Notat til Folketingets Europaudvalg

Kommissionen har fremlagt forslag til ændring af pesticidrammeforordningen med henblik på etablering af bilag VII. Efter etableringen af bilaget vil der undtagelsesvis kunne gives godkendelse til en midlertidig overskridelse af pesticidrestindhold jf. pesticidrammeforordningens artikel 18, stk. 1. Undtagelses vil alene kunne tillades for de aktivstoffer, der er optaget i bilaget, og er desuden betinget af at:

a)      fødevarerne ikke er bestemt til umiddelbar konsum;

b)      der er etableret passende kontrolprocedurer, der sikrer, at produkterne ikke kan gøres tilgængelige for forbrugeren, før restindholdet ikke længere overstiger MRL, og

c)      andre medlemsstater og Kommissionen informeres om disse foranstaltninger.

Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure (1999/468/EF art. 5) i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed. Forslaget er sat til afstemning på dagsordenen til mødet i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed den 1. februar 2008.

Etablering af rammeforordningens bilag VII er et skridt på vejen til fuld harmonisering af regler for restindhold af pesticider i fødevarer, som er højt prioriteret fra Regeringens side.

En vedtagelse af forslaget vurderes samlet set at bevare sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark.

Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget, idet man accepterer ændringer i form af tilføjelser eller fjernelse af aktivstoffer på bilag VII under forudsætning af, at ændringerne vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable.


 

 

 

 

 

 

Grundnotat til Folketingets Europaudvalg

 

om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning 396/2005 med hensyn til etablering af bilag VII, om afvigelser fra gældende maksimalgrænseværdier i forbindelse med behandling efter høst af fødevarer med fumigeringsmidler (Komitésag)

 

SANCO/3833/2007

 

Resumé

Forslaget udfylder bilag VII til pesticidrammeforordningen (EF) nr. 396/2005. Bilag VII lister en række pesticidaktivstoffer, som midlertidigt må forefindes i fødevarer i mængder, der overstiger de i bilag II eller III fastsatte maksimalgrænseværdier (MRLs). Medlemsstater kan godkende afvigelser fra grænseværdierne for de gasarter, der er optaget på bilag VII. Midlerne kan godkendes til post harvest behandling (behandling efter høst) under betingelse af at a) fødevarerne ikke er bestemt til umiddelbar konsum; b) der er etableret passende kontrolprocedurer, der sikrer, at produkterne ikke kan gøres tilgængelige for forbrugeren, før restindholdet ikke længere overstiger  MRL og  c) andre Medlemsstater og Kommissionen informeres om disse foranstaltninger.

 

Baggrund     

Kommissionen har ved SANCO/3833/2007 af 16. januar 2008 fremsat forslag til etablering af bilag VII til forordning 396/2005.

Forslaget er fremsat med hjemmel i Artikel 18(1) og 18(3) i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller på vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF (pesticidrammeforordningen).

 

Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure (1999/468/EF art. 5) i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed. Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen forordningen. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret eller udtale sig mod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede forordningen.

Forslaget er sat til afstemning på dagsordenen til mødet i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed den 1. februar 2008.

 

Nærhedsprincippet

Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.

                     

Formål og indhold

Forslaget etablerer bilag VII til pesticidrammeforordningen. I henhold til Artikel 18(1) i pesticidrammeforordningen må produkter, der er omfattet af forordningens bilag I, ikke indeholde pesticidrester i mængder, der overstiger de i bilag II eller III fastsatte MRLs for pesticidrester i fødevarer, eller 0,01 mg/kg med mindre aktivstoffet findes på bilag IV. 

Artikel 18(3) åbner for muligheden for, i visse tilfælde at afvige fra bestemmelserne i artikel 18(1). Således kan der gives godkendelse til midler til post harvest behandling med pesticid gasarter på opbevarede produkter, hvor restindholdet midlertidigt overstiger bestemmelserne i artikel 18(1). Behandlingen forgår i forbindelse med opbevaring af fødevarer. I perioden fra fødevarerne er behandlede til produkterne sættes på markedet falder restindholdet af pesticidresten løbende. For visse stoffer er det derfor acceptabelt at tillade, at restindholdet på et tidspunkt i løbet af opbevaringsperioden er højere end den fastsatte MRL. For at denne tilladelse kan gives, skal pesticidaktivstoffet være optaget på bilag VII. Afvigelsen er desuden betinget af, at: a) fødevarerne ikke er bestemt til umiddelbar konsum; b) der er etableret passende kontrolprocedurer, der sikrer, at produkterne ikke kan gøres tilgængelige for forbrugeren, før restindholdet ikke længere overstiger MRL, og c) andre Medlemsstater og Kommissionen informeres om disse foranstaltninger.

 


Udtalelser

Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.

 

Gældende dansk ret

Forslagets forventes vedtaget som en ændringsforordning. Bilag VII vil dermed være direkte gældende i dansk ret uden yderligere implementering.

 

Konsekvenser

En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at medføre en forringelse af fødevaresikkerheden og vurderes samlet set at bevare sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark, idet betingelserne for i hvilke tilfælde, den vedtagne MRL i opbevaringsperioden må overskrides, sikrer, at fødevarerne ikke anvendes til konsum, før restindholdet overholder de almindelige bestemmelser i artikel 18(1).

Forslaget skønnes ikke at få statsfinansielle konsekvenser, administrative konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU’s budget.

 

Høring

Forslaget er sendt i høring i en række organisationer og offentlige myndigheder i henhold til artikel 9 i Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) Nr. 178/2002 af 28. juni 2002 om generelle principper og krav i fødevarelovgivningen, om oprettelse af Den Europæiske Fødevareautoritet og om procedurer vedrørende fødevaresikkerhed (fødevareforordningen).

Der var ved høringsfristens udløb modtaget følgende svar fra de hørte parter.

Bryggeriforeningen bemærker, at det er positivt, at der i lovgivningen kommer klarhed over de beskrevne muligheder.

3F meddeler, at hvis der gives godkendelse til midler til post harvest behandling (behandling efter høst) med pesticid gasarter på opbevarede produkter, hvor restindholdet midlertidigt overstiger bestemmelserne i artikel 18(1), skal det sikres, at de personer, der skal håndtere disse produkter, ikke udsættes for sundhedsskadelige risici. 3F anmoder derfor om, at Danmark i sin tilbagemelding meddeler, at vi kun kan acceptere en afvigelse, hvis dette sikres.

DHI ønsker at gøre opmærksom på, at det bør sikres, at overskridelse af MRL på lagringstidspunktet ikke ødelægger afgrødernes indhold af næringsstoffer, som f.eks. vitaminer.

Dette kan gøres ved at tilføje et punkt d) følgende til præamblens stk. 3 således:

”d) it is ensured that the fumigation does not deteriorate the contents of nutrients of the products significantly in comparison with other storage methods.”

 

Fødevarestyrelsen vurderer, at forslagene til yderligere krav fra 3F og DHI er indarbejdet i de allerede eksisterende godkendelsesprocedurer for anvendelse af pesticider[1].

 

Regeringens foreløbige generelle holdning

Det er højt prioriteret fra dansk side, at Europa-Parlamentets og Rådets forordning 396/2005 kan træde i kraft med henblik på fuld harmonisering af reglerne vedr. fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer i EU.

Pesticidrammeforordningen og de deraf afledte forordninger er vigtige elementer i beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable.

Etablering af rammeforordningens bilag VII er et skridt på vejen til fuld harmonisering af regler for restindhold af pesticider i fødevarer.

 

Generelle forventninger til andre landes holdninger

Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater.

 

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Forslaget er ikke tidligere blevet forelagt for Folketingets Europaudvalg.



[1] Rådets direktiv af 15. juli 1991 om markedsføring af plantebeskyttelsesmidler (91/414/EØF)