MILJØstyrelsen                                                                                    14. februar 2008

Pesticider                                                                                             JL

 

 

Grundnotat til FEU og FMPU

 

Forslag til Kommissionsdirektiver om optagelse af aktivstofferne, K-HDO, thiabendazol, thiamethoxam, IPBC og chlorophacinon på bilag I til direktiv 98/8/EC om biocid midler.

 

Resumé

Kommissionen foreslår, at aktivstofferne K-HDO, thiabendazol, thiamethoxam og IPBC optages på bilag I til direktiv 98/8/EC om biocidmidler for så vidt angår produkttype 8 (træbeskyttelsesmidler), og at chlorophacinon optages på bilag I til direktiv 98/8/EC om biocidmidler for så vidt angår produkttype 14 (rodenticider). Hvis forslagene bliver vedtaget, vil det betyde, at K-HDO, thiabendazol, thiamethoxam og IPBC må indgå som aktivstof i biocidmidler til bekæmpelse af svamp eller insekter i træ, samt at stoffet chlorophacinon må indgå som aktivstof i biocidmidler til bekæmpelse af bl.a. mus og rotter. Stofferne optages på bilag til bekæmpelsesmiddelbekendtgørelsen. Forslagene har ingen økonomiske konsekvenser for borgerne og kun mindre konsekvenser for staten og erhvervsliv. Det vurderes, at forslagene ikke har indflydelse på beskyttelsesniveauet i Danmark.

 

1.      Status

Kommissionen har fremsat fem selvstændige forslag til Kommissionsdirektiver om optagelse af stofferne K-HDO, thiabendazol, thiamethoxam, IPBC og chlorophacinon på bilag I til direktiv 98/8/EC  “Draft Commission Directive amending Council Directive 98/8/EC to include cyclohexylhydroxydiazene 1-oxide, potassium salt (K-HDO) as an active substance in Annex I thereto”, “Draft Commission Directive amending Council Directive 98/8/EC to include thiabendazole as an active substance in Annex I thereto”, “Draft Commission Directive amending Council Directive 98/8/EC to include thiamethoxam as an active substance in Annex I thereto”, “Draft Commission Directive amending Council Directive 98/8/EC to include IPBC as an active substance in Annex I thereto”,  og “Draft Commission Directive amending Council Directive 98/8/EC to include chlorophacinone as an active substance in Annex I thereto”.

 

Forslagene har hjemmel i direktiv 98/8/EC om biocidmidler.

 

Forslagene forventes at komme til afstemning i Det stående udvalg for biocidholdige produkter den 22. februar 2008. De skal vedtages i komitéprocedure efter forskriftsprocedure (1999/468/EF, art. 5).

 

Hvis der er kvalificeret flertal for forslagene, udsteder Kommissionen direktiverne. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, og underretter samtidig Europa Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret eller udtale sig mod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede direktivet.

 

Da K-HDO, thiabendazol, thiamethoxam, IPBC og chlorophacinon har været på markedet i EU før den 14. maj 2000, er baggrunden for forslagene direktivets artikel 16, stk. 2, hvorefter alle aktivstoffer, der var på markedet i EU før den 14. maj 2000, skal vurderes.

 

2.      FormÃ¥l og indhold

Forslagene drejer sig om beslutning om optagelse af aktivstofferne K-HDO, thiabendazol, thiamethoxam og IPBC på bilag I (positivlisten) til direktiv 98/8/EC om biocidmidler for så vidt angår anvendelse som aktivstof i træbeskyttelsesmidler. For chlorophacinon drejer det sig om beslutning om optagelse på bilag I til direktiv 98/8/EC om biocidmidler for så vidt angår anvendelse som rodenticider, dvs. midler mod gnavere som rotter og mus.

 

Stofferne er blevet vurderet af forskellige medlemsstater, og vurderingerne er derefter behandlet i arbejdsgrupper under Kommissionen, hvor alle EU-landes biocidmyndigheder har deltaget. Disse vurderinger har resulteret i ovennævnte forslag, der har til hovedformål at optage aktivstofferne K-HDO, thiabendazol, thiamethoxam og IPBC på bilag I til direktiv 98/8/EC til produkttype 8 (træbeskyttelsesmidler), og at få optaget aktivstoffet chlorophacinon på bilag I til produkttype 14 (rodenticider).

 

Ifølge udkastet til vurderingsrapporterne, som er knyttet til direktivforslagene, har vurderingen af stofferne ud fra de angivne anvendelsesområder vist, at det kan antages, at stofferne og midler indeholdende disse stoffer, opfylder betingelserne i henholdsvis artikel 10 og 5 i direktiv 98/8/EC for optagelse på bilag I; dvs. at der ikke er uacceptable effekter på sundhed og miljø.

 

 

 

De angivne anvendelsesområder er:

K-HDO. Træbeskyttelsesmiddel til bekæmpelse af svamp.

Thiabendazol. Træbeskyttelsesmiddel til bekæmpelse af svamp.

Thiamethoxam. Træbeskyttelsesmiddel til bekæmpelse af insekter.

IPBC. Træbeskyttelsesmiddel til bekæmpelse af svamp.

Chlorophacinon. Rodenticid til bekæmpelse af mus og rotter.

 

Når et aktivstof er optaget på bilag I eller IA, er det en national opgave at tage stilling til, om de biocidmidler, aktivstoffet indgår i, kan godkendes til brug i det pågældende land. Denne stillingtagen skal ske på grundlag af de såkaldte ”ensartede principper” (bilag VI til direktivet) samt den viden om aktivstoffet, der er opnået ved vurderingen. I samtlige forslag om beslutning om optagelse af aktivstofferne på bilag I er der skrevet en restriktion ind om at landene selv skal foretage en risikovurdering og sikre passende risikoreduktioner på de anvendelsesområder som ikke er beskrevet i optagelsesdirektivet.   

 

K-HDO, thiabendazol, thiamethoxam, IPBC og chlorophacinon har ikke været til høring i den Videnskabelige Komité for sundhed og miljø risiko (SCHER), da Kommissionen ikke har fundet det nødvendigt at stille specifikke spørgsmål om stofferne og vurderingerne.

 

3.      Nærhedsprincippet

Kommissionen har ikke redegjort for nærhedsprincippet. Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning af en allerede vedtaget rådsretsakt, hvorfor regeringen vurderer, at forslagene er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.

 

4.       Konsekvenser for Danmark

Lovgivningsmæssige konsekvenser:

Hvis forslagene bliver vedtaget, vil stofferne blive optaget på bilag 8 til bekendtgørelse om bekæmpelsesmidler.

 

I øjeblikket er der godkendt træbeskyttelsesmidler med K-HDO og IPBC til bekæmpelse af træødelæggende svamp i Danmark, mens Thiamethoxam kun er godkendt som insektmiddel, men ikke til anvendelse som træbeskyttelsesmiddel og thiabendazol er ikke godkendt i Danmark. Der er i dag ikke godkendt midler med chlorophacinon til anvendelse som rodenticid i Danmark.

 

Økonomiske og administrative konsekvenser:

Hvis forslagene vedtages, skal direktiverne være implementeret ca. 1 år efter afstemningen. Senest 4 år efter ikrafttrædelsen af direktiverne skal eventuelle danske godkendelser af træbeskyttelsesmidler med K-HDO, thiabendazol, thiamethoxam og IPBC og rottemidler med chlorophacinon være vurderet på ny og være ændret i overensstemmelse med direktiverne. Denne revurdering vurderes at få mindre administrative konsekvenser for Miljøstyrelsen og erhvervslivet da vurderingerne baseret på de ”ensartede principper” er mere omfattende og kræver yderligere dokumentationsmateriale i forhold til den nuværende danske vurdering. Derudover vil der skulle godkendes en række produkter, mod organismer der skæmmer træ. Disse produkter er ikke godkendelsespligtige i Danmark i dag, men findes på det danske marked. Derudover er der ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for stat og kommuner.

 

Beskyttelsesniveau: 

Det vurderes, at forslaget vedr. K-HDO, thiabendazol, thiamethoxam og IPBC har en positiv indflydelse på beskyttelsesniveauet i Danmark, da den nuværende godkendelsesordning der kun omfatter produkter med organismer der ødelægger træ, nu bliver suppleret til også at omfatte produkter mod organismer, der skæmmer træ.

Det er ikke umiddelbart muligt at vurdere konsekvenserne for beskyttelsesniveauet i Danmark ved optagelse af chlorophacinon, idet effekten på beskyttelsesniveauet vil afhænge dels af, om der konkret søges om godkendelse af et middel med det pågældende aktivstof i Danmark og dels af den efterfølgende nationale vurdering af, om midlerne kan godkendes under danske forhold.

5.      Høring

Et udkast til rammenotat har den 11. februar 2008 været udsendt i en kort høring i specialudvalget for miljøspørgsmål.

 

Greenpeace har tilkendegivet, at Danmark skal stemme imod at Thiabendazol optages på bilag I til direktiv 98/8/EC om biocidmidler. Thiabendazol er forbudt som plantebeskyttelsemiddel, og derfor mener foreningen heller ikke, at man skal tillade det som biocidmiddel.

 

Dansk Industri har ingen bemærkninger til rammenotatet og kan støtte indstillingen.

 

Forbrugerrådet har af ressourcemæssige årsager ikke mulighed for at forholde sig til forslag til kommissionsdirektiver om optagelse af aktivstofferne, K-HDO, thiabendazol, thiamethoxam, IPBC og chlorophacinon på bilag I til direktiv 98/8/EC om biocidmidler. Forbrugerrådet kan således ikke tages til indtægt for at støtte forslagene eller for at gøre det modsatte.

 

6.      Forhandlingssituation

Forslagene forventes vedtaget med kvalificeret flertal.

7.      Dansk holdning

Ved behandlingen i EU er det vurderet, at der generelt er sikre anvendelser for stofferne, hvilket Danmark er enig i. Da der principielt kan være mange meget forskellige anvendelser af biocidmidler med det samme aktivstof selv inden for den samme produkttype, arbejder Danmark mere generelt for, at optagelsesdirektiverne for aktivstoffer til brug i biocidmidler udformes mere snævert sådan, at de kun åbner for middelgodkendelser af produkter, der i højere grad ligner de produkter, der er lagt til grund for vurderingen af aktivstoffet. For rodenticidernes vedkommende arbejder Danmark for, at Miljøstyrelsen fortsat i de danske middelgodkendelser kan henvise til det danske krav i rottebekendtgørelsen om autorisation for de, som bekæmper rotter med kemiske bekæmpelsesmidler. Det skønnes, at nærværende forslag ikke i sig selv har stor betydning i forhold til de generelle danske synspunkter om snævrere optagelse og autorisationskrav. Regeringen agter på den baggrund at stemme for forslagene.