Folketingets Finansudvalg

Christiansborg

Finansministeren

20. juni 2008

Endeligt svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 56 af 19. juni 2008 (Aktstykke 190, § 7).

Spørgsmål:

Hvad udgør det aftalte serviceløft i procent i kommunernes service i forhold til de

sidste 10 års udvikling ‑ i nutidsværdi og sammenlignet med den reale udvikling i

BNP? Alle år bedes oplyst.

Svar:

I aftalen med KL er der foretaget en række løft i forhold til aftalen for 2008. Udgifterne er i 2009 bl.a. løftet med:

 

·               Bedre service til borgerne (350 mio.kr.)

·               Trepartsaftaler (0,8 mia.kr.)

·               Løft fra aftale 2008 til budget 2008 (0,9 mia.kr.)

·               Løft vedrørende det specialiserede sociale omrÃ¥de (650 mio.kr.)

 

Hertil kommer yderligere løft som kommunerne er kompenseret for i overensstemmelse med de generelle DUT-principper samt statslige puljer mv.

Hertil kommer, at regeringen og KL er enige om, at kommunerne i 2009 kan omstille aktiviteter svarende til et råderum på 1 mia.kr. i 2009 gennem omprioritering og bedre ressourceudnyttelse. Det tilvejebragte råderum skal anvendes i kommunerne til service til borgerne.

De aftalte niveauløft i KL-kommunernes serviceudgifter i forbindelse med de årlige økonomiaftaler fremgår nedenfor, jf. tabel 1.

 

 

 

 

Tabel 1

Kommunalt serviceløft fra 2000-2009

 

 

Pct.

2000

2001

2002

2003

2004

2005

2006

2007

2008

2009

 

 

Serviceløft

1,0

1,0

1,4

1,5

0,6

0,3

0,6

0,5

0,8

 

 

 

Bedre service (Aftale 2009)

 

 

 

 

 

 

 

 

0,2

 

 

Bedre service og trepartsaftaler (Aftale 2009)

 

 

 

 

 

 

0,5

 

 

Bedre service, trepartsaftaler og løft fra aftale til budget (Aftale 2009)

 

 

1,0

 

 

Bedre service, trepartsaftaler, løft fra aftale til budget og løft vedr. socialområdet (Aftale 2009)

1,3

 

 

Anm.: Aftalte niveauløft i KL-kommunernes serviceudgifter ifm. økonomiaftalerne fra 2000-2009. Der henvises i øvrigt til besvarelsen af Finansudvalgets spørgsmål nr. 91 af 21. juni 2007 (aktstykke 175).

Kilde: Kommuneaftaler 2000-2009.

 

 

De aftalte reale løft i de kommunale serviceudgifter kan ikke meningsfuldt sammenlignes med udviklingen i realt BNP. Det skyldes – udover forskellige statistiske opgørelsesprincipper – at realvæksten i BNP og de reale kommunale offentlige serviceudgifter måler to forskellige ting. Realvækst i BNP kan skyldes en lavere ressourceindsats, fordi øgede produktivitetsstigninger i den private sektor – muliggør et højere privat forbrug. Produceres den offentlige service mere effektivt vil de reale kommunale offentlige serviceudgifter, som det opgøres rent statistisk, derimod ikke stige.

Med venlig hilsen

Lars Løkke Rasmussen