Europaudvalget 2007-08 (1. samling)
2823+2824 Almindelige anl. Bilag 3
Offentligt
402283_0001.png
11. Kommissionens forslag til en stabiliserings- og associeringsaftale mellem de
Europæiske Fællesskaber og deres medlemslande og Republikken Montenegro samt
interimsaftale på det handelsmæssige område
KOM (2007) 0350 endelig af 29. juni 2007
KOM (2007) 0351 endelig af 29. juni 2007
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionen har stillet forslag til Rådet om undertegnelse og indgåelse af en stabiliserings- og associeringsaftale
mellem EU og dets medlemslande og Republikken Montenegro samt indgåelse af en interimsaftale på det
handelsmæssige område. Aftaleudkastet bygger på lignende aftaler indgået med den tidligere jugoslaviske
republik Makedonien, Kroatien og Albanien. Der er tale om en bred aftale med det overordnede formål at
styrke demokratiet og retsstatsprincipperne og at bidrage til politisk, økonomisk og institutionel stabilitet både i
Republikken Montenegro og i regionen. Aftalen indeholder afsnit om politisk dialog, regionalt samarbejde,
varernes fri bevægelighed, arbejdskraftens bevægelighed, etablering, serviceydelser og kapitalbevægelser, tilnærmelse
af lovgivning, retshåndhævelse og konkurrenceregler, retlige og indre anliggende, samarbejdspolitikker, og om
økonomisk samarbejde. Aftalen vil udgøre den juridiske ramme for Montenegros fremtidige EU-tilnærmelse og
er en vigtig forudsætning for fastholdelsen af fred og stabilitet i regionen.
2. Baggrund
Rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) vedtog den 3. oktober 2005
bemyndigelse til Kommissionen om at indlede forhandlinger med den daværende Statsunion
Serbien og Montenegro om en stabiliserings- og associeringsaftale, herunder med et
forhandlingsmandat til Kommissionen. Efter Montenegros uafhængighed fra Serbien i maj
2006 opstod der behov for at tilpasse forhandlingsmandatet, så Kommissionen kunne
forhandle særskilt med det nye land, Republikken Montenegro. Det tilpassede
forhandlingsmandat blev godkendt i Rådet (retlige og indre anliggender) i juli 2006. Der
foreligger et udkast til stabiliserings- og associeringsaftale med Montenegro og til en
interimsaftale på det handelsmæssige område.
Montenegro har siden år 2000 været omfattet af stabiliserings- og associeringsprocessen for Det
vestlige Balkan og har som sådan haft fordel af en række af EU’s handels- og bistandsmæssige
instrumenter. Stabiliserings- og associeringsaftalen er det næste skridt i Montenegros
tilnærmelse til EU. Montenegro er, som de øvrige lande på det vestlige Balkan, potentiel
kandidat til EU medlemskab.
3. Hjemmelsgrundlag
Stabiliserings- og associeringsaftalerne har hjemmel i artikel 310 i Traktaten om Det Europæisk
Fællesskab sammenholdt med art. 300(2) og 300(3). Rådets afgørelse træffes ved
enstemmighed. De dele af aftalerne, som falder ind under Traktatens afsnit IV, er omfattet af
Protokollen om Danmarks særlig stilling.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
402283_0002.png
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Stabiliserings- og associeringsaftalen mellem Republikken Montenegro på den ene side og
Fællesskabet og dets medlemsstater på den anden er en blandet aftale, dvs. at aftalen omfatter
områder, hvor både Fællesskabet og medlemsstaterne har kompetence. Det generelle sigte med
aftalen er gradvist at styrke og udvikle de politiske og økonomiske forbindelser mellem de to
parter. Der er tale om en bred aftale med det overordnede formål at styrke demokratiet og
retsstatsprincipperne, at bidrage til politisk, økonomisk og institutionel stabilitet både i
Montenegro og i regionen, at etablere en ramme for politisk dialog, at støtte bestræbelserne på
at udvikle landets økonomiske og internationale samarbejde, herunder tilnærmelse af landets
lovgivning til Fællesskabets, samt at støtte omstillingen til en fungerende markedsøkonomi,
herunder gennem gradvis etablering af et frihandelsområde mellem Fællesskabet og
Montenegro. Endelig er det et formål at tilskynde til regionalt samarbejde indenfor de områder,
som er omfattet af aftalen.
Aftalen bygger på en række generelle principper som respekt for grundlæggende demokratiske
principper og menneskerettigheder, for international fred og stabilitet samt betydningen af
implementeringen af internationale forpligtelser, herunder samarbejdet med
Krigsforbrydertribunalet for det tidligere Jugoslavien. Med aftalen etableres desuden en øget
politisk dialog mellem parterne indenfor rammerne af stabiliserings- og associeringsrådet,
herunder med henblik på gradvis tilnærmelse af holdninger på det udenrigs- og
sikkerhedspolitiske område. I relation til udvikling af regionalt samarbejde forpligtes
Montenegro til aktivt at fremme gode relationer i regionen.
I henhold til aftalens afsnit om varernes fri bevægelighed skal der over en periode på maks. 10
år etableres et frihandelsområde i overensstemmelse med WTO’s regler. Dette sker ved en
progressiv liberalisering af samhandelen i relation til industrielle produkter, landbrugs- og
fiskeriprodukter, samt øvrige produkter.
Aftalen indeholder desuden bestemmelser om arbejdskraftens bevægelighed, etablering,
serviceydelser og kapitalbevægelser, tilnærmelse af lovgivning, retshåndhævelse og
konkurrenceregler, retlige og indre anliggende, samarbejdspolitikker, økonomisk samarbejde,
samt et afsluttende afsnit med institutionelle, generelle og endelige bestemmelser.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal afgive samstemmende udtalelse.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget berører ikke dansk ret. Aftalen tager højde for Danmarks, UK’s og Irlands særstilling for
de dele af aftalen, hvor dette er relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Forslaget har ikke umiddelbart konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Forslaget har ikke været sendt i ekstern høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter indgåelsen af stabiliserings- og associeringsaftaler for landene på det vestlige
Balkan. Aftalerne udgør den juridiske ramme for landenes EU-tilnærmelse og er en vigtig
forudsætning for udvikling og stabilitet i regionen. Fra regeringens side har man således støttet
forhandlingerne om en stabiliserings- og associeringsaftale med Montenegro og har forholdt sig
generelt positiv til Kommissionens forslag, som tæt følger skabelonen fra de allerede indgåede
aftaler med henholdsvis Kroatien, den tidligere jugoslaviske republik Makedonien og Albanien.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Da Kommissionens aftaleudkast følger en model, der tidligere er anvendt over for andre lande på
Det vestlige Balkan, ventes aftaleudkastet ikke at ville give anledning til større principielle
problemer. Andre landes holdninger forventes at svare til regeringens.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har været forelagt Folketingets Europaudvalg forud for rådsmødet (retlige og indre
anliggender) den 24. juli 2006. Grundnotat om Kommissionens forslag til stabiliserings- og
associeringsaftale med Montenegro blev oversendt til Folketingets Europaudvalg den 30. juli
2007.