Europaudvalget 2007-08 (1. samling)
2826 - Miljø Bilag 1
Offentligt
404429_0001.png
MILJØMINISTERIET
EU-koordinationen
17. oktober 2007
Samlenotat til Folketingets Europaudvalg
Rådsmøde (miljø) den 30. oktober 2007
1.
Klimaforandring: Forberedelse af COP 13 den 3-14. december
Rådskonklusioner
Vandmangel og tørke
Rådskonklusioner
EU’s bæredygtighedsstrategi: Fremskridtsrapport
Politisk drøftelse
DOKUMENT IKKE MODTAGET
4.
Forslag til direktiv om brændstofkvalitet
Politisk drøftelse
Forslag vedr. midlertidigt forbud af to GMO-majs: MON 810 + T25
Vedtagelse
Side 16
Side 2
2.
Side 7
3.
5.
Side 28
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
404429_0002.png
Punkt 1.
Forslag til Rådets konklusioner vedr. forberedelsen af den 13. partskonference under
klimakonventionen på Bali 3.-14. december 2007
KOM-dokument foreligger ikke
- Rådskonklusioner
Nyt notat
Resume
Konklusionerne er baseret på beslutningen på DER’s forårstopmøde i 2007 som et led i at kunne
vise lederskab i klimaspørgsmålet. Målet er at undgå klimaforandringer der overstiger 2 grader
Celsius sammenlignet med førindustrielt niveau. Bekymring for de videnskabelige beviser om
negative effekter af klimaforandringer, men at IPCC viser at handling er teknisk og økonomisk
muligt og at udskydelse af handling vil være skadelig og omkostningsfuldt. De globale udledninger
bør toppe inden for 10- 15 år og herefter reduceres til 50 % i forholde til 1990. UNFCCC er det
rette forum for at sikre dette. For at sikre effektiv handling mod klimaforandringer skal FN
klimakonferencen på Bali til december vedtage et mandat for en ny omfattende klimaaftale, der
inkluderer alle lande og som skal falde på plads inden 2009. Som led i en global aftale skal de
udviklede lande fortsat viser lederskab ved at påtage sige strengere obligatoriske absolutte
forpligtelser sammenlignet med Kyoto-protokollens første forpligtelsesperiode. Udviklingslandenes
indsats skal styrkes og befordres af positive incitamenter Derudover skal en ny aftale medføre et
styrket globalt carbonmarked, og herigennem øget finansiering til klimatiltag og
teknologiudvikling, øget indsats for tilpasning til klimaforandringer, omfatte reduktion af
emissioner fra afskovning samt sikre at de hastigt voksende emissioner fra skibs- og luftfart bliver
håndteret.
1. Status
Det portugisiske formandskab har fremlagt et udkast til Rådskonklusioner for klimaområdet, der
omhandler forberedelse af den 13. partskonference under UNFCCC klimakonventionen og det 3.
møde mellem Kyoto-protokollens parter (CMP3) på Bali 3.-14. december 2007.
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Forslaget til konklusioner er sat på dagsordenen for Rådsmøde(miljø) den 30. oktober 2007 med
henblik på vedtagelse.
2. Formål og indhold
Formålet med rådskonklusionerne er, at forberede Fællesskabets deltagelse i COP13 og CMP3 på
Bali d. 3.-14. december 2007.
Indholdet af udkastet til Rådskonklusioner kan opsummeres som følger:
Rådet henviser til rådskonklusionerne fra foråret 2007, hvor der findes en oversigt over de
centrale elementer i en effektiv og ambitiøs aftale efter 2012, der baseres på FN’s
klimakonvention og Kyoto-protokollen. Målet er at begrænse den globale opvarmning til ikke
mere end 2 °C over pre-industrielt niveau. Samtidig understreger Rådet EU’s stærke ønske om
at spille en ledende rolle i den internationale klimaindsats.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Rådet udtrykker stærk bekymring i forhold til de nyeste videnskabelige beviser for de negative
effekter af klimaforandringerne, der bekræftes af FN’s klimapanels (IPCC) seneste rapporter.
IPCC demonstrerer tydeligere end tidligere, at klimaforandringerne har potentialet til seriøst at
skade miljøet og den globale økonomi. Samtidig understreger Rådet, at IPCC konkluderer, at
det er både økonomisk og teknisk muligt at undgå farlige klimaforandringer, men at muligheden
for at gøre noget mod klimaforandringerne mindskes og at en udskydelse af handling kan være
farlig og forbundet med meget høje omkostninger.
Rådet lægger vægt på, at IPCC demonstrerer, at de globale drivhusgasudledninger skal toppe
inden for de næste 10 til 15 år efterfulgt af en markant reduktion af udledningen af
drivhusgasser på mindst 50 % i 2050 i forhold til 1990 for at begrænse den globale opvarmning
til 2° C.
Rådet understreger, at UNFCCC er det rette multilaterale forum for at udforme en global og
ambitiøs klimaaftale. Samtidig byder Rådet en række supplerende og støttende initiativer til
UNFCCC processen velkommen, som FN’s generalsekretærs højniveau møde i New York (24.
september), G-8 initiativer inkluderende G-8+5/Gleneagles, og USA’s Major Economies
meeting (27.-28. september) samt det forberedende ministermøde i Bogor om
hovedbyggestenene i en global og ambitiøs post2012 aftale.
For at få en effektivt respons på klimaforandringerne betoner Rådet, at det er nødvendigt, at
COP13 på Bali til december engagerer alle parter i en omfattende forhandlingsproces, der
inkluderer både konventions- og Kyoto-sporet med henblik på at nå en global og ambitiøs
post2012 aftale i 2009. Med udgangspunkt i konklusionerne fra Rådets forårstopmøde 2007,
lægger Rådet vægt på at den forhandlingsproces, der måtte nås til enighed om at etablere på
Bali, baseres på en fælles vision og udvikling af centrale byggesten, der bl.a. inkluderer styrkede
absolutte emissions reduktioner for de udviklede lande og yderligere rimelige og effektive
bidrag fra andre lande samt tværgående elementer som investeringer og finansiering og en
køreplan, der sigter mod en global aftale i 2009.
Rådet lægger vægt på, at de udviklede lande fortsat viser lederskab ved at påtage sige strengere
obligatoriske absolutte forpligtelser som led i en global aftale sammenlignet med Kyoto-
protokollens første forpligtelsesperiode. Rådet påpeger, at IPCC’s laveste stabiliseringsniveau
kræver, at gruppen af udviklede lande reducerer deres emissioner med 25-40 % under 1990
niveau i 2020, hvilket er i overensstemmelse med EU's forslag om, at de udviklede lande
kollektivt skal reducere deres udledning med 30 % i 2020 i forhold til 1990. Samtidig
understreger Rådet, at det videre arbejde i Ad Hoc arbejdsgruppen for Annex I parter under
Kyoto-protokollen (AWG) skal sigte mod dette indsatsniveau.
Rådet understreger, at de enkelte landes indsats skal være differentieret og skal tage højde for
landenes udviklingsniveau og evne til at reducere udledningen af drivhusgasser.
Udviklingslandenes indsats skal styrkes og befordres af positive incitamenter, bl.a. gennem
styrkelse af det globale carbon marked.
Rådet lægger vægt på, at det globale carbon marked er fundamentet for at sikre tilstrækkelige
investeringer i klimavenlig teknologi. Det er vigtigt, at videreudvikle de fleksible mekanismer i
en fremtidig aftale og koble forskellige kvotehandelssystemer. En styrkelse af de fleksible
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
404429_0004.png
mekanismer kan bidrage til at de mest udviklede udviklingslande bidrager yderligere. Samtidig
understreges det, at udvikling af CDM kan øge investeringerne i de mindst udviklede lande.
Rådet lægger vægt på at carbon markedet skal suppleres med specifik offentlige og privat støtte
til at udvikle, demonstrere og udbrede avanceret klimavenlig teknologi, og at yderligere
finansieringsinstrumenter og mekanismer er nødvendige i den forbindelse. Rådet erkender det
store behov for at øge de globale investeringer i klimavenlig teknologi, og at det er specielt
nødvendigt at sikre, at udviklingslandenes økonomiske vækst afkobles fra udledningen af
drivhusgasser. Rådet understreger, at der er behov for yderligere internationalt samarbejde i
forskning, udvikling og demonstration af nye teknologier og en indsats for at udbrede
eksisterende teknologi.
Rådet understreger bl.a. på baggrund af en UNFCCC rapport, der analyserer eksisterende og
potentielle investeringer og finansieringsstrømme på klimaområdet, nødvendigheden af at
opskalere investeringer og finansieringsstrømme. Rådet lægger vægt på vigtigheden af at skabe
det rette investeringsmiljø for at tiltrække offentlig og privat finansiering til at udbrede
klimavenlige teknologier på nationalt, regionalt og internationalt niveau.
Rådet byder kommissionens grønbog “Adapting to climate change in Europe - options for EU
action” velkommen. Rådet bekræfter, at tilpasning skal være en integreret del af alle
beslutningsprocesser og lægger vægt på, at der er behov for yderligere finansiering og nye
initiativer. Mens konkrete tilpasningsinitiativer primært ofte er i hænderne på den private sektor,
nationale regeringer og udviklingssamarbejdsparter, er der et potentiale for, at UNFCCC kan
styrke dets rolle som katalysator. Rådet lægger vægt på, at en post-2012 aftale skal bygge på
den igangværende proces. Rådet understreger vigtigheden af at gøre Tilpasningsfonden
operationel så hurtigt som muligt for at støtte konkrete tilpasningsprojekter og programmer.
Rådet lægger vægt på at da udledninger fra afskovning i udviklingslande udgør omkring 20 %
af de globale CO2 udledninger, er det nødvendigt med konkrete politikker og tiltag som en del
af en global og ambitiøs post2012 aftale, for at reducere disse udledninger og vende udviklingen
inden for de næste to til tre årtier. På Bali ses der frem til en beslutning som fremmer
pilotprojekter, identifikation af behovet for yderligere arbejde med metodologi og en proces til
at undersøge mulighederne for at inkludere reduktioner fra afskovning i en samlet post 2012
aftale.
Rådet er bekymret over, at emissioner fra international luftfart og skibstrafik repræsenterer en af
de hurtigst voksende kilder til udledning af drivhusgasser. Derfor er det nødvendig med en
global løsning på dette globale problem. Set i lyset af UNFCCC’s førende rolle på
klimaområdet skal samarbejdet mellem UNFCCC, the International Maritime Organisation
(IMO) og the International Civil Aviation Organisation (ICAO) revurderes for at sikre fælles
internationale mål i det internationale samfund.
3. Nærhedsprincippet
En vurdering er nærhedsprincippet er ikke relevant.
4. Konsekvenser for Danmark
Konklusionerne har ikke i sig selv konsekvenser for Danmark, men gennemførelse af såvel
nationale som EU foranledigede tiltag til opfyldelse af de forpligtelser der måtte flyde af et
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
404429_0005.png
kommende globalt klimaregime efter 2012 må forventes at have betydelige konsekvenser. Disse vil
blive vurderet i takt med at forslag herom fremlægges.
5. Høring
Sagen blev drøftet i EU Specialudvalget for miljø den 10. oktober 2007, hvilket gav anledning til
følgende bemærkninger:
Greenpeace spurgte hvorfor det jf. den kommenterede dagsorden alene var udviklingslandene, der
skulle afkoble deres økonomiske vækst fra en vækst i udledning af drivhusgasser og ønskede
endvidere oplyst, hvor Danmark agtede at lægge sig i det af IPCC opstillede indikative
reduktionsinterval på 25 -40 % for 2020, samt endelig om regeringen vil arbejde for, at markedet
bidrager til, at fremtidige energiinvesteringer falder på de mest klimavenlige teknologier.
Det Økologiske Råd (DØR) savnede en dansk tilkendegivelse af behovet for at gøre op med en
række af de uhensigtsmæssige mekanismer i det eksisterende kvotedirektiv. DØR fandt, at Danmark
bør markere sig som modstander af gratis kvotefordeling. DØR fandt endvidere, at Danmark bør
tilkendegive at EU´s ensidige reduktionsmålsætning på 20 % bør hæves til 30% med mulighed for
at gå op på 40% som led i en global aftale.
WWF fandt at Danmark bør gå efter et mere ambitiøst stabiliseringsscenarium end det IPCC
foreskriver og vi bør i højere grad arbejde for andre finansierings- investeringsforanledigende
mekanismer end blot kvotedirektivet. Danmark bør gå ind for at der afsættes flere globale midler til
udviklingslandenes klimaindsats. WWF understregede, at der bør være tale om additionelle midler,
og ikke blot omfordelinger af eksisterende bistandsmidler. Endelig understregede WWF at det er
underligt, at det ikke præciseres i den danske holdning, at vi står fast på 2 graders målsætningen.
Noah udtrykte bekymring for koblingen af EU´s kvotehandelssystem til andre kvotesystemer, fordi
man forudså at det ville blive vanskeligt at fastsætte et tilstrækkeligt stramt loft. Noah fandt
endvidere at 10 % biofuel målsætningen bør droppes – alternativt at import af biofuel burde
forbydes fordi EU ikke vil være i stand til at kontrollere om den er fremstillet bæredygtigt.
Danmarks Rederiforening tilkendegav, at søfartssektoren er indstillet på at levere sit bidrag til at
begrænse CO2 udledningerne men at dette bør ske uden at der skabes ulige konkurrencevilkår.
LO spurgte til hvordan man agtede inddrage syd NGOér i Bali konferencen herunder fagforeninger.
Oliebranchens fællesrepræsentation understregede at også en CO2 regulering af raffinaderi sektoren
skal sikre opretholdelse af ensartede konkurrencevilkår.
Danmarks Naturfredningsforening tilkendegav at man støttede et krav om fuld auktionering ved en
kommende revision af kvotedirektivet.
Greenpeace efterlyste seriøse tal fra søfartserhvervet vedr. sektorens CO2 udledning og tilkendegav
i øvrigt at man støttede klart op om den 30 % reduktions målsætning, som DER har besluttet.
6. Forhandlingssituationen
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
404429_0006.png
Rådskonklusioner skal diskuteres og vedtages på mødet i Rådet(miljø) den 30. oktober 2007. Da
konklusionerne grundlæggende baserer sig på rådskonklusionerne fra forårstopmødet 2007 er der på
forhånd en høj grad af enighed om konklusionerne.
7. Dansk holdning
Regeringen er generelt enig i konklusionernes udmeldinger, som bygger på tidligere udmeldinger
fra Rådet og DER.
Regeringen deler konklusionsudkastets bekymring for de negative effekter af klimaforandringerne
som IPCC bekræfter og finder det derfor vigtigt, at Annex 1 landene som gruppe bliver klar til at
opnå enighed om et indikativt reduktionsinterval som retningsgivende for deres indsats i perioden
efter 2012. Dette vil være et afgørende led i en beslutning på COP13 om etablering af en global
forhandlingsproces med henblik på i 2009 at lande en ny klimaaftale.
Regeringen finder det særligt vigtigt, at EU aktivt understreger, at UNFCCC er det rette forum for
at udforme en global og ambitiøs klimaaftale for perioden efter 2012.
Regeringen finder det særligt vigtigt, at EU aktivt arbejder for, at der på COP13/CMP3 skabes
enighed om en samlet forhandlingsproces, der engagerer alle parter. Samtidig lægges der vægt på,
at der etableres et mandat/ køreplan med henblik på global enighed om en ny klimaaftale på COP
15 i 2009 i København for perioden efter 2012.
Regeringen er enig i at udviklingen af et globalt carbon marked, ved at koble EU’s
kvotehandelssystem til andre handelssystemer og at styrke de fleksible mekanismer, er afgørende
for at fremme de nødvendige investeringer i klimavenlig teknologi. Regeringen er enig i, at der er
behov for at supplere carbon markedet via offentlig støtte til at skabe incitamenter til yderligere
private investeringer til at fremme og udbrede både eksisterende og nye klimavenlige teknologier.
Regeringen finder det vigtigt, at Rådet sætter fokus på at øge finansiering og tiltag i relation til
tilpasning til klimaforandringer og søger at sikre en snarlig operationalisering af Tilpasningsfonden.
I forhold til udledning fra skib og fly er det Regeringens holdning, at der skal etableres en bindende
regulering for udledning af drivhusgasser fra skibs- og luftfart, der effektivt bidrager til at reducere
den globale udledning, og som samtidigt sikrer ensartet konkurrencevilkår. Der er behov for at
fremme samarbejdet mellem klimakonventionen og hhv. den internationale luftfartsorganisation
(ICAO) og den internationale maritime organisation (IMO) for herigennem at kunne tilvejebringe
bidrag fra luft- og skibstrafikken til den globale klimapolitiske indsats. Regulering af de to sektorers
udledning af drivhusgasser bør således som første prioritet udvikles og fastlægges i IMO hhv.
ICAO. Viser det sig indenfor en ansvarlig tidshorisont i forhold til klimakonferencen i København i
2009 ikke muligt at blive enige i IMO og ICAO om ambitiøse bindende mål for hhv. fly og skibes
drivhusgasudslip, vil Danmark arbejde for at sikre, at udslip fra luft- og skibsfart håndteres i en
post-2012 klimaaftale og/eller i forbindelse med EU baserede initiativer.
Regeringen er enig i, at en global post 2012 aftale skal inkludere reduktion af udledningerne fra
afskovning.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
404429_0007.png
Punkt 2.
Kommissionens meddelelse om vandmangel og tørke i den europæiske union
COM(2007) 414 final
- Rådskonklusioner
Nyt notat
Resumé
Tørke og vandmangel er et betydende problem i EU især i de sydlige dele af fællesskabet. I
Kommissionens meddelelse præsenteres en række initiativer og forslag til handling på europæisk
og nationalt niveau. Der er i hovedsagen tale om initiativer som allerede er eller vil blive
gennemført i Danmark (eksempelvis implementering af vandrammedirektivet), eller forslag af en
ikke-bindende art (eksempelvis at medlemslandene skal arbejde for at fremme en bestemt
udvikling). De initiativer, der skal iværksættes på europæisk plan, vedrører tilpasninger af
eksisterende støtte- og forskningsprogrammer mhp. at muliggøre en øget indsats vedr. tørke og
vandmangel. En samtænkning af forskellige politikområder med henblik at sikre en bedre
koordinering og samspil, samt initiativer der skal sikre et bedre overblik over problemernes omfang
på europæisk plan.
Kommissionens meddelelse og formandskabets forslag til rådskonklusioner vurderes at være
neutrale i forhold til det danske beskyttelsesniveau
1. Status
Kommissionen sendte den 20. juli 2007 ovennævnte meddelelse til Rådet.
Europaparlamentet har ikke behandlet meddelelsen
Meddelelsen drøftedes på det uformelle rådsmøde den 31. august – 1. september.
Det portugisiske formandskab har sat tørke og vandmangel på dagsordenen med henblik på
vedtagelse af rådskonklusioner på rådsmødet 30. oktober.
2. Formål og indhold
Kommissionens meddelelse
Baggrund
Vandmangel og tørke
1
udgør et betydeligt problem i EU.
Fra 2000 til 2006 blev 15 % af EU’s areal og 17 % af EU’s befolkning ramt af tørke. Og tørke
forekommer i stigende udstrækning. Det areal som påvirkes af tørke i EU er steget med næsten 20
% fra 1976 til 2006. Den meget omfattende tørke i 2003 påvirkede en tredjedel af EU’s areal og 100
mio. mennesker, og det anslås at omkostningerne ved denne tørke udgjorde mindst 8,7 mia. €.
Begrebet ”tørke” betyder en midlertidig reduktion i mængden af tilgængeligt vand på grund en reduktion i nedbør.
”Vandmangel” betyder, at behovet for vand overskrider den vandmængde, som kan udnyttes på et bæredygtigt
grundlag.
1
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
404429_0008.png
12 % af EU’s befolkning og 19 % af EU’s areal er påvirket af vandmangel, og det vurderes at
omfanget er stigende.
Klimaændringer forventes at medføre, at problemerne med vandmangel og tørke forværres.
I Kommissionens meddelelse præsenteres en vifte af mulige tiltag på europæisk og nationalt niveau
med henblik på at imødekomme disse udfordringer.
Den anvendte nummerering i det følgende svarer til nummereringen i Kommissionens meddelelse.
Pkt. 2.1 Økonomiske instrumenter
Nationalt
Inden 2010 skal prisen på vand indeholde en passende tilskyndelse for forbrugerne til at anvende
vandressourcerne effektivt, og prisen skal samtidig afspejle ”forbrugeren betaler”-princippet,
således at alle brugere af vand bidrager til at de økonomiske og miljømæssige omkostninger ved
vandforbruget dækkes, jf. vandrammedirektivets artikel 9.
Krav om måling af vandforbruget skal fremmes for alle sektorer.
Pkt. 2.2.1 Arealanvendelse
EU
Bæredygtig vandforvaltning skal tænkes ind landbrugspolitikken
Sammenhængen mellem dyrkning af energiafgrøder (”biofuels”) og vandforbrug skal yderligere
vurderes.
Nationalt
Medlemsstaterne bør udpege afstrømningsområder med vandmangel, og for disse områder
iværksætte passende foranstaltninger med henblik på at genoprette vandbalancen, bl.a. som led i
gennemførelsen af Vandrammedirektivet.
Pkt. 2.2.2 Finansiering af effektiv vandanvendelse
EU
Justering af eksisterende retningsliner for EU støtte til infrastrukturprojekter på vandområdet,
herunder at vurdere behovet for yderligere at fastsætte miljømæssige betingelser vedr. en effektiv
vandforvaltning som en betingelse for støtte. Endvidere skal det vurderes hvordan EU’s policy
indenfor forskellige sektorer kan bidrage til en bedre vandforvaltning.
Nationalt
Medlemsstaterne bør udvikle økonomiske incitamenter med henblik på at fremme anvendelsen af
vandeffektiv teknologi og praksis.
Pkt. 2.3.1 Bedre risikoforvaltning vedr. tørke
EU
Støtte udveksling af information om bedste praksis og udpege metoder til tørkekortlægning. Inden
udgangen af 2008 udarbejdes anbefalinger.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
404429_0009.png
Nationalt
Inden udgangen af 2009 efter behov at udarbejde risikoforvaltningsplaner vedr. tørke med henblik
på at supplere vandplanerne, i overensstemmelse med Vandrammedirektivets artikel 13, stk.5, (som
indeholder hjemmel til, at vandplanerne kan suppleres med specifikke planer vedr. bestemte
problemer).
Pkt. 2.3.2 Udvikle et europæisk tørkeobservatorium og varslingssystem
EU og nationalt
Inden ugangen af 2012 udvikles prototyper og procedurer for etablering af et operationelt europæisk
tørkeobservatorium.
Pkt. 2.3.3 Anvendelse af EU’s solidaritetsfond (EU’s fond til hurtig indsats overfor
naturkatastrofer) og den europæiske mekanisme til civil beskyttelse (EU’s samarbejdsorgan vedr.
civilforsvar)
EU
Det skal vurderes, om der er behov for en revurdering af de kriterier, der muliggør støtte fra
solidaritetsfonden med henblik på at fonden bedre kan agere overfor tørke. Mekanismen for civil
beskyttelse skal vurdere alle muligheder for assistance i de tilfælde, hvor alvorlig tørke har
konsekvenser for den civile beskyttelse (skovbrande m.v.).
Pkt. 2.4 Udbygning af infrastruktur vedr. vandforsyning
I visse tilfælde, hvor mulighederne for vandbesparelser, økonomiske styringsmidler m.v. er fuldt
udnyttet, kan en udbygning af infrastrukturen vedr. vandforsyning komme på tale. Store
vandforsyningsprojekter, såsom opførelse af dæmninger og transport af vand over store afstande, er
underlagt EU-regulering (VVM). Alternative teknologier (afsaltning af havvand eller genbrug af
spildevand) bliver i stigende grad anset som mulige løsninger på problemer med vandmangel.
EU
Inden udgangen af 2008 skal Kommissionen udarbejde en vurdering af alternative teknologier.
Nationalt
Medlemsstaterne skal sikre at alle uønskede bivirkninger ved infrastrukturprojekter vedr.
vandforsyning tages i betragtning, herunder forholdet til energipolitikken (eksempelvis
energiforbrug ved afsaltning af havvand).
Pkt. 2.5 Fremme af vandeffektiv teknologi og praksis
EU
Det skal overvejes at
-
udarbejde standarder og eller regler for vandforbrugende indretninger (f.eks.
vandingssystemer, armaturer, toiletter m.v.)
-
udarbejde et nyt direktiv vedr. krav til bygningers vandforbrug
-
indføre en indikator vedr. vandforbrug i forbindelse med ændringerne af EMAS
reguleringen.
Forskning skal fremmes vedr. 1) tilpasning af økonomiske aktiviteter til vandmangel og tørke, 2)
vandeffektivitet, 3) beslutningsværktøjer
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
404429_0010.png
Nationalt
Fremme af bindende krav vedr. vandforbrug og vandspild til nye bygninger og forsyningsnetværk.
Fremme af økonomiske sanktioner ved for stort vandspild.
Pkt. 2.6 Fremme af en europæisk kultur vedr. vandbesparelser
EU
Det skal søges at gennemføre et initiativ vedr. effektiv vandanvendelse i samarbejde med dele af
erhvervslivet (”European Business Alliance on Corporate Social Responsibility”).
Opfordre til at der indføres regler vedr. vandanvendelse i nuværende og fremtidige
certificeringsordninger.
Mulighederne for at udvide eksisterende europæiske mærkningsordninger med henblik på at
fremme anvendelse af vandbesparende produkter og produkter produceret med mindre forbrug af
vand.
Nationalt
Fremme udviklingen af information, undervisningsprogrammer, rådgivningsindsats m.v. vedr.
vandanvendelse i relation til kvantitet.
Pkt. 2.7 Viden og dataindsamling
EU
Etablering af et europæisk informationssystem vedr. vandmangel og tørke, baseret på det
eksisterende ”Water Information System for Europe” (WISE).
Fuld udnyttelse af satellitdata fra ”Global Monitoring for Environment and Security (GMES)”
systemet med henblik på vandforvaltning og planlægning.
Udarbejde en årlig europæisk status baseret på udvalgte, fælles indikatorer og data indberettet af
medlemslande og interessenter til Kommissionen eller Miljøagenturet.
Udbrede resultaterne og fremme anvendelsen af forskningsresultater vedr. vandmangel og tørke.
Fremme af forskning og teknologi vedr. vandmangel og tørke, herunder udbygning af netværk
under EU’s 7. rammeprogram for forskning.
Endvidere skal der ske en koordinering mellem det EU’s samarbejde med nabolande (European
Neighbourhood and Partnership Instrument) og EU’s støtteordning til initiativer på natur- og
miljøområdet (LIFE+).
Rådskonklusioner om Kommissionens meddelelse
I formandskabets udkast til rådskonklusioner om Kommissionens meddelelse fremhæves den
internationale dimension af problemerne med tørke og vandmangel bl.a. i forhold til fattigdom og
migration. Endvidere fremhæves vigtigheden af at regulere/reducere
behovet
for vand og fremme en
effektiv vandanvendelse (herunder begrænse vandtab i ledningssystemer), førend det kan overvejes
at udbygge
forsyningen
med vand.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
404429_0011.png
Det understreges, at fuld implementering af vandrammedirektivet er afgørende for at kunne
imødegå problemerne med tørke og vandmangel, og at vandplanerne, som udarbejdes i henhold til
direktivet, skal sikre at miljømålene opnås, uden samtidigt at udelukke etableringen af nye
forsyningsmæssige tiltag, såfremt vandbesparende tiltag viser sig at være utilstrækkelige. Endvidere
bemærkes at direktivets bestemmelser vedr. prissætning af vand vil fremme en mere effektiv
vandanvendelse.
I udkastet opfordres til en fælles planlægningsmæssig tilgang mhp. at imødegå problemerne med
tørke i overensstemmelse med vandrammedirektivet, samtidig med at det bemærkes, at denne
planlægning bør ske for de berørte områder og udvikles på det mest hensigtsmæssige
(administrative) niveau.
Det vurderes, at etableringen af en platform for forskning og dataopsamling med udgangspunkt i de
eksisterende strukturer og aktiviteter i Miljøagenturet, Kommissionen m.v. vil være et vigtigt tiltag
for at fremme vidensopsamling vedr. tørke, og at denne proces kan medføre etablering af et
europæisk tørkeobservatorium.
Endelig opfordres Kommissionen til at udarbejde en opfølgende rapport i 2008 med frister for
implementeringen af de tiltag der nævnes i Kommissionens meddelelse. Det bemærkes, at
eventuelle lovgivningsmæssige initiativer skal baseres på en dybtgående konsekvensanalyse, og at
behovet for yderligere initiativer bl.a. må baseres på de erfaringer, der er opnået med
implementeringen af vandrammedirektivet samt igangværende forskningsprogrammer. På baggrund
heraf opfordres Kommissionen til yderligere at udbygge en europæisk strategi vedr. vandmangel og
tørke i 2012.
3. Europa Parlamentets udtalelser
Europaparlamentet har ikke udtalt sig om Kommissionens meddelelse.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Konsekvenser for Danmark
Gældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser
Miljømålsloven, der udgør den væsentligste del af implementeringen af vandrammedirektivet i
dansk lovgivning, indeholder regler for vandplanlægningen. Der skal således udarbejdes vandplan
for hvert af de 4 vandistrikter der er udpeget i Danmark, som bl.a. skal indeholde bindende
miljømål, der skal gælde for vandforekomsterne. I vandplanen er det muligt at forholde sig til
eventuelle problemer med vandmangel ved at fastlægge de nødvendige miljømål der sikrer at
vandindvindingen ikke overskrider det acceptable.
Vandforsyningsloven indeholder regler vedr. indvinding af vand (system med tidsbegrænsede
tilladelser). Det er således muligt at regulere vandindvindingen i forbindelse med udstedelsen af nye
tilladelser. Gældende tilladelser kan undtagelsesvis tilbagekaldes såfremt væsentlige
samfundsmæssige hensyn gør det nødvendigt. Endvidere kan kommunerne pålægge
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
vandforsyninger indskrænke vandforbruget under hensyn til vandforekomsterne.
Kommissionens meddelelse indeholder ikke tilsagn om iværksættelse af en bestemt regulering, men
præsenterer en række muligheder for hvordan problemerne med tørke og vandmangel kan
løses/lettes, hvorved der lægges op til politisk diskussion. Der er i hovedsagen tale om initiativer
som allerede er eller vil blive gennemført i Danmark (eksempelvis implementering af
vandrammedirektivet), eller forslag af en ikke-bindende art (eksempelvis at medlemslandene skal
arbejde for at fremme en bestemt udvikling).
Til de enkelte initiativer som Kommissionen foreslår, skal gennemføres på nationalt plan, bemærkes
følgende:
- Vedr. pkt. 2.1.
Danmark har implementeret Vandrammedirektivets artikel 9. Dansk lovgivning
indeholder krav om måling af vandforbruget for alle former for vandindvinding.
- Vedr. pkt. 2.2.1.
I forbindelse med udarbejdelsen af vandplanerne vil der blive taget stilling til
hvilke miljømål der skal opfyldes for vandforekomsterne, herunder om der er områder med
vandmangel, hvor der skal fastsættes mål med henblik på at imødegå dette problem. Dette gælder
bl.a. for hovedstadsområdet, hvor basisanalysen i henhold til vandrammedirektivet viste en stor
kvantitativ påvirkning af forekomsterne, som resultat af den regionale vandforsyning, hvor mere
end 80 % af forekomsterne vurderes at være i risiko for ikke at kunne opnå god kvantitativ tilstand.
- Vedr. pkt. 2.2.2.
Der blev i 1998 indført en afgift på drikkevand (5 kr./m
3
).
- Vedr. pkt. 2.3.1.
Spørgsmålet om behov for risikoforvaltningsplaner vil blive vurderet i forbindelse
med udarbejdelsen af vandplanerne.
- Vedr. pkt. 2.4.
Store infrastrukturprojekter vedr. vandforsyning er underlagt regler om VVM-
vurdering.
- Vedr. pkt. 2.5.
Der er ikke i Danmark fastsat bindende krav til nye bygningers vandforbrug. I
Danmark opereres i stedet med en ordning, hvor bygninger skal energimærkes ved salg. Som led i
energimærkningen indgår en sagkyndig vurdering af bygningens vandforbrug og der udarbejdes
forslag til relevante vandbesparende foranstaltninger. Endvidere anbefales brugen af
vandbesparende installationer i bygningsreglementet, i det omfang sådanne installationer er
forenelige med de øvrige installationer. Såfremt der skal indføres sådanne bindende krav i DK, vil
det således kræve en lovændring.
Tilsvarende findes i DK ikke bindende krav til tab i forsyningsnetværk. Afgiften på drikkevand
(ledningsført vand) indeholder en økonomisk tilskyndelse til vandværkerne til at begrænse tabet i
ledningsnettet til højst 10 %. Det gennemsnitlige tab i ledningsnettet i Danmark er ca. 7 % af den
udpumpede vandmængde, hvilket er lavt i europæisk sammenhæng. Såfremt der skal gennemføres
bindende krav til tab i forsyningsnetværk, vil det således kræve en lovændring.
- Vedr. pkt. 2.6.
En række vandforsyninger gennemfører informations- og rådgivningsindsats vedr.
vandbesparelser, ligesom miljøministeriet også har støttet kampagner vedr. vandbesparelser.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
404429_0013.png
Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser
Kommissionen har ikke foretaget en økonomisk vurdering af meddelelsen.
Kommissionens meddelelse har ikke i sig selv administrative, økonomiske eller
kommunaløkonomiske konsekvenser for Danmark. Såfremt Kommissionens anbefalinger om
bindende krav til nye bygningers vandforbrug samt om krav til tab i forsyningsnetværk skal
gennemføres i dansk ret, kan det – helt afhængig af hvilke krav der fastsættes - medføre
omkostninger for bygherre og for vandforsyningerne. Disse omkostninger vil blive pålagt brugerne
over huslejen/prisen.
Beskyttelsesniveau
De foreslåede initiativer vurderes ikke at have væsentlige miljømæssige konsekvenser for Danmark,
idet der enten er tale om initiativer som allerede er eller vil blive gennemført i Danmark
(eksempelvis implementering af vandrammedirektivet), eller forslag af en ikke-bindende art
(eksempelvis at medlemslandene skal arbejde for at fremme en bestemt udvikling f.eks. krav vedr.
vandforbrug og vandspild).
Kommissionens meddelelse vurderes at være neutral i forhold til det danske beskyttelsesniveau.
6. Høring
Et udkast til rammenotat har den 19. september 2007 været udsendt i høring i specialudvalget for
miljøspørgsmål. Ved udløbet af høringsfristen var der modtaget høringssvar fra Forbrugerrådet,
NOAH og Dansk Vand- og Spildevandsforening (DANVA). DANVA har siden fremsendt
supplerende bemærkninger.
Forbrugerrådet har af ressourcemæssige årsager ikke mulighed for at forholde sig til
Kommissionens meddelelse. Forbrugerrådet kan således ikke tages til indtægt for at støtte forslaget
eller for at gøre det modsatte.
NOAH foreslår, at Danmark understreger, at alle gængse muligheder for at løse tørkeramte
områders vandforsyningsproblemer skal udnyttes fuldt ud, inden man skrider til bygning af store
infrastrukturanlæg så som dæmninger samt rørledninger der overfører vand fra et vandskelsområde
til et andet. Desuden at der fastsættes kriterier for energianvendelsen i vandforsyningsøjemed -
energibesparelser, effektive pumper og brug af vedvarende energi. NOAH hilser forslag om
vedtagelse af en øvre grænse for tab af den udpumpede vandmængde velkommen, og opfordrer til,
at en sådan grænse indføres med udgangspunkt i det niveau man kan se blandt de bedste
vandforsyninger i Europa. I praksis er det muligt at nedbringe tabet til nogle få procent over en
årrække. Det gælder f.eks. for nogle af de bedste danske vandforsyninger. Noah opfordrer derfor til,
at det i den danske holdning nævnes, at "Det er desuden regeringens opfattelse, at der bør foretages
en yderligere vurdering af de nærtforbundne forbindelser mellem udvikling af biobrændstof og
vandtilgængelighed." NOAH mener dette bør strammes således, at en yderligere implementering af
forårstopmødets målsætninger på biofuel-området sættes i bero indtil der foreligger en klar
vurdering af, hvad en yderligere implementering vil betyde for de store dele af Europa der lider af
vandmangel. Såfremt vandmangel forhindrer dyrkning af afgrøder til biobrændsel i den sydlige del
af Europa vil 5,75 % og 10 % biofuel målsætningerne skulle opfyldes af andre regioner med de
problemer det vil give - herunder i Danmark, eller de tørkeramte lande vil blive tilskyndet til at
vælge energikrævende eller infrastrukturløsninger, der på anden vis vil presse natur og miljø. Noah
henviser i øvrigt til web-siden http://www.noah.dk/landbrug/landbrug150907.html.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
404429_0014.png
DANVA, Dansk Vand- og Spildevandsforening, har tilkendegivet, at foreningen kan støtte
regeringens foreløbige generelle holdninger til EU´s udmeldinger. DANVA nævner samtidig, at
foreningen ser frem til, at (også) Danmark vil håndtere markvanding som en
"forsyningspligtydelse", således at prisen også skal indbefatte ressourceomkostninger. Dette er en
bemærkning, der har særlig relevans ift. høringsnotatets pkt. 2.1. DANVA har senere fremsendt
supplerende bemærkninger, hvoraf fremgår, at det i Danmark i mange år har været en klar national
holdning, at forsyningen af forbrugerne med drikkevand har første prioritet - forud for forbruget af
vandressource til natur og industri herunder landbrug. De gamle bagvedliggende betragtninger, der
er baseret på hensynet til dels sociale og samfundsmæssige aspekter dels bæredygtigheden i sin
bredeste forstand, holder stadigvæk. DANVA plæderer for, at denne prioritering af vandressourcen
kan genfindes i EU´s tilgang til emnet vandmangel og tørke. Kommissionens meddelelse er præget
af erfaringerne med tørke i Sydeuropa - men netop af denne grund kan det undre, at "re-use"
aspektet ikke er mere dominerende i papiret. DANVA taler i den sammenhæng absolut ikke for, at
"re-use" til hver en tid er løsningen i alle medlemslande - men netop syd på er sammenhængen til
"re-use" og Vandrammedirektivets udfordringer yderst centrale.
Sagen blev drøftet i EU Specialudvalget for miljø den 10. oktober 2007, hvilket gav anledning til
følgende bemærkninger:
Danmarks Naturfredningsforening tilkendegav tilfredshed med, at regeringen kobler de
nærtforbundne forbindelser mellem udvikling af biobrændstof og vandtilgængelighed.
WWF tilkendegav tilfredshed med, at regeringen kobler en mere hensigtsmæssig vandforvaltning
med den fælles landbrugspolitik. Foreningen stillede samtidig spørgsmålstegn ved
hensigtsmæssigheden af at være forbeholden overfor fælles krav til fx bygninger og
forsyningsnetværk.
NOAH Tilkendegav, at DK efter foreningens opfattelse bør kunne støtte fællesskabskrav om en
øvre grænse for tab i forsyningsnetværk. Foreningen uddybede endvidere sine skriftligt fremsendte
bemærkninger, idet foreningen tilkendegav, at spørgsmålet om biobrændstof bør indgå i
sundhedstjekket af den fælles landbrugspolitik, samt at problemstillingerne omkring tørke og
vandmangel bør føre til, at EU reviderer sine målsætninger på biofuel-området.
7. Forhandlingssituationen
Meddelelsen drøftedes på det uformelle rådsmøde den 31. august – 1. september. Det portugisiske
formandskab har sat tørke og vandmangel på dagsordenen for rådsmøde den 30. oktober 2007 med
henblik på vedtagelse af rådskonklusioner.
Generelt ventes medlemslandene at hilse Kommissionens meddelelse velkommen og der ventes at
kunne opnås enighed om rådskonklusionerne. En række – især sydeuropæiske - lande har lagt vægt
på at der i forslaget til rådskonklusioner åbnes for muligheden af opfølgende tiltag i form af
yderligere lovgivning, mens en række andre lande - især nordeuropæiske - vurderer, at den fornødne
lovgivning allerede er på plads, især i kraft af vandrammedirektivets bestemmelser.
8. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er enig i, at tørke og vandmangel udgør et stort problem i en lang række EU-lande, og
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
hilser Kommissionens meddelelse velkommen.
Regeringen kan grundlæggende støtte de initiativer og tiltag, som Kommissionen anbefaler. Det er i
den forbindelse regeringens opfattelse, at de nødvendige lovgivningsmæssige og økonomiske
redskaber til at imødegå tørke og vandmangel allerede er til stede i fx vandrammedirektivet, EU's
Solidaritetsfond og Fællesskabets ordning for civilbeskyttelse. I det omfang det i forhold til visse
områder viser sig nødvendigt, er regeringen imidlertid indstillet på at støtte yderligere tiltag, baseret
på en konkret vurdering.
Regeringen er enig i, at det er væsentligt at integrere vandrelaterede hensyn i vandrelaterede
sektorpolitikker. Det er i den forbindelse regeringens opfattelse, at det bør overvejes, i hvilken grad
den fælles landbrugspolitik og 'sundhedschecket' i 2008 kan fremme en mere hensigtsmæssig
vandforvaltning. Det er desuden regeringens opfattelse, at der bør foretages en yderligere vurdering
af de nærtforbundne forbindelser mellem udvikling af biobrændstof og vandtilgængelighed.
De nødvendige tiltag bør efter regeringens opfattelse desuden samtænkes med Kommissionens
klimatilpasningsstrategi.
Regeringen kan støtte, at mulighederne for et tørkevarslingssystem undersøges nærmere.
Regeringen finder dog, at det forud for en eventuel oprettelse af et europæisk tørkeobservatorium
bør undersøges, om opgaven mere hensigtsmæssigt kan henlægges til Det Europæiske Miljøagentur
eller andre eksisterende institutioner.
Regeringen finder, at Kommissionens forslag om at fremme bindende, nationale krav til nye
bygningers vandforbrug kræver nærmere overvejelse, idet vandforbruget vil variere alt afhængig af
udformningen af installationer, bygningsanvendelse, beboersammensætning m.v. Tilsvarende vil
forslaget om fremme af bindende, nationale krav til tab i forsyningsnetværk kræve nærmere
overvejelse, idet vandtabet i et vandforsyningsnet vil afhænge af forsyningsnettets konstruktion,
alder, lokale jordbundsforhold m.m.
Regeringen kan støtte formandskabets udkast til rådskonklusioner.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
404429_0016.png
Punkt 4.
Kommissionens forslag til ændring af Rådets og Parlamentets Direktiv 98/70/EF for så vidt
angår specifikationerne for benzin, diesel og gasolie, dels ved indførelse af en mekanisme for
overvågning og nedsættelse af emissionerne af drivhusgasser som følge af brug af
brændstoffer til vejtransport, om ændring af Rådets Direktiv 1999/32/EF for så vidt angår
specifikationerne for brændstof, der benyttes i fartøjer til indlandstransport, og om
ophævelse af Direktiv 93/12/EØF. (Bændstofkvalitetsdirektivet).
KOM(2007)18 endelig
- Politisk debat
Revideret notat
Resumé
Kommissionen fremsætter en række ændringsforslag til Direktiv 98/70/EF, der fastsætter
kravspecifikationer til benzin og dieselolie, der anvendes til vejtransport og ikke vejgående
maskiner, bl.a.:
1) Det maksimalt tilladte svovlindhold i diesel- og gasolie forslås reduceret til 10 ppm (0,001 vægt-
%) i 2009 for dieseoliel til vejtransport og i 2010 for gasolie til ikke-vejgående maskiner.
2) Procentgrænsen for iblanding af biobrændstof i benzin sættes op fra 5 til 10 volumen bioethanol,
eller tilsvarene mængde er af andet biobrændstof.
3) Det maksimalt tilladte damptryk for benzin foreslås hævet for at muliggøre markedsføring af
benzin med op til 10 % bioethanol.
4) Den europæiske standardiseringsorganisation CEN opfordres til samtidig at hæve den maksimalt
tilladte iblanding af biodiesel i dieselolie fra 5 til 10 %.
Endelig foreslår Kommissionen som et nyt element, at oliebranchen skal overvåge udledningen af
drivhusgasser fra brændstoffer fra hele brændstoffets livscyklus fra 2009, og at udslippet af
drivhusgasser fra 2011 og frem til 2020 skal nedbringes med 1 % om året i forhold til niveauet i
2010.
Forslaget forventes samlet set at føre til en positiv påvirkning af beskyttelsesniveauet.
1. Status
Kommissionen sendte den 31. januar 2007 ovennævnte forslag til Rådet. Forslaget har hjemmel i
TEF artikel 175 samt i artikel 95 og skal vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter proceduren
om fælles beslutningstagen i TEF artikel 251.
Forslaget er modtaget i en dansk udgave den 5. marts 2007.
Grundnotat om forslaget er oversendt til FMPU og FEU den 5. marts 2007. Revideret grundnotat er
oversendt til FMPU og FEU 18. juni 2007. Europa Parlamentet har fremlagt udkast til
1.læsningsrapport den 17. juli 2007.
Formandskabet har sat forslaget på dagsordenen til det kommende Rådsmøde (miljø) den 30.
oktober 2007 m.h.p. politisk debat.
2. Formål og indhold
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
404429_0017.png
Direktiv 98/70/EF, senest ændret ved Direktiv 2003/17/EF, fastsætter kravspecifikationer til benzin,
dieselolie og gasolie til vejgående trafik og ikke-vejgående maskiner. Specifikationerne er fastsat af
miljø- og sundhedsmæssige årsager.
Det fremgår af artikel 9 i Direktiv 98/70/EF, at udviklingen i udstødningsnormer (Euro-normer),
strategien for CO
2
udslip fra biler samt udviklingen af alternative brændstoffer kan gøre det
nødvendigt at foretage en revision af Direktivet. Kommissionen skal derfor inden udgangen af 2006
foretage en gennemgang af Direktivet med henblik på eventuel revision.
De væsentligste ændringsforslag i forhold til det eksisterende direktiv som foreslås af
Kommissionen gennemgås nedenfor under pkt. a-g. Under punkt h gennemgås det element, der er
nyt i Kommissionens forslag i forhold til den eksisterende regulering.
a) Svovlindhold i dieselolie til vejtransport
Ifølge Direktiv 98/70/EF må dieselolie til vejtransport maksimalt indeholde 10 ppm (0,001 vægt-%)
svovl fra 31. december 2008. Datoen for fuldstændig indførelse af dieselolie med et maksimalt
svovlindhold på 10 ppm (kaldet svovlfri dieselolie) er imidlertid i Direktiv 98/70/EF betinget af, at
det ikke må føre til samlet stigning i udslippet af drivhusgasser.
Fremstilling af dieselolie med lavere svovlindhold kræver mere energi og fører dermed til et øget
udslip af CO
2
. Svovlfri dieselolie gør det imidlertid muligt at udvikle mere effektive
efterbehandlingssystemer til dieselmotorer (f.eks. partikelfiltre), hvorved energiforbruget og dermed
CO
2
–udslippet kan nedbringes. Kommissionen anfører, at der ikke kan drages en entydig
konklusion med hensyn til det samlede udslip af drivhusgasser ved overgang til svovlfri diesel den
31. december 2008. Men da svovlfri diesel bl.a. fører til lavere partikeludslip, konkluderer
Kommissionen, at det samlet set vil være en fordel at fastholde den dato for fuldstændig overgang
til svovlfri dieselolie, der fremgår af Direktiv 98/70/EF.
b) Indhold af PAH i dieselolie til vejtransport
Samtidig med overgangen til svovlfri dieselolie foreslår Kommissionen, at det maksimalt tilladte
indhold af polyaromatiske kulbrinter (PAH) i dieselolie nedsættes fra 11 % til 8 %. Kommissionen
anfører, at denne ændring kan nedbringe udslippet af såvel PAH som partikler fra dieselbiler, om
end omfanget af reduktionen er usikker.
c) Svovlindhold i gasolie til ikke-vejgående maskiner og fartøjer til sejlads
Kommissionen forslår, at det maksimalt tilladte svovlindhold i gasolie til ikke-vejgående maskiner
fra den 31. december 2009 nedsættes fra 1000 ppm til 10 ppm . Dette vil dels føre til et lavere
partikeludslip, dels muliggøre udviklingen af renere og mere effektive motorer.
Det foreslås desuden, at det maksimalt tilladte svovlindhold i gasolie til fartøjer til sejlads på indre
vandveje nedsættes fra 1000 ppm til 300 ppm fra 31. december 2009 og yderligere til 10 ppm fra
31. december 2011. Ifølge definitionen i Direktiv 82/714/EØF af 4. oktober 1982 findes der ikke
indre vandveje i Danmark.
d) Højere andel af biobrændstof i benzin
Direktiv 98/70/EF tillader iblanding af op til 5 % (volumen) bioethanol i benzin. Kommissionen
foreslår, at det skal tillades at blande op til 10 % bioethanol i benzin. Den maksimalt tilladte
iblanding af andre iltholdige biobrændstoffer i benzin, f.eks. ETBE (ethyl-tertiær-butyl-ether)
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
404429_0018.png
justeres tilsvarende, idet det maksimalt tilladte indhold af ilt i benzin øges fra 2,7 vægt-% til 3,7
vægt-%.
Kommissionen anfører, at det pt. er nødvendigt at markedsføre benzin med 5-10 % bioethanol som
en særskilt brændstofkvalitet, idet en række bilproducenter af tekniske årsager ikke tillader brug af
benzin med mere end 5 % bioethanol, hvis garantien skal opretholdes.
e) Damptryk for benzin
Når der tilsættes bioethanol til benzin, stiger benzinens damptryk, fordi ethanol er mere flygtigt end
benzin. Derfor foreslår Kommissionen, at det maksimalt tilladte damptryk for benzin, der
indeholder bioethanol, hæves til fra 60 kPa til 64-68 kPa afhængig af indholdet af bioethanol. Det
svarer til en stigning i damptrykket på 7-13 %.
Forøgelse af det maksimalt tilladte damptryk af benzin vil føre til øget fordampning af flygtige
organiske kulbrinter (VOC) fra bilernes tanksystem. Kommissionen vurderer, at brug af benzin med
5-10 % bioethanol vil medføre en stigning i udslippet af VOC fra biler på op til 1 % af det samlede
VOC udslip fra vejtransporten.
Kommissionen anfører, at der er flere muligheder for at begrænse det øgede udslip af VOC.
Bioethanol kan f.eks. omdannes til ETBE, der ikke fører til forøget damptryk af benzin.
Kommissionen forventer desuden, at udviklingen i motorteknologi og biobrændstoffer indenfor en
årrække vil muliggøre højere iblanding af biobrændstof, uden at det fører til forøget fordampning af
VOC.
Kommissionen påpeger endvidere i sin konsekvensanalyse, at det er teknisk muligt at bringe benzin
tilsat op til 10 % ethanol til at overholde den gældende grænseværdi for det maksimalt tilladte
damptryk for benzin. Omkostningen hertil er usikre, men Kommissionen skønner at de ligger
mellem 40 øre og 1 kr. pr liter benzin.
Direktiv 98/70/EF indeholder en undtagelse, der tillader et maksimalt damptryk for benzin på 70
kPa (mod normalt 60 kPa). Undtagelsen kan anvendes af lande med såkaldt arktiske eller strenge
klimatiske forhold. Kommissionen anfører, at der er behov for en præcisering af ”arktiske eller
strenge klimatiske forhold” og foreslår følgende definition: "Gennemsnitlig vinter temperatur, der
ligger under gennemsnittet i hele EU.” Danmark anvender på nuværende tidspunkt denne
undtagelse.
f) Begrænsning af VOC udslip fra benzinstationer
For at undgå en samlet stigning i udslippet af VOC fra biler varsler Kommissionen desuden et nyt
direktivforslag i 2007 om regulering af VOC udslip ved tankning af biler. Dette område er reguleret
i dansk lovgivning via Bekendtgørelse nr. 507 af 30. maj 2001 om begrænsning af udslip af dampe
ved benzinpåfyldning af motorkøretøjer.
g) Biodiesel
Kommissionen anfører, at den eksisterende grænse på maksimalt 5 % biodiesel i diesel, der er
fastsat i CEN standarden, er begrundet i tekniske og ikke i miljø- eller sundhedsmæssige årsager.
Derfor anmoder Kommissionen CEN om at tillade 10 % biodiesel i diesel. Kommissionen vurderer,
at det er muligt at overholde det nuværende krav til maksimal vægtfylde for diesel med 10 %
indhold af biodiesel.
h) Reduktion af udslippet af drivhusgasser fra fremstilling og brug af brændstoffer
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
404429_0019.png
Kommissionen foreslår, at udslippet af drivhusgasser fra fremstilling og brug af brændstoffer
(beregnet for hele brændstoffets livscyklus) fra 1. januar 2009 skal opgøres og rapporteres af
oliebranchen, og at udslippet af drivhusgasser fra 2011 skal nedbringes med 1 % om året frem til
2020. Kommissionen anfører, at en sådan forpligtigelse vil medvirke til at nedbringe udslippet af
drivhusgasser fra vejtransport. Samtidig vil det sikre, at biobrændstofdirektivet fører til den størst
mulige reduktion i udslippet af drivhusgasser med de lavest mulige omkostninger. Kommissionen
vurderer, at forslaget vil medføre en reduktion på 500 mio. tons CO
2
i 2020.
Kommissionen vil i 2008 fremkomme med forslag til et fælles system for opgørelse af
livscyklusvurdering af udslippet af drivhusgasser for brændstoffer og henviser til, at sådanne
systemer allerede finder anvendelse bl.a. i UK og NL.
3. Europa Parlamentets udtalelser
Europa Parlamentet har fremlagt et udkast til 1. læsnings rapport. Parlamentet er generelt positive
overfor forslaget, men forslår følgende ændringer til Kommissionens forslag:
b) Indhold af PAH i dieselolie til vejtransport
Parlamentet foreslår, at det maksimalt tilladte indhold af polyaromatiske kulbrinter (PAH) i
dieselolie nedsættes fra 11 % til 6 %.
e) Damptryk for benzin
Det foreslås, at det maksimalt tilladte damptryk for benzin reduceres til 56 kPa (66 kPa i lande med
strenge klimatiske forhold) og at der gives et tillæg på 4 kPa hvis benzinen indeholder 3-10 %
biobrændstof.
h) Reduktion af udslippet af drivhusgasser fra fremstilling og brug af brændstoffer
Parlamentet foreslår, at reduktion af udslippet af drivhusgasser fra brændstoffer skal reduceres med
2 % for hver to år frem for 1 % hvert år som foreslået af Kommissionen.
Parlamentet foreslår, at retningsliner for opgørelse af udslippet af drivhusgasser og for vurdering af
biobrændstoffers bæredygtighed fastlægges i direktivet. Det er Parlamentets opfattelse, at
biobrændstoffer skal være bæredygtige for at tælle med i reduktion i udslippet af drivhusgasser.
4. Nærhedsprincippet
Kommissionen fremfører, at forslagets målsætninger ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes gennem
foranstaltninger fra medlemsstaterne, da der er et stort EU marked for vejkøretøjer, og den
tilgængelige brændstofkvalitet er et væsentligt aspekt for køretøjernes funktionalitet. Handling fra
medlemsstaterne alene ville medføre, at det indre marked for brændstof til vejkøretøjer ville ophøre.
Det ville have negative økonomiske såvel som sikkerhedsmæssige konsekvenser, da hvert
medlemsland ville blive afhængig af forsyning produceret til landets specifikationer og ikke
længere kunne udveksle på det indre marked i tilfælde af sammenbrud.
Miljø- og sundhedsfordelene vil blive større til lavere omkostninger ved en fælles EU
brændstofkvalitet pga. luftforureningens grænseoverskridende implikationer. Et fællesskabs initiativ
vil endvidere bedre kunne opfylde direktivets målsætninger. Forslaget er derfor i overensstemmelse
med nærhedsprincippet.
Regeringen kan tilslutte sig Kommissionens vurdering.
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
404429_0020.png
5. Konsekvenser for Danmark
Gældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser
De forslåede ændringer forventes at kunne gennemføres som ændringer til bekendtgørelsen om
kvaliteten af benzin og dieselolie samt til bekendtgørelsen om svovlindholdet i faste og flydende
brændstoffer.
Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser
a) Svovlindhold i dieselolie til vejtransport
Fuldstændig overgang til svovlfri dieselolie til vejtransport forventes ikke at føre til øgede
produktionsomkostninger i Danmark. Det skyldes, at Danmark overgik til svovlfri brændstoffer fra
den 1. januar 2005, idet der fra denne dato blev indført en afgiftslettelse for benzin og dieselolie
med maksimalt 10 ppm svovl til vejtransport på 2 øre pr liter dieselolie og 4 øre pr liter benzin.
Størrelsen på afgiftsfritagelsen blev fastsat ud fra en vurdering af de miljømæssige gevinster ved at
fremme svovlfri brændstoffer.
b) Indhold af PAH i dieselolie til vejtransport
Kommissionen vurderer, at reduktionen af indholdet af PAH i dieselolie fra 11 % til 8 % ikke vil
føre til forøgede produktionsomkostninger.
c) Svovlindhold i gasolie til ikke-vejgående maskiner og fartøjer på indre vandveje
Med hensyn til ikke-vejgående maskiner vurderede den danske oliebranche i 2003, at
merproduktionsomkostningerne for svovlfri diesel til vejtransport ville være af størrelsesordenen 5
øre pr. liter dieselolie. Med det nuværende forbrug af dieselolie til ikke-vejgående maskiner (ca.
700.000 m3 pr år) svarer det til en årlig meromkostning på 35 mio. kr. Det faktum, at det danske
produktions- og distributionssystem allerede er indrettet til svovlfri diesel til vejtransport vil
imidlertid betyde, at omkostningen i dag vil være lavere. Kommissionen vurderer således, at de
øgede produktionsomkostninger udgør omkring 2 øre pr. liter brændstof svarende til en årlig
meromkostning på 14 mio. kr. primært for erhvervslivet.
d) Højere andel af biobrændstof i benzin
Kommissionen anfører, at markedsføring af en ny benzinkvalitet med maksimalt 10 % biobrændstof
i form af bioethanol vil komplicere distributionssystemet for brændstoffer, men angiver ikke nogen
omkostning herfor.
e) Damptryk for benzin
I forbindelse med forslaget om at hæve grænsen for iblanding af bioethanol i benzin til 10 %
forslås, at det maksimalt tilladte damptryk for benzin sættes op. Stigningen forventes dog at blive
lavere i Danmark bl.a. fordi Danmark i forvejen har et højere maksimalt tilladt damptryk end de
øvrige EU-lande.
Vedrørende Kommissionens forslag om en nærmere præcisering af strenge klimatiske forhold, er
det Miljøstyrelsens umiddelbare vurdering, at Danmark fortsat kan anvende specifikationen for
lande med strenge klimatiske forhold.
h) Reduktion af udslippet af drivhusgasser fra fremstilling og brug af brændstoffer
Kommissionen fremlægger ikke en specifik vurdering af omkostningerne ved at nedbringe
udslippet af drivhusgasser fra brændstoffer med 1 % årligt over 10 år. Kommissionen har i stedet
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
404429_0021.png
foretaget en beregning af, hvad det koster at reducere CO2 udslippet med 1 T ved anvendelse af
bioethanol og biodiesel. Kommissionen anfører, at forslaget vil sikre en omkostningseffektiv
implementering af biobrændstofdirektivet og bidrage til at opfylde EU’s målsætning om at anvende
10 % biobrændstoffer i 2020 Kommissionen anfører, at forslaget vil fremme udvikling af nye typer
af biobrændstoffer (2. generation), idet omkostningen for reduktion af CO
2
ved brug af
biobrændstof forventes at blive lavere for 2. generations biobrændstoffer end for 1. generation.
Effektivisering af produktion og distribution af brændstoffer vil antagelig også i et vist omfang
kunne bidrage til at nedbringe udslippet af drivhusgasser beregnet for brændstoffets livscyklus.
Omkostningerne hertil er ikke kendt.
Statsfinansielle konsekvenser
a) Svovlindhold i dieselolie til vejtransport
Den 31. december 2008 bortfalder afgiftsfritagelsen på 4 øre pr. liter svovlfri benzin og 2 øre pr.
liter diesel som følge af beslutning om at indføre afgiftsfritagelse i en 4-årig periode. Det vil
medføre en statsfinansiel gevinst på ca. 140 mio. kr. årligt baseret på 2006-niveauet, når brug af
svovlfri brændstoffer til vejtransport bliver obligatorisk fra den 1. januar 2009.
h) Reduktion af udslippet af drivhusgasser fra fremstilling og brug af brændstoffer
Ved øget brug af biobrændstof vil der modsat være et provenutab som følge af fuld fritagelse for
CO
2
-afgift på brændstof indeholdende biobrændstof. CO
2
afgiften udgør 90 kr. pr ton CO
2
svarende
til 24 øre pr. liter diesel og 22 øre pr liter benzin. Provenutabet ved 1 % reduktion af CO
2
udslippet
fra transportbrændstoffer ved brug af biobrændstoffer forventes at udgøre omkring 15 mio. kr. år
baseret på salget af benzin og diesel i 2006. Hvis udslippet af drivhusgasser fra brændstoffer skal
nedbringes med 1 % årligt over 10 år ved brug af biobrændstoffer, vil det fra 2020 føre til et årligt
provenutab på ca. 150 mio. kr.
Erhvervsadministrative konsekvenser
h) Reduktion af udslippet af drivhusgasser fra fremstilling og brug af brændstoffer
Indføring af en rapporteringsforpligtigelse vil medføre øgede omkostninger, primært for
olieselskaber og i mindre grad for regeringen. Kommissionen refererer et engelsk studie, der anslår
udgiften til dataindsamling og verifikation til 0,0015 Eurocent pr. liter brændstof i tilfælde af en 5
% iblanding af biobrændstof. For danske forhold vil det svare til omkring 0,5 mio. kr. pr. år, hvis al
benzin og dieselolie indeholder 5 % biobrændstof. Tilsvarende forventes iblanding af 10 %
biobrændstof at medføre årlige udgifter på omkring 1 mio. kr. Forslaget vurderes på den baggrund
at have begrænsede erhvervsadministrative konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
c) Svovlindhold i gasolie til ikke-vejgående maskiner og fartøjer på indre vandveje
Det forventes, at den forslåede reduktion af svovlindholdet fra ikke-vejgående maskiner vil give en
reduktion på ca. 65 tons partikler pr. år. i Danmark. Det svarer til en miljøgevinst på 16 mio. kr. De
øgede produktionsomkostninger for brændstoffet er 13,5 mio. kr., hvilket giver en samlet
nettogevinst på 2,5 mio. kr.
h) Reduktion af udslippet af drivhusgasser fra fremstilling og brug af brændstoffer
I Kommissionens konsekvensanalyse angives prisen på reduktion af drivhusgasudslippet med 1 ton
ved brug af biobrændstoffer at være af størrelsesordenen 1000 kr. På den baggrund vurderes de
samlede omkostninger ved at reducere CO
2
-udslippet fra transportbrændstoffer med 1 % om året i
Danmark at være af størrelsesordenen 150 mio. kr. pr. år baseret på salget af benzin og diesel i
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
404429_0022.png
2006. Hvis omkostningerne væltes over på forbrugerne, vil det svare til en merpris på omkring 3 øre
pr. liter brændstof pr. år, mens en 10 %’s iblanding i 2020 vil betyde en merpris på 30 øre pr liter
brændstof.
Beskyttelsesniveau
Forslaget forventes samlet set at føre til en positiv påvirkning af beskyttelsesniveauet.
6. Høring
Forslaget blev udsendt i almindelig høring den 7. februar 2007 med frist til den 7. marts 2007.
Der er indkommet 7 høringssvar med kommentarer, mens 7 interessenter har meddelt, at de ikke har
kommentarer til forslaget.
Dansk Industri (DI) finder det positivt, at forslaget åbner mulighed for et højere indhold af
biobrændstoffer i benzin. DI finder imidlertid, at direktivet ikke på tilfredsstillende måde baner
vejen for øget anvendelse af biodiesel og anfører, at Direktivet bør bidrage til en harmonisering af
reglerne om biodiesel.
Oliebranchens Fælles Repræsentation (OFR) mener, at en eventuel opgørelse af CO
2
udslippet fra
brændstoffer bør begrænses til biobrændstoffer og anfører, at et sådant system bør være simpelt og
ubureaukratisk, og at hver part i forsyningskæden skal gøres ansvarlig.
OFR vurderer, at med de nuværende teknologier vil kravet om at reducere livscyklus udslippet af
drivhusgasser fra brændstof kræve op til 20-30 % biobrændstoffer i 2020, hvilket ikke harmonerer
med rådskonklusionerne fra februar 2007 om 10 % biobrændstof i 2020. OFR anfører desuden, at
kravet om en reduktion på 1 % om året kan blive ensbetydende med, at der skal iblandes
biobrændstof før der er udviklet tilstrækkeligt samfundsøkonomisk konkurrencedygtige og
miljømæssigt bæredygtige biobrændstoffer, således som det påpeges i Regeringens energiplan. DI
udtrykker ligeledes skepsis overfor, at medlemslandenes ret til selv at bestemme tempoet for
introduktion biobrændstoffer synes at bortfalde.
Handel Transport og Service (HTS) og Dansk Transport og Logistik (DTL) udtrykker ligeledes
bekymring over, at kravet om reduktion af udslippet af drivhusgasser fra brændstoffer med 1 % om
året kan medføre at det vil blive nødvendigt at iblande mere biobrændstof end de 10 volumen som
forslaget lægger op til. HTS og DTL finder det afgørende, at direktivet samlet set ikke fører til krav
om anvendelse af biobrændstof, der overstiger hvad der kan opnås med den bilpark der eksisterer på
et givet tidspunkt.
DTL forudser, at tilsætning af over 10 % biobrændstof i perioden 2011 til 2020 kan føre dels til
tekniske problemer for bilparken, dels til højere og mere svingende brændstofpriser.
Endelig påpeger OFR, at markedsføring af benzin med 5-10 % bioethanol som en særskilt
brændstofkvalitet kan skabe problemer for lagerberedskabet for olie.
OFR mener ikke, at indførelsen af svovlfri gasolie til ikke-vejgående maskiner vil medføre nogen
særlige fordele, bl.a. fordi ikke vejgående maskiner næppe vil blive udstyret med
efterbehandlingssystemer som partikelfilter i nær fremtid.
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
404429_0023.png
Afslutningsvis anfører OFR, at fastholdelse af det forhøjede damptryk for benzin, der på nuværende
tidspunkt gælder i Danmark, er en forudsætning for, at den danske oliebranche fortsat kan
markedsføre 95-oktan benzin uden MTBE, der er et uønsket stof pga. fare for forurening af
grundvand.
UdviklingsRåd Sønderjylland og Bio-Energipark Tønder mener, at direktivet bør ændres mere
visionært for så vidt angår muligheden for at iblande bioethanol i benzin. I stedet for en ændring fra
5 – 10 % foreslår de, at det hæves til et sted mellem 25 – 30 % og ser endvidere gerne mulighed for
at iblande op til 85 % bioethanol i benzin. Dette begrundes bl.a. i, at der allerede er udviklet biler,
som kan kører på benzin med høj andel af bioethanol og dels at flere europæiske lande allerede
sælger benzin med høj andel af bioethanol. Herudover bemærkes det også, at benzin iblandet 85 %
bioethanol kan reducerer CO
2
-udslippet op til 80 %. Man er enig i, at oliebranchen skal rapportere
om vugge-til-grav emissionerne af drivhusgasser.
Danmarks Naturfredningsforening (DN) og Det Økologiske Råd (DØR) støtter, at der bør gøres
noget i forhold transportsektorens udslip af drivhusgasser og syntes det er positivt, at der i direktivet
er lagt op til en stramning af svovlindholdet i diesel. DN og DØR påpeger imidlertid, at ved at åbne
op for at 10 % af benzin kan indeholde biobrændstoffer, er der stor fokus på biobrændstoffer og
forslår at fokus flyttes til reduktion af CO2 udslip. DN og DØR mener, at der på nuværende
tidspunkt er stor usikkerhed om hvorvidt biobrændstoffer, medvirker til reduktion af CO2 udslip og,
at en kvantitativ målsætning om 10 % biobrændstoffer ikke er et udtryk for at transportsektorens
CO2 udslip reduceres.
DN og DØR mener, at der skal stilles skrappe krav til de biobrændstoffer der i givet fald skal
blandes med benzin, bl.a. at de medfører en reel reduktion i CO2 udslip og, at produktionen ikke
betyder andre negative påvirkninger af natur, landskab og miljø. For at fremme biobrændstoffer
med det bedste miljøregnskab foreslår DN og DØR, at der udvikles et certificeringssystem. DN og
DØR mener desuden, at der bør være en max grænse for, hvor stor en del af de 10 %, der må være
1. generations biobrændstoffer for at undgå uacceptable konsekvenser, og at der åbnes op for
alternative brændstofmuligheder f.eks. biogas. Endvidere synes DN og DØR, at det er en god ide, at
CO2 emissionerne skal reduceres med 1 % årligt i et livscyklus perspektiv for at udvikle mere
energieffektivitets i branchen men påpeger, at det ikke må være en undskyldning for at bruge endnu
flere biobrændstoffer i sektoren.
Sagen blev drøftet i EU Specialudvalget for miljø den 6. juni 2007, hvilket gav anledning til
følgende bemærkninger:
Greenpeace fandt det uhensigtsmæssigt, at det i dansk holdning er angivet: ”Næstefter skærpede
krav til nye bilers brændstofeffektivitet er biobrændstof forventeligt det umiddelbart vigtigste
middel til reduktion heraf”.
NOAH, WWF og Nepenthes tilsluttede sig synspunktet fra Greenpeace.
I forlængelse af EU Specialudvalget for miljø den 6. juni 2007, er der modtaget skriftlig
bemærkning fra Oliebranchens Fællesråd (OFR), som støtter målet for 10 % biobrændstoffer i
2020. Samtidigt støtter OFR regeringens ønske om at etablere et overvågningssystem. OFR giver
endvidere udtryk for, at det bør tydeliggøres, at regeringen ikke støtter forslaget om et årligt CO2
reduktionsmål på 1 %, da det vil overstige EU-målet på 10 % i 2020.
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
404429_0024.png
På EU Specialudvalget for miljø den 10. oktober 2007 fremkom følgende bemærkninger:
Oliebranchens Fælles Repræsentation (OFR) anførte, at reduktion af PAH i dieselolie til
vejtransport fra 11 til 8 pct. giver miljømæssige fordele, men at yderligere reduktion til 6 pct. ikke
giver forbedret miljøeffekt. DØR imødegik denne konklusion, men henvisning til, at partikelfiltre
ikke er implementeret i det forudsatte omfang med Euro 5 normen.
Desuden efterlyste OFR en teknisk begrundelse for Danmarks støtte til reduktion i svovlindholdet i
gasolie til mobile ikke-vejgående maskiner. OFR problematiserede endvidere, at Kommissionens
forslag vedrørende drivhusgas reduktion ikke er ledsaget af kriterier for bærerdygtighed for
biobrændstoffer. DØR og Greenpeace understregede det hastende i udviklingen af
bærerdygtighedskriterier for biobrændsstoffer og efterlyste et moratorium vedrørende anvendelsen
af biobrændstoffer indtil kriterier er på plads. NOAH og Greenpeace efterlyste importforbud mod
biomasse fra 3. lande til brug for biobrændstoffer.
Dansk Transport og Logistik efterlyste belysning af de økonomiske konsekvenser forbundet med at
øge grænsen for tilladelig andel af biobrændsstof i diesel.
7. Forhandlingssituationen
a) Svovlindhold i dieselolie til vejtransport
Forslaget om at dieselolie til vejtransport fra 2009 maksimalt må indeholde 10 ppm svovl støttes af
en majoritet af lande.
b) Indhold af PAH i dieselolie til vejtransport
En majoritet af lande støtter forslaget om at reducere det maksimalt tilladte indhold af PAH i
dieselolie til vejtransport fra 11 % til 8 %. Flere lande har foreslået at det maksimalt tilladte indhold
af PAH nedsættes til 6 %, som det også er foreslået af Parlamentet.
c) Svovlindhold i gasolie til ikke-vejgående maskiner og fartøjer på indre vandveje
Flere lande støtter forslagene om at reducere svovlindholdet i gasolie til ikke-vejgående maskiner
og skibe på indre vandveje. En række lande ønsker dog en hurtigere indfasning mens få lande
ønsker regionale undtagelser eller undtagelser for visse maskintyper.
d) Højere andel af biobrændstof i benzin
En majoritet støtter forslaget om, at procentsatsen for tilsætning af biobrændstof til benzin hæves.
De fleste lande mener som udgangspunkt at der kun skal være én benzinkvalitet, men er indstillede
på at tillade to kvaliteter i en overgangsperiode.
e) Damptryk for benzin
Flere lande er imod forslaget om at tillade et højre damptryk for benzin, der indeholder ethanol, da
det kan føre til forøget fordampning af VOC.
f) Begrænsning af VOC udslip fra benzinstationer
Generelt hilses Kommissionens forslag om at regulere udslippet af VOC fra tankstationer
velkomment.
g) Biodiesel
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
404429_0025.png
Nogle lande har fremsat ønske om, at regulering af indholdet af biodiesel i dieselolie medtages i
forslaget.
h) Reduktion af udslippet af drivhusgasser fra fremstilling og brug af biobrændstoffer
En række lande er positive overfor forpligtigelsen til reduktion af udslippet af drivhusgasser mens
nogle lande er kritiske overfor forslaget.
En majoritet af lande ønsker, at der skal være krav til bæredygtighed af biobrændstoffer, der
anvendes for at opfylde en eventuel reduktionsforpligtigelse.
Flere lande har problematiseret, at metoden til dokumentation af udslippet af drivhusgasser fra
fremstilling og brug af brændstoffer skal fastlægges i komité-procedure, og ønsker at retningslinier
for metoden fastlagt i direktivet.
Endelig har flere lande stillet spørgsmål til samspillet mellem Kommissionens forslag og EU’s
kvotesystem.
8. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen stiller sig positiv overfor Kommissionens forslag til brændstofkvalitetsdirektiv.
a) Svovlindhold i dieselolie til vejtransport
Danmark støtter, at datoen for fuldstændig overgang til svovlfri dieselolie fastholdes til den 31.
december 2008.
b) Indhold af PAH i dieselolie til vejtransport
Danmark støtter, at det maksimalt tilladte indhold af PAH i dieselolie reduceres fra 11 % til 8 %.
c) Svovlindhold i gasolie til ikke-vejgående maskiner og fartøjer på indre vandveje
Nedstat svovlindhold i gasolie føre til reduceret partikeludslip. Det fremgår endvidere af
Kommissionens konsekvens analyse, at en ensartet kvalitet (10 ppm) vil lette udviklingen af
effektive partikelfiltre, hvilket vil føre til reduktion af brændstofforbruget for maskiner med
partikelfilter. Øget CO2 udslip som følge af øget energiforbrug i fremstillingen af gasolie med 10
ppm svovl vil, ifølge Kommissionens beregninger, i løbet af en årrække udlignes af det nedsatte
brændstofforbrug. Konklusionen er derfor, at det samlet set er en miljømæssig gevinst at reducere
svovlindholdet i gasolie til ikke-vejgående maskiner. Danmark støtter derfor, at det maksimalt
tilladte svovlindhold i gasolie til mobile ikke-vejgående maskiner og til fartøjer på indre vandveje
reduceres til 10 ppm.
d) Højere andel af biobrændstof i benzin
Danmark støtter at der tillades en højere andel af biobrændstof i benzin, og at der indføres en ny
benzinkvalitet med maksimalt 10 % bioethanol (eller et tilsvarende indhold af andre typer af
biobrændstof). Markedsføringen bør dog betinges af, at biobrændstofferne kan produceres
bæredygtigt.
e) Damptryk for benzin
Danmark er enig i, at den foreslåede forøgelse af det maksimal tilladte damptryk for benzin er en
forudsætning for at benzin med 5-10 % bioethanol kan markedsføres uden væsentlige merudgifter.
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
404429_0026.png
Det er imidlertid vigtigt, effekterne på fordampningen af VOC begrænses, og at forøgelsen af
damptrykket om muligt kun skal gælde i en overgangsperiode.
I Danmark blev det maksimalt tilladte damptryk for benzin i 2005 ændret fra 60 kPa til 70 kPa. Det
skete ved at anvende en undtagelse i Direktiv 98/70/EF, der tillader et maksimalt damptryk for
benzin på 70 kPa (mod normalt 60 kPa.) i lande med ”arktiske elle strenge klimatiske forhold”.
Det er afgørende for Regeringen, at Danmark fortsat kan anvende denne undtagelse, da det højere
maksimale damptryk er en forudsætning for, at benzin i Danmark kan markedsføres uden tilsætning
af stoffet MTBE (Methyl-tertiær-butyl-ether). MTBE er uønsket i benzin i Danmark, da det er svært
nedbrydeligt i vand, og da det har en ubehagelig smag og lugt. Selv små udslip eller spild af benzin
vil medføre forurening af grundvand, der vil gøre vandet uanvendeligt som drikkevand. Dette er et
særligt problem i Danmark hvor grundvand, modsat i det øvrige EU, anvendes urenset som
drikkevand.
Forud for ændringen af det maksimalt tilladte damptryk for benzin beregnede Danmarks
Miljøundersøgelser, at i 2005 ville ændringen medføre en forøgelse i det samlede danske VOC
udslip på ca. 0,26 %. I 2010, hvor de fleste biler vil være forsynet med et filter til begrænsning af
VOC-fordampningen, vil forøgelsen udgøre omkring 0,15 % af det samlede danske VOC-udslip.
f) Begrænsning af VOC udslip fra benzinstationer
Regeringen stiller sig endvidere positiv overfor, at reglerne om begrænsning af VOC-udslip fra
benzinstationer gøres obligatoriske i EU.
g) Biodiesel
Med hensyn til tilsætning af biodiesel til diesel støtter Regeringens som udgangspunkt
Kommissinens synspunkt om, at dette er tilfredsstillende reguleret i de europæiske CEN-standarder.
h) Reduktion af udslippet af drivhusgasser fra fremstilling og brug af brændstoffer
Regeringen støtter, at der bliver udviklet et system til at overvåge udledningen af drivhusgasser fra
transportbrændstoffer i et livscyklusperspektiv fra 2009/2010. Det er regeringens opfattelse at en
overvågning af drivhusgasudslippet imidlertid ikke bør stå alene, men følges op af en overvågning
af biobrændstoffers miljømæssige bæredygtighed samt dokumentation for at reduktionen kan opnås
på en miljøforsvarlig måde.
Regeringen støtter, at der etableres effektive incitamenter til reduktion af transportsektorens
drivhusgasudledninger. Næst efter skærpede krav til nye bilers brændstofeffektivitet er
biobrændstof forventeligt det umiddelbart vigtigste middel til reduktion heraf. Danmark har
tilsluttet sig EU-målet om 10 % biobrændstof i 2020, under forudsætning af at disse kan produceres
bæredygtigt og, at 2. generationsteknologierne er kommercielt tilgængelige. Regeringen kan ikke
støtte, at der etableres regulering, som går udover dette mål.
Regeringen støtter, at der etableres effektive incitamenter til markedsmodning og markedsføring af
biobrændstoffer med større CO
2
-fortrængningseffekt. Danmark kan principielt tilslutte sig, at alle
sektorer – herunder også oliebranchen – skal bidrage til CO
2
reduktionsindsatsen. Regeringen finder
det dog ikke godtgjort, at den foreslåede model med direkte CO
2
-reduktionskrav til oliebranchen er
den mest hensigtsmæssige. Inklusion i EU’s CO
2
-kvotesystem og etablering af CO
2
-
fortrængningskrav for de biobrændstoffer der markedsføres i EU er alternative modeller, som bør
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
404429_0027.png
overvejes. Med en progressiv forhøjelse af et fortrængningskrav frem til 2020, vil der kunne sikres
et incitament til udvikling og omkostningseffektiv anvendelse af bæredygtige teknologier med en
større samlet CO
2
fortrængning.
Regeringen lægger særligt vægt på, at produktionen af biobrændstoffer sker bæredygtigt, hvorfor
etableringen af fælles EU bæredygtighedskrav og certificering, evt. internationalt, af
biobrændstoffer er essentiel. EU bæredygtighedskrav forventes behandlet i et kommende
rammedirektiv for vedvarende energi. Regeringen finder det væsentligt, at bæredygtighedskravene
– såvel som teknologiincitament - er koordineret med øvrige tiltag fra EU.
I forhold til gennemførsel af biobrændstofmålet, finder regeringen det umiddelbart hensigtsmæssigt,
at overlade valg af instrumenter til de enkelte medlemslande.
Regeringen ser frem til at vurdere reguleringen af brændstoffer i forhold til det kommende forslag
til direktiv for vedvarende energi.
27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
404429_0028.png
Punkt 5.
Kommissionens forslag til Rådets beslutning om midlertidigt forbud mod brug og salg i
Østrig af genetisk modificeret majs (Zea mays L. linje MON810) i medfør af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2001/18/EF.
Kom(2007)586 endelig
og
Kommissionens forslag til Rådets beslutning om midlertidigt forbud mod brug og salg i
Østrig af genetisk modificeret majs (Zea mays L. linje T25) i medfør af Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2001/18/EF.
Kom(2007)589 endelig
- Vedtagelse
Revideret notat
Resumé
I Kommissionens forslag til Rådsbeslutning pålægges Østrig at ophæve et midlertidigt forbud mod
to genmodificerede majslinier, hvor Østrig har anvendt beskyttelsesklausulen jf. dir 2001/18/EF,
art 23. for så vidt angår fødevare- og foderaspektet af Østrigs forbud.
Kommissionen har to gange tidligere fremsat næsten enslydende forslag (hvor dyrkning også var
omfattet) som blev forkastet af Rådet den 24. juni 2005 og den 18. december 2006 begge gange med
kvalificeret flertal. Danmark var del af flertallet.
Kommissionen har siden sidste behandling i rådet ændret forslaget så de kun vedrører fødevare- og
foderaspektet. Der er ikke fremkommet nye oplysninger fra Østrig og det kan fortsat ikke fagligt
begrunde Østrigs anvendelse af beskyttelses-klausulen i forhold til de to majs-linier. I forbindelse
med behandlingen af forslagene har Kommissionen henvist til afgørelsen i en WTO panelsag, hvor
panelet konstaterede, at de østrigske foranstaltninger ikke var baseret på en risikoprocedure og
dermed ikke i overensstemmelse med WTO’s regler. EU’s frist for at opfylde WTO-afgørelsen er 21.
november 2007. Hvis Rådet beslutter, at Østrig kan opretholde sine restriktioner, har USA, Canada
og Argentina ret til at indføre gengældelsesforanstaltninger i substantielt omfang overfor eksport
fra EU-landene, herunder eksport fra Danmark.
Imidlertid er der fortsat tvivl om, hvorvidt Kommissionen har behandlet sagen korrekt på grund af
uklare overgangsregler mellem det gamle udsætningsdirektiv (90/220/EØF) og det nye direktiv
(2001/18/EF).
1. Status
Kommissionen sendte den 9. oktober 2007 de ovennævnte 2 forslag til Rådet.
28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
404429_0029.png
Forslaget er fremsat under henvisning til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/18/EF om
udsætning i miljøet af genetisk modificerede organismer og om ophævelse af Rådets direktiv
90/220/EF, særlig art. 23, stk. 2.
I forslagene pålægges Østrig at ophæve et midlertidigt forbud mod to genmodificerede majslinier,
hvor Østrig har anvendt beskyttelsesklausulen jf. dir 2001/18/EF, art 23
Forslag til Rådets beslutning om midlertidigt østrigsk forbud mod de to majs-linier har i en form
hvor dyrkningsaspektet også var omfattet to gange tidligere været fremsat af Kommissionen.
Grundnotat herom blev oversendt til Folketingets Europaudvalg den 25. november 2004.
Sagen blev forelagt Folketingets Europaudvalg den 17. juni 2005 til forhandlingsoplæg og til
orientering den 15. december 2006.
Forslagene var på dagsordenen for Rådet(miljø) den 24. juni 2005 og den 18. december 2006.
Begge gange stemte Danmark imod forslagene. Forslagene blev forkastet af Rådet med kvalificeret
flertal.
Forslagene er sat på dagsordenen for Rådet (miljø) den 30. oktober 2007 til vedtagelse. Forslagene
skal ikke behandles af Europa-Parlamentet.
2. Formål og indhold
Formålene med forslagene er, at Rådet træffer beslutning om, at de foranstaltninger som Østrig har
truffet til at forbyde brug og salg af de to linier genetisk modificeret majs ikke kan begrundes efter
art. 23 i dir. 2001/18/EF og at Østrig skal træffe de nødvendige foranstaltninger til at efterkomme
denne beslutning; dvs. ophæve forbudene.
De genetisk modificerede linier Zea mays L. linie MON 810 og linje T25 er ved Kommissionens
beslutning i medfør af del C i direktiv 90/220/EØF blevet godkendt til markedsføring og de franske
myndigheder har givet tilladelse til markedsføring af disse linier.
I overensstemmelse med art. 16 i dir. 90/220/EØF underrettede Østrig efterfølgende Kommissionen
om sin beslutning om midlertidigt at forbyde markedsføringen af de to linier og angav årsagerne
hertil.
Dir. 90/220/EØF blev ophævet ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/18/EF om
udsætning i miljøet af genetisk modificerede organismer og i januar 2004 anmodede Kommissionen
Østrig om i lyset af den nye lov ramme at tage sin beskyttelsesklausul op til overvejelse og i givet
fald at forny anmeldelsen i medfør af dir. 2001/18/EF.
29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
404429_0030.png
I overensstemmelse med art. 23 i dir 2001/18/EF forelagde Østrig Kommissionen yderligere
supplerende oplysninger til støtte for den allerede trufne beskyttelsesklausulforanstaltning.
Den Europæiske Fødevaresikkerhedsorganisation (EFSA), der blev hørt i overensstemmelse med
art 28, stk.1 i dir. 2001/18/EF, konkluderede i sin udtalelse af 8. juli 2004 at de af Østrig forelagte
oplysninger ikke indeholdt nyt videnskabeligt materiale, der kunne berettige et forbud i Østrig mod
de to majs-linier.
Et udkast til en kommissionsbeslutning om at pålægge Østrig at tilbagekalde sin nationale
beskyttelsesklausul blev derfor forelagt til udtalelse i udvalget i art. 30 i dir. 2001/18/EF, men
udvalget afgav ikke udtalelse, hvorfor Kommissionen i henhold til art. 5, stk. 4 i afgørelse
199/468/EF skal forelægge beslutningsforslaget for Rådet.
På sit møde den 24. juni 2005 tilkendegav Rådet(miljø), at det med kvalificeret flertal modsatte
Kommissionens forslag. Rådet opfordrede dog Kommissionen i en erklæring til at indhente
yderligere oplysninger om de pågældende genetisk modificerede organismer og gøre sig yderligere
overvejelser om de østrigske forholdsreglers berettigelse.
Efter at have undersøgt det af Østrig forelagte nye materiale vurderede EFSA i en udtalelse af 29.
marts 2006 at der ingen grund var til at tro, at fortsat markedsføring af de to majs-linier kunne skade
menneskers og dyrs sundhed eller miljøet.
Under hensyntagen til Rådets erklæring af 24. juni 2005 og efter at have hørt EFSA mener
Kommissionen ikke at forslagene bør ændres og genforelægger derfor Rådet sine forslag.
Rådet (miljø) tilkendegav den 18. december 2006, at det med kvalificeret flertal igen modsatte sig
forslagene. Rådet henviste i sin afgørelse til miljørisikovurderingen og anførte, at der ved
miljørisikovurderingen mere systematisk burde tages hensyn til de forskellige landbrugsstrukturer
og de enkelte regioners økologiske karaktertræk i EU.
Kommissionen anfører i forslagene, at der i Rådets afgørelse kun henvises til miljøaspektet i
beskyttelsesklausulen, nemlig dyrkning. Desuden oplyser Kommissionen, at Østrig har indledt
arbejdet med at indsamle alt relevant videnskabeligt materiale herom.
Samtidig anfører Kommissionen, at de øvrige aspekter af godkendelserne af de to GMO-majslinier
(MON 810 og T25) er ens over hele Europa og vurderet af EFSA til formentlig ikke at ville skade
menneskers og dyrs sundhed.
30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
404429_0031.png
På den baggrund finder Kommissionen, at forslaget bør ændres til kun at omhandle fødevare- og
foderaspektet af Østrigs forbud, nemlig forbuddet mod import og forarbejdning til fødevare- og
foderbrug. Kommissionen forelægger derfor Rådet et ændret forslag.
3. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
4. Konsekvenser for Danmark
Forslagene har ingen lovgivningsmæssige, økonomiske eller erhvervsadministrative konsekvenser
for Danmark.
Såfremt EU ikke overholder fristen for at opfylde WTO-afgørelsen kan det medføre
gengældelsesforanstaltninger fra USA, Canada og Argentina, der oprindeligt indbragte sagen for
WTO. Der kan blive tale om substantielle gengældelsesforanstaltninger, der oftest målrettes
følsomme produkter som landbrugsprodukter, og de må forventes at ramme en bred kreds af EU-
lande, herunder også eksport fra Danmark.
Forslagenes påvirker ikke beskyttelsesniveauet i Danmark.
5. Høring
Den første version af forslagene har været forelagt Danmarks Miljøundersøgelser,
Plantedirektoratet og Danmarks Fødevareforskning som enstemmigt udtalte, at de støttede EU’s
videnskabelige kommitter og Den Europæiske Fødevareautoritet i, at der ikke i nogen af sagerne er
præsenteret nye videnskabelige resultater, der giver anledning til revurdering af de
risikovurderinger, der førte til godkendelse af GMO-produkterne i EU.
I forbindelse med, at Kommissionen genfremsatte forslagene blev de igen forelagt de tre
institutioner med henblik på en afklaring af, om de oplysninger, som Østrig efterfølgende meddelte
Kommissionen gav anledning til en ændret vurdering af berettigelsen af Østrigs anvendelse af
beskyttelsesklausuler.
Danmarks Miljøundersøgelser, Plantedirektoratet og Danmarks Fødevareforskning meddelte, at de
af Østrig nu fremførte argumenter og oplysninger vedr. miljømæssige risici ved MON810 og T25-
majs ikke gav anledning til ændringer i de tre institutioners tidligere fremsendte vurderinger af
majsplanterne.
Sagen har været drøftet i EU-specialudvalget for miljøspørgsmål på møde den 29. november 2006,
hvor følgende bemærkning fremkom:
31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
404429_0032.png
Greenpeace oplyste, at organisationen støtter oplægget om at stemme imod Kommissionens forslag,
men finder at Danmark bør stemme nej til forslagene med den begrundelse, at der knytter sig en
række konkrete problemer til de to GMO’er
.
6. Forhandlingssituationen
Kommissionen har ikke indarbejdet WTO-panelsagen i sit oplæg til beslutningsforslag men bragte
spørgsmålet op på møde i Coreper fredag d. 12. oktober 2007. WTO panel rapporten blev endeligt
vedtaget ultimo november 2006. WTO panelet konstaterede, at de østrigske foranstaltninger ikke
var baseret på en risiko procedurer og dermed ikke i overensstemmelse med WTO’s regler. EU’s
frist for at opfylde WTO-afgørelsen er 21. november 2007.
Forslagene har efterfølgende også været behandlet i Rådets arbejdsgruppe (miljø), hvor det fremgik
at de af landene endnu ikke havde fastlagt deres positioner.
7. Regeringens foreløbige generelle holdning
På rådsmøderne den 24. juni 2006 og den 18. december 2006 stemte Danmark imod de to forslag til
Kommissionsbeslutning om Østrigs brug af beskyttelsesklausulen i forhold til majslinierne
MON810 og T25.
Danmarks stillingtagen var begrundet i, at det nye udsætningsdirektiv (2001/18/EF) ikke indeholdt
overgangsbestemmelser, der angiver hvorledes fællesskabet skal forholde sig til sager under det
gamle udsætningsdirektiv, hvorefter Østrig har påberåbt sig den daværende sikkerhedsklausul i art.
16. Det vurderedes fra dansk side, at det var uklart om Kommissionens fremgangsmåde i
forbindelse med overførslen af sagerne fra det gamle udsætningsdirektiv til det nye var korrekt.
Danmark har allerede to gange tidligere taget stilling til Kommissionens forslag om Østrigs
anvendelse af beskyttelsesklausulen. Det er Danmarks holdning, at ændringerne i Kommissionens
forslag ikke ændrer ved, at det fortsat er uklart om Kommissionens fremgangsmåde i forbindelse
med overførslen af sagerne fra det gamle udsætningsdirektiv til det nye er korrekt. Endvidere må
risikoen ved WTO-gengældelsesforanstaltninger vurderes, bl.a. i lyset af Danmarks generelle
handelspolitiske linie.
32