Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2842 - miljø
Offentligt
1453638_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
16183/1/07 REV 1 (Presse 286)
PRESSEMEDDELELSE
2842. samling i Rådet
MILJØ
Bruxelles, den 20. december 2007
Formand
Francisco NUNES CORREIA
Portugals miljøminister og minister
for fysisk planlægning og regionaludvikling
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 8716 / 6319
Fa x: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
16183/1/07 REV 1 (Presse 286)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453638_0002.png
16.I.2008
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet vedtog et direktiv om afgiftsfri indførsel af varer, der indføres i EU af rejsende fra
tredjelande.
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning (EF) nr. 2100/94 for så vidt angår retten til at
ansøge om EF-sortsbeskyttelse.
Rådet vedtog følgende fælles holdninger til:
et udkast til direktiv om miljøkvalitetskrav inden for vandpolitikken
et udkast til direktiv om affald
et udkast til forordning om eksportforbud og sikker oplagring af kviksølv.
Rådet nåede til politisk enighed om et udkast til direktiv om inddragelse af luftfarten i ordningen for
handel med drivhusgasemissionskvoter i Fællesskabet.
16183/1/07 REV 1 (Presse 286)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453638_0003.png
16.I.2008
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 6
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
BESKYTTELSE AF JORD ............................................................................................................ 8
INDDRAGELSE AF LUFTFARTEN I EU'S ORDNING FOR HANDEL MED
EMISSIONER ................................................................................................................................ 9
MILJØ OG SUNDHED -
Rådets konklusioner..............................................................................
11
EVENTUELT ............................................................................................................................... 12
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
MILJØ
Vand* .............................................................................................................................................................16
Affald*............................................................................................................................................................16
Eksportforbud og sikker oplagring af kviksølv* ...............................................................................................17
EKSTERNE FORBINDELSER
Effektiviteten, sammenhængen og synligheden af EU's eksterne politikker.......................................................18
Politiske retningslinjer vedrørende Østasien .....................................................................................................18
Samarbejde med Vestafrika på narkotikaområdet -
Rådets konklusioner
...........................................................19
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Schengeninformationssystemet - budget...........................................................................................................20
Fonden for De Ydre Grænser - aftale med Norge, Island, Schweiz og Liechtenstein..........................................20
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
16183/1/07 REV 1 (Presse 286)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16.I.2008
ØKONOMI OG FINANS
Nationale centralbankers eksterne revisorer - Cypern og Malta.........................................................................21
Moms - Det Forenede Kongerige - leje af personbiler, der ikke udelukkende anvendes erhvervsmæssigt...........21
Nedsatte momssatser* .....................................................................................................................................21
Afgiftsfri indførsel for rejsende fra tredjelande.................................................................................................22
Frankrig - beskatning af blyfri benzin på Korsika .............................................................................................23
EUROPÆISK SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Sudan - Darfur/Somalia - udløb af EU's støtteaktion.........................................................................................23
FÆLLES UDENRIGS- OG SIKKERHEDSPOLITIK
FUSP-budgetprioriteter for 2008 og 2009 ........................................................................................................24
EU's politimission i Den Demokratiske Republik Congo ..................................................................................24
EU's satellitcenter - Finansielle regler ..............................................................................................................25
LANDBRUG
EF-sortsbeskyttelse..........................................................................................................................................25
Kornarter – importtold.....................................................................................................................................25
FISKERI
Sortehavet – TAC og kvoter for 2008*.............................................................................................................26
INSTITUTIONELLE ANLIGGENDER
Domstolen - Procesreglement ..........................................................................................................................26
Rådets forretningsorden - Stemmevægtning* ...................................................................................................26
FORSKNING
Fælles teknologiinitiativer ...............................................................................................................................27
Rådets konklusioner om særberetning nr. 5/2007 om Kommissionens forvaltning af CARDS-programmet
-
Rådets konklusioner
......................................................................................................................................28
TOLDUNIONEN
Toldkonventionen om international godstransport ............................................................................................30
HANDELSPOLITIK
New Zealand - Smør........................................................................................................................................30
16183/1/07 REV 1 (Presse 286)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16.I.2008
UDVIDELSEN
Kroatien - Tiltrædelsespartnerskab...................................................................................................................30
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
EU-markedsadgang for AVS-landene: økonomiske partnerskabsaftaler ............................................................31
Den Europæiske Udviklingsfond - Bidrag for 2008 ..........................................................................................31
SUNDHED
Rammekonvention om tobakskontrol ...............................................................................................................32
BESKIKKELSER
Regionsudvalget..............................................................................................................................................32
16183/1/07 REV 1 (Presse 286)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453638_0006.png
16.I.2008
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Evelyne HUYTEBROECK
Bulgarien:
Atanas KOSTADINOV
Den Tjekkiske Republik:
Martin BURSÍK
Danmark:
Troels LUND POULSEN
Connie HEDEGAARD
Tyskland:
Sigmar GABRIEL
Estland:
Rita ANNUS
Irland:
Tony KILLEEN
Minister i regeringen for hovedstadsregionen Bruxelles,
med ansvar for miljø, energi og vandressourcepolitik
Viceminister for miljø og vandforvaltning
Vicepremierminister og miljøminister
Miljøminister
Klima- og energiminister
Forbundsminister for miljø, naturbeskyttelse og
reaktorsikkerhed
Vicemiljøminister
Viceminister, Ministeriet for Miljø, Kultur- og Naturarv
samt Lokalstyre og Ministeriet for Kommunikation,
Energi og Naturressourcer, med særligt ansvar for miljø
og energi
Statssekretær for miljø, fysisk planlægning og offentlige
arbejder
Generalsekretær for forebyggelse af forurening og
klimaændringer i Miljøministeriet
Minister for miljø og planlægning i den selvstyrende
region Baskerlandet
Statssekretær med ansvar for økologi
Miljøminister og minister for naturbeskyttelse
Statssekretær, Ministeriet for Landbrug, Naturressourcer
og Miljø
Statssekretær, Miljøministeriet
Vicestatssekretær, Miljøministeriet
Miljøminister og transportminister
Miljøminister og minister for vandressourcer
Miljøminister og minister for landdistriktsspørgsmål
Grækenland:
Stavros KALOGIANNIS
Spanien:
Arturo GONZALO AIZPIRI
Esther LARRAÑAGA
Frankrig:
Nathalie KOSCIUSKO-MORIZET
Italien:
Alfonso PECORARO SCANIO
Cypern:
Panicos POUROS
Letland:
Guntis PUĖĪTIS
Litauen:
Aleksandras SPRUOGIS
Luxembourg:
Lucien LUX
Ungarn:
Gábor FODOR
Malta:
George PULLICINO
16183/1/07 REV 1 (Presse 286)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453638_0007.png
16.I.2008
Nederlandene:
Jacqueline CRAMER
Østrig:
Josef PRÖLL
Polen:
Maciej NOWICKI
Portugal:
Francisco NUNES CORREIA
Humberto ROSA
Rumænien:
Silviu STOICA
Slovenien:
Janez PODOBNIK
Slovakiet
Jaroslav IZÁK
Finland:
Kimmo TIILIKANEN
Sverige:
Andreas CARLGREN
Det Forenede Kongerige:
Hilary BENN
Minister for boligspørgsmål, fysisk planlægning og
miljøpolitik
Forbundsminister for landbrug, skovbrug, miljø og
vandforvaltning
Miljøminister
Miljøminister og minister for fysisk planlægning og
regionaludvikling
Statssekretær for miljøspørgsmål
Statssekretær, Ministeriet for Miljø og Bæredygtig
Udvikling
Minister for miljø og fysisk planlægning
Miljøminister
Miljøminister
Miljøminister
Minister for miljø, fødevarer og landdistriktsspørgsmål
Kommissionen:
Stavros DIMAS
Medlem
16183/1/07 REV 1 (Presse 286)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453638_0008.png
16.I.2008
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
BESKYTTELSE AF JORD
På trods af forskellige forsøg fra formandskabets side på at forelægge kompromisforslag med
henblik på at imødekomme delegationernes betænkeligheder var det ikke muligt på dette tidspunkt
at opnå det kvalificerede flertal
1
, der er nødvendigt for at nå til politisk enighed om et udkast til
direktiv om rammebestemmelser om beskyttelse af jord.
Udkastet til direktiv
Jordbeskyttelse har endnu hidtil ikke været genstand for et specifikt lovgivningsmæssigt instrument
på fællesskabsplan.
Udkastet til direktiv sigter mod at udfylde dette tomrum ved at opstille en fælles strategi for
beskyttelse og bæredygtig udnyttelse af jord ud fra principperne om integration af jordpolitikken i
andre sektorpolitikker, bevaring af jordens funktioner som led i en bæredygtig udnyttelse,
forebyggelse af trusler mod jorden og afbødning af virkningerne heraf samt genopretning af
forringet jord.
Jord er en ikke-fornyelig ressource og samtidig et system, der udfører funktioner og yder tjenester,
der er vigtige for menneskets behov og økosystemernes overlevelse. Det fremgår af Kommissionens
vurdering, at jorden på nuværende tidspunkt befinder sig i en forringelsesproces, der vil forværres,
hvis der ikke gribes ind.
Menneskelige aktiviteter, bl.a. uhensigtsmæssig landbrugs- eller skovbrugspraksis,
industriaktiviteter, turisme og byudvikling kan forringe jordens evne til at udføre alle dens mange
livsvigtige funktioner.
Allerede i sin meddelelse fra 2002
2
udpegede Kommissionen otte trusler mod jordbunden: erosion,
nedbrydning af organisk materiale, forurening, tilsaltning, jordpakning, nedgang i jordbundens
biodiversitet, arealbefæstelse, jordskred og oversvømmelser.
Samme år understregede Rådet behovet for en passende indsats på fællesskabsplan for at beskytte
jordbunden og give mulighed for en bæredygtig udnyttelse af denne, således som det allerede er
fastsat i Fællesskabets sjette miljøhandlingsprogram
3
.
Foreslået retsgrundlag for direktivet: traktatens artikel 175, stk. 1 - der kræves kvalificeret flertal til
en rådsafgørelse, og fælles beslutningsprocedure med Europa-Parlamentet finder anvendelse. Den
14. november afgav Europa-Parlamentet udtalelse ved førstebehandling
4
.
1
2
3
4
DE, FR, NL, AT og UK kunne ikke acceptere den fremlagte tekst.
"Mod en tematisk strategi for jordbundsbeskyttelse"
(8344/02).
Jf. 10800/02, punkt 8.
14979/07.
8
16183/1/07 REV 1 (Presse 286)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453638_0009.png
16.I.2008
INDDRAGELSE AF LUFTFARTEN I EU'S ORDNING FOR HANDEL MED
EMISSIONER
Rådet nåede til politisk enighed om udkastet til direktiv om inddragelse af luftfarten i ordningen for
handel med drivhusgasemissionskvoter i Fællesskabet (EU's emissionshandelsordning) på grundlag
af en ny kompromistekst, som formandskabet havde forelagt.
Nogle af de spørgsmål, der blev løst i Rådet, vedrørte følgende:
startdato/antallet af faser i ordningen
Rådet blev enigt om 2012 som den eneste dato for alle flyvninger.
øremærkning af provenuet
Der var enighed om, at provenuet fra auktion bør anvendes til imødegåelse af klimaændringer.
tildelingsmetode, herunder auktion, særlig reserve, de minimis-bestemmelse, regioner i den yderste
periferi.
Der var enighed om, 10% af kvoterne, bortauktioneres.
Der skal være en særlig reserve for visse luftfartøjsoperatører.
De minimis-bestemmelse: udelukkelse fra ordningen for så vidt angår flyvninger, der udføres af en
operatør, der i tre på hinanden følgende perioder på fire måneder foretager under 243 flyvninger pr.
periode.
Regioner i den yderste periferi: udelukkelse af flyvninger, der udføres inden for rammerne af
forpligtelser til offentlig tjeneste på ruter i regionerne i den yderste periferi.
Udkastet til direktiv:
Udkastet til direktiv sigter mod at forbedre miljøet ved at mindske luftfartens voksende påvirkning
af klimaet, ved at inddrage den i EU's ordning for handel med emissioner. Dette formål vil ikke
berøre strategiens andre midler til at bekæmpe klimaændringerne gennem en bredspektret indsats i
form af bedre teknologi og bedre udnyttelse af luftfartøjerne.
16183/1/07 REV 1 (Presse 286)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453638_0010.png
16.I.2008
Udkastet til direktiv skal omfatte flyvninger, der ankommer til eller afgår fra en flyveplads
(herunder lufthavne), der er beliggende på en EU-medlemsstats område. Indgående flyvninger vil
ikke være omfattet, hvis et tredjeland har indført tilsvarende foranstaltninger, som f.eks. en
emissionshandelsordning. Fra begyndelsen omfatter direktivudkastet luftfartøjsoperatører uanset
nationalitet.
Det er også et sigte med forslaget at tilvejebringe en model for emissionshandel for luftfarten, der
kan fungere som et referencepunkt for EU's kontakter med de vigtigste internationale partnere og
fremme udviklingen af lignende ordninger i verden som helhed.
Foreslået retsgrundlag: artikel 175 i traktaten – der kræves kvalificeret flertal til en rådsafgørelse,
og fælles beslutningsprocedure med Europa-Parlamentet finder anvendelse. Den 13. november 2007
afgav Europa-Parlamentet udtalelse ved førstebehandling
1
.
1
14980/07.
10
16183/1/07 REV 1 (Presse 286)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453638_0011.png
16.I.2008
MILJØ OG SUNDHED -
Rådets konklusioner
I fortsættelse af Kommissionens meddelelse om midtvejsevalueringen af den europæiske
handlingsplan for sundhed og miljø 2004-2010 vedtog Rådet konklusionerne i dokument
16154/07,
som har til formål at fortsætte styrkelsen af integrationen af miljø- og sundhedshensyn i alle de
relevante EU-politikker.
16183/1/07 REV 1 (Presse 286)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453638_0012.png
16.I.2008
EVENTUELT
a)
Forslag til direktiv om brændstoffer
Formandskabets præsentation af en statusrapport (16217/07)
Forslaget til direktiv om ændring af direktiv 98/70/EF blev vedtaget af Kommissionen i januar 2007
med henblik på at nedbringe forureningen og emissionerne af drivhusgasser og gøre det muligt at
øge brugen af biobrændstoffer.
Af Rådets drøftelser den 30. oktober 2007 fremgår det, at flertallet af delegationerne går ind for
princippet om at fastsætte et mål for vugge-til-grav-drivhusgasemissioner, idet der navnlig anføres
et behov for udvikling af bæredygtighedskriterier, en metode til beregning af vugge-til-grav-
emissioner samt klarlæggelse af forbindelsen til emissionshandelsordningen.
Andre udestående spørgsmål, der er under behandling, omfatter følgende: regler vedrørende
blanding af fossile brændstoffer med biobrændstoffer, svovlindholdet i gasolier til mobile ikke-
vejgående maskiner, traktorer og fartøjer til indlandstransport og grænseværdien for polycykliske
aromatiske kulbrinter (PAK).
b)
Erhvervsliv og biodiversitet
Orientering ved formandskabet (16224/07)
Konferencen på højt plan om erhvervsliv og biodiversitet blev afholdt den 12.-13. november 2007 i
Lissabon og udstak retningslinjer for den fremtidige udvikling af EU-initiativet om erhvervslivet og
biodiversitet. Mødet banede vej for 2010-dagsordenen vedrørende dette emne, idet der blev
konstateret behov for at fortsætte med at skabe opmærksomhed om konkurrencefordele, at fremme
yderligere anvendelse af markedet, virksomhedernes ansvar og reguleringsordninger, at støtte
erhvervslivet med operationelle værktøjer og at fremme nye incitamenter til udvikling af offentlig-
private partnerskaber.
Der blev også set med tilfredshed på Kommissionens tilsagn om at oprette en teknisk facilitet til at
understøtte initiativet inden for rammerne af EU's mål om at standse tabet af biodiversitet senest i
2010. Resultatet af denne konference vil hjælpe det kommende slovenske og franske formandskab
med at fremme initiativet og bidrage til den forestående COP 9 under CBD i Tyskland, og IUCN's
femte World Conservation Congress (verdenskongres for naturbevarelse), der finder sted i
Barcelona.
16183/1/07 REV 1 (Presse 286)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16.I.2008
c)
Resultatet af trettende samling i partskonferencen (COP13) under De Forenede Nationers
rammekonvention om klimaændringer (UNFCCC) og tredje samling i den partskonference,
der tjener som møde for parterne i Kyoto-protokollen (CMP3) (3.-14. december 2007 på
Bali)
Orientering ved formandskabet
UNFCCC og de 192 parter i konventionen holdt møde den 3.-15. december 2007 på Bali.
Deltagerne blev enige om at indlede forhandlinger med henblik på at fastlægge yderst vigtige og
styrkede internationale klimaændringsrammer for perioden efter Kyoto. IPCC og dets fjerde
vurderingsrapport blev anerkendt som den mest omfattende og autoritative vurdering af
klimaændringsprocessen, og der blev nået til enighed om en Balikøreplan. I Balikøreplanen er der
enighed om en dagsorden for de centrale spørgsmål, der skal forhandles indtil 2009. De drøftede
spørgsmål omfattede: tilpasning, teknologi, mindskelse af emissioner som følge af afskovning i
udviklingslande, mekanisme for bæredygtig udvikling, kulstofopsamling og -lagring samt
finansieringsmekanismer. Mandaterne for Ekspertgruppen for de Mindst Udviklede Lande og
Ekspertgruppen vedrørende Teknologioverførsel blev også forlænget.
d)
Forslag til direktiv om strafferetlig beskyttelse af miljøet
Orientering ved formandskabet/Kommissionen (16624/07)
Kommissionen forelagde den 9. februar 2007 et forslag til et direktiv om strafferetlig beskyttelse af
miljøet. Formålet med forslaget er at udfylde et tomrum for så vidt angår strafferetlig beskyttelse af
miljøet, idet der tilsigtes et mere ensartet beskyttelsesniveau i hele EU.
Der er gjort betydelige fremskridt med hensyn til spørgsmålet, og der er opnået bred enighed om et
flertal af artiklerne. Nogle udestående spørgsmål er endnu ikke blevet behandlet.
e)
Forslag til en forordning om nedbringelse af CO
2
-emissioner fra personbiler
Mundtlig forelæggelse ved Kommissionen
Kommissionen forelagde forslaget, som den vedtog den 19. december 2007.
16183/1/07 REV 1 (Presse 286)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16.I.2008
f)
Pesticider:
Forslag til direktiv om en ramme for Fællesskabets indsats for en bæredygtig anvendelse af
pesticider
Forslag til forordning om markedsføring af plantebeskyttelsesmidler
Orientering ved formandskabet
I løbet af anden halvdel af året skred arbejdet med disse spørgsmål tilfredsstillende frem. På
samlingen den 17.-19. december var Rådet i stand til at nå til politisk enighed om udkastet til
direktiv og anså udkastet til forordning for at være et passende grundlag for sidste fase af
drøftelserne.
g)
Resultatet af mødet i IMoSEB's Internationale Styringskomité (15.-17. november 2007 i
Montpellier)
Orientering ved den franske delegation
(16626/07)
Der blev lanceret en international mekanisme for videnskabelig ekspertise vedrørende biodiversitet
(IMoSEB) i lighed med den, der findes for klimaændringer, til at bevidstgøre og informere
verdensopinionen og beslutningstagerne om tabet af global biologisk mangfoldighed.
Mødet i styringskomitéen for IMoSEB blev holdt den 15.-17. november i Montpellier. Komitéen
drøftede spørgsmål vedrørende behovet for et bedre samspil mellem udbuddet af videnskabelige
oplysninger og deres formidling til politiske beslutningstagere på globalt og regionalt plan ved
hjælp af uafhængig videnskabelig ekspertise, øget videnskabelig kapacitet og forbedret
kommunikation.
Det blev anbefalet at styrke samspillet mellem videnskab og politik, og det haster med at overveje,
hvorledes de eksisterende institutioner kan styrkes.
Det blev anerkendt, at der er behov for konvergens mellem milleniumvurderingen, en kollektiv
evaluering af økosystemernes tilstand og IMoSEB-processen.
16183/1/07 REV 1 (Presse 286)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16.I.2008
Komitéen foreslog et mellemstatsligt møde mellem relevante interessenter og UNEP med henblik på
at gennemføre de anbefalinger, der blev fremsat på mødet i Montpellier.
h)
EU's rolle i forbindelse med beskyttelsen af hvaler
Anmodning fra den italienske delegation
(16474/07)
Italien henledte opmærksomheden på spørgsmålet om moratoriet for kommerciel hvalfangst under
det japanske hvalforskningsprogram og på andre bekymringer, som Italien, andre nationer og
organisationer over hele verden har givet udtryk for. Den japanske hvalfangerflåde vil fortsætte
jagten i de antarktiske farvande efter forskellige hvalarter, hvoraf én, nemlig blåhvalen, anses for at
være særlig udryddelsestruet og er beskyttet i henhold til CITES. Italien ønsker at fremhæve det
presserende behov for at samarbejde om indtrængende at opfordre Japan til at efterleve de
internationale konventioner og standse forskningsprogrammets dødelige aspekter og for at
opfordre de nationer, der endnu ikke er medlemmer af Den Internationale Hvalfangstkommission,
til at blive det.
i)
Uformelt ministermøde om territorial sammenhængskraft og regionalpolitik (23.-24.
november 2007 i Ponta Delgada, Azorerne)
Orientering ved formandskabet
(16587/07)
Den 23.-24. november holdt ministrene med ansvar for fysisk planlægning og udvikling i Den
Europæiske Union møde for at drøfte og nå frem til et fælles synspunkt vedrørende spørgsmålene
om territorial sammenhængskraft. Det blev anerkendt, at territorial sammenhængskraft spiller en
yderst vigtig rolle i forbindelse med bæredygtig udvikling, idet fysisk planlægning og udvikling er
grundlaget for bedre samordning og rammer. På mødet blev det understreget, at det er vigtigt at
foretage en bedre integration af fysisk planlægning og byudvikling og at vedtage en tilgang, der er
territorialt baseret, for så vidt angår en tilpasning til klimaændringer.
Ministrene blev enige om det første handlingsprogram for gennemførelsen af Den Europæiske
Unions territoriale dagsorden og om gennemførelsesprocessen. De har i forbindelse med
vedtagelsen af handlingsprogrammet påtaget sig følgende:
at samarbejde om særlige indsatsområder,
i fællesskab at fokusere på centrale EU-sager som omhandlet i den territoriale dagsorden, og
straks at indlede gennemførelsen af særlige aspekter af programmet.
16183/1/07 REV 1 (Presse 286)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453638_0016.png
16.I.2008
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
MILJØ
Vand*
Rådet vedtog en fælles holdning med henblik på vedtagelsen af et direktiv om miljøkvalitetskrav
inden for vandpolitikken og om ændring af direktiv 82/176/EØF, 83/513/EØF, 84/156/EØF,
84/491/EØF, 86/280/EØF og 2000/60/EF (11486/07 + 15964/07 ADD 1). Som led i den fælles
beslutningsprocedure vil teksten blive forelagt for Europa-Parlamentet med henblik på
andenbehandling.
Kemisk forurening af overfladevand udgør en trussel både for vandmiljøet i form af akut og kronisk
toksicitet over for vandorganismer, akkumulering i økosystemet og tab af levesteder og
biodiversitet og for menneskers sundhed. I første række bør forureningsårsagerne identificeres og
emissionerne bekæmpes ved kilden så effektivt som muligt i økonomisk og miljømæssig
henseende.
Direktiv 2000/60/EF
1
("vandrammedirektivet") fastlægger en strategi mod vandforurening og
kræver yderligere specifikke foranstaltninger til forureningskontrol og fastsættelse af
miljøkvalitetskrav (EQS). I udkastet til direktivet fastsættes der miljøkvalitetskrav i henhold til
bestemmelserne og målene i direktiv 2000/60/EF.
Affald*
Rådet vedtog en fælles holdning til et udkast til direktiv om affald og om ophævelse af visse
direktiver. Som led i den fælles beslutningsprocedure vil teksten blive forelagt for Europa-
Parlamentet med henblik på andenbehandling (11406/07 + 15747/07 ADD 1).
1
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/60/EF af 23. oktober 2000 om fastlæggelse af
en ramme for Fællesskabets vandpolitiske foranstaltninger (EFT L 327 af 22.12.2000, s. 1)
som ændret ved beslutning nr. 2455/2001/EF (EFT L 331 af 15.12.2001, s. 1).
16
16183/1/07 REV 1 (Presse 286)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16.I.2008
Udkastet til direktiv sigter mod:
-
-
-
at forenkle og modernisere den nuværende lovgivning
at gennemføre en mere ambitiøs og mere effektiv affaldsforebyggelsespolitik
at fremme genbrug og genanvendelse af affald.
Det indeholder bestemmelser om:
-
-
-
-
indførelse af et miljømål
præcisering af begreberne nyttiggørelse og bortskaffelse
præcisering af betingelserne for blanding af farligt affald
indførelse af en procedure for udvalgte affaldskategoriers vedkommende til præcisering af,
hvornår affald ophører med at være affald
en procedure for opstilling af tekniske minimumsstandarder for en række
affaldshåndteringsoperationer
et nyt krav om udvikling af nationale affaldsforebyggelsesprogrammer.
-
-
Udkastet til direktiv reviderer det nuværende affaldsrammedirektiv (2006/12/EF) og integrerer
direktivet om farligt affald (91/689/EØF) og de relevante pligter i direktivet om olieaffald
(75/439/EØF). Disse direktiver vil således blive ophævet.
Eksportforbud og sikker oplagring af kviksølv*
Rådet vedtog en fælles holdning til et udkast til forordning om eksportforbud og sikker oplagring af
kviksølv. Som led i den fælles beslutningsprocedure vil teksten blive forelagt for Europa-
Parlamentet med henblik på andenbehandling (11488/07 + 15746/07 ADD 1).
Udkastet til forordning tager sigte på at bidrage til at mindske mængden af kviksølv i miljøet ved at
nedbringe det globale udbud af metallisk kviksølv og på at etablere en retlig ramme for en
bæredygtig løsning på problemet med overskydende kviksølv.
16183/1/07 REV 1 (Presse 286)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453638_0018.png
16.I.2008
De centrale målsætninger er:
at indføre forbud mod eksport af metallisk kviksølv fra Fællesskabet
at sikre, at overskydende metallisk kviksølv fra hovedkilder ikke vender tilbage til markedet
igen, og at bortskaffelsen sker på en betryggende måde
at give specifik mulighed for at bortskaffe metallisk kviksølv i særlige anlæg.
EKSTERNE FORBINDELSER
Effektiviteten, sammenhængen og synligheden af EU's eksterne politikker
Rådet noterede sig en rapport om de fremskridt, der er gjort, og anbefalinger med hensyn til det
fremtidige arbejde med at forbedre effektiviteten, sammenhængen og synligheden af EU's eksterne
politikker
(16467/07).
Politiske retningslinjer vedrørende Østasien
Rådet godkendte retningslinjerne vedrørende EU's udenrigs- og sikkerhedspolitik i Østasien
(16468/07).
Retningslinjerne bygger på den vurdering, at Østasien er en region, hvor der sker meget dynamiske
ændringer, og som EU har betydelige interesser i. De analyserer de muligheder og risici for EU's
interesser, som disse ændringer indebærer. Der udstikkes brede retningslinjer for EU's strategi over
for Østasien for så vidt angår hele spektret af dets aktiviteter, og disse udgør som sådan et bidrag til
rammerne for den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik (FUSP) og den europæiske sikkerheds- og
forsvarspolitik (ESFP) i regionen.
16183/1/07 REV 1 (Presse 286)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16.I.2008
Samarbejde med Vestafrika på narkotikaområdet -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"EU
bør give tilsagn om at sætte narkotikaspørgsmålet højere op på den politiske dagsorden for
forbindelserne med Vestafrika. Med henblik herpå må det samarbejde snævert med de
kompetente politiske organisationer på den afrikanske side, nemlig Ecowas og Den Afrikanske
Union. Højnelse af narkotikaspørgsmåls profil i Rådets arbejdsgrupper vedrørende Afrika kunne
være et første skridt i denne retning.
– EU kan overveje at indføre en plan for eventuelle samarbejdsaktiviteter med området i
samordning med Ecowas' kompetente organer. Dette bør indledes med en fastlæggelse af de
afrikanske partneres hovedprioriteter for samarbejdet og største kapacitetsunderskud.
– Samordningen på EU-plan bør styrkes for at optimere de bestræbelser, der gøres af de
medlemsstater, der er aktive i området, undgå uønsket overlapning og skabe nye synergier. Med
henblik herpå er der behov for effektive mekanismer til udveksling af oplysninger om, hvem der
gør hvad.
– EU's og medlemsstaternes bistand bør samordnes med den indsats, der gøres af andre
internationale organisationer såsom UNODC.
– EU bør give tilsagn om at tegne et fælles billede af efterretning og retshåndhævelse for området
for at udnytte de konsoliderede mekanismer og rammer (som f.eks. Europol og Frontex) og nye
instrumenter og initiativer (som f.eks. MAOC-N og initiativet til samarbejde om
retshåndhævelse og efterretning mellem Latinamerika og Vestafrika) bedst muligt.
16183/1/07 REV 1 (Presse 286)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453638_0020.png
16.I.2008
– For at opnå en effektiv virkning skal narkotikapolitikkerne være nært forbundet med bredere
udviklingsprogrammer i området, herunder initiativer vedrørende god regeringsførelse og reform
af sikkerhedssektoren. Opbygning af troværdige partnere (pålidelighedslommer) er et vigtigt
aspekt af denne integrerede proces.
– For at sikre en afbalanceret tilgang og da narkotikatransitlande har en tendens til at blive
forbrugslande, bør der også udvikles et fokus på efterspørgselsreduktion."
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Schengeninformationssystemet - budget
Repræsentanterne for medlemsstaterne, forsamlet i Rådet, vedtog den flerårige oversigt over
godkendte anlægsudgifter for C.SIS (situationen pr. 31. december 2006), ændringsbudgettet for
anlæg og drift af C.SIS for 2007 samt anlægs- og driftsbudgettet til C.SIS for 2008
(14686/07 +
COR 1).
Fonden for De Ydre Grænser - aftale med Norge, Island, Schweiz og Liechtenstein
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger med
Norge, Island, Schweiz og Liechtenstein med henblik på at indgå en aftale mellem Fællesskabet og
disse lande om supplerende regler vedrørende Fonden for De Ydre Grænser for perioden 2007-2013
som en del af det generelle program om solidaritet og forvaltning af migrationsstrømme.
16183/1/07 REV 1 (Presse 286)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453638_0021.png
16.I.2008
ØKONOMI OG FINANS
Nationale centralbankers eksterne revisorer - Cypern og Malta
Rådet vedtog afgørelser om godkendelse af valget af PricewaterhouseCoopers Limited som
eksterne revisorer for Central Bank of Cyprus for regnskabsårene 2008-2012
(16186/07),
og af
PricewaterhouseCoopers og Ernst & Young i fællesskab som eksterne revisorer for Central Bank of
Malta for regnskabsåret 2008
(16187/07 +COR 1).
Moms - Det Forenede Kongerige - leje af personbiler, der ikke udelukkende anvendes
erhvervsmæssigt
Rådet vedtog en beslutning om bemyndigelse af Det Forenede Kongerige til fortsat at begrænse
retten til at fradrage den indgående moms ved leje eller leasing af personbiler, der ikke udelukkende
anvendes til erhvervsmæssige formål, til 50%
(16446/07).
Når fradragsretten er begrænset, fritages den afgiftspligtige person for at svare moms af den private
anvendelse af køretøjet.
Bemyndigelsen udløber på dagen for ikrafttrædelsen af EU's regler for begrænsninger i
fradragsretten på dette område, dog senest den 31. december 2010.
Denne særlige foranstaltning er en undtagelse fra de fælles beskatningsbestemmelser.
Nedsatte momssatser*
Rådet vedtog et direktiv om forlængelse af visse midlertidige undtagelser, som i øjeblikket tillader
Den Tjekkiske Republik, Cypern, Malta, Polen og Slovenien at anvende nedsatte momssatser for
visse tjenesteydelser
(16172/07 and 16354/07 ADD1).
Direktivet forlænger visse undtagelser, der blev indsat i tiltrædelsesakterne for Den Tjekkiske
Republik, Cypern, Malta, Polen og Slovenien ved disse landes tiltrædelse af EU i 2004, og som
ellers ville udløbe ved udgangen af 2007.
16183/1/07 REV 1 (Presse 286)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16.I.2008
Direktivet giver i en yderligere periode indtil den 31. december 2010 mulighed for:
-
at Den Tjekkiske Republik kan anvende en nedsat momssats på 5% for byggearbejder i
forbindelse med boligbyggeri
at Cypern kan anvende en nulsats for moms for farmaceutiske produkter og de fleste
fødevarer, samt en nedsat sats på 5% for restaurationsydelser
at Malta kan anvende en nulsats for moms for farmaceutiske produkter og fødevarer
at Polen kan anvende en nulsats for moms for visse bøger og specialiserede tidsskrifter, en
nedsat sats på 7% for restaurationsydelser, for opførelse, renovering og forandring af beboelse
og for nye boliger, samt en særligt nedsat sats på 3% for de fleste fødevarer
at Slovenien kan anvende en nedsat momssats på 8,5% for tilberedning af måltider og en
nedsat momssats på 5% for opførelse, renovering og vedligeholdelse af privat boligbyggeri.
-
-
-
-
Afgiftsfri indførsel for rejsende fra tredjelande
Rådet vedtog et direktiv om afgiftsfri indførsel af varer, der indføres i EU af rejsende fra tredjelande
(16490/07).
Det nye direktiv reviderer og erstatter direktiv 69/169/EØF om rejsendes afgiftsfri indførsel, idet
man tilpasser direktivet til det udvidede EU, omstrukturerer det og forenkler visse bestemmelser.
Ifølge forslaget forhøjes loftet for afgiftsfri indførsel, især for at tage højde for inflationens
virkninger siden den seneste revision i 1994.
16183/1/07 REV 1 (Presse 286)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453638_0023.png
16.I.2008
Direktivets hovedelementer er følgende:
-
maksimumsværdien for afgiftsfri indførsel forhøjes fra 175 EUR til 430 EUR for fly- og
skibsrejsende og fra 175 EUR til 300 EUR for rejsende over land (herunder sejlbare vandveje)
medlemsstaterne kan anvende forskellige kvantitative begrænsninger for indførsel af afgiftsfri
tobaksvarer (cigaretter, cigarillos, cigarer, røgtobak) alt efter, om de indføres i EU ad
luftvejen (højere grænse) eller over land/ad søvejen (lavere grænse).
-
Direktivet finder anvendelse fra 1. december 2008.
Frankrig - beskatning af blyfri benzin på Korsika
Rådet vedtog en beslutning om tilladelse for Frankrig til indtil 31. december 2012 fortsat at anvende
en nedsat afgiftssats på blyfri benzin, der benyttes som brændstof på Korsika, for delvis at
kompensere for de ekstraomkostninger, der følger af den geografiske beliggenhed og den
vanskelige forsyningssituation
(15285/07).
EUROPÆISK SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Sudan - Darfur/Somalia - udløb af EU's støtteaktion
Rådet vedtog en fælles aktion om ophævelse af fælles aktion 2005/557/FUSP, hvorved EU havde
oprettet en civil-militær aktion til støtte for Den Afrikanske Unions mission i Darfurområdet i
Sudan og Somalia (AMIS/AMISOM)
(16169/07).
Ifølge De Forenede Nationers Sikkerhedsråds resolution 1769 (2007) skal Den Afrikanske
Unions/FN's operation i Darfur (UNAMID) overtage myndigheden fra AMIS senest den 31.
december 2007. Som følge deraf ophæves fælles aktion 2005/557/FUSP med virkning fra den 1.
januar 2008.
16183/1/07 REV 1 (Presse 286)
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453638_0024.png
16.I.2008
FÆLLES UDENRIGS- OG SIKKERHEDSPOLITIK
FUSP-budgetprioriteter for 2008 og 2009
Rådet noterede sig en rapport om de prioriterede aktioner for finansiering over FUSP-budgettet i
2008 og 2009 og henstillingerne deri.
FUSP-budgettet for 2008 beløber sig til 285,25 mio. EUR med forbehold af endelig godkendelse fra
budgetmyndigheden. En af prioriteterne i 2008 er ESFP-missionen i Kosovo. Desuden er det
sandsynligt, at EU I 2008 vil træffe afgørelse om videreførelse og/eller udvidelse af en række
igangværende aktiviteter, navnlig EU's politimission i Bosnien, aktioner til støtte for Den
Palæstinensiske Myndighed samt i Den Demokratiske Republik Congo, Afghanistan, Irak og til
støtte for EU's særlige repræsentanter samt aktioner på områderne ikke-spredning af
masseødelæggelsesvåben (WMD) og håndvåben og lette våben (SALW). Rapporten lægger
desuden op til eventuelle nye civile krisestyringsoperationer, støtteaktioner og konfliktforebyggelse,
EU's særlige repræsentanter og nye aktioner inden for WMD og SALW.
Rapporten indeholder endvidere de påtænkte prioriterede aktioner for 2009, der især vil omfatte
aktiviteter inden for civil krisestyring, WMD, SALW og EU's særlige repræsentanter. Grundet
FUSP-aktiviteternes karakter er det ikke på nuværende tidspunkt muligt at fastlægge de endelige
behov. Prioriteterne tages jævnligt op til revision på baggrund af de forhåndenværende ressourcer.
EU's politimission i Den Demokratiske Republik Congo
Rådet vedtog en fælles aktion om ændring af fælles aktion 2007/405/FUSP for Den Europæiske
Unions politimission vedrørende reformen af sikkerhedssektoren og dens retlige grænseflade i Den
Demokratiske Republik Congo (EUPOL RD Congo)
(16226/07).
Mandatet til EUPOL RD Congo-missionen ændres, så der tages hensyn til de retningslinjer for
kommando- og kontrolstruktur for EU's civile krisestyringsoperationer, som Rådet godkendte i juni
sidste år.
EUPOL RD Congo-missionen blev indledt den 1. juli 2007.
16183/1/07 REV 1 (Presse 286)
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453638_0025.png
16.I.2008
EU's satellitcenter - Finansielle regler
Rådet godkendte de reviderede finansielle regler for EU's satellitcenter med henblik på at tage højde
for ændringer af budgetproceduren og forbedre gennemførelse og kontrol af centrets budget
(16308/07).
LANDBRUG
EF-sortsbeskyttelse
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning (EF) nr. 2100/94 for så vidt angår retten til at
ansøge om EF-sortsbeskyttelse (14695/07).
Formålet med forordningen er at forenkle betingelserne for indgivelse af en ansøgning om EF-
sortsbeskyttelse, især ved udvidelse af den eksisterende EF-ordning til også at omfatte ansøgere fra
resten af verden, således at forordning (EF) nr. 2100/94 tilnærmes til den øvrige
fællesskabslovgivning, og den internationale handel lettes.
Kornarter – importtold
Rådet vedtog en forordning om midlertidig suspension af importtolden for visse kornarter
1
frem til
den 30. juni 2008 (15840/07).
Kommissionen kan genindføre denne told på visse betingelser, f.eks. hvis fob-prisen for ét eller
flere af disse produkter i EF-havnene er lavere end 180% af interventionsprisen eller, hvis der for
det pågældende produkt ikke findes nogen interventionspris, lavere end 180% af 101,3 EUR/t.
Beslutningen er truffet som følge af situationen for korn i Fællesskabet, hvor der har været en
nedgang i forsyningen (-3%), hvilket især skyldes vejrforholdene og en kraftig stigning i den
samlede efterspørgsel.
1
KN 1001 90 99, KN 1001 10, KN 1002 00 00, KN 1003 00, KN 1005 90 00 og
KN 1007 00 90.
25
16183/1/07 REV 1 (Presse 286)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453638_0026.png
16.I.2008
FISKERI
Sortehavet – TAC og kvoter for 2008*
Rådet vedtog en forordning om fastsættelse for 2008 af fiskerimuligheder for Sortehavet
(15863/07
og 16289/07 ADD 1).
Ifølge forordningen er der fastsat en fiskekvote på 100 tons for pighvar og 15 000 tons for brisling
for fartøjer fra Bulgarien og Rumænien.
Disse kvoter og de dertil knyttede betingelser udgør første skridt i en langsigtet politik for
bæredygtig udnyttelse af fiskeressourcerne i Sortehavet.
Det er første gang, de årlige fiskerimuligheder og tekniske overgangsforanstaltninger fastsættes for
de to landes vedkommende siden deres tiltrædelse af EU den 1. januar 2007.
INSTITUTIONELLE ANLIGGENDER
Domstolen - Procesreglement
Rådet godkendte en tekst med ændringer til Domstolens procesreglement, der giver mulighed for
indførelse af en hasteprocedure i forbindelse med visse anmodninger om præjudiciel afgørelse
inden for området med frihed, sikkerhed og retfærdighed
(15883/07 og 15886/07).
Rådets forretningsorden
-
Stemmevægtning*
Rådet vedtog en afgørelse om ændring af Rådets forretningsorden med henblik på at ajourføre
oversigten over befolkningstallet i EU-medlemsstaterne for 2008 i forbindelse med afstemning med
kvalificeret flertal i Rådet
(15895/07 og 15881/07ADD1).
Rådets forretningsorden fastsætter, at når Rådet træffer en afgørelse, som kræver kvalificeret flertal,
og hvis et medlem af Rådet kræver det, kontrolleres det, at de medlemsstater, der udgør dette
kvalificerede flertal, repræsenterer mindst 62% af EU's samlede befolkning.
Med henblik herpå ajourføres EU-befolkningstallene hvert år i overensstemmelse med oplysninger
fra Eurostat.
16183/1/07 REV 1 (Presse 286)
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453638_0027.png
16.I.2008
For 2008 svarer tærsklen på 62% til 307 millioner mennesker af i alt 495 millioner.
Et kvalificeret flertal er det antal stemmer, der kræves i Rådet for at kunne træffe afgørelse i
spørgsmål, der drøftes på grundlag af EF-traktatens artikel 205, stk. 2. Det er fastsat til 255 stemmer
af i alt 345, hvilket svarer til et flertal af medlemsstaterne.
FORSKNING
Fælles teknologiinitiativer
Rådet vedtog en række forordning om de fire første fælles teknologiinitiativer (FTI) med sigte på
gennemførelse af forskningsprojekter på følgende områder:
Innovative lægemidler (IMI),
der har til formål at styrke den europæiske lægemiddelsektor ved at
fremskynde udviklingen af sikre og mere effektive lægemidler for patienterne
(15977/07 og
16079/07 ADD1).
Indlejrede computersystemer (Artemis),
der tager sigte på design, udvikling og udnyttelse af
generelt anvendelige, interoperable og omkostningseffektive elektroniske systemer og software-
systemer
(15969/07 og 16075/07 ADD1).
Nanoelektronisk teknologi (ENIAC),
der skal sikre en øget integration og funktionalitet af
komponenter og en formindskelse af deres størrelse
(15974/07 og 16077/07 ADD1).
Luftfart og lufttransport (Clean Sky),
der sigter mod at gennemføre innovative miljøvenlige
teknologier inden for alle segmenter af den civile lufttransport
(15970/07 og 16076/1/07 ADD1).
De fælles teknologiinitiativer har følgende fællestræk:
De oprettes i henhold til fællesskabsretten som fællesskabsorganer. De modtager
fællesskabsfinansiering med henblik på gennemførelse af forskningsprogrammer, især ved
finansiering af udvalgte projekter efter offentliggørelse af indkaldelse af forslag.
16183/1/07 REV 1 (Presse 286)
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453638_0028.png
16.I.2008
De har form af offentlig-private partnerskaber, hvor erhvervslivet har et delt ansvar i
fællesforetagendernes virksomhedsledelse.
De skal gennemføre forskningsprogrammer med såvel offentlig som privat finansiering. EU-
medlemsstaterne og Kommissionen fører passende tilsyn med anvendelsen af de offentlige
midler.
De har en begrænset varighed på ti år.
FTI'erne har status som juridiske personer og oprettes på grundlag af EF-traktatens artikel 171 og
172. De har ikke status som internationale organisationer.
Fællesskabets maksimale bidrag til både forskningsaktiviteter og løbende udgifter i perioden frem
til 2013 er fastsat til 1 mia. EUR til IMI, 420 mio. EUR til Artemis, 450 mio. EUR til ENIAC og
800 mio. EUR til Clean Sky.
Vedtagelsen af forordningerne giver mulighed for, at FTI'erne hurtigt kan indledes i begyndelsen af
2008.
FTI'er er et vigtigt nyt element i EU's syvende forskningsrammeprogram for 2007-2013. De er
fastsat i særprogrammet "Samarbejde"
1
der skal gennemføre syvende rammeprogram ved at
stimulere samarbejde og styrke båndene mellem erhvervslivet og forskningssektoren inden for en
tværnational ramme.
FTI'er giver mulighed for at etablere nye partnerskaber mellem offentligt og privat finansierede
organisationer, der er involveret i forskning, med fokus på de områder, hvor forskning og
teknologisk udvikling kan bidrage til europæisk konkurrenceevne og livskvalitet.
Rådets konklusioner om særberetning nr. 5/2007 om Kommissionens forvaltning af CARDS-
programmet -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET
1. HILSER Revisionsrettens særberetning af 28. juni 2007 om Kommissionens forvaltning af
CARDS-programmet VELKOMMEN.
1
EUT L 400 af 30.12.2006, s.86.
28
16183/1/07 REV 1 (Presse 286)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16.I.2008
2. MINDER OM, at CARDS-programmets overordnede målsætning er at bidrage til de
bistandsberettigedes deltagelse i stabiliserings- og associeringsprocessen med henblik på at
tilnærme regionen til Den Europæiske Union.
3. NOTERER SIG MED TILFREDSHED, at Kommissionen havde gode resultater med at sikre, at
bistanden blev ydet hurtigt, selv om der undertiden ikke blev taget tilstrækkeligt hensyn til
modtagerlandenes kapacitet til at udnytte bistanden. De to væsentligste forvaltningstilgange,
Kommissionen brugte - dekoncentreret forvaltning i delegationerne og forvaltning i Det
Europæiske Genopbygningsagentur (EGA) - var overvejende effektive og hensigtsmæssige.
Kommissionen prioriterede en udvidelse af modtagerlandenes ejerskab højt, men alligevel blev
der ikke brugt en konsekvent tilgang for at nå dette mål, og de forvaltningstilgange, der blev
brugt, fremmede ikke et sådant ejerskab.
4. ER ENIGT I Revisionsrettens konklusion, at Kommissionens forvaltning af CARDS-
programmet i det store og hele bidrog positivt til stabiliseringen og genopbygningen i
modtagerlandene. Bistanden var dog mindre effektiv, når det gjaldt om at forbedre den
administrative kapacitet, fordi den kun i ringe grad blev koncentreret om institutionsopbygning,
og modtagerlandene ikke havde tilstrækkelig absorberingskapacitet. Kommissionens strategiske
vejledning om forvaltningen af programmet var meget generel. Det var hensigtsmæssigt i
forbindelse med genopbygningsfasen, men ikke med de mere krævende
institutionsopbygningsmål.
5. FREMHÆVER behovet for bedre koordinering og mere effektiv forvaltning af instrumentet til
førtiltrædelsesbistand OG HILSER MED TILFREDSHED Revisionsrettens anbefalinger
vedrørende gennemførelsen af dette instrument. I denne forbindelse opfordres Kommissionen til
at sikre, at den strategiske vejledning i implementering af førtiltrædelsesinstrumentet (IPA) er så
opmærksom på individuelle interventionsområder, at den sikrer, at bistanden fokuseres
hensigtsmæssigt, at tilgangen på nøgleområder er systematisk, og at projekterne prioriteres og
udvælges på et rimeligt grundlag. Der bør fortsat fokuseres på hurtig implementering af
bistanden med opmærksomheden rettet mod, om modtagerlandene har kapacitet til fuldt ud at
absorbere bistanden. Der bør etableres en effektiv strategi til sikring af modtagerlandenes
ejerskab. Endelig bør bedste praksis samt overvågnings- og evalueringspraksis harmoniseres.
6. NOTERER SIG Kommissionens svar og HILSER MED TILFREDSHED, at Kommissionen
fuldt ud har taget og fortsat vil tage hensyn til Rettens anbefalinger og drøfte dem i forbindelse
med IPA.
7. UNDERSTREGER, at det er nødvendigt, at medlemsstaterne inden for rammerne af IPA-
instrumenterne fortsat på et tidligt stadium er tæt inddraget i programmeringsfaserne."
16183/1/07 REV 1 (Presse 286)
29
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453638_0030.png
16.I.2008
TOLDUNIONEN
Toldkonventionen om international godstransport
Rådet vedtog en beslutning om den holdning, Fællesskabet skal indtage i Administrationsudvalget,
til forslaget om at ændre toldkonventionen om international godstransport på grundlag af TIR-
carneter (TIR-konvention af 1975).
HANDELSPOLITIK
New Zealand - Smør
Rådet vedtog en afgørelse om indgåelse af en aftale med New Zealand om ændring af WTO-
toldkontingentet for newzealandsk smør i EF-liste CXL, der er knyttet som bilag til GATT 1994
(15930/07).
UDVIDELSEN
Kroatien - Tiltrædelsespartnerskab
Rådet nåede til politisk enighed om Rådets afgørelse om principperne, prioriteterne og
betingelserne for tiltrædelsespartnerskabet med Kroatien (16478/07). Denne afgørelse bygger på
Rådets forordning (EF) nr. 533/2004 om etablering af partnerskaber inden for rammerne af
stabiliserings- og associeringsprocessen.
Tiltrædelsespartnerskabet er et nøgleelement i førtiltrædelsesstrategien og identificerer såvel nye
som hidtidige prioriteter for indsatsen og opstiller retningslinjer for den finansielle bistand til
kandidatlandet. Fællesskabet målretter således sin bistand efter det enkelte kandidatlands særlige
behov og yder på den måde målrettet støtte.
Rådet vedtager afgørelsen uden drøftelser på en kommende samling efter endelig gennemgang af
teksten.
16183/1/07 REV 1 (Presse 286)
30
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453638_0031.png
16.I.2008
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
EU-markedsadgang for AVS-landene: økonomiske partnerskabsaftaler
Rådet vedtog i dag en forordning om markedsadgang, der sigter mod inkorporering i EU-retten af
bestemmelserne om midlertidige økonomiske partnerskabsaftaler (ØPA) med visse regioner og
stater i Afrika, Vestindien og Stillehavet
(14970/1/07)
i tiden frem til den 31. december, der er
fristen for færdiggørelsen af disse aftaler.
Forordningen om markedsadgang åbner mulighed for told- og kvotefri adgang til
fællesskabsmarkedet med forbedringer af de tidligere oprindelsesregler i AVS-EU Cotonou-
partnerskabsaftalen for de AVS-stater, der har paraferet aftaler med Fællesskabet, der er i
overensstemmelse med WTO-reglerne.
De mindst udviklede lande (LDC) nyder allerede told- og kvotefri adgang til Fællesskabet i medfør
af bestemmelser, der blev indført i 2001; forordningen giver dem imidlertid fordelen af bedre
oprindelsesregler. Ikke-LDC-lande vil nyde gavn af bedre markedsadgang end førhen såvel som af
bedre oprindelsesregler. For ikke-LDC-landes vedkommende er faren for toldforhøjelsen, som følge
af Cotonou-handelspræferencernes udløb den 31. december medfører således afværget.
Forordningen inkorporerer de forpligtelser i EU-retten, som Fællesskabet har indgået med mange
AVS-stater de seneste måneder. Disse forbedrede ordninger finder anvendelse fra den 1. januar med
overgangsperioder for ris og sukker.
Den Europæiske Udviklingsfond - Bidrag for 2008
Rådet vedtog en beslutning om fastsættelse af tidsplanen for indkaldelse af bidrag fra de 15
medlemsstater, der var medlem af EU før udvidelsen, til 9. Europæiske Udviklingsfond for
regnskabsåret 2008
(15986/07).
Bidragene, der beløber sig til i alt 3,2 mia. EUR, skal betales i tre
trancher til Kommissionen og Den Europæiske Investeringsbank.
Rådet vedtog ligeledes en beslutning om fastsættelse af bidraget til første tranche 2008, der beløber
sig til 1,6 mia. EUR
(15990/07).
16183/1/07 REV 1 (Presse 286)
31
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453638_0032.png
16.I.2008
SUNDHED
Rammekonvention om tobakskontrol
Rådet vedtog en afgørelse om et supplement til forhandlingsdirektiverne i Rådets afgørelse om
bemyndigelse af Kommissionen til inden for rammerne af Verdenssundhedsorganisationens
rammekonvention om tobakskontrol at indlede forhandlinger om hertil knyttede protokoller.
BESKIKKELSER
Regionsudvalget
Rådet vedtog en afgørelse om beskikkelse for den resterende del af mandatperioden, der udløber
den 25. januar 2010:
a)
som medlemmer:
efter indstilling fra den græske regering
Evangelia SCHINARAKI-ILIAKI, præfekt i byen Heraklion på Kreta
efter indstilling fra den litauiske regering
Gediminas PAVIR�½IS, medlem af byrådet i distriktet Vilnius
efter indstilling fra den tyske regering
Markus SÖDER, minister for forbunds- og Europaspørgsmål, delstatsregeringens kontor,
fristaten Bayern
16183/1/07 REV 1 (Presse 286)
32
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453638_0033.png
16.I.2008
b)
og som suppleanter:
efter indstilling fra den litauiske regering
Andrius KUPČINSKAS, borgmester i byen Kaunas
efter indstilling fra den tyske regering
Günther BECKSTEIN, ministerpræsident, fristaten Bayern.
16183/1/07 REV 1 (Presse 286)
33
DA