NOTAT

 

 

Til:

Folketingets Europa-udvalg.

 

J.nr.:

400.A.5-3-4-323.

 

 

 

 

CC:

 

 

Bilag:

1

Fra:

Udenrigsministeriet

 

Dato:

15. maj 2008

Emne:

EF-Domstolen: Dansk intervention i sag T-399/07, Basell Polyolefine mod Kommissionen - aktindsigt i Kommissionens beslutning i konkurrencesag.

 

 

 

Baggrund

Sagsøger, Basell Polyolefine, har den 31. oktober 2007 anlagt sag mod Kommissionen ved Retten i Første Instans med påstand om, at Kommissionens beslutning af 23. August 2007 om at nægte sagsøgeren aktindsigt i Kommissionens dokumenter vedrørende beslutningen i sag COMP/E-2/37.857 – Organiske peroxider, erklæres ugyldig, subsidiært at beslutningen erklæres ugyldig for så vidt som den også giver delvist afslag på aktindsigt i dokumenter.

 

Sagsøger gør gældende, at der er sket en tilsidesættelse af artikel 2, stk. 1 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1049/2001 af 30. maj 2001 om aktindsigt i Europa-Parlamentets, Rådets og Kommissionens dokumenter, herefter forordning om aktindsigt. Sagsøger har som juridisk person med hjemsted i en medlemsstat ret til aktindsigt i Kommissionens dokumenter, og denne ret efter artikel 2, stk. 3 omfatter også dokumenter, der anmodes om inden for rammerne af en kartelsag.

 

Der er sket en tilsidesættelse af artikel 4, stk. 2 første og tredje led, i forordning om aktindsigt, da imødekommelse af aktindsigtsanmodningen ikke ville skade objektive beskyttelsesværdige forretningsmæssige interesser, og da der i øjeblikket ikke pågår undersøgelser i forbindelse med

den omhandlede kartelsag. Der er en mere tungtvejende offentlig interesse i udbredelsen af de anmodede dokumenter.

 

Nægtelse af aktindsigt i de anmodede dokumenter er derudover en tilsidesættelse af artikel 255, stk. 1 i EF-traktaten. Beslutningen tilsidesætter endvidere artikel 6, stk. 2 i EU-traktaten, jf. artikel 42 i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder.

 

Der foreligger en tilsidesættelse af artikel 4, stk. 6, jf. artikel 4, stk. 2 i forordning om aktindsigt, da sagsøgeren i det mindste har krav på delvis aktindsigt i de pågældende dokumenter. Endelig er disse bestemmelser tilsidesat derved, at Kommissionen har undladt at opfylde sin pligt til at foretage en konkret og individuel bedømmelse af hvert enkelt dokument.

 

Sagens betydning for Danmark

Mest mulig aktindsigt i EU har høj prioritet for Danmark. Spørgsmål om fortolkningen af aktindsigtsforordningen tillægges derfor stor vægt.

 

Fra dansk side er det vedholdende for Domstolen gjort gældende, at undtagelsesbestemmelser i forordning om aktindsigt skal fortolkes indskrænkende, og at alle anmodninger om aktindsigt, skal behandles og vurderes konkret.

 

Der er afgivet dansk skriftligt indlæg i sagen i overensstemmelse med ovennævnte retningslinjer.

 

 

 

 

 

Udenrigsministeriet/EU-retskontoret