Europaudvalget 2007-08 (1. samling)
2829 - Uddannelse m.v. Bilag 2
Offentligt
406193_0001.png
Den internationale enhed
Vester Voldgade 123
1552 København V.
Tlf. 3392 5600
Fax 3395 5411
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Samlenotat til møde i Rådet (uddannelse, ungdom og kultur) den
15. - 16. november 2007
Uddannelse
1.
Forslag til Europaparlamentets og Rådets Rekommandation om
etablering af en europæisk referenceramme for kvalifikationer for
livslang læring (EQF) (p 3)
(KOM (2006) 479)
- politisk enighed
2.
Forslag til konklusioner vedtaget af Rådet, og repræsentanter for
medlemsstaternes regeringer forsamlet i Rådet, om forbedring af
læreruddannelsen (p 14)
-
vedtagelse
Forslag til resolution om uddannelse og erhvervsuddannelse som
en nøglefaktor i Lissabon-strategien (p 17)
-
vedtagelse
Forslag til resolution om nye kvalifikationer for nye jobs (p 19)
- vedtagelse
”Mod et flersprogligt Europa” (p 22)
-
præsentation af Kommissionens arbejdsdokument: Rapport om implemen-
tering af Kommissionens handlingsplan
-
udveksling af synspunkter
Forslag til vedtagelse af Europa-Parlamentets og Rådets beslut-
ning om etablering af et handlingsprogram for styrkelse af kvali-
teten inden for videregående uddannelse og fremme af interkul-
turel forståelse gennem samarbejde med tredjelande (Erasmus
Mundus) (p 24)
(KOM (2007) 395)
-
generel indstilling
1. november 2007
Sags nr.:
008.955.021
3.
4.
5
6.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
406193_0002.png
2
7.
Forslag til resolution om modernisering af de videregående ud-
dannelser for Europas konkurrenceevne i den globale videns-
økonomi (p 28)
-
udveksling af synspunkter i relation til udkastet til resolution (vil blive
forelagt Rådet (Konkurrenceevne) den 22 - 23. november 2007 med henblik
på vedtagelse)
Studenter mobilitet: Udvide den sociale dimension inden for
Erasmus mobilitet (p 32)
- udveksling af synspunkter
8.
Ungdom
12.
Forslag til resolution vedtaget af Rådet, og repræsentanter for
medlemsstaternes regeringer forsamlet i Rådet, om implemente-
ring af fælles målsætninger for unges frivillige aktiviteter (p 34)
- vedtagelse
13.
Forslag til konklusioner vedtaget af Rådet, og repræsentanter for
medlemsstaternes regeringer forsamlet i Rådet, om en tværgåen-
de tilgang til ungdomspolitik for at gøre unge i stand til at udnyt-
te deres fulde potentialer og deltage aktivt i samfundet (p 37)
- vedtagelse
Større vægt på ungdomspolitiske spørgsmål ved implementering
af Ungdomspagten i Lissabon strategien (p 40)
-
udveksling af synspunkter
14.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
406193_0003.png
3
Uddannelse
1.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets Rekommandation
om etablering af en europæisk referenceramme for kvalifika-
tioner for livslang læring (EQF)
(KOM (2206) 479)
- generel indstilling
1. Resumé
Forslag om etablering af en fælles europæisk referenceramme med 8 hierarkisk opbyg-
gede niveauer, hvortil læringsresultater – eller slutkompetencer – opnået inden for
livslang læring kan henføres. Slutkompetencerne beskrives ved hjælp af tre deskripto-
rer: Viden, færdigheder og kompetencer. Medlemsstaternes brug af EQF er frivillig,
ligesom det er frivilligt, om en medlemsstat vil etablere en underliggende national ram-
me til brug ved relateringen af nationale kvalifikationer til EQF. Der er nu enighed
mellem Europaparlamentet og Rådet om et kompromisforslag.
2. Baggrund.
Det Europæiske Råd vedtog i marts 2005 at igangsætte et arbejde med at
etablere en fælles europæisk referenceramme for kvalifikationer for livs-
lang læring. EU-Kommissionen har derefter udarbejdet et forslag til en
sådan ramme i form af et arbejdsdokument og iværksat en omfattende
høring over det på europæisk plan. Forslaget opererer med otte hierar-
kisk opbyggede niveauer for indplacering af "læringsresultater" ("learning
outcomes"). Forslaget og resultatet af høringen danner grundlag for det
nu fremsatte forslag til en rekommandation.
3. Hjemmelsgrundlag
Forslaget forelægges i medfør af traktatens artikel 149 om samarbejde
om almen uddannelse og artikel 150 om samarbejde inden for erhvervs-
uddannelserne.
Forslag stillet med hjemmel i artikel 149 og 150 vedtages efter frem-
gangsmåden i artikel 251 om fælles beslutningstagen med Europa-
Parlamentet.
4. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at rekommandationen er i overensstemmelse
med nærhedsprincippet, da dens formål er at støtte og supplere med-
lemsstaternes aktioner ved at fremme øget samarbejde mellem dem med
henblik på at øge gennemsigtigheden og at fremme mobilitet og livslang
læring.
Efter dansk opfattelse er forslaget i overensstemmelse med nærhedsprin-
cippet.
5. Formål og indhold
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Hovedformålet med forslaget til Rekommandation er ligesom med
Kommissionens forslag at fremme de overordnede mål for fremtidens
uddannelser i Europa ved at forbedre gennemsigtigheden og den gensi-
dige anerkendelse af kvalifikationer på tværs af landegrænser og nationale
barrierer. Det er frivilligt, om et land vil etablere en underliggende natio-
nal ramme - og gøre det for hele uddannelsessystemet - som fx. Irland og
Skotland - eller delvis, fx. alene for de erhvervsrettede uddannelser.
Forslaget opererer med otte niveauer for ”læringsresultater,” beskrevet
ved hjælp af følgende tre ”deskriptorer”:
1. Viden
2. Færdigheder
3. Kompetencer.
Forslaget anbefaler medlemsstaterne
-
At bruge EQF som et ”reference-værktøj” til at sammenligne
kvalifikationssystemer for livslang læring på tværs af lande-
grænser
-
At relatere deres nationale kvalifikationssystemer til EQF se-
nest med udgangen af år 2010
-
At udvikle, hvor det måtte ønskes, nationale kvalifikations-
nøgler i overensstemmelse med national lovgivning og praksis
-
Inden udgangen af 2011 at sikre, at alle relevante certifikater,
diplomer og eksamensbeviser samt Europass-dokumenter in-
deholder en klar henvisning til det relevante niveau i EQF
-
At fremme anvendelsen af principper for kvalitetssikring af
uddannelserne i processen med at relatere nationale kvalifikati-
onssystemer til EQF
-
At udpege nationale koordineringsorganer til at støtte og vejle-
de i denne proces i samarbejde med de nationale myndigheder
-
At sikre gennemsigtighed, åbenhed og offentliggørelse af resul-
taterne i processen med at henføre nationale kvalifikationsni-
veauer til EQF
-
At sørge for vejledning til alle relevante aktører om hvordan
nationale kvalifikationer kan henføres til EQF
-
At opmuntre alle relevante aktører til deltagelse i processen:
Uddannelsesinstitutioner, arbejdsmarkedets parter, repræsen-
tanter fra de forskellige sektorer på arbejdsmarkedet samt rele-
vante eksperter.
Kommissionen vil på sin side:
-
Støtte medlemsstaterne i deres bestræbelser på at introducere
EQF, specielt via afprøvning og testning, frivillige peer reviews
samt udvikling af vejledningsmateriale
-
Nedsætte en EQF rådgivningsgruppe med repræsentanter for
medlemsstaterne, arbejdsmarkedets parter på europæisk plan
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
og andre relevante aktører, som får til opgave at sørge for
sammenhæng og gennemsigtighed i processen med at henføre
kvalifikationssystemer til EQF
Fem år efter denne Rekommandations vedtagelse at rapportere
til Europa-Parlamentet og Rådet om erfaringerne og perspekti-
ver for fremtiden inkl. et ”review” af Rekommandationen, hvis
Kommissionen finder det nødvendigt.
-
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets har udtalt sig positivt i forhold til forslaget. Der er i
samarbejde mellem Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen udar-
bejdet et kompromisforslag, som Europa-Parlamentet på sin samling den
22. – 25. oktober 2007 har vedtaget. I kompromisforslaget fastholdes de
centrale otte niveauer for ”læringsresultater,” beskrevet ved hjælp af de
tre ”deskriptorer”:
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ingen bemærkninger.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomi-
en, miljøet eller beskyttelsesniveauet
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administra-
tive konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU´s budget.
9. Høring
Forslaget har været til høring i EU-specialudvalget vedrørende uddannel-
se og ungdom. Undervisningsministeriet har modtaget høringssvar fra
-
-
-
-
-
-
-
-
FTF
Danmarks Lærerforening International
AC
Dansk Magisterforening
Videnskabsministeriet
Rektorkollegiet
Dansk Folkeoplysnings samråd
LO
FTF:
I forlængelse af FTF’s høringssvar af 1.december 2005 om Kommissio-
nens arbejdsdokument er FTF fortsat generelt positiv overfor den
grundlæggende idé om udvikling af en europæisk ramme for kvalifikatio-
ner med de formål, der er beskrevet i Kommissionens forslag til rekom-
mandation.
FTF finder det endvidere positivt, at der nu er foretaget en betydelig
forenkling af de 8 niveauer, herunder at den tidligere supplerende og
meget detaljerede beskrivelse er udeladt. De 8 niveauers anvendelse af
progression er fortsat beskrevet horisontalt, hvilket indebærer, at der til
lave kvalifikationer på videns- og færdighedsområdet samtidig hører lave
kompetencer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Det er meget tænkeligt, at denne sammenhæng er teoretisk. Til lave kva-
lifikationer på videns- og færdighedsområdet kan der sagtens høre høje
personlige kompetencer - og omvendt. Spørgsmålet er derfor, om der er
brug for en mere fleksibel struktur i referencerammen. Dette spørgsmål
må der efter FTF’s opfattelse arbejdes videre med.
Udformningen af EQF’en er baseret på princippet om slutkompetencer
og arbejder dermed ikke med elementer som adgangsniveau, varighed,
type af uddannelsesinstitution mv. Spørgsmålet er, om princippet er til-
strækkeligt til at skabe en troværdig referenceramme. Vil et medlems-
lands indplacering af en uddannelse alene på grundlag af en slutkompe-
tence være tilstrækkelig og transparent set ud fra et dansk synspunkt,
hvor indplacering af uddannelse på niveauer inddrager elementer som
adgangskrav, varighed mv.? Disse elementer indgår som bekendt i den
danske kvalifikationsnøgle for bachelor-, kandidat- og Phd.-niveauerne.
Slutkompetenceprincippet er et væsentligt nyt princip i uddannelsestilret-
telæggelsen og har mange vigtige perspektiver. FTF mener, at princippet
bør drøftes og udfoldes mere, hvis det skal stå alene som grundlag for
EQF’en. En del af denne diskussion bør fokusere på, hvordan slutkom-
petenceprincippet kan opnå troværdighed i systemer, der tillige er input-
og procesorienteret.
EU-Kommissionen understreger, at referencerammen ikke er en metode
til at harmonisere de enkelte landes måde at opnå kvalifikationer på, eller
en metode til at erstatte nationale kvalifikationssystemer. FTF er enig
heri. FTF støtter også, at EQF’en skal være et frivilligt instrument, der
skal anvendes af de kompetente nationale myndigheder eller partsorga-
ner, der har fået overdraget kompetence på uddannelsesområdet.
Hvis EQF’en skal finde anvendelse, er det vigtigt at udvikle en national
kvalifikationsramme, således som også Kommissionen anbefaler. FTF vil
opfordre til, at der tages initiativ til udvikling af en national kvalifikati-
onsramme – et udviklingsarbejde, der skal involvere alle uddannelsernes
interessenter.
Hvis den nationale indplacering af kvalifikationer i referencerammen skal
opnå troværdighed, er det ligeledes afgørende, at der fastlægges et sæt
fælles principper for den nationale indplaceringsproces. Et afgørende
princip er her at sikre fuld indsigt i og offentlighed omkring baggrunden
for en given indplacering. FTF vil opfordre til, at man fra dansk side
prioriterer arbejdet med udvikling af de fælles principper for den natio-
nale indplaceringsproces.
Danmarks Lærerforening International
Som anført i tidligere høringssvar af 1. december 2005 finder DLI, at en
fælles europæisk referenceramme for kvalifikationer for livslang læring -
EQF - vil kunne bidrage til at fremme mobiliteten på tværs af landegræn-
ser i Europa og skabe større gennemsigtighed de europæiske uddannel-
sessystemer imellem. En velfungerende EQF vil først og fremmest skabe
mere åbne og gennemsigtige uddannelsessystemer, hvor den enkelte får
bedre mulighed for at få merit for allerede gennemførte uddannelser eller
erhvervede kompetencer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
Ideen er altså i princippet rigtig, men DLI har i tidligere høringssvar stil-
let sig tvivlende over for mulighederne for at gennemføre EQF i praksis.
Denne tvivl må DLI fastholde, selvom Kommissionens nye forslag til en
vis grad er en forenkling af tidligere forslag. Forslaget forekommer stadig
meget uhåndterligt set i forhold til, at hensigten er, at EQF skal omfatte
alle
uddannelser i alle EU-medlemslandene. Forslaget er stadig meget
"akademisk", dvs. at det bl.a. er uklart, hvordan EQF vil kunne anvendes
til at beskrive professionelle kompetencer på højt niveau fx inden for de
erhvervsfaglige uddannelser. Sammenhængen til Bologna-processen er
heller ikke afklaret. Ligeledes er det ikke afklaret, om den enkelte stude-
rende eller arbejdstager kan indplaceres på forskellige niveauer inden for
de tre kategorier "viden, færdigheder og kompetencer". Denne mulighed
blev efterlyst bl.a. på Kommissionens konference i Budapest.
DLI konstaterer med tilfredshed, at beskrivelserne af "kompetencer" er
betydeligt forenklede. Kommissionen har afstået fra det tidligere forslags
meget omfattende og brede kompetencebeskrivelser og har reduceret
kompetencerne til alene at beskrive studie- og arbejdsrelaterede kompe-
tencer. DLI anser denne mere begrænsede - og beskedne - tilgang til
kompetencebegrebet for en forbedring.
DLI kan tilslutte sig Kommissionens understregning af, at en implemen-
tering af EQF på europæisk plan forudsætter frivillig tilslutning såvel fra
medlemslandenes øverste myndigheder på uddannelsesområdet som fra
de involverede stakeholders. I denne sammenhæng vil DLI understrege,
at etablering af en national referenceramme - NQF - er en klar forudsæt-
ning for Danmarks deltagelse i samarbejdet om EQF. EQF forudsætter,
at alle uddannelser beskrives i "learning outcomes". Alene dette stiller
krav om et intensivt arbejde med kategorisering i det danske uddannel-
sessystem, hvor
varighed og indhold
hidtil har været væsentlige elementer i
beskrivelser af uddannelserne og deres indbyrdes rangordning. Kan man
fx forestille sig, at man i en uddannelse når det samme læringsmål på ét
år, medens man i en anden bruger fire år på at nå det samme læringsmål,
og at de to uddannelser derfor indplaceres på samme niveau i EQF hie-
rarkiet?
Kommissionen meddeler i sit forslag, at der oprettes en koordinerende
gruppe, som skal rådgive Kommissionen i arbejdet. DLI konstaterer med
tilfredshed, at gruppen sammensættes af nationale repræsentanter, de
sociale parter og andre stakeholders. Kommissionen foreslår, at med-
lemslandene opretter et nationalt center, som skal forestå etableringen af
NQF og senere skal medvirke ved koordineringen og "oversættelsen"
mellem NQF og EQF. DLI understreger betydningen af, at de sociale
parter inddrages som aktive medspillere i dette arbejde.
Den koordinerende gruppe i Kommissionen skal følge implementerin-
gen af medlemslandenes NQF i den fælles europæiske referenceramme,
og arbejdet skal evalueres efter fem år. DLI kan tilslutte sig denne plan.
Efter DLI's opfattelse er det vigtigt, at tilgangen til arbejdet på nationalt
niveau bliver, at der er lang vej, før EQF finder fodfæste som et hånd-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
terbart redskab, som kan anvendes af den enkelte borger i medlemslan-
dene i forhold til uddannelsesinstitutioner og arbejdsgivere. Forudsæt-
ningen for, at EQF kan blive en succes, er, at alle anerkender EQF som
et fornuftigt og anvendeligt værktøj. Processen må derfor ikke forceres
igennem, arbejdet med NQF og relationerne til Bologna skal på plads,
før Danmark tilslutter sig EQF. Faren, for at EQF forbliver et ambitiøst
projekt uden praktisk betydning, er overhængende.
Afslutningsvist skal det bemærkes, at det er væsentligt for DLI at under-
strege, at EQF hverken må betragtes som et kvalitetsstyringsværktøj eller
som et middel til harmonisering af medlemslandenes uddannelsessyste-
mer, således som det også understreges af Kommissionen.
AC
AC finder det af afgørende betydning, at der - for så vidt angår de lange
videregående de videregående uddannelsersuddannelsers vedkommende
- ikke alene fokuseres på den fagspecifikke viden, men også på de gene-
relle akademiske kvalifikationer, der indgår i en lang videre uddannelse.
Endvidere bør det tilstræbes, at alle borgere, der har evnerne, skal kunne
få mulighed for at tage så meget uddannelse på et så højt niveau som
muligt, da det giver et højere samfundsmæssigt udbytte, at arbejdskraften
er så veluddannet som muligt.
AC er enig i, at udvikling af en evalueringskultur på alle niveauer er et
vigtigt bidrag til at fremme udviklingen i undervisningen. Men for at eva-
lueringer kan blive en succes, er det afgørende, at underviserne inddrages
i processen. Endvidere må evalueringerne ske efter en metode, der er
tilrettelagt for at udvikle undervisningen fremadrettet, frem for en tilba-
geskuende kontrolforanstaltning.
AC henviser i øvrigt til sit høringssvar om EQF af 1. december 2005,
hvori det hedder:
”In-put
kontra out-put orientering
EQF bygger på et grundlæggende princip om indplacering på baggrund
af læringsresultater, kompetencer, mens den danske uddannelsestradition
bygger på principper om adgangskriterier, uddannelseslængde og kerne-
kvalifikationer. Der er således tale om et sammenstød mellem den dan-
ske uddannelsestradition og det europæiske forslag om EQF.
ECTS og EQF
Desuden er der inden for de videregående uddannelser på EU-niveau
udviklet et system, der bygger på kvantitativ tidsstyring (ECTS-systemet),
mens man i EQF – der også skal omfatte de videregående uddannelser –
bygger på læringsresultater. AC finder således ikke, at EQF udgør en
velegnet ramme for indplacering af de videregående uddannelser.
De 8 kvalifikationsniveauer – nationale eller europæiske kriterier
for indplacering
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
I EQF foreslås etablering af 8 kvalifikationsniveauer, der yderligere er
opdelt på kategorierne: Knowledge, skills, autonomy/responsibility, lear-
ning competence, communication/social competence and professio-
nal/vocational competence.
Kategorierne er til tider uklare, til tider overlappende. Endvidere er de
ikke konsistente og funktionelle i forhold til en dansk uddannelsestradi-
tion. Det vil f.eks. være muligt på en og samme tid at befinde sig på ni-
veau 2 eller 3 for så vidt angår faglige kvalifikationer og på niveau 4 for
så vidt angår selvstændighed og ansvar.
Endvidere kan det være svært at se, hvordan der bliver plads til progres-
sion for de højtuddannede, der som udgangspunkt indplaceres på niveau
8. AC skal derfor foreslå, at der arbejdes videre med en præcisering. I
den forbindelse kunne det være hensigtsmæssigt at sikre en større over-
ensstemmelse mellem kategorierne i EQF og de tre kategorier, der an-
vendes i Bologna-arbejdets kvalifikationsnøgle, nemlig intellektuelle, fag-
lige og praksiskompetencer.
Endelig forudsætter en indplacering i kategorierne, at der finder en nati-
onal tolkning sted. Forskelle i nationale tolkninger indebærer en risiko
for en overvurdering af egne nationale kvalifikationer. Forskelle i (me-
rit)praksis kan derfor på sigt betyde en devaluering af hele EQF-
systemet. AC vil derfor anbefale, at der arbejdes videre med de 8 niveau-
er med henblik på at etablere et fælles europæisk grundlag, dvs. kriterier
for indplacering.
Endvidere er der behov for, at der i forbindelse med anvendelsen af
EQF skelnes mellem, hvorvidt der sker en indplacering med henblik på
job eller uddannelse.
Afslutningsvis skal AC foreslå, at der i stedet for at introducere et nyt
system (EQF), arbejdes videre med indførelse af europæisk akkredite-
ring.”
Dansk Magisterforening
DM ønsker at markere, at det mest relevante for DM i relation til QF'er
foregår i regi af Bologna-processen, og at foreningen derfor, hvad angår
EU-Kommissionens arbejde med en EQF, skal henvise til svaret fra
DLI. Herudover bemærkes, at specielt for de lange videregående univer-
sitetsuddannelsers vedkommende er det af afgørende betydning for kva-
liteten af et QF, at man også husker de generelle akademiske kvalifikati-
oner og ikke alene fokuserer på den fagspecifikke viden, som man selv-
følgelig også får via en universitetsuddannelse.
Videnskabsministeriet
Ministeriet fremhæver, at de ingen selvstændige bemærkninger har til
forslaget i og med, at Bologna-kvalifikationsnøglen er blevet ”indbygget”
i EQF.
Rektorkollegiet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10
Rektorkollegiet finder, at det er væsentligt at fremme en international
mobilitet i uddannelsessystemet, herunder gennem fælles retningslinier
for kompetencebeskrivelser. De danske universiteter har allerede lagt et
stort arbejde i at implementere kompetencebeskrivelser på deres uddan-
nelser.
Endvidere, at udviklingen af en fælles europæisk kvalifikationsnøgle skal
sikre sammenlignelighed, ikke harmonisering af uddannelser. De enkelte
institutioner skal kunne beskrive egne uddannelser og skal kunne gen-
nemskue beskrivelsen af andres uddannelser. Den endelige afgørelse om
merit skal fortsat ligge hos den modtagende institution.
Dansk Folkeoplysnings Samråd
Dansk Folkeoplysnings Samråd henviser til sit høringssvar af 2. decem-
ber 2005 til Undervisningsministeriet med følgende indhold:
”Dansk Folkeoplysnings Samråd har med interesse læst udspillet fra
kommissionen for de europæiske fællesskaber om en europæisk referen-
ceramme for kvalifikationer for livslang læring.
Som paraplyorganisation for en lang række udbydere af ikke-formel læ-
ring og uformel læring støtter Dansk Folkeoplysnings Samråd initiativer,
der kan fremme livslang læring, og vi har som fokuspunkter blandt andet
kvalitetssikring og realkompetenceafklaring/validering. To punkter der
kan bidrage til, at folkeoplysningens tilbud bliver anerkendt som seriøst
og værdifuldt i den enkeltes samlede læringsstrategi.
Dansk Folkeoplysnings Samråd finder arbejdsdokumentet vigtigt og re-
levant for folkeoplysningen og det frivillige foreningsarbejde i den udvik-
lingsproces, vi er engagerede i med hensyn til at synliggøre realkompe-
tence. Vi ønsker at lette overgangen mellem de forskellige sektorers læ-
ringsmuligheder og ser positive perspektiver i opbygningen af en fælles
referenceramme for kvalifikationer og kompetencer på tværs af sektorer
og landegrænser.
Vi ved erfaringsmæssigt, at der er endog meget store nationale forskelle
på terminologi/begrebsbrug og tradition for at formulere læringsresulta-
ter, også i vores egen såkaldte 3. sektor, hvorfor vi ønsker at bidrage til
en videre afklaringsproces vedrørende en meta-referenceramme, som
den foreslåede.
Vi bakker således op om arbejdet med en europæisk referenceramme,
men finder det afgørende, at arbejdet med at skabe en national reference-
ramme fortsat prioriteres højt, da den er forudsætningen for, at en fælles
europæisk referenceramme kan komme til at fungere i praksis.”
Dansk Folkeoplysnings Samråd supplerer nu med følgende udtalelse:
"The liberal adult education institutions provide a substantial part of the
non-formal learning in a wide range of competence areas, eg. social
competencies, inter-cultural competencies, creative competencies, etc.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11
Attention should be paid to the efforts made on developing national
systems and methods of documentation and validation of competencies
developed in the non-formal settings. Special attention should be paid to
how these competencies match the Europass format regarding language
skills, ICT skills and for example personal competencies.
It is of the utmost importance to exchange experiences among the coun-
tries on the issue of building mutual trust between the sectoral stakehol-
ders at national level."
LO
LO har tidligere i høringssvar af 16. november 2005 udtalt sig om udka-
stet til nærværende rekommandation. LO kan stadig tilslutte sig det
overordnede formål med EQF og deltager aktivt i den nationale imple-
mentering via ”NKE” – den ”nationale kvalifikationsnøgle for erhvervs-
uddannelserne”.
Derudover tilslutter LO sig rekommandationens forslag om en revision
om fem år og nedsættelse af en særlig rådgivningsgruppe på europæisk
plan med bl.a. deltagelse af de sociale parter.
LO har stadig en række af de samme opmærksomhedspunkter, som er
nævnt i høringssvaret fra november 2005. De væsentligste er:
EQF skal forblive et frivilligt, enkelt og lav-bureaukratisk in-
strument, hvis det skal være anvendeligt for de relevante nationa-
le og tværnationale aktører og borgere.
Der bør arbejdes med en klarere formulering af EQF’en. Det er
i den foreliggende udgave en meget abstrakt beskrivelse, og be-
greberne virker ikke anvendt fuldt ud systematisk.
Eftersom EQF alene omfatter kvalifikationer, der er vurderet,
og der er givet bevis for af nationale eller sektorale myndigheder
og kompetente organer, forudsætter det, at medlemslandene og
sektorerne stiller et vurderings- og anerkendelsessystem til rådig-
hed for borgerne.
De 8 niveauer ser som udgangspunkt ud til at kunne udgøre en
passende niveauinddeling af kvalifikationer. En konkret vurde-
ring af dette afhænger dog af de nationale erfaringer med at
knytte nationale referencerammer og systemer til EQF på en
meningsfuld måde. Det er derfor overordentligt vigtigt, at der
bliver tid til den nationale, sektorale og tværnationale afprøv-
ningsproces.
Udkastet beskriver en tydelig progression inden for kategorierne
”viden” og ”færdigheder”, hvorimod progressionen er tvivlsom
inden for kategorien ”personlige og faglige resultater”. LO fore-
slår, at den kommende afprøvningsproces skal godtgøre, om det-
te er tilfældet, og om det overhovedet er nødvendigt at bibehol-
de kategorien ”personlige og faglige resultater” i EQF.
LO kan derudover ikke anbefale, at kategoriseringen af ”person-
lige og faglige kompetencer” er entydigt knyttet til den samme
niveaudeling som ”viden” og ”færdigheder”. Der vil eksempelvis
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
406193_0012.png
12
være håndværksuddannelser, hvor ”selvstændighed og innovati-
on i uforudsigelige sammenhænge” er på et helt andet niveau
end det videns- og faglighedsmæssigt bliver rubriceret under.
Sagt på en anden måde – netop faglig selvstændighed, egen kva-
litetskontrol mv. er typisk i en dansk erhvervsuddannelse - ligeså
veludviklet som på en række af de videregående uddannelser.
---o0o---
Punktet har endvidere været drøftet på møde i EU-specialudvalget ved-
rørende uddannelse den 1. november 2006.
Der fremkom her følgende bemærkninger:
DA er positiv over for forslaget om en europæisk referenceramme for
kvalifikationer. Fornuftigt med gennemsigtigheden og frivilligheden.
Slutkompetencer er et vigtigt mål – ikke bare i det formelle system. De 8
niveauer er også OK, men hvordan laver man noget praktisk anvende-
ligt, og hvad med kvalitetssikringen? Med hensyn til processen skal de
nationale aktører på banen. Forankringen i et nationalt agentur er ligele-
des OK, men samtidig vigtigt at undgå et bureaukratisk opbygning. Vig-
tigt med erfaringsudveksling med andre lande. Alt i alt et fremskridt for
europæisk mobilitet.
DSF var ligeledes positiv i forhold til mobiliteten, men også bekymret,
idet kvalifikationsarbejdet sættes i bero.
GL nævnte problemet med, at eleven/den studerende kunne være på et
niveau ”færdighedsmæssigt” og på et andet ”kompetencemæssigt”. Ek-
sempelvis får en dansk gymnasieelev ikke merit efter et års ophold på en
amerikansk highschool.
Rektorkollegiet stiller sig ligeledes positiv over for en europæisk kvalifi-
kationsnøgle.
Endelig har forslaget været behandlet på møde i EU-specialudvalget ved-
rørende uddannelse den 30. oktober 2006. Der fremkom her følgende
bemærkninger:
Dansk Arbejdsgiverforening (DA), fandt fortsat forslaget fornuftigt, men
man skulle passe på med ikke at ødelægge det danske system. DA ønske-
de endvidere at høre, hvornår arbejdsmarkedets parter i Danmark ville
blive inddraget i processen.
Dansk Industri (DI) støttede DA og tilføjede, at det ikke var i orden
først at blive inddraget, når beslutningen var truffet.
Undervisningsministeriet svarede hertil, at der ikke var truffet nogen
form for beslutning. Beslutninger ville først blive taget efter konsultation
med arbejdsmarkedets parter engang i det nye år.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
406193_0013.png
13
FTF nævnte, at processen med hensyn til de lange videregående uddan-
nelser var nået langt, idet der nu foreligger et udkast, som ser helt fornuf-
tigt ud. Man skulle desuden være opmærksom på, om dette ville få be-
tydning/konsekvens for ETCS-systemet.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Punktet var på dagsordenen på møde i Rådet (Uddannelse, ungdom og
kultur) den 13. -14. november 2006. Regeringen havde her følgende
holdning, der forventes stadig at være gældende:
”Regeringens holdning er generelt positiv ud fra en vurdering af,
at forslaget ses at opfylde hovedformålet: At fremme de over-
ordnede mål for fremtidens uddannelser i Europa ved at forbed-
re gennemsigtigheden og den gensidige anerkendelse af kvalifika-
tioner på tværs af landegrænser og nationale barrierer.
at der er tale om et frivilligt værktøj, og
at spørgsmålet om etablering af evt. nationale kvalifikationsnøg-
ler, gennem hvilken uddannelseskvalifikationer kan kobles til
EQF, forbliver et nationalt anliggende.”
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at alle medlemsstater kan støtte formandskabets forslag.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til oriente-
ring i forbindelse med forberedelse af Rådsmøde (Uddannelse, ungdom
og kultur) den 13. – 14. november 2006.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14
2.
Forslag til konklusioner vedtaget af Rådet, og repræsentanter
for medlemsstaternes regeringer, forsamlet i Rådet, om for-
bedring af læreruddannelsen
- vedtagelse
1. Resumé
Formandskabet ønsker, at Rådet vedtager et blandet sæt konklusioner om forbedring
af kvaliteten af læreruddannelsen.
2. Baggrund.
Konklusionerne er en opfølgning på Kommissionens meddelelse af 23.
august 2007 om forbedring af læreruddannelsen. Konklusionerne relate-
rer til lærere inden for skoleområdet, gymnasieområdet samt erhvervs-
uddannelsesområdet. Konklusionerne relaterer sig ikke til personer, der
er ansat uden for det formelle uddannelses- og erhvervsuddannelsessy-
stem.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
5. Formål og indhold
I udkastet er medlemsstaterne enige om følgende:
1. At sikre, at lærerne:
har en uddannelse fra en videregående uddannelsesinstitution,
der bygger på både forskningsbaserede studier og lærerpraktik,
besidder specialistviden inden for deres felter samt har de nød-
vendige pædagogiske kvalifikationer,
har adgang til effektiv karrierestøtte i starten af deres karrierer,
har adgang til passende mentorstøtte igennem deres karriere,
gennem deres karriere opfordres og støttes i forhold til revurde-
ring af deres læringsbehov og tilegnelse af ny viden, kvalifikatio-
ner og kompetencer gennem formel, uformel og ikke-formel læ-
ring, herunder ved udvekslinger eller udstationeringer.
2. At arbejde for at sikre, at lærere med lederfunktioner, oven i at have
de nødvendige undervisnings kvalifikationer og erfaring, har adgang
til undervisning i skoleledelse og lederuddannelse.
3. Arbejder for at sikre, at lærernes grundlæggende uddannelse, tidlig
karrierestøtte og yderligere professionel udvikling er koordineret,
sammenhængende, kvalitetssikret samt at der er de nødvendige res-
sourcer til rådighed.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15
4. Overvejer vedtagelsen af foranstaltninger, der er rettet mod at hæve
kvalifikationsniveauet og den praktiske erfaring, der er nødvendig for
at være lærer.
5. Opfordrer til tættere forbindelser og partnerskaber mellem skoler og
læreruddannelsesinstitutioner, samtidig med at det sikres, at disse in-
stitutioner frembringer sammenhængende, relevante læreruddannel-
sesprogrammer med høj kvalitet, som effektivt svarer til behovene i
skolerne, hos lærerne og i samfundet som sådan.
6. Gennem uddannelse, støtte og fortsat efteruddannelse at sikre, at
lærerne tilegner sig kompetencer, der vil gøre dem i stand til at:
undervise i tværgående kompetence, jf. rekommandationen om
nøglekompetencer,
skabe sikre og attraktive skolemiljøer, der er baseret på gensidig
respekt og samarbejde,
undervise effektivt i klasser med elever fra forskellige sociale og
kulturelle baggrunde og med en bred vifte af muligheder og be-
hov, herunder specialundervisning,
samarbejde tæt med kolleger, forældre og det øvrige samfund,
deltage i udviklingen af de skoler og uddannelsescentre, hvor de
er ansat,
udvikle ny viden og være innovative gennem engagement, virk-
somhed og forskning,
gøre brug af IKT i deres forskellige opgaver, samt i deres egen
fortsatte professionelle udvikling,
blive autonome lærere i deres egen professionelle udvikling.
7. Sørge for passende støtte til læreruddannelsesinstitutioner og perso-
ner, der uddanner lærere for at gøre disse i stand til at udvikle innova-
tive svar på nye behov i læreruddannelsen.
8. Støtte mobilitetsprogrammer for lærere, lærerstuderende samt perso-
ner, der uddanner lærere, der både vil have en indvirkning på deres
professionelle udvikling og fremme en bedre forståelse af kulturelle
forskelle samt en opmærksomhed på den europæiske dimension i un-
dervisning.
9. Tage ethvert passende skridt med henblik på at gøre lærerprofessio-
nen et mere attraktivt karrierevalg.
Medlemsstaterne opfordres endvidere til, med støtte fra Kommissionen,
at:
1. Arbejde for at forbedre europæisk samarbejde inden for rammerne af
den åbne koordinationsmetode, i samarbejde med relevante aktører,
og som en tværgående policy målsætning inden for arbejdsprogram-
met ”Uddannelse og erhvervsuddannelse 2010” og dets efterfølger,
med henblik på at fremme implementering af de prioriteringer, der er
for læreruddannelsen, der er omtalt i disse konklusioner.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
406193_0016.png
16
2. Bruge alle de instrumenter, der er til rådighed, herunder den åbne
koordineringsmetode, programmet for livslang læring, det 7. ramme-
program for forskning og teknologisk udvikling og den europæiske
socialfond, for at fremme evidensbaseret viden, der er relevant for
politik vedrørende læreruddannelse, yderligere initiativer om gensidig
læring, innovative læreruddannelsesprojekter og mobilitet af lærere,
lærerstuderende og personer, der uddanner lærere.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomi-
en, miljøet eller beskyttelsesniveauet
Konklusionerne har ikke i sig selv væsentlige statsfinansielle konsekven-
ser, administrative konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for
EU’s budget.
9. Høring
Forslaget har været drøftet på et møde den 30. oktober 2007 i EU-
specialudvalget vedrørende uddannelse. Der fremkom her følgende be-
mærkninger:
DA og DI ønskede ikke at lægge ”stemme” til en forskningsbase-
ret/universitetsbaseret læreruddannelse.
Kommunernes Landsforening (KL) tilsluttede sig DA’s og DI’s syns-
punkter med hensyn til universitetstilknytningen.
FTF var positivt indstillet over for en styrket læreruddannelse, herunder
også en forlængelse af uddannelsen, med en styrkelse af vidensgrundla-
get. Men noget andet var niveau, form og indhold og i hvilket regi.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen vil gerne bruge det europæiske samarbejde til at styrke ud-
dannelsen af lærere. Udveksling af viden og informationer på området vil
sammen med de europæiske mobilitetsaktiviteter kunne frembringe nye
impulser i forhold til udviklingen af initiativer vedrørende læreruddannel-
sen. Formandskabets udkast ligger i god forlængelse af danske initiativer
på området.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at alle medlemsstater kan støtte udkastet til konklusioner.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17
3.
Forslag til resolution om uddannelse og erhvervsuddannelse
som en nøglefaktor i Lissabon-strategien
- vedtagelse
1. Resumé
Formandskabet ønsker, at Rådet vedtager en resolution om uddannelse og erhvervs-
uddannelse som en nøglefaktor i Lissabon-strategien.
2. Baggrund.
I forbindelse med den kommende revidering af de integrerede retningsli-
nier for de nationale reformprogrammer ønsker formandskabet, at der
bliver sat fokus på uddannelsesområdets betydning for gennemførelsen
af Lissabon-strategien.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
I udkastet foreslår formandskabet, at medlemsstaterne og Kommissio-
nen, inden for hver deres kompetenceområder, gør følgende:
1. Understreger betydningen af uddannelse og erhvervsuddannelse i den
overordnede Lissabon-strategi, herunder ved at fremhæve uddannel-
sesområdets centrale placering i ”videnstrekanten” sammen med
forskning og innovation inden for konkurrenceevnedelen af de inte-
grerede retningslinier samt påpege, inden for beskæftigelsesdelen af
retningslinierne, at livslang læring er af fundamental betydning for at
gøre de europæiske borgere i stand til at deltage i vidensøkonomien.
Herunder også at sikre, at alle grupper, inklusiv dem, der er i fare for
at blive marginaliseret, kan udvikle den nødvendige viden, kvalifikati-
oner og kompetencer.
2. Fremhæve den betydning som uddannelse og erhvervsuddannelse har,
ikke kun i forbindelse med beskæftigelse, konkurrenceevne og inno-
vation, men også i forhold til at fremme social samhørighed, aktivt
medborgerskab og personlig tilfredshed, samt i forhold til at møde de
udfordringer, som de europæiske samfund står over for.
3. Sikre at uddannelsespolitikker passer med politikker på andre områ-
der, herunder forskning, erhverv og innovation, informationssamfun-
det, beskæftigelse, det sociale område, ungdom, kultur, sundhed, mi-
gration og eksterne relationer, samt styrke samarbejdet mellem Rådet
(Uddannelse) og andre rådsformationer og overveje måder at tage
større hensyn til relevante aktører.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18
4. Styrke Rådets (Uddannelse) strategiske rolle i den åbne koordinati-
onsmetode inden for uddannelse og erhvervsuddannelse, herunder
særligt ved at tage resultater herfra ind i national og europæisk politik
og ved at udvikle en solid vidensbase for uddannelses- og erhvervs-
uddannelsespolitik.
5. Sikre klare forbindelser mellem arbejdsprogrammet ” Uddannelse og
erhvervsuddannelse 2010” og de integrerede retningslinier for vækst
og beskæftigelse samtidig med, at organiseringen af arbejdet mellem
Kommissionen og medlemsstaterne forbedres og, med hensyn til ar-
bejdsprogrammet efter 2010, fortsætter refleksionerne over pro-
grammets hovedprioriteter og hvordan man kan udvikle en mere in-
tegreret tilgang til uddannelse og erhvervsuddannelse i et livslang læ-
rings perspektiv.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomi-
en, miljøet eller beskyttelsesniveauet
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administra-
tive konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU´s budget.
9. Høring
Forslaget har været behandlet på et møde den 30. oktober 2007 i EU-
specialudvalget vedrørende uddannelse. EU-specialudvalget havde ingen
bemærkninger til dette punkt.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Udkastet ligger godt i forlængelse af den stærke placering, som man fra
dansk side har givet uddannelsesområdet i det nationale reformprogram.
11. Forhandlingssituationen
Det forventes, at alle medlemsstater kan støtte formandskabets forslag.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19
4.
Forslag til resolution om nye kvalifikationer for nye jobs
- vedtagelse
1. Resumé
Formandskabet ønsker, at Rådet vedtager en resolution om nye kvalifikationer for
nye jobs.
2. Baggrund.
Med forslaget agter formandskabet at sætte fokus på behovet for at være
proaktiv i forhold til at matche udbud og efterspørgsel efter viden, kvali-
fikationer og kompetencer. Globaliseringen og den demografiske udvik-
ling i Europa øger betydningen og relevansen af dette initiativ.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
I udkastet foreslår formandskabet, at medlemsstaterne og Kommissio-
nen, inden for hver deres kompetenceområder, gør følgende:
1. Ruster borgerne til nye jobs inden for vidensamfundet, herunder
særligt gennem:
a. at højne det generelle kvalifikationsniveau, herunder at give prio-
ritet til at uddanne dem med de laveste kvalifikationer samt til
andre personer, der er i fare for økonomisk og social eksklusion,
b. fremme og opfordre til grundlæggende uddannelse, erhvervsud-
dannelse og efter- og videreuddannelse for kvalifikationer og
kompetencer af højeste kvalitet, herunder ”excellence”, med
henblik på at styrke deres kapacitet for innovation og brug af
forskning, der er nødvendig for at styrke konkurrenceevnen,
væksten og beskæftigelsen,
c. fremme af ”excellence” vedrørende kvalifikationer inden for
F&U og innovation gennem bl.a. udvikling af innovationsklyn-
ger, der involverer virksomheder, uddannelses- og forskningsin-
stitutioner samt Euroskills 2008 initiativet,
d. implementering af foranstaltninger, der har til sigte at matche
identificerede kvalifikationsbehov og udfylde potentielle kløfter,
e. støtte jobsøgende ved at udruste dem med erhvervsfaglig rådgiv-
ning og en personlig uddannelsesplan, der gør det muligt at iden-
tificere de kompetencemoduler, der er nødvendige for at kunne
flytte til nye jobs,
f. sprede information om kvalifikationer og kompetencer for nye
jobs gennem EURES, de nationale beskæftigelses servicesyste-
mer samt det europæiske og nationale rådgivningsnetværk.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20
2. Fortsætte udviklingen af valorisering af læringsudbytte og gennemsig-
tighed vedrørende kvalifikationer, særligt ved:
a. at udvikle valorisering af læringsudbytte tilegnet gennem formel,
uformel og ikke-formel læring på nationalt niveau, implemente-
ringen af det europæiske kvalifikationsnøgle (EQF) og eksiste-
rende eller fremtidige europæiske systemer credit transfer inden
for videregående uddannelse og erhvervsuddannelsesområdet,
b. yderligere at udvikle Europass som et instrument for implemen-
tering af EQF samtidig med, at fremskridt vedrørende oprettelse
af nationale realkompetencesystemer tages i betragtning.
3. Imødekomme finansielle og kvalitative spørgsmål gennem:
a. brug af strukturfondene til at støtte dette initiativ samt program-
met for livslang læring, rammeprogrammet for konkurrenceevne
og innovation og det 7. rammeprogram for forskning og tekno-
logisk udvikling,
b. forbedring af kvaliteten og relevansen af erhvervsuddannelse på
alle niveauer gennem implementering af kvalitetssikringsprincip-
per og inddragelse af arbejdsmarkedets parter.
Yderligere foreslås det, at Kommissionen inviteres til at:
1. analysere, i sammenhæng med Københavner-processen og samar-
bejdet inden for de videregående uddannelser, behovet på rådgi-
vende værditilvækst mekanismer med henblik på at styrke identifi-
kationen af nye typer af job og kvalifikationsbehov på europæisk
niveau ved at gøre brug af eksisterende sektorspecifikke kvalifika-
tions aktiviteter samt projekter knyttet til livslang læring, virksom-
heder og den sociale dialog. Disse mekanismer bør søge at udvikle
regelmæssige oversigter over mellemlange kvalifikationsbehov
samt identificere kortsigtede kvalifikationsbehov, defineret i for-
hold til den beskæftigelsesmæssige funktion, EQF referenceni-
veauer og nøglekompetencer.
Disse mekanismer bør inkludere:
ekspertise fra, bl.a., virksomheder, uddannelsesinstitutioner,
beskæftigelsesservicesystemer og forskere,
bruge eksisterende arbejdsmarkedsfremskrivninger og resulta-
ter af sektorspecifikke kvalifikationsstrategier på regionalt, na-
tionalt og europæisk niveau, samt større undersøgelser om
fremtidige kvalifikationsbehov på nationalt og europæisk ni-
veau,
styrke det europæiske netværk for tidlig identifikation og frem-
skrivning af kvalifikationsbehov (Cedefop’s Skillsnet) og det
europæiske system for fremskrivninger af beskæftigelsesten-
denser.
2. at rapportere om opfølgningen på denne resolution på europæisk
og nationalt niveau inden for rammerne af arbejdsprogrammet på
uddannelses- og erhvervsuddannelsesområdet med inddragelse af
medlemsstaternes rapporter hvert andet år.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
406193_0021.png
21
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomi-
en, miljøet eller beskyttelsesniveauet
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administra-
tive konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU´s budget.
9. Høring
Forslaget har været drøftet på et møde den 30. oktober 2007 i EU-
specialudvalget vedrørende uddannelse m.v. Der fremkom her følgende
bemærkninger:
FTF nævnte, at vi har igangsat et nationalt akkrediteringssystem – også i
forhold til nye uddannelser. Man skal være opmærksom på, om dette
arbejde matcher behovet mellem udbud og efterspørgsel af nye viden og
kompetencer, som beskrevet i udkastet.
DA bakkede ideen op, men ønskede at vide, hvor stort et ”analysekrav”
der ville komme til at ligge for fødderne af arbejdsmarkedets parter. Hvis
vi ikke passer på, kan dette forslag blive til en ren ”papirtiger”.
DI var enig med DA og havde som sådan ingen problemer med en bed-
re afdækning af behov. Men koblingen med EQF (de 8 niveauer og ind-
førelse af en kvalifikationsramme) og kvalifikationsbehovet matcher ikke
hinanden.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Udkastet ligger godt i forlængelse af den indsats, der foretages nationalt
med at matche udbud og efterspørgsel på arbejdsmarkedet, herunder
bl.a. at bruge uddannelsesaktiviteter til at sikre svage grupper nyt fodfæ-
ste på arbejdsmarkedet.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at alle medlemsstater kan støtte formandskabets forslag.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22
5.
Mod et flersprogligt Europa
- præsentation af Kommissionens arbejdsdokument: Rapport om implemente-
ringen af Kommissionens handlingsplan
- udveksling af synspunkter
1. Resumé
Med udgangspunkt i Kommissionens arbejdsdokument vil Rådet have en udveksling
af synspunkter. Formandskabet har udarbejdet tre spørgsmål til debatten.
2. Baggrund.
Kommissionen vedtog i juli 2003 en handlingsplan for fremmedsprogs-
indlæring og sproglig diversitet. Kommissionen har i sin rapport fra sep-
tember 2007 redegjort for fremskridt på området.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Kommissionen anfører i sin rapport, at mange af handlingsplanens anbe-
falinger er blevet taget op på nationalt niveau. Samtidig påpeges det, at
andre anbefalinger har behov for yderligere støtte for at nå den tilsigtede
effekt. Dette er i særligt omfang tilfældet vedrørende behovet for at:
udbrede fremmedsprogsindlæring til alle uddannelsesområder,
herunder også erhvervsuddannelse,
øge udbudet af fremmedsprog, der undervises i,
fremme fremmedsprogsvenlige skoler,
udnytte potentialet fra voksenuddannelse og uformel læring,
højne motivationen for at lære fremmedsprog.
Kommissionen vil fortsat støtte medlemsstaterne i deres bestræbelser på
at forbedre kvaliteten af fremmedsprogsindlæring og at udvide det antal
sprog, som der undervises i. Kommissionen finder, at der er behov for at
gøre mere opmærksom på betydningen af at lære flere fremmedsprog.
Handlingsplanens anbefalinger er primært rettet mod grunduddannelsen
og dertil knyttet læreruddannelse. Kommissionen foreslår, at der nu læg-
ges vægt på fremmedsprogsundervisning for voksne ved at inddrage
erhvervslivet, efter- og videreuddannelse og uformel fremmedsprogsind-
læring gennem medierne og kulturelle aktiviteter. Særligt inddragelse af
erhvervslivet er relevant, da flersproglighed og interkulturelle kvalifikati-
oner har en positiv indvirkning på den europæiske konkurrenceevne i det
globale perspektiv.
Formandskabet foreslår, at Rådet overvejer følgende tre spørgsmål:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
406193_0023.png
23
1. Hvilke udfordringer og målsætninger inden for dette område vil
kræve den største opmærksomhed på mellemlangt sigt (3 – 5 år)?
2. Hvilke specifikke handlinger (uddannelsesreformer, efter- og vide-
reuddannelse af lærere, statslig finansiering, informationskampag-
ner, samarbejde med virksomheder m.v.) vil være nødvendige for
at nå målsætninger under spørgsmål 1?
3. Hvordan kan den Europæiske Union støtte medlemsstaternes be-
stræbelser for at opnå disse målsætninger?
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomi-
en, miljøet eller beskyttelsesniveauet
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administra-
tive konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU´s budget.
9. Høring
Forslaget har været drøftet på et møde den 30. oktober 2007 i EU-
specialudvalget vedrørende uddannelse m.v. Der fremkom her følgende
bemærkninger:
Handelsskolernes Lærerforening (HL) fandt det vigtigt med en styrkelse
af fremmedsprog – også i en tid med megen fokus på naturfagene.
DA fandt ligeledes sprogkompetencer vigtige; men det ene (fremmed-
sprogskompetencer) udelukker ikke nødvendigvis det andet (naturfag).
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen har med de seneste ændringer på både skoleområdet og
gymnasieområdet styrket indsatsen i forhold til tidlig fremmedsprogsind-
læring. Man tillægger tilegnelsen af fremmedsprog stor værdi for et lille
land i en åben økonomi.
Fra dansk side vil vi deltage konstruktivt i debatten.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at alle medlemsstater kan støtte formandskabets forslag til
debat.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24
6.
Forslag til vedtagelse af Europa-Parlamentets og Rådets be-
slutning om etablering af et handlingsprogram for styrkelse
af kvaliteten inden for videregående uddannelse og fremme
af interkulturel dialog med tredjeland (Erasmus Mundus)
(KOM (2007) 395)
- generel indstilling
1. Resumé
Kommissionen har foreslået, at der vedtages en ny fase af programmet Erasmus Mun-
dus. Programmet foreslås udvidet til at omfatte aktiviteter rettet mod bachelorområdet
og at programmet også skal kunne finansiere mobilitet for EUborgere.
2. Baggrund.
Det nuværende Erasmus Mundus program udløber med udgangen af
2008. Programmet er både et vigtigt element i EU's uddannelsesmæssige
samarbejde med tredjelande og et instrument til etablering af kontakter
med kommende beslutningstagere i tredjelande.
3. Hjemmelsgrundlag
Kommissionen har anført, at programmet kan vedtages med hjemmel i
TEF artikel 149. Afgørelser baseret på artikel 149 skal træffes med
hjemmel i artikel 251 om fælles beslutningstagen med Europa-
Parlamentet.
4. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at forslagets målsætninger ikke kan opnås af
medlemsstaterne alene af følgende årsager:
-
Enkelte medlemsstater har uddannelsesaktiviteter rettet mod
mobilitet fra tredjelande, men der er behov for at få en koordi-
neret ramme, dersom alle lande skal med.
-
Individuelle initiativer af enten enkelte institutioner eller enkel-
te lande bliver ofte på de bilaterale niveau, hvorfor det ikke vil
have en positiv effekt på europæisk niveau.
Omvendt vil et fællesskabsinstrument have mere effekt end aktioner på
lokalt, regionalt og nationalt niveau, da der kan arbejdes på udvikling af
”excellence”, samling af erfaringer i et internationalt partnerskab, større
geografisk dækning samt mobilitet, der omfatter mere end ét europæisk
land.
Yderligere vil forslaget stimulere europæisk og internationalt samarbejde
mellem videregående uddannelsesinstitutioner, fremme mobilitet af stu-
derende og forskere samt søge at etablere et varemærke, der kan profilere
europæisk videregående uddannelse i verden.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25
Kommissionen anfører derfor, at forslaget er i overensstemmelse med
subsidiaritetsprincippet. Fra dansk side kan vi tilslutte os Kommissionens
vurdering.
5. Formål og indhold
Programmets overordnede målsætning er at forbedre kvaliteten af vide-
regående uddannelse i Europa og at fremme dialogen og forståelsen mel-
lem mennesker og kulturer gennem samarbejde med tredjelande samt at
fremme EU's eksterne politiske målsætninger og den bæredygtige udvik-
ling inden for videregående uddannelse i tredjelande.
Programmet specifikke målsætninger er:
a. at opbygge et struktureret samarbejde mellem videregående ud-
dannelsesinstitutioner og akademisk personale i Europa og tred-
jelande med henblik på at skabe ”centres of excellence” og frem-
bringe højtuddannede menneskelige ressourcer,
b. at bidrage til gensidig styrkelse af samfundene ved udvikling af en
masse af velkvalificerede, åbensindede og internationalt erfarne
mænd og kvinder gennem fremme af mobilitet for de mest ta-
lentfulde studerende og akademikere fra tredjelande, der kan op-
nå en kvalifikation eller erfaring i Europa og for europæiske stu-
derende og akademikere i forhold til tredjelande,
c. at bidrage til udvikling af menneskelige ressourcer og kapacitet til
at samarbejde internationalt i tredjelande gennem stigende mobi-
litetsstrømme mellem Den Europæiske Union og tredjelande,
d. at forbedre adgangen til og forstærke profilen og synligheden af
europæisk videregående uddannelse i verden samt øge dens at-
traktivitet for tredjelandes borgere.
Målsætninger skal gennemføres ved hjælp af følgende tre aktioner:
a. Erasmus Mundus fællesprogrammet (master og doktorniveau)
for enestående akademisk kvalitet omfattende legater. Program-
met omfatter tre aktiviteter:
- Erasmus Mundus Master Programmet
- Erasmus Mundus Doktor Programmet
- Legater
b. Erasmus Mundus partnerskaber mellem videregående uddannel-
sesinstitutioner fra europæiske lande og tredjelande som grundlag
for strukturelt samarbejde, udveksling og mobilitet på alle ni-
veauer inden for videregående uddannelse.
c. Fremme af europæisk videregående uddannelse – foranstaltnin-
ger der skal fremme Europa som en attraktiv uddannelsesdesti-
nation.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
406193_0026.png
26
Kommissionen vil foranledige, at der bliver udarbejdet en interim evalue-
ringsrapport med frist den 31. marts 2012, en meddelelse om en mulig
fortsættelse af programmet efter 2013 pr. 30. juni 2012 samt en ex post
evalueringsrapport pr. 31. december 2015.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget har ingen indflydelse på gældende dansk ret og får heller ikke
konsekvenser herfor.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomi-
en, miljøet eller beskyttelsesniveauet
Forslaget vil i begrænset omfang have statsfinansielle konsekvenser i
forbindelse med national medadministration af programmet, som vil
blive afholdt inden for de involverede ministeriers rammer.
Forslaget medfører en udgift på EU's budget på 493 mio. euro (løbende
priser) til programmets gennemførelse i perioden 2009 - 2013. Danmark
betaler ca. 2 pct. af EU's udgifter svarende til en statslig udgift ved pro-
grammet på knap 9,9 mio. kr. Disse midler vil finansiere aktion a (Eras-
mus Mundus fællesprogrammet) og c (Fremme af europæisk videregåen-
de uddannelse) nævnt oven for. Udgifterne til gennemførelse af aktion b
(Erasmus Mundus partnerskaber) finansieres via aktiviteter, der er vedta-
get (henholdsvis beslutning 599/2005 og 608/2006)
9. Høring
Forslaget har været drøftet på et møde den 30. oktober 2007 i EU-
specialudvalget vedrørende uddannelse m.v. Der fremkom her følgende
bemærkninger:
DA var generelt positiv og ønskede at vide, hvor mange midler der bru-
ges på området. Undervisningsministeriet oplyste, at Danmarks andel
generelt ligger på ca. 2,5 pct. af den samlede ramme af uddannelsespro-
grammerne, men at man ikke her og nu kunne tilvejebringe et konkret tal
DI ville høre, om Erhvervsakademiområdets uddannelser på bachelorni-
veau også var omfattet. Undervisningsministeriet oplyste, at det af pro-
gramforslaget fremgik, Erasmus Mundus partnerskaber ville omfatte
samarbejde mellem videregående uddannelsesinstitutioner inden for alle
områder af videregående uddannelse.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er meget positiv i forhold til Erasmus Mundus programmet.
Programmet supplerer de øvrige programmer og aktiviteter på uddannel-
sesområdet. Desuden fungerer programmet som brobygger på både kort,
mellemlangt og langt sigt for samarbejde med tredjelande.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
27
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der kan opnås generel enighed om forslaget på Råds-
mødet (Uddannelse, ungdom og kultur) den 15. – 16. november 2007.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28
7.
Forslag til resolution om modernisering af de videregående
uddannelser for Europas konkurrenceevne i den globale vi-
densøkonomi
-
udveksling af synspunkter i relation til udkastet til resolution (vil blive fore-
lagt Rådet (Konkurrenceevne) den 22. - 23. november 2007 med henblik på
vedtagelse)
1.
Resumé
Forslaget til rådsresolution omhandler behovet for modernisering af de videregående
uddannelser i Europa.
Resolutionen indeholder en række opfordringer fra Rådet til medlemsstaterne om
bl.a. at stimulere fremkomst og styrkelse af institutioner og netværk i verdensklasse
inden for forskning og kandidatuddannelser, at fremme internationalisering af høje-
re uddannelsesinstitutioner og at modernisere disse, for så vidt angår deres autonomi,
ansvarlighed osv. Rådsresolutionen indeholder også opfordringer til medlemsstaterne
om bl.a. at tilskynde højere uddannelsesinstitutioner til at åbne op for studerende
med utraditionel baggrund og til yderligere at udvikle deres rolle i efter- og videreud-
dannelse samt at forøge Europas højere uddannelsessystemers og institutioners til-
trækningskraft ved fuldt ud at bruge samarbejds- og mobilitetsmuligheder i Eras-
mus Mundus-programmet.
Forslaget til rådsresolution indeholder desuden en opfordring fra Rådet til Kommis-
sionen om at øge dialogen med medlemsstaterne angående moderniseringen af de
videregående uddannelser.
2.
Baggrund
Forslaget til rådsresolution skal ses i sammenhæng med bl.a. Det Euro-
pæiske Råd i Lissabon i 2000 og i Barcelona i 2002, hvor de europæiske
stats- og regeringsledere aftalte målsætningen om, at Europa skal være
verdens mest konkurrencedygtige og dynamiske videnbaserede økonomi
i verden i 2010, om at gøre EU’s uddannelses- og erhvervsuddannelses-
systemer til en kvalitetsreference på verdensplan i 2010 og om at skabe et
europæisk forsknings- og innovationsrum.
Forslaget skal også ses i sammenhæng med bl.a. en række efterfølgende
meddelelser fra Kommissionen om de videregående uddannelser i EU,
herunder om deres bidrag til Lissabon-strategien og deres modernisering.
Forslaget skal endvidere ses i sammenhæng med et high level-møde om
modernisering af de videregående uddannelser i Europa den 6. novem-
ber 2007 organiseret af det portugisiske formandskab.
3.
Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4.
Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
29
5.
Formål og indhold
I forslaget til rådsresolution hilser Rådet de forskellige meddelelser fra
Kommissionen siden 2003 om de videregående uddannelser velkom-
men. Samtidig bekræfter Rådet igen behovet for at fremme modernise-
ring af de videregående uddannelser, vigtigheden af at forøge mulighe-
derne for livslang læring, udbrede adgangen til højere uddannelse for
studerende med utraditionel baggrund og udvikling af de videregående
uddannelsers efter- og videreuddannelsesdimension samt princippet
om, at studentermobilitet skal være tilgængelig for alle motiverede og
talentfulde studerende uanset deres sociale og økonomiske baggrund.
I forslaget til rådsresolution anerkender Rådet:
1. At globalisering kræver, at det europæiske område for videregående
uddannelse og det europæiske forskningsrum åbnes fuldt for ver-
den, og at de videregående uddannelser bliver konkurrencedygtige
spillere på verdensplan.
2. Behovet for, at de videregående uddannelser får større autonomi og
ansvarlighed indbygget i deres strukturer.
3. Behovet for at fremskynde reformer af de videregående uddannel-
ser med det mål at skabe institutioner i verdensklasse.
4. Behovet for at forøge mobiliteten for studerende, forskere og un-
dervisere på de videregående uddannelser og samtidig gøre den so-
ciale sammensætning af dem, der drager fordel af sådan mobilitet,
bredere.
5. At forøgede muligheder for livslang læring, bredere adgang til høje-
re uddannelse for studerende med utraditionel baggrund andre end
normale studerende og den videre udvikling af de videregående ud-
dannelsers dimension vedrørende efter- og videreuddannelse er
nøglemål for politikken angående højere uddannelse på europæisk
og nationalt niveau.
På denne baggrund opfordrer Rådet medlemsstaterne til:
1. At stimulere og styrke institutioner og netværk i verdensklasse, som
kan konkurrere internationalt inden for forskning og kandidatud-
dannelser og bidrage til at tiltrække de bedste talenter til Europa, og
til at give disse institutioner de bedste juridiske og institutionelle
rammer til at udvikle sig indenfor.
2. At iværksætte de nødvendige foranstaltninger for at fremme inter-
nationalisering af højere uddannelsesinstitutioner ved at tilskynde til
international uafhængig evaluering af de videregående uddannelser
fremme af fælles og dobbelte grader og ved at institutionalisere
processer og mekanismer angående anerkendelse af mobilitetsord-
ninger, grader/eksamener og merit.
3. At iværksætte de nødvendige foranstaltninger for at modernisere
højere uddannelsesinstitutioner med hensyn til deres autonomi, an-
svarlighed, ledelse/administration og innovationskapacitet samt at
forbedre adgang til højere uddannelse, tilpasning til nye kompeten-
cekrav og evne til at reagere hurtigt og effektivt på elevernes behov.
4. At maksimere højere uddannelsesinstitutioners bidrag til innovati-
on, vækst og beskæftigelse ved at tilskynde til og forstærke partner-
skaber mellem de videregående uddannelser og andre parter som
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
30
den private sektor, forskningsinstitutioner, regionale og lokale
myndigheder samt civilsamfundet.
At iværksætte konkrete incitamenter til at tilskynde højere uddan-
nelsesinstitutioner til at åbne op for studerende med utraditionel
baggrund og voksne studerende og til yderligere at udvikle deres
rolle i efter- og videreuddannelse med henblik på at forøge det hø-
jere uddannelsessystems mangfoldighed.
At udvikle bedre lærings- og forskningsmiljøer for studerende ved
at styrke projektbaseret læring og tidlig involvering af studerende i
forskning, særligt inden for naturvidenskab og teknologi.
At iværksætte foranstaltninger til at sikre, at systemer til støtte for
studerende og forskere fremmer den videst mulige og mest retfær-
dige deltagelse i mobilitetsordninger. Dette kan dreje sig om at for-
bedre adgang til højere uddannelse for alle talentfulde studerende
og forskere uden hensyn til indkomst, social, etnisk eller sproglig
baggrund og om at udvide de højere uddannelsers sociale dimensi-
on gennem bedre støtte til studerende og forskere i EU.
At forøge Europas højere uddannelsessystemers og institutioners
tiltrækningskraft ved fuldt ud at bruge samarbejds- og mobilitets-
mulighederne i Erasmus Mundus-programmet.
5.
6.
7.
8.
Rådet opfordrer endvidere Kommissionen til at øge dialogen med med-
lemsstaterne angående moderniseringsdagsordenen og særligt til:
1. I samråd med de relevante interessenter inden for højere uddannel-
se og forskning samt nationale myndigheder at identificere de initia-
tiver, der er nødvendige for at kunne håndtere de udfordringer og
forhindringer, som de videregående uddannelser i EU møder i mo-
derniseringsprocessen.
2. At støtte medlemsstater og er i deres moderniseringsaktiviteter
gennem gensidig læring i sammenhæng med Lissabon-strategien.
3. At identificere forhindringer for studerendes og unge forskeres
mobilitet i Europa og for den gensidige anerkendelse af merit og
eksamensbeviser i Europa og i forbindelse hermed at foreslå løs-
ninger på eksisterende problemer.
4. I samarbejde med organer på området for livslang læring og med
henblik på tilbagemelding til medlemsstaterne at overvåge og vur-
dere betydningen af
-
Erasmus-studerendes sociale baggrund
-
Erasmus’ bidrag til moderniseringsdagsordenen
-
Erasmus Mundus’ bidrag til europæiske de videregående ud-
dannelsers internationale tiltrækningskraft
6.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Spørgsmålet er ikke relevant.
8.
Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet
Spørgsmålet er ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
406193_0031.png
31
9.
Høring
Sagen har været behandlet på møde i EU-specialudvalget vedrørende
uddannelse m.v. den 30. oktober. Der fremkom her følgende synspunk-
ter:
Økonomiministeriet (ØEM) henviste til pkt. 5. Formål og indhold, under
5. ”At forøgede muligheder for livslang læring, ….” og syntes ikke at
kunne se afspejlingen i den efterfølgende opfordring til medlemsstaterne.
FTF nævnte, at det under pkt. 10: Regeringens holdning var vigtigt at få
nævnt den store reform af erhvervsuddannelserne i Danmark.
Sagen vil endvidere blive behandlet i EF-Specialudvalget for forskning.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser velkommen, at der sættes fokus på de videregående
uddannelsers rolle, som drivkraft bag at skabe en videnbaseret økonomi.
Det falder fint i tråd med de rammer og initiativer som fra dansk side er
etableret og iværksat på universitetsområdet i de senere år. Med universi-
tetsreformen (2003) og regeringens globaliseringsstrategi (2006) er der
sat fokus på en lang række af de områder, som medlemsstaterne i rådsre-
solutionen inviteres til at iværksætte i punkterne 1-8.
Regeringen er enig i nødvendigheden af, at de videregående uddannelser
er internationalt konkurrencedygtige aktører i en globaliseret verden,
samt i behovet for en fortsat reformproces med det formål at skabe insti-
tutioner i verdensklasse. Der er behov for at øge mobiliteten blandt stu-
derende, forskere og undervisere på de videregående uddannelser samt at
sætte fokus på videregående uddannelse for studerende med utraditionel
baggrund.
Regeringen vil fortsat arbejde for at fremme de områder, der er nævnt
som initiativer for medlemsstaterne. Det gælder fx at styrke de videregå-
ende uddannelser som institutioner i verdensklasse, fremme mobilitet
blandt studerende og forskere, tiltrække de bedste talenter til Europa,
fremme internationaliseringen af institutionerne, sætte fokus på decentra-
lisering og de videregående uddannelsers øgede ansvar, sikre flere en
videregående uddannelse, herunder studerende med en ikke-traditionel
baggrund, arbejde for øget offentligt privat-samspil samt forbedre studie-
og uddannelsesmiljø.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at alle lande vil kunne tilslutte sig, at forslaget drøftes på
rådsmødet (uddannelse) den 15. – 16. november 2007.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
32
8.
Studenter mobilitet: udvide den sociale dimension inden for
Erasmus mobilitet
- udveksling af synspunkter
1. Resumé
Formandskabet ønsker, at der gennemføres en udveksling af synspunkter om en bre-
dere social basis for mobilitet vedrørende Erasmus-studerende. Formandskabet har
udarbejdet er spørgsmål til styring af debatten
2. Baggrund.
Under det portugisiske formandskab har man i Lissabon i oktober 2007
markeret 20-året for etableringen af det første Erasmus-program. Der er
ca. 2 mio. studerende, der har deltaget i programmet.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formandskabet ønsker at drøfte, hvorvidt der er socio-økonomiske bar-
rierer for at deltage i et Erasmus mobilitetsophold. Det anføres, at der er
analyser, der viser, at et stort flertal af Erasmus studerende anfører, at
deres forældres indkomst ligger på eller over gennemsnittet i deres lande.
Yderligere, nævnes det, rapporterer 55% at deres Erasmus stipendium
var utilstrækkeligt for deres mobilitet ophold.
Det skal nævnes, at Kommissionen har oplyst, at sammensætningen af
Erasmus studerende er identisk med sammensætningen af studerende
generelt på de videregående uddannelser.
Til styring af debatten har formandskabet udarbejdet nedenstående
spørgsmål:
”Hvilke foranstaltninger tager medlemsstaterne, eller overvejer at tage,
for at fremme mobilitet blandt studerende, herunder særligt støtte til
studerende med mindre favorable socio-økonomisk baggrund?”
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomi-
en, miljøet eller beskyttelsesniveauet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
33
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administra-
tive konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU´s budget.
9. Høring
Forslaget har været behandlet på et møde den 30. oktober 2007 i EU-
specialudvalget vedrørende uddannelse m.v. Specialudvalget havde ingen
bemærkninger til dette punkt.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
En række medlemsstater tillader ikke, at deres studerende kan medtage
studiestøtte i forbindelse med mobilitetsophold på udenlandske instituti-
oner. Ligeledes gives der i en række medlemsstater ikke yderligere tilskud
fra den institution, der sender.
Fra dansk side har vi tidligere fremhævet, at særligt muligheden for at
medtage stipendiestøtte under mobilitetsophold er en kritisk variabel for
deltagelse i sådanne ophold.
Fra dansk side vil vi deltage konstruktivt i debatten, herunder understre-
ge betydning af at kunne medtage stipendiestøtte til studieophold i ud-
landet. Vi vil også fremhæve andre faktorer, herunder sproglig og kultu-
rel forberedelse forud for gennemførelsen af opholdet.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at alle medlemsstater kan støtte formandskabets forslag til
debat.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
406193_0034.png
34
Ungdom
12.
Forslag til Rådets og repræsentanter for medlemsstaternes
regeringer, forsamlet i Rådets resolution om implementering
af fælles målsætninger for unges frivillige aktiviteter.
- vedtagelse
1. Resumé
Gennem vedtagelsen af en resolution ønsker formandskabet at styrke indsatsen for
unges deltagelse i frivillige aktiviteter i medlemsstaterne.
2. Baggrund.
I resolution af 15. november 2004 vedtog Rådet at anvende de fælles
målsætninger også på unges frivillige aktiviteter med det formål at udvik-
le, fremme og anerkende unges deltagelse i frivillige aktiviteter, og at
medlemsstaterne skulle aflægge rapport om resultaterne heraf ved ud-
gangen af 2006.
I meddelelse af 5. september 2007 foreslår Kommissionen medlemssta-
terne at bekræfte relevansen og værdien heraf i sammenhæng med for-
slaget om en øget indsats for at implementere de fælles målsætninger.
Med udgangspunkt heri og i de indsendte nationale rapporter fra med-
lemsstaterne ønsker det portugisiske formandskab nu at prioritere dette
område ved fremsættelsen af det foreliggende forslag til resolution.
Forslaget ligger i forlængelse af Rådets resolutioner af henholdsvis 20.
juli 2006 om anerkendelse af værdien af ikke-formel og uformel læring
inden for ungdomsområdet og af 31. oktober 2006 om implementerin-
gen af de fælles mål for unges deltagelse og information til unge med
henblik på at fremme deres aktive europæiske medborgerskab.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formålet med resolutionen er at sætte mere fokus på anerkendelsen og
værdien af den indsats, som unge yder gennem deltagelse i en række fri-
villige aktiviteter til gavn for både dem selv og samfundet. Dette bør bl.a.
ske ved fjernelsen af barrierer af lovgivningsmæssig (fx visa-lovgivning)
og anden art for at lette unges deltagelse i relevante frivillige aktiviteter.
Resolutionsudkastet opfordrer medlemsstaterne til
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
35
at opstille nationale strategier for at integrere unges frivillige ak-
tiviteter i deres nationale udviklingsplaner på ungdomsområdet
at inkludere ungdomslederes og ungdomsarbejderes indsats heri
at gøre dette i tæt samarbejde med alle relevante aktører på det
ungdomspolitiske område, herunder ungdomsorganisationer og
andre frivillige organisationer
senest i september 2008 at identificere indsatsområder for unges
frivillige aktiviteter i forbindelse med opstillingen af nationale
strategier
at sikre implementeringen af de fælles målsætninger gennem
opstilling af mekanismer til såvel forberedelse af som opfølg-
ning på aktiviteterne
at involvere de unge og deres organisationer i alle dele af be-
slutningsprocesserne
at opmuntre virksomhederne til at støtte unges frivillige aktivi-
teter inden for rammerne af deres sociale ansvar ved bl.a. at an-
erkende de færdigheder og kompetencer, som unge opnår gen-
nemfrivilligt arbejde, for derved at lette deres overgang fra skole
til erhverv
at blive enige om fælles værdier og principper for unges delta-
gelse i frivillige aktiviteter og herunder diskutere behovet for
mulige ekstra værktøjer.
Resolutionsudkastet noterer sig i øvrigt Kommissionens hensigt om at
iværksætte en høring med det formål at identificere nye metoder til at
fremme unges deltagelse i frivillige aktiviteter og anerkendelsen af disse.
Samtidig opfordres Kommissionen til fuldt ud at udnytte eksisterende
muligheder i bl.a. Den Europæiske Volontørtjeneste (EVS), Det Euro-
pæiske Kvalitetscharter for Mobilitet, Europass og det planlagte Euro-
pean Qualifications Framework (EQF).
I udkastet opfordres Kommissionen og medlemsstaterne endelig til i
fællesskab at forstærke anvendelsen af den åbne koordinationsmetode på
unges frivillige aktiviteter og at diskutere implementeringen heraf inden
for rammerne af den evaluering af de ungdomspolitiske målsætninger,
som skal finde sted i 2009.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Spørgsmålet er ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomi-
en, miljøet eller beskyttelsesniveauet
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administra-
tive konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU's budget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
406193_0036.png
36
9. Høring
Forslaget har været drøftet på et møde i EU-specialudvalget for uddan-
nelse og ungdom den 30. oktober 2007.
Der fremkom følgende synspunkter:
Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF) nævnte, at der ikke var sket så meget
på området hidtil, så derfor var DUF glad for den større fokus på samar-
bejde med bl.a. den frivillige sektor. DUF beklagede dog, at den oprinde-
lige henvisning til ungdomspolitikken var fjernet.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen forventer at kunne støtte formandskabets forslag.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at alle medlemsstater kan støtte formandskabets forslag.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
37
13.
Forslag til konklusioner vedtaget af Rådet, og repræsentanter
for medlemsstaternes regeringer forsamlet i Rådet, om en
tværgående tilgang til ungdomspolitik for at unge kan udnyt-
te deres fulde potentiale og deltage aktivt i samfundet.
- vedtagelse
1. Resumé
Formandskabet ønsker en drøftelse og efterfølgende vedtagelse af et sæt rådskonklusio-
ner med baggrund i Kommissionens meddelelse ”Fremme af unges aktive deltagelse i
uddannelse, beskæftigelse og i samfundet generelt.”
2. Baggrund.
Den 5. september 2007 vedtog Kommissionen en meddelelse med titlen
”Promoting young people’s full participation in education, employment
and society.” Baggrunden herfor er et ønske om at sætte fokus på beho-
vet for en mere tværsektoriel ungdomspolitik, byggende på et intensive-
ret samarbejde mellem beslutningstagere og de unge på europæisk, nati-
onalt, regionalt og lokalt niveau.
Det portugisiske formandskab ønsker nu i forlængelse af drøftelserne på
rådsmøderne under det tyske formandskab i februar og maj 2007 om de
fremtidige perspektiver for europæisk ungdomspolitik at få vedtaget et
sæt rådskonklusioner om en mere tværsektoriel tilgang til ungdomspolitik
på europæisk plan.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Med konklusionsudkastet ønsker formandskabet at fremme en mere
struktureret tilgang til ungdomspolitik på europæisk plan. Dette ses som
en nøglefaktor i at få løst de problemer, som unge står over for i med-
lemslandene.
Udgangspunktet bør fortsat tages i en struktureret dialog med de unge og
deres organisationer som led i implementeringen af den Europæiske
Ungdomspagt fra 2005 og inden for rammerne af den åbne koordinati-
onsmetode, som blev introduceret i 2002 også på ungdomsområdet og
inden en evaluering heraf efter beslutning i Rådet skal finde sted i 2009.
På den baggrund opfordrer formandskabet medlemsstaterne til
at fremme indsatsen for at få unge til at tage en uddannelse og et
arbejde, forbedre deres sociale og sundhedsmæssige vilkår og ge-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
38
nerelt øge deres aktive deltagelse i samfundslivet med respekt for
unges forskellighed og uden at diskriminere
at styrke deres indsats for at implementere de ungdomspolitiske
målsætninger inden for Lissabon-strategien
at give ungdomsspørgsmål en bedre placering i de nationale re-
formprogrammer
at øge opmærksomheden om ungdomsspørgsmål blandt alle re-
levante aktører i samfundet
at styrke den strukturerede dialog med de unge og deres organi-
sationer og involvere dem i beslutningsprocesserne
at fremme kønsmæssig ligestilling i ungdomspolitiske spørgsmål
at anerkende relevansen af at sætte ind tidligt med kvalitetsud-
dannelsestilbud til de unge
at bruge eksisterende mekanismer bedre til at forhindre tidligt
skolefrafald
at arbejde for en modernisering af uddannelsessystemerne, såle-
des at de hele tiden lever op til kravene på arbejdsmarkedet
at sørge for relevante rådgivnings- og vejledningssystemer og
praktikpladser til unge
at modarbejde tendenser til diskriminering af unge på arbejds-
markedet og andre steder
at udarbejde ”flexicurity-strategier” med udgangspunkt i analyser
af arbejdsmarkederne specielt for så vidt angår unges beskæftigel-
sesforhold
at fremme anerkendelsen af nøglekompetencer for livslang læring
allerede på et tidligt stadium som en kombination af viden, fær-
digheder og holdninger i den relevante situation
at fremme entreprenørskab blandt unge.
Endvidere opfordrer konklusionsudkastet medlemsstaterne og Kommis-
sionen til i fællesskab at udnytte de muligheder for økonomisk støtte,
som de forskellige EU-programmer indeholder, først og fremmest pro-
grammet Aktive Unge, men også den europæiske socialfond og regional-
fond m.fl.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Spørgsmålet er ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomi-
en, miljøet eller beskyttelsesniveauet
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administra-
tive konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU's budget.
9. Høring
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
406193_0039.png
39
Punktet har været drøftet på et møde den 30. oktober 2007 i EU-
specialudvalget for uddannelse. Der fremkom følgende bemærkninger:
DUF fandt det yderst vigtigt at få sat fokus på dette felt. En sammen-
hængende ungdomspolitik er af afgørende betydning – også i forbindelse
med det øgede sektorarbejde (tværsektorialt og internationalt): Vigtigt, at
unge få bedre redskaber til at begå sig i de forskellige fora.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Det forventes, at regeringens holdning vil være uændret i forhold til dis-
kussionen på rådsmøderne den 16. februar og den 25. maj 2007. Den
gentages derfor her:
”Regeringen støtter det nuværende arbejde på ungdomsområdet, som
både består af konkret støtte til en bred vifte af ungdomsaktiviteter via
det nye Ungdomsprogram og et mere policyrettet analysearbejde baseret
på Hvidbogen om Unge fra 2002 ved hjælp af den åbne koordinations-
metode. Ungdomspagten, der primært retter sig mod sektorpolitikker
som uddannelse, beskæftigelse og sociale forhold, er et integreret led i de
nationale reformprogrammer, hvorfor den primære opfølgning herpå
sker gennem de koordinerede nationale rapporter.
Fra dansk side ser man gerne en udvikling af samarbejdet på fællesskabs-
niveau, dersom dette sker på frivilligt grundlag og med udgangspunkt i
konkrete nationale behov. Regeringen kan derfor støtte, at aktiviteter,
der understøtter dette, iværksættes, f.eks. ved etablering af en række om-
råder (clusters) der kan danne basis for udveksling af best practise lande-
ne imellem.
Regeringen finder imidlertid ikke, at der bør etableres en ny særlig koor-
dineret indsats af Rådet (ungdomsområdet) på fællesskabsniveau i for-
hold til Ungdomspagten og Lissabon-strategien, da dette skønnes at ville
etablere et nyt unødigt bureaukratisk niveau.”
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at alle medlemsstater vil kunne tilslutte sig formandskabet
udkast til rådskonklusioner.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
40
14.
Større vægt på ungdomspolitiske spørgsmål ved implemente-
ringen af Den Europæiske Ungdomspagt"
- udveksling af synspunkter.
1. Resumé
Formandskabet ønsker en drøftelse af mulighederne for at lægge større vægt på ung-
domspolitiske spørgsmål ved implementeringen af Den Europæiske Ungdomspagt. Til
brug herfor har formandskabet udarbejdet to spørgsmål.
2. Baggrund.
Det portugisiske formandskab ønsker at fortsætte drøftelsen af princip-
per og perspektiver for en fremtidig ungdomspolitik på europæisk plan.
Dette sker i overensstemmelse med det fælles arbejdsprogram for de
tyske, portugisiske og slovenske formandskaber med overskriften ”social
og erhvervsmæssig integration af unge.”
Med udgangspunkt i Kommissionens meddelelse af 5. september 2007
om fremme af unges aktive deltagelse i uddannelse, beskæftigelse og i
samfundet generelt vil formandskabet fremme en langsigtet tilgang til
udvikling af en mere tværsektoriel ungdomspolitik på europæisk plan,
som inkluderer unges deltagelse i dialogen og i vedtagelsen af beslutnin-
ger, der har betydning for deres livsvilkår.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formålet med diskussionen er fortsat at overveje og reflektere over,
hvordan det eksisterende samarbejde på ungdomsområdet kan styrkes,
specielt hvad angår emner med relation til Den Europæiske Ungdoms-
pagt. Denne fokuserer på fire områder som særligt vigtige for unges ”ak-
tive medborgerskab:”
1. Deltagelse i samfundslivet i bred forstand
2. Tilstrækkelig information til unge om relevante aktiviteter m.v.
3. Frivillige aktiviteter, og
4. Større viden om og forståelse af unge.
Formandskabet mener, at det trods fremskridt mod at etablere en egent-
lig tværsektoriel ungdomspolitik på europæisk plan er nødvendigt at søge
at skabe stærkere bånd mellem de aktioner, som iværksættes af beslut-
ningstagere og relevante aktører på både regerings- og NGO-niveau og
de instrumenter, de har til rådighed for at opnå de fælles mål, defineret
gennem Lissabon-strategien.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
406193_0041.png
41
Det skønnes derfor nødvendigt med en endnu kraftigere indsats for at
implementere Den Europæiske Ungdomspagts målsætninger. Dette kan
ske ved et bedre samspil mellem:
Processerne: Lissabon-processens vægt på vækst og beskæftigel-
se, den åbne koordinationsmetodes mål om social inkludering og
beskyttelse og Uddannelse 2010 arbejdsprogrammets mål på
ungdomsområdet.
Programmer og fonde: PROGRESS-programmet, den Europæi-
ske Socialfond, det 7. rammeprogram for forskning og udvikling,
programmet for Livslang Læring og programmet Aktive Unge.
Politikker og lovgivning: De relevante direktiver på beskæftigel-
sesområdet, arbejdstids- og miljø-regler, regler for deltidsbeskæf-
tigelse af unge m.m.
Andre relevante initiativer for unge fra de internationale organi-
sationer: FN, ILO, WB, OECD, UNESCO.
Formandskabet skønner det derfor nødvendigt at etablere en ny ar-
bejdsmetode for at opnå de stillede mål, først og fremmest via bedre og
mere ansvarligt samarbejde mellem beslutningstagere inden for det ung-
domspolitiske område. Det bør i den forbindelse være de europæiske
ungdomsministres opgave regelmæssigt at vurdere, hvordan det går med
implementeringen af de europæiske målsætninger på ungdomsområdet
og i givet fald at beslutte, om og hvordan der kan ske forbedringer.
Specielt på nationalt plan bør der sættes øget fokus på ungdomsområdets
placering i de nationale reformprogrammer i relation til den beskæftigel-
sesmæssige virkning af de forskellige aktioner. Strategier for implemente-
ringen af Ungdomspagten bør endvidere opbygges på regionalt plan tilli-
ge med nye afrapporteringsmekanismer for brugen af midler fra den
europæiske socialfond. Oplysninger om god praksis bør udveksles på
tværs af medlemsstaterne for på den måde at styrke grundlaget for op-
bygningen af fremtidige initiativer på det ungdomspolitiske område med
henblik på input til den evaluering af de ungdomspolitiske målsætninger,
som skal finde sted i 2009.
På baggrund heraf inviterer formandskabet de europæiske ungdomsmini-
stre til at diskutere følgende to spørgsmål:
1) Hvilke former for bæredygtige værktøjer kan udvikles for at støt-
te en ny og bedre arbejdsmetode til at opnå Lissabon-strategiens
målsætninger på det ungdomspolitiske område? Spørgsmålet skal
ses i lyset af revisionen af Lissabon-strategiens ”integrerede ret-
ningslinier for vækst og beskæftigelse.”
2) Hvilke instrumenter kan være til nytte i processen med at forbed-
re implementeringen af Den Europæiske Ungdomspagt fra 2005
for derigennem at gøre fremskridt mod målet ”bedre social og
erhvervsmæssig integration af unge”?
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
406193_0042.png
42
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Spørgsmålet er ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomi-
en, miljøet eller beskyttelsesniveauet
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administra-
tive konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU's budget.
9. Høring
Punktet har været drøftet på et møde den 30. oktober 2007 i EU-
specialudvalget for uddannelse. Der fremkom følgende bemærkninger:
DUF fandt det yderst vigtigt at få sat fokus på dette felt. En sammen-
hængende ungdomspolitik er af afgørende betydning – også i forbindelse
med det øgede sektorarbejde (tværsektorialt og internationalt): Vigtigt, at
unge få bedre redskaber til at begå sig i de forskellige fora.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Det forventes, at regeringens holdning vil være den samme, som blev
fremført i forbindelse med rådsmødet den 16. februar 2007. Den genta-
ges derfor her:
”Regeringen støtter det nuværende arbejde på ungdomsområdet, som
både består af konkret støtte til en bred vifte af ungdomsaktiviteter via
det nye Ungdomsprogram og et mere policyrettet analysearbejde baseret
på Hvidbogen om Unge fra 2002 ved hjælp af den åbne koordinations-
metode. Ungdomspagten, der primært retter sig mod sektorpolitikker
som uddannelse, beskæftigelse og sociale forhold, er et integreret led i de
nationale reformprogrammer, hvorfor den primære opfølgning herpå
sker gennem de koordinerede nationale rapporter.
Fra dansk side ser man gerne en udvikling af samarbejdet på fællesskabs-
niveau, dersom dette sker på frivilligt grundlag og med udgangspunkt i
konkrete nationale behov. Regeringen kan derfor støtte, at aktiviteter,
der understøtter dette, iværksættes, f.eks. ved etablering af en række om-
råder (clusters) der kan danne basis for udveksling af best practise lande-
ne imellem.
Regeringen finder imidlertid ikke, at der bør etableres en ny særlig koor-
dineret indsats af Rådet (ungdomsområdet) på fællesskabsniveau i for-
hold til Ungdomspagten og Lissabon-strategien, da dette skønnes at ville
etablere et nyt unødigt bureaukratisk niveau.”
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at alle medlemsstater vil kunne tilslutte sig formandska-
bets oplæg til debat.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.