Europaudvalget 2006-07
2820 - konkurrenceevne Bilag 1
Offentligt
395971_0001.png
Notat
Samlenotat til Folketingets Europaudvalg med henblik på møde i Rådet
(Konkurrenceevne - det indre marked, industri, forskning) fredag den 28.
september 2007
Forskningsdelen
Punkt 1: Forslag til Rådets forordning om oprettelse af et fælles-
foretagende for initiativet om innovative lægemidler (IMI)
KOM(2007) 241 af 15. maj 2007
- Information fra Kommissionen
- Udveksling af synspunkter
s. 2
12. september 2007
Punkt 2: Forslag til Rådets forordning om oprettelse af "ARTEMIS-
fællesforetagendet" til gennemførelse af det fælles
teknologiinitiativ vedrørende indlejrede computersystemer s. 8
KOM(2007) 243 af 15. maj 2007
- Information fra Kommissionen
- Udveksling af synspunkter
Punkt 3: Forslag til Rådets forordning om oprettelse af fælles-
foretagendet ”Clean Sky"
KOM(2007) 315 af 20. juni 2007
- Information fra Kommissionen
- Udveksling af synspunkter
Punkt 4: Forslag til Rådets forordning om oprettelse af "ENIAC-
fællesforetagendet"
KOM(2007) 356 af 22. juni 2007
- Information fra Kommissionen
- Udveksling af synspunkter
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Bredgade 40
1260 København K
Telefon
Telefax
E-post
3544 6200
3544 6201
[email protected]
www.fi.dk
s. 14
Netsted
CVR-nr.
Sagsnr.
Dok nr.
Side
07-020880
308887
1/28
s. 20
Punkt 5: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning
om Fællesskabets deltagelse i et forsknings- og udviklingspro-
gram, der har til formål at forbedre ældres livskvalitet
gennem brug af ny informations- og kommunikations-
teknologi (IKT), og som gennemføres af en række
forskellige medlemsstater. "Længst muligt i eget hjem”
(”Ambient Assisted Living"- AAL)
s. 25
KOM(2007) 329 af 14. juni 2007
- Information fra Kommissionen
- Udveksling af synspunkter
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Punkt 1: Forslag til Rådets forordning om oprettelse af et fællesforetagende
for initiativet om innovative lægemidler (IMI)
KOM(2007) 241 af 15. maj 2007
- Information fra Kommissionen
- Udveksling af synspunkter
1.
Resumé
Det 7. rammeprogram for Forskning, Teknologisk udvikling og Demonstration
udmærker sig ved en markant satsning på strategiske initiativer, hvor industri og
forskning går sammen om at udforme den fælles europæiske strategi inden for en
række forskningsområder
Et nyt initiativ er EU's fælles teknologiinitiativer (JTI). Kommissionen fremlagde
forslag om etableringen af et fælles teknologiinitiativ for innovative lægemidler
medio maj 2007. Kommissionen præsenterede forslaget på Rådsmødet (Konkur-
renceevne) den 21.-22. maj 2007.
Teknologiinitiativet skal accelerere udviklingen af sikrere og mere effektive læ-
gemidler. Formålet er at støtte en hurtigere udvikling af bedre lægemidler til
gavn for patienter og sikre, at den farmaceutiske industri i Europa fastholder en
førende position. Der igangsættes forskningsprojekter med fokus på de primære
årsager til forsinkelser og flaskehalse i industriens nuværende udvikling af nye
lægemidler.
Det samlede budget for fællesforetagendet IMI for den tiårige periode frem til
2017 forventes at være 2 milliarder euro. Heraf forventes fællesskabet at skulle
bidrage med 1 milliard euro fra budgetmidlerne til temaet "Sundhed" under sær-
programmet "Samarbejde".
2.
Baggrund
EU's fælles teknologiinitiativer (JTI) er et nyt instrument i EU's politik for at
fremme forskning og teknologisk udvikling.
De fælles teknologiinitiativer kendetegner en helt ny måde at tildele europæisk
industri betydelig indflydelse på EU's forskningspolitik gennem industridrevne,
offentlig-private partnerskaber. JTI’erne er karakteriserede ved, at især industri-
en, og i et vist omfang forskningsmiljøerne, er mere direkte involverede i ud-
formningen og udmøntningen af programmerne end i de traditionelle rammepro-
gramaktiviteter.
Hensigten er, at de styrende organer (fællesforetagendet), som vil være drevet af
industri-konsortiet bag den konkrete JTI, selv skal stå for forvaltningen af strate-
gisk forskningsdagsorden og tilhørende bevilling. De primære opgaver er i første
omgang derfor at fastlægge et arbejdsprogram for det pågældende forskningsom-
råde, udarbejde opslag til at udmønte arbejdsprogrammet og forskningsstrategien
samt at evaluere og udvælge projekter til støtte.
En del af indsatsen i 7. rammeprograms særprogrammer vil blive udmøntet igen-
nem JTI’er.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
2/28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Gennem de fælles teknologiinitiativer mobiliseres en kombination af private og
offentlige, europæiske og nationale finansieringsformer og -kilder. Denne finan-
siering kan antage forskellige former og mobiliseres gennem forskellige meka-
nismer.
Initiativerne udspringer hovedsagelig af arbejdet i EU's europæiske teknologi-
platforme og kan betragtes som en overbygning på de få teknologiplatforme, der
er nået til et stadium, hvor betydelige offentlige og private investeringer er nød-
vendige for at føre platformens strategiske forskningsdagsorden ud i livet.
Kommissionen har tidligere meddelt, at man planlægger at foreslå JTI’ere inden
for følgende seks områder:
- Luftfartsteknik og lufttransport (Clean Sky)
- Indlejrede computersystemer(ARTEMIS)
- Global miljø- og sikkerhedsovervågning (GMES)
- Brændselsceller og brint (FCH)
- Innovative lægemidler (IMI)
- Nanoelektronik (ENIAC).
Efter forelæggelsen af forslaget om ARTEMIS (se punkt 2), Clean Sky (se punkt
3), ENIAC (se punkt 4) og IMI forventes Kommissionen snarest at fremsætte for-
slag om yderligere et fælles teknologiinitiativ vedrørende Brændselsceller og
brint.
IMI skal accelerere udviklingen af sikrere og mere effektive lægemidler. Formå-
let er at støtte en hurtigere udvikling af bedre lægemidler til gavn for patienter og
sikre, at den farmaceutiske industri i Europa fastholder en førende position. Der
igangsættes forskningsprojekter med fokus på de primære årsager til forsinkelser
og flaskehalse i industriens nuværende udvikling af nye lægemidler
Det samlede budget for fællesforetagendet IMI for den tiårige periode frem til
2017 forventes at være 2 milliarder euro. Heraf forventes fællesskabet at skulle
bidrage med 1 milliard euro fra budgetmidlerne til temaet "Sundhed" under sær-
programmet "Samarbejde". 1 milliard euro forventes således tilvejebragt af EF-
PIA, den europæiske farmaceutiske brancheorganisation.
3.
Hjemmelsgrundlag
Forslagets hjemmel er Traktatens artikel 171. Forslaget vedtages i henhold til
Traktatens artikel 172, hvorefter Rådet efter høring af Europa-Parlamentet og Det
Økonomiske og Sociale Udvalg kan vedtage forslag om de i artikel 171 omhand-
lede bestemmelser.
4.
Nærhedsprincippet
Forslaget vil give mulighed for, at hidtil fragmenterede indsatser for såvel EU,
nationale statslige og private midler kan samles i en fælles europæisk indsats om
innovative lægemidler. En fællesskabsforanstaltning kan skabe en retlig ramme
for et sådant samarbejde. Muligheden for samordning af nationale og europæiske
indsatser øger handlerummet for opnåelse af overordnede mål for den samlede
europæiske forskning og industri inden for området. Herigennem styrkes de eu-
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
3/28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ropæiske virksomheders konkurrencekraft. Forslaget vurderes hermed at være i
overensstemmelse med nærhedsprincippet.
5.
Formål og indhold
Den foreslåede forordning vedrører oprettelse af et fællesforetagende for initiati-
vet om innovative lægemidler med henblik på gennemførelsen af det fælles tek-
nologiinitiativ om innovative lægemidler (IMI). Dette initiativ sigter mod at styr-
ke EU’s position inden for lægemiddelforskningen. Fra at have været førende in-
den for lægemiddelforskningen halter EU nu bagefter, både hvad angår offentlige
og private investeringer i forskning. IMI forventes at give forskningssamarbejdet
inden for biofarmakasektoren en ny dimension, idet initiativet indebærer, at kon-
kurrerende medicinalfirmaer for første gang vil samarbejde om forskning for at
forbedre lægemiddeludviklingsprocessen. Endvidere forventes det, at deltagelsen
af forskningsmiljøer og kliniske centre, små og mellemstore virksomheder, pati-
entorganisationer og offentlige myndigheder (herunder tilsynsmyndigheder) vil
føre til hurtigere omsætning af resultaterne.
Oprettelse
IMI-fællesforetagendet foreslås oprettet for en periode, som udløber den 31. de-
cember 2017. Rådet vil kunne forlænge denne periode. Fællesforetagendets se-
kretariat foreslås placeret i Bruxelles, Belgien.
Mål
Det foreslås, at IMI-fællesforetagendet skal bidrage til gennemførelsen af det 7.
rammeprogram og temaet ”Sundhed” under særprogrammet ”Samarbejde” blandt
andet for at:
støtte prækompetitiv forskning i og udvikling af lægemidler, dvs. forskning i
værktøjer og metoder, der anvendes i lægemiddeludviklingsprocessen, i med-
lemslandene og landene, som er associeret med det 7. rammeprogram, med
en koordineret fremgangsmåde for at eliminere flaskehalse inden for udvik-
lingen af lægemidler
støtte gennemførelse af forskningsprioriteterne som fastlagt i forsknings-
dagsordenen under det fælles teknologiinitiativ om innovative lægemidler,
især ved at yde tilskud på grundlag af indkaldelser af konkurrerende forslag
om forskningsprojekter
fungere som offentlig-privat partnerskab, der tilsigter at styrke forskningsin-
vesteringerne i biofarmakasektoren i medlemslandene og landene, som er as-
socieret med det 7. rammeprogram, ved at sammenlægge ressourcer og op-
dyrke samarbejde mellem den offentlige og private sektor
Medlemmer og organisering
Det foreslås, at IMI-fællesforetagendet stiftes af Det Europæiske Fællesskab, re-
præsenteret ved Kommissionen, og European Federation of Pharmaceutical Indu-
stries and Associations, EFPIA.
Endvidere foreslås det, at IMI-fællesforetagendet skal være åbent for nye med-
lemmer, blandt andet medlemslandene og lande, der er associeret med det 7.
rammeprogram, under forudsætning af, at disse bidrager med midler til at opfylde
målene for IMI-fællesforetagendet.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
4/28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det forventes, at IMI-fællesforetagendet skal bestå af en bestyrelse, et sekretariat
og et videnskabeligt udvalg. Bestyrelsen, der er sammensat af medlemmerne, har
det overordnede ansvar for driften af IMI-fællesforetagendet. Bestyrelsens afgø-
relser forudsætter en positiv stemmeafgivelse fra de stiftende medlemmer, dvs.
Kommissionen og EFPIA. Sekretariatet sammensættes af en administrerende di-
rektør og en række medarbejdere og vil være ansvarlig for den daglige ledelse,
herunder processen med forslagsindkaldelser og evaluering, administration af til-
skud osv.
Det videnskabelige udvalg er et rådgivende organ for bestyrelsen og skal bestå af
højst 15 medlemmer, der skal afspejle en ligelig repræsentation af ekspertise fra
akademiske kredse, patientorganisationer og offentlige tilsynsmyndigheder. Det
videnskabelige udvalg skal under ét besidde videnskabelig kompetence og ek-
spertise inden for den samlede lægemiddeludviklingsproces. Det videnskabelige
udvalg får blandt andet til opgave at rådgive om, hvorvidt forskningsdagsordenen
fortsat er relevant og at anbefale eventuelle ændringer.
Finansiering
Fællesskabets maksimale bidrag til IMI-fællesforetagendet til dækning af de lø-
bende omkostninger og forskningsaktiviteterne foreslås at udgøre 1 mia. euro,
som afholdes af den budgetbevilling, der er tildelt temaet ”Sundhed” i særpro-
grammet ”Samarbejde” til gennemførelse af 7. rammeprogram. Bidraget fra EF-
PIA-medlemsfirmaerne skal mindst modsvare fællesskabsbidraget.
Forskningsaktiviteterne finansieres i fællesskab via finansielt bidrag fra Fælles-
skabet og ikke-finansielle bidrag fra EFPIA-medlemsfirmaerne (personale, ud-
styr, hjælpematerialer). IMI-fællesforetagendets driftsomkostninger finansieres af
dets medlemmer. Fællesskabet og EFPIA bidrager ligeligt til finansiering af
driftsomkostningerne.
Støtteberettigelse
Det er hensigten, at IMI-fællesforetagendet skal støtte forskningsaktiviteter på
grundlag af indkaldelser af konkurrerende ansøgninger, uafhængig evaluering og
indgåelse af aftaler om tilskud og projektaftaler.
Det foreslås, at universiteter, forskningsorganisationer, små og mellemstore virk-
somheder, patientorganisationer osv. kan komme i betragtning til finansiering fra
Fællesskabets bidrag til IMI-fællesforetagendet.
De deltagende forskningsbaserede medicinalfirmaer, der er fuldgyldige medlem-
mer af EFPIA, kan ikke opnå støtte til deres aktiviteter fra IMI-
fællesforetagendet. De forventes at bidrage økonomisk til forskningsaktiviteter
under IMI.
Rapport og evaluering
Det foreslås, at Kommissionen skal forelægge Europa-Parlamentet og Rådet en
årlig rapport over de fremskridt, som IMI-fællesforetagendet har opnået.
Desuden foreslås det, at Kommissionen to år efter oprettelsen af IMI-
fællesforetagendet, dog senest i 2010, skal foretage en foreløbig evaluering af
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
5/28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
IMI-fællesforetagendet med bistand fra uafhængige eksperter, samt at Kommis-
sionen ved udgangen af 2017 skal gennemføre en endelig evaluering af IMI-
fællesforetagendet med bistand fra uafhængige eksperter.
Overensstemmelse med andre EU-politikker og mål
Den foreslåede forordning er i overensstemmelse med Fællesskabets forsknings-
politikker og målsætningen om at investere 3 % af EU’s BNP i forskning og ud-
vikling i 2010, hvoraf to tredjedele skal komme fra den private sektor, jf. Det Eu-
ropæiske Råds beslutning i Barcelona i 2002.
6.
Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke nogen udtalelse fra Europa-Parlamentet.
7.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
Forsknings- og
8.
Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet
Gennem fælles teknologiinitiativer mobiliseres en kombination af private og of-
fentlige, europæiske og nationale finansieringsformer og -kilder. Denne finansie-
ring kan antage forskellige former og mobiliseres gennem forskellige mekanis-
mer.
Kommissionen ventes at lægge op til en fællesskabsfinansiering på 1 milliard eu-
ro i perioden 2007-2013. Danmark finansierer ca. 2 % af EU’s budget svarende
til ca. 150 mio. kr.
Der forventes ikke krav om national statslig medfinansiering. Eventuelle statsfi-
nansielle konsekvenser vil blive vurderet i den videre proces.
9.
Høring
Sagen har senest med frist den 6. september 2007 været behandlet i EF-
Specialudvalget for forskning. Der er ikke fremkommet bemærkninger.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter forslaget om at forøge Europas industrielle forskningsaktivite-
ter og hilser velkommen, at Kommissionen har fremlagt forslag om oprettelse af
fællesforetagendet IMI.
Danmark stiller sig positivt til oprettelsen af fællesforetagendet IMI.
IMI har størst dansk interesse af de foreliggende fire forslag til fælles teknologi-
initiativer, idet der har været bred opbakning fra lægemiddelindustrien til forsla-
get.
Danmark lægger vægt på og vil arbejde for at sikre åbenhed og gennemsigtighed
i JTI’ens virke, uddannelsesaktiviteter tilknyttet JTI’en samt reel konkurrence i
de udbudte forskningsprojekter.
Innovationsstyrelsen
Side
6/28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er en generel positiv holdning til forslaget blandt medlemslandene. Følgende
fra forhandlingerne kan særligt fremhæves:
Intellektuel ejendomsret:
principperne i 7. rammeprogram følges.
Medlemslandenes indflydelse:
På opfordring af en række medlemslande har
Kommissionen indvilget i at give medlemslandegruppen en større rolle.
Efter drøftelse på Rådsmødet den 28. september 2007 planlægger formandskabet
at forelægge sagen på Rådets møde den 22.-23. november 2007 med henblik på
vedtagelse af forslaget om oprettelse af fællesforetagendet IMI.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen blev forelagt til orientering for Folketingets Europaudvalg på møde den
16. maj 2007 forud for Rådsmødet (Konkurrenceevne) den 22. maj 2007. Folke-
tingets Europaudvalg har modtaget supplerende samlenotat af 14. maj 2007.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
7/28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Punkt 2: Forslag til Rådets forordning om oprettelse af "ARTEMIS-
fællesforetagendet" til gennemførelse af det fælles teknologiinitia-
tiv vedrørende indlejrede computersystemer
KOM(2007) 243 af 15. maj 2007
- Information fra Kommissionen
- Udveksling af synspunkter
1.
Resumé
Det 7. rammeprogram for Forskning, Teknologisk udvikling og Demonstration
udmærker sig ved en markant satsning på strategiske initiativer, hvor industri og
forskning går sammen om at udforme den fælles europæiske strategi inden for en
række forskningsområder.
Et nyt initiativ er EU's fælles teknologiinitiativer (JTI). Kommissionen har frem-
lagt forslag om etableringen af et fælles teknologiinitiativ for indlejrede compu-
tersystemer medio maj 2007. Kommissionen præsenterede forslaget på Rådsmø-
det den 21.-22. maj 2007.
Indlejrede computersystemer betyder, at man indbygger regnekraft (intelligens)
andre steder end i den traditionelle computer, for eksempel i mobiltelefoner,
VVS-udstyr eller biler.
Fællesskabets finansielle bidrag til fællesforetagendet ARTEMIS for den tiårige
periode frem til 2017 forventes at være på op til 420 millioner euro. Fælles-
skabsmidlerne tages fra temaet "Informations- og kommunikationsteknologi
(IKT)" under særprogrammet "Samarbejde".
2.
Baggrund
EU's fælles teknologiinitiativer (JTI) er et nyt instrument i EU's politik for at
fremme forskning og teknologisk udvikling.
De fælles teknologiinitiativer kendetegner en helt ny måde at tildele europæisk
industri betydelig indflydelse på EU's forskningspolitik gennem industridrevne,
offentlig-private partnerskaber. JTI’erne er karakteriserede ved, at især industri-
en, og i et vist omfang de nationale partnere, er mere direkte involverede i ud-
formningen og udmøntningen af programmerne end i de traditionelle rammepro-
gramaktiviteter.
Hensigten er, at de styrende organer (fællesforetagendet), som vil være drevet af
industrikonsortiet bag den konkrete JTI, selv skal stå for forvaltningen af strate-
gisk forskningsdagsorden og tilhørende bevilling. De primære opgaver er i første
omgang derfor at fastlægge et arbejdsprogram for det pågældende forskningsom-
råde, udarbejde opslag til at udmønte arbejdsprogrammet og forskningsstrategien
samt at evaluere og udvælge projekter til støtte.
En del af indsatsen i 7. rammeprograms særprogrammer vil blive udmøntet igen-
nem JTI’er.
Gennem de fælles teknologiinitiativer mobiliseres en kombination af private og
offentlige, europæiske og nationale finansieringsformer og -kilder. Denne finan-
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
8/28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
siering kan antage forskellige former og mobiliseres gennem forskellige meka-
nismer.
Initiativerne udspringer hovedsagelig af arbejdet i EU's europæiske teknologi-
platforme, og kan betragtes som en overbygning på de få teknologiplatforme, der
er nået til et stadium, hvor betydelige offentlige og private investeringer er nød-
vendige for at føre platformens strategiske forskningsdagsorden ud i livet.
Kommissionen har tidligere meddelt, at man planlægger at foreslå JTI’ere inden
for følgende seks områder:
- Luftfartsteknik og lufttransport (Clean Sky)
- Indlejrede computersystemer(ARTEMIS)
- Global miljø- og sikkerhedsovervågning (GMES)
- Brændselsceller og brint (FCH)
- Innovative lægemidler (IMI)
- Nanoelektronik (ENIAC).
Efter forelæggelsen af forslaget om IMI (se punkt 1), Clean Sky (se punkt 3),
ENIAC (se punkt 4) og ARTEMIS forventes Kommissionen snarest at fremsætte
forslag om yderligere et fælles teknologiinitiativ vedrørende Brændselsceller og
brint.
Indlejrede computersystemer betyder, at man indbygger regnekraft (intelligens)
andre steder end i den traditionelle computer, for eksempel i mobiltelefoner,
VVS-udstyr eller biler.
Fællesskabets finansielle bidrag til fællesforetagendet ARTEMIS for den tiårige
periode frem til 2017 forventes at være på op til 420 millioner euro. Fælles-
skabsmidlerne tages fra temaet "Informations- og kommunikationsteknologi
(IKT)" under særprogrammet "Samarbejde".
3.
Hjemmelsgrundlag
Forslagets hjemmel er Traktatens artikel 171. Forslaget vedtages i henhold til
Traktatens artikel 172, hvorefter Rådet efter høring af Europa-Parlamentet og Det
Økonomiske og Sociale Udvalg kan vedtage forslag om de i artikel 171 omhand-
lede bestemmelser.
4.
Nærhedsprincippet
Forslaget vil give mulighed for, at hidtil fragmenterede indsatser for såvel EU,
nationale statslige og private midler kan samles i en fælles europæisk indsats om
indlejrede computersystemer. En fællesskabsforanstaltning kan skabe en retlig
ramme for et sådant samarbejde. Muligheden for samordning af nationale og eu-
ropæiske indsatser øger handlerummet for opnåelse af overordnede mål for den
samlede europæiske forskning og industri inden for området. Herigennem styrkes
de europæiske virksomheders konkurrencekraft. Forslaget vurderes hermed at
være i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
9/28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.
Formål og indhold
På verdensplan vurderes værdien af markedet for indlejrede systemer i 2004 at
være på 279 mia. kr. og hastigt stigende. Det skønnes, at omkring 90 % af alle
computersystemer i dag er indlejrede systemer.
Indlejret software må forventes at få en stadigt stigende betydning for dansk er-
hvervslivs konkurrenceevne i takt med, at den indlejrede software i højere grad
får betydning for produkternes ydeevne. Udvikling af indlejret software vil såle-
des være væsentlig for konkurrenceevnen inden for mange sektorer, eksempelvis
sundhed, landbrug, logistik, møbler, byggeri m.m., herunder anvendelser inden
for den offentlige sektor.
JTI’en skal samle fragmenterede indsatser inden for forskning og udviklingsar-
bejde (FoU) i indlejrede systemer. Det forventes, at JTI’en kan fokusere indsat-
serne i en retning inden for den forskningsdagsorden, som industrien har udar-
bejdet i den europæiske teknologiplatform for indlejrede systemer. Herved sikres
en målrettet udviklingsproces i forhold til den europæiske industris behov. Gen-
nem JTI’en skal skabes incitamenter for, at erhvervsliv og medlemslande øger
deres FoU indsats inden for indlejrede systemer.
Når software og softwaresystemer indgår som en integreret del af et produkt taler
man om indlejrede systemer. Når virksomheder konkurrerer på kvalitet og funk-
tionalitet af et givet produkt, vil indlejret software ofte være et væsentligt ele-
ment i denne konkurrence. Det vurderes, at værdien af den indlejrede software
inden udgangen af indeværende årti vil udgøre en væsentlig procentdel af den
samlede værdi af centrale varegrupper, eksempelvis 37 % af værdien i telekom-
munikationsprodukter og 33 % af værdien af medikoteknik. Indlejret software
udgør således et meget stort og voksende globalt marked.
Oprettelse
ARTEMIS fællesforetagendet foreslås oprettet for en periode, som udløber den
31. december 2017. Rådet vil kunne forlænge denne periode. Fællesforetagendets
sekretariat foreslås placeret i Bruxelles, Belgien.
Mål
Etableringen af fællesforetagendet ARTEMIS sigter mod at:
fastlægge og gennemføre en forskningsdagsorden for udviklingen af vigtige
teknologiområder vedrørende indlejrede computersystemer på tværs af forskel-
lige anvendelsesområder med henblik på at styrke europæisk konkurrenceevne
og bæredygtighed og skabe plads til helt nye markeder og samfundsnyttige an-
vendelsesformål
støtte gennemførelse af F&U-aktiviteterne, især ved at give økonomisk støtte
til deltagere i projekter, der er udvalgt på grundlag af indkaldelser af konkurre-
rende forslag
fremme et offentligt-privat partnerskab, der tilsigter at mobilisere og samle en
indsats fra Fællesskabets side og fra national og privat side, at øge de samlede
F&U-investeringer vedrørende indlejrede computersystemer og at skabe sam-
arbejde mellem den offentlige og den private sektor
sikre, at forskning og teknologisk udvikling vedrørende indlejrede computersy-
stemer er effektivt og holdbart
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
10/28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
opnå synergi og koordinering med hensyn til den europæiske F&U- indsats
vedrørende indlejrede computersystemer, herunder gradvis integrering i AR-
TEMIS-fællesforetagendet af de aktiviteter på området, der for øjeblikket gen-
nemføres via mellemstatslige F&U-ordninger (EUREKA)
Medlemmer og organisering
Fællesforetagendet kan oprettes af Kommissionen og medlemslandene i fælles-
skab. Fællesforetagendet skal imidlertid efter sin oprettelse være et uafhængigt
organ med selvstændig bemanding og gennemsigtig og åben beslutningsprocedu-
re. Magtbalancen skal afspejle finansieringen, hvor industrien står for minimum
50 %, forventeligt primært i form af ikke-finansielle bidrag.
Fællesforetagendet tænkes organiseret med en bestyrelse, et tilsynsråd, en indu-
stri og forskningskomité samt en direktør. Bestyrelsen foreslås sammensat af
medlemmerne af ARTEMIS-fællesforetagendet og formanden for Industri- og
Forskningskomiteen.
Tilsynsrådet består af repræsentanter for de offentlige myndigheder, der deltager
i ARTEMIS. Industri- og Forskningskomiteens medlemmer (max. 25) bliver ud-
peget af ARTEMISIA (The ARTEMIS Industrial Association, som er en fælles
europæisk organisation for virksomheder beskæftiget med indlejrede systemer og
en fælles teknologiplatform). Komiteens opgave er at udarbejde de flerårige stra-
tegiske planer og det årlige arbejdsprogram for ARTEMIS samt at udarbejde for-
slag til den teknologiske og forskningsmæssige strategi.
Finansiering
ARTEMIS’ ressourcer består af medlemmernes bidrag til driftsomkostningerne,
Kommissionens bidrag til finansiering af forsknings- og udviklingsaktiviteter
samt enhver form for indtægt, fællesskabet kan opnå.
ARTEMIS’ forsknings- og udviklingsaktiviteter for perioden indtil den 31. decem-
ber 2017 dækkes af følgende bidrag:
et finansielt bidrag fra Fællesskabet på højst 410 mio. euro til projektfinansie-
ring
ARTEMIS-medlemsstaters finansielle bidrag, der har form af årlige tilsagnser-
klæringer, og som udbetales direkte til forsknings- og udviklingsorganisatio-
ner, der deltager i forsknings- og udviklingsprojekterne
bidrag i naturalier fra forsknings- og udviklingsorganisationer som deres andel
af de udgifter, der er nødvendige for at gennemføre projekterne
Fællesskabets maksimale bidrag til ARTEMIS-fællesforetagendet udgør 420 mio.
EUR, som afholdes over den budgetbevilling, der er tildelt temaet "Informations-
og kommunikationsteknologi" under særprogrammet "Samarbejde" i det
7.rammeprogram for Forsknings, teknologisk udvikling og demonstration.
Driftsomkostningerne i forbindelse med ARTEMIS skal dækkes af medlemmerne
samt ARTEMISIA.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
11/28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Støtteberettigede
Det er hensigten, at ARTEMIS-fællesforetagendet skal støtte forskningsaktivite-
ter på grundlag af indkaldelser af konkurrerende forslag, uafhængig evaluering
og indgåelse af aftaler om tilskud og projektaftaler. Forudsætningen for, at et pro-
jektforslag kan komme i betragtning er, at konsortiet består af mindst tre uaf-
hængige medlemmer fra mindst tre ARTEMIS medlemslande.
Fællesforetagendet skal udelukkende tage beslutninger vedrørende fordeling af
midler. Procedurer for evaluering, regulering, kontraktindgåelse mv. skal baseres
på erfaringer fra eksisterende programmer.
Rapport og evaluering
Kommissionen forelægger Europa-Parlamentet og Rådet en årlig rapport over de
fremskridt, som ARTEMIS har opnået.
I henhold til vedtægterne skal der gennemføres uafhængige evalueringer. Der på-
tænkes to foreløbige evalueringer inden udgangen af henholdsvis 2010 og 2015 og
en efterfølgende evaluering senest i marts 2018.
Overensstemmelse med andre EU-politikker og mål
Den foreslåede forordning er i overensstemmelse med Fællesskabets forsknings-
politikker. Den er også i overensstemmelse med den fornyede Lissabon-strategi
og målsætningen om at investere 3 % af EU’s BNP i forskning og udvikling i
2010, hvoraf to tredjedele skal komme fra den private sektor, jfr. Det Europæiske
Råds beslutning i Barcelona 2002.
6.
Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke nogen udtalelse fra Europa-Parlamentet.
7.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8.
Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet
Gennem fælles teknologiinitiativer mobiliseres en kombination af private og of-
fentlige, europæiske og nationale finansieringsformer og -kilder. Denne finansie-
ring kan antage forskellige former og mobiliseres gennem forskellige mekanis-
mer.
Kommissionen lægger op til en fællesskabsfinansiering på 420 mio. euro i perio-
den 2007 – 2013. Danmark finansierer ca. 2 % af EU’s budget svarende til ca. 63
mio. kr.
Det må derudover forventes, at lande der ønsker at medvirke aktivt i ARTEMIS
også skal skyde nationale midler ind fra offentlig side, ligesom private virksom-
heder forventes selv at finansiere en del af udgifterne i de konkrete projekter,
som igangsættes under ARTEMIS. Beslutter Danmark at deltage aktivt i initiati-
vet, kan det selvsagt få statsfinansielle konsekvenser. Det er ikke på nuværende
tidspunkt muligt at opgøre størrelsen af en eventuel udgift.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
12/28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9.
Høring
Sagen har senest med frist den 6. september 2007 været behandlet i EF-
Specialudvalget for forskning. Der er ikke fremkommet bemærkninger.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter forslaget om at forøge Europas industrielle forskningsaktivite-
ter og hilser velkommen, at Kommissionen har fremlagt forslag om oprettelse af
fællesforetagendet ARTEMIS.
Danmark stiller sig positivt til oprettelsen af fællesforetagendet ARTEMIS.
Det bør nøje overvejes, hvorledes Danmark skal forholde sig til den konkrete til-
rettelæggelse af fællesforetagendet, herunder muligheder for, og hensigtsmæssig-
heden i, at nationale danske forsknings- og innovationsmidler anvendes i forbin-
delse med ARTEMIS.
Forsknings- og
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generel opbakning blandt medlemslandene til ARTEMIS. En række lande
har givet tilsagn om at yde finansielle bidrag til ARTEMIS. Danmark har indtil
videre ikke ytret et sådant tilsagn.
Fra drøftelserne kan følgende særligt fremhæves:
7. rammeprogram og ARTEMIS:
Kommissionen har forsikret om, at der stadig
vil være midler til området i 7. rammeprograms årlige arbejdsprogrammer. Desu-
den kan forskere fra lande, der ikke deltager i ARTEMIS søge programmet, men
ville sandsynligvis kun få fællesskabsmidler, altså maksimalt 16,7 % af projekt-
omkostningerne.
Deltagelse:
Det bør klart fremgå af forslagets artikel 5, at man kan trække sig ud
og senere tilslutte sig programmet.
Intellektuel ejendom (IPR):
En række lande har understreget, at IPR-reglerne må
harmoniseres for alle JTI’erne. Kommissionen har svaret, at reglerne udvikles
sammen med industrien, og at der er stor forskel fra område til område. Det lig-
ger fast, at de nationale kontrakter skal indeholde IPR-regler, som er i overens-
stemmelse med IPR i 7. rammeprogram.
Efter drøftelse på Rådsmødet den 28. september 2007 planlægger formandskabet
at forelægge sagen på Rådets møde den 22.-23. november 2007 med henblik på
vedtagelse af forslaget om oprettelse af fællesforetagendet ARTEMIS.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen blev forelagt til orientering for Folketingets Europaudvalg på møde den
16. maj 2007 forud for Rådsmødet (Konkurrenceevne) den 22. maj 2007. Folke-
tingets Europaudvalg har modtaget supplerende samlenotat af 14. maj 2007.
Innovationsstyrelsen
Side
13/28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Punkt 3: Forslag til Rådets forordning om oprettelse af fællesforetagendet
"Clean Sky"
KOM(2007) 315 af 20. juni 2007
- Information fra Kommissionen
- Udveksling af synspunkter
1.
Resumé
Det 7. rammeprogram for Forskning, Teknologisk udvikling og Demonstration
udmærker sig ved en markant satsning på strategiske initiativer, hvor industri og
forskning går sammen om at udforme den fælles europæiske strategi inden for en
række forskningsområder, eksempelvis brint- og brændselsceller, luftfartsteknik
og lufttransport, innovative lægemidler, indlejrede databehandlingssystemer, na-
noelektronik og GMES (global miljø- og sikkerhedsovervågning).
Et nyt initiativ er EU's fælles teknologiinitiativer (JTI). Kommissionen har frem-
lagt forslag om etableringen af fællesforetagendet Clean Sky som et offentligt-
privat partnerskab, der kan fremme stærke forbindelser mellem forskellige orga-
nisationer og bygge videre på EU’s forsknings- og udviklingskapacitet inden for
luftfartsteknik og lufttransport.
Clean Sky sigter mod at skabe et innovativt lufttransportsystem baseret på inte-
gration af avancerede teknologier og fuldskala testfly med det mål at nedbringe
lufttransportens miljøpåvirkninger gennem reduktion af støj og gasemissioner
samt forbedring af luftfartøjers brændstoføkonomi.
Fællesskabets finansielle bidrag til fællesforetagendet Clean Sky udgør maksi-
malt 800 mio. euro, som afholdes af den budgetbevilling, der er tildelt temaet
”Transport” i særprogrammet ”Samarbejde”.
2.
Baggrund
EU's fælles teknologiinitiativer (JTI) er et nyt instrument i EU's politik for at
fremme forskning og teknologisk udvikling.
De fælles teknologiinitiativer kendetegner en helt ny måde at tildele europæisk
industri betydelig indflydelse på EU's forskningspolitik gennem industridrevne,
offentlig-private partnerskaber. JTI’erne er karakteriserede ved, at især industri-
en, og i et vist omfang forskningsmiljøerne, er mere direkte involverede i ud-
formningen og udmøntningen af programmerne end i de traditionelle rammepro-
gramaktiviteter.
Hensigten er, at de styrende organer (fællesforetagendet), som vil være drevet af
industrikonsortiet bag den konkrete JTI, selv skal stå for forvaltningen af strate-
gisk forskningsdagsorden og tilhørende bevilling. De primære opgaver er i første
omgang derfor at fastlægge arbejdsprogram for det pågældende forskningsområ-
de, udarbejde opslag til at udmønte arbejdsprogrammet og forskningsstrategien,
samt at evaluere og udvælge projekter til støtte.
En del af indsatsen i 7. rammeprograms særprogrammer vil blive udmøntet igen-
nem JTI’er.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
14/28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Gennem de fælles teknologiinitiativer mobiliseres en kombination af private og
offentlige, europæiske og nationale finansieringsformer og -kilder. Denne finan-
siering kan antage forskellige former og mobiliseres gennem forskellige meka-
nismer.
Initiativerne udspringer hovedsagelig af arbejdet i EU's europæiske teknologi-
platforme og kan betragtes som en overbygning på de få teknologiplatforme, der
er nået til et stadium, hvor betydelige offentlige og private investeringer er nød-
vendige for at føre platformens strategiske forskningsdagsorden ud i livet.
Kommissionen har tidligere meddelt, at man planlægger at foreslå JTI’ere inden
for følgende seks områder:
- Luftfartsteknik og lufttransport (Clean Sky)
- Indlejrede computersystemer(ARTEMIS)
- Global miljø- og sikkerhedsovervågning (GMES)
- Brændselsceller og brint (FCH)
- Innovative lægemidler (IMI)
- Nanoelektronik (ENIAC).
Efter forelæggelsen af forslaget om IMI (se punkt 1), ARTEMIS (se punkt 2),
ENIAC (se punkt 4) og Clean Sky forventes Kommissionen snarest at fremsætte
forslag om yderligere et fælles teknologiinitiativ vedrørende Brændselsceller og
brint.
Overensstemmelse med andre EU-politikker og mål
De fælles teknologinitiativer er generelt i god overensstemmelse med EU's mål
om at udvikle nye initiativer med det formål at intensivere samarbejdet mellem
erhvervslivet og den offentlige sektor om at finansiere forskning for at styrke
tværnationale forbindelser mellem den offentlige og private sektor.
Det Europæiske Fællesskab har gjort luftfartsteknik til et af sine prioriterede
forsknings- og udviklingsområder med den ambition at minimere luftfartøjers
miljøpåvirkning og forbedre den lokale luftkvalitet og støjforholdene omkring
lufthavne samt sundhed og livskvalitet.
Luftfartteknisk forskning og udvikling vil bidrage til gennemførelsen af EU’s
strategiske mål i henhold til den nye Lissabon-strategi. Det foreslåede initiativ er
en del af en bred og ambitiøs fællesskabsstrategi, der sigter mod at takle innova-
tionsefterslæbet, og som blandt andet omfatter forslaget om etablering af et Eu-
ropæisk Teknologisk Institut (EIT).
3.
Hjemmelsgrundlag
Forslagets hjemmel er Traktatens artikel 171. Forslaget vedtages i henhold til
Traktatens artikel 172, hvorefter Rådet efter høring af Europa-Parlamentet og Det
Økonomiske og Sociale Udvalg kan vedtage forslag om de i artikel 171 omhand-
lede bestemmelser.
4.
Nærhedsprincippet
Forslaget vil give mulighed for, at hidtil fragmenterede indsatser for såvel EU,
nationale statslige og private midler kan samles i en fælles europæisk indsats om
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
15/28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
luftfartsteknik og lufttransport. En fællesskabsforanstaltning kan skabe en retlig
ramme for et sådant samarbejde. Muligheden for samordning af nationale og eu-
ropæiske indsatser øger handlerummet for opnåelse af overordnede mål for den
samlede europæiske forskning og industri inden for området. Herigennem styrkes
de europæiske virksomheders konkurrencekraft. Forslaget vurderes hermed at
være i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
5.
Formål og indhold
Oprettelse
Clean Sky fællesforetagendet foreslås oprettet for en periode, som udløber den
31. december 2017. Rådet vil kunne forlænge denne periode. Fællesforetagendets
sekretariat foreslås placeret i Bruxelles, Belgien.
Mål
Fællesforetagendet Clean Sky har følgende mål:
at bidrage til gennemførelsen af det 7. rammeprogram og tema 7, Transport
(herunder luftfart), i særprogrammet "Samarbejde"
at skabe et innovativt lufttransportsystem baseret på integration af avancerede
teknologier og fuldskala testfly med det mål at nedbringe lufttransportens mil-
jøpåvirkninger gennem reduktion af støj og gasemissioner samt forbedring af
luftfartøjers brændstoføkonomi
at fremskynde produktion af ny viden, innovation og omsætning af forskning
til strategiske teknologier, der fører til en styrkelse af industriens konkurrence-
evne
at fokusere indsatsen i de integrerede teknologidemonstratorer på centrale pro-
jektleverancer, der kan bidrage til at opfylde EU's mål for miljø og konkurren-
ceevne
at gennemføre de fornødne forsknings- og udviklingsaktiviteter, om nødven-
digt ved at tildele tilskud efter indkaldelser af forslag
Medlemmer og organisering
De stiftende medlemmer er Det Europæiske Fællesskab repræsenteret ved
Kommissionen og 12 ITD-ledere (ITD= Integrerede TeknologiDemonstrato-
rer) og op til 74 associerede medlemmer.
Enhver offentlig eller privat enhed, der er etableret i en medlemsstat eller i et
land, der er associeret det 7. rammeprogram, kan under visse forudsætninger
søge om at blive medlem af Clean Sky.
Fællesforetagendet Clean Sky har følgende organer: bestyrelsen, direktøren,
styringsudvalgene for de integrerede teknologidemonstratorer og det generel-
le forum (rådgivende organ for Clean Sky) samt et revisionsudvalg.
Fællesforetagendet opretter om nødvendigt et rådgivende udvalg, som udpe-
ges af Kommissionen.
Vedtægterne for Clean Sky udgør en integreret del af forordningen og vedtages,
når forordningen vedtages.
Finansiering
Clean Skys ressourcer udgøres af bidrag fra medlemmerne og disses delta-
gende tilknyttede virksomheder.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
16/28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
De løbende omkostninger for Clean Sky skal deles ligeligt mellem på den ene
side Det Europæiske Fællesskab, der bidrager med 50 % af de samlede om-
kostninger, og på den anden side de øvrige medlemmer, der bidrager med de
resterende 50 %.
Fællesskabets finansielle bidrag til fællesforetagendet ”Clean Sky” for den ti-
årige periode frem til 2017 forventes at være på op til 800 mio. euro. Fælles-
skabsmidlerne afholdes af den budgetbevilling, der er tildelt temaet ”Trans-
port” i særprogrammet ”Samarbejde” i FP7.
Medlemmerne af fællesforetagendet (undtaget Det Europæiske Fællesskab der
bidrager jf. ovennævnte) og deres tilknyttede virksomheder forpligter sig til
776 mio. euro i ikke-finansielle bidrag og 24 mio. euro kontant til løbende om-
kostninger. Ved fællesforetagendets start forpligter ITD-lederne sig til ca. 75 %
eller 600 mio. euro af de ikke-finansielle bidrag, mens de associerede med-
lemmer bidrager med de resterende 25 % eller 200 mio. euro.
De nærmere bestemmelser for Fællesskabets finansielle bidrag fastlægges i
en generel aftale og årlige finansielle gennemførelsesaftaler, som indgås mel-
lem Kommissionen på Fællesskabets vegne og fællesforetagendet Clean Sky.
ITD-ledere og associerede medlemmer skal tilsammen bidrage med ressour-
cer, der mindst svarer til Fællesskabets bidrag med undtagelse af de midler,
der bevilges gennem indkaldelser af forslag for at gennemføre Clean Skys
forskningsaktiviteter.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
17/28
Støtteberettigede
Hvor det er relevant, skal Fællesskabets bidrag til Clean Sky til finansiering af
forskningsaktiviteter omfatte finansiering af forslag, der udvælges via indkaldel-
ser af konkurrerende forslag. Enhver offentlig eller privat enhed, der er etableret i
en medlemsstat eller i et land, som er associeret med det 7. rammeprogram, er
støtteberettiget til en sådan finansiering. JTI-medlemmer, som er inddraget i fast-
læggelsen af arbejde, der er omfattet af en indkaldelse af forslag eller indkaldelse
af bud, kan dog ikke deltage i udførelsen af dette arbejde.
Rapport og evaluering
Kommissionen forelægger Rådet og Europa-Parlamentet en årlig rapport over de
fremskridt, som fællesforetagendet Clean Sky har opnået.
Senest tre år efter det fælles foretagendes start og under alle omstændigheder se-
nest den 31. december 2010 gennemfører Kommissionen en evaluering på grund-
lag af et kommissorium, der aftales med bestyrelsen. Formålet er blandt andet at
fastslå, om varigheden af Clean Sky bør forlænges ud over den fastsatte periode,
og om der skal foretages passende ændringer i forordningen og vedtægterne.
Endvidere er det planlagt, at et eksternt konsulentfirma skal foretage en midtvejs-
evaluering for at vurdere projektets resultater og foreslå korrektioner. Ved udgan-
gen af 2017 gennemfører Kommissionen en endelig evaluering af Clean Sky med
bistand fra uafhængige eksperter. Resultaterne forelægges Europa-Parlamentet og
Rådet.
Intellektuel ejendom (IPR)
Fællesforetagendet Clean Skys politik for intellektuel ejendom indarbejdes i de
tilskudsaftaler, som fællesforetagendet Clean Sky indgår. Fællesforetagendet
Clean Sky vedtager regler for formidling af forskningsresultater, hvormed det om
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
nødvendigt sikres, at intellektuel ejendom, der frembringes i forbindelse med
forskningsaktiviteter inden for rammerne af denne forordning, beskyttes, og at
forskningsresultater anvendes og formidles.
Støtte fra værtsstaten
Der indgås en værtsstatsaftale mellem Clean Sky og Belgien om kontorlokaler,
privilegier og immuniteter og anden støtte fra Belgien til Clean Sky.
Ikrafttrædelse
Forordningen træder i kraft på dagen efter offentliggørelsen i Den Europæiske
Unions Tidende.
6.
Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke nogen udtalelse fra Europa-Parlamentet.
7.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8.
Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet
Gennem fælles teknologiinitiativer mobiliseres en kombination af private og of-
fentlige, europæiske og nationale finansieringsformer og -kilder. Denne finansie-
ring kan antage forskellige former og mobiliseres gennem forskellige mekanis-
mer.
Kommissionen lægger op til en fællesskabsfinansiering på 800 mio. euro i perio-
den 2007 – 2013. Danmark finansierer ca. 2 % af EU’s budget svarende til ca. 16
mio. euro = ca. 120 mio. kr.
9.
Høring
Sagen har været behandlet i EF-Specialudvalget for forskning med frist 6. sep-
tember 2007. Der fremkom ingen bemærkninger.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter forslaget om at forøge Europas industrielle forskningsaktivite-
ter og hilser velkommen, at Kommissionen har fremlagt forslag om oprettelse af
fællesforetagendet Clean Sky.
Danmark stiller sig positivt til oprettelsen af fællesforetagendet Clean Sky.
Danmark lægger vægt på og vil arbejde for at sikre åbenhed og gennemsigtighed
i JTI’ens virke samt lige adgang til Fællesskabets midler i JTI’en.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der kan p.t. konstateres en generel opbakning blandt medlemslandene til Clean
Sky. Følgende kan især fremhæves fra de indledende forhandlinger:
Medlemsstaternes rolle:
Der er ytret bekymret for, om medlemsstaterne får en til-
strækkelig rolle i programmet. Kommissionen har fremhævet, at det ikke kan ske
via programkomiteerne, da komitologi ikke hører hjemme i JTI’erne. Der er tale
om offentlig-private partnerskaber.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
18/28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Deltagelse:
Kommissionen har oplyst, at der hele tiden vil være mulighed for, at
nye deltagere kan tilslutte sig programmet.
Efter drøftelse på Rådsmødet den 28. september 2007 planlægger formandskabet
at forelægge sagen på Rådets møde den 22.-23. november 2007 med henblik på
vedtagelse af forslaget om oprettelse af fællesforetagendet Clean Sky.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Folketingets
Europaudvalg har modtaget grundnotat af 19. juli 2007 om Clean Sky.
Det bemærkes, at Folketingets Europaudvalg har modtaget samlenotat af 14. maj
2007 om det fælles teknologiinitiativ om indlejrede computersystemer (ARTE-
MIS) og det fælles teknologiinitiativ om innovative lægemidler (IMI) i forbindel-
se med Konkurrenceevnerådets møde den 21.-22. maj 2007.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
19/28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Punkt 4: Forslag til Rådets forordning om oprettelse af "ENIAC-
fællesforetagendet"
KOM(2007) 356 af 22. juni 2007
- Information fra Kommissionen
- Udveksling af synspunkter
1.
Resumé
Det 7. rammeprogram for Forskning, Teknologisk udvikling og Demonstration
udmærker sig ved en markant satsning på strategiske initiativer, hvor industri og
forskning går sammen om at udforme den fælles europæiske strategi inden for en
række forskningsområder, eksempelvis brint- og brændselsceller, luftfartsteknik
og lufttransport, innovative lægemidler, indlejrede databehandlingssystemer, na-
noelektronik og GMES (global miljø- og sikkerhedsovervågning).
Et nyt initiativ er EU's fælles teknologiinitiativer (JTI). Kommissionen har frem-
lagt forslag om etableringen af fællesforetagendet ENIAC (JTI om nanoelektro-
nik) som et offentligt-privat partnerskab, der tilsigter at mobilisere og samle en
indsats fra Fællesskabets side og fra national og privat side, at øge de samlede
F&U-investeringer vedrørende nanoelektronik og at skabe samarbejde mellem den
offentlige og den private sektor.
ENIAC skal blandt andet udvikle vigtige kompetencer for nanoelektronik inden
for forskellige anvendelsesområder. Formålet er at udvikle stadig mindre elek-
troniske chips med nye og øget antal af anvendelsesmuligheder.
Fællesskabets finansielle bidrag til fællesforetagendet ENIAC for den tiårige pe-
riode frem til 2017 forventes at være på op til 450 millioner euro. Fællesskabs-
midlerne tages fra temaet "Informations- og kommunikationsteknologi (IKT)"
under særprogrammet "Samarbejde" i det 7. rammeprogram for forskning, tekno-
logisk udvikling og demonstration.
2.
Baggrund
EU's fælles teknologiinitiativer (JTI) er et nyt instrument i EU's politik for at
fremme forskning og teknologisk udvikling.
De fælles teknologiinitiativer kendetegner en helt ny måde at tildele europæisk
industri betydelig indflydelse på EU's forskningspolitik gennem industridrevne,
offentlig-private partnerskaber. JTI’erne er karakteriserede ved, at især industri-
en, og i et vist omfang de nationale partnere, er mere direkte involverede i ud-
formningen og udmøntningen af programmerne end i de traditionelle rammepro-
gramaktiviteter.
Hensigten er, at de styrende organer (fællesforetagendet), som vil være drevet af
industrikonsortiet bag den konkrete JTI, selv skal stå for forvaltningen af strate-
gisk forskningsdagsorden og tilhørende bevilling. De primære opgaver er i første
omgang derfor at fastlægge et arbejdsprogram for det pågældende forskningsom-
råde, udarbejde opslag til at udmønte arbejdsprogrammet og forskningsstrategien,
samt at evaluere og udvælge projekter til støtte.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
20/28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
En del af indsatsen i 7. rammeprograms særprogrammer vil blive udmøntet igen-
nem JTI’er.
Gennem de fælles teknologiinitiativer mobiliseres en kombination af private og
offentlige, europæiske og nationale finansieringsformer og -kilder. Denne finan-
siering kan antage forskellige former og mobiliseres gennem forskellige meka-
nismer.
Initiativerne udspringer hovedsagelig af arbejdet i EU's europæiske teknologi-
platforme og kan betragtes som en overbygning på de få teknologiplatforme, der
er nået til et stadium, hvor betydelige offentlige og private investeringer er nød-
vendige for at føre platformens strategiske forskningsdagsorden ud i livet.
Kommissionen har tidligere meddelt, at man planlægger at foreslå JTI’ere inden
for følgende seks områder:
- Luftfartsteknik og lufttransport (Clean Sky)
- Indlejrede computersystemer(ARTEMIS)
- Global miljø- og sikkerhedsovervågning (GMES)
- Brændselsceller og brint (FCH)
- Innovative lægemidler (IMI)
- Nanoelektronik (ENIAC).
Efter forelæggelsen af forslaget om IMI (se punkt 1), ARTEMIS (se punkt 2),
Clean Sky (se punkt 3) og ENIAC forventes Kommissionen snarest at fremsætte
forslag om yderligere et fælles teknologiinitiativ vedrørende Brændselsceller og
brint.
ENIAC skal blandt andet udvikle vigtige kompetencer for nanoelektronik inden
for forskellige anvendelsesområder. Formålet er at udvikle stadig mindre elektro-
niske chips med nye og øgede anvendelsesmuligheder.
3.
Hjemmelsgrundlag
Forslagets hjemmel er Traktatens artikel 171. Forslaget vedtages i henhold til
Traktatens artikel 172, hvorefter Rådet efter høring af Europa-Parlamentet og Det
Økonomiske og Sociale Udvalg kan vedtage forslag om de i artikel 171 omhand-
lede bestemmelser.
4.
Nærhedsprincippet
Forslaget vil give mulighed for, at hidtil fragmenterede indsatser for såvel EU,
nationale statslige og private midler kan samles i en fælles europæisk indsats om
nanoelektronik. En fællesskabsforanstaltning kan skabe en retlig ramme for et
sådant samarbejde. Muligheden for samordning af nationale og europæiske ind-
satser øger handlerummet for opnåelse af overordnede mål for den samlede euro-
pæiske forskning og industri inden for området. Herigennem styrkes de europæi-
ske virksomheders konkurrencekraft. Forslaget vurderes hermed at være i over-
ensstemmelse med nærhedsprincippet.
5.
Formål og indhold
Forretningskæden for nanoelektronik (dvs. producenterne, men også en lang
række tilknyttede industrier såsom leverandører af udstyr og materiel, designere
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
21/28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
osv.) har en markedsstørrelse, der i øjeblikket repræsenterer næsten 1 % af hele
verdens BNP med en stærk årlig gennemsnitlig vækstrate (ca. 15 %). Dog tegner
de virksomheder, nanoteknologien påvirker, sig for en samlet vægt, der er flere
gange højere (anslået til ca. 5 000 mia. euro). Europa har kapacitet til at blive fø-
rende i verden, men trues af Asien og USA, hvis der ikke investeres betydeligt i at
øge produktionen for at udvikle fremtidige generationer af integrerede kredsløb.
Oprettelse
ENIAC fællesforetagendet foreslås oprettet for en periode, som udløber den 31.
december 2017. Rådet vil kunne forlænge denne periode. Fællesforetagendets se-
kretariat foreslås placeret i Bruxelles, Belgien.
Mål
Fællesforetagendet ENIAC har følgende mål:
At fastlægge og gennemføre en forskningsdagsorden for udviklingen af vig-
tige kompetenceområder vedrørende nanoelektronik på tværs af forskellige
anvendelsesområder med henblik på at styrke europæisk konkurrenceevne og
bæredygtighed og skabe plads til helt nye markeder og samfundsnyttige an-
vendelsesformål. Det drejer sig blandt andet om at udvikle stadig mindre
elektroniske chips med nye og øgede anvendelsesmuligheder
At støtte aktiviteter til gennemførelse af forskningsdagsordenen (herefter
”F&U-aktiviteter), især gennem økonomisk støtte til deltagere i projekter, der
er udvalgt på grundlag af indkaldelser af konkurrerende forslag
At fremme et offentligt-privat partnerskab, der tilsigter at mobilisere og sam-
le en indsats fra Fællesskabets side og fra national og privat side, at øge de
samlede F&U-investeringer vedrørende nanoelektronik og at skabe samar-
bejde mellem den offentlige og den private sektor
At sikre, at det fælles teknologiinitiativ vedrørende nanoelektronik er effek-
tivt og holdbart
At opnå synergi og koordinering med hensyn til den europæiske F&U-indsats
vedrørende nanoelektronik, herunder gradvis integrering i ENIAC-
fællesforetagendet af de aktiviteter på områder, der for øjeblikket gennemfø-
res via mellemstatslige F&U-ordninger (Eureka)
Medlemmer og organisering
De stiftende medlemmer er Det Europæiske Fællesskab repræsenteret ved Kom-
missionen, en række medlemsstater og sammenslutningen AENEAS.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
22/28
ENIAC-fællesforetagendet tænkes organiseret med en bestyrelse, et repræ-
sentantskab for de offentlige myndigheder, et erhvervs- og forskningsudvalg
og en administrerende direktør.
Forudsat, at de tilslutter sig målene formålet i forslaget, kan følgende blive med-
lemmer af ENIAC-fællesforetagendet:
andre medlemsstater og lande, der er associeret med det 7. rammeprogram
lande uden for EU, der ikke er kandidatlande eller associerede lande (herefter
tredjelande”), og som har F&U-politik eller programmer vedrørende nano-
elektronik
juridiske personer, der kan yde et betydeligt finansielt bidrag til at nå
ENIAC-fællesforetagendets mål
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Finansiering
Fællesskabets finansielle bidrag til fællesforetagendet ENIAC udgør maksi-
malt 450 mio. euro, som afholdes af den budgetbevilling, der er tildelt temaet
”Informations- og Kommunikationsteknologi” i særprogrammet ”Samarbej-
de” under 7. rammeprogram
De offentlige midler til projekter, der er udvalgt på grundlag af indkaldelser
af konkurrerende forslag offentliggjort af ENIAC-fællesforetagendet, omfat-
ter de nationale finansielle bidrag fra ENIAC-medlemsstaterne og/eller det
finansielle bidrag fra ENIAC-fællesforetagendet
ENIAC-fællesforetagendets finansielle bidrag til budgettet for hver indkal-
delse udgør som udgangspunkt 55 % af det samlede beløb, som ENIAC-
medlemsstaterne har givet tilsagn om
Indkaldelse, evaluering og udvælgelse af forslag sker i henhold til en række
nærmere beskrevne bestemmelser
Projektfinansiering sker i henhold til en række nærmere beskrevne bestem-
melser
Fællesskabets bidrag til ENIAC anvendes til finansiering af projekter på grundlag
af indkaldelser af konkurrerende forslag. Deltagere med hjemsted i ENIAC-
medlemsstater og i andre EU-medlemsstater eller associerede lande kan deltage i
indkaldelser af forslag, som ENIAC iværksætter. Deltagelse fra ikke-ENIAC-lande
forudsætter, at de pågældende lande indgår administrative ordninger med ENIAC
om at gøre det muligt for deres virksomheder og F&U-organisationer at deltage.
ENIACs finansielle bidrag til projektdeltagerne omfatter en procentdel (højst 16,7
%) af de samlede udgifter til gennemførelse af projektet, som de myndigheder, der
yder finansiering og udsteder tilskudsaftalen, fastlægger.
Rapport og evaluering
Kommissionen forelægger Rådet og Europa-Parlamentet en årlig rapport over de
fremskridt, som ENIAC-fællesforetagendet har opnået.
Godkendelsen af ENIAC-fællesforetagendets budget gives af Europa-Parlamentet
efter henstilling fra Rådet i overensstemmelse med en procedure i henhold til de
finansielle bestemmelser for ENIAC.
I henhold til vedtægterne skal der gennemføres uafhængige evalueringer. Der på-
tænkes to foreløbige evalueringer inden udgangen af henholdsvis 2010 og 2015 og
en efterfølgende evaluering senest i marts 2018.
Intellektuel ejendom (IPR)
Fællesforetagendet ENIAC vedtager regler for formidling og anvendelse af
forskningsresultater, hvormed det om nødvendigt sikres, at intellektuel ejendom,
der frembringes i forbindelse med forskningsaktiviteter inden for rammerne af
denne forordning, beskyttes, og at forskningsresultater anvendes og formidles.
6.
Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke nogen udtalelse fra Europa-Parlamentet.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
23/28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8.
Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet
Gennem fælles teknologiinitiativer mobiliseres en kombination af private og of-
fentlige, europæiske og nationale finansieringsformer og -kilder. Denne finansie-
ring kan antage forskellige former og mobiliseres gennem forskellige mekanis-
mer.
Kommissionen lægger op til en fællesskabsfinansiering på 450 mio. euro i perio-
den 2007 – 2013. Danmark finansierer ca. 2 % af EU’s budget svarende til ca. 9
mio. euro = ca. 67,5 mio. kr.
Det må derudover forventes, at lande der ønsker at medvirke aktivt i ENIAC også
skal skyde nationale midler ind fra offentlig side, ligesom private virksomheder
forventes selv at finansiere en del af udgifterne i de konkrete projekter, som
igangsættes under ENIAC. Beslutter Danmark at deltage aktivt i initiativet, kan
det selvsagt få statsfinansielle konsekvenser. Det er ikke på nuværende tidspunkt
muligt at opgøre størrelsen af en eventuel udgift.
9.
Høring
Sagen har været behandlet i EF-Specialudvalget for forskning med frist 6. sep-
tember 2007. Der fremkom ingen bemærkninger.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter forslaget om at forøge Europas industrielle forskningsaktivite-
ter og hilser velkommen, at Kommissionen har fremlagt forslag om oprettelse af
fællesforetagendet ENIAC.
Danmark stiller sig positivt til oprettelsen af fællesforetagendet ENIAC.
Det bør nøje overvejes, hvorledes Danmark skal forholde sig til den konkrete til-
rettelæggelse af fællesforetagendet, herunder muligheder for, og hensigtsmæssig-
heden i, at nationale danske forsknings- og innovationsmidler anvendes i forbin-
delse med ENIAC.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre landes holdninger er endnu ikke kendt.
Efter drøftelse på Rådsmødet den 28. september 2007 planlægger formandskabet
at forelægge sagen på Rådets møde den 22.-23. november 2007 med henblik på
vedtagelse af forslaget om oprettelse af fællesforetagendet ENIAC.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
24/28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Punkt 5: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om Fælles-
skabets deltagelse i et forsknings- og udviklingsprogram, der har
til formål at forbedre ældres livskvalitet gennem brug af ny in-
formations- og kommunikationsteknologi (IKT), og som gennem-
føres af en række forskellige medlemsstater. "Længst muligt i eget
hjem” (”Ambient Assisted Living" - AAL)
KOM(2007) 329 af 14. juni 2007
- Information fra Kommissionen
- Udveksling af synspunkter
1.
Resumé
For at fremme udviklingen af innovative, IKT-baserede produkter, tjenester og
systemer til en god alderdom i hjemmet foreslås det, at Rådet og Parlamentet
med hjemmel i traktatens artikel 169 vedtager en beslutning om Fællesskabets
deltagelse i ”Ambient Assisted Living Joint Programme” - det fælles AAL-
program.
Artikel 169-initiativer giver Unionen mulighed for at yde finansiel støtte til et
forskningsprogram etableret af flere medlemslande. Med Rådets beslutning om
særprogrammer til gennemførelse af 7. Rammeprogram for Forskning er der fo-
reslået fire artikel 169-initiativer, hvoraf det fælles AAL-program er det første.
Det fælles AAL-program er et forsøg på at etablere et europæisk program til fi-
nansiering af forsknings- og innovationsprojekter, der gennem brug af nye it-
produkter og tjenesteydelser vil forbedre livskvaliteten for ældre borgere.
2.
Baggrund
Det 7. Rammeprogram for Forskning, Teknologisk udvikling og Demonstration
(FP7) lægger blandt andet op til, at Fællesskabet i højere grad end tidligere kan
finansiere større satsninger gennem brug af traktatens artikel 169.
Initiativer oprettet efter artikel 169 i Traktaten for den Europæiske Union giver
Unionen mulighed for at yde finansiel støtte til et program etableret af flere med-
lemslande, herunder deltage i de organisatoriske strukturer, der er nødvendige for
at implementere initiativet.
Kriterierne for at etablere et artikel-169 initiativ er blandt andet, at der er tale om
emner af stor interesse for fællesskabet, og emner som falder i tråd med den te-
matiske prioritering inden for rammeprogrammet for forskning og udvikling. Der
skal endvidere være tale om deltagelse fra et tilstrækkeligt antal medlemslande til
at opnå en integration af forskningsområdet samt medfinansiering fra både Unio-
nen og de respektive EU-medlemslande. Begge disse kriterier er opfyldt i det fæl-
les AAL-program.
Det 7. rammeprogram tilbyder således en velegnet ramme for det fælles AAL-
program, der er et samarbejde mellem 14 medlemslande og 3 associerede lande.
Initiativet søger gennem intelligent brug af digital teknologi at afhjælpe en række
af de demografiske udfordringer, der opstår i forbindelse med, at der med de sto-
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
25/28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
re årganges tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet bliver færre erhvervsaktive til at
sørge for den ældre generation.
Hvis Europa reagerer rettidigt på udfordringerne og overvinder tekniske, lovgiv-
ningsmæssige og adfærdsmæssige hindringer, kan informations- og kommunikati-
onsteknologi (IKT) til en god alderdom blive en drivkraft bag jobskabelse og vækst
og skabe konkurrencefordele for Europa. Visionen er at fokusere på de muligheder
for vækst inden for markeder som IKT-ydelser, e-health mv., som de demografiske
udfordringer repræsenterer. Det fælles AAL-program fokuserer således både på at
skabe bedre livskvalitet for ældre og på at skabe nye forretningsmuligheder for
europæiske virksomheder.
Følgende lande deltager i AAL: Belgien, Cypern, Danmark, Finland, Frankrig,
Holland, Irland, Israel, Italien, Norge, Polen, Portugal, Schweiz, Spanien, Tysk-
land, Ungarn og Østrig.
Forsknings- og
Der er fra dansk side engagement i AAL, idet Rådet for Teknologi og Innovation
forpligtet sig til et nationalt bidrag til programmet på 3,75 mio. kr. årligt i årene
2008-2013 svarende til i alt 22,5 mio. kr. Tilsammen har de 17 lande angivet, at
de stiller med en årlig finansiering af initiativet på 28,9 mio. euro (status juli
2007) i perioden 2008-2013.
3.
Hjemmelsgrundlag
Forslagets hjemmel er traktatens afsnit XVIII, artikel 169, vedrørende Fællesska-
bets deltagelse i forskningsprogrammer, der iværksættes af flere medlemsstater,
herunder deltagelse i de strukturer, der oprettes for gennemførelsen af disse pro-
grammer.
4.
Nærhedsprincippet
Forslaget baseres på artikel 169, som eksplicit bestemmer, at Fællesskabet kan del-
tage i et fælles program, der iværksættes af flere medlemsstater. Alle operationelle
aspekter gennemføres så vidt muligt på nationalt plan, samtidig med at der sikres
en sammenhængende tilgang til det fælles program på europæisk plan. Forslaget
anses for at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
5.
Formål og indhold
I fremtiden vil Europas ældre være mere aktive og ved bedre helbred. De vil være
flere og mere velstillede og vil derfor forbruge flere nye varer og tjenesteydelser,
og de vil have et ønske om at være mere socialt aktive. Antallet af ældre vil mere
end fordobles frem til 2050, og andelen af mennesker, der bor alene, vil øges. Uan-
set hvor afhængige eller uafhængige disse ældre mennesker vil være, så må vi reg-
ne med, at jo ældre de er, jo mere hjælp og omsorg vil de få brug for. Dette udgør
alt i alt en øget udfordring for deres familie og for samfundet.
Det fælles AAL-program er et forsøg på at etablere et europæisk program til finan-
siering af forsknings- og innovationsprojekter, der gennem brug af nye it-produkter
og tjenesteydelser vil forbedre livskvaliteten for ældre borgere. Der kan eksempel-
vis være tale om assistance til daglige gøremål, helbredsovervågning, nødbered-
skab, infotainment (information og underholdning) og fremme af social kontakt.
Innovationsstyrelsen
Side
26/28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ældre mennesker kan have meget specielle og meget forskellige behov. For at op-
fylde disse skal der tages hensyn til en lang række faktorer som alder, køn, uddan-
nelsesniveau, kultur, religion, ensomhed, nuværende og fremtidige økonomiske si-
tuation, nuværende og fremtidige grad af sygdom, handicap mv. Disse behov ska-
ber en stor variation i efterspørgslen efter ydelser og dermed et potentiale for at
forme nye forretningsmodeller. Det fælles AAL-program vil adressere begge sider
af sagen – såvel de ældres behov som de markedsmæssige muligheder.
Det fælles AAL-program vil gennem to årlige indkaldelser af ansøgninger til på
forhånd specificerede fokusområder støtte forsknings- og innovationsprojekter, der
medvirker til at forstærke et konsolideret europæisk marked for AAL-produkter, -
miljøer og –services. Tidspunkt for indkaldelse af ansøgninger og ansøgningsfrist
er endnu ikke fastlagt. Det samme er tilfældet for det første opslags fokusområder.
Ansøgere skal være tværnationale konsortier bestående af partnere fra de deltagen-
de lande. Programmet vil inkludere aktiviteter til at støtte programmets formål, li-
gesom man vil arbejde for at fremme forståelse for og samarbejde om emnet i an-
dre fora, særligt andre relevante nationale og EU-programmer.
Kommissionen lægger op til en fællesskabsfinansiering på maksimalt 150 mio.
euro i perioden 2008-2013. Fællesskabets finansielle bidrag foreslås taget fra de
budgetmidler, der er afsat til det tematiske program ”Informations- og kommunika-
tionsteknologi” under særprogrammet "Samarbejde" under det 7. rammeprogram.
6.
Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke nogen udtalelse fra Europa-Parlamentet.
7.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, mil-
jøet eller beskyttelsesniveauet
Gennem artikel 169-initiativer mobiliseres en kombination af private og offentli-
ge, europæiske og nationale finansieringsformer og -kilder. Denne finansiering
kan antage forskellige former og mobiliseres gennem forskellige mekanismer,
herunder blandt andet støtte fra rammeprogrammet.
Kommissionen lægger op til en fællesskabsfinansiering på maksimalt 150 mio.
euro i perioden 2008-2013. Danmark finansierer ca. 2 % af EU's budget svarende
til ca. 22,5 mio. kr. Fællesskabets finansielle bidrag foreslås taget fra de budget-
midler, der er afsat til det tematiske program ”Informations- og kommunikations-
teknologi” under særprogrammet "Samarbejde" under det 7. rammeprogram.
Danmark har via Rådet for Teknologi og Innovation forpligtet sig til et nationalt
bidrag til programmet på 3,75 mio. kr. årligt i årene 2008-2013 svarende til i alt
22,5 mio. kr.
De danske forskningsinstitutioner eller virksomheder, der søger om at deltage i
forskningsaktiviteter under programmet, forventes selv at finansiere en del af ud-
gifterne til de konkrete projekter.
8.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
27/28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
395971_0028.png
9.
Høring
Sagen har senest med frist den 6. september 2007 været behandlet i EF-
Specialudvalget for forskning. Der er samlet fremkommet følgende bemærknin-
ger:
HTS Handel, Transport og Service er positiv over for Fællesskabets deltagelse i et
forsknings- og udviklingsprogram med det formål at forbedre ældres livskvalitet
gennem brug af ny og innovativ informations- og kommunikationsteknologi.
HTS understreger dog vigtigheden af, at også private leverandører af serviceydel-
ser til ældre involveres i forsknings- og udviklingsprogrammet. Programmet ses
ikke umiddelbart at indeholde hindringer for private leverandørers deltagelse, men
HTS påpeger, at det er vigtigt at sikre, at det ikke alene er offentlige (kommunale)
leverandører, som kommer til at fastlægge og udvikle fremtidens IT-løsninger på
området.
Forsknings- og
HTS fremhæver, at det skyldes en risiko for, at offentlige leverandører vil kunne
udvikle IT-løsninger mere eller mindre gratis (f.eks. håndholdte pc'er og kommuni-
kationsudstyr), som andre private leverandører i givet fald selv må betale for ud-
viklingen af. Endvidere fremhæver HTS, at det skyldes en risiko for, at udvikling
af IT-løsninger, som udelukkende bygger på de offentlige myndigheder og leve-
randørers behov, tilgodeses gennem programmet. De offentlige myndigheder og
leverandører vil så efterfølgende kunne kræve, at private leverandører investerer i
tilsvarende IT-løsninger, som i mindre grad er tilpasset de private leverandørers
behov samtidig med, at de private leverandører ikke kan få et tilsvarende tilskud til
udvikling mv.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er positivt indstillet over for, at nationale programmer gensidigt åb-
nes og gennemføres på en koordineret måde og kan tilslutte sig forslaget om Fæl-
lesskabets deltagelse i det fælles AAL-program.
Danmark stiller sig positivt til forslaget om Fællesskabets deltagelse i det fælles
AAL-program.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemsstaterne forventes at være positivt stemt over for initiativet. Dels har
emnet stor betydning for de enkelte lande, dels har både landene og Fællesskabet
behov for flere erfaringer med denne måde at finansiere fælles initiativer på. Selv
om der er en række spørgsmål, der stadig skal afklares, finder formandskabet, at
sagen er så langt, at den kan drøftes på Rådets møde den 28. september 2007.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg. Folketin-
gets Europaudvalg har modtaget grundnotat af 19. juli 2007 om AAL-
programmet.
Det bemærkes, at Folketingets Europaudvalg har modtaget samlenotat af 14. maj
2007 om Kommissionens status generelt for artikel 169-initiativerne.
Innovationsstyrelsen
Side
28/28