Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2834 - Landbrug og fiskeri Bilag 3
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2.1 Kontoret for europapolitik og internationale relationer/MLFN
Den 4. december 2007
FVM 471
Referat af møde i Rådet (landbrug og fiskeri) den 26. - 27. november 2007
1. Sundhedstjekket
Kommissionen præsenterede kort oplægget til Kommissionens meddelelse om sundhedstjekket af
den fælles landbrugspolitik, der skal danne grundlag for idéer til mulige løsninger/justeringer. Der
vil i december og januar blive gennemført høring af interessenter og på den baggrund forventer
Kommissionen, at fremlægge formelle forslag i maj 2008. Rådet havde herefter en indledende drøf-
telse af meddelelsen, som generelt blev modtaget positivt af samtlige medlemslande, dog med vari-
erende grad af entusiasme.
For så vidt angik enkeltbetalingsordningen som sådan, var der enkelte lande, der mente, at man
skulle bibeholde den nuværende ordning og navnlig en del nye medlemsstater udtalte, at man øn-
skede at beholde den nuværende forenklede udbetalingsordning (SAPS), der er en flat-rate model
helt til 2013. En del lande ønskede yderligere forenkling, herunder især en yderligere forenkling af
krydsoverensstemmelseskravene. For så vidt angår afkobling af støtten, var der en del lande, der
ønskede yderligere afkobling, mens enkelte lande mente, at yderligere afkobling er præmaturt. Ved-
rørende Kommissionens forslag om capping, var stort set alle de lande, der udtalte sig herom, imod
capping og et enkelt land, mente at man i capping-kriterierne ikke alene skulle se på størrelsen af de
udbetalte beløb, men også antallet af medarbejdere. Vedrørende minimumstørrelsen af de bedrifter,
der er berettiget til støtte, lå det enkelte lande på sinde, at de 0,3 ha, ikke skulle hæves til 1 ha.
Vedrørende markedsforanstaltningerne var der bred tilslutning til en blød landing, for så vidt angår
udfasning af mælkekvoterne pr. 2015. Et enkelt land ønskede en hurtigere udfasning og et par lande
ønskede at bibeholde mælkekvoterne med henblik på at oppebære national mælkeproduktion. Man-
ge medlemsstater ønskede at bibeholde interventionsmekanismerne som et sikkerhedsnet. Kun få
lande ønskede en fuldstændig afskaffelse af interventionsforanstaltningerne. Foranstaltninger til kri-
sestyring og risikostyring blev støttet af enkelte lande, ligesom enkelte lande udtalte sig direkte her-
imod, idet de fremhævede, at dette burde varetages af den private sektor. Kun få lande kommente-
rede på spørgsmålet om at gøre afskaffelsen af udtagningsforpligtelsen permanent.
Mange lande støttede Kommissionen i, at der i yderligere grad skal tages hånd om de nye udfor-
dringer til landbruget i form af klima, biodiversitet, vandforvaltning, m.v., idet det i den forbindelse
blev nævnt, at landbruget skal belønnes for at tage hånd om disse udfordringer og spørgsmålet om,
hvor pengene hertil skal komme fra, blev rejst. Nogle lande fandt, at søjle 2 skulle styrkes i den
henseende, uden dog at støtte yderligere modulation, der alene blev støttet af få lande.
Af andre temaer, nævnte en del lande for det første, spørgsmålet om at sikre selvforsyningen af fø-
devarer i EU, idet det blev fremhævet som et af den fælles landbrugspolitiks oprindelige mål. End-
videre udtalte en del medlemsstater støtte til, at der i udformningen af den fælles landbrugspolitik
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
skal tages hensyn til de struktursvage områder og sektorer såvel som traditionelle produktionsmøn-
stre. Ligeledes udtalte nogle lande, at der skulle tages hensyn til de berettigede forventninger, som
landmændene måtte have til indkomststøtte. Endelig blev det fremført, at EU skulle stille samme
krav til tredjelande om overholdelse af f.eks. miljøstandarder, som der stilles til EU’s egne land-
mænd.
Fra dansk side blev der talt for liberalisering af den fælles landbrugspolitik, herunder yderligere for-
enklinger af enkeltbetalingsordningen og reglerne om krydsoverensstemmelser, større fokus på in-
novation og udvikling og behovet for at løse de store udfordringer med øget global konkurrence,
klimaforandringer og vandmiljø.
2. Bomuldsreform
Kommissionen præsenterede forslaget til en reform af støtten i bomuldssektoren.
3. Spiritus
Punktet var ikke på dagsordenen.
4. Krydsoverensstemmelse
Punktet var ikke på dagsordenen.
5. Vinreform
I forbindelse med rådsmødet afholdt formandskabet trilaterale drøftelser med en række lande om
mulighederne for et kompromis for reformen af markedsordningen for vin. Formandskabet opsum-
mede afslutningsvist i plenum resultatet af de trilaterale drøftelser. Der havde været enighed om, at
der skal gennemføres en højere grad af markedsorientering. Af politiske udeståender, der skal be-
handles i december, nævntes datoen for liberalisering af plantningsrettigheder, mærkning af bordvi-
ne, budgetrammen og anvendelsen af de nationale konvolutter samt sukkertilsætning.
6. Suspendering af importtolden for korn
Kommissionen præsenterede sit forslag til suspension af importafgifterne for korn, som fik bred
støtte i Rådet.
7. Konsultationer mellem EU og Norge om fiskerimuligheder for 2008
Kommissionen orienterede om resultaterne af forhandlingerne om den årlige aftale med Norge for
fiskeriet i Nordsøen i 2008, som Kommissionen fandt rimelig og balanceret. De berørte lande, her-
under Danmark, udtrykte generel tilfredshed med forhandlingsresultatet.
8. Genopretningsplan for tun
Der blev opnået politisk enighed om forslaget til en flerårig genopretningsplan for almindelig tun i
det østlige Atlanterhav og Middelhavet.
9. Forenkling af den fælles fiskeripolitik
Kommissionen orienterede om arbejdet med forenklingen af lovgivningen under den fælles fiskeri-
politik, idet det blev fremhævet, at navnlig frontloadingen og høringen af sektoren var blevet styrket
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
samt at der var sket forenkling ved de nye de minimis bestemmelser, gennemførelsesbestemmelser
for Fiskerifonden og forslag om bekæmpelse af IUU.
10. Meddelelse og forslag om ulovligt, urapporteret og ureguleret fiskeri
Endelig drøftede Rådet Kommissionens rapport om, hvordan man kan forebygge, afværge og stand-
se ulovligt, urapporteret og ureguleret fiskeri, drøftelserne vil fortsætte under det slovenske for-
mandskab. Flere lande støttede grundlæggende forslaget.
11. TAC/kvoter for Sortehavet
Punktet blev vedtaget som a-punkt.
12. Dataindsamling i fiskerisektoren
Punktet var ikke på dagsordenen.
Under
eventuelt
drøftede Rådet situationen på fodermarkedet og svinekødsmarkedet. Kommissio-
nen oplyste, at man agtede at foreslå eksportrestitutioner indført for svinekød.