21. august 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Samrådsspørgsmål A:

 

·        I forbindelse med Finansudvalgets behandling af aktstykke 199 vedrørende Roskilde Bank er jeg blevet anmodet om at redegøre for en række spørgsmÃ¥l vedrørende banken.

 

·        Men lad mig begynde mere generelt med at fastslÃ¥, at de danske pengeinstitutter generelt er velkonsoliderede og i stand til at hÃ¥ndtere et skift i konjunkturerne. Det udelukker dog ikke, at enkelte institutter som Roskilde Bank kan fÃ¥ problemer.

 

·        Roskilde Bank har haft en meget høj udlÃ¥nsvækst, og væksten har i høj grad været baseret pÃ¥ store ejendomsengagementer, som har medført, at Roskilde Bank har en eksponering overfor erhvervsejendomsmarkedet pÃ¥ 43 pct. af bankens samlede udlÃ¥n. Det stiller store krav til kreditstyringen.

 

·        De problemer, Roskilde Bank har, mÃ¥ i høj grad tilskrives, at det kreditmæssige hÃ¥ndværk ikke har været i orden.

 

·        Hvortil kommer, at den finansielle uro blandt andet forudsaget af sub prime krisen har gjort det stadigt sværere for pengeinstitutterne at opnÃ¥ den fornødne likviditet pÃ¥ de internationale pengemarkeder til at finansiere udlÃ¥nsaktiviteterne med.

 

 

·        Indenfor den seneste tid er der desuden sket en ændring i konjunkturbilledet herhjemme. Specielt stilstanden og de vigende priser pÃ¥ ejendomsmarkedet har stor indvirkning pÃ¥ det risikobillede, som pengeinstitutter oplever hos deres kunder.

 

·        Særligt virksomheder, der opfører nybyggerier, oplever problemer med afsætningen. Dette har øget risikoen betydeligt for, at lÃ¥ntagerne ikke kan tilbagebetale lÃ¥n.

 

* * *

 

·        Men lad mig nu vende mig mod den konkrete sag.

 

·        Roskilde Bank, der er landets 8. største bank, henvendte sig i starten af juli til Finanstilsynet, og oplyste, at banken forventede at skulle nedskrive betydelige beløb i den kommende halvÃ¥rsrapport. Kreditvurderingsbureauet Moody´s havde desuden den 1. juli 2008 sat ratingen af Roskilde Bank ned.

 

·        Og tilbageslaget pÃ¥ det danske ejendomsmarked havde medført, at en række af bankens store engagementer havde udviklet sig i en meget negativ retning.

 

·        For at illustrere størrelsesordenen pÃ¥ nedskrivningerne kan jeg nævne, at de nedskrivninger pÃ¥ udlÃ¥n for første halvÃ¥r 2008, som banken efterfølgende har oplyst til omkring 900 mio. kr., kun er et par hundrede millioner mindre end hele Danske Bank koncernens samlede nedskrivninger. Danske Bank er knap 100 gange større end Roskilde Bank.

 

·        Bankens ledelse frygtede pÃ¥ baggrund af de store nedskrivninger, at der i forbindelse med offentliggørelsen af de dÃ¥rlige regnskabsresultater ville kunne komme "run" pÃ¥ banken, fordi banken havde haft betydelig dÃ¥rlig omtale i medierne.

 

·        Bankens ledelse fandt det pÃ¥krævet at finde en løsning i form af kapitaltilførsel eller en fusion af banken.

 

·        Mulighederne for at gennemføre en kapitaludvidelse var undersøgt, men dette var ikke fundet muligt. Banken havde derfor indledt forhandlinger med interesserede banker om en overtagelse. Drøftelserne førte ikke til et konkret bud.

 

·        Da der ikke kunne findes en privat løsning indgik Nationalbanken derfor en aftale den 10. juli 2008 med Roskilde Bank om at stille en ubegrænset likviditetsgaranti til rÃ¥dighed for banken. 

 

·        Det er først og fremmest hensynet til den finansielle stabilitet, der er baggrunden for, at regeringen og Nationalbanken indgik i denne løsning.

 

·        Et ”run” pÃ¥ banken ville med overvejende sandsynlighed have betydet, at banken trÃ¥dte i betalingsstandsning.

 

·        En sÃ¥dan betalingsstandsning i Roskilde Bank ville medføre negative virkninger pÃ¥ den internationale tillid til hele det danske finansielle system, ikke mindst da de finansielle markeder - som jeg nævnte tidligere - for tiden er langt mere følsomme end normalt.

 

·        De danske pengeinstitutter stÃ¥r overfor den udfordring, at sektoren under et har et indlÃ¥nsunderskud pÃ¥ godt 500 mia. kr., som sektoren skal have dækket.

 

·        Sektoren er her afhængig af at hente kortfristet funding i udlandet, og en betalingsstandsning i et større dansk pengeinstitut ville kunne gøre det vanskeligt for resten af sektoren at skaffe kapital i udlandet.

 

* * *

 

·        Samtidig med aftalen mellem Nationalbanken og Roskilde Bank er der endvidere indgÃ¥et aftale om, at det sÃ¥kaldte Det Private Beredskab, som bestÃ¥r af de danske pengeinstitutter, stiller en garanti pÃ¥ 750 mio. kr. til dækning af Nationalbankens eventuelle tab. Sektorens bidrag skal ses i lyset af de afsmittende effekter, som en betalingsstandsning kunne have pÃ¥ sektoren.

 

·        Nationalbanken indgik lÃ¥neaftalen med Roskilde Bank efter en tilkendegivelse fra regeringen om, at jeg ville forelægge Finansudvalget et aktstykke om en statslig garanti til dækning af Nationalbankens eventuelle tab ud over de 750 mio. kr.

 

·        Den statslige garantistillelse over for Nationalbanken dækker først, nÃ¥r egenkapitalen – det vil sige bÃ¥de aktiekapital og anden ansvarlig kapital - er tabt og dækningen af tab fra Det Private Beredskab pÃ¥ de første 750 mio. kr. er opbrugt.

 

·        Det følger af de almindelige konkursregler, at der ikke vil være penge til aktionærerne, før de almindelige kreditorer, herunder Nationalbanken, er dækket fuldt ud.

 

* * *

 

·        Nationalbankens likviditetsgaranti er endvidere givet under en række betingelser med henblik pÃ¥ at sikre Nationalbankens og Statens interesser.

 

·        Roskilde Bank skal betale en forhøjet lÃ¥nerente pÃ¥ 2 procentpoint i forhold til Nationalbankens almindelige udlÃ¥nsrente for at trække pÃ¥ likviditetsgarantien. Renten udgør pt. 6,6 procent.

 

·        Der er sÃ¥ledes tale om en ganske betydelig overrente i forhold til normale forhold. Roskilde Bank har dermed ogsÃ¥ fÃ¥et et incitament til ikke at trække pÃ¥ likviditetsfaciliteten, men i stedet prøve at finde likviditet ad andre kanaler. 

 

·        Det er aftalt, at Roskilde Bank ikke uden Nationalbankens samtykke mÃ¥ foretage dispositioner, som rækker udover videreførelse af bankens nuværende aktiviteter. Banken mÃ¥ sÃ¥ledes ikke optræde aggressivt pÃ¥ de kommercielle markeder.

 

·        Derudover har bankens bestyrelse forpligtet sig til at arbejde for et helt eller delvist salg af banken inden for de næste 6 mÃ¥neder med mindre banken kan tilbagebetale lÃ¥net til Nationalbanken og drives videre i overensstemmelse med den finansielle lovgivning.

 

·        Banken har i forbindelse med lÃ¥neaftalen oplyst, at den opfylder lovens kapitalkrav. Bankens solvensbehov var pr. d. 18. juli 2008 pÃ¥ 10,08 procent, mens bankens faktiske solvens var pÃ¥ 11,5 procent i de foreløbige halvÃ¥rsregnskabstal.

 

·        Skulle den situation opstÃ¥, at banken ikke længere opfylder lovens kapitalkrav, kan bankens bestyrelse i henhold til § 246 i lov om finansiel virksomhed overdrage pengeinstituttet helt eller delvist til et andet pengeinstitut, sÃ¥fremt en generalforsamling efterfølgende ikke vedtager andre løsningsmodeller, som opfylder kapitalkravet.

 

* * *

 

·        Her lidt over en mÃ¥ned efter, at Nationalbanken og Roskilde Bank indgik aftalen, kan vi konstatere, at likviditetsstøtten fra Nationalbanken har virket i den forstand, at der ikke har været et ”run” pÃ¥ banken.

 

* * *

 

·        Som tidligere nævnt har Roskilde Bank forpligtet sig til at arbejde for et helt eller delvist salg af banken.

 

·        Jeg kan oplyse, at Roskilde Bank efter anvisning fra Nationalbanken har rettet henvendelse til Danske Bank Corporate Finance afdeling, der som investeringsbank skal bistÃ¥ ved salget af Roskilde Bank.

 

·        En investeringsbanks funktion i en virksomhedshandel bestÃ¥r i at rÃ¥dgive og vejlede sælger. Investeringsbanken vil blandt andet rÃ¥dgive om, hvordan virksomheden bedst muligt gøres salgsklar, og den skal tilvejebringe den nødvendige information om virksomheden samt opsøge mulige købere.

 

·        Salgsprocessen er sat i gang. En mulighed er, at der kommer bud pÃ¥ hele banken. En anden mulighed er, at der kommer et bud pÃ¥ en del af banken, sÃ¥ banken opdeles i en almindelig bankdel og en anden del med ejendomsengagementerne.

 

·        PÃ¥ nuværende tidspunkt kan vi samtidig ikke udelukke, at der slet ikke kommer et økonomisk acceptabelt bud pÃ¥ hverken hele eller dele af banken. Men nu mÃ¥ vi jo se tiden an.

 

* * *

 

·        Den 31. juli 2008 meddelte EU Kommissionen, at den har godkendt de foranstaltninger, der er truffet for at redde Roskilde Bank, efter statsstøttereglerne.

 

·        I overensstemmelse med statsstøttereglerne skal der inden seks mÃ¥neder fremlægges en restruktureringsplan for Roskilde Bank.

* * *

·        Lad mig nu vende mig mod de specifikke spørgsmÃ¥l.

 

[Første spørgsmål: Ministeren bedes redegøre for, om nogen (lovligt eller ulovligt) har opnået en urimelig berigelse i forbindelse med bankens likviditetskrise]  

 

·        Jeg er blevet anmodet om at redegøre for, om nogen har opnÃ¥et en urimelig berigelse i forbindelse med bankens likviditetskrise.

 

·        Jeg er faktisk ikke helt klar over, hvad der præcist menes med spørgsmÃ¥let.

 

·        Men der er med de forudsætninger, der er lagt til grund for aktstykket, ikke tale om, at aktionærerne gÃ¥r fri og skatteyderne betaler.

 

·        Aktier er risikovillig kapital, og det er aktionærerne, der vælger bestyrelsen.

 

·        Statsgarantien vil ikke blive kapitaliseret af aktionærerne, men det kan dog ikke udelukkes, at et salg af banken i rimelig god ro og orden i et vist omfang kan komme aktionærerne til gode i forhold til det mulige scenarie, at banken i stedet gÃ¥r i betalingsstandsning.

 

* * *

 

·        Hvis spørgsmÃ¥let drejer sig om ledende medarbejderes handel med Roskilde Bank aktien og bankens aktieoptionsprogram, sÃ¥ har udvalget allerede stillet en række spørgsmÃ¥l om emnet.

 

·        Svarene viste blandt andet, at bankens vicedirektør havde opnÃ¥et en fortjeneste pÃ¥ 12 mio. kr. ved at udnytte sine aktieoptioner i april/maj mÃ¥ned.

 

·        Desuden har der været spekulationer i medierne om, hvorvidt en anden højtstÃ¥ende medarbejder, hvor der ligeledes var indberettet et køb af aktier gennem bankens optionsprogram, havde solgt disse igen og om dette burde have været indberettet.  

 

·        Reglerne i værdipapirhandelsloven siger, at køb og salg ikke mÃ¥ foretages af nogen, der har intern viden, som kan være af betydning for handlen.

 

·        Da sandsynligheden for, at man er i besiddelse af intern viden, som udgangspunkt er større for ledende medarbejdere i et selskab, er der i værdipapirhandelsloven en forpligtelse til at indberette handler.

 

·        Den medfører, at ledende medarbejdere (og disses nærtstÃ¥ende) skal meddele selskabet, sÃ¥fremt at de handler med selskabets aktier. Selskabet skal herefter indberette dette til Finanstilsynet.

 

·        Selskabet er endvidere efter loven forpligtet til at have interne regler for betyrelsesmedlemmers, direktørers og andre medarbejderes adgang til at handle med selskabets aktier, ligesom selskabet til enhver tid skal have en ajourført liste over alle medarbejdere, der er i besiddelse af intern viden. 

 

·        OMX har i deres regelsæt endvidere en række supplerende krav til selskaberens interne regelsæt. OMX stiller blandt andet krav om, at selskabernes interne regler skal indeholde en periode, inden for hvilken de personer, der er omfattet af insiderlisten, mÃ¥ handle.

 

·        Finanstilsynet fører tilsyn med reglerne i værdipapirhandelsloven, men ikke med overholdelsen af de interne regler pÃ¥ OMX, idet disse interne regler er private aftaler mellem børsen og de noterede selskaber.

 

* * *

 

·        Jeg kan endvidere oplyse, at Folketinget vedtog den sÃ¥kaldte Ã¥benhedslov i juni 2007, der indeholdt en række krav til de fremtidige optionsprogrammer.

 

·        Helt centralt er her kravet om, at børsnoterede selskabers optionsprogrammer skal godkendes af aktionærerne pÃ¥ en generalforsamling.

 

·        Aktieoptionsprogrammet i Roskilde Bank blev iværksat i 2003. AltsÃ¥ før de nye regler trÃ¥dte i kraft.

 

·        I forlængelse af de nye regler bad jeg desuden Komitéen for god selskabsledelse om at udarbejde en vejledning, som selskaberne kan anvende i forbindelse med eksempelvis udarbejdelsen af bonusprogrammer.

 

 

* * *

 

[Andet spørgsmål: Ministeren bedes redegøre for, om der er udvist svigt fra bestyrelse, finanstilsyn, revision eller andre, som har gjort det muligt for banken at indgå og fastholde en række engagementer, som efterfølgende har vist sig at indebære betydelig risiko for tab.]

 

·        Der bliver ogsÃ¥ i samrÃ¥dsspørgsmÃ¥let spurgt om, der har været udvist svigt fra bestyrelsen, Finanstilsynet eller revisionen.

 

·        Jeg vil gerne slÃ¥ fast, at det er ledelsen – og her tænker jeg bÃ¥de pÃ¥ bestyrelse og direktion - af en finansiel virksomhed, der er ansvarlig for, at driften foregÃ¥r pÃ¥ en ordentlig mÃ¥de.

 

·        Og med den situation, som Roskilde Bank er havnet i, mÃ¥ man jo konstatere, at ledelsen af banken ikke har været god nok. Der kan selvklart ikke have været udvist tilstrækkelig agtpÃ¥givenhed i rette tid.

 

·        Det er mit indtryk, at ledelsen selv i hvert fald i et Ã¥rs tid har været klar over, at situationen ikke har været holdbar. Jeg har her særligt bemærket, at banken i dens redegørelse af d. 14. juli skriver, at bestyrelsen i forbindelse med direktørskiftet i forÃ¥ret 2007 ønskede at finde en direktør, som kunne og jeg citerer  ”nedbringe bankens eksponering mod ejendomssegmentet og skærpe fokus pÃ¥ bankens interne rutiner og forretningsgange”. citat slut.

 

·        Bestyrelsen skal stÃ¥ til regnskab overfor aktionærerne, og her kan jeg konstatere, at der er planer om at indkalde til en ekstraordinær generalforsamling sidst i september.

 

* * *

 

·        Med hensyn til Finanstilsynet, sÃ¥ fører de et risikobaseret tilsyn, hvilket vil sige, at den tilsynsmæssige indsats skal stÃ¥ i forhold til risikoen for eller skadevirkningerne af overtrædelser af den finansielle lovgivning.

 

·        Finanstilsynet har fulgt banken tæt i en Ã¥rrække.

 

·        Finanstilsynet kan give pÃ¥bud og pÃ¥taler, hvis tilsynet finder, at en finansiel virksomhed overtræder de regler om forsvarlig drift, som findes i den finansielle lovgivning.

 

·        Generelt gælder der et solvenskrav pÃ¥ minimum 8 pct. I forbindelse med de nye kapitaldækningsregler blev der indført et krav om, at pengeinstitutterne skal opgøre et individuelt solvensbehov ud fra de konkrete risici, som instituttet har pÃ¥taget sig.

 

·        Er solvensbehovet større end minimumskravet, sÃ¥ er det pengeinstituttets fastsatte solvensbehov, som er lovkravet. I Roskilde Banks tilfælde har banken senest oplyst et solvensbehov pÃ¥ 10,08 pct.

 

·        Finder Finanstilsynet, at det af pengeinstituttet fastsatte solvensbehov er for lavt, vil Finanstilsynet gÃ¥ i dialog med pengeinstituttet om at fastsætte et højere solvensbehov.

 

·        I tilfælde, hvor en virksomhed pÃ¥tager sig risici, der afviger væsentligt fra de risici, som tilsvarende virksomheder pÃ¥tager sig, giver Finanstilsynet en risikooplysning.

 

·        I den forbindelse skal jeg gøre opmærksom pÃ¥, at pÃ¥ trods af, at pengeinstitutterne er undergivet en finmasket regulering, er der stadig – og skal fortsat være - et spillerum for ledelsen af den enkelte virksomhed til at selv at vælge strategi og risikoprofil. Ellers ville det jo ogsÃ¥ i praksis være Finanstilsynet og os fra politisk side, som drev pengeinstitutterne. 

 

·        I praksis har Finanstilsynet blandt andet gennem flere Ã¥r haft fokus pÃ¥ pengeinstitutter med høj udlÃ¥nsvækst, da erfaringerne viser, at en høj udlÃ¥nsvækst kan give en større risiko for, at pengeinstitutterne fÃ¥r flere dÃ¥rlige lÃ¥n pÃ¥ bøgerne.

 

·        Roskilde Bank har her i forbindelse med Finanstilsynets Ã¥rlige gennemgang af pengeinstitutternes regnskaber skulle redegøre for deres kraftige udlÃ¥nsvækst.

 

·        Men i en situation som denne er det altid relevant at overveje, hvorvidt vores regler og tilsynsredskaber fungerer hensigtsmæssigt.

 

·        Det vil jeg vende tilbage til i forbindelse med min besvarelse af det tredje spørgsmÃ¥l.

 

* * *

 

·        Hvis vi vender os mod revisor, sÃ¥ er det i første række revisorens rolle at forholde sig til bankens regnskabsaflæggelse.

 

·        Ernst & Young's revisionspÃ¥tegning pÃ¥ Roskilde Banks regnskab for 2007 blev afgivet den 8. februar 2008, og var blank. Det vil sige uden forbehold og uden supplerende oplysninger.

 

·        For at kunne afgive en blank revisionspÃ¥tegning skal revisor have opnÃ¥et tilstrækkelig sikkerhed for, at regnskabet ikke indeholder væsentlige fejl og mangler.

 

·        I den forbindelse skal revisor forholde sig til, om ledelsens vurdering af behovet for regnskabsmæssige nedskrivninger pÃ¥ udlÃ¥n er i overensstemmelse med reglerne. Værdien af udlÃ¥n ændrer sig løbende i takt med ændringer i lÃ¥ntagernes situation og sikkerheden for lÃ¥nene.

 

·        Særligt i en situation, hvor økonomien og ejendomsmarkedet vender, kan værdien af udlÃ¥n ændre sig hurtigt. Imidlertid stiller regnskabsreglerne krav om, at der skal være tale om en objektiv konstaterbar indikation pÃ¥, at værdien af udlÃ¥net er forringet, før pengeinstitutterne kan nedskrive værdien. 

 

·        Der er sÃ¥ledes ikke nødvendigvis noget misforhold imellem det forhold, at revisor pÃ¥ tidspunktet for afgivelse af revisionspÃ¥tegningen finder, at ledelsens skøn er rimeligt, og der et halvt Ã¥r senere viser sig behov for at foretage yderligere nedskrivninger.

* * *

[Tredje spørgsmål: Ministeren bedes redegøre for, om forløbet efter regeringens opfattelse giver anledning til ændring af lovgivningen eller de på området gældende regler, så en lignende situation kan undgås fremover.]

 

·        Med lad mig nu vende blikket mod spørgsmÃ¥let om hvorvidt forløbet giver anledning til ændring af lovgivningen eller de pÃ¥ omrÃ¥det gældende regler, sÃ¥ vi kan undgÃ¥ en lignende situation fremover.

 

·        En sag som denne er en oplagt anledning til at overveje, om lovgivningen er god nok. Men det er min opfattelse, at vi ikke her midt i forløbet med Roskilde Bank, kan drage endelige konklusioner.

 

·        PÃ¥ nogen omrÃ¥der ser vi dog allerede nu pÃ¥, hvorvidt der er brug for stramninger.

 

·        Jeg bad allerede i forbindelse med Sydbanks overtagelse af bankTrelleborg i januar 2008 Finanstilsynet om at undersøge, om  reglerne for pengeinstitutters salg af egne aktier og den rÃ¥dgivning, de skal give kunderne i forbindelse hermed, er gode nok, eller om der er behov for stramninger. 

 

·        Salg af egne aktier har traditionelt været en vigtig kilde til       finansiering for mindre banker, og et forbud mod salg af egne aktier kan derfor give smÃ¥ banker problemer med at rejse kapital.

 

·        Men det er for mig ogsÃ¥ helt afgørende, at salget sker pÃ¥ betryggende vis. Og at bankerne er sig bevidste om det særlige ansvar, de har for at give kunden en loyal og retvisende rÃ¥dgivning, nÃ¥r de "sælger sig selv".

 

·        Jeg har i juli 2008 bedt Finanstilsynet om ogsÃ¥ at inddrage                         Roskilde Banks rÃ¥dgivning i forbindelse med salg af                         bankens aktier i arbejdsgruppens arbejde. Herunder ogsÃ¥ erhvervskunders køb af egne aktier i forbindelse med optagelsen af lÃ¥n

 

·        Jeg vil, nÃ¥r arbejdsgruppens rapport foreligger til efterÃ¥ret, indkalde erhvervsordførerne fra Folketingets partier til en drøftelse af rapporten og behovet for stramninger.

 

* * *

 

·        Det er ogsÃ¥ værd at bemærke, at vi, at pengeinstitutterne i løbet af de seneste 10 Ã¥r har oparbejdet et stort indlÃ¥nsunderskud. Jeg nævnte tidligere, at det nu er pÃ¥ 500 mia. kr.

 

·        Det kan pÃ¥virke den finansielle stabilitet. Derfor skal vi have kigget nærmere pÃ¥ hvad der ligger bag udviklingen. Det vil vi i Økonomi- og Erhvervsministeriet gøre i samarbejde med Finanstilsynet og Nationalbanken.

 

* * *

 

·        Siden bankkrisen i starten af 90’erne har vi fÃ¥et nye regler pÃ¥ en lang række omrÃ¥der. Det gælder blandt andet pÃ¥ regnskabsomrÃ¥det, hvor pengeinstitutterne ikke længere skal hensætte til dÃ¥rlige tider. Nu skal de alene afskrive sandsynlige tab.

 

·        De gamle regler blev kritiseret for at udgøre et skjult skattesubsidie til pengeinstitutterne, men sikrede omvendt en vis polstring.

 

·        De er nu afløst af internationale regler, som sikrer en højere grad af gennemsigtighed og har fjernet skattesubsidie-elementet. Regnskabsreglerne skal dog ses i sammenhæng med, at der samtidig blev indført krav om det førnævnte solvensbehov, som skal sikre polstringen. 

 

·        Det er ikke kun, nÃ¥r vi taler regnskabsregler, at der er tale om internationale regelsæt. Generelt er regelgrundlaget pÃ¥ det finansielle omrÃ¥de i vid udstrækning bestemt via internationale regler. Det gælder eksempelvis ogsÃ¥ kapitaldækningsreglerne.

 

·        Jeg finder det væsentligt, at vi fastholder udgangspunktet om, at et fælles regelsæt er en vigtig forudsætning for et indre finansielt marked.

 

·        NÃ¥r det er sagt, sÃ¥ er vi ikke alene med overvejelser om eventuelle ændringer i lovgivningen. Andre lande særligt England og USA har haft problemer med nødlidende banker langt tættere inde pÃ¥ livet i det seneste Ã¥rs tid.

 

·        Den finansielle uro har derfor, som jeg tidligere har redegjort for overfor Finansudvalget, givet anledning til, at der i flere internationale fora, herunder EU, ses pÃ¥ behovet for justeringer af den finansielle lovgivning.

 

·        Fra dansk side har vi i EU spillet ind med et forslag om, at pengeinstitutterne skal offentliggøre deres individuelle solvensbehov, sÃ¥ offentligheden fÃ¥r et indblik i institutternes finansielle styrke.

 

·        Vi overvejer sÃ¥ledes nøje løbende, om der skal ske justeringer. De forslag om justeringer af den finansielle lovgivning, som vi nÃ¥r frem til, vil i øvrigt skulle drøftes i Folketingets Erhvervsudvalg.