Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2839+2840 - Almindelige anl. Bilag 1
Offentligt
408185_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Nordgruppen
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 28. november 2007
Rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser)
den 10.-11. december 2007
SAMLENOTAT
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 14. december 2007: Konklusioner ............ 2
2. Udvidelsespakken 2007 ................................................................................................ 5
3. Økonomiske Partnerskabsaftaler ................................................................................. 8
4. Det vestlige Balkan .....................................................................................................11
5. Mellemøsten ............................................................................................................... 13
6. Iran ............................................................................................................................. 15
7. Den Europæiske Naboskabspolitik (ENP) ............................................................... 18
8. Den Europæiske Sikkerheds- og Forsvarspolitik (ESDP) ........................................ 20
9. Sudan/Darfur ............................................................................................................. 23
10. Burma/Myanmar ....................................................................................................... 25
11. Somalia ....................................................................................................................... 27
12. Anmodning fra Kommissionen til Rådet om bemyndigelse til Kommissionen til at
åbne forhandlinger om en multilateral anti-piratkopieringsaftale, ACTA (Anti-
Counterfeiting Trade Agreement) .................................................................................... 29
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
408185_0002.png
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 14. december 2007: Konklusioner
15681/07
Nyt notat.
1. Resumé
Formandskabet ventes at præsentere udkast til konklusioner for mødet i Det Europæiske Råd
den 14. december 2007. Et første udkast er modtaget forud for Coreper II’s drøftelse heraf den
28. november. Hovedemnerne for topmødet ventes at blive vedtagelse af mandat for
vismandsgruppen, herunder erklæring om globalisering, samt Kosovo. Dertil kommer øvrige
aktuelle emner under eksterne relationer.
2. Baggrund
Mødet i Det Europæiske Råd den 14. december 2007 er et ordinært møde. I henhold til
gældende praksis forbereder Rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) Det
Europæiske Råds møder.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formandskabet vil i forbindelse med møde i Coreper II den 28. november præsentere et første
udkast til konklusioner for Det Europæiske Råd den 14. december. Konklusionerne indeholder
følgende struktur og emneområder:
Mandat for vismandsgruppe og globaliseringserklæring
Retlige og Indre Anliggender, herunder især migration og dets tilknytning til EU’s
vækst- og beskæftigelsesstrategi, politi- og retssamarbejdet samt kampen mod
terrorisme,
III. Økonomiske og sociale emner, herunder Lissabon-strategien, forskning og
udvikling, konkurrenceevne, klimaforandringer (Bali-topmødet) og energi,
bæredygtig udvikling samt maritim politik,
IV. Aktuelle emner under eksterne relationer.
Konklusionerne vil løbende blive udbygget, ikke mindst i lyset af resultaterne fra kommende
møder i Rådet inden for de nævnte områder. Hovedemnerne for selve topmødet ventes at blive
vedtagelse af mandat for vismandsgruppen, herunder erklæring om globalisering, samt Kosovo.
Dertil kommer øvrige aktuelle emner under eksterne relationer.
I.
II.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Hvad angår vismandsgruppen, ventes udkast til mandat at foreligge umiddelbart før DER
på forslag fra det portugisiske formandskab. Mandatet ventes klart at slå fast, at vismands-
gruppens arbejde ikke skal føre til nye traktatmæssige eller institutionelle ændringer. Fokus
ventes lagt på, hvorledes EU-samarbejdet i et langsigtet perspektiv vil kunne sikre konkrete
resultater for borgerne på de forskellige politikområder, givet de udfordringer, som
fremtiden og globaliseringen byder på. Vismandsgruppens arbejde ventes ikke afsluttet før
2009.
I forlængelse af nedsættelsen af en vismandsgruppe ventes det Europæiske Råd at vedtage en
fremadrettet globaliseringserklæring. Erklæringen er ikke en del af konklusionsteksten og er
endnu ikke cirkuleret.
Lissabon-traktaten ventes ikke at blive genstand for drøftelse på rådsmødet, men det kan
bemærkes, at i forberedelsen af undertegnelsen af Lissabon-traktaten vil Rådet i en nærmere
fremtid udmønte to beslutninger, som er en del af den samlede pakke om Lissabon-traktaten.
For det første vil Rådet bemyndige formandskabet til at genproklamere charteret om
grundlæggende rettigheder i den opdaterede version, som var en del af forfatningstraktaten. For
det andet vil Rådet i en skriftlig procedure vedtage den afgørelse om mindretalsbeskyttelse ved
flertalsbeslutninger (Ioannina-afgørelsen), som blev aftalt i forbindelse med det uformelle
topmøde den 18. oktober 2007. Både Charteret og Ioannina-afgørelsen træder først i kraft
samtidig med Lissabon-traktaten.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Udkastet til konklusioner for Det Europæiske Råd den 14. december d.å. har ikke i sig selv
statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget, for samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet. Det er dog muligt, at Det Europæiske Råd vil blive fulgt op af
konkrete retsakter/målsætninger/konklusioner eller andet, der vil kunne få sådanne
konsekvenser. Disse kan dog ikke vurderes på dette stadie.
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan generelt tilslutte sig det foreliggende udkast til konklusioner.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel tilslutning til formandskabets ønske om at fokusere konklusionerne på
ovennævnte emneområder.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalget.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
408185_0005.png
2. Udvidelsespakken 2007
KOM (2007) 0663
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte status for EU’s udvidelse på basis af Kommissionens årlige
udvidelsespakke, som blev fremlagt den 6. november 2007. Der forventes vedtaget
rådskonklusioner.
2. Baggrund
Kommissionens udvidelsespakke omfatter et strategidokument med hovedudfordringerne for
2007-2008 samt fremskridtsrapporter for Tyrkiet og Kroatien samt landene på Det vestlige
Balkan. Kommissionen har endvidere fremlagt reviderede tiltrædelsespartnerskaber for
kandidatlandene Tyrkiet, Kroatien og Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien.
Tiltrædelsespartnerskaberne angiver de væsentligste prioriteter ifht. de enkelte landes
tiltrædelsesproces. Tiltrædelsespartnerskaberne forventes snarest at blive behandlet og
godkendt i Rådet.
Tyrkiet
Kommissionen anfører i strategidokumentet og fremskridtsrapporten, at Tyrkiet har
introduceret mange reformer siden landet blev kandidatland i 1999. Det angives, at der har
været begrænsede fremskridt i de politiske reformer i 2007. Kommissionen angiver, at
parlamentsvalget forløb frit og fair, og det nye parlament fremhæves som repræsentativt.
Ligeledes gennemførtes præsidentvalget i overensstemmelse med forfatningen. Kommissionen
opfordrer Tyrkiet til at sætte tempoet op i reformprocessen. Særligt fremhæves ytringsfriheden,
herunder artikel 301 i den tyrkiske straffelov, og ikke-muslimske samfunds rettigheder som
afgørende tyrkiske indsatsområder. Herudover er der brug for forbedringer f.s.v.a. reform af
domstolene, antikorruption, kvinders rettigheder, børns vilkår, fagforeninger, kulturelle
rettigheder samt det civil-militære forhold. Endelig fremhæves, at Tyrkiet stadig ikke har
implementeret Ankara-protokollen, og der henvises til, at Det Europæiske Råd i december 2006
fastfrøs 8 forhandlingskapitler på baggrund af Tyrkiets manglende implementering.
F.s.v.a. status for forhandlingerne er 3 ud af 35 kapitler åbnet og 1 midlertidigt lukket.
Kommissionen angiver, at man forventer fremskridt i forhandlingerne i det kommende år.
Kommissionen bemærker, at fremskridt afhænger af resultater af reformerne i Tyrkiet. Kapitel
23 om domstole og grundlæggende rettigheder og Kommissionens forslag om at ændringer i
bestemmelser om ytringsfrihed opstilles som åbningsbenchmark nævnes specifikt. Det
bemærkes, at det ikke kan udelukkes, at kapitel 28 om forbruger og sundhedsbeskyttelse samt
kapitel 21 om trans-europæiske-netværk åbnes kort efter Rådsmødet.
Kroatien
Om Kroatien konkluderer Kommissionen, at forhandlingerne forløber godt og er ved at gå ind
i sin afgørende fase. Det bemærkes, at Kroatien generelt har gjort fremskridt, men der peges på
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
408185_0006.png
behov for yderligere fremskridt særligt vedr. reform af domstolene og administration,
minoritetsrettigheder og flygtninges tilbagevending.
F.s.v.a. status for forhandlingerne er 12 kapitler ud af 35 åbnet og 2 midlertidigt lukket.
Kommissionen angiver, at substantielle fremskridt forventes i det kommende år, hvorved et
stort antal kapitler kan åbnes og midlertidigt lukkes, forudsat at Kroatien fastholder tempoet i
reformprocessen.
Det vestlige Balkan
Landene på Det vestlige Balkan har alle et perspektiv om EU-medlemskab, når de opfylder de
nødvendige kriterier. Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien fik på Det Europæiske
Råd i december 2005 kandidatstatus, men uden at få en dato for indledning af optagelses-
forhandlinger med EU. Kommissionen peger på, at der er sket fremskridt i Den Tidligere
Jugoslaviske Republik Makedonien, men understreger samtidig behovet for, at reformtempoet
sættes op på nøgleområder.
3. Hjemmelsgrund
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet forventes at have en drøftelse af status for udvidelsen i forlængelse af Kommissionens
årlige udvidelsespakke som blev fremlagt den 6. november 2007. Der forventes vedtaget
Rådskonklusioner.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Vedtagelsen af rådskonklusioner vurderes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfunds-økonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark har noteret sig Kommissionens udvidelsespakke. Man lægger fra dansk side generelt
vægt på princippet om egne meritter, klare forpligtelser og klarhed over de enkelte skridt i
tilnærmelsesprocessen. I forhold til EU’s forhandlinger med kandidatlandene Tyrkiet og
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kroatien lægger Danmark vægt på en stram og forsvarlig proces i overensstemmelse med den
opstrammede forhandlingsramme.
Danmark står ved medlemskabsperspektivet for landene på Det vestlige Balkan.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at landene vil notere sig Kommissionens strategipapir og fremskridtsrapporter. I
den forbindelse kan der forventes at være fokus på udeståenderne på menneskerettigheds-
området i Tyrkiet samt Tyrkiets manglende efterlevelse af Ankaraprotokollen.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
408185_0008.png
3. Økonomiske Partnerskabsaftaler
KOM (2007) 0717
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet vil drøfte de igangværende forhandlinger om økonomiske partnerskabsaftaler (EPA) mellem EU og
regionale grupper af udviklingslande i Afrika, Vestindien og Stillehavet (AVS-landene). Rådet forventes
ligeledes at kunne træffe beslutning om Kommissionens forslag til en forordning om foranstaltninger i EU i
forbindelse med midlertidige aftaler om varehandel med AVS-lande eller aftaler, der kan føre til indgåelse af
økonomiske partnerskabsaftaler (EPA) med AVS-lande.
2. Baggrund
I forbindelse med indgåelsen af Cotonou-aftalen den 23. juni 2000 kunne der ikke opnås
enighed om det fremtidige handelsregime mellem AVS-landene (udviklingslande i Afrika,
Vestindien og Stillehavet) og EU. Der blev derfor truffet beslutning om, at der med henblik på
at styrke AVS-landenes udvikling gennem integration i verdensøkonomien skulle forhandles om
indgåelse af økonomiske partnerskabsaftaler mellem EU og regionale grupper af AVS-lande.
Forhandlingerne om de økonomiske partnerskabsaftaler blev påbegyndt i september 2002, og
aftalerne skal ifølge planen senest træde i kraft den 1. januar 2008. I overgangsperioden frem
mod etableringen af de nye handelsaftaler finder de ikke-gensidige told- og handelspræferencer
for AVS-landene på EU-markedet, som har været gældende siden Lomé IV-konventionen,
fortsat anvendelse. Dette handelsregime er baseret på en midlertidig undtagelse (waiver) i
WTO, der gælder til den 1. januar 2008. Kommissionen har den 23. oktober 2007 fremlagt en
meddelelse til Europa-Parlamentet og Rådet om de igangværende forhandlinger om
økonomiske partnerskabsaftaler mellem regionale sammenslutninger af AVS-lande og EU. I
meddelelsen anføres det bl.a., at det kun synes muligt at indgå EPA-aftaler indenfor den
fastsatte frist med årets udgang med få regionale grupper af AVS-lande. Kommissionen er
derfor indstillet på at søge indgået foreløbige aftaler om varehandel inden fristens udløb – med
henblik på derefter at fortsætte forhandlingerne om EPA-aftaler, der omfatter flere
forhandlingsemner. Kommissionen ønsker at have WTO forenelige aftaler på vareområdet for
at kunne etablere et nyt samhandelsregime fra den 1. januar 2008. Kommissionen er ligeledes
indstillet på at indgå aftaler med undergrupper af AVS-lande indenfor de enkelte
forhandlingsgrupper.
3. Hjemmelsgrundlag
TEF art 133. Forslaget til forordning kan derfor vedtages med kvalificeret flertal. Europa-
Parlamentet skal ikke høres.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant. Der er overvejende fællesskabskompetance
på handelsområdet.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. Formål og indhold
For at undgå en afbrydelse af samhandelsregimet mellem AVS-landene og EU har
Kommissionen fremsat et forslag til en forordning om markedsadgangsregimet for AVS-lande i
EU for varer fra den 1. januar 2008. Forordningsforslaget omfatter handelsregimet i forhold til
de AVS-lande, der er indgået en aftale med. Enten en færdig aftale eller en foreløbig EPA
aftale. Forslaget omfatter imidlertid ikke de AVS-lande, der ikke ser sig i stand til nu at indgå i
en EPA-aftale.
Forslaget afspejler EU’s tidligere fremsatte tilbud til AVS-landene om markedsadgang i EU, der
svarer til ”Alt undtagen våben” toldpræferencerne. Det vil sige med overgangsordninger for ris
og sukker. I forslaget er der endvidere bestemmelser om administrativt samarbejde og en
sikkerhedsklausul. I et bilag er der foreløbige oprindelsesregler, der skal finde anvendelse indtil
de afløses af oprindelsesregler i de færdige aftaler med AVS-landene. Det foreslås, at de AVS-
lande, der er omfattet af handelsregimet på basis af forhandlede aftaler, vil blive opført i et
andet bilag, som kan ændres løbende.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Forslaget har ikke direkte konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet. Kommissionen anslår på basis af samhandelen i 2006, at det teoretisk set
største beløb, der kan opregnes ved bortfald af toldindtægter på varer, der eksporteres fra AVS-
landene til EU, vil forringe Fællesskabets egne indtægter med 13 millioner euro. Kommissionen
anfører, at over 99% af AVS-eksporten til EU er toldfri.
9. Høring
Forslaget er ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er indstillet på at bidrage til de videre forhandlinger med henblik på
udviklingsvenlige resultater i overensstemmelse med retningslinjerne i folketingsvedtagelse V
41. I lyset heraf er regeringen som udgangspunkt indstillet på at give tilslutning til
retningslinjerne i forordningsforslaget, der for så vidt angår AVS-landekredsen bør afspejle
forhandlingssituationen.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Visse medlemslande søger at svække hensyntagen til udviklingsmæssige tilsagn i
forhandlingerne med AVS-landene. Der er bl.a. hos visse medlemslande frygt for
konsekvenserne for egen konkurrencedygtighed af for smidige handelsrelaterede og
udviklingsvenlige oprindelsesregler. Fra dansk side søges med basis i folketingsvedtagelse V 41
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
og i samarbejde med andre ligesindede EU-medlemslande at fremme den udviklingspolitiske
profil i forhandlingerne. De øvrige medlemslandes holdning til de nærmere enkeltheder i
forordningsforslaget er endnu ikke kendt, men Rådet har støttet Kommissionens forslag til
AVS-landene om markedsadgang i EU. Der er indtil nu ikke oplysninger, der tyder på, at sagen
ventes sat til afstemning, at Danmark skulle komme i mindretal eller indgå i et blokerende
mindretal.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg, men forhandlinger med
AVS-landene om økonomiske partnerskabsaftaler har tidligere været forelagt for Folketingets
Europaudvalg senest til orientering forud for rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne
forbindelser) den 15.-16. oktober 2007. Folketingets Europaudvalg er senest orienteret om
sagen ved samlenotat forud for rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser)
den 19.-20. november 2007.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
408185_0011.png
4. Det vestlige Balkan
KOM (2007) 0656, KOM (2007) 0657, KOM (2007) 0659, KOM (2007) 0660
Nyt notat
1. Resumé
Der ventes vedtaget rådskonklusioner for Det vestlige Balkan. Fokus ventes at være på Kosovo samt på
Kommissionens fremskridtsrapporter for udviklingen i stabiliserings- og associeringsprocessen mellem EU og de
enkelte lande på Det vestlige Balkan.
2. Baggrund
Den internationale Kontaktgruppe vedrørende Kosovo bestående af USA, Storbritannien,
Frankrig, Tyskland, Italien og Rusland fremsender den 10. december 2007 en rapport til FN’s
generalsekretær om de forhandlinger, som EU-USA-Ruslands-trojkaen har gennemført
sammen med Beograd og Pristina siden august måned. Tysklands London-ambassadør,
Wolfgang Ischinger, er EU’s repræsentant i Trojkaen, og er inviteret til at deltage i rådsmødet.
Der er bred enighed i EU om, at den 10. december 2007 er deadline og om, at der skal findes
en afslutning på processen snarest muligt, idet den nuværende uklare situation om Kosovos
status ikke længere er bæredygtig. Samtidig fortsætter EU forberedelserne af ESDP-missionen
indenfor politi og retsvæsen og af den fremtidige, overordnede internationale civile
tilstedeværelse, forkortet ICO (International Civilian Office).
Landene på Det vestlige Balkan har alle gennem den såkaldte stabiliserings- og
associeringsproces et perspektiv om medlemskab af EU, når de opfylder de nødvendige
forudsætninger. Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien har status som kandidatland,
dog uden at have fået en dato for indledning af optagelsesforhandlinger med EU. EU har
undertegnet Stabiliserings- og Associeringsaftaler med Albanien og Montenegro. En
Stabiliserings- og Associeringsaftale med Serbien forventes undertegnet, når landet opfylder
EU’s krav om samarbejde med Den Internationale Krigsforbryderdomstol for det Tidligere
Jugoslavien. En tilsvarende aftale forventes undertegnet med Bosnien-Hercegovina, når landet
lever op til EU’s krav om især en politireform. Også Kosovo er omfattet af stabiliserings- og
associeringsprocessen. Kommissionen fremlagde den 6. november 2007 sin udvidelsespakke,
som også indeholder fremskridtsrapporter for landene på Det vestlige Balkan.
Fremskridtsrapporterne redegør for fremskridtene i det enkelte lands tilnærmelse til EU, men
også for de udfordringer, som landene generelt står over for på områder som statsopbygning,
god regeringsførelse, institutionelle reformer og administrativ kapacitet.
I forlængelse af fremskridtsrapporterne har Kommissionen fremlagt reviderede europæiske
partnerskaber for Albanien, Bosnien-Hercegovina og Serbien (inklusive Kosovo), som
forventes godkendt i Rådet i nærmeste fremtid. De europæiske partnerskaber angiver de
væsentligste prioriteter for reformprocessen i det enkelte land som led i den gradvise
tilnærmelse til EU. Tilsvarende forventes et tiltrædelsespartnerskab for Den Tidligere
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Jugoslaviske Republik Makedonien vedtaget. Et europæisk partnerskab for Montenegro blev
vedtaget i 2006.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der ventes vedtaget rådskonklusioner for Det vestlige Balkan. Rådskonklusionerne ventes at
udtrykke anerkendelse af Trojkaens bestræbelser på at finde en løsning på Kosovos status og
understrege behovet for snarest at finde en løsning. Rådet ventes i forlængelse af
Kommissionens fremskridtsrapporter på den ene side at anerkende de fremskridt og reformer,
som det enkelte land har gennemført, og på den anden side at pege på de udfordringer og
problemer, som eksisterer for en yderligere tilnærmelse til EU. Som et led heri ventes de
europæiske partnerskaber hilst velkomne.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfunds-
økonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side venter man at kunne støtte rådskonklusionerne med det forudsete indhold.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel enighed om synspunkter, som svarer til de danske.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg er senest orienteret om sagen ved samlenotat forud for rådsmødet
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 19.-20. november 2007.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
408185_0013.png
5. Mellemøsten
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte situationen i Mellemøsten i lyset af den seneste udvikling. Fokus forventes at være på
forløbet af konferencen i Annapolis den 27. november 2007 og den forestående donorkonference til fordel for
palæstinenserne i Paris den 17. december 2007. Der vil muligvis blive vedtaget rådskonklusioner.
2. Baggrund
For at støtte op om Annapolis konferencen og det nye momentum i den israelsk-
palæstinensiske fredsproces har HR Solana i samarbejde med Kommissionen fremlagt en
handlingsplan for EU’s engagement. Planen blev til på tysk initiativ og med inddragelse af
udvalgte EU-lande, herunder Danmark. Den præsenteres offentligt i forbindelse med
Annapolis konferencen. I planen peges på en række indsatsområder som EU vil forfølge i
sammenhæng med fremdrift i fredsprocessen. Der peges på støtte til palæstinensisk
statsdannelse (politiindsats, institutionsopbygning og
good governance,
økonomisk vækst og
told/handel), støtte i en overgangsperiode (til PA’s budget, reformer og humanitær hjælp) samt
støtte til konfliktløsning (indsats rettet mod Østjerusalem, flygtninge og sikkerheds-
arrangementer).
Annapolis konferencen følges op af en donorkonference i Paris til støtte for
fredsbestræbelserne gennem bistand til det palæstinensiske selvstyre. Konferencen har først og
fremmest til formål at indsamle donormidler til at gennemføre den palæstinensiske reform og
udviklingsplan (PRDP) på kort og mellemlang sigt. Udkastet til PRDP forudser et
finansieringsbehov på ca. 1,1 – 1,3 mia. USD om året i perioden 2008-2010. Der forventes en
bred deltagerkreds med op til 80 delegationer, herunder 60 lande.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet forventes at drøfte situationen i Mellemøsten i lyset af forløbet af Annapolis-konferencen
og den opfølgende internationale donorkonference i Paris den 17. december 2007, herunder
bl.a. omfanget og karakteren af EU´s bidrag på konferencen.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Udkastet til PRDP forudser et finansieringsbehov på ca. 1,1 – 1,3 mia. USD om året i perioden
2008-2010. I det omfang EU eller Danmark vælger at bidrage vil det have en betydning for
statsfinanserne. Eventuelle danske bidrag afholdes inden for Udenrigsministeriets ramme.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark deler det internationale samfunds støtte til den igangværende forhandlingsproces
mellem israelerne og palæstinenserne. I den forbindelse finder regeringen det væsentligt, at
støtten både finder sted på det politiske og det økonomiske plan. Regeringen bakker derfor
fuldt op om EU-handlingsplanen, Annapolis-mødet og den opfølgende internationale
donorkonference i Paris den 17. december 2007.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være politisk enighed blandt medlemslandene om det fortsatte behov for en
markant EU-indsats i forbindelse med fredsprocessen i Mellemøsten, herunder den
internationale donorkonference den 17. december 2007.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg er senest orienteret om sagen ved samlenotat forud for rådsmødet
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 19.-20. november 2007.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
408185_0015.png
6. Iran
KOM-dokument foreligger ikke
Revideret udgave af samlenotat forud for rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 19.-
20. november 2007. Ny tekst er markeret med en streg i margenen.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte status og perspektiver i sagen om det iranske atomprogram, inklusiv hvordan EU bedst
muligt kan understøtte den proces, der foregå i FN’s Sikkerhedsråd.
2. Baggrund
Rådet har løbende drøftet sagen om det iranske atomprogram, senest på rådsmødet
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 19.-20. november 2007, hvor EU’s Høje
Repræsentant, Javier Solana, briefede Rådet om konklusionerne i ElBaradeis seneste rapport og
om status for sine drøftelser med de iranske myndigheder. På rådsmødet (almindelige
anliggender og eksterne forbindelser) den 15.-16. oktober 2007 besluttede Rådet at igangsætte
en drøftelse af, hvilke foranstaltninger EU vil kunne træffe til støtte for FN-processen. Rådet
har vedtaget et antal retsakter vedrørende restriktive foranstaltninger mod Iran til
implementering af FN’s Sikkerhedsrådsresolutioner 1737 og 1747. Med vedtagelsen den 6. juni
2007 af den EU-forordning, som skal sikre implementering af Sikkerhedsrådsresolution 1747,
er alle sanktioner mod Iran indeholdt i resolution 1737 og 1747 trådt i kraft.
Resolution 1737 af 23. december 2006 pålagde Iran at indstille alle uranberigelses-,
oparbejdnings- og tungtvandsaktiviteter og at samarbejde fuldt ud med IAEA. Resolutionen
indførte sanktioner (herunder vedr. eksportkontrol, finansielle indefrysninger og
rejserestriktioner) efter FN-Pagtens VII, artikel 41, rettet mod sådanne aktiviteter samt mod
iranske aktiviteter til udvikling af fremførelsesmidler til atomvåben. Alle FN-lande pålagdes
endvidere inden 60 dage at rapportere til en under Sikkerhedsrådet etableret sanktionskomité
om gennemførelsen af resolutionen, hvilket Danmark gjorde inden fristens udløb. Danmark har
også rapporteret i henhold til resolution 1747 inden for dennes 60-dages-frist.
Resolution 1747, der blev vedtaget i enstemmighed den 25. marts 2007, indebærer en række
stramninger af sanktionerne i resolution 1737. Desuden indføres en embargo mod køb af våben
fra Iran og visse begrænsninger vedr. konventionel våbeneksport til Iran, og regeringer og
internationale finansielle institutioner opfordres til at afholde sig fra ny finansiel bistand og
långivning til den iranske regering. Manglende efterlevelse kan ifølge resolution 1747 føre til
vedtagelse af yderligere sanktioner. Såfremt IAEA derimod kan verificere, at Iran har
suspenderet de nævnte aktiviteter, suspenderes også implementeringen af sanktionerne, med
henblik på genoptagelse af forhandlinger med Iran. Sanktionerne kan afsluttes ved en
Sikkerhedsrådsbeslutning om, at Iran fuldt ud har efterlevet alle IAEA’s og Sikkerhedsrådets
krav.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
408185_0016.png
Den 15. november 2007 rapporterede IAEA’s generaldirektør Mohamed ElBaradei om
resultaterne af en handlingsplan, som IAEA-sekretariatet og Iran indgik aftale om den 21.
august i år. Formålet var at få løst en række af de udestående spørgsmål vedrørende Irans
atomprogram. Rapporten konkluderer, at Iran har skabt øget transparens, men at en række
væsentlige spørgsmål stadig udestår samt at Irans tilgang til samarbejdet med IAEA har været
reaktiv i stedet for proaktiv. ElBaradei opfordrer Iran til at give IAEA udvidede
inspektionsbeføjelser og til at efterleve forpligtelserne over for FN’s Sikkerhedsråd.
ElBaradei påpegede den 17. september 2007 i forbindelse med IAEA’s generalkonference, at
Iran fortsat ikke efterlever IAEA’s og Sikkerhedsrådets krav om bl.a. at samarbejde fuldt ud
med IAEA og at suspendere samtlige uranberigelsesaktiviteter. Sikkerhedsrådet drøfter derfor
mulighederne for indførelse af yderligere sanktioner jf. resolution 1747, hvor Sikkerhedsrådet
erklærer sin intention om at stramme sanktionsregimet yderligere, hvis Iran ikke efterlever sine
forpligtelser. Der pågår fortsat drøftelser herom mellem EU3-landene (Frankrig, Tyskland, UK)
og de lande, der i øvrigt er permanente medlemmer af Sikkerhedsrådet (Kina, Rusland og
USA).
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet ventes at drøfte status og perspektiver i sagen om det iranske atomprogram, inklusiv
hvordan EU bedst muligt kan understøtte den proces, der foregå i FN’s Sikkerhedsråd.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringens målsætning i atomsagen er fortsat en fuldstændig og verificerbar iransk efterlevelse
af IAEA’s og Sikkerhedsrådets vedtagelser, herunder garanti for det iranske atomprograms
udelukkende civile karakter. Regeringen finder, at sanktioner om muligt bør vedtages i
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
408185_0017.png
Sikkerhedsrådet i enighed, men man er rede til at støtte selvstændige, parallelle EU-
foranstaltninger med henblik på at støtte FN-processen, sætte kraft bag forhandlingssporet og
opretholde presset over for Iran.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes tilsvarende holdninger i de øvrige EU-lande.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg er senest orienteret om sagen ved samlenotat forud for rådsmødet
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 19.-20. november 2007.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
408185_0018.png
7. Den Europæiske Naboskabspolitik (ENP)
KOM-dokument foreligger endnu ikke
Nyt notat
1. Resumé
Kommissionen ventes at ville fremlægge en meddelelse vedr. gennemførelsen af den
Europæiske Naboskabspolitik (ENP). Meddelelsen ventes bl.a. at gennemgå erfaringerne fra
det forløbne år, at opridse aktiviteterne for det kommende år, at se nærmere på hvordan ENP
forholder sig til EU’s regionalpolitik, at se på håndteringen af differentieringen mellem
nabolandene, at gennemgå tidsplaner for komitémøder med nabolandene samt at se på
forlængelser af handlingsplaner.
2. Baggrund
Naboskabspolitikken er fastlagt med Kommissionens meddelelse af 4. december 2006 (KOM
(2006) 0726) samt rådskonklusionerne af 11. december 2006 (doc. 16355/06).
Formålet med Naboskabspolitikken er at fremme demokratiske og økonomiske reformer,
bæredygtig udvikling og handel med henblik på at sikre stabilitet og vækst langs EU's grænser.
Samarbejdet med nabolandene bygger på et fælles værdigrundlag, herunder demokrati,
menneskerettigheder og retsstatsprincipper.
Hovedemnerne for en styrkelse af Naboskabspolitikken er bl.a. en udvikling af det økonomiske
og handelsmæssige samarbejde, herunder frihandelsaftaler. Øgede folk-til-folk kontakter står
også centralt. Der har som led i Naboskabspolitikken også været arbejdet med inddragelse af
nabolandene i tematiske samarbejder om f.eks. miljø, transport og energi. Det politiske
samarbejde søges også udbygget, og nabolandene ventes efterhånden i højere grad at blive
inddraget i EU's programmer og agenturer.
For at gøre Naboskabspolitikken mere effektiv og dermed opnå en større stabilitet på EU's
ydre grænse, er der lagt op til, at EU's nabolande i højere grad end tidligere skal behandles
individuelt. De enkelte landes handlingsplaner med EU skal derfor differentieres yderligere og
tage højde for de enkelte landes reformfremskridt. Den økonomiske ramme for samarbejdet
med nabolandene er også blevet udvidet betydeligt.
Samarbejdet om mobilitet og håndtering af migration indgår i den forstærkede Naboskabs-
politik, herunder øget brug af tilbagetagelsesaftaler og samarbejde om grænsekontrol for at
mindske illegal indvandring.
Kommissionen afholdt en ENP-konference i Bruxelles den 3. september 2007, med det
hovedformål at give modtagerlandene mulighed for at komme med deres bud på indholdet af
ENP og at skabe mere ejerskab i modtagerlandene.
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Meddelelsen er ment som en gennemgang af Naboskabspolitikken. Den vil være af strategisk
og horisontal karakter og ventes at ville drøfte følgende tre områder:
1) Substantielle spørgsmål: Hvad er der sket i 2007, hvad bør der ske i 2008
2) Konceptuelle spørgsmål: Hvordan forholder ENP sig til EU’s regionalpolitik og
hvordan håndteres differentiering i forhold til det enkelte naboland inden for ENP.
3) Operative spørgsmål: hvornår skal der afholdes komitémøder med nabolande,
forlængelse af handlingsplaner osv.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Meddelelsen vurderes ikke at have konsekvenser for samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen sendes ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen ventes at ville tage Kommissionens meddelelse af den europæiske naboskabspolitik
til efterretning.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være generel imødekommenhed overfor Kommissionens gennemgang.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for rådsmødet
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 18.-19. juni 2007.
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
408185_0020.png
8. Den Europæiske Sikkerheds- og Forsvarspolitik (ESDP)
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at notere sig formandskabsrapporten om udviklingen inden for EU’s Sikkerheds- og
Forsvarspolitik (ESDP) i andet halvår af 2007. Rapporten indeholder samtidig et mandat for det kommende
slovenske formandskabs arbejde med ESDP’en. Danmark vil i lighed med hidtidig praksis erindre om
forsvarsforbeholdet. Rådet ventes endvidere at godkende konceptet for en sikkerhedssektorreform-mission til
Guinea-Bissau. Der vedtages muligvis rådskonklusioner.
2. Baggrund
Hvert formandskab fremlægger ved sin afslutning en rapport om udviklingen inden for ESDP.
Endvidere udarbejdes et mandat for det kommende formandskab.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
På rådsmødet ventes udenrigsministrene at notere sig den halvårlige formandskabsrapport om
ESDP, der også ventes forelagt Det Europæiske Råd den 14. december 2007. Rapporten
redegør for de opnåede fremskridt i indeværende formandskabsperiode indenfor ESDP og
danner endvidere grundlag for arbejdet under det kommende slovenske formandskab.
Under det nuværende formandskab har ESDP’en fortsat sin hastige udvikling - ikke mindst
inden for det civile område. På missionssiden har fokus især været på forberedelsen af den
civile ESDP-mission i Kosovo (EUPT Kosovo), den forestående militære operation til
Tchad/den Centralafrikanske Republik (EUFOR Tchad/RCA) samt den civile politimission i
Afghanistan (EUPOL Afghanistan). Derudover har fokus naturligt været koncentreret om EU’s
øvrige aktuelle ESDP-missioner. Ud over disse missioner er EU fortsat aktivt til stede med
ESDP-missioner på Balkan, i Mellemøsten og i Afrika. For så vidt angår EU’s militære
engagement i Bosnien-Hercegovina (operation Althea) er transformationen af EUFOR-styrken
nu gennemført.
På kapacitetssiden har man indarbejdet nye retningslinjer for kommandoforholdene i civile
krisestyringsmissioner, der i tilknytning til reorganiseringen af Rådssekretariatet skal bidrage til
en forbedret planlægning og styring af de civile krisestyringsmissioner. Desuden har man
godkendt arbejdet med de indtil 2008 gældende civile styrkemål (”Civilian Headline Goals
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2008”) og har i forlængelse heraf påbegyndt arbejdet med nye civile styrkemål, der skal nås
senest i 2010.
For så vidt angår militære kapaciteter er der udarbejdet et fremskridtskatalog, der beskriver
sammenhængene mellem de europæiske militære kapaciteter og EU’s militære ambitionsniveau
inden for krisestyring, samt hvilke operative risici, der er ved de identificerede mangler. Der har
desuden været en række fremskridt inden for rammen af Det Europæiske Forsvarsagentur.
Under det portugisiske formandskab har man desuden arbejdet med at fremme sammenhængen
mellem sikkerhed og udvikling i EU’s eksterne ageren.
Under det slovenske formandskab forventes udviklingen af ESDP-samarbejdet at fortsætte.
Forberedelsen og gennemførelsen af den civile Kosovo-mission, gennemførelsen af
Afghanistan-missionen, status på den militære operation i Bosnien og den militære
Tchad/CAR-operation ventes at blive væsentlige prioriteter. Desuden forventes EU/NATO-
forholdet og EU’s reaktionsstyrkekoncept at være centrale prioriteter under det slovenske
formandskab. Menneskerettigheds- og kønsaspekter forventes ligeledes at spille en væsentlig
rolle i det slovenske mandat.
Rådet ventes endvidere at godkende det generelle koncept for en sikkerhedssektorreform-
mission til Guinea-Bissau. Missionen vil blandt andet have til formål at bistå de lokale
myndigheder med rådgivning indenfor politi, retsvæsen og militær med henblik på
udmøntningen af landets strategi for sikkerhedssektor-reform, ligesom missionen vil støtte
donorkoordinationen på området. Missionen ventes i første omgang at have et års varighed
med mulighed for forlængelse samt at bestå af omkring 15 rådgivere indenfor de tre
indsatsområder: politi, retsvæsen og militær.
6. Europa-Parlamentet udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Der er i det nyligt vedtagne EU-budget for 2008 afsat 285 mio. euro til ESDP i 2008. Hvis
rammen udnyttes fuldt ud, vil det danske bidrag til ESDP-budgettet udgøre 42,5 mio. kr.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt den fortsatte udvikling af ESDP-samarbejdet. Regeringen har blandt
andet arbejdet for, at menneskerettigheds- og kønsaspekter i højere grad indarbejdes som
element i planlægningen og udførelsen af konkrete ESDP-missioner. Disse prioriteter ventes
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
fastholdt af det kommende slovenske formandskab. I forbindelse med formandskabsrapporten
vil Danmark i lighed med hidtidig praksis erindre om forsvarsforbeholdet.
Regeringen støtter endvidere en sikkerhedssektorreform-mission til Guinea-Bissau. Danmark
forventer ikke at bidrage til missionen.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes at være enighed om såvel formandskabsrapporten som det generelle koncept for
sikkerhedssektorreform-missionen til Guinea-Bissau.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Tilsvarende formandskabsrapporter om udviklingen inden for ESDP har tidligere været
forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering, senest forud for rådsmødet (almindelige
anliggender og eksterne forbindelser) den 18.-19. juni 2007.
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
408185_0023.png
9. Sudan/Darfur
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådets drøftelse af Sudan/Darfur forventes at fokusere på den humanitære situation og fredsforhandlingerne i
Darfur, forberedelserne til FN/AU Hybridstyrken UNAMID og den aktuelle krise i Sudans regering. Der
forventes vedtaget rådskonklusioner.
2. Baggrund
Situationen i Darfur er fortsat præget af udbredt lovløshed og spredte sammenstød mellem
oprørsgrupperne internt og mellem oprørsgrupper og regeringsstyrker. Det anslås, at mere end
2,2 mio. mennesker i Darfur er internt fordrevne.
FN’s Sikkerhedsråd vedtog den 31. juli 2007 enstemmigt resolution 1769, der autoriserer
deployeringen af AU/FN Hybridstyrken UNAMID til Darfur. FN har fremsendt forslag om
styrkesammensætning af UNAMID til Sudans regering, som endnu ikke endeligt har accepteret
denne, trods pres fra FN’s side. Af samme grund er der ikke endelig klarhed over
sammensætning og deployeringstidspunkt for så vidt angår et evt. dansk bidrag til UNAMID.
Fredsforhandlingerne for Darfur blev åbnet den 27. oktober 2007 i Libyen, men da flere store
oprørsgrupper udeblev, er forhandlingerne sat på vågeblus. FN og AU forsøger at engagere de
resterende oprørsgrupper. Der er indikationer på, at det vil lykkes at samle dele af
oprørsbevægelserne, men der er fortsat grupper, som ikke vil deltage.
En krise i Sudans regering truer forholdet mellem Nord og Syd. Der er betydelig sabelraslen,
men begge parter har anført, at man ikke ønsker at vende tilbage til væbnet konflikt. Det
vurderes, at risikoen for et sammenbrud i nord-syd fredsaftalen (Comprehensive Peace
Agreement) er forhøjet som følge af krisen. Implementeringen af nord-syd fredsaftalen skrider
ikke frem som planlagt. Blandt andet udestår troppe-tilbagetrækning fra dele af Sydsudan og
grænsedragning omkring det olierige Abyei-område.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Drøftelse af EU tiltag for at afhjælpe den humanitære situation i regionen, støtte
fredsforhandlingerne i Darfur og facilitere deployeringen af UNAMID. Endvidere forventes en
drøftelse af den aktuelle regeringskrise i Sudan.
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen forventes ikke umiddelbart at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Drøftelsen af Sudan forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen vil under drøftelserne i Rådet arbejde for, at EU fastholder sit humanitære
engagement og støtter fredsforhandlingerne for Darfur. Samtidig vil regeringen arbejde for, at
Sudans regering holdes fast på sin accept af indsættelsen af en AU-FN hybridstyrke, samt at EU
bidrager til at finde en løsning på den aktuelle krise mellem nord og syd.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger bred enighed om behovet for aktiv støtte til den humanitære indsats i Darfur og
behovet for at fastholde presset på Sudans regering og oprørsgrupperne i relation til
fredsforhandlingerne for Darfur og indsættelsen af AU/FN Hybridstyrken UNAMID.
Desuden er der enighed blandt landene om behovet for at fokusere på gennemførelsen af nord-
sydfredsaftalen.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg er senest orienteret om sagen ved samlenotat forud for rådsmødet
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 19.-20. november 2007.
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
408185_0025.png
10. Burma/Myanmar
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes på det forestående møde at følge op på situationen i Burma/Myanmar med henblik på at fastholde
presset på regimet for igangsættelse af en demokratiproces og national forsoning.
2. Baggrund
EU’s Fælles Holdning over for Burma/Myanmar blev iværksat i 1996. EU’s Fælles Holdning
omfatter målrettede sanktioner over for militærregimet, der kan skærpes eller lempes afhængigt
af fremskridt eller tilbageskridt i situationen i Burma/Myanmar.
Som reaktion på militærregimets brutale fremfærd i efteråret overfor fredelige demonstrationer
besluttede EU’s udenrigsministre på rådsmødet i oktober 2007 at stramme den Fælles Holdning
yderligere i form af skærpede sanktioner overfor militærregimet i Burma/Myanmar. Skærpelsen
omfatter såvel en stramning af eksisterende sanktioner som indførelse af nye handelssanktioner.
Samtidig vedtog EU’s udenrigsministre at øge den humanitære bistand. På rådsmødet i
november blev den strammere Fælles Holdning, der konkretiserer og formaliserer den politiske
beslutning fra oktober om skærpelse af sanktionerne, vedtaget. Målet er at fortsætte presset på
regimet i Burma/Myanmar for igangsættelse af en demokratiproces og national forsoning.
Hovedpunktet i EU’s politik overfor Burma, udover strammere sanktioner, er fortsat støtte til
FN-sporet, herunder til FN-generalsekretærens særlige udsending Gambari. Udnævnelsen af en
særlig EU udsending for Burma/Myanmar, italieneren Piero Fassino, har til formål at
understøtte Gambaris bestræbelser samt bidrage til at fremme EU’s politik i forhold til
Burma/Myanmar. Gambari har aflagt to besøg i Burma/Myanmar i efteråret. Udover at
besøgene fastholder FN-sporet er de vigtigste - men langt fra tilstrækkelige resultater -
igangsættelsen af dialog mellem Aung San Suu Kyi og en repræsentant for regimet, adgang for
første gang i fire år for FN’s menneskerettighedsrapportør, Pinheiro, løfte om at se på et
forslag om en Fattigdomsbekæmpelseskommission (vil skabe mulighed for mere bistand til
landet), og etablering af et kontor for FN generalsekretærens særlige udsending i
Burma/Myanmar.
Senest har EU udtrykt sin kritiske holdning direkte overfor Burmas udenrigsminister på EU-
ASEAN topmødet i Singapore d. 22. november. I ASEAN’s formandskabs-erklæring om
situationen i Burma/Myanmar udtrykker ’most leaders’, at den nationale forsoningsproces
bliver nødt til at bevæge sig fremad, og at FN spiller en afgørende rolle i denne proces.
3. Hjemmelsgrundlag
Traktaten om Den Europæiske Union, særlig artikel 15. Fælles Holdning 2006/318/CFSP, 27.
april 2006, fornyet af den Fælles Holdning 2007/248/CFSP.
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Rådsforordning nr. 817/2006, 29. maj 2006, ændret af rådsforordning nr. 1411/2006 og af
kommissionsforordning nr. 481/2007.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Målet med drøftelsen er at fastholde presset på regimet med henblik på igangsættelse af en
demokratiseringsproces og national forsoning.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Forslaget forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark arbejder for, at EU anvender alle midler til fortsat at lægge maksimalt pres på regimet
i Burma/Myanmar for igangsættelse af en demokratiproces og national forsoning. Samtidig er
EU rede til at styrke den humanitære indsats, så befolkningen kan få øget adgang til mad,
sundhed og uddannelse. Danmark bakker fuldt op om FN-sporet og arbejder fortsat for tæt
dialog med de asiatiske lande – især Kina, Indien og ASEAN-landene - som har størst
indflydelse på regimet i Burma/Myanmar.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes tilsvarende holdninger fra en række af de øvrige EU-lande.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg er senest orienteret om sagen ved samlenotat forud for rådsmødet
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 19.-20. november 2007.
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
408185_0027.png
11. Somalia
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet forventes at notere sig den forværrede sikkerhedssituationen i landet og den deraf følgende alvorlige
humanitære situation.
2. Baggrund
Urolighederne i Somalia er tiltaget til trods for afholdelsen af en større forsoningskonference,
og det vurderes af FN, at der nu er over 1 million fordrevne i landet. Det skønnes, at 600.000
har forladt hovedstaden Mogadishu, heraf omkring 200.000 alene i de første uger af november
2007. Bag urolighederne ligger fortsatte kampe mellem overgangsregeringen støttet af etiopiske
styrker og islamiske oprørsgrupper.
FN har vedtaget resolution 1744 med mandat til den Afrikanske Unions fredsstøtteoperation i
Somalia (AMISOM). Selvom det er lykkedes at få tilsagn om ca. halvdelen af den forudsete
stabiliseringsstyrke (ca. 4000 ud af planlagt 7.600) er der kun ca. 1.500 mand fra Uganda
stationeret i Mogadishu. Yderligere to bataljoner fra Burundi forventes deployeret i den
nærmeste fremtid. Udover Uganda og Burundi har Nigeria, Ghana og Malawi tilbudt styrker til
AMISOM. Finansiering af missionen, samt evt. FN overtagelse af denne efter AMISOMs
nuværende mandat udløber, er endnu ikke afklaret, men der synes at være et voksende ønske i
Sikkerhedsrådet om større FN engagement i Somalia.
Den nationale forsoningskongres blev gennemført i løbet af sommeren med god deltagelse, og
overgangsparlamentet har senere givet tilslutning til de fleste af kongressens anbefalinger. En ny
Premier-minister, Nur Hassan Hussein, fra Hawiye klanen er blevet udnævnt i november 2007,
og det vil være en vigtig faktor, om han i samarbejde med Præsident Yusuf, Darod klanen, vil
kunne forbedre sikkerhedssituationen i Mogadishu og i resten af landet.
Der er i EU igangværende overvejelser om, hvorledes man mest effektivt kan støtte en fredelig
udvikling i Somalia.
3. Hjemmelsgrundlag
Der er ikke redegjort for hjemmelsgrundlaget i denne sammenhæng, da der ikke er tale om
stillingtagen til konkrete lovgivningsforslag.
4. Nærhedsprincippet
Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da der ikke er tale om
stillingtagen til konkrete lovgivningsforslag.
27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. Formål og indhold
Der ventes gjort status over den aktuelle situation og udvikling i Somalia, herunder
sikkerhedssituationen samt gennemførelsen af en national forsoningsproces.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen forventes ikke umiddelbart at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Emnet forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen vil arbejde for at sikre, at EU fastholder krav om gennemførelsen af en inklusiv
politisk forsoningsproces, der inddrager alle relevante parter.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige EU lande ventes at dele ønsket om en aktiv indsats, herunder bidrag til AMISOM og
til FN’s støtte til den politiske dialog mellem overgangsregeringen og relevante parter.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering senest forud for
rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 14.-15. maj 2007.
28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
408185_0029.png
12. Anmodning fra Kommissionen til Rådet om bemyndigelse til Kommissionen til at
åbne forhandlinger om en multilateral anti-piratkopieringsaftale, ACTA (Anti-
Counterfeiting Trade Agreement)
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionen har forelagt rådet en anmodning om bemyndigelse til at indlede forhandlinger om indgåelse af en
international aftale om bekæmpelse af krænkelser af intellektuelle ejendomsrettigheder. Etablering af en sådan
aftale er foreslået af USA, Japan, Canada og Schweiz. Forhandlingerne og senere selve aftalen skal være åben for
andre lande, herunder også udviklingslande, som ønsker at deltage. I sin anmodning har Kommissionen tillige
foreslået en række forhandlingsdirektiver. Fra dansk side er man positivt indstillet over for optagelse af forhandlinger
om indgåelse af en sådan aftale.
2. Baggrund
USA, Japan, Canada og Schweiz har foreslået, at der indledes drøftelser om en international aftale
om bekæmpelse af krænkelser af intellektuelle ejendomsrettigheder. Aftalen skal imødegå
forfalskninger og uretmæssige efterligninger af andres ophavsret, patenter, varemærker, design mv.
Sådanne forfalskninger påvirker i stort omfang verdenshandlen og de enkelte virksomheders
konkurrenceevne. Aftalen omtales som en anti-piratkopieringsaftale, ACTA (Anti-Counterfeiting
Trade Agreement). Der foreligger endnu ikke en konkret tekst.
I denne anledning har Kommissionen anmodet Rådet om bemyndigelse til på EU’s vegne at
deltage i forhandlingerne om etablering af en sådan aftale, jf. Kommissionens anmodning af 24.
oktober 2007, dok. 894/07.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for nærhedsprincippet. Det vurderes, at anmodningen ikke er i
strid med nærhedsprincippet, da der er tale om indgåelse af en aftale direkte mellem EU og en
række tredjelande.
5. Formål og indhold
I sin begrundelse for at indgå en international aftale peger Kommissionen bl.a. på, at
intellektuelle ejendomsrettigheder er nøgleaktiver i den internationale konkurrence, og at der er
stigende bekymring såvel i EU som i andre lande over den tiltagende ulovlige udnyttelse af
virksomhedernes intellektuelle ejendomsrettigheder.
Kommissionen påpeger endvidere, at de eksisterende internationale aftaler på området for
intellektuelle ejendomsrettigheder, herunder aftalen under WTO om TRIPS (Trade Related
29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Intellectual Property Rights) alene indeholder minimum standarder. Der er derfor behov for
yderligere styrkelse på dette område.
Som led i de kommende forhandlinger har Kommissionen foreslået, at Rådet udpeger en særlig
komite, som kan assistere Kommissionen i forhandlingerne. I sin anmodning har Kommissionen
tillige opstillet en række forhandlingsdirektiver, som Kommissionen skal følge.
Disse forhandlingsdirektiver omfatter bl.a. følgende:
Før de egentlige forhandlinger begynder, skal der etableres kontakt til andre lande, herunder såvel
industrialiserede lande som udviklingslande, der ønsker at deltage i udarbejdelsen af ACTA. Efter
færdiggørelsen af aftalen skal den være åben for tilslutning fra andre lande, som ønsker en stærk
håndhævelse af intellektuelle ejendomsrettigheder.
Aftalen skal ifølge Kommissionen omfatte et internationalt samarbejde, herunder udveksling af
informationer, samarbejde mellem nationale håndhævelsesmyndigheder, teknisk assistance og
samarbejde med den private sektor mv.
Hertil kommer udarbejdelse af ”best practices” i samarbejde med rettighedshavere og erhvervsliv,
herunder om privat/offentlig rådgivning, forbrugerkampagner og information om overholdelse af
intellektuelle ejendomsrettigheder, destruktion af rettighedsbeskyttede varer og beslaglæggelse af
materiale mv. til brug for fremstilling af sådanne varer.
Forhandlingsdirektiverne omfatter tillige forslag om ensartede juridiske rammer for at imødegå
overtrædelser på dette område. Disse rammer skal bl.a. omfatte:
- Grænsekontrol
- Civilretlig håndhævelse
- Strafferetlig håndhævelse
- Produktpirateri vedrørende optiske discs
- Internet distribution og IT
- retspleje
- særlige forhold i udviklingslande
Kommissionen vil gennemføre forhandlingerne i samarbejde med medlemslandene.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets holdning foreligger ikke.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Det er ikke muligt på det foreliggende grundlag at angive gældende dansk ret, da det endnu ikke er
endeligt fastlagt, hvilke retlige områder aftalen vil omfatte.
30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
En endelig aftale forventes at få en positiv virkning for den store del af dansk erhvervsliv, hvis
indtægter er afhængige af beskyttelse af deres intellektuelle ejendomsrettigheder.
Der forventes ikke andre konsekvenser.
9. Høring
Kommissionens anmodning er sendt i høring i Handelspolitisk Specialudvalg med svarfrist 22.
november 2007. Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark kan tilslutte sig de vurderinger, der er anført om de alvorlige konsekvenser, som
forfalskninger og uretmæssige efterligninger af intellektuelle ejendomsrettigheder har for den
globale samhandel og for de enkelte virksomheder i EU og i den øvrige del af verden. Efter dansk
opfattelse er det derfor vigtigt, at der sker et øget internationalt samarbejde til imødegåelse af disse
ulovlige aktiviteter. Danmark kan derfor støtte, at EU indleder forhandlinger om en international
aftale på dette område.
Det er samtidig den danske holdning, at indholdet af en sådan aftale skal iagttage de særlige
forhold, som gør sig gældende i udviklingslandene.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generel tilslutning blandt EU-landene til optagelse af forhandlingerne om ACTA.
12. Tidligere forelæggelse i Europaudvalget
Sagen har ikke tidligere været forelagt Europaudvalget.
31