Europaudvalget 2006-07
2814 - økofin
Offentligt
1453610_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
11630/07 (Presse 166)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2814. samling i Rådet
Økonomi og finans
BUDGET
Bruxelles, den 13. juli 2007
Formand
Emanuel AUGUSTO SANTOS
Portugals attacherede statssekretær for budgetspørgsmål
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 5389 / 6319
Fa x: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
11630/07 (Presse 166)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453610_0002.png
13.VII.2007
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet nåede under førstebehandlingen til enighed om budgetforslaget for 2008 efter et samråds-
møde med Europa-Parlamentet og Kommissionen.
Kommissionen forelagde sit foreløbige budgetforslag i foråret 2007.
Budgetforslaget vil som normalt blive gennemgået og ændret af Europa-Parlamentet under første-
behandlingen i efteråret 2007.
Kommissionen forelægger en række ændringsskrivelser i løbet af efteråret inden Rådets andenbe-
handling, der forventes at finde sted i november 2007.
11630/07 (Presse 166)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453610_0003.png
13.VII.2007
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
RESULTAT AF SAMRÅDSMØDET MED EUROPA-PARLAMENTET ..................................... 6
VEDTAGELSE AF FORSLAGET TIL DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABERS BUDGET
FOR REGNSKABSÅRET 2008 ................................................................................................... 12
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
BUDGETTET FOR 2007
Forslag til ændring til det almindelige budget for 2007.....................................................................................14
EKSTERNE FORBINDELSER
Euro-Middelhavsaftalen mellem EU og Libanon - Udvidelsen..........................................................................14
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til Presse-
tjenesten.
11630/07 (Presse 166)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453610_0004.png
13.VII.2007
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Jan DE BOCK
Bulgarien
Lyubomir DATZOV
Den Tjekkiske Republik:
Eduard JANOTA
Danmark:
Claus GRUBE
Tyskland:
Thomas MIROW
Estland:
Vaïno REINART
Irland:
Noel AHERN
Fast repræsentant
Vicefinansminister
Vicefinansminister, afdelingen for det offentlige budget
Fast repræsentant
Statssekretær, Forbundsfinansministeriet
Fast repræsentant
Viceminister, Miljøministeriet og Ministeriet for Kultur-
og Naturarv samt Lokalstyre, med særligt ansvar for bo-
ligpolitik og byfornyelse, og Ministeriet for Samfunds-
spørgsmål, Landdistriktspørgsmål og det Gælisktalende
Område (med særligt ansvar for narkotikastrategien og
samfundsanliggender)
Stedfortrædende fast repræsentant
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Statssekretær for økonomi og finanser
Generaldirektør
Statssekretær, Finansministeriet
Vicestatssekretær, Finansministeriet
Fast repræsentant
Statssekretær, Finansministeriet
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Statssekretær, Forbundsfinansministeriet
Understatssekretær, Finansministeriet
Grækenland:
Dimitris N. ILIOPOULOS
Spanien:
Carlos BASTARRECHE SAGÜES
Frankrig:
Pierre SELLAL
Italien:
Paolo CENTO
Cypern:
Stavros MICHAEL
Letland:
Irēna KRÜMANE
Litauen:
Edmundas ZILEVIČIUS
Luxembourg:
Martine SCHOMMER
Ungarn:
Miklós TÁTRAI
Malta:
Richard CACHIA CARUANA
Nederlandene:
Tom de BRUIJN
Østrig:
Christoph MATZNETTER
Polen:
Marta GAJĘCKA
11630/07 (Presse 166)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453610_0005.png
13.VII.2007
Portugal:
Emanuel AUGUSTO SANTOS
Pedro RODRIGUES
Rumænien
Lazar COMANESCU
Slovenien:
Alenka JERKIC
Slovakiet:
František PALKO
Finland:
Mari KIVINIEMI
Sverige:
Hans LINDBLAD
Det Forenede Kongerige:
Kitty USSHER
Attacheret statssekretær for budgetspørgsmål
Vicestatssekretær, Finansministeriet
Fast repræsentant
Finansråd
Statssekretær, Finansministeriet
Forvaltnings- og kommunalminister
Statssekretær, Finansministeriet
Statssekretær for økonomiske spørgsmål, Finans-
ministeriet
Kommissionen:
Dalia GRYBAUSKAITÉ
Medlem
11630/07 (Presse 166)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453610_0006.png
13.VII.2007
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
RESULTAT AF SAMRÅDSMØDET MED EUROPA-PARLAMENTET
Forud for gennemgangen og vedtagelsen af budgetforslaget for regnskabsåret 2008 holdt Rådet det
sædvanlige samrådsmøde med en delegation fra Europa-Parlamentet inden for rammerne af den in-
terinstitutionelle aftale. Delegationen blev ledet af Reimer BÖGE, formand for Budgetudvalget, og
bestod desuden af:
Kyösti VIRRANKOSKI (ordfører vedrørende Sektion III - Kommissionen - i budgettet for
2008), Ville ITÄLÄ (ordfører vedrørende de øvrige sektioner i 2008-budgettet),
Valdis DOMBROVSKIS, James ELLES, Michel GAHLER, Salvador GARRIGA
POLLEDO, Catherine GUY-QUINT, Jutta HAUG, Monica Maria IACOB-RIDZI,
Francesco MUSOTTO, Bernhard RAPKAY, Dagmar ROTH-BEHRENDT, Esko
SEPPÄNEN, László SURJÁN og Helga TRÜPEL, medlemmer af Europa-Parlamentet.
Dalia GRYBAUSKAITÉ, medlem af Europa-Kommissionen, deltog i samrådsmødet.
Samrådsmødet, der var forberedt på grundlag af resultatet af drøftelserne på trepartsmødet den 6.
juli 2007, omfattede en generel oversigt over budgettet for 2008 og følgende specifikke emner i for-
bindelse med dette budget:
Kosovo og Palæstina:
Europa-Parlamentet og Rådet enedes om at genoptage drøftelserne om dette spørgsmål i
november for bedre at kunne afdække yderligere finansielle behov, der vil kunne fastlæg-
ges på baggrund af udviklingen i situationen.
FUSP:
Europa-Parlamentet og Rådet havde en meningsudveksling om emnet og besluttede at
vende tilbage til det i november på grundlag af udviklingen på området.
11630/07 (Presse 166)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453610_0007.png
13.VII.2007
Decentrale agenturer og gennemførelsesagenturer:
Europa-Parlamentet og Rådet havde en meningsudveksling om spørgsmålet og vedtog to
fælleserklæringer (se nedenfor).
Fælleserklæringer:
Europa-Parlamentet og Rådet bekræftede fælleserklæringerne om henholdsvis rekruttering
i forbindelse med 2004- og 2007-udvidelsen, decentrale agenturer og gennemførelses-
agenturer, struktur- og samhørighedsfondsprogrammer samt programmer for landdistrikt-
udvikling for 2007-2013 og formålsbestemte indtægter, der vil blive optaget i Rådets mø-
deprotokol.
Kommissionen afgav i den forbindelse en ensidig erklæring.
1.
Struktur- og samhørighedsfondsprogrammer samt programmer for landdistriktudvikling
for 2007-2013
"Europa-Parlamentet og Rådet tillægger det meget stor betydning, at Kommissionen hur-
tigt godkender de operationelle programmer og projekter, som medlemsstaterne forelæg-
ger i forbindelse med de nye struktur- og samhørighedsfondsprogrammer for perioden
2007-2013, samt de programmer, der finansieres som led i udvikling af landdistrikter.
For at undgå en gentagelse af forholdene i begyndelsen af programmeringsperioden
2000-2006 vil Europa-Parlamentet og Rådet omhyggeligt og regelmæssigt overvåge, hvor-
dan godkendelsen af de operationelle programmer og projekter forløber, med henblik på
større effektivitet og god forvaltning. Kommissionen opfordres derfor til under budget-
proceduren at fortsætte med regelmæssigt at fremlægge specifikke overvågningsværktøjer,
herunder et flowdiagram."
2.
Rekruttering i forbindelse med 2004- og 2007-udvidelsen
"Europa-Parlamentet og Rådet noterer sig med bekymring den lave besættelsesgrad i mel-
lemlederstillingerne, den temmelig høje andel af faste stillinger, der er besat med mid-
lertidigt ansatte, og det forhold, at der ikke er afholdt tilstrækkeligt mange relevante ud-
vælgelsesprøver.
Europa-Parlamentet og Rådet understreger, at institutionerne og specielt EPSO bør gøre
alt for at sikre, at der gøres det fornødne for at rette op på situationen og fremskynde hele
processen med at besætte de stillinger, budgetmyndigheden har bevilget, med tjeneste-
mænd. Kriterierne bør være som fastsat i vedtægtens artikel 27 og tilsigte, at der snarest
muligt opnås det bredest mulige geografisk proportionale grundlag.
11630/07 (Presse 166)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453610_0008.png
13.VII.2007
Europa-Parlamentet og Rådet agter fortsat at føre nøje tilsyn med den igangværende re-
krutteringsproces. De anmoder i den forbindelse de enkelte institutioner og EPSO om to
gange årligt at forelægge budgetmyndigheden oplysninger om situationen for så vidt angår
rekrutteringen i forbindelse med 2004- og 2007-udvidelsen.
Europa-Parlamentet og Rådet opfordrer institutionernes generalsekretærer til at fore-
lægge en rapport om de fremskridt, der er sket på dette område, inden for følgende frister:
for så vidt angår besættelsen af de bevilgede stillinger i budgetterne for 2004-2007
senest ved udgangen af januar 2008;
for så vidt angår besættelsen af de stillinger, der er bevilget i 2008, senest den
15. juni 2008 og den 31. oktober 2008."
3.
Formålsbestemte indtægter
"Europa-Parlamentet og Rådet mener, at øget gennemsigtighed på budgetområdet er et
led i en forsvarlig økonomisk forvaltning af EU's midler.
I denne forbindelse anmoder de Kommissionen og de øvrige institutioner om at forelægge
passende, rettidig og detaljeret dokumentation om formålsbestemte indtægter, der så vidt
muligt omfatter faktisk gennemførelse og prognoser, og som skal ledsage det foreløbige
budgetforslag. Kommissionen fremlægger passende oplysninger om formålsbestemte ind-
tægter i forbindelse med alle fremførsler og - hvor de foreligger - overførsler af bevillin-
ger; dette vil medføre ændringer i formen og indholdet af den nuværende dokumentation
og vil ikke foregribe de beslutninger, som budgetmyndigheden skal træffe.
De lægger stor vægt på overvågningen af de formålsbestemte indtægter, især dem der ved-
rører Fællesskabets organer, og anmoder Kommissionen om regelmæssigt at aflægge rap-
port om gennemførelsen heraf, navnlig på grundlag af et særligt dokument forud for før-
stebehandlingen af budgettet. De opfordrer Kommissionen til at forelægge passende for-
slag, der giver mulighed for en effektiv overvågning af og kontrol med de formålsbestemte
indtægter i forbindelse med den kommende revision af rammefinansforordning
nr. 2343/2002 for Fællesskabets organer.
Kommissionen opfordres til at aflægge rapport om de foretagne forbedringer senest i be-
gyndelsen af den næste budgetprocedure. Europa-Parlamentet og Rådet vil fortsat være
meget opmærksom på forvaltningen af de formålsbestemte indtægter og forvente hurtige
forbedringer på dette område."
11630/07 (Presse 166)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453610_0009.png
13.VII.2007
4.
Decentrale agenturer
"For så vidt angår oprettelse eller ændring af aktivitetsområdet for et organ, der henhører
under artikel 185 i finansforordningen, anmoder budgetmyndighedens to parter Kommis-
sionen om at orientere dem rettidigt om den igangværende lovgivningsprocedure, så de vil
være i stand til at udøve deres beføjelser i henhold til punkt 47 i IIA.
Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen ønsker større gennemsigtighed i forbindelse
med de decentrale agenturer, så der bedre kan føres tilsyn med deres udvikling. Kommis-
sionen vil for hvert udgiftsområde klarlægge agenturernes udgifter, inkl. udgifternes ud-
vikling i tidsrummet 2007-2013.
De erindrer om deres fælleserklæring om fællesskabsagenturer, der blev vedtaget den
18. april 2007, navnlig erklæringens punkt 4, og opfordrer Kommissionen til dels at frem-
lægge en liste over de agenturer, der skal evalueres, med en detaljeret plan for evalu-
eringsproceduren og en detaljeret beskrivelse af kriterierne for udvælgelsen af agentu-
rerne og dels at fremlægge resultaterne hvert år senest på trepartsmødet i oktober.
For at budgetmyndigheden kan få et klart og samlet billede af de evalueringer, der alle-
rede er foretaget, bør Kommissionen forsyne listen over agenturer, der allerede er blevet
evalueret, med en kort oversigt over de vigtigste resultater heraf.
De erindrer også om, at Kommissionen i ovennævnte fælleserklæring af 18. april 2007
blev opfordret til sammen med hvert FBF at fremlægge et arbejdsdokument, der omfatter
alle fællesskabsagenturer.
Med henblik herpå bedes decentrale agenturer hvert år fremlægge detaljerede oplysninger
sammen med deres udkast til overslag for det kommende regnskabsår. Heri bør indgå en
ajourført personalepolitikplan med oplysninger om antallet af fastansatte og midlertidigt
ansatte, der er omfattet af stillingsfortegnelserne, samt om eksternt ansatte (kontraktan-
satte) for år n-1 og n+1; der bør desuden redegøres for agenturernes arbejdsprogram og
fremlægges oplysninger om deres budget med en nærmere redegørelse for afsnit 1 og 2.
De skal også fremlægge overslag og indikatorer såsom husleje eller anslået bygnings-
værdi, personalevedtægt samt de privilegier, som værtsmedlemsstaten måtte have tildelt
agenturerne.
11630/07 (Presse 166)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453610_0010.png
13.VII.2007
Agenturerne bør desuden senest ved udgangen af marts hvert år n fremlægge det anslåede
driftsoverskud for år n-1, der skal tilbageføres til Fællesskabets budget senere i år n, som
supplement til de oplysninger herom, der allerede foreligger vedrørende overskuddet for
år n-2.
Europa-Parlamentet og Rådet opfordrer Kommissionen til at indsamle samtlige oven-
nævnte oplysninger rettidigt for hvert FBF og indsamle de manglende oplysninger for dette
år."
5.
Gennemførelsesagenturer
"Europa-Parlamentet
og Rådet hilser alle bestræbelser på at forbedre effektiviteten af de
metoder, som Europa-Kommissionen anvender ved gennemførelsen af EU's politikker og
programmer, velkommen.
Oprettelsen af gennemførelsesagenturer kan udgøre et bidrag til denne effektivitet, men
kun hvis denne metode fuldt ud overholder princippet om en forsvarlig økonomisk forvalt-
ning og fuldstændig gennemsigtighed. Dette betyder, at disse agenturer hverken nu eller i
fremtiden må føre til en stigning i andelen af administrationsudgifterne. Derfor skal prin-
cippet om at indefryse stillinger, som fastlagt i Rådets forordning (EF) nr. 58/2003 af 19.
december 2002, som følge af en sådan reorganisering af opgaverne overholdes strengt.
Ethvert forslag om oprettelse af et nyt gennemførelsesagentur bør bygge på en omfattende
cost-benefit-analyse. Ansvars- og opgavefordelingen bør fremgå klart af forslaget.
Budgetmyndigheden skal være i besiddelse af alle de oplysninger, der er nødvendige for, at
den nøje kan overvåge gennemførelsen af dette princip både nu og i fremtiden. Derfor bør
oplysningerne i gennemførelsesagenturets eget årsregnskab omfatte:
a.
de ressourcer i form af bevillinger og personale, der er nødvendige for at drive gen-
nemførelsesagenturet, med opdeling af personaleudgifter (fastansatte, midlertidigt
ansatte og kontraktansatte) og andre administrationsomkostninger
planlagte udstationeringer af tjenestemænd fra Kommissionen til gennemførelses-
agenturet
b.
11630/07 (Presse 166)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13.VII.2007
c.
de administrative ressourcer, der frigøres ved at overføre opgaver fra Kommissio-
nens tjenestegrene til gennemførelsesagenturet, og omfordeling af menneskelige res-
sourcer; navnlig hvor mange ansatte (herunder eksternt ansatte) der er sat på hver
enkelt relevant opgave inden for Kommissionen, hvor mange af disse der skal over-
flyttes til et foreslået nyt eller udvidet agentur, hvor mange stillinger i Kommissionen
der skal indefryses som følge heraf, og hvor mange ansatte i Kommissionen der fore-
slås omplaceret til andre opgaver
derpå følgende omorganisering af Kommissionens stillingsfortegnelse
fordelene ved at uddelegere gennemførelsesopgaver til et gennemførelsesagentur
frem for, at Kommissionens tjenestegrene direkte varetager forvaltningen: enhver
sammenligning mellem en model med direkte forvaltning ved Kommissionens tjene-
stegrene og en model med et gennemførelsesagentur skal bygge på de ressourcer,
der går til at gennemføre det eller de eksisterende program(mer) i den foreliggende
form, for at sammenligningen kan ske på et forsvarligt og konkret grundlag; for så
vidt angår nye programmer og programmer i udvikling skal der også tages hensyn til
udviklingen i den dertil knyttede finansieringsramme, som agenturet skal forvalte
et udkast til stillingsfortegnelse med angivelse af grad og kategori samt et velbegrun-
det skøn over det planlagte og foreløbigt budgetterede antal kontraktansatte
en klar opdeling af samtlige aktører i gennemførelsesprogrammet, inkl. den reste-
rende del af rammen til gennemførelse af det operative program, de er ansvarlige for
(Kommissionen, gennemførelsesagenturer, de tilbageværende kontorer for faglig bi-
stand, medlemsstater, nationale agenturer osv.).
d.
e.
f.
g.
Europa-Parlamentet og Rådet opfordrer Kommissionen til, at den, inden den beslutter at
oprette et nyt agentur eller udvide et eksisterende agenturs kompetenceområde, forelægger
fuldstændige og detaljerede oplysninger om personalet og dets anvendelse, således at bud-
getmyndigheden kan vurdere, om de administrative udgifter ved et programs gennemfø-
relse rent faktisk ikke er øget.
Der erindres om, at den endelige afgørelse om personalet fortsat skal træffes af budget-
myndigheden."
11630/07 (Presse 166)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453610_0012.png
13.VII.2007
VEDTAGELSE AF FORSLAGET TIL DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABERS BUDGET
FOR REGNSKABSÅRET 2008
(jf. 11427/07 + COR 1 + ADD 1, 11428/07 + ADD 1, ADD 2)
Efter samrådsmødet med Europa-Parlamentet og på grundlag af det forberedende arbejde i De Faste
Repræsentanters Komité bekræftede Rådet med et stort kvalificeret flertal den enighed, der var op-
nået i De Faste Repræsentanters Komité om forslaget til det almindelige budget for 2008 og erklæ-
ringerne
1
i dok.
11427/07 + COR 1 + ADD 1 og 11428/07 + ADD 1 og ADD 2.
Rådet giver formandskabet mandat til, at det bistået af Generalsekretariatet for Rådet udarbejder
budgetdokumenterne og fremsender dem til Europa-Parlamentet i henhold til den fastlagte tidsplan.
Under førstebehandlingen beløber budgetforslaget for 2008 sig til:
128 401 211 009 EUR i forpligtelsesbevillinger
119 410 254 634 EUR i betalingsbevillinger.
I forhold til 2007-budgettet udviser disse beløb for forpligtelsesbevillingernes vedkommende en
stigning på 1,44% og for betalingsbevillingernes vedkommende en stigning på 3,39%.
De hovedprincipper, Rådet lagde til grund for gennemgangen, var følgende:
der skal findes passende midler til Den Europæiske Unions forskellige prioriteter
der sikres en kontrolleret stigning i betalingsbevillingerne
de eksisterende lofter under den finansielle ramme overholdes, idet det sikres, at der i det
nødvendige omfang skabes tilstrækkelige margener under lofterne for udgifts- og underud-
giftsområderne.
1
I den forbindelse fremsatte Italien sammen med Spanien og Grækenland en erklæring om
flersprogethed.
12
11630/07 (Presse 166)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453610_0013.png
13.VII.2007
Skemaet herunder sammenfatter resultaterne af drøftelserne:
(i EUR)
Disponibel
margen
under
gældende
finansielle
ramme
Rådets førstebehandling
Udgiftsområde
Forskel i forhold til
FBF for 2008
Forskel i forhold til
2007-budgettet
(%)
Forpligtelser
1. Bæredygtig vækst
1a. Styrkelse af konkur-
renceevnen med hen-
blik på vækst og be-
skæftigelse
1b. Styrkelse af samhørig-
heden med henblik på
vækst og beskæftigelse
I alt
Den Europæiske Globalise-
ringstilpasningsfond
2. Beskyttelse og forvaltning
af naturressourcerne
heraf markedsrelaterede
udgifter og direkte støtte
3. EU-borgerskab, frihed,
sikkerhed og retfærdig-
hed
3a. Frihed, sikkerhed og
retfærdighed
3b. EU-borgerskab
I alt
4. EU som global partner
Reserve til nødhjælp
I alt
5. Administration
6. Kompensationer
Betalinger
Forpligtelser
Betalinger
Forpligtelser
Betalinger
9 504 015 250
8 990 265 850
-266 413 750
-548 413 750
+7,8
+27,58
342 984 750
46 877 941 445
56 381 956 695
500 000 000
40 124 714 507
49 114 980 357
0
-266 413 750
-498 000 000
-1 046 413 750
+3,06
+3,73
+6,18
+9,54
11 058 555
354 043 305
55 722 680 496
54 217 327 053
-553 151 000
-553 151 000
-0,94
-0,92
3 077 319 504
41 948 990 000
41 897 050 500
3 005 010 000
686 735 780
583 943 000
1 270 678 780
6 889 796 000
239 218 000
7 129 014 000
7 190 244 746
206 636 292
478 147 780
649 833 006
1 127 980 786
7 552 525 400
0
7 552 525 400
7 190 804 746
206 636 292
-4 298 220
-14 550 000
-18 848 220
+217 600 000
-18 298 220
-44 550 000
-62 848 220
-125 000 000
-239 218 000
+10,08
-9,83
-0,06
+4,74
+2,00
+0,89
-10,74
-6,15
+2,72
60 264 220
31 057 000
91 321 220
112 204 000
-96 173 008
0
-716 985 978
-96 173 008
0
-2 122 803 978
+3,57
-53,53
+1,44
+3,58
-53,53
266 755 254
363 708
TILSAMMEN 128 401 211 009 119 410 254 634
Betalingsbevillinger, i % af
BNI
+3,39
3 902 006 991
0,95
11630/07 (Presse 166)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453610_0014.png
13.VII.2007
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
BUDGETTET FOR 2007
Forslag til ændring til det almindelige budget for 2007
Rådet vedtog med kvalificeret flertal forslaget til ændringsbudget nr. 5 til det almindelige budget
for 2007 som foreslået af Kommissionen og pålagde formandskabet at udarbejde de budgetdoku-
menter, der skal fremsendes til Europa-Parlamentet.
(11250/07)
EKSTERNE FORBINDELSER
Euro-Middelhavsaftalen mellem EU og Libanon - Udvidelsen
Rådet vedtog en afgørelse om undertegnelse og midlertidig anvendelse af protokollen til Euro-
Middelhavsaftalen med Libanon for at tage hensyn til de ti medlemsstaters tiltrædelse af EU i
maj 2004
(11299/07, 11300/07).
Euro-Middelhavsaftalen med Libanon blev undertegnet i Luxembourg i juni 2002 og trådte i kraft i
april 2006.
11630/07 (Presse 166)
14
DA