Europaudvalget 2007-08 (1. samling)
2830+2831 - Almindelige anl. Bilag 2
Offentligt
406663_0001.png
NOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
6. november 2007
Meddelelser fra Kommissionen: En integreret EU-havpolitik,
KOM(2007) 575 endelig, og Konklusioner fra høringen om en euro-
pæisk hav-politik, KOM(2007) 574 endelig
Resumé
Kommissionen har offentliggjort to meddelelser, der tjener som en op-
følgning på den ca. et år lange konsultationsproces vedrørende Den Ma-
ritime Grønbog (KOM(2006)275).
Med henvisning til de indkomne høringsbidrags opbakning til en holistisk
tilgang til det maritime område, præsenteres en integreret maritim poli-
tik, der dels retter sig mod EU-tiltag dels vil indebære retningslinier til
medlemsstaterne vedrørende deres forvaltningsmæssige ramme og tilret-
telæggelse af maritime politikker.
Der præsenteres tillige en lang række kommende eller parallelle initiati-
ver inden for en bred vifte af politikområder fra fiskeri og turisme over
søtransport og kystvagtsamarbejde til miljø- og forskningsmæssige tiltag.
Meddelelserne vil ikke i sig selv have lovgivningsmæssige, samfundsøko-
nomiske, statsfinansielle eller erhvervsøkonomiske konsekvenser. Det kan
ikke udelukkes, at den senere udmøntning af forslagene vil kunne få så-
danne konsekvenser, hvilket imidlertid må vurderes særskilt, når forsla-
gene forligger.
1.
Baggrund og indhold
Kommissionen er fremkommet med to meddelelser vedrørende en inte-
greret EU-havpolitik. De blev offentliggjort af Kommissionen 10. okto-
ber 2007 og modtaget i Rådet den 15. oktober 2007. De tager afsæt i den
et år lange konsultationsproces vedrørende Den Maritime Grønbog, hvor-
til også den danske regering afgav høringsbidrag i april 2007.
Den ene meddelelse er et resumé af den stedfundne konsultationsproces,
hvor der er modtaget mere end 490 bidrag fra medlemsstaterne og en lang
række maritime aktører. Det konstateres bl.a., at samtidig med at respon-
denterne i konsultationsprocessen i høj grad har peget på vigtigheden af
subsidiaritetsprincippet, og international regelfastsættelse, går de ind for
en integreret tilgang i forhold til EU’s havpolitik. Det indebærer bl.a.
grundlæggende støtte til miljømæssig bæredygtighed og sikring af kon-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/5
kurrenceevne samt udviklingen af visse fælles værktøjer for en fælles po-
litik.
Den anden meddelelse (også kaldet Den Maritime Blåbog) lancerer mari-
time politiske foranstaltninger. Kommissionen forslår skabelsen af en in-
tegreret maritim politik for EU, som skal søge øget interaktion mellem
politikområder, udvikle fælles redskaber, identificere og udnytte synergi-
er, og undgå samt løse konflikter. Det indebærer bl.a., at Kommissionen
selv vil fremlægge mere integrerede forslag. Desuden vil man foreslå et
sæt ikke-bindende retningslinier for de nationale integrerede maritime po-
litikker, og at der fra år 2009 årligt aflægges en rapport om EU’s og med-
lemsstaternes handlinger i medfør heraf. Dette vedrører medlemsstaternes
interne maritime politik-koordination og styringsmæssige ramme. Man
vil tillige skabe en struktur for konsultation af maritime høringsparter.
I tillæg hertil varsles en lang række kommende tiltag inden for forskellige
maritime politikområder. Foranstaltningerne beskrives i øvrigt nærmere i
en ledsagende handlingsplan. De vedrører et bredt spektrum af emner fra
søtransport til de maritime erhvervs konkurrenceevne, beskæftigelse,
forskning, fiskeri og beskyttelse af havmiljøet. De omfatter:
-
-
et integreret netværk for maritim overvågning og bedre samarbej-
de mellem medlemsstaternes kystvagter og relevante instanser
en køreplan for medlemsstaternes fysiske planlægning på det ma-
ritime område i form af ikke-bindende retningslinier og udveks-
ling af bedste praksis
et europæisk havobservations- og datanetværk samt kortlægning
af medlemsstaternes farvande
et europæisk søtransportområde uden barrierer, der tjener til let-
telse af skibsfart mellem EU-havne
en omfattende søtransportstrategi for år 2008-2018
en ny havnepolitik
fremme af et europæisk netværk for maritim klyngedannelse
en gennemgang af undtagelser i EU’s arbejdsmarkedslovgivning
for skibsfarts- og fiskerisektorerne
fremme af et certifikat for maritim ekspertise
aktiv støtte til internationale bestræbelser på at mindske luftforu-
rening og drivhusgasemissioner fra skibe
imødegåelse af klimaforandringernes virkninger for kystområder
fremsættelse af forslag om ophugning af skibe på en effektiv, sik-
ker og bæredygtig måde og under behørig hensyntagen til igang-
værende internationale bestræbelser
bekæmpelse af ulovligt, urapporteret og ureguleret fiskeri, af ud-
smid og af ødelæggende højsøbundtrawlfiskeri
en europæisk maritim forskningsstrategi
optimering af livskvaliteten i kystområder, bl.a. gennem fremme
af maritim turisme og bedre formidling af oplysninger om dispo-
nible EU-midler
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
406663_0003.png
3/5
-
-
fremme af Europas position vedrørende internationale maritime
anliggender, herunder i internationale fora
afholdelse af en havets dag i Europa og lancering af et europæisk
atlas over havene
2.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig i sagen.
3.
Nærhedsprincippet
Da meddelelsen ikke indeholder lovgivningsforslag er en vurdering af nær-
hedsprincippet ikke relevant. Såfremt meddelelsen udmøntes i egentlige
lovgivningsforslag vil nærhedsprincippet blive vurderet i notater herom.
4.
Gældende dansk ret
Da meddelelserne ikke er udmøntet i forslag til retsakter, indebærer de ikke
konsekvenser for gældende dansk ret.
5.
Høring
Meddelelserne er blevet sendt i høring hos nedenstående organisationer.
Høringsprocessen er endnu ikke afsluttet. Efter modtagelsen af høringssvar
vil Folketinget blive tilsendt et revideret notat:
Danske Regioner, Danmarks Fiskeriforening, Danske Maritime, Hotel-, Re-
staurant-, og Turisterhvervets Arbejdsgiverforening, HK Service, 3F Fagligt
Fælles Forbund, Fiskernes Forbund, Sømændenes Forbund i Danmark, CO-
Søfart, Restaurationsbranchens Forbund, Maskinmestrenes Forening,
Kommunernes Landsforening, Dansk Industri, Foreningen af Danske Pri-
vathavne, Danske Speditører, Danmarks Skibsmæglerforening, Danmarks
Rederiforening, Radiotelegrafistforeningen af 1917, Rederiforeningen for
mindre Skibe/Bilfærgernes Rederiforening, Søfartens ledere, Rederifor-
eningen af 1895, WWF Verdensnaturfonden, Danmarks Naturfredningsfor-
ening, Greenpeace, Vindmølleindustrien, Danmarks Vindmølleforening,
Dansk Energi, Danske Havne, Danske Havnevirksomheder, Danske Er-
hverv.
6.
Andre landes holdninger
En række medlemsstater har på en maritim konference afholdt af det portu-
gisiske formandskab den 22. oktober i år tilkendegivet, at de ikke kan frem-
komme med præcise holdninger til forslagene, før de er udmøntet i mere
konkrete forslag, og før der er gennemført nationale høringer af forslagene.
Man er dog fremkommet med nogle første uforpligtende tilkendegivelser.
Alle medlemsstater støtter således overordnet set en holistisk integreret EU
maritim politik, der skal fremme vækst, beskæftigelse og miljømæssig bæ-
redygtighed. Frankrig, Spanien og Portugal synes særligt positivt indstillede
over for en integreret politik, der også har konsekvenser for den nationale
maritime forvaltningsmæssige ramme. De synes også positive over for et
bedre samarbejde mellem medlemsstaternes kystvagter, hvori de støttes af
Grækenland. Det portugisiske formandskab har desuden foreslået såkaldte
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
406663_0004.png
4/5
”nationale fokuspunkter” i form af højtstående kontaktpersoner i medlems-
landene med hvem formandskabet skal kunne drøfte maritime spørgsmål.
Sigtet er at undgå sektoriserede drøftelser. Der har generelt været støtte til
forslaget blandt medlemslandene.
Flere medlemsstater, heriblandt Nederlandene og Storbritannien, har under-
streget vigtigheden af, at subsidiaritetsprincippet respekteres, og at nye til-
tag skal tilføre en reel merværdi. De har i øvrigt tillige med bl.a. Græken-
land pointeret vigtigheden af global regelfastsættelse i forhold til skibsfar-
ten. Landene byder i øvrigt generelt set de miljømæssige tiltag velkomne,
herunder internationalt rettede bestræbelser til reduktion af luftforurening
og drivhusgasemissioner fra skibe.
7.
Foreløbig dansk holdning
Fra dansk side er man generelt positivt indstillet over for udviklingen af en
integreret maritim politik på EU-plan, der bl.a. søger at sikre international
konkurrencedygtighed samt håndtere klimaforandringer, maritim sikkerhed
og beskyttelse af det marine miljø.
Da meddelelsen om den integrerede maritime politik i vid udstrækning opli-
ster særskilte (kommende) meddelelser og tiltag fra Kommissionen, er det
vanskeligt at tage en endelig stilling hertil, førend disse foreligger. Over-
ordnet set er det dog afgørende, at tiltag tilfører reel merværdi i forhold til
medlemsstaternes eksisterende aktiviteter, herunder i forhold til maritim
overvågning og samarbejde mellem kystvagter og lignende instanser, fysisk
planlægning og data- og informationsnetværk. Endvidere vil de budget-
mæssige implikationer af tiltagene skulle vurderes, hvilket vil kræve mere
udførlige oplysninger om de påtænkte aktiviteter og eventuelle meromkost-
ninger. Fra dansk side er man i den forbindelse opmærksom på, at aktivite-
ter i forhold til bl.a. maritim overvågning og data- og informationsnetværk
erfaringsmæssigt er omkostningskrævende.
8.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Da der ikke i meddelelserne sker udmøntning i forslag til retsakter, har de
ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. En
eventuel senere udmøntning af de varslede initiativer vurderes dog at kunne
få statsfinansielle konsekvenser. Sådanne udgiftskonsekvenser vil skulle
vurderes særskilt.
9.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Da der ikke i meddelelserne sker udmøntning i mere præcist beskrevne til-
tag eller forslag til retsakter, har de ikke i sig selv samfundsøkonomiske
konsekvenser. Disse vil skulle vurderes særskilt i forbindelse med en even-
tuel udmøntning af de varslede initiativer.
10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Da der ikke i meddelelserne sker udmøntning i forslag til retsakter, har de
ikke i sig selv administrative konsekvenser for erhvervslivet. Sådanne kon-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
406663_0005.png
5/5
sekvenser vil skulle vurderes særskilt i forbindelse med en eventuel ud-
møntning af de varslede initiativer.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Meddelelserne har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaud-
valg. Grundnotat og revideret grundnotat vedrørende meddelelsernes for-
løber – Den Maritime Grønbog (KOM(2006)275) – blev oversendt til
Folketinget henholdsvis den 11. december 2006 og den 24. april 2007,
idet regeringens høringsbidrag til konsultationsprocessen vedrørende
Grønbogen var vedlagt sidstnævnte.