategori 1. Bæredygtig vækst
Udgiftskategori 1 består af 2 søjler:
Kategori 1a
(Konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse) omfatter nøglepo-
litikområder i Lissabon strategien, herunder uddannelse og forskning, energi
og transport og konkurrence og innovationsprogrammet.
Kategori 1b
(samhørighed for vækst og beskæftigelse) omfatter strukturfon-
dene og samhørighedsfonden.
Kategori 1a
Kommissionens budgetforslag for kategori 1a indebærer samlede forpligtelsesbe-
villinger på ca. 9,8 mia. euro, svarende til en stigning på 903 mio. euro eller 9,6
pct. i forhold til 2007,
jf. tabel 2.
Tabel 2. Forslag til budget 2008 for kategori 1a Konkurrenceevne for vækst og beskæftigel-
se
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
Konkurrenceevne og innovation
Forstærkning af forskning og tekno-
logisk udvikling
Bæredygtige EU netværk for trans-
port og energi
Livslang læring
Socialpolitisk agenda
Agenturer
Andet
Kategori 1a i alt
Reserve vedr. globaliseringsfon-
den
1)
Margen
Betalingsbevillinger i alt
Budget 2007
388
5.486
1.009
913
161
218
693
8.868
500
50
7.047
Forslag for
2008
404
6.075
1.182
994
163
270
683
9.770
500
77
9.539
Forskel 2007-
2008 (euro)
16
589
173
82
2
52
-11
903
0
2.492
Forskel 2007-
2008 (pct.)
4,1
10,7
17,1
9,0
1,5
23,7
-0,9
9,6
0
35,4
Anm. Difference i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.
1) Globaliseringsfonden finansieres af uforbrugte midler fra foregående budgetår.
Budgetforslaget indebærer en margen på 77 mio. euro til udgiftsloftet. Kategorien indehol-
der nøgleområderne i opnåelsen af Lissabon-strategien. Hovedparten af bevillingerne er
afsat til forskning og teknologisk udvikling (syvende rammeprogram for forskning) som
med en bevilling på 6.075 mio. euro i 2008 stiger med 589 mio. euro eller 10,7 pct. i forhold
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
384595_0004.png
4
til 2007. Samlet set stiger bevillingerne til forskning i alt med 75 pct. i perioden fra 2006 til
2013 i henhold til aftalen om de finansielle perspektiver.
Herudover er der væsentlige stigninger i de afsatte bevillinger til programmer ved-
rørende transport og energi (17,1 pct.) og livslang læring (9,0 pct.). Under området
vedrørende transport og energi ligger det europæiske satellitnavigationssystem
Galileo. Der er i 2008 afsat 151 mio. euro til Galileo, hvilket isoleret set udgør en
stigning på 51 pct. i forhold til 2007. Denne stigning sker i henhold til aftalen om
de finansielle perspektiver.
Forpligtelsesbevillingerne til agenturer under kategori 1a, herunder bl.a. Det Eu-
ropæiske Kemikalieagentur og Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur, stiger
under ét i Kommissionens budgetforslag med 23,7 pct. fra 2007 til 2008.
Med hensyn til betalingsbevillingerne budgetteres med en samlet stigning på 2.492 mio.
euro (svarende til 35,4 pct.) fra 2007 til 2008. Betalingerne til det syvende rammeprogram
for forskning stiger med 54,5 pct. fra 2007 til 2008.
Hele kategori 1a udgøres af ikke-obligatoriske udgifter, hvor Parlamentet i forhold
til både forpligtelses- og betalingsbevillinger som udgangspunkt har det sidste ord
i budgetforhandlingerne. Omprioriteringsmulighederne begrænses af, at en stor
del af udgifterne i praksis vil blive fastlagt som led i konkrete flerårige program-
mer vedtaget ved fælles beslutningstagen mellem Rådet og Parlamentet.
Kategori 1b
Kommissionens budgetforslag indeholder samlede forpligtelsesbevillinger til
strukturforanstaltninger på 46.878 mio. euro, hvilket er en stigning på 1.391 mio.
euro eller 3,1 pct. i forhold til 2007,
jf. tabel 3.
Tabel 3. Forslag til budget 2008 for kategori 1b Samhørighed for vækst og beskæftigelse
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
Strukturfonde, herunder
- Konvergensmål
- Regional konkurrenceevne og
beskæftigelse
- Europæisk territorialt samarbejde
- Teknisk assistance
Samhørighedsfonden
Kategori 1b I alt
Margen
Betalingsbevillinger i alt
Budget 2007
38.360
28.080
9.052
1.133
96
7.126
45.487
0
37.790
Forslag for
2008
38.723
28.882
8.592
1.162
86
8.155
46.878
11,1
40.623
Forskel 2007-
2008 (euro)
362
802
-459
29
-9
1.029
1.391
2.832
Forskel 2007-
2008 (pct.)
0,9
2,9
-5,1
2,6
-9,9
14,4
3,1
7,5
Anm. Difference i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.
I henhold til den interinstitutionelle aftale udgør de finansielle perspektiver for
kategori 1b udgiftsmål og ikke udgiftslofter, således som det er tilfældet for de
fleste andre udgiftskategorier. Derfor er de foreslåede forpligtelsesbevillinger i
Kommissionens budgetforslag typisk identiske med de finansielle perspektiver,
hvorfor margenen for kategori 1b typisk er 0. I budgetforslaget for 2008 er der
dog afsat en margin til teknisk assistance på 11,1 mio. euro.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
384595_0005.png
5
I Kommissionens forslag er betalingsbevillingerne på 40.623 mio. euro, hvilket
svarer til en stigning på 2.832 mio. euro eller 7,5 pct. fra 2007 til 2008. I følge
Kommissionen afspejler denne stigning bl.a., at der i 2008 sker udbetalinger fra
både nye og gamle programmer, og at der i henhold til aftalen om de finansielle
perspektiver ligger relativt store forudbetalinger i 2008.
Hovedparten af betalingsbevillingerne i 2008 vil hidrøre fra strukturfondsprog-
rammerne 2007-2013, men en del vedrører også programmerne 2000-2006, hvor
der stadig kan ske betalinger frem til 2009.
Udgiftskategori 1b består af ikke-obligatoriske udgifter, hvor Parlamentet har det
sidste ord. Da forpligtelsesbevillingerne reelt er identiske med de finansielle per-
spektiver, knytter Parlamentets indflydelse sig dog i praksis til fastlæggelsen af
niveauet for betalingsbevillingerne.
Udgiftskategori 2. Forvaltning af naturressourcer
Budgetforslaget indebærer samlede forpligtelsesbevillinger på 56.276 mio. euro,
svarende til en marginal stigning på 26 mio. euro. Den samlede margen er på
2.524 mio. euro,
jf. tabel 4.
Tabel 4. Forslag til budget 2008 for kategori 2 Forvaltning af naturressourcer
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
Markedsordninger, direkte støtte(CAP)
Landdistriktsstøtte
Fiskeri
Miljø
Agenturer
Andet
Kategori 2 i alt
Margen
Betalingsbevillinger i alt
Budget 2007
42.712
12.371
888
241
34
5
56.250
2.101
54.719
Forslag for
2008
42.499
12.571
896
267
39
5
56.276
2.524
54.770
Forskel 2007-
2008 (euro)
-213
199
8
26
5
0
26
52
Forskel 2007-
2008 (pct.)
-0,5
1,6
0,9
10,9
14,4
-10,0
0,0
0,1
Anm. Difference i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.
Ca. 76 pct. af bevillingerne i kategori 2 vedrører markedsordningerne og den di-
rekte støtte, mens landdistriktsstøtte med ca. 22 pct. af de samlede bevillinger
udgør den anden større udgiftspost.
For så vidt angår markedsordningerne og den direkte støtte, er der et fald i for-
pligtelsesbevillingerne på 213 mio. euro (0,5 pct.) fra 2007 til 2008 opgjort i lø-
bende priser. Det samlede fald på 213 mio. euro skyldes overvejende et fald i ud-
gifterne til markedsordningerne, der er større end stigningen i de direkte betalin-
ger.
I forhold til det loft for landbrugsudgifter, der blev vedtaget i 2002 og som også
indgår i budgetaftalen for 2007-2013, opretholder Kommissionen en margin på
ca. 2,5 mia. euro. Overførslen af 1.263 mio. euro fra landbrugspolitikkens søjle I
(markedsudgifter og direkte støtte) til søjle II (landdistriktsudvikling) medfører en
nedjustering af lofterne for udbetaling inden for søjle I tilsvarende de modulerede
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
384595_0006.png
6
midler. Inden for kategori 2 som helhed opretholdes fortsat en margin på 2,5 mia.
euro til loftet. Det kan dermed konstateres, at det ikke p.t. vurderes nødvendigt at
iværksætte instrumentet for finansiel disciplin (degressivitet) i 2008.
Som led i gennemførelsen af landbrugsreformen fra 2003 og 2004 flyttes ca. 2,8
mia. euro fra markedsforanstaltninger til direkte støtte, bl.a. på grund af sektorre-
formerne. Den direkte støtte udgør i det foreløbige budgetforslag ca. 88 pct. af
udgifterne til søjle I (markedsudgifter og direkte støtte) i den fælles landbrugspoli-
tik. Der er tale om en stigning på ca. 2 pct. i forhold til budgettet for 2007. Som
følge af reformerne vil en øget del af denne støtte blive udbetalt som afkoblet
støtte, det vil sige uafhængigt af landmandens produktionsbeslutning. Den afkob-
lede støtte udgør 83 pct. af de direkte betalinger mod 82 pct. i 2007.
For så vidt angår landdistriktsstøtten, sker der en stigning i forpligtelsesbevillin-
gerne på 1,6 pct. fra 2007 til 2008, således at der i alt afsættes 12.571 mio. euro i
2008. Dette beløb svarer til det beløb, som blev aftalt for budgettet 2007-2013,
inkl. den allerede vedtagne modulation for EU-15 på 1.241 mio. euro og 22 mio.
euro, som kan henføres til modulation fra bomuldsreformen.
Desuden budgetteres med en meget lille justering på fiskeriområdet, idet forplig-
telsesbevillingerne stiger med 8 mio. euro (0,9 pct.) fra 2007 til 2008.
Endelig bemærkes, at forpligtelsesbevillingerne til agenturer under kategori 2, her-
under bl.a. Det Europæiske Miljøagentur og Fiskerikontrolagenturet, under ét
stiger med 14,4 pct. fra 2007 til 2008.
Kommissionen vil i lighed med tidligere år fremlægge et ændringsforslag til bud-
getforslaget for landbrugsområdet i oktober, hvor evt. ændringer i forventninger-
ne til priserne på landbrugsprodukter og valutakurser vil blive indarbejdet.
Udgiftskategori 3. Borgerskab, frihed, sikkerhed og retfærdighed
Kommissionens budgetforslag for kategori 3 er teknisk opdelt i to kategorier. Ka-
tegori 3a vedrører frihed, sikkerhed og retfærdig (RIA-området), mens kategori 3b
vedrører borgerskab, som dækker over forskellige forbrugerbeskyttelsesprogram-
mer, kulturprogrammer mv. Der er desuden en række agenturer under kategori 3,
som set under et får et betydelig bevillingsløft fra 2007 til 2008.
Der er i alt under kategori 3 afsat forpligtelsesbevillinger på 1.290 mio. euro i
2008, hvilket er en stigning på 18 mio. euro i forhold til niveauet i 2007,
jf. tabel 5.
Tabel 5. Forslag til budget 2008 for kategori 3 Borgerskab, frihed, sikkerhed og retfærdig-
hed
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
3a. Frihed, sikkerhed og retfærdighed
- Fundamentale rettigheder og retfær-
dighed
- Sikkerhed og sikring af friheder
- Solidaritet og varetagelse af migrati-
Budget 2007
624
72
58
317
Forslag for
2008
691
76
66
393
Forskel 2007-
2008 (euro)
67
3
9
76
Forskel 2007-
2008 (pct.)
10,8
4,4
15,3
24,0
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
384595_0007.png
7
onsstrømninger
- Agenturer
- Andet
3b. Borgerskab
- Folkesundhed og forbrugerbeskyttelse
- Media 2007
- Kultur
- Unge
- Europa for borgerne
- Instrument vedr. civil beskyttelse
- Information om europæisk politik mv.
- Den europæiske Solidaritetsfond
- Agenturer
- Andet
Kategori 3 i alt
Margen
Betalingsbevillinger I alt
Anm. Difference i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.
87
90
648
63
86
44
116
23
15
87
24
84
105
1.271
27
1.202
95
61
598
73
104
45
120
27
19
89
-
103
19
1.290
72
1.191
8
-29
-49
10
18
1
4
4
3
1
-
19
-86
18
-11
9,5
-32,0
-7,6
15,3
20,9
2,7
3,7
17,8
20,7
1,5
-
22,9
-81,8
1,4
-0,9
De samlede forpligtelsesbevillinger for kategori 3a stiger med 67 mio. euro, mens
der sker et fald i forpligtelsesbevillingerne under kategori 3b på 49 mio. euro fra
2007 til 2008. Samlet set sker der således en stigning i forpligtelsesbevillingerne i
kategori 3 på ca. 18 mio. euro eller 1,4 pct. Med hensyn til betalingsbevillingerne
falder disse samlet med 11 mio. euro fra 2007 til 2008, svarende til et fald på 0,9
pct.
Kategori 3a
Generelt var der med aftalen om de finansielle perspektiver for 2007-13 tale om
en meget betydelig opprioritering af RIA-området.
For hovedområdet ”Solidaritet og varetagelse af migrationsstrømninger” stiger
bevillingerne fra 2007 til 2008 med 24 pct. Under dette hovedområde er der til
2008 tilført ekstra 26 mio. kr. til Schengen Informationssystemet (SISII), idet vi-
dereudviklingen af SISII har taget længere tid end forventet.
Området sikkerhed og beskyttelse af frihedsrettigheder stiger også markant med
over 15 pct. fra 2007 til 2008. Dette område omfatter bl.a. et særprogram om fo-
rebyggelse, beredskab og konsekvensstyring i forbindelse med terrorisme, samt et
særprogram om forebyggelse og bekæmpelse af kriminalitet.
Endelig omfatter kategori 3a en række agenturer, bl.a. Eurojust og Frontex, som
set under ét får et løft på 9,5 pct. i forhold til 2007.
Kategori 3b
De primære udgiftsposter under kategori 3b vedrører forskellige oplysningsaktivi-
teter og kulturelle programmer, civilbeskyttelse samt sundhed og forbrugerbeskyt-
telse.
Den umiddelbare reduktion i bevillingerne under kategori 3b skal primært ses i
lyset af, at forpligtelserne vedr. 2007 omfatter 24,4 mio. euro vedr. Solidaritets-
fonden og 87 mio. euro til overgangstiltag vedr. Bulgarien og Rumænien under
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
384595_0008.png
8
kategorien andet, som ikke indgår i forpligtelserne for 2008. Korrigeres der for
dette, stiger forpligtelsesbevillingerne reelt med 11,6 pct. og betalingsbevillingerne
med 4,6 pct. fra 2007 til 2008.
For så vidt angår sundhed og forbrugerbeskyttelse øges forpligtelsesbevillingerne
med over 15 pct. i forhold til 2007.
Agenturerne under kategori 3b, Den Europæiske Fødvaresikkerhedsmyndighed
og Det Europæiske Center for Sygdomsforebyggelse og Kontrol, får samlet set et
løft i forpligtelsesbevillingerne på 22,9 pct. fra 2007 til 2008.
Udgiftskategori 4. EU som global partner
Kommissionens budgetforslag for kategori 4 indebærer forpligtelsesbevillinger på
6.911 mio. euro. I forhold til 2007 er der tale om en stigning på 99 mio. euro sva-
rende til ca. 1,5 pct.,
jf. tabel 6.
Tabel 6. Forslag til budget 2008 for kategori 4 EU som global partner
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
Førtiltrædelsesstøtte (IPA)
Europæisk naboskab og partnerskab (EN-
PI)
Udviklingssamarbejde (DCI)
Instrument vedr. industrialiserede lande
Demokrati og menneskerettigheder
Instrument for nuklear sikkerhed
Stabilitetsinstrumentet (IfS)
Humanitær hjælp
Makrofinansiel assistance
Fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik
(FUSP)
EU's lånegarantier
Nødhjælpsreserven
Agenturer
Andet
Kategori 4 i alt
Margen
Betalingsbevillinger i alt
Budget 2007
1.263
1.420
2.182
22
141
70
139
732
58
159
200
235
20
172
6.812
0
7.353
Forslag for
2008
1.382
1.416
2.223
25
147
73
179
754
92
200
-
239
18
163
6.911
330
7.917
Forskel 2007-
2008 (Euro)
119
-4
41
3
7
2
40
22
34
41
-
5
-2
-9
99
564
Forskel 2007-
2008 (pct.)
9,4
-0,3
1,9
13,4
4,7
3,5
28,7
3,0
58,1
25,8
-
2,0
-8,7
-5,3
1,5
7,7
Anm. Difference i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.
Kommissionens budgetforslag for 2008 indebærer en margen på 330 mio. euro til
det loft, som er fastsat i de finansielle perspektiver. Kommissionen anfører, at
margenen skal ses i lyset af usikkerhed vedrørende et forstærket EU-engagement i
Mellemøsten og Kosovo. Træffes der beslutning om en sådan forstærket indsats,
er det Kommissionens vurdering, at dette vil mobilisere en stor del af den afsatte
margen på 330 mio. euro.
Forpligtelsesbevillingerne vedr. kategori 4 stiger i budgetforslaget med 99 mio.
euro eller 1,5 pct. i forhold til 2007, mens betalingsbevillingerne i budgetforslaget
stiger med ca. 564 mio. euro, svarende til en stigning på 7,7 pct. fra 2007 til 2008.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
384595_0009.png
9
I aftalen om de finansielle perspektiver er forudsat en samlet stigning i bevillin-
gerne til kategori 4 på 29 pct. fra 2006 til 2013.
Den største post under kategori 4 vedrører Udviklingsinstrumentet (DCI), som
især dækker over EU’s traditionelle udviklingsbistand til tredjelande. Forpligtel-
sesbevillingerne vedr. udviklingssamarbejde stiger med 1,5 pct. fra 2007 til 2008,
hvilket følger aftalen om de finansielle perspektiver for 2007-2013. Samlet set er
der i aftalen forudsat en bevillingsstigning på 25 pct. fra 2006 til 2013.
Det bemærkes desuden, at der under Udviklingsinstrumentet i budgetforslaget er
afsat ekstra 20 mio. euro i 2008 til bekæmpelse af klimaforandringer og fremme af
vedvarende energi.
I overensstemmelse med aftalen om de finansielle perspektiver, der indebærer en
stigning i bevillingen til den Fælles Udenrigs- og Sikkerhedspolitik (FUSP) på 245
pct. fra 2006 til 2013, har Kommissionen foreslået et FUSP-budget på 200 mio.
euro i 2008. Sammenlignet med budgettet i 2007 på 159 mio. euro er der tale om
en stigning på ca. 26 pct.
Der er desuden bl.a. afsat øgede bevillinger til førtiltrædelsesstøtte, støtte til indu-
strialiserede lande, makrofinansiel assistance og stabilitetsinstrumentet, som er
designet til at kunne anvendes i forbindelse med kriser og lignende med et stabili-
tets- eller sikkerhedsaspekt.
Udgiftskategori 4 indeholder primært ikke-obligatoriske udgifter på nær aftaler
indgået med tredjepart, bidrag til internationale organisationer og bidrag til lånega-
rantifonden.
Udgiftskategori 5. Administration
I Kommissionens og de enkelte institutioners foreløbige budgetforslag foreslås i
alt afsat 7.336 mio. euro til administrative udgifter, hvilket er en stigning på 5,7
pct. i forhold til 2007,
jf. tabel 7.
Tabel 7. Forslag til budget 2008 for kategori 5 Administration
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
Kommissionen
Andre EU institutioner
Pensioner (alle institutioner)
Europæiske skoler
Kategori 5 i alt
Margen
Betalingsbevillinger i alt
Budget 2007
3.276
2.577
960
130
6.942
173
6.942
Forslag for
2008
3.410
2.725
1.057
144
7.336
121
7.336
Forskel 2007-
2008 (Euro)
134
148
97
14
393
394
Forskel 2007-
2008 (pct.)
4,1
5,7
10,2
11,1
5,7
5,7
Anm. Difference i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.
Under kategori 5 svarer forpligtelsesbevillingerne stort set til betalingsbevillinger-
ne. Institutionerne begrunder i helt overvejende grad udgiftsstigningerne med
henvisning til en udvidelse af personale og bygningsmasse som følge af de seneste
to udvidelser, IT-udgifter samt stigende udgifter til sikkerhed.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
384595_0010.png
10
Kategori 5 består, med undtagelse af pensioner, hovedsagligt af ikke-obligatoriske
udgifter.
Udgiftskategori 6. Kompensationer
Denne kategori dækker over udgifter, som blev besluttet i forbindelse med opta-
gelsesforhandlingerne med Bulgarien og Rumænien, jf. tiltrædelsestrakten med
disse to lande. Det drejer sig om midler, der har til hensigt at forbedre de to lan-
des nationale budgetter samt til finansiering af et midlertidigt instrument til at
forbedre grænsekontrollen ved de nye eksterne grænser som følge af udvidelsen.
Der afsættes i alt en forpligtelsesbevilling på 207 mio. euro, som modsvares af en
tilsvarende betalingsbevilling,
jf. tabel 8.
Tabel 8. Forslag til budget 2008 for kategori 6 Kompensationer
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
Kategori 6 i alt
Margen
Betalingsbevillinger i alt
Budget 2007
445
0
445
Forslag for
2008
207
0,4
207
Forskel 2007-
2008 (Euro)
-238
-238
Forskel 2007-
2008 (pct.)
-53,5
-53,5
Anm. Difference i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets har endnu ikke fastlagt sin holdning. Kommissionens bud-
getforslag vil – i lighed med processen i Rådet - gennemgå en første og en anden
behandling i Europa-Parlamentet.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Det danske EU-bidrag som følger af Kommissionens forløbige forslag til EU’s
budget for 2008 vil blive opført på Forslag til finanslov for 2008.
8. Statsfinansielle konsekvenser
En vedtagelse af budgetforslaget vil ifølge Kommissionen medføre et dansk EU-
bidrag på ca. 18,4 mia. kr. i 2008. Denne beregning tager højde for øget dansk
betaling i 2008 i størrelsesordenen 0,5 mia. kr. som følge af nye rabatter efter ved-
tagelsen af rådsafgørelsen om unionens egne indtægter den 16. april 2007.
Kommissionens budgetforslag for 2007 indebar en dansk betaling på 17,4 mia. kr.
(2007-priser). Reelt kan den danske betaling for 2007 dog som udgangspunkt for-
ventes at blive lidt større. Det skyldes, at der vil komme en efterregulering vedr.
2007, idet de nye rabatter, der blev aftalt i forbindelse med aftalen om de finan-
sielle perspektiver 2007-2013, først kan træde i kraft efter ratifikation af rådsafgø-
relsen om egne indtægter i de enkelte lande. På det foreliggende grundlag skønnes
denne efterregulering vedr. 2007 at udgøre ca. 0,5 mia. kr., således at det samlede
danske 2007-bidrag udgør 17,9 mia. kr. Det vides ikke på nuværende tidspunkt,
hvornår denne efterregulering vil finde sted.
9. Høringer
Sagen har været sendt i høring i Specialudvalget for EU’s budget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side lægges afgørende vægt på budgetdisciplin, herunder overholdelse af
de udgiftslofter, der er fastsat i de finansielle perspektiver og sikring af en tilstræk-
kelig margen til, at der kan tages højde for uforudsete udgifter.
Fra dansk side lægges stor vægt på retvisende budgettering i forhold til den store
del af budgettet, der fastlægges ved retsakter mv. i andre rådsregi. Budgetteringen
skal således afspejle det eksisterende retsgrundlag, markedsforholdene og en kri-
tisk vurdering af muligheden for at afholde de pågældende udgifter.
Inden for ovennævnte ramme er der plads til at fremføre et mindre antal særlige
danske prioriteter.
Angående
kategori 1a konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse
lægges der fra dansk
side vægt på, at der sikres en tilstrækkelig margen til at tage højde for uforudsete
udgifter. Under hensyntagen til dette prioriteres forskning og uddannelse højt fra
dansk side.
Angående
kategori 1b Samhørighed for vækst og beskæftigelse
er regeringens holdning, at
der skal afsættes realistiske betalingsbevillinger til strukturfondene og samhørig-
hedsfonden.
Med hensyn til
kategori 2 Forvaltning af naturressourcer
er det en dansk prioritet, at der
afsættes realistiske betalingsbevillinger til EU’s markedsordninger, så det undgås,
at der henstår betydelige uforbrugte midler ved årets udgang.
For så vidt angår kategori 3 lægges der fra dansk side vægt på, at der sikres et rå-
derum, som kan tage højde for uforudsete udgifter. Inden for dette vil Danmark
prioritere RIA-området og forbrugerområdet.
For
kategori 4 EU som global partner
lægges der på baggrund af tidligere års erfarin-
ger særlig vægt på, at der for denne kategori sikres tilstrækkelige margener til ufor-
udsete udgifter.
Inden for denne overordnede ramme vil Danmark:
Arbejde for, at støtten til genopbygning af Irak og Afghanistan forbliver af
høj prioritet for EU, samt at der fortsat sikres medfinansiering af Den Afri-
kanske Unions fredsbevarende indsats i Sudan.
Støtte at den betydelige forøgelse af budgettet til 200 mio. euro for Den
fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik (FUSP) som minimum bevares, samt
lægge vægt på, at der om nødvendigt inden for den foreslåede margen i ka-
tegori 4 sikres rum til at finansiere evt. yderligere behov indenfor FUSP-
misioner særlig i Kosovo, Afghanistan og Sudan.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12
Arbejde for, at EU fortsat yder et markant bidrag til bekæmpelse af den
globale fattigdom og opfyldelse af FN’s 2015-mål.
Med hensyn til
kategori 5 Administration
har Danmark traditionelt en meget stram
og budgetansvarlig linje. Danmark lægger således stor vægt på, at udviklingen i
EU’s administrationsudgifter afspejler situationen i mange medlemslande, hvor
der er et betydeligt fokus på administrationsudgifterne. Den budgetansvarlige linje
gælder også for de administrationsudgifter, som er budgetteret under de øvrige
udgiftskategorier, herunder især agenturer.
Fra dansk side lægges derfor vægt på, at der tilvejebringes effektiviseringsgevinster
i institutionerne bl.a. som følge af nye IT-løsninger, øget samarbejde på tværs af
institutionerne og strukturelle reformer. Regeringen er således kritisk over for
udgiftsstigninger udover den almindelige inflationsudvikling, som ikke direkte kan
henføres til udvidelser eller nye opgaver. For udvidelsesrelaterede udgifter skal
også tages højde for muligheden for indfasning og for at finde kvalificerede ansø-
gere.
For betalingsbevillingerne lægger Danmark generelt vægt på, at der foretages en
realistisk budgettering, så det undgås, at der henstår store uforbrugte midler ved
udgangen af året.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
ECOFIN vedtog den 27. marts 2007 Rådets prioriteter for 2008-budgettet. Her
lægges betydelig vægt på budgetdisciplin, som det også sker i medlemslandene.
Således skal de finansielle perspektiver overholdes med tilstrækkelig margen i hver
udgiftskategori til uforudsete udgifter, ligesom der skal ske en retvisende og reali-
stisk budgettering, hvilket ses som udtryk for god finansforvaltning. Ompriorite-
ring og omfordeling understreges også som et væsentligt instrument til at sikre
opfyldelsen af aktuelle og fremtidige behov.
Vedr. både forpligtelses- og betalingsbevillingerne understreges i Rådets priorite-
ter, at disse skal afspejle reelle og veldefinerede behov med inddragelse af absorp-
tionskapacitet samt tidligere budgetgennemførelse.
Rådet foretog endvidere specifikke konklusioner på en række konkrete områder
på 2008-budgettet:
Kategori 1a. Konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse.
Rådet vedtog ikke på ECOFIN
konkrete prioriteter for denne kategori. En række medlemslandene har dog frem-
ført synspunkter om, at der skal sikres en tilstrækkelig margen til nye prioriterin-
ger. Der er fra dansk side fremført, at forskning og uddannelse er væsentlige dan-
ske prioriteter, hvorfor en større margen og reducerede forpligtelsesbevillinger så
vidt muligt skal friholde disse områder.
Kategori 1b Samhørighed for vækst og beskæftigelse. Strukturfonde:
Rådet lægger betydelig vægt
på, at der skal ske en forbedring af budgetgennemførelsen af strukturfondsprogram-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13
merne med henblik på at undgå den betydelige overbudgettering, der kendetegnede
begyndelsen af den foregående budgetperiode fra 2000-2006. Der er generelt anerken-
delse af, at implementeringen af strukturfondsmidlerne er forbedret, men en række af
de traditionelt budgetrestriktive lande finder dog, at en reduktion af betalingsbevillin-
gerne vil være velbegrundet.
Kategori 2: Forvaltning af naturressourcer.
Som i tidligere år lægges der vægt på, at
Kommissionen foretager et realistisk skøn for udgifterne til EU’s landbrugsord-
ninger, herunder særligt at der sker en retvisende budgettering af betalingsbevillin-
ger til landdistriktsstøtte. En række lande, inkl. Danmark, finder at der kan være
grundlag for en mindre nedjustering af de af Kommissionen foreslåede bevillin-
ger. Omvendt har en række andre lande afvist reduktioner.
Kategori 3. Borgerskab, frihed, sikkerhed og retfærdighed.
Rådet har ikke vedtaget speci-
fikke prioriteter for dette område. Det vurderes dog, at der er et generelt ønske i
hovedparten af medlemslandene om begrænsede øgede margener, som bl.a. kan
tilvejebringes ved reduktioner i merudgifterne til agenturer.
Kategori 4. EU som global partner:
Rådet understreger, at det er meget afgørende at
sikre en tilstrækkelig margen indenfor denne udgiftskategori, således at EU vil
være i stand til at handle hurtigt og effektivt i tilfælde af uforudsete behov og kri-
ser. Bevillingerne til FUSP (den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik) skal være i
overensstemmelse med IIA’en. En række lande har efterspurgt yderligere informa-
tion med henblik på at kunne vurdere, hvorvidt der er sikret tilstrækkelige marge-
ner i Kommissionens forslag.
Kategori 5. Administration:
Rådet understreger behovet for, at der løbende sker ef-
fektiviseringer, som det også sker i medlemslandene. I lyset af de stigende admini-
strationsudgifter i Kommissionens forslag forventes der bred opbakning til en
kritisk linje.
Der forventes en drøftelse mellem det kommende portugisiske formandskab, der
varetager budget 2008 processen, Kommissionen og Parlamentet forud for ECO-
FIN’s 1. læsning den 13. juli. Mulighederne for en aftale med Parlamentet vil her
blive afsøgt. Egentlige forhandlinger om EU’s budget for 2008 forventes dog i
lighed med tidligere år først indledt til efteråret.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg blev orienteret om Rådets overordnede prioriteter for
2008-budgettet forud for mødet i ECOFIN den 27. marts 2007. Forud for mødet
i ECOFIN den 8. maj 2007 blev Folketingets Europaudvalg orienteret om, at
Kommissionen på mødet ville offentliggøre og præsentere sit forslag til EU’s
budget for 2008.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14
Bilag 1
Tabel 1 nedenfor viser Kommissionens foreløbige budgetforslag for 2008 i hen-
hold til princippet om aktivitetsbaseret budgettering. Den aktivitetsbaserede bud-
gettering baseres på forpligtelsesbevillinger samt personalemæssige ressourcer.
Hensigten med tabellen er at sammenligne EU’s 2007-budget og det foreløbige
budgetforslag for 2008 fordelt på aktiviteter, dvs. politiske områder.
De politiske områder inkluderer alle forpligtelser, der vedrører mere end en ud-
giftskategori. Bl.a. indeholder alle områder ressourcer under udgiftskategori 5,
administration, idet alle politikområder kræver administrativ kapacitet til gennem-
førelse af konkrete aktiviteter. Derfor kan den aktivitetsbaserede budgettering
fordelt på politiske områder, jf. tabel 1 nedenfor, ikke for de enkelte politiske om-
råder sammenlignes direkte med den nedbrydning af budgettet på udgiftskategori-
er, som i øvrigt er anvendt i notatet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
384595_0015.png
15
Tabel 1 Aktivitetsbaseret budgettering (ABB) af Kommissionens budgetforslag 2008
Budget 2007
Total
bevilling
495
510
72
11.439
54.910
809
353
3.565
1.435
348
955
56
34.663
110
1.223
201
545
671
3.575
72
1.244
1.065
750
73
Antal
personer
559
1.089
751
824
1.111
1.097
648
2.099
1.202
2.694
349
532
701
513
598
1.001
806
505
2.563
560
2.032
540
219
416
Forslag for 2008
Total
bevilling
335
590
78
11.480
54.972
2.019
390
4.045
1.488
361
972
61
35.987
125
1.321
201
545
747
3.709
77
1.301
1.036
773
75
Antal
personer
582
1.083
806
840
1.122
1.150
698
2.086
1.181
2.691
365
564
725
541
602
1.011
868
572
2.632
601
2.104
534
224
424
Forskel 2007-2008
Total
bevilling i
Antal
pct
personer
-32,3
15,6
9,4
0,4
0,1
11,6
10,3
13,5
3,7
3,7
1,8
8,6
3,8
13,3
8,0
0,1
0,1
11,2
3,8
8,1
4,6
-2,7
3,1
2,9
23
-6
55
16
11
53
50
-13
-21
-3
16
32
24
28
4
10
62
67
69
41
72
-6
5
8
Politiske områder
1. Økonomiske og
finansielle anliggender
2. Virksomheder
3. Konkurrence
4. Beskæftigelse og
sociale anliggender
5. Landbrug and land-
distriktsudvikling
6. Energi og transport
7. Miljø
8. Forskning
9. Infor-
mationssamfundet
10. Direkte forskning
11. Fiskeri og maritime
anliggender
12. Indre marked
13. Regionalpolitik
14. Beskatning og
toldunion
15. Uddannelse og
kultur
16. Presse og kommu-
nikation
17. Helbreds- og for-
brugerbeskyttelse
18. Retlige og indre
anliggender
19. Eksterne an-
liggender
20. Handel
21. Udvikling og relati-
oner til AVS-landene
22. Udvidelse
23. Humanitær bistand
24. Bekæmpelse af
svig
25. Kommissionens
politikkoordination og
juridiske rådgivning
26. Administration
27. Budget
28. Revision
29. Statistik
30. Pensioner
31. Sprogservices
40. Reserver
Kommissionen i alt
Andre institutioner
Samlet total
169
952
520
9
121
997
359
735
123.998
2.577
126.575
1.475
3.406
578
103
808
3.764
33.543
33.543
178
971
274
10
127
1.087
368
739
126.442
2.725
129.167
1.509
3.463
694
110
812
3.803
34.397
34.397
5,4
2,0
-47,3
12,2
4,4
9,0
2,6
0,6
1,97
2,05
34
57
116
7
4
39
854
854
Anm. Difference i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.