Europaudvalget 2006-07
2815 - landbrug og fiskeri Bilag 6
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2.1 Kontoret for europapolitik og internationale relationer
Den 18. juli 2007
FVM 451
Referat af møde i Rådet (landbrug og fiskeri) den 16. juli 2007
1. Formandskabets arbejdsprogram
Det portugisiske formandskab præsenterede arbejdsprogrammet for 2. halvår af 2007. Hovedele-
menterne i programmet vedrører en reform af vinsektoren, forberedelse af arbejdet med sundheds-
tjekket i forlængelse af reformen af den fælles landbrugspolitik fra 2003, justering og forenkling af
sektorerne for sukker, mælk og bomuld. Derudover ønsker formandskabet at sætte fokus på bære-
dygtig udnyttelse af skovressourcerne og på ulovligt, urapporteret og ureguleret fiskeri samt
TAC/kvotefastsættelse i slutningen af året. Medlemslandene tog præsentationen til efterretning.
2. Vinreform
Kommissionen præsenterede forslaget om en reform af vinsektoren, og Rådet havde en indledende
drøftelse heraf.
Samtlige medlemslande tilkendegav deres tilslutning til at reformere vinsektoren, mens der var for-
skellige holdninger til forslagets forskellige elementer. En række medlemslande udtalte modstand
mod den foreslåede rydningsordning, idet de anførte, at der burde tages hensyn til den potentielt ne-
gative virkning på miljøet. Enkelte lande støttede rydningsordningen, men fandt at der var behov for
en overgangsordning. Andre medlemslande var imod en ophævelse af plantningsforbudet i 2013,
idet de fandt det i modstrid med formålet med rydningsordningen. En række medlemslande støttede
konceptet om nationale konvolutter og ønskede samtidig at kunne anvende midlerne til flere foran-
staltninger end foreslået. Flere af de nye medlemslande tilkendegav deres modstand mod fordelin-
gen af midlerne mellem medlemslandene. En række lande støttede overførslen af midlerne til søjle
2, mens flere sydeuropæiske lande ytrede sig imod. Enkelte lande ønskede fortsat at kunne støtte
destillation af vin og efterspurgte en overgangsordning i forbindelse med afskaffelse af de gamle
markedsinstrumenter. Derudover lagde en række medlemslande vægt på kvalitet og mærkning. For
så vidt angår forbudet mod tilsætning af sukker, ønskede en lang række mere nordligt beliggende
lande fortsat at kunne berige vinen med sukker, mens flere sydeuropæiske lande støttede Kommis-
sionens foreslåede forbud mod berigelse med sukker. Danmark udtrykte undren over nedsættelsen
af rydningsarealet og ønskede derudover en udløbsdato for markedsordningen ved udgangen af
2013. Danmark foretrak endvidere en afkoblet støtte til vindyrkerne under enkeltbetalingsordningen
frem for en overførsel af store midler til nationale konvolutter. Støtte til grøn høst skulle derudover
være knyttet til kriser i stedet for at være en permanent ordning. Endvidere burde midlerne afsat til
salgsfremme reduceres, og sundhedsanprisninger af vin burde følge de generelle regler herom. En-
delig udtrykte Danmark modstand mod forbudet mod sukkerberigelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Formandskabet håber, at der kan opnås politisk enighed om en vinreform inden udgangen af året.
Europa-Parlamentets udtalelse forventes at foreligge primo 2008.
3. Sukkeromstruktureringsordning
Rådet havde en drøftelse af sukkeromstruktureringsforslaget med udgangspunkt i 4 spørgsmål fra
formandskabet. Kommissionen redegjorde indledningsvist for, at der ikke vil blive tale om en gen-
forhandling af 2005-reformen og fastslog, at man ikke ønsker at give afkald på sukkerproducenter-
nes initiativret, som man betegner som et potentielt stærkt instrument. En række medlemslande til-
kendegav deres støtte til den foreslåede 2-fasede model, mens andre ytrede modstand mod koncep-
tet om dyrkernes initiativret. Danmark udtrykte på mødet kritik af Kommissionens forslag, idet det
ikke er i tråd med princippet om frivillighed og lagde vægt på, at der i stedet burde foretages en ob-
ligatorisk lineær kvotereduktion i 2008/2009. Forslaget om justering af sukkeromstruktureringsord-
ningen forventes vedtaget på rådsmødet i september 2007.
4. Finansiering af den fælles landbrugspolitik
Forslaget var udgået af dagsordenen.
5. Mælkeminireform
Forslaget var ikke på dagsordenen.
6. Oplysningskampagner og salgsfremstød for landbrugsprodukter
Forslaget var ikke på dagsordenen.
7. Finsk frøstøtte
Forslaget var ikke på dagsordenen.
8. Methomyl
Forslaget blev vedtaget uden debat.
9. GM-kartoffel
Der henvises til særskilt referat fra Miljøministeriet.
Under
eventuelt
anmodede Danmark Kommissionen om at fastsætte en TAC for sperling for 2007
på 50.000 tons, idet bestanden, ifølge Danmarks Fiskeriundersøgelser, kan bære en TAC af denne
størrelsesorden. Kommissionen fandt, at der ikke kunne åbnes for fiskeriet efter sperling i 2007, da
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
det ville sikre en rekruttering og dermed en bedre bestand i 2008. Kommissionen gav tilsagn om at
ville drøfte den fremtidige forvaltning af fiskeriet efter sperling og andre industrifiskebestande med
Danmark.
Derudover anmodede en række medlemslande Kommissionen om at fastsætte den obligatoriske
brak-procent til 0 pct. for 2008/2009, hvilket Kommissionen vil imødekomme. De frivillige brak-
ordninger vil ikke blive berørt af et forslag herom.