Europaudvalget 2006-07
2816+2817 – Almindelige anl. Bilag 5
Offentligt
390284_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Nordgruppen
EUK j.nr. 400.A.5-0-0
Den 31. juli 2007
REFERAT
Rådsmøde (almindelige anliggen-
der og eksterne forbindelser) den
23.-24. juli 2007.
1. Kommissionens fjerde rapport om økonomisk og social samhørighed - ”fjerde
samhørighedsrapport” - og dertil hørende meddelelse
Kommissær Hübner præsenterede Kommissionens fjerde samhørighedsrapport. Rapporten
indeholdt en analyse af forskellene i EU, de interne og eksterne udfordringer, EU's og med-
lemslandenes svar på udfordringerne, samt af fremtidens samhørighedspolitik. Rapporten no-
terede sig en række positive erfaringer med samhørighedspolitikken, herunder som løftestang
ifht. investeringer, jobskabelse, efteruddannelse, samt bedre sammenhæng til Lissabon-
dagsordenen. Udfordringerne, i form af demografi, jobskabelse, uddannelsesniveau og klima-
forandringer, ville, ifølge Kommissionen, indvirke forskelligt på de forskellige regioner i Eu-
ropa. Det store samhørighedsforum ultimo september 2007 bliver startskuddet til diskussio-
nen om samhørighedspolitikkens fremtid. Der bliver også en bred konsultation og en drøftel-
se i forbindelse med midtvejsevalueringen. Herefter går Kommissionen i tænkeboks med
henblik på at præsentere et forslag til en ny politik i den femte samhørighedsrapport i
2010. Der var ingen substansdrøftelse af rapporten på rådsmødet.
2. (Evt.) WTO/DDA
Kommissær Mandelson orienterede Rådet om stadet for WTO-forhandlingerne samt om
Kommissionens hensigter for den nærmest kommende periode. Uanset den kendsgerning, at
forventningerne på nuværende tidspunkt måske ikke var lige så store som for år tilbage, så
ville det, der lå på bordet aktuelt gøre WTO-DDA til den største handelsrunde nogensinde.
Man måtte gøre sit yderste for at forhindre, at den frygt, som lurede under overfladen hos
mange, fik lov til at spænde ben for videre fremskridt. Mandelson fandt, at de nu udarbejdede
papirer på henholdsvis landbrugsområdet og NAMA-området var "ærligt arbejde". Smerten
var pænt fordelt på alle.
3. Det vestlige Balkan
Rådet gjorde status over forhandlingerne i Sikkerhedsrådet om en resolution vedrørende Ko-
sovos fremtidige status. Det var ikke lykkedes at skabe enighed i Sikkerhedsrådet. Der var i
Rådet bred opbakning til at indlede en ny forhandlingsperiode på 120 dage. Denne vil sand-
synligvis blive ledet af en trojka bestående af EU, USA og Rusland. Forhandlingerne forventes
indledt snarest muligt, formentlig omkring 1. august. Rådet hilste endvidere valget af ny præ-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
390284_0002.png
2
sident i Albanien velkommen og opfordrede landets politiske kræfter til at samarbejde om de
nødvendige reformer i forhold til at opfylde EU’s kriterier.
4. Ukraine
Rådet drøftede kortfattet et oplæg til EU/Ukraine-topmødet den 14. september 2007. Det
blev understreget, at EU med tanke på parlamentsvalget i Ukraine den 30. september skulle
give klare budskaber om vigtigheden i, at valget gennemføres i overensstemmelse med inter-
nationale standarder og fører til konsolidering af demokratiet og fortsat reformproces.
5. (Evt.) Iran
Solana orienterede kort om sine samtaler med den iranske chefforhandler Larijani om det
iranske atomprogram.
6. Mellemøsten
Rådet drøftede den aktuelle situation i Mellemøsten. Der blev vedtaget rådskonklusioner, som
understreger den aktuelle nødvendighed af igangsættelsen af en reel fredsproces til sikring af
en to-statsløsning og opfordrer alle parter til at afstå fra handlinger, der truer en sådan løsning,
herunder særligt bosættelsesaktiviteterne og affyringen af raketter ind i Israel. Rådet opfordrer
parterne til at fortsætte den bilaterale dialog og byder mødet mellem Olmert og Abbas den 16.
juli velkomment samt understreger vigtigheden af det arabiske fredsinitiativ og erklærer sig
parat til at indgå aktivt i arbejdet for en international konference. Rådskonklusionerne bekræf-
ter EU’s ønske om at spille en aktiv rolle i fredsprocessen og hilser det seneste kvartetmøde
og valget af Blair som kvartetudsending velkomment. EU anerkender Israels delvise overfør-
sel af palæstinensiske skatter og afgifter samt frigivelsen af 255 fanger fra israelske fængsler
som et første skridt mod efterlevelsen af de indgåede aftaler. Endvidere opfordres til yderlige-
re skridt fra israelsk side, herunder fjernelse af checkpoints og barrierer på Vestbredden.
Rådskonklusionerne indeholder en gentagelse af EU’s fulde støtte til Abbas og bekræftelse af,
at EU har påbegyndt direkte finansiel og tekniske støtte til nødregeringen. Endelig udtrykker
EU sin dybe bekymring for den kritiske humanitære situation i Gaza, hvor EU fortsat vil gøre
sit yderste for at sikre nødhjælp til befolkningen. Rådet opfordrer alle parter til at arbejde for
åbning af grænserne til dette formål.
På rådsmødet blev der desuden vedtaget rådskonklusioner om Libanon, der fordømmer an-
grebene på UNIFIL, støtter Siniora’s regering og opfordrer alle politiske kræfter i Libanon til
at arbejde for en løsning på det aktuelle politiske dødvande samt fordømmer kampene i Nahr
al Bared og udtrykker støtte til de libanesiske styrker. I rådskonklusionerne bydes det intra-
libanesiske møde den 14.-15. juli velkomment. Endelig opfordrer EU alle parter, såvel interne
som eksterne, til at efterleve alle relevante sikkerhedsresolutioner vedrørende Libanon.
7. Sudan/Darfur
Rådets drøftelse af Sudan omhandlede primært forslag om en evt. ESDP-mission til Tchad og
den nordøstlige del af den Central Afrikanske Republik (CAR). Missionen ville have til formål
at beskytte flygtninge og internt fordrevne samt sikre levering af humanitær bistand. Der blev
vedtaget rådskonklusioner, hvor Rådet bemyndiges til at gå videre med planlægningen af en
mulig ESDP-mission. Oprørsgrupperne i Darfur opfordres til at deltage i forhandlingerne i
Arusha den 3.-5. august og Sudans regering opfordres til at samarbejde med FN og AU om-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
390284_0003.png
3
kring transitionen af AMIS til en AU-FN hybridstyrke. Rådet gentager, at man er parat til
træffe yderligere foranstaltninger mod personer, der modarbejder fredsforhandlingerne eller
implementeringen af FN's plan for styrkelsen af den fredsbevarende mission i Darfur.
8. (Evt.) Europarådets Parlamentariske Forsamlings resolution 1562 (2007) ”Secret
detentions and illegal transfers of detainees involving council of Europe member
states: second report2 (CIA-overflyvninger)
Under eventuelt henledte Nederlandene Rådets opmærksomhed på Europarådets rapport om
påståede hemmelige CIA-aktiviteter i Europa.
9. (Evt.) Libyen
På rådsmødet udtrykte formandskabet lettelse over Libyens omgørelse af dødsdommene over
de bulgarske sygeplejersker og den palæstinensiske læge til fængsel på livstid, og man håbede
på en snarlig udlevering af de dømte til Bulgarien. Umiddelbart efter dødsdommens konverte-
ring til livstid blev der indledt forhandlinger mellem EU og Libyen vedr. udlevering af de
dømte til strafafsoning i Bulgarien.
Efter rådsmødet blev de dømte overført til strafafsoning og efterfølgende benådning i Sofia
den 24. juli 2007. Udleveringen kom i stand efter indgåelse mellem Kommissionen og Libyen
af et memorandum om relationerne mellem Libyen og EU. Dette er fordelt til medlemslande-
ne og offentliggjort på Kommissionens hjemmeside. Aftalen indebærer ikke finansielle for-
pligtelser for EU, men omfatter et tilbud om at medlemslandene yder frivillige bidrag til den
medicinske indsats overfor Hiv/Aids i Libyen. I aftalen er der givet tilsagn om at Kommissio-
nen vil søge mandat fra Rådet til at indlede forhandlinger med Libyen om en samarbejdsaftale
med EU omfattende markedsadgang for libyske produkter, teknisk bistand indenfor arkæologi
og bevaringsteknikker, støtte til grænseovervågning i Libyen for at bekæmpe illegal immigrati-
on, bistand på uddannelsesområdet, studieprogrammer samt overgang til kategori A Schen-
gen-visa for libyske statsborgere.
10. Den Demokratiske Republik Congo
Den belgiske udenrigsminister orienterede om sin seneste rejse til regionen, der var udløst af
den spændte situationen i det østlige Congo. Situationen var tilspidset mellem den nye rege-
ring i DR Congo og autonome militsgrupper i øst. Fra rwandisk side var der frygt for, at en
militærkonfrontation mellem DRC regeringstropper og militsgrupper kunne føre til en ind-
strømning af hutu-militsgruppen FDLR fra DRC til Rwanda, der siden folkedrabet i Rwanda
havde holdt til i DRC. Regeringen i DR Congo havde virket uforsonlig over for international
indblanding, herunder fra EU og FN.
11. Eventuelt
Rusland/Litvinenko-sagen
Under eventuelt orienterede UK om udviklingen i Litvinenko-sagen efter Ruslands afvisning
af at udlevere eks-FSB agenten Andrej Lugovoj, som mistænkes for drabet på Litvinenko. UK
værdsatte formandskabets erklæring af den 18. juli 2007, som opfordrer Rusland til konstruk-
tivt samarbejde i sagen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
390284_0004.png
4
A-punkt: Udvidelsen: Bulgarien og Rumænien - Mekanismen for samarbejde og kontrol.
Rådet vedtog konklusioner om samarbejds- og kontrolmekanismen for Bulgarien og Rumæni-
en på baggrund af Kommissionens rapporter om landenes fremskridt med ledsageforanstalt-
ningerne efter tiltrædelsen. Rådet opfordrede Bulgarien og Rumænien til at fortsætte deres
vedholdende indsat med henblik på at sætte ind over for alle udestående spørgsmål.