Europaudvalget 2006-07
2820 - konkurrenceevne Bilag 2
Offentligt
395980_0001.png
11. september 2007
Eksp.nr. 486280
/ret-dep
Samlet aktuelt notat vedr. Rådsmødet for konkurrenceevne (indu-
stridelen) d. 27 - 28. september 2007
6.
Konkurrenceevne Politik
a) Meddelelse fra Kommissionen om midtvejsevaluerin-
gen af industri politikken.
-
Præsentation af Kommissionen
b) Meddelelse fra Kommissionen om en strategi for E-
færdigheder i det 21. århundrede.
-
Præsentation af Kommissionen
c) Midtvejsevaluering af SMV politikken
-
Status
- Politisk debat
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
395980_0002.png
2/10
6.
Konkurrenceevne Politik
Resumé
Det portugisiske formandskab har valgt at samle tre punkter under et
dagsordenspunkt kaldet konkurrencepolitik. De tre punkter er a) midt-
vejsevalueringen af industripolitikken, b) præsentation af en ny strategi
om ”e-skills” samt c) status for midtvejsevalueringen om smv politikken.
Grundet sammensætningen gennemgås punkter hver for sig i nedenståen-
de.
A) Som led i at opfylde Lissabon-målsætningerne om vækst og be-
skæftigelse offentliggjorde Kommissionen i oktober 2005 en med-
delelse om industripolitik, som anlagde en såkaldt ”integreret til-
gang” med en række både horisontale og sektorspecifikke initiati-
ver. Kommissionen har nu fulgt op på initiativerne i en midtvejs-
evaluering (”mid-term review”), som Kommissionen offentlig-
gjorde d. 4. juli 2007. Meddelelsen har ud over de igangsatte ini-
tiativer fokus på tre nye horisontale og to nye sektorspecifikke
indsatsområder. Meddelelsen ventes præsenteret på rådsmødet
(konkurrenceevne) d. 27-28. september. Medlemslandene bakker
generelt op om indholdet i midtvejsevalueringen.
B) Kommissionen vil på rådsmødet præsentere en handlingsplan
vedrørende E-skills. Handlingsplanen for E-skills berører flere
politikområder som f.eks. social- og beskæftigelsespolitik og ud-
dannelsespolitik. Kommissionens initiativer går generelt på at
promovere samarbejdet mellem den offentlige og den private sek-
tor for at øge E-skills samt monitorere EU-borgernes E-skills.
C) EU-Kommissionen fremlagde i november 2005 en nye strategi for
indsatsen overfor små og mellemstore virksomheder, kaldet
”Gennemførelse af fællesskabets Lissabon-program, Moderne
SMV-politik for vækst og beskæftigelse”. Kommissionens program
har derfor til formål at forbedre erhvervsmiljøet under hensyn til
SMV’ernes problemer og give dem passende støtte. Det forventes,
at Kommissionen vil forelægge en midtvejsevaluering af pro-
grammet ved rådsmødet (konkurrence) den 22. – 23. november
2007, og der er på dette rådsmøde blot tale om en status for
Kommissionens arbejde.
1.
Baggrund og indhold
A)
Kommissionen har løbende siden 2002 udarbejdet en række
meddelelser om industripolitik. Meddelelserne har alle fokus på,
hvordan man kan forbedre rammevilkårene for europæisk industri og
fremme den nødvendige tilpasning af sektoren, sådan at industrien
rustes til det øgede internationale konkurrencepres. Meddelelserne er
et led i gennemførelsen af Lissabon-strategien om økonomisk vækst,
konkurrencedygtighed og jobskabelse i EU.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3/10
Den 5. oktober 2005 offentliggjorde Kommissionen en meddelelse
(Kom. nr. 2005) 474 endelig om EU’s industripolitik, som anlagde en
såkaldt ”integreret tilgang”, idet den både indeholdt en række hori-
sontale og sektorspecifikke initiativer.
De syv horisontale initiativer, der var indeholdt i Kommissionens
meddelelse var følgende: 1) IPR og piratkopiering 2) etablering af
en højniveaugruppe om konkurrence, energi og miljø 3) større fo-
kus på eksterne aspekter af konkurrenceevne og markedsadgang 4)
styrket regelforenkling 5) forbedring af uddannelsesniveauet inden
for forskellige industrisektorer 6) håndtering af strukturændringer
inden for industrien samt 7) en integreret tilgang til forskning og
innovation.
Endvidere opstilledes i meddelelsen en række sektorspecifikke ini-
tiativer (fx CARS21, IKT, biotek mv.).
Meddelelsen blev generelt positivt modtaget af medlemslandene.
Rådet og Europaparlamentet anmodede i forbindelse med 2005-
meddelelsen Kommissionen om i 2007 at følge op med en midt-
vejsevaluering af meddelelsens initiativer, samt foreslå nye. Derfor
er Kommissionen den 4. juli 2007 kommet med et såkaldt ”mid-
term review” af EU’s industripolitik.
Meddelelsen tjener tre formål:
o
At beskrive den nuværende økonomiske situation for EU’s in-
dustri og identificere de væsentligste udfordringer, som sektoren
står overfor.
o
At gøre status over de fremskridt, der har fundet sted i forhold
til de horisontale og sektorspecifikke initiativer i 2005-
meddelsen om industripolitik.
o
At opstille mål og indsatsområder for perioden 2007-2009.
Kommissionen konkluderer i sin midtvejsevaluering, at den inte-
grerede tilgang har været en succes, og at der ikke er behov for en
fundamental ændring af EU’s industripolitik.
De fleste af de initiativer, der blev beskrevet i 2005-meddelelsen er
længerevarende indsatser, som vil fortsætte i perioden 2007-09.
Kommissionen intenderer derfor at styrke en række af de initiati-
ver, der allerede er sat i værk.
Samtidig fastslår Kommissionen, at selvom det går godt for euro-
pæisk industri, er der fremover en række udfordringer, som skal
håndteres. Det drejer sig på horisontalt niveau primært om klima-
forandringer, globalisering samt den teknologiske udvikling.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4/10
For så vidt angår de
globale klimaforandringer
vil Kommissionen
primo 2008 lancere en handlingsplan for bæredygtig industripoli-
tik, samt i efteråret 2007 lancere initiativer til at understøtte energi-
intensive industriers konkurrenceevne, samtidig med at miljøkra-
vene skærpes.
For så vidt angår
globalisering
vil Kommissionen i 2007-2009 fo-
kusere på at sikre adgangen til råmaterialer, forbedre adgangen til
eksterne markeder samt fremme strukturel forandring, herunder ta-
ge højde for samspillet mellem industri- og servicesektoren.
For så vidt angår
den teknologiske udvikling
vil Kommissionen
fortsat arbejde for at fremme virksomhedernes innovation, ved at
fokusere på klyngepolitik, lead markets samt brugen af standarder.
Herudover vil Kommissionen fortsat have stort fokus på regelfor-
enkling og indsatsen for at lette de administrative byrder for virk-
somhederne.
For så vidt angår sektorspecifikke initiativer vil Kommissionen
igangsætte to nye initiativer, henholdsvis inden for fødevareforar-
bejdning og elektroingeniør-branchen. Herudover vil Kommisionen
styrke en række af de initiativer, der allerede er sat i værk i forhold til
rum-, forsvars- og sikkerhedsindustrien, den farmaceutiske sektor
samt metal- og træbaserede industrier.
B) Kommissionen præsenterede fredag den 7. september en hand-
lingsplan vedrørende E-skills. Planen er struktureret i 3 dele; ind-
ledningsvist med et afsnit om, hvorfor E-skills betyder noget, her-
efter hvad de væsentligste udfordringer er, samt forslag til at hånd-
tere disse udfordringer. E-skills er knyttet til konkurrenceevne,
vækst
og
beskæftigelse,
idet
Informati-
on/Kommunikation/Teknologis (IKT’s) betydning vokser, og fær-
digheder til at begå sig i forhold til IKT bliver derfor stadig vigti-
gere for at besvare globaliseringens udfordringer og øge konkur-
renceevnen.
Handlingsplanen for E-skills berører flere politikområder som
f.eks. social- og beskæftigelsespolitik og uddannelsespolitik.
Kommissionens initiativer/forslag vil være: 1) Samarbejde mellem
den offentlige og den private sektor, 2) investeringer i HR, 3) ima-
geændring af IT-studier m.m. - særligt med henblik på kønsforde-
lingen på uddannelsesinstitutionerne pt., 4) beskæftigelse og ind-
dragelse samt 5) muligheder for livslang uddannelse og forstærke-
de/forbedrede uddannelser for at holde arbejdskraften opdateret
fsva. E-skills.
Der er tale om en langsigtet plan, hvor implementeringen og ansva-
ret påhviler medlemsstaterne. Kommissionens initiativer går gene-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
395980_0005.png
5/10
relt på at promovere samarbejdet mellem den offentlige og den pri-
vate sektor for at øge E-skills samt monitorere EU-borgernes E-
skills.
Der er desuden en europæisk håndbog på vej med tre initiativer: 1)
”General mainstreaming” med bl.a. et mentorprogram for at få
kvinder ind i IT-branchen, 2) adgangsordninger i forhold til højt
kvalificerede arbejdskraft, der kan udfylde huller fsva. beskæftigel-
se (dette var et RIA-emne), samt 3) styrke uddannelsen i E-skills i
skolen. Generelt ønsker Kommissionen at højne bevidstheden om
E-skills, forbedre beskæftigelsen og inddragelsen (dette ville ske i
Kommissær Redings regi, og en handlingsplan på dette område
lanceres i 2008), samt promovere bedre E-lærings initiativer.
C) EU-Kommissionen fremlagde i november 2005 en ny strategi
for indsatsen overfor små og mellemstore virksomheder, kaldet
”Gennemførelse af fællesskabets Lissabon-program, Moderne
SMV-politik for vækst og beskæftigelse” (KOM(2005) 551).
Kommissionen konstaterer heri, at SMV’er spiller en væsentlig rol-
le i EU’s økonomi, fordi de bidrager til en stærk vækst samt flere
og bedre job. Kommissionens program har derfor til formål at for-
bedre erhvervsmiljøet under hensyn til SMV’ernes problemer og
give dem passende støtte. Formål var således at skabe en politisk
ramme om SMV-indsatsen.
Strategien anfører en lang række områder, hvor Kommissionen
finder, at der er behov for at forbedre vilkårene for SMV’erne med
henblik på i højere grad at udnytte de mindre virksomheders poten-
tiale. Kommissionen er således indstillet på at indarbejde ”tænk
småt først” princippet i al fællesskabspolitik samt tilskynde til
lovmæssig og administrativ forenkling.
De i strategien anførte foranstaltninger er samlet under fem over-
skrifter, 1) fremme af iværksætterkultur og –færdigheder, 2) for-
bedring af SMV’ers adgang til markederne, 3) mindskelse af bu-
reaukratiet, 4) forbedring af SMV’ers vækstpotentiale og 5) styr-
kelse af dialogen med og høringen af de parter, der er berørt af
SMV-problematikker.
Det forventes, at Kommissionen vil forelægge en midtvejsevalue-
ring af programmet ved rådsmødet (konkurrence) den 22. – 23. no-
vember 2007, og at de ved nærværende rådsmøde giver en kort sta-
tus for arbejdet med midtvejsevalueringen.
2.
Europa-Parlamentets holdning
Der foreligger ikke en udtalelse fra Europa Parlamentet på hverken
a, b eller c.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
395980_0006.png
6/10
3.
Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet ikke er relevant.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
Høring
A) Kommissionens meddelelse om industripolitik er den 28. august
sendt i høring i specialudvalget for konkurrenceevne og vækst og
der er modtaget høringssvar fra følgende organisationer:
Dansk Erhverv finder indholdet af Kommissionens meddelelse om
industripolitik skuffende og uden visioner i retning af de mulighe-
der, der ligger i den nye globale konkurrencesituation. Dansk Er-
hverv finder, at meddelelsen er uden bud på behandlingen af struk-
turforandringerne og den omsiggribende protektionisme, og at den
tværtimod synes at åbne yderligere op for statsstøtte og stats- og
EU-finansieringsinstrumenter til at hjælpe fremstillingsindustrien.
Dansk Erhverv finder, at der i større grad burde være fokus på ser-
vicesektoren i Kommissionens meddelelse. Organisationen frem-
hæver således behovet for en egentlig, integreret erhvervspolitik
med et dynamisk samspil mellem fremstillingsindustrien og ser-
vicesektoren. De mener, at erhvervspolitikken skal tage fuldt ud
højde for de særlige vilkår, der gælder i de enkelte servicesektorer
og den afgørende betydning, de har for jobskabelsen og væksten i
EU’s økonomi. Endvidere fremhæves det, at Kommissionens med-
delelse forbigår betydningen af det indre marked for service og
dets sammenhæng med industripolitikken, i form af økonomiske
og markedsorienterede tiltag – fx et velfungerende marked for of-
fentlige indkøb, forsknings-, uddannelses- og regionalpolitikker,
der bør orienteres mere mod servicesektorens behov. I forlængelse
heraf støtter Dansk Erhverv Kommissionens hensigt om at fremme
udarbejdelsen af standarder. Endvidere hilser Dansk Erhverv vel-
kommen, at Kommissionen vil foretage en gennemgang (”scree-
ning”) af rammebetingelserne og konkurrenceevnen i udvalgte ser-
vicesektorer.
For så vidt angår de kommende udfordringer (klimaforandringer,
globaliseringen og den teknologiske udvikling) savnes mere kon-
krete retningslinjer for, hvad Kommissionen agter at gøre.
Dansk Industri bemærker, at selvom industripolitikken langt hen ad
vejen hører under de nationale kompetenceområder, er det bydende
nødvendigt med en supplerende europæisk dimension, der bidrager
til at tackle fælles europæiske problemstillinger. Derfor ser DI po-
sitivt på, at Kommissionen med midtvejsevalueringen af industri-
4.
5.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
395980_0007.png
7/10
politikken på en grundig og systematisk måde forsøger at tage hånd
om den europæiske dimension af industripolitikken.
DI finder det ligeledes positivt, at de indsatsområder nævnt i med-
delelsen - globalisering, teknologisk udvikling og klimaforandrin-
ger – omtales som industripolitiske muligheder frem for industripo-
litiske trusler og håber, at dette vil afspejle sig i Kommissionens
konkrete initiativer og handlinger.
For så vidt angår de syv horisontale initiativer, der fremgik af
Kommissionens oprindelige 2005-meddelelse, finder DI det endnu
for tidligt at gøre status og konkludere, om initiativerne bærer frugt
eller ej. Handlingsplanen for reduktion af administrative byrder er
et eksempel på et sådant område, hvor der er sat et initiativ i søen,
som forhåbentlig udmunder i konkrete administrative lettelser for
erhvervslivet.
I grove træk er DI enig i udvælgelsen af de oprindelige horisontale
initiativer såvel som udvælgelsen af de fem nye horisontale initia-
tiver. Fx finder DI det positivt, at initiativet om nedsættelsen af en
højniveaugruppe for konkurrenceevne, energi og miljø bliver sup-
pleret af et nyt initiativ for en bæredygtig industripolitik, hvor der
tages behørigt hensyn til de energiintensive industriers globale
konkurrenceevne.
Ligeledes finder DI det positivt, at serviceindustrien i meddelelsen
anerkendes som en integreret og uadskillelig del af fremstillingsin-
dustrien, og DI ser derfor også positivt på initiativet om at foretage
en detaljeret screening og analyse af serviceindustriens konkurren-
ceevne i EU.
Ingeniørforeningen IDA er enig med Kommissionen i beskrivelsen
af den aktuelle tilstand for den europæiske industri og i de udpege-
de udfordringer. IDA finder det positivt, at de udpegede basisprin-
cipper for en ”Handlingsplan for bæredygtig produktion og forbrug
i EU” i så høj grad fokuserer på at få udviklet fælles europæiske
standarder for energi- og miljøteknologi, der udgør en nødvendig
forudsætning for at få udviklet et ”lead market” for disse teknolo-
gier i Europa.
Derudover ønsker IDA, at der på europæisk plan fokuseres på at
understøtte ”state of the art”, dvs. demonstrationsprojekter på mil-
jø- og energiteknologiområdet. Endvidere finder de det nødvendigt,
at EU går foran i forhold til at definere bindende mål for indfasning
af nye ressourcebesparende teknologier og til udfasning af gamle
teknologier. På dette punkt finder IDA ikke Kommissionens plan
om at lade industrierne selv fastsætte målene ambitiøs nok.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
395980_0008.png
8/10
LO bakker op om arbejdet med at udvikle en helhedsorienteret, in-
tegreret industripolitik, men finder, at det er vigtigt ikke kun at se
på industri i snæver forstand men inddrage fokus på service og vi-
denerhvervene. LO opfordrer derfor til en ny begrebsdannelse, så
der ikke blot tales om industripolitik men erhvervspolitik i bred
forstand. LO ønsker, at arbejdsmarkedets parter systematisk ind-
drages i udviklingen og implementeringen af en langsigtet industri-
og erhvervspolitik.
For så vidt angår det nye fokus på bæredygtig industripolitik finder
LO det af yderste vigtighed, at der ikke udelukkende fokuseres på
den miljømæssige del, men også på de sociale aspekter af bæredyg-
tig udvikling. Generelt opfordrer LO til at indtænke arbejdstager-
rettigheder og -forhold i de initiativer, der iværksættes.
LO finder arbejdet for bedre regulering og færre administrative
byrder væsentligt, men lægger vægt på, at arbejdet ikke må under-
minere andre formål, som fx rettigheder og forpligtelser, som skal
sikre arbejdstagerne ordentlige arbejdsvilkår.
I forhold til den teknologiske udvikling er det vigtigt at se på både
negative og positive konsekvenser af at styrke IPR (fx i forhold til
SMV’er), og for at fremme teknologisk udvikling og innovation er
det vigtigt at trække på forskellige discipliner og vidensområder,
også de bløde såsom ledelse, organisation og markedsføring samt
have fokus på medarbejderdreven innovation.
I forhold til punkterne b og c har disse forslag endnu ikke været
sendt i høring.
6.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
A) Der er generel tilslutning blandt medlemslandene til Kommissi-
onens midtvejsevaluering af industripolitikken, herunder den inte-
grerede tilgang med både horisontale og sektorspecifikke initiativer
samt de nye initiativområder; klimaforandringer, globalisering
samt den teknologiske udvikling.
I forhold til forslagene b og c foreligger andres landes holdning end-
nu ikke.
7.
Regeringens foreløbige generelle holdning
A) Regeringen hilser Kommissionens midtvejsevaluering vel-
kommen og støtter herunder det kommende fokus på globale
klimaforandringer, globalisering og den teknologiske udvik-
ling. Fra regeringens side finder man overordnet de prioriterede
initiativområder i Kommissionens meddelelse relevante i for-
hold til de muligheder og udfordringer, som Europa står over-
for i forhold til at skabe fortsat vækst og beskæftigelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9/10
Det gælder ikke mindst for så vidt angår de horisontale initiati-
ver, hvor der er fokus på det brede erhvervslivs omstilling til
nye konkurrencevilkår. Fra regeringens side er man generelt
positiv over for tiltag, som kan bidrage til at styrke adgangen til
de internationale markeder og øge konkurrencen, herunder til-
tag i forhold til fx offentlige indkøb, intellektuelle ejendomsret-
tigheder mv. Ligeledes er man fra regeringens side positiv over
for tiltag, som vurderes at fremme anvendelsen af ny teknologi
og innovation, herunder standarder.
Fra regeringens side lægges vægt på, at den europæiske er-
hvervs-, energi- og klimapolitik er sammenhængende, og man
kan derfor tilslutte sig det nye fokus på bæredygtig industri- og
erhvervsudvikling som led i at opfylde målsætningerne for kli-
ma og energi vedtaget på Det Europæiske Råd i marts og Lis-
sabon-målsætningerne om vækst og beskæftigelse. Det ny fo-
kus er udtryk for en balanceret tilgang, der kombinerer et stærkt
fokus på EU’s konkurrenceevne og behovet for at udvikle nye
energieffektive teknologier, produkter og services. Fra regerin-
gens side lægges vægt på, at der fortsat arbejdes for at opbygge
et dynamisk indre marked, herunder et indre marked for energi.
For så vidt angår strukturforandringer, er man fra regeringens
side enig i, at en af de mere markante forandringer i de senere
år har været udviklingen i retning af en større servicesektor og
en øget interaktion mellem industri og service. Fra regeringens
side finder man det derfor positivt, at Kommissionen fremover
vil fokusere på koblingen mellem fremstillings- og serviceer-
hverv og vil gennemføre en detaljeret screening af serviceer-
hvervenes konkurrencevilkår.
Fra regeringens side lægges endvidere vægt på at fremme inno-
vation og vækst i EU gennem stadige forbedringer af ramme-
vilkårene for alle sektorer og typer af virksomheder. Derfor
finder vi det også væsentligt, at man for så vidt angår de sektor-
specifikke initiativer er opmærksom på, at de ikke fører til et
pres for særlige indsatser, der skævvrider konkurrencen mellem
erhvervene.
Endelig kan man fra regeringens side støtte det fortsatte fokus på
administrative lettelser for virksomhederne.
B) Linjen i strategiudspillet fra EU-Kommissionen er generelt i
tråd med den danske digitaliseringsstrategi, og fokus på det privat-
offentlige samarbejde, HR-investeringer, image-udvikling for IT-
studierne, beskæftigelse og inklusion, samt forstærket livslang ud-
dannelse i forhold til E-skills forekommer fornuftigt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
395980_0010.png
10/10
C) Regeringen ser frem til Kommissionens statusredegørelse på
rådsmødet.
8.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Ikke relevant.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Ikke relevant.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Ikke relevant.
9.
10.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
A) Industripolitik har tidligere været forelagt Folketingets Euro-
paudvalg til orientering forud for Rådsmødet (Konkurrenceevne)
d. 16. maj 2007.
B) Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Euro-
paudvalg.
C) SMV politikken har i form af meddelelse Kom (2005)551 "Moderne
SMV politik for vækst og beskæftigelse" været forelagt Folketingets Euro-
paudvalgs dagsorden henholdsvis den 24. februar 2006 og den 3. marts
2006.
11.