Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 211
Offentligt
543904_0001.png
Europaudvalget
REFERAT
AF 16. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
Torsdag den 27. marts 2008
15.15
Vær. 2-133
Svend Auken (S) formand, Henrik Høegh (V) næstfor-
mand, Karsten Lauritzen (V), Yildiz Akdogan (S), Anne
Grete Holmsgaard (SF), Bjarne Laustsen (S).
Statsminister Anders Fogh Rasmussen.
Desuden deltog:
Punkt 1. Afrapportering fra møde i Det Europæiske Råd den 13.-14.
marts 2008
Det Europæiske Råd 13-14/3-08 – Bilag 8 (Formandskabets
konklusioner af 14/3-08)
Det Europæiske Råd 13-14/3-08 – Bilag 5 (brev af 5/3-08 til
statsministeren fra Forbrugerrådet)
Det Europæiske Råd 13-14/3-08 – Bilag 1 (Formandskabets
udkast til kommenteret dagsorden)
EUU alm. del (072) – bilag 163 (Kommissionens og
Generalsekretærens rapport om ”Klimaændringer og den
internationale sikkerhed”)
EU-note (072) – E 24 (notat af 19/3-08 om mødet i Det
Europæiske Råd den 13-14/3-08)
Udvalgsmødereferat:
EUU alm. del (072) – bilag 192, side 590 (senest behandlet i
EUU 13/3-08)
Statsministeren:
Der var topmøde den 13. og 14. marts, og det blev et rigtigt
godt topmøde set med danske øjne. Jeg vil nævne de vigtigste resultater.
For det første var der bred enighed om, at Kommissionens klima- og
energipakke skal være færdigforhandlet inden årets udgang. Netop ønsket
om en klar tidsplan har været en vigtig dansk prioritet. Med en aftale i 2008
kan EU vise resten af verden, at vi står ved vores løfter, og at vi fortsat vil
udøve et globalt lederskab på klimaområdet. Jeg opfordrede til, at vi endda
stiler efter en aftale inden klimakonferencen i Poznan i Polen til december. På
den måde vil vi sikre det bedste grundlag for at indgå en global klimaaftale på
klimakonferencen i København i december 2009.
Der var også en første drøftelse af pakkens indhold. Generelt må jeg sige, at
reaktionerne var positive. Der er dog ikke nogen som helst tvivl om, at der er
lande, som finder målene for reduktion af drivshusgasser og for vedvarende
energi rigeligt ambitiøse. Og fra flere sider blev der udtrykt bekymring for,
hvad pakken vil betyde for samfundsøkonomien, og hvad den vil kunne
komme til at betyde for erhvervslivets konkurrenceevne. Det viser, at for-
handlingerne ikke nødvendigvis bliver helt enkle. Jeg tror oven i købet, man
637
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 211: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 27/3-08
16. Europaudvalgsmøde 27/3-08
kan sige, de bliver særdeles komplicerede. Der vil kunne opstå et pres for at
udvande de høje ambitioner. Fra dansk side forsvarede vi Kommissionens
pakke, og det tror jeg også vil blive vores vigtigste opgave i det videre forløb.
For det andet drøftede vi vækst- og beskæftigelsesdagsordenen. Der var bred
enighed om at fortsætte reformarbejdet – både på EU-niveau og i medlems-
landene. Det er nødvendigt for at sikre, at Europa også i fremtiden kan klare
sig i den globale konkurrence. Jeg synes især, det er positivt, at topmødet
tilsluttede sig visionen om, at det indre marked nu skal udbygges med det, vi
kalder den femte frihed, nemlig den fri bevægelighed for viden. Det er jo en
dagsorden, vi fra dansk side har arbejdet hårdt for gennem længere tid.
Der var også opbakning til at fremme arbejdet for et mere dynamisk erhvervs-
miljø med bedre rammevilkår og færre administrative byrder. Det vil ikke
mindst komme de små og mellemstore virksomheder til gavn.
Jeg vil også godt fremhæve, at topmødet sendte et klart signal om øget fokus
på beskæftigelsesindsatsen, herunder gennem forbedret uddannelse og
efteruddannelse. Endelig kan vi med danske øjne glæde os over, at
”flexicurity”-dagsordenen har fået en prominent placering i konklusions-
teksten.
For det tredje drøftede vi situationen på de finansielle markeder i lyset af den
senere tids uro. Alle var enige om, at situationen skal følges tæt, og at der kan
være behov for at øge markedernes gennemsigtighed. Samtidig var der også
enighed om, at eventuelle nye regler og adfærdskodeks først og fremmest må
gennemføres på globalt plan for at sikre ordentlig effektivitet. Lad mig i øvrigt
nævne, at det på topmødet blev præciseret, at der skal gøres en øget indsats
for at bekæmpe grænseoverskridende skatteunddragelse. Det er en klar
dansk prioritet, hvilket jo også fremgår af den nye Europapolitiske aftale, som
et bredt politisk flertal stå bagved
For det fjerde blev der opnået enighed om principperne for en såkaldt
Middelhavsunion. Målet er at styrke EU’s regionale samarbejde med de
lande, der grænser op til Middelhavet. Nu vil det så være op til Kommissionen
at udarbejde et konkret forslag. Men det står klart, at der vil blive tale om et
samarbejde, der omfatter alle EU-medlemslande, og som vil bygge videre på
det eksisterende middelhavssamarbejde – det, der bliver kaldt Barcelona-
processen. Det kan vi fra dansk side hilse velkommen.
Endelig kan jeg oplyse, at den hollandske premierminister Balkenende under
middagen kort orienterede om den hollandske håndtering af Wilders-sagen.
Jeg kan også oplyse, at udenrigsministrene i forbindelse med topmødet
drøftede situationen i Afghanistan. Drøftelsen bekræftede, at der er bred
enighed om, at EU skal spille en større rolle i Afghanistan.
Anne Grete Holmsgaard
noterede sig, at man holder fast på 2 graders
målsætningen, hvilket er meget betydningsfuldt, så man ville leve op til det, man
besluttede på forårstopmødet sidste år. Hun gjorde imidlertid opmærksom på, at
638
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 211: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 27/3-08
16. Europaudvalgsmøde 27/3-08
på Bali havde man blandt Kyotolandene lavet en resolution, som sagde, at det
var nødvendigt, at de industrialiserede lande reducerede med 25-40 pct. inden
2020, hvis man skulle have en chance for at holde sig under 2 graders
målsætningen. På den baggrund spurgte hun, om det var noget, Danmark tog op
på topmødet, eller om der var andre lande, der tog det op.
Hun forstod, at der havde været en drøftelse med Solana om dennes udspil om
klima- og sikkerhedspolitik, og spurgte, om der kom noget handlingsorienteret ud
af det. Hun ville gerne vide, om Danmark havde noget forslag til, hvordan man
kommer videre med handlinger. Under forlæggelsen havde Steen Gade således
peget på betydningen af, at man gjorde klimaspørgsmålet til et permanent
spørgsmål i FN’s sikkerhedsråd ved at lave en eller anden form for et
ekspertpanel.
Endelig spurgte hun, hvilke initiativer man vil tage for at følge op på den frie
bevægelighed for viden.
Bjarne Laustsen
glædede sig over det, statsministeren sagde om, at flexicurity
havde fået en fin placering på dagsordenen, men ville gerne vide, hvad der mere
præcist lå i det. Han mindede om, at man før påske havde haft et glimrende
samråd med udenrigsministeren om Vaxholm-dommen, og spurgte, om der var
noget nyt om den sag.
Yildiz Akdogan
beskæftigede sig med den Middelhavsunion, som hun forstod
den franske præsident havde sat i gang, og spurgte, hvad den egentlig gik ud på,
og hvad konsekvenserne er af den i forhold til Barcelona-processen. Hun ville
gerne vide, om det blot endte med øget bureaukrati.
Svend Auken
rejste spørgsmålet om tidsperspektivet vedrørende klima- og
energipakken, idet han forstod, at statsministeren ønskede, at man skulle være
færdige med den til Cop14 i Polen til december 2008, og spurgte, om det også
indebar en endelig accept fra Europa-Parlamentet inden det tidspunkt, idet han
henviste til, at det i den internationale presse blev nævnt, at man ville være
færdige tidligt i 2009.
I relation til den globale økonomiske krise nævnte han den dramatiske svækkelse
af dollaren i forhold til euroen og pegede på det kæmpeproblem, dette gav med
konkurrenceevnen, ikke blot i forhold til det amerikanske marked, men også på
andre internationale markeder. Derfor rejste han spørgsmålet, om det ikke var
bedre at gøre noget nu for i tide at få talt med amerikanerne, så man undgår, at
recessionen får alvorlige virkninger.
Statsministeren
slog i anledning af Anne Grete Holmsgaards spørgsmål om 2
graders målsætningen og om en reduktion på 25-40 pct. fast, at den målsætning,
der er besluttet i EU, er en reduktion på 20 pct. i CO
2
-udslippet unilateralt for EU,
men 30 pct., hvis der indgås en global aftale. Det holder vi os til, at det blev
bekræftet på topmødet. Statsministeren tilføjede, at det i sig selv indebar en
indsats, og at han var overordentlig tilfreds med, at man havde fastholdt denne
ambitiøse målsætning. På topmødet havde der overhovedet ikke været drøftet
andre målsætninger.
639
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 211: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 27/3-08
16. Europaudvalgsmøde 27/3-08
Redegørelsen fra Solana om klima og sikkerhed havde ikke udløst nogen lang
drøftelse. Statsministeren henviste til punkt 26 i konklusionsteksten, hvorefter der
vil blive arbejdet videre med dette tema med henblik på at færdiggøre over-
vejelserne i løbet af 2008. Han tilføjede, at der var tale om en meget interessant
redegørelse, men det var kun et første oplæg, og man ville arbejdere videre med
sagen. Der har ikke i den sammenhæng været nogen drøftelse af FN-reformer.
Med hensyn til, hvad der nærmere ligger i den frie bevægelighed for viden, pege-
de statsministeren på punkt 8 i topmødekonklusionerne. De vil nu selvfølgelig
blive fuldt op på forskellig vis. Statsministeren tilføjede, at han selv syntes, at en
af de ting, der skal til for at føre det ud i livet, er at udbygge de forskellige
udvekslingsprogrammer, som EU har.
Statsministeren svarede Bjarne Laustsen, at man på topmødet ikke havde drøftet
Vaxholm-dommen.
Statsministeren svarede Yildiz Akdogan vedrørende Middelhavsunionen, som
omtales i en særlig erklæring i topmødekonklusionerne, at der på topmødet var
enighed om at foretage en opgradering af de initiativer, som allerede er i gang –
og har været det siden 1995 – under Barcelona-processen, der drejer sig om et
forstærket samarbejde mellem EU og landene omkring Middelhavet. Han
tilføjede, at man på topmødet ikke havde truffet nogen beslutning om det
detaljerede indhold i denne opgradering, men det skulle Kommissionen nu
komme med et forslag til. Statsministeren understregede, at projektet inkluderer
alle EU-landene – ikke blot landene omkring Middelhavet. Tanken er, at man skal
drøfte sagen på et topmøde, der holdes i Paris den 13. juni. Det betyder vel også,
at man på EU-topmødet til juni skal træffe beslutning om det nærmere indhold.
Han delte fuldstændig Yildiz Akdogans synspunkt om, at vi ikke skal bygge et nyt
bureaukrati op, men mente, der var behov for en opprioritering af samarbejdet,
som der var for lidt dynamik i.
Statsministeren gav Svend Auken ret i, at hvis man i EU-kredsen skal være fær-
dige med energipakken inden Cop14, betyder det, at vi skal være færdige i
december 2008, men det behøver ikke nødvendigvis ske på et topmøde, men
kan ske på almindelige rådsmøder. Der ligger selvfølgelig i topmødekonklusio-
nerne en opfordring til det franske formandskab om at presse på i andet halvår af
2008 for at færdiggøre energipakken så tidligt som overhovedet muligt.
Statsministeren forventede, at der kunne blive en drøftelse af sagen på topmødet
i oktober, således at den eventuelt kunne gøres færdig på rådsmøder
efterfølgende. Han syntes, det kunne være et godt signal, hvis EU kunne være
færdig inden klimakonferencen i Polen. Det er klart, at det kræver Europa-
Parlamentets aktive medvirken, men det, statsministeren talte om, når han
beskæftigede sig med tidsplanen, var behandlingen i rådssammenhæng og på
topmøder. Det kræver selvfølgelig, at der er en forståelse med Europa-
Parlamentet, men det kan godt være, der efterfølgende vil være en formel
færdiggørelse i Parlamentet i 2009. Statsministeren tilføjede, at Europa-
Parlamentets formand, som deltog ved indledningen af topmødet, erklærede, at
Parlamentet var meget opsat på en hurtig procedure. Pöttering kommer jo til
København i næste uge og skal have et møde med Europaudvalget, og det vil
640
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 211: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 27/3-08
16. Europaudvalgsmøde 27/3-08
være en glimrende lejlighed til at tage sagen op og understrege den vægt, vi
lægger på den.
På topmødet havde man ikke haft en indgående drøftelse af valutakursrelationer-
ne, man premierminister Juncker havde på Eurogruppens vegne givet en kort
orientering om den finansielle situation. Statsministeren erklærede sig enig med
Svend Auken i, at valutakursrelationerne i høj grad er et spørgsmål, vi skal være
opmærksomme på.
Anne Grete Holmsgaard
pegede på, at EU selv havde været udfarende med
hensyn til at afgive en erklæring blandt Kyotoparterne om 2 graders målsæt-
ningen og de 25-40 pct., og betegnede det derfor som skuffende, at ingen – heller
ikke Danmark – havde nævnt det på topmødet.
Hun var godt klar over, at det kun var en indledende drøftelse, man havde haft
om Solanas redegørelse for klima og sikkerhed. Hun ville gerne vide, hvad
statsministerens holdning var til at gøre klima til et permanent emne i
Sikkerhedsrådet.
I relation til den frie bevægelighed for viden fremgår det af topmødekonklusio-
nerne, at der skal laves et charter om intellektuelle rettigheder. Hun spurgte,
hvordan det arbejde skal foregå, og hvad ”indgangsbønnen” vil være. Skal man
have et friere flow af viden, eller skal man stramme skruen med hensyn til, hvad
der skal kunne patenteres og beskyttes? Hvem skal rent praktisk lave udkast til et
charter, og er det noget, Europa-Parlamentet bliver involveret i?
Bjarne Laustsen
var skuffet over, at man i forbindelse med drøftelsen om
flexicurity ikke havde nævnt Vaxholm-dommen. Han spurgte, om statsministeren
mener, det er en sag, der skal løses her i landet.
I relation til den frie bevægelighed for viden pegede Bjarne Laustsen på, at man i
forbindelse med forelæggelsen havde drøftet det princip om gratis uddannelse, vi
har her i landet, mens eleverne i andre lande skal betale for deres uddannelse. I
hvilken grad blev det diskuteret under topmødet?
Yildiz Akdogan
takkede for det gode svar fra statsministeren, men syntes, det
lød, som om Barcelona-processen var helt opløst. Derfor ville hun gerne vide,
hvad man mente, når man talte om at opgradere Barcelona-processen.
Hun forstod, at den hollandske regering havde udtrykt bekymring i anledning af
den korankritiske kortfilm i Holland. Nogle politiske partier henviste til Danmark
som et foregangsland med hensyn til ytringsfrihed. Det gav Yildiz Akdogan
anledning til bekymring for, om vi kan gå hen og blive et argument for højre-
orienterede populistiske grupper.
Henrik Høegh
henviste til, at udvalget i uge 10 havde været i Tyrkiet og hørt om
tyrkernes arbejde med de forskellige kapitler og med at leve op til de indeholdte
krav. På den baggrund ville han gerne vide, om der i tilslutningen til Middelhavs-
unionen ligger en imødekommelse af Sarkozys udtalelser om Tyrkiet i
valgkampen, som man var meget optaget af i Tyrkiet.
Statsministeren
svarede Anne Grete Holmsgaard, at så vidt han var orienteret,
var der på Bali ikke truffet nogen beslutning om en 25-40 procents reduktion, og
gentog, at EU’s politik, sådan som den blev fastslået sidste år, drejer sig om en
641
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 211: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 27/3-08
16. Europaudvalgsmøde 27/3-08
20 pct. reduktion af CO
2
-udslippet, dog 30 pct. som led i en global aftale. Det
synes vi er en meget ambitiøs målsætning, og statsministeren mente, det var en
indsats i sig selv at fastholde den på topmødet. Det mente han ikke, man skulle
forstyrre med alle mulige andre tal.
Statsministeren havde ikke decideret taget stilling til, om man skal gøre klima til
en permanent del af Sikkerhedsrådets arbejde, men for så vidt troede han, det
kunne være en god idé at tage de sikkerhedspolitiske aspekter af klima- og
energipolitikken op. Klimaforandringer kan jo føre til, at der er områder, hvor der
bliver vandmangel, og at der er områder, hvor mulighederne for landbrug bliver
forringet, ligesom der kan være beboede områder, som bliver ødelagt eller gjort
ubebyggelige. Alt det kan føre til klimaflygtninge. Så der er utroligt mange
sikkerhedspolitiske aspekter, som det bestemt er relevant at tage op i en
Sikkerhedsrådssammenhæng.
På topmødet havde man ikke i detaljer diskuteret, hvad der skulle stå i charteret
om intellektuelle rettigheder. Det vil man vende tilbage til, når de relevante
ministerråd skal behandle sagen.
Statsministeren svarede Bjarne Laustsen, at han troede, vi ville være bedst tjent
med, at sagen om beskyttelse af den danske model fandt en dansk løsning. Det
er grunden til, at regeringen har nedsat et udvalg, hvor man i et meget tæt og i
øvrigt også særdeles positivt samarbejde med arbejdsmarkedets parter prøver at
finde en løsning. Statsministeren var rimeligt fortrøstningsfuld med hensyn til, at vi
kan finde en sådan løsning.
I relation til den frie bevægelighed for viden pointerede statsministeren, at der fra
EU’s side ikke er lagt op til noget, der anfægter princippet om adgangen til gratis
uddannelse i Danmark. I anledning af den sag, som har været fremme i pressen
– og som muligvis er anledning til spørgsmålet fra Bjarne Laustsen – om uret-
mæssig betaling for deltagelse i det såkaldte Erasmus Mundus program, har
videnskabsministeren nedsat en arbejdsgruppe, der i samarbejde med univer-
siteterne analyserer problemstillingen. Statsministeren gjorde opmærksom på, at
for regeringen er det afgørende, at princippet om gratis uddannelse bliver
fastholdt.
Statsministeren sagde i anledning af Yildiz Akdogans indlæg, at Barcelona-
processen ikke er opløst, men tværtimod bliver forstærket.
Statsministeren syntes ikke, det gjorde noget, at Danmark bliver nævnt som
foregangsland, når det drejer sig om ytringsfrihed. Han ville være ked af, hvis det
blev betragtet som specielt højreorienteret, idet han mente, der var bred tilslutning
til synspunktet i Danmark. Derfor havde han fundet anledning til at tage afstand
fra en række af Geert Wilders udtalelser.
Statsministeren svarede Henrik Høegh, at Middelhavsunionen ikke skal ses i
sammenhæng med optagelsesforhandlingerne med Tyrkiet, som ikke blev drøftet
på topmødet. Middelhavsunionen er et selvstændigt initiativ, der sigter på at give
mere dynamik i arbejdet.
Formanden
nævnte, at der på Bali dels blev afholdt Cop13, men samtidig var der
et møde i MOP – Meeting of the Parties, altså for deltagerne i Kyotoprotokollen –
642
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 211: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 27/3-08
16. Europaudvalgsmøde 27/3-08
og det var en resolution fra det sidstnævnte møde, Anne Grete Holmsgaard
havde henvist til. Svend Auken tilføjede, at han troede, det var rigtigt, når stats-
ministeren sagde, at bare det at fastholde de 20, respektive 30 pct. kunne blive
ganske vanskeligt.
Han var klar over, at man på topmødet ikke i detaljer havde diskuteret charteret
for intellektuelle ejendomsrettigheder, men spurgte, hvordan selve processen vil
blive, og i hvilket omfang Europa-Parlamentet og Folketinget vil blive inddraget.
Yildiz Akdogan
understregede, at hun intet havde imod ytringsfriheden og
selvfølgelig ikke var imod, at Danmark blev betragtet som foregangsland, når det
drejede sig om ytringsfrihed, men hendes bekymring drejede sig om, at nogle
personer misbrugte vores holdning. Derfor var hun glad for, at statsministeren
havde taget afstand fra nogle af Geert Wilders holdninger.
Statsministeren
gentog, at han mente, man skulle fastholde den beslutning, som
EU havde truffet med hensyn til klima- og energipakken i marts 2007.
Han svarede formanden, at der ikke havde været nogen debat om charteret om
intellektuelle ejendomsrettigheder på topmødet. Kommissionen vil komme med et
forslag, som vil blive behandlet efter den almindelige procedure.
Han var meget opmærksom, når personer ville tage den danske regering til
indtægt for ting, som vi ikke ønskede at blive taget til indtægt for. Det var derfor,
han havde fundet anledning til at præcisere nogle ting i forbindelse med Geert
Wilders besøg i Danmark.
643