Europaudvalget 2006-07
2819 - landbrug og fiskeri Bilag 1
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2.1. Kontoret for europapolitik og internationale relationer
12. september 2007
FVM 454
____________________________________________________________________
SAMLENOTAT
Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 26.- 27. september 2007
____________________________________________________________________
1.
Meddelelse fra Kommissionen om forslag om ændring af Rådets forordning (EF)
nr. 318/2006 om den fælles markedsordning for sukker og Rådets forordning (EF)
nr. 320/2006 om en midlertidig ordning for omstrukturering af sukkerindustrien i Fæl-
lesskabet,
Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 320/2006 om en mid-
lertidig ordning for omstrukturering af sukkerindustrien i Fællesskabet,
Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 318/2006 om den fæl-
les markedsordning for sukker
- Politisk enighed
KOM (2007) 227
Side 3
2.
Forslag til Rådets forordning om den fælles markedsordning for vin og om ændring af
visse forordninger
- Drøftelse
KOM (2007) 372
Side 10
Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1782/2003 om fastlæg-
gelse af fælles regler for den fælles landbrugspolitiks ordninger for direkte støtte og om
fastlæggelse af visse støtteordninger for landbrugere og forordning (EF) nr. 1698/2005
om støtte til udvikling af landdistrikterne fra Den Europæiske Landbrugsfond for Ud-
vikling af Landdistrikterne (ELFUL)
- Præsentation
KOM (2007) 484
Side 19
Forslag til Rådets beslutning om tilladelse til markedsføring af produkter indeholdende,
bestående af eller fremstillet af genetisk modificeret majs 59122 under Europa-
Parlamentets og Rådet s forordning (EF) nr. 1829/2003
1
3.
4.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
- Vedtagelse
KOM (2007) 397
Side 22
5.
Forslag til Rådets beslutning om tilladelse til markedsføring af produkter indeholdende,
bestående af eller fremstillet af genetisk modificeret majs 1507xNK603 under Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1829/2003
- Vedtagelse
KOM (2007) 402
Side 22
Forslag til Rådets beslutning om tilladelse til markedsføring af produkter indeholdende,
bestående af eller fremstillet af genetisk modificeret majs NK603xMON810 under Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1829/2003
- Vedtagelse
KOM (2007) 403
Side 22
6.
Punkterne 1-3 hører under Fødevareministeriets ressort.
Punkt 4-6 hører under Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggenders ressort.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
395967_0003.png
NOTAT OM RÅDSMØDE (LANDBRUG OG FISKERI)
den 26.- 27. september 2007
1.
Meddelelse fra Kommissionen om forslag om ændring af Rådets forordning
(EF) nr. 318/2006 om den fælles markedsordning for sukker og Rådets forord-
ning (EF) nr. 320/2006 om en midlertidig ordning for omstrukturering af suk-
kerindustrien i Fællesskabet,
Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 320/2006 om
en midlertidig ordning for omstrukturering af sukkerindustrien i Fællesskabet,
Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 318/2006 om
den fælles markedsordning for sukker
KOM (2007) 227
Revideret genoptryk af samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 5. juli 2007.
Ændringer er markeret i marginen.
Resumé
Med reformen af EU’s sukkermarked, som trådte i kraft den 1. juli 2006, blev der oprettet en mid-
lertidig omstruktureringsordning, hvor sukkervirksomheder mod kompensation kan give afkald på
hele eller dele af deres kvote. Målet med ordningen er en reduktion af EU’s samlede kvote over en
fireårig periode. Der er imidlertid ikke afgivet tilstrækkelige kvotemængder i løbet af ordningens
første to år. Kommissionen har på denne baggrund fremlagt et forslag, der sigter mod at gøre om-
struktureringsordningen mere attraktiv. Derudover foreslås ændringer af en række bestemmelser i
den fælles markedsordning for sukker.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2007) 227 af 7. maj 2007 fremsendt forslag til Rådets forordning om
ændring af forordning (EF) nr. 320/2006 om en midlertidig ordning for omstrukturering af sukker-
industrien i EU og forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 318/2006 om
den fælles markedsordning for sukker. Forslaget er oversendt til Rådet den 7. maj 2007. Forslaget er
modtaget i dansk sprogversion den 30. maj 2007.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal
efter høring af Europa-Parlamentet.
Forslaget er sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 26. – 27. september 2007
med henblik på politisk enighed.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
395967_0004.png
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet er
tilgodeset.
Formål og indhold
I februar 2006 vedtog Rådet (landbrug og fiskeri) en gennemgribende reform af EU’s sukkermar-
ked. Reformen trådte i kraft 1. juli 2006 og indebærer bl.a. en gradvis reduktion af den garanterede
pris på sukker med 36 % over 4 år. Reduktionen kompenseres delvist gennem ydelse af afkoblet
støtte til sukkerroedyrkerne. Reformen indebærer også etablering af en omstruktureringsordning,
hvor de mindst produktive sukkerfabrikker, som vælger helt eller delvist at ophøre med produktio-
nen, kan modtage støtte og herved frivilligt bidrage til en reduktion af EU’s samlede sukkerproduk-
tion.
Målet med omstruktureringsordningen er en nettoreduktion af EU’s samlede sukkerproduktion med
5 mio. ton over en fireårig periode. I ordningens første to år, hvor det økonomiske incitament til at
anvende ordningen var størst, er der alene sket en nettoreduktion på 1,2 mio. ton. Ved fortsat util-
strækkelig anvendelse af omstruktureringsordningen forventes det, at markedssituationen vil for-
værres i den resterende tid af omstruktureringsperioden som følge af overudbud på det indre marked
og prispres. En situation, som kun delvist kan imødegås ved at tilbagetrække sukker fra markedet.
1
For at nå sukkerreformens mål om en reduktion af den samlede sukkerproduktion, har Kommissio-
nen derfor fremlagt et forslag, der sigter mod at gøre omstruktureringsordningen mere attraktiv.
Derudover foreslås ændringer af en række bestemmelser i den fælles markedsordning for sukker.
Ændring af omstruktureringsordningen
Kommissionen foreslår følgende ændringer af omstruktureringsordningen:
Den andel af omstruktureringsstøtten, som dyrkere og maskinstationer modtager, fastsættes til 10 %
(i de eksisterende bestemmelser er dette ”mindst” 10 %), og der ydes for produktionsåret 2008/2009
en tillægsbetaling til dyrkerne på 237,5 €/ton kvote, der gives afkald på. Disse ændringer skal gælde
retroaktivt for de dyrkere og virksomheder, som har deltaget i omstruktureringsordningens første to
år.
Dyrkerne skal for produktionsåret 2008/2009 have mulighed for at igangsætte en omstrukturerings-
proces ved selv at indsende ansøgninger om omstruktureringsstøtte under forudsætning af, at de
afgiver de leveringsrettigheder, de har haft til en given sukkervirksomhed i det foregående produk-
tionsår. Denne mulighed må dog ikke true sukkervirksomhedernes overlevelse, hvorfor dyrkernes
samlede direkte ansøgninger skal være begrænset til en mængde på 10 % af den enkelte sukkervirk-
somheds kvote. Medlemsstaten skal acceptere dyrkernes ansøgninger efter et først-til-mølle
1
I tilfælde af risiko for ubalance på markedet kan Kommissionen beslutte at tilbagetrække kvotesukker fra markedet.
Når sukker er tilbagetrukket, må det ikke markedsføres i det pågældende produktionsår, men skal enten oplagres på
producentens regning eller Kommissionen kan beslutte, at sukkeret kan sælges som industrisukker.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
395967_0005.png
princip. Virksomheden skal dog bevare retten til selv at indsende en ansøgning om omstrukture-
ringsstøtte, såfremt der gives afkald på en kvotemængde, der mindst svarer til dyrkernes ansøgnin-
ger. I det tilfælde falder dyrkernes ansøgninger bort.
Virksomheder, som for produktionsåret 2008/2009 giver afkald på en procentdel af sin kvote, der
mindst svarer til den procentdel, som virksomheden skulle tilbagetrække for 2007/2008, fritages for
at betale en del af sin omstruktureringsafgift for 2007/2008.
Målet med de foreslåede ændringer er, at yderligere 3,8 mio. ton vil blive afgivet under omstruktu-
reringsordningen. Med den allerede foretagne nettoreduktion på 1,2 mio. ton vil det være muligt at
nå sukkerreformens mål om en nettoreduktion på 5 mio. ton.
Ændring af den fælles markedsordning for sukker
Kommissionen foreslår følgende ændringer af det såkaldte tilbagetrækningsinstrument:
Der laves en teknisk ændring, idet der indføres en ordning med tærskler
2
, hvor sukker produceret
over tærsklen tilbagetrækkes (i de eksisterende regler anvendes en ordning, hvor en procentdel af
produktionen trækkes tilbage). Det foreslås også, at det traditionelle forsyningsbehov (import til
fuldtidsraffinaderier) ikke som tidligere skal nedsættes i tilfælde af beslutning om tilbagetrækning
af sukker.
Til og med produktionsåret 2009/2010 foreslås det, at der skal være mulighed for at foretage fore-
byggende tilbagetrækninger (midlertidig kvotereduktion). Det betyder, at tærsklerne for tilbage-
trækning skal kunne fastsættes foreløbigt før såning i marts måned, og kunne justeres i oktober må-
ned, når mere præcise estimater for produktionen foreligger. Der skal i den forbindelse tages hensyn
til, hvor meget den enkelte medlemsstat har afgivet af kvote. Tilbagetrækningsforpligtelsen for hver
virksomhed skal differentieres afhængigt af dens omstruktureringsindsats. Det skal dog ske således
at den tilbagetrækningsforpligtelse, der gælder for medlemsstaten som helhed, forbliver uændret.
Tilbagetrækningsforpligtelsen i et produktionsår skal ikke gælde for en virksomhed, der giver af-
kald på hele sin kvote i det følgende produktionsår.
Kommissionen skal i februar 2010, med hensyn til resultaterne af omstruktureringsordningen, træf-
fe beslutning om en eventuel permanent reduktion af de tilbageværende kvoter. Kommissionen fo-
reslår, at denne obligatoriske kvotereduktion skal fastsættes med hensyn til, hvor meget kvote den
enkelte medlemsstat i alt har givet afkald på under omstruktureringsordningen. (I de eksisterende
bestemmelser skal der fastsættes en procentsats fælles for alle medlemsstater). Kommissionens for-
slag indebærer, at de medlemsstater, som har afgivet mere end 60 % af deres oprindelige kvote,
undtages fra at skulle reducere sin kvote i 2010. Kvotereduktionen skal også differentieres for de
enkelte virksomheder afhængigt af deres individuelle omstruktureringsindsats, så den samlede re-
duktion af medlemsstatens kvote forbliver uændret.
2
Tærsklen fastsættes ved, at hver virksomheds kvote multipliceres med en koefficient. De mængder, som bliver produ-
ceret inden for kvoten, men som overskrider tærsklen, skal trækkes tilbage fra markedet.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
395967_0006.png
Kommissionens begrundelse for forslaget, om hensyntagen til medlemsstaternes afgivelse af kvote
under omstruktureringsordningen i tilfælde af forebyggende tilbagetrækninger og i tilfælde af en
obligatorisk kvotereduktion i 2010, er, at det skal tilskynde til øget deltagelse i omstrukturerings-
ordningen, og dermed øget frivillig reduktion af kvoterne.
Ændringsforslag
Det portugisiske formandskab har fremlagt følgende ændringsforslag:
Vedr. omstruktureringsordningen
Tillægsbetalingen til dyrkerne på 237,5 €/ton skal også gælde for produktionsåret 2009/2010 så-
fremt en sukkervirksomhed sender ansøgning om at afgive kvote for produktionsåret 2009/10 inden
31. januar 2008. Endvidere får inulinsirupproducenter og cikoriedyrkere også mulighed for at mod-
tage tillægsbetaling. Medlemsstater, som har afgivet mere end 60 % af deres oprindelige kvote, kan
fritages for at blive omfattet af dyrkernes mulighed for at ansøge om omstruktureringsstøtte. Virk-
somhedernes ansøgninger om omstruktureringsstøtte i produktionsåret 2008/2009 kan ske i to faser.
Første fase udløber 31. januar 2008. Virksomheder kan herefter på visse betingelser frem til 31.
marts 2008 ansøge om at afgive yderligere kvotemængder. En virksomhed, der giver afkald på en
del af sin kvote, må ikke anvende sine produktionsfaciliteter til raffinering af rå rørsukker. Forbud-
det vil dog ikke gælde for de produktionsenheder, der har status som heltidsraffinaderi. Kommissi-
onen gives mulighed for at fremskynde udbetalingen af omstruktureringsstøtte.
Vedr. den fælles markedsordning for sukker
Muligheden for at foretage forebyggende tilbagetrækninger forlænges til og med produktionsåret
2014/2015. I den resterende tid af omstruktureringsperioden skal der ved beslutninger om midlerti-
dige kvotereduktioner tages hensyn til, hvor meget kvote den pågældende medlemsstat har afgivet
under omstruktureringsordningen. Der skal ikke som tidligere foreslået ske en differentiering af den
midlertidige kvotereduktion på virksomhedsniveau. Det bliver nu muligt at sælge interventionssuk-
ker som industrisukker.
Udtalelser
Europa-Parlamentet forventes at afgive udtalelse den 25. september 2007. I den foreløbige rapport
fra Europa-Parlamentets landbrugsudvalg lægges der op til højere omstruktureringsstøtte, fuld
kompensation til de virksomheder, der omlægger til produktion af bio-ethanol og mulighed for fo-
rebyggende tilbagetrækninger helt indtil 2015.
Konsekvenser
For så vidt angår forslag om ændring af den midlertidige omstruktureringsordning, vil udgifterne
skulle afholdes inden for omstruktureringsfonden. Omstruktureringsfonden finansieres via en afgift,
som sukkerfabrikkerne indbetaler pr. tons kvote, de besidder. Der kan kun udbetales midler fra fon-
den inden for rammerne af de midler, der til rådighed. Princippet om omstruktureringsordningens
selvfinansiering (og dermed budgetneutralitet) vil således fortsat være gældende. Eventuelle reste-
rende midler i omstruktureringsfonden efter udløbet af omstruktureringsordningen tilfalder Den Eu-
ropæiske Garantifond for Landbruget (EGFL).
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
395967_0007.png
Forslaget om ændring af den fælles markedsordning for sukker har ingen finansielle konsekvenser
for EU’s budget.
Det kan ikke udelukkes, at forslaget medfører visse administrative konsekvenser i Danmark bl.a.
som følge af, at dyrkerne får mulighed for direkte at ansøge om omstruktureringsstøtte.
I tilfælde af forebyggende tilbagetrækninger (midlertidige kvotereduktioner) til og med produkti-
onsåret 2009/10 vil forslaget indebære, at lande, som forventer at være konkurrencedygtige på sigt
og derfor ikke gør brug af omstruktureringsordningen, vil blive udsat for en højere midlertidig kvo-
tereduktion end andre. Dette forhold gælder tillige ved en eventuel permanent kvotereduktion i
2010.
Høring
Ved skriftlig høring i §2-udvalget (landbrug) den 11. september 2007 bemærker FødevareIndustrien
at de nu fremlagte forslag er en nødvendig forudsætning for, at omstruktureringen af den europæi-
ske sukkerindustri ikke forsinkes yderligere i forhold til målsætningen med den vedtagne reform af
EU's sukkerordning i 2006. Af hensyn til sektorens planlægning af de nødvendige tiltag for at til-
passe produktionen til efterspørgslen med virkning fra næste år, er det nødvendigt, at den endelige
beslutning træffes på landbrugsministrenes førstkommende møde i Ministerrådet, samt at beslutnin-
gen sker med dansk støtte, da der er risiko for, at lande med en mindre effektiv produktion vil
stemme imod forslaget.
FødevareIndustrien finder det endvidere afgørende, at der vedtages et fælles regelsæt gældende for
hele EU uden nationale undtagelser, som har til formål at fastholde de mindre effektive sukkerpro-
ducenter i EU.
LO bemærker, at en ændring i sukker produktionen også kan medføre tab af arbejdspladser og der-
med mistet indtægt for de ansatte. Man mener derfor, at der også bør iværksættes foranstaltninger,
der kan kompensere de ansatte.
På §2-udvalget (landbrug) den 3. juli 2007 bemærkede Landbrugsraadet, at man finder det positivt,
at midlerne fra omstruktureringsfonden nu udnyttes aktivt. Landbrugsraadet finder endvidere, at den
andel som dyrkere og maskinstationer modtager af omstruktureringsfonden på 10% er godt ramt.
Man støtter desuden, at dyrkerne får initiativret og at dyrkernes ansøgninger begrænses til 10 % af
den enkelte virksomheds kvote. Man forventer, at de danske sukkerroedyrkere vil ansøge om afgi-
velse af 10 % kvote. Forslaget er i dets nuværende form administrativt komplekst, og det ville være
enklere, hvis der var tale om en obligatorisk kvotereduktion, hvorved også alle ville bidrage ligeligt.
Det blev understreget, at man grundlæggende var imod, at spillereglerne omkring tilbagetrækning
og kvotereduktion nu laves om. På trods af disse indvendinger er Landbrugsraadet positiv overfor
forslaget og ser hellere dette forslag vedtaget nu end, at intet sker.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
395967_0008.png
FødevareIndustrien hilste forslaget velkomment og tilføjede, at man hellere havde set en tvungen
kvotereduktion på minimum 10 % nu, da man er bekymret for, at de større medlemslande ellers vil
undlade kvotereduktion.
Ved skriftlig høring i § 2-udvalget (landbrug) bemærker Landbrugsraadet den 25. april 2007, at man
overordnet støtter forbedringer af den midlertidige omstruktureringsordning, så man i langt højere
grad kan nå målet om reduktion af EU’s samlede sukkerproduktion. Landbrugsraadet finder dog, at
ordningen bør give mulighed for, at sukkerroedyrkernes organisation og sukkerfabrikanten i fælles-
skab kan tilrettelægge den praktiske gennemførelse af sukkerroedyrkernes tilmeldinger til ordnin-
gen. Administrativt kan der udformes en mere enkel fremgangsmåde end brug af først-til-mølle
princippet.
Landbrugsraadet støtter, at Kommissionen får den nødvendige mulighed for, inden såning, at fore-
tage en præventiv tilbagetrækning af sukker. En sådan meddelelse skal dog foreligge så tidligt på
året som muligt og senest inden udgangen af februar, af hensyn til sukkerroedyrkernes planlægning
og såning af roerne.
Landbrugsraadet er imod, at man ved fremtidige fastsættelser af reduktionsprocenten for de enkelte
lande tager hensyn til, om en medlemsstat tidligere har afgivet kvote under omstruktureringsordnin-
gen. Fremtidige reduktioner af kvoten, herunder også ved den eventuelt endelige kvotereduktion i
2010, bør foretages med samme procentsats for alle medlemslande på basis af landenes aktuelle
kvoter.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter, at der søges taget hånd om situationen på sukkermarkedet, herunder at man får
sukkerreformen til at fungere fx ved at gøre kvotereduktioner før såning i den resterende tid af om-
struktureringsperioden mulig. Det er også Regeringens generelle holdning, at markedsvilkårene bør
være ens for alle. Regeringen finder derfor, at kvotereduktioner bør være ens for alle, samt at det
kunne være mere hensigtsmæssigt med en vis permanent kvotereduktion nu.
Regeringen finder desuden ikke, at kompensationen til sukkerroedyrkerne bør øges, ligesom der ik-
ke retroaktivt bør ydes en højere støtte til dyrkere og fabrikker, som allerede har deltaget i omstruk-
tureringsordningen.
Regeringen finder endvidere, at midlerne i omstruktureringsfonden bør benyttes aktivt til at få re-
formen til at fungere. Derfor mener regeringen, at omstruktureringsstøtten bør forblive på det høje
niveau som i ordningens første to år. Endvidere finder regeringen ikke, at der bør betales omstruktu-
reringsafgift af den mængde kvote, som midlertidigt er tilbagetrukket. Det er også Regeringens
holdning, at omstruktureringsafgiften bør tilpasses, såfremt det viser sig, at midlerne i omstrukture-
ringsfonden ikke vil blive anvendt.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
395967_0009.png
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generelt en positiv holdning til idéen med forslaget, selvom der er delte holdninger til en
række elementer. En række lande har givet udtryk for, at tillægsbetalingen til dyrkerne er et meget
højt beløb, og at dyrkerne allerede er blevet kompenseret for prisfald. En række lande har desuden
givet udtryk for modstand mod muligheden for direkte ansøgninger om omstruktureringsstøtte fra
dyrkerne. Der er overordnet støtte til forslaget om at introducere muligheden for midlertidig kvote-
reduktion i 2007/08, 2008/09 og 2009/10. Nogle lande finder dog, at den bør være baseret på et li-
neært princip, mens en række lande støtter forslaget om, at der tages hensyn til afgivelse af kvote
under omstruktureringsordningen. Der er uenighed blandt medlemsstaterne om, hvorvidt det traditi-
onelle forsyningsbehov skal reduceres i tilfælde af, at der træffes beslutning om tilbagetrækning af
sukker. Med hensyn til en evt. permanent kvotereduktion i 2010 har en række lande givet udtryk for
støtte til forslaget om, at der tages hensyn til, hvor meget kvote hvert medlemsland har afgivet un-
der omstruktureringsordningen. Omvendt har en række lande givet udtryk for, at man burde fast-
holde de eksisterende bestemmelser, der er baseret på et lineært princip.
Det forventes, at der vil være et kvalificeret flertal for forslaget, hvori Danmark ikke indgår.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har været forelagt Folketingets Europaudvalg med henblik på forhandlingsoplæg den 13.
juli 2007 i forbindelse med forelæggelse af rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 16. juli 2007, jf.
samlenotat af 5. juli 2007.
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg den 2. maj 2007 med henblik på ori-
entering om det forventede indhold af Kommissionens forslag forud for præsentationen på rådsmø-
det (landbrug og fiskeri) den 7. maj 2007, jf. samlenotat oversendt den 26. april 2007.
Der er fremsendt grundnotat til Folketingets Europaudvalg den 27. juni 2007.
Notaterne er ligeledes sendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
395967_0010.png
2.
Forslag til Rådets forordning om den fælles markedsordning for vin og om
ændring af visse forordninger
KOM(2007) 372
Revideret genoptryk af grundnotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 26. juli 2007.
Ændringer er markeret i marginen.
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af forordningen om den fælles markedsordning for
vin. Forslag om reform af markedsordningen for vin sigter mod en større markedsorientering i
EU’s vinsektor. Det sker ved at afskaffe alle eksisterende markedsforanstaltninger omfattende støtte
til destillation, støtte til privat oplagring og støtte til at anvende druemost. De budgetmidler, der i
dag er allokeret til markedsforanstaltninger, foreslås dels overført til såkaldte nationale støttepro-
grammer og dels overført til landdistriktsprogrammet som en ekstra konvolut til vinproducerende
lande. Hensigten med programmerne er at understøtte overgangen til en bæredygtig vinproduktion
gennem en række konkrete foranstaltninger. De nationale støtteprogrammer indeholder støtte til
salgsfremme i 3. lande samt til produktionsmæssige tiltag som hjælp til investeringer i ny teknik,
overgang til mere hensigtsmæssige druesorter m.m. Tiltagene i landdistriktsprogrammerne er gene-
relt af bredere socioøkonomisk karakter og indeholder fx miljøvenlig drift og kulturlandskabsstøtte.
Med henblik på at stabilisere markedet umiddelbart efter bortfaldet af markedsforanstaltningerne
foreslår Kommissionen, at der gives rydningspræmier i perioden 2009-2013. Målet er, at 200.000
ha vindyrkningsareal ryddes. De ryddede arealer indlemmes i enkeltbetalingsordningen. Endelig
foreslås reglerne for vinfremstilling og mærkning forenklet og tilpasset internationale regler.
Baggrund
Kommissionen fremsatte den 4. juli 2007 forslag til Rådets forordning om den fælles markedsord-
ning for vin og om ændring af visse forordninger.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 36 og 37 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret
flertal efter høring af Europa-Parlamentet.
Forslaget er en udmøntning af de seneste års drøftelser, der officielt indledtes med Kommissionens
meddelelse til Rådet og Europa-Parlamentet ”Mod en bæredygtig europæisk vinsektor” af 22. juni
2006. Meddelelsen blev drøftet på rådsmøderne (landbrug og fiskeri) i juli og september 2006. På
baggrund af disse drøftelser samt efterfølgende udtalelser fra interessenter, nationale myndigheder
og Europa-Parlamentet, har Kommissionen udarbejdet et forslag til ændring af den fælles markeds-
ordning for vin.
Forslaget er sat på dagsordenen for det kommende rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 26.-27.
september 2007 med henblik på drøftelse.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
395967_0011.png
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet er tilgodeset.
Formål og indhold
Forslaget skal ses i forlængelse af de gennemførte reformer af den fælles landbrugspolitik i 2003,
2004 og 2006 samt senest reformforslaget om markedsordningen for frugt og grønt, som blev ved-
taget på rådsmødet den 11.-12. juni 2007, hvorefter alle de store landbrugssektorer er blevet refor-
meret, bortset fra vin.
Forslaget tager endvidere højde for forslag til forordning om én fælles markedsordning for land-
brugsvarer. Visse regler om bl.a. forvaltningskomitéen vil blive indarbejdet i den fælles markeds-
ordning, ligesom visse horisontale regler, der er fælles for flere landbrugsprodukter, som fx udveks-
ling af oplysninger mellem medlemsstaterne og Kommissionen og samhandel med tredjelande, er
blevet opdateret og forenklet, således at de let kan indarbejdes i den fælles markedsordning.
Kommissionens mål med reformen er, at markedsordningen for vin skal forenkles og så vidt muligt
bringes i overensstemmelse med den reformerede landbrugspolitik. Samtidig skal reformen imøde-
gå en række af de problemer og tendenser, der præger sektoren:
Oversøiske producenter vinder stadig større markedsandele i EU.
Forbruget af vin i EU er faldende.
Der er en stor overskudsproduktion.
Det nuværende regelsæt er meget indviklet.
Formålet med reformen vil være, at:
Styrke europæisk vinproduktions konkurrenceevne, styrke EU-vinenes omdømme samt
genvinde og forøge markedsandele i såvel EU som i 3. lande.
Skabe et enkelt og klart regelsæt, der effektivt kan skabe en balance mellem udbud og efter-
spørgsel.
Bevare de bedste traditioner inden for europæisk vinproduktion, samt opretholde livet i
landdistrikterne og tage hensyn til miljøet i alle led af produktionen.
Derudover skal EU’s nye vinpolitik tage højde for samfundets øgede fokus på sundhed og forbru-
gerbeskyttelse, behovet for forenelighed med WTO-reglerne og sammenhæng med reformen af den
fælles landbrugspolitik (CAP) samt overensstemmelse med de fremtidige økonomiske rammer.
Reformens hovedlinjer
Forslaget indebærer en reform i to trin. Første fase fra 2008-2013 skal sikre, at markedsbalancen
genoprettes ved at afskaffe markedsforanstaltningerne og derefter hjælpe ikke-konkurrencedygtige
vinproducenter til at ophøre med vinproduktion bl.a. gennem rydningsordningen. Fra 1. januar
2014, når markedsbalancen forventes at være genoprettet, indledes anden fase i reformen med at
ophæve plantningsforbudet. Der vil gennem hele perioden blive introduceret nye tiltag, der kan øge
konkurrenceevnen og forbedre strukturen i sektoren.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Afskaffelse af markedsforanstaltningerne
Forslaget medfører, at støtten til destillation bliver fjernet, herunder støtten til destillation af bipro-
dukter, støtten til destillation af vin til konsumalkohol, støtten til destillation af vin fremstillet af
druesorter med dobbelt klassificering og støtten til krisedestillation. Endvidere afskaffes støtten til
privat oplagring samt støtten til at anvende druemost til bl.a. berigelse, ligesom eksportrestitutio-
nerne fjernes. Begrundelsen for en umiddelbar afskaffelse af de eksisterende markedsforanstaltnin-
ger er, at de ikke har været tilstrækkeligt effektive i forhold til at nedbringe overskudsproduktionen,
og at de er med til at holde EU’s vinproduktion kunstigt oppe.
Overførsel af midler til landdistriktsprogrammet
En del af de midler, der frigøres ved at afskaffe markedsforanstaltningerne, overføres til landdi-
striktsprogrammet. De overførte midler skal være øremærket til vinproducerende regioner, og kan
blandt andet gå til investeringer i ny teknik, etableringsstøtte til yngre producenter, støtte til produ-
centorganisationer, støtte til at bevare traditionelle kulturlandskaber og støtte til miljøforanstaltnin-
ger m.v. På årsplan vil de overførte beløb stige fra 100 mio. € i 2009 til 400 mio. € i 2014 og frem.
Overførsel af midler til nationale konvolutter
Af de frigjorte budgetmidler vil der blive overført 634 mio. € til nationale konvolutter i 2009 og
derefter 879 mio. € i 2010 faldende til 858 mio. € i 2013. Fra 2015 og frem vil der blive overført
850 mio. € pr. år. Hvert år vil en nærmere fastsat procentdel af de nationale konvolutter gå til salgs-
fremme i 3. lande. Der er i 2009 og frem reserveret minimum120 mio. € pr. år.
De nationale konvolutter vil blive fordelt til medlemsstaterne på grundlag af deres vindyrkningsare-
al, produktionsmængde og historiske udgifter. Fordelingen sker som udgangspunkt efter satserne ¼
areal, ¼ produktion og �½ udgifter. Fordelingen til de enkelte medlemsstater fremgår af bilag II til
forslaget. For så vidt angår midlerne til salgsfremme sker fordelingen med �½ areal og �½ produktion.
Programmerne kan ikke co-finansieres af medlemsstaterne, men der er mulighed for at give stats-
støtte til salgsfremme og til høstforsikringer i overensstemmelse med statsstøttereglerne. Medlems-
staterne kan anvende midlerne i forbindelse med iværksættelsen af 5-årige støtteprogrammer. For-
målet er at øge konkurrenceevne og markedstilpasning i sektoren. Medlemsstaterne udarbejder selv
programmerne, der skal tilpasses deres specifikke behov. Programmerne skal forelægges Kommis-
sionen og skal indeholde mindst to af følgende fem foranstaltninger:
Omstrukturering/omstilling (fx nye sorter el. ny teknik).
Salgsfremme i 3. lande (dette er obligatorisk, og en bestemt procentdel af de afsatte midler
skal gå til sådanne aktiviteter).
Grøn høst (høst af umodne druer).
Gensidige forsikringsfonde, der skal sikre mod konjunktursvingninger (midlertidige og fal-
dende støtte til administrative omkostninger).
Høstforsikringer (støtte til forsikringspræmier).
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Deltagelse i de nationale støtteprogrammer (omstilling/omstrukturering og grøn høst) medfører krav
til producenterne om krydsoverensstemmelse. Overtrædelse af reglerne sanktioneres ved reduktion i
støtteudbetalingen fra de nationale støtteprogrammer.
Rydning
Ved at fjerne de traditionelle markedsforanstaltninger gøres det vanskeligt for visse producenter at
opretholde produktionen. Derfor bliver de nuværende rydningspræmier opretholdt og udbygget i en
overgangsperiode fra 2008-2013. For at tilskynde til hurtig omlægning vil præmierne være høje i
begyndelsen for derefter at falde frem til 2013, hvor de vil blive afskaffet. I 2009 vil præmierne ud-
gøre 7.174 €/ha, mens de i 2013 vil være på 2.938 €/ha. Ifølge forslagets bilag 9 er der således afsat
€ 430 mio. til rydningspræmier i 2009. De afsatte midler falder degressivt i perioden, til € 59 mio. i
2013. Medlemsstaterne har endvidere mulighed for tildeling af top-up ved hjælp af nationale mid-
ler. De ryddede arealer vil blive indlemmet i enkeltbetalingsordningen og tildelt betalingsrettighe-
der.
I hele EU-27 kan 200.000 ha vindyrkningsarealer ryddes under denne ordning. Det vil være produ-
centens beslutning, om et areal skal ryddes. På nuværende tidspunkt kan medlemsstaterne forbyde
rydning, hvilket har medført, at den eksisterende ordning stort set ikke bruges. Medlemsstaterne vil
efter forslaget have mulighed for at stoppe rydning, når det samlede ryddede areal udgør 10 % af
det pågældende lands vinarealer. På særligt miljøfølsomme arealer kan rydning helt forbydes. Dette
areal må dog ikke overskride 2 % af landets samlede vinareal. Endvidere kan medlemsstaterne ude-
lukke bjergområder og stejle skråninger fra rydningsordningen. Rydningsordningen kan alene finde
anvendelse i medlemsstater med en vinproduktion på over 25.000 hl/år.
Enkeltbetalingsordningen
De ryddede arealer tildeles betalingsrettigheder. Tildelingen af betalingsrettigheder til disse arealer
skal sammen med rydningspræmien være med til at forstærke incitamentet til endeligt ophør med
vindyrkning, idet det giver producenterne mulighed for at overgå til anden produktion. Der kan
maksimalt tildeles 350 €/ha i afkoblet direkte støtte.
Forbud mod nyplantninger
Forbudet mod nyplantninger opretholdes indtil 31. december 2013. Begrundelsen er, at markedet
skal stabiliseres, dvs. at de nye tiltag, der findes i reformen, som fx støtte til rydning og omstruktu-
rering, skal have tid til at virke. Fra 2014 vil forbudet dog blive definitivt ophævet, så producenter-
ne frit kan udvide deres bedrifter. Forbudet mod nyplantninger gælder dog ikke i medlemsstater,
hvor produktionen er under 25.000 hl/år.
Mærkning, geografiske betegnelser og oprindelsesbetegnelser
Kommissionen vil forenkle og tilpasse de nuværende regler om mærkning, geografiske betegnelser
og oprindelsesbetegnelser til de regler, der gælder for andre landbrugsprodukter og fødevarer bl.a.
det horisontale mærkningsdirektiv og WTO’s regler. Endelig skal der skabes en bedre overens-
stemmelse mellem kvalitetspolitik og mærkningsregler.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Vinfremstillingsmetoder (ønologiske metoder)
For at sikre større fleksibilitet foreslår Kommissionen, at kompetencen til at godkende ønologiske
metoder og behandlingsmetoder overføres fra Rådet til Kommissionen. Bestemmelserne om meto-
der til forhøjelse af det naturlige alkoholindhold samt syring og afsyring bevares dog som rådskom-
petence.
Det fremgår af forslaget, at Den Internationale Vinorganisation, OIV’s regler skal anvendes for
produkter, der skal eksporteres. Forslaget indebærer endvidere, at der indføres et forbud mod at for-
høje det naturlige alkoholindhold i vin ved at tilsætte sukker (chaptalisering), hvorfor der fremover
kun kan anvendes druemost til dette formål. Endelig opretholdes forbudet mod sammenblanding af
EU-vin med vin med oprindelse i tredjelande samt forbudet mod at anvende druemost fra tredjelan-
de til vinfremstilling.
Miljøtiltag
For at få del i de nationale støtteprogrammer skal producenterne opfylde kravene til krydsoverens-
stemmelse. Alle vindyrkningsarealer (herunder også ikke-ryddede) arealer vil blive indlemmet i en-
keltbetalingsordningen og dermed underlagt krav om krydsoverensstemmelse. En del midler over-
føres fra markedsforanstaltningerne (søjle I) til landdistriktsmidlerne (søjle II), hvor der ydes støtte
til miljøtiltag i landområder. Endelig kan rydning begrænses i særligt miljøfølsomme områder.
Salgsfremme
En forholdsvis stor del af de midler, der allokeres til de nationale støtteprogrammer, skal gå til mar-
kedsføringstiltag. Disse tiltag finansieres af fællesskabet med max. 50 %, organisationerne min. 20
% og medlemsstaterne op til 30 %. Landdistriktsmidlerne kan ligeledes gå til markedsføring. Ende-
lig indebærer forslaget, at der opstilles rammer for producent- og brancheorganisationer, så de en-
kelte producenter bliver organiseret i enheder, der effektivt kan udnytte de muligheder for koordine-
ret markedsføring, der ligger i markedsordningen.
Endelig vil nye kampagner blive iværksat for at oplyse forbrugerne om ansvarligt indtag af vin.
Disse kampagner vil blive finansieret via markedsordningen for salgsfremme.
Konsekvenser
Budget
Udgifterne til den nuværende markedsordning svinger fra år til år, da de markedsregulerende red-
skaber er produktionsafhængige. Almindeligvis udgør markedsordningen for vin mellem 2,5 % og
5,5 % af de samlede udgifter til landbrugspolitikkens søjle I. Forslaget indebærer, at en del af den
produktionsafhængige støtte afkobles og overføres til enkeltbetalingsordningen, mens de resterende
midler overføres til nationale støtteprogrammer, rydningspræmien og landdistriktsordningen. Re-
formen vil derfor formentlig medføre større forudsigelighed for EU's budget på dette område. I
Kommissionens budgetoverslag ligger de samlede udgifter på mellem 1.311 og 1.319 mio. €/år fra
2009-2013. Dette synes at være i overensstemmelse med Kommissionens udtalelser om budgetneu-
tralitet, da de samlede udgifter til markedsordningen i de næste år anslås til at ligge lidt over dette
beløb (1.487 mia. € i 2007 og 1.377 mia. € i 2008).
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
395967_0015.png
I den nuværende markedsordning udgør markedsforanstaltningerne og eksportrestitutionerne ca. 60
% af budgettet. Den resterende del af budgettet går dels til omstrukturering (ca. 37 %) og dels til
rydningspræmier (omkring 2-3 %).
Midlerne skal efter reformen fordeles mellem rydning, enkeltbetalingsordningen, nationale støtte-
programmer og landdistriktsordningen. Rydningspræmierne vil gradvist blive formindsket frem til
2013, hvor de ophører helt. Den budgetmæssige fordeling vil i 2015 være som følger:
Ca. 30 % overføres til landdistriktsprogrammet
Ca. 64 % bruges til de nationale støtteprogrammer (heraf skal omkring 15 % gå til salgs-
fremme)
Ca. 5 % overføres til enkeltbetalingsordningen
Lovgivningsmæssig effekt
Forslaget forventes at få lovgivningsmæssige konsekvenser, idet der kan blive tale om mindre til-
pasninger i bekendtgørelse nr. 708 af 18. juli 2000 om dansk vinproduktion samt bekendtgørelse nr.
582 af 6. juni 2007 om tilvirkning af vin for så vidt angår mærkningsregler, geografiske betegnelser
og ønologiske metoder.
Effekt på markedsbalance, prisdannelse og erhvervets indkomster
For at opnå en markedsstabiliserende effekt af reformen skal sektorens strukturelle problemer løses.
Dette er formålet med at afskaffe de eksisterende støtteforanstaltninger, der har bidraget til at opret-
holde overskudsproduktionen. Ifølge Kommissionen vil dette tiltag bevirke, at overskydende vin
ikke fjernes fra markedet, og på kort sigt medføre en nedgang i priser og indkomster. De kortsigtede
negative effekter søges imødegået igennem rydningsordningen, der kan skabe en mere glidende
overgang mod øget markedsorientering. På langt sigt vil markedet blive bragt i balance ved, at pro-
duktionen tilpasses efterspørgslen. Redskaberne i de nationale støtteprogrammer samt landdistrikts-
programmerne kan yderligere bidrage til at skabe og støtte en mere bæredygtig strukturudvikling.
Effekten beror dog på, hvilke redskaber fra disse ordninger, de enkelte medlemslande vælger at
bruge.
Effekter på konkurrenceevnen
Europæisk vinproduktion er hæmmet af en stor andel af meget små produktionsenheder, fraværet af
en effektiv markedsføringsstrategi samt en meget høj grad af regulering af produktionsmetoder og
mærkning. Kommissionen antager, at forslagets forenklingstiltag, mulighederne for nyplantninger i
2014 samt den øgede fokus på salgsfremme i specielt tredjelande vil afhjælpe denne situation bl.a.
ved at åbne for nye markeder og øge kendskabet til EU’s kvalitetsvine.
Udtalelser
Europa-Parlamentet forventes at udtale sig den 12. december 2007.
Høring
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
395967_0016.png
På §2-udvalget (landbrug) den 3. juli 2007 spurgte Landbrugsraadet, hvorfor man vil tildele støtte
fra nationale konvolutter og landdistriktsprogrammer i stedet for blot at lægge vinarealerne ind un-
der Enkeltbetalingsordningen.
Fødevareministeriet (FVM) svarede, at alle arealer med forslaget til vinreformen kan være grundlag
for enkeltbetalingsordningen, men kun de ryddede arealer (200.000 hektar ud af 3,4 mio. hektar) får
nye betalingsrettigheder. Flere af de vinproducerende medlemslande har udtrykt ønske om særlige
tiltag, da vinsektoren er i vanskeligheder.
Landbrugsraadet bemærkede, at der ville blive et øget incitament til at dyrke vinarealerne med an-
dre afgrøder. Man spurgte desuden til om mærkningsreglerne ville blive ændret og om der fortsat
ville være mulighed for geografiske betegnelser.
Dertil svarede FVM, at mærkningsreglerne ville blive ændret, og at der i forhold til geografiske be-
tegnelser ville blive ens regler for bordvine med og/eller uden geografiske betegnelser, så man kan
angive druesort og årgang også på bordvine uden geografiske betegnelser. Reglerne i mærkningsdi-
rektivet vil blive suppleret.
Endelig spurgte Landbrugsraadet, om man nationalt vil kunne beslutte at give alle vinarealer beta-
lingsrettigheder.
FVM svarede, at spørgsmål af den detaljeringsgrad må vente til det endelige forslag foreligger. Det
blev tilføjet, at nationale støtteprogrammer også vil være EU-finansieret (nationale konvolutter).
Foreningen af Danske Vinavlere har ved brev af 23. juli 2007 tilkendegivet, at foreningen som ud-
gangspunkt er enige i Kommissionens målsætning med forslaget, at forbedre konkurrenceevnen, at
skabe enklere og mere effektive regler og omlægning af støtteordningerne. Foreningen finder dog,
at forslaget om forbud mod tilsætning af sukker til druemost er helt uacceptabelt for dansk vinavl.
At afhjælpe en overproduktion i Sydeuropa med et forbud der hovedsagelig rammer Nordeuropa,
synes helt ude af proportioner. Når omlægningen af støtteordningerne samtidigt hovedsagelig tilgo-
deser Sydeuropa og ikke nævner dansk vinavl i de fremtidige direkte kvalitetsforbedrende ordnin-
ger, finder foreningen ikke at vinavlen stilles lige i EU.
Foreningen finder ikke, at forslaget om ensartet mærkning af vin tilgodeser kvalitetsvin. Man har
netop fået godkendt dansk vin med geografisk betegnelse som netop fremhæver kvalitetsvin frem
for bordvin. Kvalitetsvinen med geografisk betegnelse muliggør årgangsbetegnelse og druesort til
forskel fra bordvin. Med Kommissionens forslag skal dette gælde for alle sorter fra næste år.
Endelig mener foreningen, at det ikke kan afvises, at der indenfor de næste 3 – 5 år bliver behov for
en forøgelse af arealet til vindyrkning, f.eks. til 150 HA. Man ønsker derfor, at dette bliver taget
med i forhandlingerne.
Regeringens foreløbige generelle holdning
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det er regeringens generelle holdning, at en reform af vinsektoren bør fokusere på en øget mar-
kedsorientering og liberalisering af ordningen. Regeringen finder det væsentligt, at reformen af vin-
ordningen er i tråd med tidligere reformer af markedsordninger for landbrugsvarer samt, at udgifts-
loftet fra Det Europæiske Råd i Bruxelles 2002 for perioden 2007-2013 respekteres som i land-
brugsreformen fra 2003. Regeringen finder, at reformen samlet set som minimum bør være budget-
neutral og lægger vægt på, at forslaget ikke medfører øgede totale udgifter, såvel nationale som EU-
midler til den fælles landbrugspolitik.
Endvidere skal en reform, inkl. eventuelle krisestyringsforanstaltninger, overholde de forpligtelser,
der følger af internationale aftaler, herunder inden for WTO-reglerne. Principielt finder regeringen,
at krisestyringsforanstaltninger bør undgås, og at salgsfremmeforanstaltninger bør begrænses i vi-
dest muligt omfang.
Regeringen finder endvidere, at tilsætning af sukker fortsat bør være muligt, idet sukkertilsætning er
nødvendig til vinproduktion i de nordlige EU-lande.
Det er desuden regeringens holdning, at det bør være klart, at sundhedsanprisninger af fødevarer,
herunder af alkoholiske drikkevarer, bør behandles i de generelle regler herom.
Endelig bør reformen fokusere på en mærkbar forenkling af hele EU-regelsættet, herunder særligt af
reglerne for mærkning og oprindelsesbetegnelser, idet der må sikres overensstemmelse med de ho-
risontale regler for mærkning.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er blandt medlemslandene generel enighed om behovet for en dybdegående reform af markeds-
ordningen for vin.
Flertallet af medlemslande forventes at støtte en reform. Endvidere forventes der at være en generel
tilslutning til en reformmodel i 2 trin, hvor der i en kortere periode kan ydes støtte til rydning sam-
tidig med, at forbudet mod nyplantninger opretholdes, så planen om ophør af støtte til destillation,
oplagring m.m. ikke får så store økonomiske konsekvenser for sektoren.
En gruppe af lande, heriblandt de største vinproducerende lande, forventes at være betænkelige ved
omfattende rydning som et dominerende tiltag. De ønsker i stedet større fokus på støtte til markeds-
føring, samt fremme af kvalitet og konkurrenceevne, en mere glidende overgang samt større natio-
nale konvolutter. På den måde vil der kunne tages hensyn til særlige lokale behov og mulighed for
kriseforanstaltninger.
En række nordligt beliggende lande ønsker fortsat at kunne berige vinen med sukker.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Det forventede forslag har været forelagt Folketingets Europaudvalg den 13. juli 2007 forud for
Rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 16. juli, jf. samlenotat af 5. juli 2007.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
395967_0018.png
Der er oversendt grundnotat den 26. juli 2007.
Notaterne er ligeledes oversendt til Folketingets udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
395967_0019.png
3.
Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1782/2003 om
fastlæggelse af fælles regler for den fælles landbrugspolitiks ordninger for direk-
te støtte og om fastlæggelse af visse støtteordninger for landbrugere og forord-
ning (EF) nr. 1698/2005 om støtte til udvikling af landdistrikterne fra Den Eu-
ropæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne (ELFUL)
KOM (2007) 484
Nyt notat
Resumé
I sin rapport til Rådet om gennemførelsen af krydsoverensstemmelseskravene af 29. marts 2007
fremsatte Kommissionen forenklingsforslag til krydsoverensstemmelsessystemet. Rådet anmodede
på rådsmødet den 11. juni 2007 Kommissionen om at sikre, at de planlagte lovgivningsmæssige
foranstaltninger vedtages hurtigt og om muligt anvendes allerede i 2007. På den baggrund har
Kommissionen den 29. august 2007 fremsat forslag til ændring af forordning (EF) nr. 1782/2003
og forordning (EF) nr. 1698/2005.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2007) 484 af 29. august 2007 fremsat forslag om ændring af enkelt-
betalingsordningen, for så vidt angår reglerne om krydsoverensstemmelse og om landbrugerens rå-
dighedsperiode. Forslaget er oversendt til Rådet den 29. august 2007.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37, stk. 2, tredje afsnit og kan vedtages af Rådet
med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.
Forslaget er sat på dagsordenen på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 26-27. september 2007 med
henblik på præsentation.
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførslen af den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet er til-
godeset.
Formål og indhold
Forslaget indebærer følgende ændringer af forordning (EF) nr. 1782/2003 og forordning (EF) nr.
1698/2005:
Hjemmel til at indføre bagatelgrænser på krydsoverensstemmelsesordningen:
- Medlemsstaterne kan vælge at undlade at gennemføre nedsættelser på 50 EUR og derunder
pr. landbruger pr. kalenderår.
- Medlemsstaterne kan beslutte at undlade at sanktionere mindre overtrædelser. Kontrol-
myndighederne skal dog foretage en særlig opfølgning, medmindre landbrugeren umiddel-
bart foretager afhjælpende foranstaltninger, der bringer overtrædelsen til ophør.
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10-måneders rådighedsperioden ændres, således at ansøger skal have arealet til rådighed den
15. juni, der er sidste dato for fastsættelse af ansøgningsfristen i medlemslandene.
Præcisering af landbrugernes ansvar i forhold til krydsoverensstemmelse i tilfælde af over-
dragelse af arealer i løbet af kalenderåret:
- Støtteansøger holdes ansvarlig for overholdelse af krydsoverensstemmelsesreglerne i hele
støtteåret, medmindre han kan dokumentere, at overtrædelsen ikke direkte kan tilskrives
ham selv eller erhverver, såfremt han har overdraget sin landbrugsjord i løbet af det pågæl-
dende kalenderår.
- Kontrolmyndigheden skal underrette landbrugeren om alle konstaterede overtrædelser og
foretage opfølgende kontrol.
Indfasning af krydsoverensstemmelsesordningen i de nye medlemsstater:
- Krydsoverensstemmelsesreglerne indfases over en 3-årig periode fra 1. januar 2009 re-
spektivt 1. januar 2012 (Rumænien og Bulgarien).
- Samme indfasningsperiode gælder for krydsoverensstemmelsesreglerne under landdi-
striktsordningerne.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Konsekvenser
Forslaget indebærer ændring af bekendtgørelse nr. 297 af 22. marts 2007 om krydsoverensstemmel-
se.
Forslaget kan indebære statsfinansielle konsekvenser, idet forpligtelsen for kontrolmyndigheden til
at gennemføre en særlig opfølgning – afhængig af den nærmere forpligtelse i forbindelse hermed -
kan forøge arbejdet i forbindelse med gennemførelsen af kontrollen.
Den nuværende 10-måneders rådighedsperiode har medvirket til at vanskeliggøre ejendomshandler,
forpagtninger m.v., ligesom den har været en stor administrativ byrde for ansøger og administratio-
nen. Fastsættelsen af en rådighedsdato vil imødekomme disse vanskeligheder. For medlemslande,
der har en ansøgningsfrist, der ligger forud for den 15. juni, hvilket er tilfældet for Danmarks ved-
kommende, medfører forslaget imidlertid, at der bliver tale om en ny rådighedsperiode løbende fra
ansøgningsfristen i slutningen af april til 15. juni.
Høring
Notatet vil blive sendt i høring i § 2-udvalget (landbrug).
Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark finder, at krydsoverensstemmelse er, og fortsat skal være, et centralt element i den fælles
landbrugspolitik. Danmark hilser derfor forslaget velkomment, idet det ses som et skridt i retning af
at sikre en mere ensartet implementering og enkel ordning omkring krydsoverensstemmelse, der
samtidig er lettere at administrere.
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget er endnu ikke blevet drøftet. Det forventes, at der vil være generel tilslutning til forslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke været forelagt Folketingets Europaudvalg. Kommissionens beretning til Rådet
om anvendelse af krydsoverensstemmelsessystemet (KOM (2007) 147) blev forelagt Folketingets
Europaudvalg senest den 8. juni 2007 forud for Rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 11. – 12. juni
2007, jf. samlenotat af 1. juni 2007.
Notatet blev ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
395967_0022.png
4.
Forslag til Rådets beslutning om tilladelse til markedsføring af produkter inde-
holdende, bestående af eller fremstillet af genetisk modificeret majs 59122 under
Europa-Parlamentets og Rådet s forordning (EF) nr. 1829/2003
KOM (2007) 397
Der henvises til særskilt notat fra Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender.
5.
Forslag til Rådets beslutning om tilladelse til markedsføring af produkter inde-
holdende, bestående af eller fremstillet af genetisk modificeret majs
1507xNK603 under Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1829/2003
KOM (2007) 402
Der henvises til særskilt notat fra Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender.
6.
Forslag til Rådets beslutning om tilladelse til markedsføring af produkter inde-
holdende, bestående af eller fremstillet af genetisk modificeret majs
NK603xMON810 under Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1829/2003
KOM (2007) 403
Der henvises til særskilt notat fra Ministeriet for Familie og Forbrugeranliggender.
22