Europaudvalget 2007-08 (1. samling)
2825 - Landbrug og fiskeri Bilag 1
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2.1. Kontoret for europapolitik og internationale relationer
3. oktober 2007
FVM 458
____________________________________________________________________
SAMLENOTAT
Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 22.- 23. oktober 2007
____________________________________________________________________
1.
Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1782/2003 om fastlæg-
gelse af fælles regler for den fælles landbrugspolitiks ordninger for direkte støtte og om
fastlæggelse af visse støtteordninger for landbrugere og forordning (EF) nr. 1698/2005
om støtte til udvikling af landdistrikterne fra Den Europæiske Landbrugsfond for Ud-
vikling af Landdistrikterne (ELFUL)
- Politisk enighed
KOM (2007) 484
Side 3
Forslag til Rådets forordning om den fælles markedsordning for vin og om ændring af
visse forordninger
- Drøftelse
KOM (2007) 372
Side 6
Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1290/2005 om
finansiering af den fælles landbrugspolitik
- Politisk enighed
KOM (2007) 122
Side 14
4.
Bulgariens anmodning til Rådet om godkendelse af statsstøtte til bulgarske landmænd
ramt af tørke
- Vedtagelse
KOM-dokument foreligger ikke
Side 18
Rumæniens anmodning til Rådet om godkendelse af statsstøtte til rumænske landmænd
ramt af tørke
- Vedtagelse
KOM-dokument foreligger ikke
Side 20
2.
3.
5.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.
(Evt.) Forslag til midlertidig suspendering af importtold for korn
- Drøftelse
KOM-dokument foreligger ikke
Side 22
7.
Forslag til Rådets forordning om fastsættelse for 2008 af fiskerimuligheder og dertil
knyttede betingelser for visse fiskebestande og grupper af fiskebestande for Østersøen
- Vedtagelse
KOM (2007) 492
Side 25
Konsultationer mellem EU og Norge om fiskerimuligheder for 2008
- Drøftelse
KOM-dokument foreligger ikke
Side 28
8.
9.
Meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet om opnåelse af bære-
dygtighed i EU’s fiskeri ved hjælp af et maksimalt bæredygtigt udbytte (MSY)
- Vedtagelse af rådskonklusioner
KOM (2006) 360
Side 30
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om definition, betegnelse,
præsentation og mærkning af spiritus.
- Vedtagelse
KOM (2005) 125
Side 35
10.
11.
Dyresundhedsstrategi for Den Europæiske Union (2007-2013)
- Præsentation
KOM (2007) 539
Side 35
Punkterne fra 1- 9 hører under Fødevareministeriets ressort.
Punkt 10-11 hører under Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggenders ressort.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
401098_0003.png
NOTAT OM RÅDSMØDE (LANDBRUG OG FISKERI)
den 22.- 23. oktober 2007
1.
Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1782/2003 om
fastlæggelse af fælles regler for den fælles landbrugspolitiks ordninger for direk-
te støtte og om fastlæggelse af visse støtteordninger for landbrugere og forord-
ning (EF) nr. 1698/2005 om støtte til udvikling af landdistrikterne fra Den Eu-
ropæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne (ELFUL)
KOM (2007) 484
Revideret genoptryk af samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 13. september
2007. Ændringer er markeret i marginen.
Resumé
I sin rapport til Rådet om gennemførelsen af krydsoverensstemmelseskravene af 29. marts 2007
fremsatte Kommissionen forenklingsforslag til krydsoverensstemmelsessystemet. Rådet anmodede
på rådsmødet den 11. juni 2007 Kommissionen om at sikre, at de planlagte lovgivningsmæssige
foranstaltninger vedtages hurtigt og om muligt anvendes allerede i 2007. På den baggrund har
Kommissionen den 29. august 2007 fremsat forslag til ændring af forordning (EF) nr. 1782/2003
og forordning (EF) nr. 1698/2005.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2007) 484 af 29. august 2007 fremsat forslag om ændring af enkelt-
betalingsordningen, for så vidt angår reglerne om krydsoverensstemmelse og om landbrugerens rå-
dighedsperiode. Forslaget er oversendt til Rådet den 29. august 2007.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37, stk. 2, tredje afsnit og kan vedtages af Rådet
med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.
Forslaget forventes sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 22-23. oktober 2007
med henblik på politisk enighed.
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførslen af den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet er til-
godeset.
Formål og indhold
Forslaget indebærer følgende ændringer af forordning (EF) nr. 1782/2003 og forordning (EF) nr.
1698/2005:
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
401098_0004.png
Hjemmel til at indføre bagatelgrænser på krydsoverensstemmelsesordningen:
- Medlemsstaterne kan vælge at undlade at gennemføre nedsættelser på 50 EUR og derunder
pr. landbruger pr. kalenderår.
- Medlemsstaterne kan beslutte at undlade at sanktionere mindre overtrædelser, medmindre
der er tale om overtrædelser, der udgør en direkte risiko for menneskers eller dyrs sundhed.
Kontrolmyndighederne skal dog foretage en særlig opfølgning, medmindre landbrugeren
umiddelbart foretager afhjælpende foranstaltninger, der bringer overtrædelsen til ophør.
10-måneders rådighedsperioden ændres, således at ansøger skal have arealet til rådighed den
15. juni, der er sidste dato for fastsættelse af ansøgningsfristen i medlemslandene.
Præcisering af landbrugernes ansvar i forhold til krydsoverensstemmelse i tilfælde af over-
dragelse af arealer i løbet af kalenderåret:
- Støtteansøger holdes ansvarlig for overholdelse af krydsoverensstemmelsesreglerne i hele
støtteåret, medmindre han kan dokumentere, at overtrædelsen ikke direkte kan tilskrives
ham selv eller erhverver, såfremt han har overdraget sin landbrugsjord i løbet af det pågæl-
dende kalenderår.
- Kontrolmyndigheden skal underrette landbrugeren om alle konstaterede overtrædelser og
foretage opfølgende kontrol.
Indfasning af krydsoverensstemmelsesordningen i de nye medlemsstater:
- Krydsoverensstemmelsesreglerne indfases over en 3-årig periode fra 1. januar 2009 re-
spektivt 1. januar 2012 (Rumænien og Bulgarien).
- Samme indfasningsperiode gælder for krydsoverensstemmelsesreglerne under landdi-
striktsordningerne.
Udtalelser
Europa-Parlamentet forventes at udtale sig den 13. december 2007.
Konsekvenser
Forslaget indebærer ændring af bekendtgørelse nr. 297 af 22. marts 2007 om krydsoverensstemmel-
se.
Forslaget kan indebære statsfinansielle konsekvenser, idet forpligtelsen for kontrolmyndigheden til
at gennemføre en særlig opfølgning – afhængig af den nærmere forpligtelse i forbindelse hermed -
kan forøge arbejdet i forbindelse med gennemførelsen af kontrollen.
Den nuværende 10-måneders rådighedsperiode har medvirket til at vanskeliggøre ejendomshandler,
forpagtninger m.v., ligesom den har været en stor administrativ byrde for ansøger og administratio-
nen. Fastsættelsen af en rådighedsdato vil imødekomme disse vanskeligheder. For medlemslande,
der har en ansøgningsfrist, der ligger forud for den 15. juni, medfører forslaget imidlertid, at der
bliver tale om en ny rådighedsperiode løbende fra ansøgningsfristen til 15. juni. For Danmarks ved-
kommende fører forslaget til, at den nye rådighedsperiode ligger fra ca. 21. april og til 15. juni.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
401098_0005.png
Høring
Notatet er sendt i høring i § 2-udvalget (landbrug) den 12. september 2007.
Landbrugsraadet skriver i høringssvar af 13. september 2007, at Landbrugsraadet finder det positivt,
at Kommissionen vil afskaffe den gældende 10 måneders rådighedsperiode. I stedet vil man dog
indføre den 15. juni som skæringsdato. Det vil de facto indebære, at der fortsat vil være en rådig-
hedsperiode, nemlig tidsrummet mellem ansøgningsdagen og den 15. juni. Dette finder Landbrugs-
raadet unødigt og anbefaler derfor, at skæringsdatoen bliver lig med den dato, som de enkelte lande
har fastsat som ansøgningsfrist i de enkelte år.
Landbrugsraadet kan tiltræde forslagets bagatelgrænse for støttereduktioner, idet man dog finder, at
den foreslåede grænse på 50 EUR er meget lav.
Endelig er Landbrugsraadet meget tilfreds med, at der foreslås hjemmel i RFO 1782/2003 til at ind-
føre en tolerancetærskel for mindre overtrædelser af kravene under ordningen for krydsoverens-
stemmelse.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark finder, at krydsoverensstemmelse er, og fortsat skal være, et centralt element i den fælles
landbrugspolitik. Danmark hilser derfor forslaget velkomment, idet det ses som et skridt i retning af
at sikre en mere ensartet implementering og enkel ordning omkring krydsoverensstemmelse, der
samtidig er lettere at administrere.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være generel tilslutning til forslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har været forelagt Folketingets Europaudvalg den 21. september 2007 forud for Rådsmø-
det (landbrug og fiskeri) den 26. september 2007 jf. samlenotat af 13. september 2007.
Kommissionens beretning til Rådet om anvendelse af krydsoverensstemmelsessystemet (KOM
(2007) 147) blev forelagt Folketingets Europaudvalg senest den 8. juni 2007 forud for Rådsmødet
(landbrug og fiskeri) den 11. – 12. juni 2007, jf. samlenotat af 1. juni 2007.
Notaterne er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
401098_0006.png
2.
Forslag til Rådets forordning om den fælles markedsordning for vin og om
ændring af visse forordninger
KOM(2007) 372
Revideret genoptryk af samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 13. september
2007. Ændringer er markeret i marginen.
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af forordningen om den fælles markedsordning for
vin. Forslag om reform af markedsordningen for vin sigter mod en større markedsorientering i
EU’s vinsektor. Det sker ved at afskaffe alle eksisterende markedsforanstaltninger omfattende støtte
til destillation, støtte til privat oplagring og støtte til at anvende druemost. De budgetmidler, der i
dag er allokeret til markedsforanstaltninger, foreslås dels overført til såkaldte nationale støttepro-
grammer og dels overført til landdistriktsprogrammet som en ekstra konvolut til vinproducerende
lande. Hensigten med programmerne er at understøtte overgangen til en bæredygtig vinproduktion
gennem en række konkrete foranstaltninger. De nationale støtteprogrammer indeholder støtte til
salgsfremme i 3. lande samt til produktionsmæssige tiltag som hjælp til investeringer i ny teknik,
overgang til mere hensigtsmæssige druesorter m.m. Tiltagene i landdistriktsprogrammerne er gene-
relt af bredere socioøkonomisk karakter og indeholder fx miljøvenlig drift og kulturlandskabsstøtte.
Med henblik på at stabilisere markedet umiddelbart efter bortfaldet af markedsforanstaltningerne
foreslår Kommissionen, at der gives rydningspræmier i perioden 2009-2013. Målet er, at 200.000
ha vindyrkningsareal ryddes. De ryddede arealer indlemmes i enkeltbetalingsordningen. Endelig
foreslås reglerne for vinfremstilling og mærkning forenklet og tilpasset internationale regler.
Baggrund
Kommissionen fremsatte den 4. juli 2007 forslag til Rådets forordning om den fælles markedsord-
ning for vin og om ændring af visse forordninger.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 36 og 37 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret
flertal efter høring af Europa-Parlamentet.
Forslaget er en udmøntning af de seneste års drøftelser, der officielt indledtes med Kommissionens
meddelelse til Rådet og Europa-Parlamentet ”Mod en bæredygtig europæisk vinsektor” af 22. juni
2006. Meddelelsen blev drøftet på rådsmøderne (landbrug og fiskeri) i juli og september 2006. På
baggrund af disse drøftelser samt efterfølgende udtalelser fra interessenter, nationale myndigheder
og Europa-Parlamentet, har Kommissionen udarbejdet et forslag til ændring af den fælles markeds-
ordning for vin.
Forslaget forventes at være på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 22.-23. oktober
2007 med henblik på drøftelse.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
401098_0007.png
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet er tilgodeset.
Formål og indhold
Forslaget skal ses i forlængelse af de gennemførte reformer af den fælles landbrugspolitik i 2003,
2004 og 2006 samt senest reformforslaget om markedsordningen for frugt og grønt, som blev ved-
taget på rådsmødet den 11.-12. juni 2007, hvorefter alle de store landbrugssektorer er blevet refor-
meret, bortset fra vin.
Forslaget tager endvidere højde for forslag til forordning om én fælles markedsordning for land-
brugsvarer. Visse regler om bl.a. forvaltningskomitéen vil blive indarbejdet i den fælles markeds-
ordning, ligesom visse horisontale regler, der er fælles for flere landbrugsprodukter, som fx udveks-
ling af oplysninger mellem medlemsstaterne og Kommissionen og samhandel med tredjelande, er
blevet opdateret og forenklet, således at de let kan indarbejdes i den fælles markedsordning.
Kommissionens mål med reformen er, at markedsordningen for vin skal forenkles og så vidt muligt
bringes i overensstemmelse med den reformerede landbrugspolitik. Samtidig skal reformen imøde-
gå en række af de problemer og tendenser, der præger sektoren:
Oversøiske producenter vinder stadig større markedsandele i EU.
Forbruget af vin i EU er faldende.
Der er en stor overskudsproduktion.
Det nuværende regelsæt er meget indviklet.
Formålet med reformen vil være, at:
Styrke europæisk vinproduktions konkurrenceevne, styrke EU-vines omdømme samt gen-
vinde og forøge markedsandele i såvel EU som i 3. lande.
Skabe et enkelt og klart regelsæt, der effektivt kan skabe en balance mellem udbud og efter-
spørgsel.
Bevare de bedste traditioner inden for europæisk vinproduktion, samt opretholde livet i
landdistrikterne og tage hensyn til miljøet i alle led af produktionen.
Derudover skal EU’s nye vinpolitik tage højde for samfundets øgede fokus på sundhed og forbru-
gerbeskyttelse, behovet for forenelighed med WTO-reglerne og sammenhæng med reformen af den
fælles landbrugspolitik (CAP) samt overensstemmelse med de fremtidige økonomiske rammer.
Reformens hovedlinjer
Forslaget indebærer en reform i to trin. Første fase fra 2008-2013 skal sikre, at markedsbalancen
genoprettes ved at afskaffe markedsforanstaltningerne og derefter hjælpe ikke-konkurrencedygtige
vinproducenter til at ophøre med vinproduktion bl.a. gennem rydningsordningen. Fra 1. januar
2014, når markedsbalancen forventes at være genoprettet, indledes anden fase i reformen med at
ophæve plantningsforbudet. Der vil gennem hele perioden blive introduceret nye tiltag, der kan øge
konkurrenceevnen og forbedre strukturen i sektoren.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Afskaffelse af markedsforanstaltningerne
Forslaget medfører, at støtten til destillation bliver fjernet, herunder støtten til destillation af bipro-
dukter, støtten til destillation af vin til konsumalkohol, støtten til destillation af vin fremstillet af
druesorter med dobbelt klassificering og støtten til krisedestillation. Endvidere afskaffes støtten til
privat oplagring samt støtten til at anvende druemost til bl.a. berigelse, ligesom eksportrestitutio-
nerne fjernes. Begrundelsen for en umiddelbar afskaffelse af de eksisterende markedsforanstaltnin-
ger er, at de ikke har været tilstrækkeligt effektive i forhold til at nedbringe overskudsproduktionen,
og at de er med til at holde EU’s vinproduktion kunstigt oppe.
Overførsel af midler til landdistriktsprogrammet
En del af de midler, der frigøres ved at afskaffe markedsforanstaltningerne, overføres til landdi-
striktsprogrammet. De overførte midler skal være øremærket til vinproducerende regioner, og kan
blandt andet gå til investeringer i ny teknik, etableringsstøtte til yngre producenter, støtte til produ-
centorganisationer, støtte til at bevare traditionelle kulturlandskaber og støtte til miljøforanstaltnin-
ger m.v. På årsplan vil de overførte beløb stige fra 100 mio. € i 2009 til 400 mio. € i 2014 og frem.
Overførsel af midler til nationale konvolutter
Af de frigjorte budgetmidler vil der blive overført 634 mio. € til nationale konvolutter i 2009 og
derefter 879 mio. € i 2010 faldende til 858 mio. € i 2013. Fra 2015 og frem vil der blive overført
850 mio. € pr. år. Hvert år vil en nærmere fastsat procentdel af de nationale konvolutter gå til salgs-
fremme i 3. lande. Der er i 2009 og frem reserveret minimum120 mio. € pr. år.
De nationale konvolutter vil blive fordelt til medlemsstaterne på grundlag af deres vindyrkningsare-
al, produktionsmængde og historiske udgifter. Fordelingen sker som udgangspunkt efter satserne ¼
areal, ¼ produktion og �½ udgifter. Fordelingen til de enkelte medlemsstater fremgår af bilag II til
forslaget. For så vidt angår midlerne til salgsfremme sker fordelingen med �½ areal og �½ produktion.
Programmerne kan ikke co-finansieres af medlemsstaterne, men der er mulighed for at give stats-
støtte til salgsfremme og til høstforsikringer i overensstemmelse med statsstøttereglerne. Medlems-
staterne kan anvende midlerne i forbindelse med iværksættelsen af 5-årige støtteprogrammer. For-
målet er at øge konkurrenceevne og markedstilpasning i sektoren. Medlemsstaterne udarbejder selv
programmerne, der skal tilpasses deres specifikke behov. Programmerne skal forelægges Kommis-
sionen og skal indeholde mindst to af følgende fem foranstaltninger:
Omstrukturering/omstilling (fx nye sorter el. ny teknik).
Salgsfremme i 3. lande (dette er obligatorisk, og en bestemt procentdel af de afsatte midler
skal gå til sådanne aktiviteter).
Grøn høst (høst af umodne druer).
Gensidige forsikringsfonde, der skal sikre mod konjunktursvingninger (midlertidige og fal-
dende støtte til administrative omkostninger).
Høstforsikringer (støtte til forsikringspræmier).
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Deltagelse i de nationale støtteprogrammer (omstilling/omstrukturering og grøn høst) medfører krav
til producenterne om krydsoverensstemmelse. Overtrædelse af reglerne sanktioneres ved reduktion i
støtteudbetalingen fra de nationale støtteprogrammer.
Rydning
Ved at fjerne de traditionelle markedsforanstaltninger gøres det vanskeligt for visse producenter at
opretholde produktionen. Derfor bliver de nuværende rydningspræmier opretholdt og udbygget i en
overgangsperiode fra 2008-2013. For at tilskynde til hurtig omlægning vil præmierne være høje i
begyndelsen for derefter at falde frem til 2013, hvor de vil blive afskaffet. I 2009 vil præmierne ud-
gøre 7.174 €/ha, mens de i 2013 vil være på 2.938 €/ha. Ifølge forslagets bilag 9 er der således afsat
€ 430 mio. til rydningspræmier i 2009. De afsatte midler falder degressivt i perioden, til € 59 mio. i
2013. Medlemsstaterne har endvidere mulighed for tildeling af top-up ved hjælp af nationale mid-
ler. De ryddede arealer vil blive indlemmet i enkeltbetalingsordningen og tildelt betalingsrettighe-
der.
I hele EU-27 kan 200.000 ha vindyrkningsarealer ryddes under denne ordning. Det vil være produ-
centens beslutning, om et areal skal ryddes. På nuværende tidspunkt kan medlemsstaterne forbyde
rydning, hvilket har medført, at den eksisterende ordning stort set ikke bruges. Medlemsstaterne vil
efter forslaget have mulighed for at stoppe rydning, når det samlede ryddede areal udgør 10 % af
det pågældende lands vinarealer. På særligt miljøfølsomme arealer kan rydning helt forbydes. Dette
areal må dog ikke overskride 2 % af landets samlede vinareal. Endvidere kan medlemsstaterne ude-
lukke bjergområder og stejle skråninger fra rydningsordningen. Rydningsordningen kan alene finde
anvendelse i medlemsstater med en vinproduktion på over 25.000 hl/år.
Enkeltbetalingsordningen
De ryddede arealer tildeles betalingsrettigheder. Tildelingen af betalingsrettigheder til disse arealer
skal sammen med rydningspræmien være med til at forstærke incitamentet til endeligt ophør med
vindyrkning, idet det giver producenterne mulighed for at overgå til anden produktion. Der kan
maksimalt tildeles 350 €/ha i afkoblet direkte støtte.
Forbud mod nyplantninger
Forbudet mod nyplantninger opretholdes indtil 31. december 2013. Begrundelsen er, at markedet
skal stabiliseres, dvs. at de nye tiltag, der findes i reformen, som fx støtte til rydning og omstruktu-
rering, skal have tid til at virke. Fra 2014 vil forbudet dog blive definitivt ophævet, så producenter-
ne frit kan udvide deres bedrifter. Forbudet mod nyplantninger gælder dog ikke i medlemsstater,
hvor produktionen er under 25.000 hl/år.
Mærkning, geografiske betegnelser og oprindelsesbetegnelser
Kommissionen vil forenkle og tilpasse de nuværende regler om mærkning, geografiske betegnelser
og oprindelsesbetegnelser til de regler, der gælder for andre landbrugsprodukter og fødevarer bl.a.
det horisontale mærkningsdirektiv og WTO’s regler. Endelig skal der skabes en bedre overens-
stemmelse mellem kvalitetspolitik og mærkningsregler.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
401098_0010.png
Vinfremstillingsmetoder (ønologiske metoder)
For at sikre større fleksibilitet foreslår Kommissionen, at kompetencen til at godkende ønologiske
metoder og behandlingsmetoder overføres fra Rådet til Kommissionen. Bestemmelserne om meto-
der til forhøjelse af det naturlige alkoholindhold samt syring og afsyring bevares dog som rådskom-
petence.
Det fremgår af forslaget, at Den Internationale Vinorganisation, OIV’s regler skal anvendes for
produkter, der skal eksporteres. Forslaget indebærer endvidere, at der indføres et forbud mod at for-
høje det naturlige alkoholindhold i vin ved at tilsætte sukker (chaptalisering), hvorfor der fremover
kun kan anvendes druemost til dette formål. Endelig opretholdes forbudet mod sammenblanding af
EU-vin med vin med oprindelse i tredjelande samt forbudet mod at anvende druemost fra tredjelan-
de til vinfremstilling.
Miljøtiltag
For at få del i de nationale støtteprogrammer skal producenterne opfylde kravene til krydsoverens-
stemmelse. Alle vindyrkningsarealer (herunder også ikke-ryddede) arealer vil blive indlemmet i en-
keltbetalingsordningen og dermed underlagt krav om krydsoverensstemmelse. En del midler over-
føres fra markedsforanstaltningerne (søjle I) til landdistriktsmidlerne (søjle II), hvor der ydes støtte
til miljøtiltag i landområder. Endelig kan rydning begrænses i særligt miljøfølsomme områder.
Salgsfremme
En forholdsvis stor del af de midler, der allokeres til de nationale støtteprogrammer, skal gå til
markedsføringstiltag i 3.-lande. Disse tiltag finansieres af fællesskabet med max. 50 %, organisatio-
nerne min. 20 % og medlemsstaterne op til 30 %. Landdistriktsmidlerne kan ligeledes gå til mar-
kedsføring. Endelig indebærer forslaget, at der opstilles rammer for producent- og brancheorganisa-
tioner, så de enkelte producenter bliver organiseret i enheder, der effektivt kan udnytte de mulighe-
der for koordineret markedsføring, der ligger i markedsordningen.
Endelig vil nye kampagner kunne iværksættes på det indre marked for at oplyse forbrugerne om
ansvarligt indtag af vin. Disse kampagner vil blive finansieret via markedsordningen for salgs-
fremme.
Konsekvenser
Budget
Udgifterne til den nuværende markedsordning svinger fra år til år, da de markedsregulerende red-
skaber er produktionsafhængige. Almindeligvis udgør markedsordningen for vin mellem 2,5 % og
5,5 % af de samlede udgifter til landbrugspolitikkens søjle I. Forslaget indebærer, at en del af den
produktionsafhængige støtte afkobles og overføres til enkeltbetalingsordningen, mens de resterende
midler overføres til nationale støtteprogrammer, rydningspræmien og landdistriktsordningen. Re-
formen vil derfor formentlig medføre større forudsigelighed for EU's budget på dette område. I
Kommissionens budgetoverslag ligger de samlede udgifter på mellem 1.311 og 1.319 mio. €/år fra
2009-2013. Dette synes at være i overensstemmelse med Kommissionens udtalelser om budgetneu-
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
tralitet, da de samlede udgifter til markedsordningen i de næste år anslås til at ligge lidt over dette
beløb (1.487 mia. € i 2007 og 1.377 mia. € i 2008).
I den nuværende markedsordning udgør markedsforanstaltningerne og eksportrestitutionerne ca. 60
% af budgettet. Den resterende del af budgettet går dels til omstrukturering (ca. 37 %) og dels til
rydningspræmier (omkring 2-3 %).
Midlerne skal efter reformen fordeles mellem rydning, enkeltbetalingsordningen, nationale støtte-
programmer og landdistriktsordningen. Rydningspræmierne vil gradvist blive formindsket frem til
2013, hvor de ophører helt. Den budgetmæssige fordeling vil i 2015 være som følger:
Ca. 30 % overføres til landdistriktsprogrammet
Ca. 64 % bruges til de nationale støtteprogrammer (heraf skal omkring 15 % gå til salgs-
fremme)
Ca. 5 % overføres til enkeltbetalingsordningen
Lovgivningsmæssig effekt
Forslaget forventes at få lovgivningsmæssige konsekvenser, idet der kan blive tale om mindre til-
pasninger i bekendtgørelse nr. 708 af 18. juli 2000 om dansk vinproduktion samt bekendtgørelse nr.
582 af 6. juni 2007 om tilvirkning af vin for så vidt angår mærkningsregler, geografiske betegnelser
og ønologiske metoder.
Effekt på markedsbalance, prisdannelse og erhvervets indkomster
For at opnå en markedsstabiliserende effekt af reformen skal sektorens strukturelle problemer løses.
Dette er formålet med at afskaffe de eksisterende støtteforanstaltninger, der har bidraget til at opret-
holde overskudsproduktionen. Ifølge Kommissionen vil dette tiltag bevirke, at overskydende vin
ikke fjernes fra markedet, og på kort sigt medføre en nedgang i priser og indkomster. De kortsigtede
negative effekter søges imødegået igennem rydningsordningen, der kan skabe en mere glidende
overgang mod øget markedsorientering. På langt sigt vil markedet blive bragt i balance ved, at pro-
duktionen tilpasses efterspørgslen. Redskaberne i de nationale støtteprogrammer samt landdistrikts-
programmerne kan yderligere bidrage til at skabe og støtte en mere bæredygtig strukturudvikling.
Effekten beror dog på, hvilke redskaber fra disse ordninger, de enkelte medlemslande vælger at
bruge.
Effekter på konkurrenceevnen
Europæisk vinproduktion er hæmmet af en stor andel af meget små produktionsenheder, fraværet af
en effektiv markedsføringsstrategi samt en meget høj grad af regulering af produktionsmetoder og
mærkning. Kommissionen antager, at forslagets forenklingstiltag, mulighederne for nyplantninger i
2014 samt den øgede fokus på salgsfremme i specielt tredjelande vil afhjælpe denne situation bl.a.
ved at åbne for nye markeder og øge kendskabet til EU’s kvalitetsvine.
Udtalelser
Europa-Parlamentet forventes at udtale sig den 12. december 2007.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
401098_0012.png
Høring
På §2-udvalget (landbrug) den 3. juli 2007 spurgte Landbrugsraadet, hvorfor man vil tildele støtte
fra nationale konvolutter og landdistriktsprogrammer i stedet for blot at lægge vinarealerne ind un-
der Enkeltbetalingsordningen.
Fødevareministeriet (FVM) svarede, at alle arealer med forslaget til vinreformen kan være grundlag
for enkeltbetalingsordningen, men kun de ryddede arealer (200.000 hektar ud af 3,4 mio. hektar) får
nye betalingsrettigheder. Flere af de vinproducerende medlemslande har udtrykt ønske om særlige
tiltag, da vinsektoren er i vanskeligheder.
Landbrugsraadet bemærkede, at der ville blive et øget incitament til at dyrke vinarealerne med an-
dre afgrøder. Man spurgte desuden til om mærkningsreglerne ville blive ændret og om der fortsat
ville være mulighed for geografiske betegnelser.
Dertil svarede FVM, at mærkningsreglerne ville blive ændret, og at der i forhold til geografiske be-
tegnelser ville blive ens regler for bordvine med og/eller uden geografiske betegnelser, så man kan
angive druesort og årgang også på bordvine uden geografiske betegnelser. Reglerne i mærkningsdi-
rektivet vil blive suppleret.
Endelig spurgte Landbrugsraadet, om man nationalt vil kunne beslutte at give alle vinarealer beta-
lingsrettigheder.
FVM svarede, at spørgsmål af den detaljeringsgrad må vente til det endelige forslag foreligger. Det
blev tilføjet, at nationale støtteprogrammer også vil være EU-finansieret (nationale konvolutter).
Foreningen af Danske Vinavlere har ved brev af 23. juli 2007 tilkendegivet, at foreningen som ud-
gangspunkt er enige i Kommissionens målsætning med forslaget, at forbedre konkurrenceevnen, at
skabe enklere og mere effektive regler og omlægning af støtteordningerne. Foreningen finder dog,
at forslaget om forbud mod tilsætning af sukker til druemost er helt uacceptabelt for dansk vinavl.
At afhjælpe en overproduktion i Sydeuropa med et forbud der hovedsagelig rammer Nordeuropa,
synes helt ude af proportioner. Når omlægningen af støtteordningerne samtidigt hovedsagelig tilgo-
deser Sydeuropa og ikke nævner dansk vinavl i de fremtidige direkte kvalitetsforbedrende ordnin-
ger, finder foreningen ikke at vinavlen stilles lige i EU.
Foreningen finder ikke, at forslaget om ensartet mærkning af vin tilgodeser kvalitetsvin. Man har
netop fået godkendt dansk vin med geografisk betegnelse som netop fremhæver kvalitetsvin frem
for bordvin. Kvalitetsvinen med geografisk betegnelse muliggør årgangsbetegnelse og druesort til
forskel fra bordvin. Med Kommissionens forslag skal dette gælde for alle sorter fra næste år.
Endelig mener foreningen, at det ikke kan afvises, at der indenfor de næste 3 – 5 år bliver behov for
en forøgelse af arealet til vindyrkning, f.eks. til 150 HA. Man ønsker derfor, at dette bliver taget
med i forhandlingerne.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
401098_0013.png
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at en reform af vinsektoren bør fokusere på en øget mar-
kedsorientering og liberalisering af ordningen. Regeringen finder det væsentligt, at reformen af vin-
ordningen er i tråd med tidligere reformer af markedsordninger for landbrugsvarer samt, at udgifts-
loftet fra Det Europæiske Råd i Bruxelles 2002 for perioden 2007-2013 respekteres som i land-
brugsreformen fra 2003. Regeringen finder, at budgettet samlet set bør falde, og at reformen som
minimum bør være budgetneutral og lægger vægt på, at forslaget ikke medfører øgede totale udgif-
ter, såvel nationale som EU-midler til den fælles landbrugspolitik.
Endvidere skal en reform, inkl. eventuelle krisestyringsforanstaltninger, overholde de forpligtelser,
der følger af internationale aftaler, herunder inden for WTO-reglerne. Principielt finder regeringen,
at krisestyringsforanstaltninger bør undgås, og at salgsfremmeforanstaltninger bør begrænses i vi-
dest muligt omfang.
Regeringen finder endvidere, at tilsætning af sukker fortsat bør være muligt, idet sukkertilsætning er
nødvendig til vinproduktion i de nordlige EU-lande.
Det er desuden regeringens holdning, at det bør være klart, at sundhedsanprisninger af fødevarer,
herunder af alkoholiske drikkevarer, bør behandles i de generelle regler herom.
Endelig bør reformen fokusere på en mærkbar forenkling af hele EU-regelsættet, herunder særligt af
reglerne for mærkning og oprindelsesbetegnelser, idet der må sikres overensstemmelse med de ho-
risontale regler for mærkning.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er blandt medlemslandene generel enighed om behovet for en dybdegående reform af markeds-
ordningen for vin.
Flertallet af medlemslande forventes at støtte en reform. Endvidere forventes der at være en generel
tilslutning til en reformmodel i 2 trin, hvor der i en kortere periode kan ydes støtte til rydning sam-
tidig med, at forbudet mod nyplantninger opretholdes, så planen om ophør af støtte til destillation,
oplagring m.m. ikke får så store økonomiske konsekvenser for sektoren.
En gruppe af lande, heriblandt de største vinproducerende lande, forventes at være betænkelige ved
omfattende rydning som et dominerende tiltag. De ønsker i stedet større fokus på støtte til markeds-
føring, samt fremme af kvalitet og konkurrenceevne, en mere glidende overgang samt større natio-
nale konvolutter. På den måde vil der kunne tages hensyn til særlige lokale behov og mulighed for
kriseforanstaltninger.
En række nordligt beliggende lande ønsker fortsat at kunne berige vinen med sukker.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
401098_0014.png
Forslaget har været forelagt Folketingets Europaudvalg den 21. september 2007 forud for Rådsmø-
det (landbrug og fiskeri) den 26. september 2007 jf. samlenotat af 13. september 2007.
Det forventede forslag har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg den 13. juli 2007
forud for Rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 16. juli, jf. samlenotat af 5. juli 2007.
Der er oversendt grundnotat den 26. juli 2007.
Notaterne er ligeledes oversendt til Folketingets udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
3.
Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1290/2005 om
finansiering af den fælles landbrugspolitik
KOM (2007) 122
Revideret genoptryk af samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 5. juli 2007.
Ændringer er markeret i marginen.
Resumé
I forslaget til ændring af regler for finansiering af den fælles landbrugspolitik foreslås det bl.a. at
medlemsstaterne offentliggør informationer om modtagere af midler fra Den Europæiske
Garantifond for Landbruget (EGFL) og Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af
Landdistrikterne (ELFUL). Videre foreslår Kommissionen en skærpelse af regelsættet for
nedsættelse af de månedlige og øvrige foreløbige betalinger/refusioner af landbrugsstøtte til
medlemsstaterne i specifikke situationer. Desuden foreslås det, at øge Kommissionens mulighed for
at anvende finansielle korrektioner i forbindelse med efterfølgende regnskabskontrol.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2007) 122 af 20. marts 2007 fremsendt forslag til Rådets forordning
om ændring af forordning (EF) nr. 1290/2005 om finansiering af den fælles landbrugspolitik. For-
slaget er oversendt til Rådet den 21. marts 2007.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37, stk. 2, tredje afsnit, og kan vedtages af Rådet
med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.
Sagen forventes sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 22.-23. oktober 2007
med henblik på politisk enighed.
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet er
tilgodeset.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
401098_0015.png
Formål og indhold
Kommissionens forslag er todelt. Dels ønsker Kommissionen at fastsætte de nærmere bestemmelser
for offentliggørelse af oplysninger om modtagere af EF-midler, dvs. udmøntning af det krav, der
blev indsat i finansforordningen ved Rådets forordning (EF, Euratom) nr. 1995/2006. Dels ønsker
Kommissionen at afhjælpe en række udestående problemer som forhindrer en effektiv anvendelse af
forordningen. Forslagets to hovedformål er opdelt i 5 delelementer:
1. Offentliggørelse af informationer om modtagere af midler fra Den Europæiske Garantifond
for Landbruget, EGFL og Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikter-
ne, ELFUL
2. Skærpelse af regelsættet for nedsættelse af de månedlige og mellemliggende landbrugsbeta-
linger til medlemsstaterne
3. Øget mulighed for at anvende finansielle korrektioner (underkendelser) i tilfælde af mangler
ved den efterfølgende regnskabskontrol i medfør af Rådsforordning (EØF) nr. 4045/89
4. Forøgelse/ afklaring af Kommissionens gennemførelsesbeføjelser
5. Løsning af tekniske problemer.
Kommissionen foreslår, at medlemsstaterne offentliggør informationer om de beløb, som støtte-
modtagerne har modtaget fra EGFL og ELFUL. Offentliggørelsen skal finde sted en gang og opgø-
res pr. regnskabsår. For EGFL's udgifter skal de offentliggjorte informationer opdeles i direkte beta-
linger og andre støtteordninger og offentliggøres fra og med 16. oktober 2007. For ELFUL's udgif-
ter, foreslås det at offentliggøre den samlede offentlige støtte pr. modtager samt pr. ordning fra og
med 1. januar 2007.
Hvad angår skærpelsen af regelsættet for nedsættelse af de månedlige og øvrige foreløbige betalin-
ger/refusioner af landbrugsstøtte til medlemsstaterne, har Kommissionen i forbindelse med behand-
lingen af forslaget oplyst, at forslaget medfører, at Kommissionen får mulighed for at nedsætte eller
suspendere betalinger i op til 12 måneder med mulighed for forlængelser, hvis alle nedennævnte
betingelser er opfyldt:
Kommissionen har allerede pålagt to finansielle korrektioner for den samme foranstaltning
og med den samme begrundelse.
En eller flere kernekomponenter af den pågældende kontrolordning eksisterer ikke eller an-
vendes ikke effektivt på grund af de konstaterede manglers alvor eller vedvarende karakter.
Kommissionen har konstateret, at medlemsstaten ikke har gennemført dens henstilling om at
afhjælpe situationen, og at medlemsstaten ikke kan eller ikke vil afhjælpe de pågældende
mangler i den nærmeste fremtid.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ifølge forslaget vil Kommissionen inden suspenderingen eller nedsættelsen sende en advarselsskri-
velse.
Hvad angår den øgede mulighed for at anvende finansielle korrektioner i de tilfælde, hvor med-
lemsstaterne ikke overholder deres kontrolforpligtelser i forhold til Rådsforordning (EØF) 4045/89
(efterfølgende regnskabskontrol), foreslår Kommissionen at ændre forordningens artikel 31, stk. 5,
således at Kommissionen kommer til at råde over tilstrækkelig tid til at undersøge, om medlemssta-
terne har opfyldt deres kontrolforpligtelser efter forordningen og i givet fald pålægge finansielle
korrektioner. Udformningen af 24-månedersreglen i forordningens artikel 31, stk. 4, forhindrer i dag
Kommissionen i at pålægge medlemsstaterne finansielle korrektioner som følge af utilstrækkelig
tid.
Det foreslås desuden at tilpasse forordningens artikel 42, således at Kommissionen får mulighed for
at vedtage gennemførelsesbestemmelser til alle bestemmelser i forordningen. Med en ny artikel om
gennemsigtighed i forordningen bør der også henvises direkte til artiklen om gennemførelsesbefø-
jelser for gennemsigtighedsbestemmelser, så Kommissionen kan bemyndiges til at vedtage gennem-
førelsesbestemmelser.
Endelig foreslås det at løse en række mindre tekniske problemer, der navnlig vedrører sammenhæn-
gen mellem den finansielle forvaltning af ELFUL og den finansielle forvaltning af strukturfondene
og finansieringen af interventionsforanstaltninger, hvis der ikke er fastsat et beløb pr. enhed.
Udtalelser
Europa-Parlamentets landbrugsudvalg har den 17. september 2007 fremlagt en betænkning om for-
slaget med en række ændringsforslag. Af betænkningen fremgår det bl.a., at Europa-Parlamentets
landbrugsudvalg er enig med Kommissionen i den opfattelse, at oplysningerne skal offentliggøres
på medlemsstatsniveau samt, at nedsættelse af fremtidige betalinger skal vedrøre misligholdelser,
der vedrører samme betalingsorgans område, og at nedsættelsen skal stå i forhold til, hvor tungtve-
jende misligholdelsen fortsat vil være. Europa-Parlamentets budgetudvalg har i betænkningen bl.a.
udtalt, at man ønsker forøget Kommissionens sanktionsmuligheder over for medlemsstaters mislig-
holdelser. Europa-Parlamentet forventes at afgive udtalelse den 10. oktober 2007.
Konsekvenser
Forslaget har ingen konsekvenser for EU's budget. Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konse-
kvenser.
Hvorvidt forslaget om offentliggørelse af støttemodtagere har statsfinansielle konsekvenser, er end-
nu uafklaret. Såfremt forslaget medfører udgifter til afholdelse af betalinger for CVR-data, som of-
fentliggøres af Fødevareministeriets institutioner og efterfølgende downloades af virksomheder og
borgere, vil forslaget kunne få statsfinansielle konsekvenser.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
401098_0017.png
Forslaget om øgede muligheder for Kommissionen til at gennemføre nedsættelser/suspensioner af
betalinger til medlemslandene samt til at gennemføre finansielle korrektioner (underkendelser) vil
kunne få statsfinansielle konsekvenser, såfremt disse instrumenter anvendes overfor Danmark.
Desuden vil kravet om offentliggørelse af informationer om støtten kræve nogen IT-udvikling, idet
kravene i forslaget ikke efterleves i den offentliggørelse, som Direktoratet for FødevareErhverv fo-
retager i dag. Udgifterne til denne IT-udvikling vil dog først kunne vurderes, når gennemførelsesbe-
stemmelserne til forslaget er vedtaget.
Høring
På §2-udvalget (landbrug) den 3. juli 2007 bemærkede Landbrugsraadet, at man fortsat støtter of-
fentliggørelse af støttemodtagere.
§ 2-udvalget er blevet hørt i skriftlig høring den 14. maj 2007. Landbrugsraadet lagde i den forbin-
delse vægt på, at der nu etableres fælles regler for, hvordan offentliggørelse af støttemodtagere i EU
skal ske.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens foreløbige generelle holdning, at Danmark på det foreliggende grundlag kan støt-
te forslaget. Danmark vil dog arbejde for, at perioden for Kommissionens tilbageholdelse af refusi-
oner/suspensioner til medlemslandene begrænses i forhold til de foreslåede 12 måneder.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Flertallet af lande finder det nuværende forslag problematisk med hensyn til forslagets regler om
indførelse af skærpede regler for nedsættelse af månedlige og øvrige foreløbige betalinger/refu-
sioner af landbrugsstøtte til medlemsstaterne, samt Kommissionens øgede mulighed for at anvende
finansielle korrektioner i forbindelse med efterfølgende regnskabskontrol.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen indgik i samlenotat oversendt den 5. juli 2007 forud for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den
16. juli 2007.
Notatet er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevare, Landbrug og Fiskeri.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
401098_0018.png
4.
Bulgariens anmodning til Rådet om godkendelse af statsstøtte til bulgarske
landmænd ramt af tørke
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat
Resumé
Bulgarien forventes på det kommende rådsmøde (landbrug og fiskeri) at anmode Rådet om at god-
kende statsstøtte svarende til ca 102 mio. EUR som forenelig med fællesmarkedet. Beløbet skal ud-
betales til bulgarske landmænd, som bl.a. kompensation for deres tab grundet langvarig og alvorlig
tørke i landet i 2006-2007.
Baggrund
Bulgarien forventes på Rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 22. – 23. oktober 2007 at fremsætte en
anmodning om i medfør af TEF artikel 88, stk. 2, 3. afsnit, at få Rådets tilslutning til at yde støtte på
ca. 102 mio. EUR til bulgarske landmænd med det formål at sikre disse landmænds fortsatte eksi-
stensgrundlag efter en langvarig og alvorlig tørke i 2006-07.
Støtten skal sikre, at landmændene økonomisk vil være i stand til at plante og så afgrøder i hen-
holdsvis efteråret 2007 og foråret 2008 samt opdrætte husdyr på normal vis og derved fortsætte de-
res erhverv som landmænd.
TEF art. 88, stk. 2, 3. afsnit, 1. punktum har følgende ordlyd:
”På
begæring af en medlemsstat kan Rådet med enstemmighed beslutte, at en af denne stat ydet el-
ler planlagt støtte, uanset bestemmelserne i artikel 87 eller de i artikel 89 nævnte forordninger, skal
betragtes som forenelig med fællesmarkedet, hvis ganske særlige omstændigheder berettiger en så-
dan beslutning.”
Bestemmelsen indebærer, at Rådet kan godkende statsstøtte. Det er ikke nogen betingelse for Rå-
dets behandling af sagen, at medlemsstaten først har anmeldt den planlagte støtte til Kommissionen.
Imødekommelse af anmodningen kræver enstemmighed.
Anmodningen forventes sat på dagsordenen for Rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 22.-23. okto-
ber 2007 med henblik på afstemning.
Nærhedsprincippet
Sagen vedrører en anmodning om statsstøtte, som skal behandles efter reglerne i TEF artikel 87-88.
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er derfor ikke relevant.
Formål og indhold
Bulgarien begrunder sin anmodning med langvarig tørke i vinteren 2006 og særligt i foråret 2007,
som forventes at medføre et tab på op til ca. 574 mio. EUR. Regnmængden har i de første fem må-
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
401098_0019.png
neder af 2007 været mellem 50% og 90% mindre end normalt, og den gennemsnitlige temperatur
for disse måneder har været 2-3 grader højere end normalt. Der er dog visse udsving i, hvor hårdt de
forskellige regioner er ramt. Produktionsomkostningerne i korn- og husdyravlssektoren er pga. tør-
ken steget markant, hvilket vil få en ugunstig virkning på den kommende såsæson og normale hus-
dyropdræt. Bulgarien har fremlagt et omfattende dokumentationsmateriale, hvoraf fremgår, at pro-
duktionsnedgangen er ca. 53% for korn og ca. 39% for oliefrø. Det anføres desuden, at de fleste
landmænd har haft et tab på 30 % i forhold til tidligere år.
Den påtænkte støtte har bl.a. til hensigt at afværge konkurser og skal ydes til erstatning for tab som
følge af tørken, til køb af foder og til erstatning for andre skader som følge af tørken og det markant
lavere udbytte af afgrøderne. Bulgarien oplyser, at indtil Rådet har truffet afgørelse, vil Bulgarien
udbetale støtte i henhold til den gældende de minimis-ordning for landbrugssektoren (1860/2004).
Som bilag til anmodningen har Bulgarien vedlagt en rapport fra ”National Commission for inde-
pendent monitoring of the influence of the unfavourable climate events on agriculture”. I rapportens
konklusion forudsættes det, at støtten opfylder kriterierne i art. 11 i gruppefritagelsen for SMV’er i
den primære landbrugssektor (jf. Kommissionens forordning (EF) nr. 1857/2006
1
) og man foreslår
derfor, at støtteordningen anmeldes i henhold til denne forordnings procedurer i art. 20. Det betyder
en forenklet anmeldelsesprocedure, hvorefter støtteordningen kan sættes i kraft 10 dage efter, et
kortfattet anmeldelsesskema er sendt til Kommissionen.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
Konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Høring
Notatet er sendt i høring i § 2- udvalget (landbrug) den 1. oktober 2007.
Landbrugsraadet skriver i høringssvar af 2. oktober 2007, at det er deres principielle opfattelse, at
statsstøtte kun undtagelsesvis bør tillades, og når der foreligger tungtvejende begrundelser for det.
Landbrugsraadet er bekendt med, at landbruget i både Rumænien og Bulgarien har været ramt af
tørke i et omfang, der formentlig vil kunne begrunde en vis national støtte. Landbrugsraadet er dog
ikke på det foreliggende grundlag i stand til at vurdere nærmere, om det ønskede omfang af støtten
er rimeligt.
1
Kommissionens forordning (EF) nr. 1857/2006 af 15. december 2006 om anvendelse af traktatens artikel 87 og 88 på
statsstøtte til små og mellemstore virksomheder, der beskæftiger sig med produktion af landbrugsprodukter, og om æn-
dring af forordning (EF) nr. 70/2001
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
401098_0020.png
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er den generelle danske holdning, at statsstøtte bør begrænses mest muligt, og at det bør være
Kommissionen, der vurderer medlemslandenes statsstøtteordninger og disses forenelighed med EF-
traktatens regler, idet man dog under helt særlige, ekstraordinære og konkrete omstændigheder kan
undlade at stemme eller stemme for Rådets godkendelse.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at de øvrige medlemsstater ikke vil modsætte sig anmodningen.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5.
Rumæniens anmodning til Rådet om godkendelse af statsstøtte til rumænske
landmænd ramt af tørke
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat
Resumé
Rumænien forventes på det kommende rådsmøde (landbrug og fiskeri) at anmode Rådet om at god-
kende statsstøtte svarende til 400 mio. EUR som forenelig med fællesmarkedet. Beløbet skal udbeta-
les til rumænske landmænd, som bl.a. kompensation for deres tab grundet langvarig og alvorlig
tørke i landet i 2006-2007.
Baggrund
Rumænien forventes på Rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 22. – 23. oktober 2007 at fremsætte en
anmodning om i medfør af TEF artikel 88, stk. 2, 3. afsnit, at få Rådets tilslutning til at yde støtte på
ca. 400 mio. EUR til rumænske landmænd med det formål at sikre disse landmænds fortsatte eksi-
stensgrundlag efter en langvarig og alvorlig tørke i 2006-07. Støtten skal sikre, at landmændene
økonomisk vil være i stand til at plante og så afgrøder i henholdsvis efteråret 2007 og foråret 2008
og derved fortsætte deres erhverv som landmænd.
TEF art. 88, stk. 2, 3. afsnit, 1. punktum har følgende ordlyd:
”På
begæring af en medlemsstat kan Rådet med enstemmighed beslutte, at en af denne stat ydet el-
ler planlagt støtte, uanset bestemmelserne i artikel 87 eller de i artikel 89 nævnte forordninger, skal
betragtes som forenelig med fællesmarkedet, hvis ganske særlige omstændigheder berettiger en så-
dan beslutning.”
Bestemmelsen indebærer, at Rådet kan godkende statsstøtte. Det er ikke nogen betingelse for Rå-
dets behandling af sagen, at medlemsstaten først har anmeldt den planlagte støtte til Kommissionen.
Imødekommelse af anmodningen kræver enstemmighed.
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Anmodningen forventes sat på dagsordenen for Rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 22.-23. okto-
ber 2007 med henblik på afstemning.
Nærhedsprincippet
Sagen vedrører en anmodning om statsstøtte, som skal behandles efter reglerne i TEF artikel 87-88.
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er derfor ikke relevant.
Formål og indhold
Rumænien begrunder anmodningen om statsstøtte med den dårlige økonomiske situation, som de
rumænske landmænd befinder sig i, som følge af den meget alvorlige og langvarige tørke, som har
ramt store dele af landet i 2006-2007, med risiko for ørkendannelse i flere egne af landet til følge.
I anmodningen henviser Rumænien til den klimatisk set meget kritiske situation, som landet har be-
fundet sig i det sidste årti, som har været præget af tiltagende tørke som følge af generel mangel på
regn kombineret med ekstrem varme, hårde storme, ekstreme regnskyl og hagl. Ifølge Rumæniens
nationale meteorologiske institut har tørken i år været den mest alvorlige i de sidste 60 år. Fra au-
gust 2006 til sommeren 2007 har landet således været plaget af en ekstrem og tiltagende tørke med
en regnmængde på under 350 mm/m2 i en periode på mere end 8 måneder. Samtidig har gennem-
snitstemperaturen med 25 grader i marts, 35 grader allerede i maj og indtil 50 grader målt ved jord-
bunden haft en særdeles ødelæggende effekt for vegetationen.
Rumænien anfører i det medfølgende materiale, at det estimerede gennemsnitlige kornudbytte for
2007 udgør 45% af det gennemsnitlige udbytte fra de forrige år (2004-2006).
Rumænien oplyser endvidere, at tørken har medført omfattende skader på korn- og foderproduktio-
nen i 34 delstater ud af i alt 42 i Rumænien. Landmændenes indkomster er derfor blevet drastisk re-
duceret i et sådant omfang, at der er opstået alvorlig risiko for, at landmændene ikke vil have til-
strækkelige midler til plantning af nye afgrøder, hvorved de er i nærliggende fare for at gå konkurs.
Rumænien oplyser, at de totale skader skønnes at beløbe sig til ca.1200 millioner EUR, uden at for-
tjenesten ved salg af produkterne herved er medregnet.
Rumænien anmoder om godkendelse til at kunne yde statsstøtte på ca. 400 millioner EUR.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
Konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Høring
Notatet sendes i høring i § 2- udvalget (landbrug) den 1. oktober 2007.
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
401098_0022.png
Landbrugsraadet skriver i høringssvar af 2. oktober 2007, at det er deres principielle opfattelse, at
statsstøtte kun undtagelsesvis bør tillades, og når der foreligger tungtvejende begrundelser for det.
Landbrugsraadet er bekendt med, at landbruget i både Rumænien og Bulgarien har været ramt af
tørke i et omfang, der formentlig vil kunne begrunde en vis national støtte. Landbrugsraadet er dog
ikke på det foreliggende grundlag i stand til at vurdere nærmere, om det ønskede omfang af støtten
er rimeligt.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er den generelle danske holdning, at statsstøtte bør begrænses mest muligt, og at det bør være
Kommissionen, der vurderer medlemslandenes statsstøtteordninger og disses forenelighed med EF-
traktatens regler, idet man dog under helt særlige, ekstraordinære og konkrete omstændigheder kan
undlade at stemme eller stemme for Rådets godkendelse.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at de øvrige medlemsstater ikke vil modsætte sig anmodningen.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6.
(Evt.) Forslag til midlertidig suspendering af importtold for korn
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat
Resumé
Kornmarkedet er i begyndelsen af markedsåret 2007/2008 karakteriseret ved historisk høje priser.
Samtidig ventes 2007-høsten at blive væsentligt lavere end sidste år som følge af ugunstige vejrfor-
hold, hvorfor det må forventes, at de private lagre bliver mindsket. Med henblik på at afhjælpe den
pressede situation på kornmarkedet oplyste landbrugskommissæren i forbindelse med rådsmødet
(landbrug og fiskeri) den 26. september 2007, at Kommissionen snarest vil fremsætte forslag om en
midlertidig suspendering af importtold for korn.
Baggrund
Kommissionen ventes snarest at fremsætte forslag om midlertidig suspendering af importtold for
korn. Det er ikke afklaret, hvorvidt forslaget vil være i form af et forslag til en rådsbeslutning eller
et forslag til rådsforordning.
Det er endnu ikke afklaret, om forslaget vil blive fremsat med hjemmel i TEF artikel 37, hvorefter
det vil kunne vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet. Det er
muligt, at forslaget kan blive fremsat med hjemmel i TEF artikel 133, hvormed Rådet kan vedtage
forslaget med kvalificeret flertal uden høring af Europa-Parlamentet.
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det forventes, at Kommissionen på det kommende rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 22.-23. ok-
tober 2007 vil præsentere et forslag med henblik på drøftelse.
Nærhedsprincippet
Et forslag om suspendering af importtold for korn vil være led i gennemførelsen af den fælles land-
brugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet vil være tilgodeset.
Formål og indhold
Situationen på kornmarkedet
Kornmarkedet er i begyndelsen af markedsåret 2007/2008 (1. juli 2007-30. juni 2008), karakterise-
ret ved historisk høje priser i både EU og på verdensmarkedet.
Høsten i 2006 blev på 266 mio. ton, hvilket var lavere end forventet og skyldtes ugunstige forhold
under høsten. Som følge heraf er interventionslagrene mindsket betydeligt i løbet af markedsåret
2006/2007 (fra 14 mio. ton til 2,5 mio. ton). Derudover skønnes de private lagre ligeledes at være
faldet. Importen anslås i markedsåret 2006/2007 til 11,3 mio. ton (10 mio. ton i 2005/2006) og ek-
sporten anslås til 21,7 mio. ton (24,9 mio. ton i 2005/2006).
Høsten i 2007 ventes ligeledes negativt påvirket af ugunstige vejrforhold, hvor særligt Rumænien
og Bulgarien har været hårdt ramt af tørke. De foreløbige estimater for 2007-høsten indikerer en
produktion på 251-258 mio. ton.
Siden juli måned 2007 har EU importeret 6 mio. ton korn. Til sammenligning havde EU på samme
tidspunkt sidste år kun importeret 3,6 mio. ton. Siden juli måned har EU eksporteret 4,5 mio. ton.
Til sammenligning havde EU på samme tidspunkt sidste år eksporteret 4,8 mio. ton. EU er således
på nuværende tidspunkt nettoimportør af korn.
Importtold inden for kornsektoren
Toldsatserne for alle kornprodukter er som udgangspunkt bundne inden for WTO-aftaler i den fæl-
les toldtarif. Imidlertid er de anvendte toldsatser for visse kornprodukter forskellige fra de bundne
toldsatser. For hård hvede, blød hvede af høj kvalitet, rug, majs og sorghum beregnes importtolden
på baggrund den såkaldte Blair House-aftale. Det indebærer, at importtolden for disse produkter be-
regnes ved at forhøje den gældende interventionspris med 55 % fratrukket en repræsentativ import-
pris. Importtolden beregnes hver 14. dag. Importtolden kan aldrig overstige den bundne sats i den
fælles toldtarif.
Pr. 16. september 2007 er importtolden for hård hvede, blød hvede af høj kvalitet, rug og sorghum
0,00 €/ton, mens den for majs er 1,93 €/ton. Importtolden for majs har fluktueret meget den seneste
tid og var eksempelvis 16,21 €/ton pr. 3. juli 2007.
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
401098_0024.png
Derudover eksisterer der en række importkontingenter for byg
2
, maltbyg
3
og blød hvede af middel
og lav kvalitet
4
med en importtold på henholdsvis 16 €/ton, 8 €/ton og 12 €/ton. Ved import uden
for disse importkontingenter er importolden henholdsvis 93 €/ton, 93 €/ton og 95 €/ton. Endelig ek-
sisterer der et toldfrit kontingent på 242.074 ton majs, som allerede er blevet opbrugt. For majs og
sorghum importeret i Spanien og Portugal findes der importkontingenter med reduceret importtold.
Det forventede forslag
I det forventede forslag antages det, at Kommissionen vil fremsætte forslag om at suspendere den
generelle toldsats samt revidere administrationen af toldkontingenter, således at toldsatsen suspen-
deres indenfor kontingentet, mens toldsatsen ved import udenfor kontingentet nedsættes eller su-
spenderes.
Udtalelser
Det er endnu ikke afklaret, hvorvidt Europa-Parlamentet vil blive hørt, idet det vil afhænge af
hjemmelsgrundlaget for forslaget.
Konsekvenser
Et forslag om suspendering af importtold for korn må forventes at få finansielle konsekvenser for
EU’s budget som følge af en manglende indtægt.
Eventuelle administrative konsekvenser for det offentlige er ikke afklaret på nuværende tidspunkt.
En fjernelse af importtold for korn kan som udgangspunkt være et positivt skridt for f.eks. svinesek-
toren, da det alt andet lige vil medføre billigere foderkorn med potentielt lavere produktionsom-
kostninger til følge.
En fjernelse af importtold for f.eks. majs kan dog formodes ikke at få den store effekt. Dette skal
ses i lyset af, at selv om der f.eks. i USA er forventninger til en god majshøst, så er import af majs
fra USA ikke mulig, da der er tale om GMO-afgrøder, som ikke er godkendt i EU. I relation til im-
port af hvede fra USA kan det bemærkes, at den amerikanske hvedeproduktion er kendetegnet ved
ikke at anvende GMO-varianter.
En fjernelse af importtold på korn kan formodes at gøre det mere interessant for tredjelande at ek-
sportere GMO-fri korn til EU.
Høring
Notatet er sendt i høring i § 2- udvalget (landbrug) den 1. oktober 2007.
FødevareIndustrien skriver i høringssvar af 2. oktober 2007, at FødevareIndustrien støtter Kommis-
sionens forventede forslag om en midlertidig suspension af importtold for korn.
Byg: Kontingent på 306.215 ton med en importtold på 16 €/ton.
3
Maltbyg: Kontingent på 50.000 ton med en importtold på 8 €/ton.
4
Hvede af middel og lav kvalitet: Kontingent på 2.989.240 ton med en importtold på 12 €/ton.
2
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
401098_0025.png
Landbrugsraadet skriver i høringssvar af 2. oktober 2007, at de støtter en midlertidig suspension af
toldsatserne for alle kornarter.
Støtten skal ses i lyset af den kraftige stigning i foderpriserne for den animalske sektor, og den der-
med følgende negative påvirkning af konkurrenceevnen sammenlignet med konkurrerende tredje-
lande.
Det er Landbrugsraadets opfattelse, at suspensionens længde bør være begrænset til det indeværen-
de markedsår, der udløber den 30. juni 2008. En eventuel forlængelse bør kun ske efter en fornyet
vurdering af de markedsmæssige konsekvenser.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter, at der tages hånd om den pressede situation på kornmarkedet. Regeringen er
derfor positiv over for en midlertidig suspendering af importtold på korn. Regeringen ser endvidere
forslaget som et skridt i den rigtige retning mod ophævelse af toldbeskyttelsen i EU.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være et kvalificeret flertal for et eventuelt forslag om suspendering af importtold på
korn.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
7.
Forslag til Rådets forordning om fastsættelse for 2008 af fiskerimuligheder og
dertil knyttede betingelser for visse fiskebestande og grupper af fiskebestande
for Østersøen
KOM (2007) 492
Genoptryk af grundnotat oversendt den 1. oktober 2007. Ændringer er markeret i marginen.
Resumé
Forslaget vedrører fastsættelse af TAC og kvoter samt betingelserne for fiskeriet af visse fiskebe-
stande i Østersøen for 2008.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2007) 492 endelig af 3. september 2007 fremsendt et forslag til Rå-
dets forordning om fastsættelse for 2008 af de samlede tilladte fangstmængder (TAC) og kvoter
samt betingelserne for fiskeriet af visse fiskebestande i Østersøen. Forslaget er oversendt til Rådet i
dansk sprogversion den 4. september 2007.
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
401098_0026.png
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 20, stk. 1 og stk. 4 i Rådets forordning (EF) nr.
2371/2002 om bevarelse og bæredygtig udnyttelse af fiskeressourcerne som led i den fælles fiskeri-
politik samt under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. 847/1996 om supplerende betingelser
for forvaltningen af TAC og kvoter fra år til år. Forslaget kan vedtages af Rådet med kvalificeret
flertal uden høring af Europa-Parlamentet.
Forslaget forventes sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 22.-23. oktober
2007 med henblik på vedtagelse.
Nærhedsprincippet
Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet, idet forslaget er et led i gennemførelsen af EU's fælles
fiskeripolitik.
Formål og indhold
Kommissionens forslag om fastsættelse af TAC og kvoter samt betingelserne for fiskeriet af visse
fiskebestande i Østersøen for 2008 består af TAC og kvoter samt begrænsning i fiskeriindsatsen.
Fastsættelse af tekniske regler samt kontrolbestemmelser er fastlagt i forbindelse med den flerårige
forvaltningsplan for torsk i Østersøen, som der blev opnået politisk enighed om i juni 2007. Ligele-
des opstiller planen langsigtede mål for niveauet af fiskeridødeligheden, en mekanisme til fastsæt-
telse af TAC’en, der afhænger af den aktuelle fiskeridødelighed, en begrænsning i fiskeriindsatsen i
form af reduktion i antallet af havdage samt lukkede perioder og områder.
TAC og kvoter for visse fiskebestande
Forslaget indeholder Kommissionens forslag til fastsættelse af TAC’er for EU for følgende arter:
For torsk fastsættes en TAC i den vestlige Østersø til 17.930 t, hvilket er en reduktion på 33 pct. i
forhold til TAC’en i 2007 (26.696 t). Dette vil give Danmark en reduktion i kvoten på 3.826 t til i
alt 7.827 t.
For torsk i den østlige Østersø fastsættes en TAC på 31.561 t, hvilket er en reduktion på 23 pct. i
forhold til 2007 (40.805 t). Dette vil give Danmark en kvotereduktion på 2.124 t til i alt 7.250 t.
For sild fastsættes en TAC på 39.600 t for den vestlige del af Østersøen, svarende til et fald på 20
pct. i forhold til TAC’en i 2007, hvilket betyder et fald i den danske kvote på 1.388 t til i alt 5.551 t.
I den centrale del af Østersøen fastsættes en TAC på 148.407 t, svarende til en stigning på 11 pct. i
forhold til 2007. Det betyder en stigning i den danske kvote på 345 t til i alt 3.265 t.
For brisling fastsættes en TAC på 432.000 t svarende til et fald på 5 pct. i forhold til 2007. Det be-
tyder et fald i den danske kvote på 2.219 t til 42.514 t.
For laks fastsættes en TAC på 364.392 stk. svarende til en reduktion på 15 pct. i forhold til 2007.
Dette vil give Danmark en kvotereduktion på 13.325 stk. til i alt 75.511 stk.
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
401098_0027.png
For så vidt angår rødspætte fastsættes en TAC for 2008 på 3.201 t svarende til en reduktion på 15
pct. Det betyder et fald i den danske kvote på 405 t til 2.293 t.
Begrænsning i fiskeriindsatsen
Forslaget indebærer lukning af fiskeriet i perioden 1. – 30. april i den vestlige Østersø og i perioden
1. juli til 31. august i den østlige Østersø, hvilket er fastlagt i den flerårige torskeplan for Østersøen.
Denne del er således videreført fra torskeplanen med henblik på implementering. Der er i øjeblikket
henholdsvis 248 og 222 fiskedage i den vestlige og østlige Østersø. Med en reduktion på 10 % en-
der dette i 2008 på 223 dage i vest og 200 dage i øst. Hertil kommer mulighed for tildeling af 4 eks-
tra dage i 2008, som kompensation for antal ophuggede fartøjer siden januar 2005.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
Konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
De samlede erhvervsøkonomiske konsekvenser vurderes som negative som følge af færre fiskeri-
muligheder efter torsk i Østersøen.
Forslaget har ingen konsekvenser for EU’s budget.
Høring
Sagen blev drøftet i §5-udvalget den 28. september 2007.
Danmarks Fiskeriforening fandt, at det var urimeligt, når lovlydige fiskere betaler for ulovligt fiske-
ri i visse dele af Østersøen gennem en reduktion i den samlede TAC. Dette synspunkt blev bakket
op af Sammenslutningen af Danske Fiskeriforeninger samt Dansk Fisk. Ligeledes nævnte Dan-
marks Fiskeriforening, at man er enig i ØstersøRAC’ens anbefalinger til TAC for 2008. Dog så man
gerne en uændret TAC for torsk i vestlige Østersø. Det blev i den forbindelse understreget, at man
fandt reduktionen i TAC for brisling og rødspætte urimelig. Dette blev bakket op af Sammenslut-
ningen af Danske Fiskeriforeninger.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark kan generelt støtte Kommissionens forslag til fastsættelse af TAC, men ønsker at TAC for
torsk i østlige Østersø fastsættes i henhold til den flerårige plan for torsk
5
, mens man fra dansk side
støtter en begrænset reduktion i vestlige Østersø. Ligeledes ønsker man fra dansk side en afklaring
af, hvad Kommissionen agter at foretage sig i anledning af det ulovlige fiskeri efter torsk i den øst-
lige Østersø.
Danmark støtter ligeledes en gradvis reduktion af fiskeriindsatsen, som det er vedtaget i den fleråri-
ge plan for torsk.
5
Rådets Forordning (EF) nr. 1098/2007
27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
401098_0028.png
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at forslaget kan vedtages på rådsmødet i oktober. Dog kan det ikke udelukkes, at det
forestående valg i Polen kan betyde, at forslagets vedtagelse udskydes til november eller december.
En række medlemslande, herunder Danmark, ønsker at Kommissionen foretager de nødvendige
skridt i forhold til det ulovlige og urapporterede fiskeri i den Østlige Østersø. Mange lande er ueni-
ge i Kommissionens forslag til fastsættelsen af TAC for torsk, specielt den østlige Østersø.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Der er oversendt grundnotat til Folketingets Europaudvalg den 1. oktober 2007.
Notatet er ligeledes oversendt til Folketingets udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
8.
Konsultationer mellem EU og Norge om fiskerimuligheder for 2008
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat
Resumé
Punktet forventes sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 22.- 23. oktober 2007
for at identificere og drøfte væsentlige emner i de forestående konsultationer med Norge om fast-
læggelse af fiskerimuligheder for 2008.
Baggrund
Fiskerisamarbejdet mellem EU og Norge er baseret på en bilateral fiskeriaftale. EU og Norge har på
baggrund af aftalen siden 1978 årligt gennemført konsultationer om fiskeriet for en række vigtige
bestande i Nordsøen og Skagerrak, i farvandene vest for de britiske øer, ved Grønland, samt for
EU’s fiskeri i Barentshavet.
Forhandlingerne mellem EU og Norge forløber over to runder. Første runde finder sted i Bergen
den 5. – 9. november 2007 og anden runde i Bruxelles den 21. – 25. november 2007.
Punktet forventes sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 22.- 23. oktober 2007
for at identificere og drøfte væsentlige emner i de forestående konsultationer med Norge om fast-
læggelse af fiskerimuligheder for 2007. Punktet forventes ligeledes drøftet på rådsmødet i novem-
ber.
Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet, idet konsultationerne er et led i gennemførelsen af EU’s
fælles fiskeripolitik.
28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
401098_0029.png
Formål og indhold
Aftalen mellem EU og Norge regulerer forvaltningen af en række vigtige fællesbestande i Nordsøen
og Skagerrak, herunder torsk, kuller, sej, hvilling, rødspætte, sild og makrel. EU og Norge fastsæt-
ter i fællesskab en samlet TAC (den totale tilladte fangstmængde) for disse bestande, der fordeles til
hver part efter en fast fordelingsnøgle. Der er for torsk, sild, kuller og sej aftalt langsigtede forvalt-
ningsplaner, der løbende tilpasses. I 2007 skal forvaltningsplanerne for sej revideres, ligesom EU og
Norge skal forhandle om en ny forvaltningsplan for rødspætte.
I aftalen udveksler parterne også fiskerimuligheder for en række bestande i Nordsøen såsom blå-
hvilling, havtaske, jomfruhummer, rejer og tobis, samt arktisk torsk, rødfisk, arktisk sej og kuller i
Norskehavet og Barentshavet, foruden kvoter i grønlandsk farvand.
Af betydning for fiskeriaftalen er derfor også de multilaterale forhandlingerne mellem EU, Norge,
Island og Færøerne om forvaltningen af blåhvilling og makrel.
Fiskeriaftalen mellem EU og Norge er den tredjelandsaftale, som har størst betydning for dansk fi-
skeri. Af de fællesforvaltede bestande er særligt torsk, rødspætte og sild af betydning for Danmark.
Danmark råder over hhv. 20, 20 og 25 pct. af EU’s kvoter for disse bestande, der hører til blandt
hjørnestenene i dansk fiskeri. Af stor betydning er også fiskeriet efter havtaske og jomfruhummer i
norsk farvand, hvor Danmark har tæt på 100 pct. af EU’s kvote.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke afgive udtalelse
Konsekvenser
Sagen har i sig selv ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Danske fiskere
fanger en betydelig del af de samlede EU-fangster i norsk zone. Aftalen med Norge er den fiskeriaf-
tale, der har størst betydning for dansk fiskeri. Væsentlige ændringer i fangstmulighederne vil føl-
gelig have betydning for fiskerierhvervets økonomi.
Høring
Sagen blev drøftet i §5-udvalget den 28. september 2007.
Danmarks Fiskeriforening understregede vigtigheden af Norgesaftalen for dansk fiskeri, herunder
særligt TAC-niveauerne for de fælles forvaltede bestande.
Danmarks Pelagiske Producentorganisation opfordrede til, at Danmark støtter den af Det regionale
rådgivende Råd for de pelagiske bestandes (RAC) enstemmige anbefaling om en reduktion af
TAC’en for Nordsøsild i 2008 på 35 pct., der efterfølgende holdes konstant i en treårig periode.
Regeringens foreløbige holdning
Danmark er positiv over for en drøftelse i Rådet om retningslinier for EU’s forhandlingsposition
forud for forhandlingerne med Norge.
29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
401098_0030.png
Generelle forventninger til andre landes holdninger
De berørte medlemslande vil under drøftelsen tilkendegive deres prioriteter i de kommende for-
handlinger.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
9.
Meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet om opnåelse af
bæredygtighed i EU’s fiskeri ved hjælp af et maksimalt bæredygtigt udbytte
(MSY)
KOM (2006) 360
Revideret genoptryk af samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 9. november 2006.
Ændringer er markeret i marginen.
Resumé
Kommissionen har fremlagt en meddelelse, hvori den lægger op til en ny målsætning for forvaltnin-
gen af fiskeriressourcerne. Fiskeridødeligheden - dvs. den andel af bestanden, som fiskeriet årligt
fjerner fra bestanden - er for stor i forhold til bestandenes produktionskapacitet. Kommissionen
finder, at en langsigtet forvaltning ud fra princippet om maksimalt bæredygtigt udbytte (MSY) kan
genoprette de overfiskede bestande i overensstemmelse med forpligtelserne fra Verdenstopmødet i
Johannesburg 2002. MSY-princippet indebærer, at der for de enkelte fiskebestande skal findes et
niveau for fiskeridødeligheden, som sikrer, at bestanden årligt giver det maksimalt bæredygtige ud-
bytte. Gennemførelse af MSY-princippet vil nødvendiggøre reduktion af fiskeriindsatsen for på sigt
at opnå et større udbytte af fiskebestandene.
Baggrund
Kommissionen har den 5. juli 2006 fremsendt en meddelelse til Rådet og Europa-Parlamentet om
opnåelse af et større udbytte i EU’s fiskeri ved hjælp af princippet om et maksimalt bæredygtigt ud-
bytte (MSY). Det maksimalt bæredygtige udbytte defineres som det maksimumudbytte, der årligt
kan fiskes af en bestand uden at svække bestandens produktionskapacitet.
Meddelelsen forventes sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 22.-23. oktober
med henblik på vedtagelse af rådskonklusioner.
Nærhedsprincippet
Der er tale om en meddelelse om principper for den fælles fiskeripolitik og ikke om forslag til kon-
krete retsakter. På denne baggrund er spørgsmålet om nærhedsprincippet ikke relevant.
30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Formål og indhold
EU-medlemslandene forpligtede sig på Verdenstopmødet om bæredygtig udvikling i Johannesburg
2002 til at sikre eller genoprette fiskebestandene, så de senest i 2015 kan give et maksimalt bære-
dygtigt udbytte.
Kommissionen påpeger, at EU-landenes fangster af ikke mindst de demersale bestande, som torsk,
er blevet reduceret kraftigt inden for de seneste årtier. Fiskeridødeligheden - dvs. den andel af be-
standen, som fiskeriet årligt fjerner fra bestanden - har været for stor i forhold til bestandenes pro-
duktionskapacitet, hvorfor bestandene er blevet overfisket. Resultatet er stadig mindre fangster,
større discard af ungfisk, mindre lønsomhed i fiskeriet samt voksende import af fiskeprodukter til
EU.
Kommissionen finder, at en langsigtet forvaltning ud fra MSY-princippet kan genoprette de overfi-
skede bestande i overensstemmelse med forpligtelserne fra Verdenstopmødet i Johannesburg 2002.
Anvendelse af MSY-princippet vil ikke blot medvirke til at hindre, at sårbare bestande kollapser.
Det vil også sikre større fisk og fiskebestande og dermed større og stabile fangstmuligheder, hvor-
med fiskeriets omkostninger reduceres og indtjeningen i fiskeriet kan øges. Reduktion af fiskeridø-
deligheden vil desuden medvirke til reduktion af discarden af ungfisk og ikke –målarter samt for-
bedre EU’s handelsbalance for fiskeriprodukter. MSY-princippet adskiller sig dermed fra de hidti-
digt anvendte målsætninger om maksimumgrænser for fiskeridødelighed, så kollaps af fiskebestan-
de blev undgået.
Kommissionen påpeger, at indførelse af MSY må ske ud fra en langsigtet strategi, der indebærer, at
man søger at skabe balance mellem fiskeriaktiviteterne og bestandenes produktionskapacitet. Dette
kan ske gradvist ved at reducere antallet af fiskefartøjer eller fiskeriindsatsen.
Langsigtede planer skal være det primære instrument til at implementere MSY-princippet. Planerne
skal udformes efter høring af de berørte fiskere, forbrugere og andre aktører. Uvildig biologisk råd-
givning skal danne grundlag for enhver plan. Økonomiske, sociale og miljømæssige konsekvenser
af foreslåede foranstaltninger skal behørigt tages i betragtning.
De langsigtede planer skal indeholde en bred vifte af forvaltningsinstrumenter, herunder metoder
for årlige justeringer af TAC-niveauet og fiskeriindsatsen og under hensyntagen til forsigtigheds-
princippet. Hvor det er passende, skal tekniske bestemmelser, fx lukkede områder og sæsoner også
medtages i bestemmelserne.
Kommissionen påpeger, at det skal afklares, med hvilken hastighed man skal nærme sig MSY-
målene og hvordan overgangen skal forvaltes. Når de langsigtede planer er vedtaget, er det op til
medlemslandene i den nationale forvaltning at sikre den nødvendige tilpasning enten gennem:
1) reduktion af flådekapaciteten eller
31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
401098_0032.png
2) begrænsning af fiskeriindsatsen (fx oplægning, havdage) og fiskeriets effektivitet.
Kommissionen fremhæver, at reduktion af flådekapaciteten både vil give en bedre udnyttelse af de
økonomiske ressourcer og være den foranstaltning, som er nemmest at kontrollere og håndhæve. I
begge tilfælde kan der anvendes finansiering gennem FIUF og efter 1. januar 2007 Den Europæiske
Fiskerifond.
Indførelse af langsigtede planer
Kommissionen vil i de kommende år fremsætte en række langsigtede planer for at sikre, at de vigti-
ge bestande i EU-farvande udnyttes efter MSY-princippet. Også for bestande, som forvaltes sam-
men med tredjelande, vil Kommissionen søge at udvikle fælles forvaltning ud fra MSY-princippet.
Planerne vil være fiskeribaserede, dvs. rettet mod bestande, der fanges i det samme fiskeri.
Det vil tage tid at udarbejde alle de nødvendige forvaltningsplaner og det vil være nødvendigt at
sikre, at de årlige beslutninger i Rådet om fiskerimuligheder fremover tager hensyn til 2015-målet
og i det mindste ikke gør det sværere at nå målet. Som et første skridt bør EU fra 2007 træffe be-
slutninger om fiskerimulighederne, som sikrer, at der ikke sker en stigning i fiskeriniveauet for no-
gen af de bestande, som allerede er overfiskede.
Processen foregriber ikke andre foranstaltninger end de genopretningsplaner, der er iværksat for at
mindske risikoen for nedfiskning af bestande på kort sigt.
Formandskabet har den 14. september 2007 fremlagt et udkast til rådskonklusioner. I udkastet anfø-
res bl.a. følgende: Det bemærkes, at MSY konceptet ikke nødvendigvis er en fast formular, men
snarere en søgning efter forvaltningsstrategier som har til hensigt at udvikle store langsigtede udbyt-
ter, mens man sikrer sig, at risikoen for, at fiskebestandenes reproduktionskapacitet hæmmes, bliver
lille. Rådet tilslutter sig synspunktet, at måden at nå målet på er gennem en gradvis reduktion af fi-
skeridødeligheden. Vigtigheden af at overveje sociale og økonomiske virkninger understreges, og
det vurderes, at forvaltningsplaner, som implementerer MSY målet, bør ledsages af en miljømæssig,
social og økonomisk konsekvensvurdering. Endvidere bekræftes forpligtelsen til at konsultere inte-
resseorganisationer, inkl. RAC’er, og deres aktive involvering i forberedelsen og implementeringen
af langsigtede forvaltningsplaner hilses velkomment. Det bemærkes, at man er opmærksom på van-
skelighederne i relation til blandede fiskerier, men man tror på, at en tilpasset fremgangsmåde base-
ret på grupper af associerede bestande kan udgøre en fremgangsmåde.
Udtalelser
Europa-Parlamentet har afgivet udtalelse den 6. september 2007. Europa-Parlamentet forholder sig
kritisk til indførelse af modellen med MSY på nuværende tidspunkt, idet forslag herom ikke anses
for at være tilstrækkeligt modent. Europa-Parlamentet mener, at det er nødvendigt at foretage en
grundigere og bedre behandling af problemer og mangler ved samt målsætningerne for selve EU’s
bevarelses- og forvaltningspolitik med henblik på at træffe afgørelse om, hvilke foranstaltninger der
er hensigtsmæssige til at gennemføre de mest tiltrængte ændringer i den nuværende fælles fiskeri-
politik.
32
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
401098_0033.png
Europa-Parlamentet henviser bl.a. til, at forskerne generelt mener, at den oprindelige formulering af
modellen med et maksimalt bæredygtigt udbytte allerede er forældet på grund af vanskelighederne
ved at lade forvaltningen styre af en teoretisk matematisk model, som kræver detaljeret viden om
bestandsudviklingen og mangeårige rækker af data for at blive formuleret præcist. Det bemærkes
samtidig, at for en stor del af forskerne, herunder for FAO, er den klassiske model for MSY blevet
overhalet af andre progressive tilgangsmåder, som betragter økosystemet som en helhed og bl.a.
inddrager miljømæssige aspekter og samspillet mellem befolkningen og de økonomiske og sociale
aspekter.
Der henvises endvidere til, at det er uhyre kompliceret at anvende MSY i forvaltningen af fler-
artsfiskeriet, der er den type fiskeri, som størstedelen af EU-fiskerflåden udøver.
Europa-Parlamentet beklager manglen på analyser og løsninger i Kommissionens meddelelse ved-
rørende disse aspekter i særdeleshed og i almindelighed manglen på en mere tilbundsgående evalue-
ring af, hvad anvendelsen af en model med MSY medfører.
Europa-Parlamentet går ind for en gradvis indførelse af et system, der kan føre til en fiskeripolitik,
som i stadig større omfang tilpasses den biologiske ydeevne hos nogle fiskeressourcer, der er under
genopbygning, således at bæredygtigheden i EU’s fiskeri i højere grad bliver en garanti og ikke en
bekymring og opfattes således, når der cirkulerer fiskeriprodukter fra EU over hele verden.
Konsekvenser
Meddelelsen og rådskonklusionerne har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser,
statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for EU-budgettet, ligesom meddelelsen ikke har
administrative konsekvenser for erhvervet eller berører beskyttelsesniveauet.
Gennemførelse af MSY-princippet kan på kort sigt indebære færre fangstmuligheder. På længere
sigt vil MSY-princippet sikre økonomiske gevinster i form af et maksimalt udbytte af fiskebestan-
dene.
Høring
§ 5-udvalget er blevet hørt i skriftlig procedure om meddelelsen. Danmarks Fiskeriforening bemær-
ker overordnet, at man undrer sig over, at processen med MSY er igangsat på mange områder, før-
end de relevante biologiske niveauer er fastlagt. Endvidere oplyses, at der i Nordsø-RAC’en er ned-
sat forskellige grupper, som medio september 2006 påbegynder behandling af de langsigtede poli-
tikker for de forskellige arter under hensyntagen til MSY.
Ved møde i § 5-udvalget (fiskeri) den 6. november 2006 bemærkede Danmarks Fiskeriforening i re-
lation til meddelelsen, at det er et skridt i den forkerte retning, såfremt man vurderer bestandene en-
keltvis bestand for bestand i stedet for en fælles forvaltning af blandede fiskerier.
33
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
401098_0034.png
WWF Danmark fremførte, at det anses for positivt, at der fastsættes ambitiøse mål, men at det er
vigtigt, at man i diskussionen ikke glemmer de bredere perspektiver som økosystembaseret forvalt-
ning.
Ved møde i §5-udvalget den 28. september 2007 var der ingen bemærkninger til selve udkastet til
rådskonklusioner.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at udviklingen for flere økonomisk vigtige fiskebestande er
bekymrende. Regeringen støtter derfor en ny langsigtet målsætning for en bæredygtig forvaltning af
fiskeriressourcerne i EU, der sikrer et større økonomisk udbytte af fiskebestandene.
Det er vigtigt at sikre, at indførelse af langsigtede planer ud fra MSY-princippet sker med fiskerier-
hvervets aktive medvirken. Planer og mål skal baseres på et solidt videnskabeligt grundlag og lø-
bende revideres. Det er samtidigt vigtigt at sikre, at der sikres en glidende og stabil overgang til
MSY-mål, hvor der tages hensyn til økonomiske og miljømæssige virkninger.
Regeringen forholder sig positivt over for en vedtagelse af rådskonklusioner om MSY.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det må forventes, at der generelt er tilslutning til anvendelse af MSY-princippet i den fælles fiske-
ripolitik, jf. erklæringsteksten fra Verdenstopmødet i Johannesburg 2002.
De traditionelle fiskerilande må dog forventes at lægge vægt på, at der i det videre arbejde med
konkrete forvaltningsplaner ud fra MSY-princippet også på kort sigt tages hensyn til de socio-
økonomiske konsekvenser og at planerne udarbejdes i samarbejde med ikke mindst de berørte fiske-
rierhverv. Implementering i forhold til bestande, som forvaltes i samarbejde med tredjelande er også
et forhold, som visse medlemslande fokuserer på.
Der forventes generel tilslutning til vedtagelse af rådskonklusioner om MSY.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Meddelelsen har været forelagt Folketingets Europaudvalg den 17. november 2006 i forbindelse
med forelæggelse af rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 20.-21. november 2006, jf. samlenotat af 9.
november 2006.
Grundnotat er oversendt til Folketingets Europaudvalg den 8. september 2006.
Notaterne er ligeledes oversendt til Folketingets udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
34
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
401098_0035.png
10. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om definition, betegnelse,
præsentation og mærkning af spiritus.
KOM (2005) 125
Der henvises til særskilt notat fra Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender.
11. Dyresundhedsstrategi for Den Europæiske Union (2007-2013)
KOM (2007) 539
Der henvises til særskilt notat fra Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender.
35