Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 230
Offentligt
1472695_0001.png
Europaudvalget
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere
21. april 2008
Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 4/4-08
Til orientering vedlægges det offentlige referat for Europaudvalgets åbne mø-
de den 4. april 2008.
Der udsendes to referater af Europaudvalgets møder. Det ene referat er of-
fentligt og indeholder referat fra alle åbne punkter på Europaudvalgets møder.
Det andet referat er fortroligt, idet det både indeholder referat fra de lukkede
og åbne punkter på dagsordenen. Såfremt der ingen lukkede punkter er på
dagsordenen er det offentlige og fortrolige referat identiske. Det fortrolige
referat udsendes alene til partiernes EU-ordførere.
Det bemærkes, at det offentlige referat er et redigeret referat af Europaud-
valgsmøderne og ikke en ordret gengivelse. Det bemærkes endvidere, at
referatet udsendes af europaudvalgets sekretariat uden forudgående god-
kendelse af Europaudvalget.
Med venlig hilsen
Signe Riis Andersen
EU-Sekretariatet
1/1
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 230: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 4/4-08
Europaudvalget
REF ERAT
AF 18. EURO PAUDVALG SMØ DE
Mødedato:
Tidspunkt:
Sted:
Fredag den 4. april 2008
kl. 10.00
Vær. 2-133
Dagsorden
Den 22. april 2008
FO
1. Rådsmøde nr. 2861 (transport, telekommunikation og energi -
transportdelen) den 7. april 2008
Forelæggelse ved transportministeren
2. Politisk drøftelse og evt. afgivelse af betænkning over følgende
beslutningsforslag:
a) B 6 om tiltrædelse af Stabiliserings- og Associeringsaftale mellem EU
og Republikken Albanien
B 6 (072) – bilag 1 (om materiale vedr. B 6)
B 6 (072) – bilag 2 (udkast til tidsplan)
B 6 (072) – bilag 3 (1. udkast til betænkning)
b) B 9 om inddragelse af Folketinget ved udnævnelse af det danske
medlem af Europa-Kommissionen
B 9 (072) – bilag 1 (udkast til tidsplan)
B 9 (072) – bilag 2 (1. udkast til betænkning)
B 9 (072) – svar på spørgsmål 1
L
L
3. Fastlæggelse af tidsplan for udvalgets behandling af følgende
beslutningsforslag:
a) B 66 om tiltrædelse af Stabiliserings- og Associeringsaftale mellem EU
og Montenegro
B 66 (072) – bilag 1 (udkast til tidsplan)
b) B 77 om Lissabontraktaten
B 77 (072) – bilag 1 (udkast til tidsplan)
L
4. Drøftelse vedr. bevilling til Europa Nævnet
Yderligere information: www.euo.dk/dagsorden
662
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 230: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 4/4-08
L
5. Eventuelt
Der vedlægges foreløbig oversigt over det under punkt 1 nævnte møde.
Arrangementer for Europaudvalgets medlemmer i uge 15:
Torsdag 10/4 kl. 15.00-16.00: Møde med den makedonske udenrigsminister
Fredag 11/4 kl. 09.00-10.00: Foredrag af Poul Nyrup om investeringsfonde
Fredag 11/4 kl. 10.00-11.00: Møde med de danske MEP’er
Fredag 11/4 kl. 11.00: Europaudvalgsmøde
Praktiske oplysninger:
Hvor intet andet er angivet, afholdes Europaudvalgets ordinære møder for åbne døre. Tilmelding
for tilhørere skal ske
senest kl. 12.00 dagen inden mødet
ved Europaudvalgets sekretariat
([email protected]; tlf. +45 33 37 36 10). Der vil være pladsbegrænsning.
Anvendte forkortelser:
FO =Forhandlingsoplæg
L
=Lukket behandling
663
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 230: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 4/4-08
Rådsmøde (transport, telekommunikation og energi - transportdelen)
den 7. april 2008
Revideret foreløbig oversigt, 2. udgave
FO
1. Adgang til markedet for international godskørsel
Politisk debat/Fremskridtsrapport
KOM (2007) 0265
Rådsmøde 2861 – bilag 2 (samlenotat side 2)
KOM (2007) 0265 – bilag 2 (grundnotat af 4/9-07)
Udvalgsmødereferater:
(behandlet i Statsministeriet 23/11-07 (pga. valg) forud for
rådsmøde (transport, tele og energi) 29.-30/11-07, se rådsmøde
2835 – bilag 3)
2. Adgang til vejtransporterhvervet
Politisk debat/Fremskridtsrapport
KOM (2007) 0263
Rådsmøde 2861 – bilag 2 (samlenotat side 15)
KOM (2007) 0263 – bilag 1 (grundnotat af 4/9-07)
Udvalgsmødereferater:
(behandlet i Statsministeriet 23/11-07 (pga. valg) forud for
rådsmøde (transport, tele og energi) 29.-30/11-07, se rådsmøde
2835 – bilag 3)
3. Adgang til markedet for buskørsel
Politisk debat/Fremskridtsrapport
KOM (2007) 0264
Rådsmøde 2861 – bilag 2 (samlenotat side 27)
KOM (2007) 0264 – bilag 2 (grundnotat af 5/9-07)
Udvalgsmødereferater:
(behandlet i Statsministeriet 23/11-07 (pga. valg) forud for
rådsmøde (transport, tele og energi) 29.-30/11-07, se rådsmøde
2835 – bilag 3)
4. Et banenet med fortrinsret for godstrafik
Vedtagelse af rådskonklusioner
KOM (2007) 0608
Rådsmøde 2861 – bilag 2 (samlenotat side 37)
FO
FO
664
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 230: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 4/4-08
FO
5. Civil satellitnavigationssystem Galileo
Generel indstilling
KOM (2004) 0447, KOM (2007) 0535
Rådsmøde 2861 – bilag 2 (samlenotat side 42)
KOM (2007) 0535 – bilag 2 (grundnotat af 22/11-07)
KOM (2007) 0535 – svar på spørgsmål 1
KOM (2007) 0535 – svar på spørgsmål 2
Udvalgsmødereferater:
(behandlet i Statsministeriet 23/11-07 (pga. valg) forud for
rådsmøde (transport, tele og energi) 29.-30/11-07, se rådsmøde
2835 – bilag 3)
EUU alm. del (07) – bilag 52, side 183 (behandlet i EUU 9/11-07)
EUU alm. del (07) – bilag 28, side 1822 (behandlet i EUU 28/9-
07)
EUU alm. del (06) – bilag 380, side 1392 FO (forhandlingsoplæg
forelagt EUU 1/6-07)
6. Lufthavnsafgifter
Politisk enighed
KOM (2006) 0820
Rådsmøde 2861 – bilag 2 (samlenotat side 52)
KOM (2006) 0820 – bilag 1 (grundnotat af 16/3-07)
Udvalgsmødereferater:
(behandlet i Statsministeriet 23/11-07 (pga. valg) forud for
rådsmøde (transport, tele og energi) 29.-30/11-07, se rådsmøde
2835 – bilag 3)
FO
7. Adfærdskodeks for edb-reservationssystemer
Generel indstilling
KOM (2007) 0709
Rådsmøde 2861 – bilag 2 (samlenotat side 63)
KOM (2007) 0709 – bilag 2 (supplerende grundnotat af 30/1-08)
8. Det fælles luftrum (Single Sky)
Vedtagelse af rådskonklusioner
KOM (2007) 0845
Rådsmøde 2861 – bilag 2 (samlenotat side 70)
KOM (2007) 0845 – bilag 1 (grundnotat af 7/2-08)
9. En bæredygtig fremtid for almen- og forretningsflyvning
Vedtagelse af rådskonklusioner
KOM (2007) 0869
Rådsmøde 2861 – bilag 2 (samlenotat side 77)
665
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 230: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 4/4-08
10. Eventuelt
Alle dagsordenspunkter hører under Transportministeriets ressort.
11. Siden sidst:
Ingen punkter
666
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 230: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 4/4-08
1472695_0007.png
Europaudvalget
REFERAT
AF 18. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
fredag den 4. april 2008
kl. 10.00
vær. 2-133
Svend Auken (S) formand, Kim Andersen (V), Michael
Aastrup Jensen (V), Erling Bonnesen (V), Rikke Hvilshøj
(V), Morten Messerschmidt (DF), Helle Sjelle (KF), Lars
Barfoed (KF), Kim Mortensen (S), Anne Grete Holms-
gaard (SF), Hanne Agersnap (SF), Lone Dybkjær (RV),
Bjarne Laustsen (S), Per Clausen (EL).
Transportminister Carina Christensen, bistået af em-
bedsmand Jeanette Nowalz.
Desuden deltog:
FO
Punkt 1. Rådsmøde nr. 2861 (transport, telekommunikation og energi -
transportdelen) den 7. april 2008
Transportministeren:
Jeg skal hermed forelægge transportdelen af dagsorde-
nen for rådsmødet den 7. april.
Jeg vil i alt forelægge 9 sager for udvalget, hvoraf de 5 er til forhandlingsoplæg.
Med henvisning til det fremsendte samlenotat er de 5 sager til forhandlingsoplæg:
o
o
o
o
o
FO
Dagsordenspunkt 1: Adgang til markedet for international godskørsel.
Dagsordenspunkt 2: Adgang til vejtransporterhvervet.
Dagsordenspunkt 3: Adgang til markedet for buskørsel.
Dagsordenspunkt 5: Civil satellitnavigationssystem Galileo.
Dagsordenspunkt 7: Adfærdskodeks for edb-reservationssystemer.
1. Adgang til markedet for international godskørsel
Politisk debat/Fremskridtsrapport
KOM (2007) 0265
Rådsmøde 2861 – bilag 2 (samlenotat side 2)
KOM (2007) 0265 – bilag 2 (grundnotat af 4/9-07)
Udvalgsmødereferater:
(behandlet i Statsministeriet 23/11-07 (pga. valg) forud for
rådsmøde (transport, tele og energi) 29-30/11-07, se rådsmøde
2835 – bilag 3)
Transportministeren:
De første sager, jeg vil nævne, er dagsordenspunkterne
1-3, den såkaldte vejtransportpakke, om adgangen til markedet for international
godskørsel samt adgangen til vejtransporterhvervet og markedet for buskørsel.
Forslagene har til formål at harmonisere og forenkle EU-reglerne, der gælder på
området. Forslagene skal forbedre transportvirksomhedernes overholdelse af
667
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 230: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 4/4-08
18. Europaudvalgsmøde 4/4 2008
vejtransportlovgivningen, sikre lige og fair konkurrencevilkår og styrke trafiksik-
kerheden.
På det kommende rådsmøde forventes formandskabet at forelægge en statusre-
degørelse for, hvor langt man er nået i forhandlingerne om de tre forslag.
Hovedindholdet i adgang til markedet for international godskørsel er blandt andet,
at der lægges op til en enkel og klar definition af "cabotagekørsel".
Cabotagekørsel er som bekendt adgang til at udføre intern transport af gods i en
medlemsstat, hvor man ikke er hjemmehørende.
Det er værd at bemærke, at omfanget af cabotagekørsel inden for EU er beske-
dent. I forhold til de samlede indenlandske og internationale transporter i EU ud-
gør cabotagekørsel i størrelsesorden 0,8 procent.
I dag er reglen for cabotagekørsel, at den kun må udføres ”midlertidigt”. Denne
lidt upræcise regel har givet anledning til en uensartet anvendelse i medlemssta-
terne.
Kommissionen foreslår derfor en definition, hvor der inden for syv dage efter en
international transport må udføres op til tre cabotagekørsler, forstået på den må-
de at man f.eks. kan køre fra Danmark til Italien med en fyldt lastvogn, og når
man har læsset sine varer af eksempelvis i Rom, så kan man herefter køre tre
kørsler i Italien, før man vender hjem til Danmark igen.
Denne definition har allerede været genstand for intensive forhandlinger, og det
er min vurdering, at det er en balanceret løsning, som Danmark kan støtte.
Vi vil desuden arbejde for, at det vil blive muligt at udføre cabotagekørsel i transit-
lande på vej tilbage til etableringslandet, såfremt det sker via den korteste rute
hjem.
Kommissionen foreslår desuden, at cabotagekørselsordningen efter en tid tages
op til revision med henblik på en mulig afregulering, hvilket vi fra dansk side støt-
ter.
FO
Mit forhandlingsoplæg er på den baggrund, at man fra dansk side:
o
Støtter sigtet med forslaget, der overordnet set har til formål at harmonisere
og forenkle EU-reglerne for adgang til markedet for international godskørsel.
o
Støtter hovedformålet med en administrerbar definition af cabotagekørsel,
idet der lægges vægt på, at der ikke i praksis sker en begrænsning i adgan-
gen til cabotagekørsel.
o
Lægger vægt på, at der ikke skabes ekstra administrative byrder for både
myndigheder og erhvervet.
o
Støtter forslaget om forbedrede procedurer for samarbejde samt forbedrede
overvågnings- og kontrolsystemer mellem medlemsstaterne, såfremt det sker
under iagttagelse af reglerne om beskyttelse af personoplysninger.
Anne Grete Holmsgaard
beskæftigede sig først med spørgsmålet om cabota-
gekørsel. Sådan som hun læste indstillingen, og sådan som hun hørte transport-
ministeren, er den danske holdning faktisk længere væk fra Kommissionens hold-
668
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 230: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 4/4-08
18. Europaudvalgsmøde 4/4 2008
ning, end SF ønsker det. Hun opfattede det sådan, at regeringen går efter at få
lempeligere vilkår for cabotagekørsel end det, Kommissionen har lagt op til, nem-
lig at når man kører til et andet EU-land, kan man inden for syv dage foretage tre
ture i det pågældende land, og så skal man returnere til sit oprindelige land. Dan-
ske vognmænd kører under danske regler, mens italienske vognmænd kører un-
der italienske vilkår. Anne Grete Holmsgaard ville – ligesom med tjenesteydel-
sesdirektivet – være sikker på, at det var de skrappere danske regler, vognmæn-
dene kørte efter i Danmark. Derfor var hun imod forhandlingsoplægget.
Morten Messerschmidt
syntes, forslaget om cabotagekørsel generelt virkede
temmelig uspiseligt. Han bad transportministeren forholde sig til den tænkte situa-
tion, at en vognmand, der bor lige syd for den danske grænse mod Tyskland,
sender en ladning ind over den danske grænse, hvorved der bliver åbnet for ca-
botagekørsler i Danmark. Når han har udført det tilladte antal carbotagekørsler,
kører han tilbage til Tyskland, hvorfra han har endnu en transport til Danmark, og
så han fortsætte med cabotagekørsel i Danmark.
Per Clausen
kunne se, at 3F havde nogle indvendinger mod det, som Kommis-
sionen lægger op til vedrørende cabotagekørsel, og ikke mener, at Kommissio-
nens udspil vil forhindre misbrug af reglerne, sådan at man kan risikere, at de
store transportfirmaer får mulighed for at udkonkurrere nationale selskaber. Han
forstod, at transportministeren mente, man skulle gå videre. Skal det forstås på
den måde, at regeringen i denne sag har valgt at støtte sig på de dele af det dan-
ske vognmandserhverv, som har en stor del af deres drift udenlands, og har valgt
at nedtone, hvad der kan være behov for forsvar for de virksomheder, som risike-
rer at blive udkonkurreret?
Han ville gerne have en kommentar til 3F, som skriver, at de kan tilslutte sig for-
slaget, men har problemer med definitionen af cabotagekørsel.
Der står i notatet, at regeringen vil arbejde for en klausul i forslaget, så det kan
tages op til revision med henblik på en mulig afregulering af cabotagekørsel, ”så-
fremt markedssituationen tillader det.” Hvad mener transportministeren med det?
På side 12 i notatet står der, at reglerne om beskyttelse af personfølsomme op-
lysninger skal ”iagttages”. Er det nøjagtig det samme som ”overholdes”?
Side 12 står der også, at forslaget vil føre til en forbedring af færdselssikkerhe-
den. Lone Dybkjær ville gerne vide hvorfor.
Transportministeren
indrømmede over for Anne Grete Holmsgaard, at man
godt kan sige, vi på et enkelt punkt vil gå længere end Kommissionen. I øjeblikket
er der ikke fælles regler, men det synes vi, der skal være. Vi er enige med Kom-
missionen i, at når man har kørt til udlandet med en ladning, må man have 3 ca-
botagekørsler i udlandet inden for 7 dage, hvilket der for øvrigt er bred enighed
mellem landene. Men vi mener – og dér er vi faktisk enige med Europa-
Parlamentet – at når man kører hjem fra udlandet, og man lover at køre den kor-
teste vej, må man have lov at samle gods op på vejen. F.eks. hvis man kører fra
Italien gennem Frankrig. Det gør vi af hensyn til miljøet, for at der ikke skal køre
en masse tomme lastbiler igennem Frankrig.
669
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 230: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 4/4-08
18. Europaudvalgsmøde 4/4 2008
Transportministeren svarede på Morten Messerschmidts spørgsmål, at hvis
vognmanden, som bor syd for grænsen, får en ordre om transport til Danmark,
må han køre ind i Danmark og aflevere den, og så må han køre 3 ordrer i Dan-
mark inden for en periode på 7 dage, og så skal han køre ud igen. Derefter skal
der gå 7 dage, inden han får en ny ordre til Danmark. I dag er der upræcise reg-
ler. Nu får vi i hvert tilfælde ens regler i alle lande.
Transportministeren svarede Per Clausen, at hun sådan set var meget enig i hø-
ringssvaret fra 3F, som hun havde lyttet til. Der er mange af vognmændene, som
er lidt sure over, at vi skal have de regler, men her er regeringen på linje med 3F.
Hun mente, 3F ville være meget tilfredse med, at regeringen støtter Kommissio-
nens linje.
Per Clausen
oplyste, at Enhedslisten går imod regeringens forhandlingsoplæg.
Kim Mortensen
syntes, det ville være godt, hvis man kunne fylde nogle af de
mange tomme lastbiler op, der kører rundt på de europæiske veje.
Anne Grete Holmsgaard
havde ikke noget imod det ændringsforslag fra Euro-
pa-Parlamentet, som går ud på, at man på vej tilbage fra et land, som man har
kørt til, kan tage gods med, hvis man kører ad den korteste rute. Men det er jo
ikke det eneste, Europa-Parlamentet har stillet ændringsforslag om. Et af dem går
på, at man også skal kunne køre cabotage i det land, man kommer til, selv om
man ikke har tømt vognen endnu. Anne Grete Holmsgaard kunne godt se, at et
flertal af lande støttede Kommissionen i, at det ikke skal være muligt, men støtter
Danmark Kommissionen? Det kan lyde harmløst, men hvis man tillader, at man
kan omgå reglerne og køre cabotage i Grækenland, så er vi tilbage i det morads,
vi har diskuteret i forbindelse med tjenesteydelsesdirektivet. Hun syntes i øvrigt,
det er i modstrid med den linje, Danmark har indtaget i forbindelse med tjeneste-
ydelsesdirektivet, at Danmark har arbejdet aktivt for at få en revisionsklausul ind
med henblik på en fuldstændig afregulering af cabotagekørsel.
Morten Messerschmidt
sagde, at Dansk Folkeparti ikke kan støtte regeringens
forhandlingsoplæg.
Hanne Agersnap
syntes ligesom Anne Grete Holmsgaard, at det, regeringen
arbejdede for i relation til cabotage, var det omvendte af, hvad den arbejdede for,
når det gjaldt servicedirektivet. Hun spurgte, om der ikke er nogen mulighed for at
ændre på definitionen af cabotage og få lagt ind, at når man kører cabotage, er
det reglerne i kørselslandet, der gælder.
Transportministeren
sagde i anledning af Anne Grete Holmsgaards bemærk-
ninger om det nævnte ændringsforlag fra Europa-Parlamentet, at den danske
regerings holdning er, at man skal have tømt vognen fuldstændigt, før man kan
begynde at køre cabotage. Her er vi altså ikke enige med Europa-Parlamentet,
men ligger på linje med Kommissionen. Det eneste punkt, hvor vi vil gå videre
end Kommissionen, er, når det drejer sig om at tage gods med på vejen hjem – af
miljømæssige hensyn.
Transportministeren sagde i anledning af Hanne Agersnaps indlæg, at udenland-
ske transportører, som udfører cabotagekørsel i Danmark, er undergivet dansk
lov. Hun oplæste et svar, hvoraf det fremgik, at udførelse af cabotagekørsel –
670
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 230: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 4/4-08
18. Europaudvalgsmøde 4/4 2008
medmindre det er reguleret af fællesskabsretten – er undergivet Danmarks love
og administrative bestemmelser vedrørende bl.a. priser og betingelser, gældende
for transportkontrakter, køretøjernes vægt og dimensioner, forskrifter vedrørende
transport af visse kategorier af gods, navnlig farligt gods, letfordærvelige lev-
nedsmidler og levende dyr, køre- og hviletidsregler og moms.
Anne Grete Holmsgaard
mente nu ikke, dette gjaldt lønnen, men hun kunne
efter dette svar godt støtte regeringens forhandlingsoplæg.
Formanden
konkluderede, at der ikke var konstateret et flertal imod regeringens
forhandlingsoplæg, men at Dansk Folkeparti og Enhedslisten gik imod.
671
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 230: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 4/4-08
18. Europaudvalgsmøde 4/4 2008
FO
2. Adgang til vejtransporterhvervet
Politisk debat/Fremskridtsrapport
KOM (2007) 0263
Rådsmøde 2861 – bilag 2 (samlenotat side 15)
KOM (2007) 0263 – bilag 1 (grundnotat af 4/9-07)
Udvalgsmødereferater:
(behandlet i Statsministeriet 23/11-07 (pga. valg) forud for
rådsmøde (transport, tele og energi) 29-30/11-07, se rådsmøde
2835 – bilag 3)
Transportministeren:
Forslaget omhandler de betingelser, som virksomheder
skal opfylde for at få tilladelse til at udøve erhvervet. Der foreslås blandt andet en
styrkelse af det harmoniserede regelsæt vedrørende betingelserne for etablering,
økonomi, faglige kvalifikationer og vandel.
Kommissionen foreslår, at vognmænd ikke skal blive omfattet af kravet om prøve
vedrørende faglige kvalifikationer, såfremt de allerede har erhvervede rettigheder
til vejtransporterhvervet – de såkaldte grandfather rights. Danmark støtter, at alle-
rede etablerede danske vognmænd ikke skal blive omfattet af et bebyrdende
prøvekrav, da de danske prøvekrav i forvejen er høje.
Derudover foreslås det, at myndighederne skal afdække, hvorvidt en ansøger til
vejtransporterhvervet er kendt i en eller flere medlemsstater for overtrædelser af
vejtransportlovgivningen. Det vil sige, at der vil skulle foretages en automatisk
høring i samtlige 26 medlemsstater.
Regeringen finder, at en systematisk høring vil være administrativ byrdefuld for
både myndigheder og virksomheder. Regeringen lægger derfor vægt på, at hø-
ring alene foretages, når der er mistanke om, at ansøgeren i forvejen er kendt i en
af medlemsstaterne.
Forslaget foreslår desuden, at der indføres elektroniske registre, der skal sikre en
bedre overvågning og opfølgning af kontrol med virksomheder samt forbedre
procedurer for samarbejdet mellem medlemsstaterne.
FO
Mit forhandlingsoplæg er på den baggrund, at Danmark:
o
Støtter forslaget, der overordnet set skal præcisere de eksisterende regler for
adgangen til vejtransporterhvervet og supplere dem, således at de anvendes
mere ensartet og effektivt.
o
Lægger vægt på, at der ikke stilles unødige krav til vejtransportvirksomhe-
derne, og at de ikke genererer ekstra administrative byrder for både myn-
digheder og erhvervet.
o
Støtter forslaget om forbedrede procedurer for samarbejde samt forbedrede
overvågnings- og kontrolsystemer mellem medlemsstaterne, således at det
sker under iagttagelse af reglerne om beskyttelse af personoplysninger, lige-
som administrative byrder bør minimeres.
672
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 230: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 4/4-08
18. Europaudvalgsmøde 4/4 2008
o
Lægger vægt på, at vognmænd med allerede erhvervede rettigheder til vej-
transporterhvervet – de såkaldte grandfathers – ikke vil blive omfattet af kra-
vet om prøve vedrørende faglige kvalifikationer, når forordningen træder i
kraft.
o
Arbejder aktivt for, at der altid skal foretages en proportionalitetsvurdering,
når det skal afgøres, hvorvidt en virksomheds overtrædelser af vejtransport-
lovgivningen skal medføre fortabelse af god skik og dermed godkendelsen til
erhvervet.
Bjarne Laustsen
rejste spørgsmålet om dyretransporter, hvor myndighederne
havde meget svært ved at forfølge sagerne om de lange dyretransporter eller
transporter, hvor dyrene blev mishandlede, idet aktørerne flytter uden for landets
grænser og får en ny licens. Personligt mente han, at dyr, der skal slagtes, skal
slagtes på det nærmeste slagteri, men desværre har vi fri bevægelighed for dyr.
Problemet er, at de skrappe regler for transport af dyr ikke bliver overholdt, idet
transportørerne snyder med samlesteder og hvilesteder og logbøger. Vi går ind
for, at man får satellitudstyr, så myndighederne kan følge, hvor bilerne kører. Vi
må presse på, idet man i nogle sydeuropæiske lande ikke har den samme fokus
på dyrevelfærd, som vi har. Derfor er det utroligt vigtigt, at vi siger noget om det
og gør noget ved det, så vi undgår, at transportørerne tjener lette penge på at
foretage dyremishandling. Bjarne Laustsen pegede på, at de skandalesager, der
har været, falder tilbage på dansk landbrug. Derfor har vi alle sammen en interes-
se i, at de transporter foregår på en ordentlig og værdig måde.
Morten Messerschmidt
spurgte, om der vedrørende betingelserne for at drive
vejtransport er tale om et totalharmoniseringsdirektiv eller et minimumsharmoni-
seringsdirektiv, idet han mente, det ville være en forringelse, hvis et land ikke kan
stille højere krav.
Lone Dybkjær
sagde, at man i Det Radikale Venstre forgæves havde forsøgt at
få fat i Anneks 3, som vedrører køre- og hviletidsbestemmelserne, hvorfor hun
bad transportministeren om at sende det til udvalget.
Hun ville gerne vide, hvad man forstod ved ”alvorlige overtrædelser” og ”mindre
alvorlige overtrædelser” og ”mest alvorlige overtrædelser”, idet hum mente, der
var lidt elastik i det.
Transportministeren
svarede Bjarne Laustsen, at hun også syntes, dyretrans-
porter skulle foregå på ordentlig og værdig vis, men det er Justitsministeriet, som
fastsætter de regler. Når det gælder satellitovervågning, er det fødevareministe-
ren, som har sagen på EU-niveau. Hvilket ikke skal forhindre os i fortsat at have
de bedste intentioner.
Hun svarede Morten Messerschmidt, at der lægges op til et minimumsharmonise-
ringsdirektiv.
Hun svarede Lone Dybkjær, at det er Justitsministeriet, som har ansvaret for kø-
re- og hviletidsbestemmelserne, så det er nok justitsministeren, man skal spørge,
hvis man vil have oversendt et dokument i den forbindelse.
673
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 230: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 4/4-08
18. Europaudvalgsmøde 4/4 2008
Bjarne Laustsen
syntes ikke, svaret var helt dækkende. Han henviste til, at
Dansk Transport og Logikstik i sit høringssvar, refereret side 21 i samlenotatet,
skriver, at direktivet blandt de konkrete overtrædelser, der kan give anledning til
tilbagekaldelse af tilladelser, ikke anfører overtrædelser af dyreværnslovgivnin-
gen. Grunden til hans spørgsmål var en helt konkret sag, som man havde sam-
råd om i sidste uge i Fødevareudvalget vedrørende en transport til Grækenland.
Bjarne Laustsen argumenterede for, at dyretransporter skal med på listen over
overtrædelser, som kan medføre, at firmaer får forbud mod at køre. Ellers får man
aldrig de dyretransporter stoppet.
Per Clausen
oplyste, at Enhedslisten ikke havde nogen bemærkninger til rege-
ringens forhandlingsoplæg.
Morten Messerschmidt
sagde, at efter svarene fra transportministeren kunne
Dansk Folkeparti støtte regeringens forhandlingsoplæg.
Hanne Agersnap
mente, det anneks 3, som Lone Dybkjær havde spurgt om,
kunne vise lidt om, hvad der er af forskelle. Der er nogle regler, der er dækket af
andre internationale aftaler, men der er sikkert også lokale regler, der vil være
meget forskellige. Det kunne være meget interessant at få en oversigt over, hvilke
danske regler der ikke vil blive overholdt af de cabotagekørende vognmænd.
Svend Auken
gav Bjarne Laustsen ret i, at dyretransporter, som et flertal i Folke-
tinget har været meget optaget af, ikke umiddelbart er reguleret i direktivforslaget
om adgangen til at foretage vejtransporter. Det ville være opløftende, hvis trans-
portministeren på rådsmødet ville sige, at når det drejer sig om disse inhumane
måder at transportere dyr på, er det efter vor opfattelse absolut proportionalt at
tilbagekalde folks ret til at køre.
Transportministeren
sagde vedrørende dyretransporter, at det allerede er så-
dan i dag, at hvis man ikke overholder reglerne, kan man få frataget sin trans-
portgodkendelse, så der er sanktionsmuligheder.
Svend Auken
erkendte, at man kan få frataget sin transportgodkendelse i Dan-
mark, men bruger Polen den mulighed? Derfor opretholdt han sin opfordring til
transportministeren om at gøre opmærksom på, at i Danmark er vi fuldstændig
enige om, at vi i fællesskab må kæmpe for en mere aktiv regeldannelse i EU på
dette felt.
Transportministeren
sagde, at hvis hun overhovedet fik en lejlighed til at sige
det, ville hun gøre det, for det var en sag, som også optog hende personligt. Hun
tilføjede, at det gode ved de nye regler er, at i fremtiden vil alle overtrædelser af
vejtransportlovgivningen, uanset hvor de er begået, kunne medføre fratagelse af
autorisation.
Anne Grete Holmsgaard
sagde, at problemet netop er det, som Dansk Trans-
port og Logistik gør opmærksom på, at overtrædelse af dyreværnsloven ikke er
med i den liste over forhold, som kan gøre, at man tilbagekalder tilladelsen. Hun
forstod transportministerens svar sådan, at nu får vi mulighed for at tilbagekalde
en tilladelse, selv om overtrædelsen er foregået i udlandet. Derfor er det vigtigt, at
overtrædelse af dyreværnslovgivningen kommer med på listen.
674
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 230: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 4/4-08
18. Europaudvalgsmøde 4/4 2008
Transportministeren
var fuldstændig enig i intentionen, men hun havde fået at
vide, at selv om dyreværnslovgivningen ikke er nævnt eksplicit, er den alligevel
omfattet allerede i dag. Hvis man forbryder sig imod dyreværnsreglerne, kan man
fratages autorisationen. Hun tilføjede, at så kan man selvfølgelig undre sig over,
at direktivet ikke nævner det.
Anne Grete Holmsgaard
sagde, at sådan som hun havde forstået det, var det
sådan i dag, at hvis man har en autorisation i Danmark og forbryder sig i Dan-
mark, så kan Danmark fratage den pågældende autorisationen, men hvis man
har sin autorisation i Polen, Italien eller Portugal, så kan man ikke gøre det. Det er
derfor, dyreværnslovgivningen skal nævnes.
Janette Nowalz
(embedsmand) fik på opfordring fra transportministeren og med
udvalgets tilladelse ordet og sagde, at Danmark kan fratage autorisationen for en
dansk vognmand. En polsk transportør vil kun blive frataget sin autorisation af de
polske myndigheder, som har autoriseret vognmanden, men disse myndigheder
vil langt hen ad vejen være forpligtet til at fratage autorisationen, hvis der sker
overtrædelse af vejtransportlovgivningen. De vil selvfølgelig foretage en proporti-
onalitetsafvejning. Vi vil aldrig nogen sinde kunne pålægge et land at gøre noget
præcist, men man må gå ud fra, at vi alle tager de samme hensyn.
Svend Auken
gjorde opmærksom på, at det netop var derfor, han havde talt om,
at det ville være proportionalt at fratage den pågældende autorisationen. Derfor er
det meget vigtigt, at vi siger det på et eller andet tidspunkt. Selv om dyrene ikke
har stemmeret, skal de behandles ordentligt. Det, som Anne Grete Holmsgaard
ønsker, kan man ikke efter de nuværende regler, og det får man heller ikke mu-
lighed for efter de kommende regler. Men selve det, at man bliver informeret
umiddelbart om alle overtrædelser, gør selvfølgelig, at mulighederne for, at de
enkelte lande kan gribe ind, bliver større. Sådan havde han forstået det.
Anne Grete Holmsgaard
syntes, det var et problem, på baggrund af hvilke kon-
krete overtrædelser man kan fratage en autorisation. Her er nævnt en liste med
en række eksempler, og det er vigtigt at få overtrædelse af reglerne om dy-
retransport med på denne liste. Derfor opfordrede hun transportministeren til at
lægge sine æg i den kurv, når diskussionen er om artikel 6.
Morten Messerschmidt
oplevede dette møde som et regulært gennembrud for
forståelsen af, hvad gensidig anerkendelse betyder for det indre marked, og op-
fordrede til, at man tager diskussionen op på det næste møde i underudvalget.
Transportministeren
gjorde opmærksom på, at der i artikel 6 står ”concerning in
particular”. Hun gentog sit løfte om, at hvis hun fik mulighed for det, ville hun
nævne dyreværnsreglerne, idet det også var en sag, hun engagerede sig i.
Formanden
konkluderede, at der ikke var konstateret et flertal imod regeringens
forhandlingsoplæg, idet ingen partier gik imod det.
675
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 230: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 4/4-08
18. Europaudvalgsmøde 4/4 2008
FO
3. Adgang til markedet for buskørsel
Politisk debat/Fremskridtsrapport
KOM (2007) 0264
Rådsmøde 2861 – bilag 2 (samlenotat side 27)
KOM (2007) 0264 – bilag 2 (grundnotat af 5/9-07)
Udvalgsmødereferater:
(behandlet i Statsministeriet 23/11-07 (pga. valg) forud for
rådsmøde (transport, tele og energi) 29.-30/11-07, se rådsmøde
2835 – bilag 3)
Transportministeren:
Forslaget svarer i indhold i vidt omfang til forslaget om
adgang til markedet for international godskørsel.
Forslaget foreslår blandt andet indført, at proceduren for ansøgning om internati-
onal rutekørsel forenkles, hvilket vi fra dansk side støtter.
Kommissionen foreslår også, at en eksisterende tilladelse til international rutekør-
sel kan suspenderes eller inddrages, hvis den truer levedygtigheden af en rute,
der drives under en offentlig serviceforpligtelse. Regeringen betvivler det hen-
sigtsmæssige i dette forslag. Dette skal ses i lyset af, at hvis en international bus-
rute etableres ved privat initiativ, må det formodes, at den på lang sigt kan drives
på kommercielle vilkår uden at modtage kompensation for omkostningerne som
offentlig serviceforpligtelse. Ideen bag forordningen om offentlig personbefordring
med jernbane og ad vej er, at der kan gives kompensation for omkostninger til
trafik, der ikke kan drives under almindelige forretningsmæssige vilkår. Derfor vil
det være i strid med denne forordnings formål, hvis den blev lagt til grund for ned-
læggelse af privatetablerede, levedygtige busruter.
FO
På den baggrund er mit forhandlingsoplæg, at Danmark:
o
Støtter sigtet med forslaget, der overordnet set har til formål at harmonisere
og forenkle EU-reglerne for adgang til markedet for international buskørsel.
o
Støtter forslaget om en strømlinet og forenklet godkendelsesprocedure for
international rutekørsel.
o
Lægger vægt på, at der ikke skabes ekstra administrative byrder for såvel
myndigheder som erhvervet.
o
Støtter forslaget om forbedrede procedurer for samarbejde samt forbedrede
overvågnings- og kontrolsystemer mellem medlemsstaterne, såfremt det sker
under iagttagelse af reglerne om beskyttelse af personoplysninger.
o
Arbejder for, at artikel 8, stk. 4, litra d, 2. pkt., udgår, idet man betvivler det
hensigtsmæssige i, at en medlemsstat med Kommissionens godkendelse
kan suspendere eller inddrage en eksisterende tilladelse til international rute-
kørsel, hvis denne truer levedygtigheden af en tilsvarende jernbane eller bus-
rute, der drives under en offentlig serviceforpligtelse.
676
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 230: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 4/4-08
18. Europaudvalgsmøde 4/4 2008
Anne Grete Holmsgaard
forstod, at efter Kommissionens forslag skal man kun-
ne fratage en privat busrute koncessionen, hvis den konkurrerer med en rute,
som er inde under forsyningspligten. Hun spurgte, om det kun gælder, når der er
tale om hele den internationale strækning.
Morten Messerschmidt
havde studeret høringssvarene vedrørende buskørsel
og havde konstateret, at både Danske Busvognmænd og Brancheforeningen
Dansk Kollektiv Trafik taler om, at der er en klar skævhed i konkurrencemulighe-
derne, når man i artikel 8, stk. 4, litra d, andet led, åbner op for, at man kan ind-
drage en tilladelse til international rutekørsel, hvis denne i alvorlig grad truer leve-
dygtigheden af en tilsvarende jernbane eller busrute, der drives under offentlig
serviceforpligtelse. Han delte de bekymringer og ville gerne høre, om transport-
ministeren også gør det.
Per Clausen
spurgte, om transportministeren ikke mente, der godt kunne fore-
komme tilfælde, hvor man risikerer, at der er nogle ydelser, der bliver forringet,
hvis man ikke vil tillade landene at forhindre kommercielle busruter fra at udkon-
kurrere offentligt støttede ruter, som drives med det formål at leve op til levering af
bestemte ydelser. Han syntes, det var meget betænkeligt, at landene skulle fra-
skrive sig den mulighed.
Lone Dybkjær
pegede på, at når man har en offentligt støttet busrute, er det for
at sikre et vist serviceniveau også i yderområderne. Private kan selvfølgelig godt
komme ind på markedet, men så skal de også have de samme forpligtelser, så
konkurrencen sker på lige vilkår.
Transportministeren
sagde i anledning af de høringssvar, der var kommet ved-
rørende artikel 8, at hun delte den bekymring, der var givet udtryk for. Derfor ar-
bejder vi også for, at den pågældende bestemmelse i artikel 8 skal udgå. Vi kan
ikke rigtig forstå, hvordan man skal kunne administrere en bestemmelse om, at
man kan forbyde privat buskørsel, som konkurrerer med statsstøttet buskørsel,
og der er heller ikke mange medlemsstater, som støtter Kommissionens forslag
herom.
Per Clausen
oplyste, at Enhedslisten går imod regeringens forhandlingsoplæg.
Anne Grete Holmsgaard
præciserede sit spørgsmål. Hvis man har en stræk-
ning, hvor det offentlige har sagt: ”Af hensyn til at man kan få folk transporteret, så
understøtter vi den busrute”, kan man så via den regulering, som handler om in-
ternationale ruter og cabotage, gå ind og underminere den busrute? Hvis man
kan det, er det fornuftigt nok at have bestemmelsen i artikel 8, stk. 4, litra d, andet
led. Anne Grete Holmsgaard gjorde opmærksom på, at det jo er en hjemmel til at
gribe ind, ikke en pligt.
Morten Messerschmidt
oplyste, at Dansk Folkeparti kan støtte regeringens for-
handlingsoplæg.
Transportministeren
havde svært ved at se, hvordan man skulle administrere
den nævnte bestemmelse i artikel 8, og hvorfor skulle man forhindre en privat
operatør at køre en busrute, hvis han kan gøre det bedre end det offentlige? Hvis
vi ikke kommer igennem med vort synspunkt, og bestemmelsen bliver opretholdt,
677
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 230: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 4/4-08
18. Europaudvalgsmøde 4/4 2008
mente transportministeren i øvrigt ikke, der ville ske den store skade, for hun tro-
ede ikke, den ville blive anvendt i praksis.
Formanden
konkluderede, at er ikke var konstateret et flertal imod regeringens
forhandlingsoplæg, men at Enhedslisten gik imod det.
678
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 230: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 4/4-08
18. Europaudvalgsmøde 4/4 2008
4. Et banenet med fortrinsret for godstrafik
Vedtagelse af rådskonklusioner
KOM (2007) 0608
Rådsmøde 2861 – bilag 2 (samlenotat side 37)
Transportministeren:
Baggrunden for dagsordenspunktet er en meddelelse fra
Kommissionen fra efteråret 2007, der blev præsenteret som en del af en større
godstransportpakke.
Kommissionens målsætning med forslaget er at forbedre afviklingen af grænse-
overskridende jernbanegodstransport i Fællesskabet.
Kommissionens meddelelse peger på en række muligheder for
1) Etablering af godskorridorer.
2) Forbedring af godskorridorernes servicekvalitet.
3) Forbedring af godstogskorridorernes kapacitet.
4) Regler for fortrinsret til godstrafik ved kanaltildeling,
5) Prioritering af godstrafik ved driftsforstyrrelser.
6) Undersøgelse af finansieringskilder, der målrettes jernbanegodstrafikken.
Kommissionens meddelelse indeholder således ganske vidtrækkende ideer til
fremme af godstransporten.
Regeringen er generelt positiv over for, at Kommissionen sætter forholdene om-
kring international jernbanegodstrafik på dagsordenen i en bestræbelse på at for-
bedre transportformens konkurrenceevne i lyset af de kommende års trængsels-
og miljøudfordringer.
Regeringen er ligeledes positiv over for en koordineret indsats over for jernba-
nens kapacitet for internationale godstog.
Visse af ideerne i Kommissionens meddelelse stiller regeringen sig imidlertid
skeptisk overfor. Det drejer sig bl.a. om at give fortrinsret til international godstrafik
i forhold til passagertrafik.
Hvis Danmark i forbindelse med køreplanlægning og driftsforstyrrelser ville skulle
give godstog fortrinsret over for passagertog, kunne det få den konsekvens, at vi
blev nødt til at skære ned på passagertrafikken, hvis banekapaciteten ikke måtte
være tilstrækkelig.
På rådsmødet den 7. april er der fremlagt et sæt rådskonklusioner, hvori det bl.a.
understreges, at man skal fremme udviklingen af et jernbanenet, der letter effekti-
ve strømme af international godstrafik samt støtter initiativer, der har til hensigt at
stimulere konkurrencen i jernbanesektoren med fokus på at øge forståelsen for
markedets behov og styrke dens fordele. Jeg skal understrege, at forslaget om at
give fortrinsret til godstog frem for passagertog ikke er med i konklusionerne. Jeg
støtter således det udkast til rådskonklusioner, der ventes vedtaget på rådsmø-
det.
679
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 230: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 4/4-08
18. Europaudvalgsmøde 4/4 2008
Hanne Agersnap
syntes, der var tale om et prisværdigt forsøg på at forbedre
banekapaciteten for godstransport, hvilket vi tilsyneladende støtter. Hun rejste
spørgsmålet, om vi ikke kan komme lidt videre, og spurgte, hvilke initiativer rege-
ringen vil tage. Hun pegede på, at det ikke er med i udkastet til konklusioner, at
der skal være fortrinsret for godstrafik. Hun kunne ikke acceptere, at transportmi-
nisterens begrundelse for at være skeptisk var, at kapaciteten ikke var stor nok,
for hele formålet er jo at sikre, at kapaciteten bliver stor nok. Derfor er det meget
vigtigt, at vi også fra dansk side kommer med nogle initiativer for at sikre, at vi har
en kapacitet, så vi kan få mere gods over på bane. Hanne Agersnap henviste til
den drøftelse, der havde været om sagen dagen før i Trafikudvalget, hvor hun
havde forstået, at der kommer en strategi inden årets udgang. Hun spurgte, om
regeringen arbejder med nogen konkrete ideer, som sikrer, at vi får den fornødne
kapacitet.
Morten Messerschmidt
forstod, at transportministeren ikke mente, man skulle
forringe situationen for passagererne, men i øvrigt ville forholde sig afventende.
Han mente, regeringen burde indtage en meget mere aktiv holdning og meddele
denne til Kommissionen.
Per Clausen
syntes, man skulle lade sig inspirere af det, der blev foreslået fra EU
i denne sag, og mente, det var en lille smule pinligt, at Danmark var nødsaget til
at afvise at give godstrafikken fortrinsret med henvisning til, at man ikke havde
den fornødne skinnekapacitet. Dermed vil Danmark blokere for, at vi får et velfun-
gerende europæisk godsbanenet, og dermed vil vi tvinge gods over på landeve-
jene, hvilket ikke er i overensstemmelse med regeringens intentioner på miljøom-
rådet. Han var helt med på, at EU ikke skal tvinge os til noget, men det var jo for-
nuftigt at sikre europæisk gods på bane.
Transportministeren
var fuldstændig enig med Hanne Agersnap i, at vi skal ha-
ve mere gods flyttet over på bane. Derfor kommer regeringen også inden udgan-
gen af 2008 med en helt ny godsstrategi, og der kommer også en banegodsstra-
tegi. Men vi kan ikke i dag med den nuværende kapacitet give fortrinsret for gods-
trafik, for så ville mange passagerer komme til at stå og vente på stationerne
rundt omkring i landet. På sigt må vi have mere gods over på bane ved at udbyg-
ge vort skinnenet.
Transportministeren svarede Morten Messerschmidt, at regeringen som nævnt
kommer med en helt ny godsstrategi, og derudover kommer den til næste år med
en investeringsplan, som skal fremme den kollektive trafik.
Kim Mortensen
var helt enig i, at vi må have flyttet noget mere gods over på ba-
ne. Der er et konkret problem – udover at der skal foretages nogle investeringer –
med det gods, som krydser den dansk-tyske grænse, specielt i området mellem
Hamburg og den dansk-tyske grænse. Derfor må en del af strategien indebære,
at man får lavet nogle meget faste aftaler med Tyskland om, hvordan man får
udbygget jernbanenettet fra den dansk-tyske grænse ned til Hamborg.
Morten Messerschmidt
spurgte, om man vil gøre det klart over for Kommissio-
nen, at indsatsen ikke må føre til et pres på passagertransporten.
680
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 230: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 4/4-08
18. Europaudvalgsmøde 4/4 2008
Transportministeren
svarede Kim Mortensen, at det er vigtigt, at vi samarbejder
med Tyskland, hvilket vi også gør. Hun regnede med, at en Femern Bælt forbin-
delse ville få endnu mere gods flyttet over på bane. Når det gælder Sønderjylland,
skal vi også hele tiden samarbejde med tyskerne.
Transportministeren ville nævne Morten Messerschmidts synspunkt, når hun
skulle mødes med kommissæren, hvis der blev lejlighed til det.
681
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 230: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 4/4-08
18. Europaudvalgsmøde 4/4 2008
FO
5. Civil satellitnavigationssystem Galileo
Generel indstilling
KOM (2004) 0447, KOM (2007) 0535
Rådsmøde 2861 – bilag 2 (samlenotat side 42)
KOM (2007) 0535 – bilag 2 (grundnotat af 22/11-07)
KOM (2007) 0535 – svar på spørgsmål 1
KOM (2007) 0535 – svar på spørgsmål 2
Udvalgsmødereferater:
(behandlet i Statsministeriet 23/11-07 (pga. valg) forud for
rådsmøde (transport, tele og energi) 29-30/11-07, se rådsmøde
2835 – bilag 3)
EUU alm. del (07) – bilag 52, side 183 (behandlet i EUU 9/11-07)
EUU alm. del (07) – bilag 28, side 1822 (behandlet i EUU 28/9-
07)
EUU alm. del (06) – bilag 380, side 1392 FO (forhandlingsoplæg
forelagt EUU 1/6-07)
Transportministeren:
Galileo er jo en sag, som mine forgængere gentagne
gange har forelagt for udvalget.
Det nye i sagen er, at Kommissionen i efteråret 2007 kom med et forslag om æn-
dring af det oprindelige forordningsforslag.
Forslaget afspejler den omstændighed, at koncessionsplanerne for etablerings-
og ibrugtagningsfasen er opgivet, og at Det Europæiske Fællesskab har overta-
get gennemførelsen af denne fase
Det nye forslag omfatter hele Egnos-programmet, som skal sættes i drift i 2009.
Egnos fremstår – sammen med Galileo – som et af de to hovedelementer i den
europæiske politik for satellitnavigation. Når Egnos er færdigetableret, vil syste-
mets drift ifølge Kommissionen kunne varetages af den private sektor i henhold til
en offentlig tjenesteydelseskontrakt indtil 2013, hvorefter systemet kan integreres
i Galileo.
Endelig har forslaget til formål at forbedre den offentlige styring af programmerne.
På rådsmødet i november 2007 vedtog vi et sæt rådskonklusioner, som definerer
de generelle principper for det offentliges styring af projektet og kontrakttildeling.
Disse konklusioner har været udgangspunktet for arbejdet med forordningstek-
sten.
Det slovenske formandskabet regner med, at der kan opnås enighed om forord-
ningsteksten på rådsmødet den 7. april 2008.
FO
Mit forhandlingsoplæg er at:
Danmark generelt arbejder for at tilgodese danske industriinteresser og myndig-
hedsinteresser, herunder at projektets organisatoriske del falder på plads og lig-
ger i mere faste rammer.
682
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 230: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 4/4-08
18. Europaudvalgsmøde 4/4 2008
Danmark skal også arbejde for, at rådskonklusionerne fra 29. november 2007
indarbejdes i forordningsforslagets tekst.
Mere specifikt lægges der vægt på, at man fra dansk side:
o
Arbejder for en klar fordeling af ansvaret mellem Kommissionen, ESA, med-
lemsstaterne og Rådet.
o
Arbejder for, at novemberrådskonklusionernes krav om, at mindst 40 pct. af
den aggregerede værdi af aktiviteterne skal i konkurrerende udbudsprocedu-
re, indgår i forordningsteksten. Skulle dette krav være i modstrid med mar-
kedsforholdene på et eller flere områder, kan Danmark indgå i løsninger, der
tager højde for disse særlige markedsforhold.
o
Støtter, at der sker en reduktion i GSA´s ansvarsområde.
o
Støtter en afbalanceret deltagelse af alle medlemsstaterne i de forskellige
faser af projektet, samtidig med at der drages maksimal fordel af den åbne
konkurrence.
o
Støtter, at Kommissionen skal være fuldt ansvarlig for styringen af de euro-
pæiske satellitnavigationsprogrammer og overvåge programmet tæt samt lø-
bende orientere de politiske beslutningstagere.
o
Danmark vil endvidere arbejde for, at de kompetencer, den viden og de inve-
steringer, der er oparbejdet og gjort i udviklingsfasen, udnyttes maksimalt i
den såkaldte FOC-fase, dvs. produktionsfasen.
Helt overordnet vil Danmark under alle omstændigheder kunne tilslutte sig forord-
ningsforslaget i den form, hvorom der kan opnås enighed.
Per Clausen
betegnede ironisk Galileo som et strålende eksempel på, at EU for-
søger at opbygge civile europæiske alternativer til militære amerikanske løsnin-
ger, hvilket umiddelbart lyder sympatisk. Han kunne se i notatet, at man ikke kan
udelukke, at det også vil have en vis effekt i forhold til transporten. Der er tale om
mere end en fordobling af prisen, og man kan ikke være sikker på, at det slår til,
men man argumenterer med, at det er vigtigt at holde tempoet, for ellers kan det
blive dyrere, og man mener, det vil være godt for nogle i dansk industri, hvis inte-
resser man varetager. Han syntes, man skulle have overvejet, om tiden ikke var
overskredet, og lade være med at smide gode penge efter dårlige. Han tilføjede
ligeledes ironisk, at hvis man skal have eksempler på OPP’s (offentlige private
partnerskaber) fantastiske evne til at fungere, er dette et godt eksempel.
Lone Dybkjær
mindede om, at Det Radikale Venstre oprindelig var imod Galileo,
men nu har man altså vedtaget det, og så er det selvfølgelig godt, hvis der kom-
mer styr på det.
Transportministeren
forstod, at Galileo var et tilbagevendende dagsordens-
punkt på Europaudvalgets dagsorden. Vi følger udviklingen tæt for at se, om alt
foregår som det skal.
Hun havde noteret sig Enhedslistens synspunkt vedrørende OPP.
Per Clausen
oplyste, at Enhedslisten går imod regeringens forhandlingsoplæg.
683
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 230: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 4/4-08
18. Europaudvalgsmøde 4/4 2008
Morten Messerschmidt
oplyste, at Dansk Folkeparti ikke kunne støtte regerin-
gens forhandlingsoplæg.
Formanden
konkluderede, at der ikke var konstateret et flertal imod regeringens
forhandlingsoplæg, men at Dansk Folkeparti og Enhedslisten gik imod det.
684
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 230: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 4/4-08
18. Europaudvalgsmøde 4/4 2008
6. Lufthavnsafgifter
Politisk enighed
KOM (2006) 0820
Rådsmøde 2861 – bilag 2 (samlenotat side 52)
KOM (2006) 0820 – bilag 1 (grundnotat af 16/3-07)
Udvalgsmødereferater:
(behandlet i Statsministeriet 23/11-07 (pga. valg) forud for
rådsmøde (transport, tele og energi) 29-30/11-07, se rådsmøde
2835 – bilag 3)
Transportministeren:
Formålet med forslaget om lufthavnsafgifter er at skabe
rammerne for, at større lufthavne i EU kan konkurrere mod hinanden på et mere
ensartet grundlag.
Forslaget styrker også luftfartsselskabernes position over for lufthavnene, idet det
sikrer konsultationer mellem lufthavne og luftfartsselskaber forud for takstfastsæt-
telsen. Desuden giver forslaget mulighed for, at luftfartsselskaberne kan indbringe
lufthavnenes takstfastsættelse for en klageinstans.
Fra dansk side er vi positive over for forslaget og ser forslaget som et vigtigt bi-
drag til at understøtte effektiv lufthavnsdrift i Europa til gavn for både luftfartssel-
skaber og passagerer.
Forslaget blev forelagt medlemmer af folketingsgrupperne forud for rådsmødet i
november 2007, hvor der blev givet forhandlingsmandat.
Siden rådsmødet i november har Europa-Parlamentet vedtaget en stribe æn-
dringsforslag, som er ganske vidtgående, og som Rådet vil skulle behandle i for-
bindelse med 2. behandling af forslaget.
På rådsmødet ventes Rådet at bekræfte den generelle indstilling, der blev opnået
om forslaget i november 2007 som politisk enighed.
Michael Aastrup Jensen
spurgte, hvilken betydning direktivforslaget ville have
for de igangværende undersøgelser vedrørende Aarhus Lufthavn, som med sine
600.000 passagerer ligger markant under den grænse på 5 mio. passagerer, som
man besluttede på et rådsmøde i december 2007. Man undersøger stadig, om
Århus lufthavn har tilbudt Ryanair lavere lufthavnsafgifter, men Michael Aastrup
Jensen mente, lufthavnen var så lille, at den var undtaget fra reglerne.
Lone Dybkjær
kom med den generelle bemærkning, at Europa-Parlamentet har
fremsat en række ændringsforslag, og så er det ikke tilstrækkeligt, at transportmi-
nisteren blot henholder sig til den holdning, der har været i Rådet, for vi risikerer,
at Europa-Parlamentet får vedtaget en række af sine ændringsforslag ved anden
behandlingen. Hvis det sker, gik hun ud fra, at transportministeren ville vende
tilbage til Europaudvalget.
Transportministeren
sagde til Michael Aastrup Jensen, at det foreliggende for-
slag kun handler om lufthavne med over 5 mio. passagerer. Den undersøgelse,
685
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 230: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 4/4-08
18. Europaudvalgsmøde 4/4 2008
der vedrører Aarhus lufthavn, vedrører statsstøttereglerne, som gælder for alle
lufthavne, så den kører videre uafhængig af dette.
Transportministeren svarede på Lone Dybkjærs generelle bemærkning om æn-
dringsforslag fra Europa-Parlamentet, at hvis der vedtages væsentlige ændrings-
forslag ved anden behandlingen, kommer regeringen tilbage med sagen. Vedrø-
rende lufthavnene mente hun, Europa-Parlamentet havde lyttet meget til lufthav-
nene, men vi vil kigge på Europa-Parlamentets ændringsforslag igen.
Kim Mortensen
ville gerne støtte Michael Aastrup Jensen vedrørende Aarhus
Lufthavn. Han tilføjede, at samme problematik gælder Esbjerg Lufthavn. Han pe-
gede på, at der står følgende i høringssvaret fra Aarhus Lufthavn: ”Lufthavnen
ønsker endvidere at få oplyst, hvordan man i Danmark vil sikre sig, at der er en
uafhængig national tilsynsmyndighed (forslagets art. 10, stk. 2), idet lufthavnen
henviser til interessesammenblandingen mellem staten, Københavns lufthavn,
Statens Luftfartsvæsen og SAS.” På den baggrund spurgte han, om regeringen
har nogen overvejelser om, hvordan man kan løse lige præcis den problemstil-
ling.
Transportministeren
var klar over, at lufthavnsafgifterne er en vigtig sag for de
mindre lufthavne i Danmark, men de er ikke omfattet af det foreliggende forslag.
686
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 230: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 4/4-08
18. Europaudvalgsmøde 4/4 2008
FO
7. Adfærdskodeks for edb-reservationssystemer
Generel indstilling
KOM (2007) 0709
Rådsmøde 2861 – bilag 2 (samlenotat side 63)
KOM (2007) 0709 – bilag 2 (supplerende grundnotat af 30/1-08)
Transportministeren:
CRS-systemer er et edb-teknisk led mellem flyselskaber
og rejsebureauer, som bruges til oplysninger om fartplaner og ledige sæder m.v.
samt til billetreservation.
For tyve år siden besluttede man i EU at regulere disse systemer, fordi de var ejet
af store luftfartsselskaber, og der derfor var risiko for misbrug til skade for konkur-
rencen. Der var tale om en meget detaljeret regulering.
Siden da har forholdene for reservation af flybilletter ændret sig væsentligt, ikke
mindst på grund af forbrugernes mulighed for at købe direkte på internettet uden
om bureauerne. Desuden er CRS-systemerne nu i langt mindre grad ejet af luft-
fartsselskaberne selv.
Kommissionen har derfor foreslået en betydelig forenkling af bestemmelserne på
CRS-området. Herved vil man øge konkurrencen mellem systemerne, men sam-
tidig bevare den grundlæggende beskyttelse mod misbrug, og man vil fortsat sik-
re forbrugerne objektiv information.
Senest om fem år skal Kommissionen fremlægge en rapport om, hvordan de nye
bestemmelser har virket.
Jeg finder, at det er et udmærket forslag, Kommissionen har fremlagt, og regerin-
gen støtter forslaget.
FO
Mit forhandlingsoplæg er, at Danmark:
o
Lægger vægt på, at der med henblik på at modvirke misbrug af konkurrence-
mæssig stilling fortsat skal være særlige bestemmelser om relationerne mel-
lem CRS-systemer og luftfartsselskaber – såkaldte moderselskaber – der
ejer andele i eller delvis kontrollerer CRS-selskaber.
o
Arbejder for, at bestemmelserne om, hvordan oplysninger i CRS-systemerne
skal fremstå på skærmen i rejsebureauer m.v., fortsat medvirker til overskue-
lighed i præsentationen.
o
Lægger vægt på, at forordningens bestemmelser udformes, så jernbanefor-
bindelser som angivet får mulighed for bedre eksponering i CRS-systemerne.
o
Lægger vægt på, at der sker en vurdering af anvendelsen af forordningen
senest fem år efter dens ikrafttræden.
o
I sidste instans støtter forslaget i den form, der kan opnås enighed om.
Morten Messerschmidt
mente, en adfærdskodeks for edb-reservationssystemer
giver en rigtig god mening. Han bad transportministeren kommentere det hø-
ringssvar, der var kommet fra Danmarks Rejsebureau Forening, hvor man stiller
687
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 230: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 4/4-08
18. Europaudvalgsmøde 4/4 2008
spørgsmålstegn ved, hvor godt den nye regulering vil virke, idet han pegede på,
at inden for EU regulerer man alt for ofte for reguleringens egen skyld. Dansk
Folkeparti vil i hvert fald ikke givet mandat til noget, som reelt ikke er nødvendigt.
Per Clausen
spurgte, om man med de regler, der er lagt op til her, sikrer sig, at
de store luftfartsselskaber ikke kan bruge det, at de stadig væk i enkelte tilfælde
har en dominerende indflydelse, til at fejlinformere kunderne, idet det første
skærmbillede er altafgørende for folks beslutninger.
Transportministeren
gjorde opmærksom på, at Danmarks Rejsebureau For-
ening har sagt, at de mener, det er nødvendigt, at vi stadig væk regulerer dette
område, idet nogle af systemerne ejes af luftfartsselskaberne. Derfor må vi sikre,
at de ikke får en dominerende stilling. Kunderne kan selv bede søgemaskinerne
om at prioritere, så den billigste løsning kommer først på skærmen. Reglerne skal
ikke være svagere, men de skal forenkles. Vi kigger på det igen om 5 år, for så er
situationen måske sådan, at man kan undgå at have regler.
Per Clausen
oplyste, at Enhedslisten ikke ville gå imod regeringens forhand-
lingsoplæg.
Morten Messerschmidt
tog de bemærkninger, transportministeren var kommet
med, til efterretning. Når der lægges op til, at den regulering, som transportmini-
steren og Kommissionen ønsker, er et midlertidigt fænomen, ligger der så en eva-
lueringsfase, så man hele tiden holder sig for øje, at reglerne på et tidspunkt skal
udfases?
Transportministeren
sagde, at der ligger i revisionsklausulen, at man skal tage
systemet op om 5 år. Der bliver formentlig løbende foretaget evalueringer.
Formanden
konkluderede, at der ikke var konstateret et flertal imod regeringens
forhandlingsoplæg, idet ingen partier gik imod det.
688
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 230: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 4/4-08
18. Europaudvalgsmøde 4/4 2008
8. Det fælles luftrum (Single Sky)
Vedtagelse af rådskonklusioner
KOM (2007) 0845
Rådsmøde 2861 – bilag 2 (samlenotat side 70)
KOM (2007) 0845 – bilag 1 (grundnotat af 7/2-08)
Transportministeren:
Etableringen af et fælles europæisk luftrum er en kom-
pleks proces. En række historiske og institutionelle barrierer skal nedbrydes for at
samle det fragmenterede europæiske luftrum.
En række elementer i etableringen Single European Sky er faktisk på plads. Det
gælder f.eks. bestemmelser om et europæisk flyveledercertifikat, forordningen om
fleksibel udnyttelse af luftrummet og en forordning om betaling for flyveledelse.
Samtidig må man erkende, at etableringen af et egentlig fælles europæisk luftrum
i form af funktionelle luftrumsblokke går langsomt.
Etableringen af det fælles luftrum og de funktionelle luftrumsblokke er baseret på
en buttom-up tilgang. Jeg undskylder, at jeg bruger et engelsk ord. Jeg skal prøve
at finde et bedre ord næste gang.
Det er således de enkelte lande, der i samarbejde skal definere nye fælles funkti-
onelle luftrumsblokke. Denne proces involverer såvel civile som militære nationale
interesser i landene.
I Danmark er alle de initiativer, der skal gennemføres, blevet implementeret inden
for tidsfristerne.
Danmark er sammen med Sverige blandt de lande, der er nået længst med hen-
syn til forberedelse af øget samarbejde om lufttrafiktjeneste.
Kommissionen har i meddelelsen, der i december 2007 blev fremlagt om sagen,
erklæret, at gennemførslen af det fælles europæiske luftrum går for langsomt, og
har bebudet, at der inden udgangen af 1. halvår af 2008 vil blive fremsat en ræk-
ke forslag med henblik på at videreudvikle og fremme implementeringen af det
fælles europæiske luftrum.
Det er vi fra dansk side glade for, og vi vil arbejde aktivt for, at de forslag, Kom-
missionen kommer med, vil få en hurtig og konstruktiv behandling i Rådet.
På rådsmødet på mandag ventes der vedtaget rådskonklusioner herom, som vi
kan støtte.
Anne Grete Holmsgaard
forstod på indstillingen, at regeringen går ind for forsla-
get – bare der ikke er noget administrativt besvær med det. Det syntes hun var en
temmelig laissez faire holdning at have. Hun pegede på, at der slipper meget CO
2
ud i atmosfæren fra fly, som ligger og siksakker over lufthavnene. Derfor spurgte
hun, om regeringen har en strategi for at få lavet flere direkte ruter.
Per Clausen
delte de bekymringer, der var kommet til udtryk, idet han betegnede
det som absurd, at man har et helt unødvendigt CO
2
-udslip, fordi flyene flyver
689
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 230: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 4/4-08
18. Europaudvalgsmøde 4/4 2008
rundt over lufthavnene. Han syntes, Danmark skulle gøre en indsats for at øge
tempoet.
Transportministeren
mente, forslaget var godt, og at det vil hjælpe os rigtigt
meget, når det gælder om at reducere CO
2
-udledningerne. Derfor er vi glade for,
at Kommissionen har sagt, at den vil komme med nye og offensive retningslinjer
inden udgangen af 2008. Vi er færdige i Danmark, så det er ikke os, man venter
på. Vi vil presse på for, at man kan komme videre.
Hun var enig med Per Clausen i, at tempoet skal øges, og derfor er vi glade for,
at Kommissionen nu står bag os.
690
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 230: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 4/4-08
18. Europaudvalgsmøde 4/4 2008
9. En bæredygtig fremtid for almen- og forretningsflyvning
Vedtagelse af rådskonklusioner
KOM (2007) 0869
Rådsmøde 2861 – bilag 2 (samlenotat side 77)
Transportministeren:
Kommissionen udsendte i januar 2008 en meddelelse om
en bæredygtig fremtid for almen- og forretningsflyvning.
Ifølge meddelelsen er der bl.a. på grund af udvidelsen af EU´s kompetencer in-
den for luftfartssikkerhed og sikring behov for på EU-niveau at regulere almen- og
forretningsflyvningen.
Generelt mener jeg, at det er et godt forslag.
Der er forud for rådsmødet udarbejdet et udkast til rådskonklusioner. Danmark
arbejder for, at det direkte fremgår af rådskonklusionerne, at EU vil sikre, at al-
men- og forretningsflyvning altid overholder ICAO´s krav om luftfartssikkerhed,
samt at det direkte fremgår, at almen- og forretningsflyvning bør bidrage med sin
andel af løsningen på miljøområdet, ikke mindst for så vidt angår CO
2
-emissioner.
Rådskonklusionerne ventes vedtaget på rådsmødet.
Anne Grete Holmsgaard
erkendte, at der står noget i papirerne om bæredygtig-
hed angående CO
2
, men hun mente ikke, der står noget, der er operationelt. Der
står vedrørende regeringens holdning til rådskonklusionerne: ”Det bør direkte
fremgå, at almen- og forretningsflyvning bør bidrage med sin andel af løsningen
på miljøområdet, ikke mindst for så vidt angår CO
2
-emissioner.” Hvad er det,
Danmark vil kæmpe for, når vi vil have det ind i rådskonklusionerne?
Transportministeren
svarede, at vi går efter, at forretningsflyene skal med i kvo-
terne.
691