ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN

 

 

4. september 2008

 

 

Besvarelse af § 8 spørgsmål 59 til Aktstk. 199 stillet af Finansudvalget den 2. september 2008.    

 

 

 

Spørgsmål 59:

Er aktstykke 199 fortsat relevant efter at banken har vedtaget at sælge alle aktiver og passiver (med undtagelse af hybridkapital og ansvarlig lånekapital) til en ny bank.

 

Svar:

Der er tungtvejende juridiske og praktiske grunde til, at aktstykke 199 af 23. juli 2008 fortsat er relevant.

 

For det første vurderes det, at alternativet vil skabe en betydelig retsusikkerhed, der kan få alvorlige konsekvenser for driften af Roskilde Bank A/S og dermed for den finansielle stabilitet i Danmark.

 

Regeringen anmeldte den 22. og 23. juli 2008 til EU-Kommissionen en redningsstøtteordning til Roskilde Bank A/S, der blev sat i kraft den 11. juli 2008. Ordningen bestod af Nationalbankens lån til Roskilde Bank A/S, Det Private Beredskabs tabskaution over for Nationalbanken og en statsgaranti for Nationalbankens eventuelle yderligere tab i form af et aktstykke af 23. juli 2008.

 

I anmeldelsen til EU-Kommissionen er ordningen beskrevet som en samlet pakke, der skal bedømmes i sin helhed. Endvidere har regeringen i anmeldelsen tilkendegivet, at retsgrundlaget for redningsstøtten vil skulle være aktstykket af 23. juli 2008, naturligvis under forudsætning af, at det opnår Finansudvalgets tilslutning.

 

EU-Kommissionen har på den baggrund i sin afgørelse af 31. juli 2008 om godkendelse af redningsstøtten til Roskilde Bank A/S fundet, at pakken i sin helhed udgør statsstøtte, men at den anmeldte pakke – i sin helhed – kan godkendes som redningsstøtte.

 

Det er således den juridiske vurdering, at hvis aktstykket af 23. juli 2008 trækkes tilbage, ville det betyde, at der fjernes eller ændres et væsentligt element i den samlede pakke, som er anmeldt til EU-Kommissionen, og som har dannet grundlag for EU-Kommissionens godkendelse.

 

Dette vil skabe en betydelig risiko for, at EU-Kommissionen måtte konkludere, at regeringens anmeldelse af støtteordningen hermed var ændret og det nationale retsgrundlag for redningsstøtten bortfaldet med den konsekvens, at Kommissionen godkendelse af statsstøtten, der bygger på anmeldelsen, også er bortfaldet.

 

For det andet vurderes det, at det vil kunne have en betydelig negativ virkning på forhandlingsmulighederne med EU-Kommissionen i forbindelse med den forestående anmeldelse af ordningen med Nationalbankens overtagelse og afvikling af Roskilde Bank, hvis ikke man fastholder at gennemføre den redningsstøtteordning, man allerede har anmeldt til EU-Kommissionen.

 

Redningsstøtten er endvidere iværksat, og aktstykket herom skal have et andet virkningstidspunkt end et kommende supplerende aktstykke om Nationalbankens og Det Private Beredskabs overtagelse af Roskilde Bank.

 

Derudover er Nationalbanken og Det Private Beredskabs overtagelse af Roskilde Bank ikke endeligt godkendt. Udover notifikationen til EU-Kommissionen skal Finanstilsynet godkende overtagelsen.

 

Det er ligeledes Kammeradvokatens vurdering, at det er hensigtsmæssigt, at processen med vedtagelsen af aktstykket af 23. juli 2008 søges fremmet mest muligt, således at der snarest skabes retslig sikkerhed for redningsstøtteordningen, herunder for EU-Kommissionens godkendelse af ordningen, og således at statsgarantiens tilbagevirkende kraft bliver kortest mulig.

 

Som allerede tilkendegivet agter jeg at forelægge et yderligere aktstykke for Finansudvalget om den statslige garanti for Nationalbankens eventuelle tab på den ansvarlige kapital, som Nationalbanken planlægger at indskyde i Roskilde Bank.

 

Der udestår dog i den forbindelse en række forhold, herunder at det er gængs praksis, at de juridiske forhold vedrørende statsstøttereglerne drøftes med EU-Kommissionen, inden aktstykket kan sendes til Finansudvalget.

 

 

ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET

Slotsholmsgade 10-12

1216 København K

 

Tlf.           33 92 33 50

Fax          33 12 37 78

CVR-nr    10 09 24 85

[email protected]

www.oem.dk